Ads Top

Extra sneltrein Groningen – Leeuwarden financieel haalbaar

De Stuurgroep Extra Sneltrein Groningen - Leeuwarden heeft vastgesteld welke maatregelen nodig zijn om vanaf eind 2017 een extra sneltrein per uur tussen Groningen en Leeuwarden te laten rijden. In de stuurgroep zitten vertegenwoordigers van de provincies Groningen en Fryslân, ProRail en de gemeenten langs de spoorlijn. In mei vorig jaar werd een serie maatregelen vastgesteld. Die zijn nu uitgewerkt en ook zijn de kosten bekend. Het blijkt mogelijk om de maatregelen binnen het beschikbare budget uit te voeren. De Stuurgroep stelt nu voor om dit maatregelenpakket voor besluitvorming voor te leggen aan de betreffende gemeenteraden en Provinciale Staten. Naar verwachting buigen Provinciale Staten van Groningen en Fryslân zich na de zomer over het pakket aan maatregelen.Met de extra sneltrein rijden er vanaf 2017 tussen Groningen en Leeuwarden vier treinen per uur.
Nu zijn dat er nog drie. Dat zorgt voor een belangrijke verbetering van deze treinverbinding. Treinreizigers kunnen straks vaker, sneller en comfortabeler reizen tussen Groningen en Leeuwarden. Doordat de treinen straks vier keer per uur rijden is het ook mogelijk om de trein beter aan te laten sluiten op bussen en andere treinen. De extra sneltrein zal alleen in Feanwâlden (Veenwouden) gaan stoppen. De huidige sneltrein blijft alleen in Buitenpost stoppen. Beide stations hebben zo één keer per uur in beide richtingen een sneltrein. Dit is voor een goede ontsluiting van het gebied naar beide provinciale hoofdsteden. Er gaan niet alleen extra sneltreinen rijden; ook gaan er langere treinen rijden, zodat er meer zitplaatsen beschikbaar zijn. Het gaat om treinen van maximaal 168 meter (3 treinstellen).
Verder is de extra sneltrein noodzakelijk omdat het aantal reizigers, met name in de spits, is toegenomen. Naar verwachting neemt dit aantal de komende jaren nog verder toe, zeker in de spits. Een extra sneltrein per uur zorgt ervoor dat reizigers snel tussen Groningen en Leeuwarden kunnen reizen. Dit zorgt ervoor dat beide steden goed bereikbaar zijn. Door de extra sneltreinen worden de stoptreinen in de spits ook minder vol. Mensen die nu nog met de stoptrein reizen omdat de sneltrein niet goed op hun reistijden aansluit, kunnen straks gebruik maken van de tweede sneltrein per uur. Met de extra treinen met extra zitplaatsen wordt de trein een aantrekkelijk alternatief voor de auto.

De belangrijkste voorgestelde maatregelen:


- Verdubbeling van het spoor vanaf station Zuidhorn tot en met de voorgestelde locatie voor een toekomstig station Hoogkerk over een lengte van circa 8 km. Het dubbele spoor komt te lopen over de bestaande brug over het Hoendiep bij de Suikerunie bij Vierverlaten. Die is al uitgevoerd in dubbel spoor. De spoorverdubbeling is nodig, omdat treinen uit tegengestelde richtingen elkaar hier moeten kunnen passeren. Bij het nieuwe dubbelspoor is rekening gehouden met de mogelijkheid van een toekomstig station Hoogkerk.

- Een keervoorziening op het station van Zuidhorn. Hier komt een extra spoor met perron voor de bestaande pendeltrein tussen Groningen en Zuidhorn.

- Verhoging van de snelheid van de treinen tussen Grijpskerk en Hoogkerk van 100 naar 120 kilometer per uur en tussen Leeuwarden en Veenwouden van 100 naar 130 km/uur. Om de tweede sneltrein per uur in te passen in de dienstregeling moet de snelheid van de treinen op deze trajecten omhoog. Daarvoor worden de spoorinfrastructuur, de seinen en de bochten in het spoor (‘verkanting’) aangepast.

- De bestaande perrons op alle stations tussen Groningen en Leeuwarden worden geschikt gemaakt voor langere treinen tot maximaal 168 meter. (Dat zijn drie treinstellen achter elkaar). Door de extra treinstellen kunnen meer reizigers vervoerd worden.

- Ook het station van Leeuwarden wordt geschikt gemaakt voor de extra sneltreinen en langere treinen. Op dit moment wordt nog onderzocht op welke manier het perron het beste uitgebreid kan worden. Bij het aanpassen van de perrons wordt rekening gehouden met goede overstapmogelijkheden op de treinen tussen Leeuwarden en Zwolle. Hier gaan ook extra treinen rijden.

- Station Achter de Hoven wordt opgeheven. De trein stopt hier maar een paar keer per dag en weinig reizigers stappen hier uit. Als de extra sneltrein gaat rijden, wordt het bestaande station opgeheven en gesloopt. Voor de medewerkers van Friesland Campina die gebruik maken van het station wordt een oplossing gezocht.

- Door de uitbreiding van het aantal treinen is het nodig om veiligheidsmaatregelen te nemen bij verschillende overwegen aan de spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden in. Een voorbeeld hiervan is de bestaande oversteek voor voetgangers op station Zuidhorn. Deze wordt aangepast. Nu wordt die nog veel gebruikt als doorgaande route voor fietsers en voetgangers.

- Bij de overwegen de Schrans in Leeuwarden en de Paterswoldseweg in Groningen zijn grotere maatregelen noodzakelijk. Bij de overweg de Schrans wordt onderzocht of de wegindeling voor voetgangers, fietsers en auto's aangepast kan worden. Ook komt er in de buurt van de Schrans een fietstunnel onder het spoor door.

- Bij de overweg op de Paterswoldseweg komt een tunnel voor al het verkeer. De plannen voor de tunnel worden de komende tijd verder uitgewerkt in nauw overleg met omwonenden en bedrijven in de omgeving. Daarbij is het van belang dat de wijk Laanhuizen en bedrijven in de omgeving goed toegankelijk blijven.

Lokale en regionale aannemers maken door de gekozen aanbestedingsstrategie ook een kans om mee te doen aan de aanbesteding. Op dit moment wordt onderzoek gedaan naar de effecten voor het milieu en de omgeving door de extra sneltrein, een zogeheten ‘milieueffectrapportage’ (m.e.r.). De resultaten van dit m.e.r. worden opgenomen in het ontwerp-tracébesluit (OTB). De bedoeling is dat het concept OTB/MER begin 2014 klaar is. Dan is ook bekend welke maatregelen er nodig zijn op het gebied van geluid en trillingen. Binnen het project en de m.e.r. is dit een belangrijk aandachtspunt, waar op dit moment uitvoerig onderzoek naar wordt gedaan. Voorafgaand aan de publicatie van het OTB/MER worden informatiebijeenkomsten voor de omgeving georganiseerd.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.