woensdag 30 januari 2013

Station Gouda in de lift

ProRail is in samenwerking met diverse belangenorganisaties, vervoerders, OV-autoriteiten, provincies en gemeenten op diverse stations in Nederland aan het werk om de toegankelijkheid te verbeteren. Zo ook in Gouda waar deze werkzaamheden nu zijn afgerond.

De trappen zijn verbreed, de roltrappen en liften zijn geinstalleerd en er zijn nieuwe perronkappen gebouwd. ProRail heeft het comfort van intercitystation Gouda verbeterd.

donderdag 24 januari 2013

Rover heeft genoeg van verlengde aangepaste dienstregeling

Rover wil dat NS met spoed langere treinen inzet tijdens de aanhoudende aangepaste dienstregeling. De reizigersvereniging krijgt veel klachten over overvolle treinen. Van ProRail wil Rover weten hoe lang het nog duurt voordat het spoor echt winterklaar’ is.

De uitgedunde dienstregeling zou bij uiterste noodzaak ervoor moeten zorgen dat de treinenloop niet vastloopt. Het middel wordt bij extreem weer ingezet totdat NS en ProRail voldoende winterklaar zijn om ook in vrieskou  een normale treindienst te kunnen rijden. NS had daarbij toegezegd de overgebleven treinen zoveel mogelijk te verlengen. Volgens Rover gebeurt dat echter onvoldoende.

Rover ontvangt veel klachten over treinen die niet verlengd of zelfs korter dan normaal zijn. Het gaat hierbij onder meer over de trajecten Leiden – Den Haag - Rotterdam, Almere – Amsterdam, Den Haag – Amersfoort, Nijmegen – Den Helder en Amsterdam – Uitgeest. Rover ontvangt klachten van reizigers die wegens overvolle treinen achterblijven op het perron of in de trein onwel zijn geworden. Rover constateert dat het NS niet lukt om voldoende bij te sturen, er zit immers geen enkele logica in om bij een al uitgedunde dienstregeling ook nog eens extra korte treinen in te zetten.

In het belang van reizigers moeten zowel NS als ProRail nu alle zeilen gaan bijzetten om zo snel mogelijk weer over te gaan naar een gewone dienstregeling, aldus reizigersvereniging Rover die de aangepaste dienstregeling liever vandaag dan morgen ziet verdwijnen.

dinsdag 22 januari 2013

Metroverkeer ABC lijnen woensdagochtend ernstig verstoord

Op last van de politie en de gemeente Rotterdam is er op woensdagochtend 23 januari geen metroverkeer op Kralingse Zoom. Dit in verband met mogelijke risico’s van vallend beton van de parkeergarage in aanbouw door de gemeente Rotterdam. Dat betekent dat er tot na de ochtendspits van woensdag 23 januari, op metrolijn A, B en C in beide richtingen niet gereden wordt tussen metrostation Capelsebrug en Voorschoterlaan. RET verwacht in de loop van de dag de dienstregeling op te kunnen starten. Metrolijn C rijdt vanaf metrostation Blaak tot metrostation De Akkers in beide richtingen. Deze ernstige verstoring van het metroverkeer leidt tot grote vertragingen. Daarom adviseert de RET haar reizigers om te kiezen voor alternatief vervoer.
De RET zet alles op alles om reizigers zo goed mogelijk te vervoeren, maar de reizigersaantallen vanuit de metro kunnen beperkt worden opgevangen door de inzet van pendelbussen. Vandaar het advies zo min mogelijk gebruik te maken van de metro. De pendelbussen worden ingezet op metrostations Voorschoterlaan, Kralingse Zoom en Capelsebrug. Ook tussen Kralingse Zoom, Rivium en Capelsebrug worden pendelbussen ingezet.
Er rijdt een pendelmetro tussen metrostation Binnenhof en Graskruid. Dit houdt in dat reizigers rekening moet houden met een extra overstap op metrostation Graskruid. Dit is in beide richtingen.
Reizigers uit de omgeving Zevenkamp en Ommoord kunnen tussen Rotterdam Centraal en station Alexander gratis reizen met de trein op vertoon van een geldig RET vervoersbewijs.
Het metrostation Kralingse Zoom is tot nader order afgesloten door de gemeente en politie en is tot en met de ochtendspits van woensdag 23 januari niet toegankelijk. RET informeert reizigers op de stations en via de RET medewerkers. Reizigers kunnen voor prognoses en actueel reisadvies voor aanvang van de reis kijken op ret.nl, via het twitteraccount @RETrotterdam of het RET Klant Contact Centre bellen op 0900-500 6010.


ProRail werkt aan spoor in Den Bosch

Komende zondag vinden er aan de noordkant van station Den Bosch werkzaamheden plaats aan de bovenleiding. Het is onderdeel van de grote ombouw van het emplacement waarbij er sporen en wissels worden verlegd. Hierdoor wordt het spoor betrouwbaarder en kunnen er in de toekomst meer treinen rijden. De werkzaamheden hebben gevolgen voor het treinverkeer.

De laatste jaren wordt het op het spoor steeds drukker. Ook rondom Den Bosch. ProRail past daarom het spoor aan zodat Den Bosch weer een goed functionerend spoorknooppunt wordt dat klaar is voor meer treinverkeer. Bovendien neemt de kans op verstoringen af.

In verband met de werkzaamheden rijden er tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch zondag snelbussen en van 's-Hertogenbosch naar Geldermalsen stopbussen. Tussen Oss en 's-Hertogenbosch rijden eveneens bussen. Het is daarom belangrijk voor reizigers de reis vooraf te plannen met de reisplanner op www.ns.nl of te bellen met 0900-9292 (0,70€ per minuut).

maandag 21 januari 2013

Voor Beter OV wil rijverbod Fyra

Ondanks een door het Belgische veiligheidstoezicht afgekondigd rijverbod voor Fyra V250-treinen met passagiers is het reizigersverkeer op de HSL tussen Nederland en België opnieuw ernstig verstoord door een gestrande V250. Deze reed zonder reizigers een (inderdaad: mislukte) proefrit. Voor Beter OV vindt dat deze onbetrouwbare en gevaarlijke treinen niet op het spoor thuishoren op tijden dat het reizigersvervoer kans loopt op hinder of gevaar door de V250, en heeft daarom aan ProRail om een rijverbod gevraagd.

Gisteren heeft de organisatie een brief gestuurd naar Marion Gout, directievoorzitter van ProRail: 'Wij achten het rijden met V250-treinen (dus ook testritten zonder passagiers) tijdens de exploitatie voor reizigers (door NS HiSpeed én door andere vervoerders dan NS HiSpeed) van de HSL en het Hoofdrailnet onaanvaardbaar. Het structureel stranden van deze treinen ontwricht het treinverkeer van andere vervoerders. Om die reden verzoeken wij u, het rijden met V250 gedurende de periode van een uur voor de start van de reizigersdienst tot het einde van de reizigersdienst te verbieden. U bent als capaciteitsverdeler verantwoordelijk voor de belangen van alle vervoerders, dus ook voor het voorkomen van onevenredige hinder voor andere vervoerders dan NS HiSpeed door het rijden op uw sporen met ondeugdelijk materieel.'

vrijdag 18 januari 2013

Fyra is door het ijs gezakt

De reizigers hebben het inmiddels helemaal gehad met de fiascotrein. Reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus verwoorden de verzuchting van veel reizigers en pleiten voor een herinvoering van de klassieke trein tussen de beide landen.

Ook de Thalys kan helpen, door deze trein voorlopig open te stellen tegen normaal tarief tussen Brussel en Amsterdam.

Spoorwegondernemingen NS Hispeed en NMBS Europe moeten hun prioriteit verleggen naar de reizigers en een betrouwbare, zo goed mogelijke treinverbinding tussen Nederland en België bieden. En dit graag ieder uur, zoals de afgelopen jaren en zoals beloofd was op de nieuwe verbinding. Nu de Fyra dit niet kan waarmaken, moeten de vroegere locomotieven en rijtuigen weer van stal worden gehaald. Kees Smilde, woordvoerder TreinTramBus: “Die vroegere Beneluxtrein was weliswaar niet perfect, die liet de reizigers ook wel eens in de steek, maar hij was veel betrouwbaarder dan de Fyra”.

De reizigersorganisaties pleiten ook voor het openstellen van de Thalys tegen een normaal tarief tussen Brussel en Amsterdam, zolang de Fyra-problemen aanhouden.

De reizigersverenigingen maken zich ernstig zorgen over het dalende aantal reizigers dat per trein de grens oversteekt. Door de onbetrouwbaarheid, de prijs- en reserveringsdrempel en de lage frequentie van de Fyra zoeken mensen andere middelen van vervoer of ze zien af van een bezoek aan een stad in hun buurland. Het is aan de spoorwegondernemingen om niet alleen de Fyra-onbetrouwbaarheid op te lossen, maar ook per direct voor een fatsoenlijk alternatief te zorgen.

donderdag 17 januari 2013

Fyra stopt er vandaag mee

De internationale hogesnelheidstrein Fyra tussen Amsterdam en Brussel rijdt vandaag niet meer. De NS zegt dat drie treinen zijn beschadigd op hun reis.

Uit voorzorg is besloten om geen Fyra-treinen meer te laten rijden over het traject. De drie treinen liepen beschadigingen op aan het plaatwerk onder de trein.

Daarop hebben de spoorwegen de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Antwerpen geïnspecteerd, maar het is nog steeds niet duidelijk waardoor de treinen zijn beschadigd.

Meer ruimte voor fietsers door fietsparkeersysteem

Een proef met een speciaal systeem om fietsen te parkeren is geslaagd, zo blijkt uit de resultaten bij station Zutphen. Spoorbeheerder ProRail wil nu het aantal locaties uitbreiden. Het systeem wijst fietsers de lege fietsparkeerplekken aan.

Het helpt tegelijkertijd weesfietsen, die de eigenaar niet meer ophaalt, te lokaliseren. Het zorgt voor betere benutting van fietsenstallingen.
Bij station Zutphen, waar gemeente en NS samen de exploitatie van de stalling verzorgen, werd forse winst geboekt. Het aantal beschikbare fietsparkeerplekken steeg tot 30 procent na de start van de proef in mei vorig jaar.

Van de 3500 plekken konden er dus sindsdien tot circa 1000 weer gebruikt worden. In Groningen en Utrecht is de methode ook uitgeprobeerd, maar was de toegepaste techniek nog niet feilloos. Het leverde waardevolle informatie waardoor de proef in Zutphen het succes van het middel kon tonen. In totaal besloeg de proef ruim 11.000 fietsparkeerplaatsen. ProRail is nu op zoek naar nieuwe locaties.

Doordat in de fietsenrekken schakelaars worden ingebouwd, gaat er een signaal naar een computer wanneer er een fiets wordt geplaatst. Op diverse schermen in de stalling wordt er vervolgens bijgehouden hoeveel plek er nog is in een bepaald vak. De beheerder kan tegelijkertijd zien hoe lang een fiets al geparkeerd staat. Is dit langer dan de afgesproken termijn van bijvoorbeeld tien dagen, dan kan de beheerder actie ondernemen. De proef in Zutphen leerde tevens dat goed beheer een belangrijke succesfactor is.

maandag 14 januari 2013

Verdwijnen sterabonnement maakt OV fors duurder

Rover wil dat de sterabonnementen in het stads- en streekvervoer snel opnieuw worden ingevoerd. Sinds het afschaffen van deze abonnementen krijgen reizigers met extreme prijsverhogingen te maken. Er is bovendien zo’n onoverzichtelijk woud aan tariefsoorten ontstaan dat de vervoerders regelmatig verkeerde adviezen geven die reizigers weer met extra kosten opzadelen.
Sinds 1 januari is het sterabonnement in het stads- en streekvervoer afgeschaft en vervangen door een scala aan OV-chipkaartproducten die per regio sterk verschillen. Dat deze producten meestal afrekenen per kilometer in plaats van per zone komt de reiziger duur te staan: veel mensen krijgen te maken met een prijsverhoging van tientallen procenten die zelfs kan oplopen tot een verdubbeling van de reiskosten.
De introductie van de OV-chipkaart betekent ironisch genoeg bovendien een einde aan één vervoersbewijs voor het OV. Reizigers die met meerdere vervoerders te maken krijgen, moeten al snel meerdere abonnementen aanschaffen (en soms zelfs meerdere chipkaarten om met deze diverse producten te kunnen reizen). De hoeveelheid OV-chipkaartproducten zorgen bovendien dat mensen door de bomen het bos niet meer zien waardoor reizigers soms een te duur product aanschaffen en dit zelfs regelmatig door vervoerders ten onrechte geadviseerd krijgen.
Rover stuurt volgende week een onderzoeksrapport aan de Tweede Kamer waarin deze negatieve gevolgen van de decentralisatie uiteen worden gezet. Totdat de OV-chipkaart in staat is voor een redelijk tarief en zonder poespas reizigers te vervoeren door een gebied dat verder reikt dan de concessiegrens, zouden de sterabonnementen opnieuw moeten worden aangeboden. Om onze oproep kracht bij te zetten roepen we getroffen reizigers op hun ervaringen te melden in ons meldpunt sterabonnementen.

woensdag 9 januari 2013

'Trein naar Zwolle onveilig'

De veiligheid op het spoor tussen Emmen en Zwolle laat te wensen over, aldus de FNV en de Vakbond Voor Machinisten en Conducteurs (VVMC).

De machinisten van Arriva zijn onvoldoende opgeleid en niet goed bekend met het traject. Arriva ontkent dit ten stelligste.

Vorige maand botste een Arriva-trein bij Zwolle bijna op een passagierstrein van NS. De machinist van Arriva reed door een rood sein.

zaterdag 5 januari 2013

Fyra trein strandt bij grens

Een Fyra trein is zaterdagmorgen stil komen te staan bij de grens bij Belgie. Volgens de woordvoerster van NS Hispeed zijn er waarschijnlijk problemen aan het spoor waardoor het treintoestel strandde. De passagiers van de gestrande trein zijn met een andere trein opgehaald en teruggebracht naar Antwerpen, waar de Fyra vandaan kwam. Zij kunnen daar opnieuw op de trein stappen. Het spoor waar de Fyra strandde is voorlopig buiten gebruik, maar op andere sporen kan wel gewoon gereden worden. Het treinverkeer op het traject was enige tijd gestremd.

vrijdag 4 januari 2013

Senatoren nemen de tram

Leden van de Eerste Kamercommissie voor Koninkrijksrelaties hebben donderdag tijdens hun werkbezoek aan Aruba als een van de eersten gebruik gemaakt van de tram die sinds deze week door Oranjestad rijdt.

De tram is vooral bedoeld om de ruim 1 miljoen toeristen die het eiland jaarlijks trekt gratis naar de belangrijkste winkelstraat Caya Grandi te brengen.

 De komst van de tram maakt deel uit van een omvangrijk investeringsprogramma van de Arubaanse overheid om steden en wijken te revitaliseren. Minister-president Mike Eman informeerde de Eerste Kamerdelegatie - bestaande uit commissievoorzitter Marijke Linthorst (PvdA), Sophie van Bijsterveld (CDA), Peter van Dijk (PVV), Ruard Ganzevoort (GroenLinks), Nanneke Quik-Schuijt (SP) en Ben Swagerman (VVD) - onder meer over de ingrijpende hervormingen die zijn kabinet doorvoert om de gevolgen van de wereldwijde crisis te lijf te gaan.

woensdag 2 januari 2013

Brand in trein bij Abcoude

Een trein bij Abcoude is vermoedelijk door vuurwerk in de brand gevlogen. Reizigers werden in veiligheid gesteld, drie personen zijn aangehouden voor mogelijke brandstichting.

Foto's van Petershotnews tonen de ernst aan. Volgens de Veiligheidsregio Utrecht zaten er 90 mensen in de trein. Die worden met bussen vervoerd.

De trein staat stil bij het kanaal tussen Abcoude en Loenersloot. Tussen Breukelen en Abcoude rijden geen treinen. Reizigers tussen Utrecht Centraal en Duivendrecht/Schiphol reizen via Hilversum.

Vanochtend waren er ook al problemen bij de NS nadat een in Uitgeest een vrouw op de rails ging liggen.

Provincie wil goedkoper treinkaartje Hanzelijn

De provincie Flevoland wil dat NS op korte termijn de prijs van het treinkaartje verlaagt, zodat dit in lijn is met de prijs die elders in Nederland wordt betaald. Reizigers op dit traject betalen nu bijna 15 procent meer per gereisde kilometer dan in de rest van Nederland.

De provincie Flevoland vindt dat NS zo spoedig mogelijk het tarief van het treinkaartje op het traject Lelystad – Zwolle moet aanpassen.

Gedeputeerde Lodders gaat daarom op korte termijn in overleg met de NS om hier op aan te dringen. “Wij zijn bezorgd dat de hogere tarieven invloed hebben op de aantrekkelijkheid van de lijn en de afweging van de reizigers voor de auto of de trein. Een te hoog tarief zorgt er bovendien voor dat de Hanzelijn geen passend alternatief is voor de buslijnen die zijn vervallen”, aldus de gedeputeerde.