vrijdag 22 februari 2013

Minder overlast RET reizigers bij stroomstoringen

De Rotterdamse metro bestaat 45 jaar en wordt dagelijks gebruikt door 300.000 reizigers. Met de recente uitbreiding van het metronet door de Randstadrail en de komst van de Hoekselijn in 2017 verwacht de RET de komende jaren een toename van het aantal reizigers. Daarom wordt op dit moment gewerkt aan de renovatie van stations en het metrospoor. Maar ook het elektriciteitsnetwerk waarop de Rotterdamse metro rijdt, wordt klaar gemaakt voor de toekomst.

Afgelopen jaar zijn de gelijkrichtstations op de D-lijn vanaf Rotterdam Centraal tot aan metrostation Tussenwater gerenoveerd. Door de renovatie van deze gelijkrichtstations verwacht de RET minder stroomstoringen en kan een eventuele storing sneller worden opgelost. Daarom zullen metroreizigers in de toekomst minder last van stroomstoringen hebben.

De zeven gelijkrichtstations die gerenoveerd zijn staan naast het spoor en zorgen voor de elektriciteitstoevoer op de metrobaan. Het gelijkrichtstation werkt als een enorme adapter en maakt van 10.000 volt hoogspanning 750 volt gelijkspanning. Deze 750 volt gaat naar de metrobaan, daar pakt de metro de elektriciteit van de zogenoemde derde rail. Dankzij deze elektriciteit kan de metro rijden. Omdat de gelijkrichtstations gebouwd zijn rond 1960 waren de installaties verouderd. Bij een storing moesten medewerkers naar het gelijkrichtstation toe om de spanning weer aan te zetten. Nu is de installatie bij kleine storingen in eerste instantie  zelfherstellend , waarbij  bij grotere storingen de operator  bij de Centrale verkeersleiding van de RET kan  zien waar de storing zich in het netwerk bevindt en kan hij in veel gevallen op afstand de spanning weer aanzetten. Dit betekent een enorme tijdswinst voor de RET en daarom minder overlast bij verstoringen voor de reiziger.

Rover nodigt vervoerders uit voor tarievendiscussie

Rover heeft de vervoersbedrijven uitgenodigd om samen met de consumentenorganisaties te overleggen over een gezamenlijk tarievensystematiek. De organisatie vindt het een goede zaak dat het afschaffen van het papieren kortingskaartje bij NS is uitgesteld en hoopt samen met de vervoerders tot overeenstemming te komen over een landelijk tarievenstelsel. Deze discussie zou breder moeten zijn dan de tarieven in het spoorvervoer.

Woensdagmiddag publiceerden Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus een oproep aan NS om de papieren kortingskaartjes nog niet af te schaffen omdat onduidelijk is wat de tariefgevolgen zijn voor de reizigers. Op dit moment kunnen reizigers via het papieren kaartje nog de hele reis volgens het NS-tarief afleggen. Zaterdag pleitte NS in een uitzending van Kassa voor één landelijk tarief op het hele spoor. Bij het verplicht betalen via de OV-chipkaart is de reiziger duurder uit bij een overstap op een andere vervoerder, omdat iedere vervoerder een eigen tarief hanteert en het degressieve tariefsysteem van NS (het systeem waarbij iedere reiskilometer goedkoper wordt naarmate de afstand vordert) wordt doorbroken.

Rover heeft altijd zorgen geuit over de tarievenchaos die door decentralisatie van tariefverantwoordelijkheid zou ontstaan. Dit is niet alleen op het spoor zichtbaar: na het afschaffen van sterabonnementen en zonesupplementen zijn reizigers ook in het stads- en streekvervoer veelal fors duurder uit en krijgen zij te maken met een lappendeken aan OV-producten.

donderdag 21 februari 2013

Brief Rover en LSVb over 'uitgestudeerdenaanbod'

Rover en de Landelijkse Studenten Vakbond (LSVb) vragen NS om studenten die niet van het voormalig uitgestudeerdenaanbod gebruik konden maken, het aanbod opnieuw te doen.

Wegens technische problemen met de NS-website konden veel studenten het aangeboden voordeelurenabonnement niet bestellen.
Om studenten in het OV te behouden, biedt NS ze na het afstuderen éénmalig korting op een abonnement of zelfs een jaar lang gratis gebruik van het Dal Voordeel abonnement. Vóór 15 januari mochten studenten gratis het voordeelurenabonnement oude stijl bestellen waarmee zij ook in de middagspits met korting kunnen reizen. Een mooi aanbod, niet vreemd dus dat veel afgestudeerden graag gebruik wilden maken van dit “uitgestudeerdenaanbod”.

Helaas bleek het aanbod in de praktijk voor velen niet te bestellen omdat het reisproduct niet aan de OV-chipkaart gekoppeld kon worden. Afgestudeerden die door deze technische problemen de aanbieding zijn misgelopen, kunnen nu gebruik maken van het nieuwe aanbod om een kortingskaart met minder ruime daluren te bestellen. Rover en LSVb vinden de oplossing niet eerlijk: de eerdere aanbieding was tenslotte aantrekkelijker en eenmaal aangeboden is aangeboden.

“Wanneer NS een bepaalde aanbieding doet, moet het ook gewoon mogelijk zijn hier gebruik van te maken. Tijdelijk technisch falen van het systeem mag geen reden zijn om het aangeboden product dan maar in het geheel niet meer te leveren”, stellen Rover en LSVb in een brief aan NS. De partijen vragen NS om een oplossing te vinden waardoor gedupeerde studenten die de aanbieding voor het uitgestudeerdenaanbod oude stijl ontvingen maar hiervan geen gebruik konden maken, dit alsnog kunnen doen.

woensdag 20 februari 2013

Regionale spoorvervoerders: schaf reductiekaartje niet af

NS heeft besloten om per 20 maart aanstaande het papieren reductiekaartje af te schaffen. Dit zal betekenen dat reizigers die met korting reizen plots volledig over moeten stappen op de OV-chipkaart.

De gevolgen voor de reizigers zijn echter onvoldoende duidelijk. Daarom vindt de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) deze stap nog te vroeg. Pas als het goed geregeld is voor de reiziger kan een volgende stap in het volledig invoeren van de OV-chipkaart gezet worden. FMN heeft NS hier ook veelvuldig op attent gemaakt, maar NS negeert deze signalen. FMN roept daarom nu openlijk de hulp in van reizigers én Tweede Kamer om NS te bewegen voorlopig af te zien van afschaffing van het papieren reductiekaartje.

De afgelopen jaren zijn er al veel stappen gezet naar volledige invoering van de OV-chipkaart. Denk aan de acceptatie van de NS-abonnementen bij regionale spoorvervoerders en een oplossing voor het dubbel opstaptarief. De volgende stap, waar we afscheid nemen van het papieren reductiekaartje, komt volgens FMN nog te vroeg omdat de gevolgen voor reizigers onvoldoende in kaart zijn gebracht.

Met de overgang van het papieren (reductie)kaartje naar de OV-chipkaart wordt nu in regionale treingebieden, waaronder Limburg, meer en meer duidelijk dat het gemiddelde tarief misschien niet voldoende aansluit bij de verwachtingen: korte afstanden zijn goedkoper dan voorheen en lange afstanden zijn relatief duur geworden. Dit effect was voor de regionale spoorvervoerders nog niet direct zichtbaar, omdat vandaag de dag maar 25% van de reizigersinkomsten via de OV-chipkaart en maar liefst nog 75% via een papieren kaartje verloopt.

Het afschaffen van het papieren (reductie)kaartje heeft dus een behoorlijke impact op een grote reizigersgroep. FMN vermoedt dat dit mede voortkomt uit het feit dat regionale vervoerders hun opbrengsten kregen vanuit een door NS beheerd (black box) opbrengstenverdeelsysteem dat MidT (Meten in de Trein) heet. FMN vecht al jaren tegen dit niet-transparante systeem in handen van NS. Als de werkelijk gereden reizigerskilometers hoger zijn dan NS de regionale spoorvervoerders toebedeelde in het verleden, is de omschakeling niet goed gegaan. Het lijkt er nu op dat er meer reizigers gebruik hebben gemaakt van de regionale lijnen dan NS de regionale vervoerders toebedeelde.

FMN verwacht dat wanneer de spoorsector vooruitloopt met het afschaffen van het papieren reductiekaartje op het afschaffen van het papieren voltarief kaartje dit tot verwarring bij reizigers zal leiden. Daarnaast pleit FMN voor een grondige analyse door de spoorsector en mogelijk ook een correctie van de OV-chipkaarttarieven. Het verontrust FMN dat NS niet op haar argumenten ingaat. Bovendien is de opstelling van NS uiterst merkwaardig, omdat het haaks staat op wat NS afgelopen zaterdag nog in het TV-programma Kassa pleitte: één spoortarief voor alle spoorvervoerders in Nederland. Als nu het papieren reductiekaartje wordt afgeschaft veroorzaakt NS niet uit te leggen prijsverschillen, zónder dat zij daarbij de impact op het totale spoor overziet.
Daarom roept FMN in het belang van de reizigers NS nogmaals op om het papieren reductiekaartje per 20 maart aanstaande nog niet af te schaffen.

dinsdag 19 februari 2013

Aantrekkelijk stationsgebied voor Alkmaar

Een traverse, vernieuwde en vergrote stationspleinen aan de centrum- en noordzijde en forse uitbreiding van de fietsenstallingen. Het zijn enkele maatregelen die binnenkort op de rol staan voor het Alkmaars stationsgebied. Hiertoe tekenden gemeente Alkmaar,

ProRail en NS maandag 18 februari de projectovereenkomst.  Dit najaar starten de werkzaamheden. In 2015 worden deze afgerond.
Daarmee wordt het stationsgebied van Alkmaar aantrekkelijker.
 
 De toegang van het station en de perrons worden verbeterd en het station krijgt aan beide zijden een mooie toegang en overzichtelijk plein. Na jaren van planvorming wordt er overgegaan tot daadwerkelijke realisatie.
Nu de overeenkomst getekend is worden het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitplan ter vaststelling aan de gemeenteraad van Alkmaar op 7 maart dit jaar voorgelegd. Ook gaat er een kredietaanvraag naar de gemeenteraad.

maandag 18 februari 2013

Actie voor toiletten in de trein

Vandaag om 11.00 uur, vindt in de hal van RAI-station bij de aanvang van de RAI Huishoudbeurs opnieuw een ludieke actie plaats voor toiletten in de trein. Het is een gezamenlijke actie van Dolle Mina, de actiegroep Treinen Met Toiletten en Reni de Boer, ambassadeur voor Onbeperkt Nederland (Miss Handicap 2007).

De wc in de trein vormt een basisrecht. Voor gehandicapten en patiënten met blaas- en ontlastingsmoeilijkheden zijn treinen zonder toiletten een serieuze belemmering. Ook de meeste ouderen krijgen vroeg of laat te maken met klachten inzake de blaas, waardoor toiletten op de trein onontbeerlijk worden. Inmiddels is gebleken, dat niet alleen toiletten in sprintertreinen ontbreken, maar dat tevens de NS een beleid voert waarbij bestaande toiletten in treinen worden afgesloten en toiletten op stations slechts ten dele of helemaal niet beschikbaar zijn.

De NS heeft laten weten pas vanaf 2018 een investering te kunnen doen om weer toiletten in treinen terug te brengen, hetgeen gerealiseerd zou moeten zijn in 2025. Deze tijdsduur is voor de Dolla Mina's onacceptabel. Ondertussen heeft de NS wel ruim 2 miljoen euro geïnvesteerd in een iPhone-app NS Reisplanner Xtra om drukte in treinen te tonen. De NS geeft daarmee aan verkeerde investeringsprioriteiten te stellen. De basisvereisten voor het treinvervoer van gehandicapten, patiënten en ouderen – maar ook de doorsnee treinreiziger die naar de wc moet – worden door de NS genegeerd. 'De door de NS aangereikte oplossing, de Plaszak, voldoet niet en is buitendien mensonterend.'

Regio wil snelle OV-verbinding tussen Apeldoorn en Arnhem

Er moet een snelle directe OV-verbinding komen tussen Apeldoorn en Arnhem, die de economische kernen in de Stadsregio en de Stedendriehoek met elkaar verbindt. Dit is het resultaat van het overleg van gedeputeerde Conny Bieze en bestuurders uit de regio over de verbetering van het openbaar vervoer tussen Arnhem en Apeldoorn.
Een OV-verbinding over het bestaande spoor is te complex en tijdrovend om op korte termijn op te kunnen pakken, zo blijkt uit verkenningen die in opdracht van de provincie zijn uitgevoerd. De oplossingen over het bestaande spoor leveren ook te weinig reizigers en tijdwinst op.
Tegelijkertijd is er een dringende behoefte om de economische kernen in de Stedendriehoek en de Stadsregio met elkaar te verbinden. Aan de hand van best practices wordt nog voor de zomer een advies uitgebracht, waarbij aandacht wordt besteed aan innovatie, de benodigde nieuwe infrastructuur, voorzieningen voor het nieuwe werken en het gebruik van duurzame energie.
Met brede steun van de regio worden de mogelijkheden hiervoor geïnventariseerd. Voor de zomer gaat er een vervolgnotitie naar Provinciale Staten. Gedeputeerde Conny Bieze: 'Arnhem en Apeldoorn hebben behoefte aan een snelle, directe OV-verbinding tussen de scholen en bedrijven in de Stadsregio en de Stedendriehoek. Dat is meer dan een verbetering van de bestaande buslijn. Er is een kwaliteitssprong nodig die niet kan worden gerealiseerd op de bestaande spoorlijnen. We moeten over de schaduw van de oude sporen heenstappen en teruggaan naar het achterliggende doel: een verbeterde OV-lijn tussen Apeldoorn en Arnhem. Een snelbus die kan doorrijden waar auto's stilstaan, waarmee je snel en comfortabel op je werk komt en die studenten uit Apeldoorn in een half uur naar de HAN in Arnhem brengt.'
De provincie gaat samen met Arnhem, Apeldoorn, Stedendriehoek en Stadsregio de best practices in binnen- en buitenland in kaart brengen voor een innovatieve, hoogwaardige en duurzame vorm van openbaar vervoer. Dit moet aansluiten op de EMT-doelstellingen (Energie Milieu en Technologie) van de regio. Daarnaast wordt specifiek aandacht besteed aan het verlagen van de in- en uitrijtijden aan de noordzijde van Arnhem en de zuidzijde van Apeldoorn, een route langs een deel van de A50, Wi-Fi en andere voorzieningen voor het nieuwe werken en schone en duurzame energievoorziening.
In opdracht van de provincie zijn de mogelijkheden voor een directe spoorverbinding onderzocht. Met de drie varianten via Zutphen en de Emperboog kunnen te weinig tijdwinst en reizigers worden gehaald. De variant via de Koningslijn waar nu de VSM rijdt, is duur en gaat ten koste van de museumlijn. Bovendien maakt de aandacht voor snelheidsverschillen, beveiligingssystemen, spoorwegovergangen deze variant bijzonder complex en op korte termijn niet realiseerbaar.

zondag 17 februari 2013

NS wil één tarief bij vervoerders op spoor

Alle vervoerders op het spoor moeten één tarief gaan rekenen voor het reizen met de trein. Daarvoor pleitte de directeur-consumentenmarkt Erik Beenen van de Nederlandse Spoorwegen zaterdagavond in het VARA consumentenprogramma Kassa.

Nederland telt vijf treinvervoerders die verschillende tarieven berekenen aan hun reizigers. Als reizigers met een ov-chipkaart reizen en overstappen van de een op de andere vervoerder moet de reiziger in- en uitchecken en betaalt de reiziger een ander tarief.

Als iemand met een papieren kaartje reist is dat overigens niet zo: dan legt een reiziger de reis af met één kaartje, gekocht op het beginstation. De prijsverschillen tussen een reis met een papieren kaartje en reizen met de ov-chipkaart zijn groot, zo bleek uit een vergelijking die het programma maakte. Veel reizigers kiezen daarom voor een papieren kaartje.

De NS wil af van de onderlinge verschillen in prijs en pleit voor een uniform tarief, waardoor bij een treinreis met meerdere vervoerder geen prijsverschillen meer zijn.

zaterdag 16 februari 2013

Veolia Transport wordt verkocht

Vervoerder Veolia Transport is door het Franse moederbedrijf in de verkoop gezet. De Nederlandse tak is afgelopen week van dit voornemen op de hoogte gesteld, meldt een woordvoerder.

In Nederland levert Veolia openbaar vervoer in Zeeland, Brabant, Limburg, Zuid-Holland en Gelderland. Het bedrijf verzorgt een aantal trein-, bus- en veerverbindingen in die provincies.

donderdag 14 februari 2013

Monumentaal seinhuis Roosendaal krijgt nieuwe plaats

ProRail gaat het monumentale seinhuis in Roosendaal in zijn geheel verplaatsen. In april wordt het tussen de sporen weggehaald en 1400 meter verderop weer neergezet. Het eigendom en beheer gaat over naar BOEi die het gebouw gaat restaureren. Deze week wordt gestart met de voorbereidende werkzaamheden.
Seinhuis B, zoals het officieel heet, wordt sinds 1994 niet meer gebruikt. Het karakteristieke gebouw werd in 1907 ontworpen door ir. G. van Heukelom en is sinds 2001 een rijksmonument. Op de huidige plek, midden tussen de sporen, is het gebouw ontoegankelijk. Daarom krijgt het een nieuwe plek naast de monumentale locomotievenloods aan de Bosstraat. Het eigendom gaat over naar BOEi (de nationale maatschappij tot behoud, ontwikkeling en exploitatie van industrieel erfgoed) die op zoek gaat naar een gepaste bestemming.
ProRail gaat de verplaatsing samen met aannemer Bresser uitvoeren op woensdag 10 en donderdag 11 april. De komende weken wordt het gebouw langzaam losgemaakt van de fundering. Uiteindelijk wordt het met behulp van vijzels op een zogeheten SPMT (Self Propelled Modular Transporter) gezet. Deze platte wagen met heel veel wielen, zal het 240 ton wegende gebouw met een snelheid van maximaal 5 km per uur naar haar nieuwe plaats brengen.
De verplaatsing en restauratie van het seinhuis kost 1,8 miljoen euro. ProRail en de provincie Noord-Brabant leveren samen de grootste bijdrage. Verder betalen ook BOEi en de gemeente Roosendaal mee.

woensdag 13 februari 2013

OV loket vraagt compensatie sterabonnement

Het OV loket, in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, vraagt van OV-bedrijven een goede compensatieregeling voor forenzen en scholieren.

Een dergelijke regeling is nodig omdat voor veel vaste klanten van het openbaar vervoer het nieuwe jaar begonnen is met een forse financiële tegenvaller. Dit is volgens het OV loket “ongewenst omdat er geen betere vervoersprestatie tegenover staat”. Dit signaleert het OV loket in een rapportage die vandaag verschijnt.

Aanleiding voor de kostenstijgingen is de afschaffing van het landelijke sterabonnement voor het stads- en streekvervoer. Een sterabonnement is bedoeld voor reizigers die vaak binnen een bepaald gebied of op een bepaald traject reizen. Het vervoersbewijs gaat uit van een centrumzone en een aantal zones rondom, waarvoor tot voor kort in heel Nederland per zone hetzelfde tarief gold. Per 1 januari is een einde gekomen aan het landelijke systeem en is elke regio vrij om zelf een dergelijk abonnement aan te bieden (tegen een zelf te kiezen tarief) of dat niet te doen.

Wat vervolgens gebeurde, is volgens het OV loket symptomatisch voor de versnippering die de decentralisatie van het openbaar vervoer heeft opgeleverd. In sommige regio’s zijn inmiddels nieuwe regionale sterabonnementen ontwikkeld die in meerdere regio’s en bij verschillende OV-bedrijven geldig zijn. In andere regio’s kwam er geen goed alternatief. Daardoor werden vooral de vaste klanten van het openbaar vervoer geconfronteerd met prijsstijgingen tot soms wel 75 procent.

De meeste klachten zijn afkomstig uit regio’s waar vervoerders en overheden (die hun opdrachtgevers zijn) hebben besloten het zone- of stersysteem te verlaten en over te stappen op reizen per kilometer. Dit geldt onder andere voor Noord-Brabant, Zuid-Holland en Gelderland. In Zuid-Holland viel de beslissing om over te stappen op een nieuw systeem van afrekenen samen met de komst van een andere vervoerder, namelijk Arriva in plaats van Connexxion. Vooral vanuit de regio Hoekschewaard en Goeree-Overflakkee komen veel klachten.

Inmiddels is afgesproken dat scholieren in de regio’s Hoekschewaard, Goeree-Overflakkee en Drechtsteden financieel gecompenseerd zullen worden. Het OV loket vindt dit een terechte maatregel, maar noemt het “zeer wenselijk” deze regeling uit te breiden tot andere groepen, zoals forenzen. Zij begroet dan ook de plannen die er zijn in Zuid-Holland om de compensatieregeling uit te breiden. Ook in andere regio’s kunnen compensatieregelingen uitkomst bieden. Verder is het volgens het OV loket wenselijk trajectabonnementen in te voeren in regio’s waar de sterzones volledig zijn afgeschaft.

vrijdag 8 februari 2013

'Fyra valt stil door haperende modem'

Problemen met het nieuwe Europese treinbeveiligings-systeem ERTMS bij de grensovergang tussen Nederland en België vormt een van de belangrijkste oorzaken van het stilvallen van de Fyra. Dat zegt De Ingenieur.

Een cruciaal onderdeel van ERTMS is een continue verbinding tussen de trein en het speciaal voor het spoor uitgerolde GSM-Rail-netwerk (GSM-R). Via die verbinding loopt alle informatie over de positie en snelheid van de treinen en de instructie aan de machinist, waardoor er geen seinen langs het spoor meer nodig zijn. Functioneert de GSM-R-verbinding niet, dan is het onvermijdelijke gevolg dat de trein wordt stilgezet.

woensdag 6 februari 2013

Restauratie overkapping station Geldermalsen van start

ProRail is deze week gestart met de restauratie van de overkapping van de perrons op station Geldermalsen. De overkapping wordt ingekort, de draagconstructie wordt hersteld en het dak wordt teruggebracht naar de oorspronkelijke vorm. De overkapping kan zo weer tientallen jaren mee.

Samen met het stationsgebouw zijn de perronkappen in Geldermalsen van monumentale waarde. In de loop der jaren is er echter het nodige aan veranderd, waardoor het originele karakter verloren dreigde te gaan. De restauratie geeft de overkapping haar oude glorie weer terug.  

De werkzaamheden worden gecombineerd met de renovatie van het stationsgebouw door de collega’s van NS. Gezamenlijk hebben ProRail en NS een planning gemaakt. Voorop staat dat reizigers tijdens de werkzaamheden veilig van het station gebruik kunnen blijven maken.

Omdat er deels op het perron wordt gewerkt, kunnen reizigers wel hinder ondervinden van de werkzaamheden. Zo kunnen treinen vertrekken van andere perrons en zijn er andere looproutes. Reizigers wordt geadviseerd de borden en omroepberichten goed in de gaten te houden. De werkzaamheden op station Geldermalsen duren tot het voorjaar van 2014.

dinsdag 5 februari 2013

Rover: ProRail en Hardinxveld-Giessendam

ProRail was deze week weer in opspraak. Dat is geen nieuws. De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) had een vernietigend rapport uitgebracht over het aanbestedingsbeleid van ProRail. Ook dat is niet verrassend voor kenners van de spoorsector. Het werd nieuws omdat de Staatssecretaris en de Minister moesten toegeven dat door een interne ambtelijke twist het ILT-rapport niet naar de Tweede Kamer was gestuurd. Ambtenaren vonden het niet nodig om het ILT-rapport naar de Tweede Kamer te sturen, omdat ProRail beterschap had beloofd. Ik ben ruim twee jaar voorzitter van Rover en ik hoor altijd dat ProRail beterschap belooft. Waarom geloven ambtenaren in sprookjes?
Tussen Geldermalsen en Dordrecht ligt de Merwede-LingeLijn. Provincies en gemeenten hebben veel geïnvesteerd in het opknappen van stations en voorpleinen langs deze lijn. Arriva heeft mooie treinstellen gekocht, waarin zelfs fietsen worden meegenomen. Er rijden vriendelijke conducteurs op de treinen en de aansluitingen met buslijnen zijn geregeld. Ook ProRail heeft geholpen. Alle overbodige wissels zijn weggehaald en er wordt geheel volgens de door ProRail vurig gewenste corridorgedachte gereden.
De lijn wordt echter geplaagd door continue wissel- en seinstoringen en de reizigers worden boos en stappen in de auto. Afgelopen vrijdag was er bij het station Hardinxveld-Giessendam een wisselstoring en konden de vastgelopen reizigers wachten op een bus. Ik was erbij en ik heb met reizigers, machinisten, conducteurs en met de wisselmonteurs gesproken. De wissel had de week daarvoor ook niet gefunctioneerd en de dag daarvoor evenmin. Kortom de derde storing binnen een week. Volgens alle betrokkenen is dit geen incident maar een structureel probleem op deze lijn. Daar gaan de investeringen van provincies en gemeenten. Daar gaat Arriva met zijn goede bedoelingen. Weg gaan de reizigers.

maandag 4 februari 2013

Rover wil compensatie voor busreizigers naar Kleve

Rover wil dat Breng compensatie biedt aan reizigers die door de defecte chipkaartapparatuur in de bus naar Kleve gedupeerd zijn. Door aanhoudende storingen wordt de chipkaart op de Duitse bus 58 van het NIAG tussen Nijmegen en Kleve geweigerd.

Met name studenten en reizigers met een (kortings)abonnement zijn nu gedwongen een duurder papieren kaartje te kopen. Rover vindt het onacceptabel dat de reiziger de rekening betaalt voor de aanhoudende chipkaartproblemen.

Veel inwoners van het Nederlands-Duitse grensgebied maken gebruik van buslijn 58 van het NIAG tussen Nijmegen en het Duitse Kleve en Emmerich. De bus is voorzien van een Nederlandse OV-chipkaartlezer maar deze geeft veel problemen. Doordat het Duitse NIAG de problemen inmiddels zat is, worden reizigers nu gedwongen een duurder papieren kaartje te kopen.  Dit treft ook reizigers die uitsluitend het Nederlandse deel van deze lijn gebruiken. Reizigers die alleen met de chipkaart kunnen betalen, worden zonder pardon geweigerd.

Volgens de oorspronkelijke overeenkomst tussen het Duitse NIAG en het Nederlandse Novio, inmiddels opgevolgd door Breng, is alleen de Nederlandse partij aanspreekpunt bij klachten over de OV-chipkaart. Rover vindt daarom dat Breng reizigers het teveel betaalde bedrag moet vergoeden en roept reizigers op een compensatieclaim in te dienen.

EVO: Vijf voor twaalf voor spoorvervoer

Verladersorganisatie EVO stelt dat het spoorbeleid van de Europese Commissie nalaat de markt voor het spoorgoederenvervoer te verbeteren. De slechte dienstverlening op het Europese spoor, gevolg van gebrek aan concurrentie, zal verladers in toenemende mate doen beslissen hun goederen niet langer over het spoor te vervoeren.

EVO, belangenbehartiger van bedrijven in alle branches die goederen te vervoeren hebben, stelt dat de Europese Commissie om de hete brij heen draait.

Verladers willen al jaren dat grote vervoerders niet tegelijkertijd hun nationale spoornetten mogen beheren – die vervoerders hebben daardoor invloed op de ruimte die hun concurrenten nodig hebben op het spoor. Tevens biedt het deze vervoerders de mogelijkheid om geld, dat zij van de overheid ontvangen voor het beheer van het spoornet, deels te besteden aan hun eigen treindiensten.

De nationale spoorbedrijven in Duitsland (DB) en Frankrijk (SNCF) hebben dit ‘probleem’ opgelost door een dochtermaatschappij het spoornet te laten beheren. De Europese Commissie heeft deze kunstmatige scheiding onder druk van deze twee landen moeten accepteren. Wel wordt de eis gesteld dat er een ‘Chinese muur’ wordt opgetrokken tussen het beheer van het spoornet en het regelen van treindiensten, als dit binnen eenzelfde holding gebeurt.

vrijdag 1 februari 2013

Intercity vervangt Fyra

De falende hogesnelheidstrein Fyra zal vanaf 18 februari worden vervangen door een intercity. Die gaat in het begin twee keer per dag rijden tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag.

Laatste sporen aangesloten op verkeersleiding ProRail

Spoorbeheerder ProRail gaat twee spoortrajecten in Friesland en twee in Gelderland 'zichtbaar' maken voor de treindienstleiders van verkeersleiding. Het betreffen de laatste spoortrajecten in Nederland waar machinisten zelf de seinen op een baanvak handmatig op groen zetten.

Het gaat om de spoorlijnen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen-Haven, Zutphen-Winterswijk en Doetinchem-Winterswijk. Straks wordt er naast mondeling contact, ook automatisch getoond waar de trein zich op het spoor bevindt op de schermen van de treindienstleider van ProRail. Gezien de toenemende drukte op het spoor en de hogere veiligheidseisen die ProRail eraan stelt, wordt tot deze aanpassing overgegaan.  Dat geldt in het bijzonder op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk, waar een divers pakket van maatregelen wordt uitgevoerd om de kwetsbaarheid van de treindienst te verminderen.

Machinisten op deze sporen gebruiken nu een infraroodpistool om vanuit de cabine het volgende stuk spoor op hun traject veilig te stellen zonder tussenkomst van de treindienstleider. Wel springen ook hier de seinen automatisch op rood als er een storing is. Een treindienstleider kan echter niet vooraf met behulp van aansturing van de seinen een trein laten wachten of laten doorrijden als dat handiger is
Machinisten hoeven zich straks niet meer bezig te houden met de seinen. Dit gebeurt dan volautomatisch. Doordat er beter zicht is op de exacte locatie van de treinen, wordt ook de informatie voor vervoerder en reiziger nauwkeuriger. Voor treindienstleiders verdwijnt er een aparte werkwijze. Meer eenduidigheid in hun werk is beter voor de veiligheid.

Buiten op en naast het spoor is vrijwel alles aanwezig om de aansluiting mogelijk te maken. De seinen, treindetectie en treinbeveiliging zijn er van kracht. Wat ontbreekt is een verbindende schakel naar de verkeersleidingposten. ProRail wil hiervoor kabels en regelkasten inbouwen. Verwachting is dat deze in 2014 en 2015 worden geplaatst. Dit jaar wordt gebruikt voor precieze planuitwerking en aanbesteding van het project.