vrijdag 29 maart 2013

Provincie zoekt aanbieders nieuwe OV-contracten

Op 14 december 2014 eindigen de lopende contacten voor het openbaar vervoer (OV) in Brabant. Als opdrachtgever voor het OV vraagt de provincie offertes voor alle stads- en steekbussen, Hoogwaardig Openbaar Vervoer en buurtbussen in West-, Midden en Noordoost-Brabant. 
Dinsdag 19 maart hebben Gedeputeerde Staten besloten aan welke eisen het busvervoer de komende jaren moet voldoen. Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 29 augustus de tijd om hun plannen en een prijs voor het busvervoer voor de komende jaren in te dienen. Naar verwachting kunnen eind van dit jaar 2 nieuwe contracten voor het busvervoer gegund worden.
Elke 8 tot 10 jaar is de provincie wettelijk verplicht de concessies voor het openbaar vervoer opnieuw aan te besteden. Met de nieuwe contracten wil de provincie zo goed mogelijk aansluiten bij de vorig jaar vastgestelde visie op openbaar vervoer in Brabant. Dat betekent zo veel mogelijk bussen inzetten waar veel reizigers zijn en zo min mogelijk met (bijna) lege bussen rond rijden. Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) wordt daarom verder uitgebreid. Voor de buurtbussen geldt dat deze in de nieuwe contracten allemaal blijven rijden. De regiotaxi's vallen buiten de busconcessies en worden nu dus niet aanbesteed.
Gedeputeerde Van Heugten: “Als provincie besteden we nu jaarlijks ruim € 55 miljoen aan subsidies voor het busvervoer. Geld voor méér subsidie is er niet, dus we vragen vervoerders om met een goed en scherp bod te komen om zoveel mogelijk busvervoer aan te kunnen bieden. Maar omdat ook de vervoerders te maken krijgen met stijgende kosten, houden we rekening met aanpassingen ten opzichte van het huidige aanbod. Daarom hebben we een zogenaamd kernnetwerk geformuleerd met de lijnen en frequenties die in ieder geval vanaf 2015 gereden moeten worden. Ook vragen we aan de vervoerders een aparte prijs te berekenen voor opties, zoals bussen in de avonduren en in het weekend voor dun bezette lijnen. Als alle prijzen bekend zijn kunnen we pas besluiten wat we precies aan buslijnen zullen inkopen."
De afgelopen weken hebben gemeenten, reizigersorganisaties en andere partners kunnen reageren op het overzicht met eisen en wensen voor het OV. De meeste inspraakreacties betrof het mogelijk verdwijnen van buslijnen met weinig reizigers. Van Heugten: “We hebben de inspraakreacties bekeken en onze plannen ook vergeleken met de meest recente reizigersgegevens. Op basis daarvan hebben we besloten dat een aantal lijnen toch in het kernnetwerk thuishoort omdat er veel gebruik van wordt gemaakt. Dat geldt bijvoorbeeld voor lijn 72 van station ‘s-Hertogenbosch naar Empel.”
De provincie stelt voor de nieuwe OV-contracten ook eisen en wensen aan o.a. het inzetten van emissievrije bussen, toegankelijkheid van de (buurt)bussen en de vrijheid van vervoerders om prijzen voor buskaartjes te bepalen. “In het nieuwe contract wordt de vervoerder zelf verantwoordelijk voor de opbrengsten van het OV, dus hij moet zelf zorgen om meer reizigers in de bus te krijgen. We staan als provincie niet toe dat de vervoerder de prijzen voor de kaartjes per jaar met meer dan 1% verhoogt naast de normale indexering,” aldus Van Heugten. De provincie blijft dan ook vasthouden aan het zogenaamde Brabants tarievenhuis.
De langlopende contracten moeten ruimte bieden om op veranderingen in te spelen en innovaties toe te passen. Van Heugten: “We geven daarbij de vervoerder een belangrijke rol. Maar we kiezen ook voor samenwerking met gemeenten en reizigersorganisaties. Als provincie zijn we opdrachtgever en blijven er uiteraard voor waken dat ons Brabantse busvervoer goed, betrouwbaar, klantvriendelijk en betaalbaar blijft.”

woensdag 27 maart 2013

ProRail werkt aan spoor in Maastricht

ProRail werkt tijdens het paasweekeinde op diverse plaatsen aan het spoor rondom Maastricht. Dat is nodig om het spoor in goede conditie te houden en te zorgen dat treinen er soepel en veilig overheen kunnen blijven rijden. Het gaat onder meer om het vernieuwen van sporen en wissels en onderhoudswerkzaamheden aan de bovenleiding en de beveiliging. Dit heeft gevolgen voor het treinverkeer. NS en Veolia adviseren reizigers zich van te voren goed te informeren over de reismogelijkheden op www.ns.nl of m.ns.nl.
ProRail heeft de verschillende werkzaamheden bewust gecombineerd. Dit beperkt de hinder voor de reizigers omdat het slechts eenmaal gevolgen heeft voor het treinverkeer. De werkzaamheden starten op zaterdagochtend 30 maart 01:00 uur en duren tot dinsdagochtend 2 april 05:00 uur. Gedurende deze periode wordt er 24 uur per dag gewerkt.
In verband met de werkzaamheden is er geen treinverkeer mogelijk tussen Maastricht Randwijck - Beek Elsloo en Maastricht Randwijck - Valkenburg. Veolia en NS zetten (snel)bussen in.

dinsdag 26 maart 2013

Fietstunnel Haak om Leeuwarden succesvol ingeschoven

De ongelijkvloerse fietsroute Wirdum-Wytgaard als onderdeel van het project De Haak om Leeuwarden is afgelopen weekeinde een stap dichterbij gekomen. De voorgebouwde fietstunnelbak is succesvol op zijn plek geschoven tijdens een 52 uur durende buitendienststelling van het spoor tussen Leeuwarden en Heerenveen. De werkzaamheden zijn zeer voorspoedig verlopen en Rijkswaterstaat, ProRail en aannemerscombinatie De Heak Súd wisten de klus ook dit keer ruim voor planning te klaren.
Foto van de gegraven tunnelbak. Acht bouwvakkers plaatsen de tunnelplaten. Een kraan takelt een betonnen plaat naar beneden. Om het inschuiven van de fietstunnelbak in zeer korte tijd te realiseren op een relatief klein werkoppervlak werd de grootste spoorkraan van Europa ingezet.
Afgelopen zaterdagmiddag startte het inschuiven van de tunnelbak ruim twee uur eerder dan gepland. In 3 uur is de 555.000 kilo wegende tunnelbak met behulp van hydraulische vijzels onder het spoor geschoven. Vervolgens is de grond aangevuld en de rails hersteld. Maandagochtend konden de eerste treinen tussen Heerenveen en Leeuwarden weer volgens dienstregeling rijden. Mede door de inzet van de grootste spoorkraan van Europa, de Kirow 1200, konden de werkzaamheden in korte tijd worden uitgevoerd. De kraan heeft grote en zware materialen over het spoor getransporteerd zonder de bovenleidingen te hoeven verwijderen.
Ondanks de kou kwamen ook dit keer tientallen geïnteresseerden naar de speciaal ingerichte zichtlocatie bij het bouwterrein om de werkzaamheden te aanschouwen. Met name op zaterdag en zondagochtend namen omwonenden en geïnteresseerden een kijkje. Medewerkers van Rijkswaterstaat en de aannemer waren toen aanwezig om de werkzaamheden toe te lichten en vragen te beantwoorden.
Rijkswaterstaat realiseert samen met provincie Fryslân een nieuwe rijksweg aan de zuidwestkant van de stad. Deze verbindt de A31 bij Marsum en de N31 bij Hemriksein (Wâldwei). Dit is belangrijk voor de bereikbaarheid van Leeuwarden en de ontwikkeling van de regio. De Haak om Leeuwarden wordt eind 2014 voor het verkeer opengesteld.
De Haak om Leeuwarden is onderdeel van het programma Vrij-Baan. Een infra-programma met ongeveer 40 projecten van de gemeente Leeuwarden, provincie Fryslân en Rijkswaterstaat. Zij investeren 750 miljoen euro om Leeuwarden ook in de toekomst bereikbaar te houden.


maandag 25 maart 2013

Rover: Verleng concessie Fast Flying Ferry

De Fast Flying Ferry is de enige gegarandeerd filevrije, non-stop-verbinding tussen Velsen en Amsterdam CS.  Dit schrijft Rover-Haarlem in een brief aan de Statenleden van Noord-Holland. Rover ziet niets in het plan om buslijn 82 als alternatief voor de Ferry aan te wijzen en verwerpt bovendien de stelling dat er geen interesse vanuit de vervoerders zou zijn om de Fast Flying Ferry te exploiteren: Connexxion heeft aangegeven er mee door te willen gaan.
Rover-Haarlem wil Fast Flying Ferry nog in ieder geval enkele jaren behouden. In tegenstelling tot wat de provincie beweert, is er namelijk wel degelijk interesse voor de exploitatie van de OV-verbinding: Connexxion wil er mee doorgaan en gemeente Velsen wil een financiële bijdrage leveren. Daarnaast blijkt het in de praktijk heel moeilijk een OV-verbinding die is opgeheven later weer te herstellen. Door de concessie van de Fast Flying Ferry gewoon te verlengen wordt ruimte gecreëerd om te zoeken naar financiële partners en rendementsverbetering.
Rover-Haarlem vreest dat de provincie het besluit tot opheffen van de Ferry neemt op basis van de verkeerde gronden: een SEO-marktonderzoek waaruit oa zou blijken dat Amsterdam CS geen handig eindpunt is voor de Ferry, lijkt inhoudelijk te rammelen. Volgens de Rover-afdeling valt te betwijfelen of SEO wel het juiste bureau is voor OV-onderzoeken.
In de brief aan de Statenleden laat Rover-Haarlem enkele reizigers aan het woord. "Het argument dat lijn 82 tot aan de Marnixstraat een goed alternatief zou zijn is volsterkte onzin en levert een extra reistijd van 1 uur per dag (=50%) op. Daarnaast bedragen de extra reiskosten ca. 500 euro per jaar. Hoezo geen verslechtering?", aldus één van hen.

donderdag 21 maart 2013

Sogeti beheert voor ProRail de applicatie SoundCheck

ICT-dienstverlener Sogeti wordt verantwoordelijk voor het beheer van de applicatie SoundCheck voor ProRail. Treinverkeer produceert geluid. De Rijksoverheid is verantwoordelijk voor de wetgeving op het gebied van geluid door treinverkeer, en voor de handhaving ervan. ProRail is als beheerder van het spoor verantwoordelijk voor de naleving van de geluidswetgeving in de praktijk. De applicatie SoundCheck ondersteunt ProRail hierbij. De opdracht voor het beheer en onderhoud van de applicatie SoundCheck heeft een waarde van circa twee en half miljoen euro.
De SoundCheck opdracht die Sogeti van ProRail gegund heeft gekregen, is de eerste opdracht binnen een gegunde raamovereenkomst. Hierin is Sogeti, naast CGI, Ordina en Intraffic, een partner voor de ontwikkeling en het beheer van maatwerkapplicaties van de spoorbeheerder. Sogeti is geselecteerd voor het perceel met de technologie stack .Net en Java. De raamovereenkomst heeft een minimale duur van zes jaar met de optie tot vier keer verlenging van een jaar.
ProRail streeft ernaar langdurige partnerships op te bouwen met haar opdrachtnemers ten einde goed bediend te worden in haar behoeftes ten aanzien van  software ontwikkeling en – beheer. Deze lange termijn relatie moet de opdrachtnemers in staat stellen om in te blijven spelen op de behoeftes van ProRail. ProRail is dit partnership aangegaan met meerdere opdrachtnemers om een vendor lock-in te voorkomen.
Een van de doelstellingen voor de raamovereenkomst is het verkorten van de doorlooptijd voor het gunnen van opdrachten. Toekomstige opdrachten worden gegund door het toepassen van minicompetities onder de raamovereenkomst. Hiermee prikkelt de spoorbeheerder de vier partners om marktconform te blijven werken. Door goed te presteren en duurzaam te werken kunnen de partners gunningvoordeel krijgen in minicompetities. Hiermee stimuleert ProRail haar opdrachtnemers tot professionele en duurzame IT-dienstverlening.

woensdag 20 maart 2013

Rover: Spoorverdubbeling brug bij Ravenstein nodig

Om in de toekomst meer treinen tussen Nijmegen en ’s-Hertogenbosch te kunnen laten rijden, is spoorverdubbeling op de brug bij Ravenstein nodig. Dit schrijft reizigersvereniging Rover via haar afdelingen Noord-Brabant en Zuidelijk Gelderland in een brief aan de besturen van beide provincies.
In de Brabantse Spoorvisie 2030 wordt gesproken over een toename van treinen over de provinciegrensoverschrijdende spoorbrug bij Ravenstein. De Rover-afdelingen vrezen dat de brug als bottleneck werkt voor frequentieverhogingen. Door het enkelspoor werken vertragingen als een sneeuwbaleffect door op treinen in de tegengestelde richting, waardoor reizigers in 's-Hertogenbosch en Nijmegen nu al te maken krijgen met een onbetrouwbare overstap.
Rover is van mening dat een dubbelsporige brug zal leiden tot een betere doorstroming op het traject (Tilburg)-'s-Hertogenbosch-Nijmegen(-Arnhem), een toename van reizigerstreinen kan verwerken en zal leiden tot minder vertragingen en betere overstapmogelijkheden in 's-Hertogenbosch en Nijmegen.
De Rover-afdelingen dringen er bij provincies Noord-Brabant en Gelderland op aan gezamenlijk een onderzoek te laten doen naar de haalbaarheid van dubbel spoor op de brug bij Ravenstein.

vrijdag 15 maart 2013

Google Maps nu met 9292 OV-routes

9292 heeft ov-informatie aan Google beschikbaar gesteld waardoor reizigers nu routes en dienstregelingen kunnen raadplegen voor heel Nederland via Google Maps. De routes en dienstregelingen van vrijwel alle aanbieders van openbaar vervoer zijn vanaf vandaag te raadplegen via Google Maps. 9292 wil het openbaar vervoer aantrekkelijker maken door hun informatie te delen.

donderdag 14 maart 2013

Urenlang televisie kijken door je auto een keer te laten staan

Hoeveel milieuvriendelijker is de trein nou eigenlijk dan je auto? Om dat eenvoudig te kunnen uitrekenen hebben voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en NS de handen ineengeslagen. Met een nieuwe app kunnen reizigers vanaf vandaag inzicht krijgen in de CO2-uitstoot van hun auto in vergelijking tot de trein. "De nieuwe 'CO2-vergelijker' geeft real time inzicht in je CO2-uitstoot terwijl je reist met de trein. Zo kun je zien dat door over een afstand van tien kilometer de trein te pakken in plaats van de auto je grofweg al één kilo CO2 bespaart. De app rekent om dat je daarvoor bijvoorbeeld ook 17 uur TV kan kijken of bijna een uur kan stofzuigen," aldus Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal.
De nieuwe CO2-vergelijker geeft op een eenvoudige manier een indruk van het verschil in CO2-uitstoot van een treinreis vs. de auto. Gemiddeld stoot je met de trein ruim 75 procent minder CO2 uit dan met de gemiddelde auto. In de app wordt je eigen type auto vergeleken met je treinreis. De berekeningen zijn daarbij gebaseerd op het gemiddelde van 1,5 personen in de auto en de gemiddelde bezetting van de trein. De nieuwe CO2-vergelijker is vanaf vandaag te downloaden in zowel de iPhone app-store als de Android Market, of vanaf NS.nl.
In de nieuwe app vul je eenmalig de brandstofsoort en autoklasse in van je eigen auto (zie screenshots hieronder). Daarna zet je de app aan zodra je trein wegrijdt. Je ziet, terwijl je rijdt, hoe het verschil in CO2-uitstoot oploopt. De uitkomsten van je treinreis kun je daarna eenvoudig delen met vrienden of bekenden via mail, facebook of twitter.

OV branche presenteert samenwerkingsinitiatief

Een samenwerkingsinitiatief van bijna alle OV partijen moet de weg effenen voor een landelijk betere afstemming in de openbaar vervoerbranche. Deze en meer afspraken daartoe zijn vastgelegd in het initiatiefstuk ‘Samen op reis: OpStap naar een beter OV’,  dat donderdag wordt gepresenteerd op het Nationaal Congres Openbaar Vervoer. Siebe Riedstra, secretaris-generaal bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, aanvaardt het eerste exemplaar namens staatssecretaris Mansveld. Eerste proefproject van de OV-bedrijven staat gepland in 2014.  Dan gaan verschillende partijen in Noord-Nederland hun afzonderlijke OV aanbod beter op elkaar afstemmen in een integraal netwerk.
Met dit initiatief wil de sector het openbaar vervoer naar een hoger plan tillen. De initiatiefgroep bestaande uit vervoersbedrijven, overheden en consumentenorganisaties wil dat het OV meer dan nu een vanzelfsprekende schakel wordt voor reizigers bij hun keuze, hoe van A naar B te gaan. Door middel van het initiatiefstuk moeten niet alleen creatieve ideeën op tafel komen, maar ook initiatieven worden ondersteund en gestimuleerd. Deze samenwerking kwam tot stand onder leiding van reizigersvereniging Rover en duurzaamheidsorganisatie Urgenda.
Een voorbeeld van zo’n initiatief is het proefproject in Noord-Nederland. In de provincies Groningen, Drenthe en Friesland gaan vervoerders NS, Arriva, en Qbuzz het OV-aanbod op elkaar afstemmen. Zij gaan zorgen voor een betere aansluiting tussen regionaal busvervoer en het spoorvervoer. Deze vervoerders zullen hiervoor samen met de concessieverleners (de provincies) een ontwerp maken, inclusief afspraken over tarieven en communicatie, waaronder reisinformatie. In de dienstregeling van 2014 zullen de verbeteringen hun beslag krijgen. Naast deze pilot zijn er nog meer proefprojecten die alle tot doel hebben om de reiziger sneller en beter van deur tot deur te brengen. Inmiddels zijn er vijftien initiatieven omarmd. Het gaat dan bijvoorbeeld om het verbeteren van het voor- en natransport voor de OV-reiziger, het realiseren van een beter gezamenlijk tariefaanbod en het verbeteren van overstappunten.
De initiatiegroep ziet groeipotentieel voor het OV. Om dat te oogsten is samenwerking nodig in de keten. Door de diverse inspanningen zet de groep in op het verleiden van meer reizigers richting het OV door een hoogwaardig en betaalbaar product aan te bieden. De initiatiefgroep spoort partijen aan om zich aan te sluiten bij dit initiatief en vooral mee te denken en bij te dragen.

woensdag 13 maart 2013

Verbouwing station Eindhoven van start

In de hal van station Eindhoven is vanochtend een levensgrote afbeelding onthuld van de nieuwe reizigerspassage. President-directeur Marion Gout – van Sinderen van ProRail, directievoorzitter Michiel Noy van NS Stations, gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant en wethouder Joost Helms van de gemeente Eindhoven gaven daarmee het officiële startsein voor de verbouwing van het station. ProRail bouwt samen met aannemer Heijmans een nieuwe reizigerspassage van 13 meter breed die aan weerszijden winkels krijgt. Er komen liften naar ieder perron, zodat iedereen straks zelfstandig kan reizen.
De aanleg van de nieuwe passage is nodig omdat de huidige onderdoorgang het groeiend aantal reizigers en passanten in Eindhoven niet meer aankan. Nu wandelen er dagelijks 90.000 reizigers en passanten door het station. In 2020 zijn dat er naar verwachting 115.000. De nieuwe passage zorgt voor een comfortabele en ruime doorgang en wordt verbonden met de huidige passage. Er komen liften en roltrappen naar elk perron. De faciliteiten worden uitgebreid en ook het aantal winkels neemt toe. Het ontwerp voor de nieuwe reizigerspassage is van architect Luc Veeger van Arcadis.
Eind deze maand gaat de eerste schop de grond in en wordt de verbouwing zichtbaar voor de reizigers. De passage wordt zo gebouwd dat het treinverkeer er (nagenoeg) geen hinder van heeft. Dat is mede mogelijk dankzij de aanleg van een tijdelijk perron. Gedurende de verbouwing zullen treinen voor langere periodes aankomen en vertrekken op andere sporen dan men gewend is. De bouw is klaar in 2016. Eindhoven heeft dan een vernieuwd station dat een comfortabele in- en uitstapplaats zal zijn voor het groeiend aantal reizigers.
De verbouwing van het monumentale station is alleen maar mogelijk dankzij een goede samenwerking tussen de verschillende partijen. De totale kosten zijn circa 70 miljoen euro en worden gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS Stations, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven. ProRail is opdrachtgever namens het ministerie en voert de bouw uit samen met aannemer Heijmans.

Den Haag en NS eens over samenwerking in stadsvervoerder HTM

De gemeente Den Haag en NS zijn het eens geworden om de krachten te bundelen in stadsvervoerder HTM. Zij gaan tientallen miljoenen investeren in het openbaar vervoer in de stad. Gemeente, NS en HTM hebben daartoe samen een ambitieuze investeringsagenda opgesteld. De Haagse gemeenteraad heeft het laatste woord over het akkoord.
"Goed nieuws voor de reiziger, voor de HTM, voor de gemeente Den Haag, maar zeker ook voor de Haagse economie. We maken dingen mogelijk die anders niet zouden gebeuren. Den Haag krijgt het beste openbaar vervoer van Nederland", zegt wethouder Financiën Boudewijn Revis, die de afgelopen maanden onderhandelde over het akkoord met financieel directeur NS Engelhardt Robbe.
"Deze samenwerking tussen een lokale en landelijke vervoersexpert is uniek. NS en HTM zijn complementair en bieden de reiziger daardoor comfortabel openbaar vervoer van deur tot deur. De reiziger staat voor beide vervoerders de hele reis centraal, in plaats van in twee aparte delen", aldus Robbe.
De samenwerking krijgt gestalte in de vennootschap HTM Personenvervoer, waarin NS een belang van 49 procent neemt en de gemeente 51 procent behoudt. De (rail)infrastructuur van HTM valt hier buiten, die blijft voor de volle honderd procent eigendom van de gemeente Den Haag. De NS betaalt 45 miljoen euro aan de gemeente voor het belang in HTM Personenvervoer. De aandeelhouders gaan in totaal de komende jaren ruim 75 miljoen euro investeren in het openbaar vervoer in de stad. HTM Personenvervoer gaat alles op alles zetten om de railconcessie 2017 - 2026 voor Haaglanden binnen te halen, die in 2016 ofwel wordt aanbesteed, ofwel onderhands gegund.
De investeringen in het openbaar vervoer in Haaglanden hebben tot doel uitstekende service en comfortabel, veilig en betrouwbaar openbaar vervoer te bieden aan een structureel groeiend aantal ov-reizigers in Den Haag. De nadruk ligt daarbij op betere bereikbaarheid van toplocaties als Scheveningen en de Internationale Zone, groter gemak voor de reiziger en het veiliger en prettiger maken van de ov-knooppunten, waar dagelijks duizenden reizigers in-, uit- en overstappen.
Om al deze ambities te verwezenlijken, is er een investeringsagenda met grote projecten opgesteld voor de komende jaren. Zo zullen de tramlijnen 17 en 11 worden doorgetrokken naar de Strandweg (2014) en het Norfolkterrein (2017). Daarmee wordt de zes kilometer lange kustlijn van Scheveningen het best bereikbare strand. Ook in de bereikbaarheid van andere locaties, zoals de Internationale Zone met het World Forum Center en het Beatrixkwartier, wordt geïnvesteerd.
Het gemak voor de reiziger wordt vergroot door introductie van allerlei gecombineerde ov-kaarten, speciaal afgestemd op de behoeften van dagjesmensen, expats of werkgevers. In 2014 komt er gratis wifi op de stations, in trams en op grote haltes. Ook zal er op een aantal drukke haltes meer service en infomatie aan de reiziger worden geboden. Nog dit jaar start daarmee een proef op twee locaties.
Om Station HS, het busplatform op Den Haag Centraal en Laan van Nieuw Oost-Indië veiliger en aantrekkelijker plekken te maken, wordt ook in deze drie belangrijkste vervoersknooppunten van Den Haag extra geïnvesteerd. Station HS wordt de huisvesting en daarmee opkomstplek van de controleurs HTM. Hun zichtbare aanwezigheid, vooral ook buiten kantoortijden, zal het gevoel van veiligheid van reizigers vergroten. Voor het busplatform en Laan van NOI staan grote herinrichtingen op het programma.

Meer ruimte voor de fiets in Bergen op Zoom

ProRail gaat dit jaar de onbewaakte fietsenstalling op station Bergen op Zoom flink uitbreiden. De stalling krijgt er 900 fietsplaatsen bij. De uitbreiding is onderdeel van het landelijk programma ‘Ruimte voor de fiets’ en wordt mede gefinancierd door de provincie Noord-Brabant en de gemeente Bergen op Zoom.
Station Bergen op Zoom heeft aan beide zijde een onbewaakte fietsenstalling. In totaal kunnen er nu 904 fietsen worden gestald, dat worden er straks 1800. Aan de achterzijde komen er 200 klemmen bij. Aan de voorzijde wordt de huidige stalling verwijderd en komt er een nieuwe dubbbellaags stalling voor in de plaats.
Ter voorbereiding op de werkzaamheden, die later dit jaar zullen plaatsvinden, worden er deze week 20 bomen gekapt. Dat is nodig om ruimte te maken voor de nieuwe stalling. ProRail heeft hiervan melding gemaakt bij de gemeente Bergen op Zoom en houdt zich bij het kappen aan de flora- en faunawetgeving. Ter compensatie zullen in de nieuwe situatie bomen worden terug geplant.
Gemiddeld pakt ruim veertig procent van de reizigers de fiets naar het station. Om de reis van deur tot deur gemakkelijker en comfortabeler te maken verbetert ProRail fietsenstallingen en lost fietsparkeerproblemen op bij stations, door vervanging, uitbreiding en betere benutting van bestaande stallingen en door nieuwbouw. Sinds 1999 zijn er landelijk ruim 300.000 fietsplaatsen nieuw gebouwd en gemoderniseerd op bijna 400 stations. Het totaal aantal stallingsplaatsen bij stations is nu zo’n 400.000 en groeit de komende jaren naar ruim 500.000.

maandag 11 maart 2013

Morgen aangepaste dienstregeling in Zuid-Nederland

Dinsdag 12 maart rijdt NS uit voorzorg een aangepaste dienstregeling in Zuid-Nederland vanwege de kans op sneeuwval. NS en ProRail hebben dit besloten op basis van informatie van onafhankelijke weerbureaus. Door in het zuiden van het land uit voorzorg een aangepaste dienstregeling te rijden, wordt de kans kleiner dat lokale verstoringen invloed hebben op de dienstregeling in de rest van Nederland en onze reizigers grotere hinder ondervinden. De aanpassingen voor morgen zijn in de Reisplanner verwerkt. Ondanks de aanpassingen kunnen zich op de dag verstoringen voordoen. Plan uw reis daarom altijd kort voor vertrek.

RET en Feyenoord intensiveren historische samenwerking

Vanaf vandaag is drie uur voor en na de thuiswedstrijden van Feyenoord het reizen in alle tram- en buslijnen van de RET op vertoon van een seizoen- of wedstrijdkaart voor de Feyenoord supporter gratis. Dit is een van de afspraken uit het partnercontract dat de directies van Feyenoord en RET vandaag officieel tekenden.
Het bereikbaar houden van de Kuip is al ruim 75 jaar een gezamenlijke taak voor Feyenoord en RET. Door een nauwere samenwerking stimuleren beide partijen het gebruik van het openbaar vervoer naar de Kuip. 'Wij willen ons vervoer steeds beter afstemmen op specifieke situaties en behoeften. Deze intensievere samenwerking met Feyenoord lag daarom voor de hand. Met deze service zijn de voetbalsupporters van Feyenoord niet alleen "aardig" maar ook "betaald" onderweg. Daarom is het partnership ook in het belang van de RET, want het massale zwartrijden behoort hiermee tot het verleden. De reis is al betaald voor deze supporters.' aldus Pedro Peters, algemeen directeur RET.
Feyenoord-directeur Gudde is blij met de uitbreiding van de samenwerking: `Doordat supporters voortaan dus gratis naar de wedstrijden kunnen reizen wordt het voor nog meer mensen aantrekkelijk de tram te nemen. Want het is voor de meeste mensen voortaan dus behalve de snelste ook de goedkoopste manier om het stadion te bereiken. Een prima zaak voor onze trouwe achterban lijkt me'.
e samenwerking behelst meer dan het aanbieden van gratis OV voor- en na de thuiswedstrijden. Gezamenlijk dragen beide partijen de verbondenheid met de regio uit. Zo heeft Feyenoord zich verbonden aan de Aardig Onderweg Awards door de inzet van Gerard Meijer als ambassadeur en worden elkaars communicatiekanalen intensiever ingezet. Binnenkort zien reizigers op beeldschermen in de bus en op de metrostations met enige regelmaat uitingen van Feyenoord, maar ook uitzendingen van Feyenoord TV. Op deze manieren zijn beide partijen nu en in de toekomst aardig onderweg voor de supporters in de regio Rotterdam!
Het gratis vervoer is alleen geldig op vertoon van een seizoen- of wedstrijdkaart, in alle RET tram- en buslijnen, 3 uur voor- en na de thuiswedstrijden van Feyenoord. Deze regeling geldt voor de vriendschappelijke openingswedstrijd, wedstrijden in de Eredivisie en de KNVB beker (exclusief finale) en wedstrijden in de UEFA competities, onder de volledige verantwoordelijkheid van Feyenoord in Stadion Feijenoord.

donderdag 7 maart 2013

ProRail meet reizigersstromen via mobieltje

Spoorbeheerder ProRail gaat de reizigerstromen op station Groningen acht weken lang meten via de mobiele telefoons van reizigers. Met deze gegevens worden de voorkeuren voor looproutes van reizigers zichtbaar.

Het wordt gebruikt bij de plannen om het station te verbeteren. Plan is dat er extra treinverbindingen komen met een zo veilig en comfortabel mogelijke overstap.

Mobiele telefoons en bijvoorbeeld tablets die contact maken met internet via wifi en Bluetooth zenden constant automatisch een uniek nummer uit, een soort digitale kentekenplaat. Speciale kastjes op het station pikken die nummers op, anonimiseren ze en slaan ze dan op. Zo kunnen de strategisch opgehangen kastjes zien waar een reiziger vandaan komt, waar deze heen gaat op het station en hoeveel dat er zijn. Daarnaast wordt met infraroodmeters op drukke plekken het aantal passanten geteld. In totaal worden er 22 van deze 'reizigersmeters' opgehangen.

De informatie wordt geanalyseerd en tot modellen verwerkt. Het zorgt niet alleen voor een haalbare en dus comfortabele overstap. Het voorkomt ook dat straks te veel reizigers op een perron zouden komen te staan. De kastjes worden komende week opgehangen, waarna de meting start.

woensdag 6 maart 2013

Derde lift op komst voor station Hoorn

Een grote klus op het station van Hoorn in het weekend van 9 en 10 maart: met een enorme telekraan gaat ProRail op het middenperron een liftput van 16 ton inhijsen. Het gevaarte wordt over de fietsenstalling en over het spoor getild.

De aanleg van de derde lift is het sluitstuk van de opknapbeurt van station Hoorn. Als alles deze zomer klaar is heeft Hoorn een toegankelijk station voor iedereen.

Voordat de liftput op de juiste plek staat, zijn voorbereidende werkzaamheden nodig. Eerst wordt het perron uitgegraven om ruimte te maken voor de liftput. Die ruimte wordt gefundeerd met palen, waar de liftput op komt te staan. In het weekend van 13 en 14 april zijn er opnieuw werkzaamheden: dan plaatst ProRail de complete lift, een nieuw bordes en een nieuwe trap bij de voetgangersbrug naar het middenperron. Ook dat gebeurt met een grote hijskraan. De lift wordt deze zomer in gebruik genomen.

maandag 4 maart 2013

MetaForum heeft eigen oplaadpunt ov-kaart

Zeker weten of je nog voldoende saldo hebt om straks je trein naar huis nog te kunnen pakken? Je kunt nu in MetaForum het saldo op je ov-chipkaart checken en opladen. Vorige week is er een oplaadpunt geplaatst naast de receptie.

Gebouwbeheerder Mirjam Jahnke legt uit waarom gekozen is voor deze locatie: Het is een verzamelplek, waar veel studenten, medewerkers en bezoekers terecht komen. Daarnaast is MetaForum het gebouw met de langste openingstijden.

Twee jaar terug stond er in het Hoofdgebouw ook een oplaadpunt, maar dat is om onbekende reden weer weggehaald. Vanwege het eerdere oplaadpunt stuurde de leverancier weer informatiemateriaal en Jahnke vond het toch de moeite waard om weer een poging te wagen een oplaadpunt terug te laten komen op de campus.

Unieke test voor veilige Delftse spoortunnel

Op dinsdag 5 maart geeft Spoorzone Delft medewerkers van de pers een kijkje achter de schermen van de unieke testen voor de Delftse spoortunnel. ProRail voert deze tests uit in een bedrijfshal bij Siemens in Zoetermeer.

Aannemerscombinatie Crommelijn heeft hiervoor een complete proefopstelling opgebouwd van de tunneltechnische installaties (TTI). Het is het eerste spoortunnelproject waarbij op schaal (1:200) de complete werking van alle systemen en veiligheid beproefd wordt.

Meest in het oog springend deel van de proefopstelling is een modelspoorbaan van ongeveer 25 meter lang. Met deze modeltrein worden alle real life situaties nagebootst. Doel is om de veiligheid en werking van alle installaties in de 2,3 kilometer lange spoortunnel in Delft te waarborgen. Dit geldt onder andere voor de vluchtwegsignalering, ventilatoren en rookmelders tot en met brandmelders en blus- en treinstilstanddetectiesystemen.

In 2015 gaat de trein in Delft ondergronds. ProRail sluit dan tijdens een treinvrij weekend het bestaande spoor op het tunnelspoor aan. Na dit weekend rijdt de trein tussen Den Haag en Rotterdam niet langer over het spoorviaduct dat Delft doorsnijdt, maar door de tunnel. Het uitgebreide testprogramma moet de ingebruikname in 2015 snel en vlekkeloos doen verlopen.
Het testen van de TTI en van de interactie tussen apparatuur en spoorverkeer vindt plaats in een gebouw van Siemens. Siemens is een van de  toeleveranciers van de systemen voor tunneltechnische apparatuur.

vrijdag 1 maart 2013

Rechtstreekse treinverbinding Zwolle-Enschede bijna klaar

Nog een maand met werkzaamheden, oefenen en testen en dan is het zover, dan wordt de rechtstreekse treinverbinding tussen Zwolle en Enschede weer in ere hersteld. ProRail legt samen met de aannemers vanaf deze maandag de laatste hand aan het spoorse deel van de nieuwe tunnel bij Nijverdal inclusief nieuw station. De spoortunnel maakt het spoor betrouwbaarder en veiliger want er konden vijf overwegen weggehaald worden.

Ruim drie jaar rijden er nu geen treinen meer van Zwolle naar Enschede. Er wordt door Rijkswaterstaat en ProRail samen een tunnel (500 meter overdekt) gebouwd voor de weg en het spoor vanuit het project Combiplan Nijverdal. Vanuit Zwolle stopte de trein deze drie jaar bij het tijdelijk station Nijverdal-West. Enkele honderden meters verderop pendelde een trein tussen het oude station Nijverdal en Enschede. Op 1 april is dat voorbij en rijden er weer treinen rechtstreeks tussen Zwolle en Enschede via het nieuwe station Nijverdal.

Deze maand rijden er ook geen treinen meer naar Nijverdal-West en Nijverdal en wordt er gekeerd in Raalte en Wierden om de sporen bij Nijverdal weer met elkaar te kunnen verbinden. Station Nijverdal-West zal ook niet meer gebruikt worden voor het tijdelijk busvervoer. Het weekend van 16 en 17 maart rijdt er op het hele traject tussen Zwolle en Almelo geen treinverkeer. Reizigers worden met bussen vervoerd vanaf het oude station Nijverdal. Zie www.ns.nl voor meer informatie voor reizigers.

Om de spoorverbinding te kunnen afronden, zal het tijdelijke station Nijverdal-West komende week worden gesloopt. Er wordt in totaal deze maand ook 375 meter nieuw spoor gebouwd om het totale nieuwe spoortraject van twee kilometer te voltooien. Bovendien wordt het spoor aangesloten op de beveiligingssystemen. De werking ervan wordt tot en met 17 maart getest. Erna worden er proefritten uitgevoerd. In deze maand wordt op 9 maart ook een calamiteitenoefening gehouden in samenwerking met de hulpdiensten.

Voor Combiplan Nijverdal is afgelopen jaren 16 miljoen kilo ballast gebruikt. Er zijn 6390 dwarsliggers geplaatst en er is 7996 meter spoorstaaf bevestigd. In totaal is er 91 kilometer aan kabels in het spoorse deel van het project verwerkt.

Het Combiplan Nijverdal ontlast het centrum van Nijverdal, door het knelpunt van de N35 in Nijverdal aan te pakken. Een deel van de nieuwe weg en het spoor komt in een tunnel te liggen. Het resultaat is een snellere doorstroming op de weg, verbetering van de betrouwbaarheid van de treinverbinding en de leefbaarheid en veiligheid in het dorp. Het Combiplan Nijverdal is in 2014 als geheel gereed.

Expositie over Jodentransporten in Het Spoorwegmuseum

Dinsdag 5 maart opent Het Spoorwegmuseum de expositie ‘Beladen treinen, Jodentransporten in de Tweede Wereldoorlog’. Met de opening van ‘Beladen treinen’ krijgt deze zwarte bladzijde in de geschiedenis van de spoorwegen een vaste plek in het museum.

Uitgangspunt zijn de authentieke getuigenissen van mensen die de transporten naar de concentratie- en vernietigingskampen hebben meegemaakt. De expositie plaatst de transporten in Europees perspectief waardoor een compleet beeld wordt geschetst van de hele organisatie en uitvoering van de Jodentransporten in de Tweede Wereldoorlog. 

Op 30 maart opent Het Spoorwegmuseum een grote tentoonstelling over de rol van de trein in oorlogstijd: ‘Sporen naar het front’. Onlosmakelijk onderdeel van dit onderwerp zijn de Jodentransporten die in de Tweede Wereldoorlog naar de concentratie- en vernietigingskampen plaatsvonden. Vanaf het Maliebaanstation, de plek waar tegenwoordig Het Spoorwegmuseum gevestigd is, zijn circa 1200 Utrechtse Joden naar Westerbork gedeporteerd. Een plaquette bij het Maliebaanstation herinnert hieraan. In een permanente opstelling wordt nu dieper ingegaan op de deportaties per trein van Joden, Roma en Sinti, niet alleen in Nederland, maar in heel Europa.

De expositie wordt ingericht rondom een Nederlandse bagagewagen uit 1914 die begin deze eeuw is teruggevonden in Roemenië. De wagen werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers in beslag genomen. Wat er tijdens en na de oorlog precies met deze bagagewagen is gebeurd, kan niet meer worden achterhaald. Bezoekers aan Het Spoorwegmuseum associëren de wagen vanwege zijn uiterlijk echter sterk met de Jodentransporten. Daarom heeft het museum besloten de expositie juist rond deze bagagewagen te organiseren.

Binnen in de wagen wordt het verhaal over de Jodentransporten zo indringend mogelijk overgebracht. Uitgangspunt zijn de authentieke  getuigenissen van mensen die de transporten hebben meegemaakt. Bezoekers die de wagen betreden, horen alleen de stemmen van mannen en vrouwen die deze verhalen voorlezen. Buiten de wagen wordt met behulp van een touchscreen console aandacht besteed aan de rol van de spoorwegen bij de Holocaust, de logistiek, bureaucratie en de verhalen van daders, slachtoffers en omstanders.  Die informatie gaat van grof naar fijn, beginnend bij de situatie in Europa en via Nederland en Utrecht uitmondend bij de bagagewagen zelf.