donderdag 30 mei 2013

ProRail vernieuwt spoor in Tilburg

ProRail vernieuwt komend weekend 250 meter spoor en drie wissels tussen Tilburg en Gilze-Rijen. Dat is nodig om het spoor in goede conditie te houden. Ook wordt er aan het spoor gewerkt bij industrieterrein Tilburg-Loven. In verband met de werkzaamheden rijden er tussen Breda, Den Bosch en Boxtel geen treinen van en naar Tilburg.
Het Nederlandse spoor wordt intensief bereden en is onderhevig aan slijtage. Om te zorgen dat treinen soepel en veilig over het spoor blijven rijden, vernieuwt ProRail tijdig spoorstaven, dwarsliggers, ballast en wissels. Zo blijft het spoor in goede conditie.
In verband met de werkzaamheden is er geen treinverkeer mogelijk tussen Tilburg - Den Bosch, Tilburg - Breda en Tilburg - Boxtel. NS zet stop- en snelbussen in. Raadpleeg de NS Reisplanner op www.ns.nl of m.ns.nl voor een reisadvies op maat. Ook kunt u bellen met 0900-9292 (€ 0,70 per minuut).

woensdag 29 mei 2013

NS experimenteert met oplaadpaal voor mobieltjes

De Nederlandse Spoorwegen zijn gestart met een proef waarbij reizigers hun mobiele telefoons kunnen opladen middels een speciale oplaadpaal op stations. De eerste, en vooralsnog enige, paal staat op station Rotterdam Centraal. Het systeem werkt met iPhones en telefoons waarbij de accu uitneembaar is.

Chaotische buitendienststelling Utrecht - Den Bosch

Rover heeft veel klachten gekregen over het vervangend busvervoer tussen Den Bosch en Utrecht afgelopen weekend. Reizigers klagen over slechte bewegwijzering naar de bussen en lange wachtrijen wegens een tekort aan busmaterieel. NS en ProRail zijn per mail van de klachten op de hoogte gesteld.
Op zondag 26 mei reden er wegens werkzaamheden geen treinen tussen Utrecht en Den Bosch, NS zette bussen in. Ondanks de drukte op dit traject bleek er echter een erg zuinig aantal bussen te rijden. Rover ontving meldingen van reizigers die zich op het drukste door familie lieten ophalen nadat zij na bijna een uur wachten nog geen plekje in een bus hadden kunnen veroveren. Op Twitter en in de media wordt gesproken over honderden wachtende reizigers.
Het slechte verloop van deze buitendienststelling is extra wrang omdat reizigers op station Den Bosch vanaf eind juni maar liefst twee weken op de NS-bus zijn aangewezen. Rover heeft NS dan ook per mail verzocht de problemen snel aan te pakken.
In een antwoord aan Rover laat NS weten te erkennen dat de buitendienststelling niet goed is verlopen. Voor de werkzaamheden in juni zal dit worden geëvalueerd.

dinsdag 28 mei 2013

Brabant OV App voor iPhone en Android

Met de nieuwe Brabant OV App van Goed bezig BUS blijft u eenvoudig op de hoogte van actuele reisinformatie en real-time vertrektijden. De app biedt ook extra’s als nieuws en wandelroutes door de Brabantse natuur die starten bij een bushalte. Met de nieuwe app is een reis plannen eenvoudig en te combineren met de agenda-functie op een mobiele telefoon. In samenwerking met Omroep Brabant krijgt de gebruiker via de app ook het actuele Brabantse nieuws en geeft de app allerlei nuttige bestemmingsinformatie zoals OV-chipkaart oplaadpunten, restaurants en parkeerplaatsen.

Extra sneltrein Groningen – Leeuwarden financieel haalbaar

De Stuurgroep Extra Sneltrein Groningen - Leeuwarden heeft vastgesteld welke maatregelen nodig zijn om vanaf eind 2017 een extra sneltrein per uur tussen Groningen en Leeuwarden te laten rijden. In de stuurgroep zitten vertegenwoordigers van de provincies Groningen en Fryslân, ProRail en de gemeenten langs de spoorlijn. In mei vorig jaar werd een serie maatregelen vastgesteld. Die zijn nu uitgewerkt en ook zijn de kosten bekend. Het blijkt mogelijk om de maatregelen binnen het beschikbare budget uit te voeren. De Stuurgroep stelt nu voor om dit maatregelenpakket voor besluitvorming voor te leggen aan de betreffende gemeenteraden en Provinciale Staten. Naar verwachting buigen Provinciale Staten van Groningen en Fryslân zich na de zomer over het pakket aan maatregelen.Met de extra sneltrein rijden er vanaf 2017 tussen Groningen en Leeuwarden vier treinen per uur.
Nu zijn dat er nog drie. Dat zorgt voor een belangrijke verbetering van deze treinverbinding. Treinreizigers kunnen straks vaker, sneller en comfortabeler reizen tussen Groningen en Leeuwarden. Doordat de treinen straks vier keer per uur rijden is het ook mogelijk om de trein beter aan te laten sluiten op bussen en andere treinen. De extra sneltrein zal alleen in Feanwâlden (Veenwouden) gaan stoppen. De huidige sneltrein blijft alleen in Buitenpost stoppen. Beide stations hebben zo één keer per uur in beide richtingen een sneltrein. Dit is voor een goede ontsluiting van het gebied naar beide provinciale hoofdsteden. Er gaan niet alleen extra sneltreinen rijden; ook gaan er langere treinen rijden, zodat er meer zitplaatsen beschikbaar zijn. Het gaat om treinen van maximaal 168 meter (3 treinstellen).
Verder is de extra sneltrein noodzakelijk omdat het aantal reizigers, met name in de spits, is toegenomen. Naar verwachting neemt dit aantal de komende jaren nog verder toe, zeker in de spits. Een extra sneltrein per uur zorgt ervoor dat reizigers snel tussen Groningen en Leeuwarden kunnen reizen. Dit zorgt ervoor dat beide steden goed bereikbaar zijn. Door de extra sneltreinen worden de stoptreinen in de spits ook minder vol. Mensen die nu nog met de stoptrein reizen omdat de sneltrein niet goed op hun reistijden aansluit, kunnen straks gebruik maken van de tweede sneltrein per uur. Met de extra treinen met extra zitplaatsen wordt de trein een aantrekkelijk alternatief voor de auto.

De belangrijkste voorgestelde maatregelen:


- Verdubbeling van het spoor vanaf station Zuidhorn tot en met de voorgestelde locatie voor een toekomstig station Hoogkerk over een lengte van circa 8 km. Het dubbele spoor komt te lopen over de bestaande brug over het Hoendiep bij de Suikerunie bij Vierverlaten. Die is al uitgevoerd in dubbel spoor. De spoorverdubbeling is nodig, omdat treinen uit tegengestelde richtingen elkaar hier moeten kunnen passeren. Bij het nieuwe dubbelspoor is rekening gehouden met de mogelijkheid van een toekomstig station Hoogkerk.

- Een keervoorziening op het station van Zuidhorn. Hier komt een extra spoor met perron voor de bestaande pendeltrein tussen Groningen en Zuidhorn.

- Verhoging van de snelheid van de treinen tussen Grijpskerk en Hoogkerk van 100 naar 120 kilometer per uur en tussen Leeuwarden en Veenwouden van 100 naar 130 km/uur. Om de tweede sneltrein per uur in te passen in de dienstregeling moet de snelheid van de treinen op deze trajecten omhoog. Daarvoor worden de spoorinfrastructuur, de seinen en de bochten in het spoor (‘verkanting’) aangepast.

- De bestaande perrons op alle stations tussen Groningen en Leeuwarden worden geschikt gemaakt voor langere treinen tot maximaal 168 meter. (Dat zijn drie treinstellen achter elkaar). Door de extra treinstellen kunnen meer reizigers vervoerd worden.

- Ook het station van Leeuwarden wordt geschikt gemaakt voor de extra sneltreinen en langere treinen. Op dit moment wordt nog onderzocht op welke manier het perron het beste uitgebreid kan worden. Bij het aanpassen van de perrons wordt rekening gehouden met goede overstapmogelijkheden op de treinen tussen Leeuwarden en Zwolle. Hier gaan ook extra treinen rijden.

- Station Achter de Hoven wordt opgeheven. De trein stopt hier maar een paar keer per dag en weinig reizigers stappen hier uit. Als de extra sneltrein gaat rijden, wordt het bestaande station opgeheven en gesloopt. Voor de medewerkers van Friesland Campina die gebruik maken van het station wordt een oplossing gezocht.

- Door de uitbreiding van het aantal treinen is het nodig om veiligheidsmaatregelen te nemen bij verschillende overwegen aan de spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden in. Een voorbeeld hiervan is de bestaande oversteek voor voetgangers op station Zuidhorn. Deze wordt aangepast. Nu wordt die nog veel gebruikt als doorgaande route voor fietsers en voetgangers.

- Bij de overwegen de Schrans in Leeuwarden en de Paterswoldseweg in Groningen zijn grotere maatregelen noodzakelijk. Bij de overweg de Schrans wordt onderzocht of de wegindeling voor voetgangers, fietsers en auto's aangepast kan worden. Ook komt er in de buurt van de Schrans een fietstunnel onder het spoor door.

- Bij de overweg op de Paterswoldseweg komt een tunnel voor al het verkeer. De plannen voor de tunnel worden de komende tijd verder uitgewerkt in nauw overleg met omwonenden en bedrijven in de omgeving. Daarbij is het van belang dat de wijk Laanhuizen en bedrijven in de omgeving goed toegankelijk blijven.

Lokale en regionale aannemers maken door de gekozen aanbestedingsstrategie ook een kans om mee te doen aan de aanbesteding. Op dit moment wordt onderzoek gedaan naar de effecten voor het milieu en de omgeving door de extra sneltrein, een zogeheten ‘milieueffectrapportage’ (m.e.r.). De resultaten van dit m.e.r. worden opgenomen in het ontwerp-tracébesluit (OTB). De bedoeling is dat het concept OTB/MER begin 2014 klaar is. Dan is ook bekend welke maatregelen er nodig zijn op het gebied van geluid en trillingen. Binnen het project en de m.e.r. is dit een belangrijk aandachtspunt, waar op dit moment uitvoerig onderzoek naar wordt gedaan. Voorafgaand aan de publicatie van het OTB/MER worden informatiebijeenkomsten voor de omgeving georganiseerd.

maandag 27 mei 2013

OV scooterbedrijf Hopper in surseance

Hopper Nederland, het bedrijf achter emissievrije elektrische scooters, heeft surseance van betaling aangevraagd. De groene scooters die je sinds 1 oktober voor 2,50 euro overal binnen de centrum-ring van Amsterdam konden brengen, waren aanvankelijk een groot succes. Reserveren ging via internet. Aan het het groene scooterproject ging vijf jaar voorbereiding vooraf. De Hopper was gelanceerd in samenwerking met Gemeente Amsterdam, NS en het ministerie Infrastructuur & Milieu, die hoopten dat de groene scooters een bijdrage zouden leveren aan schonere lucht en minder verkeersopstoppingen in de stad.
 

zondag 26 mei 2013

Nederlandse OV gegevens in kaartenapp Nokia

Iedereen die reist met het openbaar vervoer in Nederland kan voortaan zijn of haar route plannen met Here Transit op een Lumia. Nokia heeft reisinformatie van vrijwel alle Nederlandse bussen, treinen, metro’s en trams opgenomen in haar Windows Phone kaartenapplicatie. De app werkt van deur tot deur inclusief kaarten met de beste wandelroute per keuze, zelfs als deze bijvoorbeeld door een park leidt. In één oogopslag is zichtbaar welke reismogelijkheden er zijn, hoe lang de reistijd is, het aantal overstappen en de wandeltijd per optie.

vrijdag 24 mei 2013

Rover: Niet bezuinigen op haltes R-Net!

Het voornemen van provincie Noord-Holland om te bezuinigen op het onderhoud van de haltes van R-Net zoals de Zuidtangent, staat haaks op verbeteringen aan het openbaar vervoer die de provincie nastreeft. Dat schrijft Rover-Haarlem in een brief aan de Statenleden. De Rover-afdeling vindt de geplande bezuinigingen een slechte zaak. De provincie is juist vooruitstrevend bezig om de bereikbaarheid op peil te houden en files te verminderen door invoering van het R-Net als Hoogwaardig Openbaar Vervoer.
Rover-Haarlem vraagt zich af hoe bezuinigen op haltes past in het Programma van Eisen van R-Net waarin staat dat R-net aantrekkelijk is (vriendelijk, mooi, schoon, pro-actief). [...] haltes en reizigersinformatie zijn hoogwaardig vormgegeven, schoon en goed onderhouden.
Juist de halte is belangrijk omdat de wachttijd sterk de beleving van de totale reis bepaalt. Daarop bezuinigen verlaagt de waardering en aantrekkelijkheid van heel R-Net. Keuzereizigers worden minder verleid om het OV te nemen.
Rover-Haarlem roept in de brief de statenleden op om de bezuiniging niet door te voeren. Want bij een voor keuzereizigers aantrekkelijk Hoogwaardig OV horen hoogwaardige haltes die er ook hoogwaardig blijven uitzien.

dinsdag 21 mei 2013

Rover-Zoetermeer vraagt mening reizigers

Reizigersvereniging Rover afdeling Zoetermeer houdt een enquête om de maatschappelijke noodzaak van station Bleizo te onderzoeken. Er wordt veel gesproken over station Bleizo en de infrastructuur daaromheen. Het station is voorzien nabij de A12 op de grenzen van Zoetermeer en Lansingerland. Er zijn hierover veel ideeën vanuit de gemeenten, het Stadsgewest Haaglanden en de provincie. Rover-Zoetermeer is positief over het station, maar vindt het vooral belangrijk om te weten hoe de reiziger er over denkt.
Rover verbindt wel voorwaarden aan die positieve houding. Zo vindt de belangenorganisatie het van belang dat station Zoetermeer-Oost blijft. Dit station trekt veel reizigers uit Rokkeveen. Ook mogen de Intercity’s en sprinters geen last hebben van de komst van station Bleizo. Andere voorwaarden zijn goede bereikbaarheid met de auto en de plaatsing van bewaakte fietsenstallingen. Tot slot is de wens van Rover dat ZoRo-bus op termijn een tramverbinding wordt door RandstadRail naar Rotterdam door te trekken.
De uitkomsten van het online onderzoek moeten duidelijk maken hoe reizigers denken over het station. Die informatie wordt gebruikt in de gesprekken van Rover met betrokken overheden en  NS. Rover-Zoetermeer roept iedereen dan ook op de enquête in te vullen.

woensdag 15 mei 2013

Rover: Gaat het om de reiziger?

arriengroot
Of gaat het om de belangen van NS en NMBS tussen Brussel en Amsterdam? Die vraag dringt zich op. Een jaar geleden was er nog een normale uurdienst met de Beneluxtreinen en kon de snelle reiziger tegen een forse meerprijs tien keer per dag met de Thalys naar België. De Thalys is gebleven, maar de Beneluxtrein is vervangen door een trein één maal per twee uur tussen Den Haag en Brussel en in het weekend tot Antwerpen. Amsterdam bekijkt het maar. In de tussenliggende uren is er een knusse boemel tussen Roosendaal en Antwerpen. Aansluitingen worden noch in België noch in Nederland gegarandeerd, waardoor de reistijden in de praktijk fors oplopen.
Waarom komt de Beneluxtrein niet gewoon terug, vraag reizigersorganisatie Rover zich af. 'Omdat NMBS en NS niet willen. NS zanikt over het ontbreken van treinpaden en de NMBS weigert om de locomotieven beschikbaar te stellen die op het Belgische en Nederlandse net kunnen rijden. Technische bezwaren die de echte redenen verdoezelen. NMBS en NS willen de Beneluxtrein onder geen beding terug omdat zij bang zijn dat een goedkope en populaire Beneluxtrein de reiziger afhoudt van de dure Hoge Snelheid Lijn tussen Amsterdam en België. NS en NMBS dromen van goed bezette Hoge Snelheid Treinen met veel betalende passagiers. Na het debacle met de V250 van Ansaldo Breda zou deze droom vervlogen moeten zijn, maar dat is niet het geval.'
Wie redt nu de reiziger? Niet de Belgische Minister of de Nederlandse Staatssecretaris. Die kiezen beide voor de rol van beschermer van ‘hun” staatsbedrijf en zeggen dat het ingewikkeld is. Het wordt tijd dat de parlementariërs in België en in Nederland hun bewindslieden duidelijk maken dat het bij een genationaliseerd spoorwegbedrijf gaat om de reiziger. Ook moeten de parlementariërs duidelijk maken hoe ongepast het is dat NS en NMBS alles doen om het initiatief van Den Haag onmogelijk te maken om een eigen trein te laten rijden naar België. Waar ging het ook alweer om? Ik durf het woord niet meer te spellen.

dinsdag 14 mei 2013

Universiteit Antwerpen krijgt fietsenmaker

De fiets blijft het vervoermiddel bij uitstek onder de studenten. Maar af en toe durft een tweewieler te haperen. De Stadscampus van de Universiteit Antwerpen kreeg vorig jaar al een vaste fietsherstelwerkplaats, maar de studenten en de medewerkers op de buitencampussen bleven met hun lekke band of versleten remkabel zitten. Daar brengt een mobiele fietsherstelservice nu verandering in.
'Vzw Werkvormm, verantwoordelijk voor het fietspunt Mortsel-Boechout-Hove heeft ons zelf gecontacteerd', legt duurzaamheidcoördinator Carla Uwents uit. 'Zij verzorgen de fietsherstellingen voor de nabije ziekenhuizen. Omdat de campussen Drie Eiken en Groenenborger op dezelfde route liggen, stelden ze voor om de fietsherstellingen voor onze campussen er bij te nemen. Zo’n voorstel slaan we natuurlijk niet af. Het is een knappe extra dienstverlening naar onze studenten en personeelsleden toe .'
 Hoe gaat het in z’n werk? Elke buitencampus krijgt een centraal onthaalpunt. Wie pech heeft, gaat met de te herstellen fiets naar dat punt, geeft het sleuteltje af en vult een formulier in waarop aangegeven wordt wat er dient te gebeuren. De mensen van het onthaalpunt bellen meteen naar de hersteldienst en dan komt de mobiele herstelvrachtwagen langs met de herstellers. Wanneer ze de dag zelf niet klaar geraken met de reparatie, of het is al te laat om de herstellers nog ter plaatse te krijgen, krijg je een reservefiets ter beschikking. De universiteit gaat namelijk steeds uit van een ‘terug thuis-garantie’.

 

maandag 13 mei 2013

’s-Hertogenbosch koploper businnovatie

In ’s-Hertogenbosch rijdt sinds een half jaar een draadloos oplaadbare 12 meterbus. De gemeente is daarmee één van de eerste ter wereld. Deze succesvolle testbus is vandaag, woensdag 24 april, tijdens de Urgenda Regiotour ingezet. De bus reed langs duurzame initiatieven in Noord-Brabant. Wethouder Schouten van ’s-Hertogenbosch lichtte enkele resultaten toe.
De bus rijdt op lijn 80 van de Parade naar Pettelaarpark en functioneert goed. Innovatief aan de bus is, dat hij bij de halte snel en draadloos vanuit het wegdek wordt bijgeladen. Dit gebeurt tijdens het in- en uitstappen. De techniek is vergelijkbaar met het opladen van een elektrische tandenborstel. In ’s-Hertogenbosch is de bus technisch gezien klaar voor gebruik.
Ook andere landen als Duitsland, Canada en België zijn bezig met dergelijke proeven. Daarbij wordt gebruik van de ervaringen in ’s-Hertogenbosch. De test is mede mogelijk gemaakt door de gemeente ’s-Hertogenbosch en de provincie Noord-Brabant. Ook industriële partners dragen bij, als Bluekens, Enexis, Heijmans en Conductix-Wamfpler.
Voor de gemeente ’s-Hertogenbosch past het project in haar streven naar stil, schoon en duurzaam vervoer. De provincie Noord-Brabant wil vanaf 2025 bussen zonder emissies laten rijden en investeert in nieuwe praktijkproeven met 12-meterbussen. Ze wil meer kennis verzamelen voor een toekomstige overgang naar busvervoer zonder uitstoot van schadelijke stoffen. 

vrijdag 10 mei 2013

Rover enthousiast over voorstel ChristenUnie voor OV-chipmarkt

De ChristenUnie pleit voor meer concurrentie in het openbaar vervoer door kaartverkoop aan de reizigers en het aanbieden van vervoer te scheiden. Ook partijen zoals de ANWB of klantencollectieven zoals United Consumers kunnen dan de OV-markt betreden. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: “De reiziger kiest zelf zijn OV-dienstverlener. Reizen met een OV-chipkaart bij verschillende vervoerders moet net zo simpel worden als mobiel bellen tussen verschillende providers”. Rover vindt dit een interessant idee van de ChristenUnie en ziet graag dat de plannen verder worden uitgewerkt.
Donderdag 2 mei stond in de Spits te lezen dat de ChristenUnie dit plan na het meireces met de staatssecretaris wil bespreken en verwacht dat een meerderheid het plan zal steunen. Rover heeft in hetzelfde artikel positief gereageerd op het voorstel. Met de invoering van de OV-chipkaart bestaat er nu één kaart voor al het OV, maar er is nagelaten een overzichtelijke invulling met reisproducten te waarborgen. Daardoor bestaat nu een onduidelijk scala aan reisproducten en zijn er voor de reizigers in OV-land veel meer scheidslijnen gekomen die het reizen duurder en lastiger maken.
Wie bijvoorbeeld in Parijs, Londen of Stockholm met de OV-chipkaart reist, kiest gewoon het product dat het beste bij zijn of haar reisbehoefte past. Vervolgens kan de reis met iedere willekeurige vervoerder worden afgelegd. Doordat er in Nederland weinig oog is geweest voor algemeen bruikbare reisproducten is de belofte “één kaart voor al het OV” hier niet van de grond gekomen en loopt de reiziger tegen harde grenzen aan bij het reizen met verschillende vervoerders.
Rover juicht toe dat de ChristenUnie hierin verbetering wil brengen. Door meer ruimte te scheppen voor onafhankelijke aanbieders van reisproducten zou het reisgemak kunnen verbeteren. Daar hoort dan wel een duidelijker toezicht van de overheid bij. Dik-Faber van de ChristenUnie ziet mogelijkheden die Rover ook heeft bepleit, maar die toen nog heel ver weg lagen: “Dan wordt het bijvoorbeeld voor alle reizigers mogelijk om net als bij mobiel bellen ook achteraf te betalen, automatisch de beste prijs te krijgen, voordelige gezinsabonnementen te nemen, aantrekkelijke kilometerbundels te kopen en geld terug te krijgen bij vertragingen in het hele openbaar vervoer.”

dinsdag 7 mei 2013

Station Den Haag Centraal: plaatsing laatste dakdeel

ProRail is samen met de gemeente Den Haag en NS bezig met de bouw van een nieuw station. De verbouwing is in volle gang. Tijdens het Hemelvaartweekend plaatsen we het allerlaatste glazen dakdeel in het nieuwe dak.
Het glazen dak is bijna gereed, een deel van de glazen gevels is al klaar en de sloop van het tijdelijke dak is begonnen. Tijdens Hemelvaart wordt 's ochtends de grote torenkraan uit de stationshal verwijderd door een andere kraan, de grootste Europese mobiele kraan. Het takelen van de giek is rond 11.00 uur gepland. Hierna wordt rond 16.00 uur het laatste dakdeel (wybertje) geplaatst. Vanaf een naastgelegen gebouw (70 meter hoog) heeft u een prachtig uitzicht op het nieuwe dak en het sluiten van dit dak met het laatste wybertje.
Den Haag Centraal krijgt in 2014 een compleet nieuw stationsgebouw waar al het openbaar vervoer bij elkaar komt. Het dak van de hal wordt gemaakt van glas en wordt 22 meter hoog. De nieuwe openbaar-vervoer-terminal is nodig omdat er steeds meer mensen gebruik maken van het station. Er maken hier nu al iedere dag meer dan 190.000 mensen gebruik van het station. De gemeente Den Haag is opdrachtgever voor de bouw van het nieuwe station. NS draagt zorg voor de verbouwing van winkels en reizigersvoorzieningen in de stationshal om zo de reis en het verblijf op het station zo comfortabel mogelijk te maken.
Het project Den Haag Nieuw Centraal is onderdeel van de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Omdat het treinverkeer is toegenomen, zijn huidige stations uit hun jasje gegroeid. Daarom maakt ProRail in samenwerking met NS nu op tal van stations meer ruimte en comfort voor reizigers, om de groei van het treinverkeer nu en in de toekomst te faciliteren. Er wordt daarnaast gebouwd aan ruimere traversen, langere perrons, liften, roltrappen, wachtruimtes, nieuw meubilair en fietsenstallingen. Op dit moment zijn er verschillende grote en kleine stations in verbouw zoals Amsterdam, Arnhem, Gouda, Delft, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Breda en Zwolle.

maandag 6 mei 2013

Grootschalige werkzaamheden in Twente

Reizigers in Twente krijgen het weekeinde van Hemelvaart te maken met grootschalige werkzaamheden. Spoorbeheerder ProRail gaat samen met honderden spoorwerkers van de aannemers spoor vernieuwen, aanpassen en een tunnel inrijden. Het spoor wordt hierdoor veiliger en betrouwbaarder.
De werkzaamheden beginnen vandaag, maar gaan vanaf donderdag tot en met zondag gevolgen hebben voor reizigers. Zie NS.nl, Syntus.nl en 9292.nl voor meer informatie. Na zondag wordt er nog tot 20 mei verder gewerkt, maar dan rijden de treinen wel. Op het spooremplacement van Hengelo vindt het meeste werk plaats, waar dat twee jaar geleden Almelo was. Er wordt niet alleen spoor vernieuwd, maar ook geluidsarmer gemaakt, wat gunstig is voor omwonenden.
De spooraanpassing kost ongeveer zes miljoen euro en daarvoor worden onder andere zeven nieuwe wissels gebouwd, veertien kilometer bovenleiding vernieuwd en in totaal vier kilometer spoor vernieuwd. Op elf verschillende werkplekken, zijn per dienst circa 250 spoorwerkers, ingenieurs en bouwmanagers aan het werk.
Om al het werk uit te kunnen voeren in zo korte tijd, is ruim een jaar geleden al begonnen met de logistieke planning. Uitdaging is vooral om de benodigde materialen en spoormaterieel op de werkplek te krijgen, terwijl een deel van het spoor eruit ligt. Er worden 14 grote onderhoudsmachines ingezet en er zijn 19 treinen nodig voor aan- en afvoer van materialen.
ProRail probeert werkzaamheden zo veel mogelijk te combineren om de overlast voor reizigers te beperken. Daarom wordt er niet alleen spoor vernieuwd, maar ook meteen werk uitgevoerd ter voorbereiding van de grote verbouwing van emplacement Enschede dat deze zomer staat gepland. Ook worden er slimme storingsmelders geinstalleerd voor de overwegen tussen Almelo en Hengelo. In Oldenzaal wordt een tunneldeel ingereden onder het spoor.

donderdag 2 mei 2013

De Lijn experimenteert met Wifi op voertuigen

Op twee trams van De Lijn - een in Gent en een in Antwerpen - is een Wifi-router geïnstalleerd. Het proefproject moet duidelijkheid brengen over de kostprijs. Op twee trams van De Lijn - een in Gent en een in Antwerpen - is een Wifi-router geïnstalleerd. Het proefproject moet duidelijkheid brengen over de kostprijs. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Marleen Van den Eynde (Vlaams Belang).

woensdag 1 mei 2013

Gratis Wifi in Syntus bussen

Vanaf 1 mei zijn 151 bussen van Syntus Gelderland voorzien van gratis Wifi. Syntus wil hiermee de reizigers nog meer comfort en reisgemak bieden in haar bussen. De reiziger hoeft alleen maar via het mobiele apparaat het netwerk van Syntus te selecteren en hij of zij is online. De reiziger hoeft dus niet eerst in te loggen via een aparte inlogpagina zoals vaak het geval is als er gratis Wifi wordt aangeboden.
De hotspots in de bus maken gebruik van het mobiele netwerk van KPN.