vrijdag 28 juni 2013

41 miljoen voor spoor Arnhem-Winterswijk

Gedeputeerde Staten willen 41,5 miljoen euro investeren in de spoorlijn Arnhem-Winterswijk. Uiteindelijke opbrengst: 4,5 km dubbelspoor tussen Zevenaar en Didam, een fietstunnel in Zevenaar-Oost, toiletten op stations en aanpassingen aan de overwegen. De maatregelen moeten de spoorlijn sneller en betrouwbaarder maken. Als het voorstel wordt aangenomen, wordt pas over enkele jaren gestart met de spoorverdubbeling. De overige maatregelen worden zo spoedig mogelijk gerealiseerd. Provinciale Staten nemen na de zomer een besluit over de voorgestelde maatregelen.
Gedeputeerde Conny Bieze: ‘Met zijn vele treinen en spoorwegovergangen is de spoorlijn Arnhem-Winterswijk kwetsbaar en overbelast. Met deze maatregelen maken we het spoor in de Achterhoek sneller en minder gevoelig voor vertragingen. Reizigers krijgen een ruimere overstaptijd in Arnhem, minder vertragingen, een kortere reistijd van en naar Arnhem en meer comfort op de stations.’
De lengte van de spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Didam is ongeveer vier kilometer. Deze verdubbeling moet ervoor zorgen dat reizigers uit de Achterhoek ruim twee minuten sneller in Arnhem zijn, minder vertraging oplopen en een betere overstap op de intercity’s van en naar Utrecht krijgen. ProRail heeft eveneens onderzoek gedaan naar  het doortrekken van het dubbelspoor van Didam naar Doetinchem. Deze extra spoorverdubbeling is niet nodig voor een betere robuustheid. De aanleg van de zevenhonderd meter dubbelspoor bij Wehl, die al in voorbereiding is, is hiervoor voldoende. Wel zijn er op een aantal delen van het traject voordelen te behalen door de snelheid te verhogen. 
De tunnel voor langzaam verkeer aan de Einsteinstraat in Zevenaar-Oost is noodzakelijk voor onder andere een snelle en bovenal veilige ontsluiting van het Liemers College en de nieuwbouwwijk Groot Holthuizen. Het streven is deze tunnel in 2015 op te leveren. De tunnel moet toekomstvast zijn en moet dus worden berekend op dubbelsporigheid en de mogelijke komst van station Zevenaar Poort, die op dit moment niet inpasbaar is in de dienstregeling. De intentie om het station te realiseren, blijft aanwezig, maar een eventuele toekomstige aanleg van dit station hangt van vele factoren af.  
In 2015 moeten er toiletten op alle stations tussen Arnhem en Winterswijk worden geplaatst. Het gaat om veertien stations, waarvan er drie al een toiletvoorziening hebben. De toiletten zijn niet alleen voor treinreizigers, maar ook voor wandelaars, fietsers en busreizigers. ProRail zorgt voor de plaatsing van toiletten op de grote stations in Doetinchem en Winterswijk.
Het spoor tussen Doetinchem en Winterswijk heeft 66 overwegen. Er zijn mogelijkheden om, ter verbetering van de veiligheid en de robuustheid van het spoor, een aantal van deze overwegen samen te voegen, extra te beveiligen of te saneren. De overwegen tussen Zevenaar en Didam worden meegenomen bij de aanleg van het dubbelspoor. Het gaat hier met name om het aanbrengen van middengeleiders in de weg om onveilig gedrag tegen te gaan.
De voorgestelde maatregelen kunnen op breed draagvlak rekenen en passen binnen de strategie van de provincie om de betrouwbaarheid van deze spoorlijn, die vaak slecht gewaardeerd wordt door de reizigers, te verbeteren. Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Stadsregio Arnhem Nijmegen, vervoerders Arriva en Connexxion, gemeenten langs het spoor en ROCOV zijn nauw betrokken bij deze forse kwaliteitsimpuls. Het ministerie van IenM draagt dertien miljoen bij aan de uitvoering van de maatregelen, waarvan tien miljoen uit het Lenteakkoord.

donderdag 27 juni 2013

Ellen ten Damme siert de trein

Donderdagmiddag is het officiële startsein gegeven voor de rijdende foto-expositie op de Ellen ten Damme trein. Anne Hettinga, algemeen directeur van Arriva Nederland en Ellen ten Damme openden op bijzondere wijze de trein op het perron in Arnhem. De trein, die Arriva eerder naar de zangeres vernoemde, is voor de foto-expositie van voor tot achter gesierd met foto’s van Ellen ten Damme.

Strenge winter raakte spoor minder dan voorheen

De afgelopen winter was voor het spoor één van de zwaarste winters de afgelopen tien jaar. De situatie op het spoor bleef door het vorig jaar gestarte winterprogramma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), ProRail en NS, in tegenstelling tot de vorige drie winters, echter grotendeels beheersbaar. Tegelijkertijd hebben reizigers op sommige momenten en trajecten hinder ervaren. Sneeuw en vorst zorgden lokaal voor diverse verstoringen en daarmee treinuitval of vertraging. Door de aangepaste dienstregeling was het minder druk op het spoor en verspreidden de verstoringen zich niet als een olievlek over het land. Keerzijde was dat reizigers te kampen hadden met minder en soms drukke treinen of een extra overstap. Dat staat in een terugblik op het afgelopen winterseizoen die staatssecretaris Mansveld (IenM) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Uit de eerste evaluatie van het vorig jaar opgezette winterprogramma van IenM, ProRail en NS blijkt dat het spoor op winterse dagen nog altijd kwetsbaar is. Door het aanpassen van de dienstregeling (landelijk circa 20% minder treinen) was er echter meer ruimte om de verstoringen op te lossen en het treinverkeer landelijk op peil te houden. Door reizigers een dag van tevoren te informeren over de aangepaste dienstregeling waren zij daarnaast ook beter in staat hun eigen plan te trekken als de dienstregeling werd aangepast. Reizigers gingen goed geïnformeerd op pad (93% was op de hoogte). Wel waren er op sommige trajecten de nodige klachten over te volle treinen.
ProRail bekijkt hoe lokale verstoringen in de infrastructuur verder kunnen worden teruggebracht. Ook het herstel van defecte wissels en treinen kan nog sneller. Daarnaast moeten treinen nog beter worden verlengd waar dat nog kan. Tot slot wordt onderzocht of de criteria voor een aangepaste dienstregeling komend jaar enigszins naar beneden kunnen worden bijgesteld, zodat het aantal dagen met een aangepaste dienstregeling iets kan afnemen. De dienstregeling werd  afgelopen winter aangepast bij kans op meer dan drie cm sneeuw of meer dan tien graden vorst. Hierbij woog vooral de kans op winterse overlast in de (drukke) brede Randstad mee.

ProRail vernieuwt MerwedeLingeLijn

ProRail is op meerdere plekken in Nederland bezig met de vernieuwing van het spoor. Komende periode zal dit ook gebeuren op de MerwedeLingeLijn (MLL) tussen Leerdam en Dordrecht. Op dit traject zal er door de werkzaamheden op diverse momenten op korte trajecten geen treinverkeer zijn. Arriva zal bussen inzetten om reizigers te vervoeren.
ProRail voert op de MLL diverse werkzaamheden uit aan het spoor zoals het vernieuwen van drie  wissels, drie overwegen en het vernieuwen van het ballastgrind over een lengte van 5 kilometer. Ook 8000 oude houten dwarsliggers worden vervangen door nieuwe betonnen dwarsliggers. Voordeel hiervan is dat het spoor stabieler ligt en zodoende stiller is voor omwonenden.
In juli begint ProRail met de werkzaamheden langs de MLL. ProRail start in Leerdam en Arkel, waarbij de gehele maand juli werkzaamheden worden uitgevoerd. In augustus volgen werkzaamheden aan het spoor in Sliedrecht. Daarna volgt er spoorvernieuwing in Dordrecht. In september wordt er gewerkt in Hardinxveld-Giessendam. Bewoners ontvangen hierover een brief met aanvullende informatie.
ProRail de werkzaamheden die meer (geluids)overlast veroorzaken, niet op zondag ingepland. Dit is gebeurd om de zondagsrust van de bewoners te respecteren. Voor actuele informatie over wegomleidingen, verwijst ProRail u naar de website van uw gemeente.

woensdag 26 juni 2013

Megaklus ProRail Den Bosch live te volgen

Vanaf morgen zijn via een webcam de omvangrijke vernieuwingswerkzaamheden in Den Bosch 24 uur per dag live te volgen. ProRail gaat samen met Heijmans en Strukton de komende twee weken een nieuwe brug over de rivier de Dieze plaatsen. Ook wordt het spoor ten noorden van het station volledig vernieuwd en heringericht. Hierdoor kunnen er in de toekomst meer treinen rijden en neemt de kans op verstoringen af. Tijdens de activiteiten is er geen treinverkeer mogelijk aan de noordkant van het station.
Het verwijderen van de oude, stalen brug en plaatsen van de nieuwe, betonnen brug is een spectaculaire aangelegenheid. Twee megakranen gaan de bestaande brug in delen van zijn plek hijsen. Zondag zal met lieren het eerste deel van de nieuwe brug op zijn plek worden geschoven. De ervaring leert dat er altijd mensen zijn die het werk van dichtbij willen bekijken. Daarom is er aan de rand van de bouwplaats, op het Vogelplein, een tribune geplaatst waar mensen goed zicht hebben op de activiteiten.
De vorderingen zijn ook te volgen via de computer of tablet. Vlakbij de bouwplaats hangt een webcam die de bouwplaats 24 uur per dag in beeld brengt. De beelden zijn online te bekijken via de website www.prorail.nl/sporenindenbosch. Hier vindt u ook dagelijks nieuwe foto's van de vernieuwing van het spoor.
De laatste jaren wordt het op het spoor steeds drukker. Ook rondom Den Bosch. ProRail past daarom het spoor aan zodat Den Bosch weer een goed functionerend spoorkooppunt wordt, dat klaar is voor meer treinverkeer. Doordat treinen elkaar ongelijkvloers kruisen hoeven ze niet meer op elkaar te wachten en neemt de kans op verstoringen af.

maandag 24 juni 2013

Grootschalige vernieuwing van het spoor tijdens zomerperiode

Komende zomerperiode vernieuwt ProRail door het hele land het spoor. Zo kunnen in de toekomst meer treinen rijden en neemt de kans op verstoringen af. Nieuwe stations worden afgebouwd en complete stukken spoor vernieuwd of verdubbeld. Een greep uit de werkzaamheden:

29 juni – Utrecht - nieuwe perrons
Volgend weekend, vanaf zaterdag 29 juni, wordt er op Utrecht Centraal gewerkt aan de perrons bij spoor 2. De werkzaamheden zijn onderdeel van de vernieuwing van station Utrecht Centraal dat in 2016 gereed is.

27 juni t/m 11 juli - Den Bosch - nieuw spoor
Bij Den Bosch gaat de volledige noordkant van het station op de schop. Van 27 juni t/m 11 juli werken dagelijks 400 man aan de vernieuwing van het spoor. De brug over de rivier de Dieze wordt gesloopt en een stillere spoorbrug wordt geplaatst. ProRail bouwt ook een fly-over zodat treinverkeer richting Nijmegen en Utrecht elkaar niet meer kruist en vertraging afneemt. Tijdens de werkzaamheden kunnen belangstellenden de werkzaamheden bekijken vanaf tribunes.

6 juli t/m 18 augustus - Enschede - nieuw spoor
Het spoor rond station Enschede is aan vervanging toe. Van 6 juli tot 18 augustus wordt het complete spoor rond Enschede vernieuwd. Alle sporen worden eruit gehaald en nieuwe sporen teruggeplaatst. Het toekomstige spoor rond Enschede wordt voor de omgeving stiller.
De werkzaamheden zijn live te volgen op een webcam via www.prorail.nl/enschede

6,7 juli – Amsterdam/Schiphol - Verdubbeling sporen
In het weekend van 6 en 7 juli wordt tussen Amsterdam en Schiphol gewerkt aan de verdubbeling van het spoor. Door de verdubbeling kunnen er in de toekomst meer treinen rijden op het traject Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad.

6 juli  t/m 14 juli - Meppel – Heereveen – nieuw spoor
Tussen Meppel en Heerenveen wordt de grootse spoorvernieuwingsmachine van Europa (Switelsky) ingezet. Over een traject van 23 kilometer worden spoor en bovenleiding vernieuwd.

25 juli - Nijmegen Lent – nieuw station
Op 25 juli wordt bij Nijmegen Lent een nieuw station geopend. Het station vervangt het oude station van Nijmegen Lent en heeft een onderdoorgang en een spectaculaire kap.

Gevolgen voor het treinverkeer
De werkzaamheden hebben invloed op het treinverkeer. Waar treinen niet rijden wordt gezorgd voor vervangend vervoer. Reizigers wordt geadviseerd zich voor vertrek goed voor te bereiden op www.ns.nl

vrijdag 21 juni 2013

Arriva en NS vechten om lijn Den Haag-Brussel

Arriva strijdt met de NS om de intercity van Den Haag naar Brussel. Beide vervoerders willen vanaf december 2014 zestien keer per dag naar de Belgische hoofdstad gaan rijden. Spoorbeheerder Prorail neemt in augustus van dit jaar en definitieve beslissing wie de gelukkige wordt. Bronnen binnen Prorail zeggen dat het ook zou kunnen dat beide vervoerders ieder een deel van de ritten mag maken.
 

woensdag 19 juni 2013

600 kilometer hekwerk tegen spoorlopers

ProRail start een nieuw offensief om de overlast van mensen die langs het spoor lopen tegen te gaan. De komende jaren wordt  30 miljoen euro geïnvesteerd in ruim 600 kilometer hekwerk. Dat is nodig want ruim een kwart van de vertragingen wordt veroorzaakt door spoorlopers. Met de maatregelen wordt het spoor betrouwbaarder en veiliger.
Ook zijn buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) van ProRail voorzien van GPS. Wanneer een machinist een melding maakt van spoorlopers, kan de verkeersleiding van ProRail de dichtstbijzijnde BOA’s alarmeren en zij kunnen direct ter plaatse gaan. Op spoorlopen staat een boete van 130 euro.
De ruim 7000 kilometer spoor in Nederland kan niet helemaal worden afgesloten. Met het plaatsen van hekwerken wil Prorail het lopen langs het spoor op zogenaamde ‘hotspots’ ontmoedigen. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides.
Momenteel staat er ruim 1700 kilometer aan hekwerk en daar komt komende jaren 600 kilometer bij. Voor hulpverleningsdiensten blijft het spoor goed bereikbaar. Zo plaatst ProRail bijvoorbeeld branddeuren. Ook voor dieren worden speciale voorzieningen getroffen, mede in overleg met natuurorganisaties.
Dagelijks veroorzaken mensen die zich zonder toestemming langs het spoor begeven, gemiddeld ca. drie uur vertraging. Dit kan gaan om wandelaars die hun hond uitlaten tot vandalisme. Machinisten schrikken van mensen die langs het spoor lopen en remmen de trein. Hierdoor ontstaat vertraging.
Om mensen te waarschuwen voor het gevaar en de overlast van spoorlopen, start ProRail ook dit jaar weer een campagne. BOA’s delen komende week flyers uit aan wandelaars, er hangen posters in abri’s op ‘hotspots’, VVV-kantoren krijgen informatie en er is een radiospot te horen.

zaterdag 15 juni 2013

Steekwerend vest voor HTM

Controleurs van de Haagse vervoersmaatschappij HTM dragen vanaf volgende maand steekwerende vesten als ze aan het werk zijn. Dat heeft de vervoerder vrijdag gezegd tegen Omroep West. Het is nog niet bekend of het vest verplicht wordt. Vorig jaar waren er 3167 geweldsincidenten in de Haagse trams, bussen en RandstadRail,

vrijdag 14 juni 2013

Vanaf zomer 2017 stoptrein tussen Arnhem en Dusseldorf

Vanaf de zomer van 2017 rijden rechtstreekse stoptreinen tussen Arnhem, Emmerich en Düsseldorf. Dat hebben staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) en de Duitse deelstaatminister Groschek van Noordrijn-Westfalen vandaag bekendgemaakt in Emmerich. 'De nieuwe stoptrein maakt de treinreis tussen Arnhem en Emmerich een stuk sneller. Van ruim 2 uur nu, naar een halfuur straks', aldus Mansveld.
De nieuwe stoptreinverbinding is een regionaal initiatief van de provincie Gelderland, stadsregio Arnhem-Nijmegen en het Duitse verkeersverbond Verkehr Rhein Ruhr. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt daaraan eenmalig € 6 miljoen bij.
De trein zal tussen Arnhem en Düsseldorf onder andere stoppen op de stations Arnhem, Zevenaar, Emmerich, Oberhausen en Duisburg. Naar verwachting zullen dagelijks 2000 tot 2200 mensen met de nieuwe stoptrein grensoverschrijdend reizen. De trein rijdt vanaf de zomer van 2017 één keer per uur. Reizigers hoeven niet te reserveren. De trein vormt een aanvulling op de snelle ICE (Intercity-Express tussen Nederland, Duitsland en Zwitserland) waarvoor een reservering noodzakelijk is. De ICE rijdt eens in de 2 uur en stopt alleen op grote stations.
Mansveld noemt het verbinden van grensregio's een belangrijke prioriteit. 'Via het spoor zijn de ruim twee miljoen inwoners van Gelderland straks verbonden met de ruim zeventien miljoen inwoners van Noordrijn-Westfalen.' Tijdens een vervolg-spoortop tussen Nederland en Duitsland, die begin 2014 moet plaatsvinden, wil de staatssecretaris ook spreken over andere trajecten waar de verbinding nog beter zou kunnen, zoals tussen Eindhoven en Düsseldorf en tussen Heerlen en Aken. Dit versterkt onze positie als belangrijke vervoerschakel in Europa.

maandag 10 juni 2013

Rover: Kwaliteit vervangend NS-busvervoer moet beter

Het aanbod van vervangende NS-bussen tijden spoorwerkzaamheden moet snel een betere kwaliteit krijgen. Dat schrijft Rover in een brief aan NS. De laatste weken klaagden veel reizigers over lange wachttijden en overvolle NS-bussen. Sommige reizigers kozen uiteindelijk voor een reis met de reguliere streekbus, waar het treinkaartje niet geldig is. Rover vraagt NS coulant om te gaan met kostendeclaraties van deze reizigers.
Afgelopen weekenden werd vooral in Brabant veel gewerkt aan het spoor waardoor treinreizigers waren aangewezen op vervangende NS-bussen. Twee weken achter elkaar heeft Rover veel klachten gekregen van reizigers die lang moesten wachten omdat zij niet meer met de overvolle NS-bus mee konden. Daarnaast bleken er bussen uit te vallen. Ook werd er geklaagd over slechte vindbaarheid van de NS-bussen en onduidelijkheid over de bestemmingen van de bussen.
Rover is bezorgd over de dalende kwaliteit van het vervangende busvervoer en wil van NS weten hoe dit op korte termijn verbeterd gaat worden. Vooral met het oog op de grootschalige werkzaamheden rond station ’s-Hertogenbosch eind juni moet de reiziger kunnen vertrouwen op fatsoenlijk vervangend vervoer. Rover roept NS op niet op businzet te bezuinigen en te zorgen dat iedere reiziger zonder problemen mee kan.
De vele buitendienststellingen door werkzaamheden aan het spoor zijn Rover een doorn in het oog. Op verzoek van onze reizigersvereniging heeft een werkgroep van ProRail, NS en aannemers onderzocht hoe de overlast van werkzaamheden binnen de perken kan blijven. De aanbevelingen worden in 2014 in de praktijk getoetst, omdat de geplande werkzaamheden voor dit jaar al vrijwel vast liggen. Rover hoopt dat de reiziger hierdoor in de toekomst minder aangewezen zal zijn op de NS-bus. Zeker de eerstkomende jaren zijn er echter nog veel grote werkprojecten aan het spoor. Daardoor zal de NS-bus nog vaak gezien worden en is het dus belangrijk dat de kwaliteit in orde is.

zaterdag 8 juni 2013

NS: Meer intercity's en Thalys naar België

Om het wegvallen van de Fyra op te vangen, gaan er als het aan de NS ligt binnenkort meer intercity's en Thalys-treinen rijden naar Brussel. Dat maakte de NS vrijdag bekend. De vervoerder moest alternatieven presenteren voor de geflopte hogesnelheidstrein. Ook de Belgische evenknie, de NMBS, is voorstander van deze oplossing. Na de zomer moeten er 10 intercity's per dag gaan rijden over het reguliere spoor naar Brussel. De NS bekijkt of die niet alleen vanaf Den Haag, maar ook vanaf Amsterdam kunnen vertrekken. Dat vergt wel een aanpassing van het spoorboekje. Zo snel mogelijk moeten er 16 van deze intercity's gaan rijden.

vrijdag 7 juni 2013

Taxidienst Ugo is Amsterdamse rivaal van Uber

Een taxi nemen in Amsterdam is niet altijd even prettig en daarom storten nieuwe taxidiensten zich op deze markt in de hoofdstad. Onlangs ging het Amerikaanse Uber hier van start - je kon pas nog binnen Amsterdam gratis met een Uber-taxi naar Bright Day. Sinds deze week heeft Uber er een concurrent bij: Ugo.

donderdag 6 juni 2013

ProRail start megaklus rond Utrecht: vernieuwing spoor over 2,5 jaar klaar

Het ontvlechten van de ‘spaghetti’ aan sporen rond Utrecht is deze week officieel gestart. ProRail heeft bouwcombinatie BAM Rail en Volker Rail de opdracht gegeven om binnen 2,5  jaar het spoor rond Utrecht te vernieuwen. Een megaklus in korte tijd.  Hiermee ontstaat meer ruimte op het spoor waardoor de doorstroming van treinen verbetert, er meer treinen kunnen rijden en het spoor rond Utrecht betrouwbaarder wordt.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaf  in april van dit jaar de beschikking om de doorstroming van het treinverkeer rond Utrecht te verbeteren. De aanpassingen zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Door fysieke ontvlechting wordt de wirwar van sporen en treinbewegingen uit elkaar gehaald, zodat duidelijke corridors ontstaan. Hierdoor hoeft straks minder vaak gewacht te worden op bijvoorbeeld seinen en kunnen in de toekomst nog meer treinen Utrecht passeren. Ook de betrouwbaarheid van het spoor rond Utrecht neemt toe voor de reiziger. Uit onderzoek blijkt verder dat door de nieuwe corridors het spoor ook veiliger wordt doordat de kans op onbedoelde rood sein passages verder daalt.
Naast de aanpak van de spoorweginfrastructuur, worden ook andere maatregelen genomen om het treinverkeer rond Utrecht Centraal te verbeteren. Komende tijd bouwt ProRail samen met NS en de gemeente Utrecht de OV terminal af. Reizigers hebben daar straks meer ruimte en een betere verbinding naar de sporen. De verbouwing van station Utrecht is onderdeel van de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Daarnaast breidt ProRail de sporen rondom Utrecht Centraal uit en worden er nieuwe stations rond Utrecht gebouwd. Nieuwbouwwijken rond Utrecht worden ontsloten waardoor straks meer mensen vanaf verschillende plekken rond Utrecht met de trein kunnen reizen. Op zaterdag 8 juni opent staatssecretaris Mansveld het nieuwe station Utrecht Leidsche Rijn.

woensdag 5 juni 2013

Samenwerking ProRail en TNO voor een innovatiever spoor

ProRail en TNO gaan kennis uitwisselen om het Nederlandse spoor verder te innoveren. Nieuwe technologieën om  koperdiefstal te voorkomen, het verder vergroten van de tunnelveiligheid en efficiënter onderhoud van het spoor staan op de lijst van onderwerpen.  Ook wordt er gekeken naar verkeersmanagement op de weg voor veiligheid op overwegen.
De directie van ProRail en de TNO Raad van Bestuur tekenden hiervoor een samenwerkingsovereenkomst. De kennis van TNO over nieuwe technologieën en technologie uit andere sectoren wordt gecombineerd met de specifieke kennis van ProRail over de spoorweginfrastructuur.
De samenwerking richt zich op innovaties in de ‘harde’ techniek, maar TNO zal ook  gedragswetenschappers toevoegen aan de samenwerking. Op diverse onderwerpen worden met deskundigen uit beide organisaties programma’s opgesteld om te onderzoeken hoe innovaties op het spoor kunnen worden ontwikkeld en toegepast.

dinsdag 4 juni 2013

Rover: Hoe verder met Brussel - Amsterdam?

De directeur van de Belgische spoorwegen NMBS, Marc Descheemaecker, heeft met één klap het vastgelopen dossier Beneluxverbinding nieuw leven in geblazen. Zijn schets van de technische toestand van de treinen van AnsaldoBreda was onthutsend maar geheel juist.
Zijn voornemen om weer met klassieke treinen te gaan rijden van Amsterdam naar Brussel klinkt als muziek in de oren van de reizigers, die nu berustend of tandenknarsend moeten overstappen in Roosendaal of in Den Haag om Amsterdam of Brussel te bereiken. NSHispeed zei het overstappen vreselijk te vinden, maar deed er niets aan. NSHispeed slaagde er nooit in om meer dan negen Thalys-treinen naar Parijs te laten rijden. Marc Descheemaecker regelt gewoon twaalf Thalys-treinen. Hij kan dat. NSHispeed kan dat niet.

maandag 3 juni 2013

NS: Fyra onvoldoende bedrijfszeker

De Nederlandse Spoorwegen hebben maandag laten weten te stoppen met de Fyra. Volgens het spoorbedrijf laat de trein „buitensporig veel fouten zien”. De NS vindt onder meer dat de afbouwkwaliteit onvoldoende is en elke trein anders is afgewerkt, zo staat in de verklaring van het bedrijf. De verwachte levensduur van de trein - contractueel op 30 jaar gesteld - is door slijtage aanzienlijk korter. Verder is op diverse plaatsen al corrosie geconstateerd en is de laagspanningsinstallatie niet correct ontworpen. Ook zijn er, bij het testrijden na het uit dienst nemen, incidenten geweest met accu's, stelt de NS.

NS stopt met Fyra

De NS stopt met de Fyra en topman Bert Meerstadt vertrekt. Dat hebben betrouwbare bronnen binnen het spoor en de ministeries tegen De Telegraaf bevestigd. Het besluit om met de wrakkige Italiaanse hogesnelheidstrein te stoppen is binnen de NS al enige tijd geleden genomen. Dat voornemen is bekend bij het ministerie van Financiën. Maar het departement, dat enig aandeelhouder van het spoorbedrijf is. De NS komt vanochtend met een verklaring.