dinsdag 30 juli 2013

Thalys plukt vruchten van wegvallen Fyra

Hogesnelheidstrein Thalys profiteert van het wegvallen van de Fyra. Vergeleken met vorig jaar steeg het aantal reizigers tussen Amsterdam en Brussel in de eerste helft van het jaar met ruim 38 procent. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend.

Geen begrip voor afschaffen papieren keuzedag NS

Rover ziet niets in het plan van NS vanaf deze maand de papieren “keuzedagen” af te schaffen en voortaan enkel als OV-chipkaartproduct aan te bieden. Keuzedagen zijn beschikbaar voor reizigers ouder dan 60 jaar en juist deze doelgroep omvat nog veel mensen die moeite hebben met de OV-chipkaart. Rover wil daarom dat reizigers de keuze krijgen tussen verchipte keuzedagen en papieren keuzedagen, eventueel op een wegwerpchipkaart.
Reizigers van 60+ kunnen bij hun voordeelurenabonnement van NS een aantal dagen vrij reizen aanschaffen. Vanaf deze maand moeten deze keuzedagen worden geladen op een OV-chipkaart via een kaartautomaat. De gebruiker van de keuzedag moet er daarna ook aan gaan denken per vervoerder in- en uit te checken en niet in te checken voor 08:55 uur. Voor sommige ouderen kan dit alles knap ingewikkeld zijn, verwacht Rover. Een groot deel van de keuzedagreizigers maakt buiten de keuzedagen weinig gebruik van het openbaar vervoer en heeft dus maar beperkte ervaring met de OV-chipkaart.
Rover vindt het onbegrijpelijk dat er geen wegwerpchipkaarten of kaartjes met streepjescode kunnen worden verstrekt aan deze reizigers. NS is momenteel toch een papieren chipkaart aan het ontwikkelen voor de incidentele reiziger, waarom hiermee niet meteen de drempel wegnemen voor de oudere keuzedagreiziger?
Op advies van de consumentenorganisaties heeft NS het proces van het laden van keuzedagen op de OV-chipkaart wel verbeterd. Zo zijn de schermen op de automaat vereenvoudigd en het aantal stappen verkleind. Ook is er een speciale folder gemaakt, met daarin een uitgebreide uitleg en de mogelijkheid om met een speciaal kaartje naar een station te reizen waar men hulp kan vragen bij het opladen van een keuzedag. Het aantal stations waar dit kan is echter zeer beperkt en Rover denkt dat dit voor veel ouderen niet afdoende is.
NS heeft Rover in een gesprek laten weten wel verder na te willen denken over het aanbieden van keuzedagen in de vorm van wegwerp­chipkaarten aan gebruikers die moeite hebben met het laden van keuzedagen op de OV-chipkaart. Rover wil hierover snel in gesprek, aangezien de verchipte keuzedagen al per direct worden ingevoerd.

woensdag 24 juli 2013

Treinreizigers kunnenkaartje kopen via iPhone-app NMBS

Treinreizigers kunnen vanaf nu ook via de NMBS-app een biljet kopen. Eens betaald, ontvangen ze een sms die ze aan de treinbegeleider moeten laten zien.  Biljetten die via de app (of de mobiele website) besteld worden, kosten evenveel als een ticket dat gekocht wordt aan het loket of aan een automaat. Momenteel is de functie enkel beschikbaar voor de iPhone en iPad, maar ook de andere systemen zoals Android zullen volgen, zegt Crols nog.

maandag 22 juli 2013

NS Reisplanner Xtra krijgt meer stationsinformatie en treinroutes

NS Reisplanner Xtra, de officiële applicatie van de Nederlandse Spoorwegen, is voorzien van een nieuwe stationssectie met allerlei informatie over faciliteiten op een station. De vernieuwing is nog niet voor alle stations geldig en herken je aan het stempel ‘Beta’, waarmee nog even voor onvolledigheden en onjuistheden wordt ingedekt. Op een station als bijvoorbeeld Utrecht Centraal bekijk je welk sanitair er is, welke eetgelegenheden er zijn en welke winkels je aantreft, allemaal voorzien van omschrijving en openingstijden.

zaterdag 20 juli 2013

Inspectie grijpt niet in bij volle treinen Almere

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) grijpt niet in bij volle treinen tussen Almere Buiten en Amsterdam. Rover had de inspectie ingeschakeld wegens aanhoudende meldingen van volle treinen op onder meer dit traject. Op basis van een meting op 1 juli, concludeert de inspectie dat ingrijpen niet nodig is. Rover tekent bezwaar aan en wil een uitgebreider onderzoek.
In april diende Rover een klacht in bij de inspectie wegens aanhoudende klachten over volle treinen tussen Amsterdam en Almere. Nadat meerdere reizigers hadden gemeld te zijn flauw gevallen of onwel te zijn geworden, concludeerde Rover dat de situatie onveilig was. Tijdens een gesprek met de inspectie kwamen naast Almere-Amsterdam onder meer de trajecten Deventer-Utrecht, Amsterdam – Zaandam en Utrecht – Den Haag en aan bod.
De inspectie heeft Rover laten weten met NS in gesprek te zijn geweest. NS heeft erkend dat er signalen zijn dat reizigers zijn flauwgevallen, ook zijn er problemen met deuren gesignaleerd. NS erkent dat er preventief langere treinen ingezet hadden moeten worden op het traject Amsterdam-Almere.
Op 1 juli heeft de Inspectie controles uitgevoerd op station Almere Buiten en geconcludeerd dat er voldoende vrije plaatsen in de trein beschikbaar waren, al kwam een enkele trein wel helemaal vol het station binnenrijden. Omdat NS bovendien over het juiste veiligheidscertificaat beschikt, ziet de inspectie geen reden tot ingrijpen. Lees hier de reactie van de inspectie.
Rover betreurt het dat de inspectie geen uitgebreider onderzoek heeft gedaan. Op basis van een meting op één dag kan nauwelijks een objectief beeld worden gevormd van de gemiddelde bezetting van treinen op het traject. Bovendien was de meetdag niet representatief: de drukste dag in het OV valt niet op maandag, zeker niet op een maandag waarop studenten en scholieren al vakantie hebben. Rover tekent daarom bezwaar aan en vraagt de inspectie na de (zomer)vakantie opnieuw te meten, op meerdere dagen en het liefst op meerdere stations tussen Amsterdam en Almere.

woensdag 17 juli 2013

Snelfietsroute tussen Den Bosch en Oss

De provincie en de gemeenten ’s-Hertogenbosch, Maasdonk en Oss gaan samen een snelfietsroute tussen 's-Hertogenbosch en Oss aanleggen. Deze snelfietsroute biedt reizigers een comfortabel, direct en snel alternatief voor de auto. De route is in het najaar van 2015 klaar voor gebruik.
Snelfietsroutes zijn snelle, directe, comfortabele en veilige routes waarbij fietsers zoveel mogelijk voorrang krijgen. Daarmee wordt de fietsafstand en fietstijd tot maximaal 15 minuten verkort. De provincie en gemeenten willen vooral forenzen in de auto verleiden om vaker de fiets te gebruiken voor het woon-werkverkeer. Meer fietsers betekent minder verkeer-/autodruk, minder files, minder lawaai en luchtverontreiniging.De provincie en gemeenten hebben op 28 juni de afspraken voor de verdeling van de kosten bekrachtigd. De snelfietsroute  kost € 4,8 miljoen. De drie gemeenten betalen  € 945.000 en er is  € 1,3 miljoen subsidie van het Rijk. Daarnaast draagt de provincie maximaal € 2,5 miljoen bij waarvan € 600.000 in de vorm van een garantstelling. De realisatie van het project wordt uitgevoerd onder leiding van de gemeente ’s-Hertogenbosch.

maandag 15 juli 2013

Rover niet positief over afschaffen 'via'-treinkaartje

Rover is niet positief over het besluit van NS om de via-treinkaartjes af te schaffen. De reizigersvereniging vindt dat NS te vaag is over nut en noodzaak van het op dit moment afschaffen van de kaartsoort. Eerder lieten de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS weten niet overtuigd te zijn dat het afschaffen van de via-optie nodig is.
Het “via”-treinkaartje wordt door reizigers gebruikt wanneer zij bijvoorbeeld de reis met een bepaalde vervoerder willen afleggen (het traject Arnhem – Sittard bv kan via Eindhoven met NS worden afgelegd of via Venlo met Veolia), bijvoorbeeld omdat een kortere route goedkoper uitvalt. Daarnaast kan het via-kaartje worden gebruikt door reizigers die een station willen aandoen die buiten hun reisweg ligt. Tot slot kunnen reizigers met een trajectabonnement dit abonnement nog met een via-optie aanschaffen. Deze optie maakt het abonnement goedkoper dan het los aanschaffen van de trajecten langs het “via”-station.
NS vangt een deel van het per 17 juli af te schaffen via-kaartje op door op een aantal trajecten ( Dordrecht-Geldermalsen, Tiel-Elst en Zutphen-Hengelo) waar meerdere vervoerders reizen, automatisch het goedkoopste tarief te rekenen. Voor de reizigers op deze trajecten is dit een prima oplossing. Reizigers op andere trajecten, mensen die buiten hun reisroute een station willen aandoen en trajectabonnementhouders, hebben er echter met name ongemak van om niet langer één via-kaartje te kunnen kopen. Voor trajectabonnementhouders vreest Rover bovendien hogere kosten.
NS laat weten dat het afschaffen van de via-optie nodig is om dit najaar nieuwe producten te kunnen introduceren. Rover betreurt het dat er nog geen duidelijkheid is over de inhoud van deze “nieuwe producten”. Rover had hierover graag eerst met NS in gesprek gewild en heeft er weinig begrip voor dat het afschaffen van het via-kaartje nu versneld wordt doorgevoerd.

RET verbetert zomerdienstregeling

RET heeft de zomerdienstregeling flink verbeterd voor haar reizigers. De zomerdienst start een week later dan andere jaren en sluit daarmee goed aan bij de schoolvakanties. Ook rijden er meer trams en metro's tijdens de zomerweken dan voorgaande jaren. De zomerdienstregeling start maandag 15 juli en loopt tot maandag 2 september. Algemeen directeur van de RET Pedro Peters is blij met de aanpassing: “Goed nieuws dat we onze service zo weer verder kunnen verbeteren. Door deze seizoensaanpassingen willen we het vervoersaanbod beter afstemmen op de schoolvakanties en zo'n 40% minder reizigers, maar tegelijkertijd de reizigers die wel gebruik maken van het openbaar vervoer, toch goed blijven bedienen.” De verbetering van de zomerdienstregeling wordt uitgevoerd op initiatief en binnen budget van de RET. De stadsregio Rotterdam heeft het initiatief goedgekeurd.
Door een aanpassing van de zomerdienstregeling blijft metrolijn D in de zomerperiode frequenter rijden. Op werkdagen rijdt op het traject Rotterdam Centraal – Slinge iedere 5 minuten een metro. En ook op het traject Slinge – Spijkenisse hoeven reizigers tijdens de spits maximaal 7,5 minuut op de metro te wachten. Vorig jaar zomer was de wachttijd een kwartier. Op de overige metrolijnen is de frequentie tijdens de zomerdienst hetzelfde als vorig jaar.
Diverse trajecten een rijden in deze zomerdienstregeling een hogere frequentie. Naar Beverwaard en de Esch rijdt deze zomer iedere 10 minuten een tram. Vorig jaar was dat nog ieder kwartier. Met name de frequentieverhoging van lijn 23 naar Beverwaard zal helpen om te volle trams te voorkomen.

vrijdag 12 juli 2013

Eerste reizigers over nieuwe spoorbrug Den Bosch

Station Den Bosch is weer volledig bereikbaar voor reizigers. De vijftien dagen durende spoorvernieuwingsklus is klaar. ProRail en aannemers Strukton Rail en Heijmans hebben in die tijd de spoorbrug over de Dieze, sporen en perrons vernieuwd. Reizigers werden daarom door NS en ProRail vanochtend op croissants getrakteerd.  
Het treinverkeer rond Den Bosch is met de nieuwe brug en sporen betrouwbaarder geworden. ProRail werkt nog verder aan het spoor bij Den Bosch. Het project is nu op de helft. Er komt nog een extra brug bij over de Dieze wat de betrouwbaarheid en ruimte op het spoor verder verbetert. Treinen van en naar Utrecht en Nijmegen krijgen uiteindelijk voor elke richting twee eigen sporen over de Dieze, onder meer doormiddel van een flyover.
Afgelopen vijftien dagen is er onophoudelijk gewerkt volgens een strak schema. Gisteren bleek opnieuw hoe strak dat schema in elkaar stak. Bij de controles en testen die zijn gedaan voordat het spoor weer in gebruik kon worden genomen, werd gisteren een defect in de bovenleiding ontdekt. Dit is zo snel mogelijk hersteld. Anders dan gepland konden de treinen daardoor niet vanaf de start van de dienstregeling rijden, maar vanaf 7.30 uur. De reizigers zijn de eerste uren nog met bussen vervoerd.
NS is tevreden over het verloop van de businzet in de afgelopen vijftien dagen en de reacties van reizigers. In totaal zijn er een half miljoen reizigers per bus vervoerd. Maanden van tevoren werden reizigers op de hoogte gesteld van de buitendienststelling via onder andere de media, reisinformatieposters op het station, folders en informatiekaartjes en lichtkranten. De meeste reizigers hadden zich goed op de hoogte gesteld van de werkzaamheden, zo bleek uit reacties.
NS zette extra medewerkers in op het station om reizigers van informatie te voorzien. Onder de 400 extra diensten die werden ingeroosterd waren servicemedewerkers, maar ook kantoorpersoneel. Reizigers gaven feedback op de businzet. Hieronder waren veel complimenten, maar ook klachten en verbeterpunten. Dagelijks werd gekeken wat er verbeterd kon worden naar aanleiding van klantreacties. Zo werden vertrektijden van bussen aangepast om beter aan te kunnen sluiten op de treindienst en bussen voorzien van informatiefolders.
Nu deze werkzaamheden er op zitten, is het project over de helft. Aan de noordkant wordt verder gegaan met de bouw van enkelsporige brug en de afbouw van de fly-over en de dubbelsporige brug. Hier wordt nog een gouden, aluminium netkous omheen geplaatst. En aan de zuidkant gaat het emplacement op de schop. Ook hier zal in 2014 het volledige spoor nog worden vernieuwd.
De werkzaamheden zijn allemaal onderdeel van het project ‘Sporen in Den Bosch’. Hierdoor kunnen er in de toekomst meer treinen van en naar Den Bosch rijden. Ook wordt het spoor robuuster doordat treinen elkaar ongelijkvloers kruisen en niet meer op elkaar hoeven te wachten. Het station krijgt langere perrons die beter bereikbaar worden gemaakt. Het is onze ambitie als ProRail om het spoor nóg betrouwbaarder te maken, daar zijn we dag in dag uit mee bezig. Zo houden we effectief een van de drukst bereden sporen van Europa aan de gang.
In een gebied zo groot als een postzegel liepen 400 man per dag rond, voor het afvoeren van oude grond en ballast reden circa 1400 vrachtwagens rond, 65 km nieuwe bovenleiding, 240 nieuwe funderingsblokken voor de bovenleiding, 197 nieuwe bovenleidingpalen, 75 nieuwe bovenleidingbalken, 55.000 ton ballast vervangen, 23.2 km nieuwe spoorstaaf, 19.500 nieuwe dwarsliggers, 2 nieuwe wisselcomplexen, 390 km nieuwe kabel waarvan 15km hoogspanningskabels, 4 km nieuwe kabelkokers, 5 km nieuwe telecom/glasvezelkabel, 284 m1 nieuwe perronkap op perron 3, 150 meter lange nieuwe Diezebrug, 3 dekken, 3400 ton weegt het zwaarste dek, 2 nieuwe relaishuizen, 21 nieuwe relaiskasten, 64 nieuwe seinen, 9 nieuwe ATBvv installaties, 1000 appeltaartjes voor omwonenden.

donderdag 11 juli 2013

Meer ruimte voor de fiets in Castricum

Vandaag openen de gemeente Castricum, NS en ProRail de nieuwe bewaakte fietsenstalling in Castricum.  Steeds meer treinreizigers komen met de fiets naar het station: daarom bouwde ProRail een nieuwe bewaakte stalling voor 600 fietsen en 870 nieuwe onbewaakte fietsparkeerplaatsen. Met een speciale entree via de hellingbaan is de stalling ook toegankelijk voor E-bikes en scootmobiels. De gemeente Castricum zorgde voor een mooi groen voorplein en NS heeft een beheerder aangesteld, die naast verhuur van OV-fietsen ook zorgdraagt voor onderhoud, reparatie en verkoop van fietsen en accessoires.
Gemiddeld pakt ruim veertig procent van de reizigers de fiets naar het station. Om de reis van deur tot deur gemakkelijker en comfortabeler te maken verbetert ProRail fietsenstallingen en lost fietsparkeerproblemen op bij stations, door vervanging, uitbreiding en betere benutting van bestaande stallingen en door nieuwbouw. Sinds 1999 zijn er landelijk ruim 300.000 fietsplaatsen nieuw gebouwd en gemoderniseerd op bijna 400 stations. Het totaal aantal stallingsplaatsen bij stations is nu zo’n 400.000 en groeit de komende jaren naar ruim 500.000.

vrijdag 5 juli 2013

Grootste vernieuwingstrein Europa weer aan het werk

ProRail en aannemer BAM zetten vanaf zaterdag de grootste vernieuwingstrein van Europa in om over een lengte van 11 kilometer spoor te vernieuwen. De trein zelf is een kilometer lang en vernieuwt ballast (het grind tussen het spoor) en duizenden dwarsliggers ineens. Het spoor wordt zo betrouwbaarder en veiliger.
Om de hinder voor reizigers zoveel mogelijk te beperken, worden ook andere werkzaamheden tegelijk uitgevoerd. Zo vindt er groot onderhoud plaats aan vijf wissels, wordt het perron van station Steenwijk aangepast, krijgt een overweg nieuwe spoorstaven en wordt er aan de bovenleiding gewerkt op het hele traject.
In totaal worden door de machine die van aannemer Swietelsky is, komende negen dagen 20.000 dwarsliggers en 21 miljoen kilo ballast vervangen. Handmatig zullen spoorwerkers 70.000 spoorstaafbevestigingen vernieuwen. Aangezien het spoor er straks weer steviger in ligt, zorgt dat voor een soepeler reis. Afhankelijk van het gebruik, gaat het spoor weer tot dertig jaar mee.
Dit jaar zal in totaal over 23 kilometer spoor worden vernieuwd. Vanaf zaterdag wordt negen dagen lang vooral tussen Meppel en Wolvega gewerkt. In augustus volgt nog een weekend en in de herfstvakantie wordt opnieuw negen dagen gewerkt vooral tussen Wolvega en Heerenveen. In overleg met de vervoerders zijn deze perioden vastgesteld. Daarbij woog de mogelijkheid voor een goed alternatief vervoer voor reizigers zwaar mee, evenals het feit dat er dan minder reizigers zijn door de vakantietijd en praktische haalbaarheid van de werkzaamheden.

woensdag 3 juli 2013

Geen treinverkeer Schiphol van 6 tot en met 8 juli

Van zaterdagochtend 6 juli (02.00 uur) tot maandagochtend 8 juli  (05.00 uur) worden er rondom Schiphol werkzaamheden verricht aan het spoor door ProRail. Er rijden tijdens dit weekeinde op diverse trajecten van en naar Schiphol geen treinen. Schiphol adviseert treinreizigers rekening te houden met extra reistijd.
Door de werkzaamheden van Prorail worden op de A4 richting Schiphol de rijbanen op de A4 versmald en wordt de maximumsnelheid verlaagd. Hierdoor kan ook de reis per auto naar Schiphol mogelijk vertraging oplopen.
Reizigers wordt geadviseerd de website www.vananaarbeter.nl  en www.ns.nl te raadplegen voor meer informatie over de wegwerkzaamheden en het treinverkeer.

Verrekijker voor omwonenden spoorvernieuwing Enschede

Zes weken lang wordt er gebouwd, maar een kijkje op de spoorvernieuwing in Enschede valt niet mee als de bouwplaats honderden meters groot is. Omwonenden krijgen daarom een handige 'kartonnen' verrekijker van ProRail en bouwcombinatie VolkerRail en MNO Vervat cadeau.
De werkzaamheden aan het spoor gaan vanaf komende zaterdag zes weken continue door. Voor omwonenden betekent dat tijdelijk meer overlast. Met de verrekijker kunnen ze de vorderingen volgen. Vandaag wordt op circa 1600 adressen een verrekijker per post bezorgd. Daarnaast worden er wekelijks inloopuren georganiseerd en is het werk via webcams te volgen op de website van ProRail.
De sporen rondom het station van Enschede worden over een lengte van een kilometer vernieuwd, evenals de wissels en de technische installaties op het emplacement. Met de vernieuwing wordt het emplacement, dat bij Enschede negen sporen breed is, betrouwbaarder en veiliger. Het ontwerp is in nauw overleg met NS gemaakt. Bouwcombinatie VolkerRail en MNO Vervat voeren dat werk uit. Ingenieursbureau Movares tekende voor de vernieuwing van de treinbeveiligingsystemen en aansturing van de seinen en de wissels.
De reiziger loopt straks minder risico op vertraging doordat Intercitytreinen niet meer op elkaar hoeven wachten. Nu is er een perron geschikt voor de langere Intercitytreinen, straks zijn dat er twee. Ook komt er een betere en veiliger overstap naar de treinen richting Duitsland. Reizigers hoeven dan geen overweg meer over. Het emplacement wordt slimmer ingericht, zodat treinen minder vaak kriskras over het spoor hoeven. Dat scheelt ook hinder voor omwonenden.
Vervoerders NS en DB regio hebben alternatief vervoer georganiseerd. Vanaf zaterdag vormt station Enschede Drienerlo zes weken lang het begin en eindpunt van de treindienst van NS. Tussen Enschede en Enschede Drienerlo rijden bussen. Kijk voor meer informatie op www.ns.nl Voor reizigers vanuit Gronau rijden er bussen in plaats van treinen van 3 tot en met 6 augustus.

dinsdag 2 juli 2013

Onderzoek naar opbrengst uitcheckproblemen

Op aandringen van de ANWB en Rover starten vervoerders een onafhankelijk onderzoek naar het bedrag dat bij hen terecht komt doordat reizigers moeilijkheden hebben bij het uitchecken. De resultaten van het onderzoek helpen te bepalen hoe groot het probleem is en biedt handvatten om het probleem op te lossen. De vervoerders  verwachten dit najaar de resultaten van het onderzoek.
Sinds de invoering van de OV-chipkaart is het uitchecken één  van de grootste problemen en ergernissen bij het reizen met de OV-chipkaart. Reizigers vergeten bijvoorbeeld uit te checken, kiezen op een station het verkeerde poortje of paaltje, of krijgen te maken met apparatuur die buiten werking is. De reiziger is in de meeste gevallen een te veel betaald bedrag aan borg kwijt, dat hij niet gemakkelijk kan terugvragen.
De ANWB en Rover willen dat er oplossing komt voor deze problematiek.  Een  onderzoek naar de omvang van probleem is daarvan een begin.

Reizigers positief over komst station Bleizo

Bijna 80 procent van de reizigers is positief over de komst van een station Zoetermeer-Bleizo. Dat blijkt uit onderzoek van Rover Zoetermeer naar de maatschappelijke Bovenaanzicht station - kleinnoodzaak van het station. Gisteren overhandigde Ed Boon van Rover de resultaten van het onderzoek aan de wethouders Henk de Paepe (Lansingerland) en Hans Haring (Zoetermeer).
Het onderzoek kende 235 respondenten, waarvan het merendeel met de trein of RandstadRail richting Gouda/Utrecht en Den Haag reist. De huidige reistijd van deze groep is gemiddeld 1 tot 1,5 uur. De helft (49%) van de respondenten geeft aan altijd via Zoetermeer-Bleizo te zullen gaan reizen, onafhankelijk van de reistijdwinst. Dit aantal loopt op tot 72% naarmate de reistijdwinst toeneemt. Het grootste gedeelte van de positieve respons komt uit Lansingerland en de nabij gelegen wijk Oosterheem.
Mede op basis van deze onderzoeksresultaten is Rover Zoetermeer positief over de komst van station Bleizo. Wel is zij van mening dat ZoRo-bus, die bij het nieuwe station zal stoppen, ook door Berkel zou moeten rijden. Dit gebied heeft veel forensen. Ook ziet Rover Zoetermeer graag dat op termijn de buslijn wordt vervangen door een tram of metroverbinding met aansluiting op de E-lijn in Rotterdam. Veel belang wordt gehecht aan de geplande bewaakte fietsenstallingen en een Park & Ride-voorziening bij het station. Tot slot kan met streekbusverbindingen de bereikbaarheid van Zevenhuizen, Moerkapelle, Waddinxveen, Benthuizen, Hazerswoude Dorp en Boskoop worden verbeterd.
Wethouder Hans Haring is blij met de uitkomst van het onderzoek: “Het onderschrijft het maatschappelijk belang van het station. De reistijdwinst voor OV-reizigers kan met het station oplopen tot maar liefst 25 minuten. Ruim 70.000 inwoners uit Oosterheem en Lansingerland kunnen straks sneller richting Gouda, Utrecht en Rotterdam reizen.” “Overigens niet alleen forensen, maar ook de studerende jeugd die veelal met het OV reist. Ook wordt de druk op de A12 minder, zodat de files daar afnemen. Station Bleizo heeft daarmee enorme waarde voor de hele regio”, aldus wethouder Henk de Paepe.

maandag 1 juli 2013

PvdA: Openbaar vervoer moet veilig zijn

De PvdA wil werk maken van een veiliger openbaar vervoer. De Kamerleden Duco Hoogland en Ahmed Marcouch gaan deze zomer op pad met buschauffeurs en treinconducteurs die regelmatig te maken hebben met agressie in het OV. Ook vragen zij reizigers naar hun ervaringen en suggesties. De Kamerleden komen na de zomer met een plan van aanpak waarin ze hun bevindingen presenteren.
Bij eerdere onderzoeken bleek dat 40% van de reizigers zich wel eens onveilig voelt in het openbaar vervoer. Duco Hoogland: “De reiziger moet veilig kunnen reizen. In de trein of in de bus moet je je vrij kunnen bewegen en je beschermd en gesteund voelen in vervelende situaties. Reizigers hebben last van overlast, zakkenrollers of geweld. Wij willen weten waar reizigers zich het meest aan storen.”
Ahmed Marcouch: “Agressie is altijd onacceptabel. Als je aan personeel in publieke dienst komt, dan kom je aan ons allemaal. Het is dagelijkse realiteit dat personeel in het openbaar vervoer te maken heeft met geweld. Conducteurs en buschauffeurs hebben een zware en belangrijke taak en verdienen onze steun.”
Reizigers kunnen hun ervaringen delen op een speciale pagina. De Kamerleden zijn de komende weken ook op stations en in het streekvervoer te vinden om in gesprek te gaan over de veiligheid in het Nederlandse openbaar vervoer.
Reizigers kunnen hun ervaringen delen op een speciale pagina. De Kamerleden zijn de komende weken ook op stations en in het streekvervoer te vinden om in gesprek te gaan over de veiligheid in het Nederlandse openbaar vervoer.

OV-chipkaart nu ook online te bestellen

OV-chipkaartkopen.nl introduceert een nieuwe website en maakt daarmee het online bestellen van de OV-chipkaart mogelijk. Zo wordt het voor vele groepen makkelijker om de OV-chipkaart aan te schaffen, zoals ouderen, toeristen, bedrijven, mensen die niet in de buurt van een verkooppunt wonen of het gemak willen hebben van het bestellen van de OV-chipkaart in een webshop.
De OV-chipkaart is voor 8,50 euro online te bestellen op OV-chipkaartkopen.nl en wordt de volgende dag geleverd in de brievenbus. Klanten hebben de mogelijkheid om een OV-chipkaart zonder saldo te bestellen, maar ook met saldo. Verder kunnen bezoekers accessoires voor de OV-chipkaart kopen, zoals kaarthouders om de OV-chipkaart te beschermen.
Ongeveer een jaar geleden begonnen de eerste ideeën rond OV-chipkaartkopen.nl vorm te krijgen. De aanleiding was een gesprek tussen verschillende ondernemers en marketeers. Het gesprek ging over de ‘oude manier van denken’ bij veel organisaties, waardoor eenvoudige en complexe problemen niet worden opgelost of, erger nog, niet worden geconstateerd. Zo ook de verkrijgbaarheid van de OV-chipkaart.