zaterdag 31 augustus 2013

Dienstregeling busvervoer Noord- en Zuidwest-Fryslân wijzigt

Met ingang van 25 augustus wordt er een aantal wijzigingen doorgevoerd in de busdienstregeling van Noord- en Zuidwest-Fryslân.

De zomervakantie wordt verlengd van 18 t/m 25 augustus, daarom gaan de scholieren- en studentenlijnen 9, 12 en 33 ook een week later rijden. De overige stadslijnen in Leeuwarden rijden geen vakantiedienstregeling.
Lijn 2 Station Leeuwarden - Aldlân
Lijn 2 gaat als lijn 32 verder in Aldlân. U hoeft hierdoor niet meer over te stappen als u bijvoorbeeld van Greunshiem naar het MCL reist.
Lijn 4 Station Leeuwarden - Nijlân
Doordat lijn 2 in Aldlân verder gaat als lijn 32, kan lijn 4 verder gaan als lijn 34 in Nijlân. Het aantal reismogelijkheden naar station Leeuwarden verdubbelt hiermee. Er is ook een extra late combinatierit op de lijnen 2, 4 en 34. Deze rit vertrekt dagelijks om 23.32 uur vanaf station Leeuwarden.
Lijn 11 Station Camminghaburen - Hemrik
Lijn 11 vervalt. U heeft vanaf de Hemrik met lijn 33 Station Leeuwarden - Friese Poort rechtstreeks een verbinding met het busstation in Leeuwarden.
Lijn 12 Station Leeuwarden - NHL Hogeschool
Extra ritten in de spits op lijn 12. De frequentie gaat van 8 naar 10 ritten per uur.
Lijn 32 Station Leeuwarden - Greunshiem
De haltes Greunshiem en Aldlân Oost worden aan de dienstregeling van lijn 32 toegevoegd. Van Greunshiem richting Aldlân Oost blijft de halte aan de Tjotterstraat bediend. Van Greinshiem richting het busstation in Leeuwarden wordt de halte aan de Tjalkstraat bediend.
Lijn 33 Station Leeuwarden - Friese Poort
Lijn 9 gaat op het busstation in Leeuwarden verder als lijn 33. De vertrektijden van beide lijnen verschuiven met maximaal 5 minuten.
Lijn 45 Sneek - Hemelum
De eerste ochtendrit van lijn 45 vervalt en in de middag begint de dienstregeling twee uur eerder. Hierdoor is er een betere aansluiting op de schooltijden. Deze wijziging gaat met ingang van 18 augustus in.

donderdag 29 augustus 2013

Bereikbaarheid Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad fors verbeterd

De spoorverbinding tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad wordt verder verbeterd. Daardoor wordt het mogelijk om vanaf 2023 elke tien minuten Intercity’s en elke tien minuten een Sprinter op de corridor (OV SAAL) te laten rijden. Dat zijn staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) en de regionale overheden vandaag overeengekomen, in overleg met de spoorsector. De partijen zijn zeer verheugd dat er nu een besluit is genomen.


Mansveld: ’De hoogwaardige ontsluiting van Almere en een grotere bereikbaarheid van de Zuidas en Amsterdam zijn in de eerste plaats goed nieuws voor de reiziger. Met deze nieuwe afspraken kunnen tussen Amsterdam en Flevoland straks geen 8 treinen per uur, maar 16 treinen per uur rijden. Reizigers kunnen dan dus echt spoorboekloos gaan rijden. Daarnaast zijn deze investeringen ook een stimulans voor economische ontwikkeling. Ze geven bovendien een fikse impuls aan de werkgelegenheid.’

De afspraken zijn een aanvulling op de eerder gemaakte afspraken, waardoor nu in totaal ruim 1,4 miljard euro wordt geïnvesteerd in de bereikbaarheid van Schiphol, Amsterdamse Zuidas en Almere. Met twee sporen extra bij station Weesp kunnen de vele IC’s de vele Sprinters gemakkelijker passeren. Daarnaast zijn goede afspraken gemaakt over de inpassing, waaronder bij Weesp. Ook komt er een oplossing om de dienstregeling op het spoor en de brugopeningen van de Vechtbrug bij Weesp op elkaar af te stemmen. Ook kan met de afspraken op de Gooilijn (Amsterdam-Hilversum) elke tien minuten een Sprinter rijden.

Met de investering om te komen tot 16 treinen per uur is een bedrag gemoeid van in totaal ongeveer 500 miljoen. Afgelopen voorjaar besloot de staatssecretaris reeds 225 miljoen euro uit te trekken voor de aanleg van het beveiligingssysteem ERTMS en 70 miljoen voor overige maatregelen. Nu reserveert zij ook 200 miljoen extra voor aanvullende maatregelen, zoals voor uitbreiding van de infrastructuur bij Weesp.

woensdag 28 augustus 2013

Kinderen in september gratis mee in bus of trein

Op dinsdag 27 augustus hadden de leerlingen van OBS Het JongLeren een speciale dag op school. Zij werden meegenomen in de wereld van het regionale openbaar vervoer. In september is er een speciale actie: onder begeleiding van een betalende volwassene kunnen kinderen gratis mee in bus of trein. Zij zijn dus degenen die het openbaar vervoer gaan (mee)beleven. Tijdens de lancering van de nieuwe campagne 'Ervaar het OV' speelden zij met de campagnefiguren een quiz waarin vragen als "Waarom moet je eigenlijk inchecken met een OV chipkaart?" en "Kan een buschauffeur alles zien rondom zijn bus?" werden beantwoord.

Vooral de vraag of een buschauffeur met behulp van spiegels alles kan zien rondom zijn bus, vonden de leerlingen heel interessant. "Dat denk ik eigenlijk wel", dacht de één. Een ander dacht juist van niet. In een filmpje gaf de buschauffeur het verlossende antwoord: "Als je mij kunt zien, dan zie ik jou ook. Anders niet, dus goed opletten!".

Hier en daar werd er een beetje vals gespeeld, maar uiteindelijk leverde de quiz een winnaar op die een welverdiend kadootje kreeg. Toen de kinderen hoorden dat ze in september gratis in de bus en trein meekunnen, waren ze razend enthousiast: "Ik ga er zeker ergens mee naar toe, leuk! Ik ben pas nog met de bus naar de stad geweest", zei een leerling uit groep vier.

Frans Colthoff, projectleider van Ervaar het OV: "Kinderen vinden reizen met de bus en de (regionale) trein vaak echt een belevenis. We willen kinderen en via hen de ouders informeren en enthousiasmeren om vaker met de bus en de (regionale) trein te reizen. In september is er de speciale actie: onder begeleiding van een betalende volwassene kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar gratis mee. Onder de 4 jaar zijn kinderen sowieso gratis. De komende maanden en jaren volgen er nog veel meer acties die we vooral online onder de aandacht brengen."

Ga op reis samen met je (klein)kind en bezoek een evenement, dierentuin of ga bij familie langs. Volwassenen kunnen een gratis een kaartje voor kinderen aanvragen via www.ervaarhetov.nl. Je kunt een ticket uitprinten die op naam wordt uitgegeven met vermelding van de reisdatum. Maak je beleving compleet: ervaar het OV. Kijk voor alle reisaanbiedingen, de gebieden waar het geldig is (de actie is geldig in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, uitgezonderd de vervoersregio's Almere en Twente. Ook de NS valt buiten deze actie.) en de voorwaarden op: www.ervaarhetov.nl. Op de site kun je tevens een leuke online-quiz spelen en staan er volop inspiratietips.

Ervaar het OV is een initiatief van de provincies Gelderland, Overijssel, Flevoland, de Stadsregio Arnhem Nijmegen, gemeente Lelystad en de openbaarvervoerbedrijven (Arriva, Breng, Connexxion en Syntus) in deze gebieden. Het doel van 'Ervaar het OV' is dat inwoners bekend zijn met de mogelijkheden van het openbaar vervoer, het proberen en ermee blijven reizen.

maandag 26 augustus 2013

Start aanleg nieuwe vloer stationspassage Eindhoven

ProRail stort vandaag samen met aannemer Heijmans het allereerste deel van de vloer van de nieuwe stationspassage in Eindhoven. Het gaat om circa 425 kubieke meter beton, aangevoerd met meer dan 50 betonmixers. Station Eindhoven krijgt een nieuwe, 13 meter brede, reizigerspassage met aan weerszijde winkels, omdat de huidige onderdoorgang te klein is geworden voor het groeiend aantal reizigers.

De nieuwe onderdoorgang wordt gebouwd door ProRail en aannemer Heijmans in opdracht van ProRail, NS en de gemeente Eindhoven. De nieuwe passage wordt gebouwd in 5 fases. De eerste fase wordt nu gerealiseerd aan de zuidkant van het station. De afgelopen maanden is daar de grond bouwrijp gemaakt, zodat de vloer vandaag kan worden gestort. Het eerste gedeelte wordt 35 meter breed en 22 meter lang. Hierna volgt het bouwen van de wanden en kolommen, waarna het bovendek geplaatst kan worden. Eind dit jaar moet de eerste fase gereed zijn.

Station Eindhoven krijgt een nieuwe passage omdat de huidige onderdoorgang het groeiend aantal reizigers en passanten in Eindhoven niet meer aankan. Nu wandelen er dagelijks 90.000 reizigers en passanten door het station. In 2020 zijn dat er naar verwachting 115.000. De nieuwe passage zorgt voor een comfortabele en ruime doorgang en wordt verbonden met de huidige passage. Er komen liften en roltrappen naar elk perron. De faciliteiten worden uitgebreid en ook het aantal winkels neemt toe. De totale kosten zijn circa 70 miljoen euro en worden gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS Stations, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven.

Meer ruimte voor fietsers en voetgangers bij station Hollands Spoor

In de tweede helft van 2014 start de herinrichting van het Stationsplein en het brede deel van de Stationsweg (tussen Stationsplein en Hoefkade) bij station Hollands Spoor. Door de aanpassingen komt er meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Ook komen er nieuwe, ruimere tramhaltes om voldoende plek te bieden aan het groeiend aantal reizigers. Eind 2015 moeten de werkzaamheden klaar zijn. Dit staat in het voorstel dat het college vandaag aan de gemeenteraad heeft gestuurd.

Het Stationsplein wordt een overzichtelijk en veilig verkeersplein waar vooral langzaam verkeer en openbaar vervoer wordt afgewikkeld. Voor autoverkeer wordt eenrichtingsverkeer ingesteld, in de richting van het Rijswijkseplein. Hierdoor wordt het totale verkeersbeeld in het stationsgebied rustiger en komt er veel meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Ook ontstaat zo de ruimte om van het brede deel van de Stationsweg een aantrekkelijk plein te maken met groen en ruimte voor terrassen.

Voor fietsers worden op het Stationsplein en het brede deel van de Stationsweg fietspaden en fietsstroken aangelegd. Ook de bestaande smalle fietsstroken in de bocht bij het Rode Dorp worden breder. Het aantal fietsenstallingen bij het station wordt uitgebreid met 2500 plekken. De gemeente werkt samen met NS en ProRail aan een nieuwe stalling aan de Laakzijde van het station.
De huidige tramhaltes bieden te weinig plek voor het groeiend aantal reizigers. Daarom komen er aan weerszijden van de stationsingang twee brede, overkapte perrons. Niet alleen bieden deze meer ruimte, ook is er meer beschutting voor wachtende reizigers. De nieuwe perrons worden voorzien van displays met actuele reisinformatie.

Om het groeiend aantal reizigers in de jaren tot 2020 te kunnen vervoeren, gaan er nieuwe, ruimere trams rijden in Den Haag. Deze RandstadRail-achtige voertuigen bieden een gemakkelijke instap, meer comfort en meer zitplaatsen. Voor de nieuwe trams moeten de  tramrails bij Hollands Spoor worden aangepast.

De herinrichting van het Stationsplein en de Stationsweg zijn onderdeel van de transformatie van het gebied rond Hollands Spoor. In het gebied ontstaat steeds meer een mix van wonen, uitgaan en bedrijvigheid. Zo vordert de renovatie van het Rode Dorp gestaag en komen er studentenwoningen aan de Hoefkade. Op de begane grond van het belastingkantoor komt een Albert Heijn. Deze ontwikkelingen en meer staan in de voortgangsrapportage over het gebied die deze week naar de gemeenteraad is gestuurd.


vrijdag 23 augustus 2013

Drieslag met onderdoorgangen in Friesland

Spoorbeheerder ProRail zet samen met aannemerscombinatie Grutte Fier dit weekeinde drie onderdoorgangen tegelijk op hun plek in Friesland. Voor de bouw van de nieuwe rondweg Haak om Leeuwarden en de Westelijkse invalsweg zijn er drie nieuwe kruisingen nodig voor weg en spoor. Voor het publiek zijn kijklocaties ingericht.

De onderdoorgangen komen in het spoortraject Leeuwarden-Harlingen Haven. Er is daar daarom drie dagen geen treinverkeer. Arriva zet bussen in. Vandaag wordt het spoor weggehaald en de grond afgegraven. Vanaf morgen worden de reeds voorgebouwde tunneldelen op hun plek geschoven. Maandagochtend is het spoor teruggebouwd en kunnen de treinen weer rijden.

Er worden bij het schuiven twee verschillende methodes gebruikt. De ene tunnelbak wordt met een speciale schuifbaan en hydraulische vijzels geduwd als compleet geheel van 1,9 miljoen kilo. De andere onderdoorgangen worden in delen met een combinatie van hijswerk en schuiven op hun plek gebracht.

Het werk maakt onderdeel uit van de bouw van een nieuwe rondweg rond Leeuwarden. Voor dit deel is de provincie Friesland opdrachtgever. Het werk gebeurt onder de noemer Leeuwarden Vrij-baan. Vanwege de spoorkruisingen werkt ProRail ook mee aan het project. Reizigers en automobilisten kruisen elkaar straks op circa twee kilometer buiten het station van Leeuwarden

donderdag 22 augustus 2013

'Spoorwerkzaamheden moeten klantvriendelijker'

Rover ergert zich aan de grote overlast die reizigers ondervinden aan spoorwerkzaamheden. Steeds vaker zijn de gevolgen van werkzaamheden groot en de planning ronduit slecht. Bovendien vindt Rover dat werkzaamheden eerder bekend gemaakt moeten worden. Hoewel vaak al maanden vooraf bekend, publiceert NS geplande werkzaamheden pas twee weken vooraf op de website.

Rover ziet de impact van spoorwerkzaamheden op de reizigersdienst steeds meer toenemen. Nagenoeg elk weekend is het Nederlandse spoornet een gatenkaas door uitgevallen trajecten. Dat maakt reizen onvoorspelbaar en leidt niet zelden tot fikse verlenging van de reistijd. Ook grootschalige werkzaamheden waarbij stations langdurig niet bereikbaar zijn, zijn Rover een doorn in het oog. Werkzaamheden zijn belangrijk maar hoeven volgens Rover niet zoveel overlast te veroorzaken. In het verleden werd bijvoorbeeld enkelspoor rijden of rijtijdverruiming toegepast. In het buitenland is dit nog steeds gangbaar.

Ook verwijt Rover ProRail een slechte planning. Stremmingen gelijktijdig met de parallel lopende Rijksweg bijvoorbeeld. Of werkzaamheden in Zuid-Limburg in het zomerseizoen, terwijl André Rieu een maand lang duizenden mensen naar Maastricht trekt. Recent was Schiphol tijdens de vakantiepiek zeer slecht per trein bereikbaar door geplande werkzaamheden.

Rover wil bovendien dat NS werkzaamheden eerder bekend gaat maken, ook als de gevolgen nog niet helemaal duidelijk zijn. Op de website van NSHispeed wordt bijvoorbeeld al maanden vooraf bekendgemaakt wanneer een internationaal traject hinder door werkzaamheden kan ondervinden. Reizigers binnen Nederland zijn echter afhankelijk van de website van NS waar werkzaamheden pas twee weken van te voren worden vermeld.  “We kennen klachten van reizigers die maanden vooraf een concertkaartje kopen en er pas op het laatste moment achterkomen dat zij niet met de trein naar hun bestemming kunnen”, meldt Rover.

Rover wil via het consumentenoverleg Locov de slechte planning en late bekendmaking van spoorwerkzaamheden ter discussie stellen en NS en ProRail dringend verzoeken de uitvoering klantvriendelijker te maken.

woensdag 21 augustus 2013

Geluidsignaal voor blinden in taxizuil



Met WinTOP van Korton is het sinds kort mogelijk om een geluidsignaal voor blinden te integreren in de taxizuil voor ritbestellingen. Dit is momenteel al werkzaam in diverse ziekenhuizen, bijvoorbeeld voor de WMO-taxi. In samenwerking met Bestax / Wmo-taxi Gooi en Vechtstreek heeft Korton deze functionaliteit ontwikkelt en dit is voor eerst geïmplementeerd in de Tergooi ziekenhuizen in Blaricum en Hilversum. Dit sluit aan bij de wens van diverse gehandicapten belangenorganisatie om het taxivervoer voor visueel gehandicapten meer toegankelijk te maken.

dinsdag 20 augustus 2013

Bushalte in Kamerik krijgt fietsklemmen

Bij de bushalte ‘Sluis’ tussen Kamerik en Woerden komen zes dubbele fietsklemmen. Aan de parallelweg Mijzijde kunnen straks maximaal twaalf fietsen in de klemmen neergezet worden.

Zo kunnen reizigers makkelijker overstappen van de fiets op de bus en hun fiets veiliger achterlaten. De klemmen worden tussen 26 en 30 augustus door de provincie Utrecht geplaatst.Gedurende de werkzaamheden is de Mijzijde afgesloten voor doorgaand autoverkeer. Fietsers worden via tijdelijke rijplaten langs het werk geleid.

Op plekken waar veel reizigers met de fiets naar de bushalte komen, zorgt de provincie Utrecht voor voorzieningen om fietsen goed en veilig te kunnen stallen. Op die manier is de overstap tussen OV en fiets makkelijker. Bij de bushalte ‘Sluis’ in Kamerik, langs de Van Teylingenweg (N405) was nog geen voorziening om fietsen te stallen. Omdat er direct bij de halte zelf geen plek is, worden de fietsklemmen geplaatst langs de parallelweg Mijzijde.

maandag 19 augustus 2013

Schiphol en ProRail

Zaterdag was het weer raak: de zoveelste valse brandmelding in de Schipholtunnel. De gevolgen voor de reizigers waren beroerd. Enkele uren geen treinen van Leiden via Schiphol naar Amsterdam. Fijn als je een vliegtuig moet halen of een afspraak in Amsterdam hebt gepland! Omrijden via Haarlem kon ook niet, want ProRail had het spoor tussen Leiden en Haarlem in het weekend buiten dienst gesteld. Ook de Thalys van en naar Parijs kan dan geen kant meer uit. Reizigers worden dan boos op NS. NS kan hier echt niets aan doen. NS is geheel afhankelijk van ProRail, dat in het leven is geroepen om ervoor te zorgen dat de rails, wissels, seinen en bovenleidingen functioneren. Niet dus.

Arriva mag niet tussen Den Haag en Brussel rijden

Treinexploitant Arriva krijgt geen toestemming om met de Lage Landen Lijn tussen Den Haag en Brussel rijden. De verantwoordelijke Belgische autoriteit verleent Arriva Personenvervoer Nederland niet het benodigde veiligheidscertificaat. De Lage Landen Lijn is een project van Arriva, de gemeente Den Haag en de Brusselse luchthaven Zaventem. Ook bij de Nederlandse spoorbeheerder ProRail is ruimte op het spoor aangevraagd voor de verbinding naar het zuiden.

KPN laat reizigers gratis internetten op grote stations

KPN blijkt op diverse grote stations zijn hotspots te hebben opengesteld. Treinreizigers kunnen hierdoor op diverse locaties nu gratis gebruikmaken van de wifi-verbinding met hun laptop, smartphone of tablet, zo ontdekte Spits. Volgens de krant heeft KPN zijn Hotspot-dienst op de stations Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal, Schiphol en Amsterdam CS, Sloterdijk, Zuid en Amstel zo ingesteld dat reizigers op die locaties gratis gebruik kunnen maken van draadloos internet via het netwerk van de provider.

Reiziger over vernieuwd spoor station Enschede

Reizigers rijden vanaf vandaag over het vernieuwde spoor bij station Enschede. Na zes weken aaneengesloten werken zijn de sporen en perrons opgeleverd voor gebruik. Spoorbeheerder ProRail en vervoerder NS bedanken reizigers en omwonenden voor hun geduld en kijken terug op een geslaagde klus.
Het spooremplacement is door de vernieuwing en verbeterde layout betrouwbaarder geworden en het treinverkeer geeft ook minder overlast voor de omgeving. Vanaf vandaag rijden de trein vanaf andere perrons. Er zijn twee perronsporen voor intercity's gekomen, waar dat er eerst een was. De treinen hoeven daarom niet op elkaar te wachten bij binnenkomst en vertrek.
Tijdens de aanpassingen zijn er ook nieuwe serviceperrons voor de schoonmakers gebouwd. Deze zijn zodanig op het emplacement geplaatst, dat er in de nachtelijke uren tot een derde minder treinbewegingen nodig zijn, wat voor omwonenden prettiger is. Ook zijn de technische installaties vernieuwd en is het nu mogelijk werkzones op het spoor te maken voor onderhoud die minder impact voor het treinverkeer hebben. Komende tijd wordt nog wel doorgewerkt, onder andere aan de bouw van een nieuw treinwasinstallatie.
ProRail, Movares en bouwcombinatie VolkerRail en MNO Vervat hadden afgelopen zes weken dagelijks gemiddeld tweehonderd mensen aan het werk, zeven dagen per week en 24 uur per dag. Er werd 16 kilometer rijdraad voor de bovenleiding vernieuwd, 9.500 ton ballast, 10.000 kuub zand, 4.500 dwarsliggers, 100 kilometer kabel en ruim 5 kilometer spoorstaven. Op 1600 adressen werden verrekijkers uitgedeeld om het werk te kunnen volgen.
ProRail zorgt voor 7000 kilometer spoor en beheert 397 stations. Over het spoor worden dagelijks circa 1 miljoen treinreizen gemaakt en rijden er ruim 350 goederentreinen met een gezamenlijke vracht van 115.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 4000 mensen.

vrijdag 16 augustus 2013

Met de pont van strand naar strand

Deze zomer vaart er een bijzondere veerpont over de Rijn: tussen de lage Rijnkade (bij de kraaninstallatie) en Stadsblokken-Meinerswijk. Op beide oevers ligt er een strandje: Rose's Lounge heeft op de Rijnkade een City Beach ingericht en aan de overkant South Beach.
Op beide strandjes kun je heerlijk recreëren in strandstoel of hangmat met een geserveerd drankje en hapje. Op de zuidoever is het ook mogelijk te barbecuen. Hier treden geregeld dj's op, is er live muziek en zijn er andere activiteiten. Op facebookpagina Rose's Beach Arnhem is te zien wanneer de pont in de vaart is en South Beach geopend is. Dat is het geval wanneer er hier een evenement of andere activiteit plaatsvindt.
Rob Zwartjes is de ervaren veerschipper. Hij heeft vijf jaar lang gevaren op het Drielseveer. Het tarief voor één overtocht is een euro. Rob: "Op de topdagen zet ik wel 400 mensen over. De passagiers vinden het strand op Zuid een echte aanwinst. Ze genieten."
De veerpont en de strandjes blijven tot eind september in bedrijf.

donderdag 15 augustus 2013

OV-chipkaart opladen onder het genot van kop koffie

Op metrostation Beurs werken de RET en Coffeecompany aan een gezamenlijke winkel waar reizigers, terwijl zij hun ov-zaken regelen, een kop koffie kunnen drinken. De RET wil met dit nieuwe winkelconcept de reis in alle opzichten zo aangenaam mogelijk te maken.

Bij het ontwerp van deze nieuwe winkel is rekening gehouden met een optimale toegankelijkheid en persoonlijk contact met de reiziger.

De winkel komt in de centrale hal op metrostation Beurs (zuidhal) in de onbetaalde zijde, op de plek waar voorheen het RET Servicepunt was gevestigd. De nieuwe winkel is naar verwachting eind dit jaar gereed.




Geen treinverkeer rondom FC Twente – FC Utrecht

Zondag 18 augustus is er rondom FC Twente – FC Utrecht geen treinverkeer mogelijk van en naar station Enschede Drienerlo, het treinstation bij De Grolsch Veste. Er kan bovendien geen vervangend vervoer worden aangeboden door de NS. Door deze situatie is FC Twente genoodzaakt haar supporters te adviseren met alternatief vervoer naar de wedstrijd af te reizen.
Dit is het gevolg van grootschalige werkzaamheden die plaatsvinden aan het spoor in Enschede. Aangezien er voor en na de wedstrijd FC Twente – FC Utrecht te veel personen in zeer korte tijd moeten worden vervoerd, kan er door de NS geen vervangend vervoer voor FC Twente supporters worden aangeboden. Het inzetten van tientallen extra bussen zou een chaotische verkeerssituatie rondom het stadion veroorzaken.
Er wordt een grote verkeersdrukte verwacht op de Hengelosestraat en in de omgeving van het stadion. Supporters wordt geadviseerd tijdig af te reizen naar De Grolsch Veste en rekening te houden met extra reistijd. Het stadion is vanaf 1,5 uur voor de wedstrijd geopend voor publiek. De Fanstore en supportershome De Kantine zijn 2,5 uur voor de wedstrijd geopend.
FC Twente is genoodzaakt haar supporters door deze situatie te adviseren met alternatief vervoer naar de wedstrijd te komen. FC Twente verzoekt iedereen zoveel mogelijk te voet of met de fiets te komen. Fietsen kunnen worden gestald in de directe omgeving van het stadion.
Supporters die besluiten met de auto af te reizen naar De Grolsch Veste, maar niet in bezit zijn van een parkeerkaart, wordt geadviseerd te parkeren op het terrein van Universiteit Twente, waar parkeergelegenheid beschikbaar is. Vanaf daar is een gratis buspendeldienst beschikbaar naar De Grolsch Veste. Ook na de wedstrijd is deze pendeldienst beschikbaar. Parkeren van auto’s is alleen toegestaan op de daarvoor aangegeven parkeerplaatsen.

woensdag 14 augustus 2013

Tijdenbord Utrecht CS verdwijnt

Het grote informatiebord op Utrecht Centraal wordt vannacht verwijderd. Nu het station wordt verbouwd, hangt het in de weg en kan het voor onveilige situaties zorgen, zegt een woordvoerder van de NS. "Mensen staan stil om op het bord te kijken", zegt ze. "En we zijn nu in de fase dat het op de plek hangt waar straks grote groepen reizigers langs moeten."

dinsdag 13 augustus 2013

SnelTrein verzendt nu notificaties bij aankomst en overstap

We hebben al een aantal keer over de iPhone-app SnelTrein gesproken. Vooral door de introductie van een gewaagd prijssysteem kon het op de nodige aandacht rekenen. Daarnaast bleek het ook nog eens een prima app die de standaard dingen nét weer even anders deed. Inmiddels is het een populaire app die momenteel alleen de concurrent Trein net voor zich moet laten in de App Store. SnelTrein heeft een update gekregen, die naast bugfixes en onderdelen die zijn klaargestoomd voor iOS 7 vooral interessant is door de toevoeging van een handig instellingenmenu.

maandag 12 augustus 2013

Spoorvernieuwing op het Schiepleinviaduct (Rotterdam)

Vanaf vrijdagavond 16 augustus tot maandagochtend 26 augustus vervangt de RET de tramsporen op het Schiepleinviaduct tussen de Abraham Kuyperlaan en de tramhalte Sint Franciscus Gasthuis. Tramlijn 25 rijdt daarom niet verder dan Blijdorp. Reizigers naar Schiebroek kunnen gebruik maken van metrolijn E naar Melanchtonweg. Daar kan worden overgestapt op pendelbus 88 richting Schiebroek.

Tramlijn 25 rijdt in één richting een rondje door Blijdorp. Dat betekent dat lijn 25 vanaf de Walenburgerweg een richting op rijdt en vervolgens de haltes Bergselaan, station Blijdorp, Diergaarde Blijdorp, Rotterdam Centraal achterzijde en Provenierssingel aandoet.

Reizigers naar het Sint Franciscus Gasthuis wordt geadviseerd om metrolijn E te nemen naar Melanchtonweg, waar zij met pendelbus 88 richting Kleiweg voor de deur van het ziekenhuis uitstappen.

donderdag 8 augustus 2013

'NS-zakcomputer zorgt voor grote problemen'

NS-medewerkers ondervinden tijdens hun werk veel problemen met de NS-zakcomputer. Het apparaat loopt voortdurend vast, waardoor informatie soms niet op tijd aan komt bij de machinist en onveilige situaties ontstaan. Dat schrijft FNV Spoor in een brandbrief aan de directie van de NS.

Nieuwe iPhone-app toont vertragingen en OV-saldo

Dat er nog steeds ruimte is voor nieuwe OV-apps op de iPhone, bewees de vorige introductie van een Nederlandse applicatie op dat vlak wel. SnelTrein zette bij sommige lezers kwaad bloed met zijn experimentele verdienmodel, maar wordt na de laatste update wel gewaardeerd in de App Store om zijn nieuwe aanpak: het tonen van de vertrektijden enkel naar de bestemming die je wilt hebben. OV Delay probeert een ander hoekje in de overvolle markt. Met de applicatie zie je zo simpel mogelijk of je bus of trein op tijd is. Bovendien kan je er je OV-saldo in checken.


 

zondag 4 augustus 2013

Regiotaxi Gelderland: OV-advies niet meer vrijblijvend

Op 1 augustus veranderen de spelregels van Regiotaxi Gelderland voor reizigers die niet over een reispas met een Wmo-indicatie beschikken. Eén op de tien reizigers van de regiotaxi heeft een OV-pas. Op dit ogenblik ontvangen zij bij het reserveren van een rit een OV-advies als het reizen met het gewone openbaar vervoer een goed alternatief is. Dit OV-advies is nog vrijblijvend, maar vanaf 1 augustus niet meer. Deze maatregel is nodig om de regiotaxi ook in de toekomst beschikbaar te houden voor OV-reizigers die te ver van een bushalte wonen of naar een bestemming moeten die niet met het openbaar vervoer bereikbaar is.
Momenteel krijgen OV-pashouders die een rit reserveren een vrijblijvend OV-advies. Met ingang van 1 augustus wordt dit een bindend OV-advies. Reizigers met een OV-pas die een rit willen maken die ook met het OV gemaakt kan worden, moeten voortaan van dat openbaar vervoer gebruik maken. Bij het aanmelden van de rit wordt bepaald of de rit ook met het openbaar vervoer gemaakt kan worden. Uiteraard kan de reiziger ook besluiten om de rit toch met de regiotaxi te maken, maar dan betalen ze het reguliere tarief voor de rit (3,90 euro in plaats van 2 euro per zone).


vrijdag 2 augustus 2013

Extreme hitte vandaag: maatregelen NS

Vandaag worden zeer hoge temperaturen verwacht, met middagtemperaturen tussen de 32 en 36 graden. Bij extreme hitte zijn ProRail en NS extra alert op de effecten van warm weer op het spoor en de treinen.

Ondanks alle inspanningen kan de warmte zorgen voor overlast. Zo treden net als bij auto’s en vrachtwagens gemiddeld wat meer defecten op en is het spoor kwetsbaar voor bijvoorbeeld uitzetting.
Om storingen zoveel mogelijk te voorkomen nemen NS en ProRail diverse maatregelen.

Zo staan er extra storingsploegen paraat op diverse plaatsen in het land om storingen zo snel mogelijk te verhelpen. Ook staan er locomotieven klaar om eventuele gestrande treinen zo snel mogelijk weg te slepen. In de middag bereiken de temperaturen een hoogtepunt. Vanaf het middaguur wordt daarom op enkele trajecten in de Randstad iets meer ruimte gemaakt in de treindienst. Zo rijden enkele Sprinters en Intercity’s twee keer per uur in plaats van vier keer per uur. Eventuele storingen als gevolg van de hitte kunnen zo sneller worden opgelost.

Het betreft de volgende trajecten:

Minder Sprinters:

Breukelen-Veenendaal Centrum

Rotterdam-Vlaardingen

Leiden-Gouda

Den Haag Centraal-Dordrecht

Rotterdam-Gouda Goverwelle

Minder Intercity’s:

Amsterdam-Enkhuizen

Rotterdam-Utrecht