maandag 30 september 2013

Deventer toneel van vijf spoorvernieuwingen

Deventer vormt een weekend lang het toneel van grootschalige spoorvernieuwingen met zeker honderd spoorwerkers verspreid over vijf bouwlocaties. In een straal van 2,5 kilometer gaat ProRail er rond de klok werken aan het verbeteren van het comfort voor de reiziger, de betrouwbaarheid van het spoor en de bereikbaarheid van de stad.
ProRail combineert in overleg met vervoerders zo veel mogelijk werkzaamheden op het spoor in een keer. Dit om het aantal keren overlast voor reizigers te beperken. Voor reizigers betekent het dat er zaterdag en zondag geen doorgaande treinen rijden door Deventer. Vanuit Zwolle en Apeldoorn is Deventer wel per trein bereikbaar. Maar tussen Deventer en Wierden en Deventer en Zutphen rijden er geen treinen. NS zet bussen in. Kijk voor meer informatie op NS.nl en 9292.nl.
De bouw van de fietstunnel in het spoor bij de Rivierenwijk nadert het slot. Ter hoogte van de Douwelerwetering wordt een reeds voorgebouwde tunnelmoot ingeschoven. Sporen worden vanaf vrijdagnacht verwijderd, de spoorbaan wordt ontgraven en zaterdagavond wordt de spoormoot dan ingeschoven. Vervolgens wordt de baan weer teruggebouwd. Voor het publiek zijn op locatie op zaterdag tussen 14 en 16 uur medewerkers van gemeente en ProRail beschikbaar voor vragen.
De tweede locatie van werkzaamheden vormt het station Deventer, waar ProRail een nieuw zijperron bouwt. Daarvoor moeten aanpassingen worden gedaan aan de bovenleiding. Het nieuwe zijperron wordt uiteindelijk deels overdekt, zal via de centrale hal bereikbaar zijn en krijgt een lift. Ook worden er nieuwe water- en elektraleidingen aangelegd voor het middenperron.
Derde werkplek vormt het spoor nabij de Oude Bathmenseweg waar het spoor over een lengte van 140 meter wordt vernieuwd. Er komen nieuwe dwarsliggers, ballast en bevestigingsmiddelen. Het maakt de kans op storingen kleiner en vergroot zodoende de betrouwbaarheid van het spoorverkeer.
De vierde locatie is het spoorviaduct Henry Dunantlaan. Er worden geluidsschermen geplaatst. Het treinverkeer is er de afgelopen jaren gegroeid. De geluidsschermen brengen de geluidsoverlast terug onder de normen die hiervoor zijn gesteld. Daarvoor is het ook nodig kabels en leidingen te verleggen ter hoogte van het viaduct.
De omvangrijke werkzaamheden aan de onderdoordang onder het spoor, de Oostelijke verbinding van A1 Bedrijvenpark Deventer, vormen de vijfde locatie. Het spoor wordt er dit weekend weggehaald om de fundamenten te kunnen maken voor deze onderdoorgang. Er worden onder andere buispalen geheid, stalen damwanden ingetrild en vervolgens wordt het spoor teruggebouwd. Er werken naar schatting circa 40 mensen continu op deze locatie. In het voorjaar 2014 zal dan een voorgebouwd dek worden gelegd op de nu aan te brengen palen en damwanden.
ProRail zorgt voor 7000 kilometer spoor en beheert 404 stations. Over het spoor worden dagelijks circa 1 miljoen treinreizen gemaakt en rijden er ruim 350 goederentreinen met een gezamenlijke vracht van 115.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 4000 mensen.

Locov torpedeert extra tariefverhoging NS

De tariefverhoging van zo'n 3 procent die NS de komende drie wil doorvoeren op treinkaartjes staat op losse schroeven. Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) adviseert negatief op een door NS ingediend verzoek voor de prijsstijging.

De grootste reizigersvervoerder op het spoor moet in 2015 eenderde van een eerder door het kabinet opgelegde de extra gebruiksvergoeding van 50 miljoen voor de infrastructuur betalen. Het Locov staat een prijsverhoging vanwege de inflatie niet in de weg, maar noemt het geheel verhalen van deze ‘spoorbelasting’ op de reiziger ‘een te gemakkelijke oplossing’. “Wij zijn het hier principieel mee oneens”, schrijft de instantie aan directeur Ingrid Thijssen van NS Reizigers.

College Breda verheugd over NS-plan voor snelle treinverbinding

Het college van burgemeester en wethouders van Breda is verheugd over het alternatieve plan van de NS voor de Fyra hogesnelheidstreinen. In het nieuwe plan komen NS en staatssecretaris Mansveld eerdere afspraken met Breda na en wordt het belang van Breda als knooppunt stevig onderkend.

In eerdere plannen was er sprake van één trein naar Antwerpen per twee uur, in het nieuwe plan krijgt Breda een uursverbinding naar Antwerpen, Brussel en Brussels Airport. Ook komt er een snelle treinverbinding met Den Haag. Treinreizigers uit de richting Eindhoven krijgen in Breda een comfortabele overstap op de snelle treinverbinding met België. Dit alternatief voor de Fyra komt er in 2017.

 Wethouder Selçuk Akinci van Mobiliteit is blij met het plan: “Die snelle trein naar het zuiden gaat er komen, dat is de afgelopen maanden onze boodschap geweest. En daar is door NS en staatssecretaris Mansveld goed naar geluisterd. Die trein komt er niet alleen, hij rijdt vaker en hij rijdt verder door, naar Brussel en Brussels Airport. En als het aan ons ligt op termijn ook naar de Europese wijk. Door de rechtstreekse verbinding over de HSL en de inzet van nieuw materieel wordt de reistijd naar Den Haag straks ook een kwartier korter. Tel daar de al bestaande HiSpeed-verbinding naar Amsterdam bij op en we kunnen met recht zeggen dat Breda per spoor superbereikbaar is. En straks allemaal zonder vervelende toeslagen en onhandige reserveringen. Goed, het duurt nog even en ons geduld wordt nog behoorlijk op de proef gesteld, maar het eindresultaat stemt tevreden. Dus geen getreuzel meer, maar zorgen dat deze trein uiterlijk 2017 ook echt op de rails staat!” 

Wethouder Alfred Arbouw van  Ruimtelijke Ontwikkeling is blij dat er duidelijkheid komt voor de investeerders in het gebied: “De HSL-verbinding van en naar Antwerpen en Brussel betekent dat Breda nu rechtstreeks is aangesloten op het Europese net van hogesnelheidstreinen. Dat doet recht aan het nieuwe station Breda, een van de zes Nieuwe Sleutelprojecten. Publieke en private partijen, waaronder de gemeente, hebben al € 400 miljoen geïnvesteerd in het stationsgebied van Breda. Nu er duidelijkheid is gekomen over de dienstregeling, kunnen we de strategische ligging van onze stad in de Europese regio en als westelijke poort van BrabantStad verder onderbouwen. Zeker omdat NMBS de trein ook laat stoppen bij Brussels Airport. Ik zie ook kansen om de verbinding met Eindhoven uit te breiden tot een internationale trein van Breda naar Duitsland.” 

zondag 29 september 2013

Rover en TTB overwegend positief over treinplannen

Rover en TreinTramBus zijn verheugd over de plannen voor de treinverbinding Nederland - België. De organisaties zijn blij met het brede palet aan reismogelijkheden voor de nabije toekomst. De druk van reizigers en van volksvertegenwoordigers heeft tot goede resultaten geleid. Rover en TreinTramBus vinden het jammer dat het herstel van een volledige Intercityuurdienst Amsterdam - Brussel lang duurt.

1.De reiziger kan straks kiezen tussen de snelle en duurdere Thalys met reserveringsplicht, die vaker zal gaan rijden of de klassieke, goedkopere Beneluxtrein zonder verplichte reservering, die op termijn weer één keer per uur gaat rijden. Dat is winst voor de reiziger.
2.Er komen ook meer snelle treinen tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam evenals tussen Den Haag, Rotterdam, Breda en Eindhoven. De hogesnelheidslijn wordt daardoor een integraal onderdeel van het hoofdrailnet. Vooralsnog 160 km per uur, op termijn 200 km per uur. Daar hebben heel veel reizigers baat bij.
3.Breda krijgt goede verbindingen met België en snelle verbindingen met de Randstad. Breda wordt daarmee een belangrijk knooppunt in het nationale en internationale openbaar vervoer. Antwerpen krijgt een veel betere verbinding met Nederland.
4.Interessant is ook dat er rechtstreekse treinen van Nederland naar Lille en Londen gaan rijden. Lille is een belangrijk economisch knooppunt in Noord-Frankrijk. Een rechtstreekse snelle trein naar Londen is een goed alternatief voor het vliegtuig.
5.Het voorstel voor een stoptrein eenmaal per uur Antwerpen- Roosendaal met 10 tussenstops is beneden de maat. TreinTramBus en Rover willen dat één van de intercitytreinen op de as Brussel - Antwerpen wordt doorgetrokken naar Roosendaal.
6.Rover en TreinTramBus hadden gehoopt op volledig herstel van de Beneluxtrein Brussel-Amsterdam in 2014. Het is jammer dat de reizigers daar langer op moeten wachten en in 2014 met langere reistijden te maken krijgen. Rover en TreinTramBus dringen erop aan om zo snel mogelijk weer een integrale Beneluxdienst te rijden op dit traject.

donderdag 26 september 2013

Twee voor de prijs van één naar evenementen met het OV

In oktober kunnen reizigers in het regionaal openbaar vervoer in oost Nederland (uitgezonderd Twente) voordelig naar een aantal geselecteerde evenementen. Voor Miracle of Lights in Slagharen, Halloween Fright Nights in Walibi, het Sprookjesfestival in Arnhem en Disney live Mickey's Rockin' Road Show geldt dat twee personen reizen voor de prijs van één.

Reizigers kunnen met hun Ervaar het OV- actieticket ook nog speciale acties op de bestemming verwachten. Zoals dertig procent korting op de toegang tot Slagharen en gratis een gevulde kabouterpuntzak op het Sprookjesfestival.

De actietickets kunnen aangevraagd worden via  Ervaarhetov.nl. Het ticket, voorzien van naam en reisdatum, moet worden uitgeprint om aan de buschauffeur of treinsteward te kunnen tonen. Op de website www.ervaarhetov.nl staat alles over de speciale acties op de bestemmingen en vele andere reisaanbiedingen. Daar staan ook de voorwaarden en de gebieden waar de actie geldig is.

De provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de vervoersbedrijven Arriva, Breng, Connexxion en Syntus zijn initiatiefnemers van Ervaar het OV. Doel is om mensen te inspireren meer gebruik te maken van het regionale openbaar vervoer. De acties van Ervaar het OV zijn geldig in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, met uitzondering van de regio Twente, gemeente Almere en alle lijnen van de NS. De actie geldt ook in de treinen van de Vechtdallijn die Zwolle en Emmen met elkaar verbindt.

Data evenementen
Miracle of lights Slagharen 5 tot en met 27 oktober
Haloween Fright Nights Walibi 11, 12, 13 oktober; 18, 19, 20 oktober; 25, 26, 27 oktober
Sprookjesfestival Arnhem 12 tot en met 20 oktober
Disney live Arnhem 25 tot en met 27 oktober

dinsdag 24 september 2013

Fors meer klachten over volle treinen

Na een rustige zomerperiode hebben veel reizigers de afgelopen weken met overvolle treinen te maken gehad. In september registreerde Rover tot nu toe al bijna 700 klachten over volle treinen. Dit is het hoogste aantal sinds maart, toen het spoor nog te maken had met sneeuwval. Reizigers melden onder meer achterblijvers op het perron, mensen die onwel worden en vertragingen door de drukte bij het in- en uitstappen.
De klachten komen uit het hele land. NS bespaart structureel op materieelinzet, ook tijdens de traditioneel drukke septembermaand. Een bezuinigingsmaatregel die reizigers meer dan zat zijn. Maar volle treinen zijn niet enkel te wijten aan krappe materieelinzet. Het Nederlandse spoor wordt nog altijd vrijwel dagelijks geplaagd door storingen, de bijbehorende vertragingen zorgen al snel voor overvolle treinen.
De Flevolijn is nog steeds koploper binnen de meldingen. Sinds het verdwijnen van de IC-stop op Almere Buiten zijn sprinters vaak overvol in zowel richting Amsterdam als Schiphol. Daarnaast wordt traject Utrecht-Amersfoort (en verder door naar Deventer) vaak genoemd. De 4 IC’s per uur tussen Utrecht en Amersfoort zijn dan ook veelal korter dan de 6 IC’s die vorig jaar nog reden op dit traject. Andere veelgenoemde trajecten zijn onder meer Amsterdam-Zaandam-Alkmaar, Amersfoort-Den Haag, Amsterdam-Uitgeest en Roosendaal-Breda.
Rover is over de Flevolijn al enige maanden verwikkeld in een procedure bij de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en heeft hier recent een hoorzitting over bijgewoond. Daarnaast worden de drukste trajecten doorgegeven aan NS. Ook politici en decentrale overheden weten het meldpunt te vinden en vragen Rover met regelmatig naar meldingen. Rover roept de reiziger dan ook op volle treinen te blijven melden via www.volletreinen.nl.

woensdag 18 september 2013

Vernieuwing station Tilburg van start

In de hal van station Tilburg hebben president-directeur Marion Gout-van Sinderen van ProRail, wethouder Marieke Moorman van de gemeente Tilburg, regiodirecteur Jeroen Alting von Geusau van NS Stations en gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant vanochtend virtueel een kijkje genomen in de nog te bouwen reizigerspassage. Het vormde het officiële startsein van de grootschalige stationsvernieuwing. Tot eind van de dag kunnen ook reizigers en passanten een virtueel kijkje nemen in de nieuwbouw.
ProRail bouwt samen met aannemer BESIX een nieuwe, 42 meter brede reizigerspassage met aan weerszijde hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden. De passage verbindt de binnenstad met de Spoorzone en de wijk Theresia en geeft het station een nieuwe entree aan de noordzijde. Voor de reizigers komen op- en neergaande roltrappen en liften, zodat iedereen straks zelfstandig kan reizen.
Medio oktober wordt gestart met de bouw van de passage aan de noordkant van het station. Overlast wordt zoveel mogelijk beperkt, maar enige hinder is onontkoombaar. In de herfstvakantie van 2014 gaat het station zes dagen dicht. Dan wordt de nieuwe passage, die net buiten het station wordt gebouwd, op zijn plaats geschoven. Deze wordt eind 2015 in gebruik genomen. De gehele verbouwing van het station is klaar in 2016. Tilburg heeft dan een vernieuwd station dat een comfortabele in- en uitstapplaats is voor het groeiend aantal reizigers.
Iets ten oosten van het station, in het verlengde van de Willem II straat,  gaat ProRail samen met aannemer Besix nog een nieuwe passage bouwen. Dit wordt een tweede verbinding tussen het stadscentrum en de Spoorzone, bestemd voor fietsers en voetgangers. Net als de nieuwe reizigerspassage worden de tunneldelen hiervan gebouwd op locatie. In de herfstvakantie van 2014 worden ze op hun plek geschoven.
De verbouwing van het station is alleen mogelijk dankzij een goede samenwerking tussen de verschillende partijen. De totale kosten bedragen circa 35 miljoen euro en worden gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail, de gemeente Tilburg, NS Stations en  de provincie Noord-Brabant. ProRail is opdrachtgever namens de partijen en voert de bouw uit samen met aannemer BESIX.
Station Tilburg wordt uitgebreid en gerenoveerd omdat het huidige station niet is berekend op de toekomstige reizigersaantallen. Tilburg telt nu dagelijks 30.000 reizigers. Dat zijn er in 2020 naar verwachting ruim 40.000. De nieuwe, ruime passage met aan weerszijden hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden zorgt ervoor dat het station een comfortabele opstapplaats blijft. Een nieuwe entree aan de noordzijde verbetert de bereikbaarheid. En met de komst van liften en roltrappen naar alle perrons wordt ook de toegankelijkheid voor mindervaliden sterk verbeterd. Voor fietsers komt er onder het postperron een nieuwe bewaakte stalling en op het perron een onbewaakte stalling.

Stoomparade door centrum Utrecht

Zaterdagavond 21 september om 18.00 uur vertrekt vanaf Het Spoorwegmuseum een stoomparade voor een tocht door de binnenstad van Utrecht. De deelnemende stoomvoertuigen maken op 21 en 22 september allemaal deel uit van het evenement Stoom! Alle voertuigen met wielen die zelfstandig op stoom kunnen rijden nemen zaterdagavond, na sluitingstijd van Het Spoorwegmuseum, deel aan de stoomparade. Zowel zaterdag als zondag zijn de bijzondere stoommachines van 10.00 tot 17.00 uur ook te zien in Het Spoorwegmuseum.
Op 20 september 1839, dit jaar exact 174 jaar geleden, trokken de stoomlocomotieven De Arend en De Snelheid de eerste trein in Nederland. Om dit feit te vieren organiseert Het Spoorwegmuseum jaarlijks het evenement Stoom! Op zaterdag 21 en zondag 22 september komt van alles op stoom in Het Spoorwegmuseum in Utrecht waaronder walsen, trekkers, een stoomfiets en zelfs een stoomauto. Natuurlijk wordt de Arend, een replica van de eerste Nederlandse stoomlocomotief, onder stoom gebracht. Het weekend vormt tevens de aftrap voor de viering van 175 jaar spoorwegen in 2014.
Zaterdag 21 september om 18.00 vertrekt de stoomparade vanaf het Maliebaanstation. De route gaat via de Maliesingel naar de Abstederbrug en via de Lange Nieuwstraat naar het Domplein. Vervolgens rijden de stoommachines via de Domstraat, Korte Jansstraat, Annastraat, Korte Minrebroederstraat, Ganzenmarkt, Schoutenstraat naar de Neude. Daarna gaat de stoomparade via de Lange Jansstraat, Janskerkhof, Nobelstraat, Lucasbolwerk en Maliesingel weer terug naar het Maliebaanstation. Naar verwachting zijn de stoommachines om 19.00 uur weer terug bij Het Spoorwegmuseum.
In Het Spoorwegmuseum zijn diverse stoommachines te bewonderen. Niet alleen stoomlocomotieven maar ook stoomwalsen, stoomtrekkers, een kraantractor en een fiets op stoom. Bijzonder is de Stanley Steamer, een Amerikaanse stoomauto uit 1919. Tussen 1898 en 1925 werden circa 12.000 van dergelijke auto’s gebouwd. De stoomketel onder de motorkap wordt gestookt met petroleum. Nadeel van de stoomauto  is dat het een half uur duurt voordat de ketel warm genoeg is om te kunnen rijden, maar gelukkig hebben ze in Het Spoorwegmuseum alle tijd.  Een ander topstuk van Stoom! is de Fowler Showman Roadloco. Deze stoommachines zorgden begin 20e eeuw voor de aandrijving van kermisattracties en trokken de kermiswagens door het land. Verder rijden er verschillende modelbanen op stoom, buiten trekt een stoomtreintje de Jumbo Express. De EduTRAINers van het museum demonstreren met een speciale stoomkar de werking van stoom. De replica van de Arend is de enige nog rijdende stoomlocomotief van Het Spoorwegmuseum. Zij zal tijdens Stoom! onder stoom worden gebracht.

dinsdag 17 september 2013

Helpen met overstappen

arriengroot
Overstappen kan heel plezierig zijn. Het geeft de mogelijkheid om de benen te strekken en een kop koffie te regelen alvorens verder te reizen. Het kan een ellende zijn, als je de aansluitende trein net ziet wegrijden als je aankomt. Als je op een station komt dat je niet kent, kan het zoeken naar de aansluitende bus of tram een hoop gedoe opleveren.
Overstappen geeft ook stress als je niet weet hoe laat en waar de aansluitende trein of bus vertrekt. Dankzij 9292 en de NS-reisplanner is die informatie te vinden, als je die systemen kan hanteren. Maar reizigers die af en toe van het OV gebruik maken raken het spoor bijster bij overstappen. Onzekerheid leidt tot de keuze om maar van de auto gebruik te maken, waar de TomTom, soms een beetje domdom, je tot de eindbestemming leidt.
Wie is verantwoordelijk voor comfortabel overstappen in het OV? Iedereen en dus niemand. De vervoerbedrijven regelen het binnen hun eigen systeem, maar niet daarbuiten. Wie voelt zich verantwoordelijk om op Amsterdam Centraal aan te geven waar de bus naar Purmerend te vinden is? NS, ProRail , de stadsregio of het busbedrijf EBS?  Ik vrees niemand en dus zoekt de reiziger het maar zelf uit.
NS en ProRail gaan meer samenwerken. Dat is een goede zaak, mits het om de reiziger gaat. Zouden ze kunnen beginnen om samen met andere vervoerbedrijven de informatie over het overstappen te verbeteren?

maandag 16 september 2013

NS wil Fyra's weghebben

NS wil dat de fabrikant van de Fyra zo snel mogelijk zestien V250's komt ophalen die in de weg staan op een opstel- en werkterrein van NS in de Watergraafsmeer. Een woordvoerder van NS zegt maandag dat er vrijdag een brief met die eis aan de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda de deur uit is gegaan. AnsaldoBreda heeft nog niet op de eis gereageerd.

'Nachttreinen niet beperken, maar uitbreiden'

De nachttreinen tussen Amsterdam en Schiphol moeten zoveel mogelijk blijven rijden, zo vinden Tweede Kamerleden, met die van de SP voorop. D66 wil het nachtnet uitbreiden naar Haarlem en Almere. Dat blijkt donderdagochtend bij het begin van het spoordebat in de Tweede Kamer. Het nachtnet moet wat D66 betreft de komende jaren stap voor stap worden uitgebouwd naar plaatsen als Haarlem en Almere. Dat is handig voor mensen die uitgaan en naar de luchthaven moeten. ,

zondag 15 september 2013

Mansveld: prijsverhoging NS mag

Staatssecretaris Mansveld is niet van plan om de prijsverhoging van gemiddeld 3,4 procent op het treinkaartje tegen te houden. Dat zei zij in een debat met de Tweede Kamer. De prijsverhoging bij de NS is voor het grootste deel het gevolg van de inflatie. Maar er komt ook 1 procent bij omdat de NS vanaf 2015 meer moet gaan betalen voor het gebruik van het spoor.

donderdag 12 september 2013

ProRail organiseert speciale dag over ondergrondse infra

Spoorbeheerder ProRail gaat met grondradarapparatuur een derde van alle spoorkabels nameten en exacter in kaart brengen. Het helpt vertragingen voor reizigers en bij bouwprojecten voorkomen. Met hulp van ingenieursbureaus Oranjewoud en Movares samen met BAM Headline is daar een methode voor bedacht.
Net als huishoudens en bedrijven, hebben ook spoorvervoerders en treinreizigers soms hinder van schade aan kabels en leidingen veroorzaakt door werkzaamheden. Het gaat bij ProRail om elektriciteitskabels, maar ook die voor communicatie tussen seinen, wissels en de verkeersleiding. Er zijn de afgelopen decennia zo veel kabels bij het spoor geplaatst, dat het risico op schade bij werkzaamheden is gegroeid. Door ze exacter in kaart te brengen, wordt dat tegengegaan.
Er ligt momenteel circa 100.000 kilometer aan kabels onder de spooremplacementen en langs spoorlijnen in Nederland. Er wordt dagelijks op het spoor gewerkt. Bijna wekelijks ontstaat er een vorm van treinhinder door schade aan een kabel bij werkzaamheden. Naar schatting in dertig procent van die gevallen kan de schade en daarmee vertraging voor reizigers voorkomen worden als de locatie van kabels en leidingen exacter staat aangegeven.
De grondradar meet vanaf de oppervlakte de aanwezigheid van objecten in de bodem. Met name het analyseren van de radarbeelden en het omzetten naar nieuw kaartmateriaal, vormt een belangrijke nieuwe ontwikkeling. Op de eerste nieuwe kaart die zo totstand is gekomen in Leeuwarden is de weergave van sommige kabels op de kaart tot een meter nauwkeuriger geworden, omdat ze eerder globaler waren ingetekend. Verwachting van de ingenieursbureaus is dat de methode ook buiten de spooromgeving gebruikt kan worden.
Naast het buiten nameten van circa 30.000 kilometer kabels op de meest cruciale trajecten, worden de digitale kaarten van de overige circa 70.000 kilometer kabels nauwgezet gecontroleerd. Er blijken minieme, maar belangrijke wijzigingen nodig om te zorgen dat de informatie ook digitaal goed doorkomt bij het Kadaster en Railmaps, een systeem dat de spooraannemers gebruiken. Verder zijn afgelopen jaar lijsten met informatie over kabeltypes, die bij de kaarten horen, verbeterd.
ProRail verwacht over twee jaar het werk te hebben afgerond. Door strakke sturing en meer aandacht voor correcte kabelinformatie, wil ProRail samen met aannemers en ingenieursbureaus het beheer en bouw van ondergrondse infra verbeteren. Om deze reden is er komende donderdag 12 september een speciale vakdag voor de spoorsector georganiseerd in Schoonderbeek, Drenthe.

woensdag 11 september 2013

Meer ruimte voor de fiets in Beesd

ProRail start deze week met uitbreiding van de onbewaakte fietsenstalling op station Beesd. In totaal komen er 80 nieuwe fietsplaatsen bij. De uitbreiding is onderdeel van het landelijk programma ‘Ruimte voor de fiets’ en wordt gefinancierd door ProRail, de provincie Gelderland en de gemeente Geldermalsen.
De stalling in Beesd heeft nu ruimte voor 160 fietsen. Dat zijn er na de uitbreiding 240. De nieuwe fietsklemmen hebben onderling voldoende ruimte zodat ook fietsen met bijvoorbeeld fietstassen of een breed stuur goed gestald kunnen worden. Verder zijn de rekken voorzien van aanbindmogelijkheden voor kabel- of beugelsloten.
Gemiddeld pakt ruim veertig procent van de reizigers de fiets naar het station. Om de reis van deur tot deur gemakkelijker en comfortabeler te maken verbetert ProRail fietsenstallingen en lost fietsparkeerproblemen op bij stations, door vervanging, uitbreiding en betere benutting van bestaande stallingen en door nieuwbouw. Sinds 1999 zijn er landelijk ruim 300.000 fietsplaatsen nieuw gebouwd en gemoderniseerd op bijna 400 stations. Het totaal aantal stallingsplaatsen bij stations is nu zo’n 400.000 en groeit de komende jaren naar ruim 500.000.

dinsdag 10 september 2013

GPS-gegevens zorgen voor betere OV-voorspellingen

Wegbeheerders in de regio Utrecht kunnen voortaan een betere inschatting maken van het toekomstige verkeer, dankzij het nieuwe Verkeersmodel Regio Utrecht. Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft het nieuwe verkeersmodel officieel gelanceerd. Het nieuwe systeem werkt op basis van GPS-gegevens en niet via het ouderwetse busboekje. Het nieuwe systeem kan voor de beheerder van al het OV in de regio, BRU, snel in kaart brengen wat een wegafsluiting in de binnenstad betekent voor het verkeer of met hoeveel auto’s er rekening mee gehouden moet worden als er een nieuwe weg wordt aangelegd.

Looproutes veranderen op Utrecht Centraal

Vanaf dinsdag 10 september moeten reizigers rekening houden met nieuwe looproutes op Utrecht Centraal, aan de centrumkant. De tijdelijk gewijzigde looproutes zijn nodig voor de bouw van een nieuwe entree naar de stationshal. Eind september wordt het tweede deel van de stationshal van Utrecht Centraal geopend. Dan is alweer een belangrijke stap gezet in de vernieuwing van het grootste station van Nederland.

De stationshal uit, richting centrum

Reizigers die uit de stationshal komen kunnen geen gebruik meer maken van de (rol)trap aan de centrumkant. De gang richting bussen is dicht en wordt binnenkort weggehaald. Komend vanuit de stationshal worden reizigers via de linkerkant omgeleid richting centrum. Men kan ook via Hoog Catherijne lopen.

De stationshal in, vanuit het centrum

Reizigers die vanuit het centrum naar Utrecht Centraal gaan kunnen voorlopig over de stalen trap en een nieuw bordes richting stationshal lopen. Ook kan men gebruik maken van de middentunnel bij het oude busstation om naar de perrons te gaan. Of natuurlijk via Hoog Catherijne.

Alles wordt in goede banen geleid

De nieuwe looproutes worden duidelijk aangegeven met bebording en er zijn begeleiders aanwezig om alles in goede banen te leiden. Op 29 september is de situatie voorbij en kan iedereen door het nieuwe tweede deel van de stationshal lopen en via een nieuwe entree het station in en uit.

Station Utrecht Centraal

Utrecht Centraal is hét knooppunt van het openbaar vervoer in Utrecht. Er maken nu al dagelijks 230.000 mensen gebruik van. Begin van dit jaar werd het eerste deel van de nieuwe stationshal geopend voor reizigers, aan de Jaarbeurskant. Met de opening van het tweede deel eind september is éénderde van de nieuwe OV-terminal klaar. De volledig vernieuwde stationshal is in 2016 klaar.

De vernieuwing van Utrecht Centraal is onderdeel van de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Omdat het treinverkeer is toegenomen, zijn de huidige stations uit hun jasje gegroeid. Daarom maakt ProRail in samenwerking met NS op tal van stations meer ruimte en comfort voor reizigers, om de groei van het treinverkeer nu en in de toekomst te faciliteren. Er wordt daarnaast gebouwd aan ruimere traversen, langere perrons, liften, roltrappen, wachtruimtes, nieuw meubilair en fietsenstallingen. Op dit moment zijn er verschillende grote en kleine stations in verbouw zoals Amsterdam, Arnhem, Gouda, Delft, Den Haag, Rotterdam, Breda en Zwolle.

maandag 9 september 2013

RET meldt verstoringen tijdens busrit

Busreizigers van de RET kunnen vanaf deze maand tijdens de busrit op beeldschermen in de bus zien waar actuele verstoringen in het RET vervoersnetwerk zitten. Daarbij wordt aan reizigers ook een reisadvies gegeven.

Pedro Peters, algemeen directeur RET: 'Een verstoring is op zich heel vervelend, maar helaas zijn storingen niet te voorkomen als je door het drukke Rotterdamse verkeer rijdt. Reizigers hebben daar meestal best begrip voor, maar zij willen dan wel zo goed en snel mogelijk geïnformeerd worden. We hebben al veel verbeteringen bereikt met onze real-time informatie via diverse kanalen zoals twitter en onze website.'

De informatie wordt bij een verstoring binnen het RET vervoersnetwerk direct op de schermen in de RET bussen geplaatst. Sinds de start van de nieuwe busconcessie afgelopen december zijn alle RET bussen voorzien van extra schermen. Op deze schermen was eerder al de vertrek- en aankomsttijden van de bus en infotainment te zien. Eerder deze maand maakte de RET bekend de komende jaren veel te gaan investeren in verbeteringen van de reisinformatie. Deze verstoringinformatie zal naar verwachting volgend jaar ook in de tram en metro te zien zijn.

vrijdag 6 september 2013

Rover verwerpt voorgenomen prijsverhoging NS

Rover is geschrokken van het voornemen van NS om de treinkaartjes per 2014 maar liefst 3,38% duurder te maken. Daarnaast blijken ook bepaalde regionale reizen fors in prijs te stijgen wanneer hier andere vervoerders bij betrokken zijn. Rover mag de komende weken samen met de andere consumentenorganisaties een advies uitbrengen over de plannen van NS. Het laat zich raden dat dit advies allerminst positief zal uitpakken.
Per 2015 mag ProRail een hogere gebruiksvergoeding rekenen voor gebruik van het spoor, volgens een bezuinigingsmaatregel van het kabinet. NS loopt alvast op de zaken vooruit en wil per 2014 alvast een deel van de prijsverhoging doorberekenen aan de klant. Rover vindt dit onaanvaardbaar.
Maar dat is nog niet alles. Zo wil NS dat reizigers vanaf 2014 van tevoren gaan bepalen hoe zij willen reizen op trajecten waar zowel met NS als met andere vervoerders gereisd kan worden. Dat kan op sommige trajecten (denk aan Nijmegen-Roermond, Den Bosch-Dordrecht, Zutphen-Hengelo) forse prijsverhogingen met zich meebrengen, omdat NS-trajecten vaak meer kilometers betreffen en NS vanaf 2014 de lokale (vaak duurdere) tarieven wil doorberekenen. Op Treinreiziger.nl is te lezen dat deze regionale prijsverhogingen wel kunnen oplopen tot 38%.
Rover gaat de plannen van NS de komende weken uitvoerig bestuderen samen met de collega-consumentenorganisaties en wil een gedegen advies aanleveren. Desondanks komt ons ter ore dat NS de plannen als besluit in de media presenteert. Dit kunnen wij niet waarderen, dit soort absurde prijsverhogingen kunnen enkel dienen als openingsbod in de pittige onderhandeling die wij van plan zijn te voeren.
Rover wordt momenteel overspoeld door klachten over volle treinen bij NS, ook een bezuinigingsmaatregel. Rover vindt het dan ook onacceptabel om de klant op dit moment een exorbitante prijsverhoging op te leggen.

woensdag 4 september 2013

Historisch riool hindert bouw nieuw perron

Reizigers kunnen later dan gepland gebruik maken van het nieuwe perron van station Deventer. Tijdens de bouw werden de resten van een historisch riool gevonden. Archeologisch onderzoek en het verwijderen van het riool, zorgde voor extra bouwtijd. Reizigers kunnen wel gewoon van de trein gebruik maken via een tijdelijk perron.
Nu de impact van de archeologische werkzaamheden duidelijk is, heeft ProRail samen met aannemer Strukton een nieuwe planning gemaakt. Reizigers zouden oorspronkelijk begin december bij de start van de nieuwe dienstregeling van 2014, het nieuwe perron met nieuwe toegang kunnen gebruiken. Nu wordt dat waarschijnlijk april volgend jaar.
Bij het afgraven van de grond waar nieuwe damwanden voor het perron waren voorzien, stuitten de bouwers afgelopen zomer op metselwerk. Het bleek om de tot dan onbekend gebleven gewelven van een riool te gaan. Ze zijn naar schatting 130 jaar oud en afkomstig is van een oude stationsrestauratie. Gewoonweg laten zitten, was geen optie. De gemeente heeft de gewelven archeologisch laten onderzoeken. Bovendien kon de damwand niet door dit nog stevige metselwerk heen worden gedrukt. De gewelven moesten worden verwijderd. Momenteel worden nu de damwanden geplaatst en zijn de werkzaamheden weer in volle gang.
Bij station Deventer wordt een nieuw perron gebouwd, waar al enige tijd een tijdelijk perron in gebruik is. Er komt ook een nieuwe toegang vanuit de stationshal, inclusief lift. Bij het tijdelijke perron moesten reizigers buitenom en via trap of hellingbaan het perron bereiken. Ook wordt een monumentaal stations gebouw, Post T, gerenoveerd om dienst te doen als wachtruimte voor buschauffeurs.

ProRail bouwt door aan nieuw stationsgebouw Helmond

Komend weekend vinden er omvangrijke werkzaamheden plaats aan het nieuwe stationsgebouw in Helmond. ProRail bouwt dit in opdracht van de gemeente Helmond om te zorgen dat het station ook in de toekomst een comfortabele opstapplaats blijft. In verband met deze werkzaamheden is zaterdag en zondag geen treinverkeer mogelijk tussen Eindhoven en Helmond. NS adviseert reizigers voor een passend reisadvies www.ns.nl of m.ns.nl te raadplegen.
In opdracht van de gemeente vernieuwt ProRail de stationsomgeving in Helmond. Dit betekent dat het station een nieuwe onderdoorgang krijgt voor het wegverkeer met brede trappartijen en liften naar de perrons. Ook krijgt het station een nieuwe fietsenstalling met ruimte voor 2000 fietsen en komt er een nieuw stationsgebouw van met name glas en duurzame materialen.

maandag 2 september 2013

ProRail betrapt saboteur overweg op heterdaad in Oss

Medewerkers van ProRail hebben vrijdagnacht in Oss een 22-jarige man uit Utrecht op heterdaad betrapt tijdens het saboteren van een overweg. Dat gebeurde aan de  Zonnebloemstraat. Een zeer ernstige overtreding waarvoor de boete kan oplopen tot 1300 euro. De buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's) van ProRail hielden de overweg al langere tijd in de gaten omdat deze vaker het doelwit is van vandalen. Het verstoren van de overweg geeft veel overlast in de omgeving en brengt de veiligheid van het treinverkeer in gevaar. Bovendien is het ook levensgevaarlijk om je onnodig op het spoor te begeven. De man heeft daarom van de BOA's twee bekeuringen gekregen. Eén voor spoorlopen waarop een boete staat van 130 euro. Ook kreeg hij een boete voor het 'in verstoring brengen van de overweg'. Het boetebedrag hiervoor wordt bepaald door de officier van justitie en kan oplopen tot 1300 euro.