donderdag 31 oktober 2013

Intercom verbetert gebruiksgemak liften station Eindhoven

ProRail en NS hebben de dienstliften op station Eindhoven voorzien van een intercomsysteem. Ook hebben de liften een nieuwe laag verf gekregen en hangen er aan de binnenzijde van de liften nieuwe afbeeldingen van Eindhoven. Dankzij de intercom kunnen reizigers die afhankelijk zijn van de lift, vanaf het perron direct contact leggen met de servicemedewerkers van NS op het station. Deze komen dan zo snel mogelijk ter plaatse om hen in de lift te begeleiden.
De dienstliften op station Eindhoven kunnen niet zelfstandig worden bediend. Mensen die van de lift gebruik willen maken, kunnen hiervoor een afspraak maken en worden dan opgevangen en begeleid door de servicemedewerkers van NS. Zonder afspraak moesten mensen tot nu toe zelf op zoek naar een medewerker die hun verder kon helpen. Dat hoeft niet meer. Wanneer mensen al op het perron zijn, kunnen ze via de intercom direct contact leggen met de servicemedewerkers, zodat er zo snel mogelijk iemand ter plaatse komt. Wanneer mensen van buiten het station naar de perrons toe willen, blijft het maken van een afspraak wel noodzakelijk.
Station Eindhoven is uit haar jasje gegroeid en wordt op dit moment grondig verbouwd. Het station krijgt een nieuwe, 13 meter brede reizigerspassage met aan weerszijde winkels en horecagelegenheden. Er komen liften en op- en neergaande roltrappen naar alle perrons, zodat iedereen zelfstandig kan reizen. Op dit moment wordt gebouwd aan het eerste deel van de nieuwe onderdoorgang.

maandag 28 oktober 2013

Kinderen ook in november gratis met het OV

Kinderen reizen ook in november gratis met het OV. Omdat honderden ouders en grootouders in september gebruik maakten van deze aanbieding, wordt de succesvolle OV-actie herhaald. Daarnaast kunnen volwassenen naar drie geselecteerde evenementen reizen waarbij voor hen de aanbieding twee voor de prijs van één geldt. De aanbiedingen maken deel uit van de campagne Ervaar het OV.
In november kunnen reizigers in het regionaal openbaar vervoer in Oost-Nederland (uitgezonderd Twente en Almere) voordelig reizen naar een aantal geselecteerde evenementen. Voor evenementen in het Aviodrome in Lelystad, Paleis het Loo in Apeldoorn en de Winterfair in de Evenementenhal Hardenberg, geldt dat twee personen reizen voor de prijs van één.

Data evenementen:
- Aviodrome Lelystad Flight Simulator Weekend 2 en 3 november
- Paleis Het Loo Apeldoorn Spirit of Winter 13 t/m 17 november
- Evenementenhal Hardenberg Winter Fair 22 t/m 24 november

Reizigers naar Spirit of Winter bij Paleis Het Loo krijgen op vertoon van hun reisticket bovendien 2,50 euro korting op een volwassenkaart bij de kassa van Spirit of Winter

zaterdag 26 oktober 2013

Goedkoop, veilig openbaar vervoer van deur tot deur: gCab Zuidoost

foto: Auke VanderHoek
Bewoners in Amsterdam Zuidoost hebben behoefte aan openbaar vervoer van deur tot deur. Vanaf vrijdag 18 oktober is dat mogelijk: gCabs Zuidoost, goedkoop, veilig en goed voor het milieu.
De behoefte aan goedkoop openbaar vervoer in Amsterdam Zuidoost van huis naar markt, kerk of een evenement is groot. In deze behoefte wordt met het huidige openbaar vervoer niet voorzien. Bus en metro stoppen niet voor de deur maar op dreven vaak honderden meters van de voordeur van de bewoner. Met veel boodschappen of bij slecht weer is dit niet fijn.
Urwin Vyent, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer: “Ik ben blij dat we bewoners van Zuidoost nu eindelijk kunnen bieden waar zij behoefte hebben. Betaalbaar, betrouwbaar en veilig vervoer van deur tot deur. Ik ben ervan overtuigd dat Zuidoost over een paar jaar groen ziet van de gCabs.
Begin volgend jaar start een leerwerktraject met baangarantie waarbij werklozen ervaring kunnen opdoen als chauffeurs. Tjeerd Herrema, portefeuillehouder Arbeidsmarkt en Economie:”Het gaat om ongeveer 60 vacatures die we kunnen vullen. Dat past uitstekend in ons plan om de komende periode 300 werkzoekenden in Zuidoost aan een opleiding met baangarantie te helpen.”
De gCabs staan bij metro- en treinstations in Amsterdam Zuidoost, maar kunnen ook onderweg aangehouden worden of gereserveerd via 088 0121011.
De prijs voor een rit in een gCab is laag: in Zuidoost betaalt een passagier voor een rit tot twee kilometer € 2,50 en in Zuidoost maximaal € 5. Het is ook veilig. De chauffeurs zijn opgeleid voor hun vak en de gCabs voldoen aan alle veiligheidseisen. Er is gekozen voor elektrisch vervoer omdat dit vervoermiddel geen fijnstof en roet uitstoot. De proef met de gCabs duurt drie jaar. Het is de bedoeling dat er in 2015 dertig gCabs in Zuidoost rijden. Stadsregio Amsterdam en stadsdeel Zuidoost dragen financieel bij aan de proef.

donderdag 24 oktober 2013

ProRail en TU Delft investeren 8,6 miljoen in wetenschappelijk onderzoek en onderwijs spoor

‘Meer treinverkeer op het bestaande spoor is alleen mogelijk met hoogstaande techniek en innovaties. Samen met de wetenschap streeft ProRail ernaar om deze hoge ambitie waar te maken’, aldus president-directeur van ProRail  Marion Gout- van Sinderen tijdens het driedaagse symposium RailaHead in Delft. Tijdens het symposium, ter ere van de inauguratie van prof.dr.ir. Rolf Dollevoet, ondertekenen ProRail en TU Delft een overeenkomst die hun samenwerking bezegelt.  De twee partijen investeren  8,6 miljoen euro in wetenschappelijk onderzoek en de ontwikkeling van masteronderwijs op het gebied van rail. 
Dat wetenschappelijk onderzoek loont blijkt uit eerder onderzoek van Rolf Dollevoet, werkzaam bij ProRail en deeltijd hoogleraar Railbouwkunde aan de TU Delft. Zijn onderzoek naar het optimale profiel van spoorstaven heeft ProRail omarmd en heeft geleid tot flinke besparingen en een afname in storingen.  ‘Hij is daarmee een voorbeeld voor het vakmanschap in onze organisatie. Maar wij hebben meer mannen en vrouwen als Dollevoet nodig. Ook in de toekomst. Verdere ontwikkeling van masteronderwijs Rail is mede daarom ontzettend belangrijk’, aldus Marion Gout- van Sinderen.
Daarom slaan TU Delft en ProRail de handen ineen om met hoogwaardig en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek en onderwijs bij te dragen aan een beter spoor.
De komende vier jaar investeren ProRail en TU Delft gezamenlijk ruim 8,5 miljoen euro in onderzoek en onderwijs op het gebied van rail. ProRail investeert  5,5 miljoen in onderzoek en onderwijs aan de TUD op het vlak van Rail. TU Delft investeert 3,1 miljoen in begeleiding en infrastructurele kosten van de onderzoekers.

woensdag 23 oktober 2013

Meer treinen alleen mogelijk door innovatie spoor

‘Innovatie en nieuwe technologie zijn noodzakelijk om ook in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden.’ Dat stelt Rolf Dollevoet op donderdag 24 oktober in zijn intreerede als hoogleraar Railbouwkunde aan de TU Delft. ‘We eisen in Nederland steeds meer van ons spoorwegnet. Meer reizigers, meer treinen, meer goederenvervoer per spoor. Om te kunnen blijven groeien en te blijven voldoen aan eisen voor veiligheid en beschikbaarheid moet er iets fundamenteels veranderen in het spoorsysteem. We moeten nu een systeemsprong maken met het spoor. Je kunt dit vergelijken met de ontwikkeling in de communicatiewereld. Vroeger ging daar alles ook via een koperdraadje; nu via glasvezels’, zegt prof.dr.ir. Rolf Dollevoet in zijn intreerede als hoogleraar Railbouwkunde aan de TU Delft. ‘Het oplossen van storingen kan slimmer. In plaats van kleine storingen aan individuele componenten op te lossen, is het veel beter om te kijken of je die componenten wel nodig hebt, én of die componenten niet slimmer kunnen.’
Dollevoet, die ook in dienst is van ProRail, bracht dit zelf eerder in de praktijk met een onderzoek naar defecten die in de kop van een spoorstaaf ontstaan door treinbelasting. Hij ontwikkelde een spoorstaafprofiel dat de kans op spoorstaafdefecten sterk verkleint, wat het aantal storingen vermindert. Dit leverde ProRail een vermindering van onderhoudskosten op van 50 miljoen euro per jaar. ‘Dat is maar één voorbeeld. Dit soort innovaties zijn mogelijk bij tal van spoorcomponenten. Zo zou het bijvoorbeeld goed zijn als we het aantal wissels zouden kunnen verminderen en het aantal overwegen.’
‘Voor dat soort grote ingrepen is wel overzicht nodig. Ik vergelijk het spoorsysteem nu wel eens met een bord spaghetti. Als je in het bord zit, denkt iedereen overal een beginnetje te zien. Pas als je boven het bord hangt, zie je wat er écht aan de hand is. Ik denk dat hierin ook een rol is weggelegd voor de TU Delft. Wij kunnen dat totaalbeeld bieden. De TU Delft zit wetenschappelijk in de top drie op wiel/rail contactgebied.’
‘En er is nog een ander belangrijk aspect waar de TU aan kan bijdragen. De innovaties in het spoor zijn technisch vaak niet eens zo heel erg ingewikkeld. Het zijn vaak simpele, slimme ideeën. Maar om die innovaties ook echt in gang te zetten en door het systeem te krijgen, dát is vaak de ultieme uitdaging.’

dinsdag 22 oktober 2013

Kilometers vreten bij spoorvernieuwing Friesland en Groningen

Het spoor in Friesland en in Groningen staat voor ProRail komende week in het teken van vernieuwen van vele kilometers spoor, wissels, overwegen en een compleet spoorviaduct. Tussen Steenwijk en Heerenveen worden met een robottrein in een keer 17.000 dwarsliggers vernieuwd. En tussen Groningen en Nieuweschans wordt juist op vijf plekken tegelijk gewerkt.
Het is ook de week van de afronding. Want zowel tussen Groningen en Nieuweschans/Leer en Veendam als tussen Steenwijk en Heerenveen is afgelopen jaar vaker langdurig gewerkt. Het spoor is op verschillende plekken na deze herfstvakantie dan weer in topconditie gebracht.
Voor reizigers betekent het werk komende week wel hinder want er rijden geen treinen. Tussen Steenwijk en Heerenveen in totaal negen dagen en tussen Groningen en Nieuweschans/Leer vijf dagen. Samen met vervoerders is gekozen voor komende herfstvakantie omdat er dan minder reizigers zijn. Zie voor meer informatie NS.nl en Arriva.nl.
Tussen Steenwijk en Heerenveen wordt vanaf zaterdag vanuit Heerenveen richting Wolvega met de robottrein gewerkt. Die vernieuwd per dag circa 2 kilometer spoor. Het laatste weekend van de vakantie ligt de nadruk op het werk vlakbij station Heerenveen waar een wissel wordt vernieuwd. Om zoveel mogelijk werk in een keer te doen en de hinder voor reizigers te beperken wordt in deze periode ook aan het perron gewerkt bij station Wolvega.
Op het spoor van Groningen naar Nieuweschans/Leer en Veendam wordt op een vijftal plekken gewerkt. Het gaat om circa 1000 meter nieuw spoor bij Zuidbroek, 200 meter nieuw spoor bij Waterhuizen en aldaar ook nog vernieuwing van vijf wissels. Een deel van het schouwpad wordt vernieuwd nabij station Hoogezand-Sappemeer en de overweg Kalkwijk krijgt er nieuwe beplating voor het wegverkeer.
Meest opvallende klus is het vernieuwen van het spoorviaduct over de N33. Er komt een breder viaduct omdat Rijkswaterstaat en de provincie er de autoweg verbreden. Woensdag zal het oude viaduct verwijderd worden en vrijdag het nieuwe erin worden gezet. Het weekeinde is dan nodig voor afwerking.
ProRail zorgt voor 7000 kilometer spoor en beheert 397 stations. Over het spoor worden dagelijks circa 1 miljoen treinreizen gemaakt en rijden er ruim 350 goederentreinen met een gezamenlijke vracht van 115.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 4000 mensen.

maandag 21 oktober 2013

Reizigers over vernieuwd spoor Heerlen

Vanochtend vroeg is de eerste trein over het nieuwe spoor in Heerlen gereden. De afgelopen 10 dagen hebben ProRail en aannemer VolkerRail keihard gewerkt om hier sporen en wissels te vernieuwen. ProRail wil reizigers en omwonenden graag bedanken voor hun geduld en kijkt terug op een geslaagde klus.
In tien dagen tijd zijn grote delen van het spooremplacement in Heerlen vernieuwd. Dit vermindert de kans op storingen en zorgt ervoor dat de treinen comfortabel en veilig over het spoor kunnen blijven rijden.
ProRail kijkt terug op een geslaagde klus. In totaal is er dit najaar in Heerlen bijna 12 kilometer spoorstaaf vernieuwd, ruim 29.000 dwarsliggers en 15.000 ton ballast (spoorgrind). Wel waren de gevolgen voor de reizigers met name de afgelopen 10 dagen ingrijpend. De gehele herfstvakantie was er geen treinverkeer mogelijk rondom Heerlen en hebben NS en Veolia bussen in gezet.

donderdag 17 oktober 2013

Deutsche Bahn presenteert alternatief voor HSL

Vandaag heeft Arriva samen met moederorganisatie Deutsche Bahn bij Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu een alternatief ingeleverd voor het voorstel dat NS onlangs indiende inzake het niet laten rijden van de Fyra. Tijdens de hoorzitting ‘Vervoer HSL-Zuid/Alternatief Fyra’ heeft Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland, dit plan toegelicht aan de leden van de Vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Milieu. Het alternatief van Arriva – Deutsche Bahn heeft grote voordelen voor zowel de reiziger als de schatkist. Meest in het oog springende verschil met het door de Staatssecretaris geaccepteerde NS-voorstel is dat Arriva - Deutsche Bahn al eind 2016 met nieuwe, comfortabele hoge snelheidstreinen wil gaan rijden over de HSL-spoorlijn. Deze lijn werd een aantal jaren geleden opgeleverd en de aanleg heeft meer dan € 7 miljard gekost.

Aangepaste dienstregeling bij sneeuw en strenge vorst

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu stuurde vandaag de laatste details over de gezamenlijke winteraanpak van NS en ProRail naar de Tweede Kamer. Net als vorig jaar speelt de aangepaste dienstregeling ook komende winters een belangrijke rol om overlast voor reizigers te voorkomen. Ondanks lokale storingen en drukte heeft de aangepaste (winter) dienstregeling zich afgelopen jaar bewezen en voorkwam voor het eerst in drie jaar dat het treinverkeer bij sneeuw of strenge vorst massaal vastliep. Voor komende winter zijn in overleg met reizigers(organisaties) diverse aanpassingen gedaan in de aangepaste dienstregeling om deze verder te verbeteren. In haar brief wijst de staatssecretaris er wel op dat ondanks deze maatregelen het op dagen met een aangepaste dienstregeling druk zal blijven in de trein en winters weer voor verstoringen kan blijven zorgen.

maandag 14 oktober 2013

Rover start samenwerking met ARAG

Rover is een samenwerking gestart met rechtsbijstandverzekeraar en juridische dienstverlener ARAG. Met deze samenwerking wil Rover haar leden ondersteuning bieden in een geschil met vervoersbedrijven. Roverleden maken gratis gebruik van de telefonische helpdesk van ARAG.
Soms ontvangt Rover ernstige klachten die eindigen in een geschil waarbij juridische ondersteuning wenselijk is. Denk aan incidenten als een gemist vliegtuig door grote vertraging, financiële schade door problemen met een OV-abonnement of letsel door een overvolle trein of een te vroeg wegrijdende bus. ARAG zal Rover juridische ondersteuning bieden om dit soort ernstige klachten aan te pakken.
Roverleden kunnen bovendien voortaan zelf contact opnemen met de helpdesk van ARAG voor gratis eerstelijns advies. “Soms is het niet duidelijk wat de rechten van de reiziger zijn,” stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt, “met deze samenwerking willen wij onze leden nog beter ondersteunen en het Roverlidmaatschap extra toegevoegde waarde geven”. Roverleden kunnen daarom bij ARAG terecht voor zowel reiziger gerelateerde vragen, als ook algemene juridische vragen over bijvoorbeeld burenruzies of ontslagrecht. Lid worden van Rover kan vanaf €21 per jaar. Lees hier meer over de voordelen van het Roverlidmaatschap.
Met ruim 500 juristen en advocaten in dienst is ARAG een van de grootste juridische dienstverleners van Nederland. Door de omvang en jarenlange ervaring met een groot aantal zaken heeft ARAG ook op het gebied van vervoersrecht ervaren specialisten in huis.


Symposium over spoorbrug bij Ravenstein

Discussieer mee over de enkelsporige spoorbrug bij Ravenstein op 23 oktober in het gemeentehuis te Oss. De Rover-afdelingen Brabant en Gelderland organiseren die middag een symposium over de spoorbrug. Hiermee hoopt Rover betrokkenen te overtuigen dat spoorverdubbeling op de brug noodzakelijk is. Belangstellenden zijn welkom om gratis deel te nemen.
Om in de toekomst meer treinen tussen Nijmegen en ’s-Hertogenbosch te kunnen laten rijden is spoorverdubbeling op de brug bij Ravenstein nodig, meent Rover. De Rover-afdelingen Brabant en Gelderland vrezen dat de brug als bottleneck werkt voor frequentieverhogingen. Door het enkelspoor werken vertragingen als een sneeuwbaleffect door op treinen in de tegengestelde richting, waardoor reizigers in 's-Hertogenbosch en Nijmegen nu al te maken krijgen met een onbetrouwbare overstap.
Rover signaleert dat belanghebbenden zoals de provincie en gemeentes geen actie ondernemen en wil de mensen daarom bijeenbrengen. Sprekers van de gemeente Oss, Prorail, NS, provincies en Rijkswaterstaat krijgen de kans hun licht op de zaak te laten schijnen. Samen met binnenvaart- en belangenorganisaties gaan zij deze middag in gesprek over de spoorbrug.
Ook meepraten? Het symposium is vanaf 14:00 uur toegankelijk. Er geldt wel vol = vol, dus vooraf aanmelden via www.rover.nl/ravenstein is noodzakelijk. Meepraten op afstand kan ook via de hashtag #spoorbrug.

dinsdag 8 oktober 2013

Bedenk nieuwe functionaliteiten OV-reisplanners

Reisinformatie is van essentieel belang voor de OV-reiziger: een prettige reis valt of staat vaak met goede informatie. Aan de vele reacties die Rover krijgt van reizigers en andere belanghebbenden blijkt dat hier nog flinke winst te halen valt. Denk aan mogelijkheden als koppelingen met voor- en navervoer, tarief-, parkeer en weginformatie, of een attendering wanneer een trein of bus uitvalt met informatie over alternatieven.
Om een stap deze richting op te zetten hebben verschillende partijen de handen ineengeslagen in het project Multimodale Reisinformatie. Dit is een samenwerkingsverband tussen markt en overheid en moet de technische basis opleveren waarop service providers straks hun diensten - apps - kunnen ontwikkelen. Maar waar zitten de reizigers nu echt op te wachten? Wat voor functionaliteiten in een reisplanner kunnen de reiservaring verbeteren?
Aan jou de uitdaging om nieuwe functionaliteiten voor toekomstige ov-reisplanners te bedenken, op basis van de nieuwe mogelijkheden die dit project biedt. Provincie Noord-Brabant opende een Brainstorm Battle om creatieve en innovatieve ideeën te verzamelen. Deelnemers zijn vrij in de mogelijkheden; alles kan en mag. Deze battle is gericht op young professionals. Valt u niet onder deze groep, maar heeft u wel een goed idee over dit onderwerp? Stuur dan uw idee naar tmeulepas@brabant.nl Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

ProRail vernieuwt spoor in Hoorn

ProRail onderhoudt en vernieuwt het spoor overal in Nederland. Door het tijdig vernieuwen van spooronderdelen, blijft het spoor in goede conditie. Komende week gaat ProRail ook ondermeer in Hoorn aan de slag om grootschalige vernieuwingswerken uit te voeren. Tot het einde van het jaar is ProRail hier overdag en enkele weekenden aan het werk op emplacement Hoorn. De werkzaamheden starten donderdag 10 oktober.
ProRail gaat komende periode grootschalig werken in Hoorn. Dat betekent dat er rondom het station tot het einde van het jaar overdag wordt gewerkt én vier hele weekenden. Komend weekend is het eerste werkweekend. De andere zijn de weekenden van: 9 november, 23 november en 14 december. In die weekenden rijden er geen treinen van en naar station Hoorn. ProRail gaat compleet spoor en bovenleiding vernieuwen. Daarnaast worden er ook nieuwe wissels neergelegd. Deze werkzaamheden hebben gevolgen voor treinreizigers, wegverkeer, omwonenden, winkelend publiek en ziekenhuisbezoekers. De loopbrug van station Hoorn zal op zaterdag 12 oktober zijn afgesloten van 14.00 uur tot middernacht.
De spoorwegovergang 'Koepoortsweg' zal zijn afgesloten van donderdag 10 oktober, 7.30 uur tot maandag 14 oktober, 6.00 uur + van zaterdag 9 november, 6.00 uur tot maandag 11 november 6.00 uur + op zaterdag 15 december van 2.00 tot 6.00 uur. Een alternatieve route wordt op borden aangegeven.

maandag 7 oktober 2013

Onderzoek naar buscomfort rotondes Vathorst

Er komt een onderzoek naar het comfort en de veiligheid van buspassagiers op de rotondes in Vat­horst. Het ROCOV Utrecht, waarin de afdeling Amersfoort van Rover deel­neemt, laat dit door een onafhankelijk bureau uitvoeren.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Vathorst ‘hoogwaardig openbaar vervoer’ (HOV) zou krij­gen, waarbij zelfs woorden als kabelbaan of een tramlijn zijn genoemd. Dit HOV zou in Vat­horst dwars door de rotondes rijden. Uiteindelijk is gekozen voor een gewone bus, die door diverse maatregelen, zoals vrije busbanen en voorrang bij verkeerslichten, wel snel kan op­schie­ten. In Vathorst is er echter voor gekozen, dat de bussen bij de rotondes gewoon met het verkeer meerijden. Daarvoor wordt de busbaan kort verlaten en moet deze even la­ter weer worden opgereden. Belangrijkste reden voor deze keuze is de verkeersveiligheid.
Inzittenden van de bus krijgen te maken met veel zijwaartse krachten die het reiscomfort na­de­lig beïnvloeden. Het ROCOV wil weten hoe groot dit probleem is en of het nodig is het bus­ver­keer op de rotondes toch anders af te wikkelen. Daarvan zijn zowel in binnen- als bui­ten­land voorbeelden aan te wijzen. Daarnaast wordt onderzocht of de veiligheid van inzitten­den van rolstoelen (of kinderwagens) door de onrustige bewegingen wordt beïnvloed. Ook buschauffeurs klagen over de rotondes, die zij vele keren per dag moeten passeren.

NS Reisplanner Xtra krijgt drukte-indicator in iPhone-app

De officiële applicatie van de Nederlandse Spoorwegen geeft voortaan een indicatie van de drukte. NS Reisplanner Xtra is zonet van die functie voorzien na een nieuwe update. Je krijgt de prognose van de mogelijk volle treinen te zien in het reisadvies. Drie poppetjes staan voor de grootst mogelijke drukte, bij één mannetje is het rustig. De informatie is nog niet beschikbaar voor alle treinen.

vrijdag 4 oktober 2013

ANWB, Consumentenbond en Rover trekken aan de noodrem OV-chipkaart

Bij problemen met de OV-chipkaart worden reizigers constant van het kastje naar de muur gestuurd. Dit blijkt uit vele meldingen die ANWB, Consumentenbond en Rover hierover ontvingen. Zij dringen er samen bij de openbaar vervoersorganisaties en TLS (producent van de OV-chipkaart) op aan om beter samen te werken en een gezamenlijk serviceloket te openen. Op 2 oktober starten de drie belangenorganisaties de actie 'Stop de OV-chipchaos'.
Een betere onderlinge afstemming kan al een hoop van de reizigersproblemen ondervangen. Directeur Consumentenbond, Bart Combée: 'Met van het kastje naar de muur reizen komen consumenten nergens. Start een centraal serviceloket en stop de OV-chipchaos. Het is nu onmogelijk om zowel een abonnement bij de NS op te zeggen als via de Klantenservice saldo op de OV-chipkaart terug te vragen. Beiden schrijven voor dat de kaart hiervoor bij hen moet worden ingeleverd'. Wanneer er door verkeerd in- of uitchecken te veel saldo wordt afgeschreven en er is met meerdere vervoerders gereisd, maken de verschillende procedures en voorwaarden het erg lastig om het geld terug te krijgen. Ook de procedure bij verlies of defect van de kaart is erg ingewikkeld als men met meerdere vervoerders reist.
ANWB, Consumentenbond en Rover vragen met de actie 'Stop de OV-chipchaos!' de vervoerders en 'Klantenservice OV-Chipkaart' van TLS één laagdrempelig, transparant en herkenbaar serviceloket op te richten met een centrale website en één telefoonnummer. Hier moet de reiziger direct worden geholpen met alle vragen en klachten die te maken hebben met de OV-chipkaart ongeacht met welke vervoerder men reist. Reizigers kunnen de actie steunen met een fotoprotest op Facebook en hun handtekening op www.consumentenbond.nl/ov-petitie.

woensdag 2 oktober 2013

ProRail vernieuwt sporen en wissels in Heerlen

ProRail gaat komend weekend sporen en wissels vernieuwen in Heerlen. Hierdoor is er het hele weekend geen treinverkeer mogelijk van en naar Heerlen en rijden er bussen. Rondom Heerlen worden dit najaar grote delen van het spoor vernieuwd. Ingrijpend voor de reiziger, maar nodig om te zorgen dat de treinen veilig en comfortabel over het spoor kunnen blijven rijden.
In totaal worden er dit najaar 6 kilometer spoor en 35 wissels vernieuwd. De grootste slag wordt gemaakt in de herfstvakantie. Er is dan 10 dagen lang geen treinverkeer mogelijk van en naar Heerlen in alle richtingen. Ook wordt deze periode deels benut voor het project Heerlen Maankwartier. Er is bewust gekozen voor de vakantieperiode omdat er dan minder mensen met de trein reizen. De werkzaamheden starten op donderdag 10 oktober om 23:00 uur en duren tot maandagochtend 21 oktober 07:00 uur.
Aansluitend op de herfstvakantie zou er ook gewerkt worden, van maandag 21 tot en met zondag 3 november, aan het spoor tussen Heerlen en Aachen HBF. Deze werkzaamheden van DB-Netze zijn vervallen en hebben geen gevolgen meer voor het treinverkeer.
In het weekend van 5 oktober en van 11 t/m 20 oktober is geen treinverkeer mogelijk van en naar Heerlen in alle richtingen. Reizigers wordt geadviseerd zich vooraf te informeren over de gevolgen hiervan voor hun reis en of een deel van de reis met de bus moet worden afgelegd. Vanaf 10 dagen van tevoren is een reis te plannen op www.ns.nl of via de NS reisplanner Xtra app. Het advies is om kort van tevoren te plannen in verband met eventuele wijzigingen.
Reizigers zullen de komende periode worden geïnformeerd door vervoerders NS en Veolia door middel van het uitdelen van v-cards en flyers en het ophangen van banieren op stations.