woensdag 27 november 2013

Ook politici willen einde aan chaos OV-chipkaart

Tweede Kamerleden van ChristenUnie, Groen Links, PvdA, SP, VVD en 50Plus betuigden dinsdag 26 november hun steun aan de actie ‘Stop de OV-chip chaos’. De Consumentenbond voert deze campagne samen met Rover en ANWB voor één herkenbaar en laagdrempelig loket waar consumenten terecht kunnen met al hun vragen en klachten over de OV-chipkaart, ongeacht met welke vervoerder ze reizen.
De OV-chipkaart zorgt voor veel verwarring onder reizigers. Doordat de kaart een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van alle OV-vervoerders plus TLS, de producent van de kaart, worden reizigers met problemen van het kastje naar de muur gestuurd. Dit blijkt uit de vele meldingen die ANWB, Consumentenbond en Rover hierover ontvangen.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: “De verhalen die we binnenkrijgen zijn soms echt bizar. Zoals een man uit Amsterdam die met een ten onrechte geblokkeerde abonnementskaart worstelt. Het NS-loket in Amsterdam verwijst hem naar de website van de NS. Maar de site stuurt hem terug naar het loket, waar hij te horen krijgt dat hij naar een NS-loket in Hoorn moet. In Hoorn zeggen ze dat hij bij OV-chipkaartorganisatie TLS moet zijn. Maar TLS verwijst weer terug naar het NS-loket in Amsterdam. Dat is toch om gek van te worden!"
De Consumentenbond, ANWB en Rover bieden de vervoerders in december een petitie aan met het dringende verzoek een einde te maken aan de chaos. Tot nu toe ondertekenden ruim 33.000 consumenten de petitie 

dinsdag 26 november 2013

Werkgevers willen goed openbaar vervoer

VNO/NCW hebben een beroep gedaan op de vervoerbedrijven om een goed thumb ArrienkruytJPGkleinproduct te leveren voor hun werknemers. VNO/NCW hebben zich verplicht in het kader van het SER-akkoord minder schadelijke stoffen uit te stoten. Dat betekent minder autogebruik en meer vervoer per fiets en OV. Daar willen de bedrijven aan mee werken.
In de vergadering van de initiatiefgroep Samen op reis gebeurde afgelopen week iets bijzonders. De grote werkgevers vroegen om een goed aanbod voor hun werknemers. Eigenlijk een beetje beschamend dat de werkgevers aan de OV-bedrijven moeten vragen om te leveren wat vanzelfsprekend zou moeten zijn.
Voor het OV een unieke kans. Meer reizigers leiden tot meer opbrengsten. Meer reizigers leidt tot meer draagvlak bij de overheid om te investeren in het OV. Het is kort dag. VNO/NCW willen uiterlijk februari 2014 een concreet aanbod zien. Een concreet aanbod kan leiden tot een spectaculaire stijging van het gebruik van het OV. NS, FMN, stads- en streekvervoerders moeten het nu snel eens worden over een gezamenlijk aanbod. En ProRail moet ophouden met de treindienst te ontregelen.
Onder druk wordt alles vloeibaar. Wordt 2014 het jaar van de omslag in het OV?

donderdag 21 november 2013

RET introduceert de RET Alert App

RET introduceert de RET Alert App; de gratis app waarmee reizigers informatie over actuele verstoringen en omleidingen op het eigen, vaste traject kunnen ontvangen op hun smartphone of tablet. Zo weten reizigers waar ze aan toe zijn, nog vóór ze van huis vertrekken. Over welke route hij wordt geïnformeerd, of op welk tijdstip hij het RET Alert wilt ontvangen, dat bepaalt de klant zelf.
De reiziger selecteert de lijn(en), de dagen, en het tijdstip waarop hij het alert wil ontvangen. Zo kunnen reizigers iedere dag goed voorbereid de deur uit. De app is gemakkelijk te gebruiken en te downloaden via de App Store of Google Play.. Pedro Peters, algemeen directeur RET: “Een verstoring is op zich heel vervelend, maar helaas zijn storingen niet altijd te voorkomen. Daarom ben ik blij dat wij door deze app onze reizigers de mogelijkheid geven om nog vóór vertrek geïnformeerd te worden en bijvoorbeeld een alternatieve route te kiezen. Zo zijn onze reizigers beter geïnformeerd én kunnen ze aardig onderweg gaan met minder last van vertraging bij een verstoring.”
De RET Alert App is voor de RET ontwikkeld door Moop, ontwikkelaar voor mobiele applicaties en webservices. De app is aan een uitgebreide test onderworpen, eerst door RET-medewerkers en in de afgelopen maand door een groep externe gebruikers.

woensdag 20 november 2013

Spoorwegmuseum krijgt de Oscar van de amusementsindustrie

Gisteren is in Orlando bekend gemaakt dat De Vuurproef van Het Spoorwegmuseum de prestigieuze Thea Award ontvangt. Deze award kan worden beschouwd als de 'Oscar' voor de attractie-industrie wereldwijd. Directeur Paul van Vlijmen is verguld met de prijs: "Een overweldigend gevoel van trots. Zo'n grote internationale erkenning voor onze attractie die kennis biedt op de bagagedrager van het vermaak". De Thea Award wordt op 5 april 2014 officieel uitgereikt tijdens een groot gala in het oudste Disneyland Resort te Anaheim, Californië.
De Themed Entertainment Association (TEA) is een mondiale organisatie waarin designers, leveranciers en bouwers van attracties en themalocaties zijn verenigd. Jaarlijks reiken zij internationaal prijzen uit aan projecten op het gebied van 'Experience design' en 'Thema entertainment'. Tijdens de TEA bijeenkomst gisteren in Florida werden de prijswinnaars voor de beste nieuwe attracties bekend gemaakt. Het Spoorwegmuseum krijgt de prijs in de categorie '4D Simulator Limited Budget'.
De Vuurproef krijgt de prijs vanwege "het uitmuntende ontwerp en gedetailleerde uitvoering. Het museum slaagt erin met De Vuurproef het publiek te betrekken bij het onderwerp op een manier die je niet vaak terugziet in musea. De spanning en opwinding die bezoekers ervaren, is verwant aan pretparken maar versterkt tegelijkertijd de boodschap van Het Spoorwegmuseum". De tekst van het jury rapport:
This museum attraction demonstrates true excellence in design and execution. Highly detailed finishes and props, ambient lighting, special effects and media, make for a rich and visually very consistent experience. It manages to engage the public in a way not usually seen in museum attractions. The thrill and excitement experienced by fully engaging visitors is akin to a theme park experience, while also reinforcing the message of the railway museum at the same time. While entertained, visitors experience the responsibilities of being at the controls of a powerful locomotive.
Eerdere Nederlandse winnaars van een Thea Award zijn de Efteling, De Heineken Experience en het Nederlands Openluchtmuseum.
Het Spoorwegmuseum bedacht de Vuurproef zelf en ontwikkelde de attractie samen met partners Il luster, House of Secrets, Jaap Verburg Ontwerp, Kloosterboer en Hulskamp. De Vuurproef vertelt op originele wijze het verhaal van twee eeuwen spoorgeschiedenis met in de hoofdrol Rutger Hauer. Daarbij wordt gebruik gemaakt van elementen uit de pretparkindustrie. Bezoekers denken te beginnen aan een rondleiding door een museumdepot maar krijgen door een verrassende wending zelf de controle over een trein. Met deze attractie bouwt Het Spoorwegmuseum het concept van 'educatie door vermaak' verder uit.

Fietsparkeeroplossing van SPIE

SPIE Nederland heeft samen met KABA en Bcycle de Velosafe fietsparkeer oplossing ontwikkeld. De Velosafe is een elektronisch toegangscontrolesysteem met een bikefinder zoekfunctie en is speciaal ontwikkeld voor situaties waar het stallen van fietsen tot problemen leidt, zoals op stations, OV-overstappunten en scholen.
De Velosafe heeft een fietspoort, een looppoort en een betaalautomaat. Een fietser kan de fietspoort binnen rijden en kan dan door het aanbieden van een chipkaart of een telefoon met NFC (Near Field Communicatoion) de fietspoort open en betalen. Veel moderne smartphones zijn voorzien van NFC technologie. Met NFC kan men informatie overbrengen tussen een telefoon en andere NFC-apparaten, zoals telefoons, NFC betaalsystemen en toegangscontrolesystemen.
Jan Verkaik, divisiedirecteur van SPIE-ICS: “Dit is een belangrijke ontwikkeling voor SPIE. De groei en de dichtheid van de stedelijke bevolking, gecombineerd met steeds strengere milieu-eisen, hebben steden gedwongen om hun ontwikkeling anders in te richten. Deze situatie heeft geleid tot de opkomst van ‘Smart Cities’, gericht op het verbeteren van de stedelijke infrastructuur. Velosafe past daarom ook precies bij onze ambities op dit gebied."
Voor vaste gebruikers is het zelfs mogelijk om met een aan de fiets gemonteerde tag in- en uit te checken en te betalen. Als de fiets gestald is, kan de gebruiker via de looppoort de stalling verlaten en bij terugkomst met de chipkaart of zijn NFC telefoon de looppoort weer openen en zijn fiets ophalen. Wanneer de gebruiker zijn fiets heeft gepakt, kan hij na het aanbieden van zijn chipkaart of NFC telefoon via de fietspoort de stalling weer verlaten.
De incidentele gebruiker rijdt de fietspoort binnen en moet dan een chiplabel uit de automaat trekken. Dit chiplabel heeft een barcode en een plakstrip en dient aan de fiets te worden geplakt. Vervolgens kan de fietser zijn rijwiel stallen. De barcodelabel wordt van het chiplabel afgescheurd waarna de gebruiker de stalling via de looppoort kan verlaten door het aanbieden van de barcode aan een lezer. Op eenzelfde wijze kan de incidentele gebruiker de stalling betreden. Met het barcodelabel kan, indien gewenst, vóór het verlaten van de stalling met rijwiel bij de automaat worden betaald.
Verder voorziet Velosafe in een verwijssysteem wat helpt bij het zoeken naar een vrije plaats. De fietser kan bij terugkomst in de stalling met de bikefinder functie zijn fiets lokaliseren. Dit is bij een grote stallingen erg handig. Ook kan de bikefinder functie door de beheerder van de stalling worden gebruikt om zogenaamde weesfietsen te lokaliseren. Gemiddeld is 20% van de fietsen die bij een stalling staan, een weesfiets: een fiets die nooit of pas na hele lange tijd door de eigenaar wordt opgehaald. Hierdoor blijven fietsenstallingen onnodig lang vol en kunnen reizigers hun fiets steeds lastiger parkeren. Ook moeten er steeds meer stallingen worden bijgebouwd terwijl er tegelijkertijd plekken lang bezet worden gehouden.

dinsdag 19 november 2013

Storing bij 9292 legt prijsadvies een week lang plat

Door een hardnekkige storing bij reisplanner 9292 is al vier dagen lang niet te zien wat een reis kost. De dienst heeft nog tot donderdag nodig voor oplossing. Reizigers kunnen al vier dagen niet zien wat een reis kost op 9292.nl

zaterdag 16 november 2013

Elektrificatie, extra halte en hogere snelheid voor Kamperlijn

De Kamperlijn blijft een treinverbinding. Die keuze leggen Gedeputeerde Staten van Overijssel en B&W van de gemeente Zwolle en Kampen aan Provinciale Staten en de raden voor, na een studie rond de vervoersopties bus, trein en tram. Met de keuze voor de trein krijgt het spoortraject tussen Zwolle en Kampen de komende jaren een flinke opknapbeurt door elektrificatie van de lijn, de aanleg van meer haltes en een hogere frequentie. De uitbreiding vindt in verschillende fases plaats.
Tussen 2015 en 2017 wordt de Kamperlijn geëlektrificeerd en komt er een halte in Stadshagen en een tunnel voor het autoverkeer ter hoogte van de nieuwe halte. De tunnel is nodig om de verbinding tussen de verschillende wijken in Stadshagen te verbeteren en de veiligheid rond het spoor te garanderen. Ook gaat de snelheid van de trein omhoog van 100 naar 130 tot 140 km/uur. Daarnaast wordt naast de bestaande spoorbrug over de Blaloweg in Zwolle een fietsbrug aangelegd, waarmee de fietssnelweg tussen Zwolle en Kampen wordt verbeterd.
Het afgelopen anderhalf jaar hebben de drie overheden de verschillende vervoersopties voor de Kamperlijn, te weten: bus, trein en tram bestudeerd en tegen elkaar afgewogen. Met de keuze voor de trein blijft het oorspronkelijke doel voor het realiseren van een kwalitatief goede  verbinding tussen Zwolle en Kampen en de tussengelegen woon- en werkgebieden overeind. Met de halte in Stadshagen krijgen ook de inwoners van Stadshagen een directe aansluiting op het spoornet.
Nadat de eerste fase is afgerond willen de provincie en de gemeenten Zwolle en Kampen de lijn verder ontwikkelen. Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met de eventuele aanleg van haltes bij Voorsterpoort, Werkeren en Kampen-Oost en de uitbreiding van de frequentie van twee naar vier keer per uurin latere jaren. Met de fasering in de verbetering van het spoortraject sluiten de provincie en gemeenten aan bij het tempo van de ruimtelijke en economische ontwikkelingen van de Netwerkstad Zwolle Kampen.
De totale kosten van het project tot 2018 worden geraamd op € 24,75 miljoen. Hiervan neemt de provincie € 15,35 miljoen euro voor haar rekening voor het opwaarderen van de spoorverbinding en een bijdrage aan de tunnel. Voor het aanleggen van de halte Stadshagen, de autotunnel en de fietsverbinding over de Blaloweg reserveert de gemeente Zwolle € 8,9 miljoen. De gemeente Kampen betaalt € 500.000,-- voor het aanpassen van het station Kampen.
De trein sluit goed aan op de wens voor kwalitatief goed vervoer tussen Zwolle en Kampen. En de elektrificatie van de lijn bespaart op de exploitatiekosten, het energiegebruik, verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidsoverlast in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Daarnaast zorgt elektrificatie voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een kwartierdienst in de toekomst mogelijk is.
De busvarianten sluiten niet goed aan op de kwaliteitseisen. De reistijd met de bus is langer en de bus is minder goed in staat om in de spits grote aantallen reizigers te vervoeren. Voor de tramvariant bleek uit de eerdere aanbestedingsronde dat deze  in deze economische tijden niet haalbaar is en dat doortrekken van de tram naar de binnenstad financieel niet haalbaar is, waardoor de exploitatie onrendabel wordt.

woensdag 13 november 2013

Meer concurrentie op het Nederlandse spoor levert jaarlijks 300 miljoen op

Het Europese vierde Spoorpakket, gericht op het wegnemen van technische en economische barrières en het bevorderen van een verdere liberalisering van het Europese Spoorpakket, biedt grote voordelen in termen van besparing van publieke middelen, verhoging van de klanttevredenheid en versterking van de regionale economie in Nederland.
Dit is de uitkomst van het onderzoek dat in opdracht van de Federatie van Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) door onderzoek- en adviesbureau Twynstra Gudde is uitgevoerd. Doel was om in open afstemming met decentrale overheden een analyse uit te voeren van de impact van het vierde Spoorpakket op het openbaar vervoer. Bij de analyse is onder meer gekeken naar de specifieke eisen die aan het regionale openbaar vervoer gesteld worden, zoals de aansluiting tussen het regionaal vervoer en het Hoofdrailnet. Zaken zoals een efficiënt gebruik van het spoornet, de rol van decentrale overheden en de toegang tot en beschikking over infrastructuur (stations, reizigersinformatie en kaartverkoop) hangen daar direct mee samen.
De huidige 20 opdrachtgevers van het Openbaar Vervoer in Nederland, moeten inzicht krijgen in alle kosten en opbrengsten in het Spoor/OV en in de winstgevendheid en verlieslatendheid per spoorlijn. Dat inzicht leidt tot een optimalisering van regionale netten en het nationale net. Zo wordt daadwerkelijk invulling gegeven aan het deur tot deur vervoer voor de reiziger. Bovendien wordt zo uitvoering gegeven aan het uitgangspunt van het vierde Spoorpakket, om bij publieke investeringen zo hoogst mogelijke reizigersaantallen en reizigerstevredenheid te genereren voor reiziger en
belastingbetaler. FMN partijen geven in nauwe afstemming met hun opdrachtgevers een verdere uitwerking aan het regionale vervoersmix scenario. In de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) die de nationale overheid ontwikkelt, wordt gekozen voor deur tot deur vervoer. Daarbij wordt vervolgens vooral uitgegaan van het hoofdrailnet (HRN).

maandag 11 november 2013

RET introduceert nieuwe functionaliteit OV-chipkaart: OVMiles

De RET introduceert als eerste vervoerder een loyaliteitsprogramma voor haar klanten met gebruik van de OV-chipkaart: OVMiles. Het enige dat de reiziger hoeft te doen om Miles te sparen is reizen met z’n OV-chipkaart. Deelname aan het programma is gratis. Hoe meer kilometers een reiziger reist met de RET, hoe meer Miles hij spaart.
De RET was het eerste vervoersbedrijf in Nederland dat destijds de OV-chipkaart introduceerde en vindt het nu tijd voor een nieuwe fase. Pedro Peters, algemeen directeur RET: “Wij hebben altijd gezegd dat we met de chipkaart meer mogelijkheden gingen bieden voor de klanten. Nu zijn we zo ver dat we onze klanten een, voor het OV, uniek aanbod kunnen doen met OVMiles.”
Met OVMiles kunnen OV-chipkaart gebruikers naast het gemak van de kaart ook sparen voor leuke kortingen en extra’s. De RET start deze week met een testperiode onder 1.000 reizigers. Na een geslaagde testperiode, is het programma in januari open voor alle reizigers, die gebruik maken van het vervoer van de RET. RET is vandaag begonnen met de werving van 1.000 ‘testklanten’. Hierbij geldt “Wie het eerst komt......”Het nieuwe loyaliteitsprogramma is bedoeld voor klanten van de RET en wordt mogelijk gemaakt door de speciale samenwerking tussen RET en 21 toonaangevende Rotterdamse bedrijven, zoals Blijdorp, Euromast, Feyenoord, Hotel New York, SS Rotterdam, Spido en museum Boymans van Beuningen.  OVMiles is een nieuwe toepassing op de OV-chipkaart, ontwikkeld door RET  met de medewerking van en gecertificeerd en getoetst door TranslinkSystems (TLS).
Klanten van de RET kunnen gratis meedoen aan OVMiles.Via de OV-chipkaart staat iedere gereisde kilometer automatisch voor een gespaarde Mile. Deze Miles kunnen via de speciale site OVmiles.nl of direct bij een deelnemend bedrijf worden gebruikt voor korting of extra’s zoals een cadeautje of een exclusieve rondleiding. Daarnaast worden reizigers die gekozen hebben voor een reis met het OV naar de OVMiles-partners regelmatig met een extraatje beloond. RET en deelnemende bedrijven organiseren speciale aanbiedingen en winacties, via website en mailings. Iedere deelnemende klant kan via een eigen account Miles besteden en bijhouden hoeveel Miles gespaard zijn.
Naast het reizen van A naar B’ wil RET haar klanten steeds meer service bieden, onder andere met ‘de aanvullende diensten van de OV-chipkaart. Eerder dit jaar was dat reizen op rekening voor bedrijven en recent ook de Scholenkaart waarmee scholen de reiskosten na afloop per factuur kunnen betalen. Met de komst van OVMiles verwacht de RET haar reizigers nog meer aan zich te binden. Na aanmelding en activatie van de OV-chipkaart hoeft de klant er niets extra’s voor te doen. RET wil daarnaast het gebruik van het OV naar echt Rotterdamse bestemmingen stimuleren.  De OVMiles-partners, waar reizigers hun Miles kunnen besteden, verwachten dankzij het OVMiles programma een nieuwe groep klanten aan zich te binden. De typisch Rotterdamse attracties worden veel bezocht door  toeristen of mensen die in Rotterdam een dagje uit gaan, terwijl de inwoners van de regio Rotterdam ook van een bezoek aan de Spido, Feyenoord of de SS Rotterdam kunnen genieten.

zaterdag 9 november 2013

Je gebruikte treinkaartje doorgeven, mag dat?

Het is een creatief idee om geld te besparen en anderen te helpen; je gebruikte, maar niet gestempelde treinkaartje doorgeven aan een andere reiziger voor hergebruik. Deze week werd er een Facebook pagina geopend met het doel om mensen makkelijker in staat te stellen om dit te doen. De pagina was al snel een grote hit (meer dan 8000 likes) en er werd al over geschreven in AD en Parool. De vraag is nu: mag dit? Voordat bepaald kan worden of het treinkaartje doorgegeven mag worden moet bekeken worden hoe zo’n treinkaartje gekwalificeerd kan worden. De Voorwaarden Enkele Reis en Retour van de NS geven aan dat er bij de aanschaf van een kaartje een vervoersovereenkomst wordt gesloten met de NS. De reiziger betaalt het verschuldigde bedrag en krijgt in ruil daarvoor het

vrijdag 8 november 2013

Vervoerder Arriva test mobiel reis- en betaalsysteem

Vervoerder Arriva Nederland test sinds deze week het mobiele reis- en betaalsysteem Touch&Travel. Daarbij dient de smartphone als vervoerbewijs tijdens de reis. De proef wordt uitgevoerd met een vooraf geselecteerd aantal testpersonen die kunnen reizen met de noordelijke treinlijnen in de provincies Friesland en Groningen en enkele buslijnen van Arriva in de provincie Friesland. Arriva wil de bevindingen van de proef ook delen en bespreken met geïnteresseerde partijen, met als doel de ‘volgende evolutionaire stap’ in het openbaar vervoer te definiëren. Een intelligent backend systeem verzorgt de complexe route- en tariefbepaling. Facturering vindt achteraf plaats door middel van automatische incasso. Gemaakte reizen en facturen kunnen worden ingezien via een internetportaal.

donderdag 7 november 2013

Nederlandse rechter stelt AnsaldoBreda in het gelijk

De rechtbank in Utrecht heeft zich gisteren tegen de NS en in het voordeel van AnsaldoBreda, de Italiaanse fabrikant van de V250, uitgesproken. De rechtbank gaf opdracht voor een onafhankelijk onderzoek naar het functioneren van de Fyra V250 treinen en wees het verzoek van AnsaldoBreda toe.
Een team van onafhankelijke experts gaat de kwaliteit van de treinen beoordelen en waarderen. De deskundigen zullen uitsluitsel geven over de vraag of de door AnsaldoBreda aan de NS en de Belgische NMBS geleverde treinen voldoen aan de contractuele verplichtingen. Ook wordt onderzocht of er onoverkomelijke defecten bestaan die toekomstig gebruik door de Nederlandse en Belgische spoorwegen verhinderen. Ten derde spreekt het team zich uit over de vraag of AnsaldoBreda adequate stappen heeft ondernomen nadat er in Januari van dit jaar problemen met de treinen werden geconstateerd.
Deze beslissing staat haaks op het eerdere vonnis van 3 juli jl. waarin de rechter zich uitsprak in het voordeel van NS en NMBS. Tegen de uitspraak van de rechtbank van vandaag kunnen NS en NMBS niet meer in beroep gaan.
De rechter heeft bepaald dat de betrokken partijen op uiterlijk 28 november gezamenlijk de leden van het team moeten hebben gekozen.
In de afgelopen weken hebben meerdere Noord-Europese media gegevens uit het Mott MacDonald rapport gepubliceerd. De conclusies van dit rapport, dat in opdracht van de NS uitgevoerd door het prestigieuze onderzoeksbureau Mott MacDonald is opgesteld, wijzen onmiskenbaar uit dat de Fyra V250 treinen veilig en betrouwbaar zijn.

dinsdag 5 november 2013

Londense 'cabs' voeren taxi ranglijst aan

Voor het zesde jaar op rij zijn de taxi's in Londen verkozen tot de beste ter wereld, zo blijkt uit het jaarlijkse wereldwijde taxi onderzoek van Hotels.com. Londen veroverde 22 procent van de stemmen, waarmee de Britse hoofdstad de concurrentie ver achter zich liet. New York volgt op plaats twee met 10 procent van de stemmen, net voor Tokio, dat 9 procent van de stemmen wist te behalen. Amsterdam volgt op een gedeelde vijfde plaats.

 's Werelds beste taxi's
 1. Londen (22%)
 2. New York (10%)
 3. Tokio (9%)
 4. Berlijn (5%)
 5. Amsterdam (4%)
 5. Madrid (4%)
 5. Mexico-Stad (4%)

Van de 33 steden in het onderzoek voert Londen de ranglijst aan in vijf van de zeven categorieën, waaronder netheid, omgevingskennis en rijgedrag. Hoewel de Londense taxi's ook het best presteren als het gaat om vriendelijkheid (23 procent), vinden reizigers deze categorie het minst belangrijk, waardoor Londense taxichauffeurs wellicht wat gas zullen gaan terugnemen.

vrijdag 1 november 2013

Rover ontevreden over herfstvakantie op het spoor

Rover is zeer ontevreden over de prestaties op het spoor tijdens de herfstvakantie. Veel reizigers werden gedupeerd door (uitgelopen) werkzaamheden, vertragingen en te korte treinen. Rover ontving 800 klachten over volle treinen tijdens de herfstvakantie, wat grotendeels te wijten is aan de enorme hoeveelheid buitendienststellingen op het spoor waar door NS bovendien slecht op werd ingespeeld.
Geplande en ongeplande werkzaamheden, misrekening van spoorcapaciteit en nakomende seinstoringen dupeerde vele reizigers deze herfstvakantie. Daarnaast waren veel reizigers door buitendienststellingen aangewezen op vervangende bussen en extra overstappen, ook op werkdagen. Bijvoorbeeld op het traject Haarlem-Amsterdam, waar duizenden reizigers op vrijdag in de spits op schaarse bussen moesten wachten. Reizigers tussen Utrecht en Nijmegen moesten omreizen via Den Bosch, maar vanaf Den Bosch reden minder intercity’s die bovendien niet maximaal verlengd waren. Het resultaat werd door veel reizigers omschreven als “veevervoer”.
“De enige oplossing in de ogen van ProRail en NS is kennelijk dat een substantieel deel van de reizigers wegblijft. Ik moet zeggen: daar wordt door ProRail en NS serieus aan gewerkt”, concludeert Rover. De Reizigersvereniging observeert dat het met de reizigershinder door buitendienststellingen van kwaad tot erger gaat, en dat een andere benadering met meer oog voor beperking van reizigershinder hoogstnoodzakelijk is.
Rover wil dat ProRail de vele buitendienststellingen staakt en NS een einde maakt aan het veel te krap plannen van materieel. Rover zal de gevolgen van de vele buitendienststellingen tijdens de herfstvakantie aan de orde stellen in het Locov (landelijk overleg consumentenbelangen openbaar vervoer).