maandag 23 december 2013

Spoor rond Den Bosch vernieuwd

ProRail gaat het spoor aan de zuidkant van station Den Bosch komend voorjaar volledig vernieuwen. Tussen het station en het Drongelens kanaal komen nieuwe sporen, bovenleiding en beveiliging. Ook wordt het spoor heringericht zodat de doorstroming van het treinverkeer wordt verbeterd. De vernieuwing vindt plaats van 27 maart t/m 16 april en heeft zeer ingrijpende gevolgen voor het treinverkeer. Het is de laatste grote stap in het project Sporen in Den Bosch dat medio 2014 gereed is.
Door de werkzaamheden kan NS geen of minder treinen rijden op de onderstaande trajecten en worden er bussen ingezet. Wie de periode van 27 maart tot 16 april reist van en naar ‘s-Hertogenbosch, moet rekening houden met een extra reistijd van 30 tot 60 minuten.

zondag 22 december 2013

Ondertekening convenant spoorlijn Roodeschool - Eemshaven

De provincie Groningen wil de trein van Groningen naar Roodeschool in de toekomst een aantal keren per dag laten doorrijden naar de Eemshaven. Samen met een groot aantal partners in de regio maakt de provincie zich hier sterk voor. Een aantal partners levert ook een financiële bijdrage.

Om de gezamenlijke ambitie te bekrachtigen tekenen de betrokken partijen een samenwerkingsovereenkomst over de spoorlijn Roodeschool - Eemshaven.

In de Eemshaven moet de nieuwe trein aansluiten op de boot naar Borkum. Om de trein door te kunnen laten rijden moet het bestaande spoor worden verlengd en komen er twee nieuwe stations. Het station van Roodeschool wordt verplaatst en er komt een nieuw station Eemshaven.

Het is de bedoeling dat de trein van Roodeschool drie tot vier keer per dag gaat doorrijden naar de Eemshaven, drie keer in het laagseizoen en vier keer in het hoogseizoen. Dit gebeurt binnen de bestaande dienstregeling. Met de extra trein wordt de Eemshaven per spoor ontsloten voor het personenvervoer. Voor de verbinding moet 3 km nieuw spoor worden aangelegd. Daarnaast wordt ongeveer 4,3 kilometer bestaand goederenspoor aangepast. Ook moet er een aantal nieuwe overwegen komen en moet de beveiliging van het spoor aangepast worden. Verder moet het station van Roodeschool worden verplaatst. Het nieuwe station komt te liggen aan de Hooilandseweg. Het is de bedoeling dat de trein vanaf 2017 doorrijdt naar de Eemshaven.

zaterdag 21 december 2013

OV-chipkaart met reisrecht verloren? Vraag tijdelijke kaart aan!

Elke dag met trein, bus of metro naar college, in 't weekend met een koffer vol vuile was naar je ouders, of 's nachts aangeschoten op een koud perron op de nachttrein wachten. Studenten reizen gratis met de OV-chipkaart met een studentenreisproduct. Wat gebeurt er eigenlijk als je OV-kaart kapot gaat of nog erger, als hij gestolen wordt? Jaarlijks vragen 160.000 studenten een vervangende kaart aan. Dat lijkt simpel, maar zo simpel is het niet en het kost (arme) studenten ook nog eens heel veel geld, want de kosten worden tussentijds niet vergoed.
Er worden 400-500 vervangende OV-chipkaarten per dag aangevraagd door studenten! Studenten die wachten op een vervangende kaart betalen reiskosten in de eerste negen werkdagen zelf, behalve als de kaart buiten hun schuld om defect is geraakt. Het grootste gedeelte van de declaratieverzoeken van studenten is op dit moment een gevolg van kosten die studenten maken op het moment dat ze tijdelijk niet in het bezit zijn van een geldig studentenreisproduct als gevolg van een verloren/gestolen/defecte kaart. Het leveren van een vervangende kaart duurt zes tot negen werkdagen vanaf het moment van verwerken van de aanvraag.

vrijdag 20 december 2013

Station Goes in de lift

ProRail heeft vandaag drie nieuwe liften op station Goes in gebruik genomen. Dankzij de liften zijn de perrons vanaf nu voor iedereen zelfstandig toegankelijk en kunnen reizigers die slecht ter been zijn of een kinderwagen bij zich hebben deze veel makkelijker bereiken.
ProRail werkt hard aan het toegankelijk maken van stations voor iedereen.

De aanleg van de liften wordt gefinancierd vanuit het Rijk als onderdeel van het Programma Toegankelijkheid. Binnen dit programma voeren het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en NS een breed scala aan maatregelen uit op een paar honderd stations om reizigers met functiebeperking zoveel mogelijk zelfstandig te kunnen laten reizen. We stemmen ons werk af met belangengroepen zoals ouderenbonden, CG raad en de Oogvereniging.

De komende jaren worden veel stations aangepast, vooral regionale stations. In 2020 is 60 procent van de stations toegankelijk voor reizigers met een functiebeperking. In 2030 zijn alle stations volledig toegankelijk.

donderdag 19 december 2013

Arriva wint concessie Oost-Brabant

Arriva blijft de komende periode rijden in Oost-Brabant en mag vanaf 14 december flink uitbreiden in deze regio. De provincie Noord-Brabant heeft dat bekend gemaakt. De concessie Oost-Brabant heeft een looptijd van 10 jaar en een totale ordergrootte van bijna 700 miljoen euro.
In de concessie Oost-Brabant gaan 200 bussen rijden, waarvan 80 bussen van de huidige bestaande vloot. De nieuwe bussen zijn Euro 6-bussen en er wordt een zero emissie bus aangeschaft. Alle bussen worden uitgevoerd in de regionale huisstijl van Brabant. Bovendien hebben alle bussen gratis WiFi. De concessie biedt werkgelegenheid aan 550 fte.
Met een nieuwe dienstregeling wordt er slim ingespeeld op de vraag van de reiziger. De frequentie wordt verhoogd op lijnen waar veel gebruik van wordt gemaakt. Op tijden en lijnen waar de vraag minder is, gaan minder bussen rijden. Zo worden bijvoorbeeld de Volans lijnen uitgebreid tot een frequentie waarvoor de reizigers in de spits geen dienstregeling meer hoeft te raadplegen.

woensdag 18 december 2013

NS koopt Canadese locomotieven

De NS heeft 19 locomotieven besteld bij het Canadese Bombardier. Omdat de hogesnelheidstrein Fyra V250 in de ban is gedaan, laat de NS meer gewone treinen over het hogesnelheidsnet rijden en daar zijn de extra locomotieven voor nodig. De NS meldt niet hoeveel geld met de opdracht is gemoeid. De locomotieven moeten in december volgend jaar gaan rijden.

225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Het spoor in Zwolle, na Utrecht het grootste spoorknooppunt van Nederland, wordt uitgebreid en voor een groot deel vernieuwd. Het treinverkeer voor grote groepen reizigers in Noordoost-Nederland en de verbinding met de Randstad verbeteren hierdoor. Dat heeft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) afgesproken met de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel. In totaal trekken zij 225 miljoen euro uit voor de aanpak van spoorknooppunt Zwolle, 119 miljoen euro komt voor rekening van het ministerie, de overige 106 miljoen euro dragen de provincies bij, waarvan 70 miljoen euro uit reeds hiervoor beschikbare middelen.
“Zwolle behoort tot de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland en werkt als een soort scharnier tussen het spoor in de brede Randstad en dat van de vier provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel”, aldus staatssecretaris Mansveld. “In Zwolle komen vijf Intercity-verbindingen en drie regionale spoorlijnen samen. We investeren samen in een goede kwaliteit van spoorknooppunt Zwolle, om de trein zo nog aantrekkelijker te maken voor de reiziger.”
Er komt een kortere reistijd van Zwolle naar Groningen, Assen, Leeuwarden en Emmen, waarvan dagelijks zeker 35.000 reizigers profiteren. Zo verbetert de reistijd tussen Leeuwarden en de Randstad met drie minuten. Ook is er dan een betere aansluiting van intercity’s op regionale treinen in Groningen en Leeuwarden en de mogelijkheid om extra treinen per uur te laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden.
Hiervoor wordt het spoor tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte verdubbeld van twee naar vier sporen. Ook legt ProRail een vrije kruising voor deze sporen aan zodat de treinen van Zwolle naar Leeuwarden/Groningen en van Zwolle richting Emmen geen hinder van elkaar ondervinden. Daarnaast wordt het emplacement bij Zwolle aan de oostzijde aangepast zodat de treinen richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden/Groningen kunnen vertrekken. Het is de bedoeling dat de eerste aanpassingen aan het emplacement in 2017 gereed zijn, het totaal aan maatregelen rondt ProRail naar verwachting in 2021 af.

dinsdag 17 december 2013

ProRail vernieuwt ruim 100 jaar oude brug

De oude brug uit 1865 over het spoor tussen Enschede en Gronau wordt in het voorjaar van 2014 vernieuwd. Het huidige monumentale exemplaar in de Noord-Esmarkerrondweg wordt aan de gemeente overgedragen.
De oude brug wordt een op een vervangen. Er komt een nieuwe stalen brug die qua vormgeving past bij de naastgelegen fietsbruggen. De oude brug bereikt nu 'einde levensduur', na diverse herstelwerkzaamheden de afgelopen jaren. De nieuwe brug wordt zo gebouwd dat deze weer honderd jaar mee gaat. De twee fietsbruggen die er nu ook liggen, blijven gewoon gehandhaafd.
Voor het vernieuwingswerk zal het treinverkeer twee weekeinden worden stilgelegd. Zo wordt tijdens het eerste weekend in mei de spoorbrug verwijderd en zal de fundering voor de nieuwe landhoofden aangebracht worden. In het tweede weekend in juli zal het nieuwe dek worden geplaatst.
Na de marathon van Enschede wordt gestart met de werkzaamheden. Op maandag 28 april zal de brug over het spoor worden afgesloten voor het wegverkeer gedurende twaalf weken. In deze periode zal het doorgaande autoverkeer worden omgeleid. De omleidingsroute wordt met de gemeente vastgesteld. Een van de twee fietsbruggen blijft tijdens de werkzaamheden in gebruik, behoudens de twee weekeinden met grote werkzaamheden.

maandag 16 december 2013

Ideeën gezocht voor Zwols spoorfeest 2014

Volgend jaar juni viert Zwolle dat het 150 jaar geleden is dat officieel de eerste trein de Hanzestad binnen reed. Daarmee was de aansluiting op het  landelijke spoorwegennet een feit. Dat werd toen groots gevierd. Inwoners van Zwolle en (oud) medewerkers van de spoorwegen worden nu uitgenodigd om mee te denken over de invulling van deze feestelijke dag.
Na de voltooiing van de spoorbrug over de IJssel, kon op 4 juni 1864 de trein feestelijk worden onthaald op toen nog ‘hulpstation’ Zwolle. Tegenwoordig is station Zwolle het tweede spoorknooppunt van Nederland en wordt er verder geïnvesteerd in de bereikbaarheid en ontwikkeling van station, spoor en stationsomgeving.
Op zaterdag 7 juni 2014 is er daarom een feestelijk evenement op en rond station Zwolle om te vieren dat er 150 jaar spoor is in Zwolle. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van de voormalige onderhoudsloods van Nedtrain, vlak naast station Zwolle. Ook is het mogelijk de in aanbouw zijnde perrontunnel te bezoeken.
Het is de wens van alle betrokken organisaties dat Zwollenaren en geïnteresseerden zelf ook met ideeën komen om het jubileum vorm te geven, binnen en buiten het stationsgebied, voor, op en na zaterdag 7 juni. Heeft u een leuk idee voor een activiteit op het station of in de stad? Heeft u oude foto’s of verhalen over het station en het spoor in Zwolle? Stuur uw suggestie dan voor 31 januari 2014 naar ProRail Publiekscontacten via het contactformulier op de website www.prorail.nl.
Een samenwerkingsverband van organisaties uit de stad en de spoorsector gaat daar dan mee aan de slag. Betrokken organisaties zijn onder andere uit de spoorsector NS en de Vechtdallijnen, ProRail en uit de stad gemeente Zwolle, provincie Overijssel, Historisch Centrum Overijssel, Museum de Fundatie, Waanders in de Broeren en Zwolle Marketing. Ze hopen op onbegrensde creativiteit, maar er is geen sprake van onbegrensde mogelijkheden van uitvoering.

zondag 15 december 2013

Nieuwe dienstregeling NS

Vanaf zondag 15 december gaat de nieuwe dienstregeling van de NS in. Voor veel reizigers zullen er nauwelijks veranderingen merkbaar zijn. In de meeste gevallen gaat het om kleine wijzigingen in tijden of sporen.

Friesland

Tussen Leeuwarden en Meppel rijden extra Sprinters, waardoor u men drie in plaats van twee reismogelijkheden heeft tussen Leeuwarden en Zwolle
•Tussen Leeuwarden en Meppel/Zwolle rijden drie treinen per uur in plaats van twee.
•Op de stations Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega stoppen tussen de ochtend- en avondspits twee treinen per uur in plaats van één.
•Op de stations Leeuwarden, Heerenveen en Steenwijk stoppen tussen de ochtend- en avondspits drie treinen per uur in plaats van twee.

Nachttreinen Amersfoort

In de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag rijden nachttreinen tussen Amersfoort en Utrecht Centraal (v.v.). In Utrecht kunnen nachtelijke reizigers uit Amersfoort overstappen richting Amsterdam/Schiphol (en v.v.).

Geldermalsen

Met ingang van de nieuwe dienstregeling gaan de Sprinters tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen ook in de avonduren vier keer in plaats van twee keer per uur rijden. Hierdoor verbeteren ook de aansluitingen in Utrecht Centraal.

maandag 9 december 2013

Mansveld: geluid HSL binnen normen

De geluidsoverlast voor omwonenden van de hogesnelheidslijn blijft binnen de wettelijke normen. Dat stelde staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) tijdens een bezoek aan de gemeente Lansingerland. Mansveld baseert zich op metingen die door TNO worden uitgevoerd. De hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel rijdt door de gemeente Lansingerland in een verdiepte bak.

Naast de geluidsnormen die vastliggen in de Wet milieubeheer, zijn in het Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid in het verleden ook afspraken gemaakt over het geluid op de gevels van woningen als gevolg van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL). Metingen hebben uitgewezen dat de effectiviteit van de reeds getroffen geluidmaatregelen minder groot is dan de rekenmodellen uit het Tracébesluit. Daarom is nu een proef met aanvullende geluidmaatregelen gestart om de effectiviteit van alle geluidsmaatregelen weer gelijk aan het Tracébesluit te maken.

Volgens de staatssecretaris moeten deze maatregelen effectief en doelmatig zijn. Daarom worden de aanvullende geluidbeperkende maatregelen nu uitgebreid getest. De eerste fase van de proef bestaat uit het plaatsen van raildempers en geluidabsorberende platen in de spoorbak in Lansingerland. In de tweede fase worden mini-geluidschermen tussen de sporen geplaatst.

Architectonische fietsflat voor Hengelo

Met de komst van een architectonisch hoogstaande fietsflat, krijgen reizigers bij station Hengelo veel meer ruimte voor hun fiets. Het aantal stallingsplaatsen aan de voorzijde van het station wordt bijna verdubbeld. Planning is om de nieuwe fietsenstalling januari 2015 te openen.
Momenteel zijn treinreizigers in Hengelo voor een onbewaakte stalling van hun fiets aangewezen op een tijdelijke voorziening zonder overkapping op het stationsplein (170 plaatsen) en in de huidige fietsflat (990 plaatsen). Gezien de groei van het gebruik van de fiets en de trein, zijn er meer fietsplaatsen nodig. Met de bouw van de nieuwe fietsflat wordt hierin voorzien. Er is bovendien nog ruimte over om in de toekomst meer fietsplaatsen in het gebouw te realiseren.
De gemeente Hengelo en ProRail investeren samen in totaal 3,5 miljoen euro in de nieuwe fietsvoorziening. De gemeente ziet het als belangrijke voorwaarde voor de bereikbaarheid van de stad. Bovendien maakt de nieuwe stalling een einde aan de tijdelijke stalling van fietsen op het stationsplein. De nieuwe stalling is net als de huidige onbewaakt en gratis te gebruiken. Met de nieuwe stalling wordt ook een betere toegang gemaakt voor de bewaakte, betaalde fietsenstalling er pal naast.
De vernieuwing zal circa een jaar in beslag nemen. Oplevering wordt januari 2015 voorzien. Vanaf 23 december zal er een tijdelijke stalling van 1200 fietsplaatsen op stationsplein komen, ter hoogte van de huidige open stalling van 170 plaatsen. De voorbereiding daarvoor zijn deze week begonnen.
De vernieuwing van de fietsenstalling maakt voor ProRail onderdeel uit van het programma Ruimte voor de Fiets. Gemiddeld pakt ruim veertig procent van de reizigers de fiets naar het station. Om de reis van deur tot deur gemakkelijker en comfortabeler te maken verbetert ProRail samen met lokale overheden, fietsenstallingen en lost fietsparkeerproblemen op bij stations, door vervanging, uitbreiding en betere benutting van bestaande stallingen en door nieuwbouw. Sinds 1999 zijn er landelijk ruim 300.000 fietsplaatsen nieuw gebouwd en gemoderniseerd op bijna 400 stations. Het totaal aantal stallingsplaatsen bij stations is nu zo’n 400.000 en groeit de komende jaren naar ruim 500.000.

donderdag 5 december 2013

Treinverkeer Noord-Nederland gestaakt

Vanmiddag vanaf 14.00 uur wordt de treindienst ten noorden van de lijn Amsterdam-Zwolle uit veiligheidsoverwegingen stilgelegd. Dit naar aanleiding van de storm en de daarbij behorende code rood.

De trajecten waarop geen treinen rijden zijn:

Amsterdam – Haarlem
Amsterdam – Zaandam – Alkmaar – Den Helder/Hoorn - Enkhuizen
Zandvoort aan Zee/Haarlem – Alkmaar – Den Helder
Zwolle – Leeuwarden/Groningen
Leeuwarden – Stavoren/Harlingen
Leeuwarden – Groningen
Groningen – Roodeschool/Delfzijl/Veendam/Nieuweschans/Leer
Zwolle – Mariënberg – Emmen

Ook in de rest van het land kan er hinder zijn van de storm. Dit is een zeer ingrijpende situatie, noodzakelijk met het oog op de veiligheid  van reizigers en medewerkers.

Vervoerders komen samen voor één OV-chiploket

Op uitnodiging van de Consumentenbond praten de Openbaar Vervoer (OV)- bedrijven NS, Veolia, RET, GVB, Connexxion en HTM en OV-chipkaartproducent TLS op 13 december met elkaar over het realiseren van één OV-chiploket. De partijen komen bijeen op het kantoor van de Consumentenbond. Voor het overleg zijn ook Arriva en Syntus uitgenodigd. Zij hebben nog niet geantwoord op de uitnodiging. Tijdens de bijeenkomst overhandigen de Consumentenbond, Rover en de ANWB de petitie ‘Stop de OV-chaos’ die inmiddels door meer dan 34.000 consumenten is ondertekend.
Het gesprek komt voort uit de campagne ‘Stop de OV-chaos’ die de Consumentenbond, ANWB en Rover samen voeren voor één herkenbaar en laagdrempelig loket waar reizigers met al hun klachten en vragen over de OV-chipkaart terecht kunnen. Uit meldingen die bij de 3 belangenorganisaties binnenkomen, blijken veel reizigers van het kastje naar de muur gestuurd te worden als zij een probleem hebben met hun OV-chipkaart. Vooral als er met meerdere vervoerders is gereisd, is het voor consumenten vaak volstrekt onduidelijk bij wie zij terecht kunnen met een probleem. De oproep voor één loket wordt gesteund door de Tweede Kamer waar op dinsdag 3 december alle politieke partijen een motie hierover van SP-kamerlid Farshad Bashir steunden.

Officiële OV-chipkaart app voor iPhone en Android

Nederland krijgt binnenkort een officiële app voor de OV-chipkaart. De applicatie zal worden uitgebracht voor iPhone en Android en is gemaakt in opdracht van Translink, de ontwikkelaar van de OV-chipkaart in Nederland. Wanneer de applicatie exact uitkomt is nog niet bekend, maar de pijlen lijken gericht op het begin van 2014. In de app zie je je saldo, transacties en oplaadpunten.

woensdag 4 december 2013

Nieuwe sporen en perrons op Utrecht Centraal

Op station Utrecht Centraal gaat ProRail vanaf zaterdag 7 december aan de slag met het vernieuwen van spoor 3 en het verbreden van het perron. Tussen 7 en 16 december vertrekken treinen vanaf andere sporen dan gebruikelijk. Op maandag 16 december wordt het nieuwe spoor 2 in gebruik genomen. Reizigers ontvangen die dag een attentie om ze welkom te heten op het nieuwe perron.
De perrons worden een stuk breder: het perron van het nieuwe spoor 2 is straks bijna twee keer zo breed. Spoor 3 en het perron zijn volgend jaar klaar. Intussen wordt ook gewerkt aan de nieuwe toegang tot het station vanuit de binnenstad, Stationsplein Oost. Dit plein komt gedeeltelijk boven de sporen 1,2 en 3 te liggen.
Over ruim twee jaar biedt station Utrecht Centraal ruimte aan 360.000 dagelijkse gebruikers. Daarmee is het hét knooppunt van het Nederlandse reizigersvervoer per spoor. Reizigers hebben straks meer ruimte en betere overstapmogelijkheden naar andere sporen en andere vormen van (openbaar) vervoer. Station Utrecht Centraal wordt het nieuwe 'stadshart' van Utrecht.

RET verhuurt fietskluizen op station Berkel Westpolder

RET verhuurt vanaf 1 december fietskluizen op station Berkel Westpolder. Hiermee biedt de Rotterdamse regiovervoerder haar reizigers op het station een vaste en beschermde plek voor de fiets. De reiziger reist zo makkelijk van deur tot deur zonder zorgen over de fiets op het station. Begin december worden naast de 20 bestaande fietskluizen nog 20 nieuwe kluizen geplaatst. RET hoopt met de komst van deze extra fietskluizen nog meer reizigers die op fietsafstand van het station wonen of werken deze service te bieden.  Pedro Peters, algemeen directeur RET: “De reiziger reist niet van station naar station, maar wil juist zo snel en comfortabel mogelijk de bestemming bereiken. Bereikbaarheid van het station en goede parkeerplekken voor auto’s en fietsers zijn daarbij heel belangrijk. De komende jaren zetten wij ons daarom in voor de komst van extra fietsparkeerplekken en P&R terreinen. Het aanbieden van deze fietskluizen past voor ons in deze ontwikkeling.”
Reizigers die gebruik willen maken van een fietskluis op station Berkel Westpolder sluiten via de RET een contract af voor een jaar. De kosten van een fietskluis zijn 109 euro per jaar. Kijk op www.ret.nl/fietskluis voor meer informatie of om aan te melden voor een fietskluis.

maandag 2 december 2013

Openbaar vervoer-apps OV Delay en Trein 100% Snelste verbeterd

Ze zijn allebei onlangs uitgebracht, allebei voorzien van een uiterlijk dat is afgestemd op iOS 7 en allebei willen ze een zo simpel mogelijke app voor het openbaar vervoer zijn. En nu hebben zowel OV Delay als Trein – 100% snelste updates gekregen die de apps voorzien van handige nieuwe functies. In OV Delay zie je nu op een kaart welke route je bus, tram of metro nog moet afleggen. Trein 100% Snelste voorziet onder andere in de mogelijkheid om reizen toe te voegen aan je agenda.