maandag 23 december 2013

Spoor rond Den Bosch vernieuwd

ProRail gaat het spoor aan de zuidkant van station Den Bosch komend voorjaar volledig vernieuwen. Tussen het station en het Drongelens kanaal komen nieuwe sporen, bovenleiding en beveiliging. Ook wordt het spoor heringericht zodat de doorstroming van het treinverkeer wordt verbeterd. De vernieuwing vindt plaats van 27 maart t/m 16 april en heeft zeer ingrijpende gevolgen voor het treinverkeer. Het is de laatste grote stap in het project Sporen in Den Bosch dat medio 2014 gereed is.
Door de werkzaamheden kan NS geen of minder treinen rijden op de onderstaande trajecten en worden er bussen ingezet. Wie de periode van 27 maart tot 16 april reist van en naar ‘s-Hertogenbosch, moet rekening houden met een extra reistijd van 30 tot 60 minuten.

zondag 22 december 2013

Ondertekening convenant spoorlijn Roodeschool - Eemshaven

De provincie Groningen wil de trein van Groningen naar Roodeschool in de toekomst een aantal keren per dag laten doorrijden naar de Eemshaven. Samen met een groot aantal partners in de regio maakt de provincie zich hier sterk voor. Een aantal partners levert ook een financiële bijdrage.

Om de gezamenlijke ambitie te bekrachtigen tekenen de betrokken partijen een samenwerkingsovereenkomst over de spoorlijn Roodeschool - Eemshaven.

In de Eemshaven moet de nieuwe trein aansluiten op de boot naar Borkum. Om de trein door te kunnen laten rijden moet het bestaande spoor worden verlengd en komen er twee nieuwe stations. Het station van Roodeschool wordt verplaatst en er komt een nieuw station Eemshaven.

Het is de bedoeling dat de trein van Roodeschool drie tot vier keer per dag gaat doorrijden naar de Eemshaven, drie keer in het laagseizoen en vier keer in het hoogseizoen. Dit gebeurt binnen de bestaande dienstregeling. Met de extra trein wordt de Eemshaven per spoor ontsloten voor het personenvervoer. Voor de verbinding moet 3 km nieuw spoor worden aangelegd. Daarnaast wordt ongeveer 4,3 kilometer bestaand goederenspoor aangepast. Ook moet er een aantal nieuwe overwegen komen en moet de beveiliging van het spoor aangepast worden. Verder moet het station van Roodeschool worden verplaatst. Het nieuwe station komt te liggen aan de Hooilandseweg. Het is de bedoeling dat de trein vanaf 2017 doorrijdt naar de Eemshaven.

zaterdag 21 december 2013

OV-chipkaart met reisrecht verloren? Vraag tijdelijke kaart aan!

Elke dag met trein, bus of metro naar college, in 't weekend met een koffer vol vuile was naar je ouders, of 's nachts aangeschoten op een koud perron op de nachttrein wachten. Studenten reizen gratis met de OV-chipkaart met een studentenreisproduct. Wat gebeurt er eigenlijk als je OV-kaart kapot gaat of nog erger, als hij gestolen wordt? Jaarlijks vragen 160.000 studenten een vervangende kaart aan. Dat lijkt simpel, maar zo simpel is het niet en het kost (arme) studenten ook nog eens heel veel geld, want de kosten worden tussentijds niet vergoed.
Er worden 400-500 vervangende OV-chipkaarten per dag aangevraagd door studenten! Studenten die wachten op een vervangende kaart betalen reiskosten in de eerste negen werkdagen zelf, behalve als de kaart buiten hun schuld om defect is geraakt. Het grootste gedeelte van de declaratieverzoeken van studenten is op dit moment een gevolg van kosten die studenten maken op het moment dat ze tijdelijk niet in het bezit zijn van een geldig studentenreisproduct als gevolg van een verloren/gestolen/defecte kaart. Het leveren van een vervangende kaart duurt zes tot negen werkdagen vanaf het moment van verwerken van de aanvraag.

vrijdag 20 december 2013

Station Goes in de lift

ProRail heeft vandaag drie nieuwe liften op station Goes in gebruik genomen. Dankzij de liften zijn de perrons vanaf nu voor iedereen zelfstandig toegankelijk en kunnen reizigers die slecht ter been zijn of een kinderwagen bij zich hebben deze veel makkelijker bereiken.
ProRail werkt hard aan het toegankelijk maken van stations voor iedereen.

De aanleg van de liften wordt gefinancierd vanuit het Rijk als onderdeel van het Programma Toegankelijkheid. Binnen dit programma voeren het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en NS een breed scala aan maatregelen uit op een paar honderd stations om reizigers met functiebeperking zoveel mogelijk zelfstandig te kunnen laten reizen. We stemmen ons werk af met belangengroepen zoals ouderenbonden, CG raad en de Oogvereniging.

De komende jaren worden veel stations aangepast, vooral regionale stations. In 2020 is 60 procent van de stations toegankelijk voor reizigers met een functiebeperking. In 2030 zijn alle stations volledig toegankelijk.

donderdag 19 december 2013

Arriva wint concessie Oost-Brabant

Arriva blijft de komende periode rijden in Oost-Brabant en mag vanaf 14 december flink uitbreiden in deze regio. De provincie Noord-Brabant heeft dat bekend gemaakt. De concessie Oost-Brabant heeft een looptijd van 10 jaar en een totale ordergrootte van bijna 700 miljoen euro.
In de concessie Oost-Brabant gaan 200 bussen rijden, waarvan 80 bussen van de huidige bestaande vloot. De nieuwe bussen zijn Euro 6-bussen en er wordt een zero emissie bus aangeschaft. Alle bussen worden uitgevoerd in de regionale huisstijl van Brabant. Bovendien hebben alle bussen gratis WiFi. De concessie biedt werkgelegenheid aan 550 fte.
Met een nieuwe dienstregeling wordt er slim ingespeeld op de vraag van de reiziger. De frequentie wordt verhoogd op lijnen waar veel gebruik van wordt gemaakt. Op tijden en lijnen waar de vraag minder is, gaan minder bussen rijden. Zo worden bijvoorbeeld de Volans lijnen uitgebreid tot een frequentie waarvoor de reizigers in de spits geen dienstregeling meer hoeft te raadplegen.

woensdag 18 december 2013

NS koopt Canadese locomotieven

De NS heeft 19 locomotieven besteld bij het Canadese Bombardier. Omdat de hogesnelheidstrein Fyra V250 in de ban is gedaan, laat de NS meer gewone treinen over het hogesnelheidsnet rijden en daar zijn de extra locomotieven voor nodig. De NS meldt niet hoeveel geld met de opdracht is gemoeid. De locomotieven moeten in december volgend jaar gaan rijden.

225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle

Het spoor in Zwolle, na Utrecht het grootste spoorknooppunt van Nederland, wordt uitgebreid en voor een groot deel vernieuwd. Het treinverkeer voor grote groepen reizigers in Noordoost-Nederland en de verbinding met de Randstad verbeteren hierdoor. Dat heeft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) afgesproken met de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel. In totaal trekken zij 225 miljoen euro uit voor de aanpak van spoorknooppunt Zwolle, 119 miljoen euro komt voor rekening van het ministerie, de overige 106 miljoen euro dragen de provincies bij, waarvan 70 miljoen euro uit reeds hiervoor beschikbare middelen.
“Zwolle behoort tot de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland en werkt als een soort scharnier tussen het spoor in de brede Randstad en dat van de vier provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel”, aldus staatssecretaris Mansveld. “In Zwolle komen vijf Intercity-verbindingen en drie regionale spoorlijnen samen. We investeren samen in een goede kwaliteit van spoorknooppunt Zwolle, om de trein zo nog aantrekkelijker te maken voor de reiziger.”
Er komt een kortere reistijd van Zwolle naar Groningen, Assen, Leeuwarden en Emmen, waarvan dagelijks zeker 35.000 reizigers profiteren. Zo verbetert de reistijd tussen Leeuwarden en de Randstad met drie minuten. Ook is er dan een betere aansluiting van intercity’s op regionale treinen in Groningen en Leeuwarden en de mogelijkheid om extra treinen per uur te laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden.
Hiervoor wordt het spoor tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte verdubbeld van twee naar vier sporen. Ook legt ProRail een vrije kruising voor deze sporen aan zodat de treinen van Zwolle naar Leeuwarden/Groningen en van Zwolle richting Emmen geen hinder van elkaar ondervinden. Daarnaast wordt het emplacement bij Zwolle aan de oostzijde aangepast zodat de treinen richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden/Groningen kunnen vertrekken. Het is de bedoeling dat de eerste aanpassingen aan het emplacement in 2017 gereed zijn, het totaal aan maatregelen rondt ProRail naar verwachting in 2021 af.

dinsdag 17 december 2013

ProRail vernieuwt ruim 100 jaar oude brug

De oude brug uit 1865 over het spoor tussen Enschede en Gronau wordt in het voorjaar van 2014 vernieuwd. Het huidige monumentale exemplaar in de Noord-Esmarkerrondweg wordt aan de gemeente overgedragen.
De oude brug wordt een op een vervangen. Er komt een nieuwe stalen brug die qua vormgeving past bij de naastgelegen fietsbruggen. De oude brug bereikt nu 'einde levensduur', na diverse herstelwerkzaamheden de afgelopen jaren. De nieuwe brug wordt zo gebouwd dat deze weer honderd jaar mee gaat. De twee fietsbruggen die er nu ook liggen, blijven gewoon gehandhaafd.
Voor het vernieuwingswerk zal het treinverkeer twee weekeinden worden stilgelegd. Zo wordt tijdens het eerste weekend in mei de spoorbrug verwijderd en zal de fundering voor de nieuwe landhoofden aangebracht worden. In het tweede weekend in juli zal het nieuwe dek worden geplaatst.
Na de marathon van Enschede wordt gestart met de werkzaamheden. Op maandag 28 april zal de brug over het spoor worden afgesloten voor het wegverkeer gedurende twaalf weken. In deze periode zal het doorgaande autoverkeer worden omgeleid. De omleidingsroute wordt met de gemeente vastgesteld. Een van de twee fietsbruggen blijft tijdens de werkzaamheden in gebruik, behoudens de twee weekeinden met grote werkzaamheden.

maandag 16 december 2013

Ideeën gezocht voor Zwols spoorfeest 2014

Volgend jaar juni viert Zwolle dat het 150 jaar geleden is dat officieel de eerste trein de Hanzestad binnen reed. Daarmee was de aansluiting op het  landelijke spoorwegennet een feit. Dat werd toen groots gevierd. Inwoners van Zwolle en (oud) medewerkers van de spoorwegen worden nu uitgenodigd om mee te denken over de invulling van deze feestelijke dag.
Na de voltooiing van de spoorbrug over de IJssel, kon op 4 juni 1864 de trein feestelijk worden onthaald op toen nog ‘hulpstation’ Zwolle. Tegenwoordig is station Zwolle het tweede spoorknooppunt van Nederland en wordt er verder geïnvesteerd in de bereikbaarheid en ontwikkeling van station, spoor en stationsomgeving.
Op zaterdag 7 juni 2014 is er daarom een feestelijk evenement op en rond station Zwolle om te vieren dat er 150 jaar spoor is in Zwolle. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van de voormalige onderhoudsloods van Nedtrain, vlak naast station Zwolle. Ook is het mogelijk de in aanbouw zijnde perrontunnel te bezoeken.
Het is de wens van alle betrokken organisaties dat Zwollenaren en geïnteresseerden zelf ook met ideeën komen om het jubileum vorm te geven, binnen en buiten het stationsgebied, voor, op en na zaterdag 7 juni. Heeft u een leuk idee voor een activiteit op het station of in de stad? Heeft u oude foto’s of verhalen over het station en het spoor in Zwolle? Stuur uw suggestie dan voor 31 januari 2014 naar ProRail Publiekscontacten via het contactformulier op de website www.prorail.nl.
Een samenwerkingsverband van organisaties uit de stad en de spoorsector gaat daar dan mee aan de slag. Betrokken organisaties zijn onder andere uit de spoorsector NS en de Vechtdallijnen, ProRail en uit de stad gemeente Zwolle, provincie Overijssel, Historisch Centrum Overijssel, Museum de Fundatie, Waanders in de Broeren en Zwolle Marketing. Ze hopen op onbegrensde creativiteit, maar er is geen sprake van onbegrensde mogelijkheden van uitvoering.

zondag 15 december 2013

Nieuwe dienstregeling NS

Vanaf zondag 15 december gaat de nieuwe dienstregeling van de NS in. Voor veel reizigers zullen er nauwelijks veranderingen merkbaar zijn. In de meeste gevallen gaat het om kleine wijzigingen in tijden of sporen.

Friesland

Tussen Leeuwarden en Meppel rijden extra Sprinters, waardoor u men drie in plaats van twee reismogelijkheden heeft tussen Leeuwarden en Zwolle
•Tussen Leeuwarden en Meppel/Zwolle rijden drie treinen per uur in plaats van twee.
•Op de stations Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega stoppen tussen de ochtend- en avondspits twee treinen per uur in plaats van één.
•Op de stations Leeuwarden, Heerenveen en Steenwijk stoppen tussen de ochtend- en avondspits drie treinen per uur in plaats van twee.

Nachttreinen Amersfoort

In de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag rijden nachttreinen tussen Amersfoort en Utrecht Centraal (v.v.). In Utrecht kunnen nachtelijke reizigers uit Amersfoort overstappen richting Amsterdam/Schiphol (en v.v.).

Geldermalsen

Met ingang van de nieuwe dienstregeling gaan de Sprinters tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen ook in de avonduren vier keer in plaats van twee keer per uur rijden. Hierdoor verbeteren ook de aansluitingen in Utrecht Centraal.

maandag 9 december 2013

Mansveld: geluid HSL binnen normen

De geluidsoverlast voor omwonenden van de hogesnelheidslijn blijft binnen de wettelijke normen. Dat stelde staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) tijdens een bezoek aan de gemeente Lansingerland. Mansveld baseert zich op metingen die door TNO worden uitgevoerd. De hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel rijdt door de gemeente Lansingerland in een verdiepte bak.

Naast de geluidsnormen die vastliggen in de Wet milieubeheer, zijn in het Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid in het verleden ook afspraken gemaakt over het geluid op de gevels van woningen als gevolg van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL). Metingen hebben uitgewezen dat de effectiviteit van de reeds getroffen geluidmaatregelen minder groot is dan de rekenmodellen uit het Tracébesluit. Daarom is nu een proef met aanvullende geluidmaatregelen gestart om de effectiviteit van alle geluidsmaatregelen weer gelijk aan het Tracébesluit te maken.

Volgens de staatssecretaris moeten deze maatregelen effectief en doelmatig zijn. Daarom worden de aanvullende geluidbeperkende maatregelen nu uitgebreid getest. De eerste fase van de proef bestaat uit het plaatsen van raildempers en geluidabsorberende platen in de spoorbak in Lansingerland. In de tweede fase worden mini-geluidschermen tussen de sporen geplaatst.

Architectonische fietsflat voor Hengelo

Met de komst van een architectonisch hoogstaande fietsflat, krijgen reizigers bij station Hengelo veel meer ruimte voor hun fiets. Het aantal stallingsplaatsen aan de voorzijde van het station wordt bijna verdubbeld. Planning is om de nieuwe fietsenstalling januari 2015 te openen.
Momenteel zijn treinreizigers in Hengelo voor een onbewaakte stalling van hun fiets aangewezen op een tijdelijke voorziening zonder overkapping op het stationsplein (170 plaatsen) en in de huidige fietsflat (990 plaatsen). Gezien de groei van het gebruik van de fiets en de trein, zijn er meer fietsplaatsen nodig. Met de bouw van de nieuwe fietsflat wordt hierin voorzien. Er is bovendien nog ruimte over om in de toekomst meer fietsplaatsen in het gebouw te realiseren.
De gemeente Hengelo en ProRail investeren samen in totaal 3,5 miljoen euro in de nieuwe fietsvoorziening. De gemeente ziet het als belangrijke voorwaarde voor de bereikbaarheid van de stad. Bovendien maakt de nieuwe stalling een einde aan de tijdelijke stalling van fietsen op het stationsplein. De nieuwe stalling is net als de huidige onbewaakt en gratis te gebruiken. Met de nieuwe stalling wordt ook een betere toegang gemaakt voor de bewaakte, betaalde fietsenstalling er pal naast.
De vernieuwing zal circa een jaar in beslag nemen. Oplevering wordt januari 2015 voorzien. Vanaf 23 december zal er een tijdelijke stalling van 1200 fietsplaatsen op stationsplein komen, ter hoogte van de huidige open stalling van 170 plaatsen. De voorbereiding daarvoor zijn deze week begonnen.
De vernieuwing van de fietsenstalling maakt voor ProRail onderdeel uit van het programma Ruimte voor de Fiets. Gemiddeld pakt ruim veertig procent van de reizigers de fiets naar het station. Om de reis van deur tot deur gemakkelijker en comfortabeler te maken verbetert ProRail samen met lokale overheden, fietsenstallingen en lost fietsparkeerproblemen op bij stations, door vervanging, uitbreiding en betere benutting van bestaande stallingen en door nieuwbouw. Sinds 1999 zijn er landelijk ruim 300.000 fietsplaatsen nieuw gebouwd en gemoderniseerd op bijna 400 stations. Het totaal aantal stallingsplaatsen bij stations is nu zo’n 400.000 en groeit de komende jaren naar ruim 500.000.

donderdag 5 december 2013

Treinverkeer Noord-Nederland gestaakt

Vanmiddag vanaf 14.00 uur wordt de treindienst ten noorden van de lijn Amsterdam-Zwolle uit veiligheidsoverwegingen stilgelegd. Dit naar aanleiding van de storm en de daarbij behorende code rood.

De trajecten waarop geen treinen rijden zijn:

Amsterdam – Haarlem
Amsterdam – Zaandam – Alkmaar – Den Helder/Hoorn - Enkhuizen
Zandvoort aan Zee/Haarlem – Alkmaar – Den Helder
Zwolle – Leeuwarden/Groningen
Leeuwarden – Stavoren/Harlingen
Leeuwarden – Groningen
Groningen – Roodeschool/Delfzijl/Veendam/Nieuweschans/Leer
Zwolle – Mariënberg – Emmen

Ook in de rest van het land kan er hinder zijn van de storm. Dit is een zeer ingrijpende situatie, noodzakelijk met het oog op de veiligheid  van reizigers en medewerkers.

Vervoerders komen samen voor één OV-chiploket

Op uitnodiging van de Consumentenbond praten de Openbaar Vervoer (OV)- bedrijven NS, Veolia, RET, GVB, Connexxion en HTM en OV-chipkaartproducent TLS op 13 december met elkaar over het realiseren van één OV-chiploket. De partijen komen bijeen op het kantoor van de Consumentenbond. Voor het overleg zijn ook Arriva en Syntus uitgenodigd. Zij hebben nog niet geantwoord op de uitnodiging. Tijdens de bijeenkomst overhandigen de Consumentenbond, Rover en de ANWB de petitie ‘Stop de OV-chaos’ die inmiddels door meer dan 34.000 consumenten is ondertekend.
Het gesprek komt voort uit de campagne ‘Stop de OV-chaos’ die de Consumentenbond, ANWB en Rover samen voeren voor één herkenbaar en laagdrempelig loket waar reizigers met al hun klachten en vragen over de OV-chipkaart terecht kunnen. Uit meldingen die bij de 3 belangenorganisaties binnenkomen, blijken veel reizigers van het kastje naar de muur gestuurd te worden als zij een probleem hebben met hun OV-chipkaart. Vooral als er met meerdere vervoerders is gereisd, is het voor consumenten vaak volstrekt onduidelijk bij wie zij terecht kunnen met een probleem. De oproep voor één loket wordt gesteund door de Tweede Kamer waar op dinsdag 3 december alle politieke partijen een motie hierover van SP-kamerlid Farshad Bashir steunden.

Officiële OV-chipkaart app voor iPhone en Android

Nederland krijgt binnenkort een officiële app voor de OV-chipkaart. De applicatie zal worden uitgebracht voor iPhone en Android en is gemaakt in opdracht van Translink, de ontwikkelaar van de OV-chipkaart in Nederland. Wanneer de applicatie exact uitkomt is nog niet bekend, maar de pijlen lijken gericht op het begin van 2014. In de app zie je je saldo, transacties en oplaadpunten.

woensdag 4 december 2013

Nieuwe sporen en perrons op Utrecht Centraal

Op station Utrecht Centraal gaat ProRail vanaf zaterdag 7 december aan de slag met het vernieuwen van spoor 3 en het verbreden van het perron. Tussen 7 en 16 december vertrekken treinen vanaf andere sporen dan gebruikelijk. Op maandag 16 december wordt het nieuwe spoor 2 in gebruik genomen. Reizigers ontvangen die dag een attentie om ze welkom te heten op het nieuwe perron.
De perrons worden een stuk breder: het perron van het nieuwe spoor 2 is straks bijna twee keer zo breed. Spoor 3 en het perron zijn volgend jaar klaar. Intussen wordt ook gewerkt aan de nieuwe toegang tot het station vanuit de binnenstad, Stationsplein Oost. Dit plein komt gedeeltelijk boven de sporen 1,2 en 3 te liggen.
Over ruim twee jaar biedt station Utrecht Centraal ruimte aan 360.000 dagelijkse gebruikers. Daarmee is het hét knooppunt van het Nederlandse reizigersvervoer per spoor. Reizigers hebben straks meer ruimte en betere overstapmogelijkheden naar andere sporen en andere vormen van (openbaar) vervoer. Station Utrecht Centraal wordt het nieuwe 'stadshart' van Utrecht.

RET verhuurt fietskluizen op station Berkel Westpolder

RET verhuurt vanaf 1 december fietskluizen op station Berkel Westpolder. Hiermee biedt de Rotterdamse regiovervoerder haar reizigers op het station een vaste en beschermde plek voor de fiets. De reiziger reist zo makkelijk van deur tot deur zonder zorgen over de fiets op het station. Begin december worden naast de 20 bestaande fietskluizen nog 20 nieuwe kluizen geplaatst. RET hoopt met de komst van deze extra fietskluizen nog meer reizigers die op fietsafstand van het station wonen of werken deze service te bieden.  Pedro Peters, algemeen directeur RET: “De reiziger reist niet van station naar station, maar wil juist zo snel en comfortabel mogelijk de bestemming bereiken. Bereikbaarheid van het station en goede parkeerplekken voor auto’s en fietsers zijn daarbij heel belangrijk. De komende jaren zetten wij ons daarom in voor de komst van extra fietsparkeerplekken en P&R terreinen. Het aanbieden van deze fietskluizen past voor ons in deze ontwikkeling.”
Reizigers die gebruik willen maken van een fietskluis op station Berkel Westpolder sluiten via de RET een contract af voor een jaar. De kosten van een fietskluis zijn 109 euro per jaar. Kijk op www.ret.nl/fietskluis voor meer informatie of om aan te melden voor een fietskluis.

maandag 2 december 2013

Openbaar vervoer-apps OV Delay en Trein 100% Snelste verbeterd

Ze zijn allebei onlangs uitgebracht, allebei voorzien van een uiterlijk dat is afgestemd op iOS 7 en allebei willen ze een zo simpel mogelijke app voor het openbaar vervoer zijn. En nu hebben zowel OV Delay als Trein – 100% snelste updates gekregen die de apps voorzien van handige nieuwe functies. In OV Delay zie je nu op een kaart welke route je bus, tram of metro nog moet afleggen. Trein 100% Snelste voorziet onder andere in de mogelijkheid om reizen toe te voegen aan je agenda.

woensdag 27 november 2013

Ook politici willen einde aan chaos OV-chipkaart

Tweede Kamerleden van ChristenUnie, Groen Links, PvdA, SP, VVD en 50Plus betuigden dinsdag 26 november hun steun aan de actie ‘Stop de OV-chip chaos’. De Consumentenbond voert deze campagne samen met Rover en ANWB voor één herkenbaar en laagdrempelig loket waar consumenten terecht kunnen met al hun vragen en klachten over de OV-chipkaart, ongeacht met welke vervoerder ze reizen.
De OV-chipkaart zorgt voor veel verwarring onder reizigers. Doordat de kaart een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van alle OV-vervoerders plus TLS, de producent van de kaart, worden reizigers met problemen van het kastje naar de muur gestuurd. Dit blijkt uit de vele meldingen die ANWB, Consumentenbond en Rover hierover ontvangen.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: “De verhalen die we binnenkrijgen zijn soms echt bizar. Zoals een man uit Amsterdam die met een ten onrechte geblokkeerde abonnementskaart worstelt. Het NS-loket in Amsterdam verwijst hem naar de website van de NS. Maar de site stuurt hem terug naar het loket, waar hij te horen krijgt dat hij naar een NS-loket in Hoorn moet. In Hoorn zeggen ze dat hij bij OV-chipkaartorganisatie TLS moet zijn. Maar TLS verwijst weer terug naar het NS-loket in Amsterdam. Dat is toch om gek van te worden!"
De Consumentenbond, ANWB en Rover bieden de vervoerders in december een petitie aan met het dringende verzoek een einde te maken aan de chaos. Tot nu toe ondertekenden ruim 33.000 consumenten de petitie 

dinsdag 26 november 2013

Werkgevers willen goed openbaar vervoer

VNO/NCW hebben een beroep gedaan op de vervoerbedrijven om een goed thumb ArrienkruytJPGkleinproduct te leveren voor hun werknemers. VNO/NCW hebben zich verplicht in het kader van het SER-akkoord minder schadelijke stoffen uit te stoten. Dat betekent minder autogebruik en meer vervoer per fiets en OV. Daar willen de bedrijven aan mee werken.
In de vergadering van de initiatiefgroep Samen op reis gebeurde afgelopen week iets bijzonders. De grote werkgevers vroegen om een goed aanbod voor hun werknemers. Eigenlijk een beetje beschamend dat de werkgevers aan de OV-bedrijven moeten vragen om te leveren wat vanzelfsprekend zou moeten zijn.
Voor het OV een unieke kans. Meer reizigers leiden tot meer opbrengsten. Meer reizigers leidt tot meer draagvlak bij de overheid om te investeren in het OV. Het is kort dag. VNO/NCW willen uiterlijk februari 2014 een concreet aanbod zien. Een concreet aanbod kan leiden tot een spectaculaire stijging van het gebruik van het OV. NS, FMN, stads- en streekvervoerders moeten het nu snel eens worden over een gezamenlijk aanbod. En ProRail moet ophouden met de treindienst te ontregelen.
Onder druk wordt alles vloeibaar. Wordt 2014 het jaar van de omslag in het OV?

donderdag 21 november 2013

RET introduceert de RET Alert App

RET introduceert de RET Alert App; de gratis app waarmee reizigers informatie over actuele verstoringen en omleidingen op het eigen, vaste traject kunnen ontvangen op hun smartphone of tablet. Zo weten reizigers waar ze aan toe zijn, nog vóór ze van huis vertrekken. Over welke route hij wordt geïnformeerd, of op welk tijdstip hij het RET Alert wilt ontvangen, dat bepaalt de klant zelf.
De reiziger selecteert de lijn(en), de dagen, en het tijdstip waarop hij het alert wil ontvangen. Zo kunnen reizigers iedere dag goed voorbereid de deur uit. De app is gemakkelijk te gebruiken en te downloaden via de App Store of Google Play.. Pedro Peters, algemeen directeur RET: “Een verstoring is op zich heel vervelend, maar helaas zijn storingen niet altijd te voorkomen. Daarom ben ik blij dat wij door deze app onze reizigers de mogelijkheid geven om nog vóór vertrek geïnformeerd te worden en bijvoorbeeld een alternatieve route te kiezen. Zo zijn onze reizigers beter geïnformeerd én kunnen ze aardig onderweg gaan met minder last van vertraging bij een verstoring.”
De RET Alert App is voor de RET ontwikkeld door Moop, ontwikkelaar voor mobiele applicaties en webservices. De app is aan een uitgebreide test onderworpen, eerst door RET-medewerkers en in de afgelopen maand door een groep externe gebruikers.

woensdag 20 november 2013

Spoorwegmuseum krijgt de Oscar van de amusementsindustrie

Gisteren is in Orlando bekend gemaakt dat De Vuurproef van Het Spoorwegmuseum de prestigieuze Thea Award ontvangt. Deze award kan worden beschouwd als de 'Oscar' voor de attractie-industrie wereldwijd. Directeur Paul van Vlijmen is verguld met de prijs: "Een overweldigend gevoel van trots. Zo'n grote internationale erkenning voor onze attractie die kennis biedt op de bagagedrager van het vermaak". De Thea Award wordt op 5 april 2014 officieel uitgereikt tijdens een groot gala in het oudste Disneyland Resort te Anaheim, Californië.
De Themed Entertainment Association (TEA) is een mondiale organisatie waarin designers, leveranciers en bouwers van attracties en themalocaties zijn verenigd. Jaarlijks reiken zij internationaal prijzen uit aan projecten op het gebied van 'Experience design' en 'Thema entertainment'. Tijdens de TEA bijeenkomst gisteren in Florida werden de prijswinnaars voor de beste nieuwe attracties bekend gemaakt. Het Spoorwegmuseum krijgt de prijs in de categorie '4D Simulator Limited Budget'.
De Vuurproef krijgt de prijs vanwege "het uitmuntende ontwerp en gedetailleerde uitvoering. Het museum slaagt erin met De Vuurproef het publiek te betrekken bij het onderwerp op een manier die je niet vaak terugziet in musea. De spanning en opwinding die bezoekers ervaren, is verwant aan pretparken maar versterkt tegelijkertijd de boodschap van Het Spoorwegmuseum". De tekst van het jury rapport:
This museum attraction demonstrates true excellence in design and execution. Highly detailed finishes and props, ambient lighting, special effects and media, make for a rich and visually very consistent experience. It manages to engage the public in a way not usually seen in museum attractions. The thrill and excitement experienced by fully engaging visitors is akin to a theme park experience, while also reinforcing the message of the railway museum at the same time. While entertained, visitors experience the responsibilities of being at the controls of a powerful locomotive.
Eerdere Nederlandse winnaars van een Thea Award zijn de Efteling, De Heineken Experience en het Nederlands Openluchtmuseum.
Het Spoorwegmuseum bedacht de Vuurproef zelf en ontwikkelde de attractie samen met partners Il luster, House of Secrets, Jaap Verburg Ontwerp, Kloosterboer en Hulskamp. De Vuurproef vertelt op originele wijze het verhaal van twee eeuwen spoorgeschiedenis met in de hoofdrol Rutger Hauer. Daarbij wordt gebruik gemaakt van elementen uit de pretparkindustrie. Bezoekers denken te beginnen aan een rondleiding door een museumdepot maar krijgen door een verrassende wending zelf de controle over een trein. Met deze attractie bouwt Het Spoorwegmuseum het concept van 'educatie door vermaak' verder uit.

Fietsparkeeroplossing van SPIE

SPIE Nederland heeft samen met KABA en Bcycle de Velosafe fietsparkeer oplossing ontwikkeld. De Velosafe is een elektronisch toegangscontrolesysteem met een bikefinder zoekfunctie en is speciaal ontwikkeld voor situaties waar het stallen van fietsen tot problemen leidt, zoals op stations, OV-overstappunten en scholen.
De Velosafe heeft een fietspoort, een looppoort en een betaalautomaat. Een fietser kan de fietspoort binnen rijden en kan dan door het aanbieden van een chipkaart of een telefoon met NFC (Near Field Communicatoion) de fietspoort open en betalen. Veel moderne smartphones zijn voorzien van NFC technologie. Met NFC kan men informatie overbrengen tussen een telefoon en andere NFC-apparaten, zoals telefoons, NFC betaalsystemen en toegangscontrolesystemen.
Jan Verkaik, divisiedirecteur van SPIE-ICS: “Dit is een belangrijke ontwikkeling voor SPIE. De groei en de dichtheid van de stedelijke bevolking, gecombineerd met steeds strengere milieu-eisen, hebben steden gedwongen om hun ontwikkeling anders in te richten. Deze situatie heeft geleid tot de opkomst van ‘Smart Cities’, gericht op het verbeteren van de stedelijke infrastructuur. Velosafe past daarom ook precies bij onze ambities op dit gebied."
Voor vaste gebruikers is het zelfs mogelijk om met een aan de fiets gemonteerde tag in- en uit te checken en te betalen. Als de fiets gestald is, kan de gebruiker via de looppoort de stalling verlaten en bij terugkomst met de chipkaart of zijn NFC telefoon de looppoort weer openen en zijn fiets ophalen. Wanneer de gebruiker zijn fiets heeft gepakt, kan hij na het aanbieden van zijn chipkaart of NFC telefoon via de fietspoort de stalling weer verlaten.
De incidentele gebruiker rijdt de fietspoort binnen en moet dan een chiplabel uit de automaat trekken. Dit chiplabel heeft een barcode en een plakstrip en dient aan de fiets te worden geplakt. Vervolgens kan de fietser zijn rijwiel stallen. De barcodelabel wordt van het chiplabel afgescheurd waarna de gebruiker de stalling via de looppoort kan verlaten door het aanbieden van de barcode aan een lezer. Op eenzelfde wijze kan de incidentele gebruiker de stalling betreden. Met het barcodelabel kan, indien gewenst, vóór het verlaten van de stalling met rijwiel bij de automaat worden betaald.
Verder voorziet Velosafe in een verwijssysteem wat helpt bij het zoeken naar een vrije plaats. De fietser kan bij terugkomst in de stalling met de bikefinder functie zijn fiets lokaliseren. Dit is bij een grote stallingen erg handig. Ook kan de bikefinder functie door de beheerder van de stalling worden gebruikt om zogenaamde weesfietsen te lokaliseren. Gemiddeld is 20% van de fietsen die bij een stalling staan, een weesfiets: een fiets die nooit of pas na hele lange tijd door de eigenaar wordt opgehaald. Hierdoor blijven fietsenstallingen onnodig lang vol en kunnen reizigers hun fiets steeds lastiger parkeren. Ook moeten er steeds meer stallingen worden bijgebouwd terwijl er tegelijkertijd plekken lang bezet worden gehouden.

dinsdag 19 november 2013

Storing bij 9292 legt prijsadvies een week lang plat

Door een hardnekkige storing bij reisplanner 9292 is al vier dagen lang niet te zien wat een reis kost. De dienst heeft nog tot donderdag nodig voor oplossing. Reizigers kunnen al vier dagen niet zien wat een reis kost op 9292.nl

zaterdag 16 november 2013

Elektrificatie, extra halte en hogere snelheid voor Kamperlijn

De Kamperlijn blijft een treinverbinding. Die keuze leggen Gedeputeerde Staten van Overijssel en B&W van de gemeente Zwolle en Kampen aan Provinciale Staten en de raden voor, na een studie rond de vervoersopties bus, trein en tram. Met de keuze voor de trein krijgt het spoortraject tussen Zwolle en Kampen de komende jaren een flinke opknapbeurt door elektrificatie van de lijn, de aanleg van meer haltes en een hogere frequentie. De uitbreiding vindt in verschillende fases plaats.
Tussen 2015 en 2017 wordt de Kamperlijn geëlektrificeerd en komt er een halte in Stadshagen en een tunnel voor het autoverkeer ter hoogte van de nieuwe halte. De tunnel is nodig om de verbinding tussen de verschillende wijken in Stadshagen te verbeteren en de veiligheid rond het spoor te garanderen. Ook gaat de snelheid van de trein omhoog van 100 naar 130 tot 140 km/uur. Daarnaast wordt naast de bestaande spoorbrug over de Blaloweg in Zwolle een fietsbrug aangelegd, waarmee de fietssnelweg tussen Zwolle en Kampen wordt verbeterd.
Het afgelopen anderhalf jaar hebben de drie overheden de verschillende vervoersopties voor de Kamperlijn, te weten: bus, trein en tram bestudeerd en tegen elkaar afgewogen. Met de keuze voor de trein blijft het oorspronkelijke doel voor het realiseren van een kwalitatief goede  verbinding tussen Zwolle en Kampen en de tussengelegen woon- en werkgebieden overeind. Met de halte in Stadshagen krijgen ook de inwoners van Stadshagen een directe aansluiting op het spoornet.
Nadat de eerste fase is afgerond willen de provincie en de gemeenten Zwolle en Kampen de lijn verder ontwikkelen. Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met de eventuele aanleg van haltes bij Voorsterpoort, Werkeren en Kampen-Oost en de uitbreiding van de frequentie van twee naar vier keer per uurin latere jaren. Met de fasering in de verbetering van het spoortraject sluiten de provincie en gemeenten aan bij het tempo van de ruimtelijke en economische ontwikkelingen van de Netwerkstad Zwolle Kampen.
De totale kosten van het project tot 2018 worden geraamd op € 24,75 miljoen. Hiervan neemt de provincie € 15,35 miljoen euro voor haar rekening voor het opwaarderen van de spoorverbinding en een bijdrage aan de tunnel. Voor het aanleggen van de halte Stadshagen, de autotunnel en de fietsverbinding over de Blaloweg reserveert de gemeente Zwolle € 8,9 miljoen. De gemeente Kampen betaalt € 500.000,-- voor het aanpassen van het station Kampen.
De trein sluit goed aan op de wens voor kwalitatief goed vervoer tussen Zwolle en Kampen. En de elektrificatie van de lijn bespaart op de exploitatiekosten, het energiegebruik, verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidsoverlast in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Daarnaast zorgt elektrificatie voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een kwartierdienst in de toekomst mogelijk is.
De busvarianten sluiten niet goed aan op de kwaliteitseisen. De reistijd met de bus is langer en de bus is minder goed in staat om in de spits grote aantallen reizigers te vervoeren. Voor de tramvariant bleek uit de eerdere aanbestedingsronde dat deze  in deze economische tijden niet haalbaar is en dat doortrekken van de tram naar de binnenstad financieel niet haalbaar is, waardoor de exploitatie onrendabel wordt.

woensdag 13 november 2013

Meer concurrentie op het Nederlandse spoor levert jaarlijks 300 miljoen op

Het Europese vierde Spoorpakket, gericht op het wegnemen van technische en economische barrières en het bevorderen van een verdere liberalisering van het Europese Spoorpakket, biedt grote voordelen in termen van besparing van publieke middelen, verhoging van de klanttevredenheid en versterking van de regionale economie in Nederland.
Dit is de uitkomst van het onderzoek dat in opdracht van de Federatie van Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) door onderzoek- en adviesbureau Twynstra Gudde is uitgevoerd. Doel was om in open afstemming met decentrale overheden een analyse uit te voeren van de impact van het vierde Spoorpakket op het openbaar vervoer. Bij de analyse is onder meer gekeken naar de specifieke eisen die aan het regionale openbaar vervoer gesteld worden, zoals de aansluiting tussen het regionaal vervoer en het Hoofdrailnet. Zaken zoals een efficiënt gebruik van het spoornet, de rol van decentrale overheden en de toegang tot en beschikking over infrastructuur (stations, reizigersinformatie en kaartverkoop) hangen daar direct mee samen.
De huidige 20 opdrachtgevers van het Openbaar Vervoer in Nederland, moeten inzicht krijgen in alle kosten en opbrengsten in het Spoor/OV en in de winstgevendheid en verlieslatendheid per spoorlijn. Dat inzicht leidt tot een optimalisering van regionale netten en het nationale net. Zo wordt daadwerkelijk invulling gegeven aan het deur tot deur vervoer voor de reiziger. Bovendien wordt zo uitvoering gegeven aan het uitgangspunt van het vierde Spoorpakket, om bij publieke investeringen zo hoogst mogelijke reizigersaantallen en reizigerstevredenheid te genereren voor reiziger en
belastingbetaler. FMN partijen geven in nauwe afstemming met hun opdrachtgevers een verdere uitwerking aan het regionale vervoersmix scenario. In de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) die de nationale overheid ontwikkelt, wordt gekozen voor deur tot deur vervoer. Daarbij wordt vervolgens vooral uitgegaan van het hoofdrailnet (HRN).

maandag 11 november 2013

RET introduceert nieuwe functionaliteit OV-chipkaart: OVMiles

De RET introduceert als eerste vervoerder een loyaliteitsprogramma voor haar klanten met gebruik van de OV-chipkaart: OVMiles. Het enige dat de reiziger hoeft te doen om Miles te sparen is reizen met z’n OV-chipkaart. Deelname aan het programma is gratis. Hoe meer kilometers een reiziger reist met de RET, hoe meer Miles hij spaart.
De RET was het eerste vervoersbedrijf in Nederland dat destijds de OV-chipkaart introduceerde en vindt het nu tijd voor een nieuwe fase. Pedro Peters, algemeen directeur RET: “Wij hebben altijd gezegd dat we met de chipkaart meer mogelijkheden gingen bieden voor de klanten. Nu zijn we zo ver dat we onze klanten een, voor het OV, uniek aanbod kunnen doen met OVMiles.”
Met OVMiles kunnen OV-chipkaart gebruikers naast het gemak van de kaart ook sparen voor leuke kortingen en extra’s. De RET start deze week met een testperiode onder 1.000 reizigers. Na een geslaagde testperiode, is het programma in januari open voor alle reizigers, die gebruik maken van het vervoer van de RET. RET is vandaag begonnen met de werving van 1.000 ‘testklanten’. Hierbij geldt “Wie het eerst komt......”Het nieuwe loyaliteitsprogramma is bedoeld voor klanten van de RET en wordt mogelijk gemaakt door de speciale samenwerking tussen RET en 21 toonaangevende Rotterdamse bedrijven, zoals Blijdorp, Euromast, Feyenoord, Hotel New York, SS Rotterdam, Spido en museum Boymans van Beuningen.  OVMiles is een nieuwe toepassing op de OV-chipkaart, ontwikkeld door RET  met de medewerking van en gecertificeerd en getoetst door TranslinkSystems (TLS).
Klanten van de RET kunnen gratis meedoen aan OVMiles.Via de OV-chipkaart staat iedere gereisde kilometer automatisch voor een gespaarde Mile. Deze Miles kunnen via de speciale site OVmiles.nl of direct bij een deelnemend bedrijf worden gebruikt voor korting of extra’s zoals een cadeautje of een exclusieve rondleiding. Daarnaast worden reizigers die gekozen hebben voor een reis met het OV naar de OVMiles-partners regelmatig met een extraatje beloond. RET en deelnemende bedrijven organiseren speciale aanbiedingen en winacties, via website en mailings. Iedere deelnemende klant kan via een eigen account Miles besteden en bijhouden hoeveel Miles gespaard zijn.
Naast het reizen van A naar B’ wil RET haar klanten steeds meer service bieden, onder andere met ‘de aanvullende diensten van de OV-chipkaart. Eerder dit jaar was dat reizen op rekening voor bedrijven en recent ook de Scholenkaart waarmee scholen de reiskosten na afloop per factuur kunnen betalen. Met de komst van OVMiles verwacht de RET haar reizigers nog meer aan zich te binden. Na aanmelding en activatie van de OV-chipkaart hoeft de klant er niets extra’s voor te doen. RET wil daarnaast het gebruik van het OV naar echt Rotterdamse bestemmingen stimuleren.  De OVMiles-partners, waar reizigers hun Miles kunnen besteden, verwachten dankzij het OVMiles programma een nieuwe groep klanten aan zich te binden. De typisch Rotterdamse attracties worden veel bezocht door  toeristen of mensen die in Rotterdam een dagje uit gaan, terwijl de inwoners van de regio Rotterdam ook van een bezoek aan de Spido, Feyenoord of de SS Rotterdam kunnen genieten.

zaterdag 9 november 2013

Je gebruikte treinkaartje doorgeven, mag dat?

Het is een creatief idee om geld te besparen en anderen te helpen; je gebruikte, maar niet gestempelde treinkaartje doorgeven aan een andere reiziger voor hergebruik. Deze week werd er een Facebook pagina geopend met het doel om mensen makkelijker in staat te stellen om dit te doen. De pagina was al snel een grote hit (meer dan 8000 likes) en er werd al over geschreven in AD en Parool. De vraag is nu: mag dit? Voordat bepaald kan worden of het treinkaartje doorgegeven mag worden moet bekeken worden hoe zo’n treinkaartje gekwalificeerd kan worden. De Voorwaarden Enkele Reis en Retour van de NS geven aan dat er bij de aanschaf van een kaartje een vervoersovereenkomst wordt gesloten met de NS. De reiziger betaalt het verschuldigde bedrag en krijgt in ruil daarvoor het

vrijdag 8 november 2013

Vervoerder Arriva test mobiel reis- en betaalsysteem

Vervoerder Arriva Nederland test sinds deze week het mobiele reis- en betaalsysteem Touch&Travel. Daarbij dient de smartphone als vervoerbewijs tijdens de reis. De proef wordt uitgevoerd met een vooraf geselecteerd aantal testpersonen die kunnen reizen met de noordelijke treinlijnen in de provincies Friesland en Groningen en enkele buslijnen van Arriva in de provincie Friesland. Arriva wil de bevindingen van de proef ook delen en bespreken met geïnteresseerde partijen, met als doel de ‘volgende evolutionaire stap’ in het openbaar vervoer te definiëren. Een intelligent backend systeem verzorgt de complexe route- en tariefbepaling. Facturering vindt achteraf plaats door middel van automatische incasso. Gemaakte reizen en facturen kunnen worden ingezien via een internetportaal.

donderdag 7 november 2013

Nederlandse rechter stelt AnsaldoBreda in het gelijk

De rechtbank in Utrecht heeft zich gisteren tegen de NS en in het voordeel van AnsaldoBreda, de Italiaanse fabrikant van de V250, uitgesproken. De rechtbank gaf opdracht voor een onafhankelijk onderzoek naar het functioneren van de Fyra V250 treinen en wees het verzoek van AnsaldoBreda toe.
Een team van onafhankelijke experts gaat de kwaliteit van de treinen beoordelen en waarderen. De deskundigen zullen uitsluitsel geven over de vraag of de door AnsaldoBreda aan de NS en de Belgische NMBS geleverde treinen voldoen aan de contractuele verplichtingen. Ook wordt onderzocht of er onoverkomelijke defecten bestaan die toekomstig gebruik door de Nederlandse en Belgische spoorwegen verhinderen. Ten derde spreekt het team zich uit over de vraag of AnsaldoBreda adequate stappen heeft ondernomen nadat er in Januari van dit jaar problemen met de treinen werden geconstateerd.
Deze beslissing staat haaks op het eerdere vonnis van 3 juli jl. waarin de rechter zich uitsprak in het voordeel van NS en NMBS. Tegen de uitspraak van de rechtbank van vandaag kunnen NS en NMBS niet meer in beroep gaan.
De rechter heeft bepaald dat de betrokken partijen op uiterlijk 28 november gezamenlijk de leden van het team moeten hebben gekozen.
In de afgelopen weken hebben meerdere Noord-Europese media gegevens uit het Mott MacDonald rapport gepubliceerd. De conclusies van dit rapport, dat in opdracht van de NS uitgevoerd door het prestigieuze onderzoeksbureau Mott MacDonald is opgesteld, wijzen onmiskenbaar uit dat de Fyra V250 treinen veilig en betrouwbaar zijn.

dinsdag 5 november 2013

Londense 'cabs' voeren taxi ranglijst aan

Voor het zesde jaar op rij zijn de taxi's in Londen verkozen tot de beste ter wereld, zo blijkt uit het jaarlijkse wereldwijde taxi onderzoek van Hotels.com. Londen veroverde 22 procent van de stemmen, waarmee de Britse hoofdstad de concurrentie ver achter zich liet. New York volgt op plaats twee met 10 procent van de stemmen, net voor Tokio, dat 9 procent van de stemmen wist te behalen. Amsterdam volgt op een gedeelde vijfde plaats.

 's Werelds beste taxi's
 1. Londen (22%)
 2. New York (10%)
 3. Tokio (9%)
 4. Berlijn (5%)
 5. Amsterdam (4%)
 5. Madrid (4%)
 5. Mexico-Stad (4%)

Van de 33 steden in het onderzoek voert Londen de ranglijst aan in vijf van de zeven categorieën, waaronder netheid, omgevingskennis en rijgedrag. Hoewel de Londense taxi's ook het best presteren als het gaat om vriendelijkheid (23 procent), vinden reizigers deze categorie het minst belangrijk, waardoor Londense taxichauffeurs wellicht wat gas zullen gaan terugnemen.

vrijdag 1 november 2013

Rover ontevreden over herfstvakantie op het spoor

Rover is zeer ontevreden over de prestaties op het spoor tijdens de herfstvakantie. Veel reizigers werden gedupeerd door (uitgelopen) werkzaamheden, vertragingen en te korte treinen. Rover ontving 800 klachten over volle treinen tijdens de herfstvakantie, wat grotendeels te wijten is aan de enorme hoeveelheid buitendienststellingen op het spoor waar door NS bovendien slecht op werd ingespeeld.
Geplande en ongeplande werkzaamheden, misrekening van spoorcapaciteit en nakomende seinstoringen dupeerde vele reizigers deze herfstvakantie. Daarnaast waren veel reizigers door buitendienststellingen aangewezen op vervangende bussen en extra overstappen, ook op werkdagen. Bijvoorbeeld op het traject Haarlem-Amsterdam, waar duizenden reizigers op vrijdag in de spits op schaarse bussen moesten wachten. Reizigers tussen Utrecht en Nijmegen moesten omreizen via Den Bosch, maar vanaf Den Bosch reden minder intercity’s die bovendien niet maximaal verlengd waren. Het resultaat werd door veel reizigers omschreven als “veevervoer”.
“De enige oplossing in de ogen van ProRail en NS is kennelijk dat een substantieel deel van de reizigers wegblijft. Ik moet zeggen: daar wordt door ProRail en NS serieus aan gewerkt”, concludeert Rover. De Reizigersvereniging observeert dat het met de reizigershinder door buitendienststellingen van kwaad tot erger gaat, en dat een andere benadering met meer oog voor beperking van reizigershinder hoogstnoodzakelijk is.
Rover wil dat ProRail de vele buitendienststellingen staakt en NS een einde maakt aan het veel te krap plannen van materieel. Rover zal de gevolgen van de vele buitendienststellingen tijdens de herfstvakantie aan de orde stellen in het Locov (landelijk overleg consumentenbelangen openbaar vervoer).

donderdag 31 oktober 2013

Intercom verbetert gebruiksgemak liften station Eindhoven

ProRail en NS hebben de dienstliften op station Eindhoven voorzien van een intercomsysteem. Ook hebben de liften een nieuwe laag verf gekregen en hangen er aan de binnenzijde van de liften nieuwe afbeeldingen van Eindhoven. Dankzij de intercom kunnen reizigers die afhankelijk zijn van de lift, vanaf het perron direct contact leggen met de servicemedewerkers van NS op het station. Deze komen dan zo snel mogelijk ter plaatse om hen in de lift te begeleiden.
De dienstliften op station Eindhoven kunnen niet zelfstandig worden bediend. Mensen die van de lift gebruik willen maken, kunnen hiervoor een afspraak maken en worden dan opgevangen en begeleid door de servicemedewerkers van NS. Zonder afspraak moesten mensen tot nu toe zelf op zoek naar een medewerker die hun verder kon helpen. Dat hoeft niet meer. Wanneer mensen al op het perron zijn, kunnen ze via de intercom direct contact leggen met de servicemedewerkers, zodat er zo snel mogelijk iemand ter plaatse komt. Wanneer mensen van buiten het station naar de perrons toe willen, blijft het maken van een afspraak wel noodzakelijk.
Station Eindhoven is uit haar jasje gegroeid en wordt op dit moment grondig verbouwd. Het station krijgt een nieuwe, 13 meter brede reizigerspassage met aan weerszijde winkels en horecagelegenheden. Er komen liften en op- en neergaande roltrappen naar alle perrons, zodat iedereen zelfstandig kan reizen. Op dit moment wordt gebouwd aan het eerste deel van de nieuwe onderdoorgang.

maandag 28 oktober 2013

Kinderen ook in november gratis met het OV

Kinderen reizen ook in november gratis met het OV. Omdat honderden ouders en grootouders in september gebruik maakten van deze aanbieding, wordt de succesvolle OV-actie herhaald. Daarnaast kunnen volwassenen naar drie geselecteerde evenementen reizen waarbij voor hen de aanbieding twee voor de prijs van één geldt. De aanbiedingen maken deel uit van de campagne Ervaar het OV.
In november kunnen reizigers in het regionaal openbaar vervoer in Oost-Nederland (uitgezonderd Twente en Almere) voordelig reizen naar een aantal geselecteerde evenementen. Voor evenementen in het Aviodrome in Lelystad, Paleis het Loo in Apeldoorn en de Winterfair in de Evenementenhal Hardenberg, geldt dat twee personen reizen voor de prijs van één.

Data evenementen:
- Aviodrome Lelystad Flight Simulator Weekend 2 en 3 november
- Paleis Het Loo Apeldoorn Spirit of Winter 13 t/m 17 november
- Evenementenhal Hardenberg Winter Fair 22 t/m 24 november

Reizigers naar Spirit of Winter bij Paleis Het Loo krijgen op vertoon van hun reisticket bovendien 2,50 euro korting op een volwassenkaart bij de kassa van Spirit of Winter

zaterdag 26 oktober 2013

Goedkoop, veilig openbaar vervoer van deur tot deur: gCab Zuidoost

foto: Auke VanderHoek
Bewoners in Amsterdam Zuidoost hebben behoefte aan openbaar vervoer van deur tot deur. Vanaf vrijdag 18 oktober is dat mogelijk: gCabs Zuidoost, goedkoop, veilig en goed voor het milieu.
De behoefte aan goedkoop openbaar vervoer in Amsterdam Zuidoost van huis naar markt, kerk of een evenement is groot. In deze behoefte wordt met het huidige openbaar vervoer niet voorzien. Bus en metro stoppen niet voor de deur maar op dreven vaak honderden meters van de voordeur van de bewoner. Met veel boodschappen of bij slecht weer is dit niet fijn.
Urwin Vyent, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer: “Ik ben blij dat we bewoners van Zuidoost nu eindelijk kunnen bieden waar zij behoefte hebben. Betaalbaar, betrouwbaar en veilig vervoer van deur tot deur. Ik ben ervan overtuigd dat Zuidoost over een paar jaar groen ziet van de gCabs.
Begin volgend jaar start een leerwerktraject met baangarantie waarbij werklozen ervaring kunnen opdoen als chauffeurs. Tjeerd Herrema, portefeuillehouder Arbeidsmarkt en Economie:”Het gaat om ongeveer 60 vacatures die we kunnen vullen. Dat past uitstekend in ons plan om de komende periode 300 werkzoekenden in Zuidoost aan een opleiding met baangarantie te helpen.”
De gCabs staan bij metro- en treinstations in Amsterdam Zuidoost, maar kunnen ook onderweg aangehouden worden of gereserveerd via 088 0121011.
De prijs voor een rit in een gCab is laag: in Zuidoost betaalt een passagier voor een rit tot twee kilometer € 2,50 en in Zuidoost maximaal € 5. Het is ook veilig. De chauffeurs zijn opgeleid voor hun vak en de gCabs voldoen aan alle veiligheidseisen. Er is gekozen voor elektrisch vervoer omdat dit vervoermiddel geen fijnstof en roet uitstoot. De proef met de gCabs duurt drie jaar. Het is de bedoeling dat er in 2015 dertig gCabs in Zuidoost rijden. Stadsregio Amsterdam en stadsdeel Zuidoost dragen financieel bij aan de proef.

donderdag 24 oktober 2013

ProRail en TU Delft investeren 8,6 miljoen in wetenschappelijk onderzoek en onderwijs spoor

‘Meer treinverkeer op het bestaande spoor is alleen mogelijk met hoogstaande techniek en innovaties. Samen met de wetenschap streeft ProRail ernaar om deze hoge ambitie waar te maken’, aldus president-directeur van ProRail  Marion Gout- van Sinderen tijdens het driedaagse symposium RailaHead in Delft. Tijdens het symposium, ter ere van de inauguratie van prof.dr.ir. Rolf Dollevoet, ondertekenen ProRail en TU Delft een overeenkomst die hun samenwerking bezegelt.  De twee partijen investeren  8,6 miljoen euro in wetenschappelijk onderzoek en de ontwikkeling van masteronderwijs op het gebied van rail. 
Dat wetenschappelijk onderzoek loont blijkt uit eerder onderzoek van Rolf Dollevoet, werkzaam bij ProRail en deeltijd hoogleraar Railbouwkunde aan de TU Delft. Zijn onderzoek naar het optimale profiel van spoorstaven heeft ProRail omarmd en heeft geleid tot flinke besparingen en een afname in storingen.  ‘Hij is daarmee een voorbeeld voor het vakmanschap in onze organisatie. Maar wij hebben meer mannen en vrouwen als Dollevoet nodig. Ook in de toekomst. Verdere ontwikkeling van masteronderwijs Rail is mede daarom ontzettend belangrijk’, aldus Marion Gout- van Sinderen.
Daarom slaan TU Delft en ProRail de handen ineen om met hoogwaardig en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek en onderwijs bij te dragen aan een beter spoor.
De komende vier jaar investeren ProRail en TU Delft gezamenlijk ruim 8,5 miljoen euro in onderzoek en onderwijs op het gebied van rail. ProRail investeert  5,5 miljoen in onderzoek en onderwijs aan de TUD op het vlak van Rail. TU Delft investeert 3,1 miljoen in begeleiding en infrastructurele kosten van de onderzoekers.

woensdag 23 oktober 2013

Meer treinen alleen mogelijk door innovatie spoor

‘Innovatie en nieuwe technologie zijn noodzakelijk om ook in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden.’ Dat stelt Rolf Dollevoet op donderdag 24 oktober in zijn intreerede als hoogleraar Railbouwkunde aan de TU Delft. ‘We eisen in Nederland steeds meer van ons spoorwegnet. Meer reizigers, meer treinen, meer goederenvervoer per spoor. Om te kunnen blijven groeien en te blijven voldoen aan eisen voor veiligheid en beschikbaarheid moet er iets fundamenteels veranderen in het spoorsysteem. We moeten nu een systeemsprong maken met het spoor. Je kunt dit vergelijken met de ontwikkeling in de communicatiewereld. Vroeger ging daar alles ook via een koperdraadje; nu via glasvezels’, zegt prof.dr.ir. Rolf Dollevoet in zijn intreerede als hoogleraar Railbouwkunde aan de TU Delft. ‘Het oplossen van storingen kan slimmer. In plaats van kleine storingen aan individuele componenten op te lossen, is het veel beter om te kijken of je die componenten wel nodig hebt, én of die componenten niet slimmer kunnen.’
Dollevoet, die ook in dienst is van ProRail, bracht dit zelf eerder in de praktijk met een onderzoek naar defecten die in de kop van een spoorstaaf ontstaan door treinbelasting. Hij ontwikkelde een spoorstaafprofiel dat de kans op spoorstaafdefecten sterk verkleint, wat het aantal storingen vermindert. Dit leverde ProRail een vermindering van onderhoudskosten op van 50 miljoen euro per jaar. ‘Dat is maar één voorbeeld. Dit soort innovaties zijn mogelijk bij tal van spoorcomponenten. Zo zou het bijvoorbeeld goed zijn als we het aantal wissels zouden kunnen verminderen en het aantal overwegen.’
‘Voor dat soort grote ingrepen is wel overzicht nodig. Ik vergelijk het spoorsysteem nu wel eens met een bord spaghetti. Als je in het bord zit, denkt iedereen overal een beginnetje te zien. Pas als je boven het bord hangt, zie je wat er écht aan de hand is. Ik denk dat hierin ook een rol is weggelegd voor de TU Delft. Wij kunnen dat totaalbeeld bieden. De TU Delft zit wetenschappelijk in de top drie op wiel/rail contactgebied.’
‘En er is nog een ander belangrijk aspect waar de TU aan kan bijdragen. De innovaties in het spoor zijn technisch vaak niet eens zo heel erg ingewikkeld. Het zijn vaak simpele, slimme ideeën. Maar om die innovaties ook echt in gang te zetten en door het systeem te krijgen, dát is vaak de ultieme uitdaging.’

dinsdag 22 oktober 2013

Kilometers vreten bij spoorvernieuwing Friesland en Groningen

Het spoor in Friesland en in Groningen staat voor ProRail komende week in het teken van vernieuwen van vele kilometers spoor, wissels, overwegen en een compleet spoorviaduct. Tussen Steenwijk en Heerenveen worden met een robottrein in een keer 17.000 dwarsliggers vernieuwd. En tussen Groningen en Nieuweschans wordt juist op vijf plekken tegelijk gewerkt.
Het is ook de week van de afronding. Want zowel tussen Groningen en Nieuweschans/Leer en Veendam als tussen Steenwijk en Heerenveen is afgelopen jaar vaker langdurig gewerkt. Het spoor is op verschillende plekken na deze herfstvakantie dan weer in topconditie gebracht.
Voor reizigers betekent het werk komende week wel hinder want er rijden geen treinen. Tussen Steenwijk en Heerenveen in totaal negen dagen en tussen Groningen en Nieuweschans/Leer vijf dagen. Samen met vervoerders is gekozen voor komende herfstvakantie omdat er dan minder reizigers zijn. Zie voor meer informatie NS.nl en Arriva.nl.
Tussen Steenwijk en Heerenveen wordt vanaf zaterdag vanuit Heerenveen richting Wolvega met de robottrein gewerkt. Die vernieuwd per dag circa 2 kilometer spoor. Het laatste weekend van de vakantie ligt de nadruk op het werk vlakbij station Heerenveen waar een wissel wordt vernieuwd. Om zoveel mogelijk werk in een keer te doen en de hinder voor reizigers te beperken wordt in deze periode ook aan het perron gewerkt bij station Wolvega.
Op het spoor van Groningen naar Nieuweschans/Leer en Veendam wordt op een vijftal plekken gewerkt. Het gaat om circa 1000 meter nieuw spoor bij Zuidbroek, 200 meter nieuw spoor bij Waterhuizen en aldaar ook nog vernieuwing van vijf wissels. Een deel van het schouwpad wordt vernieuwd nabij station Hoogezand-Sappemeer en de overweg Kalkwijk krijgt er nieuwe beplating voor het wegverkeer.
Meest opvallende klus is het vernieuwen van het spoorviaduct over de N33. Er komt een breder viaduct omdat Rijkswaterstaat en de provincie er de autoweg verbreden. Woensdag zal het oude viaduct verwijderd worden en vrijdag het nieuwe erin worden gezet. Het weekeinde is dan nodig voor afwerking.
ProRail zorgt voor 7000 kilometer spoor en beheert 397 stations. Over het spoor worden dagelijks circa 1 miljoen treinreizen gemaakt en rijden er ruim 350 goederentreinen met een gezamenlijke vracht van 115.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 4000 mensen.

maandag 21 oktober 2013

Reizigers over vernieuwd spoor Heerlen

Vanochtend vroeg is de eerste trein over het nieuwe spoor in Heerlen gereden. De afgelopen 10 dagen hebben ProRail en aannemer VolkerRail keihard gewerkt om hier sporen en wissels te vernieuwen. ProRail wil reizigers en omwonenden graag bedanken voor hun geduld en kijkt terug op een geslaagde klus.
In tien dagen tijd zijn grote delen van het spooremplacement in Heerlen vernieuwd. Dit vermindert de kans op storingen en zorgt ervoor dat de treinen comfortabel en veilig over het spoor kunnen blijven rijden.
ProRail kijkt terug op een geslaagde klus. In totaal is er dit najaar in Heerlen bijna 12 kilometer spoorstaaf vernieuwd, ruim 29.000 dwarsliggers en 15.000 ton ballast (spoorgrind). Wel waren de gevolgen voor de reizigers met name de afgelopen 10 dagen ingrijpend. De gehele herfstvakantie was er geen treinverkeer mogelijk rondom Heerlen en hebben NS en Veolia bussen in gezet.

donderdag 17 oktober 2013

Deutsche Bahn presenteert alternatief voor HSL

Vandaag heeft Arriva samen met moederorganisatie Deutsche Bahn bij Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu een alternatief ingeleverd voor het voorstel dat NS onlangs indiende inzake het niet laten rijden van de Fyra. Tijdens de hoorzitting ‘Vervoer HSL-Zuid/Alternatief Fyra’ heeft Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland, dit plan toegelicht aan de leden van de Vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Milieu. Het alternatief van Arriva – Deutsche Bahn heeft grote voordelen voor zowel de reiziger als de schatkist. Meest in het oog springende verschil met het door de Staatssecretaris geaccepteerde NS-voorstel is dat Arriva - Deutsche Bahn al eind 2016 met nieuwe, comfortabele hoge snelheidstreinen wil gaan rijden over de HSL-spoorlijn. Deze lijn werd een aantal jaren geleden opgeleverd en de aanleg heeft meer dan € 7 miljard gekost.

Aangepaste dienstregeling bij sneeuw en strenge vorst

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu stuurde vandaag de laatste details over de gezamenlijke winteraanpak van NS en ProRail naar de Tweede Kamer. Net als vorig jaar speelt de aangepaste dienstregeling ook komende winters een belangrijke rol om overlast voor reizigers te voorkomen. Ondanks lokale storingen en drukte heeft de aangepaste (winter) dienstregeling zich afgelopen jaar bewezen en voorkwam voor het eerst in drie jaar dat het treinverkeer bij sneeuw of strenge vorst massaal vastliep. Voor komende winter zijn in overleg met reizigers(organisaties) diverse aanpassingen gedaan in de aangepaste dienstregeling om deze verder te verbeteren. In haar brief wijst de staatssecretaris er wel op dat ondanks deze maatregelen het op dagen met een aangepaste dienstregeling druk zal blijven in de trein en winters weer voor verstoringen kan blijven zorgen.

maandag 14 oktober 2013

Rover start samenwerking met ARAG

Rover is een samenwerking gestart met rechtsbijstandverzekeraar en juridische dienstverlener ARAG. Met deze samenwerking wil Rover haar leden ondersteuning bieden in een geschil met vervoersbedrijven. Roverleden maken gratis gebruik van de telefonische helpdesk van ARAG.
Soms ontvangt Rover ernstige klachten die eindigen in een geschil waarbij juridische ondersteuning wenselijk is. Denk aan incidenten als een gemist vliegtuig door grote vertraging, financiële schade door problemen met een OV-abonnement of letsel door een overvolle trein of een te vroeg wegrijdende bus. ARAG zal Rover juridische ondersteuning bieden om dit soort ernstige klachten aan te pakken.
Roverleden kunnen bovendien voortaan zelf contact opnemen met de helpdesk van ARAG voor gratis eerstelijns advies. “Soms is het niet duidelijk wat de rechten van de reiziger zijn,” stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt, “met deze samenwerking willen wij onze leden nog beter ondersteunen en het Roverlidmaatschap extra toegevoegde waarde geven”. Roverleden kunnen daarom bij ARAG terecht voor zowel reiziger gerelateerde vragen, als ook algemene juridische vragen over bijvoorbeeld burenruzies of ontslagrecht. Lid worden van Rover kan vanaf €21 per jaar. Lees hier meer over de voordelen van het Roverlidmaatschap.
Met ruim 500 juristen en advocaten in dienst is ARAG een van de grootste juridische dienstverleners van Nederland. Door de omvang en jarenlange ervaring met een groot aantal zaken heeft ARAG ook op het gebied van vervoersrecht ervaren specialisten in huis.


Symposium over spoorbrug bij Ravenstein

Discussieer mee over de enkelsporige spoorbrug bij Ravenstein op 23 oktober in het gemeentehuis te Oss. De Rover-afdelingen Brabant en Gelderland organiseren die middag een symposium over de spoorbrug. Hiermee hoopt Rover betrokkenen te overtuigen dat spoorverdubbeling op de brug noodzakelijk is. Belangstellenden zijn welkom om gratis deel te nemen.
Om in de toekomst meer treinen tussen Nijmegen en ’s-Hertogenbosch te kunnen laten rijden is spoorverdubbeling op de brug bij Ravenstein nodig, meent Rover. De Rover-afdelingen Brabant en Gelderland vrezen dat de brug als bottleneck werkt voor frequentieverhogingen. Door het enkelspoor werken vertragingen als een sneeuwbaleffect door op treinen in de tegengestelde richting, waardoor reizigers in 's-Hertogenbosch en Nijmegen nu al te maken krijgen met een onbetrouwbare overstap.
Rover signaleert dat belanghebbenden zoals de provincie en gemeentes geen actie ondernemen en wil de mensen daarom bijeenbrengen. Sprekers van de gemeente Oss, Prorail, NS, provincies en Rijkswaterstaat krijgen de kans hun licht op de zaak te laten schijnen. Samen met binnenvaart- en belangenorganisaties gaan zij deze middag in gesprek over de spoorbrug.
Ook meepraten? Het symposium is vanaf 14:00 uur toegankelijk. Er geldt wel vol = vol, dus vooraf aanmelden via www.rover.nl/ravenstein is noodzakelijk. Meepraten op afstand kan ook via de hashtag #spoorbrug.

dinsdag 8 oktober 2013

Bedenk nieuwe functionaliteiten OV-reisplanners

Reisinformatie is van essentieel belang voor de OV-reiziger: een prettige reis valt of staat vaak met goede informatie. Aan de vele reacties die Rover krijgt van reizigers en andere belanghebbenden blijkt dat hier nog flinke winst te halen valt. Denk aan mogelijkheden als koppelingen met voor- en navervoer, tarief-, parkeer en weginformatie, of een attendering wanneer een trein of bus uitvalt met informatie over alternatieven.
Om een stap deze richting op te zetten hebben verschillende partijen de handen ineengeslagen in het project Multimodale Reisinformatie. Dit is een samenwerkingsverband tussen markt en overheid en moet de technische basis opleveren waarop service providers straks hun diensten - apps - kunnen ontwikkelen. Maar waar zitten de reizigers nu echt op te wachten? Wat voor functionaliteiten in een reisplanner kunnen de reiservaring verbeteren?
Aan jou de uitdaging om nieuwe functionaliteiten voor toekomstige ov-reisplanners te bedenken, op basis van de nieuwe mogelijkheden die dit project biedt. Provincie Noord-Brabant opende een Brainstorm Battle om creatieve en innovatieve ideeën te verzamelen. Deelnemers zijn vrij in de mogelijkheden; alles kan en mag. Deze battle is gericht op young professionals. Valt u niet onder deze groep, maar heeft u wel een goed idee over dit onderwerp? Stuur dan uw idee naar tmeulepas@brabant.nl Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

ProRail vernieuwt spoor in Hoorn

ProRail onderhoudt en vernieuwt het spoor overal in Nederland. Door het tijdig vernieuwen van spooronderdelen, blijft het spoor in goede conditie. Komende week gaat ProRail ook ondermeer in Hoorn aan de slag om grootschalige vernieuwingswerken uit te voeren. Tot het einde van het jaar is ProRail hier overdag en enkele weekenden aan het werk op emplacement Hoorn. De werkzaamheden starten donderdag 10 oktober.
ProRail gaat komende periode grootschalig werken in Hoorn. Dat betekent dat er rondom het station tot het einde van het jaar overdag wordt gewerkt én vier hele weekenden. Komend weekend is het eerste werkweekend. De andere zijn de weekenden van: 9 november, 23 november en 14 december. In die weekenden rijden er geen treinen van en naar station Hoorn. ProRail gaat compleet spoor en bovenleiding vernieuwen. Daarnaast worden er ook nieuwe wissels neergelegd. Deze werkzaamheden hebben gevolgen voor treinreizigers, wegverkeer, omwonenden, winkelend publiek en ziekenhuisbezoekers. De loopbrug van station Hoorn zal op zaterdag 12 oktober zijn afgesloten van 14.00 uur tot middernacht.
De spoorwegovergang 'Koepoortsweg' zal zijn afgesloten van donderdag 10 oktober, 7.30 uur tot maandag 14 oktober, 6.00 uur + van zaterdag 9 november, 6.00 uur tot maandag 11 november 6.00 uur + op zaterdag 15 december van 2.00 tot 6.00 uur. Een alternatieve route wordt op borden aangegeven.