vrijdag 31 januari 2014

Voorjaarskorting op Europese treinvakantie met InterRail

Van 1 februari tot en met 31 maart kunnen InterRailers Europa nog voordeliger ontdekken. Op alle InterRail Global Passes, waarmee kris kras door Europa gereisd kan worden, wordt 15 procent korting gegeven. Deze korting geldt voor alle leeftijden en zorgt voor extra aantrekkelijke tarieven. Het kortingstarief kan gebruikt worden voor treinreizen tot half juni.

Een InterRail Global Pass biedt de mogelijkheid om in 30 Europese landen per trein te reizen, van Scandinavië tot in Turkije. De passen zijn te koop met een geldigheid van vijf dagen tot een maand. Met een InterRail Pass heeft een reiziger de vrijheid om een eigen reisplan samen te stellen en zelfs onderweg zonder probleem van reisplan te veranderen.

De populariteit van reizen per trein door Europe groeit. De omzet voor 2013 van de InterRail Global Pass is met 7,6 procent gestegen ten opzichte van 2012. Het totaal aantal InterRail reizigers bereikte ruim 220.000 in hetzelfde jaar.

Ter voorbereiding van en tijdens de reis is er een handige offline Rail Planner App beschikbaar. Deze InterRail App biedt dienstregelinginformatie en ook informatie over aanvullende kortingen die je als InterRail Pass houder krijgt. De Rail Planner App is gratis en beschikbaar voor iOS en Android smartphones.

Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Voor alle vragen over het openbaar vervoer in de provincie Utrecht kan men straks op één plek terecht: U-OV.

Sinds kort verzorgt Qbuzz onder de merknaam U-OV het openbaar vervoer in de stadsregio Utrecht. Dezelfde uitstraling en kwaliteit onder diezelfde naam zal worden uitgebreid naar de rest van de provincie.

Remco van Lunteren van de provincie Utrecht: “We willen dat het reizen door de provincie straks makkelijker en duidelijker is. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat het opvragen van reisinformatie of het aangeven van een klacht allemaal op dezelfde plek kan. Of je nu in Amersfoort, Utrecht of Veenendaal op de bus stapt.”

De twee organisaties gaan samen met de vervoerders Qbuzz en Connexxion verkennen op welke vlakken er al op korte termijn meer samengewerkt kan worden en wat er later eventueel gecombineerd kan worden. In de loop van het jaar zal hier meer duidelijkheid over komen.

donderdag 30 januari 2014

Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak

Vandaag ontvangt Het Spoorwegmuseum de sleutel van de Wagenmakerij Venlo-Blerick Het monumentale gebouw gaat dienst doen als museumdepot. De Wagenmakerij stamt uit 1890 en is met 7.375 m2 een van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland.

Stichting BOEi is in 2007 eigenaar van de Wagenmakerij geworden en heeft samen met onder meer de BankGiro Loterij en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) de middelen bijeengebracht om de restauratie en de herbestemming te kunnen realiseren. Het Spoorwegmuseum is de voornaamste huurder en heeft inmiddels een deel van haar collectie ondergebracht in het monumentale pand.

De restauratiewerkzaamheden zijn uitgevoerd door Schakel & Schrale, onderdeel van BAM Utiliteitsbouw, en is eind 2013 afgerond. Het dak is gerenoveerd, de buitengevels zijn gerestaureerd, alle stalen ramen zijn geschilderd en rondom is nieuwe bestrating aangelegd. Binnen liggen nieuwe vloeren en er zijn installaties ingebouwd die voldoen aan de eisen van deze tijd. Bij de restauratie is er bewust voor gekozen om de sporen van de geschiedenis, zoals het patina van de bakstenen en de schade die in oorlogsjaren is opgelopen, zichtbaar te laten.
Vanaf 1860 is het spoorwegnet in de regio Limburg - Nijmegen fors uitgebreid. Een groeiend spoorwegnet betekent ook dat er steeds meer spoorwegmaterieel nodig is. Versleten exemplaren moesten worden gerepareerd of vervangen. In de loop van de jaren ontstonden her en der in Nederland dan ook werkplaatsen en onderhoudsbedrijven. De Wagenmakerij Blerick opende op 1 maart 1890 haar deuren. In de hoogtijdagen van de wagenwerkplaats werkten wel 160 mensen dag in dag uit om de wagons te repareren. Met het sluiten van de kolenmijnen was er echter steeds minder vervoer nodig en werd de werkplaats overbodig. Op 28 februari 1969, bijna 80 jaar na de opening, werd de Blerickse wagenwerkplaats om economische redenen gesloten. De gebouwen liggen op een perceel van 1,6 ha en zijn aangesloten op het hoofdspoorwegennet. De Centrale Wagenmakerij van de Nederlandse Spoorwegen op het rangeerterrein van Blerick is met 7.375 m2 een van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland. Het gebouw is in 2002 tot industrieel monument verklaard.

Gloednieuwe verkeersleidingspost voor Utrecht

Vanaf volgend jaar is het zover. Dan wordt het treinverkeer rond Utrecht in goede banen geleid vanuit een gloednieuwe verkeersleidingspost. Aanstaande maandag begint de bouw van dit nieuwe staaltje spoortechniek. Burgemeester Jan van Zanen van Utrecht slaat dan de eerste paal.

In de verkeersleidinspost werken tientallen treindienstleiders die het treinverkeer rond Utrecht regelen. De nieuwe post wordt gebouwd in de Cartesiusdriehoek, een gebied met een rijk spoorverleden. In deze buurt was in de vorige eeuw het Werkspoor Utrecht gevestigd, een fabriek voor rijtuigen en spoorwegmateriaal. De komst van de verkeersleidingspost geeft het gebied een nieuwe spoorimpuls.

Utrecht is hét spoorknooppunt van Nederland en verbindt miljoenen treinreizigers in hun reis door het land. Maar liefst 285.000 mensen maken dagelijks gebruik van Utrecht Centraal. Over tien jaar zijn dat er 360.000 per dag.

'ProRail en NS moeten fuseren'

De overheid moet de strikte scheiding tussen de NS en ProRail ongedaan maken om de aanhoudende problemen met het treinverkeer structureel te kunnen oplossen.

Deze verregaande conclusie trekt de onafhankelijk topadviseur Jaap Bierman, die was ingehuurd door de NS en ProRail. Hij mocht zijn conclusies niet opnemen in het officiële onderzoeksverslag en heeft daarom een aparte notitie met zijn bevindingen opgesteld. .

woensdag 29 januari 2014

Verbetering busverbinding tussen Leek en Groningen

De provincie Groningen gaat de busverbindingen tussen Leek en Groningen verbeteren. Bij de A7 bij Leek komt een nieuwe P+R met 200 parkeerplaatsen. Langs en rond de provinciale weg N372 worden maatregelen genomen die de doorstroming van het busverkeer verbeteren. Zo komt er een aparte afrit voor de bus vanaf de A7. Bij de bestaande P+R Hoogkerk wordt de doorstroming op de rotonde onder de A7 verbeterd. Er komen extra aansluitingen op de weg en een extra rijstrook.

Bij de kruising van de Eemsgolaan met de busbaan bij de wijk Buitenhof in Groningen komt een tunnel. Omwonenden klagen hier al langere tijd over de onveilige verkeerssituatie. Door de komst van de tunnel hoeft het verkeer elkaar niet meer te kruisen en stroomt het verkeer beter door.
De verbetering van de busverbinding tussen Groningen en Leek moet afgerond zijn voordat eind 2015 de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg in de stad van start gaan. Zo is er tijdens de ombouw van de ring een goed alternatief voor de auto. Met  de verbetering van de busverbinding is een investering gemoeid van ruim 16 miljoen euro.

Met de verbetering van de busverbinding moet de bus binnen een half uur van Leek naar het Hoofdstation van Groningen kunnen rijden. Sinds begin deze maand rijdt tussen Groningen en Leek de Q-link, een extra lange en comfortabele bus. Vanaf het Hoofdstation rijdt lijn 3 van de Q-link door naar Lewenborg. De Q-linkbussen rijden in de spits zes keer per uur naar Leek en Roden.

dinsdag 28 januari 2014

Spoorwegmuseum toont Europa’s mooiste modelspoorbanen

Groot ontmoet klein in Het Spoorwegmuseum in Utrecht. Tussen de levensgrote historische treinen van Het Spoorwegmuseum zijn van 7 t/m 9 maart tijdens On traXS! de mooiste modelspoorbanen van Europa te bewonderen.

Er zijn dit jaar banen te zien uit Nederland, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Zwitserland en zelfs Italië. De tentoongestelde banen beleven allemaal hun primeur in Nederland. Fotograaf David van Dam fotografeerde een aantal modelbouwers op hun werkplek en exposeert deze fotoserie in het museum. Meer informatie is te vinden op www.ontraxs.nl.

On traXS! is een evenement  voor jong en oud. In de sfeervolle ambiance van het museum komen de, vaak tot in de perfectie uitgewerkte, modelbanen uitstekend tot hun recht. Door de unieke sfeer en de hoge kwaliteit van de modelspoorbanen mag On traXS! zich inmiddels rekenen tot de top van de modelspoorwereld. Voor de kleine bezoekers zijn bij de banen opstapjes geplaatst zodat iedereen de modelbanen goed kan bewonderen. Kinderen kunnen zelf bouwen, knutselen en modeltreinen rangeren en zo hun rangeerdiploma halen.

Tussen de modelbanen presenteren diverse leveranciers en fabrikanten de laatste nieuwtjes op het gebied van de modelbouw. Naast Roco/Fleischmann is dit jaar ook Märklin op On traXS! weer aanwezig met een geheel nieuwe stand.

Provincie wil geen reizigers laten staan in de Valleilijn

Provincie Gelderland en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu gaan onderzoek doen naar maatregelen om de spitsdrukte op de Valleilijn te verminderen. Door de snelle reizigersgroei op de Valleilijn moeten reizigers steeds vaker staan. In sommige gevallen blijven reizigers zelfs achter op het station.

De maatregelen moeten de drukte in de spits in 2015 met 5 procent doen afnemen. Op lange termijn is een kwartierdienst nodig op het hele traject tussen Amersfoort en Ede om de reizigersgroei in de toekomst op te vangen.

maandag 27 januari 2014

Officiële OV-chipkaart app voor iPhone uitgekomen

De officiële OV-chipkaart app is nu te downloaden op de iPhone. De applicatie is uitgekomen op iPhone en Android en is ontwikkeld door Translink, de ontwikkelaar van de OV-chipkaart in Nederland.

In de app zie je je saldo, transacties en oplaadpunten. De applicatie is vooral lekker eenvoudig. Als je bent ingelogd met je gebruikersnaam en wachtwoord, zie je onderin een pop-up staan die je laatste saldo op de OV-chipkaart weergeeft.

Meer dan 260 Connexxionbussen in Noord-Holland nu met internet

Alle 263 Connexxionbussen in Noord-Holland zijn voorzien van gratis internet. Niet alleen in de bussen van R-net kan nu worden geïnternet, maar in alle groene streekbussen van Connexxion die in opdracht van de provincie rijden.

Al deze bussen zijn voorzien van een sticker met het wifi-logo. De Noord-Hollandse gedeputeerde Post (Mobiliteit) heeft donderdag 23 januari op het Stationsplein in Haarlem het draadloos internet (wifi) in de bussen officieel in gebruik gesteld. Zij deed dat door met haar tablet verbinding te maken met het internetmodem in een van de bussen.

Samen met de provincie Noord-Holland, als beheerder verantwoordelijk voor het openbaar, is Connexxion steeds op zoek naar mogelijkheden om het reizen met de bus aantrekkelijker en aangenamer te maken.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat reizigers gebruik willen maken van gratis internet. Vanaf nu stelt Connexxion dan ook, met dank aan Provincie Noord-Holland, gratis internet beschikbaar in alle Connexxionbussen in de gebieden Noord-Holland Noord, Haarlem-IJmond en Gooi en Vechtstreek. Overigens konden de reizigers van buslijn 320 (Rnet) al enige tijd gebruik maken van gratis internet.

De Wifi-verbinding is in eerste instantie bedoeld voor gebruik in de bus. Maar doordat het signaal een bereik heeft van zo’n vijftien meter, kunnen passagiers er ook tijdens het wachten buiten de bus gebruik van maken.

Rover: Goedkoper reizen naar België en Duitsland

De trein naar België is per 15 december duurder geworden, ondanks de bezwaren van de consumentenorganisaties en het feit dat de trein juist 11 minuten langer onderweg is. Gelukkig zijn er nog wel wat manieren om voordeliger te reizen, wij zetten er een aantal op een rij.
Voor reizigers naar België kan het voordeliger zijn om de reis te knippen in een binnenlands deel tot aan het grensstation en een deel via de Belgische spoorwegen NMBS. De NMBS rekent naar en vanaf Roosendaal en Maastricht namelijk tarieven die erg lijken op Belgische binnenlandse tarieven. Wat veel reizigers niet weten is dat de Belgische treinkaartjes met hun tarieven ook bij het NS-loket in Maastricht te koop zijn, maar je moet dan wel de buitenlandtoeslag van € 3,50 betalen. Helaas kunnen deze kaartjes niet uit de NS-automaten gehaald worden. In de toekomst wordt er wel een NMBS- automaat in Maastricht geplaatst. Verder zijn de NMBS-treinkaartjes te koop bij de VVV in Maastricht en online bij de NMBS. Let wel: het knippen van een reis kan voor OV-chipkaartreizigers wel weer leiden tot onhandig extra in- en uitchecken op het “overstappunt”.
Een retourtje vol tarief Maastricht- Luik kost bij de NS-automaat € 15,20. Een Superdagretour (geldig na 9 uur) €10,20 of een weekendretour €9,20. Bij de NMBS kost een dagretour naar Luik €10,00 of een weekendretour €7,20. Bij het NS-loket in Maastricht komt daar nog een lokettoeslag van €3,50 bij. Door te boeken op de NMBS-website hoeft u de lokettoeslag uiteraard niet te betalen.

dinsdag 21 januari 2014

Rover: NS te snel met weghalen gele borden

Dynamische reisinformatie is niet geschikt om als volledig alternatief te dienen voor statische informatie zoals de gele borden op het station. Dit stellen de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS. 

De consumentenorganisaties waarschuwen NS niet te snel op de zaken vooruit te lopen met het voornemen de gele vertrekstaten drastisch in aantal te verminderen.

NS wil dit jaar al beginnen met het verminderen van het aantal gele borden. Doordat slechts een beperkt aantal actuele treinen getoond kunnen worden op een digitaal scherm en deze schermen vooralsnog niet op alle perrons van grote overstapstations hangen, is het digitale systeem volgens de consumentenorganisaties niet geschikt om de gele borden in het geheel te vervangen. Bovendien kan het systeem uitvallen door storingen.

De consumentenorganisaties gaan graag in op de uitnodiging van NS om in gesprek te gaan over de informatievoorziening op stations. Voor de organisaties staat daarbij niet het uitfaseren van middelen maar het optimaliseren van de informatievoorziening centraal, gericht op de bediening van alle reizigers en de verschillende typen informatiebehoeften.

maandag 20 januari 2014

Succesvolle start P+R Maastricht Noord

Het nieuwe P+R-terrein Maastricht Noord blijkt een succes. In de periode van 1 december 2013 tot en met 5 januari 2014 stapten meer dan 16.500 bezoekers in de pendelbus richting de Markt. In omgekeerde richting reisden zo’n 15.000 mensen terug naar P+R Maastricht Noord. Nog ongeveer 3.500 reizigers kozen voor de trein. 
In totaal maakten tijdens Magisch Maastricht zo’n 35.000 instappers gebruik van de trein of bus van en naar P+R Maastricht Noord. Vooral in de weekenden was er een grote toeloop. Tijdens vijf weekenddagen waren nagenoeg alle parkeerplaatsen bezet. Verkeersregelaars werden ingezet om de automobilisten naar een parkeerplaats te leiden. Het succes van P+R Maastricht Noord is te danken aan het aantrekkelijke aanbod, de drukke periode en een uitgebreide promotiecampagne.
Wethouder Albert Nuss: “Wij zijn blij met het grote aantal gebruikers van P+R Maastricht Noord. Daarmee is bewezen dat het terrein in een behoefte voorziet. De trein en de pendelbus blijken een prima alternatief om snel en gemakkelijk naar het centrum te reizen. Tijdens de drukste dagen hebben we zo’n 350 auto’s uit het centrum weten te houden. Zo levert P+R Maastricht Noord een substantiële bijdrage aan het bereikbaar houden van de stad.”
Parkeren op P+R Maastricht Noord blijft ook in de toekomst gratis. Op weekenddagen en op enkele topdagen die buiten het weekend vallen, rijdt er ook een pendelbus van en naar P+R Maastricht Noord (zie kalender). Op de dagen dat de pendelbus rijdt, kunnen bezoekers het P+R-ticket kopen. Dat biedt voor € 1 een retourtje binnenstad voor maximaal 5 personen. Het ticket is zowel geldig in de pendelbus als in de trein.
Op zaterdag en zondag rijdt de eerste pendelbus om 10.00 uur richting Markt. De laatste pendelbus terug vanaf de Markt vertrekt om 19.00 uur. Het P+R-ticket is verkrijgbaar bij de parkeerautomaten op het parkeerterrein. De automaten accepteren muntgeld, maar ook chip- en bankpassen.

Nieuw spoorsysteem dreigt Fyra-achtig fiasco te worden

De ontwikkeling van een nieuw veiligheidssysteem voor het spoor dreigt volgens betrokken experts op een fiasco uit te lopen, onder meer door een conflict tussen de NS en ProRail. Gevreesd wordt voor een nieuw debacle van Fyra-achtige proporties.

Bij een proef met het systeem doen zich technische problemen voor. Bovendien is het ministerie van Infrastructuur tot nu toe veel te optimistisch over de kosten.

zaterdag 18 januari 2014

OVMiles start voor alle RET reizigers

OVMiles start na een testperiode vanaf 20 januari 2014 voor alle RET reizigers. Met de komst van OVMiles hebben alle inwoners uit de regio Rotterdam, die gebruik maken van het openbaar vervoer van de RET, toegang tot korting en extra’s bij 22 Rotterdamse partners zoals Blijdorp, Euromast, Feyenoord, Hotel New York, ss Rotterdam, Spido en museum Boymans van Beuningen.

Het enige dat de reiziger hoeft te doen om Miles te sparen is reizen met z’n OV-chipkaart. Hoe meer kilometers een reiziger reist met de RET, hoe meer Miles hij spaart. Deelname aan het programma is gratis.

OVMiles werd in november en december 2013 succesvol getest onder reizigers. In totaal meldden 5.500 reizigers zich aan als tester. De RET selecteerde vervolgens 2.500 reizigers als eerste OVMiles gebruikers.

Bijna 90 procent van deze gebruikers gaf aan OVMiles aan te raden bij anderen en 72,5 procent geeft OVMiles een rapportcijfer 7 of hoger.

De Miles kunnen via de speciale site www.ovmiles.nl of direct bij een deelnemend bedrijf worden gebruikt voor korting of extra’s zoals een cadeautje of een exclusieve rondleiding. Daarnaast worden reizigers die gekozen hebben voor een reis met het OV naar de OVMiles-partners regelmatig met een extraatje beloond. De RET en deelnemende bedrijven organiseren speciale aanbiedingen en winacties, via website en mailings.

vrijdag 17 januari 2014

Nieuwe bussen en nieuwe dienstregeling in Groningen en Drenthe

Sinds deze maand rijden in de provincies Groningen en Drenthe nieuwe Q-linkbussen. Er zijn vier lijnen: drie die vanuit de regio via de P+R-haltes direct naar de Stad rijden en een snelle lijn tussen het Hoofdstation Groningen en het Zernikecomplex. De trajecten hebben hun eigen kleur, zoals dat bij metrolijnen vaak ook het geval is. Vanaf deze week is er ook een nieuwe dienstregeling.
De Q-link is vooral handig voor forensen. Zij kunnen vanuit de regio en via de P+R-terreinen snel, comfortabel en rechtstreeks naar de stad Groningen reizen. Met de nieuwe busverbindingen zijn de belangrijkste bestemmingen in en rond de Stad beter bereikbaar. Bussen rijden vaker en hebben snellere routes. Hierdoor zijn de reis- en wachttijden kort.
De Q-link-bussen rijden vanaf de P+R-terreinen via snelle routes en mogen bij files over de vluchtstrook rijden. Hierdoor hebben ze minder last van het drukke verkeer in de spits en minder vertraging.

donderdag 16 januari 2014

NS Reisplanner Xtra uitgekomen op iPad

De officiële iPhone-app NS Reisplanner Xtra is voortaan ook een iPad-app. Daar zorgt een update van de iPhone-app voor. Vanaf nu kan je ook op de iPad je treintraject inzien met de reisplanner en zie je de eerstvolgende vertrektijden van treinen op een station. Daarnaast gebruikt NS Reisplanner Xtra 3.0 ook voor de iPad de handige nieuwe functie om favoriete trajecten op te slaan, zodat je snel ziet welke trein je moet hebben.

Nog tot maandag versperring NS Hilversum

Als gevolg van een ontspoorde trein bij Hilversum zal zeker tot maandag een aangepaste dienstregeling gelden. Tussen Hilversum en Naarden-Bussum rijden sinds woensdagavond geen treinen vanwege herstelwerkzaamheden. Een treinstel ontspoorde woensdag rond 16.00 uur. Reizigers tussen Utrecht C. en Almere C. kunnen omreizen via Amsterdam Zuid. Reizigers tussen Amersfoort en Amsterdam C./Schiphol kunnen omreizen via Utrecht C.

donderdag 9 januari 2014

Jo Cornu pleit voor Wifi op de trein

Kersverse NMBS-baas Jo Cornu heeft in zijn nieuwjaarstoespraak gepleit voor Wifi op de trein en in het station. "We moeten in de stations een meerwaarde aanbieden", zegt Cornu. "De reiziger mag niet het gevoel hebben dat zijn tijd in het station verloren tijd is."

Hij wijst daarin op het voordeel dat de trein heeft op auto en vliegtuig. "Ik raad u niet aan iets op Facebook te proberen posten terwijl u achter het stuur van uw auto zit", zei hij zijn toehoorders.

Geringe stijging kilometertarief OV

In Drechtsteden, Alblasserwaard/Vijfheerenlanden, Goeree-Overflakkee en de Hoeksche Waard stijgt het kilometertarief van het openbaar vervoer dit jaar met € 0,002. Dit komt door toepassing van de Landelijke Tarief Index van 1,28% waardoor het kilometertarief toeneemt van € 0,13 naar € 0,132.

In de Duin- en Bollenstreek, Leiden en Midden-Holland is het kilometertarief in 2014 € 0,139. De extra stijging van € 0,007 is omdat Arriva minder reizigersopbrengsten heeft door de overgang van de strippenkaart naar de OV-chipkaart. Hierdoor waren reizigers die op saldo reizen met een OV-chipkaart in dit gebied gemiddeld goedkoper uit dan voorheen met een strippenkaart.

De korting voor scholieren blijft in 2014 gehandhaafd op 55% en het tarief van het Dalkortingproduct in de Duin- en Bollenstreek, Leiden en Midden-Holland wordt verlaagd van € 85 naar € 15 per jaar en daarmee gelijk aan de prijs in de concessies in Zuid-Holland Zuid.

Connexxion vernieuwt wifi Valleilijn

Goed nieuws voor reizigers van de Valleilijn, de spoorverbinding tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Vervoerder Connexxion gaat in alle treinen de draadloze internetverbinding (Wifi) compleet vernieuwen. Volgens Connexxion is het bereik van de huidige wifi-zenders in de treinen niet voldoende om alle reizigers goed bereik te geven, en wordt er om die reden een extra zender geplaatst in de treinen.

maandag 6 januari 2014

Nog geen 4G in trein

T-Mobile gebruikt voorlopig alleen nog zijn 3G-netwerk bij het aanbieden van internet in treinen van de NS. Wifi in de trein kampt vaak met capaciteitsproblemen, die bij het gebruik van 4G vermoedelijk minder groot zouden zijn.

De reden dat T-Mobile geen 4G gebruikt voor wifi in de trein, is omdat de huidige apparatuur in de treinen daarvoor niet geschikt is. Omdat de apparatuur inmiddels in honderden treinen zit, zou het vervangen van die hardware veel tijd en geld kosten.

Nieuw treinstation Helmond nadert voltooiing

Station Helmond wordt volledig vernieuwd. Er komt een nieuw stationsgebouw, nieuwe fietsenstalling, een busstation en een onderdoorgang onder het spoor.

Ook wordt de stationsomgeving geheel vernieuwd. Het is de bedoeling dat het nieuwe stationsgebouw, de fietsenstalling en het busstation in februari open gaan en de onderdoorgang onder het spoor begin maart. Deze planning is afhankelijk van de weersomstandigheden.

zondag 5 januari 2014

Subsidie veerpont kan worden teruggevorderd

De provincie Zuid-Holland kan subsidies voor veerponten terugvorderen om vermogensvorming van een exploitant tegen te gaan. Dit wordt mogelijk door aanpassing van de subsidieregeling. Terugvorderen kan bijvoorbeeld als een veerexploitant het veer verkoopt, dat eerder met een subsidie van de provincie is aangeschaft. Of als een bedrijf wordt overgenomen of beëindigd, waarbij een exploitant met subsidie veerinfrastructuur heeft aangelegd.
De provincie kan in deze gevallen binnen 60 maanden een bedrag terugvorderen. Dat bedrag wordt met het verstrijken van de maanden telkens 1/60e deel kleiner. De subsidieregeling is aangepast naar aanleiding van de verkoop van de veerpont Gouderak-Moordrecht en Statenvragen die daarover werden gesteld.

zaterdag 4 januari 2014

Nieuw OV-beleid Flevoland van aanbod naar vraag

De provincie Flevoland gaat komend jaar een nieuw openbaar vervoerbeleid (OV) hanteren. Dit zal meer uitgaan van de vraag vanuit de samenleving, al zullen nieuwe buslijnen wel rendabel moeten zijn.
Dat blijkt uit de nieuwe OV-visie die Gedeputeerde Staten (GS) in conceptvorm hebben vastgesteld op 10 december. Belangrijke begrippen binnen het nieuwe beleid zijn: ‘van aanbod naar vraag’, rendement, zelforganisatie, samen vormgeven (co-creatie) en particuliere initiatieven.
Door de komst van de Hanzelijn en de landelijke trend van stijgende kosten en dalende opbrengsten was het nodig om het bestaande OV-beleid tegen het licht te houden. Bij de totstandkoming van de visie heeft de provincie OV-gebruikers en andere belanghebbenden betrokken.
In een discussie over het OV-beleid hebben Provinciale Staten in september van dit jaar de richting aangegeven waarbinnen deze visie is uitgewerkt. Het gevolg is dat de provincie zelf een stapje terug doet. De focus ligt meer op rendement en de kracht van de samenleving om zelf initiatieven te nemen.
Waar voldoende reizigers met de bus gaan, staan lijnen niet ter discussie. Maar waar er te weinig passagiers zijn om een buslijn voldoende rendabel te laten zijn, zal de provincie samen met belanghebbenden in de samenleving via co-creatie zoeken naar een alternatieve vervoervoorziening. Daarbij vinden GS het een gezamenlijke opgave om te komen tot een voorziening die op de behoeften aansluit.
Gedeputeerde Lodders: "Ik vind dat we met de nieuwe visie ‘toekomst-proof’ zijn. Ze maakt het mogelijk om flexibeler op de behoeftes in te spelen en door op rendement te sturen, is het ook makkelijker om financieel bij te sturen."
De visie is tot stand gekomen met betrokkenheid van veel belanghebbenden, vertegenwoordigers van welzijns- en onderwijsinstellingen, het reizigersoverleg Flevoland, bewoners van kleine kernen en gemeenten. Wat de deelnemers verbindt, is hun verantwoordelijkheidsbesef en de wil om het zelf op te lossen. Dat ‘altijd en overal een busverbinding’ niet langer maatschappelijk verantwoord is, vindt iedereen. Uit de sessies met belanghebbenden is gebleken dat er van de overheid niet zozeer extra geld wordt verlangd, als wel slimmer omgaan met de beschikbare budgetten, ‘ontzorging’ (procedures, vergunningen, training, ondersteuning) en het wegnemen van blokkades uit wet- en regelgeving.
Gedeputeerde Lodders: "Ik ben zeer positief over het proces en de uitkomst daarvan. Wat me opvalt is dat er in de samenleving draagvlak is voor een actievere rol. Er wordt niet alleen naar de provincie gekeken, maar organisaties en instellingen vragen zich ook af hoe ze zelf kunnen bijdragen aan de optimalisatie van het openbaar vervoer. De provincie zal natuurlijk haar maatschappelijke verantwoordelijkheid blijven nemen en een sober vangnet bieden voor diegenen die echt geen alternatief hebben."
In januari 2014 bespreken Provinciale Staten de visie. Daarna wordt deze ter inzage gelegd.