vrijdag 28 februari 2014

Carnavalsdienstregeling 2014


Tijdens carnaval rijden in meer Brabantse steden de bussen volgens een aangepaste dienstregeling.

Breda
In Kielegat rijden de nachtbussen met carnaval als Leutbus. Op 1, 2 en 3 maart vertrekken er om 02.00 uur, 03.00 uur en 04.00 uur bussen vanaf de halte Prinsenkade (Haven). Klik hier voor meer informatie.

Roosendaal
Ook in Tullepetaonestad rijden er met carnaval Leutbussen. Diverse lijnen vertrekken tot in de late uurtjes vanaf Roselaar. Klik hier voor meer informatie.

Tilburg
De Nightliners in Kruikenstad rijden extra ritten. Opstappen bij halte Interpolis, Spoorlaan. Klik hier voor meer informatie.

Bergen op Zoom
Van en naar Krabbegat rijden ook extra nachtritten tijdens carnaval. Klik hier voor de dienstregeling.

's-Hertogenbosch
In Oeteldonk rijden ook extra nachtritten tijdens carnaval. Klik hier voor de dienstregeling.

donderdag 27 februari 2014

Spoorvernieuwing rond Schiphol dit weekend

Op zondag 2 maar rijden er minder treinen richting Schiphol wegens werkzaamheden. De luchthaven is wel bereikbaar vanuit Leiden. De spoorvernieuwing levert over twee jaar een hoogfrequent spoornetwerk op tussen Schiphol en Almere. Robuust, betrouwbaar en met meer capaciteit. De totale investering is 1,4 miljard euro. Doel: altijd snel en vlot treinverkeer van en naar Schiphol. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld. De grenzen van de groei op het spoor zijn bereikt.

Eisenpakket Limburgs openbaar vervoer vastgesteld

De realisatie van de nieuwe openbaar vervoer concessie is een stap dichterbij met de vaststelling van het concept Programma van Eisen (PvE) door het college van Gedeputeerde Staten. De Provincie Limburg nodigt reizigers en andere betrokkenen nu uit te reageren en mee te denken in de verdere vervolmaking van het eisenpakket.
Het PvE is een eisenpakket waar de toekomstige vervoerder zich aan moet houden. Welke eisen stelt Limburg aan de kwaliteit van treinen, bussen en maatwerkvervoer? Welke basiseisen worden er gesteld aan de bereikbaarheid van de verschillende bestemmingen, hoe wordt de toegankelijkheid van het openbaar vervoer gewaarborgd, op welke wijze wordt de reizigersinformatie georganiseerd? Hoe denkt men over de veiligheid in bussen, treinen, haltes en perrons? Welke eisen stelt Limburg aan de bereikbaarheid van kleinere dorpen? Het PvE is de concrete uitwerking van de ambities, de ervaringen van de huidige concessie en de behoeftes van de reiziger in de nieuwe concessie.
In de nieuwe concessie staat de reiziger centraal. Zo worden er vanaf het begin meer treinen ingezet op de Maaslijn (Nijmegen – Roermond) om te voldoen aan de vraag en om de te verwachte reizigersgroei op te vangen. Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck zitten de treinen in de ochtend bomvol zodat reizigers soms niet mee kunnen reizen. “Daarom willen we dat het Rijk op zeer korte termijn zekerheid geeft over medefinanciering van elektrificatie van de Maaslijn. We kunnen dat dan betrekken bij de nieuwe aanbesteding.
'Als we de reizigers op de drukste regionale spoorlijndienst van Nederland meer comfort willen bieden dan is dit het moment. Doen we dit niet dan is onze volgende kans pas in 2031 wanneer weer een nieuwe  concessie van start gaat', zegt de OV-gedeputeerde.

donderdag 20 februari 2014

Wegens succes herhaald: Kinderen in maart gratis met het OV

Kinderen reizen in maart gratis met het regionaal openbaar vervoer. Omdat duizenden ouders en grootouders in september en november 2013 gebruik maakten van deze aanbieding, wordt de succesvolle OV-actie in 2014 een aantal keer herhaald, startend in de maand maart. De actie maakt deel uit van de campagne Ervaar het OV.
Kinderen van 4 tot en met 11 jaar reizen in maart, onder begeleiding van een betalende passagier (van 18 jaar of ouder), gratis mee met het openbaar vervoer (onder de 4 jaar zijn kinderen sowieso gratis). De actie was wordt wegens succes herhaald.
De actietickets kunnen aangevraagd worden via www.ervaarhetov.nl. Het ticket, voorzien van naam en reisdatum, moet worden geprint om aan de buschauffeur of treinsteward te kunnen tonen. Op de website www.ervaarhetov.nl staat alles over de speciale acties op de bestemmingen en vele andere

woensdag 19 februari 2014

NS opent klantenhelpdesk met discussieforum

De Nederlandse Spoorwegen opent op zijn site een discussieforum waar klanten elkaars vragen kunnen gaan beantwoorden. Dit kan uiteindelijk leiden tot een daling van de belasting van de telefonische helpdesk en andere bemande hulpkanalen. Eind vorige week lanceerde de NS onder de radar de site forum.ns.nl. Klanten kunnen daarop ervaringen met andere reizigers uitwisselen, maar ook klantvragen stellen. Medewerkers van de Spoorwegen lezen mee en beantwoorden waar nodig die vragen, maar het idee is dat op termijn andere reizigers die vragen gaan beantwoorden.

Mansveld beboet NS en ProRail

De Nederlandse Spoorwegen moeten een boete van 2,75 miljoen euro betalen, omdat de vervoerder prestatieafspraken met de overheid onvoldoende is nagekomen. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) besloten. “Ik verwacht dat NS alles op alles zet om de prestaties verder te verbeteren en de reizigers tevreden te stemmen,” aldus Mansveld.
NS voldeed in 2012 niet aan alle afspraken, daarom legde de staatssecretaris NS vorig jaar een voorlopige boete op. Die kon worden kwijtgescholden als de prestaties in 2013 voldoende verbeterden. Naast de feitelijke prestaties, rekent de staatssecretaris het vervoerbedrijf ook af op het oordeel van de reizigers. Die waren in 2012 onder meer ontevreden over de punctualiteit van treinen. Daarnaast vonden zij dat servicemedewerkers meer aanspreekbaar moeten zijn en de kans op een zitplaats in de spits omhoog moet. Hun oordeel was in 2013 niet positiever, daarom moet NS definitief een boete betalen van 2,75 miljoen euro.
Naast de definitieve boete over 2012, legt Mansveld ook een voorlopige boete op voor het jaar 2013. Hoewel 93,6% van de treinen in 2013 op tijd reed, waren reizigers minder tevreden over de punctualiteit van de treinen. Ook vonden zij dat de kans op een zitplaats te klein was en zagen ze de conducteur niet vaak genoeg in de trein. De staatssecretaris kondigt daarom voor 2013 de maximale boete aan die de vervoerconcessie mogelijk maakt: 2,75 miljoen euro. Reizigers waren in 2013 wel te spreken over de informatie die zij in de trein en op het station kregen bij ontregelingen. Ook vonden zij de stations en treinen schoner dan het jaar ervoor.
Mansveld legt ProRail een voorlopige boete op van 1,5 miljoen euro. In 2013 was de punctualiteit op regionale spoorlijnen en van goederentreinen niet hoog genoeg. ProRail heeft vanuit haar verantwoordelijkheid voor de verkeersleiding, be- en bijsturing en capaciteitsverdeling op het spoor een belangrijke rol bij het bereiken van een hoge punctualiteit. Voor de reizigerstreinen op het hoofdrailnet lukte dit vorig jaar wel.
Als NS en ProRail in 2014 de prestaties verbeteren, worden de voorlopige boetes over 2013 kwijtgescholden. Begin 2015 neemt staatssecretaris Mansveld een beslissing over de definitieve boetes over 2013.

dinsdag 18 februari 2014

De reiziger op plaats 1, 2 en 3

Het NS-jaarverslag verscheen vrijdag en in het begeleidend persbericht was te lezen: “NS levert een belangrijke maatschappelijke bijdrage aan de mobiliteit in Nederland. In de herijkte strategie legt NS de komende jaren de focus op Nederland en het verder verbeteren van de operationele prestaties op het Nederlandse spoor. Hierbij staat de reiziger op plek 1,2 en 3 en moeten wij het iedere dag een stapje beter doen,” aldus Huges. Door nauwe samenwerking met ProRail, de andere OV-bedrijven, de eigen ervaringen met Qbuzz (100% deelneming sinds 2013) en de samenwerking met HTM wil NS verder een naadloze reis van deur tot deur bieden. Alleen door intensieve samenwerking in het belang van de klant, kunnen wij dit realiseren.”
Het jaarverslag bevat aardige feiten. Zo is het aantal gebruikers van de OV-fiets naar 160.000 gestegen en het aantal ritten naar 1, 4 miljoen. De C02 uitstoot van een treinreiziger is een kwart van die van een automobilist. De actie low car diet wordt in dit kader vermeld. Toegegeven wordt dat treinpunctualiteit niet alles zegt, omdat er lijnen en stations zijn die er negatief uitspringen en waar reigers veel hinder ondervinden. Erkend wordt dat de reizigerstevredenheid eigenlijk te laag is.

maandag 17 februari 2014

Pro Bussum wil stoomtram naar Bussum halen

De Gooise Stoomtram beter bekend onder de naam de Gooische Moordenaar spreekt nog velen tot de verbeelding. De stichting Pro Bussum wil het stoomtijdperk laten herleven en overweegt de Gooische Moordenaar deze zomer naar Bussum te halen. Iets dergelijks heeft Huizen in 2001 gedaan. De stoomtram in Bussum sluit ook mooi aan bij de viering van 175 jaar Spoorwegen

Carpoolen met app

De Duitse startup Wundercar introduceert een nieuwe dienst in Berlijn: carpoolen via een app. Meest opvallend: er hoeft geen cent voor betaald te worden. Maar dat is wel de bedoeling. Carpoolen per app is niet nieuw. In ons land experimenteert Togethr ermee. Als je een passagier hebt gevonden, of iemand reageert op de door jou aangeboden rit, dan kun je met elkaar afspreken om samen te rijden. Elke gebruiker heeft een profiel, zodat je eerst kunt kijken wie die ander is. Toogethr berekent geen commissie of bemiddelingskosten, maar wel vaste prijzen per rit.

vrijdag 14 februari 2014

Rover: Niet treuzelen met tram Maastricht – Hasselt

Rover-Limburg wil dat er snelheid gemaakt wordt met de tram Maastricht – Hasselt. De Rover-afdeling vreest dat de al jaren lopende discussie weer van voor af aan gaat worden gevoerd en roept de raadsleden van Maastricht op om volgende week niet te verdrinken in blokkerende detaildiscussies.
Al tien jaar lang (sinds 2004) wordt in Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Lanaken hard gewerkt aan de voorbereiding van een tramverbinding Hasselt – Maastricht, in het kader van het Spartacus-plan van De Lijn dat is bedoeld om het openbaar vervoer in Belgisch Limburg te optimaliseren. Ondanks de crisis en bezuinigingen blijft het project overeind omdat goed OV, zeker grensoverschrijdend, gezien wordt als infrastructurele investering op lange termijn.
Een fijnmazigere moderne sneltramlijn, met aansluitende busverbindingen kan veel meer OV gebruikers aantrekken dan een - weliswaar snellere - treinverbinding. Dat is voor De Lijn ook de reden om in Maastricht minstens aan de rand van de binnenstad de hoofdhalte te hebben. De Gemeenteraad van Maastricht sprak zich uit voor de Van Hasseltkade uit, nadat ook de Markt via de Boschstraat werd overwogen. Mede om dat gedeelte van de historische binnenstad te ontzien werd voor de huidige route gekozen. Het  gebruik van de bestaande spoorbrug is daarbij geen optie meer, omdat de reiziger via deze route niet (aan de rand van) de binnenstad komt en dit nu juist voor De Lijn het voornaaste motief is voor het hele project.
Op 18 februari behandelt de Maastrichtse gemeenteraad het bestemmingsplan van de tram. Op dit moment dreigt de discussie over het traject in Maastricht weer van voor af aan te beginnen en wordt het bereikte evenwicht dat bij de opstart van het kostbare project bij de buren is bereikt, in gevaar gebracht. Concreet: wanneer de Raad van Maastricht op 18 februari het vastgestelde traject over de Van Hasseltkade zou afwijzen of gaat heroverwegen ten voordele van de spoorbrug, zal De Lijn moeten afhaken.

donderdag 13 februari 2014

Meer ruimte voor de fiets op station Tiel Passewaaij

ProRail start deze week met de uitbreiding van de onbewaakte fietsenstalling op station Tiel Passewaaij. De stalling krijgt er in totaal 416 fietsplaatsen bij. De uitbreiding is onderdeel van het landelijk programma ‘Ruimte voor de fiets’ en wordt mede gefinancierd door de gemeente Tiel. De werkzaamheden duren tot mei.
De onbewaakte fietsenstalling op station Tiel Passewaaij telt nu 240 fietsplaatsen. Na de uitbreiding zijn dat er 656 verdeeld over twee locaties. De huidige stalling gaat van 240 naar 608 plaatsen en aan dezelfde kant van het station komt er nog een kleine stalling bij met nog eens 48 fietsplaatsen. Om de uitbreiding te kunnen realiseren wordt de bestaande rijweg verlegd.
In de stalling komen nieuwe fietsklemmen die onderling voldoende ruimte hebben zodat ook fietsen met bijvoorbeeld fietstassen of een breed stuur goed gestald kunnen worden. Verder zijn de rekken voorzien van aanbindmogelijkheden voor kabel- of beugelsloten.
Gemiddeld pakt ruim veertig procent van de reizigers de fiets naar het station. Om de reis van deur tot deur gemakkelijker en comfortabeler te maken verbetert ProRail fietsenstallingen bij stations door uitbreiding, betere benutting en vernieuwing. Sinds 1999 zijn er landelijk ruim 350.000 fietsplaatsen nieuw gebouwd en gemoderniseerd op bijna 400 stations. Het aantal stallingsplaatsen is nu zo'n 400.000 en groeit de komende jaren naar ruim 500.000.

woensdag 12 februari 2014

Koning Willem-Alexander opent station Rotterdam Centraal

Koning Willem-Alexander opent volgende maand het nieuwe station Rotterdam Centraal. Rotterdam heeft er blikvanger bij. Het nieuwe station is niet alleen onderdeel van de grootste spoor- en stationsvernieuwing sinds het ontstaan van het Nederlandse spoor, 175 jaar geleden. Het is ook de entree geworden die past bij de bruisende stad die Rotterdam is. Rotterdam Centraal is het eerste station van een reeks grote treinstations die binnenkort in Nederland zullen worden geopend.
Rotterdam Centraal is de eerste in een reeks van nieuwe en grotere stations in Nederland, die deel uitmaken van de grootste spoor- en stationsvernieuwing sinds het ontstaan van het Nederlandse spoor, 175 jaar geleden. Het nieuwe station is ruimer van opzet, wat wordt versterkt door een grote glazen venster met direct uitzicht op de stad. Ook het dak boven de sporen is van glas. Het station heeft een loopbrug dat de 16 sporen verbindt en een nieuwe reizigerspassage van bijna 50 meter breed. Dagelijks passeren 110.000 mensen het stationsgebied, dat 47.000m2 beslaat.
Het station is gerealiseerd door samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Rotterdam, Stadsregio Rotterdam, ProRail en NS.

Nu ook TV kijken op Zwolle

Ook wel eens tijd moeten overbruggen op het station? Vanaf deze week hangen er op station Zwolle negen digitale schermen op de perrons waarop reizigers dagelijks wisselende uitzendingen over het spoor, cultuur en reisinformatie kunnen zien. Eerder al plaatsten we twaalf schermen op Utrecht Centraal.
RailTV is een onderdeel van ‘Prettig Wachten’. Hiermee willen we samen met NS het verblijf op het station voor reizigers aangenamer maken en zorgen dat het spoor één van de meest aantrekkelijke vervoersvorm is. RailTV is een drie jaar durende proef en is al op meerdere station te vinden. Station Eindhoven, Den Bosch, Rotterdam Centraal, Leiden Centraal, Amsterdam Zuid en Utrecht Centraal gingen Zwolle voor.

dinsdag 11 februari 2014

Liften op station Naarden-Bussum - volgende bouwfase

De twee nieuwe liften op station Naarden-Bussum kunnen deze zomer in gebruik worden genomen. De liftschachten zijn volledig uitgegraven en binnenkort begint ProRail met de afwerking. Om dit heugelijke nieuws een feestelijk tintje te geven knipt wethouder Nen van Ramhorst van Bussum dinsdag 11 februari een lintje door: de ruwbouw is gereed en we gaan nu verder met de afbouw van de liften.
Iedereen moet zelfstandig en zonder obstakels met de trein kunnen reizen. Daarom bouwt ProRail liften op tal van stations in Nederland, ook op station Naarden-Bussum. Door de hoge grondwaterstand en het feit dat station Naarden-Bussum een monumentaal gebouw is, heeft de bouw van de liften langer geduurd dan gepland. Het was soms als het graven van een gat op het strand: het grondwater bleef maar terugkomen in de liftschacht. Maar ProRail en de aannemer hebben zich niet gewonnen gegeven, sterker: de aanhouder wint.
In het najaar van 2014 begint ProRail met de aanleg van een loopbrug en nieuwe liften op station Bussum-Zuid. Ook hier geldt dat toegankelijkheid van stations hoog op de agenda staat van ProRail. Treinreizigers moeten zelfstandig en zonder obstakels met de trein kunnen reizen. De liften op Bussum-Zuid worden medio 2015 in gebruik genomen.

Zin en onzin van GSM-oplaadpalen op stations

De Tweede Kamer heeft een motie van GroenLinks aangenomen om GSM-oplaadpalen op stations te realiseren. De Tweede Kamer is van mening dat als er minder informatie op de stations zelf aanwezig is, een oplaadpaal voor de mobiele telefoon een goed alternatief is. De oplaadpalen moeten een tijdelijke oplossing zijn totdat er stopcontacten in de trein komen. Rover vindt GSM-oplaadpalen een prima service aan de reiziger, maar absoluut geen alternatief voor de statische reisinformatie op gele vertrekstaten.
Je telefoon opladen op een station, hoe handig is dat? Er zullen ongetwijfeld reizigers zijn die daar eens behoefte aan hebben. Maar de meerderheid van de reizigers gaat natuurlijk geen uur op een station doorbrengen totdat de telefoon vol is – en het telkens kortdurend opladen van een smartphone is de doodsteek voor iedere accu. Vorig jaar werd een proef met een oplaadpaal op Rotterdam CS uitgevoerd. Uit de reacties die bij Rover binnenkwamen bleek vooral dat reizigers het enorme bakbeest met alle knoppen en lades veel te ingewikkeld vonden.

maandag 10 februari 2014

Veel minder koperdiefstal op het spoor

2013 is fors minder koper gestolen op het spoor dan in 2012, zo blijkt uit cijfers van het ministerie van Veiligheid en Justitie en ProRail. De daling is te danken aan de goede samenwerking tussen de branches, het ministerie, de nationale politie en het Openbaar Ministerie. Binnen de ‘Actie Koperslag’ is er door de verschillende partijen intensief samengewerkt om koperdiefstal te verminderen. Ook heeft minister Opstelten gezorgd voor een wettelijke identificatieplicht bij de contante inkoop van koper. Daarnaast heeft ProRail het afgelopen jaar diverse extra maatregelen uitgevoerd om koperdiefstal op het spoor terug te dringen.
Actie Koperslag is medio 2011 begonnen en richtte zich op sectoren waar koperdiefstal tot gevaarlijke situaties kan leiden, zoals op het spoor en het hoogspanningsnet. Binnenkort stuurt het kabinet een brief met de resultaten van de ‘Actie Koperslag’ naar de Tweede Kamer

R-net op Leiden Centraal

Vrijdag was voor de eerste keer een rood-grijze R-net bus te zien op het busstation bij Leiden Centraal. Weliswaar nog niet voor een nieuwe buslijn in de regio, maar voor een werkbezoek. Gedeputeerde Ingrid de Bondt bekeek samen met verkeerswethouders Robert Strijk van Leiden, Wendelien Tönjann van Oegstgeest en portefeuillehouder Marcel Vissers van Holland Rijnland de verschillende alternatieven om vanuit Katwijk en Noordwijk met de nieuwe R-netbus in Leiden aan te komen. De bus moet in 2018 gaan rijden.
Samen met vertegenwoordigers van de Universiteit Leiden, het LUMC en de ondernemersvereniging Leiden werd een rondje gemaakt  langs mogelijke routes via de Plesmanlaan, de Wassenaarseweg, de Rijnsburgerweg en door het Bio Science Park. Ook bekeken zij de uitkomsten van onderzoeken naar de voor- en nadelen van de verschillende alternatieven. "Deze R-net buslijn tussen Leiden en Katwijk/Noordwijk moet voor zoveel mogelijk mensen aantrekkelijk zijn, goed door kunnen rijden en waar nodig over een aparte baan kunnen rijden. Zo creëren we een snelle en betrouwbare verbinding. Tegelijkertijd moeten we in het gebied rond Leiden Centraal ook  rekening houden met de veiligheid van fietsers, mogelijke trillingen die de bussen veroorzaken en de ruimtelijke kwaliteit van het Bio Science Park. Een interessante puzzel", aldus De Bondt. Eind februari wordt er meer duidelijkheid verwacht over de gekozen route.
R-net is een samenwerkingsverband tussen provincies, gemeenten en vervoerbedrijven met het doel in 2028 door de hele Randstad hetzelfde, herkenbare hoogwaardig openbaar vervoer te laten rijden. Het samenwerkingsverband maakt het mogelijk om dienstregelingen van verschillende vervoerders op elkaar af te stemmen, met een stipte dienstregeling, goede aansluitingen en gemakkelijk overstappen. De treinen, metro’s, trams en bussen van R-net krijgen, allemaal dezelfde herkenbare rood-grijze R-net uitstraling. Ook komen er speciale nieuwe R-net haltes.

vrijdag 7 februari 2014

Overlast in zomer door werk aan spoor 'onvermijdelijk'

Treinreizigers zullen in de zomer zeker hinder ondervinden door werkzaamheden aan het spoor bij onder meer Utrecht Centraal, Schiphol en Den Bosch. Maar de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail streven er in overleg met reizigersorganisaties naar die overlast zo veel mogelijk te beperken. Dat zei minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) in het vragenuurtje in de Tweede Kamer. De SP vroeg haar opheldering over berichten dat er in de zomer een chaos op het spoor wordt verwacht doordat knooppunt Utrecht Centraal en enkele andere grote stations soms dagenlang dicht zouden gaan.

Gunning OV-concessie Brabant nog niet definitief

Op de op 17 december 2013 gegunde concessie voor het Openbaar Vervoer in Oost- en West-Brabant zijn twee bezwaarschriften ingediend.  Binnen het verstrijken van de bezwaartermijn heeft vervoerder Arriva een bezwaarschrift ingediend tegen het gunningsbesluit van de West-Brabantse concessie.

Bij de beoordeling van elk onderdeel van de biedingen zijn scores toegekend waarop deze factoren zijn toegepast. De scores en wegingsfactoren bepalen de uiteindelijke rangorde van de ingediende aanbiedingen. Hiervoor is een rekenprogramma gehanteerd. Naar het zich laat aanzien lijkt er in het rekenprogramma een onjuiste formule te zitten. Aangezien het puntenverschil tussen de nummer 1 en 2 voor de OV-concessie minimaal is, kan dit directe gevolgen hebben voor de uitslag van de aanbesteding. Daarmee is de gunning voor de OV-concessie in West-Brabant nog niet definitief.

Een dag na het verstrijken van de bezwaartermijn heeft ook Veolia een pro forma-bezwaarschrift tegen het gunningsbesluit voor de concessie in Oost-Brabant ingediend. Conform de reguliere bezwaarprocedure geeft de Hoor- en Adviescommissie op korte termijn een advies aan Gedeputeerde Staten over de ingediende bezwaren. De bezwaarmakers hebben vervolgens nog de mogelijkheid om beroep aan te tekenen bij het College van Beroep van het bedrijfsleven. In de planning voor de nieuwe OV-concessie is rekening gehouden met een mogelijke bezwaarprocedure. De invoering van de concessie op 14 december 2014 komt daarom vooralsnog niet in gevaar.

donderdag 6 februari 2014

Lesje 'niet-spoorlopen' in Winterswijk

In Winterswijk zijn vorige week ruim 41 waarschuwingen uitgedeeld bij overwegen. Nog even langs de spoorbomen terwijl de bellen al rinkelen, toch de kortste route naar huis of stiekem een muntje leggen op het spoor.

Het lijkt onschuldig maar het is erg gevaarlijk en kan voor flinke storingen zorgen. Tijd dus voor een lesje 'niet-spoorlopen' op het Winterswijkse Gerrit Komrijcollege. En het werd niet zomaar een les, want vandaag zaten Burgemeester van Beem van Winterswijk en ProRail regiodirecteur Jan Mulder bij de leerlingen in de klas.

Afgelopen week werden tijdens controles bij overwegen in Winterswijk 41 waarschuwingen uitgedeeld door BOA's van ProRail. Naast overmoedigheid bij het oversteken is de lijn Arnhem-Winterswijk ook veel verstoord geraakt door vandalisme.

Met trein en OV-chipkaart de grens over

Er bestaat veel verwarring bij OV-chipkaartgebruikers die een grensoverschrijdende treinreis maken. Zowel reizigers als medewerkers denken soms ten onrechte dat het nodig is bij de grens de trein te verlaten om te kunnen in- of uitchecken, signaleert Rover.
 
OV-chipkaartreizigers raken er steeds meer aan gewend verplicht in- en uit te checken, maar wie met de trein de grens over reist moet voorlopig nog terugvallen op een papieren kaartje. In het buitenland is het tenslotte niet mogelijk om uit te checken. Uit binnengekomen meldingen bij Rover blijkt dat dit voor veel verwarring kan zorgen. Zo zijn er reizigers die op station Roosendaal uit de trein naar België stappen om nog in Nederland uit te checken, met veel vertraging tot gevolg omdat de trein hier niet op wacht.

Eén van de oorzaken van de verwarring is de “overstappaal” op station Roosendaal, waarop reizigers van en naar België worden geïnstrueerd om in of uit te checken bij NS. Rover heeft hierover geklaagd bij NS Hispeed en aangedrongen op actie. NS heeft daarop een railpocketbericht met instructies uitgestuurd naar alle medewerkers. Ook erkent NS dat de overstappaal een onjuiste tekst bevat: “Het was bedoeld om reizigers die Nederland bínnen kwamen goed te informeren. Maar reizigers die Nederland verlaten worden erdoor verward. Wij passen de tekst op die paal aan.”

dinsdag 4 februari 2014

Bezwaar Arriva tegen aanbesteding bus Brabant

Busbedrijf Arriva heeft bij de provincie Noord-Brabant bezwaar gemaakt tegen de gunning van het busvervoer in West-Brabant aan Veolia.

Een provinciewoordvoerster heeft dat dinsdag bevestigd naar aanleiding van een bericht in het Brabants Dagblad. De reden voor het bezwaar is vooralsnog niet bekend. Arriva doet geen uitspraken.

RET koopt 16 nieuwe metrotreinen voor Hoekse Lijn

In aanwezigheid van Jeannette Baljeu (Portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de Stadsregio Rotterdam), tekenden Pedro Peters (algemeen directeur RET) en Oliver Schmidt (vice president lightrail vehicles Bombardier), maandag het contract voor de aanschaf van 16 nieuwe metro’s.

De voertuigen worden vanaf begin 2016 gefaseerd geleverd en ingezet op de Hoekse Lijn, de nieuwe metrolijn die eind 2017 in gebruik wordt genomen en Rotterdam met het strand van Hoek van Holland verbindt. De RET gaat deze verbinding zonder subsidie exploiteren en financiert ook de totale kosten van 80 miljoen euro voor de nieuwe voertuigen zonder subsidie uit eigen middelen.

De voertuigen die de RET aanschaft, zijn van hetzelfde type als de lightrailvoertuigen die op dit moment al rijden op Randstadrail en de rest van het metronetwerk; de zogenaamde SG3-serie. Ze voldoen aan alle eisen die er in de regio Rotterdam worden gesteld aan hoogwaardig openbaar vervoer. Zo zijn de nieuwe metro’s uitgerust met gestoffeerde zittingen en klimaatregeling dat bijdraagt aan meer comfort. De rijtuigen worden voorzien van televisieschermen waarop actuele reizigersinformatie en camerabeelden te zien zijn.

maandag 3 februari 2014

Waarom meer spanning op het spoor?


ProRail onderzoekt de mogelijkheden voor het verhogen van de spanning op de bovenleiding van 1500 naar 3000 Volt. Via Twitter stroomden de vragen hierover binnen. Wat zijn de voordelen? En waarom wordt er voor 3000 Volt gekozen?