maandag 31 maart 2014

Drie inschrijvers voor Regiotaxivervoer Overijssel

De provincie Overijssel heeft van drie vervoerders offertes ontvangen voor het uitvoeren van het Regiotaxivervoer in de regio's Noordwest-Overijssel en Salland. Voor Noordwest-Overijssel hebben DVG, Willemse de Koning en Connexxion Taxi Service B.V. zich ingeschreven. Voor Salland hebben dezelfde inschrijvers zich gemeld, waarbij DVG en TCR zich als combinatie hebben ingeschreven.
Naar verwachting kan medio april 2014 tot gunning worden overgegaan. De contractperiode loopt tot 1 januari 2016 met een mogelijkheid tot verlenging van maximaal een jaar.
Het bestek met het programma van eisen voor het Regiotaxivervoer is door de provincie Overijssel in februari 2014 op de Europese aanbestedingskalender geplaatst. Dit is gebeurd in samenspraak met de betrokken gemeenten Deventer, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Kampen.
De provincie Overijssel en de gemeenten in West-Overijssel werken samen bij de aanbesteding van het Regiotaxivervoer. De gemeenten zijn bevoegd gezag voor het vervoer van specifieke doelgroepen (Wmo-vervoer). Gemiddeld worden twee van de drie ritten uitgevoerd voor de Wmo. 
De provincie is bevoegd gezag voor het openbaar vervoer. Voor de provincie vormt de regiotaxi een aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. Dorpen en kernen die niet met reguliere buslijnen worden bediend, zijn bereikbaar met de regiotaxi.
Op dit moment verzorgt Taxi Centrale Zwolle (TCZ) het regiotaxivervoer in Noordwest-Overijssel. Deze opdracht loopt tot 1 september 2014. In Salland verzorgen De Vier Gewesten (DVG) en TCR Vervoer het regiotaxivervoer tot 1 januari 2015.

Korting voor Interrailers op Thello nachttreinen tussen Parijs en Venetië

Vanaf 1 april 2014 heeft InterRail een nieuwe partner; Thello nachtreinen biedt 25% korting op de standaard prijs voor volwassenen aan reizigers met een InterRail Global Pass of een InterRail One Country Pass voor Frankrijk of Italië. Dit tarief is verkrijgbaar bij de verkooppunten van Thello en Trenitalia.
Thello is een Frans - Italiaanse spoorwegmaatschappij, geboren uit een samenwerking tussen Trenitalia en Transdev, welke dagelijkse nachttreinen rijdt tussen Parijs, Milaan en Venetië. Dankzij deze nieuwe samenwerking kunnen InterRailers profiteren van de voordelen die het reizen per nachttrein biedt, zoals het besparen van tijd en geld, terwijl men uitgerust op de plaats van bestemming aankomt, klaar om een nieuwe stad ter verkennen.
 In Frankrijk vertrekken de Thello treinen vanuit Parijs en Dijon, met bestemmingen als Milaan, Padua, Vicena, Brescia en Venetië. De trein komt aan in het hart van de stad, zodat InterRailers direct met sightseeing kunnen beginnen, of hun reis verder door Italië kunnen vervolgen door over te stappen op een trein van het hoge snelheid netwerk Frecciarossa. Deze hoge snelheidstreinen doen er iets minder dan drie uur over om de afstand van 576 kilometer tussen Milaan en Rome te overbruggen.
Ter voorbereiding van, maar vooral voor tijdens de reis is er een handige offline Rail Planner App beschikbaar. Deze applicatie biedt reizigers waardevolle informatie, zoals een Europees spoorboekje en een volledig overzicht van alle InterRail Pass kortingen. Verder is het mogelijk om het dichtstbijzijnde station te vinden met behulp van een handige ingebouwde GPS functie. De gratis App is beschikbaar voor iOS en Android smartphones en werkt offline zodat reizigers dure roaming kosten kunnen vermijden. 
Een InterRail Global Pass biedt de mogelijkheid om in 30 Europese landen per trein te reizen, van Scandinavië tot in Turkije. De passen zijn te koop met een geldigheid vanaf vijf dagen tot een geldigheid van een maand. Met een InterRail Pass heeft een reiziger de vrijheid om een eigen reisplan samen te stellen en zelfs onderweg zonder probleem van reisplan te veranderen. De InterRail One Country Pass is de perfecte reisgenoot voor het verkennen van een specifiek land.
 

Nieuwe reisinformatiediensten

Reizigers kunnen vanaf nu gebruik maken van vijf nieuwe reisinformatiediensten. De diensten geven de reiziger zowel voorafgaand als tijdens de reis realtime reisinformatie en tonen maximumsnelheden, wegwerkzaamheden, incidenten en de gevolgen voor het verkeer bij grote evenementen. De diensten geven ook  informatie over de mogelijkheden voor openbaar vervoer, de fiets, P&R en parkeren.
Met de diensten krijgen reizigers reisinformatie die meer dan ooit actueel  en gericht op hun persoonlijke voorkeur is. De diensten zijn via apps en websites beschikbaar op smartphone, tablet en pc en heten Go About, Filejeppen, Mobile Ninja, TimesUpp en VID.  Ze zijn op 27 maart 2014 gelanceerd tijdens de Intertraffic in Amsterdam.

Go About
Elk moment jouw beste reis met een écht compleet reisadvies. Go About lanceert voor iedereen in Nederland een complete en actuele reisplanner. Maak jouw ideale combinatie van auto, trein, bus,
tram, metro, fietsen en lopen, op basis van de actuele situatie op de weg en in het OV. Is jouw tram op tijd, of kies je toch voor fietsen naar het station? Hoe lang doe je erover met de auto in de spits? Go About laat je in één oogopslag zien welke combinaties er allemaal mogelijk zijn voor jouw reis: compleet, actueel en persoonlijk. Voor mobiel, desktop en tablet.
Meer informatie: www.goabout.com

Filejeppen
File-Wat? Filejeppen, een portmanteau van file en fierljeppen. Oftewel, over de file ver springen. Filejeppen is een snelle en efficiënte manier om dagelijks stilstaan in het verkeer te voorkomen. Bovendien is het interactief en lonend. Door te Filejeppen weet je als reiziger precies hoe lang je reis gaat duren, welke route je het beste kunt nemen en met welke vervoermiddelen. Van auto, via OV, met de fiets en zelfs met de e-bike. Je krijgt voor vertrek een reisadvies afgestemd op de actuele en de verwachte verkeerssituatie op het traject en tijdens de reis informatie als er vertragingen te verwachten zijn. Door te Filejeppen spaar je daarnaast badges die je kunt inwisselen bij bedrijven in de buurt.
Meer informatie: www.filejeppen.nl

Mobile Ninja
Ninja was in de oudheid al een beschermengel, de Mobile Ninja is nu een persoonlijke reis-assistent voor onderweg. Mobile Ninja helpt reizigers betrouwbaarder, veiliger, milieuvriendelijker en goedkoper te reizen met diverse vervoermiddelen. Mobile Ninja geeft reisadvies, leidt naar parkeerplekken en is tevens een community. Reizigers informeren elkaar over gevaarlijke situaties of oponthoud, en in de toekomst is ook een carpoolafspraak zo geregeld. Het is een gratis dienst voor op de smartphone, op de internetbrowser, maar ook op het scherm in de auto.
Meer informatie: www.mobileninja.nl

TimesUpp
Gebruik TimesUpp, jouw persoonlijke reisassistent en je zult voortaan op tijd vertrekken. Waar je ook bent, wat je gaat doen, TimesUpp met TomTom Traffic zoekt de slimste route voor je op en stuurt een bericht als je moet gaan. TimesUpp weet waar je bent en kan je op tijd vertellen dat het tijd is om te vertrekken. TimesUpp ziet in je agenda waar je naar toe gaat en bedenkt hoe je het beste daar kan komen. Je krijgt snel een overzicht en ziet hoelang de reis duurt. TimesUpp kijkt uit naar snellere autoroutes, maar ook de slimste bus-, trein-, fiets- en looproute of combinaties hiervan. Vanaf vandaag zijn er voor jou geen verrassingen meer. Vertrek je eerder of juist wat later, met je reisassistent ga je op pad met de slimste route in je zak.
Meer informatie: www.timesupp.nl

VID
De VID (VerkeersInformatieDienst) bouwt de bestaande website en app verder uit. Die uitbreiding zorgt ervoor dat weggebruikers zowel pre-trip als on-trip persoonlijk reisadvies krijgen. Zodoende kan de weggebruiker zelf de beste route kiezen om vervolgens efficiënt de bestemming te bereiken of zo nodig op basis van actuele informatie onderweg de route aan te passen. Ook integreert de VID nieuwe informatie in de dienst, zoals informatie die een overstap naar het OV bij P&R-terreinen ondersteunt.
Meer informatie: www.vid.nl/app

zaterdag 29 maart 2014

Zomerdienstregeling van start: nieuwe Schiphol Timetable

De nieuwe Schiphol Timetable is gepubliceerd met daarin een compleet overzicht van alle passagiers lijndiensten van en naar Amsterdam Airport Schiphol. Alle bestemmingen in de Schiphol Timetable zijn rechtstreeks bereikbaar vanaf Schiphol. De Schiphol Timetable is te downloaden op www.schiphol.nl en wordt maandelijks vernieuwd. Deze informatie is tevens te vinden in de Schiphol App.
KLM start met drie vluchten per week naar Santiago de Chili. CityJet vliegt deze zomer eenmaal per week naar Avignon. Transavia.com gaat drie keer per week vliegen op Bari en twee keer per week op Thessaloniki. Croatia Airlines gaat een keer per week vliegen naar Dubrovnik. Vueling start met drie vluchten per week op Santiago de Compostela en Estonian Air gaat acht keer per week vliegen op Växjö.
Komende zomer wordt door KLM op de volgende bestemmingen de frequentie opgevoerd: Athene, Bergen, Florence, Fukuoka, Guayaquil, Houston, Moskou, New York JFK en Quitol. Korean Air voert de frequentie op naar Seoul, Belavia naar Minsk,  LOT Polish naar Warschau, Aeroflot naar Moskou, CityJet naar Brive, Eurolot naar Gdansk en Krakow, FlyBe naar Southampton en Transavia.com voert de frequentie op naar Napels, Verona, Catania en Marrakech.
Schiphol verwelkomt luchtvaartmaatschappij Air One, die twee keer per week gaat vliegen naar Palermo en twee keer per week naar Catania.
KLM gaat zeven keer per week naar Zagreb en Bilbao vliegen en 14 keer per week naar Turijn. EasyJet gaat vier keer per week naar Bordeaux vliegen, Vueling zes keer per week naar Rome, Sun Express een keer per week naar Kayseri, Garuda Indonesia gaat vijf keer per week nonstop naar Jakarta vliegen.
De zomerdienstregeling Amsterdam Airport Schiphol loopt van zondag 30 maart tot en met zaterdag 25 oktober 2014.

vrijdag 28 maart 2014

'Reis van deur tot deur moet beter'

Reizigers moeten op alle tijden van de dag, alle dagen van het jaar en overal in Nederland kunnen rekenen op een veilige, voldoende betrouwbare en voorspelbare treinreis met goede aansluitingen op tram, bus, metro en fiets. Het kabinet heeft op voorstel van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu ingestemd met maatregelen om de reis van deur tot deur te verbeteren. Die moeten leiden tot meer tevredenheid bij reizigers en goederenvervoerders op het spoor.
Nederland heeft een van de drukst bereden sporen ter wereld, veel treinen rijden op tijd en het vervoer over het spoor is veilig. De komende jaren moeten de prestaties nog beter, met name in de spits in de Randstad. Vervolgens kunnen de frequenties worden verhoogd. Het kabinet wil dat reizigers zo min mogelijk te maken krijgen met uitval van treinen, lange vertragingen, of ‘zwarte dagen’ zoals tijdens het winterweer in 2012. De invoering van het Europese beveiligingssysteem ERTMS moet de veiligheid op het spoor verder vergroten. Vanaf 2017 zal het aantal treinen per uur vervolgens worden uitgebreid, zodat reizigers zonder spoorboekje kunnen reizen. Als eerste gaan zes intercity’s per uur rijden tussen Amsterdam en Eindhoven en zes sprinters tussen Geldermalsen en Woerden.
Het kabinet wil samen met alle partijen in de OV-sector een “Netwerk Nederland” vormen met goede OV-verbindingen door het hele land. Hiervoor moeten de negen reizigersvervoerders, 20 goederenvervoerders en stads- en streekvervoerders beter met elkaar én met spoorbeheerder ProRail gaan samenwerken. Staatssecretaris Mansveld zal hier nadrukkelijk op sturen in samenwerking met de provincies en stadsregio’s die verantwoordelijk zijn voor het stads- en streekvervoer.
Binnen Nederland rijden goederentreinen bij voorkeur over de Betuweroute. Die spoorlijn is daar speciaal voor aangelegd. Op het gemengde spoor moet de beschikbare capaciteit beter wordt benut, zodat er meer flexibiliteit voor spoorgoederenvervoerders ontstaat. Lading die in de havens van Rotterdam en Amsterdam aankomt, kan dan zo snel mogelijk worden vervoerd naar het Europese achterland. Ook kan de ruimte op het spoor die niet door goederenvervoerders wordt benut door reizigerstreinen worden gebruikt, met name in de spits in de Randstad. Schoner en stiller goederenvervoer zal worden gestimuleerd door lagere tarieven voor het gebruik van het spoor.
Uitgangspunt is dat stations comfortabel, toegankelijk en veilig zijn voor reizigers. Op elk station moet een onafhankelijk informatiepunt te vinden zijn waar alle OV-vervoerders op dat station de ruimte krijgen hun reizigers te helpen en adviseren. Alle vervoerders die op een station stoppen moeten gebruik kunnen maken van diensten en voorzieningen, zoals wachtruimtes voor personeel, en mogen zich profileren op het station.
Het spoor is een van de grootverbruikers van elektriciteit in Nederland. ProRail en de Nederlandse Spoorwegen (NS) willen in 2017 25% besparen op het elektriciteitsverbruik ten opzichte van 2012. Energiebesparing kan worden bereikt door energie-efficiency in de winkels, slimmere verlichting en de mogelijkheden om afval te scheiden op alle stations.
Om de samenwerking tussen NS en ProRail te verbeteren worden afspraken gemaakt in de concessies die met beide organisaties worden afgesloten. Hierin staan de eisen die het Rijk tussen 2015 en 2025 aan de partijen stelt. Mansveld vindt dat NS en ProRail zich meer moeten gaan richten op de publieke belangen. Het kabinet kiest ervoor NS en ProRail steviger te gaan aansturen op deze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het kabinet gaat NS en ProRail meer afrekenen op de prestaties die de reizigers elke dag op hun traject ervaren en minder op gemiddelde prestaties over het hele jaar. Ook krijgen de reizigers een grotere adviesrol richting NS in de jaarlijkse vervoerplannen.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal haar zeggenschap bij benoemingen van bestuurders en commissarissen bij ProRail actiever invullen. Het ministerie van Financiën zal dit doen als aandeelhouder van NS. Bovendien stelt Mansveld een investeringscommissie in die het ministerie gaat adviseren over grote investeringsprojecten op het spoor. ProRail zal intensiever gaan samenwerken met Rijkswaterstaat zodat zij gezamenlijk weg- en spoorprojecten kunnen aanbesteden en uitvoeren.
Het kabinet kiest voor scherpere sturing en niet voor een wijziging in de ordening. Wijzigingen in de ordening leiden niet tot betere samenwerking tussen alle spoorpartijen. Bovendien gaan zij zich dan richten op interne verandering in plaats van het verbeteren van de prestaties voor de reizigers en goederenvervoerders.
De maatregelen moeten worden genomen binnen het bestaande budget van bijna 30 miljard euro tot 2028. Hiervan is 18,4 miljard euro beschikbaar voor beheer en onderhoud van het spoor en 10,1 miljard euro voor aanleg van infrastructuur.
De Lange Termijn Spooragenda is tot stand gekomen in nauwe samenwerking tussen spoorvervoerders, ProRail, reizigersorganisaties en overheden. Twee externe commissies (Critical Review Team en Klankbordgroep) hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu ondersteund bij de totstandkoming van de spooragenda. Het advies van deze commissies onder leiding van Wim Kuijken is verwoord in het eindverslag "Sturen op verbindingen”.

Laatste hand aan nieuwe stationsomgeving Helmond

ProRail voert in het weekend van 5 en 6 april de laatste werkzaamheden uit in de stationsomgeving van Helmond. Er worden nieuwe perronkappen geplaatst en er komt nieuw stationsmeubilair. Tegelijkertijd wordt in Helmond West ook de overweg Cortenbachstraat definitief gesloten om plaats te maken voor de nieuwe onderdoorgang van de Kasteelherenlaan. De werkzaamheden hebben gevolgen voor het treinverkeer.
De afgelopen jaren heeft de stationsomgeving in Helmond een metamorfose ondergaan. Er staat een nieuw stationsgebouw en een nieuwe fietsenstalling. Ook is er voor het wegverkeer een nieuwe onderdoorgang gebouwd die maandag 7 april in de loop van de dag in gebruik wordt genomen. Op 5 en 6 april vinden de laatste grote werkzaamheden plaats. ProRail gaat dan samen met de aannemer de perronkappen vernieuwen, het 1e perron doortrekken in westelijke richting, nieuwe bestrating aanbrengen en het overpad voor voetgangers verwijderen.
Datzelfde weekend werkt ProRail ook in Helmond West. Daar gaat ProRail in opdracht van de gemeente een nieuwe onderdoorgang bouwen onder het spoor; de Kasteelherenlaan. Deze weg gaat de Europaweg verbinden met de Heeklaan. Om de onderdoorgang te kunnen bouwen, wordt de overweg Cortenbachstraat opgeheven. Vanaf vrijdagavond 4 april is de spoorwegovergang voor alle verkeer afgesloten. Het verkeer wordt dan omgeleid via de Kanaaldijk en Hoofdstraat. Dat duurt tot begin 2016 als de nieuwe onderdoorgang gereed is.
Ook wordt in Helmond Brandenvoort de overweg Diepenbroek verwijderd. Hiervoor is al eerder de  nieuwe onderdoorgang De Voort in de plaats gekomen.

donderdag 27 maart 2014

Spoorvernieuwing Den Bosch live te volgen

Vanavond starten ProRail en Strukton met de laatste grote stap in het project Sporen in Den Bosch. Vanaf 19:00 uur wordt er gewerkt aan de noordzijde van het station. Hier vinden tot zondag werkzaamheden plaats om perron 1 weer in gebruik te kunnen nemen. Op zondag verplaatst het werk zich naar de zuidzijde waar alle sporen tussen het perron en het Drongelens kanaal worden vernieuwd. Een megaklus die vanaf zondag live is te volgen via een webcam op de site www.prorail.nl/sporenindenbosch
Bovenleiding, ballast, wissels, sporen, dwarsliggers, seinen en kabels; ProRail en Strukton halen aan de zuidzijde alles weg om het vervolgens te vernieuwen. Een omvangrijke klus waar circa 2000 mensen voor worden ingezet. Zij werken - 24 uur per dag - in ploegen om uiterlijk donderdagochtend 17 april om 05:00 uur klaar te zijn.
Als het werk erop zit heeft Den Bosch een volledig nieuw spoor dat klaar is voor de toekomst. Dankzij een betere inrichting met minder wissels, is er minder kans op storingen en kunnen treinen met een hogere snelheid het station binnen rijden. Het betekent dat er in de toekomst meer treinen van en naar Den Bosch kunnen rijden.
De gevolgen voor het treinverkeer zijn zeer ingrijpend. Van de 21 dagen, is er 18 dagen lang (van zondag 30 maart tot en met woensdag 16 april) geen treinverkeer mogelijk aan de zuidkant van het station. Er rijden dan geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg v.v. en Den Bosch en Boxtel v.v.. NS zet bussen in. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van 30 tot 60 minuten afhankelijk van het moment waarop u reist. NS adviseert reizigers hun reis kort van te voren te plannen met de reisplanner van NS op www.ns.nl of m.ns.nl.

woensdag 26 maart 2014

Klanttevredenheid openbaar vervoer in Overijssel stijgt

Reizigers waarderen het openbaar vervoer van de provincie Overijssel met een gemiddeld rapportcijfer van 7,6. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer, een landelijk onderzoek onder reizigers in het regionale openbaar vervoer. Daarmee komt Overijssel boven het landelijk gemiddelde uit van 7,4.
Het reizigersoordeel pakt voor Overijssel positief uit. In alle concessies, waarvoor de provincie Overijssel opdrachtgever is, is de waardering toegenomen. Het busvervoer in Midden Overijssel, dat door Syntus wordt uitgevoerd, krijgt van reizigers een 7,7. In 2012 was dat een 7,4. De concessie IJsselmond, waar OV Regio IJsselmond rijdt, is gestegen van een 7,1 naar een 7,3.
In de landelijke ranglijst voor het regionale spoor bezetten de Kamperlijn van Zwolle naar Kampen en de Vechtdallijn Zwolle-Emmen de eerste en tweede plaats. Reizigers waarderen de Kamperlijn met een 7,8 en staat daarmee wederom op de eerste plaats. De Vechtdallijn Zwolle-Emmen is de grootste stijger ooit in het 13 jarig bestaan van de OV-klantenbarometer. In 2012 ontving deze lijn nog een 6,3. In 2013 is dit een 7,7.
In de OV-Klantenbarometer worden reizigers over verschillende onderdelen een oordeel gevraagd. Hierbij gaat het onder andere om: informatie en veiligheid, rijcomfort, tijd en doorstroming en de prijs. Voor de concessies die in Overijssel beoordeeld zijn, levert dit het volgende beeld op:

dinsdag 25 maart 2014

Wegens succes herhaalt Regionaal OV actie '2 voor de prijs van 1'

In april kan iedereen in Gelderland, Overijssel en Flevoland voordelig kennismaken met het openbaar vervoer. In deze periode kunnen 2 personen met de bus of regionale trein reizen voor de prijs van 1. De actie werd eerder al in januari gehouden en bleek een groot succes. Het werkt heel eenvoudig. Eén persoon reist met een geldig vervoerbewijs. De tweede persoon kan het speciale e-ticket aanvragen op www.ervaarhetov.nl en daarmee gratis meereizen.
Met dit gratis e-ticket kun je samen bijvoorbeeld lekker gaan shoppen. Maar ook vrienden of familie bezoeken, naar het museum, of een dagje op stap gaan. Bijkomend voordeel van het openbaar vervoer is dat je de verkeerschaos en parkeerproblematiek kunt vermijden. De actie is geldig van dinsdag 1 april tot en met woensdag 30 april 2014. De actie geldt ook op Koningsdag.
Printen en reizen
Ervaar het OV wil mensen kennis laten maken met de mogelijkheden van het openbaar vervoer. Via de website www.ervaarhetov.nl is een speciaal gratis ticket beschikbaar voor iedereen die voordelig wil reizen. Invullen en printen is heel eenvoudig en daarna stap je gemakkelijk samen in en samen uit voor de prijs van één. Op de website is ook een handig overzicht van allerlei leuke en interessante uitstapjes in Gelderland, Overijssel en Flevoland te vinden. Als je een bestemming selecteert krijg je direct een reisadvies van deur-tot-deur.
De 2 voor de prijs van 1-campagne is een actie van Ervaar het OV. De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de vervoersbedrijven Arriva, Breng, Connexxion, OV regio IJsselmond en Syntus zijn initiatiefnemers van Ervaar het OV. Doel is om mensen te inspireren meer gebruik te maken van het regionale openbaar vervoer. De acties van Ervaar het OV zijn geldig in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, met uitzondering van de regio Twente, gemeente Almere en alle lijnen van de NS. De actie geldt ook in de treinen van de Vechtdallijnen Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg.

maandag 24 maart 2014

Provincie: ontknoping spoor Elst nabij

Provincie Gelderland denkt samen met de regionale overheden, Prorail en vervoerders een oplossing te hebben gevonden voor de spoorknoop Elst. Met een aantal gerichte maatregelen, waaronder een verdubbeling van de spoorboog en het doortrekken van het derde spoor, kunnen in 2017 alle gewenste treinen rijden. Als deze maatregelen tijdig worden gerealiseerd is er geen ‘knip’ nodig in Elst, waardoor de trein Arnhem-Tiel kan blijven doorrijden.
Station Elst; bron provincie GelderlandGedeputeerde Conny Bieze: 'De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar maatregelen om alle treinen te laten rijden. Niet alleen de extra treinen van Stadsregiorail, maar ook de directe treinverbinding Arnhem-Tiel. Ik ben trots dat de partijen samen een oplossing hebben gevonden in het belang van de reiziger'
Sinds 2003 wordt er gewerkt aan een oplossing voor ‘spoorknoop’ Elst. Er is meer ruimte op het spoor nodig om het groeiende aantal reizigers tussen Arnhem en Nijmegen op te vangen. Er is niet voldoende ruimte om zes intercity’s, vier sprinters en de trein Arnhem-Tiel op te vangen. Een ‘knip’ in Elst met een overstap voor de reizigers van Tiel naar Arnhem leek daarom onvermijdelijk. Nieuw onderzoek van ProRail wijst uit dat met een aantal gerichte maatregelen het mogelijk is alle gewenste treinen vanaf 2017 te laten rijden.

De volgende maatregelen moeten worden getroffen om alle treinen te laten rijden:
•Verdubbeling van de spoorboog van Elst naar Betuwe, richting Zetten-Andelst – Tiel
•Doortrekking van het derde spoor in Elst naar het hoofdbaanvak Arnhem – Nijmegen
•Een perronaanpassing op station Arnhem Centraal, perron 4 wordt 4a en 4b
•Het versnellen van de trein tussen Tiel – Kesteren en/of Zetten-Andelst – Elst.

Deze maatregelen sluiten aan op de ruimtelijke plannen van Elst Centraal en bieden ook met de eventuele komst van extra goederentreinen vanuit het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) een basis voor een passende dienstregeling.
ProRail werkt de plannen verder uit en brengt de risico’s in kaart. Zo is het nog onzeker of alle benodigde maatregelen voor 2017 kunnen worden gereraliseerd. Daarnaast moet er nog een structurele oplossing komen voor de spoorwegovergang Rijksweg-Noord in Elst. Gedeputeerde Conny Bieze: 'Voor de zomer weten we of de plannen haalbaar zijn.'

vrijdag 21 maart 2014

Enquete over gratis openbaar vervoer Eindhoven

De gemeente Eindhoven houdt de komende weken een enquête over de gewijzigde regeling voor gratis openbaar vervoer. Via een steekproef krijgen ongeveer 3000 Eindhovenaren de vraag om via internet een vragenlijst in te vullen. Dat kan eventueel ook op papier.
Tot 1 januari dit jaar bestond de regeling ‘gratis met de bus voor 12- en 65+’. Als vervanging is er nu gratis busvervoer voor inwoners die recht hebben op de zogenaamde Meedoenbijdrage. Dit ongeacht hun leeftijd. Daarmee ondersteunt de ‘gratis-reizen-maatregel’ de inwoners die dat het beste kunnen gebruiken. 
Het is een onderzoek zowel onder inwoners 65+ die vorig jaar recht hadden op openbaar vervoer als onder inwoners die daar dit jaar recht op hebben via de Meedoenbijdrage.

donderdag 20 maart 2014

Start voorbereiding aanleg busdoorsteek knooppunt Eemnes

De provincie start in samenwerking met Rijkswaterstaat op 24 maart met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van een aparte busdoorsteek in het knooppunt Eemnes (A27/A1).
Na de zomervakantie beginnen de definitieve werkzaamheden. Het werk duurt tot eind 2014.
De busdoorsteek bij Eemnes zorgt voor een verbeterde doorstroming van het bestaande openbaar busvervoer op de A27 ter hoogte van knooppunt Eemnes. Dankzij de doorsteek staan de bussen ( 37 gemiddeld in de ochtendspits) na realisatie niet meer in de file op de A27 maar kunnen zij via een apart wegdeel in het knooppunt langs het verkeer rijden. Hierdoor zal de betrouwbaarheid van de rijtijden van de busverbinding aanzienlijk verbeteren en wordt het Openbaar Vervoer (OV) een beter alternatief voor het gebruik van de auto
De voorbereidende werkzaamheden bestaan uit het verwijderen van een strook bomen tussen de A1 en de A27. De bomen worden in overleg in de regio gecompenseerd. Na het verwijderen van de bomen volgt het onderzoek naar de draagkracht van de bodem. Medio april begint het aanbrengen van een zandlichaam om de zetting van de ondergrond te versnellen.
Medio september wordt begonnen met het aanleggen van de busbaan. De werkzaamheden bestaan onder andere uit het verleggen van kabels en leidingen, grondwerk, aanbrengen verharding, bebording en markering.

Betere busverbinding Noordwijk-Schiphol

De gemeenten Noordwijk, Teylingen en Lisse gaan delen van het wegennet aanpassen zodat bussen straks makkelijker van en naar Schiphol kunnen rijden. “Reizigers met het openbaar vervoer krijgen een soepele en comfortabele verbinding tussen de Duin- en Bollenstreek en Schiphol Amsterdam. Met een uitstekende aansluiting op de trein”, aldus gedeputeerde Ingrid de Bondt.
De in 2013 gemaakte afspraken over de busverbinding werden op 14 maart 2014 officieel bezegeld door de gemeenten Noordwijk, Teylingen, Lisse, Haarlemmermeer, de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland, regio Holland Rijnland en stadsregio Amsterdam.
Dit is een van de maatregelen van het onderzoek Grensstreekstudie. Voor het Zuid-Hollandse deel zullen naar verwachting de werkzaamheden in 2016 afgerond worden. De route tussen Lisse en Schiphol volgt daarna en is waarschijnlijk in 2020 klaar. Voor dit deel van de route wordt nog nader onderzoek gedaan. De route volgt voor een deel de nu al bestaande lijn 361.

Arnhem en Nijmegen krijgen meer nachttreinen

Arnhem en Nijmegen zijn vanaf 14 december 2014 op vrijdag- en zaterdagnacht beter bereikbaar per trein. NS laat per weekend vijf late treinen extra rijden op het traject Utrecht, Ede-Wageningen, Arnhem en Nijmegen. Dat zijn de Nederlandse Spoorwegen overeengekomen met de Stadsregio Arnhem Nijmegen, Provincie Gelderland en de gemeenten Arnhem en Nijmegen.
De trein van 2.00 uur die nu al op zaterdag rijdt van Utrecht naar Arnhem en Nijmegen, gaat ook op vrijdagnacht rijden en stopt tevens op de stations Driebergen-Zeist, Veenendaal-De Klomp en Ede-Wageningen. Op vrijdag- en zaterdagnacht vertrekken treinen om 00.57 uur en 01.57 uur vanuit Nijmegen naar Arnhem en Utrecht. Deze treinen stoppen tussendoor ook op station Ede-Wageningen. In Utrecht sluiten deze treinen aan op de nachttreinen van en naar Amsterdam. 
Gedeputeerde Conny Bieze: 'De nachttrein moet de verbinding tussen Arnhem/Nijmegen en de Randstad  versterken.  Dat is goed nieuws voor passagiers uit deze regio die vooral in de hoogzomer vroeg op Schiphol moeten zijn of die na een concert  in de Randstad nu niet met het openbaar vervoer terug kunnen omdat er zo laat geen treinen meer rijden.'
Vier partijen hebben een financiële bijdrage aan deze proef toegezegd: Stadsregio Arnhem Nijmegen, Provincie Gelderland en de steden Arnhem en Nijmegen dragen samen 125.000 euro per jaar bij. Gezamenlijke doelstelling is dat het nachtnet na drie jaar zonder bijdrage van de regiopartners moet kunnen functioneren.

woensdag 19 maart 2014

NS en gemeente ondertekenen overeenkomst voor zonneveld

NS Stations en de gemeente Den Haag gaan zich samen inzetten voor de komst van een zonneveld aan de Loolaan in Den Haag. Dankzij een intentieovereenkomst kan het terrein van de NS verkocht worden aan een bedrijf of organisatie dat zonnepanelen aanlegt en exploiteert.
De intentieovereenkomst tussen de NS en de gemeente is maandag ondertekend. NS heeft onlangs de sanering op het terrein afgerond en heeft als doelstelling het terrein te verkopen. Op het terrein van circa 4 hectaren groot - in de buurt bekend als 't Oor - is plek voor zonnepanelen met een opbrengst van ongeveer 1 miljoen kilowattuur per jaar. Dat staat gelijk aan het energieverbruik van 300 huishoudens.
Wethouder Baldewsingh (Duurzaamheid) is blij met het initiatief dat aansluit bij de doelstelling van de gemeente om in 2040 een klimaatneutrale stad te zijn: "In een klimaatneutrale stad gebruiken bewoners en bedrijven zo min mogelijk energie en wekken zoveel mogelijk energie duurzaam op. Om de doelstelling te halen is de inzet van inwoners en ondernemers noodzakelijk. We willen partijen in de stad dan ook inspireren en motiveren tot dit soort duurzame initiatieven. Het zou uniek zijn als we midden in de stad dit zonneveld kunnen realiseren".  
De gemeente en de NS gaan nu samen op zoek naar een geschikte marktpartij.

Marktplaats voor leenfietsen rolt internationaal uit


De Amerikaanse marktplaats voor leenfietsen Spinlister is nu ook in Europa en Azië beschikbaar. Nederlanders kunnen er hun fietsen te huur aanbieden aan buitenlandse reizigers die sportief ambulant willen zijn. Europeanen kochten vorig jaar met 18,6 miljoen stuks meer nieuwe fietsen dan nieuwe auto’s. Wereldwijd staan er in schuurtjes, balkons en andere stallingen honderden fietsen geparkeerd. Een klein deel daarvan wordt intensief gebruikt, en nog groter deel staat te verstoffen. Spinlister sprong daar een paar jaar geleden op in met zijn Amerikaanse lancering. Nu gaat het bedrijf internationaal.

dinsdag 18 maart 2014

OV-concessie Brabant nog niet definitief

Op 17 december 2013 heeft de provincie Noord-Brabant de concessies voor het openbaar vervoer in Oost- en West-Brabant voorlopig gegund aan Arriva en Veolia. Binnen het verstrijken van de bezwaartermijn heeft Arriva bezwaar ingediend tegen het gunningsbesluit voor de concessie in West-Brabant.
Bij de beoordeling van de aanbiedingen is een rekenmodel gebruikt om voor een groot aantal factoren punten toe te kennen. In het rekenmodel blijkt sprake te zijn van een formulefout waardoor bij een factor een verkeerd aantal punten is toegekend.
Volgens de reguliere bezwaarprocedure heeft de Hoor- en Adviescommissie de betrokken bezwaarmakers op donderdag 13 maart gehoord. De commissie zal een advies aan Gedeputeerde Staten uitbrengen waarna het college een nieuw besluit kan nemen over de ingediende bezwaren. In de planning van de concessie is rekening gehouden met een bezwaarprocedure. Vooralsnog komt de geplande start van de nieuwe concessie eind december 2014 niet in gevaar. Het is nu nog niet te zeggen welke vervoerder het OV dan zal verzorgen.

NS, ProRail en gemeente zetten schouders onder nieuw stationsgebied Assen

Onlangs hebben NS, ProRail en gemeente Assen de samenwerkingsovereenkomst voor de herinrichting van het stationsgebied ondertekend. Met deze formele stap zetten ze samen de schouders onder de plannen voor een nieuwe stationsomgeving die verkeersveiliger en aantrekkelijker is. In de overeenkomst staan afspraken over hoe de drie partijen gaan samenwerken om deze plannen tot uitvoering te brengen. In 2018 moet alles klaar zijn.
Het station, de omgeving en de sporen in Assen worden voorbereid op de toekomst. De verbinding richting Assen-Oost en het centrum wordt verbeterd. Door de aanleg van een autotunnel voor het nieuwe station wordt doorgaand verkeer gescheiden van bestemmingsverkeer. Dit levert ruimte op voor een fraai stationsplein. Ook wordt er aan dit plein een nieuw stationsgebouw gerealiseerd dat voldoet aan alle wensen van de reiziger. Daarnaast wordt de Vredeveldse fietstunnel aangepast en wordt de oostzijde van het stationsgebied opnieuw ingericht.
De nieuwe stationsomgeving moet goed toegankelijk zijn voor iedereen. Zo worden perrons verbreed en verhoogd, komt er een nieuwe perrontunnel met liften, die een verbinding vormt van oost naar west. Een aantal niet meer gebruikte sporen wordt opgeruimd, wat storingen aan het spoor voorkomt. Ook wordt de capaciteit van het spoor vergroot zodat er meer treinen kunnen rijden en beter op tijd. Er worden voorzieningen getroffen om een extra trein te laten rijden tussen Groningen en Assen vanaf 2016. Door de stationsvernieuwing wordt ook het perron aan de centrumzijde geschikt om in- en uit te stappen voor reizigers vanuit Groningen. Zij hoeven dan niet door de reizigerstunnel en zijn dichter bij de bussen en fietsen. Ten slotte komen er een nieuw busstation, extra kiss & ride plaatsen en een stationsgebouw met daarin nieuwe fietsenstallingen.
De herinrichting van het stationsgebied is onderdeel van het programma FlorijnAs. Om de groei van stad én regio in goede banen te leiden, worden eerst de doorstroming van het verkeer en de bereikbaarheid aangepakt. De ondertekening van deze overeenkomst vormt een belangrijke mijlpaal in deze doelen. De vernieuwing start in 2015 met de aanleg van de perrontunnel. In 2016 worden grote aanpassingen aan het spoor gedaan. Daarna wordt het stationsgebouw aangepakt en het nieuwe busstation. In 2018 moet alles klaar zijn.

maandag 17 maart 2014

Sneller hulp voor treinreizigers bij in- en uitstappen

Treinreizigers die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen, kunnen deze assistentie vanaf 1 januari 2015 een uur van tevoren telefonisch aanvragen bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). Nu moeten zij dit nog drie uur voor vertrek van de trein melden. Dat heeft staatssecretaris Mansveld vandaag bekendgemaakt tijdens een treinreis met mensen met een visuele en motorische beperking. “Ook mensen die slecht zien, horen, of slecht ter been zijn, moeten op een prettige manier met het openbaar vervoer kunnen reizen. Ik wil dat belemmeringen voor hen zoveel mogelijk worden weggenomen.’’
Reizigers die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen kunnen een beroep doen op assistentieverlening van NS. Dit is op 94 NS-stations mogelijk. Op enkele grote stations waar reizigers het meest gebruik maken van deze service, start dit najaar een pilot waarin de aanmeldtijd nog verder wordt verkort. Een NS-servicemedewerker helpt hen dan met een zogenaamde vlinderbrug bij het in- en uitstappen of geeft andere begeleiding op het station. Een nieuwe app  moet het boeken van assistentieverlening via de mobiele telefoon daarnaast nog makkelijker maken. Zo kunnen reizigers met een functiebeperking nog sneller en eenvoudiger door het OV reizen.
In 2013 zijn wederom meer treinen en stations aangepast voor reizigers met een functiebeperking. Op zes stations plaatste ProRail liften en op 31 stations hellingbanen. Ook is de hoogte van de perrons op negentien stations aangepast, zodat reizigers gemakkelijker de trein kunnen in- en uitstappen.
Dit jaar voorziet ProRail alle stations van minimaal één scherm met een overzicht van de eerst vertrekkende treinen. Deze schermen zijn door de Oogvereniging getest en goedgekeurd. De piepjes die reizigers horen bij het in- en uitchecken met de OV-chipkaart worden in 2014 bij alle vervoerders hetzelfde. Het “NS-piepje” is gekozen als standaardgeluidssignaal. Ook wordt de herkenbaarheid van de in- en uitcheckpalen verbeterd. Zo zijn bijna alle poortjes en paaltjes van NS voorzien van het bekende “geel” voor een beter zichtbaarheid en is bij de brede glazen poortjes een duidelijk en herkenbaar rolstoelpictogram aangebracht.
De maatregelen die NS en ProRail nemen, moeten ertoe leiden dat het spoor uiterlijk per 2030 toegankelijk is voor alle reizigers. Mansveld heeft hiervoor € 666 miljoen uitgetrokken.

Dubbeldekkers NS worden moderner

Een deel van de dubbeldekkers van de NS zal er over twee jaar een stuk moderner uit zien. De 418 rijtuigen worden zuiniger en comfortabeler, zo laat de vervoerder maandag weten. Het gaat om de eerste generatie dubbeldekkers, de zogenoemde VIRM-dubbeldekkers, die sinds het begin van de jaren 90 over het Nederlandse spoor rijdt.

Fietsenrekken busplein Almere Buiten centrum verdwijnen

Omdat het busplein in Almere wordt vernieuwd, verwijdert de gemeente vanaf maandag 7 april 2014 de fietsenrekken op het busplein in het centrum van Almere Buiten. De voorbereidende werkzaamheden beginnen 13 maart met het plaatsen van bouwhekken rondom de fietsenrekken. De gemeente verwijdert alle fietsen, brommers, of scooters die op 7 april niet zijn weggehaald.
De komende maanden zal het vanwege de werkzaamheden aan het Keerkringplein niet toegestaan zijn om fietsen, brommers of scooters op het busplein Keerkringplein te plaatsen. Dit zal vanaf 13 maart door middel van borden aangegeven worden. Om de eigenaren van de fietsen, brommers en scooters die op het Keerkringplein gestald zijn te informeren, worden vanaf 13 maart ook informatielabels aan fietsen, brommers en scooters gehangen.

zaterdag 15 maart 2014

Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen

De stad Groningen staat aan de vooravond van een ingrijpend infrastructureel project om de bereikbaarheid per spoor te verbeteren: Spoorzone Groningen. In dit project worden onder meer grote ingrepen gedaan op het station van Groningen. De provincie en gemeente Groningen, NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur & Milieu tekenden op 14 maart de samenwerkingsovereenkomst voor dit project. Het project start in 2016 en is in 2020 afgerond.
Elke dag stappen op het Hoofdstation 33.000 mensen in of uit een trein. Dit aantal groeit naar schatting naar 44.000 in 2030. Het is de bedoeling om het reizen per trein straks (nog) aantrekkelijker te maken door snellere verbindingen, comfortabele treinen en een uitnodigend station te realiseren. Daarvoor is het nodig dat de dienstregeling verbetert, treinen vaker rijden, de stations Groningen Noord en Groningen Europapark beter worden benut en de trein en bus beter op elkaar aansluiten.
De meest ingrijpende aanpassingen vinden plaats op het Hoofdstation. Het Hoofdstation wordt omgebouwd van een kopstation (waar treinen niet meer verder kunnen rijden) tot een station voor doorgaande treinen. In de nieuwe situatie telt het Hoofdstation vier perronpleinen met zeven sporen. Aangezien de perrons  door de doorgaande treinen niet meer gelijkvloers te bereiken zijn, is de aanleg van een reizigerstunnel is noodzakelijk. Deze komt recht achter het monumentale stationsgebouw, waardoor de stationshal weer een belangrijke functie krijgt. Daarnaast wordt onderzocht hoe het stationsgebied kan uitgroeien tot een waardevolle aanvulling op de Groninger binnenstad, bijvoorbeeld met de aanleg van een bustunnel tussen de zuid- en noordzijde en een fietstunnel.
Verder komt er een extra spoor vanaf de Esperantokruising tot station Europapark. Het huidige station Europapark wordt uitgebreid met een extra perron. Doordat er meer treinen gaan rijden en spoorlijnen worden doorgetrokken, blijft bij het Hoofdstation te weinig ruimte over voor het opstelterrein (het deel aan de zuidzijde van het station waar treinen ’s nachts en overdag ‘geparkeerd’ staan). Daarom wordt dit opstelterrein verplaatst naar de Rouaanstraat, in de gemeente Haren. In samenspraak met de omwonenden wordt de inpassing in de omgeving verder uitgewerkt.

Spoorplan Noord Nederland

Spoorzone Groningen is een van de belangrijkste projecten van het Spoorplan Noord Nederland, een gezamenlijk plan om de bereikbaarheid van de noordelijke provincies per spoor te verbeteren. Spoorplan Noord Nederland wordt gefinancierd door de noordelijke provincies en het ministerie van I&M. In het project Spoorzone Groningen wordt circa 200 miljoen euro geïnvesteerd.

vrijdag 14 maart 2014

NS start pilot met reisplanner

De NS start op woensdag 12 maart een proef met de reisplanner die ontwikkeld is door UT-onderzoeker Kien Tjin-Kam-Jet en spin-off Q-Able. In deze vereenvoudigde reisplanner hoef je nog maar één zoekveld in te vullen. Bij het invullen van bijvoorbeeld ‘overmorgen om 11 uur van Enschede naar Utrecht’ geeft de planner de juiste treintijden. Ook het invullen van twee adressen is mogelijk. De publieke uitrol door de NS vormt de grote doorbraak voor het werk van Tjin-Kam-Jet, die in december promoveerde binnen het onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente.
De reisplanner werd ongeveer een jaar geleden ontwikkeld door Tjin-Kam-Jet en werd sindsdien geoptimaliseerd. Bij de huidige reisplanner van de NS moeten er meerdere zoekvelden ingevuld worden, zoals aankomst- en vertrektijden, datum en de stations. In de nieuwe reisplanner hoeft dus nog maar een zoekveld ingevuld te worden. De software die Tjin-Kam-Jet ontwikkelde deelt de zoekopdracht op in stukjes en vult deze automatisch in het juiste zoekveld op de NS website in. De software vertaalt bijvoorbeeld de term 'overmorgen' naar de daadwerkelijke datum en plaatst deze in het juiste veld. De NS evalueert de proef later dit jaar en bepaalt dan of de huidige reisplanner definitief vervangen wordt.
Kien Tjin-Kam-Jet promoveerde in december binnen de Database Groep (instituut CTIT, faculteit EWI) aan de Universiteit Twente. Zijn onderzoek wordt mede gefinancierd door NWO. Hij richt zich op de vraag hoe je webdatabases eenvoudiger doorzoekbaar kunt maken (searching the deep web). Hij kijkt niet alleen naar technische haalbaarheid, maar ook naar de rol van de gebruiker. Het systeem wordt voortdurend geoptimaliseerd en is eveneens geschikt om ook andere databases te doorzoeken, bijvoorbeeld die van andere reisplanners, boekingssites of webwinkels.
Het bedrijf Q-Able van Tjin-Kam-Jet, Dolf Trieschnigg en Djoerd Hiemstra is een spin-off van de Universiteit Twente, de meest ondernemende universiteit van Nederland (Elsevier/Scienceworks 2013). Q-Able ontving bij de start en groei ondersteuning van Kennispark Twente. Dat bestond uit ondersteuning op het gebied van business development, support en toegang tot belangrijke faciliteiten en netwerken. Q-Able ontving vorige zomer een Valorisation Grant van technologiestichting STW en was een genomineerde voor de Young Technology Award 2013.

donderdag 13 maart 2014

Rotterdam Centraal officieel geopend

Koning Willem-Alexander heeft donderdagmiddag 13 maart officieel het nieuwe station Rotterdam Centraal geopend. Rotterdam Centraal is de eerste in een reeks van nieuwe en grotere stations in Nederland, die deel uitmaken van de grootste spoor- en stationsvernieuwing sinds het ontstaan van het Nederlandse spoor, 175 jaar geleden.
Het nieuwe station is ruimer van opzet, wat wordt versterkt door een groot glazen venster met direct uitzicht op de stad. Ook het dak boven de sporen is van glas. Het station heeft een loopbrug die de 16 sporen verbindt en een nieuwe reizigerspassage van bijna 50 meter breed. Dagelijks passeren 110.000 mensen het stationsgebied, dat 47.000m2 beslaat. Ook is het station toegankelijker geworden met onder meer extra roltrappen, 27 in totaal.
Rotterdam Centraal is het eerste station van een reeks grote treinstations die binnenkort in Nederland wordt opgeleverd waaronder Amsterdam, Den Haag, Delft, Utrecht, Breda en Arnhem. Het station is gerealiseerd door samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Rotterdam, Stadsregio Rotterdam, ProRail en NS. De bouw van het station is gestart in 2005.

woensdag 12 maart 2014

Nieuwe fietsenstalling Woerden in de zomer klaar

De bouw van de nieuwe fietsenstalling bij station Woerden wordt op korte termijn hervat. Na een doorstart van de aannemer worden de werkzaamheden zo snel mogelijk opgepakt. De fietsenstalling is deze zomer klaar en dan heeft station Woerden in totaal bijna 4000 fietsplekken, zo'n 1000 plekken meer dan in de oude situatie.
De nieuwe stalling heeft straks 1160 bewaakte fietsplekken, op het schuine fietsparkeerdek is plaats voor 2016 fietsen en de heringerichte stalling op het plein kan 800 fietsen herbergen. Na de zomer komen er aan de zuidkant van het station bovendien nog 600 nieuwe plekken in de vorm van etagerekken.
De aannemer werkt de komende tijd aan het afronden en inrichten van de binnenzijde van de stalling, het aanbrengen van nutsvoorzieningen en het straatwerk.
Aanvankelijk zou de fietsenstalling eerder worden opgeleverd, maar keer op keer kwam er een kink in de kabel. ProRail is opgelucht dat de vertraging beperkt blijft na de juridische doorstart van de aannemer. Projectmanager Folkert Piersma van ProRail:  “In dit project hebben we nu al enkele keren te maken gehad met tegenslagen. We vinden het heel erg vervelend voor de reiziger en de gebruikers van de bewaakte fietsenstalling en zijn dan ook opgelucht dat er een goede herstart kan worden gemaakt. Helemaal tevreden ben ik natuurlijk pas wanneer de deur van de stalling opengaat voor de eerste klanten.”

dinsdag 11 maart 2014

350 Antwerpse tramhaltes van De Lijn worden uitgerust met QR-codes

In Antwerpen worden 350 tramhaltes van De Lijn voorzien van borden met QR-codes. Als u deze codes scant met uw smartphone, krijgt u informatie over de doorkomst- en wachttijden van de trams en bussen. Op initiatief van De Lijn worden er tegen eind volgende week geplastificeerde borden met QR-codes geplaatst bij 350 tramhaltes in Antwerpen. Dat schrijft Gazet van Antwerpen.

zaterdag 8 maart 2014

Snelbus tien minuten sneller dan de trein

Provincie Gelderland en gemeenten Arnhem en Apeldoorn zetten in op een snelbus tussen beide steden die in 36 minuten van station naar station rijdt. Hiermee wordt dit een aantrekkelijk alternatief voor de trein, die hier 10 minuten langer over doet. Dit vloeit voort uit de afspraken die begin 2013 zijn gemaakt toen een directe spoorverbinding niet haalbaar bleek te zijn. De snelbus Arnhem-Apeldoorn moet in 2016 gaan rijden.
Arnhem en Apeldoorn hebben een snelle, slimme en schone OV-verbinding nodig tussen de scholen en bedrijven in de Stadsregio en de Stedendriehoek. Een snelbus die kan doorrijden waar auto’s stilstaan, waarmee je snel op je werk komt en die studenten uit Apeldoorn in een half uur naar de HAN in Arnhem brengt', zeggen gedeputeerde Conny Bieze en wethouders Martijn Leisink (Arnhem) en Olaf Prinsen (Apeldoorn).
Door in te spelen op reeds geplande infrastructurele maatregelen van gemeenten kunnen provincie en andere partijen met relatief weinig extra middelen de busverbinding beter en sneller maken Dit speelt met name aan de noordzijde van Arnhem en de zuidzijde van Apeldoorn.
Verdere versnelling kan gerealiseerd worden door het inzetten van bussen die 100 km/u kunnen rijden in plaats van 80 km/u en het beperken van het aantal haltes langs de route. Naast de stations zal de snelbus geen of hooguit één halte per stad aandoen.
Naast de kortere reistijd zal de reis aangenamer worden gemaakt voor reizigers door de inzet van luxere bussen met meer beenruimte, airco, gratis wifi en een koffie-theeautomaat. Provincie en gemeenten zetten zich in om de bus op duurzame brandstof te laten rijden, mits dit niet ten koste gaat van de versnelling van de reistijd.
Het is de bedoeling dat de snelbus wordt meegenomen in de nieuwe vervoersconcessie die in 2016 ingaat. Voor de zomer stellen de colleges van Gedeputeerde Staten en Burgemeester en Wethouders hiervoor een uitgewerkt plan op, dat zij voorleggen aan Provinciale Staten en gemeenteraden.


donderdag 6 maart 2014

Stop de OV-Chaos-actie leidt tot mooie beloftes

De openbaarvervoerbedrijven en OV-chipkaartproducent TLS laten weten concrete stappen te zetten richting een '1 loket-ervaring'. Dit is een positief gevolg op de actie 'Stop de chaos' van de Consumentenbond, Rover en ANWB. De belangenorganisaties pleiten al maanden voor één serviceloket om alle klachten van consumenten met de OV Chipkaart op te lossen. De plannen van de vervoerders zien zij als een stap in de goede richting.
De vervoerders melden dat reizigers die met een klacht of probleem bellen,  vanaf 1 februari maximaal 1 keer worden doorverwezen. Ook stroomlijnen ze de informatievoorziening zodat de reiziger bij elk loket dezelfde informatie krijgt. Een werkelijke '1-loketervaring' zoals de vervoerders het noemen, moet voor de zomer van 2014 worden gerealiseerd.
Hoe die er in werkelijkheid uit komt te zien, moet nog blijken. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Het belangrijkste is dat consumenten met klachten niet meer van het kastje naar de muur worden gestuurd. De praktijk zal moeten uitwijzen of alle mooie beloftes werkelijkheid worden. Wij zullen het scherp in de gaten houden en blijven vragen aan consumenten ons hun ervaringen te melden. Zowel positief als negatief.'  
De OV-chipkaart zorgt voor veel verwarring onder reizigers. Doordat de kaart een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van alle OV-vervoerders plus TLS, worden reizigers met problemen van het kastje naar de muur gestuurd. Dit blijkt uit de vele meldingen die ANWB, Consumentenbond en Rover hierover ontvangen. De belangenorganisaties startten daarom in oktober 2013 de actie 'Stop de OV Chaos'. Ze boden de vervoerders en TLS een - door ruim 33.000 consumenten ondertekende - petitie aan  met het dringende verzoek een einde te maken aan de loketten-warboel.
In december zaten, op uitnodiging van de Consumentenbond, alle betrokkenen voor het eerst met elkaar om tafel om te praten over een oplossing.

woensdag 5 maart 2014

ProRail vernieuwt overpad Boxmeer

Het overpad tussen het perron en het stationsgebouw in Boxmeer wordt komend weekend vernieuwd. Ook vinden er werkzaamheden plaats aan het spoor. Hierdoor is er geen treinverkeer mogelijk tussen Cuijk en Venray. Veolia zet bussen in en adviseert reizigers voor vertrek de reisplanner te raadplegen op www.ns.nl of m.ns.nl.
ProRail vernieuwt het overpad om te zorgen dat mensen veilig van het overpad gebruik kunnen blijven maken en treinen er veilig overheen kunnen blijven gaan. Omwonenden kunnen mogelijk hinder van de werkzaamheden en zijn per brief geïnformeerd.
De werkzaamheden starten zaterdagochtend 8 maart om 01:00 en duren tot maandag 10 maart 05:00. Gedurende die periode rijden er geen treinen tussen Cuijk en Venray in beide richtingen.

dinsdag 4 maart 2014

ProRail schuift dak onderdoorgang Balijeweg op zijn plaats

ProRail schuift vanaf komende vrijdag het dak van de nieuwe onderdoorgang bij de Balijeweg in Maastricht op zijn plaats. Het gaat om twee betonnen platen van bijna 12 meter breed en 33 meter lang. In verband met de werkzaamheden is er vrijdag, zaterdag en zondag geen treinverkeer mogelijk tussen Maastricht en Valkenburg en Maastricht en Sittard. NS en Veolia adviseren reizigers zich van te voren goed te informeren over de reismogelijkheden via www.ns.nl of m.ns.nl.
De platen zijn de afgelopen maanden voorgebouwd op locatie en liggen al klaar langs het spoor. Via een rolbaan worden de 700.000 kilo wegende gevaarten met vijzels naar hun plek geschoven. Daar komen ze te rusten op damwanden en heipalen die al eerder zijn aangebracht. Het werk is live te volgen via een webcam op de website www.wijkaanpakmaastricht.nl.
Om de platen te kunnen plaatsen wordt de overweg op de Balijeweg tijdelijk opgebroken en is de Balijeweg vanaf donderdag 6 maart 09:00 uur tot maandagochtend 10 maart 06:00 uur gesloten voor alle verkeer.
De nieuwe onderdoorgang wordt gebouwd in opdracht van de gemeente Maastricht en gaat onder vier sporen door. Doordat trein- en wegverkeer elkaar ongelijkvloers gaan kruisen, vormt het een veilige en duurzame verbinding tussen de buurten Limmel en Nazareth. De onderdoorgang is geschikt voor auto's, fietsers en voetgangers en zal eind 2014 in gebruik worden genomen.

maandag 3 maart 2014

Pilot achteraf betalen voor reizen met OV-chipkaart

Vanaf vandaag start in Rotterdam een pilot waarbij reizigers van de RET achteraf een rekening ontvangen voor hun reiskosten. Tijdens de pilot, die een half jaar duurt, gebruiken steeds meer reizigers de verschillende extra mogelijkheden die achteraf betalen biedt. Als deze pilot succesvol is, biedt RET deze mogelijkheid na deze zes maanden aan alle klanten aan en kan Trans Link Systems (TLS) ook andere OV-bedrijven ondersteunen bij deze manier van betalen. Daarnaast biedt de techniek van achteraf betalen veel mogelijkheden voor de toekomst van de OV-chipkaart.
Afgelopen maanden werd de mogelijkheid tot achteraf betalen getest met RET-medewerkers. Het komende half jaar testen en verbeteren de RET en Trans Link Systems (TLS) samen met  honderden reizigers de nieuwe mogelijkheid tot achteraf betalen van het openbaar vervoer. Voor deze pilot is de RET op zoek naar reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart die op saldo reizen. Zij kunnen zich aanmelden op www.ret.nl/abc. Als zij in aanmerking komen voor de proef, krijgen ze achteraf een factuur toegestuurd voor hun reizen. Op deze factuur zijn onder andere de gemiste check-uits zichtbaar, die makkelijk zelf online hersteld kunnen worden. Daardoor is achteraf betalen een goed betaalalternatief voor blinden en slechtzienden. Ook kunnen straks op één factuur de reizen van het hele gezin vermeld worden en maakt de techniek het mogelijk  aanvullende OV-diensten, zoals fietskluizen en OV-fiets, achteraf te betalen.
Het is deze maand vijf jaar geleden dat bij RET de strippenkaart verdween en de OV-chipkaart het enige betaalmiddel werd. Ter gelegenheid hiervan is er een onderzoek gedaan naar de beleving en beoordeling van de OV-chipkaart onder de reizigers in de regio Rotterdam. Uit het onderzoek komt naar voren dat 75% van de reizigers de OV-chipkaart met een 7 of hoger beoordeelt en 83% van de reizigers volledig is gewend aan de OV-chipkaart. Ongeveer de helft van alle reizigers in het openbaar vervoer in de regio Rotterdam reist op saldo. Deze reizigers krijgen in de toekomst de keuze of zij hun reizen bij de RET voor- of achteraf willen betalen.
De techniek die bij achteraf betalen wordt gebruikt, maakt het mogelijk dat er in de toekomst niet alleen meer met de OV-chipkaart kan worden betaald, maar ook met contactloze bankkaarten, mobiel en barcode.

zondag 2 maart 2014

Rover-Haarlem geschokt door plannen NS

Rover-Haarlem vindt het onbegrijpelijk dat NS per 2015 het treinaanbod tussen Alkmaar, Haarlem en Amsterdam wil versoberen. Dit voorstel lost de overvolle treinen in deze regio niet op en zorgt voor extra reistijd.
NS heeft aangekondigd volgend jaar te gaan snijden in de dienstregeling tussen Alkmaar, Haarlem en Amsterdam. Door de Intercity Alkmaar-Haarlem te degraderen tot stoptrein, en de stoptrein Uitgeest-Haarlem-Amsterdam alleen nog in de spits te laten rijden, houdt NS geld en materieel over.
Rover-Haarlem voelt niets voor de plannen: “Het aantal mensen in de driehoek Alkmaar-Haarlem-Amsterdam groeit jaarlijks. De volle treinen tussen Haarlem-Alkmaar en Uitgeest-Amsterdam tonen dit aan. NS moet dan juist niet gaan bezuinigen door volle treinen op nog meer stations te laten stoppen en een groot deel van de dag in het treinaanbod te snijden”. Rover wil juist dat er meer en langere treinen gaan rijden.
Weliswaar krijgen de inwoners van Heemskerk en de kleine stations Bloemendaal, Santpoort-Zuid, Santpoort-Noord en Driehuis straks 4x per uur in de spits een trein, maar dit weegt volgens Rover-Haarlem niet op tegen de nadelen: “Een volle trein laten stoppen op alle stations is zinloos en frustrerend: de reizigers in die trein moeten dan nog langer hutje-mutje staan. En er kan niemand instappen: vol is vol”.