zaterdag 31 mei 2014

NS belooft verbeteringen vervangend busvervoer

NS heeft beterschap beloofd nadat reizigers in het weekend van 17en 18 mei massaal gestrand raakten door gebrek aan vervangende NS-bussen in Weert. Slechts een week later herhaalde de situatie zich echter, ditmaal in Zwolle. Rover heeft aan NS de zorgen geuit over de kwaliteit van het vervangend busvervoer. Vooral met het oog op de hinder wegens werkzaamheden rond Utrecht CS tijdens het Hemelvaartsweekend vraagt Rover om een ruime beschikbaarheid van vervangende bussen. NS heeft dit toegezegd.

Al in 2013 vroeg Rover NS per brief de kwaliteit van het vervangend busvervoer te verbeteren. Daarna namen de klachten van reizigers flink af, de buitendienststelling rond Den Bosch verliep zelfs vlekkeloos. Totdat het bij station Weert de mist in liep in het weekend van 17 mei.

NS heeft Rover laten weten wegens gebrek aan ervaring met buitendienststellingen rond Weert een verkeerde inschatting te hebben gemaakt. Ook werd geen rekening gehouden met het mooie weer en de eigen acties met voordelige treinkaartjes. NS belooft verbetering en hogere businzet voor het vervolg van werkzaamheden rond Weert. NS zal kort voorafgaand aan de buitendienststelling de factoren weer, evenementen en (aflopende) retailacties monitoren en zonodig de businzet hierop aanpassen. Ook wordt de informatievoorziening verbeterd: 7 weken voorafgaand aan een grote buitendienststelling wordt een melding in de planner opgenomen. Lees hier de brief van NS aan Rover.

Helaas ontstonden een week later weer lange wachttijden voor NS-bussen in Zwolle. Rover betreurt de overlast voor reizigers door de overmatige hoeveelheid werkzaamheden van ProRail en hoopt dat NS verdere hinder voorkomt door de kwaliteit van businzet te verbeteren. NS heeft aan Rover laten weten voortaan de businzet ruimer te plannen. In het Hemelvaartsweekend wordt de vervangende busdienst Amersfoort – Utrecht hoogfrequent uitgevoerd en worden treinen vanuit Hilversum (omreistraject) versterkt. Rover hoopt dat de verbeteringen ditmaal beter beklijven en NS ook het vervangende busvervoer snel weer op de rails krijgt.

donderdag 29 mei 2014

Topscore voor sociale veiligheid op buslijnen Noord-Holland

Uit de nota Sociale veiligheid OV 2014-2020 blijkt dat de eerdere doelstellingen met betrekking tot sociale veiligheid ruimschoots zijn gehaald. De reizigersbeoordelingen zijn met een 7,8 in de concessie Haarlem-IJmond en een 8 in Noord-Holland Noord en Gooi en Vechtstreek hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,6. Ook het aantal incidenten is verder gedaald.

GS zijn tevreden met deze cijfers en streven voor de periode tot 2020 naar een nieuwe, hogere ambitie, zoals een waardering van een 8,0 voor de sociale veiligheidsbeleving in alle concessie van de provincie. Bovendien willen GS ook een verdere daling van 25% van het aantal incidenten ten opzichte van het jaar 2013.

De reizigers voelen zich veilig in de bussen, die rijden in opdracht van de provincie Noord-Holland. Vanaf 2009 is de sociale veiligheidsbeleving in het concessiegebied Noord-Holland Noord van een 7,9 naar een 8,0 gegaan en in Gooi en Vechtstreek zelfs van een 7,8 naar een 8,0. In Haarlem-IJmond is de sociale veiligheidsbeleving een 7,8 gebleven.

In alle drie concessies is het aantal geregistreerde incidenten gedaald (van bijna 600 in 2011, naar 300 in 2013). Hoewel het aantal geregistreerde incidenten in Haarlem-IJmond het meest is gedaald, blijft het aantal geregistreerde incidenten (140) in deze concessie wel hoger dan de andere twee.

Sociale veiligheid is een voorwaarde voor het gebruik van het openbaar vervoer en draagt bij aan de aantrekkelijkheid en het goed functioneren van het openbaar vervoer. Uit marktonderzoeken (onderzoek NS, marktonderzoek 50/50) blijkt dat veiligheid de belangrijkste disatisfier is voor het openbaar vervoer. De reiziger gaat niet met de bus als zijn/haar gevoel van veiligheid niet goed is.

woensdag 28 mei 2014

Geplande werkzaamheden RET online

Vanaf deze week plaatst de RET geplande werkzaamheden online op www.ret.nl/werkzaamheden. Deze pagina’s informeren bewoners en bedrijven over de consequenties van de werkzaamheden aan het spoor of de stations. Per project is aangegeven wat er waar gebeurt en waarom, of er overlast te verwachten is en hoe lang de werkzaamheden duren.

De RET vindt het van belang dat omwonenden tijdig en volledig worden geïnformeerd over de gevolgen die werkzaamheden aan het spoor of de stations voor hen hebben. Het online plaatsen van werkzaamheden vervangt niet de communicatie via bewonersbrieven, maar is aanvullend. De eerste, omvangrijke, projecten zijn deze week op de site vermeld. De komende maanden worden ook andere projecten met impact op de omgeving opgenomen.


 

maandag 26 mei 2014

In Hemelvaartweekend aangepaste dienstregeling Utrecht - Amersfoort

Van donderdag 29 mei tot maandagochtend 2 juni werkt ProRail aan het spoor in de regio Utrecht. Door deze werkzaamheden geldt dit weekend een aangepaste dienstregeling voor reizigers op het traject Utrecht Centraal – Amersfoort. Reizigers moeten rekening houden met een langere reisduur door de aangepaste dienstregeling: op een deel van het traject een bus in plaats van de trein of reizen via een andere route. NS adviseert reizigers om zich voor vertrek goed te informeren over de reismogelijkheden via ns.nl/treinverkeerutrecht en de Reisplanner Xtra.

In het weekend van 29 mei tot maandagochtend 2 juni schuift ProRail twee nieuwe spoordekken in Bilthoven op zijn plaats. De dekken vormen het dak van de toekomstige onderdoorgang voor langzaamverkeer, een nieuwe tunnel voor fietsers en voetgangers onder het spoor door.

Dit weekend laat NS snelbussen rijden voor reizigers tussen Amersfoort en Utrecht Centraal en stopbussen voor reizigers tussen Den Dolder - Bilthoven - Utrecht Overvecht. Doorgaande reizigers op het traject kunnen gebruik maken van één van de omreisroutes. NS adviseert reizigers om voor vertrek altijd de Reisplanner te checken voor een actueel reisadvies. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van 15 – 30 minuten.

De werkzaamheden rondom Utrecht worden zoveel mogelijk gecombineerd en uitgevoerd op rustige tijdstippen: ’s nachts en in het weekend. Aanzienlijke hinder is te verwachten in het Pinksterweekend en in de zomervakantie in de maand augustus. Tijdens het Pinksterweekend vinden er werkzaamheden plaats waardoor treinverkeer in meerdere richtingen aangepast zal rijden. Middenin de zomervakantie, wanneer alle regio’s in Nederland zomervakantie hebben, wordt 9 dagen achter elkaar gewerkt. ProRail en NS nemen alle mogelijke maatregelen om de overlast voor de reizigers tot een minimum te beperken.

zondag 25 mei 2014

Incidentele treinreis wordt moeilijker en duurder

Consumentenorganisaties zijn ronduit negatief over de veranderingen in het treinkaartjesaanbod per woensdag 9 juli. Vanaf deze datum is het papieren treinkaartje voorzien van een chip. Deze ‘eenmalige chipkaart’ kost standaard €1 extra en is alleen verkrijgbaar tegen vol tarief. Reizen met korting kan vanaf dat moment alleen nog met een OV-chipkaart.

De consumentenorganisaties vinden het verstandig dat het losse treinkaartje niet helemáál is afgeschaft, zoals NS oorspronkelijk wilde. De toeslag van €1 vinden zij echter onacceptabel. Bij een afstand als Amsterdam-Utrecht betekent dit bijvoorbeeld een prijsverhoging van 14%. Dat terwijl de klant geen extra waar krijgt voor zijn extra geld. Het betreft een eenzijdige verhoging.

De consumentenorganisaties vrezen bovendien dat de verplichting om ook met de eenmalige chipkaart in en uit te checken zal leiden tot vergissingen en ongemakkelijke situaties. Op het kaartje staat immers al duidelijk aangegeven waar en wanneer het geldig is, en de poortjes staan (nog) open. “Dit is geen slimme maatregel,” stellen de consumentenorganisaties. “Het eenmalige chipkaartje zal, net als het huidige papieren treinkaartje vol tarief, vooral worden gekocht door incidentele reizigers. Om deze mensen in de trein te houden moeten geen ingewikkelde belemmeringen worden opgeworpen.”

vrijdag 23 mei 2014

Stationsvernieuwing Amsterdam Rai: Europaboulevard afgesloten

ProRail en de gemeente Amsterdam werken in de omgeving van station Amsterdam RAI aan spoorvernieuwing en wegonderhoud. De werkzaamheden worden gecombineerd om hinder zoveel mogelijk te beperken. In het weekend van vrijdag 23 mei 20.00 uur tot maandag 26 mei 05.00 uur is de Europaboulevard voor al het autoverkeer afgesloten.

ProRail vernieuwt en verdubbelt het spoor ten zuiden van Amsterdam: er komt acht kilometer nieuw spoor met een groot aantal nieuwe spoorviaducten. Station Amsterdam Rai wordt ruimer gemaakt. Komend weekend plaatst ProRail betonnen vloerplaten voor het nieuwe perron van Amsterdam Rai. In verband met de bouw van een nieuw spoorviaduct is de Amstelveenseweg in het Pinksterweekend van 7 en 8 juni eveneens afgesloten voor verkeer.

De gemeente vernieuwt komend weekend het asfalt op de oostelijke rijbaan van de Europaboulevard tussen de A10 en de Maaslandstraat. Dat gebeurt eveneens op de westelijke rijbaan tussen de trambaan en de A10 en de laatste 40 meter van de afrit van de A10 binnenring.

De spoorvernieuwing ten zuiden van Amsterdam levert over zo'n 2 jaar een hoogfrequent spoornetwerk op naar Schiphol. Robuust, betrouwbaar en met meer capaciteit. Doel: altijd snel en vlot treinverkeer van en naar Schiphol.

ProRail werkt aan de grootste spoor- en stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Het is noodzakelijk voor verbetering en verdere groei van het treinverkeer. De samenleving investeert daar via het ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeenten en provincies jaarlijks ruim 1 miljard euro in.

donderdag 22 mei 2014

Gevolgen afschaffing papieren treinkaartje onacceptabel

De NS is volgens consumentenorganisaties doorgeschoten in de plannen om het papieren treinkaartje af te schaffen. Vanaf 9 juli aanstaande wordt het treinreizen voor incidentele reizigers bijzonder onaantrekkelijk. Reizigers zonder een OV-chipkaart moeten een 'eenmalige chipkaart' kopen. Daarvoor moet men bovenop de prijs een toeslag van €1,- betalen en kan er bovendien alleen tegen vol tarief mee worden gereisd. Een onacceptabele verslechtering van het reisaanbod vindt de Consumentenbond.

Reizigers zonder OV-chipkaart kunnen straks ook niet meer profiteren van de 'meereiskorting'. De consumentenorganisaties vinden dat de spoorvervoerders met de plannen het openbaar vervoergebruik ontmoedigen. Samen met consumentenorganisaties Rover en ANWB heeft de Consumentenbond zich in het overlegorgaan NOVB (Nationaal OV Beraad) kritisch uitgelaten over het plan van de NS.  De consumentenorganisaties zijn niet tegen  de invoering van de eenmalige chipkaart, maar willen niet dat reizen daarmee duurder wordt  voor reizigers.

woensdag 21 mei 2014

Klimaatneutraal treinreizen in 2018 een feit

Alle elektrische treinen in Nederland gaan de komende jaren rijden op nieuwe groene stroom. NS heeft hiertoe vandaag namens de vervoerders op het spoor verenigd in VIVENS het contract gegund aan Eneco. Vanaf 2018 rijdt de trein voor 100% op groene stroom en is er voor reizigers de mogelijkheid om echt groen te reizen.

"Het contract is een mooi voorbeeld hoe wij als spoorsector samen zijn opgetrokken in het belang van de reiziger en duurzame mobiliteit. Acht van de tien reizigers vindt het ook belangrijk dat wij dit doen zo blijkt uit onderzoek. 1,2 mln treinreizigers reizen per 2018 volledig groen met 0 gram CO2 uitstoot. Wij zijn daarbij erg blij met Eneco als partner vanwege hun ervaring en reputatie als het gaat om groene stroom", aldus Timo Huges, president-directeur van NS.

Eneco kwam naar boven als winnaar uit een aanbesteding voor een nieuw stroomcontract voor het totale elektrische treinverkeer voor de periode 2015-2025. Bij deze aanbesteding kwamen veel nieuwe vragen om de hoek kijken. Zo was een eis dat aanwijsbaar nieuwe groene stroomprojecten worden ingezet. Dit om geen beslag te leggen op het beperkte huidige aanbod aan duurzame stroomprojecten in Nederland en de groene stroomproductie tegelijkertijd een impuls te geven. De jaarlijks benodigde 1,4 TWh elektriciteit is daarbij vergelijkbaar met het stroomgebruik van alle huishoudens van Amsterdam. Met dit partnership is dan ook, voor zover bekend, het grootste groen contract in Nederland gesloten.

De groene stroom die de vervoerders gaan gebruiken is afkomstig uit nieuwe windparken die stapsgewijs in gebruik worden genomen in Nederland, Noorwegen, Zweden en België. De helft van de stroom komt uit Nederland en de andere helft uit het buitenland. Eneco zorgt dat er altijd voldoende groene stroom voor de spoorbedrijven op het net beschikbaar is, ook als het niet waait. Zij garanderen dat de door de treinen per jaar gebruikte hoeveelheid stroom overeenkomt met de jaarproductie van van alle nieuwe windparken.

dinsdag 20 mei 2014

Papieren kaartje gaat nu echt verdwijnen

Het papieren treinkaartje verdwijnt verdwijnt vanaf juli. Door de introductie van een speciale chipkaart voor eenmalig gebruik is voldaan aan de laatste voorwaarde om de papieren versie te kunnen afschaffen. Een treinreis kan bij de Nederlandse Spoorwegen, Connexxion, Veolia en Arriva vanaf juli alleen nog met de OV-chipkaart worden betaald.

Openbaar vervoer let bij digitalisering onvoldoende op de reiziger

De digitalisering in het openbaar vervoer verloopt niet goed. Vervoersbedrijven richten processen vaak in vanuit het belang en het gemak van de eigen organisatie, zonder oog te hebben voor de klant. "Voor reizigers blijkt steeds vaker het totale systeem een reden tot klagen; het is te complex, niet transparant en werkt niet intuïtief."

Dit zegt het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het eerste kwartaal van 2014. Volgens het OV loket lijken de voordelen van digitalisering "al te vaak terecht te komen bij het OV-bedrijf zelf, terwijl het voor reizigers alleen maar lastiger (en vaak duurder) wordt."

In de eerste drie maanden van 2014 registreerde het OV loket 2.112 klachten over het openbaar vervoer; dat zijn er 230 meer dan dezelfde periode vorig jaar. De klachten over de gevolgen van digitalisering hebben vooral betrekking op NS. Volgens het OV loket wordt bij NS de digitalisering soms ingezet "zonder dat processen vooraf goed doordacht en/of ontworpen zijn".

Eén van de problemen is de NS-Business Card, waarmee arbeidsorganisaties medewerkers 'op rekening' kunnen laten reizen in heel Nederland, tegen betaling achteraf. Vóór de invoering van de OV-chipkaart en de daaraan gekoppelde NS-Business Card kregen zulke reizigers een korting van 40 procent op privéreizen buiten het met de werkgever afgesproken traject. Dat principe geldt nog steeds, alleen moeten reizigers die aan het einde komen van het door de werkgevers betaalde traject nu vaak eerst uitchecken met de NS-Business Card en vervolgens inchecken met het privé-abonnement. Hoe moeilijk kun je het maken in een digitale wereld, zegt het OV loket. "Dat betekent vaak: halverwege uitstappen, uit- en weer inchecken en proberen dezelfde trein weer te halen."

Ook de procedures voor het verlengen of beëindigen van een treinabonnement brengen de reizigers vaak in een onmogelijke positie. Een voordeelurenabonnement van NS kan bijvoorbeeld alleen exact een maand voor afloop van de termijn worden opgezegd. Niet eerder en niet later. Verder is het vaak onmogelijk meerdere abonnementen op één OV-chipkaart te laden.

Houders van een zogeheten 60-plusabonnement klagen ook veelvuldig over de digitalisering. Zij hebben enkele dagen per jaar 'vrij reizen' en ze kregen daarvoor de benodigde papieren kaartjes toegestuurd. Nu moeten deze 'keuzedagen' op de OV-chipkaart geladen worden, wat niet overal mogelijk is. En éénmaal opgeladen, moeten keuzedagen vaak ook meteen gebruikt worden.

Ook in het streekvervoer verloopt de digitalisering allerminst vlekkeloos, constateert het OV loket. Dat geldt vooral op trajecten die door twee OV-bedrijven gezamenlijk gereden worden. Het kan zijn dat het OV-abonnement dat de reiziger bij de ene vervoerder heeft gekocht door de andere vervoerder niet wordt geaccepteerd. Dan wordt er (hoewel er betaald is voor het abonnement) saldo afgeschreven. "De enige oplossing is vaak te wachten op een bus van de vervoerder waar je het abonnement hebt gekocht en die dit wel accepteert."

Het OV loket adviseert OV-bedrijven de klant "als uitgangspunt te nemen voor het inrichten van systemen en processen" en "processen eerst te doordenken en pas dan te kiezen voor digitalisering". Daarnaast vindt het OV loket dat OV-bedrijven eventuele problemen voor de reiziger "simpel en laagdrempelig" moeten oplossen.

maandag 19 mei 2014

Zo 'hacken' Zweden de metro

In Nederland is activistisch zwartrijden niet meer zo groot als het ooit was; in de jaren zestig was 20 procent van de passagiers van de Amsterdamse tram zwartrijder. Ze vonden dat alles wat de overheid aanbood gratis zou moeten zijn, en in Zweden denkt een groep mensen er nog steeds zo over. Ze hebben zich verenigd onder de naam Planka.nu en willen met vijfhonderd officiële leden de overheid altijd een stap voorblijven.

vrijdag 16 mei 2014

Friese spoorprojecten op een rij voor raden en Staten



Dinsdagavond konden Statenleden en raadsleden van gemeenten langs het spoor zich laten informeren over de spoorprojecten in Fryslân. Gedeputeerde Johannes Kramer had ProRail uitgenodigd om de Fryske spoorprojecten toe te lichten. Regiodirecteur ProRail Jan Mulder vertelde over de rol van ProRail. Vervolgens gaf programmamanager Peter Stam uitleg over het Programma Spoorplan Noord-Nederland. In het programma gaat het om de samenhang tussen de verschillende spoorprojecten. Daarna lag de focus op de spoorprojecten in Fryslân.

Naast verschillende andere projecten werd er ook ingegaan op de uitbreiding van treinen tussen Leeuwarden en Zwolle. Er komen stapsgewijs meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle. Vanaf de dienstregeling 2014 is gedurende de hele dag een 3e trein per uur gaan rijden tussen Leeuwarden en Meppel. Vanaf de dienstregeling 2017 gaan er op dit traject 4 treinen per uur rijden. Dan worden het 2 snelle Intercity's tussen Leeuwarden en de Randstad en 2 Sprinters tussen Leeuwarden en Meppel. In Meppel wordt aansluiting gegeven op de Sprinters van/naar Groningen en Zwolle. Als de uitbreiding van de infrastructuur tussen Meppel en Zwolle gereed is, zullen vanaf 2021 de 2 Sprinters doorrijden naar Zwolle. Dit is een aanzienlijke verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer.
Voordat deze vierde trein kan gaan rijden moeten er eerst aanpassingen gedaan worden aan het spoor.

woensdag 14 mei 2014

Reizigers meest tevreden over station Rotterdam

Overstappende reizigers zijn het meest tevreden over de treinstations Rotterdam CS en Leiden CS. Dat blijkt uit een onderzoek van Rover naar de klanttevredenheid over overstappunten tussen bus, trein, tram en metro. Het minst zijn reizigers te spreken over stations Utrecht CS en Arnhem.

Naast de stations Rotterdam en Leiden zijn veel reizigers tevreden over station Groningen. De stations kregen een pluim voor overzichtelijkheid, uiterlijk en prettige sfeer. Reizigers geven aan veel belang te hechten aan de sfeer, een mooie inrichting en reinheid zijn daarbij randvoorwaarden. Maar ook beschut kunnen wachten, voorzieningen en reuring zijn factoren die bijdragen aan een prettige sfeer. Een nieuw (gerenoveerd) station of station in verbouwing kan ook op lof rekenen. Mensen zijn hoopvol over het eindresultaat en blij dat er aandacht wordt besteed aan het (bus)station. 

Het minst tevreden zijn reizigers over de stations Utrecht en Arnhem. Voor station Utrecht geldt dat de verbouwing veel overlast geeft. Reizigers geven aan name moeite te hebben met het vinden van hun weg. Op station Arnhem klagen reizigers vooral over de integratie van het treinstation met het busstation en de oncomfortabele wachtruimten.

De grootste problemen die reizigers ervaren op overstappunten zijn gebrek aan beschutte wachtruimten, een onlogische indeling, een onveilige sfeer, gebrek aan voorzieningen en slechte toegankelijkheid. Ook de onlogische plaatsing van de OV-Chippalen is vaak genoemd: soms moeten reizigers ver lopen om te kunnen in- en uitchecken. Opvallend is dat reizigers breder kijken dan naar het overstappunt zelf: veel aangedragen verbeterpunten hebben betrekking op aanrijdroutes voor auto en fiets en oversteekplekken voor voetgangers.

maandag 12 mei 2014

Speciaal treinkaartje Dag van de Bouw

Op 24 mei is de jaarlijkse Dag van de Bouw. Komt u met het openbaar vervoer? Maak dan gebruik van het speciale treinkaartje van Maastricht-Bereikbaar. In het weekend van 24 en 25 mei kunt u met dat kaartje voor 2 euro met Veolia reizen tussen Kerkrade-Centrum en Maastricht-Randwyck en omgekeerd.

vrijdag 9 mei 2014

De treinen rijden weer tussen Arnhem en Winterswijk

De treinen tussen Arnhem en Winterswijk rijden weer. De werkzaamheden aan de onderdoorgangen in Didam en Doetinchem zijn geslaagd. Breng, Arriva, gemeente Montferland en ProRail danken reizigers en omwonenden voor hun geduld. Afgelopen 12 dagen is hard gewerkt en de belangstelling was groot: de webcam gericht op het werk in Didam is ruim 12.000 keer bekeken.

Reizigers hebben op grote schaal gebruik gemaakt van de busdiensten van Arriva en Breng. Doordat het vakantietijd was, was er voldoende capaciteit in de bussen. De sporen zijn afgelopen dagen weer teruggebouwd en getest. De treinen kunnen er nu weer overheen rijden. Door de onderdoorgangen te bouwen wordt het treinverkeer betrouwbaarder en veiliger. Zo kan de overweg Kerkwijkweg in Didam verdwijnen.

Afgelopen 12 dagen werden met speciale wagentjes tunneldekken geplaatst onder het spoor. In Didam werd de grootste geplaatst en die woog 1500 ton, wat vergelijkbaar is met 1500 auto's. Het was een bijzondere operatie. Er werd bijvoorbeeld apparatuur gebruikt die ook nog werd ingezet voor de berging van de onderzeeboot de Koersk.

Het tunneldek in Didam is 12 meter breed en heeft een spanwijdte van ruim 36 meter. Het spoor werd over een lengte van 700 meter verhoogd en voorzien van extra versteviging. Er werd 6.000 kuub beton in verwerkt en 25.000 kuub grond verplaatst. Komende tijd werken ProRail en de aannemer aan afwerking van de tunnel en het wegdek. Naar verwachting kan de onderdoorgang begin 2015 in gebruik worden genomen.

Ook in Doetinchem werd een onderdoorgang gebouwd. Hier rijden de treinen al weer enige dagen overheen. In Doetinchem legt de gemeente een nieuwe oostelijke randweg aan. Daarmee is straks het centrum beter bereikbaar. En kan het doorgaand verkeer van en naar de A18 sneller en veiliger doorstromen. Dat verkeer moet de spoorlijn wel veilig kunnen kruisen. Daarom komt er een onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer. Deze zal naar verwachting medio 2015 gereed zijn voor gebruik.

donderdag 8 mei 2014

KU Leuven schakelt duurzame mobiliteit in hogere versnelling

Op maandag 5 mei nam de KU Leuven een eerste fietsherstelboog in gebruik. Studenten en personeelsleden vinden er het nodige materiaal om hun fiets zelf te onderhouden en herstellen. De universiteit stelde bij deze gelegenheid ook een aantal andere initiatieven voor op het vlak van duurzame mobiliteit. Zo kunnen personeelsleden die geregeld de verplaatsing maken naar campussen buiten Leuven sinds kort voordelig gebruik maken van de Blue Bike-fietsen van de NMBS. Ook het woon-werkverkeer aan de KU Leuven wordt steeds duurzamer, getuige de 4.000ste bedrijfsfiets die binnenkort de weg op gaat. Voor studenten lanceert vzw Velo een degelijke fiets met huurkoopcontract.

Vanaf deze week kunnen studenten en personeelsleden hun fiets zelf herstellen aan het eerste Velo Fixstation, dat een plaats kreeg aan de fietsenstalling van het fitnesscentrum Univ-Fit. Fietsers kunnen hun tweewieler ophangen aan een verankerde boog en vervolgens aan de slag gaan met de tools die aan de boog bevestigd zijn. Tegen het einde van het jaar zullen drie fietsbogen geïnstalleerd worden. Het is de bedoeling om het project na evaluatie nog verder uit te breiden.

Daarnaast voorziet vzw Velo vanaf volgend academiejaar een fiets speciaal voor studenten. Op basis van een huurkoopcontract beschikken zij gedurende vier jaar over een degelijke fiets die op het einde van de rit van hen is. Bovendien zorgt Velo op kosten van de KU Leuven voor onderhoud en herstellingen. De LeV-fiets werd speciaal ontwikkeld voor studenten en is voorzien van een degelijke beveiliging. De student betaalt het eerste jaar 300 euro waarborg plus een jaarvergoeding van 80 euro. De volgende drie jaar kost de fiets 100 euro aan jaarvergoeding. Na vier jaar is de student eigenaar van een degelijke, goed onderhouden fiets voor in totaal 680 euro.

woensdag 7 mei 2014

Mansveld bij nachtelijk spooronderhoud

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft afgelopen nacht een bezoek gebracht aan verschillende werkzaamheden op en rond het spoor bij Amersfoort. Tijdens het bezoek, dat plaatsvond tussen 23:00 en 02:00, heeft zij zich laten informeren over de manier waarop ProRail 's nachts onderhoud pleegt aan het spoor, de bovenleidingen en wissels. Bijzondere aandacht was er voor de veiligheid van de mensen die het werk doen.

“Je staat er niet vaak bij stil, maar ‘s nachts wordt er hard gewerkt op en rond het spoor. De omstandigheden waaronder dat gebeurt zijn niet eenvoudig: het is donker en je moet bij de planning goed rekening houden met het spoorboekje. Bij spooronderhoud denk je al snel aan technische ingrepen aan wissels en bovenleidingen. Maar ook zaken als groenonderhoud vinden 's nachts plaats. Op die manier ondervindt de reiziger er zo min mogelijk hinder van. Het is bijzonder om te zien hoe er op deze manier wordt gewerkt aan de veiligheid en begaanbaarheid van het spoor.” aldus Mansveld.

Staatssecretaris Mansveld heeft tijdens het bezoek uitgebreid gesproken met de mensen die aan het spoor werken. Zij liep onder meer mee met een inspectie van de bovenleidingen en was aanwezig bij werkzaamheden om relais langs de baan te vervangen. Tijdens haar bezoek is ook onderhoud gepleegd aan 8 wissels en is een zogeheten lijmlas geplaatst, die van belang is voor de treindetectie.

Onlangs concludeerde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) na een grootschalige inspectie van 1500 spoorobjecten dat er geen situaties zijn van acuut gevaar, maar dat er wel zaken zijn die beter kunnen aan het spooronderhoud. Op basis van het onderzoek wilde staatssecretaris Mansveld een definitief beeld vormen van het prestatiegericht onderhoud (PGO) door ProRail, waarbij de focus ligt op preventief onderhoud. Zo kunnen aannemers hun eigen expertise en innoverend vermogen inzetten bij het onderhoud aan het spoor, met als doel meer veiligheid en minder verstoringen. Ook de werkzaamheden die Mansveld afgelopen nacht bezocht, zijn in een onderhoudsgebied dat al werkt volgens PGO. Binnenkort stuurt de staatssecretaris een rapport van de ILT naar de Tweede Kamer, over de kwaliteit van de railinfrastructuur (resultaten van nulmeting in vijf gebieden).

dinsdag 6 mei 2014

Gebouwen voor fietsenstalling gratis ter beschikking van NS

De NS krijgt met onmiddellijke ingang gratis beschikking over de stallingsruimte voor fietsen bij Arnhem Centraal. Het gaat om het gemeentelijk deel van de stalling aan de Centrumzijde en over de stalling aan de Sonsbeekzijde in het Cito-gebouw. Het college van b & w heeft hiertoe besloten nadat de NS bekend maakten dat zij vinden dat gebruik van de fietsenstalling de eerste 24 uur gratis moet zijn.
Door het beschikbaar stellen van de gemeentelijke stallingsruimte worden de NS in de gelegenheid gesteld om de gebouwen zo effectief mogelijk te gebruiken en bij alle stallingen hetzelfde regime te hanteren.
De betrokken wethouders Elfrink (Arnhem Centraal) en Leisink (mobiliteit) hebben de plannen van de NS met enthousiasme ontvangen: “het mes snijdt aan twee kanten. De NS krijgt van de gemeente twee stallingen ter beschikking die in perfecte staat verkeren. De gemeente heeft daar fors in geïnvesteerd. Dat de NS de stallingen gratis wil maken voor de gebruiker is geweldig nieuws. In de eerste plaats voor de fietsers zelf natuurlijk, maar ook voor de stad. Want de omgeving ziet veel aantrekkelijker uit als alle fietsen netjes in een stalling staan.”
In de gemeentelijke stalling aan de centrumzijde van het station is op dit moment plaats voor ongeveer 1400 fietsen. In de stalling onder het Cito-gebouw kunnen nu ongeveer 820 fietsen staan. De NS verzorgt het beheer. De gemeente betaalt hiervoor nu jaarlijks nog 130.000 euro. Afspraak met de NS was dat zij na de oplevering van de OV-terminal alle stallingen voor eigen rekening zou exploiteren. Het beschikbaar stellen van de gebouwen waardoor de NS ruimte krijgen om hun plannen voor gratis fietsenstallingen uit te werken, is in lijn met deze afspraak.

vrijdag 2 mei 2014

Twee miljoen Europese subsidie voor nieuw NS-station Goffert

'Europa' draagt aan het nieuwe Nijmeegse NS-station Goffert twee miljoen euro bij voor de bouw van het perron en de perronkap en het verleggen van het bestaande snelfietspad. Daarmee is in totaal 5,2 miljoen euro gemoeid. De Stadsregio Arnhem Nijmegen betaalt de overige 3,2 miljoen.
Winkelsteeg, het gebied rond het station, is voor de regio-Nijmegen een economische motor. De provincie Gelderland - uitvoeringsorganisatie van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) in Oost-Nederland - verwacht dat het nieuwe NS-station die aanjaagfunctie van Winkelsteeg nog meer zal stimuleren. Vooruitlopend op de komst van de spoorverbinding besloot onlangs RoyalHaskoning/DHV zich al met 350 medewerkers op Winkelsteeg te vestigen.
Op de Novio Tech Campus (NTC) zitten al kennisintensieve bedrijven zoals halfgeleiderproducent NXP, in het markante FiftyTwoDegrees zijn internationale onderzoeks- en ontwikkelingscentra gevestigd voor halfgeleiders, chips en medische technologie, en Gebouw M fungeert als incubator voor bedrijven in de life sciences. Daarnaast levert de aanleg van deze openbaar vervoervoorziening een uitstekende bijdrage aan de bereikbaarheid van alle activiteiten op het Goffertpark. Vanaf eind dit jaar stoppen de treinen op NS-station Goffert vier keer per uur. Volgens onderzoek van de Nederlandse Spoorwegen zullen dagelijks tussen de drie en vierduizend mensen van de nieuwe halte gebruikmaken. Het station komt op het viaduct over de westkant van de Neerbosscheweg grenzend aan het NXP-terrein. Aan de kant van FiftyTwoDegrees wordt het station bereikbaar met liften.

donderdag 1 mei 2014

Rover roept op tot einde schoonmaakconflict

Rover roept alle betrokken partijen op snel tot een oplossing te komen in het cao-conflict binnen de schoonmaaksector. Reizigers ondervinden veel overlast van de schoonmaakstaking. Rover krijgt veel klachten over zwaar vervuilde treinen.
Lege bekers, gelezen kranten, gemorste koffie en zelfs braaksel.. na een weekend met Koningsdag zijn de treinen smeriger dan ooit. Reizigers vertoeven in toenemende mate in het vuil van henzelf en anderen. Niet vreemd dat bij Rover de klachten binnenstromen.
Het conflict speelt tussen de landelijke werkgevers in de schoonmaak en FNV Bondgenoten. Rover kan de pogingen van NS waarderen om de overlast te lijf te gaan. Zo heeft NS aangekondigd een proef te starten met afvalzakjes in de trein en kantoorpersoneel in te zetten voor de schoonmaak. Ook onder de reizigers is er soms een enkeling die aan het schoonmaken gaat. Flinke overlast is echter niet te voorkomen voor de reiziger, die van dit conflict de dupe is.
Rover roept de betrokken partijen op samen snel tot een oplossing voor het conflict te komen. Daarnaast roept Rover de treinreizigers op om gelezen kranten, koffiebekers en ander afval niet in de trein achter te laten. De prullenbakken op de stations worden wél geleegd!

Na 65 jaar rijdt NS lang traject slechts één minuut sneller

Met de weinig inspirerende slogan ‘De reiziger op nummer één, twee en drie’ is de toon van de nieuwe visie op het Nederlandse spoor gezet. Op 28 maart kwam de Lange Termijn Spooragenda uit, de visie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu waarin de spelregels voor de komende tien jaar staan waar de vervoersbedrijven (lees: de NS) aan moeten voldoen. Los van de rampzalige marketing getuigt het plan van weinig eigen inbreng: boetes naar Brits voorbeeld, een fietsensysteem naar Duits voorbeeld en een dalurentarief waarvoor decennia geleden al de voordeelurenkaart was bedacht.


Minder busritten uitgevallen in Friesland in 2013

Bij het stadsvervoer in Leeuwarden waren er in 2013 meer instappers dan in 2012. Het aantal instappers in de streekbussen in Noord- en Zuidwest Fryslân is iets gedaald. De punctualiteit van treinen is iets afgenomen, bij de bussen is dit gelijk gebleven in 2013. Het aantal rituitvallen is gedaald bij de bussen, terwijl dit bij de treinen hoger was. Gemiddeld wordt het Friese openbaar vervoer gewaardeerd met 7,4.
OV-gedeputeerde Johannes Kramer: “Yn it generaal bin ik tefreden oer de sifers. Mar it kin fansels altyd better. Wy stribje dernei dat dy 7,4 in 8 wurdt. Dêrom dogge we der alles oan sadat ferfierders goed prestearje kinne. Op dit stuit wurdt der bygelyks mei de ferfierder sjoen nei de mooglikheden foar in hegere sitplakkapasiteit fan treinen yn ‘e spits”.
Over het jaar 2013 bekeken ligt het aantal reizigerskilometers met de trein iets lager dan in 2012. (191,4 en 191,1 mln. -0,1%). Op de Waddeneilanden is in 2013 sprake van een kleine toename in reizigers (+0,9%). Ook in Zuidoost-Fryslân is het totale aantal reizigers licht gestegen ten opzichte van 2012 (+0,8%). Deze tellingen zijn gebaseerd op chauffeurstellingen.
In het streekvervoer in Noord- en Zuidwest-Fryslân liggen de aantallen instappers lager dan in 2012 (-3,6%). In de stad Leeuwarden is sprake van een toename van het totale aantal instappers (+23,5%). Deze toename is vooral te zien bij buslijn 12. Bij deze lijn worden de instappers op versterkingsbussen in 2013 beter geregistreerd, ook is er sprake van een toename van het aantal studenten bij de NHL en Stenden University (ongeveer 9% meer aanmeldingen in 2013). De aantallen van 2013 zijn afkomstig uit de OV-chipkaartcijfers en kaartverkoop. OV-chipkaartcijfers en de resultaten van voorgaande jaren uit chauffeurstellingen van Noord- en Zuidwest-Fryslân zijn niet met elkaar vergelijkbaar door verschillende telmethodes.
Het aantal treinen dat op tijd is vertrokken is in 2013 licht gedaald naar 97,6%. In 2012 was dit nog 98,2%. Gemiddeld ligt het percentage dat op tijd is aangekomen op 95,7% tegen 96,8% in 2012. Deze lichte daling is veroorzaakt door de stormen in oktober en december en een aantal infra storingen (sein-, wissel- en overwegstoringen). Van de bussen is 85% op tijd vertrokken in 2013 en is 92% van alle bussen op tijd aangekomen.
Bij het busvervoer is de rituitval laag in 2013. In Noord- en Zuidwest-Fryslân zijn minder ritten uitgevallen dan in 2012. 0,13% bij de streekbussen en 0,16% bij de stadsbussen in Leeuwarden. In Zuidoost-Fryslân blijft ook de uitval in 2013 laag met 0,11%. Bij het treinvervoer ligt de uitval hoger dan in 2012 (0,76% in 2013).