maandag 30 juni 2014

Start vernieuwing stationsgebied Alkmaar

Vandaag start de vernieuwing van het stationsgebied Alkmaar. ProRail sloopt eerst de fietsenstalling, zodat daarna kan worden begonnen met de bouw van het vernieuwde station met de traverse. Het nieuwe stationsgebied is een samenwerking tussen ProRail, de gemeente en NS.

Bij het station zijn bewaakte en onbewaakte fietsenstallingen. Maandag is de sloop gestart van de bewaakte fietsenstalling op het station, omdat er een nieuwe stalling op de plaats van de oude zal worden gebouwd. Dit is enkele weken later gestart omdat de aannemer meer tijd nodig had. Met de sloop is er extra tijdelijke ruimte gecreëerd aan de kant van het centrum. Er is daar dan ruimte voor circa 2500 fietsen. Aan de achterzijde is nog eens ruimte voor 1250 fietsen.

In het ontwerp is de traverse, de transparante loopbrug over het spoor, een beeldbepalend element. De brug verbindt het centrum en de wijk Bergerhof met elkaar. Er komen liften en roltrappen waarmee de toegankelijkheid van het station wordt vergroot. Het station wordt een aantrekkelijk verblijfsgebied met een hoge kwaliteit. Veel meer dan alleen een plek waar mensen in en uit de trein stappen.

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt ondermeer ProRail aan het beter benutten van de spoorcapaciteit. Hiermeer kan worden voldaan aan de huidige en toekomstige vraag van reizigers. De verbouwing van het station draagt hieraan bij.

Bekijk waar er treinhinder is op speciale Google Maps-pagina van NMBS

Het Belgische treinverkeer is ernstig verstoord vanwege een staking van de vakbond ACOD Spoor. De NMBS toont op een Google-map waar er precies hinder is. De trajecten waar het verkeer verstoord is, worden met oranje lijnen aangeduid.

zaterdag 28 juni 2014

Rover-Delft ziet kansen bereikbaarheid Engelsestraat

De inrichting van Nieuw Delft biedt een prachtige gelegenheid de hele omgeving van de Engelsestraat per bus te ontsluiten. Zo schrijft Rover-Delft aan wethouder Harpe van verkeer en vervoer. 

Een bus over de Engelsestraat kon altijd al wel, maar de eenzijdige bebouwing beloofde niet voldoende passagiers om de vervoersautoriteit hierin mee te krijgen. Nu de spoorzone van Delft wordt heringericht tot de nieuwe wijk “Nieuw Delft”  komt daar echter verandering in.

Rover heeft de wethouder een concrete en eenvoudige oplossing voorgelegd: zodra de bovengrondse verbinding tussen de Engelsestraat/Abtswoudseweg en de Mercuriusweg tot stand komt, kan een bestaande buslijn (lijn 60 of 80) de omgeving Engelsestraat en Leeuwenstein bedienen. Deze bus zou kunnen halteren bij de Laan van Van der Gaag, de Abtswoudseweg en de Mercuriusweg en op de Papsouwselaan weer invoegen op de tram/busbaan.

Bij deze oplossing wordt ook de woonboulevard Leeuwenstein enigszins bediend. “Best handig als je alleen maar een kussen of wat ijzerwaren nodig hebt”, stelt Rover-Delft in de brief aan de wethouder. De Rover-afdeling dringt aan op een spoedig besluit zodat voorbereidingen voor de ontsluiting per bus al meteen tijdens de bouwwerkzaamheden meegenomen kunnen worden.

vrijdag 27 juni 2014

Sneltrein tussen Groningen en Winschoten in ochtendspits

Tussen Groningen en Winschoten gaat in de ochtendspits een sneltrein rijden. Deze trein is een aanvulling op de bestaande stoptreinen. De sneltrein stopt alleen op de tussenstations Groningen Europapark en Hoogezand en is daarmee ongeveer tien minuten sneller dan de stoptrein. In 2018 moet de trein gaan rijden. Met de sneltrein komt de verbetering van de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen weer een stap dichterbij.

De sneltrein gaat vijf keer in de ochtendspits rijden. Tweemaal per dag rijdt de trein door naar Leer. Met de extra sneltreinen rijden er tussen Winschoten en Zuidbroek 's morgens vier treinen per uur. Dat betekent dat treinen elkaar sneller moeten kunnen opvolgen. Hiervoor zijn aanpassingen nodig. Zo komt er op station Winschoten een extra perron. De veiligheid op het station wordt bovendien verbeterd door de huidige onbewaakte overgang te laten verdwijnen. De extra sneltrein moet gaan rijden zonder dat daarvoor extra treinen voor aangeschaft hoeven worden.

De provincie Groningen wil de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen verbeteren. In de toekomst moet het mogelijk worden om binnen twee uur met de trein van Groningen naar Bremen te reizen. Nu duurt zo'n reis nog twee uur en driekwartier. Om de treinverbinding te verbeteren zijn veel aanpassingen aan het spoor nodig, vooral in Duitsland. Hiervoor is veel geld nodig. Daarom is er een netwerk opgericht van Nederlandse en Duitse bestuurders uit de politiek en het bedrijfsleven die zich inzetten om het benodigde geld voor de verbetering van de spoorverbinding bij elkaar te krijgen.

De provincie Groningen heeft al 85 miljoen beschikbaar gesteld en kan daarmee al een aantal maatregelen nemen, zoals de sneltrein naar Winschoten. Hiervoor is bijna 26 miljoen gereserveerd. Eerder werd de dienstregeling naar Leer al verbeterd. Een betere verbinding tussen Groningen en Bremen heeft voordelen voor de economie, het onderwijs en het toerisme.

Nederlandse en Duitse Europarlementariërs gaan het belang van een verbeterde spoorverbinding tussen Groningen en Bremen onder de aandacht brengen in het Europees Parlement. Donderdag 26 juni spreken Europarlementariërs Matthias Groote van de SPD in Duitsland en Peter van Dalen van de ChristenUnie in Nederland hun steun hiervoor uit tijdens een bijeenkomst van de Eems-Dollard Regio (EDR) in Bad Nieuweschans.

woensdag 25 juni 2014

Tunnel Spoor Hurdegaryp stap dichterbij

De bouw van een spooronderdoorgang in Hurdegaryp (Friesland) komt steeds meer in zicht. Het college van Gedeputeerde Staten besluit garant te staan voor ongeveer de helft van de financiering. De verwachting is dat het Rijk het overige deel bijdraagt.

De onderdoorgang wordt aangelegd voor het project Extra Sneltrein Groningen – Leeuwarden. Dit wordt gedaan om aan de eisen voor overwegveiligheid te voldoen die het Rijk stelt als er extra treinen gaan rijden. Het is de bedoeling dat er vanaf de dienstregeling 2018 een extra sneltrein per uur in beide richtingen rijdt. Door de tunnel verandert ook de aansluiting van het dorp op de geplande rondweg Hurdegaryp. Dit is een project dat onderdeel uitmaakt van De Centrale As. De tunnel zorgt voor meer verkeersveiligheid. Maar ook voor een betere bereikbaarheid voor de inwoners van Hurdegaryp.

Het plan voor de tunnel bestaat op dit moment uit een schetsontwerp. Dit werkt de provincie in overleg met de gemeente Tytsjerksteradiel verder uit. Gedeputeerde Johannes Kramer: “Dêrneist wurdt it plan ôfstimd mei de bewenners fan dit doarp. Ek belûke we de plannen fan de Sintrale As yn de sketsen. Der bestiet dus in mooglikheid dat de sketsen noch op ûndielen wizigje”. Op dinsdag 1 juli organiseert de provincie samen met de gemeente een informatieavond voor alle inwoners van Hurdegaryp. Dit is een belangrijk moment om ‘het gevoel’ bij de schetsen te inventariseren.


Het college van Gedeputeerde Staten stelt voor om een tunnel aan te leggen die de kruising Rijksstraatweg – Stationsweg/Westeromwei verbindt met de Rondweg Hurdegaryp. Die is aan de noordkant van het spoor gepland. De onderdoorgang is bedoeld voor zowel autoverkeer als fiets- en voetgangers. De tunnel vervangt de overwegen Rijksstraatweg en Slachtedijk.

dinsdag 24 juni 2014

Straks inchecken met bankpasjes

Vanaf 9 juli worden papieren treinkaartjes afgeschaft. Wie dan nog wil reizen moet gebruik maken van een OV-chipkaart. Dat gaat geheid tot problemen leiden voor bijvoorbeeld toeristen of ouderen. Om het allemaal gemakkelijker te maken gaat de NS in samenwerking met banken testen of reizen met een bankpasje mogelijk is. Daarvoor wordt een infrastructuur aangelegd die naast de OV-chipkaart bestaat. Dat heeft Joost Mortier, programmadirecteur OV-chipkaart bij NS op de Dag van de Rail gezegd.

maandag 23 juni 2014

NS garandeert voor 5 euro extra aankomst op Schiphol

De NS begint volgende maand een proef om treinreizigers naar Schiphol de garantie te geven dat ze ook daadwerkelijk aankomen op de luchthaven. Tegen een vergoeding van 5 euro krijgt de reiziger via een speciale app reisadvies op maat om de vlucht te halen. 'In het uiterste geval brengen we je met taxi en begeleiden je naar de balie op Schiphol, of als het dan niet lukt vergoeden we de kosten van bijvoorbeeld omboeking of je vlucht', meldt het spoorbedrijf vandaag.

Rover: Steek opbrengst chipkaart in eenvoudiger systeem

Rover wil dat het geld dat vervoerders verdienen aan reizigers die vergeten uit te checken, terugvloeit naar de reiziger middels een eenvoudiger OV-chipkaartsysteem. De Telegraaf stelt vandaag dat vervoersbedrijven jaarlijks miljoenen verdienen aan vergeetachtige reizigers. Rover kan de cijfers niet bevestigen omdat het onderzoek nog niet is afgerond, maar is ervan overtuigd dat het om een substantieel bedrag gaat.

Het komt regelmatig voor dat reizigers vergeten uit te checken of dat het uitchecken om een andere reden niet goed gaat. Omdat lang niet iedereen de moeite doet het betaalde borgbedrag terug te claimen, zouden vervoerders hier een flink bedrag aan kunnen overhouden. Vorig jaar drongen ANWB en Rover daarom er bij de vervoerders op aan dit bedrag in kaart te brengen.

Het onderzoek hiernaar loopt op dit moment nog, bedragen zijn daarom nog niet vastgesteld en kunnen de komende tijd nog wijzigen. Rover twijfelt er echter niet aan dat er een flink bedrag bij de vervoerders blijft liggen dat kan worden aangewend om het systeem te verbeteren. Wanneer het onderzoek is afgerond, zullen consumentenorganisaties hierover met vervoerders in gesprek gaan.

Rover denkt aan verbeteringen als éénmalig in- en uitchecken per treinreis, ook als dit met meerdere vervoerders is, een landelijk uniforme procedure om restitutie aan te vragen wanneer het uitchecken is misgegaan en één loket voor alle OV-chipkaartzaken.

donderdag 19 juni 2014

Ov-chip goudmijn voor vervoerders

Vervoerders als NS, Arriva en Connexxion verdienen kapitalen aan de ov-chipkaart. De bedrijven houden jaarlijks 22,9 miljoen euro over aan reizigers die vergeten uit te checken, blijkt uit berekeningen van het onafhankelijke onderzoeksbureau Panteia. Reizigersvereniging Rover en de ANWB hadden om het onderzoek gevraagd. Min de kosten blijft er netto 17 miljoen over. Het bedrag is veel hoger dan de vervoerders tot nu toe zeggen. In hun ogen zou het om enkele miljoenen gaan.

Overeenstemming spoormaatregelen Vught

Staatssecretaris Mansveld heeft ingestemd met de voorkeur van de provincie en de gemeenten van een verdiepte ligging van het spoor in Vught en de aanpak van de overwegen in Boxtel, Haaren en Vught. 

Het ministerie van Infrastructuur & Milieu en de regio zijn het eens geworden over de inpassingsmaatregelen voor het traject Meteren – Boxtel als gevolg van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Het ministerie is bereid € 148 miljoen te investeren in deze aanvullende maatregelen op voorwaarde dat de regio eenzelfde bedrag bijdraagt.

Het ministerie van I&M wil het aantal personentreinen op het traject Amsterdam - Eindhoven laten groeien en goederentreinen van de Brabantroute verplaatsen naar de Betuweroute. Om dit mogelijk te maken is onder andere de aanleg van een zuidwestboog bij Meteren en uitbreiding naar vier sporen tussen ‘s-Hertogenbosch en Vught nodig. Deze spoorplannen vragen om maatregelen om de overlast voor de omgeving op het gebied van veiligheid en leefbaarheid te beperken. In de afgelopen maanden is onderzoek verricht naar de mogelijke varianten voor de inpassing van het spoor in Vught, Haaren en Boxtel. Tijdens een bestuurlijk overleg gisterenavond hebben gedeputeerde Van Heugten, burgemeester Buijs van Boxtel en wethouder Seuren van Vught, namens de regio, bij staatssecretaris Mansveld aangedrongen op het belang van extra maatregelen bovenop hetgeen het ministerie wettelijk gezien verplicht is.

De staatssecretaris heeft ingestemd met de voorkeur van de regio om het spoor tussen de Loonsebaan en de Wolfskamerweg over een lengte van ruim 2 kilometer verdiept aan te leggen volgens de zogenaamde variant V3. Door deze verdiepte ligging wordt onder meer de oversteekbaarheid van het spoor sterk verbeterd. Gedeputeerde Van Heugten: “De gezamenlijke keuze voor deze kostbare oplossing vraagt ook een gezamenlijke investering. Uiteindelijk zal de regiobijdrage € 117 miljoen zijn, waarvan de provincie 90% voor haar rekening neemt en de gemeente 10%." Verder is met het ministerie overeengekomen dat de overweg Wolfskamerweg in Vught ongelijkvloers wordt waarbij de regio en het ministerie ieder 50% van de totale kosten voor hun rekening neemt.

Het ministerie wil ook 50% bijdragen aan het door de gemeente Boxtel voorgestelde plan om de problemen met de dubbele overweg bij de Tongersestraat op te lossen. Het gaat hier om het opheffen van twee overwegen, het aanleggen van een tunnel voor langzaam verkeer en een oplossing om het regionale verkeer om te leiden. Ook voor een oplossing van de overwegproblematiek aan de Runsdijk in Esch (gemeente Haaren) heeft de staatssecretaris een bijdrage van 50% toegezegd. De rijksbijdrage aan de genoemde overwegen in Haaren, Vught en Boxtel komt daarmee op € 31 miljoen.

Vorige week stemden de leden van de Commissie Mobiliteit en Financiën al in met een bijdrage van de provincie van in totaal € 124,5 miljoen. Het resterende deel van de regiobijdrage zal door de betrokken gemeenten worden bijgedragen. Van Heugten: "In de overeenstemming met het Rijk over de financiering van deze maatregelen zijn we uiteindelijk gekomen tot een iets aangepaste verdeling van de bijdragen tussen de partijen dan eerder voorgesteld. De totale provinciale bijdrage is gelijk gebleven, maar door een andere verdeling vallen de bijdragen voor de drie gemeenten iets lager uit. Met dit resultaat kunnen we dus allemaal tevreden zijn."

De overeenkomst tussen het rijk en de regio voor de financiering en de voorkeursvarianten is onder voorbehoud van goedkeuring van de Tweede Kamer, Provinciale Staten en de betrokken gemeenteraden. De definitieve afspraken worden vervolgens in een bestuursovereenkomst vastgelegd.

woensdag 18 juni 2014

Investering in verbetering spoor Amsterdam

Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft samen met de Noord-Hollandse gedeputeerde Elisabeth Post afgesproken € 431 miljoen te investeren in verbetering van het spoor in Amsterdam. Het geld gaat onder andere naar het verbeteren van het Centraal Station. Daar worden perrons en toegangen verbreed, zodat reizigers makkelijker kunnen in- en uitstappen en de toegang tot de sporen wordt verbeterd.

De maatregelen in Amsterdam moeten de kwaliteit en capaciteit van het station en spoor vergroten. Niet alleen worden de perrons verbreed, ook wordt de oosttunnel onder het station verbreed, komen er roltrappen in en wordt de spaghetti van sporen ontward.

Daarnaast wordt de spoorbrug aan de oostkant van het station vervangen. Hierdoor is het mogelijk om meer treinen te laten rijden naar Utrecht, Eindhoven en tussen Schiphol en Lelystad. Tegelijk moet goederenvervoer mogelijk blijven naar het Amsterdamse havengebied en IJmuiden. Ook wordt voor reizigers een overstap op het station en naar bus, tram en metro, sneller en comfortabeler.
Naast Amsterdam worden ook elders in Nederland verbeteringsmaatregelen genomen. In totaal gaat het om een bedrag van € 1,1 miljard.

Nieuw spoor tussen Den Bosch en Vught

Komend weekend worden er delen van het spoor vernieuwd tussen Den Bosch en Vught. Ook vinden er nog restwerkzaamheden plaats in het kader van het project 'Sporen in Den Bosch'. In verband met deze werkzaamheden is er geen treinverkeer mogelijk tussen Tilburg - Den Bosch en Den Bosch - Boxtel. Richting Utrecht rijden er op zaterdag en zondag minder treinen.

Tussen Den Bosch en Vught worden op verschillende locaties spoorstenen, dwarsliggers en spoorstaven vernieuwd. Dat is nodig om het spoor in goede conditie te houden en te zorgen dat de treinen er veilig overheen kunnen blijven rijden. Daarnaast stond dit weekend ook al gereserveerd om eventuele restwerkzaamheden uit te voeren die nog onderdeel zijn van het project 'Sporen in Den Bosch'. Het gaat onder meer om het verplaatsen van een sein en het afwerken van de inspectiepaden op het emplacement in Den Bosch.

In verband met de werkzaamheden is er geen treinverkeer mogelijk tussen Tilburg - Den Bosch en Den Bosch-Tilburg. Ook rijden er minder treinen tussen Den Bosch en Utrecht. NS zet stop- en snelbussen in en adviseert reizigers voor vertrek de reisplanner op www.ns.nl of m.ns.nl te raadplegen. Ook kunt u bellen met 0900-9292 (€ 0,70 per minuut). Speciaal voor de  Luchtmachtdagen in Gilze-Rijen rijdt er een pendelbus vanaf station Tilburg Reeshof. De intercity van Den Haag naar Venlo maakt hier, speciaal voor dit evenement een extra stop. Voor bezoekers van het Best Kept Secret Festival rijdt er een buspendeldienst vanaf station Tilburg.

dinsdag 17 juni 2014

Mansveld: 1,1 miljard voor spoorinvesteringen

Rijk en regio trekken 1,1 miljard euro uit om het vervoer per trein te verbeteren. Dat heeft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) bekendgemaakt na overleg met regionale bestuurders. Zij hebben onder meer besloten op Amsterdam Centraal station de perrons te verbreden zodat reizigers makkelijker kunnen in- en uitstappen. Verder zijn afspraken gemaakt over een verdiept spoor in Vught, de aanleg van een goederenboog bij Meteren en de goederenroute in Oost Nederland. "Met deze investering maken we het spoor klaar voor de toekomst", aldus Mansveld.

De maatregelen in Amsterdam moeten de kwaliteit en capaciteit van het station en spoor vergroten. Niet alleen worden de perrons verbreed, ook wordt de oosttunnel onder het station verbreed, komen er roltrappen in en wordt de spaghetti van sporen ontward. Daarnaast worden de oude spoorbruggen aan beide zijden van het station vervangen. Hierdoor is het mogelijk om meer treinen te laten rijden naar Utrecht, Eindhoven en tussen Schiphol en Lelystad. Tegelijk moet goederenvervoer mogelijk blijven naar het Amsterdamse havengebied en IJmuiden. Ook wordt voor reizigers een overstap op het station en naar bus, tram en metro, sneller en comfortabeler. In totaal wordt hier door het ministerie 431 miljoen euro voor uitgetrokken.

Langs het spoor tussen Utrecht en Eindhoven worden maatregelen genomen om meer treinverkeer mogelijk te maken zonder dat dit ten koste gaat van het woongenot van omwonenden. Zo wordt het spoor in Vught verdiept, wordt de overweg aan de Wolfskamerweg in Vught ongelijkvloers gemaakt en worden de beide overwegen aan de Tongersestraat in Boxtel vervangen door een tunnel voor voetgangers en fietsers. Verder draagt het Rijk 50 procent bij aan de aanpak van de spooroverweg in Haaren. Om het goederenvervoer van de Brabantroute (via Dordrecht, Breda en Tilburg) naar de Betuweroute te verplaatsen, komt er een spoorverbinding via een boog bij Meteren. Hierdoor rijden goederentreinen meer over de Betuweroute en vermindert de overlast voor omwonenden van de Brabantroute. De extra ruimte op de Brabantroute wordt gebruikt om meer reizigerstreinen vanuit Brabant naar de Randstad te laten rijden. Rijk en regio hebben 703 miljoen gereserveerd voor de maatregelen in Noord Brabant en Gelderland.

In 2010 is besloten dat het spoor tussen Elst en Oldenzaal/Duitse grens geschikt moet worden gemaakt voor de toename van het aantal goederentreinen door Oost-Nederland. Hiervoor zijn vier routevarianten bestudeerd. Mansveld kiest voor de variant 'kopmaken te Deventer' om nu duidelijkheid te geven aan de omwonenden van de vier onderzochte varianten. Deze variant, waarbij de goederentreinen keren op het emplacement in Deventer, wordt echter tot 2020 nog niet verder uitgewerkt. De groei van het goederenvervoer is namelijk minder groot dan verwacht. Elke drie jaar wordt de ontwikkeling van het goederenvervoer opnieuw bekeken. Op basis daarvan besluit de staatssecretaris of het nodig is de vervolgfase te starten. Dan wordt ook bepaald of een noordelijke aftakking van de Betuweroute (“Noordtak”) opnieuw wordt onderzocht.

NS Reisplanner Xtra helpt met uitchecken OV-chip

De NS heeft meer nieuws vandaag dan de nieuwe Europees georiënteerde treinapp NS International. De Nederlandse editie NS Reisplanner Xtra is ook voorzien van een update. De voornaamste functie daarvan is de mogelijkheid om meldingen te activeren voor het in- en uitchecken met je OV-chipkaart. Stap je over naar een andere vervoersmaatschappij en moet je dus uit- en inchecken, dan herinnert de app je daaraan met een pushbericht.

Inspirerende ontwerpen voor stationslocaties langs de zaanlijn

Tien professionele ontwerpteams en vijf studententeams van de TU Delft werkten het afgelopen half jaar aan oplossingsgerichte toekomstbeelden en scenario’s voor vijf stationslocaties langs de zaanlijn: het spoortraject Amsterdam-Heerhugowaard. Op 18 juni presenteren zij hun ontwerpen op het gemeentehuis van Zaanstad.

De ontwerpstudie ‘Designing Transit Oriented Development: Kansen voor de Zaancorridor’ is georganiseerd door BNA Onderzoek. De provincie Noord-Holland maakt de studie medemogelijk. Transit Oriented Development’ is een actuele strategie uit de ruimtelijke ordening met betrekking tot de combinatie van vervoer en ruimtelijke ontwikkeling. De Zaancorridor is een regio waar deze benadering veel potentie heeft.

Tijdens de bijeenkomst presenteren de interdisciplinaire teams hun ontwerpen voor actuele vraagstukken rondom de vijf geselecteerde ov-knooppunten: Heerhugowaard, Castricum, Krommenie-Assendelft, Koog-Zaandijk en Zaandam-Kogerveld. De ontwerpteams hebben tijdens een aantal informatie-ateliers met de gemeenten en de NS gesproken over de opgaven voor de stationslocaties. De oplossingen die ze in hun presentatie zullen niet alleen verfrissende oplossingen bieden over de integratie van ruimtelijke ontwikkeling en vervoer, maar ook over verdienmodellen en de toekomst van de Zaanlijn op de lange termijn. De ideeën worden gebundeld in een publicatie.

Naast de deelnemers en opdrachtgevers van deze studie zijn vertegenwoordigers van overheden, vervoersbedrijven en onderzoeksinstellingen uitgenodigd om tijdens de slotpresentatie met elkaar te bespreken wat Transit Oriented Development en het ontwerp daarvan kan betekenen voor de toekomst van de Nederlandse vervoersystemen en de ruimtelijke ontwikkeling.

De partijen die in het kader van dit project samen met de teams de handen ineen hebben geslagen zijn: BNA Onderzoek (BNA is de branchevereniging voor Nederlandse Architectenbureaus), TU Delft, Provincie Noord-Holland, Vereniging Deltametropool, NS, de gemeentes Zaanstad, Castricum, Heerhugowaard en Stadsregio Amsterdam.

maandag 16 juni 2014

Meer comfort door nieuw perron voor reizigers Deventer

Reizigers in Deventer hebben vanaf vandaag een comfortabeler derde perron gekregen. Het is breder, langer en biedt extra beschutting door een nieuwe perronkap. Het nieuwe perron is bovendien geïntegreerd met een monumentaal spoorgebouw en bereikbaar per lift.

Met het derde perron is ook een nieuwe, overdekte toegang gecreëerd vanuit de stationshal naar het perron. Het derde perron is natuurlijk voorzien van alle benodigdheden, zoals bankjes.

In 2008 was er al een kleiner tijdelijk perron geplaatst. Dat perron werd over een van de sporen heen gezet. Afgelopen zaterdag is dit tijdelijke perron verwijderd, waarmee Deventer ook weer een spoor extra heeft. Dat komt de betrouwbaarheid van het treinverkeer ten goede. Afgelopen weekend werd ook gebruikt om dit spoor weer in dienst te nemen en de beveiliging aan te passen. De bouw van het nieuwe derde perron is in november 2012 gestart.

Het nieuwe perron inclusief toegang, overkapping en integratie met een oude verkeersleidingpost, is zo ontworpen dat het monumentale karakter van het station zo goed mogelijk behouden blijft. Zo is de nieuwe kap minimalistisch van vormgeving om zicht te houden op de monumentale kap op het middenperron.

ProRail werkt aan de grootste spoor- en stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Het is noodzakelijk voor verdere verbetering en groei van het treinverkeer. Reizigers en verladers kunnen er dan meer op vertrouwen dat de treinreis zonder vertraging en comfortabel verloopt. De samenleving investeert daar via ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeenten en provincies jaarlijks ruim 1 miljard euro in. Spoorknooppunten worden daarmee slimmer ingericht. Treinen rijden meer onafhankelijk van elkaar de stations in en uit. Door vernieuwing van bestaand spoor worden storingen in de toekomst voorkomen. Stations worden ruimer en comfortabeler.

woensdag 11 juni 2014

RET werkt aan spoorvervanging

De RET werkt van maandag 21 juli tot en met zondag 31 augustus 2014 aan een grootschalige spoorvervanging van de metrobaan tussen emplacement Waalhaven en station Tussenwater. Na 40 jaar intensief gebruik zijn de metrosporen aan vervanging toe.  Dit onderhoud zorgt ervoor dat de metrobaan ook in de toekomst een veilige en comfortabele verbinding blijft. Tijdens de werkzaamheden rijdt metro D niet tussen Slinge en De Akkers. Reizigers van en naar Hoogvliet/Spijkenisse kunnen gebruik maken van de A, B en C lijn. Reizigers vanuit Rhoon en Poortugaal kunnen gebruik maken van pendelbussen richting Slinge en Tussenwater.

Tijdens de werkzaamheden rijdt metro D alleen tussen Rotterdam Centraal en Slinge en rijden er geen metro’s tussen Slinge en Tussenwater. Reizigers van en naar Hoogvliet en Spijkenisse wordt geadviseerd om met metro A, B of C te reizen. Metro A en B rijden tijdelijk door tot De Akkers. Tijdens de spits rijdt metro A tussen Binnenhof en De Akkers. Metro B rijdt de hele dag tussen Nesselande en De Akkers. Metro C rijdt volgens de normale dienstregeling. Reizigers van en naar Rhoon en Poortugaal kunnen gebruik maken van de pendelbus die rijdt naar Slinge en Tussenwater.

zaterdag 7 juni 2014

Grote belangstelling publieksdag 150 jaar spoor in Zwolle

De publieksdag ter ere van de 150ste verjaardag van het spoor in Zwolle krijgt veel belangstelling. Het hersporen van een trein, de oude en nieuwe locomotieven, rondleidingen, minitreinen, film, foto's, orkest en koren trekken veel bekijks. De organisatie spreekt van een succes.

Gezien het aantal bezoekers rond het middaguur, zullen er naar schatting ruim 8000 mensen de dag, die van 10 tot 16 uur duurt, bezoeken. De dag wordt georganiseerd door NS, ProRail, gemeente Zwolle, provincie Overijssel en tal van andere organisaties en vrijwilligers.

Het publiek is een mengeling van gezinnen en spoorliefhebbers. Kinderen vinden vertier bij het Thomas de Trein springkussen, de minitreintjes en ook de pendeltrein die over de weg tussen de locatie bij het station en het spooremplacement rijdt. Voor bezichtiging van de locomotieven op het spooremplacement stonden enige tijd rijen.

Speciaal voor vandaag is de in aanbouw zijnde reizigerstunnel bij het station opengesteld. De tunnel werd voorzien van een tijdelijke trap. De rondleidingen in de tunnel door medewerkers van ProRail, Dura Vermeer en Hegeman kunnen op veel enthousiasme rekenen. De groepen moeten met een megafoon worden toegesproken.

woensdag 4 juni 2014

Goed voorbereid op reis tijdens Pinksterweekend

Van zaterdag 7 juni tot en met maandag 9 juni werkt ProRail aan het spoor in de regio Utrecht en Gouda. Door deze spoorvernieuwing geldt dit weekend een aangepaste dienstregeling voor reizigers op met name de trajecten rondom Gouda en Utrecht. Door de aangepaste dienstregeling moeten reizigers rekening houden met een langere reistijd. Er rijden minder treinen, op een deel van het traject rijden bussen in plaats van treinen of moeten zij reizen via een andere route. NS adviseert reizigers om zich voor vertrek goed te informeren over de reismogelijkheden via ns.nl/treinverkeerutrecht en de Reisplanner Xtra.

ProRail werkt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan meer ruimte voor het treinverkeer en minder verstoringen op Utrecht Centraal. Komend weekend worden de eerste stappen gezet van deze spoorvernieuwing rond Utrecht. Na ontvlechting van de ‘spaghetti’ van sporen op Utrecht Centraal worden vaste routes voor het treinverkeer door het station aangelegd. Op Utrecht Centraal wordt bovendien een nieuw perron gebouwd met twee extra sporen. Vanaf eind 2016 kunnen er meer treinen rijden.

Tussen Gouda – Woerden, Gouda – Alphen aan den Rijn en tussen Gouda - Zoetermeer Oost rijden het hele weekend bussen in plaats van treinen. Op de andere trajecten geldt iedere dag van dit weekend een andere aangepaste dienstregeling. Dit om zoveel mogelijk treinen te kunnen laten rijden en de hinder voor de reizigers zoveel als mogelijk te beperken.

Het is belangrijk dat reizigers zich vooraf goed informeren over de gevolgen voor hun reis. De Reisplanner Xtra en ns.nl/treinverkeerutrecht geven 10 dagen vooraf een reisadvies op maat. Ook worden reizigers geadviseerd om kort voor vertrek de actuele reisinformatie te checken. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van 15 – 30 minuten.

Om reizigers onderweg te assisteren zetten NS en ProRail extra medewerkers in op de stations.

De werkzaamheden rondom Utrecht worden zoveel mogelijk gecombineerd en uitgevoerd op de meest rustige tijdstippen: ’s nachts en in het weekend. Rond station Utrecht Centraal wordt dit jaar vrijwel ieder weekend aan het spoor gewerkt. Aanzienlijke hinder is te verwachten in het Pinksterweekend en in de zomervakantie in de maand augustus. Middenin de zomervakantie, wanneer alle regio’s in Nederland zomervakantie hebben, wordt 9 dagen achter elkaar gewerkt. ProRail en NS nemen alle mogelijke maatregelen om de overlast voor de reizigers tot een minimum te beperken.

zondag 1 juni 2014

NS Hispeed heet vanaf 15 juni NS International

NS voert zijn internationale treindiensten vanaf 15 juni uit onder de naam NS International. Onder die naam wordt ook de internationale ticketverkoop voortgezet. Daarmee komt een einde aan de naam NS Hispeed. De dienstverlening van de ‘Intercity direct’ wordt vanaf 15 juni uitgevoerd onder de naam NS.

Internationale treintickets kunnen vanaf 15 juni worden gekocht via NSinternational.nl. Het NSHispeed-logo zal vanaf die datum worden vervangen door een NS-logo. Waar het voor de klant relevant is, zoals bijvoorbeeld verkoopbalies op stations, wordt het woord ‘International’  toegevoegd aan het bekende NS-logo. Reis- en verkoopinformatie van de binnenlandse ‘Intercity direct’ is voortaan te vinden op ns.nl.

NS International biedt treinreizen aan met de hogesnelheidstreinen Thalys, ICE International, TGV, Eurostar en de internationale Intercity’s naar Berlijn en Brussel. Via NS International kunnen treintickets naar meer dan 2700 internationale bestemmingen in 30 landen worden gekocht.

Het voornemen is om vanaf 2015 het hoofdrailnet en de hogesnelheidslijn samen te voegen. Vooruitlopend op deze situatie werden NS Hispeed en NS Reizigers begin dit jaar al samengevoegd tot één organisatie.