donderdag 31 juli 2014

InterRail verleidt met nazomer korting

Van 1 augustus tot 30 september 2014 biedt InterRail 15% korting op alle InterRail Global Passen, geldig in 30 Europese landen. Deze aanbieding is beschikbaar voor alle leeftijden en kan worden gebruikt voor reizen vanaf 15 september tot eind december 2014.

Doel van de promotie is om treinreizen door Europa in de nazomer en herfst te stimuleren. Naast de korting op de InterRail Pass kan de reiziger dan profiteren van de voordelen die reizen in het naseizoen biedt. "De voordelen van kortere rijen bij toeristische bezienswaardigheden en lagere prijzen zijn evident" meldt InterRail Marketing Manager Silvia Görlach," maar daarnaast geeft reizen door Europa, zodra de zomerdrukte achter de rug is, een heel andere reiservaring. Het biedt de mogelijkheid om verschillende landen, de inwoners en hun cultuur op een meer authentieke en ontspannen manier te ontdekken."

Om InterRailers tijdens hun reis van praktische informatie te voorzien is een handige gratis InterRail Rail Planner App beschikbaar. Deze succesvolle App biedt Europese dienstregeling informatie offline aan zodat roamingkosten vermeden worden. Verder biedt de App toegang tot een lijst met extra InterRail voordelen zoals gratis of gereduceerde toegang tot musea en hotels en korting op diverse bootreizen. Ook is het met de App eenvoudig om het dichtstbijzijnde station te vinden dankzij een ingebouwde GPS functie. De gratis Rail Planner App is beschikbaar voor iOS en Android smartphones.

Fast Ferry trekt record aantal reizigers

De Fast Ferry trekt dit jaar een record aantal reizigers. Het eerste half jaar reisden 25.000 mensen met het schip, vorig jaar waren dat er in dezelfde periode 17.000. De Fast Ferry trekt veel toeristen die de bijzondere omgeving van de tweede Maasvlakte willen ontdekken. Dankzij het mooie weer dit voorjaar maakten veel fietsers en wandelaars gebruik van de Fast Ferry om dit unieke gebied te bereiken. Nu de zomervakantie in de regio Rotterdam begonnen is verwacht de RET nog meer reizigers op de Fast Ferry. Daarbij krijgen RET reizigers tot 10 augustus €1,50 korting bij inlevering van 10 OV Miles.

De Fast Ferry vertrekt vanuit Hoek van Holland en vaart naar de Maasvlakte. Het schip legt ook aan in de Pistoolhaven (Europoort) en de Scheurhaven op de Landtong van Rozenburg. Tijdens de overtocht vaart het schip tussen de grootste zeeschepen op weg naar Rotterdam of verre bestemmingen. Bij de halte ‘Landtong’ ligt een ruig, duinachtig gebied met vogels, bloemen, planten en soms ook zeehonden. Reizigers genieten van vergezichten en het nieuwe strand van de tweede Maasvlakte. De VVV van Hoek van Holland verstrekt nieuwe fietsroutes over onder andere de Maasvlakte.

De Fast Ferry vertrekt vanuit de Berghaven, op loopafstand van het NS station Hoek van Holland. Doordeweeks is de eerste vaart om 6.06 uur. Het schip vaart elk uur en de laatste vaart is om 19.06 uur. Voor meer informatie over de Fast Ferry en de vele activiteiten in de regio kan men elke maandag tot en met zaterdag van 09.30 tot 17.00 uur terecht bij VVV Hoek van Holland of kijken op hoekvanholland.nl. RET reizigers die €1,50 korting willen ontvangen op een retour met de Fast Ferry melden zich aan op OVMiles.nl. Meer informatie over de vertrektijden en de route van de Fast Ferry is te vinden op www.ret.nl/fastferry.

woensdag 30 juli 2014

OV-Begeleiderskaart: ander jasje, zelfde voorwaarden

De OV-Begeleiderskaart gaat er per 1 augustus anders uitzien. Dit komt doordat de kaart vanaf dat moment wordt uitgegeven door Argonaut Advies, die dit namens het ministerie van Infrastructuur en Milieu doet.

Aan de voorwaarden waaronder mensen met een beperking een begeleider kunnen laten meereizen verandert niets. Zo kunnen zij voor verschillende reizen nog altijd verschillende begeleiders meenemen en geldt de kaart voor alle soorten openbaar vervoer in Nederland, met uitzondering van taxi's. De kaart kan ook na 1 augustus telefonisch worden aangevraagd. Daarnaast is er vanaf dat moment een nieuwe website waarop reizigers met een beperking kunnen zien of ze in aanmerking komen voor de kaart: www.ovbegeleiderskaart.nl

dinsdag 29 juli 2014

Tariefactie OV voor scholieren wegens succes herhaald

De provincie Gelderland biedt scholieren tussen twaalf en achttien jaar tijdelijk een korting van 75 euro bij aanschaf van het jaarabonnement Altijd Korting Scholier. De actie loopt van 1 augustus tot en met 30 september 2014. Dit reisproduct op de OV-chipkaart kost normaal 175 euro, maar voor het schooljaar 2014-2015 wordt het aangeboden voor 100 euro.

Jongeren in bus: foto Martin HogeboomHet jaarabonnement Altijd Korting Scholier geeft in het schooljaar 2014-2015 (vanaf 1 augustus 2014) recht op 45 procent korting op reizen met de OV-chipkaart in de bussen van Syntus op de Veluwe en de bussen en treinen van Arriva in de Achterhoek en Rivierenland. Op een aantal buurtbussen van Arriva is het abonnement ook geldig.

Bustrajecten

De korting geldt in alle Gelderse bussen van Arriva en Syntus én op een beperkt aantal lijnen van Connexxion/Breng die voor Syntus en Arriva rijden:
•Syntus scholierenlijnen rond Apeldoorn (Connexxion)
•buslijn 43: Dieren - Apeldoorn (Breng/Syntus)
•buslijn 52: Arnhem - Ede-Wageningen (Breng/Syntus)
•buslijnen 27 en 29: Doesburg - Doetinchem (Breng/Arriva)
•buslijnen 85 en 42: Druten - Tiel (Breng/Arriva)

Treintrajecten

De korting geldt ook op een aantal regionale treintrajecten:
•Arnhem - Tiel (Arriva)
•Arnhem - Winterswijk (Arriva) en Arnhem - Doetinchem (Breng)
•Winterswijk - Zutphen (Arriva)
•Zutphen - Apeldoorn (Arriva)
•Zutphen - Hengelo - Oldenzaal (Syntus)

75 Euro retour

Scholieren kunnen het jaarabonnement Altijd Korting Scholier aanschaffen via de website van Arriva of Syntus (zie Links) vanaf 1 augustus 2014. Hier vind je ook de actievoorwaarden en het formulier om 75 euro retour te ontvangen. De provincie biedt deze actie in samenwerking met Arriva en Syntus aan.

maandag 28 juli 2014

Arriva Sneekermeer bus tijdens de Sneekweek

Tijdens de Sneekweek rijdt Arriva met bussen tussen station Sneek en het Sneekermeer. Met deze Sneekermeer bus kunnen bezoekers snel en eenvoudig heen en weer pendelen tussen de verschillende locaties. De bus rijdt dagelijks van vrijdag 1 augustus tot en met donderdag 7 augustus a.s.

Op het station hebben de reizigers goede overstapmogelijkheden richting Leeuwarden (trein), Bolsward, Joure en Heerenveen (lijnen 98, 99 en 199), Lemmer (lijn 42) en Balk (lijn 47).

Nieuw spoor tussen Ommen en Mariënberg

Met een robottrein, ook wel rijdende spoorfabriek genoemd, wordt tussen Ommen en Mariënberg volgende week 7 kilometer spoor vernieuwd. Dat is nodig om het spoor in goede conditie te houden en te zorgen dat de treinen er veilig overheen kunnen blijven rijden. De vernieuwing start 4 augustus en duurt tot 11 augustus.

Een robottrein is vaak honderden meters lang en is er in verschillende soorten en typen. Er zijn er die spoorstenen (ballast) vernieuwen en tegelijkertijd spoorstaven en dwarsliggers. Anderen doen alleen de spoorstaven of alleen de spoorstenen. Tussen Ommen en Mariënberg rijden vanaf 4 augustus twee types. Samen gaan ze in totaal zeven kilometer spoor vernieuwen.

Van 4 tot 11 augustus rijden er vanwege de werkzaamheden geen treinen tussen Ommen en Mariënberg. Arriva zet bussen in. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek informatie in te winnen, bijvoorbeeld op Arriva.nl of NS.nl. Vanwege het werk zullen ook sommige overwegen gesloten zijn. Omwonenden zijn hierover per brief geinformeerd.

ProRail werkt aan de grootste spoor- en stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Het is noodzakelijk voor verdere verbetering en groei van het treinverkeer. Reizigers en verladers kunnen er dan meer op vertrouwen dat de treinreis zonder vertraging en comfortabel verloopt. De samenleving investeert daar via ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeenten en provincies jaarlijks ruim 1 miljard euro in. Spoorknooppunten worden daarmee slimmer ingericht. Treinen rijden meer onafhankelijk van elkaar de stations in en uit. Door vernieuwing van bestaand spoor worden storingen in de toekomst voorkomen. Stations worden ruimer en comfortabeler.

zaterdag 26 juli 2014

Nostalgische Rheingold-trein maakt opwachting in Nederland

Voor het eerst sinds jaren vertrekt de beroemde Rheingold-trein uit de vorige eeuw vanuit diverse stations in Nederland en nodigt uit voor het maken van leuke dagtochten en excursies. Met de komst van de nostalgische trein doet Nederland weer mee op het Europese toneel waar, in traditioneel spoorrijke landen als Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, nostalgische treinen regelmatig komen voorrijden en met hun historische uitstraling de reizigers een bijzondere dag bezorgen. Een eerste aantrekkelijke excursie, op 26 juli, voert met de Rheingold-trein naar de imposante scheepswerf in het Noord-Duitse Papenburg waar de grootste cruiseschepen ter wereld worden gebouwd. 

De Rheingold-trein, halverwege de vorige eeuw het paradepaardje van de Deutsche Bahn op het gebied van hoogwaardig langeafstandsvervoer en jarenlang onderdeel van het Trans Europ Express-netwerk, is samengesteld uit rijtuigen met comfortabele zitplaatsen in de eerste klas. Een exclusief panoramarijtuig, waar de gasten in een glazen koepel van een panoramablik op de omgeving genieten, vormt samen met een gezellig bargedeelte de centrale plek in de trein. Reisdoelen van de nostalgische Rheingold-trein zijn romantische plaatsjes aan de Rhein of Mosel, bekend terrein voor de trein die in de jaren zestig van Hoek van Holland naar Zwitserland en terug spoorde. Maar daar blijft het niet bij: ruim vijftig jaar na de introductie van de na-oorlogse Rheingold wordt de bijzondere trein ook naar andere bestemmingen en soms andere landen ingezet.

Initiatiefnemer van de reizen met de bijzondere trein is Railreis.nl, onderdeel van het Nederlandse Railpromo. Centraal bij de dagtochten staat een nostalgische beleving. Met de wind door de haren bij het openen van de ramen en een vriendelijke treincateraar die koffie en thee aan de zitplaatsen serveert. “Wij geloven in het verrassende karakter van het spoor en leveren een bijdrage aan de bewustwording van de mogelijkheden die de trein als vervoermiddel biedt.” aldus Railpromo-oprichter Luc Peulen. “Daarvoor zetten we in op een unieke beleving: die van de magie van het spoor. Wie keek er als kleine jongen of meid niet met ontzag op naar de imposante trein? Juist dat indrukwekkende, dat overweldigende aspect vormt de rode draad in onze ideëen over spoorvervoer.” En het blijft niet bij Rheingold-trein. “Naast dagtochten zoals de excursie vanuit Deventer naar een van de grootste en modernste scheepswerven van Europa in Papenburg op 26 juli organiseren we ook incentivereizen, feesttreinen en transfers naar bijvoorbeeld vakbeurzen of andere evenementen. De beleving te reizen in een trein met comfortabele zetels en een eigen bar aan boord, uitgevoerd als een echt café, is betoverend.” Maar de trein is niet alleen leuk; praktisch is het vervoer over de ijzeren wegen naar bijvoorbeeld vakbeurzen ook. “De trein stopt direct voor de ingang van de beurs in bijvoorbeeld Frankfurt, Hannover of Köln en biedt een mate van privacy die regulier openbaar vervoer niet biedt. Als vakbroeders onder elkaar gemoedelijk op reis naar een evenement, zonder file en drukte.” Ook voor eigen feestjes, zoals een huwelijksfeest of ander uitstapje zijn diverse treinen bij Railpromo te huur.

De Rheingold-trein vertrekt op 26 juli in de ochtend vanuit diverse stations in Nederland naar Papenburg, waar reizigers kunnen deelnemen aan een excursie door de scheepswerf en aansluitend op eigen gelegenheid het historische stadje kunnen bezichtigen. Na een ruim oponthoud keert de trein halverwege de avond weer in Nederland terug. Kaarten voor de rit met de Rheingold-trein zijn, zo lang de voorraad strekt, te bestellen via www.railreis.nl/papenburg en per telefoon via 085-4017173 (ma-za, 11.00 – 18.00 uur).

woensdag 23 juli 2014

Fietsplatform gereed; nu Fietspont dicht voor opknapbeurt

De pont wordt voorzien van nieuwe dubbellaags rekken en hij wordt schoongemaakt en geschilderd. Ook de verlichting wordt waar nodig vervangen. Er komen 100 parkeerplaatsen bij. Ter plekke staan borden waarop de herstelwerkzaamheden staan aangekondigd. Ook zijn er ter plaatse coaches die verwijzen naar beschikbare plekken op bijvoorbeeld het platform.

Op maandag 28 juli worden fietsen die zijn blijven staan verwijderd en naar het Fietsdepot gebracht. Voor € 10 is de fiets daar op te halen. Voor € 20 bezorgt een medewerker van het depot de fiets thuis.

Na oplevering van de Fietspont zijn er in totaal 2.500 fietsparkeerplekken op het platform en de pont.

Ga naar www.Amsterdamcentraal.nu voor meer informatie over fietsparkeren op Amsterdam Centraal.

maandag 21 juli 2014

Rover maakt zich grote zorgen over OV op Texel

De Rover-afdeling Noord-Holland-Noord maakt zich grote zorgen over de nieuwe plannen voor het openbaar vervoer op Texel. De provincie, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer op Texel, heeft plannen ontwikkeld om het vervoer op Texel op een heel andere manier te gaan regelen. Eind van het jaar moet de pilot ‘Vervoer op Maat’ van start gaan, waarbij een groot deel van het OV op het eiland wordt uitgevoerd met kleine busjes die vooraf gereserveerd moeten worden.

Het belangrijkste bezwaar van Rover is dat het vervoer ten noorden van Den Burg en De Koog geregeld wordt als belbus. In de rest van het land leidt het invoeren van een belbus in plaats van een lijnbus steeds weer tot sterk afnemende vervoercijfers. Vaste, betrouwbare en regelmatige vertrektijden zijn aantrekkelijk voor reizigers. Een uur van tevoren moeten opbellen is een drempel die reizigers uit het OV jaagt. Zeker voor buitenlandse toeristen wordt het bovendien veel te ingewikkeld.

Het is de bedoeling dat er veel meer mensen dan nu gebruik gaan maken van het OV op Texel, zodat er minder autoverkeer op het eiland komt. Het lijkt Rover onmogelijk om deze milieudoelstelling met de huidige plannen te realiseren. Het OV wordt niet alleen minder aantrekkelijk maar bovendien vooral erg duur: even gaan winkelen in Den Burg kost voor een gezin met drie kinderen 30 euro. De chipkaart is in de nieuwe busjes niet meer geldig, abonnementen ook niet, en de goedkope Buzzer-dagkaart voor een gezin is niet meer te koop.

Rover vindt het een gemiste kans dat de provincie en de gemeente niet met de gebruikers van het OV
zijn gaan overleggen over de mogelijkheden, de moeilijkheden en de alternatieven. De reizigers op Texel zien ook dat het huidige aanbod van busvervoer niet goed aansluit op de behoefte aan OV. Tal van reizigers hebben dat aangegeven en willen meedenken over alternatieven. Ook Rover wil graag constructief meedenken over mogelijkheden om het openbaar vervoer op Texel te verbeteren. Bij die mogelijkheden staat een belbus beslist niet bovenaan.

vrijdag 18 juli 2014

Top 10 klachten over afschaffen papieren kaartje

Bij zowel Rover als het OV loket stromen de klachten nog volop binnen na het afschaffen van het papieren treinkaartje en het verplichte gebruik van de OV-chipkaart. Een overzicht van de belangrijkste soorten klachten:

1. Minimaal €20 euro saldo
Veel reizigers klagen erover dat zij (zonder kortingskaart) altijd €20 op de OV-chipkaart moeten hebben staan om een reis te kunnen aanvangen. Dit betekent dus ook voor een overstap en de terugreis het saldo weer aanvullen, voor soms een reis van slechts enkele euro’s. Veel reizigers vergelijken dit met een renteloze bank en klagen erover dat zij het niet gebruikte saldo niet zomaar terug kunnen krijgen. Deze reizigers zouden ook gebruik kunnen maken van de vol tarief wegwerpchipkaart, het lijkt er echter op dat dit niet altijd duidelijk is.

2. Traject Vrij
Veel klachten komen van reizigers met een trajectabonnement. Zij moeten verplicht over naar het duurdere Traject Vrij. Ondanks de hogere prijs biedt het Traject Vrij niet langer 40% korting buiten het vaste traject wanneer in de middagspits tussen 16:00 en 18:30 wordt ingecheckt.

3. Incidentele 1e klas reis
Veel abonnementhouders klagen erover dat het fors duurder is geworden éénmalig een reis naar de 1e klas te upgraden. Het 2-1 overgangskaartje heeft geen digitale variant gekregen, in plaats daarvan moet de reiziger nu meteen voor een hele dag een 1e klas toeslag kopen. Abonnementhouders betalen een hoog bedrag voor hun reisgemak, toch zijn deze vaste NS-klanten in de nieuwe situatie slechter af dan mensen die op saldo reizen. Deze laatste groep kan wel naar wens een klassewissel toepassen.

4. Meereiskorting
Het meenemen van reizigers met meereiskorting is zeer omslachtig geworden. Voorheen kocht de meereizende een papieren kaartje met korting. Nu moeten de meereizenden een eigen OV-chipkaart hebben met minimaal €10 saldo. Elke meereizende moet het product samenreiskorting activeren bij de automaat. Op de terugweg of bij een onderbreking van meer dan 35 minuten moet dit opnieuw gebeuren. Dit werpt enorme drempels op voor de incidentele reizigers die eens met een abonnementhouder mee willen reizen.

5. Toeslag wegwerpchip
Veel reizigers klagen over de €1 toeslag per wegwerpchip. Het is niet uit te leggen dat er betaald moet worden om een kaartje te mogen kopen.

6. De 9 uur-grens
Voordeelurenkaarthouders die vóór 9 uur hun reis starten, konden in de oude situatie twee kaartjes kopen. Eén zonder korting tot het eerste station na 9 uur en één met korting vanaf het eerste station na 9 uur. Dit kan niet meer. Zij moeten nu om 9 uur uitstappen, uitchecken, inchecken en weer instappen. En daarbij dus hun trein missen. Of de hele reis vol tarief afleggen, zelfs al wordt een groot deel na 9 uur gereisd.

7. In- en uitchecken
In- en uitchecken blijft voor veel mensen lastig. Bij een overstap op een andere vervoerder moet opnieuw wordt uit- en ingecheckt met de kans op wachtrijen en daardoor het missen van de trein. Sommige mensen hebben moeite met inchecken, dit lukt bijvoorbeeld niet omdat er te weinig saldo op de kaart staan of ze kunnen niet direct het juiste poortje vinden. Niet al het aanwezige (tijdelijke) personeel schijnt voldoende OV-chipkaartkennis te bezitten om hiermee te kunnen helpen.
Van de kopers van een wegwerpchip checkt slechts de helft in. Over enkele maanden, na een periode van “coulance”,  kunnen vervoerders boetes gaan opleggen aan reizigers die vergeten in te checken, ondanks dat voor het kaartje is betaald.

8. Reisonderbreking van langer dan 35 minuten
Wanneer een reis langer dan 35 minuten wordt onderbroken, begint de reis opnieuw. Dus weer uit- en inchecken. De afstand wordt opnieuw berekend, wat de totale reis uiteindelijk duurder maakt. Bij gesloten poortjes komt de reiziger hier niet onderuit. 

9. Vergeten uit te checken
Veel reizigers klagen over het gedoe om geld terug te vragen bij vergeten uit te checken. Hier is nog steeds niet één loket voor, iedere vervoerder hanteert zijn eigen restititieregels. Ook wordt geklaagd over het feit dat de "coulance" van de vervoerders beperkt is tot enkele keren per jaar. Wie te vaak vergeet uit te checken, loopt het risico zijn/haar geld in de zak van de vervoerder te zien verdwijnen.

10. Tariefverschillen heen- en terugreis
De prijs van een heenreis kan verschillen van een terugreis wanneer met verschillende vervoerders wordt gereisd, dit roept veel vragen op bij reizigers. Verschillende vervoerders hanteren verschillende tarieven op het spoor. Omdat de langeafstandskorting (het systeem waarbij een reis goedkoper wordt naarmate er meer kilometers worden gereisd) wordt berekend over het tweede deel van de reis, gaat dit bij de terugreis over het tarief van een andere vervoerder dan op de heenreis en treedt er een schijnbaar onverklaarbaar prijsverschil op.

donderdag 17 juli 2014

Regiotaxi: goede maar dure vorm van OV

De provincie Brabant heeft de inzet van de Regiotaxi (of Deeltaxi) geëvalueerd. De Regiotaxi blijkt een goed functionerend maar dure vorm van openbaar vervoer (OV). Besloten is het huidige systeem van deur-tot-deur-OV voort te zetten en de gezamenlijke exploitatie met de gemeenten te continueren.  

De komende jaren wil de provincie het gebruik van de Regiotaxi beperken op plaatsen waar voldoende regulier OV beschikbaar is. Daarnaast gaat de provincie samen met gemeenten op zoek naar andere kleinschalige initiatieven op die plaatsen waar regulier OV beperkt voor handen is.

De Regiotaxi is een vorm van OV waarbij zitplaatsen in een taxi per reiziger worden verhuurd als zogenaamd 'vangnet-OV' op plaatsen waar regulier OV beperkt beschikbaar is. In Brabant werkt de provincie hiervoor samen met gemeenten en dragen ze samen zorg voor de aanbesteding en exploitatie. De gemeenten zetten de Regiotaxi in voor mensen met een vervoerswens vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en de provincie zet de Regiotaxi in als van deur tot deur-aanvulling van het reguliere OV. In Zuidoost-Brabant heeft het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) ervoor gekozen om geen regiotaxi als OV in te zetten.

Ondanks de samenwerking met de gemeenten is de regiotaxi per reiziger een dure vorm van OV. Gedeputeerde Van Heugten: “Uit de evaluatie blijkt dat de Regiotaxi veel gebruikt wordt terwijl er ook reguliere (buurt)bussen beschikbaar zijn. Daarvoor is deze vorm van OV niet bedoeld en maakt het te kostbaar. Door reizigers bijvoorbeeld een meer dwingend reisadvies te geven, willen we deze parallelle vorm van vervoer beperken. Het geld dat we hiermee besparen, zetten we in om een zo groot mogelijk (buurt)busnetwerk voor Brabant in te zetten."

De provincie gaat voor het continueren van de Regiotaxi een nieuwe overeenkomst met de gemeenten aan met afspraken over de samenwerking. "Samen met de gemeenten blijven we zoeken naar kleinschalige en lokale initiatieven voor vervoer op maat. Een goed voorbeeld hiervan is de Plusbus in Steenbergen. Een vervoersdienst voor ouderen verzorgd door vrijwilligers. Zulke initiatieven helpen wij graag op weg,” aldus gedeputeerde Van Heugten.

dinsdag 15 juli 2014

Spoorvernieuwing tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch

Tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch worden komend weekend op meerdere plaatsen delen van het spoor vernieuwd. Dat is nodig om het spoor in goede conditie te houden en te zorgen dat de treinen er veilig overheen kunnen blijven rijden. Vanwege de werkzaamheden rijden er op zaterdag en zondag geen treinen tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch en is er ook geen treinverkeer mogelijk tussen Geldermalsen en Tiel. NS zet bussen in.

Aan de noordkant van 's-Hertogenbosch wordt over een lengte van 700 meter het spoor vernieuwd. Dat betekent nieuwe spoorstaven, nieuwe dwarsliggers en nieuwe spoorstenen. Ook wordt het schouwpad vernieuwd. Dit is het pad dat naast het spoor loopt en door aannemers wordt gebruikt om bij het spoor te kunnen te komen.

In Utrecht werken we aan bovenleiding en aan de vernieuwing van het station. Het werk aan de bovenleiding is ter voorbereiding op het vernieuwen van de bovenleidingsbalken/portalen over 3 sporen in het weekend van 25/26 juli.

Ook tussen Geldermalsen en Tiel vinden er komend weekend werkzaamheden plaats. Hier wordt bij de Meersteeg een overpad verwijderd. Dit overpad was al eerder buiten gebruik gesteld en afgesloten met hekken. Het wordt nu definitief verwijderd.

In verband met de werkzaamheden rijden er vanaf zaterdagochtend 01:00 uur tot maandagochtend 05:00 uur geen treinen tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht en ook geen treinen tussen Geldermalsen en Tiel. NS zet stop- en snelbussen in en adviseert reizigers voor vertrek de reisplanner te raadplegen via www.ns.nl, de NS reisplanner Xtra app of te bellen met 0900-9292 (€ 0,70 per minuut).

Europa’s oudste stoomlocomotieven arriveren bij Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum organiseert, in het kader van de viering van 175 jaar spoorwegen in Nederland, de tentoonstelling ‘Iconen van het spoor’. Voor de tentoonstelling arriveren op 15 en 16 juli een aantal internationale transporten bij het museum. Uit Engeland arriveren (per vrachtwagen) drie stokoude locomotieven, Frankrijk levert twee historische iconen en DB Schenker zorgt ervoor dat de eerste stoomlocomotief uit Duitsland, de Adler, per trein wordt afgeleverd. De tentoonstelling ‘Iconen van het spoor’ is van 21 juli t/m 21 september te zien. 

 Het Spoorwegmuseum is er weer in geslaagd een aantal bijzondere stoomlocomotieven uit het buitenland naar Utrecht te halen. Diverse Europese musea zijn bereid bevonden hun topstukken aan Het Spoorwegmuseum uit te lenen. Dit alles in het kader van de viering 175 jaar spoorwegen in Nederland. Tijdens de tentoonstelling ‘Iconen van het spoor’ vertelt Het Spoorwegmuseum het verhaal van de begintijd van de spoorwegen. Daarvoor komen unieke bruiklenen naar Utrecht, stuk voor stuk vroege ‘iconen’ van het spoor uit de periode 1809 - 1852.

Uit Engeland komen de grootste iconen van de spoorwegen. Ten eerste de ‘Catch me who can’, daarmee vervoerde spoorwegpionier Richard Trevithick in 1809 als eerste personen met een stoomlocomotief. Hij bracht dit als een soort kermisattractie, maar legde daarmee wel de basis voor de latere spoorwegen. Uit Engeland komt ook de Locomotion no. 1, de eerste stoomlocomotief die een passagierstrein trok op de spoorlijn Stockton – Darlington in 1825. Daarnaast levert Engeland de locomotief Sans Pareil die in 1829 meedeed aan de beroemde locomotievenrace in Rainhill, waar bepaald werd welke locomotief de beste was om de treinen tussen Manchester en Liverpool te trekken. Uit het DB Museum in Nürnberg komt Duitsland’s eerste stoomlocomotief Der Adler (uit 1835), het Zweedse spoorwegmuseum in Gävle leent hun topstuk de Novelty (1829) uit. Uit Frankrijk komen de museale pronkstukken Marc Seguin (1829) en Crampton no. 80 (1852).

zaterdag 12 juli 2014

OV-concessies Noord Brabant correct gegund

De provincie Noord-Brabant heeft de concessie voor het openbaar vervoer in West-Brabant terecht aan vervoerder Arriva Personenvervoer Nederland B.V. gegund. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft het ingediende beroep van Veolia Transport Brabant N.V. vandaag ongegrond verklaard. 

Het beroep van Veolia tegen de gunning van de concessie in Oost-Brabant is door het CBb niet-ontvankelijk verklaard omdat het bezwaar niet binnen de geldende termijn was ingediend.
 Gedeputeerde Van Heugten: “Uiteraard zijn we blij met deze snelle uitspraak van het CBb omdat we nu met zekerheid kunnen zeggen dat Arriva het busvervoer in West- en Oost-Brabant gaat verzorgen. Daarmee komt een einde aan een onzekere periode. Vooral voor de medewerkers van Veolia die nu het vervoer in West-Brabant en een deel van Oost-Brabant verzorgen is het prettig om te weten waar ze aan toe zijn."

In december 2013 gunde de provincie de OV-concessie West-Brabant in eerste instantie aan Veolia. Arriva diende tegen dit besluit een bezwaar in vanwege een formulefout waardoor Veolia onterecht de meeste punten kreeg. De provincie besloot daarop de concessie alsnog aan de terechte winnaar Arriva te gunnen. “Het CBb oordeelt nu dat we als provincie hiermee een terecht besluit hebben genomen", vertelt Van Heugten. "Dit bewijst ook dat we ondanks die vervelende formulefout een hele goede aanbestedingsprocedure hebben doorlopen. Nu is het zaak dat Arriva snel aan de slag gaat met de voorbereidingen zodat ze 14 december goed van start kunnen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken."

Het openbaar vervoer in Noord-Brabant is verdeeld in 3 concessiegebieden. Arriva gaat vanaf 14 december 2014 het busvervoer verzorgen in West-Brabant voor de periode van 8 jaar en gedurende 10 jaar in Oost-Brabant. Het openbaar vervoer in de regio Eindhoven valt onder de verantwoordelijkheid van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en wordt tot eind 2016 in ieder geval uitgevoerd door Hermes.

vrijdag 11 juli 2014

Provincie gaat elektrificatie van spoorlijnen onderzoeken

Tijdens de Statenvergadering hebben alle partijen ingestemd om in kaart te brengen welke regionale spoorlijnen geëlektrificeerd kunnen worden. Een aanvulling is dat de provincie op een rij gaat zetten hoe zij spoorwegovergangen kunnen verbeteren. Alle partijen hebben hiervoor gestemd. Daarnaast is er een meerderheid voor een plan om de bereikbaarheid van de grote steden te verbeteren, de provinciale lastendruk in kaart te brengen en de oprichting van een jeugdcultuurfonds.

Volgende etappe van 21 km spoorvernieuwing boven Groningen

Op het spoor tussen Groningen en Roodeschool is de volgende etappe van spoorvernieuwing aangebroken. Vanaf donderdag wordt er ruim zes kilometer spoor vernieuwd, onderdeel van 21 kilometer nieuw spoor dit jaar.

Bij Sauwerd, Winsum, Usquert, Uithuizen en Uithuizermeeden worden dwarsliggers, spoorstaven en ballast (spoorgrind) vernieuwd. Ook worden zeventien overwegen vernieuwd en voorzien van bijvoorbeeld nieuwe overwegvloeren. Zo houden we het spoor betrouwbaar en veilig, ook in de toekomst.

Voor reizigers zorgt de spoorvernieuwing nu wel voor hinder. Het werk is in de zomer gepland omdat er dan minder reizigers zijn. Van woensdag op donderdagnacht vanaf 00.15 uur tot en met zondag 13 juli rijden er geen treinen tussen Roodeschool en Groningen. Arriva zet bussen in. Tussen Delfzijl en Groningen geldt een aangepaste dienstregeling. Kijk voor meer informatie op Arriva.nl.

Vanwege het werk aan de overwegen en de inzet van groot materieel kunnen overwegen gestremd zijn. Voor het bestemmingsverkeer worden verkeersregelaars ingezet bij de overwegen. Zij zijn per brief hier verder over geinformeerd.

donderdag 10 juli 2014

'Meldpunt einde treinkaartje' overspoeld met klachten

Eén dag nadat NS de papieren treinkaartjes afschafte, hebben consumenten al meer dan 700 meldingen achtergelaten op het 'Meldpunt einde papieren treinkaartje' van de Consumentenbond. Treinreizigers delen er ervaringen en problemen met het verplicht gebruiken van de (OV)-chipkaart. De Consumentenbond heeft de eerste reacties inmiddels gedeeld met de NS.

Uit het meldpunt blijkt dat veel reizigers boos zijn dat hun treinreis ingewikkelder en/of duurder uitpakt dan met het papieren kaartje. De verreweg meest genoemde klacht is het verplichte minimumbedrag van €20 dat op de OV-chipkaart moet staan, terwijl de kaart zelf ook nog eens €7,50 kost. Klaagster Ama: 'Mijn familie reist zelden met de trein en is nu verplicht 6 chipkaarten aan te schaffen inclusief bijkomende kosten voor €27,50 per persoon'.

Ook wordt verplicht in- en uitchecken door veel treinreizigers ervaren als een aantasting van hun privacy. Andere klachten gaan over het ingewikkelde gebruik van meereiskorting of keuzedagen, problemen met reizen buiten het vaste traject en de omslachtige manier om geld van de chipkaart terug te storten.

Op 9 juli stopte de NS met de verkoop van het papieren treinkaartje. Treinreizigers zijn nu verplicht om in- en uit te checken met de OV-chipkaart, of met een eenmalig chipkaartje waarvoor een toeslag van €1 geldt. De Consumentenbond maakte al eerder bezwaar tegen deze toeslag en vindt dat NS ervoor moet zorgen dat de OV-chipkaart reizen met de trein aantrekkelijker maakt en niet ingewikkelder en duurder.

Reizigersorganisatie Rover heeft op haar website een folder geplaatst die reizigers helpt bij het reizen met de OV Chipkaart.

Rover: Af en toe 1e klas reizen wordt fors duurder

Rover heeft bij NS geprotesteerd over het afschaffen van de chipkaartmogelijkheid voor 2e klas abonnementhouders om één reis naar de 1e klas te upgraden. Vanaf 9 juli kunnen abonnementhouders alleen nog voor een hele dag een 1e klas toeslag aanschaffen, waardoor ze vaak fors duurder uit zijn. Reizigers met een abonnement worden hiermee benadeeld ten opzichte van OV-chipkaartgebruikers die op saldo reizen, deze groep kan wel naar wens van klasse wisselen.

Rover ontvangt veel klachten van reizigers met verschillende 2e klas vrij reizen abonnementen (trajectabonnementen, Dal Vrij, Weekend Vrij, etc), die nu nog regelmatig een papieren overgangsbewijs kopen om éénmalig in de 1e klas te reizen. Met het afschaffen van de papieren kaartjes per 9 juli verdwijnt ook het overgangskaartje en kan alleen nog voor een hele dag 1e klas toeslag gekocht worden. Wie bijvoorbeeld in de spits met een geldig abonnement van Amsterdam naar Amersfoort reist, kan nu nog voor € 5,70 een 1e klas upgrade kopen voor een enkele reis. Na 9 juli moet hij dan voor € 25 een hele dag toeslag kopen. Deze toeslag is ook te koop in varianten voor alleen de daluren (€ 15) of een weekenddag (€ 10).

Abonnementhouders betalen een hoog bedrag voor hun reisgemak, toch zijn deze vaste NS-klanten in de nieuwe situatie slechter af dan mensen die op saldo reizen. Die laatste groep kan desnoods meerdere malen per dag gebruikmaken van ‘klassewissel’ om afwisselend in de 1e en 2e klas te reizen. Rover vindt het onderscheid tussen deze reizigersgroepen een erg slechte zaak: “Er is geen enkele technische reden wat een klantvriendelijke oplossing voor de vaste klanten in de weg staat, de bereidheid bij NS lijkt simpelweg te ontbreken.”

Al in 2012 adviseerden de consumentenorganisaties negatief over het voornemen het overgangsbewijs af te schaffen. Rover heeft NS opnieuw gevraagd om een oplossing, zodat ook abonnementhouders éénmalig een 1e klas reis kunnen maken.

Utrecht en Gelderland voor treindienst Utrecht-Harderwijk

Er komt een nieuw onderzoek naar de mogelijkheid om de kwaliteit van de treinverbinding tussen Utrecht en Harderwijk te verbeteren. De provincies Utrecht en Gelderland zetten zich hiervoor in, samen met de betrokken gemeenten. Nu zijn de treinen vooral tijdens de spits erg vol en is de kwaliteit van de reis daardoor in de ogen van beide provincies te beperkt. Als oplossing wordt gedacht aan het laten rijden van 4 in plaats van 2 Sprinters per uur, als de haalbaarheid kan worden aangetoond.

Nu zijn de treinen vooral tijdens de spits erg vol en is de kwaliteit van de reis daardoor in de ogen van beide provincies te beperkt. Als oplossing wordt gedacht aan het laten rijden van 4 in plaats van 2 Sprinters per uur, als de haalbaarheid kan worden aangetoond.

Uit het onderzoek moeten meerdere nieuwe varianten voor de uitbreiding komen, eerder onderzochte varianten en oplossingen bleken onhaalbaar of onvoldoende verbetering te bieden. De eerste uitkomsten uit het onderzoek moeten eind 2014 bekend zijn, zodat begin 2015 besloten kan worden over mogelijke vervolgstappen.

Op het traject tussen Utrecht en Harderwijk komen meerdere spoorlijnen samen: Utrecht-Harderwijk, Utrecht-Baarn en Utrecht-Hilversum, waardoor het spoor al intensief gebruikt wordt. Dit maakt de te zoeken oplossing complex, omdat een verbetering op het ene traject niet mag leiden tot achteruitgang op het andere traject.

maandag 7 juli 2014

Mansveld wil Groningen helpen met rechtstreekse spoorverbinding Duitsland

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) reserveert 17 miljoen euro voor de grensoverschrijdende spoorverbinding Groningen – Leer / Bremen. Met de beoogde verbinding kan de reistijd voor treinreizigers tussen Groningen en Duitse steden uiteindelijk tot minder dan twee uur worden verkort.

Staatssecretaris Mansveld: ‘Door de reistijd te verkorten, brengen we Groningen en de Duitse steden dichter bij elkaar. Inwoners van beide landen kunnen zo bijvoorbeeld makkelijker aan het werk in het buurland.’ Het provinciebestuur van Groningen, dat zelf 85 miljoen euro reserveert voor de aanleg van de verbinding, vroeg eerder om een bijdrage uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport project ‘Grensoverschrijdend Spoorvervoer’.

Gedeputeerde Mark Boumans is blij met de reservering van het ministerie: ‘Met het verbeteren van de treinverbinding willen we de uitwisseling van werk, studie en recreatie tussen beide gebieden mogelijk maken. Een investering in deze verbinding geeft een enorme impuls aan beide regio’s en in het verlengde daarvan een goede verbinding tussen de metropolen Amsterdam en Hamburg. De bijdrage van het ministerie helpt ons verder dit doel te verwezenlijken.’ Een kwalitatief betere en rechtstreekse spoorlijn zal ervoor zorgen dat deze verbinding voor veel reizigers tussen Groningen en Bremen de aantrekkelijkste wordt. De trein kan zo ook op dit traject het duurzame alternatief voor de auto worden.

Om daadwerkelijk aanspraak te kunnen maken op het gereserveerde bedrag, moet de provincie voor 1 juli 2016 duidelijk maken wat de grootste problemen zijn met de huidige spoorverbinding, welke varianten voor de aan te leggen verbinding onderzocht zijn, wat de kosteneffectiviteit is en hoe de kosten over beide landen verdeeld kunnen worden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal de provincie ondersteunen bij het vinden van draagvlak en financiering in Duitsland. Ook zal het ministerie samen met ProRail, NS en regionale vervoerders onderzoeken hoe de belangrijkste stations die binnen het traject vallen op de spoorlijn kunnen worden aangesloten.

Metro 50 ingekort, metro 51 rijdt niet

Bij Station Zuid wordt gewerkt aan de Noord/Zuidlijn. Het werk duurt van zondag 6 t/m vrijdag 25 juli en raakt de routes van metro 50 en 51.

De eerste drie weken van de schoolvakantie werkt de gemeente (Dienst Metro) aan de Noord/Zuidlijn bij Station Zuid. Tijdens deze drie weken wordt de aansluiting van de Noord/Zuidlijn op het bestaande netwerk in 2015 voorbereid. Hiervoor zijn aanpassingen aan het spoor nodig en moeten o.a. kabels en leidingen worden verlegd. Tijdens dit werk is er op Station Zuid maar één spoor beschikbaar en kunnen er geen metro's rijden tussen Zuid en RAI.

- Metro 50 rijdt alleen tussen Isolatorweg en Station Zuid
- Metro 51 rijdt niet
- Metro 53 en 54 rijden hun normale route

vrijdag 4 juli 2014

Wifi in Belgische treinen

De Belgische Spoorwegmaatschappij NMBS heeft bij de bekendmaking van zijn toekomstplannen laten weten dat het de komende maanden gaat beginnen zijn treinen te voorzien van Wifi. Onbekend is nog of de dienst geld gaat kosten.Volgens Jo Cornu, topman van de Belgische spoorwegmaatschappij, zouden treinreizigers aangeven dat Wifi één van de meest gewilde diensten is binnen het treinverkeer.

Eerste poortjes NS-stations augustus dicht

De toegangspoortjes bij NS-stations in Woerden, Rotterdam Alexander, Almere centrum en Enschede worden in augustus definitief afgesloten. Dat liet een NS-woordvoerder vrijdag weten. Ze zijn dan alleen nog toegankelijk met een ov-kaart of een papieren chipkaartje. Uiteindelijk worden over een periode van twee jaar bij 82 stations de toegangspoortjes in gebruik genomen.

Rover: Minder snel boete voor abonnementhouder

Abonnementhouders zullen naar verwachting straks minder snel een boete verwachten wanneer zij vergeten in te checken. Staatssecretaris Mansveld gaat de vervoerders vragen hier coulanter mee om te gaan. Aanleiding is de grote hoeveelheid klachten die Rover heeft ontvangen van reizigers die ondanks hun betaalde abonnement een boete kregen.

Rover krijgt steeds meer klachten binnen van reizigers die een boete krijgen wegens niet of verkeerd inchecken met de OV-chipkaart. In veel gevallen gaat het om reizigers die inchecken bij de verkeerde vervoerder of juist bleken uit te checken op het moment dat zij dachten in te checken. Extra schrijnend zijn de vele boetes die gegeven worden aan abonnementhouders, de vaste klanten in het OV die vele honderden euro’s per jaar betalen voor hun afgekochte reisrecht. Het gaat om abonnementen als Weekend Vrij, Dal Vrij, trajectkaarten en studentenkaarten.

Na berichtgeving in De Telegraaf over deze kwestie volgden er Kamervragen. De leden van de CDA-fractie vragen de staatssecretaris als regiehouder er voor te zorgen dat (alle) vervoerders reizigers met een afgekocht vervoerbewijs geen boete geven als ze tot drie keer per jaar vergeten in te checken.

“Ik vind het ongewenst als een per ongeluk gemiste check in direct tot een boete leidt. Voor de OV-jaarkaart houders die per ongeluk vergeten in te checken geldt er coulance. Ik zal met de vervoerders in het NOVB opnemen of een uitbreiding naar andere abonnementen met afgekochte reisrechten mogelijk is”, schrijft staatsseretaris Mansveld aan de Tweede Kamer.

donderdag 3 juli 2014

NS gaat app voor plannen internationale treinreizen maken

De NS is bezig met een app voor het plannen van internationale treinreizen. De huidige app is beperkt bij het opzoeken van treintijden in andere landen. De app is in ontwikkeling sinds een paar weken en een release is nog niet bekend. De app is mogelijk doordat er sindskort een internationale database van treintijden is, schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu in een Kamerbrief. In de applicatie, waarover Mansveld geen details deelt, kunnen gebruikers in elk geval internationale treinreizen opzoeken en bijhouden of aansluitende treinen vertraging hebben. Vermoedelijk gaat het over heel Europa of een groot gedeelte daarvan.

NS en HTM helpen samen reiziger op pad in Den Haag

HTM, NS en de gemeente Den Haag rollen de rode loper uit voor reizigers die arriveren op Den Haag Centraal. Voortaan kunnen die met alle vragen terecht bij OV servicewinkel in de stationshal, die bemand wordt door stadsvervoerder HTM en spoorbedrijf NS. Bij deze OV servicewinkel, de allereerste in het land, kunnen bezoekers de weg vragen naar het strand of hun hotel, maar ook zien wat er te doen is in Den Haag. Daarnaast is er informatie voor reizigers die vertrekken vanaf Den Haag Centraal naar bestemmingen in binnen- of buitenland.

Het is het eerste voor de reiziger tastbare resultaat van de samenwerking tussen de gemeente Den Haag, NS en HTM, die in 2013 werd beklonken. De drie partijen spraken daarbij af flink te gaan investeren in het ov, om de bereikbaarheid van toplocaties in de stad te verbeteren, reizigers meer gemak te bieden en de ov-knooppunten, waar dagelijks duizenden reizigers in-, uit- en overstappen, veiliger en gemakkelijker te maken. De oprichting van één servicepunt voor de reiziger, waar het aanbod en de dienstverlening van NS en HTM samen komen, was één van de afspraken.

De Haagse wethouder Boudewijn Revis is ervan overtuigd dat de gezamenlijke service de aantrekkingskracht van de stad nog groter maakt. Revis: "Den Haag trekt steeds meer bezoekers, dagjesmensen en toeristen. We willen die een warm welkom heten, zodat hun eerste indruk van de stad meteen goed is. Dat gebeurt hier bij één van de belangrijkste entrees van de stad, Den Haag Centraal. In de OV servicewinkel kunnen ze vragen hoe ze snel en comfortabel bij hun hotel, het strand of congreslocatie kunnen komen. Zoeken of op plattegronden turen is er niet meer bij!"
Algemeen directeur HTM Jaap Bierman zegt dat de samenwerking voorwaarde is voor het doel van HTM om  mensen met mensen te verbinden."Vandaar dat we hier ook reisinformatie over bijvoorbeeld Veolia-bussen aanbieden", zegt Bierman."Met deze prachtige nieuwe OV servicewinkel zetten NS, HTM en de gemeente Den Haag vandaag een belangrijke stap om het openbaar vervoer voor de reiziger eenvoudig en doeltreffend te maken. De medewerkers van HTM en NS helpen de reizigers graag en staan ze met raad en daad bij om hun weg in deze mooie stad te vinden!"
Financieel directeur NS Engelhardt Robbe gelooft in een naadloze reis van deur tot deur, waarbij tram, bus en trein goed op elkaar aansluiten. "De OV servicewinkel, waarbij verschillende vervoerders samenwerken, biedt de reiziger informatie over vertrek-, aankomsttijden en mogelijke alternatieven, zodat zijn reis met het openbaar vervoer soepel, simpel en snel verloopt. Zo wordt het openbaar vervoer steeds aantrekkelijker", aldus Robbe.

woensdag 2 juli 2014

10 kilometer nieuw spoor in 9 dagen op Zwolle-Mariënberg

Het spoor tussen Zwolle en Mariënberg ondergaat een omvangrijke vernieuwingsslag. Vanaf zaterdag wordt er in 9 dagen tijd 10 kilometer spoor vernieuwd. Het maakt onderdeel uit van aanpak van zeker 25 kilometer spoor op het traject Zwolle-Emmen. 

Met het werk aan het spoor tussen Zwolle en Emmen wordt komend weekend tegelijk ook ruim 2,5 kilometer spoor vernieuwd tussen Zwolle en Meppel. Bovendien wordt er gewerkt aan de waterhuishouding rond het spoor aldaar.

Een speciale trein, die volautomatisch dwarsliggers en spoorstaven vervangt, wordt van 4 tot 14 juli ingezet tussen Zwolle en Mariënberg. Doordat deze honderden meters lange machine over het spoor rijdt, zullen de overwegen voor doorgaand verkeer gesloten zijn. Voor bestemmingsverkeer worden verkeersregelaars ingezet.

Het betekent dat reizigers op beide trajecten dit weekend hinder ondervinden. Na het weekend gaat werk alleen verder tussen Zwolle en Emmen. Van en naar Meppel rijden dan wel weer treinen. NS en Arriva zetten bussen in. Zie voor meer informatie ns.nl en arriva.nl.

ProRail werkt aan de grootste spoor- en stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Het is noodzakelijk voor verdere verbetering en groei van het treinverkeer. Reizigers en verladers kunnen er dan meer op vertrouwen dat de treinreis zonder vertraging en comfortabel verloopt. De samenleving investeert daar via ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeenten en provincies jaarlijks ruim 1 miljard euro in. Spoorknooppunten worden daarmee slimmer ingericht. Treinen rijden meer onafhankelijk van elkaar de stations in en uit. Door vernieuwing van bestaand spoor worden storingen in de toekomst voorkomen. Stations worden ruimer en comfortabeler.

dinsdag 1 juli 2014

Herkenningssymbolen maken OV regio Rotterdam beter vindbaar

Op metrostation Kralingse Zoom onthulde wethouder Pex Langenberg vandaag de eerste grote lichtgevende M, die  ronddraaiend op een hoge paal bovenop het dak van het metrostation staat. De komende jaren worden alle metrostations voorzien van dit herkenbare symbool.  Ook  een aantal drukke bus- en tramhaltes in de regio worden voorzien van de speciaal vormgegeven letters B en T. Doel van deze herkenbare OV-symbolen is de vindbaarheid en daarmee de toegankelijkheid van het openbaar vervoer verder te verbeteren. Pedro Peters, algemeen directeur RET: ‘Zo kunnen reizigers vanuit alle kanten in een oogopslag zien waar ze de tram, bus of metro kunnen nemen. De letters M, B en T worden daarmee herkenbare OV-iconen in de regio. Makkelijk toch?’

Waar is de dichtstbijzijnde tram- of bushalte? En waar was de ingang het metrostation precies? Om de vindbaarheid van het openbaar vervoer verder te verbeteren bekeek de RET een aantal metrostations en OV-knooppunten door de ogen van de reiziger. De RET besloot een proef te doen met het aanbrengen van herkenbare symbolen op OV-punten. Bij de ingang van metrostations Rhoon en Gerdesiaweg werden ronddraaiende, lichtgevende M‘s op een hoge paal geplaatst. Reizigers reageerden positief op de proef en gaven aan dat deze metrostations  vanuit alle kijkrichtingen en op elk moment van de dag goed zichtbaar en daarmee beter vindbaar waren. De RET ontwikkelde vervolgens drie grote gele herkenbare letters M, B en T die de komende jaren bij metrostations, bus- en tramhaltes in de stadsregio Rotterdam worden geplaatst.

De komende jaren worden alle metrostations, inclusief de nieuwe stations op de Hoekse Lijn, uitgerust met de herkenningssymbolen. Zo staan er vanaf vandaag twee M’s bij de ingangen van metrostation Kralingse Zoom en staat er een B bij het aangrenzende busstation. Later dit jaar volgen metrostations Capelsebrug en De Terp. Bij werkzaamheden en stationsrenovaties worden de andere metrostations de komende jaren ook voorzien van de OV-symbolen.

Voor de drukke OV-knooppunten in de regio zoals Schiedam Centrum, Marconiplein, Blaak en Alexander geldt de komende jaren hetzelfde. Ook die worden bij renovaties en verbouwing de komende jaren voorzien van de letters M, B en T. De plaatsing van de letters op de OV-knooppunten wordt -net zoals bij de metrostations- gecombineerd met andere werkzaamheden.



 

Ontwikkelingen HSL-Zuid in beeld gebracht

De Nederlandse Staat is in zeven verschillende rollen betrokken bij de Hogesnelheidslijn-Zuid. Vier van deze rollen worden toegelicht in de publicatie Hogesnelheidslijn-Zuid: een rapportage in beeld, dat de Algemene Rekenkamer op 1 juli 2014 uitbrengt. In deze publicatie wordt op grafische wijze verbeeld welke ontwikkelingen zich sinds 1994 met deze spoorvoorziening hebben voorgedaan. In die periode is het projectbudget toegenomen van Euro 3,4 miljard (prijspeil 1995) naar Euro 7,3 miljard (prijspeil 2013).

De Algemene Rekenkamer heeft de afgelopen jaren diverse onderzoeksrapporten gepubliceerd over deze hogesnelheidslijn die Amsterdam verbindt met Brussel en speciaal gebouwd is om reizigers in snelle treinen (tot 300 km per uur) te vervoeren. Eerdere rapporten gingen over de contractering, de aanleg en de voorbereiding van de exploitatie van de HSL-Zuid. Met de jongste publicatie wordt beoogd een totaaloverzicht te geven door op grafische wijze inzicht in een aantal deelonderwerpen te geven. Het accent ligt op de exploitatie van de spoorlijn en de uiteenlopende rollen van de Staat daarbij. Het gaat om de rollen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM): verleende de vervoersconcessie; sloot contracten voor de aanleg en het onderhoud van deze lijn; onderhandelde met de Belgische partijen. Verder wordt de rol belicht van het Ministerie van Financiën, dat de staatsdeelneming NV Nederlandse Spoorwegen beheert.
De rapportage bevat geen conclusies en aanbevelingen. Het is aan de Tweede Kamer aangeboden, zodat de parlementaire enquêtecommisie Fyra gebruik kan maken van de overzichten.

De Staat heeft in 2001 een concessie toegekend aan vervoerder High Speed Alliance (HSA is voor 95 % in handen van NS) om de hogesnelheidslijn te berijden. Tussen 2003 en 2011 dreigde voor HSA drie keer faillissement. De uitvoering van de concessie is in 2013 in gevaar gekomen na problemen met de in Italië gebouwde V250-treinen ('Fyra').

De vergoeding die HSA de Staat betaalt voor het gebruik van de spoorlijn is bijgesteld ten opzichte van de oorspronkelijke afspraak. De oorspronkelijke raming voor de door de Staat te ontvangen gebruiksvergoeding voor de periode 2006-2021 bedroeg Euro 2 miljard (prijspeil 2000). De actuele raming van het Ministerie van IenM van de gebruiksvergoeding bijgesteld naar Euro 1,8 miljard voor de periode 2009-2028 (prijspeil 2013). De rapportage van de Algemene Rekenkamer geeft inzicht in de wijzigingen die zich tussentijds in de raming hebben voorgedaan, waaronder de verlaging van de gebruiksvergoeding met Euro 1,1 miljard (prijspeil 2010) naar aanleiding van het onderhandelakkoord tussen de Staat en HSA van eind 2011.
Per 1 januari 2015 worden de concessies voor de HSL-Zuid en het hoofdrailnet samengevoegd. De NS wordt de concessiehouder tot 2025.

De Staat betaalt het consortium Infraspeed sinds 2006 een vergoeding om de HSL-Zuid te onderhouden en beschikbaar te stellen. Infraspeed dekt uit deze vergoeding haar kosten en verdient geleidelijk de gedane investeringen voor de aanleg van deze spoorlijn terug. Dit contract met Infraspeed loopt tot 2031. Door verschillende oorzaken is deze beschikbaarheidsvergoeding in de loop van de jaren gestegen; oorspronkelijk was Euro 3,1 miljard geraamd voor de hele periode, inmiddels houdt IenM in de meerjarenraming rekening met bijna Euro 3,6 miljard.

Nederland en België sloten in 1996 een verdrag om samen te werken bij de aanleg van de HSL-Zuid. De samenwerking tussen HSA en de Belgische spoorvervoerder NMBS is in 2012, tien jaar na planning, tot stand gekomen. In 2001 werd gedacht dat beide hoofdsteden met 32 hogesnelheidstreinen per dag bediend zouden worden. Dat werd later teruggebracht tot de helft en viel in 2013 terug tot nul door het uit dienst nemen van de V250-treinen. Sinds november 2013 rijden de vervoerders alleen nog met Thalys-treinen en intercity's op dit traject.