zondag 31 augustus 2014

'ProRail jaagt de reiziger de trein uit'

Als reactie op een eerder in het NRC verschenen stuk over de werkzaamheden van ProRail, schreef Rover-voorzitter Arriën Kruyt een kritisch opiniestuk. Onderstaande tekst verscheen op 15 augustus in het NRC.

Station Utrecht Centraal is nu één grote bouwplaats en is regelmatig niet meer bereikbaar per trein vanwege buitendienststellingen. Reizigers hebben er begrip voor dat stations verbouwd en verbeterd moeten worden. Reizigers hebben minder begrip voor het langdurig buitendienststellen van stations of baanvakken. In het recente verleden waren de stations Schiphol, Arnhem, Zwolle en Den Bosch weken buiten dienst gesteld. Reizigers hebben hier veel last van. Door buitendienststellingen zijn dagelijks tienduizenden reizigers langer onderweg, moeten afzien van hun reis of worden gedwongen de auto te nemen.

Het aantal buitendienststellingen is drastisch toegenomen sinds het ontstaan van ProRail als zelfstandig bedrijf. Oudere NS-ingenieurs bevestigen dat het woord ‘buitendienststellingen’ niet in hun woordenboek voorkwam. Werkzaamheden werden in de tijd van de ongedeelde spoorwegen zoveel mogelijk in de nacht gepland en overdag werd ervoor gezorgd dat de treinen desnoods op één spoor door konden rijden. ProRail heeft in wezen geen boodschap aan reizigers. Daar zijn NS en andere spoorvervoerders verantwoordelijk voor. ProRail zorgt voor rails, bruggen en stations. ProRail bouwt nooit zelf maar besteedt dat uit aan aannemers. De aannemers willen zo snel en goedkoop mogelijk bouwen en dat gaat het makkelijkste als er geen treinen rijden. En zo worden ProRail en de aannemers het in de praktijk vlot eens over het buitendienststellen van een station of een baanvak. De vervoerbedrijven en de reizigers hebben het nakijken.

De vergelijking met Rijkswaterstaat en Schiphol is interessant. Ook Rijkswegen zijn soms ’s nachts of in het weekend afgesloten, maar Rijkswaterstaat weet zo te contracteren met aannemers dat de overlast voor automobilisten minimaal is. Schiphol heeft bekend gemaakt een nieuwe pier te willen bouwen. De aannemers worden uitgenodigd om duurzaam te bouwen en zo te bouwen dat het vliegverkeer ongestoord verder kan gaan.

In de spoorsector is dat de afgelopen jaren één keer goed gegaan. Het nieuwe Rotterdam Centraal is gebouwd zonder buitendienststellingen. Het kan dus wel. De reden was dat het bouwmanagement van Rotterdam Centraal berustte bij NS, ProRail, RET en de gemeente gezamenlijk. NS, RET en gemeente hebben belang bij tevreden reizigers en dus reden de treinen door tijdens de verbouwing.

Een andere bron van ergernis zijn de voortdurende wissel- , sein- en stroomstoringen. ProRail krijgt daar geen grip op en heeft nu een simpele remedie: het aantal wissels verminderen. Dan zijn er ook minder storingen en het is veel goedkoper in het onderhoud. Op het knooppunt Utrecht wordt het aantal wissels daarom nu tot een derde teruggebracht. Wissels bieden echter ook de mogelijkheid om bij storingen een trein om de plek van de storing heen te leiden. Dat kan dus straks niet meer. Er zullen bij het minste of geringste files op het spoor ontstaan. De verkeersleiding van ProRail heeft daarvoor een standaardoplossing: treinen opheffen. Voor de reizigers is dit vreselijk. Arcadis heeft in een rapport uit de doeken gedaan waarom wissels juist nodig zijn om te kunnen bijsturen.

Opmerkelijk is dat de perfect werkende Zwitserse spoorwegen drie maal zoveel wissels hebben als ProRail. De Zwitserse spoorwegen doen hun eigen onderhoud. ProRail onderhoudt zelf geen wissels of seinen. Dat is uitbesteed aan aannemers in langdurige onderhoudscontracten. Na een ontsporing van een trein in Hilversum in het begin van dit jaar moesten er opeens 500 wissels nagekeken worden. Dat leidde in een groot aantal gevallen tot noodreparaties en staking van de treindienst. Door uit te besteden heeft ProRail zelf geen zicht meer op de kwaliteit van zijn wissels. Desondanks heeft ProRail onlangs weer met vier aannemers langdurige onderhoudscontracten gesloten. Tien jaar geleden was de grote mode in het bedrijfsleven out-sourcing. ProRail heeft niet in de gaten dat die mode voorbij is en dat uitbesteden grote nadelen heeft en waarschijnlijk op termijn duurder is.

Dat er sprake is van falend management bij ProRail weet iedereen in de OV-sector. Twee President-directeuren en een financieel directeur ruimden voortijdig het veld. Een opvolger voor de per 1 juli vertrokken Marion Gout is nog niet in zicht. Er zijn nu zowel in de Raad van Commissarissen als in de directie kennelijk moeilijk vervulbare vacatures. Beter management kan veel oplossen, maar de staat als aandeelhouder, concessieverlener en budgetverlener kan meer doen dan alleen maar zorgen voor een bekwame Raad van Commissarissen en een goede directie. Waarom geen directeur Reizigers in de directie van ProRail die de belangen van de reizigers waarborgt? Waarom geen reizigerscommissaris naar analogie van de door de OR voorgedragen werknemerscommissaris in de Raad van Commissarissen? Waarom wordt er bij het beschikbaar stellen van budgetten niet uitdrukkelijk de voorwaarde gesteld dat er niet gebouwd wordt zonder instemming van vervoerders en reizigersorganisaties?

De Nederlandse belastingbetalers en reizigers hebben recht op een goed functionerend ProRail. Dan gaan er ook meer reizigers met de trein.

dinsdag 19 augustus 2014

Meer ruimte voor de fiets in Boxtel

ProRail is deze week gestart met de uitbreiding van de onbewaakte fietsenstallingen op station Boxtel. In totaal komen er zo'n 700 fietsplaatsen bij. De uitbreiding is onderdeel van het landelijk programma ‘Actieplan Fietsparkeren’ en wordt mede gefinancierd door de provincie Noord-Brabant.

In Boxtel ligt aan beide zijde van het station een onbewaakte fietsenstalling. De bestaande stalling aan de achterzijde wordt uitgebreid met bijna 100 plaatsen en gaat van 152 naar 248 fietsplaatsen. Aan de centrumzijde van het station komt een derde nieuwe stalling te liggen bij de Parallelweg Noord. Deze overkapte stalling biedt plaats aan 608 fietsen. De werkzaamheden starten deze week en duren tot dit najaar.

Gemiddeld pakt ruim veertig procent van de reizigers de fiets naar het station. Om de reis van deur tot deur gemakkelijker en comfortabeler te maken verbetert ProRail fietsenstallingen bij stations door uitbreiding, betere benutting en vernieuwing. Sinds 1999 zijn er landelijk ruim 350.000 fietsplaatsen nieuw gebouwd en gemoderniseerd op bijna 400 stations. Het aantal stallingsplaatsen is nu zo'n 400.000 en groeit de komende jaren naar ruim 500.000.

maandag 18 augustus 2014

Moovit toont nu geschatte aankomsttijden van openbaar vervoer

Apple levert geen openbaar vervoer-informatie in de Apple Kaarten-app, maar er zijn natuurlijk altijd alternatieven. Moovit is een voorbeeld daarvan: de app werkt wereldwijd en toont de snelste en minst drukke route op basis van realtime data. Een update van de app voegt zo’n dertig nieuwe steden toe, waaronder een aantal in Italië, Spanje en Duitsland. Er is ook een Ride Mode toegevoegd, die je waarschuwt wanneer je bij de bestemming gaat aankomen. Handig als je hebt afgesproken en de geplande aankomsttijd wilt doorgaven aan vrienden.

Opvolger Fyra blundert ook

Ook de opvolger van de mislukte Fyratrein voldoet niet aan de verwachtingen. De punctualiteit van deze IC Direct, die tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda over het hogesnelheidsspoor rijdt, keldert dit jaar, terwijl het aantal uitgevallen treinen fors stijgt. Reizigers betalen een toeslag om met de IC Direct sneller van Amsterdam naar Rotterdam of Breda te komen, maar van de tijdwinst blijft weinig over


zaterdag 16 augustus 2014

NS lapt oude intercity's op wegens overvolle treinen

Om het probleem van overvolle treinen aan te pakken haalt de NS oude intercity's van stal. In afwachting van nieuwe sprinters komen achttien oudere dubbeldekkers volgend jaar na een oplapbeurt tijdelijk weer in dienst. Dat zegt president-directeur van de NS Timo Huges zaterdag in het AD.

vrijdag 15 augustus 2014

Weer droog staan in Zwolle

ProRail plaatst in het weekend van 23 en 24 augustus op station Zwolle 185 meter aan nieuwe perronkappen. Zo staan reizigers en de in aanbouw zijnde reizigerstunnel straks weer grotendeels droog. Vanwege het werk rijden er in dat weekend minder treinen.

Er worden zeker tien stalen perronkapdelen tot veertien meter lang en maximaal 10.000 kilo zwaar boven perrons 2 en 3 op hun plek gehesen. Het betekent dat er op dat moment minder sporen en perrons beschikbaar zijn voor treinverkeer. Geïnteresseerden kunnen het schouwspel vanaf de traverse bekijken.

Veel treinen rijden dan ook van andere perrons in dat weekend. Op de trajecten Zwolle-Raalte, Zwolle-'t Harde en Zwolle-Lelystad rijden er bovendien minder treinen in dat weekend. NS zet bussen in wanneer er sprinters uitvallen. Dat verschilt per dag op deze drie trajecten. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek informatie in te winnen via de reisplanner op www.ns.nl.

ProRail vernieuwt station Zwolle. Het station heeft er een vierde perron bijgekregen, zodat het meer reizigers aankan. Er wordt ook een nieuwe, bredere perrontunnel gebouwd met liften en roltrappen. Het weekend wordt ook gebruikt om twee nieuwe liftschachten in te hijsen in die tunnel in aanbouw.

Vanwege de bouw van de tunnel moesten er eerst perronkappen verdwijnen. Het terugplaatsen van nieuwe perronkappen heeft -naast beschutting voor reizigers- ook als doel de tunnel weer droog te houden. Dan kan ook de afwerking en verdere aanleg van technische installaties plaatsvinden. Na het plaatsen van de perronkapdelen worden de nachten erop gebruikt om alle beplating aan te brengen.

De volgende perronkappen volgen in december dit jaar op perron 4 (spoor 9-10) en eind 2015 is alles klaar. De perrons hebben dan ook nieuwe wachthokjes, bankjes, zitpoefen en tegels. De tunnel zelf kan medio 2015 al in gebruik worden genomen. Na de werkzaamheden aan het station zelf, werkt ProRail verder aan vernieuwing en uitbreiding van de sporen rond station Zwolle.

woensdag 13 augustus 2014

Metrovervoer voor supporters thuiswedstrijden Feyenoord

Op 15 en 24 augustus kunnen supporters van thuiswedstrijden van Feyenoord op de heen- en terugweg  met de metro mee tussen Rotterdam Centraal en Wilhelminaplein op vertoon van een wedstrijd- of seizoenskaart. De RET biedt deze mogelijkheid omdat de tram niet over de Erasmusbrug rijdt vanwege werkzaamheden. Tussen Wilhelminaplein en De Kuip kunnen supporters verder reizen met lijn 12 of 23.

Op vertoon van een wedstrijd- of seizoenskaart krijgen supporters van RET-medewerkers een servicekaart op de stations Rotterdam Centraal, Stadhuis, Beurs, Leuvehaven en Wilhelminaplein. Daarmee kunnen zij in- en uitchecken en gebruik maken van de metro.

Sinds maart 2013 biedt de RET tram- en busvervoer aan voor supporters, drie uur voor en drie uur na de thuiswedstrijden van Feyenoord. Het is één van de afspraken uit het partnershipcontract dat de directies van Feyenoord en RET hebben gesloten.

maandag 11 augustus 2014

Railplanner stuurt notificaties bij treinvertragingen

Trein-app Railplanner stuurt je na een update notificaties als je bewaarde reizen vertraagd zijn. Hierdoor hoef je niet langer zelf de app goed in de gaten te houden om mogelijke vertragingen te spotten. Daarnaast kun je nu eindelijk de vertrektijden in Railplanner tonen als een ‘gewone’ tijd. Tot voorheen zag je enkel het aantal minuten tot de betreffende trein vertrok.

Steffie lanceert speciale website voor de OV-chipkaart

Vanaf vandaag vertelt Steffie op de website www.uitlegovchipkaart.nl op een begrijpelijke manier in woord en beeld alles over de OV-chipkaart. Van het kopen van de OV-chipkaart, het opladen, tot het in- en  uitchecken. De site over de OV-chipkaart is een samenwerking van het NOVB (Nationaal Openbaar Vervoer Beraad) en Ieder(in), het grootste netwerk van Nederland voor mensen met een beperking en chronisch zieken. Ieder(in) is eigenaar van Steffie.

Op www.steffie.nl worden verschillende onderwerpen uit het dagelijkse leven in heldere taal besproken en uitgelegd hoe ze werken, zoals over bankieren of hoe je veilig kunt internetten. Sinds vandaag ook over de OV-chipkaart. Steffie is een begrip voor veel mensen met een verstandelijke beperking. Maar ook bij ouderen en mensen die wat meer moeite hebben met het begrijpen van schriftelijke informatie wordt steffie.nl  steeds populairder.

De website steffie.nl is begonnen in 2002 en is een hulpmiddel om ingewikkelde zaken uit het dagelijkse leven beter te begrijpen. Zo zijn er programma’s over internetten, sociale netwerken, bankzaken en vrijetijdsbesteding. De programma’s worden altijd samen gemaakt met mensen en organisaties die verstand hebben van het onderwerp waar het over gaat. Het programma over de OV-chipkaart is ontwikkeld in nauwe samenwerking met alle partijen in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB).

Aanpassing spoor Sittard-Maastricht start volgende week

Komende maandag wordt gestart met het aanpassen van het spoor tussen Sittard en Maastricht. Ook gaat Rijkswaterstaat aan de slag met het conserveren van de A2-brug in Beek. De werkzaamheden hebben ingrijpende gevolgen voor het treinverkeer. Van maandag 18 augustus tot en met zondag 24 augustus rijden er geen treinen tussen Sittard en Maastricht. NS zet bussen in. 

ProRail gaat 10 wissels en 1800 meter spoor verwijderen omdat ze overbodig zijn geworden voor het rijden van de dienstregeling. Het weghalen komt de veiligheid en betrouwbaarheid van het spoor ten goede. Tegelijkertijd voert Rijkswaterstaat conserveringswerkzaamheden uit aan de onderkant van de boogbrug die over het spoor gaat in Beek. Deze werkzaamheden kunnen vanwege de veiligheid alleen worden uitgevoerd wanneer er geen treinen rijden.

ProRail heeft de werkzaamheden bewust gecombineerd om de hinder te beperken. Ze zijn zorgvuldig gepland in overleg met de vervoerders. NS heeft voor haar reizigers een speciale pagina gemaakt over de gevolgen voor het treinverkeer: www.ns.nl/treinverkeersittardmaastricht. Ook adviseert NS reizigers kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen op www.ns.nl.

Dit najaar start ProRail ook met de plaatsing van geluidsschermen in Geulle en Bunde. Dat gebeurt in opdracht van de gemeente Meerssen die daarvoor subsidie van het Rijk heeft ontvangen. In Geulle wordt een scherm geplaatst over een lengte van 900 meter en in Bunde gaat het om een scherm van 300 meter lang.
Zaterdag 20 september     renovatie A2-brug in Beek     Geen treinverkeer tussen Sittard en Maastricht
Zaterdag 4 en zondag 5 oktober     renovatie A2-brug in Beek     Geen treinverkeer tussen Sittard en Maastricht
Zaterdag 11 en zondag 12 oktober     renovatie A2-brug in Beek & plaatsing geluidsschermen Geulle en Bunde     Geen treinverkeer tussen Sittard en Maastricht
Zaterdag 8 en zondag 9 november     plaatsing geluidsschermen Geulle en Bunde     Geen treinverkeer tussen Sittard en Maastricht
Zaterdag 22 en zondag 23 november     plaatsing geluidsschermen Geulle en Bunde     Geen treinverkeer tussen Sittard en Maastricht

Het werk tussen Maastricht en Sittard is onderdeel van de grootste vernieuwing en aanpassing van het Nederlandse spoor sinds het bestaan van de spoorwegen. Dat is noodzakelijk voor verbetering en verdere groei van het treinverkeer. Reizigers en verladers kunnen er dan meer op vertrouwen dat de treinreis zonder vertraging en comfortabel verloopt. De samenleving investeert daar via het ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeenten en provincies jaarlijks ruim 1 miljard euro in.

donderdag 7 augustus 2014

Recordaantal klachten voor het OV loket

De maanden april tot met juni 2014 vormden het drukste tweede kwartaal in de bestaansgeschiedenis van het OV loket. Grote boosdoener is het afschaffen van het papieren treinkaartje per 9 juli waar de klachten op vooruit liepen.

Het OV loket heeft drukke maanden achter de rug. Traditioneel is het tweede kwartaal nooit de periode waarin de meeste klachten binnenkomen over het openbaar vervoer, maar de aanloop naar het afschaffen van het papieren treinkaartje zorgde voor veel onrust bij reizigers. Het OV loket ontving dit jaar in het normaal zo rustige kwartaal dan ook maar liefst 1.645 klachten.

Veel reizigers zagen in het voorjaar al op tegen het afschaffen van het papieren treinkaartje en het daarmee samenhangend aanpassen of afschaffen van verschillende producten en abonnementen (zie ook onze top 10 van klachten sinds het afschaffen van het papieren kaartje). Incidentele reizigers klaagden over de het minimale instapbedrag van €20, houders van een voordeelurenabonnement klaagden erover niet langer tijdens na 9 uur met korting te kunnen reizen zonder verplicht tussendoor inchecken en trajectkaarthouders klaagden over het nieuwe en duurdere Traject Vrij. Ook veel andere reizigers zagen hun abonnement of reis duurder worden, onder meer door de toeslag op de wegwerpchip en maar ook nog door het invoeren van regionale tarieven per 2 april.

“Weinig dienstverlenende bedrijven zullen op het idee komen hun tarieven binnen een paar maanden drie keer aan te passen”, stelt het OV loket in de rapportage over het tweede kwartaal. “Treinreizigers werden geconfronteerd met tariefsaanpassingen op 2 april, op 25 juni en op 9 juli. Vanuit het oogpunt van de betrokken bedrijven is dit wellicht logisch, vanuit het oogpunt van de meeste klanten onbegrijpelijk”.

woensdag 6 augustus 2014

Treinen rijden weer na spektakel met spoorvernieuwing

Reizigers kunnen weer gebruik maken van de trein tussen Nijmegen en Oss. Na 9 dagen onophoudelijk werk bij het nieuwe station Nijmegen Goffert en station Wijchen, kunnen de treinen weer rijden. 

Spoorbeheerder ProRail, NS en de aannemers Dura Vermeer en Strukton kijken tevreden terug op de afgelopen periode. Zowel de werkzaamheden als het vervangende vervoer per bus zijn goed verlopen.

Door de aanleg van een extra spoor in Wijchen, waarbij afgelopen dagen ook drie wissels zijn ingebouwd, heeft het spoor nu voldoende capaciteit voor uitbreiding van het treinverkeer. Ook de bouw van het nieuwe station Nijmegen Goffert verloopt voorspoedig. 14 december zullen er de eerste treinen van NS vertrekken.

Komende tijd wordt er nog verder gewerkt. Zo zijn er nog werkzaamheden aan geluidswanden in Wijchen en worden in Nijmegen nog trappen en liften geplaatst bij het nieuwe station. Ook is er nog werk aan kabels en leidingen.

Het nieuwe station Nijmegen Goffert ligt tussen station Nijmegen en station Nijmegen Dukenburg. Afgelopen 9 dagen werd er een stalen perronbrug van 48 meter ingehesen. Daarna volgde het plaatsen van de 130 ton zware perronkap van 40 bij 25 meter. Er is ook ruim 600 meter spoor vernieuwd.

Om op station Nijmegen Goffert te kunnen stoppen en meer treinen tussen Wijchen en Nijmegen mogelijk te maken, wordt in Wijchen een extra spoor gebouwd. Reizigers in Wijchen kunnen vanaf eind 2014 zodoende vier keer per uur in de spits naar Nijmegen reizen, waar dat nu tweemaal per uur is. Vanaf 2016 rijden deze treinen door tot aan Arnhem, wat een overstap in Nijmegen scheelt.

ProRail bouwt station Nijmegen Goffert en het keerspoor in Wijchen in opdracht van Stadsregio Arnhem Nijmegen. De gemeenten Nijmegen en Wijchen zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de stationsomgeving. NS is vervoerder op het traject. Aannemers Dura Vermeer en Strukton verrichten de werkzaamheden.

dinsdag 5 augustus 2014

Omvangrijke werkzaamheden rondom Utrecht Centraal

Van zaterdag 9 augustus tot en met zondag 17 augustus werkt ProRail aan de vernieuwing van het spoor rond Utrecht Centraal. Reizigers van en naar Utrecht moeten gedurende deze negen dagen rekening houden met een langere reistijd en een aangepaste dienstregeling. Er rijden minder treinen en op een aantal korte trajecten rijden bussen in plaats van Sprinters. Ook moeten reizigers rekening houden met een extra overstap. Utrecht Centraal blijft tijdens de werkzaamheden bereikbaar. NS adviseert reizigers om zich voor vertrek goed te informeren over de reismogelijkheden via ns.nl/treinverkeerutrecht en de Reisplanner Xtra.

Aan de noordkant van Utrecht Centraal vernieuwt ProRail ruim 2 kilometer spoor. Bovenleidingen, seinen, ballast, dwarsliggers en sporen worden eerst weggehaald en vervolgens opnieuw gebouwd. Gedurende negen dagen zijn elke dag 400 mensen aan het werk.

De werkzaamheden zijn in overleg met NS in de zomervakantie gepland omdat in deze periode minder reizigers hinder hebben van de spoorvernieuwing. NS en ProRail nemen tal van maatregelen om reizigers tijdig te informeren en hen te begeleiden tijdens de aangepaste dienstregeling om zo de overlast zoveel mogelijk te beperken.

Informatie voor treinreizigers
In de weekenden 9/10 augustus en 16/17 augustus:

Op de trajecten Breukelen - Utrecht Centraal, Woerden - Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist - Utrecht Centraal rijden geen Sprinters. Reizigers maken gebruik van NS-stopbussen.

Tussen Utrecht Centraal - Nijmegen en Utrecht Centraal - 's Hertogenbosch rijden twee in plaats van vier Intercity's per uur. Tussen Utrecht Overvecht en Utrecht Centraal rijden vier in plaats van acht Sprinters per uur.

Voor reizigers van en naar Schiphol maken de Intercity's Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal een extra stop op Duivendrecht waar zij kunnen overstappen. De rechtstreekse Intercity's Schiphol - Utrecht Centraal kunnen niet rijden.

Intercity-reizigers op de trajecten Leiden Centraal - Utrecht Centraal, Den Haag Centraal - Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal - Amersfoort moeten tijdens hun reis rekening houden met een extra overstap.

Op zaterdag 9 augustus vanaf 20.00 uur tot zondagochtend 10 augustus 8.00 uur rijden er geen treinen maar NS snel- en stopbussen tussen Woerden en Utrecht Centraal.

maandag 4 augustus 2014

Tramhalte lijn 8 RET vervallen

De RET is maandagochtend begonnen met onderhoud aan het spoor. Door de werkzaamheden rijdt tramlijn 8 een andere route en komt halte Euromast/Erasmus MC te vervallen. Tramlijn 8 rijdt normaliter over de Westzeedijk, aan de zuidzijde van het Erasmus MC. Door werkzaamheden aan kruisingen en wissels gaat de route nu via Nieuwe Binnenweg, Claes de Vrieselaan en G.J de Jonghweg. De tijdelijke opheffing van de tramhalte geldt voor beide richtingen. De wijziging in de dienstregeling duurt tot 18 augustus 2014.

Nieuwe ronde bouw station Breda

De bouw van het parkeerdek boven de sporen op station Breda schuift in het weekend van 9 en 10 augustus weer een stap op naar het zuiden. Dit betekent dat vanaf maandag de sporen 5, 4 en 3 buiten gebruik worden gesteld en treinen vanaf andere perrons vertrekken. Reizigers worden daarom geadviseerd voor vertrek de reisplanner te raadplegen op www.ns.nl.

Het parkeerdek is een onderdeel van het nieuwe station in Breda dat wordt gebouwd in opdracht van NS, gemeente Breda en ProRail. Het dek verbindt de noord- en zuidzijde van het station met elkaar en biedt plaats aan 720 auto's. Tegelijkertijd vormt het een overkapping voor de reizigers die op de perrons staan te wachten.

In het eerste weekend van september gaat er nog een hele grote verandering plaatsvinden. De bouw van het station verplaatst zich dan van het noorden naar het zuiden. De entree aan de centrumzijde gaat dicht en mensen kunnen voor het eerst naar de perrons via de nieuwe entree aan de noordzijde. Hier openen ook diverse nieuwe winkels en horecagelegenheden hun deuren.
Reizigers aan de centrumzijde kunnen de perrons alleen nog bereiken via de tijdelijke loopbrug. Daarom adviseren we mensen die slecht ter been zijn of veel spullen bij zich hebben, gebruik te maken van de entree aan de noordzijde. Hier zijn op- en neergaande roltrappen en liften naar alle perrons.

NS, ProRail en de gemeente Breda bouwen in Breda naar eigen zeggen een uniek station. Werken, wonen, winkelen en reizen worden in één gebouw geïntegreerd. Het nieuwe station telt straks zes sporen, drie perrons, een busstation, 22.000 vierkante meter kantoorruimte en 150 woningen. Op het dak komt bovendien een parkeerplaats voor 720 auto's en in de ondergrondse passage zit 9000 vierkante meter aan winkelruimte. Met al die voorzieningen brengt Breda Centraal mensen bij elkaar in een omgeving die past bij de allure van een hogesnelheidslijn.

vrijdag 1 augustus 2014

NS onduidelijk over alternatieven voor OV-chipkaart

NS informeert reizigers onvoldoende over de alternatieven voor de OV-chipkaart. Dat concluderen Rover en de Consumentenbond naar aanleiding van klachten die de organisaties dagelijks krijgen als gevolg van het afschaffen van het papieren treinkaartje. Rover en Consumentenbond gaan nog met NS in gesprek over alle binnengekomen klachten, maar roepen de vervoerder nu al op om één prangend probleem zo snel mogelijk op te lossen: de onbekendheid van incidentele treinreizigers met de alternatieven voor de OV-chipkaart; de eenmalige chipkaart of het e-ticket.

De NS schenkt in zijn campagne rond het afschaffen van het papieren kaartje uitsluitend aandacht aan de OV-chipkaart en maakt alternatieven onvoldoende duidelijk. Veel incidentele treinreizigers klagen dat zij maar liefst €27,50 moeten investeren, in een OV-chipkaart en het minimumsaldo, voordat zij aan hun treinreis kunnen beginnen. Zij ervaren een gevoel van onrecht dat zij zo'n groot bedrag moeten betalen voor een treinreis van soms maar enkele euro's. Met zijn campagne geeft NS ten onterechte de indruk dat de OV-chipkaart de enige optie is om een treinreis mee te betalen. De eenmalige chipkaart, te koop bij de kaartautomaat met een toeslag van €1 en het online zonder toeslag te boeken e-ticket worden onvoldoende belicht.

In de NS-kaartautomaten krijgen reizigers een veelvoud aan OV-chipkaartopties te zien, maar moeten ze flink zoeken naar de optie 'losse kaartjes'. Daarnaast is de eenmalige chipkaart niet in alle kaartautomaten te koop en is het vaak onduidelijk dat deze optie in een andere automaat wel bestaat. Ook krijgen Rover en de Consumentenbond meldingen van situaties waarbij de eenmalige chipkaart niet verkrijgbaar was, omdat deze op was of geprint moest worden door een nog niet geopende klantenservice.