maandag 29 september 2014

NS mag papieren treinkaartje afschaffen

De NS hoeft het papieren treinkaartje niet weer in te voeren. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) gevonnist. Hierom was verzocht door een reiziger die van mening is dat de OV-chipkaart onvoldoende mogelijkheid biedt om de gegevens over de treinreis in te zien en te controleren. Hierdoor kan hij in bewijsproblemen komen tegenover de NS.

Tegen de afwijzing van zijn verzoek is de NS-reiziger in beroep gekomen bij het CBb. Deze rechter oordeelt dat er vóór aanvang en na afloop van de treinreis voor de treinreiziger voldoende mogelijkheden zijn om kennis te nemen van de op de OV-chipkaart opgeslagen reisgegevens, maar tijdens de treinreis is dat onvoldoende gewaarborgd. Dit levert een schending op van de Europese Verordening betreffende rechten en plichten van reizigers in het treinverkeer.

Het CBb is niettemin van oordeel dat er geen noodzaak is dat de Staatssecretaris optreedt tegen de NS. NS zal namelijk een werkinstructie opstellen die de treinreiziger het recht geeft om desgewenst mee te kijken op het uitleesapparaat van de conducteur. Daarmee wordt de schending van het Europese recht opgeheven.

Deze uitspraak is definitief: hoger beroep is niet mogelijk, het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) is de eindrechter in deze zaak.

Vernieuwd stationsgebied Winsum feestelijk geopend

Het stationsgebied in Winsum is helemaal vernieuwd. Op 23 september werd dit feestelijk geopend door onder andere gedeputeerde Mark Boumans. De provincie Groningen, ProRail en de gemeente Winsum hebben samen aan de verbetering van het stationsgebied gewerkt. Het plein voor het station is opnieuw ingericht en de tunnel is verbeterd en heeft een nieuwe hellingbaan gekregen.

Voor het station is extra ruimte gekomen voor P+R-plekken. Ook zijn er extra fietsenstallingen bij gekomen. Ook de toegang naar de bussen is verbeterd. De treintunnel heeft een nieuwe hellingbaan gekregen. De oude was steil en niet goed toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn. Nu is er naast het spoor een nieuwe hellingbaan aangelegd. De tunnel zelf is ook aangepast. Die werd door veel reizigers als sociaal onveilig ervaren. Verder is er nieuwe verlichting gekomen en is de tunnel nu versierd met foto’s. De foto's moeten het gevoel van sociale veiligheid verbeteren.

vrijdag 26 september 2014

Een uniek systeem

Station Haarlem, de daluren zijn aangebroken. In de Stationshal staan meerdere NS-medewerkers. Eén van hen staat met een strenge blik vlak voor me, met  arendsogen houdt zij alles in de gaten. Opeens vliegt ze als een roofvogel op een prooi af op een reiziger maar schijn bedriegt: ze heeft een oudere dame in het vizier die wat verward staat te kijken bij een kaartautomaat. “Daar staat nog een automaat hoor, daar kunt u losse kaartjes kopen,”, wijst zij de reizigster, “dan hoeft u nu niet een OV-chipkaart te kopen en daar meteen 20 euro op te zetten”. Tegelijkertijd loopt een vrolijke roodharige NS-medewerkster op de automaat ernaast af, waar zich inmiddels een klein groepje grijsharige dames voor heeft geschaard. “Met korting meereizen? Ja hoor dat kan, allemaal even een OV-chipkaart kopen en daar 10 euro opzetten, dan even allemaal meereiskorting laden iedere keer voor het inchecken.” Nadat haar eigen woorden tot haar zijn doorgedrongen voegt ze er aan toe “niet erg handig hè?”

Kwaliteit busvervoer ontwikkelt zich steeds positiever

Uit het jaarverslag 2013 over de ontwikkeling van het openbaar vervoer in Noord-Holland blijkt dat de kwaliteit en de sociale veiligheid verder zijn toegenomen. Ook zijn de reizigers in 2013 heel tevreden over het busvervoer. Het aantal klachten laat een zeer sterke daling zien.

De kwaliteit van het busvervoer is, nu voor het derde jaar op rij, in alle drie de concessies (Gooi en Vechtstreek, Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord) verder verbeterd. Voor alle concessies geldt dat de punctualiteitscores boven de gestelde norm liggen van minimaal 85% op tijd. ‘Op tijd’ betekent dat de bus ten opzichte van de dienstregeling niet meer dan 60 seconden te vroeg is vertrokken of minder dan 180 seconden te laat vertrok. Deze positieve trend is het resultaat van een directere sturing van de provincie op de kwaliteit van de dienstuitvoering en extra inzet vanuit Connexxion om een verbetering te realiseren. Ook de ontwikkeling van de rituitval laat een positief beeld zien. In de concessies Noord-Holland-Noord en Gooi en Vechtstreek bleef de rituitval binnen de norm van maximaal 0,2%, voor Haarlem-IJmond zat de rituitval er net boven. Voor alle concessies is de rituitval in 2013 verder gedaald.

Het aantal incidenten in de drie OV-concessies is in 2013 behoorlijk afgenomen ten opzichte van 2012. Sinds de plaatsing van camera’s in alle bussen in 2012 is deze daling ingezet en deze lijn is doorgezet. In totaal liet 2013 een daling zien in het aantal incidenten van 35 procent. Dit is een afname van in totaal 166 incidenten. De klanttevredenheid over de sociale veiligheid is nagenoeg gelijk gebleven. In 2013 is met name ingezet op extra en meer gerichte toezicht en controle. Hierbij zijn naast de inzet van hiervoor opgeleide opsporingsambtenaren ook medewerkers ingezet op stations en in bussen om preventief toezicht te houden en reizigers waar nodig te begeleiden. Daarnaast heeft Connexxion wederom in 2013 een intensieve ‘Anti zwartrijders’-campagne in de drie concessiegebieden gevoerd. Hierdoor is het aantal zwartrijders verder teruggedrongen, maar moest er ook vaker opgetreden worden tegen reizigers als gevolg van hun agressieve gedrag tijdens de controle.

De financiële bijdragen van de provincie zijn als gevolg van de jaarlijkse indexering licht toegenomen. De opbrengsten vanuit de reizigers zijn vrijwel gelijk gebleven, behalve voor de Gooi en Vechtstreek. In deze concessie is sprake van een aanzienlijke daling van zowel de opbrengsten (12%), als het aantal reizigers. Dit is het gevolg van een forse herberekening waardoor de abonnementsopbrengsten van reizigers uit Almere naar Amsterdam, waarbij Muiden als centrumzone werd gebruikt, niet meer toevallen aan de concessie Gooi en Vechtstreek.

In regio’s waar de reizigersvraag te laag is voor regulier busvervoer, vormen buurtbussen een belangrijke aanvulling op het openbaar vervoernetwerk. De buurtbussen worden gerund door vrijwilligers uit de betreffende regio’s en ontvangen jaarlijks subsidie van de provincie Noord-Holland. Alle buurtbussen moeten minimaal 400 reizigers per maand vervoeren. In 2013 voldeden alle buurtbussen aan deze norm van de provincie.

donderdag 25 september 2014

Gelderland wil meer ruimte voor de fiets in de stad

Provincie Gelderland wil meer ruimte voor de fiets in de stad. Dat is de belangrijkste ambitie in de ‘Fietskoers’ die Gedeputeerde Staten hebben vastgesteld. Steden groeien snel en zijn steeds minder goed bereikbaar. De provincie wil het fietsen in en tussen steden sneller en veiliger maken.

Gedeputeerde Conny Bieze op de fiets in Arnhem; bron provincie GelderlandMet ‘groene golven’ en brede snelfietspaden moet de fietser zo snel en veilig mogelijk op zijn bestemming kunnen komen. Dit zorgt voor een betere verkeersdoorstroming en een betere bereikbaarheid van bedrijven in de stad. Gedeputeerde Conny Bieze: “Als we vooruit willen komen in de stad dan moeten we meer ruimte geven aan de fiets. Fietsen in de stad moet sneller en veiliger.”

Momenteel woont en werkt meer dan 50% van de Gelderlanders in de stad. Het verkeer in de stedelijke netwerken wordt steeds drukker en zorgt voor filevorming en ongevallen. Gedeputeerde Bieze: “Door reizigers op drukke momenten op de fiets te krijgen zorgen we er voor dat het verkeer beter doorstroomt en mensen op tijd op hun werk kunnen komen. Goed voor de veiligheid, goed voor de economie en het is nog gezond ook!”

De e-bike wordt steeds populairder. Al bijna 10% van de Nederland fietst electrisch. Hiermee wordt fietsen op langere afstanden en op hogere leeftijden aantrekkelijker. Dit biedt kansen voor de combinatie fiets en OV op het platteland. De provincie wil het deelgebruik va e-bikes en de inzet van meerpersoonsfietsen stimuleren. Gedeputeerde Bieze: “De e-bike is een belangrijke aanvulling op het ‘Flexnet’ van flexibel openbaar vervoer, waarmee we de voorzieningen op het platteland bereikbaar willen houden”.

Het fietstoerisme en de fietsindustrie zorgen voor werkgelegenheid en dragen bij aan economische groei. De provincie wil meer ruimte geven aan innovaties op fietsgebied. In Gelderland komt de gehele productieketen bij elkaar. Fietsen worden hier  ontworpen, in elkaar gezet en geproduceerd. Gedeputeerde Bieze: “Gelderland moet de fietsproeftuin van Nederland worden. Nieuwe technologiëen, zoals e-bikes, lichtgevende belijning, zelf opwarmende fietspaden en hogesnelheidsfietsen kunnen we in Gelderland testen.”

Gelderland wil zich internationaal op de kaart zetten als dé fietsprovincie van Nederland. In 2016 wil de provincie de start van de Giro d’ Italia naar Gelderland halen. Met Arnhem en Nijmegen heeft de provincie het initiatief genomen om een bid in te dienen voor Velocity 2017: hét internationale fietscongres. Gedeputeerde Conny Bieze: “Gelderland is fietsprovincie nummer 1. Dat willen we blijven door meer ruimte te geven aan de fiets.

woensdag 24 september 2014

Jongeren presenteren advies over openbaar vervoer

Vijf leden van de Jongerenraad Overijssel en twee studenten Grafische Vormgeving van het Deltion College uit Zwolle reikten dinsdagmiddag 23 september een advies uit met ideeën om ouderen te helpen meer gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Gedeputeerde Gerrit Jan Kok (openbaar vervoer) nam het advies namens de provincie Overijssel in ontvangst. Studenten van het Deltion College hadden in opdracht van de Jongerenraad een groot bushaltebord gemaakt met daarop een samenvatting van de ideeën.

Eén van de ideeën is een buddy-project waarbij jongeren ouderen helpen wegwijs te worden in de digitale handelingen en het oefenen van het gebruik van de ov-chipkaart. Dit samen-reizen kan op een speciale dag waarbij ook korting gegeven wordt.

Daarnaast willen jongeren ouderen helpen de drempel te verlagen om gebruik te maken van het ov (met voor ouderen vaak ingewikkelde procedures op internet en met de ov-chipkaart), door versimpelde folders, websites en voorlichtingsbijeenkomsten te houden.

Gedeputeerde Kok gaf aan blij te zijn met de ideeën van de jongeren en te kijken welke onderdelen direct opgepakt kunnen worden. Ook zei hij toe de ideeën mee te nemen in gesprekken met vervoerders, die binnenkort gevoerd worden.

De gedeputeerde noemde het ‘enorme winst’ dat de jongeren en ouderen direct met elkaar in contact zijn treden om tot constructieve oplossingen te komen en eventuele generatiemisvattingen te overbruggen.

Kok: “We herkennen de verwarring die technische ontwikkelingen als ov-chipkaart oproepen bij ouderen, daarom zijn wij als provincie ontzettend blij met de ov-ambassadeurs én de Jongerenraad die samen hun krachten hebben gebundeld.”


dinsdag 23 september 2014

175 jaar spoormannen en -vrouwen

We vieren dit jaar 175 jaar spoorwegen. 175 jaar lang hebben mannen en vrouwen het mogelijk gemaakt dat treinen reden. Dat is vaak hard werken onder zware omstandigheden. De trein moet immers door. Over stoomlocomotieven wordt nostalgisch gedaan, maar de machinist en de stoker verrichtten hun werk in weer en wind en soms in afgrijselijk kou. De trein moest door. De mannen van weg en werken kwamen bij sneeuw onmiddellijk hun bed uit en gingen met handgereedschap de wissels sneeuwvrij maken. Geen werk voor watjes, want de trein moest door.

Bij een parlementaire enquête in 1881 bleek dat werkdagen van 12 tot 18 uur lang voor het spoorwegpersoneel gebruikelijk waren tegen een zeer slecht loon. De spoorwegstakingen van 1903 hebben geleid tot aanzienlijke verbeteringen en de spoorwegen kregen een Personeelsraad, een voorloper van de latere ondernemingsraden.

thumb arrienblogIn de Tweede Wereldoorlog heeft het spoorwegpersoneel het zwaar te verduren gehad. De geallieerden bombardeerden stations, viaducten en treinen, waardoor spoorwegmedewerkers om het leven kwamen. Maar de trein moest door.

Na de oorlog is heel hard gewerkt aan de wederopbouw van een zwaar beschadigd bedrijf. Alle grote doorgaande lijnen werden geëlektrificeerd, maar de trein reed door. De mannen van seinwezen vernieuwden het seinstelsel ingrijpend maar zo, dat de treinen gewoon door bleven rijden.

maandag 22 september 2014

NS Reisplanner Xtra toont nu saldo OV-chipkaart

De Nederlandse Spoorwegen heeft haar iPhone en iPad-app vernieuwd. NS Reisplanner Xtra verhelpt fouten die optraden onder iOS 8, maar introduceert ook handige nieuwe functies. Zo kan iedereen voortaan de drukte in een bepaalde trein melden. De functie is een aanvulling op de drukte-indicatie die al een tijd in de app aanwezig is. Als de informatie niet klopt, kan je dat meteen doorgeven

Topman NS hekelt ov- chipkaart

Reizen met de ov-chipkaart is soms een hele opgave en de vorm van betaling is niet meer van deze tijd. Dat zegt NS-topman Timo Huges in De Telegraaf. Huges, die nu bijna een jaar aan de top van de NS staat, vindt de ov-chipkaart verre van ideaal. 'Het ov moet simpel en toegankelijk zijn. Voor de reiziger moet het als één bedrijf voelen.'

Treinkaart vergeten? Betalen

Treinreizigers die hun nieuwe abonnement zijn vergeten, kunnen sinds een tijdje bij de NS hun geld niet meer terugkrijgen, meldt de Telegraaf. Tot voor kort hadden alle passagiers maximaal drie keer per jaar recht op teruggave. Het gaat om de abonnementen 'Altijd Vrij', 'Weekend Vrij' en 'Dal Vrij'. 1,5 miljoen klanten hebben een NS-abonnement.

vrijdag 19 september 2014

Onderzoek naar fietsparkeren op Hoofdstation Groningen

Op donderdag 18 september is een onderzoek gestart naar fietsparkeren en fietsgebruik op het Hoofdstation. Onder reizigers die met de fiets aankomen of juist vertrekken wordt tot en met 20 september een enquête gehouden. Het doel is om een goed beeld te krijgen van de behoefte aan fietsenstallingen en de goede locatie voor nieuwe fietsenstallingen op het Hoofdstation.

Het onderzoek richt zich met name op het gebruik van het openbaar vervoer voor of na het fietsen. In een studentenstad als Groningen komt maar liefst 46 procent van de treinreizigers met de fiets naar het station. De komende jaren moet er een flink aantal fietsparkeerplekken komen om in de groeiende behoefte te voorzien. Op het Hoofdstation zijn nu ongeveer 10.000 fietsparkeerplekken. In 2030 moeten dat er 17.500 zijn.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de projectgroep van Groningen Spoorzone. De enquêteurs staan bij het Stadsbalkon, de fietsflat (naast het KPN-gebouw), de NS-stalling en aan de achterkant van het station bij de Achterweg. Voor een betrouwbaar onderzoek zijn ongeveer 500 ingevulde vragenlijsten nodig.

donderdag 18 september 2014

Eerste exemplaar 'Groningen op de rails' uitgereikt in provinciehuis

‘Groningen op de rails; Railvervoer 1860-2020’, zo heet het nieuwste boek van stadshistoricus Beno Hofman. Hij maakte het boek in opdracht van de provincie Groningen. Het eerste exemplaar werd op zaterdag 13 september tijdens Open Monumentendag uitgereikt in het provinciehuis aan gedeputeerde Mark Boumans.

In het boek kijkt Hofman niet alleen naar het verleden, maar blikt hij ook vooruit naar toekomstige ontwikkelingen. Hij vertelt over het vervoer per paard en wagen en per trekschuit, zoals dat eeuwenlang ging. En over de eerste trein die Groningen binnenreed in 1866. Hofman gaat daarna in op de verdere ontwikkelingen op het spoorwegennet sindsdien. In het boek wordt ook stilgestaan bij spoorprojecten die op dit moment plaatsvinden, zoals Groningen Spoorzone en het Wunderlineproject.
>

woensdag 17 september 2014

Wunderline Community opent nieuw kantoor in Oldenburg

In het Duitse Oldenburg is op woensdag 17 september het nieuwe kantoor geopend van de Wunderline Community, het netwerk dat zich sterk maakt voor het verbeteren van de spoorlijn Groningen - Bremen. Het kantoor opent zijn deuren in Oldenburg op initiatief van de provincie Groningen, die het belangrijk vindt om de ambities voor de verbeterde treinverbinding ook in Duitsland zichtbaar te maken.

Als het aan de provincie Groningen ligt kunnen reizigers in de toekomst binnen twee uur van Groningen naar Bremen met de Wunderline. Nu duurt deze reis nog bijna drie uur. Een verbeterde spoorverbinding tussen Groningen en Bremen brengt (Noord-)Nederland en (Noord-)Duitsland dichter bij elkaar. Een snelle verbinding biedt kansen om kennis, goederen en ervaringen gemakkelijker uit te wisselen en te zorgen voor groei en ontwikkeling. Dat geldt zowel voor het toerisme als het bedrijfsleven.

De provincie werkt binnen the Wunderline Community samen met verschillende partijen in Noord-Nederland en Duitsland. Er is al een aantal resultaten geboekt. Zo is de spoorverbinding tussen Groningen en Leer verbeterd. De opening van een nieuw kantoor in Oldenburg komt daar nu ook bij.

dinsdag 16 september 2014

Volop stoom in Spoorwegmuseum tijdens viering 175 jaar spoorwegen

Het  hele weekend van 20 en 21 september kun je terug naar de tijd van hete kolen, schitterende locomotieven en heel veel stoom. Topattracties zijn twee grote stoomlocomotieven: Locomotief NS 7742, ook wel bekend onder de naam Bello, en een stoomlocomotief van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Beide locs zijn het hele weekend onder stoom. Bezoekers kunnen meerijden in het aangekoppelde restauratierijtuig. Verder zijn in het Spoorwegmuseum veel bijzondere stoommachines te bewonderen: een stoomwals, stoomtrekkers, een vrachtauto op stoom, een stoomtractor, een stoomfiets en een locomobiel. Bijzonder is de brandweerspuit uit 1910 van de Stichting Stoomspuit Gorkum die op stoom werkt. De kar wordt getrokken door paarden.

Op zaterdag 20 september is het precies 175 jaar geleden dat er voor het eerst een trein reed in Nederland. De Arend en De Snelheid trokken de rijtuigen van Amsterdam naar Haarlem. Dit heuglijke feit viert Het Spoorwegmuseum een weekend lang met het evenement Stoom! Naast allerlei bijzondere kleinere stoommachines zorgen twee grote stoomlocomotieven voor een spectaculaire show. Zaterdag 20 september om 18.00 uur gaan alle stoommachines die kunnen rijden in optocht door de binnenstad van Utrecht.

Van Museumstoomtram Hoorn – Medemblik ontvangt Het Spoorwegmuseum de Bello (Locomotief NS 7742). Deze stoomlocomotief viert dit jaar haar 100e verjaardag. Bello werd in 1914 gebouwd voor de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, een voorloper van de Nederlandsche Spoorwegen. De Bello trok tot 1955 de tram naar Bergen aan Zee. Dit voorjaar is Bello in de werkplaats van de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik gerestaureerd en speciaal voor de verjaardag van de spoorwegen komt zij onder stoom in Het Spoorwegmuseum.

De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij brengt een grote stoomlocomotief uit de 23-serie. Het museum koppelt een van haar mooiste restauratiewagens aan, de WR 4249. Dit rijtuig deed in de jaren 50 dienst  voor Wagon-Lits op de Holland-Scandinavië Express. De stoomlocomotief en wagon maken korte ritjes over het inmiddels afgesloten spoor richting Lunetten. Bezoekers kunnen meerijden.

Gelijktijdig met het evenement Stoom! zijn in Het Spoorwegmuseum twee tentoonstellingen over het begin van de spoorwegen te zien. Ingenieur Frederik Willem Conrad stond aan de basis van de aanleg van de eerste spoorlijn in Nederland. De tentoonstelling ‘F.W. Conrad, spoorwegpionier’ toont een overzicht van zijn leven en werk. Bij ‘Iconen van het spoor’ zijn de oudste stoomlocomotieven van Europa te zien. Locs uit Engeland, Duitsland, Frankrijk en Zweden vertellen het verhaal van het begin van de spoorwegen in Europa. Zondag 21 september is de laatste kans om deze unieke locomotieven bij elkaar te aanschouwen.

zaterdag 13 september 2014

Loket gevonden voorwerpen GVB verhuist naar Remise Lekstraat

Het​ GVB loket waar men verloren voorwerpen op kunt halen, gaat verhuizen. Vanaf maandag 15 september is het loket te vinden in Remise Lekstraat, Kromme Mijdrechtstraat 25.

donderdag 11 september 2014

Komend weekend geen treinverkeer tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist

In het weekend van 13 en 14 september verricht ProRail grootschalige werkzaamheden rond het spoor in Bunnik. Er worden damwanden ingebracht voor een nieuwe autotunnel onder het spoor door. Als de autotunnel klaar is, eind 2015, wordt de situatie rond station Bunnik een stuk veiliger. Door de werkzaamheden kunnen er geen treinen rijden tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist.

Voordat op zaterdag de damwanden worden ingebracht wordt eerst het hele spoor weggehaald. Op zondag worden spoor en bovenleidingen teruggebouwd en vanaf maandag rijden de treinen weer. In het weekend kunnen er geen treinen rijden tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist. NS laat bussen rijden. Reizigers tussen Utrecht Centraal en Nijmegen kunnen reizen via 's-Hertogenbosch. Reizigers wordt geadviseerd goed voorbereid op weg te gaan en de Reisplanner van NS te raadplegen.

De overweg Groeneweg in Bunnik wordt op termijn opgeheven. ProRail bouwt naast de autotunnel ook een fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor door. De voorbereidende werkzaamheden voor deze tunnel zijn intussen gestart. Eind 2015 zijn de autotunnel en de fiets- en voetgangerstunnel klaar. De veiligheid in Bunnik verbetert dan aanzienlijk, omdat wegen en spoor elkaar niet meer gelijkvloers kruisen.

woensdag 10 september 2014

Spoorwerkzaamheden deze herfstvakantie

Vakantiegangers die in de herfstvakantie met de trein reizen, moeten op meerdere trajecten en locaties rekening houden met extra reistijd. ProRail vernieuwt daar spoor en stations.

Sommige werkzaamheden kunnen technisch en logistiek niet worden uitgevoerd zonder het treinverkeer stil te leggen. Om de hinder in totaal te beperken wordt daarom zoveel mogelijk werk ineens verzet. Het gaat om werk aan onderdoorgangen, geluidsschermen, spoorapparatuur, nieuwe spoorstaven, dwarsliggers en spoorgrind (ballast).

In overleg met de vervoerders is ook dit jaar veel spoorwerk in de herfstvakantie ingepland. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek de reisplanner te raadplegen via ns.nl of Teletekst pagina 751.

De herfstvakantie voor scholen in Noord-Nederland is van 11 tot 19 oktober en Midden- en Zuid-Nederland van 18 tot 26 oktober. In de weekeinden van die periode wordt er verspreid over heel Nederland gewerkt en op doordeweekse dagen vooral in de regio waar dan vakantie is.

Ook buiten de vakanties staan er werkzaamheden gepland zoals bij Schiphol. Kijk voor meer informatie over de meest impactvolle buitendienststellingen voor reizigers op www.prorail.nl/werkzaamheden.

Meest impactvolle werkzaamheden voor reizigers in de herfstvakantieperiode
Datum Duur Traject Omschrijving
10-13 okt Weekend Lelystad-Weesp Spooruitbreiding
11-13 okt Weekend Maastricht-Sittard Spoorvernieuwing en geluidsschermen
15-20 okt Vijf dagen Groningen-Leeuwarden Aanleg onderdoorgang Veenwouden
16-20 okt en 25-27okt Vier dagen/een weekend Sauwerd-Roodeschool Spoorvernieuwing
18-20 okt Weekend Heerhugowaard-Obdam Vernieuwen deel bovenleiding
18-24 okt Zes dagen Alle sporen Tilburg Aanleg drie onderdoorgangen
18-27 okt Negen dagen Vlissingen-Goes Spoorvernieuwing
18-27 okt Negen dagen Zutphen-Dieren, Zutphen-Apeldoorn Vernieuwing spoor op brug, perrons diverse stations
18-21 okt Drie dagen Zutphen-Winterswijk-Doetinchem Vernieuwing spoorapparatuur
25-27 okt Weekend Amsterdam-Haarlem Perron Spaarnwoude vernieuwd
25-27 okt Weekend Vlaardingen-Hoek van Holland Aanpassing wissels

dinsdag 9 september 2014

Rover lanceert volle treinen-app

Rover lanceert een app voor android waarmee reizigers kunnen doorgeven wanneer zij in een (over)volle trein zitten. Rover wil de meldingen gebruiken om nog eenvoudiger volle treinen in kaart te brengen voor spoorvervoerders zodat materieelinzet hier op aangepast kan worden. De app is gratis te downloaden via Google Play. Binnenkort verschijnt ook een app voor de iPhone, daarnaast kan ook gebruik gemaakt worden van de website www.volletreinen.nl.

Rover opende in december 2011 het online meldpunt volle treinen. Dit meldpunt bleek te voorzien in een behoefte van de reiziger en krijgt meer dan 10.000 meldingen per jaar te verwerken. NS liet meerdere malen aan Rover weten onder meer op basis van het meldpunt treinen te verlengen. Met de nieuwe app 'Meldpunt volle treinen' wordt melden nog makkelijker en krijgen we voor de vervoerders de beschikking over exactere gegevens. Hiernaast breidt NS breidt binnenkort de Reisplanner Xtra app uit met een feedback-knop waarmee reizigers deze herfst meldingen door kunnen geven aan NS over hun treinreis en eventueel te drukke treinen.

Via de app van Rover kunnen overvolle treinen van alle spoorvervoerders gemeld worden. Binnengekomen meldingen worden iedere dag automatisch aan NS doorgegeven, andere vervoerders ontvangen periodiek de meldingen. Het meldpunt geldt als aanvulling op de maatregelen die vervoerders zelf treffen en helpt Rover vinger aan de pols te houden. Zo zet NS deze herfst extra materieel in en wordt de drukte na de zomervakantie actief gemonitord.

Niet iedere volle trein is per definitie overvol, vooral sprinters zijn erop gebouwd reizigers staand te vervoeren. Daarnaast kunnen ook verstoringen er voor zorgen dat het drukker is of een andere trein dan gepland komt voorrijden. Rover roept reizigers op de trein te melden indien zij het langer dan 15 minuten zonder zitplaats moeten stellen. De nieuwe app is in samenwerking met NS tot stand gekomen.

Komend weekend werkzaamheden in Roosendaal en Oudenbosch

In Roosendaal worden komend weekend 21 liggers op hun plaats gehesen voor een nieuw viaduct aan de Vaartkant. Tegelijkertijd wordt er in Oudenbosch bij de Zeggeweg een betonnen plaat tussen het spoor gereden. Deze plaat vormt het dak van een nieuwe onderdoorgang voor het wegverkeer. Vanwege beide werkzaamheden is er zaterdag en zondag geen treinverkeer mogelijk tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe.

Het nieuwe viaduct dat ProRail samen met aannemer CFE bouwt in opdracht van de gemeente Roosendaal, wordt onderdeel van een nieuwe verbindingsweg tussen de bedrijventerreinen Majoppeveld en Borchwerf. Net als twee weken geleden, toen de liggers voor het viaduct aan de Leemstraat werden geplaatst, gaat het ook komend weekend om 21 liggers die tussen de 49 en 52 ton wegen. Ze zijn 35 meter lang en worden geplaatst met een 700 tons kraan. De ruwbouw van het viaduct wordt dit najaar overgedragen aan de gemeente die de weg zal afbouwen.

In Oudenbosch wordt komend weekend in opdracht van de gemeente Halderberge een betonnen plaat van circa 11 meter breed en 35 meter lang op zijn plaats gelegd. Het 1,1 miljoen kilo wegende gevaarte wordt met platte wagens tussen het opgebroken spoor gereden. Dit zal naar verwachting zondag plaatsvinden tussen ongeveer 01:00 en 05:00 uur 's ochtends. Daarna wordt het spoor weer teruggebouwd zodat het spoor maandagochtend weer beschikbaar is voor de treinen. De werkzaamheden zijn het hele weekend te volgen vanaf een tribune die staat op het grasveld naast het bouwterrein aan de Zeggeweg.

In verband met beide werkzaamheden rijden er komend weekend geen treinen tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe. NS zet stop- en snelbussen in en adviseert reizigers voor vertrek de reisplanner te raadplegen op www.ns.nl of via de de NS reisplanner Xtra app of te bellen met 0900-9292 (€ 0,70 per minuut).

woensdag 3 september 2014

Grote spoorvernieuwing in Zeeland

ProRail gaat in de herfstvakantie ruim 7 kilometer spoor vernieuwen in Zeeland. Ook wordt er een tiental wissels vernieuwd en worden in Goes raildempers geplaatst. Door het spoor tijdig te vernieuwen blijft het in goede conditie en kunnen de treinen er veilig overheen blijven rijden. Vanwege de werkzaamheden rijden er van zaterdag 18 oktober tot en met zondag 26 oktober geen treinen maar bussen tussen Vlissingen en Kruingingen - Yerseke.

Het vernieuwen van het spoor vindt plaats op verschillende locaties. In Goes gaat het om bijna 5 kilometer spoor en twee wissels en in Vlissingen gaat het om ongeveer 2 kilometer spoor en nog eens 8 wissels. Ook wordt de overweg Kloetingseweg vernieuwd. Daarnaast wordt op beide locaties een aantal wissels definitief verwijderd omdat ze niet meer worden gebruikt.

In Goes worden gelijk met de vernieuwing van het spoor ook raildempers geplaatst. Deze dempers worden op de spoorstaaf gemonteerd en verminderen het geluid van passerende treinen met gemiddeld 3db. De plaatsing is onderdeel van het geluidsaneringsprogramma 'Zeeuwse lijn' dat ProRail uitvoert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De werkzaamheden zijn in overleg met de vervoerders gepland en bewust gecombineerd om de hinder te beperken. NS heeft voor haar reizigers een speciale pagina gemaakt over de gevolgen voor het treinverkeer: www.ns.nl/treinverkeerzeeland. Ook adviseert NS reizigers kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen op www.ns.nl en raadt reizigers aan rekening te houden met 30 tot 60 minuten extra reistijd, afhankelijk van het moment waarop men reist.

dinsdag 2 september 2014

Rijdt de laatste trein niet? NS brengt je thuis

Reizigers die door vertraging of het uitvallen van de laatste trein op een station stranden, worden vanaf volgend jaar door NS naar huis gebracht. Dat staat in afspraken die staatssecretaris Wilma Mansveld met de vervoerder maakt voor de nieuwe vergunning, die volgend jaar begint en tot 2025 loopt. Daarover bericht Metro. .

Commissie positief over extra sneltrein Groningen - Leeuwarden

Maandag 25 augustus 2014 besprak de gecombineerde commissie over de functionele- en veiligheidsmaatregelen die nodig zijn om een extra sneltrein Leeuwarden-Groningen te laten rijden. Wel of niet een fietstunnel aanleggen onder de spoorwegovergang naar de Schrans. De inspreker van het wijkpanel Camminghaburen uitte zijn zorgen over de geluidsoverlast die deze extra treinverbinding volgens hem zal opleveren.

Het grootste deel van de commissie is positief over een extra sneltrein Leeuwarden-Groningen (ESGL). Deze extra trein is hard nodig gezien de volle treinen. In dit collegevoorstel  is het college ervan uitgegaan dat er geen ondertunneling voor fietsers bij de Schrans komt of aan de westkant van het station. De commissie maakt zich zorgen over het toenemende aantal fietsers wanneer er weer meer gebouwd wordt in De Zuidlanden. Ook over de kosten voor de gemeente omdat de gemeente de kosten voor latere aanpassing zelf moet betalen. Nu is er geld beschikbaar uit het ESGL project om ondertunneling te financieren. Daar is echter een risico aan verbonden omdat Prorail dan de uitvoering doet en de gemeente daarin niet kan sturen. De gemeenteraad praat verder over dit onderwerp tijdens het Politiek Podium op 8 september.

Lasersysteem reinigt spoor na bladval

Met de in aantocht zijnde herfst speelt ook de kwestie van gladde sporen door vallende bladeren weer op. Om dit te bestrijden gebruikt ProRail het zogenoemde Sandite, een gel bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. Dit jaar experimenteert de spoorbeheerder echter ook met twee andere methodes om de gladde sporen te bestrijden: een watersproei-installatie en een laser. (Copyright: Roel Hemkes) (Copyright: Roel Hemkes) Bij het laatste systeem wordt laserlicht via glasvezel naar een optisch apparaat gestuurd, die het licht in een smalle bundel nauwkeurig op het spoor richt (laserablatie).

maandag 1 september 2014

NS mag spitstarief onder voorwaarden invoeren

De NS mag treinreizen in de spits duurder maken als het kan aantonen dat het de overvolle treinen in de spits op geen enkele andere manier kan bestrijden. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Ondanks eerdere kritiek blijft Mansveld 'tariefdifferentiatie' in de aangepaste vervoersafspraken een goed middel noemen om reizigers meer over de dag te spreiden.

Gratis OV voor 65-plussers een succes

Amsterdamse 65-plussers met een minimuminkomen die gebruikmaken van het abonnement zijn blij met de gratis OV-voorziening, zo blijkt uit een evaluatie van de proef. Sinds de start van de proef in september 2013 is het abonnement massaal aangevraagd en wordt het veelvuldig gebruikt. Het leeuwendeel (85 procent) van de ouderen gebruikt het abonnement dagelijks tot wekelijks. Ze geven aan vaker de deur uit te gaan door het OV-abonnement en meer contact met mensen te hebben. Bijna 90 procent van de Amsterdamse 65-plussers zegt hierdoor beter in hun vel te zitten.

Met het gratis OV-abonnement kunnen Amsterdamse 65-plussers met een minimuminkomen doordeweeks vanaf 09.00 uur en in het weekend gratis gebruikmaken van het openbaar vervoer. Aanvragen van het gratis abonnement kan nog tot 31 december 2014

Ook het College van Burgemeester en Wethouders van Amsterdam is tevreden met de proef en onderzoekt of het in 2015 een vervolg kan krijgen. Vooralsnog loopt de proef af op 31 december 2014.