vrijdag 31 oktober 2014

Meer zitplaatsen op de Maaslijn

Op maandag 27 oktober werd voor de eerste keer extra treinstellen ingezet tijdens de ochtend- en avondspits. Met de extra treinen op de Maaslijn moet er een einde komen aan overvolle treinen tussen Roermond en Nijmegen.

De extra treinstellen levert volgens verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck ongeveer 600 extra (zit)plaatsen op.

Om de extra capaciteit te vieren werd er maandagochtend gratis koffie geschonken op onder andere het station in Venray. De koffie werd uitgedeeld door gedeputeerde Patrick van der Broeck, Veolia-directeur Manu Lageirse en een aantal raadsleden.


De Maaslijn is de drukst bereden regionale spoorlijn van Nederland. Tot voor kort was de trein genoodzaakt, vanwege de beperkte capaciteit, om reizigers achter te laten op het perron. Gedeputeerde Patrick van der Broeck: “De Maaslijn heeft bewezen een voor de regio essentiële verbinding te zijn die ook en vooral in de context van de arbeidsmarktontwikkeling, zorgmogelijkheden en studiekeuzemogelijkheden van onschatbare waarde is voor de regio.”

De uitbreiding is binnen de huidige concessie van tijdelijke aard. Als rond 2020 de elektrificatie van de Maaslijn gerealiseerd is, hoopt Van der Broeck dat aan alle overlast een einde is. Elektrificatie zal de situatie structureel oplossen. Ook de kansen tot aanhaking aan prestigieuze projecten als Greenport Venlo, Brainport Eindhoven en Healthvalley Nijmegen-Arnhem wordt voor de regio significant versterkt wanneer de Maaslijn up to date is volgens de maatstaven van de 21e eeuw.
>

donderdag 30 oktober 2014

Nieuwe bussen voor West- en Oost-Brabant

De provincie Noord-Brabant en het Reizigersoverleg Brabant hebben kennis gemaakt met de nieuwe bussen van Arriva die gaan rijden in de regio’s West- en Oost-Brabant. De verschillende typen bussen werden op 29 oktober gepresenteerd bij het Provinciehuis in ‘s-Hertogenbosch. 

Naast het presenteren van de bussen hebben gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant en Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland, een schoolklas van de Herman Broeren School een eerste rit naar de Efteling aangeboden.

Arriva gaat in Oost- en West-Brabant een aantal verbeteringen doorvoeren in het busvervoer. Zo komt er een nieuwe busvloot van circa 330 nieuwe milieuvriendelijke bussen. Van de bestaande vloot worden er 92 bussen ingezet in de regio Oost-Brabant. Deze bussen worden aangepast aan de eisen van de nieuwe concessie. Bovendien worden alle bussen in de loop van 2015 voorzien van gratis wifi.

Ruud van Heugten, gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Noord-Brabant: Brabant krijgt de beste bussen die er op dit moment voor handen zijn. Ze zijn voorzien van alle gemakken voor de reiziger en de chauffeurs, schoon voor het milieu en grotendeels afkomstig van een Brabantse leverancier. Daarnaast levert het onderhoud van de bussen ook nog eens tientallen banen op voor de komende jaren. Hier mogen we als Brabant heel tevreden mee zijn.”

Met ingang van zondag 14 december 2014 gaat Arriva het busvervoer verzorgen in West- en Oost-Brabant.

ProRail test spoortunnel Delft

Zaterdag 1 november is het zover. Na jaren van bouwen aan de spoortunnel en het ondergrondse station in Delft, gaat gebeuren waar honderden spoorwerkers de afgelopen jaren aan hebben gebouwd: ProRail test aanstaande zaterdag met de eerste testtrein de ruim 2 kilometer lange tunnel.

Het oude tweesporige spoorviaduct, zo kenmerkend in Delft, zal binnenkort worden ingeruild voor een stille tunnel met ruimte voor vier sporen. Met vier sporen is een betere doorstroming van het treinverkeer mogelijk, wat ook in de rest van Nederland voordelen biedt. Het ondergrondse station krijgt daglicht op de perrons en de bovengrondse stationshal is voorzien van een karakteristiek plafond. Het nieuwe station biedt straks ruimte aan tienduizenden bezoekers, is groots van opzet en biedt de reiziger extra comfort, ondermeer door de nieuwe winkels.

De nieuwe spoortunnel en het station zijn bouwkundig zo goed als klaar en op dit moment is de testfase door ProRail in volle gang. In de testfase wordt beproefd of alle systemen in de tunnel goed op elkaar zijn afgestemd. Veiligheid voor de reizigers is hierbij het uitgangspunt. Het testen is de laatste fase voor de ingebruikname van de nieuwe tunnel en het station. ProRail is gestart met de bouw in 2009 en de eerste reizigerstrein kan gaan rijden in het voorjaar van 2015.

woensdag 29 oktober 2014

Aangepaste dienstregeling NS duurt gehele dag bij extreem weer

De komende winter blijft bij extreem weer de aangepaste dienstregeling van NS de hele dag van kracht. De spoorvervoerder wilde het beperken tot één dagdeel, maar uit onderzoek blijkt dat de hinder voor reizigers hierdoor uiteindelijk juist zou toenemen. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld woensdag aan de Tweede Kamer geschreven. Om de problemen in de winter beter aan te kunnen, zijn verder op 55 risicolocaties de wissels verbeterd. Op nog eens zestien locaties wordt daaraan gewerkt.

dinsdag 28 oktober 2014

Reizen in de Randstad met de OV-chipkaart

Een politicus had mij gevraagd om een excursie te regelen om praktijkproblemen te laten zien. Hij had een OV-chipkaart aangeschaft en werd vergezeld door twee jonge medewerkers. We troffen elkaar op Den Haag Centraal, in de mooie ruimte waar NS en HTM loketten delen. Ik stelde voor om naar Leidschendam-Voorburg te reizen. Er is veel informatie voorhanden in het station, maar noch hij noch ik konden ter plaatse de goede informatie vinden.  De jonge medewerkers gingen onmiddellijk de iPhone raadplegen en ontdekten wel Voorburg  ’t Loo maar niet Leidschendam-Voorburg. Na enige tijd ontdekten zij dat we lijn E moesten hebben. Maar waar gaat lijn E? Geen enkel bord binnen zichtafstand op Den Haag Centraal wijst de weg naar lijn E. Wat is overigens lijn E in Den Haag?
In Leidschendam-Voorburg stelde ik voor om terug te reizen naar Den Haag Laan van Nieuw-Oost-Indië. Dan doen zich twee mogelijkheden voor: terug met lijn E of met een tram. We kozen voor de tram omdat die het eerste ging. Iedereen zocht zich wezenloos om een incheckpaal te vinden en men spoedde zich het perron op. Ik heb hen tijdig gestopt en verteld dat bij de tram de paal niet op het perron maar in het voertuig is.

NS wil één provider voor wifi in de trein en op stations

De Nederlandse Spoorwegen gaan op zoek naar een mobiele provider die zowel op stations als in  intercitytreinen wifi kan aanbieden. Tot nu toe wordt in treinen wifi via T-Mobile aangeboden, terwijl op 48 stations wifi via KPN wordt aangeboden, volgens de NS geen ideale situatie. De spoorvervoerder is volgens NRC bezig om een aanbesteding op te stellen waarbij de mobiele providers in Nederland worden uitgenodigd om een bod te doen.


vrijdag 24 oktober 2014

De weg kwijt in het productenwoud

Het NS Groepsretour is een superhandig kaartje, zo vond ook onze collega van Treinreiziger.nl die 10 prijswinnaars met het kaartje op pad stuurde naar Amsterdam. Deelnemers aan het groepsretour hoeven namelijk alleen een gelijke bestemming te hebben. Eén van de prijswinnaars werd echter uit de trein gezet door een conducteur die niet bekend was met de voorwaarden van het kaartje en zag daarmee zijn gewonnen dagje aardig verziekt worden. Het komt helaas vaker voor dat personeel niet goed geïnformeerd is over reisvoorwaarden en dit pakt zelden goed uit voor de reiziger. Een reiziger bij wie de business card niet wordt geaccepteerd omdat de variant zonder pasfoto niet bekend is, een reiziger die met een geldige fietsdagkaart de trein uit wordt gezet omdat de afwijkende spitstijden niet bekend zijn, een reiziger die op station Roosendaal de trein wordt uitgezet om uit te checken terwijl dit niet nodig is.. bij Rover komen genoeg voorbeelden binnen.

Bus duikt ver onder prijs vliegtuig en trein

Voor een paar euro op en neer naar Berlijn of Londen. Alleen liften is goedkoper. Busmaatschappijen bieden stedentrips aan voor prijzen waar trein en vliegtuig niet aan kunnen tippen.

Reizen naar steden als Parijs, Londen en Berlijn liggen voor een paar tientjes binnen bereik. Vanaf 30 oktober kunnen Nederlandse reizigers op de Duitse Flixbus stappen. De bus vertrekt vanaf Amsterdam, Groningen en Enschede in eerste instantie naar Bremen, Hamburg, Hannover en Berlijn. De lage prijzen zijn niet tijdelijk, stelt Flixbus. Als de stoelen volledig bezet zijn, rijden de bussen zonder verlies.

Ook het Franse Veolia is actief op de markt, met Eurolines. Uit Engeland komt Megabus. Flixbus werkt bij de verkoop van reizen volgens hetzelfde principe als vliegtuigmaatschappijen: hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper het kaartje. Gemiddeld is een ticket 70 procent goedkoper in vergelijking met de trein of de auto, stelt Flixbus.
.
Het prijsverschil van de bus met het vliegtuig of de trein kan op een retour kan 70 tot 90 euro bedragen. Wie vroeg beslist, kan soms zelfs al voor 3 euro heen en weer naar Londen of Berlijn. Een enkele reis met de trein naar Berlijn kost al snel 39 euro, als de ticket ten minste 2 tot 3 maanden van tevoren is geboekt. Een kaartje kopen bij de buschauffeur kan ook, meldt Flixbus. Een retourtje Enschede - Berlijn kost dan wel 47 euro. En de bus kan al volzitten.

zondag 19 oktober 2014

Deel postperron station Tilburg ingestort

Een deel van het postperron van het station Tilburg is zaterdag ingestort. Hierbij is 1 persoon gewond geraakt. Het slachtoffer is niet in kritieke toestand.

Het deel van het perron dat aan het begin van de avond is ingestort moest voor het plaatsen van de Willem II passage verwijderd worden. Tijdens zaagwerkzaamheden is het echter eerder dan bedoeld ingestort. Het terrein rond de Willem II Passage is afgezet en er wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak van de instorting.

In verband met het onderzoek zijn de bewaakte en onbewaakte fietsenstalling op het station afgesloten. Tot nader bericht is het niet mogelijk om hier fietsen op te halen of te stallen. Ook de tribune op het postperron bij de Willem II Passage is tijdelijk niet toegankelijk.

Naast werkzaamheden aan de Willem II passage wordt er ook gewerkt aan het inschuiven van de stationspassage. Deze werkzaamheden gaan gewoon door. Door het inschuiven van de passages rijden er van 18 tot 23 oktober geen treinen van en naar Tilburg.


Spoorlijn afgesloten als wandel- en fietspad

Tijdens de gehele periode dat de aannemer bezig is met het demonteren van de oude spoorlijn Santpoort-IJmuiden is het spoor niet toegankelijk als wandel- en fietspad. Vanwege de veiligheid is de spoorlijn op de zichtbare open plaatsen zoveel mogelijk afgezet met hekken met daarop (informatie)borden. Na enkele meldingen van bezorgde bewoners aan de Leeuweriklaan in Driehuis worden de hekken daar extra afgesloten en wordt er een hek geplaatst vlakbij het speelveldje. Dit zal in week 44 gebeuren.

In verband met de herfstvakantie zal de aannemer in week 43 geen werkzaamheden uitvoeren met betrekking tot het demonteren van de oude spoorlijn. In week 44 gaan zij weer starten en worden de eerste spoorstaven verwijderd.

donderdag 16 oktober 2014

Kamer wil helemaal niet af van ov-chipkaart

Een grote meerderheid van de Tweede Kamer wil de ov-chipkaart niet afschaffen, maar doorontwikkelen. Dat bleek vandaag tijdens een Kamerdebat met staatssecretaris Mansveld (Spoor). Mansveld zei te betreuren dat er door uitlatingen van Kamerleden in verschillende media 'een sfeer is ontstaan waarin de ov-chipkaart zomaar weggegooid kan worden'. 'Dat is niet het geval', voegde ze toe. 

woensdag 15 oktober 2014

'Ov-kaart is hard aan verbetering toe'

De ov-chipkaart moet verbeterd worden, niet afgeschaft. Alternatieven zoals reizen met je mobiele telefoon of bankpas zijn er namelijk niet; daar is de technologie nog helemaal niet klaar voor. Dat zegt universitair docent Jasper van Kuijk en coördinator van het Afstudeerlab van de TU Delft. "Het grootste probleem met de kaart is dat die oorspronkelijk niet is ontworpen om het de gebruiker - de openbaarvervoerreiziger dus - makkelijker te maken, maar vanuit de belangen van bedrijven'', aldus Van Kuijk woensdag. 

NS houdt vast aan ov-chipkaart

De NS houdt vast aan de OV-chipkaart. Dat zei een woordvoerder naar aanleiding van het bericht in het AD dat de Tweede Kamer af wil van de kaart. "Het is een mooi product, dat overal in het openbaar vervoer in Nederland te gebruiken is. Het is niet verstandig om nu de ov-chipkaart af te schaffen en een heel nieuw systeem in te voeren'', aldus de woordvoerder. 

Acht redenen om de OV-chipkaart af te schaffen

Morgen debatteert de Tweede Kamer over de OV-chipkaart. Een meerderheid lijkt voor afschaffing te zijn. Daar ben ik het wel mee eens. De OV chipkaart is een privacynachtmerrie, geldklopperij, en totaal niet gebruikersvriendelijk.

De OV chipkaart is een privacynachtmerrie. Al je reizen worden centraal opgeslagen. Je moet inchecken als je een abonnement of voordeelurenkaart hebt. Voor abonnementhouders is dat onzin: die betalen een vast bedrag per maand of per jaar. Voor hun zijn de ritgegevens dus irrelevant. Voor veel mensen is er geen alternatief voor het openbaar vervoer. 

dinsdag 14 oktober 2014

700 Fietsparkeerplekken extra bij station Muiderpoort

Bij station Muiderpoort komen 700 extra fietsparkeerplekken. De voorbereidende werkzaamheden zijn begonnen. Streven is dat alle nieuwe fietsenrekken er voor de kerstvakantie 2014 staan.

In de Pontanusstraat komen nu ook fietsenrekken te staan, aan de spoorzijde. De werkzaamheden worden stapsgewijs uitgevoerd zodat er voldoende parkeerplek voor fietsers aanwezig blijft. Om te zorgen dat de rekken niet onnodig bezet worden door verwaarloosde fietsen en fietswrakken geldt rondom het station al een maximale parkeerduur van 14 dagen. De werkzaamheden worden uitgevoerd door ProRail, NS en stadsdeel Oost.

Niet alleen bij het Muiderpoortstation komen extra plekken: ook bij het Centraal Station zijn dit jaar extra plekken gerealiseerd, in totaal 1200 extra plekken. Bij de stations Sloterdijk, Rai, Zuid, Amstel, Science Park en Lelylaan komen de komende jaren ook extra plekken, deels overdekt. Het streven van de gemeente is om tot 2020 het totale aantal fietsparkeerplekken in de stad met 38.000 plekken uit te breiden. Hiervan komen 8000 extra plekken bij het Centraal Station. De maatregelen zijn onderdeel van het meerjarenplan Fiets waarin de gemeente samen met andere partijen investeert in beter en veiliger fietsen.

maandag 13 oktober 2014

Grote operatie NS in Tilburg

ProRail gaat vanaf zaterdag 18 oktober tot en met donderdag 23 oktober drie onderdoorgangen in Tilburg onder het spoor schuiven. De grootste weegt maar liefst 6,6 miljoen kilo en betreft de nieuwe reizigerspassage, een project van de gemeente Tilburg, ProRail en NS. Tegelijkertijd worden er ook delen van het spoor en bovenleiding vernieuwd in Gilze en Rijen en Dorst en worden er in Rijen raildempers geplaatst. Vanwege de werkzaamheden is er van zaterdag 18 tot en met donderdag 23 oktober geen treinverkeer mogelijk,  maar rijden er bussen vanuit alle richtingen van en naar Tilburg.

De drie onderdoorgangen wegen tezamen meer dan 10 miljoen kilo. Om ze te kunnen plaatsen wordt er circa 12.000 kuub grond afgegraven dat wordt afgevoerd in ongeveer  800 vrachtwagens. De tunnels zijn allemaal voorgebouwd op locatie en worden ingeschoven met een snelheid variërend van 1 tot 7 meter per uur en leggen een gemiddelde afstand van 43 meter af.

Station Tilburg gaat uitbreiden. Door het groeiend aantal reizigers en de ontwikkeling van de Spoorzone door de gemeente Tilburg, wordt het station verbouwd. Een nieuwe, veel bredere, reizigerspassage geeft de reiziger meer ruimte en vormt een belangrijke interwijkverbinding naar de noordzijde van het station . In de passage worden winkels en reizigersvoorzieningen gerealiseerd om de reis en het verblijf op het station zo aangenaam mogelijk te maken. Ook is het station straks beter toegankelijk voor mindervaliden en reizigers met bagage door liften en roltrappen naar alle perrons. Voor fietsers en voetgangers wordt een tweede passage gebouwd onder het spoor door, ter hoogte van de Willem II straat. Deze ligt 300 meter ten oosten van het station.

De periode dat er geen treinverkeer mogelijk is, wordt door ProRail ook benut om in Gilze en Rijen en Dorst het spoor te vernieuwen. In Rijen wordt zo’n 1600 meter spoor vernieuwd. Het gaat dan om nieuwe spoorstenen (ballast), dwarsliggers en spoorstaven. In Dorst wordt over een lengte van 2600 meter de bovenleiding vernieuwd. Dit alles om het spoor in goede conditie te houden zodat de treinen er soepel overheen kunnen rijden. Ook worden in Rijen 28.000 raildempers gemonteerd die het geluid van passerende treinen verminderen met gemiddeld 3db.

zondag 12 oktober 2014

Spoorvernieuwing Almere kan van start

Een goede en betrouwbare spoorverbinding tussen Almere - Amsterdam Centraal en tussen Almere - Schiphol is van groot belang voor de bereikbaarheid van de regio Amsterdam vanuit Flevoland en Noord Nederland. Met de blik op de toekomst wordt het spoor rond Almere gericht aangepast, zodat er ruimte ontstaat voor meer treinen. ProRail heeft groen licht gegeven voor diverse infrastructurele aanpassingen; de realisatie van geluidsschermen en calamiteitenvoorzieningen, aanleg van twee keersporen bij station Almere Centrum en het plaatsen van raildempers. Hiermee is het project OV SAAL (Openbaar Vervoer Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad) volledig in uitvoering. ProRail voert dit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu uit. Het ministerie heeft 173,6 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het deelproject Flevolijn van OV SAAL. 

Als er op het spoor meer treinen kunnen rijden, neemt ook de verwachte geluidsbelasting toe. Om het extra spoorgeluid te beperken wordt in Almere aan beide zijden van het spoor en op de stations in totaal circa 24 kilometer aan geluidsschermen geplaatst. Ook worden geluidsdempers op de rails bevestigd over een lengte van 260 meter. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Redubel, de BAM specialist ten aanzien van geluidsvoorzieningen, in samenwerking met enkele BAM zusterbedrijven voor calamiteitenvoorzieningen. De werkzaamheden starten voorjaar 2015 en zijn volgens planning begin 2017 afgerond.

Om meer treinen te kunnen laten rijden moet het spoor robuust en betrouwbaar zijn. Daarom worden rond station Almere Centrum twee keersporen aangelegd op een verbrede spoorbaan en komen er nieuwe wissels. Deze spoorvernieuwing is onlangs gegund aan Dura Vermeer. Dura Vermeer staat voor 160 jaar ervaring in de bouw en infrastructuur. De werkzaamheden dienen voor de dienstregeling van 2017 gereed te zijn.

Vele tienduizenden mensen maken dagelijks gebruik van de spoorverbinding tussen Schiphol - Amsterdam - Almere en Lelystad (OV SAAL), bijvoorbeeld voor studie, werk of vakantie. Denk aan de Zuidas in Amsterdam. Door de komst van de Hanzelijn kunnen reizigers uit Zwolle en Lelystad bovendien makkelijker naar Schiphol. Het aantal reizigers op dit traject zal naar verwachting blijven toenemen. Daarom wordt het spoor op tal van plaatsen verdubbeld, vernieuwd of verbeterd. Het eerste deel van OV SAAL maakt het spoor geschikt voor in totaal 12 treinen per uur van Amsterdam naar Almere. Hierna staat een vernieuwing van het spoor bij Weesp op het programma zodat vanaf 2023 de infrastructuur geschikt wordt gemaakt voor 'spoorboekloos' rijden. OV SAAL is een groot project dat wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

vrijdag 10 oktober 2014

Goederenvervoer wil vaker voorrang op het spoor

Goederenvervoerders vinden dat ze achtergesteld worden op het spoor. Dat blijkt uit de zesde spoormonitor van Autoriteit Consument & Markt (ACM), de toezichthouder op de spoormarkt. De goederenvervoerders vinden dat ProRail het personenvervoer voortrekt. Ze vinden dat ProRail het personenvervoer vaak voorrang geeft op het goederenvervoer. Ook als ProRail onderhoud aan het spoor uitvoert, is het goederenvervoer meestal de dupe. Het onderhoud gebeurt namelijk vooral ’s nachts en juist dan rijden goederentreinen. Hierdoor moeten deze treinen omrijden, komen ze te laat en maken goederenvervoerders meer kosten.

Volgens de Spoorwegwet moet iedereen gelijke toegang tot het spoor hebben. “Omdat er op het spoor een krappe capaciteit is, zijn er spanningen tussen goederenvervoer, personenvervoer en onderhoud. Die capaciteit moet op een eerlijke manier worden verdeeld” zegt Henk Don, bestuurslid van ACM. “Als vervoerders zich benadeeld voelen, kunnen ze dit bij ons melden. ACM heeft de bevoegdheid om dit soort geschillen te behandelen.”

Uit de spoormonitor blijkt daarnaast dat het spoor de afgelopen jaren beter wordt benut. Dit komt onder andere doordat de NS en regionale vervoerders zoals Arriva en Veolia, meer kilometers hebben gemaakt op het spoor.

Madurodam Spoorweken: voor de echte treinliefhebbers

Deze herfstvakantie, die loopt van 11 tot en met 26 oktober 2014, is Madurodam absoluut een bezoekje waard voor de echte treinfan. Bestuur zelf een trein, speel voor machinist en bewonder Madurodam's spoor met treinmodellen, onderdelen, rails, de miniatuur treinstations en het nieuwste miniatuurmodel van "de Koploper".

De nieuwste trein van Madurodam moet nog een naam krijgen. Als je tijdens de herfstvakantie Madurodam bezoekt, kun je in een speciale brievenbus bij de remise je naam en je gegevens posten. Op 27 oktober trekt de burgemeester van Madurodam een winnaar. Madurodam maakt de winnaar op 27 oktober bekend op madurodam.nl en via social media. De naam van de winnaar mag voor altijd op het miniatuurmodel van "de Koploper" van Madurodam prijken. Je wordt door de burgemeester van Madurodam uitgenodigd voor de officiële in gebruikname van het model met jouw naam erop.
Madurodam is in de herfstvakantie dagelijks geopend van 9:00 tot 19:00 uur, George Maduroplein 1, Den Haag.

donderdag 9 oktober 2014

'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Treinreizigers worden horendol van het vele in- en uitchecken met de ov-chipkaart tijdens een reis, terwijl vroeger één papieren treinkaartje voldeed.  Mensen vinden het reizen met de trein veel te ingewikkeld en te duur geworden. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond, die binnen 3 maanden 2400 klachten binnenkreeg. De bond vindt dat NS veel eerder de boel op orde had moeten hebben.

VDL levert bussen aan Arriva

Vrijdag 3 oktober hebben VDL Bus & Coach en Arriva Nederland het leverings- en onderhoudscontract ondertekend voor 164 nieuwe bussen met een contractwaarde van ruim € 67 miljoen.  

De nieuwe milieuvriendelijke bussen worden onderdeel van de busvloot voor de concessies Oost en West Brabant. Gedeputeerde Ruud van Heugten (Verkeer en Vervoer) was bij de ondertekening aanwezig en gaf aan verheugd te zijn met de samenwerking tussen beide partijen.

Naast de levering van de bussen is ook een onderhoudscontract een onderdeel van de overeenkomst tussen Arriva Nederland en VDL Bus & Coach. Gedurende de looptijd van de concessie verzorgt VDL Bus & Coach het onderhoud van en de reparaties aan deze bussen. Arriva start met ingang van 14 december dit jaar met de uitvoering van de concessies Oost en West Brabant. De concessie Oost Brabant heeft een concessieduur van 10 jaar en de concessie Oost Brabant heeft een concessieduur van 8 jaar.

De leveringsovereenkomst van de nieuwe bussen is vrijdag getekend door Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur directeur van Arriva Nederland en Willem van der Leegte, directeur VDL Bus & Coach Nederland. ‘We zijn er trots op dat we deze opdracht bij VDL Bus & Coach kunnen neerleggen, vooral ook omdat de bussen geproduceerd en onderhouden worden in Brabant. Dit is een enorme stimulans voor de regionale werkgelegenheid. We hebben hele goede ervaringen met VDL Bus & Coach als busleverancier”, aldus Anne Hettinga.

Het overgrote deel van de order bestaat uit de VDL Citea LLE. De Citea LLE is een innovatief lichtgewicht concept van een lage instap bus, speciaal bestemd voor de zware condities van het stads- en streekvervoer, en hebben een laag brandstofgebruik en een lage CO2-uitstoot. Bijkomend voordeel is dat de Citea LLE vanwege de lagevloerconstructie bij de in- en uitstapdeuren optimaal toegankelijk is voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens. De Euro 6 bussen voldoen aan de nieuwste emissienorm.

woensdag 8 oktober 2014

Tunnel Rauwbrakenweg onder spoor geschoven

De nieuwe fietstunnel tussen de Rauwbrakenweg en De Kraan wordt in het weekend van 18 oktober op zijn plaats geschoven. In die periode wordt rond het station Tilburg aan het spoor gewerkt waardoor er geen treinen rijden.  Als alles volgens planning gaat, is de tunnel in april 2015 klaar. De tunnel is gebouwd door ProRail in opdracht van de gemeente. Hij vervangt de overweg Rauwbrakenweg die in 2013 is gesloten. Fietsers en voetgangers kunnen vanaf april 2015 veilig onder het spoor door richting Berkel-Enschot vanaf het Rauwbrakenpad. Het werk duurt van 18 oktober 1 uur tot 22 oktober 6 uur. Belangstellenden kunnen een kijkje nemen bij de werkzaamheden. Vanaf de zijde De Kraan kan men het Rauwbrakenpad op en naar de bouwplaats lopen/fietsen. Tijdens het werk worden fietsers omgeleid via het Riddershofpad.

De spoorwegovergang Rauwbrakenweg sloot vanwege de aanleg van twee extra spoorlijnen op bedrijventerrein Loven. Fietsers moeten sinds die tijd via het nieuwe fietspad aan de noordkant van het spoor tussen De Kraan en de Rauwbrakenweg van en naar Berkel-Enschot fietsen. Door de aanleg van de extra spoorlijnen kunnen goederentreinen van maximaal 400 meter uit het zuiden rechtstreeks naar het laad- en losstation in Tilburg-Oost. Vertrekkende en aankomende treinen zitten elkaar niet meer in de weg. Met ruim 200 hectare is Loven een van de grote bedrijventerreinen in Tilburg. Het gebied is ontwikkeld in de jaren zestig en er zitten zowel grote als kleinere bedrijven op het terrein. Loven wordt een belangrijk knooppunt voor goederenvervoer over de weg, het water en het spoor.

dinsdag 7 oktober 2014

Plussen en minnen tarieven internationale IC's

NS en de consumentenorganisaties in het Locov zijn in goed overleg tot een meer gelijkmatige berekeningswijze gekomen voor gecombineerde reizen met een binnenlandse trein en een internationale intercity. Tarieftechnisch ziet NS dit als twee aparte reizen, omdat NS voor internationale reizen met de IC Brussel, ICE en IC Berlijn een hoger tarief rekent dan het gewone binnenlandse tarief. Straks werkt deze ‘tariefbreuk’ niet meer in het nadeel van reizigers die overstappen tussen een binnenlandse trein en een internationale intercity.

Met de nieuwe berekeningswijze, die op 14 december van kracht wordt, krijgen overstappende internationale reizigers op hun hele reis in Nederland weer ‘langeafstandskorting’, zoals die ook in het binnenlands tarief zit. Dit kan flink schelen, vooral bij langere reizen binnen Nederland. Het verschil ten opzichte van het binnenlandse tarief kan nu oplopen tot meer dan 8 euro per enkele reis voor bijvoorbeeld reizigers van en naar Groningen.

Rover is daarom blij met deze aanpassing, waarvoor we al langer hadden gepleit. Nadat eerder dit jaar reeds de langeafstandskorting is hersteld bij overstappen tussen NS en regionale spoorvervoerders, is dit nu ook het geval bij internationale reizen met een overstap tussen Nederlandse treinen en IC Brussel, ICE en IC Berlijn. Deze reizigers gaan straks minder betalen.

maandag 6 oktober 2014

Reizigers betalen RET achteraf voor gemaakte reizen

Vanaf vandaag kunnen RET reizigers achteraf betalen voor hun gemaakte reizen. Reizigers hebben dan geen saldo meer op hun OV-chipkaart nodig maar krijgen aan het einde van de maand een factuur opgestuurd. Het reisbedrag wordt dan automatisch van de bankrekening afgeschreven. Daarnaast kunnen reizigers die niet hebben uitgecheckt dit zelf herstellen voordat het geld afgeschreven wordt. De RET hield afgelopen zes maanden samen met OV-chipkaart producent Translink een pilot onder 200 reizigers om deze nieuwe betaalwijze te testen. De pilot was zo succesvol dat de RET reizen op rekening voor al haar klanten mogelijk maakt. Dit jaar nog kunnen 1.000 reizigers zich aanmelden voor het nieuwe betaalsysteem. Vanaf januari 2015 is het voor alle RET reizigers toegankelijk.

Algemeen directeur van de RET Pedro Peters: “Tijdens de pilot bleek dat reizigers vooral enthousiast zijn over het gebruiksgemak van het achteraf betalen. Geen zorgen over onvoldoende saldo, gebrek aan kleingeld en gesloten poortjes. Daarnaast krijgt de reiziger meer overzicht in de maandelijkse OV-kosten met een factuur. De mogelijkheid om maximaal zes OV-chipkaarten aan een bankrekening te koppelen maakt het reizen nog makkelijker. Zo kunnen ouders bijvoorbeeld de kaart van hun kinderen koppelen aan hun maandfactuur.” De nieuwe betaalwijze biedt nog een belangrijk voordeel. Peters: “Het wordt zo heel eenvoudig om een vergeten uitcheck te herstellen. Klanten kunnen zelf online alsnog uitchecken. Als reizigers dit vergeten ontvangen zij een waarschuwing op de factuur. Zo kan een gemiste uitcheck alsnog achteraf online gecorrigeerd worden.”

Vervoersbedrijven GVB en Syntus willen dit najaar starten met een pilot waarbij reizigers achteraf betalen voor hun reizen. Dat betekent dat RET reizigers met hun OV-chipkaart bij GVB en Syntus kunnen reizen. Einde van de maand krijgen zij een factuur voor hun gemaakte reizen. Deze betaalwijze luidt een nieuwe fase in van het OV betalen.

'Stop met opstaptarief NS op korte afstanden'

De consumentenorganisaties in het Locov stemmen niet in met de door NS geplande tariefsverhoging voor treinritten op de minimale afstand van 8 kilometer. De consumentenorganisaties vinden zelfs dat NS helemaal moet afstappen van het minimumtarief. Onder meer omdat dit tot vreemde prijsverschillen kan leiden tussen heen- en terugreis.

De consumentenorganisaties hebben NS al eerder geadviseerd afscheid te nemen van het minimumtarief voor afstanden tot acht tariefeenheden (ruwweg 8 kilometer) en de prijs te berekenen op basis van het daadwerkelijk aantal gereden kilometers, vermeerderd met de gebruikelijke vaste voet in het NS-tarief. Nu betaalt de reiziger altijd minimaal €2,10 bij NS, ook als hij minder dan 8 kilometer reist.

Herinrichting stationsgebied en aanleg spoorboog Coevorden gestart

Met de ondertekening van overeenkomsten tussen de provincie Drenthe, de gemeente Coevorden en de Bentheimer Eisenbahn heeft gedeputeerde Henk Brink de aanleg van de Spoorboog officieel bekrachtigd. Daarnaast heeft gedeputeerde Rein Munniksma maandag het startsein gegeven voor de restauratie van het voormalige Van Gend & Loos loods aan de Parallelweg in Coevorden.

De realisatie van de Spoorboog is onderdeel van de uitvoering van het Regio Specifiek Pakket (RSP), waarbij in totaal 36 miljoen euro beschikbaar is voor de verbetering van de bereikbaarheid van Coevorden. De Spoorboog bestaat uit een nieuwe spoorbrug met een rechtstreekse aansluiting op de Euroterminal op het Europark in Coevorden. Door de aanleg hiervan wordt het rangeren van goederenterreinen verplaatst van het centrum van Coevorden naar het Europark. Dit biedt ruimte om het Stationsgebied opnieuw in te richten. De nieuwe Spoorboog biedt nieuwe kansen voor het goederenvervoer in Coevorden: er kunnen langere treinen (tot 700 meter) rangeren, het afhandelen van de goederen gaat sneller en er is minder overlast voor omwonenden.

donderdag 2 oktober 2014

Laatste ritten historische bussen op 11 en 12 oktober

In het weekend van 11 en 12 oktober rijden de historische bussen van vroegere maatschappijen als DAM en GADO voorlopig hun laatste rondje langs bijzondere plekken in de provincie. Eerder dit jaar vond er al een aantal busritten plaats. De belangstelling was groot. Inmiddels zijn er ook weer veel aanmeldingen binnengekomen voor de laatste busroutes van dit jaar, maar er zijn nog plekken vrij.

Tijdens de busritten is er een gids bij die van alles vertelt over hoe het reizen er vroeger aan toe ging in de provincie, de historische bus en de omgeving. Op de routes worden verschillende activiteiten georganiseerd, zoals een vaartocht met reddingsboten, een rit met een historische stoomtrein of een rondleiding bij het klooster in Aduard. Er reizen ook reporters mee die persoonlijke verhalen van passagiers optekenen en een plek geven op de website www.deverhalenvangroningen.nl. Hier kunt u zich ook aanmelden.

De Verhalen van Groningen (voorheen 'Het Verhaal van Groningen') is een stichting die de Groninger geschiedenis toegankelijk wil maken voor een groot publiek. De stichting organiseert de busreizen samen met musea en culturele instellingen in de provincie.

woensdag 1 oktober 2014

Wie betaalt de fietsenstalling?

Fietsen is gezond, goed voor het milieu en goedkoop voor de overheid. Autorijden is duur, vetmakend en slecht voor het milieu. Een parkeerplaats in Amersfoort kost de gemeente 15.000 Euro. En dan zwijgen we over de kosten van autowegen, parkeergarages, verkeersongevallen, verkeerspolitie en de milieuschade.

Veel mensen willen per fiets naar het station. Dat leidt tot een fietsentroep bij veel grote en kleine stations. Bij grote stations zoals Utrecht en Breda wordt er nu voortvarend gewerkt aan grotere en betere fietsenstallingen. En dan komt er een echt Hollands probleem: wie betaalt? Gemeenten vinden dat NS of ProRail moeten betalen of het Rijk. Dan zijn zij van de rekening af. Als oud-wethouder herken ik deze reflex. Maar het is kortzichtig redeneren.

Deel Kamer dreigt NS met afstoten spoorlijnen

Als de Nederlandse Spoorwegen (NS) er niet in slagen om kwaliteitsdoelstellingen te halen, moeten bepaalde trajecten kunnen worden afgepakt en beschikbaar komen voor andere vervoerders. Dat willen onder andere VVD, CDA en D66 in de Tweede Kamer. Woensdag wordt er in de Kamer gesproken met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) over de voorwaarden voor deze concessie.