zaterdag 29 november 2014

Buurtbus in Ridderkerk een succes

De buurtbus van Ridderkerk is een succes. Steeds meer inwoners van Ridderkerk en Barendrecht maken gebruik van de nieuwe buslijn 601. Sinds maart dit jaar rijdt deze buurtbus zes dagen per week tussen de Beverwaard, Bolnes, Slikkerveer, Ridderkerk, Rijsoord en Barendrecht.  Inmiddels hebben 10.000 reizigers kennisgemaakt met buslijn 601. Wethouder Volbregt Smit van verkeer en vervoer begroette de 10.000e passagier, mevrouw P. Lodder uit Slikkerveer, met bloemen en een cadeau namens de gemeente Ridderkerk bij de bushalte. Mevrouw Lodder stapte in het centrum van Ridderkerk uit om te gaan winkelen met haar kleindochters Nikita en Naomi. Ze is als vaste gebruiker van de buurtbus blij met de aansluiting die de bus biedt. De professionele RET-bus biedt plaats aan acht passagiers en wordt bestuurd door vrijwilligers.

De buurtbus in Ridderkerk en Barendrecht is een nieuwe vorm van openbaar vervoer. Door de inzet van kleinere voertuigen en met vrijwillige chauffeurs wordt reizigers een busverbinding geboden waar een reguliere lijndienst niet rendabel is. Door de ondersteuning van de RET in de vorm van bushaltes, betaling met ov-chipkaart, een vaste dienstregeling en aansluiting op andere vormen van OV is de buurtbus een kwalitatief alternatief. De buurtbus 601 is ontstaan dankzij een subsidie van de stadsregio en een intensieve samenwerking tussen de RET en de gemeente Ridderkerk

Buurtbus lijn 601 stopt bij een groot aantal haltes. Daardoor biedt de bus aansluiting aan het begin van tramlijn 23 aan de Limbrigthoek, op de Waterbus en het Driehoeksveer bij De Schans in Ridderkerk Slikkerveer, op de trein bij station Barendrecht en op meerdere buslijnen naar Rotterdam en de Drechtsteden. Vanaf 15 december zijn er enkele aanpassingen in de dienstregeling. Op werkdagen zal de eerste rit richting de Waterbus al starten in Rijsoord, ter hoogte van ’t Zwaantje, om 07.26 uur. Daar tegenover staat dat de laatste rit vanuit de Beverwaard richting Ridderkerk al om 16.44 uur vertrekt. Op de zaterdag zal de eerste rit richting Beverwaard vertrekken om 10.55 uur van Rijsoord (’t Zwaantje) en niet meer vanuit Barendrecht. De twee laatste ritten zullen doorrijden naar Bolnes en de Beverwaard en niet meer eindigen aan de Schans. Om 16.44 uur vertrekt er vanaf de Beverwaard nog een rit naar Ridderkerk en Barendrecht. De routes en vertrektijden van lijn 601 worden ook meegenomen in de RET-reisplanner.

vrijdag 28 november 2014

Landelijke papieren buskaart wordt gemist

Buschauffeurs zijn de tientallen verschillende losse kaartjes beu, laat FNV Bondgenoten in het Algemeen Dagblad weten. Sinds het afschaffen van de strippenkaart zijn chauffeurs en reizigers teruggeworpen naar de situatie van voor 1980: iedereen zijn eigen losse kaartje. Dit kan voor absurde situaties zorgen op plekken waar meerdere vervoerders rijden waarvan de één een duurder kaartje verkoopt dan de ander. In tegenstelling tot wat veel vervoerders lijken te denken bestaan er nog altijd erg veel mensen die niet voorafgaand aan een reis een weloverwogen keuze maken tussen Connexxion en het GVB, maar gewoon met “de bus” naar het Rijksmuseum wensen te reizen.

En dan is een los kaartje bij de ene vervoerder dus duurder dan bij de andere. Wie bewust danwel onbewust uiteindelijk met het GVB naar het museum is gereisd zal met het aangeschafte kaartje op de terugweg ook niet de Connexxion-bus in mogen, wat andersom ook geldt natuurlijk. Prijsverschillen kunnen enorm oplopen. Een reis van Dordrecht naar Rotterdam kost bij de RET €3 en bij Arriva €8. Op papier zal het er bij iedere vervoerder allemaal prima uitzien, maar in de praktijk voelen reizigers zich hierdoor nogal eens beetgenomen en zijn er buschauffeurs die vervolgens een scheldkanonnade naar het hoofd krijgen.

donderdag 27 november 2014

Spoorvernieuwing rond Schiphol brengt randstad dichter bij Lelystad

De randstad komt steeds dichter bij Lelystad. In het weekend van 22 en 23 november realiseerde ProRail een volgende grote stap in de spoorvernieuwing rond Schiphol, als onderdeel van het project OV SAAL: Openbaar Vervoer Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad. Zaterdag 22 november wordt het laatste deel van de ‘fly-over’, de nieuwe spoorovergang, over de A4 geplaatst.

Het spoorvernieuwingsproject OV SAAL (Openbaar Vervoer Schiphol - Amsterdam - Almere – Lelystad) bestaat uit een drietal trajecten: Schiphol - Amsterdam Zuid - Duivendrecht, Weesp - Muiderberg - Muiden, Almere - Lelystad.

De plaatsing van de ‘fly-over’ maakt deel uit van het eerste trajectdeel: de verdubbeling van het spoor richting Schiphol over acht kilometer, van twee naar vier sporen. Doel: meer capaciteit op het spoor en snel en vlot treinverkeer van en naar Schiphol. Dit spoortraject wordt medio 2015 in gebruik genomen. De spoorverdubbeling verbetert dan meteen al de dienstregeling op de route Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad.

Over twee jaar is het volledige OV SAAL project gerealiseerd. Dan ligt er een nieuw en hoogfrequent spoornetwerk tussen Lelystad en de nationale luchthaven. In 2018 wordt ook Lelystad Airport als twin-airport van Schiphol in gebruik genomen. Zo wordt Lelystad steeds beter ontsloten en sneller bereikbaar vanaf de Randstad.

woensdag 26 november 2014

Nieuwe bushalte R-net in Badhoevedorp Oost

Maandag 24 november is de provincie Noord-Holland begonnen met de aanleg van de nieuwe R-nethalte Badhoevedorp Oost. De eerste fase van de werkzaamheden aan de bushalte vinden plaats van maandag 24 november tot en met vrijdag 12 december 2014 op de Schipholweg ter hoogte van de Pa Verkuijllaan in Badhoevedorp.

Er worden twee nieuwe haltes aan beide kanten van de Schipholweg geplaatst. Daarnaast komt er een fietsenstalling en wordt er een voetgangersoversteek tussen beide haltes aangelegd.
Om de overlast voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken wordt er ook ’s avonds en ’s nachts gewerkt.

Het werk vindt gefaseerd plaats. In de eerste periode - van maandag 24 november tot en met vrijdag 12 december  - start de provincie met de halte aan de noordzijde van de Schipholweg. Na de kerstperiode - van maandag 12 januari tot en met vrijdag 20 februari 2015 - worden de werkzaamheden voor de halte aan de zuidzijde van de Schipholweg uitgevoerd.
Totdat de halte aan de zuidzijde gereed is zal de bus richting Amsterdam Bijlmer Arena stoppen bij een tijdelijke halte. 

Na de oplevering van het knooppunt Schiphol-Noord verandert lijn 175 in een R-netlijn (met nummer 356). Dit gebeurt per 14 december. Hiermee krijgt Badhoevedorp aansluiting op R-net, een breed Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-netwerk in de Randstad. Hoogwaardig wil zeggen dat de bussen die over de HOV-tracés rijden aan bepaalde eisen voldoen, zoals rijden met hoge frequentie, groot comfort, grote betrouwbaarheid en met een hoge snelheid. De inwoners van Badhoevedorp krijgen daarmee een goed, snel en comfortabel vervoersalternatief.

dinsdag 25 november 2014

Nieuwe app van De Lijn vertelt reizigers wanneer ze moeten afstappen

De Lijn gaat reizigers via een nieuwe mobiele applicatie waarschuwen wanneer ze moeten afstappen. Gebruikers kunnen bovendien zien over hoeveel minuten ze aan hun bestemming zijn. Daarvoor maakt de app gebruik van de GPS-positie van de bus. Via de app, die de komende dagen beschikbaar komt voor Android- en iOS-toestellen, kunnen reizigers hun eindhalte ingeven. Drie minuten voor ze daar arriveren, krijgen ze een verwittiging binnen via hun smartphone.

R-net rijdt nu ook in Madurodam

Vanaf dit weekend rijdt in Madurodam een rood-grijze bus van R-net rond. Ingrid de Bondt, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland en voorzitter van het OV-bureau Randstad onthulde de R-net bus én halte in het miniatuurpark in Den Haag.

In 2010 hebben de bestuurders van het OV-bureau Randstad besloten om gezamenlijk één netwerk voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in de gehele Randstad te realiseren onder één herkenbaar merk: R-net. In Noord-Holland en Flevoland rijden de comfortabele, betrouwbare bussen al, eind dit jaar kunnen ook reizigers in Zuid-Holland voor het eerst met R-net reizen.

R-net is een keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. Het staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer. Overheden en vervoerbedrijven werken samen met het doel in 2028 door de hele Randstad hetzelfde, herkenbare hoogwaardig openbaar vervoer te laten rijden onder de naam R-net. Door het samenwerkingsverband kunnen dienstregelingen van verschillende vervoerders afgestemd worden, voor goede aansluitingen en gemakkelijk overstappen. De treinen, metro’s, trams en bussen van R-net krijgen allemaal dezelfde herkenbare rood-grijze uitstraling.

Op dit moment rijden al ongeveer 35 R-net buslijnen op de corridors naar Amsterdam vanuit Almere, ’t Gooi, Waterland, Purmerend, Zaandam en Hoorn en op de corridor Amsterdam/Haarlem naar Schiphol. In Noord-Holland wordt hard gewerkt aan verdere uitbereiding van het Hoogwaardig Openbaar Vervoersnetwerk (HOV), zo lopen er nu projecten voor de aanleg van HOV banen in het Gooi, bij Velsen, Schiphol-Oost en Haarlemmermeer.

De deelnemende partijen in het OV-bureau Randstad zijn de provincies Flevoland, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht, de stadsregio’s Amsterdam en Rotterdam, het Stadsgewest Haaglanden, Bestuur Regio Utrecht en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Gemeente Den Bosch wil gratis bus binnenstad

Het college van burgemeester en wethouders wil vanaf 14 december 2014 gratis, milieuvriendelijke bussen in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch laten rijden. De invoering van deze bussen vindt gelijktijdig plaats met de invoering van de nieuwe dienstregeling voor stad- en streekbuslijnen door Arriva. Dit wordt bekrachtigd in een convenant dat met de provincie wordt gesloten. Wethouder Jan Hoskam: “ Goed dat we als gemeente op deze manier het openbaar vervoer in onze binnenstad kunnen faciliteren. Gratis, milieuvriendelijk en toegankelijk voor iedereen.”

Op 14 december voert Arriva een nieuwe dienstregeling in voor de stad- en streekbuslijnen in ’s-Hertogenbosch. Als gevolg hiervan komen er in het grootste deel van de Bossche binnenstad geen stadsbussen meer. Om de binnenstad toch met openbaar vervoer bereikbaar te houden, start de gemeente een proef met aanvullend binnenstadsvervoer in de vorm van gratis kleine milieuvriendelijke bussen.

Voor dit binnenstadsvervoer heeft de gemeente geld beschikbaar gesteld voor een periode van twee jaar. Uit de proef moet blijken of er voldoende vraag is naar dit aanvullend vervoer. Arriva verzorgt ook deze binnenstadsbussen. Om de pilot mogelijk te maken wordt een convenant met de provincie gesloten. Het college heeft besloten dit convenant te ondertekenen. De provincie neemt als opdrachtgever voor het openbaar vervoer hierover op 25 november aanstaande een besluit.

De route en de dienstregeling worden binnenkort gepubliceerd. Tijdens de proef kunnen hier nog veranderingen in komen, op basis van de wensen van de gebruikers. De proef en de mogelijke veranderingen worden in nauw overleg met binnenstadspartijen, Arriva en gemeente besproken en uitgevoerd.

maandag 24 november 2014

Station Nijmegen Goffert opent na 11 maanden bouwen

Op 14 december gaat station Nijmegen Goffert open voor reizigers. Het station zal na 11 maanden bouwen, binnen tijd, budget en volgens plan worden opgeleverd door ProRail. Er wordt nu nog even flink doorgepakt. Reizigers krijgen deze zaterdag daarom nog 1 keer te maken met hinder.

Vanwege de werkzaamheden aan het spoor en perrons is er deze zaterdag 22 november geen treinverkeer mogelijk. Kijk voor meer informatie op ns.nl voor de gevolgen voor reizigers.

Komende tijd wordt door ProRail en aannemer Dura Vermeer gebruikt om het station helemaal klaar te stomen voor de eerste reizigers. Trappartijen worden afgebouwd, leuningen gemonteerd, het spoor op orde gebracht. In de nachten monteren we vertrekseinen voor treinen en het plafond van het viaduct krijgt nieuwe beplating.

In januari 2014 is gestart met de bouw van station Nijmegen Goffert. Stadsregio Arnhem Nijmegen en gemeente Nijmegen financieren dit. Het budget bedraagt 13,5 miljoen euro. Na de opening heeft de aannemer, zoals gepland, tot april 2015 voor restwerkzaamheden, zoals beplanting van het talud.

Bij een nieuw stedelijk knooppunt hoort een modern en goed bereikbaar station. Dat wordt station Nijmegen Goffert: een nieuw station op het traject tussen Nijmegen en Den Bosch. De omgeving is sterk in ontwikkeling en wordt een belangrijke ontmoetingsplaats, waar ook gewoond en gewerkt kan worden. Door de komst van het station wordt de bereikbaarheid van het gebied sterk verbeterd.

Station Nijmegen Goffert komt te liggen tussen de stations Dukenburg en Nijmegen, op het viaduct over de westkant van de Neerbosscheweg dat grenst aan het NXP-terrein. Het station wordt goed bereikbaar voor fietsen, voetgangers, bussen en auto's. Het station is voorzien van liften.

Hinder treinreizigers door staking België

Door drie provinciale 24 uurs-treinstakingen in België, waarvan zondagavond de eerste is begonnen, is ook het treinverkeer vanuit Nederland naar onze zuiderburen en vice versa ernstig ontregeld. NS adviseert reizigers vanaf zondagavond 22.00 uur tot en met maandag niet naar België te reizen met de trein. Reizigers kunnen gekochte tickets omboeken of hun geld terug krijgen. .

vrijdag 21 november 2014

Kwartiersdienst Leeuwarden-Sneek stap dichterbij

Vaker en sneller kunnen reizen tussen Leeuwarden en Sneek en treinen die beter op elkaar aansluiten. Dit moet de kwartiersdienst in de spitsuren tussen Leeuwarden en Sneek mogelijk maken. Provincie Fryslân, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail hebben hiervoor financiële afspraken gemaakt. Dit geld is nodig voor een spooraanpassing waardoor de kwartiersdienst een stap dichterbij komt. In 2018 gaat deze nieuwe dienst van start.

Gedeputeerde Johannes Kramer: “Reizgers moatte sa min mooglik tiid kwyt wêze oan stilstean. In goede oansluting yn Ljouwert fan de treinen út Snits (en Starum) lit op it stuit te winskjen oer. Dit kin better wurde at der tusken Ljouwert en Snits in oare tsjinstregeling riden wurdt. Yn de spits in kertiertsjinst en bûten de spits in healoere-tsjinst.”

De treinen gaan vanaf 2018 op het traject Leeuwarden-Sneek vier keer per uur in de spits rijden. Om deze dienstregeling mogelijk te maken moet het spoor tussen Leeuwarden en Sneek worden aangepast. Dit is nodig omdat er tussen Leeuwarden en Sneek enkel spoor ligt. De treinen die elkaar tegemoetkomen kunnen elkaar alleen passeren in Leeuwarden, Mantgum, Sneek Noord en Sneek. Met het huidige spoor zouden de treinen bij een 15 minuten-dienstregeling elkaar op het enkel spoor tegenkomen. Door treinen iets sneller te laten rijden en door aanpassing van enkele wissels op het spooremplacement in Leeuwarden wordt het mogelijk gemaakt dat de treinen ook bij een kwartiersdienst elkaar in Leeuwarden, Mantgum, Sneek Noord en Sneek kunnen passeren.

De provincie Fryslân investeert hierin €6,85 miljoen. Dit bedrag komt uit het budget van de Brede Doel Uitkering (BDU) voor Verkeer en Vervoer (€3,45 miljoen). En 3,4 miljoen uit het budget dat de provincie in 2011 van het Rijk ontving om kleine aanpassingen aan het regionale spoor te doen. Hierdoor worden de treinen tussen Leeuwarden en Sneek en Leeuwarden en Harlingen minder vertragingsgevoelig. De totale investeringskosten bedragen €11,1 miljoen. De overige kosten worden gedekt vanuit het onderhoudsbudget van ProRail (€ 0,9 miljoen) en het programma ‘Beter Benutten Spoor’ van het Rijk (€3,35 miljoen).


Afspraken over aanleg Uithoflijn in Stationsgebied

De Uithoflijn vormt vanaf 2018 de nieuwe trambaan tussen Utrecht Centraal en de Uithof. De aanleg in het Stationsgebied is complex. Daarom hebben gemeente Utrecht en Bestuur Regio Utrecht (BRU) afspraken gemaakt over wie wat doet aan de aanleg van de Uithoflijn. De overeenkomst is nodig vanwege de verwevenheid van alle projecten in dit deel van het Stationsgebied. Tegelijkertijd wordt gebouwd aan Utrecht Centraal, Zuidgebouw, Rabobrug, Stationsplein Oost, Noordgebouw, HOV-viaduct en de Uithoflijn.

Samengevat komt de overeenkomst erop neer dat gemeente Utrecht verantwoordelijk is voor de aanleg van de onderbouw; met name de rails en alles wat op de grond en in de ondergrond nodig is.

De projectorganisatie Uithoflijn (een samenwerkingsverband tussen gemeente Utrecht en BRU) bouwt de trambaan verder af en krijgt de verantwoordelijkheid voor de aanleg van het bus- en tramstation aan de centrumzijde van het station.

Met de ondertekening van de overeenkomst zijn ook de gevolgen van het besluit om de Uithoflijn als trambaan aan te leggen, formeel en financieel geregeld. De ondertekening van de overeenkomst vindt plaats als naast de gemeente Utrecht ook het Algemeen Bestuur van BRU heeft ingestemd.

donderdag 20 november 2014

ProRail bouwt nieuw startstation metrolijn Den Haag - Rotterdam

Donderdag 20 november start naast het station Den Haag Centraal de bouw van een nieuw start- en eindstation voor de Erasmuslijn (HSE), de metroverbinding naar Rotterdam. Deze verbinding is onderdeel van het netwerk RandstadRail. De metro’s van de Erasmuslijn stoppen nu nog tijdelijk op de bestaande treinsporen in het station. ProRail bouwt de nieuwe halte direct naast het busplatform.

De eindhalte sluit aan op de nieuwe stationshal, zodat reizigers snel en droog vanaf de RandstadRail over kunnen stappen op trein, bus of tram. De gemeente Den Haag is opdrachtgever voor de bouw, ProRail voert het project uit. Er wordt nauw samengewerkt met HTM, RET en Stadsgewest Haaglanden. BAM is uitvoerend aannemer. Het ontwerp is van Zwarts & Jansma Architects.

De voorbereidende werkzaamheden zijn al sinds vorig jaar in volle gang. Zo zijn kabels en leidingen verlegd, is het bouwterrein ingericht en is het eerste materieel aangevoerd. In de zomer van 2016 is de nieuwe halte klaar voor gebruik.

De Bondt waardeert ambities duurzaamheid Arriva

Samen met algemeen directeur Anne Hettinga van Arriva onthulde gedeputeerde Ingrid de Bondt maandag het Lean & Green-logo op een Arriva bus. Het logo komt op alle Arriva bussen te staan.

Lean & Green staat symbool voor de ambities die het vervoerbedrijf heeft op het gebied van duurzaamheid. En die ambities sluiten goed aan op de visie van de provincie, waarin wordt gesteld dat het openbaar vervoer in 2 concessieperiodes toe moet werken naar energieneutraal.

De komende 5 jaar wil Arriva de CO2-uitstoot met 20% verminderen. Dat wil het bedrijf bereiken door minder brandstof te gebruiken door het nieuwe rijden toe te passen, meer reizigers te krijgen, waardoor de uitstoot per reiziger afneemt en bij de aanschaf van nieuw materieel vaker voor elektrisch te kiezen. De komende jaren verwacht Arriva met ten minste 23 elektrische bussen te gaan rijden in Zuid-Holland. Anne Hettinga: "We willen koploper worden in het OV op het gebied van duurzaamheid. Daar gaan we ons best voor doen. De provincie stimuleert en ondersteunt ons daarin."

De Bondt waardeert de stappen die Arriva zet: "Het is niet alleen Arriva zelf die zich bewust is van duurzaamheid en ernaar handelt, het bedrijf maakt ook haar klanten bewust van de duurzame keuze die zij maken door voor het OV te kiezen. Ook zonder vlootvervanging blijkt het al mogelijk de CO2-uitstoot te reduceren." De Bondt merkt op dat bewust rijden en reizigersgroei niet alleen bijdragen aan duurzaamheid, maar ook merkbaar zullen zijn in de portemonnee.

De provincie Zuid-Holland heeft aandacht voor duurzaamheid en stelt er in de verschillende Zuid-Hollandse concessies eisen aan. De provincie investeert ook zelf in duurzaamheid in het OV. Een voorbeeld hiervan is de aanschaf van 4 waterstofbussen, die vanaf eind 2015 in Zuid-Holland gaan rijden.

woensdag 19 november 2014

Wat meer nuchterheid bij veiligheid

Treinen zijn veruit het veiligste vervoermiddel. Het treinongeluk bij Singelgracht in 2012 in Amsterdam waar één dode viel was het eerste grote spoorwegongeluk na tien jaar. Op de Nederlandse wegen vallen elk jaar honderden doden en tienduizenden zwaar- en lichtgewonden. Ondanks deze duidelijke cijfers worden steeds absurdere veiligheidseisen gesteld aan de spoorsector.

Er wordt al jaren zwaarmoedig gesproken over chloortreinen, hoewel er nog nooit een ongeluk met een chloortrein is gebeurd in Nederland. Zou het veiliger zijn om chloor per schip of per auto te vervoeren?

In het buitenland en vroeger in Nederland werd bij werkzaamheden tussen twee stations één spoor buiten dienst gesteld en werd het treinverkeer afgewikkeld op het andere spoor. Dit mag niet meer omdat het te gevaarlijk zou zijn voor de spoorwegwerkers. Op autowegen worden tot op heden nog steeds ‘s nacht regelmatig één of twee rijbanen buiten dienst gesteld en gaat het autoverkeer gewoon door op de overgebleven rijbaan. Wat maakt de langsdenderende auto’s voor werkers op autowegen minder gevaarlijk?

Minister Asscher: 20 miljoen euro voor het sectorplan openbaar vervoer

Er komt in totaal bijna 20 miljoen euro beschikbaar voor het sectorplan in het openbaar vervoer. Minister Asscher betaalt daarvan 7 miljoen euro, de rest van het bedrag is afkomstig van werkgevers en vakbonden in de vervoerssector. Het geld is bestemd voor onder meer  extra leerwerkplekken voor jongeren en het vitaal houden van  werknemers. Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft dat donderdag tijdens een werkbezoek aan de RET en de NS in Rotterdam bekend gemaakt.

In de openbaar vervoersbedrijven - stadsvervoer, streekvervoer en spoor – werken 58 duizend mensen. De gemiddelde leeftijd is 51 jaar. Als er nu geen maatregelen worden getroffen zal het tekort aan goed gekwalificeerde mensen oplopen, doordat een grote groep straks met pensioen gaat. Zo komen er 245 extra leerwerkplekken voor jongeren in het stads- en streekvervoer en worden 7600 buschauffeurs, tram- en metrobestuurders geschoold om hun beroep zo gezond, vitaal en goed mogelijk uit te kunnen oefenen.

Minister Asscher roept in de voortgangsrapportage die vandaag aan de Tweede Kamer is gestuurd, werkgevers en werknemers op met goede plannen te komen. Er is 150 miljoen euro beschikbaar voor deze plannen met  Brug-WW. Die moeten ervoor zorgen dat met ontslag bedreigde werknemers of mensen vanuit een WW-uitkering omgeschoold en aan de slag kunnen in beroepen waar tekorten zijn. Werkzoekenden krijgen dan voor de uren dat ze werken salaris en voor de uren waarin wordt omgeschoold WW. De scholing zelf wordt voor de helft uit het sectorplan betaald, waar de werkgevers en werknemers aan meedoen.

dinsdag 18 november 2014

Spoorwegmuseum tussen Kerst en Nieuwjaar langer open

Een dagje uit voor de hele familie, zo staat Winter Station in Het Spoorwegmuseum nu al 15 jaar bekend. Van 20 december 2014 t/m 4 januari 2015 verandert het hele museum weer in een prachtig winter wonderland. Iedere dag is er een gezellig programma vol muziek en entertainment. Publiekstrekker blijft de ijsbaan, er kan geschaatst worden tussen de prachtige historische treinen! De 4 dagen na Kerst (27, 28, 29 en 30 december) is Het Spoorwegmuseum langer open, het museum sluit dan om 19.00 uur.

Programma
  • Schaatsen rond stoomlocomotief ‘De Grote Groene’. Eén van de mooiste stoomlocomotieven van het museum, de SS326, staat midden in de ijsbaan. Leen gratis schaatsen en draai rondjes om deze antieke loc.
  • De huisband “Heeren van het Goede Leven’ speelt op verschillende momenten gedurende de dag op het plein voor de winkel.
  • Demonstraties ice-carving. De ijskunstenaars maken iedere dag een nieuw kunstwerk van grote blokken ijs. Alle kunstwerken zijn (mits het niet te erg dooit) gedurende Winter Station te zien op het buitenterrein van het museum.
  • Marshmallows roosteren boven het kampvuur. In de Nomadentent houden de leden van de Scouting de kampvuurtjes brandend. Kinderen kunnen gratis marshmallows roosteren.
  • In de Tipitent speelt accordeonist en gitarist Peter Bruys klassieke meezingers en typische kampvuurliedjes. Dit doet hij op twee momenten op de dag tussen 12.00 en 14.00 uur, met een set van ongeveer 20 minuten.
  • Bijzonder is de historische carrousel die speciaal voor Winter Station wordt opgebouwd. De carrousel komt oorspronkelijk uit België waar hij in 1903 gebouwd werd door de firma DeVos te Gent. De Engelsen noemen deze draaimolen een ‘Galloper’, de paarden op de carrousel gaan namelijk omhoog en omlaag. Ze zijn als het ware in galop. Voor de kinderen een leuke ervaring om eens op een ouderwetse draaimolen in het rond te zwieren.
  • Kinderworkshops en schminken.

Extra avondopenstelling
Op de drukke dagen na Kerst is Het Spoorwegmuseum open tot 19.00 uur. Via internet zijn er voor 27, 28, 29 en 30 december matineetickets (entree vanaf 15 uur) te koop tegen het voordelige tarief van €12,50.

Winter Station in Het Spoorwegmuseum
In de kerstvakantie van 20 december t/m 4 januari.
Openingstijden dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur. Op 27, 28, 29 en 30 december open tot 19.00 uur.
Op 1 januari gesloten.
Entree: €16,00 (>4 jaar), Museumkaart gratis.
Voor 27, 28, 29 en 30 december na 15.00 uur zijn er voordelige kaartjes te koop via de website (entree €12,50).

maandag 17 november 2014

Aanbesteding elektrificatie spoor Zwolle-Enschede van start

De werkzaamheden voor de elektrificatie van het spoor Zwolle-Enschede staan vanaf 25 november op de Europese aanbestedingskalender. Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben ProRail opdracht gegeven de aanbesteding en de uitvoering van het werk te begeleiden. Naar verwachting is in het voorjaar van 2015 de aannemer voor deze klus bekend en zijn de werkzaamheden medio 2017 gereed.

De aannemer die de aanbesteding wint, start in 2015 met de voorbereiding van de werkzaamheden en het aanvragen van de benodigde vergunningen en ontheffingen.

In 2016 kan de uitvoering van het werk daadwerkelijk van start gaan. Bij de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange spoortraject tussen Zwolle en Wierden gaat het onder andere om de aanleg van 900 bovenleidingmasten naast het spoor, ondergrondse leidingen naar drie nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding en ontsluitingswegen voor onderhoud. Ook wordt de fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden aangepast. Deze wordt samen met de hoogspanningskabel bij Nijverdal verhoogd zodat de bovenleiding van het spoor er onderdoor kan.

In de komende maanden wordt nader onderzocht op welke wijze de hinder voor treinreizigers gedurende de werkzaamheden tot een minimum beperkt kunnen worden.

Met de elektrificatie van de lijn Zwolle-Enschede, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Wierden. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

vrijdag 14 november 2014

Werk maken van stationslocaties tussen Amsterdam en Heerhugowaard

Woningen, kantoren, scholen, ziekenhuizen en winkels concentreren rondom de NS-stations en goed spreiden langs het spoortraject. Dat gaan de gemeenten, de provincie Noord-Holland, ProRail en de Nederlandse Spoorwegen langs het spoortraject Amsterdam – Heerhugowaard samen aanpakken.

Wethouder Verschuren van Zaanstad: “Door tegelijkertijd te werken aan de woningbouwopgave en aan de bereikbaarheid slaan we twee vliegen in één klap”. Gedeputeerde Talsma van de provincie Noord-Holland: “Noord-Holland en de gemeenten gaan het ontwikkelen van de stationslocaties samen afstemmen. De gemeenten laten daarmee zien dat zij over hun grenzen kijken”.  “Nieuwe activiteiten zoals wonen, recreëren en werken vooral concentreren bij de stations, dat is het uitgangspunt. Alkmaar heeft daarvoor met het vernieuwde stationsgebied een entree met allure”, aldus Wethouder Nagengast. Regiodirecteur Cees de Vries van ProRail: “Om zowel de robuustheid als de capaciteit van de Zaanlijn veilig te kunnen vergroten, is meer en betere samenwerking pure noodzaak.”

De gemeenten langs het spoortraject Amsterdam – Heerhugowaard (de Zaancorridor) gaan ruimtelijke ontwikkelingen op de stationslocaties afstemmen in samenwerking met de provincie Noord-Holland, de Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail. Daarvoor hebben de gemeenten Alkmaar, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Uitgeest, Zaanstad, de NS, ProRail en de provincie Noord-Holland op 12 november een intentieovereenkomst getekend. De gemeente Amsterdam tekent ook als het college van B&W daarmee instemt.

Hiermee zetten de gemeenten en de provincie in op goed bereikbare compacte steden en dorpen met daartussen aantrekkelijk landschap. Dat zorgt voor een goed leef- en vestigingsklimaat. Door woningen, werkplekken en voorzieningen te concentreren rond aantrekkelijkere stationslocaties wordt het bestaande openbaarvervoernetwerk beter gebruikt. Daarnaast sluiten de gemeenten zo aan bij de woonvraag: veel mensen willen stedelijk en goed bereikbaar wonen. “Door woningen, werkplekken en voorzieningen ook goed te spreiden -  niet alle woningen aan de ene kant en de werklocaties aan de andere kant van de lijn - wordt het openbaarvervoersnetwerk beter gebruikt”, aldus Heike Luiten, regiodirecteur van de NS.

De partijen ondertekenden de overeenkomst tijdens het congres ‘Maak Plaats, ruim baan voor samenwerking’. De gemeenten en provincie gaan een plan opstellen waarin het proces, planning en de gewenste resultaten worden benoemd. De provincie verzorgt de regionale kaders voor ontwikkeling in overleg en afstemming met de gemeenten, de NS en ProRail. In de regierol die het Rijk aan de provincies heeft toebedeeld staan voor gedeputeerde Talsma visievorming, stimuleren en verbinden centraal. “Wij zijn de initiator en de verbinder die met gemeenten, NS en ProRail aan tafel gaat om in overleg plannen te ontwikkelen en vooral: af te stemmen. De uitvoering doen de gemeenten.”

donderdag 13 november 2014

Provincie krijgt bijdrage van Rijk voor bussen op waterstof

De provincie Groningen krijgt volgend jaar twee nieuwe bussen die op waterstof rijden. Daarnaast wordt het aantal vulstations voor waterstof in de provincie uitgebreid. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu stelt hiervoor 850.000 euro beschikbaar. Met de bijdrage wil het Rijk het gebruik van milieuvriendelijke brandstof stimuleren. Bij verbranding wordt waterstof omgezet voor de elektrische aandrijving, zodat alleen schone waterdamp wordt uitgestoten.

Naast Groningen kunnen de provincie Zuid-Holland en de stadsregio's Rotterdam, Arnhem-Nijmegen en Eindhoven eenzelfde bedrag tegemoet zien van het Rijk. Het totaalbedrag van 4,25 miljoen euro is een bijdrage aan de al bestaande plannen in deze provincies en stadsregio's om de bussen schoner en stiller te krijgen. Het is de bedoeling dat in 2025 alle in bussen in het openbaar vervoer in het land op waterstof of elektriciteit rijden.

dinsdag 11 november 2014

Reparatie busbaan bij halte Bornholm in Hoofddorp

Van zaterdagavond 22 tot zondagavond 23 november 2014 herstelt de provincie de busbaan bij halte Bornholm aan de Van Heuven Goedhartlaan in Hoofddorp. Dit veroorzaakt verkeers- en geluidshinder. Halte Bornholm is tijdens het werk gesloten. Voor busreizigers wordt daarom een tijdelijke halte ingericht.

De busbaan is beschadigd doordat betonnen platen onder het asfalt zijn verzakt. Om te voorkomen dat de platen verder doorzakken en het asfalt scheurt, moet de situatie snel worden aangepakt. Hiermee komt ook een einde aan de geluidsoverlast van bussen die over de hobbels rijden.

De herstelwerkzaamheden worden binnen 24 uur uitgevoerd, tussen zaterdag 22 november 22.00 uur en zondag 23 november 22.00 uur. Om verkeershinder op dit drukke traject zoveel mogelijk te beperken, wordt ook ’s nachts gewerkt. De provincie neemt alle mogelijke maatregelen om geluidsoverlast voor omwonenden te beperken.

Tijdens het werk is bushalte Bornholm gesloten in beide richtingen. De R-net bus wordt omgeleid via de rijbaan. Busreizigers kunnen gebruik maken van een tijdelijke halte bij de kruising Van Heuven Goedhartlaan/Skagerak/Sont.

maandag 10 november 2014

Negatieve reacties op OV-pilot Texel

De pilot waarbij op Texel een groot deel van het busvervoer wordt vervangen door een belbus en de OV-chipkaart bovendien wordt afschaft, zal waarschijnlijk uitlopen op een mislukking. Dit stelde Ludolf Maat van Rover Noord-Holland-Noord, vanuit Rover vertegenwoordiger in adviesorgaan Rocov NH, zaterdag in een uitzending van Kassa. Het Rocov NH schreef een vernietigend advies over de plannen.

Vanaf 14 december 2014 wordt de helft van het busvervoer op Texel vervangen door de Texelhopper, een belbus die een uur vooraf gereserveerd moet worden. Hierbij wordt de OV-chipkaart op het hele eiland afgeschaft en vervangen door een duurder ritkaartje van 3 euro per rit, ongeacht de afstand. Ouderenkortingen, abonnementen en Studenten-OV zijn dan ook niet meer geldig. Reizigers en reizigersorganisaties reageren woedend op de plannen en voelen zich buitenspel gezet. De plannen worden al twee jaar voorbereid, maar slechts enkele weken terug kwam er een officiële adviesaanvraag binnen bij het Rocov NH.

dinsdag 4 november 2014

Drie bedrijven willen het openbaar vervoer in Haarlem-IJmond uitvoeren

De provincie Noord-Holland heeft van drie busvervoerbedrijven een aanbieding ontvangen voor het busvervoer in de regio Haarlem-IJmond voor de komende 10 jaar. In de aanbiedingen hebben de vervoerders uitgebreid beschreven hoe ze het openbaar vervoer willen uitvoeren.

De provincie beoordeelt de komende weken alle inschrijvingen en maakt op 16 december 2014 bekend welke vervoerder vanaf 13 december 2015 het openbaar vervoer in Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort gaat verzorgen.

Deze concessie geeft een vervoerder het alleenrecht om het openbaar vervoer te verrichten binnen het concessiegebied Haarlem/IJmond van 13 december 2015 tot en met medio december 2025.
Met de aanbesteding hoopt de provincie de huidige kwaliteit van het openbaar vervoer in Haarlem-IJmond zoveel mogelijk te behouden. Er is veel aandacht voor een verdere verbetering van de dienstverlening, waaronder een betrouwbare dienstuitvoering en verhoging van het comfort. Al deze aspecten worden bij de beoordeling betrokken.

De provincie wil een verdere verduurzaming van het openbaar vervoer realiseren, door eisen te stellen op het gebied van uitstoot van het materieel en beperkingen van het geluidsniveau. In de aanbesteding zijn partijen uitgedaagd om de overgang naar emissieloos rijden (zero emissie) vorm te geven. Zero emissie beperkt zich niet alleen tot elektrisch vervoer. Er zijn ook andere technieken en ontwikkelingen die daar aan bij kunnen dragen.

Drie inschrijvingen bij aanbesteding OV-concessie Limburg

Bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in de provincie Limburg zijn drie inschrijvingen gedaan. Veolia, Arriva en Abellio brachten een bod uit. Vandaag was de sluitingsdatum voor inschrijvingen voor de concessie in Limburg. Gedeputeerde Patrick van der Broeck is tevreden met drie marktpartijen. Hij spreekt van “een prima marktwerking.”

Veolia is de zittende concessiehouder in Limburg. De reiziger heeft vanaf eind 2016 en de daaropvolgende 15 jaar nog maar met één vervoersbedrijf te maken. Zowel stoptreinen, bussen als openbaar vervoer op maat zitten straks bij dezelfde vervoerder.

Door de decentralisatie van alle stoptreindiensten gaat het om een unieke aanbesteding. Hiermee is Limburg verantwoordelijk voor het hele regionale openbaar vervoersysteem. Dit is de eerste keer in Nederland. De NS blijft verantwoordelijk voor het reizigersvervoer met intercity's.

Naar verwachting kan in januari of februari 2015 tot gunning worden overgegaan.

maandag 3 november 2014

Aanbesteding trein Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start

Geïnteresseerde vervoerders met ervaring in reizigersvervoer per trein kunnen vanaf donderdag 30 oktober 2014 een offerte uitbrengen op het treinvervoer voor de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. De provincie Overijssel en Regio Twente hebben het bestek met het programma van eisen voor het vervoer voor de komende 15 jaar op de Europese aanbestedingskalender geplaatst.

Een gezamenlijke aanbesteding van beide spoortrajecten levert niet alleen efficiëncyvoordelen op, maar zorgt ook voor een interessanter aanbod richting de markt. Daarnaast zetten beide overheden met deze aanbesteding in op het verbeteren van de capaciteit, de punctualiteit en de toegankelijkheid van beide treindiensten.

Naar verwachting kan in april 2015 tot gunning worden overgegaan. De aankoop, bouw en het testen van treinen neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start in 2016 het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen in het traject Zwolle-Kampen. Dit betekent dat in principe in december 2017 de nieuwe concessieperiode voor Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start kan gaan.

Met de elektrificatie van beide lijnen besparen de provincie en Regio Twente op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidsoverlast in het gebied tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Wierden. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

De NS verzorgt op dit moment het vervoer op beide trajecten. Het is de bedoeling om de huidige concessies met de NS tot aan de nieuwe concessieperiode eind 2017 te verlengen. Hierover zijn de partijen met elkaar in overleg.

De provincie Overijssel heeft de treinverbinding Zwolle-Kampen in 2005 van het Rijk overgenomen. Deze concessie eindigt in december 2015. Voor het traject Zwolle-Enschede zijn de provincie Overijssel en Regio Twente met het Rijk overeengekomen om deze in december 2014 van het Rijk over te nemen.

zondag 2 november 2014

NS Reisplanner vernieuwd

Begin van dit jaar bracht NS de vernieuwde NS Reisplanner Xtra-applicatie uit. De app bracht onder meer tabletondersteuning en een uiterlijk dat een stuk beter bij Android past. De app is sindsdien al een aantal keer van updates voorzien en vandaag is het ook weer raak. De nieuwe versie van de reisplanner biedt de mogelijkheid om het reismogelijkhedenscherm aan te passen. Hierbij kun je naast de altijd aanwezige vertrek- en aankomsttijden drie andere informatietypes kiezen. Het gaat om de drukte, de prijs, overstappen, de reisduur, de stiptheid en de 'overcheck'. In landschapsmodus kunnen alle informatietypes worden weergegeven en kan de volgorde aangepast worden.


zaterdag 1 november 2014

Uitbreiding parkeerplaatsen station Breukelen

Bij het P&R-station Breukelen wordt hard gewerkt aan de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen. Begin 2015 is het aantal plaatsen uitgebreid van 365 naar 600. De uitbreiding lost het tekort aan parkeerplaatsen op en maakt de overstap van auto op trein en bus aantrekkelijker. De werkzaamheden duren naar verwachting nog tot februari 2015 en geven weinig hinder voor de reizigers.

Er komen twee nieuwe parkeerlocaties: het Rijkswaterstaatterrein Merwedeweg en een terrein aan de andere kant van het spoor, bij de molen. Als beide terreinen gerealiseerd zijn, vervalt het tijdelijke terrein in de bocht van de Amerlandseweg. Het huidige parkeerterrein achter het busstation wordt opgeknapt waarbij de invalideparkeerplaatsen gehandhaafd blijven. In de nieuwe situatie zijn er in totaal drie goed ingerichte en goed bereikbare parkeerterreinen met plaats voor 600 auto’s. Door de herinrichting wordt het stationsgebied aantrekkelijker en sociaal veiliger.

Er komt een voetgangersbrug over het water, bij de friteskiosk ‘Ed Kroket’. Hierdoor ontstaat er een korte looproute tussen het nieuwe terrein en de perronopgang. Vanwege een verplichte minimale doorvaarthoogte, komt er een trap aan weerszijden. De voetgangersbrug wordt twee meter breed en komt er net zo uit te zien als de voetgangersbrug aan de andere kant van het spoor, naar bedrijventerrein De Corridor. Op dit moment is de aannemer bezig met het maken van de fundering voor de brug. Verwachting is dat de brug half december geplaatst kan worden. Er komen twee Kiss and Ride plekken nabij de voetgangersbrug en het nieuwe terrein wordt voorzien van een laadpaal.

De uitbreiding van P&R Breukelen maakt deel uit van het programma Beter Benutten. In dit programma voeren Rijk, regio en bedrijfsleven samen maatregelen uit om de bereikbaarheid in de drukste regio’s te verbeteren. Op dit moment is de parkeercapaciteit bij station Breukelen ver onder de maat. Ontwikkeling en uitbreiding van dit OV-knooppunt moet zorgen voor het terugdringen van de druk op de A2 en het onderliggend wegennet. Voldoende en goede parkeergelegenheid maakt het voor automobilisten die naar Utrecht en Amsterdam willen aantrekkelijk om vanaf de A2 over te stappen op de trein.
De uitbreiding van P&R Breukelen wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met de gemeente Stichtse Vecht en Rijkswaterstaat.