woensdag 31 december 2014

Henk Don in 2015 voorzitter IRG-Rail

Henk Don is namens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) per 1 januari 2015 voor een jaar voorzitter van de Independent Regulators Group - Rail (IRG-Rail). Hij volgt daarmee de Luxemburger Jacques Prost op die de functie in 2014 vervulde. Henk Don is bij ACM als bestuurslid verantwoordelijk voor de portefeuilles vervoer, energie, post en telecom.

Henk Don: “Binnen het netwerk van IRG-Rail kan ACM als toezichthouder op het spoor met Europese collega-toezichthouders overleggen over de invulling en gevolgen van nieuwe wetgeving. Gezamenlijk kunnen we onze kennis inbrengen in Europese wetgevingsprocessen. Bovendien kunnen we via IRG-Rail de spoormarkt binnen de EU beter leren kennen. Dat is voor een klein land als Nederland bij uitstek van belang voor spoorgoederenvervoer en voor passagiersverbindingen.”

In het netwerk van IRG-Rail zijn 22 onafhankelijke Europese toezichthouders op het spoor verenigd. IRG-Rail heeft als doel de regulering op het spoor meer met elkaar in overeenstemming te brengen en onderling best practices uit te wisselen. IRG-Rail is voor ACM belangrijk omdat het netwerk een contactpunt is voor beleids- en regelmakers binnen Europa.

zondag 28 december 2014

Rover ergert zich aan aangepaste dienstregeling

Flinke sneeuwval zorgt in een groot deel van het land voor hinder; op de wegen, in het bus- en vliegverkeer en op het spoor. Gezien de vooraf ingestelde uitgedunde dienstregeling bij NS is het een onaangename verrassing dat het treinverkeer voor een aanzienlijk deel weer als een kaartenhuis is ingezakt. Rover heeft NS en ProRail om opheldering gevraagd.

Vertraging in het OV valt te verwachten met winterse omstandigheden, op de weg is dit niet anders. Op zaterdagochtend kwam echter het treinverkeer ten zuiden van Utrecht vrijwel geheel tot stilstand. De uitgedunde dienstregeling kon dit niet voorkomen.

Veel reizigers meldden als vanouds dat reisinformatie het laat afweten. NS stelt in een voorlichtingsbericht dat het niet mogelijk is om de reisinformatie up-to-date te houden door de grote drukte op het spoor. Rover heeft NS opheldering gevraagd over dit curieuze bericht: op het spoor is het in Zuid-Nederland tenslotte niet erg druk momenteel.

Vanwege de gladde wegen zou de trein juist nu een veiliger alternatief voor de weg moeten bieden. Rover hoort graag van NS en ProRail hoe deze eerste dag met stevig maar niet extreem winterweer tot een zo grootschalig stilvallen van het treinverkeer heeft kunnen leiden.

vrijdag 26 december 2014

Morgen aangepaste dienstregeling vanwege verwachte sneeuw

Morgen wordt sneeuw verwacht in een groot deel van het land. Daarom passen NS en ProRail zaterdag 27 december de dienstregeling aan. Hierdoor is er meer ruimte op het spoor om eventuele winterse storingen op te lossen. Ook groeien meerdere winterse storingen aan wissels of treinen dan minder snel uit tot files op het spoor waar grote groepen treinreizigers hinder van ondervinden.

ProRail en NS hebben dit besloten op basis van de weersverwachting van de weerbureaus voor de komende 24 uur. Voor reizigers betekent een aangepaste dienstregeling grofweg elk half uur een trein in plaats van elk kwartier.

Reizigers worden geïnformeerd via NS.nl, de reisplanners (push-bericht), e-mail en de sms-alert.

ProRail zet morgen extra sneeuw- en storingsploegen in en er staan meerdere hulplocomotieven klaar om eventuele problemen als gevolg van sneeuw of strenge vorst (denk aan extra wisselstoringen of kapotte treinen) snel op te lossen. Ook NS zet extra personeel in om reizigers zo goed mogelijk te bedienen op de stations en in de treinen.

maandag 22 december 2014

Qbuzz verzorgt tot eind 2019 busvervoer in Groningen en Drenthe

De bussen van Qbuzz blijven nog zeker tot eind 2019 in Groningen en Drenthe rijden. Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft het contract met Qbuzz met twee jaar verlengd tot eind 2019. Het OV-bureau is tevreden over Qbuzz en vindt het prettig om met de grote werkzaamheden van de komende jaren een vervoerder te hebben die de regio goed kent.

De verlenging van de concessie met Qbuzz levert een voordeel van 11 miljoen euro op. Zo hoeft het OV-bureau in 2016 en 2017 niet te bezuinigen op het openbaar vervoer per bus. Ook in 2018 en 2019 blijven eventuele bezuinigingen tot een minimum beperkt.

Qbuzz investeert in 2015 in nieuwe bussen om op die manier bij te dragen aan een schoon en duurzaam openbaar vervoer. Zo worden vijftig bussen vervangen door de allernieuwste en zeer schone bussen. Verder komt er een nieuwe Q-link-lijn bij, waarschijnlijk tussen Airport Eelde, P+R Haren en Groningen. Ook investeert Qbuzz in verschillende proefprojecten. In de stad Groningen komen bijvoorbeeld twee volledig elektrische bussen te rijden. Verder gaat Qbuzz meewerken aan een onderzoek om met waterstofbussen tussen Delfzijl en Groningen te rijden.

In overleg met het OV-bureau en gemeenten gaat Qbuzz onderzoeken hoe reizigers die nu nog gebruik maken van taxibusjes (bijvoorbeeld voor scholieren of gehandicapten) gestimuleerd kunnen worden om met het gewone openbaar vervoer te reizen.

Provinciale Staten van Groningen en Drenthe en de gemeenteraad van Groningen moeten nog een besluit nemen over de verlenging van de concessie.

vrijdag 19 december 2014

Uitbreiding P+R Breukelen gereed

Bij het station Breukelen zijn vanaf de kerstdagen 230 extra P+R parkeerplaatsen beschikbaar. De uitbreiding lost het tekort aan parkeerplaatsen op en maakt de overstap van auto op trein en bus aantrekkelijker. In februari 2015 worden de laatste afrondende werkzaamheden verricht, die weinig hinder opleveren voor de reizigers. Vanaf 24 februari zijn er twee laadpalen voor elektrische auto’s.

Bij station Breukelen zijn vanaf 24 december drie parkeerlocaties beschikbaar: het huidige terrein bij het busstation (P1), het nieuwe Rijkswaterstaatterrein Merwedeweg (P2) en het tijdelijke terrein in de bocht van de Amerlandseweg. Het nieuwe terrein (P2) heeft dankzij een nieuwe voetgangersbrug een korte verbinding met de perrons. Nabij de voetgangersbrug komen twee Kiss and Ride plekken. Het huidige parkeerterrein achter het busstation (P1) wordt begin 2015 opgeknapt waarbij de invalideparkeerplaatsen gehandhaafd blijven. In de nieuwe situatie is plaats voor 600 auto’s. Door de herinrichting wordt het stationsgebied aantrekkelijker en sociaal veiliger.

Het tijdelijke terrein komt te vervallen als volgend jaar aan de andere zijde van het spoor, op het voormalig zoutloods terrein naast de molen, een nieuwe parkeerterrein gereed is.

De uitbreiding van P&R Breukelen maakt deel uit van het programma Beter Benutten. In dit programma voeren Rijk, regio en bedrijfsleven samen maatregelen uit om de bereikbaarheid in de drukste regio’s te verbeteren. Op dit moment is de parkeercapaciteit bij station Breukelen ver onder de maat. Ontwikkeling en uitbreiding van dit OV-knooppunt moet zorgen voor het terugdringen van de druk op de A2 en het onderliggend wegennet. Voldoende en goede parkeergelegenheid maakt het voor automobilisten die naar Utrecht en Amsterdam willen aantrekkelijk om vanaf de A2 over te stappen op de trein.

De uitbreiding van P&R Breukelen wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met de gemeente Stichtse Vecht en Rijkswaterstaat.

donderdag 18 december 2014

Achterstallig onderhoud wissel mede oorzaak treinontsporing Hilversum

De treinontsporing nabij station Hilversum op 15 januari van dit jaar was mede het gevolg van achterstallig onderhoud aan een wissel. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het vandaag gepubliceerde rapport. Daarbij wijst de Onderzoeksraad op het gevaar dat de spoorveiligheid onbedoeld te weinig aandacht kan krijgen als het onderhoud zich te eenzijdig richt op het tegengaan van treindienstverstoringen.

De intercity ontspoorde toen deze, kort na vertrek van station Hilversum, over een wissel reed. Nadat het eerste deel van de trein op het wissel rechtdoor was gereden, werd het achterste deel van de trein plotseling naar het naastgelegen spoor geleid en daardoor ontspoorde de trein. Een tegemoet rijdende trein kon op tijd tot stilstand worden gebracht, waardoor een botsing werd voorkomen. Omdat het bezwijken van een wissel in een grootschalig ongeval kan uitmonden, is de Onderzoeksraad een onderzoek gestart.

De ontsporing is veroorzaakt door een vermoeiingsbreuk in een klein onderdeel (ring) van het wissel. Door de breuk ontstond er tijdens de treinpassage een verkeerde wisselstand. De vermoeiingsbreuk kon ontstaan doordat de ring tijdens het fabricageproces slecht was afgewerkt en doordat het wissel in slechte staat verkeerde. Het wissel was op onderdelen dermate versleten, dat de wielen van passerende treinen regelmatig de wisseltong schampten; het 'aanrijden van de tong'. De gebroken ring was niet berekend op de extra krachten die met deze aanrijdingen gepaard gaan. Het schampen van de tong bleek ook bij andere wissels in Nederland voor te komen.

Uit het onderzoek van de Raad is gebleken dat ProRail het tegengaan van tongaanrijdingen niet afdwong in de onderhoudsvoorschriften aan de onderhoudsaannemers. Bovendien was ProRail niet op de hoogte van de slijtage aan het wissel. Daardoor kon het gebeuren dat een druk bereden wissel onveilig was, zonder dat dit werd opgemerkt en aangepakt.

Doordat ProRail, de leverancier van de wisselsteller en de onderhoudsaannemers onvoldoende kennis en ervaringen uitwisselden, werd het risico van deze aanrijdingen niet onderkend. Ook werd er geen lering getrokken uit twee ernstige treinontsporingen in Engeland waarbij eveneens dat probleem aan de orde was. Op grond van die ongevallen hadden de spoorbedrijven kunnen weten dat tongaanrijding, zelfs in een kort tijdsbestek, ernstige schade aan een wissel kan veroorzaken en dus moet worden bestreden.

Door de toegenomen maatschappelijke druk op het verbeteren van de spoorprestaties, richt het spooronderhoud zich sterker dan voorheen op het tegengaan van verstoringen. De Raad wijst in zijn rapport op het gevaar dat deze ontwikkeling onbedoeld ten koste kan gaan van de spoorveiligheid. Als het spooronderhoud te eenzijdig wordt gericht op het voorkomen van treindienstverstoringen, kan het gebeuren dat onderdelen die van belang zijn voor de veiligheid ongemerkt te weinig onderhoud krijgen. Het wissel waarop de ontsporing bij Hilversum plaatsvond is hiervan een voorbeeld.

Op grond van zijn onderzoek beveelt de Raad aan om het spooronderhoud zodanig in te richten dat de veilige berijdbaarheid van het spoor beter wordt gewaarborgd. De Raad spreekt hierbij niet alleen ProRail aan, maar ook de andere spoorpartijen. De aanbevelingen gaan zowel over de wijze waarop het spooronderhoud wordt aangestuurd en gecontroleerd, als ook over wijze waarop de betrokken bedrijven veiligheidsrelevante informatie delen en benutten. Tevens dringt de Raad er bij de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu op aan om zorg te dragen dat de veilige berijdbaarheid van het spoor voldoende aandacht krijgt bij de afweging tegen andere belangen als capaciteit en punctualiteit. De Raad vraagt haar dit aspect nadrukkelijk mee te nemen in de thans lopende evaluatie van het beleidskader spoorveiligheid.

Arriva en Brabant tevreden over start nieuwe dienstregeling

Sinds 14 december is Arriva de busvervoerder in de provincie Noord-Brabant (met uitzondering van de Stadsregio Eindhoven). Een grote operatie: ruim 420 bussen, waarvan 334 nieuwe, een gewijzigde dienstregeling en ruim 1.200 chauffeurs die van rechtswege zijn overgekomen. 

De eerste dagen zijn spannend, vooral de maandagochtend. Arriva heeft het merendeel van haar reizigers op tijd naar hun bestemming gebracht. Op een aantal kinderziektes na, zijn de provincie Noord-Brabant en Arriva echter tevreden over de start.

Zondag bleek dat de Dynamische Reis Informatie Systemen (DRIS) in voornamelijk ’s-Hertogenbosch niet met de juiste informatie geladen waren en dubbele resultaten gaven. Met man en macht is er met GOVI – de partij die de DRIS aanstuurt – aan gewerkt de systemen actueel te krijgen. Partijen gaan er vanuit dat de informatiepanelen bij de haltes 16 december weer de juiste informatie tonen. Tot de systemen weer volledig werken, zet Arriva in de spits extra personeel in om reizigers verder te helpen. De DRIS-panelen in Tilburg werken nog met een verouderd systeem. Hier worden op dit moment onderhoudswerkzaamheden aan uitgevoerd door de provincie en naar verwachting zijn deze binnen 6 tot 8 wekend werken.

Reizigers in Tilburg hebben in de maandagochtendspits op sommige lijnen een drukke bus ervaren. Voor dinsdagochtend is georganiseerd dat er versterkingsbussen klaar staan in Tilburg om bij drukte direct te kunnen inzetten.

Een nieuwe start is altijd spannend, vooral voor de chauffeurs die het uiteindelijk allemaal moeten doen. Alle lof voor de chauffeurs. Er wordt met man en macht aan gewerkt om de dienstregeling zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen voor de reizigers.

woensdag 17 december 2014

Gratis bus Bossche binnenstad

Vanaf zondag 14 december rijdt er een gratis bus door de binnenstad van ’s-Hertogenbosch. Deze binnenstadsbus rijdt elk kwartier vanaf het centraal station een route door de binnenstad en doet hier de belangrijkste bestemmingen aan. Ook stopt de bus op de Zuidwal en de Zuid-Willemsvaart zodat mensen over kunnen stappen van de stads- en streeklijnen naar de binnenstadsbus. De bus wordt elektrisch aangedreven en is dus milieuvriendelijk.

De invoering van deze bussen vindt gelijktijdig plaats met de invoering van de nieuwe dienstregeling voor stad- en streekbuslijnen door Arriva op zondag 14 december a.s. De nieuwe dienstregeling staat op www.goedbezigbus.nl.

Om de binnenstad met openbaar vervoer bereikbaar te houden, start de gemeente een proef met binnenstadsvervoer in de vorm van gratis kleine milieuvriendelijke bussen. Arriva verzorgt ook deze binnenstadsbussen.  Uit de proef moet blijken of er voldoende vraag is naar dit aanvullend vervoer. Tijdens de proef kunnen nog veranderingen in de route komen, op basis van de wensen van de gebruikers. De proef en de mogelijke veranderingen worden in nauw overleg met binnenstadspartijen, Arriva en gemeente besproken en uitgevoerd.

dinsdag 16 december 2014

Unieke trolleybus in de maak

Het bedrijf EL-KW B.V. gaat in Arnhem een trolleybus van 18 meter bouwen, die in zowel aan de draad als bovenleidingloos kan rijden (‘trolley 2.0’). Dat is een unicum in Europa.

Trolley is een van de meest betrouwbare vormen van elektrisch vervoer, het is schoon, de bussen produceren geen uitlaatgassen en nagenoeg geen lawaai. Begin 2014 is een internationale  trolleyconferentie gehouden in Arnhem. Tijdens deze conferentie is breed gediscussieerd over de toekomst van de trolley in Europa en de mogelijkheden om gedeeltelijk bovenleidingloos te gaan rijden. Er is in Europa wel enige ervaring met de standaard 12 m elektrische bus. Maar er is geen ervaring met gelede bussen (18 m) die (gedeeltelijk) op batterij en op volwaardige snelheid kunnen rijden.

“De nu gemaakte afspraken bieden grote kansen”, stelt wethouder Mobiliteit Alex Mink. “De ontwikkeling maakt het mogelijk om een trolleyroute te verlengen waar de bovenleiding eindigt, of kan een extra lus door een wijk of naar een bestemming worden toegevoegd. Daarnaast hoeft er bij wegwerkzaamheden nagenoeg geen alternatief vervoer ingekocht te worden. Het is niet zo verbazingwekkend dat andere steden, waaronder Amsterdam, maar zeker ook veel steden en vervoersbedrijven in Europa, grote interesse tonen. Arnhem maakt haar faam als trolley- en elektriciteitsstad waar. Het zal in de toekomst extra werkgelegenheid opleveren EL-KW zal de trolleybus 2.0 in Arnhem produceren.”

EL-KW B.V. is de Nederlandse tak van de Vayon green power Group, EL-KW ontwerpt en produceert in de stadsregio elektrische aandrijflijnen en hybride oplossingen voor bedrijfsauto’s. De kosten voor het project bedragen ruim 3 miljoen euro, deze worden voor een groot deel door het bedrijfsleven gedragen. De gemeente Arnhem, StadsregioArnhem/Nijmegen Hermes/Connexxion dragen voor een gedeelte bij in de ontwikkelingskosten. Zo zal Hermes/Connexxion expertise leveren en twee gelede trolleybussen verkopen aan het bedrijf EL-KW B.V. Het prototype trolleybus 2.0 gaat eind 2015 zijn eerste kilometers maken in Arnhem.
 

maandag 15 december 2014

Mansveld sluit spoorcontracten voor 10 jaar

Vanaf 2021 komen er stopcontacten in alle 1e en 2e klas-coupés van nieuwe intercity’s en sprinters, betrouwbare verbindingen van deur-tot-deur en genoeg ruimte in treinen voor reizigers. Die kwaliteitsverbeteringen voor treinreizigers staan in het contract dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag heeft getekend met Timo Huges, president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen. Deze vervoerconcessie voor het hoofdrailnet gaat op 1 januari 2015 in en is 10 jaar geldig.

Ook met Patrick Buck, president-directeur a.i. van spoorbeheerder ProRail heeft Mansveld vandaag een contract ondertekend voor de jaren 2015-2025 dat moet leiden tot een verbetering van de prestaties. In deze beheerconcessie is bijvoorbeeld vastgelegd dat ProRail verstoringen op het spoor sneller moet oplossen, zodat reizigers, verladers en vervoerders hier zo min mogelijk hinder van ondervinden. De spoorbeheerder houdt bij het inplannen van onderhoud meer rekening met reizigers, verladers en bewoners langs het spoor. Ook zorgt ProRail ervoor dat goederenvervoerders voor capaciteitsaanvragen, capaciteitsverdeling en gebruiksvergoeding op het spoor in Nederland bij één loket terecht kunnen.

Staatssecretaris Mansveld: “NS en ProRail beginnen aan een nieuwe periode met meer ambitie, meer samenwerking en meer transparantie. Voor mij staat voorop dat reizigers tevreden moeten zijn. Zo moet in 2019 minstens 80% van de reizigers NS een 7 of meer geven voor haar prestaties.”

NS en ProRail moeten op grond van de contracten beter met elkaar én met andere partijen in de spoor- en OV sector gaan samenwerken. Mansveld heeft verbeterprogramma’s vastgesteld, die ProRail en NS samen moeten gaan uitvoeren, zoals de aanpak van overlast door winterweer en de invoering van het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Ook worden de eisen waaraan Prorail en NS moeten voldoen beter op elkaar en op de concessies voor regionale vervoerders afgestemd. Dit allemaal met als doel om de reis van deur tot deur verder te verbeteren.

NS en ProRail moeten zich meer richten op de publieke belangen. Daarom heeft het kabinet ervoor gekozen NS en ProRail steviger te gaan aansturen op deze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Mansveld legt haar prioriteiten aan de vervoerder en beheerder jaarlijks vast in een beleidsprioriteitenbrief. Hiermee geeft de staatssecretaris ProRail en NS specifieke prioriteiten mee die zij uitwerken in het jaarlijkse beheer- en vervoerplan. Zo moet NS volgend jaar de
 reisinformatie over de van deur-tot-deurreis verbeteren en ProRail de prestaties transparanter maken voor de buitenwereld. Nieuw is ook dat onder andere decentrale overheden, consumentenorganisaties, verladers en vervoerders jaarlijks adviseren over de invulling van de jaarplannen. Deze nieuwe werkwijze is al ingezet bij de totstandkoming van het vervoerplan en beheerplan voor 2015. Mansveld heeft die plannen vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.

De concessies bevatten prikkels om de prestaties te verbeteren in het belang van de reizigers. Als NS en ProRail niet voldoen aan de afspraken die jaarlijks worden vastgelegd in het vervoerplan en beheerplan kunnen zij een boete krijgen van respectievelijk maximaal 6,5 en 2,75 miljoen euro per jaar. Ook maakt NS kans op een beloning in 2019 als zij de afspraken over bijvoorbeeld klanttevredenheid en reizigerspunctualiteit ruimschoots halen. De boetes moeten ten goede komen aan de reiziger. De reizigers- en consumentenorganisaties mogen voorstellen doen voor de besteding van het geld.

R-net doet intrede in Zuid-Holland

R-net, hét keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer, werd vandaag door gedeputeerde Ingrid de Bondt en directeur Techniek van Arriva Nederland Ietze van der Meer officieel geïntroduceerd in Zuid-Holland. Buslijn 400 tussen Leiden en Zoetermeer is de eerste lijn die onder het R-net keurmerk rijdt.

Doelstelling is om met R-net in de gehele Randstad frequent, stipt en comfortabel vervoer te bieden. In Zuid-Holland worden de komende jaren in totaal 9 R-net bus- en treinverbindingen gerealiseerd. Ook in Noord-Holland en Flevoland wordt het netwerk uitgebreid.

Ingrid de Bondt over de lijn tussen Leiden en Zoetermeer: “Hier reizen veel scholieren en forenzen en die krijgen nu met R-net meer reiscomfort én een snelle betrouwbare verbinding. De R-net-bus heeft voorrang op ander verkeer en we hebben een aantal infrastructurele doorstromingsmaatregelingen genomen. De komende jaren breidt R-net zich uit over Zuid-Holland. De buslijn Leiden – Zoetermeer is een mooie eerste stap.”

De eerste R-net-bus in Zuid-Holland is met de nieuwe dienstregeling in gebruik genomen. Arriva verzorgt de ritten op dit traject, met bussen die qua uiterlijk en comfort zijn aangepast aan de eisen van R-net. Dat houdt onder andere in dat de verbindingen zijn voorzien van gratis WiFi, luxe stoelen, wegklapbare arm- en voetsteunen, individueel regelbare klimaatregeling, een laag geluidsniveau in het voertuig, meer beenruimte en USB-aansluitingen om bijvoorbeeld smartphones op te laden.

Alle haltes die de bussen van R-net tussen Leiden en Zoetermeer aandoen zijn de afgelopen periode vernieuwd: ze hebben duurzaam meubilair, duidelijke en actuele reizigersinformatie en gebruiksvriendelijke fietsenstallingen. De haltes zijn toegankelijk, ruim en hebben dezelfde herkenbare rood-grijze kleurkenmerken als de bussen.

Bij twee van de nieuwe haltes doet R-net een pilot voor het opwekken van energie: de daken van de abri’s zijn voorzien van zonnepanelen. De stroom wordt teruggeven aan het elektriciteitsnet. Daarnaast zijn er oplaadpunten voor e-bikes.


Het nieuwe busstation op CS: weids en winderig

Weids is het. En winderig, maar weids vooral. Eindelijk staat dat vermaledijde CS niet meer in de weg en kan de forens of middelbarescholier even een mijmerend momentje pakken, voordat de werk- of schooldag een aanvang neemt. Gisteren legden de eerste bussen al aan op een van de 22 haltes op het busstation bovenop het platform achter het Centraal Station, maar vanmorgen was de eerste échte dag.

Nieuwe buslijn voor bedrijven rond A28 Zwolle

Vanaf maandag 15 december 2014 gaat tijdens de spits een nieuwe bus rijden, Lijn 10 Businessline. Lijn 10 Businessline is een co-creatie van werkgevers in Zwolle geclusterd aan de A28 afrit Centrum. De initiatiefnemers zijn Achmea, Deltion, Dimence Groep, Wehkamp, vervoerder Syntus en de provincie Overijssel en gemeente Zwolle. Het initiatief wordt ondersteund vanuit het programma Beter Benutten Zwolle Kampen Netwerkstad.

Op donderdag 11 december 2014 is lijn 10 Businessline officieel in gebruik genomen door gedeputeerde Gerrit Jan Kok, verantwoordelijk voor Bereikbaarheid, Openbaar vervoer en Financiën in Overijssel.

Reizen van en naar de werkplek met het openbaar vervoer wordt door deze lijn voor de medewerkers van Achmea, Deltion, Dimence Groep en Wehkamp sneller en gemakkelijker.

De bus rijdt vanaf 15 december aanstaande in de spits naast de reguliere buslijnen 1 en 9. De route loopt direct vanaf het station naar de haltes bij de betreffende bedrijven. De Businessline rijdt elk kwartier in de ochtend- en avondspits. In combinatie met de reguliere buslijnen 1 en 9 is hiermee voor de medewerkers van de bedrijven rond de A28 voldoende openbaar vervoer beschikbaar om vanaf 6.35 uur in de ochtend van het station naar kantoor te reizen en om ’s middags vanaf 15.59 uur weer terug naar het station te gaan.

vrijdag 12 december 2014

Wees goed voorbereid op reis rondom Utrecht Centraal

In het weekend van 13 en 14 december werkt ProRail aan de vernieuwing van het spoor rond Utrecht Centraal. Er wordt onder meer gewerkt aan nieuwe bovenleidingen en nieuwe perronkappen. Op een aantal trajecten moeten reizigers rekening houden met een langere reistijd door een aangepaste dienstregeling. Er rijden minder treinen en op een aantal korte trajecten rijden Snelbussen in plaats van treinen. NS adviseert reizigers om zich voor vertrek goed te informeren via ns.nl of de Reisplanner Xtra.

ProRail werkt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan meer ruimte voor het treinverkeer rond Utrecht Centraal. We vernieuwen het spoor, de stationshal, omliggende stations en de verkeersleidingspost. Doel: beter en meer treinverkeer met soepele aansluitingen op  aantrekkelijke stations. De werkzaamheden worden zoveel mogelijk gecombineerd uitgevoerd op de meest rustige tijdstippen: 's nachts en in het weekend. ProRail en NS nemen alle mogelijke maatregelen om de overlast voor de reizigers tot een minimum te beperken.

NS adviseert reizigers op de trajecten Utrecht Centraal - 's Hertogenbosch, Utrecht Centraal - Gouda en Utrecht Centraal - Breukelen zich van tevoren goed te informeren over de reismogelijkheden. Dit kan via ns.nl of de Reisplanner Xtra-app. Ook de actuele reisinformatie onderweg is hierop eenvoudig te raadplegen. Reizigers moeten dit wekend rekening houden met een extra reistijd van 15 - 30 minuten.

donderdag 11 december 2014

NMBS rust treinen uit met Wifi

De NMBS zal nog voor de zomer enkele treinen uitrusten met Wifi. De vervoersmaatschappij experimenteert met een systeem dat draadloos surfen in de trein mogelijk maakt. Dat weet het Nieuwsblad. Vandaag kan je in theorie je mobiel internet gebruiken op de trein, maar de dekking daarvan laat vaak te wensen over. Een wagon is net geen kooi van Faraday, wat de signaalsterkte niet ten goede komt. Wifi kan dat probleem oplossen, al moet er dan wel een goede technologie worden ingezet. In het buitenland is de kwaliteit van het internet niet altijd even goed en de NMBS wil beter presteren.

Nieuwe dienstregeling NS

Vanaf zondag 14 december 2014 gaat de nieuwe dienstregeling in. Op verschillende trajecten in het land zullen er meer treinen rijden en in het weekend rijden straks meer late treinen. Ook zijn er op een aantal trajecten betere aansluitingen. Wat de nieuwe dienstregeling voor uw reis betekent, kan men nu al zien in de NS Reisplanner. De nieuwe dienstregeling is geldig t/m zaterdag 12 december 2015.

In het weekend rijden er straks treinen tot omstreeks 1.00 uur ‘s nachts vanuit een aantal drukke knooppunten in de Randstad naar omliggende steden, zoals bijvoorbeeld Zwolle en Deventer. Reizigers kunnen hierdoor later op hun bestemming komen, soms wel een uur (van Utrecht naar Zwolle) of twee uur later. Tussen Utrecht, Ede-Wageningen, Arnhem en Nijmegen rijden er zelfs tot 2:00 uur ’s nachts in beide richtingen treinen.

Tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer gaan per uur drie in plaats van twee Intercity’s rijden. De extra treinen rijden overdag in de daluren; de frequentie in de spits blijft met vier keer per uur gelijk. Naast vaker een trein levert dit ook reistijdwinsten op, omdat overstappen worden verbeterd. De extra treinen rijden na Amersfoort door naar Amsterdam Centraal, zodat Apeldoorn en Deventer vaker een rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal krijgen.

In de vernieuwde dienstregeling 2015 vertrekt straks vanaf elk station minimaal twee keer per uur een trein. Dit betekent dat er op vier trajecten meer Sprinters gaan rijden op werkdagen (maandag tot en met vrijdag) overdag in de daluren. Het gaat om de volgende trajecten:

Arnhem - Ede-Wageningen
Vanaf de stations Oosterbeek en Wolfheze vertrekt straks, in plaats van één keer, twee keer per uur een trein in beide richtingen.

Breda - Dordrecht  Vanaf de stations Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe zullen straks vier treinen per uur richting Dordrecht vertrekken en twee treinen per uur richting Breda.
Vanaf station Breda Prinsenbeek gaat, in plaats van één keer, twee keer per uur een trein rijden in beide richtingen.

Roosendaal - Dordrecht   Vanaf de stations Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe zullen straks vier treinen per uur richting Dordrecht vertrekken en twee treinen per uur richting Roosendaal.
Voor de stations Zevenbergen en Oudenbosch gaat de frequentie omhoog van één keer naar twee keer per uur een trein in beide richtingen.

Heerlen - Sittard Vanaf de stations Geleen Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth en Hoensbroek gaat, in plaats van één keer, twee keer per uur een trein rijden in beide richtingen. Deze stations krijgen hierdoor bovendien een betere verbinding van en naar de Randstad.


Spoorwegmuseum legt eerste steen stationschefwoning

Maandag 15 december om 14.30 uur zal oud-directeur Paul van Vlijmen de eerste steen leggen voor de herbouw van de stationschefswoning uit Bilthoven. Het huis dat in Bilthoven sinds 1900 dienst deed als woning voor de stationschef moest vorig jaar wijken voor de aanleg van een onderdoorgang bij het spoor. Daarmee wordt de veiligheid bij het station in Bilthoven vergroot. Dankzij de inspanningen van buurtbewoners en de medewerking van ProRail en de gemeente De Bilt kon het huisje verhuizen naar Het Spoorwegmuseum in Utrecht.

De karakteristieke elementen van het huis zijn bewaard waardoor de woning nu weer opgebouwd kan worden op het terrein van Het Spoorwegmuseum. De stationschefwoning in Bilthoven deed tot de jaren ’60 dienst als woning voor de stationschef van het toenmalige station De Bilt. Door de technologische ontwikkelingen werden de functie van stationschef steeds meer overbodig. Na het vertrek van de laatste stationschef is het huis tot begin 2011 bewoond door huurders. Tot dat moment was het nog onzeker of het huisje kon blijven staan in Bilthoven of dat het gedemonteerd zou worden.

Een burgerinitiatief werd op touw gezet om het huis bij het station van Bilthoven te laten staan. Er is gekeken of het huis een nieuwe plek in de omgeving van het station kon krijgen, maar dat was helaas niet mogelijk. In 2012 werd bekend dat de woning definitief moest het wijken voor de onderdoorgang. Uiteindelijk is ervoor gekozen om het huis te demonteren en karakteristieke elementen als de houten wenteltrap, de veranda en de dakpannen te bewaren. Zodoende is het mogelijk om het huis in oude stijl op te bouwen.

Het Spoorwegmuseum is zeer blij met de komst van het stationschefswoning en vindt het belangrijk dat dit stukje spoorweggeschiedenis en daarmee de culture waarde bewaard blijft. Peter-Paul de Winter (Hoofd Collecties van Het Spoorwegmuseum): “Met dit monumentale pand kunnen we de geschiedenis van het spoor laten voortleven. Niet alleen is het een prachtig gebouw, het is ook nog eens beeldbepalend voor de stations uit vroeger tijden.

De stationschef woonde vroeger in de buurt van het station en kon op die manier dag en nacht toezicht houden. De stationschefwoning herbergt daarmee een zekere symboliek uit vroeger tijden. Als museum zijn we blij dat we dit stukje geschiedenis uit Bilthoven bij ons kunnen huisvesten.”  Het pand gaat gebruikt worden als ruimte voor zakelijke bijeenkomsten.

dinsdag 9 december 2014

Rijk draagt 200 miljoen bij aan hoogwaardig OV

Staatssecretaris Mansveld heeft € 200 miljoen verstrekt aan de provincie Zuid-Holland voor HOV-net Zuid-Holland Noord. Het wordt ingezet voor de aanleg van hoogwaardig OV en introductie van het keurmerk Randstadnet (R-net) rond Gouda, Alphen aan den Rijn, Leiden, Katwijk en Noordwijk. Deze rijksbijdrage komt bovenop de € 200 miljoen die door provincie, regio’s en gemeenten wordt geïnvesteerd voor de realisatie van R-net in Zuid-Holland.

De staatssecretaris onderstreept met de bijdrage het maatschappelijk belang van openbaar vervoer. Staatssecretaris Mansveld: “Regionaal openbaar vervoer is onmisbaar voor een goede bereikbaarheid en leefbaarheid in deze drukbevolkte gebieden van de Randstad. Met de introductie van R-net in Zuid-Holland zet de provincie een grote stap.”

De bijdrage van het Rijk ondersteunt de ambities van de provincie op het gebied van hoogwaardig openbaar vervoer. Gedeputeerde Ingrid de Bondt: “Binnenkort gaan de eerste R-net-bussen in de provincie rijden. Met deze rijksbijdrage wordt onder meer ook de eerste R-net-treinverbinding mogelijk, tussen Alphen aan den Rijn en Gouda.”

Met de bijdrage van het Rijk wordt naast de R-net treinverbinding tussen Alphen aan de Rijn en Gouda ook een R-net-busverbinding tussen Leiden-Katwijk-Noordwijk gerealiseerd en worden extra Sprinters ingezet op het hoofdspoor tussen Leiden en Utrecht. Met deze Sprinters ontstaat tussen Leiden en Utrecht (samen met de Intercity’s) een kwartiersdienst.

R-net is een keurmerk van hoogwaardig openbaar vervoer. Met R-net zijn reizigers verzekerd van comfortabel, frequent en betrouwbaar openbaar vervoer. Sinds 2011 rijden bussen van R-net in de provincies Noord-Holland en Flevoland. Half december 2014 lanceert Zuid-Holland de eerste R-net-verbinding. Dan rijden tussen Leiden Centraal Station en Zoetermeer Centrum bussen met het R-net keurmerk.

maandag 8 december 2014

Fietskluizen worden vervangen door overdekte stallingen bij bushaltes R-net Haarlem-Hoofddorp

De provincie Noord-Holland verwijdert de NS-fietskluizen op 8 R-net bushaltes tussen Haarlem (Schalkwijk) en Hoofddorp.

Het gaat om de haltes Bornholm, De Hoek, Overbos, Spaarne Ziekenhuis, Toolenburg, Vijfhuizen, Beukenhorst en Schalkwijk Centrum. Op deze 8 haltes komen in de plaats van de NS-fietskluizen nieuwe overdekte fietsstallingen.

Het verwijderen van de fietskluizen en plaatsen van de overdekte fietsenstallingen start begin december en zal naar verwachting nog voor de kerst afgerond worden. Overlast zal beperkt blijven tot ingebruikname van de directe omgeving bij transport en plaatsing.

De provincie Noord-Holland is in bezit van 262 fietskluizen, verdeeld over de 8 bushaltes van het R-net kerntraject tussen Haarlem en Schiphol. Deze kluizen waren voor de reizigers om hen beveiligde fietsstalling aan te bieden, in de gedachte van het hoogwaardig openbaar vervoer. De kluizen werden op jaarbasis verhuurd door NS Fiets. In de praktijk werd er weinig gebruik gemaakt van de kluizen. De kluizen zijn in slechte staat en stonden grotendeels leeg. Hierop is besloten om de fietskluizen te vervangen door overdekte R-net fietsstallingen met in totaal plaats voor 352 fietsen.

vrijdag 5 december 2014

NS bestelt nieuwe treinen

De NS gaat 118 nieuwe treinen kopen bij Spaanse fabrikant CAF. Het bedrijf investeert 500 miljoen euro in de vernieuwing. De nieuwe treinen, genaamd Sprinter Nieuwe Generatie (SNG), gaan naar verwachting in 2018 rijden op het Nederlandse spoor. De spoorvervoerder heeft de mogelijkheid om nog meer orders te plaatsen bij CAF. De nieuwe treinen krijgen brede deuren, zijn energiezuinig en toegankelijk voor rolstoelgebruikers, aldus het concern. De treinen beschikken ook over een rolstoeltoegankelijk toilet.

Amsterdam wil bestaand tramspoor bij Molenwerf verleggen

De gemeente Amsterdam wil in 2015 het bestaande tramspoor bij Molenwerf verleggen om het gebied opnieuw in te kunnen richten en meer ruimte te bieden aan fietsers en voetgangers.

De directe aanleiding voor aanpassing van het tramtracé op Molenwerf is de noodzakelijke vervanging van de tramsporen door dienst Metro. De Stadsregio Amsterdam en de gemeente willen deze werkzaamheden gebruiken om het spoortracé aan te passen ten behoeve van een goede inrichting van de openbare ruimte in dit gebied.

Op basis van de inventarisatie van de huidige situatie, de problemen en de wensen ten aanzien van auto, openbaar vervoer, fietsers, voetgangers en openbare ruimte zijn drie inrichtingsvarianten uitgewerkt. De ligging van het tramtracé is het belangrijkste verschil tussen de drie varianten. In elke variant wordt uitgegaan van een tramhalte met twee perrons ter plaatse van Molenwerf. Voor een betere en veiligere inrichting van het gebied worden in alle varianten de volgende ingrepen voorgesteld:

donderdag 4 december 2014

Nieuwe busdienstregeling voor Friesland

Zondag 14 december 2014 vindt de jaarlijkse landelijke wijziging van de dienstregeling voor bus en trein plaats. Check de nieuwe dienstregeling, dan bent u altijd op tijd! De belangrijkste wijzigingen in de busdienstregeling van de regio Noord- en Zuidwest-Fryslân zijn:

Lijn 7 Busstation - Zuiderburen
Extra ritten op werkdagen tijdens de spits, tussen 16.00 en 18.00 uur.

Lijn 12 Busstation - NHL Hogeschool
Lijn 12 gaat niet meer langs de haltes Boterhoek, Noorderbrug en Dirk Zeperweg. Lijn 36 biedt een alternatief.

Lijn 28 en 95
Lijn 28 rijdt samen met lijn 95 naar en van de Overijsselselaan bij Techum/Jabikswoude. U heeft overdag op werkdagen twee keer per uur een reismogelijkheid. In het weekend rijdt lijn 95 één keer per uur. In de avonduren rijdt deze lijn één keer het uur het traject Leeuwarden Busstation - Leeuwarden - Techum en vice versa.

Lijn 54 Dokkum - Ternaard - Holwerd - Stiens - Leeuwarden
Voor een goede aansluiting op de Intercity naar Zwolle en de trein naar Groningen wijzigen de vertrektijden in de avonduren. Daarnaast wordt op werkdagen de ochtendrit naar Dokkum vervroegd voor een goede overstap op lijn 53.

Lijn 60 Dokkum - Brantgum - Holwerd - Stiens - Leeuwarden
De ritten van Leeuwarden naar Hallum  op werkdagen tussen 15.30 en 17.30 uur vervallen. Lijnen 54 en 60 rijden voortaan bij elkaar vier keer per uur van Dokkum naar Leeuwarden. u heeft dus nog elk kwartier een reismogelijkheid.

Lijn 71 Kop Afsluitdijk - Harlingen - Minnertsga - Berltsum -Leeuwarden
In de ochtendspits rijdt lijn 71 frequenter en vaker via Ingelum. De vertrektijden wijzigen. Zo heeft u een goede aansluiting met Qliner 350. Daarnaast wijzigen de vertrektijden van de laatste twee ritten in de avond voor een goede aansluiting vanaf de latere treinen uit Zwolle.

Lijn 92 Bolsward - Wommels - Leeuwarden
Lijn 92 gaat in Leeuwarden via de Westelijke Invalsweg rijden. Vanaf 15.00 uur rijdt lijn 92 ieder kwartier. De ritten van 14.34 uur (vertrek Bolsward) en 14.45 uur (vertrek Leeuwarden) vervallen. De vertrektijden in de avonduren wijzigen voor een goede aansluiting op de trein.

Lijn 98/99/199 Harlingen/Makkum - Bolsward - Sneek - Joure - Heerenveen
Vanwege de wijzigingen in de vertrektijden van het treintraject Leeuwarden - Sneek - Stavoren wijzigen ook de vertrektijden van lijn 199 na 20.30 uur. Hierdoor verbeteren de aansluitingen in Heerenveen en wordt in Sneek aangesloten op de trein. Er rijdt elke avond om 0.05 uur een extra rit van Heerenveen naar Sneek.

Qliner 335 Joure - Heerenveen - Groningen Zernike
Om de reistijd van Bolsward en Sneek naar het Zernike in Groningen te versnellen, rijdt Qliner 335 het traject Bolsward - Sneek - Joure - Heerenveen - Hoogkerk P+R - Groningen Zernike. Het traject Bolsward - Sneek - Joure wordt aan alle ritten toegevoegd

woensdag 3 december 2014

Nieuwe vervoerder in Noordwest-Overijssel

Omdat in 2014 de contracten met twee vervoerders van de Regiotaxi aflopen, hebben provincie Overijssel en de betrokken gemeenten het vervoer in Noordwest-Overijssel en in Salland opnieuw aanbesteed. Dit leverde twee nieuwe vervoerders op.

In Salland vervangt vervoersbedrijf Willemsen de Koning vanaf 1 januari 2015 TCR. Op 1 september 2014 is Connexxion Taxi Services gestart in Noordwest-Overijssel. Zij rijden met andere taxi's en andere chauffeurs, maar u krijgt nog steeds service op maat.

Connexxion Taxi Services rijdt met nieuwe personenwagens en bussen met een lage CO2 uitstoot. "Deze hebben een lage instap en zijn dus rolstoel toegankelijk", vertelt Leo Adelaar van Connexxion Taxi Services in Zwolle.

"En natuurlijk zijn onze voertuigen herkenbaar aan het logo van Regiotaxi Noordwest-Overijssel. Voor de reiziger verandert er verder niets. We leveren dezelfde diensten als het vorige vervoersbedrijf. OV-reizigers kunnen gebruikmaken van de Regiotaxi als er geen reguliere openbaar vervoer verbinding is. Daarnaast bieden we aanvullend vervoer voor mensen met een Wmo-indicatie."

dinsdag 2 december 2014

Internationale buslijn Düsseldorf-Eindhoven-Antwerpen naar Londen

Met ingang van vrijdag 19 december gaat de internationale buslijn Düsseldorf-Eindhoven-
Antwerpen tweemaal per week doorrijden naar London. Het betreft een pilot tot 31 januari 2015.
Arriva Touring verzorgt deze internationale buslijn in opdracht van Deutsche Bahn.

Reizigers hebben gedurende de pilot in de weekenden reismogelijkheden van en naar London. De
touringcars maken gebruik van de overtocht over het Engelse kanaal vanaf Calais naar Dover. De reis
van Düsseldorf naar London Victoria Coach Station bedraagt 10,5 uren. Deze buslijn wordt uitgevoerd door luxe dubbeldekker touringcars die van alle gemakken zijn voorzien. Zo is er een toilet aanwezig en hebben de zitplaatsen extra beenruimte. Tijdens de rit zijn er snacks en drinken te verkrijgen.

Met de bus naar de Blauwe Berg

Samen met de provincie Noord-Holland en vervoerbedrijf Connexxion heeft de gemeente Hoorn de mogelijkheden daarvoor onderzocht en met succes. Wethouder Samir Bashara: ‘Door het verleggen van twee buslijnen zijn de regionale voorzieningen op de Blauwe Berg straks goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Daarnaast gaan op bepaalde tijdstippen kleinere bussen door de binnenstad rijden. Dat is ook een lang gekoesterde wens. Uiteraard zijn wij ontzettend blij met deze verbeteringen voor onze inwoners en de bezoekers van Hoorn.’

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling van het openbaar busvervoer in. Lijn 12 gaat vanaf die datum via Dampten, de Westfriese Parkweg en het Keern rijden. Er komen twee nieuwe haltes, op de Westfriese Parkweg en op het Keern (ter hoogte van restaurant PeJo). Busreizigers die verder meerijden richting eindpunt Hoogwoud profiteren mee van deze snellere route.

De bushaltes op de Westfriese Parkweg komen te liggen tussen het hotel van Van der Valk en kunstijsbaan De Westfries. De bus stopt in eerste instantie op de rijbaan. Op termijn is het de bedoeling om haltehavens naast de rijbaan aan te leggen. Dit bevordert een goede doorstroming van het overige verkeer.

De bushalte in zuidelijke richting bij PeJo wordt in ere hersteld. Aan de overkant van de weg wordt een deel van de heg weggehaald om een bushalte mogelijk te maken. Deze halte vervangt de haltes Porder en Het Erf.

Door de veranderingen bij buslijn 12 zou het westelijk deel van Risdam-Zuid zonder openbaar vervoer komen te zitten. Dat wordt ondervangen doordat buslijn 11 vanaf 14 december een andere route door Risdam volgt. De nieuwe route gaat via de Geldelozeweg, Sluiswachter en Torenwachter richting de Zwaagmergouw. Lijn 13 blijft zijn huidige route over de Liornestaat en de Zwaagmergouw volgen en vangt daarmee de oude route van lijn 11 weer op.

In de binnenstad is al geruime tijd sprake van trillingoverlast door grote bussen. Vanaf 14 december rijdt Connexxion ’s avonds na ongeveer 20:00 uur en op zondag alleen nog met kleine bussen. Overdag wordt afwisselend gereden met grote en kleine bussen.

De bus in de Grote Waal is populair. Sinds afgelopen zomer rijdt vervoerder EBS met lijn 314 dan ook vaker van en naar Edam en Amsterdam. Vanuit de Grote Waal kan nu ook buiten de spits elk kwartier met de bus naar Edam en Amsterdam gereisd worden. Dit sluit beter aan op de vraag van de bewoners van de grote Waal.

maandag 1 december 2014

Provincie investeert in reisinfo busstation Leiden

Vanaf het voorjaar van 2015 worden busreizigers in Leiden via verschillende reisinformatieborden geïnformeerd over de exacte vertrekhalte en vertrektijd van hun bus. Nu nog wordt minder nauwkeurige vertrekinformatie geboden. Met de komst van actuele perronduiding op de 3 aanwezige overzichtsborden en actuele vertrekinformatie op elk van de 14 haltes ziet de reiziger gemakkelijk waar hij moet zijn.

Het grootste busstation in Zuid-Holland wordt door de gemeente Leiden opgeknapt. Er is onder andere opnieuw geasfalteerd en de haltes zijn toegankelijker gemaakt. Niet in gebruik zijnde monitoren worden verwijderd. Tegelijkertijd realiseert de provincie dynamische reisinformatie panelen (DRIS). De displays worden geplaatst in de ‘bakken’ in de bestaande bogen boven de haltes. Op de 2 haltes die per 14 december het vertrekpunt zijn voor R-net, worden de displays herkenbaar R-net rood gekleurd.