vrijdag 30 januari 2015

Provinciale Staten voor verbetering Maaslijn

Een meerderheid van Provinciale Staten stemde woensdag 28 januari voor een motie waarin het college van Gedeputeerde Staten wordt opgeroepen zich maximaal in te spannen voor de verbetering van de Maaslijn. Dit is de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond. De financiële bijdrage van Gelderland voor de elektrificatie, verbetering van de stations en mogelijke verdubbeling van de lijn wordt bij behandeling van de Voorjaarsnota in juni van dit jaar geregeld. Brabant, Limburg en Gelderland kunnen dan samen met het Rijk aan de slag.

Verbetering Maaslijn; bron provincie GelderlandBij de begrotingsbehandeling in november 2014 was er al 7,5 miljoen euro gereserveerd voor de verbetering van de lijn. Voor de indieners van de motie was dat nog niet genoeg. De Maaslijn is van groot belang voor de Gelderse topregio rond Nijmegen. Een provinciale bijdrage mag volgens de indieners van de motie verder gaan dan een standaard bedrag per kilometer spoor. Omdat echter meer trajecten op verbetering wachten is afgesproken dat bij de behandeling van de Voorjaarsnota een integrale afweging zal plaatsvinden. Dan wordt duidelijk welk bedrag Gelderland wil investeren in de Maaslijn.

Het Sleutelproject Arnhem, zuidelijke binnenstad (8,5 miljoen euro), Weelde in de Beuningse Uiterwaard (5,3 miljoen euro) als de voorfinanciering van de overnachtingshaven bij Lobith (2,8 miljoen euro) kregen de steun van Provinciale Staten. Wat meer moeite ondervond het voorstel van GS over het Evenementenplusbeleid. Een aantal fracties sprak twijfel uit over de economische spin-off van evenementen en had daarom moeite met het reserveren van 200.000,- euro aanvullende subsidie voor sportevenementen ten behoeve van extra inspanningen voor het vergroten van de economische impact. Ook miste men de culturele evenementen. Dit voorstel ging voornamelijk over sport. Gedeputeerde Jan Markink gaf aan dat bij de Voorjaarsnota ook aandacht zal worden gegeven aan de cultuursector. Uiteindelijk schaarde een meerderheid van PS zich achter het voorstel.

donderdag 29 januari 2015

Complete vloot RET krijgt Wifi

Vanaf vandaag start vervoerder RET met het aanbieden van gratis Wifi in metro en tram. Op metrolijn E rijden vanaf vandaag de eerste twee wifimetro’s rond. Ook de eerste Wifitram rijdt vanaf vandaag door de regio Rotterdam. Elke week komen er weer nieuwe Wifivoertuigen bij, die zijn herkenbaar zijn aan de stickers van Wifi-iconen op de ramen. Aankomende zomer zijn alle trams en metro’s voorzien van Wifi.

Hiermee is de RET de eerste stadsvervoerder in Europa die haar hele vloot van gratis Wifi voorziet. De RET biedt reizigers deze gratis service om het reizen nog prettiger te maken. Ook op de tien drukste metrostations van de RET kunnen reizigers deze zomer gebruik maken van gratis wifi.

Tijdens de nachtelijke uren voorziet de RET elke dag enkele trams en metro’s van Wifi-apparatuur. In de zomer zijn de 113 trams en 145 metro’s voorzien van gratis Wifi. De 256 bussen zijn in 2012 al voorzien van gratis Wifi. De voertuigen die zijn voorzien van Wifi zijn tijdens de invoeringsmaanden herkenbaar aan stickers op de ramen met wifi-iconen erop.

De proef met gratis Wifi op metrostation Beurs is volgens het bedrijf succesvol. Dagelijks maken zo’n 5000 reizigers gebruik van deze gratis service, soms zelfs met 1000 tegelijk. In de zomer van 2015 worden ook de stations Rotterdam Centraal, Zuidplein, Blaak, Kralingse Zoom, Schiedam Centrum, Dijkzigt, Wilhelminaplein, Capelsebrug, Spijkenisse Centrum en Coolhaven voorzien van gratis wifi.

Eerste stap naar vervoerregio Flevoland gezet

De Eerste Kamer besloot eind december 2014 dat de 16 gemeenten van de Stadsregio Amsterdam de status van vervoerregio krijgen. Daarbij kregen de Stadsregio en de provincies de opdracht om de onderlinge samenwerking te versterken en de vervoerregio verder vorm te geven. De Stadsregio Amsterdam heeft hiervoor nu samen met de provincies Noord-Holland en Flevoland én de gemeenten Almere en Lelystad het voortouw genomen.

Tijdens een bijeenkomst op 22 januari 2015 ondertekenden vicevoorzitter Don Bijl namens de Stadsregio Amsterdam, gedeputeerde Elisabeth Post namens de provincie Noord-Holland, gedeputeerde Jaap Lodders namens de provincie Flevoland, wethouder Henk Mulder namens de gemeente Almere en wethouder Ed Rentenaar namens de gemeente Lelystad het convenant Versterking Samenwerking Verkeer en Vervoer. De partijen gaan de samenwerking intensiveren en dit in overleg met de gemeenteraden en Provinciale Staten nog beter organiseren.

In aanwezigheid van bestuurders van alle betrokken gemeenten en provincies hield de voorzitter van de Stadsregio Amsterdam Eberhard van der Laan voorafgaand aan de ondertekening een pleidooi voor regionale samenwerking, waarin hij zich tevreden toonde met deze nieuwe stap. De zestien gemeenten van de stadsregio werkten al samen aan de bereikbaarheid van de regio Amsterdam en blijven dit doen. Maar het complexe verkeer- en vervoersysteem in deze regio overschrijdt gemeente- en provinciegrenzen en dus is intensievere samenwerking met Noord-Holland, Flevoland, Almere en Lelystad zeer gewenst. De partijen zullen dan ook meer dan voorheen hun kennis gaan delen op het gebied van vervoerplannen, concessies en aanbestedingen.

Interrail met boot en veerpont

Met ingang van dit jaar introduceert Interrail de Attica Pass - een nieuwe One Country Pass - die het voor reizigers mogelijk maakt om van het ene naar het andere Griekse eiland te reizen per veerpont. Dit kan tot zes overtochten per maand. De pas maakt het voor Interrailers mogelijk om de veerponten van de Attica Group tussen Italië en Griekenland te gebruiken, tezamen met diensten tussen een aantal Griekse eilanden, zoals Kreta, Santorini en Mykonos. Dit kan zowel in de eerste als de tweede klas en alle bijkomende kosten, zoals brandstoftoeslagen en havengelden, zijn inbegrepen.

De Griekse eilanden trekken miljoenen bezoekers per jaar, en behoren tot de mooiste en meest populaire toeristische bestemmingen in Europa. Met het introduceren van de Attica Pass streeft Interrail ernaar om haar klanten de unieke mogelijkheid te geven om flexibel rond de eilanden te reizen, ver verwijderd van de doorsnee 'all-inclusive' hotels. "Naast dit specifieke product is de Attica Pass ook de perfecte toevoeging aan een Interrail Global Pass voor iedereen die Europa niet alleen over land, maar ook over zee wil verkennen", stelt Carlo Boselli, General Manager bij Eurail Group G.I.E..

In Zwitserland zijn de bootdiensten van BLS nu volledig geïntegreerd in de Interrail Global Pass, in tegenstelling tot de 50% korting die voorheen werd gegeven. Dit maakt het voor reizigers mogelijk om het hele jaar door de adembenemende uitzichten van Zwitserland te ervaren.
Deze productverbeteringen maken onderdeel uit van een bredere bedrijfsstrategie om reizen met Interrail zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk te maken. Andere recente verbeteringen in het aanbod zijn het Gezinsconcept, de 1e klas Youth Pass en prijsverlagingen voor de Adult en Senior Passes.

woensdag 28 januari 2015

Donderdag aangepaste dienstregeling NS

NS past morgen de dienstregeling aan. Voor reizigers in met name de Randstad betekent dit elk half uur een trein in plaats van elk kwartier. In provincies als Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland verandert er niks aan de reguliere dienstregeling. NS rijdt landelijk ongeveer 80 procent van de treinen ten opzichte van een normale dag. NS en ProRail realiseren zich dat dit voor reizigers overlast kan opleveren zoals drukke treinen en vaker overstappen.

ProRail houdt op dit soort dagen extra sneeuw- en storingsploegen en hulplocomotieven achter de hand om eventuele problemen snel op te lossen. Ook NS zet extra personeel in om de reiziger zo goed mogelijk te bedienen op stations en in de trein.

Op bijgaand kaartje is te zien op welke trajecten de dienstregeling veranderd is. Klik op de kaart voor een vergroting.


Papieren keuzedagen voortaan weer een keuze

De keuzedagen voor houders van een Voordeelurenabonnement komen er ook weer in papieren vorm. Dat heeft NS na gesprekken met Rover en Unie KBO besloten. Beide consumentenorganisaties kregen veel klachten over de ‘verchipte’ keuzedagen. Vanaf februari zullen de keuzedagen conform de wens van Rover en Unie KBO zowel op papieren wegwerpchipkaarten als digitaal reisproduct worden aangeboden. Wel vraagt NS voor de papieren vrije reiskaarten een extra toeslag.

De voordelige Keuzedagen die 60-plussers bij hun Voordeelurenkaart  kunnen aanschaffen, worden sinds juli 2013 enkel als digitaal reisproduct voor de OV-chipkaart aangeboden. Dit digitale systeem bleek voor veel reizigers te ingewikkeld: zo is deze digitale Keuzedag niet op ieder station beschikbaar en verschillen de oplaadautomaten in gebruik. Ook realiseren reizigers zich niet altijd het risico als ze daags tevoren alvast de keuzedag op hun chipkaart zetten: na de eerstvolgende check-in is de keuzedag  geactiveerd.

dinsdag 27 januari 2015

Spoorwegmuseum belicht Nederlandse tourhistorie

Met de start van de Tour de France in Utrecht in het vooruitzicht organiseert Het Spoorwegmuseum dit jaar een wielertentoonstelling: 'Parijs is nog ver, Nederlanders in de Tour'. Sinds in 1936 de eerste Nederlandse deelnemers in Parijs aan de start stonden leeft heel Nederland mee met de vaak heroïsche belevenissen van 'onze jongens' in Frankrijk. Het Spoorwegmuseum vertelt met beeld, geluid en collectie de verhalen van de Nederlanders in de Tour. Van de successen en overwinningen, de drama's en heroïek tot de supporters, de verslaggeving en de gang van zaken achter de schermen. De tentoonstelling gaat voor publiek open op 16 april en duurt tot en met de laatste dag van de Tour op 26 juli.

De rol voor de Nederlanders begon in 1936 toen de eerste Nederlanders de Tour de France reden. Albert van Schendel, zijn broer Antoon, Theo Middelkamp en Albert Gijzen maakte onderdeel uit van deze allereerste Nederlandse wielerploeg in de Ronde van Frankrijk. De Van Schendels en hun team zijn de eersten in een lange rij van Nederlandse tourdeelnemers. Hoogtepunten in de geschiedenis zijn natuurlijk de tourzeges van Jan Janssen in 1968 en Joop Zoetemelk in 1980, maar ook de vele etappeoverwinningen blijven niet onvermeld. Zo staat de 'Nederlandse' berg Alpe d'Huez centraal bij de verhalen over de Nederlandse klimmers en is de etappeplaats 'Bordeaux' het toneel waar de Nederlandse sprinters een hoofdrol opeisen. De Nederlandse ploegen, zoals de Locomotiefploeg van de legendarische ploegleider Kees Pellenaars in de jaren 50/60 en de TI Raleighploeg van Peter Post in de jaren 80, hadden veel succes en krijgen een plek in een speciaal treinstel. Het zijn niet alleen de successen die tot de verbeelding spreken, ook de dramatiek van valpartijen, blessures en lossende renners leveren prachtige wielerverhalen op. Bijvoorbeeld de duikeling van Wim van Est in het ravijn tijdens de afdaling van de Aubisque in de Tour de France van 1951. De originele fiets wordt getoond. Maar ook de onbekendere verhalen worden verteld, zoals die van meesterknecht Thijs Roks die in 1953, op weg naar de etappeoverwinning en misschien zelfs wel de gele trui, wordt gestuit door een gesloten spoorwegovergang. In plaats van eeuwige roem is zijn naam -door een passerende goederentrein!- in de vergetelheid terecht gekomen.

Voor de tentoonstelling wordt exclusief gebruik gemaakt van de collectie van het Huis van de Wielersport. Er zijn o.a. fietsen, wielershirts en foto's van Nederlandse tourhelden te zien. Dankzij een samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid zijn de mooiste historische beeld- en geluidsfragmenten te zien en te horen. Wie herinnert zich niet de legendarische radioverslagen van Jan Cottaar en Theo Koomen, ook de prachtige historische beelden van 'Sport in beeld' mogen niet ontbreken. Natuurlijk is er voor bezoekers van alles te doen, er moet natuurlijk ook zelf gefietst worden. Een tentoonstelling voor jong en oud.

maandag 26 januari 2015

Uitgewerkte plannen Hoofdstation Groningen gepresenteerd

De uitgewerkte plannen voor het Hoofdstation in Groningen zijn bekend. Er komt een fietstunnel en een nieuwe fietsenstalling aan de zuidzijde van het station. Daarnaast worden de sporen en perrons uitgebreid. De plannen werden op vrijdag 23 januari gepresenteerd, onder meer door gedeputeerde Mark Boumans.

De aanpak van het Hoofdstation is nodig om in de groei van het aantal reizigers in de toekomst goed op te kunnen vangen. Zo zorgt de tunnel voor fietsers en voetgangers ervoor dat het makkelijker wordt om de zuidkant van het stationsgebied te bereiken. Aan de zuidkant komt bovendien een nieuwe fietsenstalling die ruimte moet bieden aan 5.000 fietsen. Daarmee wordt ingespeeld op de behoefte aan meer fietsplekken voor de komende jaren. Naar verwachting zijn er in 2020 15.000 plaatsen nodig en in 2030 17.500.

Verder worden de perrons uitgebreid. Doordat de huidige sporen 1, 2 en 3 worden gedempt, ontstaat er een ruim perronplein waar ruimte is voor nieuwe winkels en terrassen. Het perronplein en het monumentale stationsgebouw krijgen in de ontwerpen een prominente plek.

De plannen zijn uitgewerkt door de stuurgroep van het project Groningen Spoorzone, waarin de provincie Groningen, gemeente Groningen, ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu samenwerken. De gemeenteraad van Groningen en Provinciale Staten moeten de plannen nog goedkeuren. De begroting voor de plannen sluit op ruim 275 miljoen euro.

zaterdag 24 januari 2015

'Staatsbedrijven drukken private vervoerders weg'

Het commerciële busbedrijf Veolia verliest de aanbesteding van de openbaarvervoersconcessie Limburg opzettelijk. De vervoerder is voornemens om, zodra de provincie in februari de winnaar bekendmaakt, het verlies bij de rechter aan te vechten. Veolia verzorgt het openbaar vervoer in Limburg en hoopt de huidige concessieduur zo lang mogelijk te rekken.

Dit zeggen drie ingewijden bij Veolia onafhankelijk van elkaar tegen de Volkskrant. De aftocht van Veolia uit Limburg staat symbool voor de problemen die commerciële vervoerders ondervinden in de strijd met staatsbedrijven.

donderdag 22 januari 2015

Diverse productverbeteringen voor Interrail in 2015

Interrail zet dit jaar de standaard voor Europees treinreizen met een divers aanbod van productverbeteringen voor 2015. Jongeren, families, volwassenen en senioren hebben nu nog betere mogelijkheden om Europa per trein te ontdekken. 

Zo is Interrail het jaar begonnen met het introduceren van het Gezinsconcept. Dit aanbod maakt het mogelijk om kinderen van 4 tot en met 11 jaar gratis mee te laten reizen met een familielid of vriend die in het bezit is van een Adult Interrail Pass.

Verder is het met de introductie van de eersteklas Youth Pass nu mogelijk voor jongeren tussen 12 en 25 jaar om samen met hun vrienden en familie gebruik te maken van het comfort van reizen in de eerste klas. De Youth Pass was voorheen alleen verkrijgbaar in de tweede klasse. Een eerste of tweede klas Youth Pass is 20 procent voordeliger dan een Adult Pass. Senioren en volwassen reizigers worden echter niet uitgesloten van de positieve productontwikkelingen. Zowel de Senior als de Adult Passes zijn met 6,5 procent in prijs verlaagd.

Naast deze productveranderingen is het Interrail Pass concept ook toegankelijker geworden. Voorheen moesten reizigers buiten Europa aantonen dat ze minimaal zes maanden in Europa hebben gewoond om in aanmerking te komen voor de Interrail pas. Vanaf nu hoeven deze reizigers alleen nog maar aan te tonen dat ze in Europa woonachtig zijn, ongeacht hoe lang ze er al wonen. Zo geeft Interrail het toenemende aantal niet-Europese expats de mogelijkheid om de culturele, historische en geografische rijkdommen van het continent met de trein te ontdekken.

Connexxion wint aanbesteding openbaar vervoer in Haarlem-IJmond

De provincie Noord-Holland heeft het openbaar vervoer in Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort voor de periode december 2015 t/m december 2025 aan Connexxion gegund. Op 13 december 2015 start Connexxion met 16 elektrische bussen, 28 schone dieselbussen en 56 bussen die rijden op groen gas.

Het busvervoer in Haarlem-IJmond kent binnen 4 jaar de minste uitstoot van CO2 en fijnstof. Door de inzet van (uiteindelijk) 78 elektrische bussen is een groot deel van de vloot zonder emissie (Zero Emissie). Het nieuwe wagenpark wordt gefaseerd ingevoerd. Dat biedt Connexxion de mogelijkheid om samen met onder meer TNO uitgebreid te onderzoeken welke ZE-bussen, in combinatie met de bijbehorende laadinfrastructuur, technisch, functioneel en economisch de beste keus zijn. De 56 aardgasbussen rijden tot 1 januari 2019 en gaan rijden op groen gas.

Connexxion gaat bij de start van de concessie rijden met 16 elektrische bussen, waarvan er 9 worden ingezet op de lijnen 4 en 14. Met de overige 7 bussen worden proeven gedaan om te onderzoeken welk type bus het meest geschikt is om in 2019 de bussen op groen gas te vervangen door elektrische bussen.  Deze aanpak leidt bij de start van de concessie al tot een afname van de CO2-uitstoot van 60%. Ook wordt een sterke reductie van andere vervuilende stoffen en geluid gerealiseerd.

Connexxion zet in op een aantal verbeteringen zoals:
  • In Beverwijk wordt lijn 73 (Haarlem-Schalkwijk - Uitgeest) versneld door een andere route te  rijden en gaat lijn 74 op  een deel van de huidige route van lijn 73 rijden;
  • Er rijden vaker bussen op lijn 82 (Amsterdam - Sloterdijk - IJmuiden);
  • Het traject van R-netlijn 385 (huidige lijn 75 Haarlem - IJmuiden) krijgt overdag een hogere frequentie met tenminste een 10-minutendienst en alle nachten van de week een uurdienst;
  • Lijn 74 (Castricum - Beverwijk - IJmuiden) wordt van Beverwijk verlengd naar Castricum. Op het deel van lijn 74  tussen Beverwijk en IJmuiden wordt in de spits een kwartierdienst aangeboden in plaats van een halfuurdienst;
  • De route van lijn 3 (Haarlem-Schalkwijk - IJmuiden) wordt in IJmuiden verlengd naar de Dennekoplaan, waardoor lijn 82 haltes kan overslaan en versneld wordt.
Daarnaast worden ook andere doorgaande lijnen versneld, onder andere door de halteafstanden te vergroten. Dit geldt vooral voor de lijnen 73 en 80 (Zandvoort - Haarlem - Amsterdam). Connexxion houdt daarom niet helemaal vast aan het huidige lijnennet, maar komt met (kleine) aanpassingen in het netwerk en verwacht met de snellere buslijnen meer passagiers te trekken. Het onderliggend netwerk blijft in stand en het voorzieningenniveau wordt in sommige gevallen uitgebreid. In de kleine kernen zoals Spaarndam en Vogelenzang blijft een bus rijden. In Bennebroek komt er een nieuwe oost-westverbinding. Deze buslijn wordt doorgetrokken naar Vogelenzang. In de Broekpolder in Beverwijk/Heemskerk alsmede in Heemskerk-Noord wordt de frequentie in de spitsuren verhoogd. Ook tussen het NS-station Heemstede-Aerdenhout en Heemstede De Glip wordt de frequentie verhoogd. De buurtbus Bloemendaal-Santpoort blijft gehandhaafd.

woensdag 21 januari 2015

Gemakkelijk reizen met de Ervaar het OV-app

Samenwerkingsverband Ervaar het OV lanceerde op donderdag 15 januari een app waarmee reizigers op vertoon van een ticket op hun smartphone of tablet toegang krijgen tot de bussen en regionale treinen in de drie provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland*. De ‘familie Ervaar’ was die dag op het busstation in Zwolle om reizigers kennis te laten maken met de app.

In de app kunnen belangstellenden de acties van Ervaar het OV bekijken en ook daadwerkelijk tickets aanvragen. Handig omdat reizigers dan direct tijdens hun reis gebruik kunnen maken van een actie. Zo kan men in januari twee voor de prijs van één reizen. Per betalende reiziger mag één persoon gratis meereizen. Naast de app kunnen reizigers ook nog steeds een ticket aanvragen en uitprinten via de website www.ervaarhetov.nl.

Met de app speelt Ervaar het OV in op de wensen van de deelnemers aan haar acties die in evaluatieonderzoek naar voren kwamen. 51.018 passagiers reisden het afgelopen jaar al met Ervaar het OV-acties in het regionale openbaar vervoer in Flevoland, Gelderland en Overijssel. Er is veel waardering voor de acties van Ervaar het OV. Naar aanleiding van het reizen met de acties heeft zelfs 29,2% een positiever beeld van het openbaar vervoer gekregen. De partners hopen dat het aantal reizigers en het waarderingspercentage dankzij de app nog verder zullen toenemen.

Om de app te lanceren bezocht de familie Ervaar – de figuren die centraal staan in de campagne Ervaar het OV – Arnhem, Zwolle en Dronten. Daar mengden ze zich onder het de reizigers op het station in Zwolle en attendeerden ze hen op de app en de acties van het regionale openbaar vervoer. Ook gingen ze op de foto met reizigers en deelden ze die via Twitter en Facebook. In de provincie Overijssel kan de OV-ambassadeur helpen bij het reizen met het openbaar vervoer. De OV-ambassadeur geeft persoonlijk advies over het gebruik van de bus, trein, Regiotaxi of de OV-chipkaart.

De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de vervoersbedrijven Arriva, Breng, Connexxion, OV regio IJsselmond en Syntus zijn initiatiefnemers van Ervaar het OV. Het doel is om mensen te inspireren meer gebruik te maken van het regionale openbaar vervoer. De acties van Ervaar het OV zijn geldig in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, met uitzondering van de regio Twente, gemeenten Almere en Lelystad en alle lijnen van de NS. De actie geldt ook in de treinen van de Vechtdallijnen Zwolle – Emmen en Almelo – Mariënberg.

Antwerpen plaatst tien extra fietstrommels

De stad Antwerpen gaat tien extra fietstrommels plaatsen. Daarmee komt de teller op negentien trommels te staan. Een fietstrommel is een metalen box met plaats voor vijf fietsen. De boxen zijn afgesloten met een elektronisch slot. Huurders van een fietstrommel openen de trommel met een badge. Antwerpenaars die hun fiets niet thuis kunnen stallen, kunnen een plaatsje huren in zo’n fietstrommel. Dat kost 5,16 euro per maand. Wil u een plaats huren? Dan belt of mailt u naar het Antwerps parkeerbedrijf.

dinsdag 20 januari 2015

Oosterspoorbaan (zuid) wordt groene boulevard

Prorail draagt een deel van de ongebruikte Oosterspoorbaan over aan de gemeente. Dit gebied biedt kansen voor de ontwikkeling van een groene boulevard in de stad, met behoud van enkele karakteristieke elementen van de spoorbaan. De gemeente Utrecht wil de Oosterspoorbaan graag samen met bewoners herontwikkelen.

Eind 2012 is de Oosterspoorbaan (het spoor ten zuiden van het Spoorwegmuseum) ‘losgeknipt’ van het spoornetwerk en buiten gebruik gesteld. Het betreft een strook van circa 900 meter lang met een oppervlakte van circa 22.000m2. Door de overdracht van Prorail naar de gemeente kan het gebied in één keer worden aangepakt.

Omwonenden zijn enthousiast en kunnen ideeën en plannen voor de toekomst van de Oosterspoorbaan indienen. Samen met de Stichting Oosterspoorbaan en Happyland Collective gaat gemeente Utrecht dinsdagavond 13 januari in gesprek met bewoners over de toekomst van de Oosterspoorbaan en de mogelijkheden voor het realiseren van een toekomstige groene verbinding. Samen zal gewerkt worden aan de uitwerking van de plannen.

Voordat de gemeente de gronden in beheer neemt verwijdert ProRail nog de spoorrails, het ballastbed en de vervuilde grond onder de sporen. In 2015 valt het zuidelijk deel van de Oosterspoorbaan tussen de Abstederdijk en de Gansstraat vrij.  Het deel van de Gansstraat naar het hoofdspoor Utrecht-Arnhem blijft voorlopig in gebruik als werkweg. Dit deel wordt pas over een paar jaar overgedragen aan de gemeente.

Zolang er geen besluit is genomen over de toekomst van de Oosterspoorbaan, blijven de inrichting en het gebruik van de grondstrook onveranderd.

maandag 19 januari 2015

Pier Eringa nieuwe President-directeur van ProRail

Pier Eringa wordt de nieuwe President-directeur van spoorbeheerder ProRail. Eringa (1961) volgt Marion Gout-van Sinderen op die per 1 juli 2014 is teruggetreden. De functie van President-directeur werd sindsdien op interim-basis vervuld door Patrick Buck, die daarnaast werkzaam is als directeur projecten bij de spoorbeheerder.

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vindt de brede ervaring van Eringa in de publieke sector, bij politie, de Nederlandse Spoorwegen en het Albert Schweitzer ziekenhuis van grote waarde voor ProRail.

Pier Eringa heeft verschillende publieke functies vervuld. Zo was hij regiodirecteur en programmadirecteur bij de NS (1999-2001), Korpschef van de politie Flevoland (2002-2006) en Algemeen Directeur en gemeentesecretaris van de gemeente Nijmegen (2006-2010). Nu is hij voorzitter van de Raad van Bestuur van het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht. Ook vervult Eringa diverse bestuursfuncties, zo is hij onder meer vice-voorzitter van het bondsbestuur van de KNVB, voorzitter van de Raad van Toezicht Amateurvoetbal KNVB en vice-voorzitter van de Commissie toezicht en beheer nationale politie.

Reizigers boos over kosten verlopen OV-chipkaart

Rover krijgt veel klachten binnen van reizigers over de kosten van het verplicht aanschaffen van een nieuwe OV-chipkaart. De kaart verloopt automatisch na 5 jaar, ook al is hij nog helemaal in orde. Deze onnodige houdbaarheidsbeperking jaagt reizigers nu massaal op kosten.

Veruit de meeste OV-chipkaarten zijn na 2009 gekocht, inmiddels begint het dan ook veelvuldig voor te komen dat reizigers hun OV-chipkaart moeten vervangen omdat de “houdbaarheidsdatum” is verstreken.  Voor veel reizigers is dit een onaangename verrassing. Zowel “het gedoe” van een nieuwe kaart aanvragen als de verplichte kosten leveren klachten op.

Een nieuwe OV-chipkaart kost €7,50. Dit terwijl uit de jaarcijfers van chipkaartproducent TLS blijkt, dat de productiekosten van een kaart €1,18 bedragen. Wie het saldo van een anonieme verlopen chipkaart terug wil, moet alsnog al zijn gegevens achterlaten. Wie zijn OV-chipkaart niet meer wil verlengen, betaald €2,50 om het resterende saldo terug te krijgen. NS-abonnementhouders krijgen gratis een vervangende kaart wanneer de oude is verlopen.

Rover spreekt er schande van dat reizigers die al genoeg betalen voor het OV op extra kosten worden gejaagd. Rover zou het liefst zien dat de OV-chipkaart als drager van het betaalde reisproduct helemaal gratis zou zijn, deze boodschap heeft Rover ook altijd in de officiële overleggen uitgedragen.

dinsdag 13 januari 2015

Genakkelijk reizen met Ervaar het Ov-app

Donderdag wordt de app van samenwerkingsverband Ervaar het OV gelanceerd door gedeputeerden Bieze en Lodders. Met de app kunnen reizigers op vertoon van een ticket op een smartphone of tablet toegang krijgen tot de bussen en regionale treinen in de drie provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland. De gedeputeerden van de provincies worden vergezeld door de ‘familie Ervaar’. Zij gaan die dag on tour naar Arnhem, Zwolle en Dronten om het publiek kennis te laten maken met de app.

In de app kunnen belangstellenden de acties van Ervaar het OV bekijken en ook daadwerkelijk tickets aanvragen. Handig omdat reizigers dan direct tijdens hun reis gebruik kunnen maken van een actie. Zo kan men in januari twee voor de prijs van één reizen. Per betalende reiziger mag één persoon gratis meereizen.

Met de app speelt Ervaar het OV in op de wensen van de deelnemers aan haar acties die in evaluatieonderzoek naar voren kwamen. 51.018 passagiers reisden het afgelopen jaar al met Ervaar het OV-acties in het regionale openbaar vervoer in Flevoland, Gelderland en Overijssel. Er is veel waardering voor de acties van Ervaar het OV. Naar aanleiding van het reizen met de acties heeft zelfs 29,2% een positiever beeld van het openbaar vervoer gekregen. De partners hopen dat het aantal reizigers en het waarderingspercentage dankzij de app nog verder zullen toenemen.

Om de app te lanceren bezoekt de ‘familie Ervaar het OV’ - de figuren die centraal staan in de campagne Ervaar het OV - Arnhem, Zwolle en Dronten. Daar mengen ze zich onder het winkelend publiek en attenderen hen op de app en op de acties  van het regionale Openbaar Vervoer. Ook gaan ze op de foto met zo veel mogelijk potentiële reizigers en delen die foto’s via Twitter en Facebook.

zondag 11 januari 2015

Rover wil oplossing trage sprinter naar Zandvoort

Rover wil met NS op zoek naar een oplossing voor de lange tijd die de sprinter Amsterdam – Zandvoort meerder malen per dag moet wachten op station Haarlem. Dat schrijft Rover aan NS. Meerder reizigers hebben al geklaagd over het lange stationnement.

In 1997 maakte NS nog reclame op een Amsterdamse tram voor de vlotte verbinding naar Zandvoort, in 31 minuten. Anno 2015 kan dit niet meer: maar liefst 13 keer per dag doet de sprinter 40 minuten over de reis. Oorzaak is het voorrang geven aan goederenvervoer van en naar Beverwijk, waardoor de sprinter maar liefst 10 minuten moet wachten op station Haarlem. Ook in de spits en op dagen met veel strandvervoer.

De consumentenorganisaties in het Locov hebben al eerder kritisch gereageerd op deze dienstregeling en toen het advies gegeven om te kijken of een oplossing met minder reizigershinder mogelijk was. Desondanks kwam NS de huidige regeling overeen met ProRail en goederenvervoerders. Rover is ontevreden met het besluit en wil dat NS zich meer inzet  voor de reizigers naar Overveen en Zandvoort.

Reclametram NS verbinding Zandvoort“Zoals te verwachten was, krijgen wij hierover nu de nodige klachten van reizigers. En in het zomerseizoen zullen strandgangers en duinwandelaars de sloom geworden treinverbinding ook niet erg waarderen”, schrijft Rover aan NS. Rover vindt dat goederenvervoer geen voorrang boven stadsgewestelijk vervoer zou moeten krijgen. “Dit lijkt ons in strijd met de prioriteitsvolgorde die de overheid heeft vastgesteld voor de capaciteitsverdeling op het spoor.”

Rover wil graag meedenken over een betere oplossing door bijvoorbeeld het aanpassen van vertreksporen en/of –tijden en denkt dat het minimaal mogelijk is om het stationnement terug te brengen tot 5 minuten.

vrijdag 9 januari 2015

Nieuwe dienstregeling bussen per 1 maart 2015 in Zeeland

Het nieuwe openbaar vervoersnetwerk in Zeeland is ontstaan uit een zorgvuldige analyse van reizigersstromen en vervoersvraag. Hierbij is het gelukt om, ondanks een bezuinigingsopdracht van 20% van de Provincie Zeeland, het openbaar vervoer voor ongeveer 95% van de huidige reizigers in Zeeland te behouden.

De dienstregeling bestaat uit een kernnet van buslijnen, die in de meeste gevallen zeven dagen per week de gehele dag rijden. Daarnaast rijden spitslijnen en scholierenlijnen. In de kleine kernen wordt het openbaar vervoer verzorgd door een buurtbus. In de zomer wordt het bovendien nog aangevuld met het toeristennet. Op plekken waar per 1 maart 2015 geen openbaar vervoer meer is, wordt de haltetaxi ingezet. Hiermee kan voor iedere inwoner van Zeeland de mobiliteitsbehoefte ingevuld worden.

Hieronder vindt u een overzicht van de lijnen per regio. In de bijlage is bovendien per regio een uitgebreid overzicht van de wijzigingen per lijn opgenomen. De complete dienstregeling is beschikbaar op connexxion.nl. Wij adviseren reizigers voorafgaand aan de reis vertrektijden en route te raadplegen.

Schouwen-Duiveland

Kernnet

Lijn 132 Zierikzee - Goes
 Lijn 133 Middelburg - Zierikzee - Oude-Tonge
 Lijn 134 Zierikzee - Brouwershaven - Zierikzee
 Lijn 395 Zierikzee - Rotterdam

Buurtbus

Lijn 590 Kerkwerve - Zierikzee
 Lijn 591 Nieuwerkerk - Zierikzee - Sirjansland

Scholierennet

Lijn 628 Haamstede - Zierikzee - Goes
 Lijn 629 Bruinisse - Goes
 Lijn 631 Zierikzee - Bruinisse - Middelharnis
 Lijn 633 Zierikzee – Haamstede - Vlissingen

Toeristennet

Lijn 834 zomerbus Schouwen

Tholen

Kernnet

Lijn 102 Bergen op Zoom - Tholen - Oude-Tonge
 Lijn 107/108 Bergen op Zoom - St. Maartensdijk

Spitsnet

Lijn 209 St. Annaland - Bergen op Zoom

Scholierennet

Lijn 602 Tholen - Oud-Vossemeer - St. Philipsland - Middelharnis
 Lijn 603 St. Maartensdijk - Bergen op Zoom
 Lijn 618 St. Annaland - Halsteren
 Lijn 619 St. Philipsland - Halsteren
 Lijn 643 St. Philipsland - Goes
 Lijn 644 Stavenisse - Goes

Walcheren

Kernnet

Lijn 50 Middelburg - Terneuzen (’s zomers tot Gent)
 Lijn 52 Middelburg - Oostkapelle - Domburg
 Lijn 53 Middelburg - Westkapelle - Domburg
 Lijn 56 Middelburg - Vlissingen
 Lijn 57 Middelburg - Vlissingen
 Lijn 58 Middelburg - Vlissingen
 Lijn 65 Middelburg station - ZEP
 Lijn 133 Middelburg - Zierikzee - Oude-Tonge

Buurtbussen

Lijn 581 Middelburg - Oost-Souburg
 Lijn 583 Westkapelle - Veere
 Lijn 584 Veere – Middelburg

Scholierennet

Lijn 633 Zierikzee – Haamstede - Vlissingen
 Lijn 646 Middelburg - Goes
 Lijn 647 Middelburg – Krabbendijke

Toeristennet

Lijn 864 zomerbus Walcheren

Noord- en Zuid-Beveland

Kernnet

Lijn 23 ’s Heerenhoek - Goes
 Lijn 27 Yerseke - Goes
 Lijn 31 Kamperland – Goes

Spitsnet

Lijn 225 Goes Station - ziekenhuis - ’s Gravenpolder

Buurtbussen

Lijn 582 Oud-Sabbinge - Wolphaartsdijk - Goes
 Lijn 593 Kortgene - Colijnsplaat - Kats
 Lijn 594 Kruiningen - Bath
 Lijn 595 Goes - Hoedekenskerke
 Lijn 596 ’s Heerenhoek Tolplein - Ellewoutsdijk
 Lijn 597 's Heerenhoek Tolplein - Hoedekenskerke
 Lijn 598 's Heerenhoek Tolplein - Lewedorp - Heinkenszand
 Lijn 599 Wemeldinge - Yerseke - Hansweert – Kapelle

Scholierennet

Lijn 639 Krabbendijke - Goes
 Lijn 643 St. Philipsland - Goes
 Lijn 644 Stavenisse - Goes
 Lijn 645 Terneuzen - Goes - Krabbendijke

Zeeuws-Vlaanderen

Kernnet

Lijn 1 Oostburg - Terneuzen
 Lijn 6 Terneuzen - Sluiskil - Sas van Gent - Zelzate
 Lijn 9 Terneuzen - DOW
 Lijn 10 Terneuzen - Kloosterzande
 Lijn 19 Hulst - Antwerpen - Breda
 Lijn 20 Hulst - Axel - Terneuzen - Goes
 Lijn 50 Middelburg - Terneuzen (’s zomers tot Gent)
 Lijn 42 Breskens - Oostburg – Brugge

Buurtbussen

Lijn 507 Axel - St. Jansteen
 Lijn 511 Terneuzen - Philippine - Sas van Gent
 Lijn 513 Sas van Gent - Westdorpe - Axel
 Lijn 515 Biervliet – Hoofdplaat - Breskens
 Lijn 589 Ossenisse – Clinge

Scholierennet

Lijn 601 Oostburg - Terneuzen
 Lijn 604 Hoofdplaat - Oostburg
 Lijn 607 Hoek - Terneuzen - Zaamslag - Axel
 Lijn 610 Kloosterzande - Hulst
 Lijn 612 Eede - Oostburg
 Lijn 645 Terneuzen - Goes - Krabbendijke
 Lijn 660 Terneuzen – Vlissingen

Toeristennet

Lijn 814 zomerbus Zeeuws-Vlaanderen

dinsdag 6 januari 2015

Meer en meer tevreden RET reizigers in 2014

Er werd in 2014 meer en verder gereisd met de RET. Daarom is een groei in reizigerskilometers te zien van in totaal 4 procent. Dat maakte Pedro Peters, algemeen directeur van de RET, bekend bij de nieuwjaarstoespraak voor RET medewerkers. “Deze groei komt voor het grootste deel door de populariteit van de metro. En dan niet alleen op lijn E, maar op alle metrolijnen."

Het stabiele beeld op het gebied van veiligheid zet ook in 2014 door. “Het zwartrijderspercentage daalde zelfs naar een historisch laag niveau met 0,2% bij de bus, 1% bij de metro en 0,6% bij de tram. Mooie cijfers, zeker als je bedenkt dat het voor het sluiten van de poortjes meer dan 10% was! Ook het aantal geweldsincidenten daalde met 7%. Het toont aan dat ons veiligheidsbeleid en de samenwerking met de politie werkt, maar we zijn er nog niet: in de praktijk betekent het dat er afgelopen jaar 94 collega’s met geweld te maken hebben gehad. Onacceptabel.’’ aldus Pedro Peters.

De RET signaleert meer reizigers en meer reizigerskilometers. Maar ook steeds meer tevreden reizigers, bleek uit de landelijke OV-klantenbarometer. Reizigers gaven de RET daarin een 7,5. De klantwaardering is daarmee voor het vijfde jaar op rij gestegen.“Dat kan je geen toeval meer noemen. Het zijn prachtige cijfers! Ik ben trots op mijn RET-collega's op straat en achter de schermen.’ aldus Pedro Peters.

De RET ziet dat ook de voorzichtige economische groei zorgt voor meer woon-werk verkeer met het OV. Dat is ook te merken aan het toegenomen gebruik van P&R voorzieningen. Op metrostation Kralingse Zoom stappen per dag 7% meer reizigers in sinds de garage begin dit jaar geopend werd. Ook van het gratis vervoer voor 65-plussers wordt ieder jaar meer gebruik gemaakt. 65-plussers uit Rotterdam reizen steeds meer met het OV. Vanaf 2015 biedt ook de gemeente Barendrecht gratis vervoer met de RET voor haar oudere inwoners.

 

maandag 5 januari 2015

Arnhem-Nijmegen haalt internationaal fietscongres Velo-city binnen

De gemeenten Arnhem en Nijmegen mogen in 2017 het internationale fietscongres Velo-city organiseren. Dat maakte de European Cyclists’ Federation (ECF) vandaag bekend. Daarmee laten de gemeenten de steden Lissabon en Stockholm, overgebleven kanshebbers in de eindfase van de uitverkiezing, met nipte voorsprong achter zich.

Velo-city is het grootste fietscongres wereldwijd en trekt in Europa circa 1.500 deelnemers. Het vier dagen durende programma wordt elk jaar door een andere stad georganiseerd. Eens in de twee jaar vindt Velo-city plaats in een Europese stad. De andere jaren elders in de wereld. Bezoekers komen samen om de nieuwste innovaties op het gebied van fiets en -infrastructuur te bespreken, ideeën uit te wisselen en meer te leren over hoe je steden en regio’s fietsvriendelijk kunt inrichten. Volgend jaar is het congres in de Franse stad Nantes en in 2016 in Taipei.

Tijdens het internationale congres vertegenwoordigen Arnhem en Nijmegen Nederland, fietsland bij uitstek. Bedrijven en overheden in de regio maar ook de universiteiten hebben veel ervaring en kennis te delen met andere steden en regio’s op het gebied van fietsbeleid, toepassing, innovatie en productie.

Zo zijn de gemeenten Arnhem en Nijmegen samen met andere gemeenten en de provincie Gelderland bezig met het aanleggen van een snelfietsroutenetwerk: directe fietsverbindingen met zo min mogelijk obstakels en liefst voorrang voor fietsers. Fietsproducent Gazelle, die in 2017 125 jaar bestaat, is gevestigd in Dieren. En de regio loopt voorop met de ontwikkeling van fietsparkeervoorzieningen. Vorige week werd naast station Nijmegen Centraal een state of the art en 24/7 fietstransferium geopend voor 4.000 fietsen. Het nieuwe station Arnhem zal volgend jaar ruim 4.500 stallingsplaatsen bieden.

In de aanloop naar de uitverkiezing stelden de gemeenten Arnhem en Nijmegen, met steun van de Provincie Gelderland en de Stadsregio Arnhem Nijmegen een bidboek samen voor de ECF. Begin november bracht een delegatie van de ECF een meerdaags bezoek aan alle drie overblijvende kandidaten op de shortlist.

De conferentie vindt plaats van 13 tot 16 juni 2017 en het programma zal zich op tal van plaatsen in de regio afspelen. Behalve de conferentie zelf komt er een tentoonstelling waar bedrijven en organisaties op het gebied van de fiets zichzelf presenteren. In samenwerking met de Hogeschool Arnhem Nijmegen, Wageningen Universiteit en de Radboud Universiteit vindt een wetenschappelijk symposium plaats over de fiets in relatie tot duurzaamheid, mobiliteit, gezondheid en voeding. Ook komt er een uitgebreid activiteitenprogramma voor deelnemers en bewoners, zodat iedereen het evenement kan meebeleven.