vrijdag 27 februari 2015

Bouw reizigerspassage verloopt voorspoedig

Er wordt nog steeds hard gewerkt aan de vernieuwing van het station van Eindhoven. Op zondag 1 maart begint de vijfde en tevens laatste fase van de bouw van de nieuwe reizigerspassage.

Dit deel wordt gebouwd ter hoogte van spoor 6 en het goederenspoor dat net buiten de overkapping ligt. Eind 2015 gaat de nieuwe, ruime stationspassage open voor reizigers. ProRail bouwt dan nog aan de winkels die in de passage komen. NS gaat hierna aan de slag met de inrichting van deze winkels die naar verwachting medio 2016 hun deuren voor de reizigers openen.

Tegelijkertijd wordt de ‘oude’ tunnel verbouwd tot een aantrekkelijke multifunctionele ruimte voor reizigers. De nieuwe passage en de huidige tunnel worden helemaal aan het eind van het project met elkaar verbonden. ProRail bouwt tevens liften, trappen en roltrappen van en naar ieder perron zodat het station voor iedereen goed toegankelijk is. Medio 2016 is de verbouwing van het station klaar.

Door de verbouwing vertrekken sommige treinen vanaf 1 maart van andere perrons. Het gaat om de volgende treinen:
Intercity Den Haag Centraal en de sprinter naar Den Bosch/Nijmegen - spoor 4
Sprinter Weert - spoor 6

donderdag 26 februari 2015

Komende zomer grote spoorvernieuwing in Eindhoven

ProRail gaat in de zomervakantie grote delen van het spoor vernieuwen op het emplacement aan de oostkant van station Eindhoven. Ook vinden er grote vernieuwingswerkzaamheden plaatst tussen Eindhoven en Blerick. De vernieuwing is nodig om het spoor in goede conditie te houden en te zorgen dat treinen er veilig en comfortabel overheen kunnen blijven rijden. De vernieuwingen hebben zeer ingrijpende gevolgen voor het treinverkeer tussen Eindhoven - Venlo en  Eindhoven - Weert.

De werkzaamheden in Eindhoven starten op zaterdag 18 juli en duren tot en met zondag 9 augustus. In drie weken tijd worden tussen het station en de splitsing naar Venlo en Weert, spoorstenen (ballast), dwarsliggers, spoorstaven en wissels vernieuwd. De eerste week van zaterdag 18 juli tot en met zondag 26 juli vinden er ook vernieuwingswerkzaamheden plaats tussen Eindhoven en Blerick waar eveneens delen van het spoor worden vernieuwd. De werkzaamheden zijn in overleg met de reizigers- en goederenvervoerders bewust gecombineerd, mede om de hinder voor reizigers zo veel mogelijk te beperken.

Door de werkzaamheden kan NS deels geen treinen en deels minder treinen rijden. Hierover volgt later dit jaar nadere informatie. Het staat al wel vast dat reizigers rekening dienen te houden met vervangend vervoer en een extra lange reistijd afhankelijk van het moment.

De vernieuwing van het spoor in Eindhoven is onderdeel van de grootste vernieuwing en aanpassing van het Nederlandse spoor sinds het bestaan van de spoorwegen. Dat is noodzakelijk voor verbetering en verdere groei van het treinverkeer. Reizigers en verladers kunnen er dan meer op vertrouwen dat de treinreis zonder vertraging en comfortabel verloopt. De samenleving investeert daar via het ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeenten en provincies jaarlijks ruim 1 miljard euro in.

woensdag 25 februari 2015

Trillingsoverlast door treinverkeer verder onderzocht

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu laat nader onderzoek doen naar de overlast van trillingen door treinverkeer. Dit naar aanleiding van het RIVM rapport ‘wonen langs het spoor’, dat een eerste inzicht geeft van deze overlast. Afgelopen jaren zijn vijfduizend omwonenden ondervraagd die dicht bij het spoor wonen. Een vijfde gaf aan last te ondervinden van trillingen door passerende treinen. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de staatssecretaris nu dat het rapport aanleiding is om trillingshinder beter in beeld te krijgen. De overlast is moeilijk in te schatten en te berekenen, omdat het afhankelijk is van veel factoren zoals bodemsoort en bebouwing.

Uit het RIVM rapport blijkt dat vooral omwonenden in het oosten van Nederland en in niet-stedelijke gebieden de overlast sterkerervaren dan gemiddeld. Ook worden trillingen door goederenvervoer heftiger ervaren dan door reizigerstreinen. Feitelijk zijn deze bevindingen nog niet vastgesteld en ook zijn de algemene uitkomsten van het onderzoek niet te vertalen naar lokaal- of tracéniveau. Naast eenvervolgonderzoek dat hier meer inzicht in moet geven, komt er ook een inventarisatie hoe overlast extra kan worden beperkt voor mensen die in de buurt wonen van bestaande en nieuw te bouwen spoorlijnen. Op meerdere plaatsen worden al extra maatregelen genomen bij spooruitbreidingen om trillingen en overlast te verminderen.

Het vervolgonderzoek moet uitwijzen of het mogelijk is een wettelijk kader te formuleren met als doel normen te stellen en trillingshinder zoveel mogelijk te beperken. Het RIVM gaat kijken of ze een rekenmethode kunnen ontwikkelen waarmee trillingen beter te voorspellen zijn, rekening houdend met de bodemsoort en bebouwing. Deze methode kan dan in toekomstige situaties gebruikt worden om de hinder door trillingen beter te voorspellen bij wijzigingen in de spoorweginfrastructuur. Hierin wordt ook kennis over trillingshinder in het buitenland meegenomen

Aan ProRail is gevraagd de inventarisatie te maken hoe trillingshinder zoveel mogelijk beperkt kan worden. Zij brengen in kaart wat de mogelijkheden zijn om bij te verwachten knelpunten de trillingen terug te brengen, welke opties het meest effectief zijn en wat voor kosten dit met zich meebrengt. Nog voor het eind van het jaar informeert staatssecretaris Mansveld de Tweede Kamer over de voortgang van de onderzoeken en over mogelijke vervolgstappen.

Nieuw busstation voor Amersfoort Schothorst

Op donderdag 19 februari is door de provincie Utrecht en de gemeente Amersfoort het vernieuwde busstation Schothorst geopend. Samen met Panini Italiani, die voortaan broodjes zal verkopen vanuit het voormalige kaartjesloket, werd er geproost op het vernieuwde stationsgebied.

Op het nieuwe busplein is er meer ruimte voor de bussen om mensen in en uit te laten stappen. Hierbij kunnen ze elkaar nu ook passeren, waardoor ze geen onnodige vertraging meer op hoeven te lopen. Daarnaast kunnen de fietsen nu beter worden geparkeerd aan de andere zijde van het station en zal het oude kaartjesloket voortaan worden geëxploiteerd door Panini Italiani met de verkoop van broodjes en koffie.

Het vernieuwde busstation Schothorst in Amersfoort maakt onderdeel uit van het programma Beter Benutten Midden Nederland. Hierin werken het Rijk, regionale en lokale overheden samen met een aantal toonaangevende werkgevers (verenigd in de U15) om te zorgen voor het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Dit met als doel: minder files, groei op het spoor en meer gebruik van vaarwegen.

dinsdag 24 februari 2015

Nieuwe busbrug over spoor een vloeiende lijn

De nieuwe busbrug over het spoor vormt een sierlijke, vloeiende lijn van de Willemskade/Nieuwe Veerallee naar het nieuwe busperron aan de zuidzijde van het station van Zwolle. De vormgeving ervan zal zwaar meetellen in de aanbesteding. Dit zijn twee belangrijke uitgangspunten voor de nieuwe busverbinding die Burgemeester en Wethouders voorleggen aan de gemeenteraad.

In september 2013 besloten de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle fors te investeren in de verdere verbetering van het stationsgebied en de ontwikkeling van de Spoorzone. Sindsdien heeft de gemeente in overleg met ProRail, NS en provincie gewerkt aan de uitgangspunten voor de Spoorzoneplannen en de busbrug.

De uitgangspunten voor de ontwikkeling van de Spoorzone zijn vastgelegd in een Kwaliteitsboek. Dit boek beschrijft de gewenste kwaliteiten van de deelgebieden. Het geeft richting en inspiratie voor de verschillende projecten in de Spoorzone en zorgt voor samenhang.

Het eerste project dat uitgewerkt wordt is de nieuwe busverbinding. B en W hebben daarvoor nu de eisen voor de vormgeving vastgesteld. Omwonenden en belangenorganisaties hebben meegedacht over de vorm en het aanzicht van de brug. De brug wordt geen icoon, maar een vloeiende lijn die past in het Zwolse stedelijke landschap. De brug krijgt een overspanning van circa 90 meter over het spoor. De technische randvoorwaarden, zoals de hoogte boven de sporen en de plek waar de brug het spoor oversteekt, worden in nauw overleg met NS en ProRail vastgelegd.

Het nieuwe busperron wordt onderdeel van de vervoersknoop en krijgt een directe opgang vanuit de reizigerstunnel onder het station. Reizigers kunnen er comfortabel wachten met voldoende beschutting tegen wind, regen en zon.

maandag 23 februari 2015

Spoorvernieuwing Utrecht: tijdelijke wijzigingen in de dienstregeling 2015

ProRail vernieuwt het spoor rond Utrecht zodat er in de toekomst meer treinen kunnen rijden. De spoorvernieuwing is in 2014 van start gegaan en ligt op schema. In 2015 wordt onder meer gewerkt aan nieuwe sporen en een volledig nieuw perron. Utrecht Centraal blijft altijd bereikbaar, op een aantal trajecten is het helaas onvermijdelijk dat reizigers tijdelijk hinder zullen ondervinden van de werkzaamheden.

Utrecht Centraal is hèt spoorhart van Nederland, dagelijks maken zo'n 285.000 reizigers gebruik van het station. Dit aantal neemt toe tot zo'n 360.000 reizigers per dag in 2030. Om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden breidt ProRail het aantal sporen uit. Aan de Jaarbeurskant van Utrecht Centraal legt ProRail in 2015 twee nieuwe sporen (20/21) aan en een nieuw perron, het achtste perron. De sporen 14/15 en 18/19 worden eveneens vernieuwd. Door deze werkzaamheden is er tijdelijk minder ruimte voor alle treinen die Utrecht passeren. NS en ProRail zetten zich maximaal in om zoveel mogelijk treinen te laten rijden en de hinder zoveel als mogelijk te beperken.

Naast werkzaamheden 's nachts en in diverse weekenden gelden in drie perioden aanpassingen van de dienstregeling:

Van 23 maart tot 13 juli 2015

Door de aanleg van het nieuwe perron kunnen er minder treinen stoppen op het naastgelegen perron (sporen 18/19). Reizigers moeten rekening houden met aankomst op en vertrek van andere perrons. Door de beperkte spoorcapaciteit rijdt een aantal Intercity's met kortere treinen dan reizigers gewend zijn. Dit betekent dat enkele Intercity's op de trajecten Den Haag - Utrecht, Rotterdam - Utrecht en Leiden - Utrecht tijdelijk drukker zijn in de spits. NS laat zoveel mogelijk dubbeldekkers rijden op deze trajecten.

De Intercity vanuit Den Haag naar Utrecht krijgt weer een aansluiting op de Intercity naar Amersfoort.

In de eerste periode 23 maart tot en met 10 april wijzigt de dienstregeling van de Sprinter tussen Woerden en Utrecht, er rijden minder Sprinters op werkdagen tot 20.00 uur.

Van 13 juli tot 6 september 2015
In de zomerperiode worden achtereenvolgens de sporen 14 en 15 vernieuwd. Dit heeft gevolgen voor overstappende reizigers op Utrecht Centraal vanuit Amsterdam/Schiphol richting Arnhem/Eindhoven. Van Amsterdam Centraal naar Arnhem en Eindhoven is overstappen aan de andere kant van het perron op Utrecht Centraal tijdelijk niet mogelijk. Er blijven reismogelijkheden op het traject, reizigers moeten rekening houden met extra reistijd.

Van 13 juli tot 13 december 2015

De nieuwe sporen 20/21 worden in gebruik genomen en de sporen 18/19 worden vernieuwd.

In deze periode wijzigt de dienstregeling op station Utrecht Lunetten. Vanuit Utrecht Centraal stopt de Sprinter naar Tiel niet in Utrecht Lunetten. Dit is nu al het geval in tegengestelde richting. De Sprinters van en naar Den Bosch blijven wel stoppen op dit station.

Tegelijkertijd ontstaat een rechtstreekse Sprinterverbinding tussen Woerden en Geldermalsen.

De werkzaamheden zijn in 2017 afgerond: wat betekent dat reizigers ook in 2016 rekening moeten houden met gewijzigde vertreksporen, soms een bus in plaats van een trein of extra overstappen. Utrecht Centraal blijft bereikbaar per trein. Tegelijkertijd bouwen we verder aan de nieuwe OV-terminal Utrecht Centraal. Dit biedt in de toekomst veel meer reiscomfort voor gebruikers van zowel trein, tram als bus.

vrijdag 20 februari 2015

Overlast spoorwerkzaamheden Delft

De overlast rond de werkzaamheden op station Delft is onnodig groot, vindt Rover. Rover heeft er geen begrip voor dat NS de treinfrequentie tussen Den Haag HS en Leiden halveert. Daarbij wordt vooraf niets over deze geschrapte treinen bekend gemaakt, waardoor reizigers voor een verrassing kunnen komen te staan. Rover wil reizigers te hulp schieten door zelf omreisinformatie te publiceren.

Van 22 tot en met 27 februari rijden er wegens werkzaamheden rond station Delft geen treinen op het traject Schiedam Centrum - Delft - Den Haag Centraal. Met schrik constateert Rover nu dat er tevens minder treinen rijden tussen Den Haag HS en Leiden, waar de frequentie wordt gehalveerd naar één trein per half uur; ’s avonds na half elf en op zondagochtend rijden er zelfs helemaal geen treinen van en naar Den Haag HS. Rover heeft NS zeer Delft spoorkaart dringend verzocht deze plannen te herzien door tussen Leiden en Den Haag HS alle treinen gewoon te handhaven. NS houdt echter vast aan zijn plan, dat erop is gericht om reizigers zo veel mogelijk via Den Haag Centraal en Gouda te laten omreizen.

Reizigers worden bovendien niet gewaarschuwd voor deze uitgedunde dienstregeling. “Bij alle overlast die de langdurige buitendienststelling van Delft al met zich meebrengt, worden reizigers zodoende nog eens getrakteerd op een valkuil, extra lang wachten op een koud station en eventueel nog weer extra overstappen en omreizen via Den Haag Centraal”, schrijft Rover aan NS. NS heeft hierop toegezegd reizigers ter plekke in de trams en vervangende bussen te zullen informeren. Rover twijfelt of dit voldoende is.

Reizigerstunnel Zwolle 27 juni open

De nieuwe reizigerstunnel in Zwolle is vanaf zaterdag 27 juni open voor reizigers. De tunnel zorgt voor meer comfort voor reizigers en maakt het station klaar voor verdere reizigersgroei. De tunnel is ruim en beschikt over roltrappen.

Het aantal reizigers dat van en naar station Zwolle reist zal naar verwachting flink stijgen komende jaren. Zeker omdat ook nog wordt geïnvesteerd in verbetering van spoorknooppunt Zwolle, wat zorgt voor betere aansluitingen, betrouwbaarder treinverkeer en meer treinen. Bovendien wordt de spoorzone rond het station verder ontwikkeld, zoals ook het stationsplein aan de zuidzijde.

De aanleg van de perrontunnel is mogelijk geworden door financiering vanuit en samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeente Zwolle, provincie Overijssel en NS. ProRail zorgde voor ontwerp, aanbesteding, project- en bouwmanagement en is na oplevering beheerder van de perrontunnel. Hoofdaannemers zijn Dura Vermeer, K. Dekker en Hegeman.

De perrontunnel is ruim van opzet (100 bij 17 meter), maar bovendien ook bijzonder ruimtelijk van opzet door de vormgeving. Het ruimte-effect wordt benadrukt door een lijnenspel van 3,2 miljoen mozaïektegeltjes, er zijn vides met daglichtinval, ronde hoeken en glazen liftschachten.

Op dit moment wordt er nog hard doorgewerkt om de tunnel af te bouwen. Zo worden vloer en wanden nog voorzien van tegelwerk en worden liften en verlichting aangebracht. Ook aan de perronkappen wordt nog gewerkt. Daarna gaat het werk ook door aan een busperron dat eveneens wordt aangesloten op de perrontunnel voor een goede en snelle overstap tussen bus naar trein. NS draagt zorg voor een goed winkelaanbod in de tunnel en op het station.

Cijfers:

    Opening voor reizigers, zaterdag 27 juni 2015
    2009 ontwerp tunnel gereed
    2010 start bouw tijdelijke traverse
    2011 start bouw nieuw 4e treinperron, sporen en tunnel
    Nieuwe tunnel is 17 meter breed
    Oude tunnel was 5 meter breed
    Tijdelijke traverse was 9 meter breed
    12 perronopgangen vanuit de perrontunnel
    Tunneldekken wegen tot 1,3 miljoen kilo
    1400 m3 beton in de tunnelvloer
    3,2 miljoen mozaiektegeltjes


donderdag 19 februari 2015

'Goed openbaar vervoer vermindert files'

De Nederlandse overheid subsidieert het openbaar vervoer. Een reden voor deze subsidie is dat openbaar vervoer de files op de weg sterk kan verminderen. Maar is dat ook zo?

Vervoersonderzoekers Martin Adler en Jos van Ommeren van de Vrije Universiteit Amsterdam hebben aangetoond dat dit inderdaad zo is. Vooral op doordeweekse dagen minder files Adler en Van Ommeren hebben de relatie onderzocht tussen files en ov-subsidie bij het openbaar vervoer in Rotterdam dat daar aangeboden wordt door RET. Ze hebben gekeken naar stakingen in het openbaar vervoer in 2001-2011. Bij ov-stakingen wordt het drukker op de weg, en rijden auto's in de binnenstad ongeveer 10% langzamer.

Ook pakken meer mensen bij stakingen in het openbaar vervoer de fiets, blijkt uit hun onderzoek. Vooral op doordeweekse dagen blijkt openbaar vervoer files te verminderen. In het weekend niet. “Openbaar vervoer heeft alleen dit effect op de drukke momenten,” legt Van Ommeren uit. Het fileverminderend effect van openbaar vervoer is het sterkst tijdens de spits, in de binnenstad. De files op de A16 werden bij het onderzoek ook korter.

De onderzoekers kunnen de winst van kortere files uitdrukken in geld: de waarde van deze kortere files is ongeveer gelijk aan de helft van de huidige subs

Informatieavond nieuwe dienstregeling busvervoer in Tholen

Op maandag 23 februari 2015 vindt in Tholen een informatieavond plaats over de nieuwe dienstregeling busvervoer. Deze informatieavond komt in de plaats van de informatieavond van 12 februari, die wegens omstandigheden is afgezegd.

Tijdens deze bijeenkomst worden knelpunten en vragen geïnventariseerd. De bijeenkomst start om 20.00 uur en duurt  een uur. Locatie: Sporthal en Gemeenschapscentrum Meulvliet, Zoekweg 8, Tholen. Eerder op de avond, van 17.00 -18.00 uur, vindt eenzelfde informatieavond plaats in Gemeentehuis Schouwen-Duiveland, Laan van St. Hilaire 2, Zierikzee. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via busbijeenkomst@zeeland.nl.

Om ervoor te zorgen dat iedere vraag beantwoord wordt, kunnen de aanwezigen hun vragen schriftelijk stellen. Deze vragen worden binnen enkele werkdagen beantwoord. Op de avond zelf worden de meer algemene vragen en opmerkingen behandeld.

woensdag 18 februari 2015

Historische momenten bij opening spoortunnel Delft

Een historisch moment: in de nacht van zaterdag 21 op zondag 22 februari rijdt de allerlaatste trein in het centrum van Delft over het spoorviaduct. Het viaduct dat gebouwd is in de jaren zestig zal vanaf dat moment niet meer worden gebruikt en wordt in maart afgebroken. Van 22 tot en met 27 februari werkt ProRail nog aan het aansluiten van het bestaande spoor op het nieuwe spoor van de tunnel. Er is dan geen treinverkeer tussen Schiedam en Den Haag Centraal. NS zet bussen in. De start van de bouw was in 2009 en er is binnen de tijd en het budget gebouwd. Op zaterdagochtend 28 februari kan het nieuwe ondergrondse station en stationshal gezamenlijk met ProRail, de gemeente Delft, NS, bewoners en reizigers in gebruik worden genomen.

dinsdag 17 februari 2015

'Amsterdamse GVB wil metrolijn vanaf Schiphol'

Voor een uitbreiding van het metronetwerk naar Schiphol moet meer geld worden geïnvesteerd.  Dat stelt Alexandra van Huffelen, directeur van Gemeentelijk Vervoersbedrijf, in het FD dinsdag. Van Huffelen volgt daarmee een pleidooi van Schiphol-voorman Jos Nijhuis. De voorman wil dat de Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar de luchthaven vanaf station Zuid. Daarmee moet de bereikbaarheid van Schiphol worden gegarandeerd, dit is belangrijk vanwege het stijgende aantal reizigers.

2,2 miljoen treinreizigers Nederland - Duitsland in 2014

In verschillende Duitse media is vermeld dat het aantal reizigers per trein tussen Duitsland en Nederland in 2014 voor het derde achtereenvolgende jaar is gestegen. Volgens sommige media was het een stijging van 14% volgens andere ging het om 7%. In Nederland is dit verheugende bericht in het geheel niet opgemerkt.

De stijging is zowel in de IC-treinen naar Berlijn waarneembaar als in de ICE-treinen naar Keulen en Frankfurt. De stijging is het evidente gevolg van betere samenwerking tussen NS en DB. Het voormalige NS Hispeed was zo gericht op de Fyra dat er nauwelijks meer aandacht was voor de verbindingen met Duitsland. Die aandacht is terug van weggeweest en leidt nu tot resultaten.

In de verbindingen tussen Nederland en Duitsland is overigens nog veel meer groei mogelijk. Treinen zijn op een afstand tot 500 kilometer in het voordeel boven vliegtuigen of auto’s. Binnen die straal van 500 kilometer liggen het Ruhrgebied en plaatsen als Bremen en Hamburg. Over een paar jaar komt er een uurdienst uit het Ruhrgebied tot Arnhem. Als die trein doorgetrokken wordt tot Utrecht en Amsterdam is een spectaculaire stijging van het aantal reizigers mogelijk.

maandag 16 februari 2015

Vervoer Regiotaxi Gelderland komt weer op gang

Deze week wordt het vervoer met Regiotaxi Gelderland gefaseerd op gang gebracht. Morgen (zaterdag 14 februari) zal de meest kwetsbare groep reizigers weer ritten kunnen bestellen. Daarbij gaat het om rolstoelgebruikers, reizigers met een visuele beperking en reizen van en naaR het ziekenhuis. Ook de reeds bestelde ritten van overige reizigers worden vanaf morgen uitgevoerd. Aanstaande maandag kunnen alle reizigers weer ritten met Regiotaxi Gelderland bestellen. Reizigers wordt wel verzocht de rit zo vroeg mogelijk te bestellen. Bij voorkeur een dag van tevoren.

De afgelopen periode is dag en nacht gewerkt aan de uitvoering van het noodscenario voor vervangend vervoer. Dat lag al enige tijd klaar, omdat vervoerder Willemsen de Koning eerder had gedreigd het vervoer te staken. De ritten worden uitgevoerd door de vervoerders die oorspronkelijk pas vanaf 1 juli aanstaande aan de slag zouden gaan. Het gaat om DVG BV voor de regio’s FoodValley (voorheen De Vallei) en Rivierenland. Noot BV Ede doet dat in de Achterhoek en Connexxion in de Stedendriehoek.

Gedeputeerde Conny Bieze is erg blij dat reizigers die afhankelijk zijn van de regiotaxi zo snel weer geholpen kunnen worden. Ze is ook erg tevreden over de samenwerking met de nieuwe vervoerders.

donderdag 12 februari 2015

Mansveld: boetes voor NS en ProRail

De Nederlandse Spoorwegen moeten een boete van € 5,5 miljoen betalen, omdat de vervoerder in 2013 en 2014 prestatieafspraken met de overheid onvoldoende is nagekomen. ProRail kreeg een boete van € 75.000 opgelegd over 2014. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) besloten.

In 2014 kwam 92% van de reizigers op tijd aan. Dit is een stijging ten opzichte van 2013 (90%). Toch waren reizigers ontevreden over de stiptheid van treinen. Wel is hun oordeel over de reisinformatie in de treinen en op stations verbeterd ten opzichte van het jaar ervoor. In 2014 voelden reizigers zich veiliger in treinen en op stations. Zij vonden de kans op een zitplaats echter te klein, ook waren de treinen in de spits te druk. Daarnaast was de kans te klein dat zij een conducteur tegenkwamen in de trein. Voor 2014 legt Mansveld de NS daarom de maximale jaarlijkse boete van € 2,75 miljoen op.

Mansveld: “NS heeft de reisinformatie de afgelopen jaren enorm verbeterd. Uit onderzoek blijkt dat reizigers dit waarderen,” aldus Mansveld. “Wel willen zij vaker een zitplaats in de trein. Daar moet NS de schouders onder zetten.”

Mansveld heeft NS laten weten dat de aanpak van volle treinen prioriteit moet krijgen van de vervoerder. Om overvolle treinen te voorkomen heeft NS eind vorig jaar extra maatregelen ingezet om reizigers beter te spreiden in en over treinen. Ook investeert NS in nieuw materieel om de drukte in met name de ochtendspits aan te pakken.

NS voldeed in 2013 niet aan alle afspraken, daarom legde de staatssecretaris NS vorig jaar een voorlopige boete op. Die kon worden kwijtgescholden als de prestaties in 2014 voldoende verbeterden. Naast de feitelijke prestaties, rekent de staatssecretaris het vervoerbedrijf ook af op het oordeel van de reizigers. Die waren in 2013 onder meer ontevreden over de vertraging van treinen. Daarnaast was de kans dat ze een conducteur tegenkwamen te klein. Ook moest de kans op een zitplaats in de spits wat hen betreft omhoog. De prestaties zijn in 2014 niet voldoende verbeterd, daarom moet NS definitief een boete betalen van € 2,75 miljoen.


Op de hogesnelheidslijn vielen in 2013 en 2014 te veel treinen uit. Ook was de kans op een zitplaats in de Intercity Direct te klein. Daarom heeft de staatssecretaris vorig jaar met NS afgesproken dat zij een bedrag van € 2 miljoen vrijmaken voor de reizigers. De helft hiervan zet NS in om reizigers bij vertraging financieel te compenseren. De andere helft wordt gebruikt om de bereikbaarheid van de NS klantenservice versneld te verbeteren, zodat reizigers deze 24 uur per dag, 7 dagen per week kunnen bellen en mailen.

ProRail is verantwoordelijk voor de verkeersleiding, capaciteitsverdeling, onderhoud en vernieuwing van het spoor. Vanuit die rol heeft ProRail in 2014 een hogere punctualiteit van de reizigers- en goederentreinen mogelijk gemaakt. ProRail krijgt over 2014 toch een boete van Mansveld van € 75.000, omdat het spoor door verstoringen in infrastructuur en materieel in 2014 niet voldoende beschikbaar was. Wel heeft ProRail in 2014 de prestaties van 2013 verbeterd. Daardoor hoeft de spoorbeheerder de voorlopige boete van € 1,5 miljoen over 2013 niet te betalen.

In december tekende Mansveld nieuwe contracten met NS en ProRail. Deze tienjarige concessies werden op 1 januari 2015 van kracht. Mansveld: “De nieuwe concessies bevatten stevigere prikkels om de prestaties jaar na jaar nog verder te verbeteren in het belang van de reizigers.” Als NS en ProRail niet voldoen aan de afspraken die jaarlijks worden vastgelegd in het vervoerplan en beheerplan kunnen zij een boete krijgen van respectievelijk maximaal € 6,5 en € 2,75 miljoen per jaar. Ook maakt NS kans op een beloning in 2019 als zij de afspraken over bijvoorbeeld klanttevredenheid en reizigerspunctualiteit ruimschoots halen. De boetes moeten ten goede komen aan de reiziger. De reizigers- en consumentenorganisaties mogen voorstellen doen voor de besteding van het geld.

NS-dochter Abellio gaat OV in Limburg verzorgen

NS-dochter Abellio gaat het OV in Limburg van 2016 tot 2031 uitvoeren. Dat werd dinsdag bekendgemaakt  door gedeputeerde Patrick van der Broeck. Met de gunning van de concessie aan de NS-dochter wordt het OV meer en meer een speelveld van dochterondernemingen van grote staatsbedrijven.

De concessie heeft betrekking op de OV-busdiensten in Limburg en de sprinterdiensten Maastricht Randwyck-Roermond, Sittard-Heerlen, de Heuvelland- en de Maaslijn. Naast de winnaar Abellio, die onder de naam ‘Door’ gaat rijden, hadden ook Arriva en Veolia ingeschreven.

Met de gunning van de concessie aan NS-dochter Abellio nemen we afscheid van Veolia, die sinds 2006 het OV in Limburg verzorgde. We kunnen met dank constateren dat Veolia een succes heeft gemaakt van het Limburgse OV en een reizigersgroei heeft gerealiseerd die in handen van NS hoogstwaarschijnlijk was uitgebleven. Overigens zegt dit niets voor de toekomst: provincie Limburg heeft de inhoud van de aanbesteding bepaald en we mogen er vanuit gaan dat de winnaar in het belang van de reiziger is gekozen.

Voor Rover is het niet belangrijk wie de concessie gewonnen heeft, voor Rover is belangrijk hoe door de vervoerder het door de Provincie voorgeschreven "Limburgnet" in een goede dienstregeling wordt vertaald en bij de bussen tevens in een optimaal lijnennet.

In de aanbesteding heeft de provincie ingezet op flink schrappen in het huidige OV-aanbod. Het is vooralsnog niet bekend hoe Abellio hiermee is omgegaan, een vervoerder mag natuurlijk altijd meer OV bieden dan gevraagd wordt.

woensdag 11 februari 2015

Provincie Gelderland: Regiotaxi moet blijven rijden

Provincie Gelderland wil dat de regiotaxi in het belang van de reiziger blijft doorrijden. Vervoerder Willemsen de Koning heeft gisterenmiddag de ritten gestaakt. De provincie heeft een kort geding aangespannen om de continuïteit van het vervoer voor de reiziger te waarborgen. Vandaag om 9.00 uur is de zitting bij de voorzieningenrechter.

De provincie heeft inmiddels maatregelen getroffen om het taxivervoer voor de meest kwetsbare reizigers ook de komende dagen te waarborgen: vervoer van rezigers in een rolstoel, vervoer voor visueel gehandicapten en vervoer van en naar het ziekenhuis.

Willemsen de Koning heeft de regiotaxiritten in de regio’s Achterhoek, Food Valley, Rivierenland en de Stedendriehoek gestaakt. Aanleiding is de gerechtelijke uitspraak van 17 december 2014 in de bodemprocedure. De rechter heeft in haar vonnis Willemsen de Koning op alle door haar gestelde eisen in het ongelijk gesteld, waardoor de vervoerder de aan haar betaalde voorschotten moet terugbetalen. Provincie Gelderland heeft zich ingezet om met Willemsen de Koning tot een betalingsregeling te komen, maar de gesprekken hebben niet tot overeenstemming geleid.

Provincie Gelderland is inmiddels gestart met het organiseren van vervangend vervoer, waarbij de eerste aandacht uitgaat naar rolstoelgebruikers, visueel gehandicapten en vervoer van reizigers van en naar het ziekenhuis. Overige reizigers moeten er rekening mee houden dat een bestelde rit de komende dagen niet wordt uitgevoerd. De provincie neemt verdere maatregelen om het vervoer voor al haar reizigers zo snel mogelijk op het normale niveau terug te brengen. Naar verwachting zal dit enige dagen in beslag nemen.

dinsdag 10 februari 2015

Herinrichting NS-Plein eind maart

De herinrichting van het NS-Plein in Tilburg begint eind maart en is klaar voor de kermis. Het plein krijgt aan de buitenkant een groene rand met bomen en een haag.

Ook bij de 'punt' komt nieuw groen. Op de rest van het plein blijft parkeren mogelijk. Voordat de gemeente eind maart aan de slag gaat, voeren de nutsbedrijven werkzaamheden uit aan de leidingen in de omgeving. Ook worden eerst een aantal bomen gerooid. Hiervoor is een kapvergunning verleend. De gemeente past tegelijk met het NS-Plein de kruising Besterdring - Molenstraat aan. Dit kruispunt moet veiliger worden. Deze werkzaamheden starten 20 april en zijn 8 mei klaar. De gemeente wil belangstellenden informeren over de uitvoering en de planning. Op woensdag 11 februari van 19:00 tot 20.30 uur is in het Deprezgebouw aan de Lange Nieuwstraat 172 een inloopavond. Medewerkers van de gemeente beantwoorden dan vragen. Een vertegenwoordiger van de nutsbedrijven geeft uitleg over hun activiteiten.

Het NS-Plein krijgt een nieuwe inrichting tussen de Enschotsestraat en de Lange Nieuwstraat. Het plan is gemaakt in overleg met bewoners en belanghebbenden. De gemeenteraad heeft het goedgekeurd. Om de overlast te beperken, heeft de gemeente de aanpassingen opgedeeld in 3 fasen.
Als eerste aan de beurt is de westelijke rijbaan bij de Koepelhal, tussen de Lange Nieuwstraat en het spoorviaduct. Deze rijbaan is dan helemaal afgesloten. Tijdens deze fase is het alleen mogelijk om vanaf de Spoorlaan richting het NS-Plein te rijden. De Burgemeester Brokxlaan is dan bij het NS-Plein in beide richtingen 4 weken dicht. Tijdens de tweede fase is alleen verkeer mogelijk van de Spoorlaan richting het NS-Plein. Bij de Burgemeester Brokxlaan komen tijdelijke verkeerslichten. Vanaf het zuiden kunnen auto's links de Brokxlaan inrijden. Vanaf de Brokxlaan is het alleen mogelijk om linksaf te slaan richting de Besterdring. Ook deze situatie duurt 4 weken. Als laatste gaat het plein zelf op de schop. Naar verwachting is alles half juni klaar.

maandag 9 februari 2015

Oorzaak spoorchaos raadsel voor ProRail

Spoorbeheerder ProRail heeft geen flauw idee wat er precies misging, toen er vorige week maandag plotseling geen trein meer reed. Het zou morgen zo weer kunnen gebeuren. Dat zeggen diverse bronnen bij de spoorbeheerder tegen De Telegraaf. Reizigersorganisaties en de NS maken zich daar grote zorgen over. Ondertussen begint het personeel van ProRail het vertrouwen in de leiding te verliezen.

woensdag 4 februari 2015

Brabant wil nachtbussen in plaats van treinen

Provincie Noord-Brabant en gemeenten Breda, Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Dordrecht en Eindhoven gaan samen onderzoeken of bussen aangeboden kunnen worden voor de late nachturen in het weekend. 

De steden en de provincie hebben onderhandeld met de NS over de kosten en de contractduur van het verlengde Nachtnet. Deze gesprekken laten geen ruimte om alsnog een contract met de NS af te sluiten voor nachttreinen in het weekend na 2.00 uur. Dit is aanleiding tot een onderzoek of bussen ingezet kunnen worden.

Op woensdag 21 januari 2015 hebben gedeputeerde Van Heugten en wethouder Hoskam van gemeente ’s-Hertogenbosch namens de deelnemende gemeenten van het Nachtnet (Breda, Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Dordrecht en Eindhoven) een gesprek gehad met de NS. In dat overleg is met NS onderhandeld over de kosten die met het verlengde Nachtnet na 2.00 uur gemoeid zijn en of er flexibiliteit zit in de voorgestelde contractduur tot 2025. Op dinsdag 27 januari is er tijdens het BrabantStad-overleg door provincie en gemeenten opnieuw overleg gevoerd met NS over het Nachtnet. Beide overleggen hebben niet geleid tot een andere uitkomst.

Tijdens de gesprekken is gebleken dat de kosten van € 705.000 per jaar die NS voor het verlengde Nachtnet vraagt, gebaseerd zijn op een reële kostenindicatie die niet naar beneden bijgesteld kan worden. De NS wil na de 3 eerdere pilots met Nachtnet niet inzetten op een nieuwe pilot en wenst een principeafspraak te maken voor de gehele periode van de hoofdrailnetconcessie (tot 2025). Wel biedt NS de mogelijkheid om halverwege de contractduur een tussentijdse ontbinding te accepteren indien beide partijen dat wensen. Ook de door de provincie en gemeenten ingebrachte varianten op het verlengde Nachtnet bieden geen soelaas voor meer reizigers of lagere kosten. Wel blijft, indien tijdig afgestemd, de NS ten volle bereid mee te werken aan maatwerkvervoer voor speciale grote evenementen.

Provincie en betrokken gemeenten hebben daarop geconcludeerd dat de uitkomsten van de gesprekken met de NS helaas onvoldoende ruimte geven om een ander standpunt in te nemen ten aanzien van het verlengde Nachtnet. Dat betekent dat de partijen gezamenlijk hebben bereikt dat het Nachtnet op vrijdag- en zaterdagnacht tot 2.00 uur in de dienstregeling wordt opgenomen maar dat er geen extra treinen om 3.00 en 4.00 uur gaan rijden.

De steden en de provincie hebben daarop gezamenlijk opdracht gegeven alternatieven te onderzoeken om eventueel nachtbussen te kunnen aanbieden voor de late nachturen. Een ambtelijke werkgroep werkt hiervoor een business-case uit. Naast de provincie en de gemeenten Breda, Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Dordrecht en Eindhoven zal ook de gemeente Helmond deelnemen aan deze werkgroep. De resultaten van de business-case worden medio dit jaar aan de betrokken bestuurders voorgelegd om een standpunt over in te nemen.

dinsdag 3 februari 2015

Subsidie voor elektronische informatiepanelen bij bushaltes

Het OV-bureau Groningen-Drenthe laat bij 117 bushaltes elektronische informatiepanelen plaatsen. Op deze panelen is te zien hoe laat de eerstvolgende bus komt en of er eventueel vertraging is. De provincie Groningen draagt hieraan een subsidie bij van 1,5 miljoen euro.

De panelen zijn bedoeld voor de zogeheten 'Q-links', de snelle buslijnen tussen plaatsen dicht bij de stad en belangrijke bestemmingen in de stad, zoals Zernike en Europapark. In totaal worden in Groningen en Drenthe ongeveer 500 panelen geplaatst.

Een Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS) is een elektronisch informatiesysteem voor onder andere de bus. Elektronische informatieborden bij de bushaltes geven de werkelijke vertrektijden van de busritten weer. Deze tijden zijn gebaseerd op de plek waar de bus op dat moment rijdt. Zo zien busreizigers ook meteen of de bus vertraging heeft of niet rijdt.

maandag 2 februari 2015

Rover eist ingrijpen bij ProRail

Rover eist dat de Raad van Commissarissen van ProRail ingrijpt bij het bedrijf na de tweede grote systeemstoring in Utrecht binnen enkele weken.

Op 22 januari lag het treinverkeer rond Utrecht ook compleet stil. Dat kwam door een storing in het computernetwerk van ProRail. Rover vindt het onaanvaardbaar dat een technische storing een zo extreme impact kan hebben. De processen en systemen van ProRail zijn er kennelijk niet op toegerust om deze mega-effecten te voorkomen, ondanks de inrichting van een nieuw coördinatiecentrum (OCCR) enkele jaren geleden.

Als toezichthouder op de directie, is het aan de Raad van Commissarissen om in te grijpen. “Dit is geen incident meer, het is een structureel probleem”, stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. “Het is nu hoog tijd om direct  in te grijpen bij de ICT-afdeling van ProRail. Doormodderen is geen optie.”.
Rover wil een antwoord op de vraag hoe herhaling wordt voorkomen. Wellicht kan ProRail leren van de Duitse of Zwitserse spoorwegen: stations als Düsseldorf, Keulen en Zürich verwerken per uur evenveel of nog meer treinen dan Utrecht.

Rest van de dag minder treinen van en naar Utrecht

Het treinverkeer  rondom Utrecht wordt nu gefaseerd opgestart. Duidelijk is wel dat er de rest van de dag minder treinen zullen rijden van en naar Utrecht, zegt NS.

Er rijden bussen in plaats van treinen: tussen Utrecht en Hilversum vice versa, tussen Woerden en Leiden Centraal vice versa, tussen Alphen a/d Rijn en Gouda vice versa

(Om)reisadviezen
- Tussen Den Haag en Den Bosch of Arnhem vice versa kunt u reizen via Breda
- Tussen Zwolle of Amersfoort en Den Haag of Rotterdam vice versa kunt u reizen via Schiphol
- Tussen Breda en Amersfoort/Zwolle vice versa kunt u reizen via Rotterdam en Schiphol. Via Arnhem is ook mogelijk

De schermen op stations en de Reisplanners kunnen nog onbetrouwbaar zijn, vooral voor tijdstippen later op de dag.

Grote storing rond Utrecht Centraal

De seinen en wissels van verkeersleidingsgebied Utrecht kunnen niet bediend worden door een storing. Dat heeft grote gevolgen voor het treinverkeer, zo laat NS weten.

- tussen Utrecht Centraal en Gouda rijden geen treinen, er rijden geen Intercity's tussen Amersfoort en Rotterdam/Den Haag Centraal
 - tussen Utrecht Centraal en Leiden rijden geen treinen
- tussen Utrecht Centraal en Den Dolder rijden minder treinen, tussen Utrecht en Overvecht rijden geen treinen
- tussen Schiphol/Amsterdam Centraal en Arnhem/Nijmegen rijden geen Intercity's
 - tussen Schiphol, Utrecht Centraal en 's Hertogenbosch/Eindhoven rijden geen Intercity's
 - tussen Utrecht Centraal en Tiel rijden geen treinen
 - tussen Utrecht Centraal en Rhenen rijden geen treinen
 - tussen Gouda en Alphen a/d Rijn rijden geen treinen
 - tussen Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle rijden geen Sprinters
 - tussen Tilburg en 's Hertogenbosch rijden minder Sprinters
 - tussen Arnhem en Tiel rijden geen treinen, bussen zijn besteld
 - tussen Beesd en Geldermalsen rijden geen treinen, bussen zijn besteld
 - tussen Amersfoort en Ede-Wageningen rijden geen treinen, bussen zijn besteld.

Papieren spoorboekje alleen nog bij AKO op voorraad

Het papieren spoorboekje is ook dit jaar een groot succes, de voorraden van Treinreiziger.nl en Rover zijn uitverkocht. De boekjes zijn nog wel bij de AKO te koop, maar niet meer in alle winkels. De AKO verkoopt het spoorboekje nog wel via de webwinkel.

Het is voor het eerst in vier jaar dat het papieren spoorboekje in zijn traditionele vorm is teruggekeerd. Sinds 2012 gaven Treinreiziger.nl en Rover een minispoorboekje uit, wegens het succes hiervan werd dit jaar voor het eerst het “dikke” boekje geproduceerd. Het spoorboekje toont alle treintijden binnen Nederland en een selectie van praktische informatie voor treinreizigers zoals informatie over de OV-chipkaart, het nachtnet en treinabonnementen.

In 2010 schafte NS het papieren spoorboekje af, omdat er te weinig mensen gebruik van maakten. Treinreiziger.nl en Rover kregen sindsdien echter aanhoudend vragen van reizigers die het spoorboekje misten. Van het traditionele “dikke” papieren spoorboekje zijn dit jaar 5000 exemplaren gedrukt, deze voorraad is dus voor een groot deel verkocht.