dinsdag 31 maart 2015

Zwartrijdersboete OV-abonnementhouders moet onmiddellijk stoppen

Vervoerbedrijven mogen geen boetes geven aan abonnementhouders die vooraf hun reis hebben betaald, maar vergeten zijn om in te checken. Dit blijkt uit juridisch onderzoek, dat reizigersorganisatie Rover liet uitvoeren via Rechtspraak.nu. Rover en de Consumentenbond roepen vervoerders en staatssecretaris Mansveld (infrastructuur en milieu) in een brief op ervoor te zorgen dat het onterecht beboeten van deze groep reizigers onmiddellijk stopt.

Reizigers met een geldig vrij reizen-abonnement of een studentenkaart worden door sommige vervoerders bij een vergeten check-in beboet voor 'zwartrijden', ondanks dat deze reizigers via hun abonnement de reis al helemaal betaald hebben. De regels verschillen veel per vervoerder, zo kan bij NS het boetebedrag achteraf teruggevraagd worden terwijl Connexxion en HTM een 'rituitrijkaart' verkopen waarbij geen bezwaar tegen de boete kan worden aangetekend.  Rover en Consumentenbond vinden dit niet acceptabel en zien zich hierin gesterkt door de uitkomst van het juridisch onderzoek, dat via crowdfundingplatform Rechtspraak.nu werd uitgevoerd. Uit de juridische analyse blijkt dat een afgekocht reisrecht altijd toereikend is voor de te maken reis en daarmee voldoet aan de wettelijke eisen voor een geldig vervoerbewijs. Een boete voor zwartrijden is daarom niet aan de orde. Het gaat om abonnementhouders met een vrij reizen-abonnement als het OV-jaarabonnement, Altijd Vrij, de studentenkaart en Weekend Vrij en Dal Vrij tijdens de vrij reizen-dagen.

De Consumentenbond heeft al eerder kritiek geuit op de gang van zaken rond de invoering van de OV-chipkaart. Hoewel de meerderheid van de reizigers overwegend positief is over de OV-chipkaart, lopen nog te veel individuele reizigers tegen problemen aan en is reizen met het openbaar vervoer duurder en ingewikkelder geworden. De onterechte boetes voor vergeetachtige abonnementhouders zijn een illustratie van een OV-chipkaartbeleid waarin de reiziger niet centraal staat.

Ramp niet te managen, maar gevolgen wel

In het eerste kwartaal van 2015 heeft ProRail drie rampen en Tennet één ramp veroorzaakt voor de reiziger. De stroomstoring van Tennet was heftig. Op Schiphol konden geen vliegtuigen meer landen en opstijgen en in Amsterdam vielen de trams en metro’s uit. Er was gedurende een paar uur geen treinverkeer mogelijk in de provincie Noord-Holland.

Maar dan komen de verschillen. Toen er weer stroom was, kwam Schiphol op gang en reden er vlot weer trams en metro’s. De treindienst echter bleef de hele dag verstoord. NS en ProRail kregen het proces weer niet op gang en adviseerden om naar Amsterdam geen trein te nemen. Dat is na elke storing hetzelfde beeld. ProRail en NS hebben nu een VERBETERTEAM gestart. Het volgende werd bekend gemaakt:

maandag 30 maart 2015

Station Harderwijk wordt vernieuwd

Met de onthulling van het bouwbord hebben gedeputeerde Conny Bieze en wethouder Pieter Teeninga samen met ProRail en NS op 25 maart het startsein gegeven voor de aanleg van een onderdoorgang bij het nieuwe station in Harderwijk.

De tunnel maakt deel uit van de herinrichting van het stationsgebied. Er komt ook een nieuw stationsgebouw. Tegelijkertijd met de bouw van de onderdoorgang wordt ook de tunnel onder het spoor bij de Weisteeg en de wijk Drielanden aangelegd. Gedeputeerde Bieze: 'Met de komst van een nieuw stationsgebouw en een geheel nieuwe stationsomgeving met alle benodigde faciliteiten krijgt Harderwijk een aantrekkelijk en goed bereikbaar station.'

Zo wordt het station weer met recht de toegangspoort naar de stad. Met de komst van een verkeerstunnel bij het station en een fietstunnel bij de Weisteeg wordt ook de veiligheid en bereikbaarheid van Harderwijk verbeterd. De werkzaamheden worden in 2016 afgerond.
 

Oplossing voor haperende fietspontjes Blauwestad

De provincie Groningen en de gemeente Oldambt gaan de twee fietspontjes in Blauwestad aanpassen. Deze pontjes werkten tot nu toe niet altijd goed, tot ergernis van fietsende toeristen en bewoners. De gemeente Oldambt, die de pontjes in beheer heeft, en de provincie Groningen pakken het probleem nu grondig aan.

De maatregelen zijn
•de onderbouw van de pontjes wordt minder diepstekend;
•de oversteek  wordt versmald;
•de tandwielen worden weer in de optimale verhoudingen teruggebracht, waardoor minder krachtinspanning nodig is;
•de geleidewerken (remmingwerken) komen op een andere plaats;
•de bebording wordt aangepast/uitgebreid en de bedieningsinstructies worden verbeterd.

De pontjes Rietvoorn en het Pontje van Aart zijn inmiddels uit het water gehaald om te worden aangepast. Daarnaast vinden op dit moment werkzaamheden in het water en aan de aanlandingsvoorzieningen plaats. Voor het vaarseizoen 2015 moeten de pontjes weer in de vaart zijn genomen.

In 2014 zijn de fietspontjes in Blauwestad vaak uit de vaart geweest en negatief in het nieuws gekomen. De pontjes zijn om verschillende redenen zeer storingsgevoelig. Zo steekt de onderbouw van de pontjes te diep in het water, waardoor voortbewegen (door het slib) moeizaam gaat. Ook landen de pontjes vaak bij het aanmeren op de onderwatervoorzieningen. Hierdoor komen de pontjes vast te zitten.

Beide pontjes worden met de hand bediend. Een vaak gehoorde klacht is dat de handmatige aandrijving veel krachtinspanning kost. De aandrijvingsketting ligt namelijk op de bodem zodat het overige vaarverkeer niet wordt gehinderd. Daarnaast heeft de ketting een behoorlijke gewicht vanwege de lange oversteek.

zaterdag 28 maart 2015

Woud aan dagkaartproducten

Een dag met het OV eropuit trekken zonder per kilometer te hoeven betalen, wordt er niet makkelijker op. Er is inmiddels een woud aan dagkaart(product)en ontstaan. Mede door het afschaffen van de Buzzer door Connexxion zijn de mogelijkheden anno 2015 verder beperkt. Traditioneel zet Rover ook dit jaar alle dagkaarten weer op een rij.

De Buzzer, de dagkaart die gebruikt werd in de meeste bussen van Connexxion, Breng en OV Regio IJsselmond, is stilletjes door Connexxion afgeschaft. Alleen in provincie Noord-Holland is een opvolger gekomen: de familiedagkaart. Van reizigers die van deze dagkaart gebruik willen maken wordt verwacht dat zij weten in opdracht van welke aanbestedende overheid een buslijn rijdt, de kaart is namelijk alleen geldig in bussen die zijn aanbesteed door provincie Noord-Holland. Daardoor vallen diverse bussen in onder meer Haarlem en Het Gooi buiten de boot. Makkelijker konden ze het niet maken.

NS naar rechter om besluit ACM

De NS gaat in beroep tegen het oordeel van toezichthouder ACM dat het bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg de Spoorwegwet heeft overtreden. De toezichthouder kreeg klachten van Veolia, een concurrent van de NS. Zo zou NS servicebalies de niet willen delen en vraagt het spoorbedrijf in Limburg te hoge prijzen voor bijvoorbeeld kaartautomaten, chippalen en pauzelokalen. NS-dochter Abellio won de aanbesteding en mag vanaf 2016 het openbaar vervoer in Limburg verzorgen.

vrijdag 27 maart 2015

Geen treinverkeer Schiphol en Noord Holland door stroomstoring

De stroomstoring bij een hoogspanningsstation in Diemen heeft ook ernstige gevolgen voor het treinverkeer en onze reizigers. In Noord-Holland is op dit moment geen treinverkeer mogelijk. de stroomstoring heeft ook gevolgen voor treinverkeer in Utrecht en Flevoland.

Er rijden geen treinen op de volgende trajecten:

- Rond Schiphol
 - Utrecht-Amsterdam/Schiphol
 - Utrecht-Hilversum
 - Hilversum-Amsterdam/Schiphol
 - Lelystad-Almere-Amsterdam/Utrecht
 - Leiden-Amsterdam/Haarlem
 - Haarlem-Alkmaar-Hoorn
 - Amsterdam-Den Helder/Enkhuizen

Er rijden bussen tussen Leiden en Schiphol en tussen Leiden en Haarlem.

Groningen en Drenthe doen het goed met bus en trein

Busreizigers in Groningen en Drenthe waarderen de stads- en streeklijnen met een 7,6. De Qliners 305 en 314 krijgen als beoordeling een 7,8. Vorig jaar werden de buslijnen beoordeeld met een 7,4 en een 7,6. De regionale trein in Groningen krijgt het cijfer 7,4. In 2013 was dit een 7,5. Dit blijkt uit de resultaten van de landelijke OV-Klantenbarometer die deze week bekend zijn gemaakt.

Dit jaar heeft het OV-bureau ook laten onderzoeken wat de reizigers vinden van Q-link en de Qliners in het hele gebied. Q-link komt uit op een 7.5. Punten voor verbetering zijn informatie bij vertraging en het tarief. Q-link krijgt een relatief hoge score voor het gemak bij het instappen.
 De Qliners krijgen van de reizigers een 7.8, met een opvallend hoog cijfer voor (kans op) zitplaatsen, een 8.9. Waarschijnlijk dankzij de inzet van de nieuwe 15 meter bussen.

De regionale treindienst van Arriva heeft de score van 2013 niet kunnen vasthouden: het is gedaald van een 7,5 naar een 7,4. De noordelijke treindiensten scoren nog wel beter dan het gemiddeld cijfer dat voor regionale treindiensten is gegeven, namelijk een 7,3. Reizigers zijn de overstaptijden beter gaan waarderen en geven een 8,0 voor het op tijd rijden. Het oordeel over de (kans op) zitplaatsen is gedaald van een 8,0 naar een 7.8. De sociale veiligheid krijgt van de reiziger een 7,8.

donderdag 26 maart 2015

Alle reisinformatie in 1 RET App

Op de RET Real Time app kunnen reizigers in de regio Rotterdam, behalve hun reis vooraf plannen, de actuele vertrektijden van hun tram, bus of metro checken, zien waar de dichtstbijzijnde halte is en krijgen zij een melding bij verstoringen op de door hun gewenste lijnen en tijdstippen. Ook laat de nieuwe app de trams, bussen en metro’s realtime over de kaart van Rotterdam bewegen, waardoor reizigers in een oogopslag zien hoever het voertuig dat zij willen nemen bij hun halte vandaan is. Daarnaast beschikt de app over een landelijke reisplanner.

Reizigers kunnen op de app vooraf hun reis op de minuut nauwkeurig plannen. Ook tijdens de reis kunnen zij in de app de vertrektijden per minuut, per lijn en per halte zien. Ritten die te laat zijn, staan in rood aangegeven. Daarnaast kunnen reizigers niet alleen zien hoe laat hun bus, tram of metro komt, maar kunnen ze ‘hun’ voertuig ook zien rijden op de kaart.Daarnaast geeft de app omleidingen en actuele verstoringen weer. Op deze manier worden reizigers vooraf en onderweg zo goed mogelijk geïnformeerd over het verloop van hun reis.

Op basis van GPS locatie kunnen reizigers op de meter nauwkeurig zien welke haltes en stations in de buurt zijn. Ook is te zien welke lijnen op deze halte komen en hoe laat het volgende voertuig realtime aankomt.

Ook kunnen reizigers hun ‘eigen’ lijnen en stations toevoegen aan hun favorieten,waardoor zij vanaf elke locatie en ten allen tijden direct op de hoogte zijn van de realtime vertrektijden. In de app zit ook een alert-functionaliteit, die reizigers informeert over verstoringen op hun favoriete lijnen. Reizigers kunnen zelf vooraf aangeven over welke lijnen en op welke momenten zij informatie willen ontvangen over verstoringen.

Ook biedt de app de mogelijkheid contact op te nemen met de RET Klantenservice, voor vragen, openingstijden, gevonden voorwerpen en formulieren.

De 61.000 gebruikers van de bestaande RET reisplanner kunnen de nieuwe gratis appdirect gratis downloaden. De 15.000 gebruikers van de bestaande RET-Alert app ontvangen automatisch een update op hun telefoon of tablet.

De Real Time App is voor iedereen gratis beschikbaar voor Android en IOS (Apple). De app werkt op telefoons en tablets vanaf Android versie 4 en IOS 7 en is vanaf 26 maart te downloaden in de Apple App Store en Google Play Store.

Busdienst Schiermonnikoog nummer 1 van Nederland

Reizigers hebben het openbaar vervoer op Schiermonnikoog het hoogst beoordeeld. Zij gaven een gemiddelde score van 8,4; het hoogste cijfer van alle ov-diensten in Nederland. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2014, een jaarlijks onderzoek naar klanttevredenheid.

Reizigers waarderen het openbaar vervoer in Fryslân sowieso hoog. Ameland, Terschelling en Vlieland zijn gezamenlijk gemeten en komen tot een 8,2. Hiermee staan zij op de tweede plek. Busreizen in Zuidoost-Fryslân krijgen een totale waardering van 7,6; dit is een tiende meer dan het landelijk gemiddelde dat toch al historisch hoog is. Ook de noordelijke treinlijnen scoren goed met een 7,4.

Gedeputeerde Johannes Kramer complimenteert Arriva en Qbuzz. “Dizze hege sifers binne foar in grut part de fertsjinste fan de bussjauffeurs en masjinisten. Sûnder harren wie dit net mooglik west. Ut de sifers docht bliken dat de klantfreonlikens fan de Fryske bussjauffeur in stik heger leit as it lânlike gemiddelde.” 

De Waddeneilanden staan al jaren bovenaan in de barometer. Kramer: “Foar Skiermûntseach is dit ekstra bysûnder, want dêr ride sûnt oardel jier elektryske bussen.” De inzet op punctualiteit van treinen werpt ook zijn vruchten af: in Fryslân waarderen reizigers deze met een 7,8 fors hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,2.

In 2014 zijn voor het eerst vragen gesteld over aspecten die de beleving bepalen. Schiermonnikoog scoort een 7,0 als gemiddelde; Ameland, Terschelling en Vlieland zelfs een 7,3. Reizigers waarderen de aspecten gezellig, sfeervol, rustig, efficiënt en comfortabel. 

woensdag 25 maart 2015

Nieuwe concessies busvervoer Almere

In december 2017 lopen de concessies af voor het busvervoer in Almere en tussen Almere en Amsterdam/’t Gooi. Ter voorbereiding op de nieuwe concessies, wil het college met de gemeenteraad in gesprek over de ambities en (financiële) uitgangspunten en over de manier waarop de raad betrokken wil worden bij het proces.

Nederlandse Spoorwegen bouwt belastingvoordeel via Ierland af

De Nederlandse Spoorwegen (NS) schaffen alle nieuw te bestellen treinen voor de nieuwe Hoofd Rail Net concessie met ingang van dit jaar aan vanuit Nederland. De vervoerder betaalt voortaan in Nederland de vennootschapsbelasting. Het materieel dat al in gebruik is verhuist de vervoerder in fiscaaltechnisch stapsgewijs naar Nederland zodat in 2024 90% van de treinen die NS in Nederland gebruikt onder het Nederlandse fiscale regime vallen.

Minister Dijsselbloem van Financiën schrijft aan de Tweede Kamer dat hij afspraken heeft gemaakt met NS over de afbouw van de belastingvoordelen die de NS verkrijgt via een leasemaatschappij in Ierland.

Voor lopende contracten geldt een afbouwperiode. In 2024, als de huidige concessieperiode van NS afloopt, zal 90% van de treinen die in Nederland worden gebruikt onder Nederlands fiscaal regime vallen. De laatste 10% volgt in de periode daarna. Uitgangspunt is dat NS belasting betaalt in het land waar de bedrijvigheid plaats vindt.

dinsdag 24 maart 2015

Tijdelijke fietsenrekken bij Centraal Station Nijmegen verdwijnen

De fietsenrekken voor en achter kantoorgebouw Metterswane tegenover het Centraal Station Nijmegen verdwijnen. Op dinsdag 24 maart haalt de gemeente de rekken weg. De 1200 klemmen kunnen weg omdat het nieuwe gratis fietstransferium naast het station in gebruik is genomen. Onder de nieuwbouw van poptempel Doornroosje is plaats voor 4000 fietsen.

Gebruikers van de fietsenstallingen voor en achter Metterswane zijn al enkele weken met spandoeken en borden gewezen op de sluiting en het alternatief onder Doornroosje. Afgelopen week is aan iedere fiets een kaartje gehangen met informatie over het verdwijnen van de rekken. Ook startte de gemeente samen met Doornroosje een actie waarbij mensen die hun fiets stallen in het nieuwe fietstransferium kans maken op concerttickets. De tijdelijke stalling bij Metterswane was er sinds april 2013.

Door het verwijderen van de rekken wordt het stationsgebied minder rommelig. Bovendien is er nu met het transferium een beter alternatief voor het parkeren van je fiets direct naast het station.

Het nieuwe, gratis fietstransferium is ideaal voor iedereen die bijvoorbeeld naar het station of Doornroosje moet. Er is plek voor 4000 fietsen en je kunt er 7 dagen per week en 24 uur per dag terecht.

maandag 23 maart 2015

Primeur aanhangbus in Gelderland

Gedeputeerde Conny Bieze (Gelderland) heeft met Renoud Dirksen van OVnetwerk en Ietze van der Meer van Arriva het startschot gegeven voor een pilot met een aanhangbus. Vanaf maandag 16 maart wordt tijdens diverse ritten in de Achterhoek een aanhanger achter de bus ingezet, waardoor er een extra lange bus ontstaat die meer plaats biedt voor reizigers.

De bus met aanhanger is een bekend fenomeen in andere landen zoals Duitsland en Zwitserland, maar nog niet in het openbaar vervoer in Nederland. Door een bus met aanhanger in gebruik te nemen worden er extra zit- en staplaatsen gecreëerd voor reizigers. Groot voordeel van de aanhanger is de flexibele inzetbaarheid. In de spits kan de bus met aanhanger worden ingezet, buiten de drukke perioden kan de aanhanger worden afgekoppeld. Hierdoor rijdt de bus altijd met een passende capaciteit.

Om dit unieke systeem te kunnen testen in Nederland gaat Arriva een pilot uitvoeren. De bus met aanhanger rijdt in de periode van 16 tot en met 26 maart tussen Doetinchem en Groenlo, lijn 74. Tijdens deze proef worden veel zaken gemonitord. Onder andere de ervaringen van de reizigers en van het personeel worden geanalyseerd. Aan de hand van deze analyse wordt gekeken of de bus voldoet aan de verwachtingen en welke volgende stappen er ondernomen kunnen worden in het project.

vrijdag 20 maart 2015

2015 Taxi en 'openbare auto' centraal in Rover-symposium

Auto- en taxivervoer staat steeds vaker in de aandacht binnen de wereld van OV: met de komst van de flexibus, de haltetaxi en diensten als UberPOP lijkt de ‘openbare auto’ steeds vaker een aanvulling op het openbaar vervoer.  Daarom organiseert Rover op vrijdag 27 maart het symposium ‘Van portier tot portier’ vanaf 13:30 uur bij Connexxion in Hilversum.

Is flexibiliteit, kleinschaligheid en vraagsturing de toekomst van het OV? Wat kunnen auto en OV voor elkaar betekenen? Onder meer deze vragen staan centraal tijdens het symposium dat zal gaan over ontwikkelingen als deelauto’s, taxibussen, het Hopper-project, UberPOP en de taxibranche. 

Aan het woord komen onder meer Connexxiondirecteur Bart Schmeink, hoogleraar vervoerbeleid Bert van Wee, MyWheels-directeur Ronald Haverman, programmaleider Natuur & Milieu Anouk Florentinus en diverse sprekers uit de taxibranche. Uiteraard is er ruimte voor debat met sprekers en toehoorders.

Het symposium wordt mede mogelijk gemaakt door Connexxion en kan gratis bijgewoond worden. Wel geldt vol = vol, daarom worden geïnteresseerden verzocht zich vooraf aan te melden. Pogramma bekijken en aanmelden kan via deze link.

woensdag 18 maart 2015

Eisen nieuw OV-contract Zuidoost-Brabant

De provincie Noord Brabant bereidt een nieuw contract voor om het Openbaar Vervoer (OV) in Zuidoost-Brabant begin 2016 opnieuw aan een busvervoerder te gunnen. De provincie wil met een nieuw OV-contract ‘het beste OV voor de reiziger, nu en in de toekomst dat betrouwbaar, solide en schoon is’. 

Het huidige contract voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant met vervoerder Hermes loopt af in december 2016. Daarom is het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) in 2013 gestart met de voorbereiding van de aanbesteding van een nieuwe concessie. Per 1 januari 2015 zijn de wettelijke vervoerstaken van het SRE overgegaan naar de provincie Noord-Brabant. Sindsdien heeft de provincie de voorbereidingen voor het nieuwe OV-contract voor Zuidoost-Brabant overgenomen. Het nieuwe OV-contract, ook concessie genoemd, gaat 11 december 2016 van start.

Uitgangspunt voor het nieuwe OV-contract is dat voor de periode van 10 jaar een OV-netwerk wordt aangeboden dat gebaseerd is op de daadwerkelijke vraag van reizigers naar vervoer, met comfortabel materiaal dat zoveel mogelijk zero-emissie is. Gedeputeerde Van Heugten: “We zoeken een ambitieuze en innovatieve vervoerder die de komende 10 jaar zorgt voor aantrekkelijk en efficiënt vervoer van onze reizigers. In het Programma van Eisen staan onze uitgangspunten en wensen voor dat contract.” De basis voor het OV in de regio blijft op orde met een goed doordacht kernnetwerk dat in nauw overleg met de gemeenten tot stand is gekomen. HOV-lijnen en doorstroomassen vormen de ruggengraat van het OV-netwerk. Reguliere buslijnen sluiten zo veel mogelijk aan op de HOV-lijnen. En de bestaande buurtbussen zijn opgenomen in het kernnetwerk als succesvolle vervoersoplossing voor lijnen met beperkte vervoervraag.

“Daarnaast stimuleren we vervoerder met dit concept-Programma van Eisen om nog betere producten te leveren voor de reiziger. Vervoerders krijgen bijvoorbeeld ruimte om al snel innovatieve technieken als emissievrij vervoer in te zetten met als ambitie dat in 2025 al het vervoer zonder schadelijke uitstoot rijdt. Ook dagen we de vervoerders uit om zelf actie ondernemen om meer reizigers te trekken. Dat kan bijvoorbeeld met hele actuele, innovatieve en betrouwbare reisinformatie en klantvriendelijke service aan te bieden, zodat dit het OV eenvoudiger in gebruik maakt voor de reiziger. En we verwachten van de vervoerders dat deze rekening houden met de internationale oriëntatie in het gebied,“ aldus Van Heugten.

De komende weken kunnen potentiële vervoerders, gemeenten, reizigersorganisaties en andere belanghebbenden op het concept-Programma van Eisen reageren. De inspraakperiode duurt tot en met 18 mei 2015. Meer informatie over het concept-Programma van Eisen is te vinden op www.Brabant.nl/OVZuidoost.

woensdag 11 maart 2015

Overvolle treinen van en naar Schiphol

Februari leverde veel klachten over overvolle treinen van en naar Schiphol op. In de meeste gevallen gaat het om dezelfde treinen die in januari de lijst domineerden. Almere – Schiphol, Hilversum – Schiphol, Leiden – Schiphol en Schiphol – Amersfoort: veel meldingen over overvolle treinen kwamen in februari van reizigers van en naar de luchthaven. Ondanks de huishoudbeurs in Amsterdam RAI was het tijdens de voorjaarsvakantie betrekkelijk rustig, met slecht 10% van de meldingen daterend uit de periode 21 – 28 februari.

Werkonderbreking NS-personeel Rotterdam

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen op Rotterdam Centraal heeft woensdagmiddag het werk tijdelijk neergelegd. De spontane werkonderbreking door ongeveer vijftig medewerkers heeft geleid tot uitval en vertraging van treinen van en naar Rotterdam CS. Aanleiding is een nieuw geweldsincident tegen een NS'er in de regio Rotterdam woensdagochtend, liet een woordvoerster van de NS weten. Wat er zich precies heeft afgespeeld, kon zij niet zeggen.

maandag 9 maart 2015

Zaanlijn meest beklaagde NS lijn

De sprinter Amsterdam – Zaandam – Uitgeest, de Zaanlijn, is de meest beklaagde volle trein in 2014. Dat blijkt uit een analyse van de jaarcijfers uit ons meldpunt volle treinen. Ook de sprinter Amsterdam – Breukelen – Woerden doet het slecht. Toch zien we dat de problematiek het afgelopen jaar de volle aandacht van NS heeft gehad.

Het meldpunt volle treinen heeft er duidelijk aan bijgedragen het probleem van overvolle treinen bij zowel vervoerders als politiek op de kaart te zetten. Afgelopen najaar zette NS 6.000 extra zitplaatsen (t.o.v. 2013) in. De meldpunt volle treinen app kwam tot stand in samenwerking met NS, die zelf ook een druktemelder lanceerde. “De twee apps helpen ons onze prognoses te verbeteren en door de meldingen van reizigers kunnen we treinen verlengen”, stelt NS. “Op basis van deze meldingen zijn afgelopen najaar en begin 2015 bijvoorbeeld 13 treinen verlengd. Ook worden prognoses voor komend jaar er mede op aangepast waardoor impact nog breder is op langere termijn”. 

ACM gaat NS geen boete opleggen wegens machtsmisbruik

Kartelwaakhond ACM zou afzien van een boete voor de NS wegens machtsmisbruik bij de aanbesteding van de openbaar vervoersconcessie Limburg. Hoewel de NS de spoorwegwet op vier kleine punten overtrad, had dit geen invloed op de kans van concurrenten om de concessie ter waarde van 1,5 miljard euro in de wacht te slepen. Dit melden bronnen rond het onderzoek aan de Volkskrant. Een woordvoerder van de NS bevestigt het bericht. NS-dochter Abellio heeft de aanbesteding, voor een periode van 15 jaar, gewonnen.

zaterdag 7 maart 2015

Beperkt treinverkeer van en naar Tilburg

Door een aanrijding tussen een reizigerstrein en een goederentrein kunnen er geen treinen rijden tussen Gilze-Rijen en Tilburg.  De reizigerstrein is gedeeltelijk ontspoord. Naar de oorzaak van deze aanrijding wordt onderzoek gedaan. Vandaag zaterdag 7 maart wordt er gewerkt aan herstel van het spoor, hierdoor is er geen treinverkeer mogelijk tussen Tilburg en Gilze-Rijen. De reisplanners worden op dit moment bijgewerkt. Er rijden bussen in plaats van treinen op deze trajecten.

maandag 2 maart 2015

Debat Rover Rotterdam over openbaar vervoer

Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer moeten prioriteit krijgen in het centrum van Rotterdam. Dat vonden vrijwel alle Rotterdamse politieke partijen vorig jaar tijdens het verkiezingsdebat van Rover-Rotterdam over gezond verkeer.

We zijn nu een jaar verder. Wat is er in dat jaar gebeurd rondom gezond verkeer? En wat mogen we komend jaar verwachten? Rover-Rotterdam maakt de balans op tijdens het debat Gezond verkeer: de tussenstand, op donderdagavond 23 april 2015.

Het debat vindt plaats in het Schieblock (Schiekade 201), tussen 19:30 en 21:30 (inloop vanaf 19:00). Meer informatie volgt nog, maar aanmelden is alvast mogelijk.

zondag 1 maart 2015

DB komt niet terug op besluit nachttrein Praag

De Deutsche Bahn komt niet terug op het besluit om de nachttrein van Amsterdam naar Praag en Kopenhagen te schrappen. Dat heeft de DB laten weten in een reactie op de bijna 2500 handtekeningen die Rover eerder deze maand heeft aangeboden. DB stelt dat de trein te verlieslijdend is. Per december is de nachttrein tussen Amsterdam en Kopenhagen, Praag en Warschau opgeheven. Rover startte een petitie die door bijna 2500 reizigers werd ondertekend. Het kon de trein niet redden.

'Anno 2015 zijn goede verbindingen tussen Europese hoofdsteden een noodzaak. De comfortabele nachttrein is daarbij een prima alternatief voor milieubelastende vliegreizen, doordat er geen kostbare tijd overdag verloren gaat. Rover heeft dan ook met verbazing kennisgenomen uw besluit de nachttrein vanuit Amsterdam op te heffen', schrijft Rover in een verzoek aan de Deutsche Bahn om het besluit te heroverwegen.

DB toont begrip voor het protest maar is niet van plan op het besluit terug te komen. “Het nachtvervoer per trein is al jaren achtereen verliesgevend, het verlies liep in 2013 in de vele tientallen miljoenen. In totaal staan tegenover de al jaren voortdurend stijgende exploitatiekosten duidelijk te geringe inkomsten” verklaart DB. “Bovendien bereiken veel rijtuigen in de komende tijd hun maximale levensduur. Op basis van de voortdurend verliesgevende situatie kunnen er binnen het nachttreinbedrijf geen investeringen in nieuwe rijtuigen worden gedaan”.

Volgens DB is het schrappen van minder rendabele verbindingen een essentiële stap om de overige verbindingen in stand te houden. Niet heel verrassend stelt het bedrijf zich vooral te willen concentreren op de lijnen waar grote vraag naar is.