donderdag 30 april 2015

Mobiliteitssector waarschuwt voor onnodig hoge kosten OV-busvervoer

Provinciale Staten hoeven geen extra eisen te stellen aan de technologie van de aandrijflijn van OV-bussen bij het uitgeven van nieuwe concessies. Nieuwe bussen zijn al schoon en zuinig. De bussector, vertegenwoordigd in RAI Vereniging, heeft hierover vandaag een brief gestuurd aan de vorige maand gekozen leden van de verschillende Provinciale Staten.

“Extra of expliciete eisen voor bepaalde aandrijflijnen voor bussen zijn vaak windowdressing”, aldus algemeen voorzitter RAI Vereniging, Steven van Eijck. “Als je de luchtkwaliteit wil verbeteren hoeven aan bussen geen extra aanvullende eisen gesteld te worden, iets wat helaas wel vaak gebeurt.” Extra eisen zijn overbodig; door de wettelijk verplichte Euro VI norm zijn namelijk alle nieuwe bussen schoon.

“Daarnaast maakt deze vorm van windowdressing het busvervoer onnodig duurder”, gaat Van Eijck verder. “De kernboodschap van RAI Vereniging is dat wanneer de provincie weet wat ze eist van een OV-vervoerder (en vooral: met welk doel) ze daarmee onnodig hoge kosten voor de belastingbetaler en verstoring in de markt voorkomt.”

RAI Vereniging ziet in concessies naast eisen op het gebied van luchtkwaliteit vaak ook (extra) eisen op het gebied van CO2 uitstoot. In zijn brief benoemt Van Eijck dat CO2, anders dan luchtkwaliteit, geen lokaal probleem is en de invloed van de landelijke busvloot hierop uiterst beperkt is. “Als er toch gekozen wordt voor aanvullende technologische eisen op dit vlak moet je als provincie goed afwegen wat de extra kosten versus de daadwerkelijke CO2 reductie zijn. Hierbij is het onder meer zaak te kijken naar de opwekking van de gebruikte energie, maar ook naar de stimulering van technologische innovaties”, sluit Van Eijck af.

RAI Vereniging heeft voor de beleidsambtenaren van de provincies de website www.schonezuinigebussen.nl ontwikkeld. Daarin staat een ongewogen, objectief en volledig overzicht van de informatie die van belang is voor een kosteneffectieve OV-busaanbesteding die tevens leidt tot een maximale invulling van beleidsdoelen.

dinsdag 28 april 2015

NS zet bestuurders Qbuzz op non-actief

De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft twee bestuurders van dochteronderneming Qbuzz op non-actief gesteld. Ook is het adviescontract van een oud-directeur van Qbuzz per direct ontbonden. Dat meldt het bedrijf dinsdag. Na een intern onderzoek bleek dat de bestuurders van Qbuzz/Abellio Nederland vertrouwelijke informatie hebben ontvangen van een voormalige medewerker van Veolia Transport Limburg.

zaterdag 25 april 2015

P+R Breukelen vernieuwd en uitgebreid

Vanaf 23 april zijn de drie vernieuwde P+R-terreinen bij station Breukelen in gebruik. De uitbreiding van 365 naar 600 plaatsen lost het tekort aan parkeerplaatsen op en maakt de overstap op trein en bus aantrekkelijker.
 
In de ochtend- en avondspits vertrekt er vier keer per uur een Sprinter richting Utrecht en Amsterdam v.v. Buiten de spits rijden deze Sprinters twee keer per uur. Richting Woerden/Rotterdam rijdt twee keer per uur een Sprinter.

De vernieuwde en uitgebreide P+R Breukelen omvat drie goed ingerichte parkeerterreinen met totaal 600 parkeerplekken, invalidenparkeerplaatsen, laadpalen voor elektrische auto's en een voetgangersbrug naar het station. De parkeerlocaties zijn nu zodanig gespreid dat het verkeer vanaf de westkant aan de westkant kan blijven en verkeer vanaf de oostkant aan de oostkant.

Bij het nieuwe parkeerterrein bij de molen, is een Toeristisch Overstappunt (TOP) aangelegd met een laadpaal voor e-bikes en een informatiezuil met toeristische fiets- en wandelroutes die op dit punt starten.

vrijdag 24 april 2015

'Snelle buslijn van Haarlem naar Zuidas loopt gevaar'

Door de plannen van Rijkswaterstaat om de A10 Zuid door de Amsterdamse Zuid-as te ondertunnelen, zal R-Netlijn 346 vastlopen in de files. RNetHiervoor vreest Rover-Haarlem. De al jaren succesvolle R-Netlijn is de enige snelle, rechtstreekse verbinding is voor inwoners van Haarlem die werken op de Zuidas. Vandaag (woensdag 22 april) eindigt de inspraak op de plannen van Rijkswaterstaat. Rover-afdeling Haarlem en Omstreken roept de gemeente Haarlem, provincie, Connexxion en de Stadsregio Amsterdam op in actie te komen.

Dagelijks reizen duizenden Haarlemmers met de rode bussen van R-Net 346 naar hun werk op de Zuidas. De verbreding en gedeeltelijke ondertunneling van de A10 Zuid en de aanpassingen aan de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel bedreigen dit succes. De bussen die nu nog over aparte stroken langs de belangrijkste knooppunten kunnen rijden, zullen in de nieuwe situatie hun weg moeten vinden door het overige verkeer.

donderdag 23 april 2015

Nachtveer Amsterdam blijft doorvaren

Het veer tussen Amsterdam Centraal, NDSM-terrein en het Stenen Hoofd (voorheen Tasmanstraat) blijft heel 2015 in de weekenden ’s nachts doorvaren. Het college van B&W heeft ingestemd met de verlenging van het Nachtelijk Westveer.

Sinds eind maart 2014 is op verzoek van een aantal ondernemers op het NDSM-terrein in de weekenden tot 03.00 uur een extra veerdienst ingesteld. De ondernemers nemen ook 25% van de kosten voor hun rekening. De extra dienst in de nachten van het weekend vervoert gemiddeld 775 reizigers per weekend.

Drie offertes voor treinvervoer Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede

De provincie Overijssel heeft drie inschrijvingen ontvangen op de Europese aanbesteding voor het verzorgen van het treinvervoer op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. De bedrijven zijn Syntus B.V., NS Reizigers B.V. en Arriva Personenvervoer Nederland B.V.

De komende periode worden de inschrijvingen beoordeeld op de in de aanbesteding gestelde eisen. Naar verwachting nemen Gedeputeerde Staten begin juni een besluit over de gunning van het treinvervoer voor de komende vijftien jaar. De nieuwe vervoerder gaat in december 2017 van start op beide trajecten.

De provincie Overijssel heeft de aanbesteding voor Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede in oktober 2014 in de markt gezet. De NS verzorgt op dit moment, tot eind 2017, het vervoer op beide trajecten.

De provincie Overijssel heeft de treinverbinding Zwolle-Kampen in 2005 van het Rijk overgenomen. Het traject Zwolle-Enschede is door de provincie Overijssel in december 2014 van het Rijk overgenomen.

dinsdag 21 april 2015

Ruim baan voor betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

De bereikbaarheid van Eindhoven Airport met de auto en het openbaar vervoer wordt de komende jaren verbeterd. Dit zijn minister Schultz en staatssecretaris Mansveld (beiden Infrastructuur en Milieu) overeen gekomen met de provincie Noord-Brabant, de regio Eindhoven  en Eindhoven Airport. Vorig jaar vlogen bijna vier miljoen mensen via de luchthaven. Het Rijk investeert in totaal €40 miljoen in de betere bereikbaarheid.

Dat er werk moet worden gemaakt van de bereikbaarheid van Eindhoven Airport werd in 2010 al besloten aan de Alderstafel Eindhoven. In de overeenkomst die er nu ligt, zijn verschillende maatregelen afgesproken die de bereikbaarheid van de luchthaven met de auto en openbaar vervoer verbeteren.

Alle betrokken partijen bereikten overeenstemming over een pakket van maatregelen dat moet zorgen voor een snellere en slimmere bereikbaarheid over de weg. Zo wordt de capaciteit van de Anthony Fokkerweg en de op- en afritten van de N2 vergroot. Verschillende invoegstroken worden verlengd en er komt een directe oprit op de N2 naar het zuiden voor het verkeer afkomstig van onder meer Eindhoven Airport. Dit moet zorgen voor een betere doorstroming op de al bestaande op- en afritten. Daarnaast worden verbindingen gelegd tussen een goederendistributiecentrum ten oosten van de A2, de toekomstige Brainport Industries Campus, Eindhoven Airport en de A58. Hiervoor komt er een weg die de A2 zal kruisen, en wordt er een parallelweg langs het Beatrixkanaal richting aansluiting Best aangelegd. Voor een verbetering van de A58 tussen Eindhoven en Tilburg, waaronder de aansluiting Best, loopt nog een verkenning.

Het streven is dat alle verbeteringen voor 2020 gereed zijn. Het voortouw bij de uitwerking en uitvoering van de maatregelen ligt bij de gemeente Eindhoven. Het Rijk steekt in totaal 40 miljoen euro in de maatregelen op de weg, de provincie Noord-Brabant neemt 20,8 miljoen voor haar rekening. De Regio Eindhoven heeft in het verleden al 4,75 miljoen toegezegd. De gemeente Eindhoven draagt 16,4 miljoen bij en Eindhoven Airport 3 miljoen.

Het ministerie, de Regio Eindhoven en Eindhoven Airport hebben met elkaar onderzocht hoe de bereikbaarheid van Eindhoven Airport per openbaar vervoer verbeterd kan worden. Hierbij is onder meer gelet op reistijd tussen Eindhoven Centraal en Eindhoven Airport, werktijden van verschillende bedrijven, een goede informatievoorziening voor reizigers en een efficiënte inzet van materieel. Verbeteringen op basis van dit onderzoek, zoals een betere afstemming van de frequentie op het aantal reizigers, het opnemen van de Airport Shuttle in de reisplanner en betere reizigersinformatie op Eindhoven Centraal en Eindhoven Airport, worden tussen 2016 en 2020 doorgevoerd.

Naast de verbetering van het bestaande openbaar vervoerssysteem zettende betrokken partijen in op een transferpunt waar reizigers snel en makkelijk kunnen wisselen tussen verschillende vervoersmiddelen. Bijvoorbeeld tussen fiets of auto en lokale bussen. De Regio Eindhoven neemt het voortouw in de ontwikkeling van het transferpunt.

maandag 20 april 2015

Kaartje op smartphone populair in trein

In een paar maanden maakt al de helft van de reizigers in de internationale treinen naar Brussel en Parijs gebruik van digitale kaartjes op hun smartphone. Dat is meer dan de NS vooraf had verwacht. Het systeem - in februari voor deze trajecten ingevoerd - is "uit de startblokken geschoten'', meldt NS International maandag.

zondag 19 april 2015

Autoslaaptrein stopt per direct

De autoslaaptrein van Den Bosch via Italië naar Slovenië gaat deze zomer niet rijden. Exploitant EETC zegt dat de verliezen te hoog opliepen en trekt de stekker uit de dienst, meldt de NOS zaterdag. De problemen zouden komen doordat ProRail dit jaar de tarieven voor gebruik van het spoor met de helft verhoogde.

vrijdag 17 april 2015

Vodafone en GVB testen smartphone als vervoersbewijs

Vodafone start binnenkort met een test waarbij een aantal Amsterdammers hun smartphone kunnen gebruiken om in- en uit te checken bij vervoerder GVB. Het gaat aanvankelijk om een test op beperkte schaal: 100 Amsterdamse Vodafone-klanten krijgen een speciale simkaart van het bedrijf die het mogelijk maakt om via nfc-technologie hun telefoon als vervoersbewijs te gebruiken binnen de transportmiddelen van de GVB.

Fietspontjes Blauwestad varen weer

De twee fietspontjes in Blauwestad zijn op 16 april weer in de vaart genomen. De gemeente Oldambt, die de pontjes in beheer heeft, en de provincie Groningen hebben de problemen nu grondig aangepakt. De pontjes zijn uit het water geweest en helemaal aangepast. Ook zijn de aanlandingsvoorzieningen veranderd.

De pontjes Rietvoorn en het Pontje van Aart deden het vaker niet dan wel en waren om verschillende redenen zeer storingsgevoelig. Zo stak de onderbouw van de pontjes te diep in het water, waardoor voortbewegen (door het slib) moeizaam ging. Ook kwamen ze vaak vast te zitten. Een vaak gehoorde klacht was dat de handmatige aandrijving te zwaar ging.

donderdag 16 april 2015

Openbaar vervoer vanaf dit jaar schoner en op duurzame energie

De gemeente Amsterdam en GVB gaan voor een schonere stad met volledig uitstootvrij openbaar vervoer. Elektrische bussen en bedrijfswagens vervangen de huidige vloot, en met zonnepanelen op GVB-gebouwen en metrostations wordt duurzame energie opgewekt. Deze en andere afspraken worden vastgelegd in een convenant dat vandaag wordt ondertekend door wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho en directeur Alexandra van Huffelen van het GVB.

In 2025 moet al het vervoer door het GVB uitstootvrij zijn. In de komende drie jaar gaan de eerste uitstootvrije bussen rijden. Ook wordt gestart met een onderzoek naar hoe de veerponten zo schoon mogelijk kunnen varen. Voor 2019 wil het GVB 50 elektrische auto’s hebben, waarmee jaarlijks minstens 700.000 kilometer in Amsterdam uitstootvrij wordt gereden. De elektriciteit gaat het bedrijf zelf opwekken met zonnepanelen op eigen gebouwen. Uit een eerste onderzoek blijkt dat het GVB over ruimte beschikt voor de aanleg van 2300 zonnepanelen, waarmee in de energiebehoefte van 250 gezinnen kan worden voorzien. De gemeente gaat onderzoeken hoeveel zonnepanelen er op daken van metrostations kunnen worden geplaatst.

Amsterdam groeit op alle fronten en dat zet nogal wat druk op de stad. De gemeente en haar partners willen de groei verder mogelijk maken en die bovendien duurzaam laten zijn. De stad moet in 2025 sterker, leefbaarder, schoner en gezonder zijn. Zo is het ook vastgelegd in de door de gemeenteraad vastgestelde Agenda Duurzaam Amsterdam.

Wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho ziet de samenwerking met bedrijven als het GVB als voorbeeld voor anderen: "We gaan Amsterdam op grote schaal verduurzamen, en dat doen we samen met partners die grootschalige ambities hebben. Koplopers als het GVB verdienen een podium én navolging."

De gemeente gaat onder meer 1 miljoen euro bijdragen aan de aanschaf van schonere bussen en de daarvoor benodigde infrastructuur zoals oplaadpunten, en zal samen met GVB het onderzoek naar de pontjes en de kansen voor zonne-energie uitvoeren.

woensdag 15 april 2015

Gebruiksvriendelijke OV-toeristenkaart goed voor banen

Toeristen die ons land bezoeken moeten voortaan moeiteloos een speciaal OV-toeristenkaartje kunnen aanschaffen, waarmee ze één of meerdere dagen door heel Nederland kunnen reizen met alle verschillende vormen van openbaar vervoer. De toeristenkaart moet een echt visitekaartje voor Nederland worden. Reizen door Nederland moet weer leuk worden voor toeristen. Betere bereikbaarheid van alle mooie plekken in ons land is in het belang van onze economie en de werkgelegenheid.

Een Chinees of een Brit die ons land bezoekt en afhankelijk is van het openbaar vervoer wil zich geen zorgen hoeven maken waar en hoe hij al zijn kaartjes moet kopen. In de praktijk blijkt het verwarrend voor toeristen dat ze steeds een nieuw kaartje moeten kopen als ze van vervoerder wisselen.

Tweede Kamerlid Erik Ziengs wil daarom een gebruiksvriendelijke ov-kaart voor toeristen. Die moeten naar ons idee het maximale uit hun verblijf in Nederland kunnen halen en zonder gedoe van Amsterdam naar Giethoorn en andere mooie plekken in Nederland kunnen reizen. De VVD vindt het een gemiste kans voor de toeristenbranche en daarmee voor onze economie als we daar niet op inspringen.

Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat inkomend toerisme een groeimarkt is voor ons land. De recreatiesector is dus ontzettend belangrijk voor Nederland. Een betere bereikbaarheid van allerlei trekpleisters voor toeristen, betekent meer banen. In 2020 kan deze groei voor 80.000 banen zorgen, blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).
Minister Kamp heeft in een debat positief gereageerd op het voorstel van Erik Ziengs. De minister gaat om de tafel met OV-bedrijven en heeft gezegd dat hij zeer gemotiveerd is om dit punt gerealiseerd te krijgen.

vrijdag 10 april 2015

Dit weekend minder treinen naar en van Schiphol

Aankomende zaterdag en zondag ,11 en 12 april, wordt gewerkt aan het spoornet rond Schiphol. Dit wordt herhaald in het laatste weekend van mei en eerste weekend van juni. Er rijden hierdoor geen rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en Schiphol op de volgende data:

Let op: van maandag 1 t/m vrijdag 5 juni rijden de treinen tussen Amsterdam en Schiphol grotendeels volgens dienstregeling. Er zijn aanpassingen in Sprinter Hoorn-Schiphol en IC direct Amsterdam-Breda v.v.

ProRail en NS adviseren reizigers die vertrekken vanaf Schiphol en met de trein willen reizen, de reis goed voor te bereiden via de Reisplanner op www.ns.nl of de app Reisplanner Xtra.

donderdag 9 april 2015

Treinreiziger krijgt gemiste korting terug

Treinreizigers die in de ochtend van Tweede Paasdag door een systeemfout bij NS teveel betaalden, krijgen hun gemiste korting alsnog uitbetaald. Dat heeft NS aan Rover laten weten. De betrokken reizigers krijgen nog bericht wanneer zij het saldo bij een automaat kunnen ophalen.

Reizigers met een kortings- of Dal Vrij-abonnement die op Tweede Paasdag vóór 8.55 uur hebben ingecheckt, hebben door een fout van NS vol tarief betaald voor hun reis. In de eerste instantie moesten de gedupeerden zelf achter hun geld aan. Rover wilde van NS weten waarom er geen actieve compensatie werd toegepast, alle check-ins van abonnementhouders vóór 8.55 uur zijn immers bij NS bekend. “Het gemak waarmee NS een onjuist bedrag van de reiziger int, staat naar onze mening niet in een goede verhouding tot het ongemak dat de reiziger ervaart bij het herstellen van deze fout”, schreef Rover aan NS.

NS heeft nu laten weten de situatie recht te zetten. Klanten krijgen proactief terug wat teveel is betaald, dit wordt als saldo klaargezet bij de kaartautomaat. "Dat is nog niet eerder zo gedaan maar NS en TLS gaan dit toch regelen", schrijft NS aan Rover. De betreffende reizigers krijgen nog bericht.

vrijdag 3 april 2015

Railtime app verdwijnt

Railtime, de bekende website en app met informatie over het treinverkeer, verdwijnt op 17 april. Alle informatie over de dienstregeling wordt geïntegreerd in de NMBS-app en -website, meldt de spoorwegmaatschappij. Railtime werd oorspronkelijk ontwikkeld door spoorwegnetbeheerder Infrabel, maar na de hervorming van de spoorwegen kwam de reizigersinformatie terecht bij de NMBS.

Nieuwe NS-wandelroute tussen Haren en Groningen

Tussen Haren en het centrum van Groningen loopt een nieuwe NS-wandelroute. Er zijn drie afstanden mogelijk: 6,5 kilometer, 12 kilometer of 19 kilometer. De route loopt gedeeltelijk via het Pieterpad, van Haren via de Hoornsedijk en het Paterswoldsemeer, naar de stad Groningen. De provincie heeft 2.940 euro subsidie bijgedragen.

Stichting Wandelnet heeft samen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) 40 dagwandelingen en zes tweedaagse wandelingen uitgezet. Stations zijn het begin- en eindpunt van de wandeltochten. De routebeschrijvingen en routekaarten zijn gratis te downloaden via eropuit.nl en wandelnet.nl.


De wandeling Paterswoldsemeer Groningen is een van de vijf nieuwe wandelingen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) in het nieuwe seizoen. In 2014 werden via wandelnet.nl en eropuit.nl de wandelroutes 350.000 keer gedownload. Hieruit blijkt dat deze NS-wandelingen populair zijn.

Busvervoer Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee naar Connexxion

De provincie Zuid-Holland heeft het busvervoer in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee opnieuw aanbesteed. Connexxion heeft op basis van prijs en kwaliteit de gunstigste aanbieding gedaan. Het bedrijf mag de komende 8 jaar het busvervoer in de genoemde gebieden verzorgen. De dienstverlening start op 13 december 2015.

De busconcessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee omvat al het openbaar busvervoer in de gemeenten op de 2 eilanden: Binnenmaas, Cromstrijen, Goeree-Overflakkee, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen, en de verbindingen naar aangrenzende gebieden en kernen (Rotterdam, Dordrecht, Hellevoetsluis, Willemstad en Renesse).

Naast Connexxion dongen Arriva, de huidige concessiehouder, en Noot uit Ede mee. De busconcessie geldt voor 8 jaar en kan met nog eens 2 jaar worden verlengd. Connexxion verzorgde ook in de voorlaatste concessieperiode het busvervoer in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee en keert nu dus weer terug in het gebied.

Alle dorpskernen zullen, net als nu, door Connexxion door middel van lijndiensten worden ontsloten. De bussen rijden van vroeg in de ochtend tot laat in de avond. Op busstation Heinenoord komt een toilet. Connexxion introduceert op verzoek van de provincie de R-net-formule voor de verbinding Dirksland (Goeree-Overflakkee) naar Rotterdam Zuidplein. R-net is het nieuwe hoogwaardige OV-concept dat op termijn de hele Randstad zal ontsluiten. De rood-grijze R-net-bussen zullen in de ochtendspits 9 keer per uur rijden en in de avondspits 8 keer per uur. Deze bussen zijn standaard uitgerust met wifi en USB-oplaadpunten. Een deel van deze bussen rijdt op waterstof, met slechts waterdamp als uitstoot. In de daluren mag de fiets gratis mee in de R-net-bussen.

Connexxion introduceert voor consumenten de mogelijkheid om achteraf te betalen. Met de OV-chipkaart gemaakte reiskosten kunnen achteraf worden gefactureerd. Bovendien gaat Connexxion abonnementsvormen op basis van tariefzones aanbieden, zoals ook in Rotterdam en Zeeland gebeurt. Er komt een nauwe samenwerking met de RET om het overstappen op voertuigen van die maatschappij - en andersom - te vergemakkelijken, door betere communicatie en afstemming van de betaalwijzen.

donderdag 2 april 2015

Kamer tegen boete voor OV-abonnementhouder

Vervoersbedrijven zouden geen boete meer mogen geven aan reizigers met een abonnement die zijn vergeten in te checken. Volgens de regeringspartijen VVD en PvdA mogen deze trouwe klanten niet als zwartrijder worden behandeld, omdat ze wel degelijk voor hun reis hebben betaald. Reizigersorganisatie Rover en de Consumentenbond, die de zaak juridisch lieten onderzoeken, hadden staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) al opgeroepen een einde te maken aan deze boetes voor abonnementhouders.

woensdag 1 april 2015

Reizigers beoordelen Vechtdallijnen met een 7,6

De Vechtdallijnen, vorig jaar de grootste stijger op de ranglijst van de OV-Klantenbarometer, worden nog steeds hoog gewaardeerd. Het traject Zwolle-Emmen behaalt een gemiddelde van 7,6. Almelo-Mariënberg krijgt een 7,4. De aspecten netheid, vriendelijk personeel en comfort scoren boven landelijk gemiddeld.

De gedeputeerden Gerrit Jan Kok en Henk Brink, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de provincies Overijssel en Drenthe, zijn blij met de hoge waardering van de reizigers. "Samen met de vervoerder Arriva blijven we investeren in Vechtdallijnen om de kwaliteit en dienstverlening voor de reizigers nog verder te verbeteren. Het vervoer wordt hiermee ook aantrekkelijker voor nieuwe reizigers."

Zoals alle regionale treindiensten van Arriva scoren de Vechtdallijnen hoog op instapgemak (Zwolle-Emmen 8,9 en Almelo-Mariënberg 8,8). Deze hoge cijfers zijn te verklaren doordat alle treinen een lage instap hebben en daardoor voor alle reizigers goed toegankelijk zijn. Ook de waardering voor de sociale veiligheid is licht gestegen met een gemiddelde van 7,9, wat daarmee 0,2 punt hoger ligt dan het landelijk gemiddelde van 7,7.

Op de aspecten netheid, vriendelijk personeel en comfort scoren beide trajecten bovengemiddeld. Zwolle-Emmen en Almelo-Mariënberg worden respectievelijk beoordeeld met een 8,1 en een 7,6 op netheid (landelijk 7,2), een 8,1 en een 7,8 op vriendelijkheid (landelijk 7,4) en een 7,2 en een 7,0 op comfort (landelijk: 6,8). Als aandachtspunt geven reizigers de informatievoorziening rondom vertragingen.

Arriva rijdt, in opdracht van de provincies Overijssel en Drenthe, sinds eind 2012 Vechtdallijnen met 14 treinen.