zaterdag 30 mei 2015

Stationschefhuisje Spoorwegmuseum krijgt nieuwe naam

Vandaag opent Het Spoorwegmuseum de herbouwde stationschefwoning uit Bilthoven. Dit gebouw diende van 1900 tot 1958 als woning voor de stationschef van station De Bilt/Bilthoven en zijn gezin. Door de aanpassing van het stationsgebied in Bilthoven werd duidelijk dat de woning plaats moest maken voor een tunnel. Sloop dreigde, maar dankzij een burgerinitiatief en de inspanningen van ProRail is besloten om de woning met behoud van authentieke details op het museumterrein te plaatsen. Het huisje krijgt de naam ‘Strikkershuis’, naar de eerste bewoner Heinrich Strikkers, van 1898 tot 1932 stationschef van station De Bilt. 

Zaterdag 30 mei om 11.00 uur zal de directeur van Het Spoorwegmuseum, Marten Foppen, de stationschefwoning officieel ‘Strikkershuis’ dopen. De architect van de herbouw, Leo Wevers, en de directeur van bouwer Koninklijke Woudenberg, Louis Kamps, zullen vertellen over de architectuur en bouw van het monumentale pand. ’s Middags organiseren schenker ProRail en de Gemeente De Bilt in Bilthoven een feestelijk programma rond de opening van het vernieuwde stationsgebied. Er zijn optredens, straattheater en tal van kinderactiviteiten. Om 14.30 uur zullen wethouder Hans Mieras en ProRail regiodirecteur Cees de Vries de officiële opening verrichten. Kijk voor meer informatie op www.bilthovenbouwt.nl.

De maatschappij die het station De Bilt en de bijbehorende woning voor de stationschef liet bouwen, was de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS). Deze kleine particuliere spoorwegmaatschappij werd in februari 1860 opgericht met als doel een spoorweg tussen Utrecht en Kampen aan te leggen en te exploiteren. Deze spoorlijn, die ook wel de Centraalspoorweg werd genoemd, was de voornaamste lijn van de NCS. In 1863 opende de NCS het eerste deel van de spoorlijn Utrecht-Amersfoort-Hattem. Een jaar later liep het traject door tot Zwolle, waarna in 1866 het laatste deel tot Kampen in gebruik kon worden genomen. Tussen Utrecht en Amersfoort werd op initiatief van Jonkheer Hendrik van den Bosch in 1863 een halte bij De Bilt gerealiseerd. De NCS was helemaal niet van plan zo’n halte te bouwen, maar de Jonkheer, die achtereenvolgens raadslid, wethouder en burgemeester van De Bilt was, was er blijkbaar op gebrand dat de trein in zijn woonplaats stopte. Hij verhoogde zijn aandelenpakket bij de NCS en stond gratis grondgebied af. In ruil daarvoor kwam op zijn landgoed Jagtlust een halte, waar een keer ‘s morgens en een keer ’s avonds in beide richtingen een trein stopte.

Twee jaar na de opening van de halte, in 1865, liet de NCS een simpel haltegebouwtje bij de stopplaats De Bilt bouwen. Als gevolg van de opening van de spoorlijn tussen Den Dolder en Doorn, de uitbreiding van de spoorlijn Bilthoven-Zeist en het toenemende treinverkeer tussen Utrecht en Amersfoort, werd het haltegebouw te klein. In 1900 werd dan ook een vergunning aangevraagd voor de bouw van een groter station De Bilt. En zo werd in 1901 het haltegebouw vervangen door een station dat er tot de dag van vandaag nog staat. Bij het station kwamen twee seinhuizen, een wachterswoning en een stationschefswoning.

In die tijd werd van de stationschef verwacht dat hij met zijn gezin zo dicht mogelijk bij het station waar hij werkte woonde. Op die manier kon hij 24 uur per dag toezicht houden en bij problemen snel ter plekke zijn. De woning heeft een overstekend zadeldak, waarvan de nok evenwijdig aan het spoor liep. Aan een zijde is een bijzondere veranda gebouwd, die gedeeltelijk met glas werd dichtgemaakt. De stationschef was verantwoordelijk voor praktisch al het werk op het station: van de personele en financiële aangelegenheden, een veilige treinenloop, de bagageverzending, de controle van het baanvak, het bedienen van de seinen en wissels en de telegrafie tot de bevoorrading  van de magazijnen. Hoe kleiner het station of de halte, hoe meer werk de stationschef zelf moest uitvoeren. Bij grotere stations had de chef voornamelijk de supervisie en de eindverantwoordelijkheid en waren er meerdere functionarissen in dienst om hem bij te staan.

De eerste stationschef die in de woning bij station de Bilt/Bilthoven werd gehuisvest, was Heinrich Strikkers. Heinrich Strikkers begon op 15 mei 1886 als aspirantklerk op station Harderwijk. Op 1 januari 1898 wordt Strikkers aangesteld als stationschef 4e klasse in De Bilt en was in 1900 de eerste bewoner van het toen net opgeleverde stationshuisje. Op 1 mei 1932 werd Strikkers eervol ontslagen wegens het bereiken pensioengerechtigde leeftijd en moest hij naar een andere woning verhuizen. Na het vertrek van de laatste stationschef van station Bilthoven in 1958 werd het gebouw verhuurd.

vrijdag 29 mei 2015

Open dag OV Regio IJsselmond

Op zaterdag 30 mei is er een open dag van OV Regio IJsselmond bij de vestiging Emmeloord. U kunt er gratis naartoe met de bus! Vanaf 11.00 uur is iedereen van harte welkom. Er is een presentatie van het materieel (zowel van nu als van het verleden). Verder verzorgen medewerkers van techniek rondleidingen door de werkplaats en zijn er informatiestands waar u terecht kunt met al uw vragen over het openbaar vervoer.

Er is ook een lesbus van Connexxion Openbaar Vervoer aanwezig. Onder begeleiding van een instructeur kunt u zelf ervaren hoe het is om zo’n grote bus te besturen! Ook voor de kinderen is er van alles te beleven. Er is een springkussen, een ballonnenclown, je kunt je laten schminken en er is een sneltekenaar die kinderportretten maakt. Creatieve kinderen kunnen zich uitleven op een bus. Je mag daar tekeningen op maken. Bij de infostand van OV Regio IJsselmond is er een ballonnenwedstrijd. En een ijscoman deelt gratis ijsjes uit! Looporkest The Crackerjacks zorgt voor de vrolijke (muzikale) noten.

De open dag is op zaterdag 30 mei van 11.00-16.00 uur op de vestiging in Emmeloord, Produktieweg 4.

De bussen van en naar Emmeloord zijn van 11.00-16.00 uur gratis!
Dat geldt voor buslijn 71 Zwolle-Zwartsluis-Emmeloord, 140 Lelystad-Emmeloord en 141 Kampen-Emmeloord-Urk.
Vanaf busstation Emmeloord rijdt een gratis pendelbus (vertrek 11.00 uur, daarna elke 30 minuten tot 15.30 uur; vanaf de open dag locatie vertrekt de eerste bus om 11.15 uur, daarna elke 30 minuten tot 15.45 uur).
Vanwege het gebrek aan parkeerruimte verzoeken wij bezoekers die per auto komen om deze te parkeren in het centrum van Emmeloord en vandaar met de gratis pendelbus naar de open dag te reizen.

Altijd op de hoogte van je dagelijkse trein

Altijd op tijd voor je trein, dat belooft de gratis iOS app Forens. Treinreizigers krijgen een pushnotificatie als hun vaste trein vertraagd of gewijzigd is. Forenzen die elke dag over hetzelfde traject reizen weten zo moeiteloos waar ze aan toe zijn.

Forenzen reizen elke dag over hetzelfde traject, vaak ook rond de dezelfde tijd. Door deze vaste routine weten ze precies hoe laat ze van huis weg moeten om de juiste trein te halen. En voor een forens telt ieder kwartier; als de trein een kwartier vertraging heeft, had je immers ook een kwartier langer kunnen slapen. Met Forens weet je al voor je van huis vertrekt waar je aan toe bent; vertrekt mijn trein op tijd, van hetzelfde spoor, of kan ik nog vijf minuten snoozen? En wanneer je naar huis wil: kan ik dit mailtje nog even afmaken of rijdt mijn trein op de gebruikelijke tijd?

Forens inventariseert alle vertragingen en wijzigingen van alle treinen van de NS (zo'n 5500 per dag). Reizigers die regelmatig op hetzelfde traject reizen, kunnen voor dat traject pushnotificaties aanzetten. Indien een trein vertraagd is of er problemen zijn op het gekozen traject, geeft de app een pushnotificatie. Het is ook mogelijk om meerdere trajecten te selecteren en notificaties kunnen per dag aan en uit worden gezet. Forens is gratis te downloaden en werkt ook met Apple Watch.

Forens is gemaakt voor forenzen, door een forens. Niels van Hoorn, verantwoordelijk voor de apps van NRC Media en eigenaar van app development bureau Zeker Waar, bouwde de forenzenapp in de trein. Forenzend tussen Utrecht en Amsterdam merkt hij het vaak meteen als er iets mis gaat met de treinen.

donderdag 28 mei 2015

'Stel bromfietshelm niet verplicht bij snelle elektrische fiets'

Verplicht gebruik van een een bromfietsmotorhelm zal het gebruik van de 'speedpedelec' fors doen afnemen. De potentie die deze snelle elektrische fiets in zich heeft, gaat daarmee vrijwel geheel verloren.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten is daarom samen met het IPO, de Fietsersbond, BOVAG, RAI-vereniging en Vereniging DOET tegen het verplicht gebruik van een bromfiets-/motorhelm. Het gebruik van een geschikte fietshelm (norm EN 1078) volstaat.

Minister Schultz heeft het voornemen met ingang van 2017 de berijders van e-bikes te verplichten een helm te dragen die moet voldoen aan de eisen van een bromfiets- of motorhelm. De Tweede Kamer heeft donderdag 28 juni een Algemeen Overleg over wegverkeer en verkeersveiligheid met minister Schultz

In de Verklaring 'Speedpedelec en helmgebruik' geven  VNG, IPO, Fietsersbond, BOVAG, RAI-vereniging en Vereniging DOET een nadere onderbouwing van hun gezamenlijk standpunt. De verklaring is aan de Tweede Kamer gezonden.

Wereldwijde deur tot deur reisplanner Plane & Train gelanceerd

Bastiaan van 't Westeinde heeft zonder subsidies of investeerders de service Plane & Train ontwikkeld. Dit is een vergelijkbare service als 9292, maar dan wereldwijd. Reisinformatiegigant 9292 krijg jaarlijks 5,4 miljoen euro van de vervoerders voor een deur tot deur reisplanner binnen Nederland. Bastiaan: 'Plane & Train laat zien wat er mogelijk is zonder noemenswaardige financiering als er maar efficiënt gewerkt kan worden doordat er geen bedrijfspolitiek en overhead is. De reiziger vult een willekeurige stad, dorp, station of adres in en vindt in één klik uit hoe men daar zo snel of zo goedkoop mogelijk naar toe kan gaan.'

Met de voorloper van Plane & Train heeft Bastiaan de ANWB duurzame mobiliteitsprijs 2014 gewonnen vanwege de meest duurzame aanpak op het gebied van mobiliteit. De volledig vernieuwde website is vandaag gelanceerd:.

De grote online vliegticket-websites besteden jaarlijks honderden miljoenen euro's aan productontwikkeling. 'Toch is het concept al jaren hetzelfde: De reiziger vult twee luchthavens in en koopt een ticket. In plaats van een luchthaven of treinstation vul je op Plane & Train direct de eindbestemming in. Het zoekalgoritme bepaalt vervolgens via welke luchthavens en treinstations men het beste kan reizen. In één klik verschijnt het volledige reisoverzicht van deur tot deur, inclusief de verbinding naar de luchthaven of het treinstation,' aldus Bastiaan van 't Westeinde.

Veel reisinformatie is beschikbaar op het web, maar als de reiziger bijvoorbeeld op citytrip gaat is het soms al een hele zoektocht om uit te vinden of het sneller dan wel goedkoper is met de internationale trein of het vliegtuig omdat informatie over openbaar vervoer, internationale treinen en vliegtickets op verschillende websites staat. Als een vlucht vroeg vertrekt of laat aankomt is het handig om te weten of er nog een verbinding met het openbaar vervoer mogelijk is. Volgens de ontwikkelaar van de nieuwe website is het noodzakelijk om de verbinding naar de luchthaven goed in te kunnen calculeren voor het goed kunnen vergelijken van alle reisopties. Met Plane & Train is dat vanaf vandaag mogelijk.

woensdag 27 mei 2015

Meer treinen tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn vanaf 2018

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) trekt 88 miljoen euro uit om het spoor tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn te verdubbelen. Doordat de hele spoorlijn tussen Utrecht en Woerden 4-sporig wordt, kunnen hier vanaf 2018 een vijfde en zesde sprinter per uur gaan rijden. De snelheid van treinen tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn kan dankzij de spooruitbreiding ook omhoog.

Staatssecretaris Mansveld: “Het spoor rond Utrecht vormt het hart van het Nederlandse spoorwegennet. Dat moet dus zo robuust mogelijk zijn. Door de spoorverbreding tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn verwijderen we deze flessenhals op het spoor. Hier profiteren dagelijks tienduizenden doorgaande intercityreizigers tussen Woerden en Utrecht van, maar ook lokale reizigers die de sprinter pakken naar de rand van de stad.”

In het kader van het programma Randstadspoor werkt het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met ProRail aan een hoogwaardig sprinternetwerk rondom Utrecht. Naast de spoorverdubbeling worden in het project spooruitbreiding Utrecht Centraal-Leidsche Rijn ook andere maatregelen genomen. Zo worden bestaande sporen aangepast en legt ProRail een nieuwe 2-sporige spoorbrug aan over het Amsterdam-Rijnkanaal. Daarnaast komt er een nieuw spoorviaduct.
Het tracébesluit (TB) ligt vanaf 29 mei gedurende zes weken (tot en met 9 juli) ter inzage. De volledige indienststelling van de spooruitbreiding Utrecht Centraal – Leidsche Rijn is gepland voor de dienstregeling 2019, die in december 2018 in gaat.

‘Apple Kaarten start met OV-routes in slechts 3 Europese steden’

Volgens geruchten gaat Apple in iOS 9 openbaar vervoerinformatie toevoegen aan de Apple Kaarten-app. Aanvankelijk zal het aanbod echter zeer beperkt zijn. In Europa staan maar 3 steden op de planning, terwijl het aantal steden ook in andere werelddelen beperkt is. Die drie steden zijn Londen, Parijs en Berlijn. Bij deze steden kun je straks OV-routes plannen zonder een externe app te hoeven openen.

dinsdag 26 mei 2015

Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

De werkzaamheden voor de elektrificatie van het spoor tussen Zwolle en Wierden zijn gegund aan aannemer VolkerRail. In opdracht van de provincie en ProRail start VolkerRail in oktober 2015 met de uitvoering van de werkzaamheden. De werkzaamheden zijn medio 2017 gereed.

Bij de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden gaat het onder andere om de aanleg van 900 masten voor de bovenleiding naast het spoor en ondergrondse leidingen van energieleveranciers naar drie nieuwe technische ruimten op het traject voor de stroomvoorziening. De fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden zal iets worden verhoogd, zodat de bovenleiding er onder door kan.

Een van de doelen bij de uitvoering van de werkzaamheden is om de  hinder voor reizigers tot een minimum  te beperken. Daarom heeft de provincie op advies van reizigersorganisatie Rocov en in overleg met ProRail ervoor gekozen om het werk zoveel mogelijk na de avondspits en in de nacht uit te voeren.

Het eerste deel van de werkzaamheden wordt uitgevoerd vanaf oktober 2015 tot de zomer van 2016. ’s Avonds vanaf 20.00 rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Almelo. Doorgaande reizigers kunnen ook omreizen via Deventer of via Mariënberg (Vechtdallijnen).

De provincie Overijssel heeft het treintraject Zwolle-Enschede in december 2014 van het Rijk overgenomen. Met de elektrificatie van de lijn Zwolle-Enschede, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten).

Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Enschede. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

maandag 25 mei 2015

Treinreizen plannen op je Apple Watch met Nederlandse app Railify

De Nederlandse ontwikkelaar Matthijs Otterloo heeft een app gemaakt, waarmee je treintijden op de Apple Watch kunt bekijken. Eerder kon dat al met de Teova-app, die sinds begin april al was aangepast voor de Apple Watch en die ook te zien is in onze reviewvideo. De nieuwe Nederlandse app Railify pakt het iets anders aan. Deze app is helemaal geoptimaliseerd voor de Apple Watch. Op de iPhone kun je er niet zoveel mee.

zondag 24 mei 2015

Apple Maps kan straks eindelijk OV-reizen plannen

In iOS 9 wordt Apple Maps eindelijk uitgebreid met een planner voor het openbaar vervoer. Zou die app dan toch handig worden? Apple Maps had zo'n beetje de meest rampzalige lancering die je je kon voorstellen. Niet gek: de app kwam er bekaaid vanaf in vergelijking met Google Maps, en dat is in veel opzichten nog steeds zo. Maar Apple probeert in te lopen, zo zou de app vanaf iOS 9 eindelijk een OV-planner krijgen.

zaterdag 23 mei 2015

Soepele OV reis in SummerChallenge

In het kader van samenwerkingsinitiatief Samen op Reis buigen jonge professionals zich over de vraag hoe een OV-reis zo soepel mogelijk kan verlopen. Ook Rover neemt deel aan deze “SummerChallenge”. Reizigers ervaren het OV vaak als versnipperd. Reden voor Rover en Urgenda om in 2013 te starten met het samenwerkingsinitiatief Samen Op Reis, waar nu vele OV-partijen aan deelnemen met verschillende projecten. Eén van deze projecten speelt zich af in de provincies Groningen, Drenthe en Friesland  waar de vervoerders Arriva, NS en Qbuzz samenwerken aan meer samenhang in het OV-aanbod. De vorderingen die ondanks vaak tegengestelde belangen over financiën, gegevens en marktverdeling geboekt worden, bieden perspectief op een landelijk succes. Dit vormt de aanleiding voor de SummerChallenge, waarbij ruim 50 jonge professionals van de belangrijkste OV-partijen in Nederland (waaronder ook Rover) een actieplan maken om een landelijk integraal OV-aanbod te doen slagen.

Veolia wil schade ov-schandaal Limburg verhalen op ex-directeur

Veolia acht voormalig directeur René de Beer verantwoordelijk voor het aanbestedingsschandaal rondom het openbaar vervoer in Limburg. Het bedrijf heeft aangifte gedaan tegen de Beer, zo melden verschillende Limburgse media zaterdagochtend. Veolia wil de schade die het geleden heeft vanwege de aanbestedingsfraude op hem verhalen.

donderdag 21 mei 2015

Nieuw stationsgebied Bilthoven: groot feest op 30 mei

Het stationsgebied in Bilthoven is een stuk veiliger geworden. ProRail en de gemeente bouwden in drie jaar tijd twee nieuwe onderdoorgangen onder het spoor. Auto's, fietsers en voetgangers hoeven niet meer te wachten voor de overweg. Een mijlpaal voor het 150-jarige stationsgebied. Dat vieren we zaterdag 30 mei met een feestelijke en muzikale opening in Bilthoven.

Tussen 14.00 uur en 16.00 uur live muziek, optreden, kleurwedstrijden en tal van kinderactiviteiten. Uitleg over de werkzaamheden en over de 150-jarige geschiedenis van het stationsgebied. Om 14.30 uur de officiële opening met wethouder Hans Mieras en Cees de Vries, regiodirecteur van ProRail. De opening wordt begeleid door vier zangkoren uit Bilthoven.

maandag 18 mei 2015

Mansveld opent OV-knooppunt op Schiphol

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en. Milieu) heeft vanmorgen het nieuwe busstation 'knooppunt Schiphol-Noord' geopend. Het busstation heeft acht haltes, verknoopt de verschillende buslijnen in de Schipholregio en biedt reizigers overstapmogelijkheden in alle richtingen. Het station heeft een bijzondere overkapping waar een vliegtuighangar uit de Tweede Wereldoorlog voor is hergebruikt.

Knooppunt Schiphol-Noord is onderdeel van het Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer (AROV) dat is opgezet om de bereikbaarheid tussen verschillende regio's te verbeteren en het reizen 'van deur tot deur' makkelijk te maken. Er is een kiss & ride zone voor automobilisten en reizigers en een chauffeursloge voor de buschauffeurs. Het station biedt reizigers de mogelijkheid om over te stappen op meerdere lijnen in de Schipholregio.

Voor de overkapping is een oude vliegtuighangar gebruikt die begin jaren ’40 werd gebouwd in Groot-Brittannië en in 1958 is aangekocht door de gemeente Rotterdam. In 2015 kreeg de hangar een nieuwe bestemming op het terrein van Amsterdam Airport Schiphol. Daarnaast heeft het busstation zowel binnen als buiten LED-verlichting en zijn er zonnepanelen op het dak geplaatst.

Het station is gerealiseerd door een samenwerking van de Stadsregio Amsterdam, de gemeente Haarlemmermeer, Schiphol Group, de provincie Noord-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De kosten van het project bedragen in totaal 31 miljoen euro, waarvan het ministerie van Infrastructuur en Milieu 15,3 miljoen euro bijdraagt uit het Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer.

zaterdag 16 mei 2015

Groningen investeert 85 miljoen euro in de fiets

De gemeente Groningen investeert samen met andere partijen de komende vijf jaren 85 miljoen euro om het fietsklimaat in en rond de stad te verbeteren. Daarvoor zijn onlangs de Fietsstrategie Groningen 2015-2025 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma vastgesteld. In deze fietsstrategie kijkt de gemeente nadrukkelijk verder dan de fiets en de fietser zelf. Nieuw is dat wordt ingezet op het sociale aspect van de fietser en op gedrag, innovatie en ontwikkeling van fietsroutes. Belangrijk onderdeel van de strategie is de hoofdfietsroutekaart met aandacht voor stedelijke knooppunten, fietsveiligheid en fietsparkeren.

De afgelopen tijd heeft de gemeente samen met burgers, Rijk, provincie en belangenorganisaties gekeken en nagedacht hoe het fietsen in en rond de stad verbeterd kan worden. Tijdens het inspiratiefestival Let’s Gro werd een leegstaand winkelpand omgetoverd tot Fietsambassade. Twee dagen lang was het een komen en gaan van Stadjers die mee wilden praten en denken over de nieuwe fietsstrategie.

Op basis van alle fietswensen gaat de gemeente Groningen nog dit jaar aan de slag met een aantal zogenaamde ‘kleine’ maatregelen. Het gaat onder andere om het uitbreiden van de stallingsmogelijkheden in de binnenstad, het oplossen van een aantal knelpunten op de Korreweg, het fietsvriendelijker maken van verkeerslichten en het onder de aandacht brengen van verkeersregels als hand uitsteken en de voorrangsregels bij alle-richtingen-tegelijk-groen verkeerslichten.

Grotere projecten zoals de aanleg van de ‘fietsstraat’ Korreweg en het aanleggen een vrij liggend fietspad langs de Helperzoom pakt de gemeente in een later stadium op. Alle te nemen maatregelen staan vermeld in het Uitvoeringsprogramma Fietsstrategie Groningen 2015-2025. Ook op de website www.groningenfietsstad.nl is hierover meer informatie te vinden.



‘De fiets leeft’
In februari dit jaar werd door het Stadspanel onder 12.000 deelnemers een enquête gehouden over het fietsbeleid. In slechts tien dagen tijd was de vragenlijst ruim 4.000 keer ingevuld. Sinds april is de website www.groningenfietsstad.nl in de lucht. Stadjers konden via deze website suggesties, ideeën en wensen indienen over fietsen. Er werd massaal gebruik van gemaakt. ‘De fiets leeft’ is de conclusie.

woensdag 13 mei 2015

Besparing van tweehonderd miljoen dankzij slim vervoersmodel

Doelgroepenvervoer kost ons land jaarlijks een miljard euro. Dit vervoer is er voor mensen die niet in staat zijn gebruik te maken van eigen of het regulier openbaar vervoer. Denk daarbij aan ouderen of mensen met een handicap. Gezien de hoge kosten die hiermee gepaard gaan, is het zo efficiënt mogelijk plannen van dit vervoer cruciaal. Wiskundestudente Inge Tensen van de Universiteit Twente ontwikkelde een vervoersmodel dat alle vervoersstromen voor deze kwetsbare mensen slimmer organiseert. Hierdoor is een kostenbesparing van minimaal twintig procent haalbaar, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.

Het nieuwe vervoersmodel is het resultaat van de afstudeeropdracht van Tensen. Ze voerde haar opdracht uit bij bureau HHM/Timeslab. Het vervoersmodel maakt gebruik van slimme wiskundige algoritmes en plant flexibeler, realistischer en slimmer dan bestaande planningsmodellen. Uit de eerste toepassingen blijkt onomstotelijk dat doelmatigheidswinst mogelijk is.

Specifieke wensen en eisen van zowel klant, aanbieder als vervoerder kunnen vooraf in de planning worden meegenomen, waardoor ze niet achteraf handmatig hoeven worden toegevoegd. Het model houdt bovendien rekening met mogelijke vertragingen door bijvoorbeeld verkeershinder. De kans dat mensen te laat aankomen is minimaal. Door het meenemen van deze realistische variatie in de reistijden maakt het model een planning die beter aansluit bij de gewenste aankomst- en vertrektijd van de klant. Ook kunnen nieuwe ritten worden toegevoegd aan een van te voren gemaakte planning. Zo kunnen regelmatig terugkerende en wisselende ritten gecombineerd worden in dezelfde planning. Deze combinatie van flexibiliteit en slimme optimalisatie is uniek voor het doelgroepenvervoer in Nederland.

Bureau HHM/Timeslab ziet enorme toepassingsmogelijkheden voor het model. Het past goed bij de grotere rol die gemeenten kregen bij het vervoer van specifieke doelgroepen. Daarbij wordt gestimuleerd dat ook kwetsbare inwoners zo veel mogelijk gebruik maken van het regulier openbaar vervoer. Maar er blijft altijd een grote groep kwetsbare mensen die aangewezen blijft op het doelgroepenvervoer. Door dat vervoer slimmer te organiseren, kan Nederland hier volgens bureau HHM/Timeslab jaarlijks tweehonderd miljoen euro op besparen.

Het nieuwe vervoersmodel van wiskundestudente Inge Tensen is het resultaat van haar afstudeeropdracht bij de opleiding Technische Wiskunde van de Universiteit Twente. Ze werd onder anderen begeleid door prof. dr. Richard Boucherie van CHOIR. CHOIR, onderdeel van onderzoeksinstituut CTIT en de faculteiten EWI en BMS, is de onderzoeksgroep van de Universiteit Twente die zich richt op het verbeteren van zorg-logistieke processen door Operations Research modellen te ontwikkelen voor praktische optimalisatieproblemen.

dinsdag 12 mei 2015

Verbetering dienstregeling lijn 124 Breukelen

In de commissie Milieu. Middelen en Economie (Provincie Utrecht) werd de aangepaste dienstregeling van Connexxion besproken. Vanuit de SP kwamen vragen naar aanleiding van een onderzoek dat zij hebben gehouden onder chauffeurs. Hieruit bleek dat de huidige dienstregeling voor een hoge werkdruk zorgt bij chauffeurs. Zij moeten zorgen dat ze overal op tijd komen, dus kunnen niet meer wachten op passagiers die bijvoorbeeld vanuit een vertraagde trein komen. Voor lijn 124 komt Connexxion met een oplossing in de vorm van een aangepaste dienstregeling. De huidige dienstregeling leverde te krappe aansluitingen tussen de bus en de trein op, geen doorgaande verbindingen in de daluren vanuit Kockengen naar Breukelen, slechte aansluiting vanuit Kockengen op de trein naar Utrecht en Amsterdam en een slechte aansluiting van lijn 130 op lijn 124 naar Breukelen dorp. Door de aangepaste dienstregeling moeten deze problemen straks tot het verleden behoren.

Meer fietsparkeerplekken in Amersfoort

Het aantal fietsparkeerplekken in de binnenstad van Amersfoort wordt dit jaar met zo’n 300 plekken op straat uitgebreid. Daarnaast komt er een derde gratis bewaakte fietsenstalling nabij de kop van de Utrechtsestraat en wordt er een proef met fietsparkeervakken gehouden in de Utrechtsestraat, Varkensmarkt, Langestraat en op de Havik. De gemeente wil met deze maatregelen het het gebruik van de fiets voor een ritje naar de binnenstad aantrekkelijker maken.

De extra fietsparkeerplekken komen met name aan de rand van het winkelgebied, zoals langs de Zuidsingel en de Stadsring. Dat moet de winkelstraten ontlasten van geparkeerde fietsen, die overlast geven voor voetgangers en die zorgen voor een rommelig straatbeeld.

Veel mensen parkeren hun fiets in en rond de winkelstraten. Om overlast van geparkeerde fietsen zoveel mogelijk te voorkomen, gaat de gemeente als proef in de Langestraat en Utrechtsestraat de hekjes, ook wel fietsnietjes genoemd, weghalen en fietsparkeervakken aanbrengen. Daarnaast worden als proef op de Havik twee parkeerplekken voor auto’s ingericht als fietsparkeerzone.

Wie zijn fiets niet op straat wil parkeren of voor langere tijd in de binnenstad vertoeft, kan deze stallen in de gratis bewaakte fietsenstalling aan de Kamperbinnenpoort (ingang Muurhuizen) en Sint Jorisplein (ingang Hellestraat). Met de komst van de fietsenstalling nabij de kop van de Utrechtstestraat en de Amicitiapromenade wordt een derde belangrijke ‘entreepoort’ van de binnenstad van fietsparkeergemak voorzien.

Op woensdag 20 mei is er een inloopbijeenkomst  voor buurtbewoners en belangstellenden tussen 16.00 en 20.00 uur in De Observant, Stadhuisplein 7. Medewerkers van de gemeente geven informatie over de maatregelen, beantwoorden vragen en horen graag welke aandachtspunten meegenomen moeten worden bij de uitwerking van de maatregelen. Op www.amersfoort.nl/fietsen staat alle informatie en detailtekeningen van de maatregelen.

maandag 11 mei 2015

Informatiemarkt Extra Sneltrein Groningen - Leeuwarden

De provincie Groningen organiseert samen met ProRail en de gemeente Groningen een informatiemarkt over het project Extra Sneltrein Groningen - Leeuwarden. De informatiemarkt vindt plaats op dinsdag 12 mei van 19.30 tot 22.00 uur in het Augustinuscollege, Admiraal de Ruyterlaan 37 in Groningen.

Bezoekers kunnen vrij over de markt rondlopen. Er zijn medewerkers van de provincie Groningen, ProRail, Groningen Bereikbaar en de gemeente Groningen aanwezig om vragen te beantwoorden. Tijdens de informatiemarkt is er veel aandacht voor het vastgestelde ontwerp voor de tunnel bij de Paterswoldseweg en wordt een toelichting gegeven op de planologische procedures  voor het project.

Op dit moment rijden er tussen Groningen en Leeuwarden twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Deze treinen kunnen het groeiend aantal reizigers in de spits niet meer aan. Daarom komt er in beide richtingen één extra sneltrein bij. Hierdoor rijdt er tussen Groningen en Leeuwarden elk kwartier een trein. Ook wordt de kwaliteit van de aansluitingen op de trein en de bus verbeterd.

Om de extra sneltrein te kunnen laten rijden, worden verspreid over de hele spoorlijn een serie maatregelen genomen. Bij de overweg aan de Paterswoldseweg komt bijvoorbeeld een onderdoorgang, met een fietspad en voetpad aan beide kanten. Tussen Hoogkerk en Zuidhorn wordt het spoor over acht kilometer verdubbeld en bij station Zuidhorn komt een keerspoor.

De werkzaamheden voor het project worden uitgevoerd door ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincies Groningen en Fryslân.

Voor de extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden is 166 miljoen euro beschikbaar. Dit geld komt grotendeels uit het Regiospecifiek Pakket, de compensatie voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn.

zaterdag 9 mei 2015

Reizigers ontevreden over storingen NS

Reizigers oordelen minder positief over reizen met de trein, blijkt uit de klanttevredenheidscijfers van NS en ProRail over het eerste kwartaal van 2015. De consumentenorganisaties in het Locov wijten de ontevredenheid aan de gevolgen van enkele grote verstoringen. Wanneer de verstoringen verholpen waren, bleken NS en ProRail niet in staat de dienstregeling weer op te pakken.

Hoewel het klimaat deze winter zeer mild is geweest, hebben enkele verstoringen geleid tot veel en langdurige reizigershinder. Dit is terug te zien in de klanttevredenheid cijfers van het eerste kwartaal van 2015. NS en ProRail hebben een verbeterteam in het leven geroepen om de treindienst sneller op te starten na een verstoring. De consumentenorganisaties juichen dit toe.

vrijdag 8 mei 2015

Versnelde maatregelen tegen geluidsoverlast spoor Eindhoven

Staatssecretaris Mansfeld heeft op verzoek van de SP toegezegd te gaan proberen versneld geluidwerende maatregelen te treffen in Eindhoven langs het spoor. Dit deed ze tijdens een overleg op dinsdag 29 april in de Tweede Kamer over de gevolgen van het extra treinverkeer door werk aan Betuwelijn.

Door werkzaamheden aan het spoor in Duitsland rijden er tot 2023 extra veel goederentreinen door Eindhoven. Vooral in Tongelre ondervinden bewoners geluidsoverlast door passerende treinen. Dat wordt door de forse toename van goederentreinen alleen nog maar erger.
De gemeente Eindhoven drong eerder samen met de bewoners en de andere gemeentes langs de Brabantroute bij de verantwoordelijke staatssecretaris Mansveld al aan op geluidwerende maatregelen.

Het college van B&W is blij met de toezegging en zal zijn best doen de bewoners van Tongelre hiervan te laten profiteren.

donderdag 7 mei 2015

Optimalisatie route R-net Leiden-Katwijk-Noordwijk

Na aanvullend onderzoek naar reizigersstromen in de regio is de route voor de R-net-buslijnen van Leiden naar Katwijk en Noordwijk geoptimaliseerd. De bussen rijden naar verwachting vanaf 2020 in eerste instantie van Leiden Centraal tot eindhaltes Vuurbaakplein in Katwijk en tot ESA/Estec in Noordwijk. De bussen rijden dus niet door naar het Picképlein. Dat is het voorstel van gedeputeerde Ingrid de Bondt en de betrokken bestuurders van de gemeenten Leiden, Oegstgeest, Noordwijk, Katwijk en de regio Holland Rijnland. Definitieve besluitvorming hierover gebeurt na de zomer. Dan worden het ontwerp en de realisatieovereenkomsten voor het tracé door Gedeputeerde Staten en alle gemeentelijke bestuurders en raden vastgesteld. De komst van R-net biedt reizigers frequenter en comfortabeler openbaar vervoer.

Eerst was het plan om de R-net-bussen na ESA/Estec door te laten rijden tot het Picképlein in het centrum van Noordwijk. Dat levert echter onvoldoende reistijdverkorting op voor reizigers tussen Leiden en Noordwijk; naar verwachting zullen dan ook weinig reizigers in- en uitstappen op het Noordwijkse deel. Daarom geven de bestuurders er voorlopig de voorkeur aan de bestaande buslijnen 20 en 21 tussen Leiden en Noordwijk en de Q-liner 385 tussen Den Haag en Noordwijk volgens de huidige frequentie te handhaven. Mocht er later toch meer belangstelling van reizigers komen, dan kan het gedeelte tot en met Noordwijk alsnog worden uitgevoerd.

De gewijzigde plannen betekenen ook dat er een extra R-net-halte komt bij de Keplerlaan; dit is gunstig voor de inwoners van Katwijk-Noord en medewerkers van ESA/Estec. Daarnaast blijven door handhaving van de huidige frequentie van de Q-liner 385 en de lijnen 20 en 21 zowel reizigers die behoefte hebben aan een snelle verbinding tussen Noordwijk en Leiden als de reizigers in Oegstgeest en Rijnsburg goed bediend.

Op de lijn van Leiden Centraal naar Katwijk en de lijn van Leiden Centraal naar ESA/Estec in Noordwijk rijden de R-net-bussen straks in de spits 6 keer per uur. Op het deel Leiden Centraal tot de halte Raadhuis in Katwijk, waar deze 2 lijnen dezelfde route volgen, betekent dit dat iedere 5 minuten een bus gaat rijden. De huidige lijnen 30 en 31 rijden nu in de spits 4 keer per uur (op het gezamenlijke deel 8 keer per uur). Voor de reizigers op dit traject betekent deze frequentieverhoging een kortere wachttijd waardoor zij sneller op hun eindbestemming zijn.

Voor de komst van R-net worden infrastructurele maatregelen genomen om de bussen zoveel mogelijk ongehinderd door te laten rijden. Dat levert een gemiddelde reistijdverkorting op van enkele minuten ten opzichte van de huidige situatie. Daarnaast worden bestaande haltes omgebouwd en komen er nieuwe haltes bij. R-net haltes hebben duurzaam meubilair, duidelijke en actuele reizigersinformatie en gebruiksvriendelijke fietsenstallingen. De haltes zijn toegankelijk, ruim en hebben dezelfde herkenbare rood-grijze kleurkenmerken als de bussen.

woensdag 6 mei 2015

Schiphol mag alleen kosten voor luchtvaart doorberekenen

Schiphol mag de kosten van OV-chippalen en kaartverkoopautomaten op Schiphol Plaza niet doorberekenen aan de luchtvaartmaatschappijen. Deze kosten zijn onderdeel van het reizen per trein en horen daarom niet bij luchtvaart. Dat staat in het ontwerpbesluit van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over de manier waarop Schiphol de kosten van luchtvaartactiviteiten zal berekenen van 2016 tot en met 2018. Schiphol mag de kosten voor aanleg en beheer van een loopbrug tussen een parkeergarage en het vliegveld wél doorberekenen. Dit mag zij doen omdat de brug gebruikt wordt door vliegtuigpassagiers. Daarnaast wilden de luchtvaartmaatschappijen zelf graag dat de brug werd aangelegd.

Schiphol berekent in de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen elk jaar kosten door die met luchtvaart en beveiliging te maken hebben. ACM houdt toezicht op deze kosten, zodat duidelijk is waarom en op welke manier Schiphol kosten aan luchtvaartmaatschappijen doorberekent. Henk Don, bestuurslid van ACM: “Alleen kosten die gemaakt worden voor luchtvaartactiviteiten mogen doorberekend worden. Andere kosten dus niet. Consumenten betalen zo via hun vliegticket alleen mee aan de kosten die voor luchtvaart worden gemaakt en niet aan de kosten die bijvoorbeeld gemaakt moeten worden voor de trein op Schiphol.” Naast de beoordeling van alle kostentoerekeningen heeft ACM ook specifiek gekeken naar de transparantie van de toerekeningen.

maandag 4 mei 2015

Nieuwe route milieuvriendelijke bus Den Bosch

De gratis binnenstadsbus in ’s-Hertogenbosch rijdt vanaf zondag 3 mei een nieuwe route langs alle belangrijke plaatsen in het centrum. Dit maakt het voor Bosschenaren, toeristen en winkelend publiek nog gemakkelijker om snel in het centrum te komen.

De binnenstadsbus van Arriva is niet nieuw in het centrum van ’s-Hertogenbosch; in 2014 reed de bus al op proef door het stadscentrum. De ervaringen uit deze proefperiode zijn gebruikt om de route te verbeteren, zodat de bus nog meer interessante plaatsen in de binnenstad kan aandoen. Zeker nu er bijna geen grote stadsbussen meer in het centrum rijden, is de binnenstadsbus een ideaal vervoermiddel. Het vervoer is namelijk gratis en snel.

Er zijn vaste haltes waar je kunt op- en afstappen. De bus rijdt tussen 9.00 uur en 18.00 uur ieder kwartier door het winkelgebied. Je stapt gemakkelijk over van bijvoorbeeld de trein, stadsbus of streekbus op de gratis binnenstadsbus, zodat je snel in het centrum bent. Dat geldt ook voor de terugweg. De dienstregeling is te vinden op www.goedbezigbus.nl.

De binnenstadsbus krijgt nog meer dan voorheen een toeristische functie in het centrum van ’s-Hertogenbosch. De haltes worden duidelijk zichtbaar en de bus krijgt een opvallende, herkenbare uitstraling. Er wordt nauw samengewerkt met ondernemers, de VVV, musea, inwoners en vrijwilligers. Zo profiteren reizigers optimaal van alles wat de stad te bieden heeft. Bovendien is de buslijn volledig elektrisch uitgevoerd, waardoor je ook nog eens milieubewust reist.

zondag 3 mei 2015

Minimalistische ov-app voor je Android

Er zijn verschillende applicaties in Google Play beschikbaar die je van allerlei informatie voorzien over het openbaar vervoer. Zo werd enkele weken geleden Moet Ik Rennen uitgebracht, een app die – zoals de naam doet vermoeden – toont of je moet rennen om de trein te kunnen halen. Fuuut is een nieuwe Nederlandse OV-app die het niet moet hebben van zijn vele functies, maar van de minimalistische aanpak.

vrijdag 1 mei 2015

Stationschefwoning Bilthoven straalt weer in Spoorwegmuseum

Het schilderwerk is nog in volle gang, maar de beroemde Stationschefwoning uit Bilthoven is weer opgebouwd en straalt weer vanaf haar nieuwe locatie in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het Bilthovense bouw- en schildersbedrijf Joh. Van Doorn De Bilt BV is nog tot half mei bezig om het gebouw weer in de originele kleuren en dus oude luister te herstellen. 

Het monumentale huis uit 1900 moest wijken voor de spoortunnel bij station Bilthoven, maar bleef na protest van bewoners toch behouden en wel op het terrein van het Spoorwegmuseum dat het markante gebouw graag wilde bewaren. Uiteindelijk is ervoor gekozen om het huis te demonteren en karakteristieke elementen als de houten wenteltrap, de veranda en de dakpannen te bewaren. Zodoende kon het huis weer in oude stijl worden herbouwd op het terrein van het Spoorwegmuseum, naast de draaischijf. Vroeger stonden dit soort huisjes overal in Nederland langs het spoor. Het was normaal dat de stationschef op zijn werkplek woonde, zodat hij 24 uur per dag beschikbaar was voor toezicht. Door technologische ontwikkelingen werd de functie overbodig. Het Spoorwegmuseum is dan ook zeer blij met de komst van zo’n huisje op haar terrein.

De werkzaamheden aan de woning duren nog tot half mei. De woning is dan weer in geheel oude staat hersteld waarbij bouw- en schildersbedrijf Joh. Van Doorn De Bilt BV zowel het binnen- en buitenschilderwerk verzorgt. Het huis krijgt zijn originele kleuren weer terug en daarnaast wordt de oude trap geheel gerestaureerd en in oude stijl teruggebracht.

Bouw- en schildersbedrijf Joh. Van Doorn De Bilt BV is als Bilthovens bedrijf zeer trots op het feit dat zij is uitgekozen om het schilder- en houtrestauratiewerk te verzorgen. Directeur Johan van Doorn: “Een project als deze past uiteraard goed bij ons bedrijf. Wij hebben een naam hoog te houden als het gaat om het restaureren van monumentale panden en als het gaat om vakschilderwerk. Ook het restaureren van houten onderdelen en decoratiewerk is al jarenlang een specialiteit van ons. Denk hierbij aan andere projecten als de Winkel van Sinkel, de universiteitsgebouwen in het centrum van Utrecht en niet te vergeten Paushuize waarmee wij de Nationale Schildersvakprijs 2012 wonnen. Daarnaast zijn wij er natuurlijk trots op dat wij als Bilthovens bedrijf, dit Bilthovense monument weer in ere mogen herstellen.”

Zorgen om Limburgse OV-aanbesteding

Rover-Limburg maakt zich zorgen over het gesjoemel met de aanbesteding van het Limburgse bus- en treinvervoer. Dat zegt woordvoerder Kees Braam in een uitzending van AvondGasten. Het hele gedoe rond de aanbesteding is voor de reiziger niet van belang, maar de gevolgen zouden wel merkbaar kunnen worden.

Het handelen van enkele personen heeft gevolgen voor een grote groep reizigers. De regiodirecteur van Veolia speelde vertrouwelijke informatie door aan concurrent Qbuzz/ Abellio, beide bedrijven onder de vleugels van NS, in ruil voor een baan bij het winnende bedrijf. Provincie Limburg heeft hierdoor inmiddels besloten Abellio de concessie niet te gunnen. Volstrekt begrijpelijk. Tegelijk was door Abellio wel een mooi eindresultaat beloofd aan de reiziger. De vraag is of dit resultaat er nu ook komt, of dat het schandaal uiteindelijk tot gevolg heeft dat er straks weer minder bussen gaan rijden in Limburg.

De provincie heeft nu twee opties. Verdergaan met Arriva, die als enige overgebleven deelnemer aan het aanbestedingsproces met het bod verloor van Abellio, of de hele aanbesteding overnieuw doen, met het risico dat het aanbod van de deelnemers in dit veranderde speelveld ook niet hetzelfde blijft. Beide opties bieden bovendien nog mogelijkheden voor het nodige juridisch getouwtrek, vreest Kees Braam.

We hebben in Zeeland gezien dat het voor de provincie duur kan uitpakken wanneer de nieuwe concessie met vertraging van start gaat. Bovendien is in Limburg de nodige tijd gemoeid met het bestellen van treinen die kunnen rijden in Nederland, België en Duitsland. Vertraging is dan ook in geen geval van belang voor de reiziger. Rover-Limburg roept de betrokken partijen dan ook op vooral snelheid te maken en de reiziger niet de dupe te laten worden van de fraudezaak.