dinsdag 30 juni 2015

Tourdirecteur opent Nieuwe Heemsteedse fietsbrug

De opening van de Nieuwe Heemsteedse brug tussen Houten en Nieuwegein op 30 juni wordt in meerdere opzichten een historisch moment. De heer Christian Prudhomme - directeur van de Tour de France - zal die dag om 16.00 uur de nieuwe brug tussen Nieuwegein en Houten openen.

Dit zal hij doen door het overhalen van een scheepshoorn van een Rijkswaterstaatschip, waarna jongeren uit Houten en Nieuwegein samen met raadsleden uit Houten en Nieuwegein een 'proloog' over de Nieuwe Heemsteedse brug zullen fietsen.

De 220 meter lange fietsbrug is op 2 mei dit jaar ingehesen.Na 35 jaar zijn beide oevers van het 

Vanaf 8 juli kunnen forensen, scholieren en recreanten gebruik maken van de Heemsteedse brug.

maandag 29 juni 2015

Apple Maps vertelt welke metro-uitgang je moet nemen

Apple gaat mij en andere topografisch uitgedaagden nu te hulp schieten. Dankzij een nieuwe functie in Apple Maps in iOS 9 weet je dan precies welke uitgang je moet hebben op metro- en treinstations om op de gewenste bestemming te komen.

Boete zwartrijden OV verdubbeld

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) wil het boetebedrag voor zwartrijden in het openbaar vervoer verdubbelen van 35 naar 70 euro. Hiermee moet het aantal zwartrijders verminderen, zo schrijft de staatssecretaris vandaag aan de Tweede Kamer. Ook wil de staatssecretaris dat er een coulanceregeling komt voor reizigers die per ongeluk vergeten in te checken. De bedoeling is dat deze groep straks niet meer beboet wordt bij een vergissing, terwijl mensen die bewust zwart rijden een hogere boete krijgen. 

Staatssecretaris Mansveld: 'Met de hogere boete wil ik het aantal zwartrijders drastisch terugdringen. Dit komt ook de veiligheid ten goede, want 60 procent van de personen die overlast veroorzaken in het openbaar vervoer rijdt op dat moment zwart.'

Er zijn grofweg twee groepen zwartrijders: mensen die er regelmatig bewust voor kiezen om onbetaald met trein, tram of bus mee te rijden. Bewuste zwartrijders wegen de pakkans en de hoogte van de boete af tegen het voordeel van zwartrijden. Mogelijk wordt het huidige boetebedrag door deze groep nog als onvoldoende afschrikwekkend ervaren. Twee jaar na invoering van de door Mansveld gewenste verdubbeling van het boetebedrag wordt bekeken of het aantal boetes voor zwartrijden is afgenomen.

Een tweede groep zwartrijders bestaat uit reizigers die per ongeluk vergeten in te checken. Voor hen gaat staatssecretaris Mansveld zich juist inzetten. Ze wil dat OV vervoerders een uniforme coulanceregeling opzetten voor deze reizigers, als de controleur op basis van eerdere reisgegevens kan vaststellen dat op andere reizen wel in- en uitcheckt is en er van kwade opzet dus geen sprake is. Zo'n uniform coulancebeleid vanuit alle OV vervoerders is er nu nog niet.

De huidige boete voor zwartrijden werd op 1 januari 2005 vastgesteld op 35 euro. De staatssecretaris wil de boete zo snel mogelijk al verdubbelen. Ook de administratiekosten bij het niet betalen van een boete moeten omhoog, van 10 euro naar 15 euro.

Proef met reflecterende stroken langs fietspad Groningen - Hoogezand

De provincie gaat een proef uitvoeren met reflecterende stroken op de fietsroute tussen Hoogezand en Groningen. Met de reflecterende stroken op de rand van het fietspad ontstaat in het donker een duidelijker contrast met de berm. Bij de Borgweg wordt de fietsroute gemarkeerd door rood asfalt met reflecterende deeltjes, waardoor overstekende (brom)fietsers beter zichtbaar worden.

Als het donker is of als het geregend heeft, is de overgang van de berm naar het fietspad over het algemeen slecht zichtbaar. Door het aanbrengen van reflectie op het wegdek moet er meer contrast ontstaan en zien fietsers beter waar het fietspad loopt. Dit verbetert de veiligheid op het fietspad. De proef duurt een jaar. Daarna wordt bekeken of er ook op andere delen van de fietsroute Hoogezand-Groningen of op andere fietspaden in de provincie reflecterende stroken aangebracht kunnen worden.

In april zijn de provincie Groningen, de gemeenten Groningen en Hoogezand-Sappemeer, de politie en de Fietsersbond samen een project gestart om de verkeersveiligheid op de fietsroute tussen Hoogezand en Groningen te verbeteren. Daarbij zetten ze een combinatie van maatregelen in: de aanpak van het fietspad zelf, voorlichting naar de weggebruikers en het uitvoeren van politiecontroles. Het is de eerste keer dat de provincie de veiligheid op een fietsroute op deze manier aanpakt. Het project is te vinden op Facebook en Twitter.

De provincie Groningen wil het gebruik van de fiets stimuleren en de fiets een goed alternatief maken voor de auto. Daarom worden fietspaden breder, comfortabeler en veiliger gemaakt.

vrijdag 26 juni 2015

Amsterdammers voelen zich veiliger in het openbaar vervoer

Reizigers die gebruik maken van het openbaar vervoer beoordelen het openbaar vervoer in Amsterdam in 2014 met een 7,3. In 2013 en 2012 was dit een 7,2. Het aantal mensen dat zich onveilig voelt in het openbaar vervoer is afgenomen van 43 procent naar 40 procent. Dit blijkt uit het onderzoek dat Onderzoek en Statistiek heeft uitgevoerd en een enquête waar 1.200 mensen aan hebben meegedaan.

De top drie plekken die reizigers als meest onveilig aanwijzen is ongewijzigd ten opzichte van 2013:
1.Amsterdam Centraal (23 procent)
2.Station Lelylaan (10 procent)
3.Station Bijlmer Arena (8 procent)

Overdag voelen reizigers zicht het meest veilig op de pont, in de tram en in de bus. De rapportcijfers voor sociale veiligheid overdag liggen op alle locaties boven de 7. In de avond is dit lager. Nog steeds vinden mensen dat er meer toezicht moet komen en dat de stations beter verlicht moeten worden.

Onlangs zijn er nieuwe afspraken gemaakt en is het Veiligheidsarrangement Openbaar Vervoer Amsterdam ondertekend, waarin verschillende partijen zich samen sterk maken om de veiligheid en het veiligheidsgevoel van reizigers in het openbaar vervoer verder te verbeteren. Ook is er een Veiligheidsteam openbaar vervoer (VOV), dat bestaat uit handhavers van de gemeente en de politie, dat speciaal bevoegd is om in en rond het openbaar vervoer toezicht te houden en te handhaven.

Het college van B en W heeft op 23 juni 2015 kennis genomen van de inhoud van de Monitor Sociale Veiligheid Openbaar vervoer (MSVOV) 2014. Het staat geagendeerd voor de raadscommissie Algemene Zaken op 27 augustus


Breda drukste station met bijna 14 duizend goederentreinen

Op een doorsnee dag rijden 37 goederentreinen door Breda. Dit zijn er jaarlijks bijna 14 duizend. Hiermee is Breda de stad met de meeste doorkomsten van goederentreinen. De route van bijna een kwart van de goederentreinen gaat door steden, vooral in Noord-Brabant. Dit maakt CBS bekend.

Nederland heeft twee hoofdroutes waarover goederentreinen rijden. De belangrijkste is de Betuweroute, die de binnensteden ontlast. Jaarlijks wordt de Betuweroute door ruim 22 duizend goederentreinen gebruikt als verbinding tussen Rotterdam en Duitsland.

Naast de Betuweroute is het traject langs de grote steden van Noord-Brabant het drukst bereden. Het traject dat over Noord-Brabant loopt verbindt de Nederlandse havensteden met België en Duitsland. Ook alle doorvoer en een groot deel van het binnenlands vervoer volgt dit traject.

Breda vormt in de route door Noord-Brabant het belangrijkste knooppunt waar jaarlijks bijna 14 duizend treinen passeren. Dit betekent dat er gemiddeld 37 goederentreinen per dag door het stadscentrum van Breda rijden. Tilburg staat op de tweede plaats met op een doorsnee dag zo’n 35 goederentreinen.

De meeste goederentreinen die de Nederlandse grens passeren zijn verbonden met Duitsland. Bij gebruik van de Betuweroute wordt de grens met Duitsland bij Zevenaar gepasseerd. Goederentreinen die niet via de Betuweroute rijden passeren de grens vaak in Venlo, hiermee is Venlo een belangrijk grensstation. Ook met België is Nederland sterk verbonden door goederentreinen. Het belangrijkste grensstation is hier Roosendaal.
 

donderdag 25 juni 2015

Rijkswaterstaat en Museum Buurtspoorweg zorgen voor rijdende stoomtreinen tijdens aanleg nieuwe N18

Museum Buurtspoorweg en Rijkswaterstaat hebben op woensdag 24 juni een overeenkomst gesloten over het gebruik van de spoorlijn tussen Haaksbergen en Boekelo tijdens de aanleg van de nieuwe Twenteroute. De organisaties hebben gezamenlijk afspraken gemaakt wanneer de toekomstige aannemer wel en niet kan werken en de stoomtrein kan rijden.

De overeenkomst is ondertekend door Jan Astrego, voorzitter van Museum Buurtspoorweg, en Chris Stoffer, directeur Netwerkmanagement Rijkswaterstaat Oost-Nederland, in aanwezigheid van Annette Nijhuis, wethouder voor toerisme in de gemeente Haaksbergen.

De afgelopen maanden hebben de twee organisaties in goed overleg gekeken naar mogelijkheden om het museumspoor open te houden tijdens de aanleg van de nieuwe weg. Door de gemaakte afspraken blijven de treinen van Museum Buurtspoorweg zo veel mogelijk rijden tijdens het reguliere seizoen en heeft Rijkswaterstaat een ruimere periode voor de uitvoering van de werkzaamheden. Jan Astrego: ‘We zijn blij met het bereikte resultaat en de meedenkende opstelling van Rijkswaterstaat. In ons jubileumjaar krijgen wij voldoende ruimte om te rijden en ons vijftigjarig bestaan te vieren. Ook is er genoeg ruimte om zelf onze opbrengsten te genereren, zoals we ook de afgelopen 48 jaren hebben gedaan.’

Op de plek waar de nieuwe N18 en de museumspoorlijn elkaar kruisen, komt de nieuwe Twenteroute verdiept onder het spoor te liggen. Het spoor gaat op deze plek met een viaduct op maaiveld-niveau over de weg heen. De aanleg van de nieuwe N18 vindt plaats tussen 2016 en 2019. Een groot deel van de werkzaamheden vindt dus plaats in 2017; het jaar waarin Museum Buurtspoorweg haar vijftig jarig jubileum viert.

Rijkswaterstaat is op dit moment bezig met de aanbesteding van de aanleg van de nieuwe N18. Naar verwachting heeft Rijkswaterstaat volgend jaar een aannemer gecontracteerd die de 25 kilometer lange nieuwe weg gaat ontwerpen, bouwen, financieren en de komende 25 jaren gaat onderhouden. In het belang van het lopende aanbestedingsproces, waarbij ongelijk concurrentievoordeel moet worden voorkomen, geven Rijkswaterstaat en Museum Buurtspoorweg op dit moment geen specifieke informatie over de afgesproken data. Museum Buurtspoorweg zal te zijner tijd via haar reguliere kanalen de dienstregeling bekend maken. Voor bezoekers en reizigers is het vooral van belang om te weten dat tijdens de bouw van de nieuwe N18 de treinen blijven rijden.

Persoonlijk reisadvies bij storingen in OV

Bij storingen in het openbaar vervoer krijgen alle reizigers nu één alternatieve route aangeboden. Maar met behulp van onder meer gegevens van de OV-chipkaart is het echter mogelijk reizigers een gepersonaliseerd reisadvies te geven. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Evelien van der Hurk van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), uitgevoerd in samenwerking met de NS. Ze promoveerde donderdag 18 juni 2015 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. 

Bij een storing in het OV hangt de vertraging van een reiziger af van de logistieke planning van de vervoerder en de routes die andere reizigers kiezen die óók met de verstoring te maken hebben. Zij kiezen meestal voor de snelste alternatieve route. Het kan echter gebeuren dat er onvoldoende capaciteit op deze route is voor alle reizigers. Passagiers die niet in kunnen stappen ervaren een grotere vertraging dan gedacht en passagiers in de overvolle trein hebben een minder plezierige reis.

Vervoerders kunnen niet altijd de capaciteit op een route vergroten. Bovendien zijn de middelen van de vervoerder beperkt: de inzet van meer voertuigen op de ene route, betekent automatisch dat de beschikbare capaciteit van een andere route lager wordt. Zo kan zowel een verandering van de capaciteit als een verandering van passagiersstromen op andere plekken tot nieuwe, mogelijk nog ernstigere capaciteitstekorten leiden.

In haar proefschrift Passengers, Information, and Disruptions toont Evelien van der Hurk aan dat vervoerders de service aan reizigers tijdens verstoringen kunnen verbeteren door veranderingen van de logistieke planning te combineren met een gepersonaliseerd reisadvies. Met behulp van nieuwe wiskundige optimalisatiemodellen kan berekend worden welke logistieke aanpassingen er moeten worden gedaan om knelpunten zoveel mogelijk te voorkomen. Tegelijkertijd worden reizigers gewaarschuwd op welke routes knelpunten onvermijdelijk zijn.

Het optimalisatiemodel van Van der Hurk is gericht op het verstrekken van individueel reisadvies aan reizigers, in plaats van advies aan de groep reizigers als geheel. Om dergelijk adviezen te kunnen geven heeft het systeem wel gedetailleerde informatie over de vraag nodig. Uit het onderzoek van de promovenda blijkt dat deze informatie verkregen kan worden uit geanonimiseerde gegevens van smartcards, zoals de OV-chipkaart in Nederland en de Oyster card in Londen, samen met alledaagse technologie zoals applicaties op smartphones. De privacy van reizigers hoeft daarbij niet geschonden te worden.

Bovendien toont Van der Hurk aan dat de dienstverlening aan reizigers aanzienlijk verbeterd kan worden als er bij het plannen van pendelbussen tijdens storingen gebruik wordt gemaakt van de verwachte vraag van de reizigers. De operationele kosten zijn vergelijkbaar en kunnen soms zelfs lager zijn.

Om deze onderzoeksresultaten uit het proefschrift in de praktijk te kunnen gebruiken moeten de modellen verder worden uitgewerkt: van proof-of-concept tot software voor professioneel gebruik. Dit vereist een verandering van de cultuur en een systeem waarin reisschema's meer met behulp van computers moeten worden gewijzigd, als aanvulling op de huidige praktijk van handmatig wijzigen. Deze verandering wordt momenteel doorgevoerd bij de NS.

Het onderzoek van Van der Hurk is onderdeel van het project ‘Complexity in Public Transport’ van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en is in samenwerking met de NS en MIT in Boston uitgevoerd.

woensdag 24 juni 2015

Fiets van Ford trilt bij naderende auto's

Autofabrikant Ford heeft een nieuwe slimme fiets gepresenteerd die trilt wanneer auto's de fietser willen inhalen. De motor in de elektrische, opvouwbare fiets kan snelheden tot 25 kilometer per uur halen, de batterij gaat volgens Ford zo'n anderhalf uur mee, meldt Forbes. In het stuur zitten trilmotortjes die in verbinding staan met het navigatiesysteem van de bijbehorende app. Wanneer de fietser rechtsaf moet slaan, begint de rechterkant van het stuur licht te trillen.

Reizigers in Limburg mogen meedenken over inrichting treinen

Met ingang van 11 december 2016 verzorgt Arriva het openbaar vervoer in Limburg. Arriva start met ruim 200 spiksplinternieuwe bussen en vanaf dag één wordt een aantal nieuwe elektrische treinen ingezet. Hiervoor kiest Arriva voor de Flirt-treinen van Stadler. Voor de aanschaf van de treinen brengt de vervoerder 14, 15 en 16 juli een bezoek aan de fabriek van de Zwitserse treinfabrikant. Arriva nodigt reizigers uit om mee te gaan en mee te denken over de inrichting van de treinen.

Tijdens de driedaagse reis naar Zwitserland worden er op locatie, de fabriek van treinfabrikant Stadler, keuzes gemaakt voor de inrichting van de treinen., Zo kunnen reizigers meedenken over de vorm van de tafels, bekleding van de stoelen en kleur van de wanden. Daarvoor is Arriva op zoek naar reizigers van jong tot oud en uit verschillende regio’s van de provincie Limburg. Zij mogen meedenken over de invulling van de diverse opties in de inrichting van de trein.

Reizigers die geïnteresseerd zijn kunnen zich aanmelden via www.arriva.nl/limburg. Onder de aanmelders worden 10 reizigers geselecteerd om mee te gaan met de door Arriva verzorgde reis naar Zwitserland. Aanmelden kan tot 30 juni 2015. Op vrijdag 3 juli maakt Arriva bekend welke reizigers uitgenodigd worden.

NMBS moet eigen data delen met ontwikkelaars

De kans is groot dat de NMBS en Infrabel in hun nieuwe beheersovereenkomst expliciet meegaan met open data nu het parlement een resolutie stemt. Het gaat bijvoorbeeld om de databank met real time informatie over de dienstregeling en de bijhorende vertragingen. Door die (gratis of tegen een kleine vergoeding) open te stellen voor ontwikkelaars, kunnen die laatste zelf apps en andere toepassingen bouwen met live info over het treinverkeer.

Vier inschrijvers op busconcessie provincie Utrecht

Vier vervoersbedrijven hebben zich ingeschreven in de aanbesteding van de provincie Utrecht voor het streekvervoer in de provincie en het stadsvervoer in de gemeente Amersfoort. Het gaat om de bedrijven Arriva Personenvervoer Nederland, Connexxion, EBS en Syntus.

De aanbesteding van de provincie Utrecht stond open vanaf 3 februari en sloot op maandag 15 juni om 12.00 uur. De inschrijvingen zullen worden beoordeeld, waarna op 14 juli 2015 de uitkomst bekend zal worden gemaakt. Ook zal dan het vervoersplan van de betreffende vervoerder bekend zijn.

De concessie van de provincie Utrecht gaat over het streekvervoer in de gemeenten De Ronde Venen, Lopik, Montfoort, Oudewater, Stichtse Vecht (m.u.v. Maarssen), Woerden, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Leusden, Renswoude, Rhenen, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Woudenberg en het stadsvervoer van de stad Amersfoort. De nieuwe vervoerder zal gaan rijden vanaf 11 december 2016.

dinsdag 23 juni 2015

Buurtbewoners verbeteren zelf stationsomgeving

‘Stationspark Deurne’ is een mooi voorbeeld van betrokken omwonenden die zelf het initiatief nemen tot het verbeteren en van de kwaliteit van de omgeving rond NS-station Deurne.

Bewoners uit de stationsomgeving hebben de ‘coöperatie Stationspark Deurne’ opgericht. Daarmee organiseren zij activiteiten om buurtgenoten en ondernemers te stimuleren. Inmiddels zijn bloemenperkjes aangelegd, is een watertappunt gerealiseerd en een transformatiehuisje opgeknapt.
Hun plan ‘Stationspark Deurne’ heeft op 7 juni 2015 de Pluk van de Pettefletprijs gewonnen, als beste plan om natuur en milieu te verbeteren. Dit bottom-up initiatief is een inspiratiebron voor andere gemeenten om op een creatieve manier de verblijfskwaliteit van een ov-knooppunt te verbeteren.

Opening reizigerstunnel Zwolle

De nieuwe reizigerstunnel op station Zwolle wordt vrijdag 26 juni geopend. Reizigers kunnen vanaf de eerste treinen vrijdag meteen gebruik maken van de tunnel, met alle voorzieningen die er bij horen – ook liften en roltrappen. Het betekent ook het einde van het gebruik van de tijdelijke traverse.

De officiële opening is 's morgensvroeg om 08.15 uur in de tunnel zelf. Journalisten zijn hierbij van harte welkom om aanwezig te zijn. De opening wordt verricht door president-directeur Pier Eringa van ProRail, regiodirecteur Ineke van Gent van NS, wethouder Ed Anker van de gemeente Zwolle en gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel.

 De tunnel geeft veel meer comfort voor reizigers en maakt het station klaar voor verdere reizigersgroei. Het aantal reizigers dat van en naar station Zwolle reist zal naar verwachting flink stijgen komende jaren. Zeker omdat ook nog wordt geïnvesteerd in verbetering van spoor-en busknooppunt Zwolle, wat zorgt voor betere aansluitingen en betrouwbaarder treinverkeer en ander openbaar vervoer.

ProRail heeft de tunnel geheel voorbereid op het nieuwe busstation, dat de gemeente Zwolle in 2018 in gebruik wil nemen. Wanneer het busstation aan de noordkant van het station naar de zuidkant verplaatst is, kunnen reizigers makkelijk overstappen van bus naar trein en andersom. De nieuwe tunnel is ook het begin van een verdere ontwikkeling van het stationsgebied: een aantrekkelijke verbinding tussen de binnenstad en het Lübeckplein / Hanzeland.

De perrontunnel is ruim van opzet (meer dan 100 meter bij 17 meter), maar bovendien ook bijzonder ruimtelijk door de vormgeving. Het ruimte-effect wordt benadrukt door een lijnenspel van 3,2 miljoen mozaïektegeltjes, er zijn vides met daglichtinval, ronde hoeken en glazen liftschachten.

Gezinnen wanhopig om ov-prijzen

Nieuwe tarieven voor het openbaar vervoer pakken dramatisch uit voor gezinnen. Dat meldt Metro. Ouders met bijvoorbeeld drie kinderen die ouder zijn dan 12 jaar en met het openbaar vervoer door heel Nederland vrij willen reizen, zijn sinds deze maand ruim twee keer zoveel kwijt aan een abonnement. Vorig jaar kostte een ov-jaarkaart met bijproducten waardoor alle gezinsleden onbeperkt gebruik konden maken van de trein, bus, tram en metro ruim 6000 euro, inmiddels is dat 13.500 euro.

maandag 22 juni 2015

ARCADIS tekent voor ontwerp traminfrastructuur Uithoflijn

ARCADIS, de leidende wereldwijd opererende ontwerp- en adviesorganisatie op het gebied van de natuurlijke en gebouwde omgeving, werkt mee aan de nieuwe Uithoflijn in Utrecht. ARCADIS heeft opdracht gekregen van aannemer BAM voor ontwerpleiding en het ontwerp van onder meer het spoor, kabels en leidingen, bovenleiding, installaties, tractievoeding, kunstwerken en gebouwen. Met deze opdracht is een omzet gemoeid van ongeveer 5 miljoen euro.

De Uithoflijn verbindt Utrecht Centraal Station met Utrecht Science Park De Uithof. De lijn loopt langs station Utrecht Vaartsche Rijn, voetbalstadion Galgenwaard, Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, UMC Utrecht naar P+R De Uithof. Het tracé is acht kilometer lang en telt negen haltes. BAM is inmiddels gestart met ontwerpactiviteiten, mobilisatie en werkvoorbereiding. De feitelijke aanleg van de traminfrastructuur start volgens planning eind 2015/begin 2016. Medio 2018 start de exploitatie - het moment waarop reizigers gebruik kunnen maken van de Uithoflijn.  In 2011 is begonnen met de aanleg van de onderbouw.  De bouw van de Uithoflijn kost circa € 440 miljoen; het aandeel van BAM daarin is circa € 70 miljoen.

zondag 21 juni 2015

Twee fiets- en voetgangersbruggen over het IJ

Over het IJ in Amsterdam moeten in de toekomst twee fiets- en voetgangersbruggen komen. Dat is nodig om de verwachte drukte aan reizigers te kunnen opvangen, zegt een adviescommissie van de gemeente. Door de ontwikkeling van de IJ-oevers in Amsterdam-Noord is de drukte op de veren tussen Centraal Station en het stadsdeel Noord snel toegenomen. De verwachting is dat die de komende jaren nog eens met veertig procent stijgt. In Amsterdam-Noord worden verschillende woningbouwlocaties ontwikkeld en ook het aantal bedrijven neemt toe.

Rover ongerust over BTW verhogen

Rover maakt zich ernstige zorgen om de gevolgen voor OV-gebruikers van de geplande BTW-verhoging. De tarieven van het OV kunnen door de plannen flink stijgen waardoor onvermijdelijk reizigers de auto ingejaagd worden.

De belastingplannen van het kabinet zijn nog niet volledig bekend, maar geven aanleiding tot grote zorgen. De voorgenomen BTW-verhoging kan betekenen dat het kaartje voor de trein, bus tram en metro zomaar 15 procent duurder wordt. Zeker wanneer het autorijden niet duurder wordt, zijn dat de verkeerde prikkels voor de mobiliteit in Nederland.

Met deze plannen stimuleert het kabinet dat er veel extra autoverkeer komt, met alle gevolgen van dien voor de kwaliteit van de leefomgeving in stad en land. En dit gaat dan ten koste van het gebruik van het OV, dat juist zou moeten worden gestimuleerd. In het huidige belastingstelsel is de fiscale vrijstelling van het woon-werkverkeer toch al een aanjager van autogebruik. Als daar niets aan gebeurt en het OV door de BTW-maatregel ook nog eens veel duurder wordt, voert het kabinet een buitengewoon ongezond mobiliteitsbeleid.

donderdag 18 juni 2015

Enquête Glow in the dark fietspad N855

De provincie Drenthe onderzoekt hoe de weggebruikers de zichtbaarheid van de fietspaden tussen Diever en Dieverbrug langs de N855 ervaren.

Op het fietspad in de richting Dieverbrug ligt sinds december 2014 een proefvak waar de wegmarkering bestaat uit glow in the darkplaatjes. Op het fietspad in de richting, naar Diever, ligt de bekende markering met strepen. Gebruikers van de beide fietspaden worden daarom gevraagd een enquête in te vullen. Deze is te vinden op de pagina over de N855.

Het gaat niet om een wetenschappelijk onderzoek. De resultaten van deze enquête worden bij eventuele ontwikkelingen of afwegingen over toepassing van markeringen meegenomen. De resultaten worden in november 2015 op onze website geplaatst. Invullen kan tot 1 oktober 2015.

woensdag 17 juni 2015

Ambitie fietsparkeren Spoorzone Zwolle

Een grote fietsenkelder onder het stationsplein aan de noordzijde en een transparante fietsflat aan de zuidkant zijn de beste oplossing om het groeiende aantal fietsen bij het station op te vangen. Daarvoor moet echter nog wel extra geld gevonden worden. Dit staat in de ambitie voor het fietsparkeren in de Spoorzone die Burgemeester en Wethouders vandaag hebben vastgesteld.

Momenteel zijn er bijna 7000 stallingsplekken beschikbaar op straatniveau en in de fietsenkelders aan de Westerlaan en de Hanzelaan. De komende jaren groeit het aantal fietsers naar verwachting verder tot circa 12.000 in 2030. Samen met de NS en ProRail én met belanghebbenden en bewoners heeft de gemeente onderzocht hoe de de ambities voor het fietsparkeren in de Spoorzone het beste vorm kunnen krijgen.

Het is de bedoeling de huidige fietsenkelder aan de Westerlaan uit te breiden met een nieuwe ondergrondse stalling onder het stationsplein. Met de bouw daarvan kan begonnen worden in 2018, als het nieuwe busperron aan de zuidzijde in gebruik is genomen. Daarnaast zijn ook extra plekken aan de Oosterlaan en Westerlaan nodig. Voor de zuidzijde gaat de voorkeur uit naar een transparante fietsflat direct naast de nieuwe stationstunnel, als meerlaagse, veilige oplossing.

Om deze ambities mogelijk te maken is wel nog extra financiering nodig bovenop het geld dat de raad in 2013 beschikbaar heeft gesteld voor het fietsparkeren in de Spoorzone. Het totale eindbeeld wordt nu eerst voorgelegd aan het ministerie van IenM. Als dat ermee instemt wordt het plan verder uitgewerkt en een aanvraag ingediend bij het ministerie om voor 50% bij te dragen in de kosten.

Eind 2015 zullen Burgemeester en Wethouders de raad een voorstel voorleggen voor de financiering. Daar hoort dan ook een voorstel bij voor de exploitatie van de nieuwe fietsenstallingen.

Het eindbeeld is in overleg met NS, ProRail en de provincie Overijssel opgesteld. Het past in de ambities van de partijen om de voorzieningen op en rond het station verder op orde te brengen voor de toekomst en tegelijk de ruimtelijke kwaliteit van het gebied te verbeteren vanuit één totaalvisie en aanpak.

Slechte communicatie bij OV storing

Niet alleen grote storingen in het OV, maar vooral de manieren waarop vervoerders hier mee omgaan, veroorzaken klachten bij reizigers. Dat blijkt uit de rapportage van het OV loket over het eerste kwartaal van 2015. Reizigers klagen over slechte communicatie bij storingen en moeilijkheden bij het aanvragen van geld terug bij vertraging.

Het eerste kwartaal van 2015 werd gekenmerkt door een aantal grote storingen in het treinverkeer, waarbij het soms erg lang duurde de dienstregeling weer op te starten. Dat hierbij wederom de informatievoorziening naar reizigers het liet afweten, blijkt uit het grote aantal klachten dat hierover binnenkwam bij het OV loket. “Reizigers kunnen vaak wel enig begrip opbrengen voor calamiteiten, maar stuiten vaak op – in hun ogen – gebrekkige informatievoorziening”, schrijft het Ov loket in de kwartaalrapportage. “Ze willen weten waar ze gegeven de nieuwe situatie aan toe zijn. Soms klagen reizigers ook over het feit dat er wel een trein, maar geen personeel beschikbaar is om die trein te rijden”.

dinsdag 16 juni 2015

Veel klachten over volle treinen Gouda

Met het aanbreken van het voorjaar is het aantal klachten over overvolle treinen afgenomen. Het eerste kwartaal van 2015 kende veel grote storingen en vertragingen, maandelijks kwamen er meer dan 2000 meldingen over overvolle treinen binnen. In april waren dit nog 1808 meldingen, in mei nog “slechts” 1247. Vooral het traject Gouda – Den Haag CS wordt deze laatste maanden veel beklaagd.

Station Gouda is afgelopen maand de top 5 van meest beklaagde drukke stations binnengekomen en staat hierin nu naast stations Utrecht CS, Amsterdam CS, Amsterdam Amstel en Den Bosch. Het traject Gouda – Den Haag komt maar liefst 3 keer voor in de top 10.

maandag 15 juni 2015

112 treinen door rood in 2014

In 2014 zijn 112 treinen voorbij een rood sein gereden. Dat is het laagste aantal treinen dat het stopsein negeert sinds begin jaren ’80. Het aantal kilometers dat treinen afleggen is in dezelfde periode met bijna de helft toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De afname van het aantal treinen dat door rood reed is te danken aan een betere opleiding en instructie van machinisten en een uitbreiding van het beveiligingssysteem Automatische Trein Beïnvloeding Verbeterde versie (ATB Vv).

Niet alleen het aantal treinen dat door rood rijdt nam vorig jaar af, ook het risico dat daarmee samenhangt is in 2014 verder gedaald. Dat wil zeggen dat als een trein toch door rood rijdt, hij minder vaak het punt bereikt waarop een ongeval kan gebeuren. Dat is mede te danken aan het grotere aantal seinen dat is uitgerust met het beveiligingssysteem ATB-Vv.

Met ATB-Verbeterde versie komen treinen ook automatisch tot stilstand wanneer ze langzamer dan 40 km/uur rijden als ze een rood sein dreigen te passeren. Bijna de helft van de seinen in Nederland is nu met dit systeem uitgerust. Bovendien heeft Mansveld eind 2014 besloten 400 extra seinen op het spoor tussen Alkmaar en Maastricht en op de Brabantroute hiervan te voorzien. Op de Brabantroute rijden de komende jaren veel extra goederentreinen die in verband met de werkzaamheden langs de Betuweroute tussen Zevenaar en Oberhausen moeten omrijden. Mansveld heeft hiervoor 16 miljoen euro uitgetrokken.

Digitale reisinformatie bij 430 bushaltes

De provincie Noord Holland ontwikkelde unieke, nieuwe displays die op zonnecellen werken en het reizen met de bus een stuk aangenamer maken: ze laten de actuele vertrektijden zien, hebben een audiovoorziening voor slechtzienden én een stoplamp waarmee de reiziger in het donker de aandacht van de buschauffeur kan trekken.

Daarnaast wordt de kwaliteit van bushaltes met meer dan 20 instappers verbeterd door het plaatsen van ontbrekende haltevoorzieningen, zoals abri’s, infovitrines, fietsenstallingen of afvalbakken.

Gedeputeerde Elisabeth Post (Verkeer en Vervoer): “Eén van de grootste ergernissen van reizigers is wachten op een bus en niet weten wanneer die komt. Daarom investeren we in actuele reisinformatie op onze bushaltes. Op drukke haltes bieden we dit al aan. Straks komt daar nog een groot aantal extra bushaltes bij.”

De vernieuwde bushaltes zijn in december 2015 gereed. Hiermee is een belangrijke onderdeel van de OV-visie 2020 van de provincie Noord-Holland uitgevoerd.

De nieuwe bushaltevoorzieningen realiseert de provincie Noord-Holland samen met 30 gemeenten. De gemeenten worden eigenaar van de voorzieningen en nemen het beheer en onderhoud van de haltes voor hun rekening. De provincie plaatst de haltedisplays en financiert de nieuw aan te brengen voorzieningen.

vrijdag 12 juni 2015

Reizen buiten de spits met app MyOV

Vanaf maandag 15 juni kunnen reizigers op de treinlijnen van Arriva in Groningen en Fryslân en op de Vechtdallijnen gebruik maken van de app MyOV. De app heeft als doel het optimaal verspreiden van reizigers over de dag. Door te reizen buiten de spits sparen reizigers punten die in te wisselen zijn voor leuke producten. MyOV is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincies Drenthe,  Fryslân, Groningen en Overijssel en Arriva.

Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen, Jan-Bert Dijkstra van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en André Cnossen van Arriva Nederland geven hiervoor het officiële startschot.

Limburg krijgt grenzeloos openbaar vervoer met gouden randje

De Limburgse reiziger krijgt met ingang van 16 december 2016 een grenzeloos openbaar vervoernetwerk: integraal van deur tot deur en grensoverschrijdend. De provincie Limburg en Arriva hebben een duidelijke duurzaamheidsdoelstelling. Bussen en treinen worden daarmee vooral elektrisch. Daarnaast is er veel aandacht voor participatie. Naast samenwerking met overheden, het Reizigersoverleg Limburg en de buurtbusverenigingen, zoekt Arriva ook naar vruchtbare samenwerking met het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen.

Maandag is in Maastricht een presentatie gegeven door gedeputeerde Patrick van der Broeck en voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland, Anne Hettinga. ‘De reiziger heeft duidelijkheid nu en kan erop vertrouwen dat wij van het Limburgse OV hét voorbeeld maken voor het hele land!’, aldus Hettinga. Gedeputeerde Van der Broeck vult aan: “Op tafel ligt een bod waarmee de reiziger wordt gediend. Met dit vervoersbedrijf is hoogwaardig openbaar vervoer in Limburg voor vijftien jaar gegarandeerd.”

Arriva gaat via Social Return mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten. Hiervoor worden enkele tientallen arbeidsplaatsen ter beschikking gesteld. Ook biedt Arriva werk-leertrajecten aan voor jongeren.

Duurzaamheid is een belangrijke pijler voor het openbaar vervoer in Limburg. Arriva heeft een duidelijke route uitgestippeld waarbij in 2026 alle bussen en treinen elektrisch zijn.

Het openbaar vervoer in Limburg is een samenhangend geheel, integraal van deur-tot-deur. Dit betekent dat de kleine kernen bereikbaar blijven. Hiervoor worden naast lijndiensten ook kleinere voertuigen ingezet. Zo stelt Arriva een dorpsauto ter beschikking voor drie kleine kernen in de Provincie die door een vrijwilligersorganisatie worden beheerd en geëxploiteerd.

Arriva start met 226 spiksplinternieuwe bussen, inclusief de buurtbussen. Vanaf dag één wordt een aantal nieuwe elektrische treinen ingezet. Hiervoor kiest Arriva voor de Flirt-treinen van Stadler. Ditzelfde type trein wordt ook ingezet tussen Heerlen en Herzogenrath als de elektrificatie-werkzaamheden zijn afgerond. Deze treinen zijn dan uiteraard geschikt voor inzet in Duitsland en België. Er worden acht treinstellen overgenomen van de huidige vervoerder. Deze treinstellen worden opgeknapt volgens de huidige eisen van modern en comfortabel materieel, dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.

Naast nieuwe bussen en nieuwe treinen presenteerde Arriva meer ambitieuze plannen. Zo verwacht de vervoerder een reizigersgroei te realiseren van 30% onder treinreizigers en 15% onder busreizigers. De klanttevredenheid moet in 2022 het cijfer 8 krijgen. In de dienstregeling wordt vooral ingezet op vraag en aanbod optimaal op elkaar afgestemd. Dat betekent dat de treinverbindingen de hele dag allemaal ten minste in een halfuur frequentie rijden. Basis voor het vervoerplan is het alom bekende visgraatmodel.

Het regiokantoor van Arriva komt in Heerlen. Daarnaast komen op diverse locaties in de provincie vestigingen vanwaar buschauffeurs, machinisten en stewards hun diensten starten. Het implementatieteam zit Anne Hettinga zelf voor.

Busplatform Den Haag Centraal wordt vernieuwd

Het busplatform van het Centraal Station wordt vernieuwd. De nieuwe inrichting wordt overzichtelijker en de looproutes korter. Ook past de nieuwe overkapping van het busplatform beter bij de nieuwe OV-terminal.

Het nieuwe busplatform krijgt 10 instapperrons. Ze komen tegenover de nieuwe wachtruimte voor busreizigers die in de OV terminal komt. De wachtende busreiziger kan de bussen goed overzien vanuit de wachtruimte. Ook de loopafstanden tussen de wachtruimte en de perrons worden korter.

Het busplatform krijgt een nieuwe overkapping, die ontworpen is door architectenbureau Benthem Crouwel. Dit bureau heeft ook de OV-terminal van Den Haag Centraal heeft ontworpen. De inrichting van het busplatform zorgt ervoor dat busreizigers zo veel mogelijk afgeschermd zijn tegen wind en regen. Ook komt er een vernieuwd ‘paviljoen’ met voorzieningen voor touringcar-reizigers en buschauffeurs.

donderdag 11 juni 2015

Fietstunnel in Bergschenhoek veiliger door kunst

De Zuid-Hollandse gemeente Lansingerland is een nieuw kunstwerk rijker. Scholieren, gemeente, kunstenaar Marco de Keijzer en Nuon onthulden onlangs de make-over van fietstunnel De Zijde in Bergschenhoek. De locatie behoorde tot de vijf engste fietstunnels van Nederland, zo bleek uit een landelijke verkiezing van energiebedrijf Nuon.

Fietsers hebben een diepgewortelde angst voor slecht verlichte, verloederde tunneltjes. De angst is niet uit de lucht gegrepen: ook uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er een direct verband is tussen slecht onderhouden fietstunnels en criminaliteit. Reden voor energiebedrijf Nuon om samen met gemeenten en omwonenden de vijf engste fietstunnels en viaducten van Nederland op te knappen. Tunnel De Zijde in de Zuid-Hollandse gemeente Lansingerland behoorde tot de top vijf.

Leerlingen van scholengemeenschap Melanchthon en van het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek onthullen op 4 juni het kunstwerk dat nu prijkt in de fietstunnel aan de Boterdorpseweg. Volgens docent Lida van Eck van Melachthon is de fietstunnel een kleurrijke blikvanger geworden. “Vroeger was de tunnel een grijs, leeg hol waarin wekelijks nieuwe graffiti verscheen.” Kunstenaar Marco de Keijzer ontwierp de schildering, en verfde deze samen met kunstwerken van scholieren op de tunnelwanden. “Het is de bedoeling dat de doorgang via de fietstunnel zo mooi is, dat scholieren met plezier deze veilige route kiezen.”

Volgens de afdeling Lansingerland van de Fietsersbond behoorde de fietstunnel onder de Boterdorpseweg in Bergschenhoek terecht tot de vijf engste locaties van Nederland. “Leerlingen van de middelbare scholen in de buurt ervaren het tunneltje als eng en fietsen daarom liever over de nabijgelegen rotonde. Dat leidt soms soms onveilige situaties en tot irritatie tussen fietsers en automobilisten”, vertelt voorzitter Ton van der Burg. “Dit project past helemaal in de trend van toenemende burgerparticipatie, een belangrijk speerpunt van ons college”, zegt wethouder Simon Fortuyn van de gemeente Lansingerland over de actieve betrokkenheid van de fietsers, scholieren en de lokale kunstenaar. De afgelopen maanden herstelde de gemeente het wegdek en de afwatering rond de tunnel. Een anti-graffiti laag beschermt het nieuwe kunstwerk tegen toekomstige bekladding.

De opknapbeurt van de fietstunnel in Bergschenhoek is onderdeel van de landelijke Nuon-campagne ‘Energie is de mogelijkheid om iets te veranderen’. “Nuon wil graag positieve veranderingen stimuleren voor haar klanten en de maatschappij”, zegt Helma Verstoep van Nuon. “Zo ontstond het idee om vijf fietstunnels in Nederland te transformeren van donker en eng naar licht en veilig.” Fietstunnel De Zijde in Bergschenhoek is de derde make-over die Nuon in Nederland realiseert. Binnenkort volgen nog locaties in Weesp en Utrecht.

maandag 8 juni 2015

Gemeente vervangt elektronische fietsbakken

De 480 elektronische fietsbakken die het station en de binnenstad van Eindhoven ontsieren, worden voor een groot deel weggehaald en vervangen. Nóg langer wachten op een uitspraak van de rechter over het geschil met de leverancier, vindt het college van burgemeester en wethouders niet wenselijk.

Sinds de ingebruikname zijn er problemen met het fietsparkeersysteem dat nu niet in gebruik is. Er zijn bijvoorbeeld elektronische storingen en de parkeervoorzieningen worden als niet gebruikersvriendelijk ervaren. Dat laatste blijkt ook uit een door de gemeente uitgevoerde gebruikerstest. De gemeente heeft de leverancier meerdere malen laten weten, dat de fietsenstallingen niet voldoen aan wat er indertijd is afgesproken. Een oplossing is er nog niet en een uitspraak van de rechter laat al langere tijd op zich wachten. Ook de Fietsersbond, omwonenden en  inwoners van de stad dringen aan op het nemen van stappen.

Wethouder Visscher: “Het gebruik van de fiets groeit in Eindhoven jaarlijks en de rek is er nog niet uit. We doen er als gemeente alles aan om fietsverkeer te bevorderen. Dat er nu ongebruikte fietsbakken staan op plekken waar we een nijpend fietsparkeertekort ervaren, geeft een verkeerd signaal. Ondanks dat er nog geen oplossing met de leverancier is gevonden, hakken we nu de knoop door. Het belang van fietsers en inwoners van Eindhoven weegt zwaarder.”

zaterdag 6 juni 2015

Eerste fietssnelweg in Limburg geopend

Greenport Bikeway is de eerste snelfietsroute in de provincie Limburg. Deze verbindingsweg die van Venlo tot Horst-Sevenum loopt, heeft als doel om automobilisten te verleiden vaker met de fiets te gaan. Vandaag openden gedeputeerde Eric Geurts, wethouder Henk Brauer (Venlo) en wethouder Paul Driessen (Horst aan de Maas) de route. Samen met onder andere tientallen schoolkinderen werd de route in gebruik genomen.

Een snelfietsroute is een snelle verbindingsweg voor fietsers, die deels gebruik maakt van bestaande wegen en fietspaden en deels van nieuwe fietspaden. Dit speciale type fietspad is een directe verbinding met  weinig obstakels, zoveel mogelijk  voorrang voor fietsers en weinig hinder van ander verkeer. Verschillende snelfietsroutes samen vormen een netwerk, waarmee (boven)regionaal fietsverkeer wordt gestimuleerd. Snelfietsroutes vergemakkelijken het fietsen van en naar de bestemming en besparen tijd. Gedeputeerde Eric Geurts: “Deze fietsroute is  samen met andere wegbeheerders gerealiseerd door optimalisatie van de bestaande infrastructuur, maar ook door de aanleg van nieuwe routedelen en levert een goede bijdrage aan een ‘duurzaam en beter bereikbaar Limburg’ Dit is een mooie opstap naar meer snelfietsroutes in heel Limburg!.”

De snelfietsroute past uitstekend bij het streven naar een duurzaam en beter bereikbaar Limburg. Doel hiervan is schonere lucht, weinig oponthoud en energieverbruik en meer gebruik maken van ‘groene’ energiebronnen. Het project Greenport Bikeway bestaat niet alleen uit een fietspad, maar ook de aanleg van nieuwe natuur. De fietssnelweg kent twee routes: het zuidelijke deel van de route is circa 12 km lang en het noordelijke deel van de route is ongeveer 15 km. De gehele route is herkenbaar door het rode asfalt en de witte borden met een groen nummer. De twee routes tussen Horst-Sevenum en Blerick-Venlo zijn gescheiden van autoverkeer en kennen zo weinig mogelijk bochten.

Wethouder Henk Brauer: ‘’Als stad van actieve mensen is Venlo blij met deze ontwikkeling. Het is sowieso gezond en voordelig om met je fiets naar het werk te gaan. De Greenport Bikeway maakt het alleen maar makkelijker!’’

In maart 2014 is gestart met de aanleg en vanaf vandaag is de snelfietsroute voor iedereen toegankelijk. Ook toeristen/ recreanten kunnen genieten van deze route; langs de route
staan veel bomen en er is een zogenaamd plukbos (met fruit- en notenbomen) aangelegd. Voorbijgangers kunnen hier zelf verschillende noten en vruchten plukken.

De ontwikkelingen binnen Greenport Venlo zorgen de komende jaren naar verwachting voor een sterke groei van het aantal arbeidsplaatsen. De Greenport Bikeway verbetert de regionale en lokale bereikbaarheid tussen Venlo en Horst-Sevenum en maakt het voor mensen aantrekkelijk per fiets naar het werk te gaan. Het project Greenport Bikeway is gefinancierd door de betrokken gemeenten Horst aan de Maas en Venlo, de Provincie Limburg en DCGV  (Development Company Greenport Venlo) en er is ook een rijksbijdrage vanuit het ministerie I&M en het voormalige ministerie van VROM ontvangen.

vrijdag 5 juni 2015

ChristenUnie: opstappen NS topman onvermijdelijk

Carla Dik-Faber (ChristenUnie) vindt het opstappen van NS-topman Huges onvermijdelijk. “Het schokt me dat een topman van zo’n grote staatsonderneming deze misstap heeft begaan.” Volgens het Kamerlid kan staatssecretaris Mansveld niet langer wegkijken en moet ze in actie komen.

Dik-Faber: “Staatssecretaris Mansveld heeft bij kritische vragen uit de Tweede Kamer steeds gesuggereerd dat er sprake was van een gelijk speelveld voor alle partijen die mee wilden dingen naar het regionaal vervoer in Limburg. Via de provincie was voor iedereen dezelfde informatie beschikbaar en voor de staatssecretaris was daarin geen rol, stelde zij. Nu blijkt dat het speelveld nooit gelijk is geweest en dat Veolia wel degelijk op achterstand stond omdat NS-dochter Abellio over meer informatie beschikte. Het is aan de staatssecretaris om ervoor te zorgen dat NS-concurrenten op het spoor en indirect ook reizigers niet te lijden hebben onder de monopoliepositie die NS heeft als eigenaar van treinen en stations.”

Uit het rapport dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) deze week uitbracht, blijkt dat er onduidelijkheden zijn over de positie van NS. Volgens Dik-Faber zijn we er daarom nog niet met het aftreden van Huges. Ze wil van de staatssecretaris weten hoe dit in de toekomst wordt voorkomen.

De ChristenUnie betreurt het dat er weer onrust is ontstaan rond NS. Dik-Faber: “Met de komst van Huges zijn positieve veranderingen in gang gezet. Hij zette de reiziger centraal zoals het plan om eindelijk het één keer in- en uitchecken per reis te regelen bij een overstap tussen verschillende vervoerders. Wij hebben hier al jaren geleden om gevraagd. Dat soort samenwerking tussen vervoerders is meer nodig en ik hoop dat deze koerswijziging doorzet nu hij vertrokken is.”

'NS-topman zwaar in de fout' (update)

President-directeur Timo Huges van NS is betrokken bij het machtsmisbruik in Limburg. Dat stelt De Telegraaf na eigen onderzoek. Huges zou een aan hem geadresseerde mail met vragen van vervoersbedrijf Veolia hebben doorgestuurd naar NS-dochter Qbuz. Dat is strikt verboden. Veolia en Qbuzz waren concurrenten van elkaar in de strijd om de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg.

Diverse media meldt dat Huges opstapt als president-directeur. De top van het bedrijf moest vrijdag op het matje komen bij minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem vanwege mogelijke onregelmatigheden bij een aanbesteding. 

Responstijd bij spoorincidenten met 60 procent verkort

Sinds de implementatie in 2014 van SpoorWeb, een incidentmanagementsysteem verrijkt met locatiedata en big data, heeft ProRail de responstijd bij incidenten met 60 procent verkort. Met dit systeem kan ProRail sneller en beter reageren op incidentmeldingen waardoor incidenten en calamiteiten sneller worden verholpen. Geodan was verantwoordelijk voor de implementatie van SpoorWeb bij ProRail, die zij samen met partner NICE Systems uitvoerde.

Op en rond het spoor zijn circa tienduizend verstoringen per jaar, van technische storingen en incidenten tot crisissituaties die centraal vanuit het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht worden afgehandeld. SpoorWeb, de incidentmanagementoplossing van Geodan-NICE, stelt ProRail in staat deze incidenten te managen via één geïntegreerd informatie- en communicatieplatform waarin op basis van location intelligence en de specifieke kenmerken van het incident, realtime het meest geschikte afhandelscenario wordt bepaald.

SpoorWeb zorgt ervoor dat tijdens een calamiteit alle relevante partijen, zoals hulpdiensten snel worden gealarmeerd en de snelste aanrijroute krijgen. Daarnaast biedt het systeem één centraal platform voor het realtime delen en uitwisselen van relevante informatie over een incident en het verloop ervan zodat effectieve communicatie en een gecoördineerde aanpak zijn geborgd. De oplossing voor ProRail is gebaseerd op een combinatie van het scenariogestuurde crisismanagementsysteem van Geodan en het incidentmanagementsysteem Situator van NICE.

Geodan heeft voor dit ambitieuze project de samenwerking gezocht met het toonaangevende NICE, die organisaties slimmer laat werken met inzet van situation management-oplossingen op basis van big data. Henri van Mil, directeur Sales & Marketing van Geodan, is tevreden over de samenwerking en de resultaten. "Met SpoorWeb kan ProRail niet alleen de veiligheidsscenario's makkelijker toepassen, het systeem zorgt ook voor tijdwinst en besparing van kosten. Dit project is een uitstekend voorbeeld hoe wij bedrijfskritische activiteiten van toonaangevende vitale infra-organisaties kunnen ondersteunen."

De winst zit 'm in de combinatie van expertise van beide bedrijven: de inzet van situation management van NICE en location intelligence van Geodan voor het vermijden en bestrijden van incidenten. Daarmee verbetert de operationele efficiency sterk en worden dus kosten bespaard. En dat is essentieel voor alle bedrijven en organisaties verantwoordelijk voor vitale infrastructuur, zoals havens, luchthavens, railinfrabedrijven, petrochemische industrie en overheden.

donderdag 4 juni 2015

Spoorwegmuseum viert jubileum met gratis taart

Op vrijdag 5 juni is het precies 10 jaar geleden dat Het Spoorwegmuseum heropende na een grondige verbouwing. In de periode tussen 2003 en 2005 werd het historische Maliebaanstation in oude luister hersteld, aan de andere zijde van het spoor verrees een compleet nieuw museumgebouw met een nieuw museumconcept waarin ‘beleving’ centraal staat. Sindsdien passeerden 3,2 miljoen bezoekers de kassa waarmee Het Spoorwegmuseum in de top 10 van best bezochte musea van Nederland staat. Het Spoorwegmuseum viert dit jubileum met gratis taart voor iedere bezoeker en een museumroute langs de meest opmerkelijke schenkingen van de afgelopen 10 jaar.

Het Spoorwegmuseum werd in 1927 opgericht en is vanaf 1954 gevestigd in het Maliebaanstation in Utrecht. Na een tussentijdse verbouwing in 1989 sloot het museum in 2003 voor een grondige metamorfose. Het antieke Maliebaanstation uit 1874, tot dan gebruikt als expositieruimte, werd in oude luister hersteld. Aan de andere zijde van het spoor verrees een compleet nieuw museumgebouw met een geheel nieuw museumconcept waarbij ‘educatie door vermaak’ de leidraad werd. Centraal staan de ‘werelden’ waar de bezoekers op creatieve wijze de historie van de Nederlandse spoorwegen beleven. Het nieuwe museum was direct een groot succes. In het eerste jaar na de opening bezochten 450.000 bezoekers het vernieuwde Spoorwegmuseum, een verdubbeling van de aantallen van voor de verbouwing. De jaren erna stabiliseerden de bezoekersaantallen tussen de 300.00 en 400.000 per jaar, in 2014 ontving het museum 406.000 bezoekers.

Om het jubileum te vieren toont Het Spoorwegmuseum de 10 meest opmerkelijke schenkingen van de afgelopen 10 jaar. Het museum ontving in de afgelopen 10 jaar vele schenkingen, zowel van particulieren als van bedrijven. Natuurlijk mocht het museum objecten aan de collectie toevoegen van de spoorbedrijven ProRail en NS. Zoals het beroemde blauwe bord uit de stationshal van Utrecht CS en de Beneluxtrein die sinds de jaren 80 tussen Amsterdam en Brussel pendelde. Maar ook een aantal particuliere schenkingen sprong in het oog.

Amateurboekbinder  Joop Jager trof in een oud boek iets aan wat heel bijzonder bleek te zijn. Bij het herstellen van de rug van het boek ‘Oeuvres completes de J. Racine’ uit 1840 trof hij een strook treinkaartjes aan. Dit zijn de oudste bekende treinkaartjes van Nederland. Het Spoorwegmuseum blijft op zoek naar een treinkaartje uit 1839, het beginjaar van de spoorwegen in Nederland, het kaartje uit 1840 wordt getoond.

Curieus in de collectie is ook een hondenhok. In vroeger tijden werd alles over het spoor vervoerd, ook honden. Tot de Tweede Wereldoorlog waren op alle grote stations hondenhokken beschikbaar voor het vervoer van huisdieren. De heer Zwiers uit Sleen bezat zo’n hondenhok dat dienst heeft gedaan op station Amsterdam CS en schonk dit aan Het Spoorwegmuseum. Veel honden vonden dit vervoer per trein blijkbaar niet leuk, er is flink aan het hout geknaagd! De jubileumroute met 10 opmerkelijke schenkingen is tot 31 augustus te zien door het hele museum.

Noorse OV-lessen

RUTER is de naam van het bedrijf dat het openbaar vervoer verzorgt in de agglomeratie Oslo. Zelden heb ik een klantvriendelijker OV-bedrijf gezien. De agglomeratie Oslo telt 1,24 miljoen inwoners en is daarmee vergelijkbaar met Amsterdam. Net als in Amsterdam zijn er spoorlijnen, metro’s, trams, bussen en veerboten. RUTER is in 2008 ontstaan vanuit een fusie van een aantal overheidsbedrijven. Voor 2008 waren er 77 tariefsystemen, die niet in één elektronisch systeem te vangen waren, omdat voor het afstemmen van 77 systemen op elkaar ook 77 x 77 mogelijkheden moeten worden geboden. RUTER heeft het aantal teruggebracht tot 8. Er is een RUTER chipkaart, waarbij alleen maar hoeft te worden ingecheckt. Dus geen gedrang om uit te checken zoals in Nederland.

woensdag 3 juni 2015

Bussum gaat weer lobbyen voor spoor

Bussum gaat lobbyen voor het verbeteren van het spoor door het dorp. De gemeenteraad heeft daar nogmaals op aangedrongen. Het gemeentebestuur gaat er onder meer alles voor doen om de rechtstreekse treinverbinding met Almere na 2020 te behouden. Er bestaan plannen om deze op te heffen. Reizigers tussen de plaatsen zouden dan eerst moeten overstappen op station Weesp.

Extra fietsparkeerplaatsen bij station Breukelen

Station Breukelen krijgt 144 extra fietsparkeerplaatsen om fietsen neer te zetten. ProRail, gemeente Stichtse Vecht en de provincie Utrecht hebben dit besloten nadat uit tellingen bleek dat er nog steeds een tekort is aan vrije fietsparkeerplaatsen.  Na de uitbreiding van de P&R Breukelen eerder dit jaar is het nu een optimale overstap voor reizen met de trein.

De uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen bij station Breukelen maakt deel uit van het Actieplan Fietsparkeren. Gemiddeld pakt ruim veertig procent van de reizigers de fiets naar het station. Om de reis van deur tot deur gemakkelijker en comfortabeler te maken, verbetert ProRail samen met regionale en lokale overheden fietsenstallingen bij stations door uitbreiding, betere benutting en vernieuwing. Sinds 1999 zijn er landelijk ruim 350.000 fietsparkeerplaatsen nieuw gebouwd en gemoderniseerd op bijna 400 stations. Het aantal stallingsplaatsen is nu zo'n 400.000 en groeit de komende jaren naar ruim 500.000.

dinsdag 2 juni 2015

Arriva mag OV in Limburg verzorgen

Met ingang van december 2016 gaat Arriva voor 15 jaar het openbaar vervoer in Limburg verzorgen. De provincie Limburg heeft dat vandaag, dinsdag 2 juni, bekend gemaakt. De ordergrootte van dit contract is ruim 2 miljard euro. Bij de start van de concessie gaat Arriva met 226 nieuwe bussen rijden. Gedurende de looptijd van de concessie worden 36 nieuwe treinen aangeschaft.

In de afgelopen weken hebben verschillende gesprekken plaatsgevonden met vervoerders Abellio, Arriva en Veolia. Deze gesprekken zijn betrokken in de keuze voor gunning aan Arriva. Ook is er een gesprek geweest met de directie van NS waarbij door de vervoersmaatschappij excuses zijn gemaakt richting Provincie en de reizigers in Limburg. In een latere brief heeft de NS ook laten weten extra energie te zullen steken in projecten die de reis van de reiziger beter maakt en bijdragen aan een herstel van vertrouwen.

Arriva Nederland maakt deel uit van de Arriva Groep, onderdeel van Deutsche Bahn. Arriva is actief in 14 Europese landen. In Nederland verzorgt het bedrijf met 5.000 medewerkers al vervoersdiensten in de provincies Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Noord-Brabant, Overijssel en Zuid-Holland.

De Provincie Limburg betaalt Arriva elk jaar bijna 55,5 miljoen euro voor de bus- en treindiensten. Overigens moet wel nog met het Zweckverband Nahverkehr Rheinland overlegd worden over het treintraject tussen Zuid-Limburg en Aken. De provincie Gelderland is ook akkoord gegaan met de keuze voor Arriva. Besluitvorming in Gelderland is nodig omdat zij concessieverlener zijn voor het gedeelte Nijmegen – Cuijk van de Maaslijn.

Google Maps en Google Now uitgebreid met actuele OV-informatie

Google geeft vanaf vandaag actuele reisinformatie weer in Google Maps voor heel Nederland. Informatie over vertragingen op routes en dienstregelingen van trein, bus, tram, metro en veerpont zijn vanaf nu beschikbaar bij het opvragen van reisadvies via Google Maps en in de Google-app (inclusief Google Now: Android | iOS).

Sinds maart 2013 zijn geplande vertrek- en aankomsttijden voor het OV al beschikbaar in Google Maps, maar met real-time data wordt de nauwkeurigheid van het reisadvies sterk vergroot. Zo kunnen gebruikers van de Google-app vanaf nu proactieve notificaties krijgen op basis van actuele reisinformatie voor woon- werkverkeer of andere geplande reizen. Hiermee is Nederland het eerste land ter wereld waar deze informatie voor het gehele land beschikbaar is. De OV-informatie wordt beschikbaar gesteld door alle openbaarvervoerbedrijven in Nederland, waaronder GVB en NS. Ook werkt Google samen met partijen als OpenOV en 9292 om vervoersinformatie voor Nederlanders beschikbaar te maken.

Met de update van OV-informatie in Google Maps en de Google-app streeft Google ernaar informatie op de juiste plaats en op het juiste moment toegankelijk te maken, zodat reizigers beter geïnformeerd zijn en keuzes kunnen maken over hoe ze hun tijd besteden: bijvoorbeeld rennen voor een aansluiting, tijd voor een kop koffie, of een alternatieve route of vervoersmiddel plannen.

maandag 1 juni 2015

Roadmap maakt werk van reizen

Roadmap wil de ideale reisgenoot zijn voor zakelijk verkeer all over the world. En hanteert een eigen roadmap om het beste uit medewerkers te halen – en deze zomer ook uit TU-studenten, tijdens een ‘zomerpracticum-laude’.

“Voor ons begint elke zakelijke trip met een vlucht”, zegt Markus Emmer van Roadmap. “En dan: hoe kom je bij je hotel, waar kun je een auto huren, waar kun je een lekker hapje eten, noem maar op. Vragen waar je met Roadmap een specifiek antwoord op krijgt. Antwoorden op deze vragen vinden we via onze contentleveranciers, zoals Google, Rome2Rio, FourSquare, Uber en Booking.com. Dit bieden we vervolgens aan op het juiste moment en op de juiste tone of voice. Dus als een CEO en een bandpromotor exact dezelfde vlucht boeken, krijgen ze allebei de reisinformatie die voor hen van belang is, maar wel op een tone of voice die bij hen past.”

En dat doet Roadmap succesvol. Ze is actief in 40 landen en biedt op dit moment 23 mensen werk. Vanaf begin deze maand zit Roadmap in Delft, in het voormalige pand van de KvK aan de Phoenixstraat. Emmer: “We zaten in Rotterdam-Zuid, en hebben bewust voor Delft gekozen. Omdat veel Roadmap’ers hier wonen, of in de buurt. Omdat Delft een leuke stad is – we voelden ons meteen thuis hier, Delft Technology Partners heeft ons ook een prettig welkom gegeven en maakt ons wegwijs in kennisstad Delft. En we voelen ons ook thuis omdat hier veel mensen wonen of studeren met wie we graag ‘on the road’ willen. Voor komende zomer zijn bijvoorbeeld TU-studenten welkom voor een ‘zomerpracticum-laude’, om hier vanaf 1 juli in zes weken een smartwatch-reisapplicatie te komen maken.”

Dat is lekker makkelijk: gebruikmaken van de Delftse kennis om half augustus aan de haal te gaan met een nieuwe Roadmap-applicatie. Emmer lacht. “Klopt. Studenten kunnen bij ons werken aan een product dat in 40 landen op de markt komt. De reden is simpel: ik weet wat ik wil, maar ik weet niet hoe. En TU-studenten weten dat wel. Daar heb ik vertrouwen in. Dat is ook de manier waarop we hier gewend zijn te werken – op basis van vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid. Bij Roadmap ben je je eigen manager, maak je je eigen keuzes, draag je zelf verantwoordelijkheid voor wat je doet. Ik ben ervan overtuigd dat dat je werk alleen maar leuker maakt, dat je dan met hart voor je zaak en vol passie aan de slag gaat. Zulke mensen hebben we nodig om als bedrijf te blijven bestaan. In het begin is het wel wennen om zo aan de slag te gaan, want we hebben altijd geleerd alles binnen de lijntjes te kleuren. Bij Roadmap hanteren we het credo Think different – denk zélf na, bepaal je eigen vorm en kleur. Fouten? Prima, fouten moet je maken – daar leer je het meest van.”

Leuk gezegd, maar wat heb je er als student zelf aan? “Uiteraard belonen we je goed”, belooft Emmer. “We betalen je, je krijgt een smartwatch, een trip naar Barcelona en je maakt kans op een baan bij Roadmap. En je kunt ervaring opdoen in een werksetting met echte mensen, je kunt zelfstandig, maar wel in een team werken aan een product dat wereldwijd gaat. En aan een product dat je na aan het hart ligt, want we gaan er wel van uit dat je niet alleen alles weet van web- & app-applicaties bouwen, maar ook van reizen houdt en je kunt inleven in de reiziger. Dan ben je welkom om bij ons te leren – en leren wij graag van jou.”