donderdag 30 juli 2015

Utrecht Centraal: van groot naar werelds

Op vrijdagochtend 31 juli 2015 gaat een nieuw deel van Utrecht Centraal open voor reizigers. Die dag krijgt het station er 12.000 vierkante meter bij, dat is groter dan de oorspronkelijke oppervlakte van het oude station. De reiziger krijgt meer comfort met winkels, horecavoorzieningen, liften en roltrappen. Met het golvende dak is Utrecht een markant gebouw rijker.

Ook de interwijkverbinding tussen het centrum en het Stadskantoor gaat vrijdag 31 juli open voor publiek. NS en ProRail beginnen vervolgens aan de laatste bouwfase van de nieuwe stationshal, die eind 2016 helemaal klaar is.

Met de opening van de noordkant van de hal is 5/6 deel van de nieuwe OV-terminal in gebruik. De reiziger zal meer ruimte krijgen en meer ruimte ervaren door de opzet van de hal, het materiaalgebruik en de hoogte van het dak. Bovendien zorgt de golvende vorm van het dak voor extra lichtinval. Vanaf 31 juli kan iedereen weer in een rechte lijn vanuit de hal Hoog Catharijne inlopen. De entree aan de Jaarbeurskant komt tegenover de ingang van het Stadskantoor. Aan de buitenkant van de stationshal verbindt de 10 meter brede looproute het Jaarbeursplein en de binnenstad.

Tot eind 2015 gaan stap voor stap winkels in de hal verhuizen en komen er nieuwe formules.

Vanaf 31 juli zijn Starbucks, AH to go, Smullers, Bruna en de vernieuwde Kiosk naar de nieuwe hal verhuisd. AH to go heeft ook een winkel aan de interwijkverbinding. Ook opent de fastfoodcourt met een gezamenlijk terras. In augustus volgt de freshfood-versie van het terras.

Ondertussen wordt gewerkt aan de inrichting van de andere units en aan de nieuwe 2e verdieping: met een bar, bistro en restaurant. Deze bieden in totaal zo'n 500 zitplaatsen. Bezoekers kunnen elkaar hier ontmoeten, rustig hun tijd doorbrengen of aangenaam wachten op trein, tram of bus.

In de nieuwe OV servicewinkel aan de Centrumzijde bieden U-OV en NS alle informatie over het openbaar vervoer in de regio en over het treinverkeer in binnen- en buitenland. Reizigers kunnen vragen stellen aan de aanwezige medewerkers, zelf een reisadvies opzoeken en printen, tickets kopen en informatie vinden over actuele vertrektijden, omleidingen, verstoringen en acties op de schermen aan de wand.

Het huidige U-OV Servicepunt aan de Jaarbeurszijde blijft nog even open, maar wordt later dit jaar omgebouwd tot een gezamenlijke tweede OV servicewinkel.  

Mogelijk Wifi in Belgische treinen

Mobistar gaat vermoedelijk samenwerken met NMBS om internet in treinen aan te bieden. Hogesnelheidstreinoperator Thalys is ook bezig met de vernieuwing van zijn Wifi-aanbod aan boord, maar Mobistar noch Thalys wilde een samenwerking bevestigen. Mobistar levert wel, zij het als proef, mobiel internet in Brusselse taxi's. Hetzelfde geldt voor een honderdtal trams van De Lijn.

Bouw nieuw station Utrecht Centraal valt miljoenen duurder uit

De kosten van de bouw van het nieuwe station Utrecht Centraal zullen bijna honderd miljoen duurder uitvallen. Naast hogere kosten loopt de bouw ook bijna een jaar vertraging op.  Dat schrijft het FD donderdag op basis van een vertrouwelijk rapport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Spoorbeheerder Prorail is verantwoordelijk voor de vernieuwing van het station, maar de organisatie zou geen grip meer hebben op het project. De werkzaamheden zouden in verband met de veiligheid van bezoekers en passagiers een jaar moeten duren.

woensdag 29 juli 2015

Haags Startstation Erasmuslijn bijna voltooid

Het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) op Den Haag Centraal krijgt steeds meer vorm. In het weekend van vrijdag 31 juli tot 3 augustus wordt het eerste spoordek - van drie - van het nieuwe startstation van de RandstadRailverbinding tussen Den Haag en Rotterdam centimeter voor centimeter op zijn plaats geschoven.

In november 2014 is ProRail, in opdracht van de gemeente Den Haag, gestart met de bouw van het nieuwe Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) voor de RandstadRailverbinding naar Rotterdam. Architectenbureau Zwarts&Jansma heeft het ontwerp van de nieuwe halte gemaakt. Bouwonderneming BAM realiseert de bouw van de nieuwe halte.

De E-lijn vanuit Rotterdam Slinge zal ter hoogte van het Schenkviaduct aan de noordzijde aftakken van het bestaande spoor. Er komt een nieuw viaduct, dat rust op 10 kolommen. Dit viaduct kruist het Prins Bernhardviaduct bovenlangs, zodat er geen spoorwegovergang nodig is.

De nieuwe eindhalte komt gedeeltelijk boven en gedeeltelijk naast het busplatform te liggen. In de zomer van 2016 is de nieuwe eindhalte klaar voor gebruik.

Op dit moment gebruikt RandstadRail de sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal als begin- en eindpunt voor de Erasmuslijn. Zodra het HSE in gebruik is, worden deze sporen weer gebruikt voor treinverkeer.

dinsdag 28 juli 2015

Scholieren kopen voordelig jaarabonnement voor OV

De provincie Gelderland biedt scholieren van 12 tot en met 18 jaar tijdelijk een korting van € 75,- bij aanschaf van het jaarabonnement Altijd Korting Scholier. De actie loopt van 1 augustus tot en met 30 september 2015.

Dit reisproduct op de OV-chipkaart kost normaal € 175,-, maar voor het schooljaar 2015-2016 wordt het aangeboden voor € 100,-. Het jaarabonnement Altijd Korting Scholier geeft in het schooljaar 2015-2016 (vanaf 1 augustus 2015) recht op 40 % korting op reizen met de OV-chipkaart in de bussen van Syntus op de Veluwe en de bussen en treinen van Arriva in de Achterhoek en Rivierenland. Op de buurtbussen waar de OV-chipkaart is ingevoerd, is het abonnement ook geldig.

maandag 27 juli 2015

Airco voor vrijwel alle Rotterdamse trams in 2016

De eerste serie van 60 Citadis-trams die worden geëxploiteerd door RET in Rotterdam krijgen airconditioning. Dat schrijft Treinziger.nl. Daardoor kunnen straks alle Rotterdamse tramreizigers ook bij hoge buitentemparturen een aangenaam klimaat in de tram verwachten. Op dit moment zijn alleen de 53 trams van de tweede serie Citadis-trams uitgerust met airconditioning.

Ov-ombudsman wil 'gratis' vervanging chipkaart

Reizigers klagen bij de Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer over de verplichte vervanging van de ov-chipkaart. Die kaart is vijf jaar geldig en een nieuwe kaart kost voor mensen zonder NS-abonnement 7,50 euro. Veel mensen vinden dat te duur. Ze vinden het ook lastig dat het saldo op een verlopen kaart in veel gevallen niet automatisch wordt teruggeboekt.

vrijdag 24 juli 2015

Nederlandse jongere is uitgebromd

Het aantal bromfietsen onder jongeren neemt de laatste jaren af. Begin 2015 hadden jongeren onder de 20 jaar samen bijna 40 duizend bromfietsen. Dat is 63 procent minder dan in 2010. Omdat bij 50-plussers het aantal bromfietsen wel is toegenomen, steeg het totale aantal bromfietsen in Nederland naar 1,1 miljoen, meldt CBS.

In 2010 had de Nederlandse jeugd nog ruim 100 duizend bromfietsen in bezit. Daaronder vallen brommers, snorfietsen en scooters. Door de invoering van het praktijkexamen voor bromfietsen in 2010 werd het minder eenvoudig om een bromfietsrijbewijs te halen. Voor 2010 was een theorie-examen voldoende. Daarnaast is het mogelijk om op jongere leeftijd een autorijbewijs te halen waardoor jongeren mogelijk afzien van de bromfiets. In november 2011 ging de pilot ‘2toDrive’ van start, waarbij jongeren kunnen beginnen met autorijles wanneer ze 16,5 jaar zijn. Na het behalen van het rijbewijs mogen de jongeren vanaf 17 jaar tot hun 18e onder begeleiding rijden.

De daling van het aantal bromfietsen onder jongeren zet in vanaf 2010 bij de leeftijdsgroep 16 en 17 jaar. In 2010 werd het praktijkexamen voor bromfietsen ingevoerd en ging ook ‘2toDrive’ van start.  Bij de groep 18- en 19-jarigen zet de daling in het bromfietsbezit  pas in 2012 in. Dit gaat om hetzelfde verschijnsel: de jongeren die in 2010 16 of 17 jaar waren, vormen 2 jaar later de groep 18-en 19-jarigen. Ook in 2012 zijn zij nog altijd niet in het bezit van een bromfiets. Overigens daalde het aantal autobezitters in deze groep.

Aanleg keervoorziening tram in Den Haag

Op de Koninginnegracht, vlakbij Madurodam in Den Haag, komt een keervoorziening voor de nieuwe trams. De werkzaamheden starten op maandag 24 augustus en duren tot dinsdag 2 februari 2016. In deze periode is de Koninginnegracht vlakbij het George Maduroplein afgesloten. Verkeer op het George Maduroplein kan met een aangepaste snelheid (30 kilometer per uur) langs het werkvak rijden. 

donderdag 23 juli 2015

ProRail moet treintarieven aanpassen

De tarieven voor lichte treinen moeten lager worden dan ProRail aanvankelijk  had bepaald. Dat is het gevolg van het besluit van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een klacht van de spoorvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia over die tarieven. Zij rijden voor hun personenvervoer veelal met deze lichte treinen. ACM heeft ProRail de opdracht gegeven om de gewichtsklassen opnieuw in te delen en daarbij beter rekening te houden met lichte treinen.

De tarieven die ProRail berekent aan vervoerders voor het gebruik van het spoor, moeten voldoen aan de Spoorwegwet. Daarin staat dat de tarieven moeten zijn gebaseerd op de kosten die worden veroorzaakt door treingebruik, zoals slijtage van het spoor en wissels . ProRail hanteerde tarieven die nadelig uitpakten voor lichte treinen onder de 120 ton. Voor dergelijke treinen moest een zelfde tarief worden betaald als voor treinen van 160 ton. Daar moet ProRail opnieuw naar kijken.

Geen extra scooterplekken rond Kleine-Gartmanplantsoen

Rond het Kleine-Gartmanplantsoen komen geen extra tijdelijke plekken voor scooterparkeren. Hierover is afgelopen periode gesproken, onder meer op de Leidseplein informatieavond van woensdag 1 juli jl.

Vanwege de vernieuwing van het Leidseplein ontstaat er minder ruimte voor het parkeren van fietsen en scooters op het plein. Bij de zoektocht naar een oplossing voor het tijdelijk scooterparkeren is ook gedacht aan het maken van extra plekken rond het groen van het Kleine-Gartmanplantsoen. Deze optie is nu van de baan. De huidige scooterparkeerplekken rondom het plantsoen blijven gehandhaafd. Om te zorgen voor voldoende fietsparkeerplekken tijdens de uitvoering worden er in november 2015 extra tijdelijke vakken voor fietsers gemaakt op het groen van het Kleine-Gartmanplantsoen.

Daarnaast wil stadsdeel Centrum op korte termijn het scooterparkeren op het Leidseplein terugdringen, door foutparkeerders te gaan beboeten. Het bieden van legale parkeerplaatsen maakt dit mogelijk. Daarom komen er in augustus 2015 op en rond het Leidseplein op drie locaties gemengde vakken voor fietsers en scooters. De gemengde parkeervakken komen op het Raamplein, aan de Weteringschans (voor het Barlaeus Gymnasium) en aan de Zieseniskade (achter het Barlaeus Gymnasium). Zie ook het bericht hierover van 18 juni jl. Daarmee wordt de realisatie van fiets- en scooterparkeerplekken, zoals opgenomen in het Definitief Ontwerp voor het Leidseplein in de tijd naar voren getrokken. Hetzelfde geldt ook voor de realisatie van nog eens drie gemengde vakken langs de Zieseniskade. Hiervoor worden de huidige vakken met fietsnietjes omgezet in parkeervakken voor fietsers en scooters. Dit gebeurt gelijktijdig met het omdraaien van de rijrichting en de parkeervakken op de Zieseniskade in november 2015.

woensdag 22 juli 2015

Reizigers betalen soms teveel bij overstap op Hilversum

Per dag betalen tientallen NS-reizigers teveel als zij op station Hilversum poortjes moeten passeren bij een overstap. Dit ontdekte Rover na een klacht van een reiziger. NS kan slechts een beperkt deel van de getroffen reizigers persoonlijk hierop attenderen, waarna deze reizigers zelf in actie moeten komen om het teveel betaalde bedrag terug te vragen. Rover wil dat NS de poortjes op station Hilversum weer openzet totdat de problemen zijn opgelost. Reizigers die in Hilversum overstappen tussen spoor 1 en een ander perron, moeten hiervoor gesloten poortjes passeren. Het tussentijdse in- en uitchecken kan in een aantal gevallen de reiziger onverwacht geld kosten:

Buitendienststelling bij Eindhoven

ProRail en NS bezorgen de reiziger een onaangename mededeling. Tussen Eindhoven en Limburg zal de reiziger drie weken hinder ondervinden van beperkt treinverkeer. Dat betekent drie weken lang extra overstappen op bussen en drie weken langere reistijden voor veel reizigers. Dat betekent grote problemen voor reizigers met een rolstoel, een kinderwagen of een rollater. Het ergerlijke is dat dit soort ellende voor de reizigers publicitair verkocht wordt alsof buitendienststellingen in het belang van de reizigers zijn. ProRail spreekt in zijn publicaties soms met ongepaste trots over “treinvrije”perioden. Het effect van buitendienststellingen is dat wederom het OV een slecht imago krijgt en mensen uit de trein in de auto stappen.

Groen licht voor Europese bijdrage onderzoek Wunderline

Vertegenwoordigers van de 28 EU-lidstaten hebben op 10 juli een positief advies gegeven over de aanvraag voor een Europese subsidie van 8 miljoen euro voor het onderzoek naar de verbetering van de spoorlijn Groningen-Bremen (Wunderline). De aanvraag was ingediend door de provincie, Groningen Seaports en enkele Duitse overheden en bedrijven.

In het project Wunderline wordt de komende drie jaar onderzocht hoe de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen kan worden verbeterd. In de toekomst moeten treinreizigers in ongeveer twee uur van Groningen naar Bremen kunnen reizen en omgekeerd. Nu duurt die reis nog twee uur en drie kwartier. Er wordt onder meer gekeken welke technische maatregelen aan het spoor nodig zijn, welke dienstregeling haalbaar is en hoeveel reizigers naar verwachting gebruik gaan maken van de spoorverbinding. Het onderzoek kost ongeveer 16 miljoen euro, waarvan de helft door de provincie wordt betaald.

Vóór eind juli 2015 zal de Commissie het financieringsbesluit formeel vaststellen. Daarna worden de individuele overeenkomsten opgesteld en ondertekend. In het laatste kwartaal van 2015 worden de eerste subsidies toegekend.

dinsdag 21 juli 2015

Fietstaxi voor deel bewoners Tilburg-Zuid

Tijdens de kermis is er geen busvervoer mogelijk in het zuidelijk deel van Tilburg, tussen de ringbanen Zuid, Oost en West. Daarom zet de gemeente fietstaxi's in.

Met name bewoners van 65 jaar en ouder of bewoners die slecht ter been zijn, kunnen van dit aanbod gebruik maken. Een retour kost normaal 10 euro, tijdens de kermis 4 euro voor Tilburgers van 65 jaar en ouder en/of Tilburgers die slecht ter been zijn.

Fietstaxi Tilburg geeft een korting en de gemeente legt het verschil bij.  Het aanbod duurt tot en met de laatste kermisdag zondag 26 juli. De gemeente komt met dit aanbod na klachten van bewoners op het ontbreken van vervoer in dit deel van de stad.

In 40 minuten van Arnhem naar Zevenaar over de snelfietsroute

Vanaf eind augustus kunnen forenzen gebruik maken van het eerste deel van de snelfietsroute (F12) tussen Westervoort  en Duiven. De F12 langs de A-12 van Arnhem naar Zevenaar is 12,9 km lang en maakt gebruik van bestaande en nieuwe fietspaden. Met de  fiets kost het  40 minuten om de hele route van begin- tot eindpunt af te leggen.

Op 9 juli zetten de Fietsersbond, de provincie Gelderland en de gemeenten  Westervoort, Duiven en Zevenaar, hun handtekening onder de samenwerkingsovereenkomst  voor de aanleg van de snelfietsroute F12 tussen Arnhem en Zevenaar. De kosten voor de F12 bedragen € 8.135.000,- . De  provincie Gelderland betaalt € 3 miljoen. De voormalige Stadsregio draagt ook € 3 miljoen bij. Vanuit het Rijksprogramma ‘Beter Benutten Vervolg’ is een rijksbijdrage van € 1,2 miljoen beschikbaar. De drie gemeenten nemen de resterende kosten voor hun rekening. 

De opening van een gedeelte van het tracé Westervoort- Duiven eind augustus, valt samen met de verhuizing van netwerkbedrijf Alliander naar bedrijventerrein Centerpoort-Nieuwgraaf in Duiven. De gemeenten Duiven en Westervoort geven daarom voorrang aan het realiseren van dit tracé, zodat deze medewerkers hier meteen gebruik van kunnen maken.

Snelfietsroutes zijn directe, comfortabele en veilige fietspaden. Doordat de route zo veel mogelijk voorrang, gladder asfalt en vloeiende bochten heeft, is het comfortabel en veilig om te fietsen. De snelfietsroutes zijn te herkennen aan de rode kleur van het asfalt en  de heldere bewegwijzering.  De routes maken het makkelijker om vaker de fiets, in plaats van de auto, te pakken.

Snelfietsroute F12 is  de derde snelfietsroute in een netwerk van snelfietsroutes in de regio Arnhem – Nijmegen. Op 3 juli werd het RijnWaalpad tussen Arnhem en Nijmegen geopend. Snelfietsroute De Liemers, langs het spoor van Arnhem naar  treinstation Zevenaar, is eind van het jaar klaar.

maandag 20 juli 2015

Tijdelijke verkeersmaatregelen station vanwege verwijderen loopbrug

Ontmanteling loopbrug stationIn het weekend van 25 en 26 juli aanstaande wordt het verkeer rond station Zwolle omgeleid. Dat weekend wordt de loopbrug bij station Zwolle verwijderd en afgevoerd. In verband met de werkzaamheden zijn de Oosterlaan en Westerlaan tijdelijk afgesloten voor verkeer.
 
Met de opening van de nieuwe tunnel vorige maand is de loopbrug overbodig geworden. De brug wordt zondag 26 juli in delen omhoog gehesen en verder afgevoerd. Dat gebeurt vanaf een terrein naast de Deventerstraatweg en aan de zuidzijde via het bestaande bouwterrein langs de Hanzelaan. De brugdelen worden via de Oosterlaan en Hanzelaan afgevoerd voor verdere sloop.
Zaterdagavond wordt begonnen met het opbouwen en opstellen van de beide kranen. Daarom zullen de Oosterlaan en het (streek)busstation worden afgesloten voor alle verkeer van zaterdag 25 juli 22:00 uur tot maandag 27 juli 05:00 uur. De streekbussen stoppen tijdelijk aan het Stationsplein en worden omgeleid via de Westerlaan. Die is daarom tijdens de werkzaamheden voor alle andere verkeer gesloten. 

Het Stationsplein blijft bereikbaar via de Stationsweg. De Deventerstraatweg is in deze periode voor doorgaand verkeer afgesloten. Verkeersborden ter plaatse geven de omleidingsroutes aan.
In verband met de werkzaamheden op het station is er zondag 26 juli de hele dag geen treinverkeer mogelijk van en naar Zwolle. Er rijden extra bussen in alle richtingen. Alleen de trein naar Kampen blijft rijden. Check ook www.ns.nl/treinverkeerzwolle

vrijdag 17 juli 2015

Google Maps met OV-informatie: eerste indruk

Het bekende Google Maps biedt nu ook actuele reisinformatie voor het openbaar vervoer, dat wil zeggen dat er naast de dienstregelingen ook de vertragingen en storingen worden getoond. Is het een goede vervanger van je andere OV-apps?

De actuele reisformatie is een goede toevoeging aan Google Maps. De vertragingen en storingen van het openbaar vervoer worden duidelijk weergeven. Bovendien helpt het je bij het maken van een afweging tussen de auto en het openbaar vervoer.

Ons vertrouwen werd nog niet geheel gewonnen, omdat het af en toe wat steekjes laat vallen. Het zou mooi zijn als Google Maps dit weet te verbeteren.

donderdag 16 juli 2015

Extra nachtritten tijdens de Vierdaagse

Van 21 t/m 24 juli vindt de 99ste Vierdaagse plaats. Arriva rijdt in verband met dit evenement met extra nachttreinen tussen Zevenaar - Arnhem en vice versa. Voor de wandelaars vertrekken er twee extra vroege treinen naar Arnhem, zodat zij tijdig bij de start kunnen verschijnen. Voor de feestgangers vertrekken er vijf extra late treinen vanaf Arnhem naar Zevenaar. Alle treinen sluiten aan op de treinen van de NS van en naar Nijmegen. De eerste extra treinen rijden in de nacht van maandag 20 op dinsdag 21 juli, de laatste in de nacht van vrijdag 24 op zaterdag 25 juli.

De negentiende editie van Zwarte Cross vindt plaats van 24 t/m 26 juli. Dit jaar kunt u vanuit het hele land voordelig met het OV naar de Zwarte Cross reizen.

U reist naar station Lichtenvoorde-Groenlo en vanaf daar wordt u met de pendelbus direct naar de hoofdingang of ingang van de camping gebracht. Daarnaast rijdt er vrijdagavond na het optreden van Anouk een extra pendelbus naar Varsseveld. In Varsseveld kunnen reizigers overstappen op de extra nachttrein naar Arnhem.

woensdag 15 juli 2015

Rotterdamse bouwiconen prijken op NVM tram

Rotterdamse iconen als de Erasmusbrug, het Centraal Station en Hotel New York zijn nu door de gehele stad te zien. Vanaf vrijdag 10 juli rijdt er een speciale NVM tram door de stad waarop deze en andere bekende lokale bouwwerken zijn afgebeeld.

De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) speelt met de advertentie op tramlijn 2107 van RET in op de trotsheid van de Rotterdammers op hun stad. Vorig jaar presenteerde de makelaarsvereniging een vergelijkbaar initiatief in Den Haag.

Roeland Kimman, woordvoerder NVM: "Rotterdam kent een aantal markante bouwwerken waar de inwoners terecht heel trots op zijn. Daarom zetten wij die als NVM graag in het zonnetje, geheel in lijn met onze 'goed gevoel'-slogan. De opvallende tram rijdt door de hele stad en wordt dus door iedereen gezien. Hiermee benadrukken we tevens dat de NVM-makelaar de lokale markt goed kent. Makelen is maatwerk."

Kimman droeg de tram vandaag symbolisch over aan Rob Wassenaar, voorzitter van de afdeling Rotterdam van NVM. Wassenaar: "We zijn blij dat we zo'n fleurig object door onze stad hebben rijden. Het geeft een positief gevoel over de rol die de makelaar speelt voor de mensen in onze mooie stad.

De NVM tram zal minimaal een jaar door de stad rijden. De tram heeft een lengte van 32 meter is van alle gemakken voorzien, waaronder free wifi.

dinsdag 14 juli 2015

Nieuwe busconcessie provincie Utrecht naar Syntus

Syntus gaat vanaf 11 december 2016 de streekbussen in de provincie Utrecht en de stadsbussen in Amersfoort rijden. Syntus zal gaan rijden met milieuvriendelijke bussen, die allemaal uitgerust zijn met wifi, stopcontacten en USB-poorten. Alle kernen in het gebied die nu een busverbinding hebben, zullen ook met Syntus een busverbinding houden. Dit is de uitkomst van de aanbesteding voor het busvervoer van de provincie Utrecht.

Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof van mobiliteit: “Door de buslijnen meer uit te strekken over het gebied en sneller en vaker te laten rijden is Syntus er heel goed in geslaagd het busvervoer goed op pijl te houden. En dan ook nog met zulke schone bussen. Een mooi resultaat voor reizigers en inwoners.”

De aanbesteding van de provincie sloot op 15 juni met vier inschrijvers. Syntus had binnen de beoordelingscriteria zoals bijvoorbeeld de uitstoot, de kwaliteit van het vervoerplan en de marketingstrategie, het meest gunstige aanbod.

Met het aanbod wordt een aantal toeristische trekpleisters zoals het Henschotermeer en het Nationaal Militair Museum beter bediend. Daarnaast behouden alle kernen die in de huidige concessie een busverbinding hebben in de dienstregeling 2017 een bus, dan wel in de vorm van een gewone lijnbus dan wel in de vorm van een buurtbus.

Syntus zal met bussen gaan rijden die minimaal de Europese norm ‘euro 6’ hebben, dit betekent dat ze voldoen aan een strenge Europese norm op het gebied van uitstoot, wat bijdraagt aan een betere luchtkwaliteit voor de provincie Utrecht.

Nu de gunning is afgerond, is er nog een termijn van 6 weken waarin bezwaar kan worden ingediend, pas daarna wordt de gunning aan Syntus onherroepelijk. Op het moment dat de gunning onherroepelijk is, zal de provincie het vervoersplan en meer informatie over bijvoorbeeld de routes, haltes en bussen op gemeenteniveau publiceren.

De nieuwe concessie gaat in op 11 december 2016 in, tot die tijd blijft de huidige vervoerder, Connexxion, rijden en verandert er voor de reiziger nog niets. De nieuwe concessie loopt tot eind 2023, binnen die tijd maakt Syntus elk jaar een nieuw vervoersplan.

Sneller en beter treinverkeer Arnhem-Doetinchem-Winterswijk

Tussen Zevenaar en Didam wordt over 4 kilometer het spoor verdubbeld. Er worden twee tunnels voor fietsers- en voetgangers aangelegd.  Tussen station Zevenaar en Wehl kan de trein met een hogere snelheid rijden. Hierdoor komen ruim 18.000 reizigers per dag sneller op hun bestemming aan. De aansluiting op de treinen naar de Randstad verbetert. De maatregelen staan in de voorkeursvariant die is vastgesteld door de Provincie, ProRail en de gemeenten Montferland en Zevenaar. Ook komt er een nieuw viaduct over de A12. 

Het tweede spoor voorkomt het effect van de opgetelde vertraging. Treinen kunnen elkaar nu niet passeren en moeten daardoor wachten. Een kleine vertraging krijgt dan een sneeuwbaleffect. Dit effect gaat verdwijnt. Mochten er toch nog vertragingen ontstaan, dan duren deze korter dan nu.

De reistijd tussen Arnhem en de Achterhoek wordt 2 minuten korter. Hierdoor wordt ook de aansluiting op de intercity’s naar onder andere Utrecht, Amsterdam en Nijmegen beter. De kortere reistijd betekent ook dat de trein in Arnhem langer de tijd heeft om te keren en toch kan vertrekken ondanks een vertraging van de tegemoetkomende trein. 

In Zevenaar komen twee tunnels voor langzaam verkeer. Eén tunnel in Zevenaar-Oost wordt nu al gebouwd. De huidige overweg bij de Babberichseweg vervalt. Hier komt de tweede tunnel. Dit is in de nieuwe situatie veiliger. Tot slot wordt een knelpunt in de dienstregeling opgelost. De treinen van Arriva hoeven in de toekomst niet meer 4 minuten eerder te vertrekken uit Arnhem wanneer de ICE naar Frankfurt rijdt. Andere maatregelen zijn: hogere snelheden tussen Wehl en Zevenaar en een viaduct ter hoogte van de nieuwe afrit Didam/Zevenaar-Oost op de A12.

Provincie, Ministerie, Prorail en de gemeentes Montferland en Zevenaar werken nauw samen in dit project. Provincie en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu investeren samen bijna 40 miljoen in extra spoor, hogere snelheidsmaatregelen en de fiets-en voetgangerstunnels. Het viaduct maakt onderdeel uit van eerdere afspraken met Rijkswaterstaat.

maandag 13 juli 2015

Stoomweekend in Het Spoorwegmuseum

Op 20 september 1839, dit jaar exact 176 jaar geleden, trokken de stoomlocomotieven De Arend en De Snelheid de eerste trein in Nederland. Om dit feit te vieren organiseert Het Spoorwegmuseum jaarlijks het evenement Stoom! Op zaterdag 19 en zondag 20 september zijn er verschillende rijdende stoommachines te gast, van levensgrote stoomtrekkers tot kleinere stoommodellen. Het pronkstuk van Het Spoorwegmuseum, de Arend, wordt dit weekend onder stoom gebracht.

Dit jaar is een aantal bijzondere stoommachines te bewonderen. De grootste trekkers bieden een imposante aanblik en zijn vakkundig gerestaureerd. De topstukken hebben prachtige namen zoals ‘De Majoor’, The Elephant’ en ‘Hendrina’.

De Vereniging tot Behoud van Stoomwerktuigen komt met haar pronkstuk ‘De Majoor’, een stoomtractor die oorspronkelijk werd gebouwd voor het ontginnen van moeras- en veengronden. De Majoor werd echter tijdens de Eerste Wereldoorlog speciaal gebouwd voor het Duitse leger om kanonnen en ander zwaar materieel naar het front te slepen.

Uit 1924 stamt de 8,5 ton zware ‘Sentinel’ stoomtractor ‘The Elephant’. De machine kan niet alleen enorme trekkracht leveren maar ook als aandrijfkracht fungeren. In het verre verleden was de machine werkzaam in Zuid-Afrika en in Britse havens.
De in 1913 gebouwde ‘Hendrina’ is nog een tikkeltje zwaarder. Deze ‘Garret Showman Tractor’ komt oorspronkelijk uit Wales en werd gebruikt voor transporten over lange afstanden.
Tussen 1910 en 1940 maakte de brandweer in Gorkum gebruik van een brandweerspuit werkend op stoom. Brandspuitmeester J. de Bie sprak van een "krachtig wapen" dat tot tevredenheid van de gehele Gorkumse burgerij zo’n 30 jaar gefunctioneerd heeft. De stoomspuit is vele malen ingezet bij branden in en om Gorkum. De stoomspuit wordt getrokken door een stel paarden. De brandweerwagen is het hele weekend te gast en zal op het plein voor het Maliebaanstation te zien zijn.

Stoom!
19 en 20 september 2015
Het Spoorwegmuseum, Maliebaanstation, 3581 XW  Utrecht
Open: 10 – 17 uur, entree: €16,00 (< 4 jr en museumkaart gratis)

vrijdag 10 juli 2015

Crowd designing voor nieuw stationsplein Den Helder

De gemeente Den Helder gaat deze entree van de stad een nieuw gezicht geven en is op zoek naar ideeën. Den Helder nodigt iedereen uit ideeën en ontwerpen in te sturen voor het stationsplein en de ruimte eromheen.

Het stationsplein en de ruimte eromheen zijn toe aan een flinke verbetering. De komende maanden wil het stadsbestuur een gemeenschappelijk beeld van deze plek in de stad opstellen. En om tot dat beeld te komen, zijn heel veel ideeën nodig.

De gemeente is benieuwd naar de beleving van reizigers die uit de trein stappen op het stationsplein: wat zien, voelen en ervaren zij? En benieuwd naar de mooie herinneringen en foto’s van favoriete pleinen of vakantiefoto’s van plekken die een goed gevoel opwekken. De gemeente is geïnteresseerd in alles waarbij mensen zich welkom voelen.

Ideeën en foto’s kunnen via e-mail, Facebook, Instagram en Twitter worden ingestuurd. Op www.stadsentreedenhelder.nl staat hoe belangstellenden kunnen mee-ontwerpen en meedoen.

donderdag 9 juli 2015

Het leed dat ov-chipkaart heet

 Precies een jaar, zolang reis je al verplicht met de ov-chipkaart. Een wereldprimeur: geen ander land heeft een chipkaart als vervoersbewijs voor het hele openbaar vervoer. Maar vlekkeloos gaat het nog lang niet. Deze vier klachten komen het vaakst binnen bij OV loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer.

De prijs van de chipkaart (7,50 euro) en het minimumsaldo (20 euro) zijn de grootste ergernissen. Treinvervoerders hebben het minimumsaldo ingevoerd als waarborg, omdat ze niet willen dat mensen ‘op krediet’ reizen. NS benadrukt dat enkeltjes nog altijd mogelijk zijn. Reizigers betalen wel een euro toeslag voor de eenmalige “wergwerpchipkaart”, of moeten een e-ticket op voorhand printen.

Metro en nachttrein voor North Sea Jazz

Aanstaand weekend kunnen jazzliefhebbers weer genieten van topoptredens van onder andere Mary J. Blidge, Otis Brown, D’Angelo, John Legend en Lional Richie tijdens het North Sea Jazz Festival in Ahoy. De RET zet op vrijdag 10 en zaterdag 11 juli na het einde van de dienstregeling elke 7,5 minuut een nachtmetro in, die tussen Slinge en Rotterdam Centraal rijdt. Dit jaar rijden er voor het eerst ook twee nachtmetro’s door naar Den Haag, om 01:39 uur en om 02:07 uur. De nachtmetro’s stoppen op alle stations, behalve op station Beurs. Op Rotterdam Centraal is er een overstap mogelijk op de nachttreinen richting Amsterdam CS, Eindhoven CS en Utrecht CS.

Bezoekers van het North Sea Jazz Festival die met de auto komen, kunnen voor € 2,- hun auto parkeren op een van de P+R locaties in de omgeving. P+R Slinge ligt op slechts een metrohalte van Ahoy.

Ook de P+R locaties Kralingse Zoom, Capelsebrug en Alexander bieden een goede OV-verbinding naar Ahoy. Ook ’s nachts rijden er verschillende nachtmetro’s en/of BOB-bussen weer langs deze P+R locaties.

Op vrijdag, zaterdag en zondag mag de fiets niet mee in de metro en in de speciale nachtmetro in verband met de verwachte drukte.

Om te reizen in Rotterdam is een OV-chipkaart onmisbaar. Reizigers kunnen eenvoudig saldo op hun OV-chipkaart laden bij een van de oplaadautomaten in alle metrostations. Als ze geen OV-chipkaart hebben, kunnen ze bij de automaten ook een dagkaart¹ of retourtje kopen, bijvoorbeeld het retourtje ‘RET 2x1 uur’.

woensdag 8 juli 2015

Connexxion presenteert nieuwe bussen en nieuwe dienstregeling Zeeland

Connexxion heeft op 3 juli 2015 in Middelburg de nieuwe vloot OV-bussen gepresenteerd aan het provinciebestuur. Gedeputeerde George van Heukelom, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Zeeland, kreeg daarbij symbolisch zijn ‘eigen’ bus. Op een van de nieuwe bussen zette Van Heukelom in groot schrift zijn handtekening.

De vloot omvat in totaal 161 voertuigen: zestig nieuwe en zeer schone euro-6-bussen, die aan de hoogste milieunormen voldoen, 43 aardgasbussen en nieuwe buurtbussen. De euro-6-bussen worden samen met de 43 aardgasbussen (compressed natural gas) en nieuwe buurtbussen onder de naam doorZeeland ingezet voor het openbaar busvervoer in de provincie. DoorZeeland is de huisstijl vanuit Connexxion, waarin tal van typisch Zeeuwse elementen terugkomen.

Connexxion heeft flink geïnvesteerd in een verhoogd comfort voor haar reizigers. Elke bus is uitgerust met gratis wifi en alle nieuwe bussen hebben een usb-aansluiting. In elk voertuig is een ophaalautomaat voor chipkaartproducten (een zogenaamde PUD) aanwezig.

Vanaf 30 augustus 2015 rijden de bussen van Connexxion in Zeeland volgens een nieuwe dienstregeling. In de bijlage is per regio een overzicht van de wijzigingen opgenomen. De nieuwe dienstregeling is medio juli 2015 beschikbaar op connexxion.nl.

Nieuw is ook het speciale jaarabonnement voor reizigers van 65 jaar en ouder: Dal Vrij 65+ Zeeland. Dit abonnement werkt op een persoonlijke OV-chipkaart. Tot en met 31 oktober 2015 geldt een introductietarief van € 52. Voor slechts € 1 per week kunnen 65-plussers daardoor het hele weekend en op werkdagen vanaf 09.00 uur onbeperkt reizen met de bussen van Connexxion in de provincie Zeeland. Na 31 oktober 2015 kost dit jaarabonnement € 59,95 per jaar. Connexxion hoopt dat de nieuwe abonnementsvorm reizigers van 65 jaar en ouder ertoe zal verleiden om vaker de bus te kiezen. Ook verwacht het vervoersbedrijf nieuwe reizigers aan te trekken.

dinsdag 7 juli 2015

Rover positief over benoeming interim-directeur NS

Rover is positief over de benoeming van Roger van Boxtel tot interim-president-directeur van NS. Het is voor het functioneren van het bedrijf belangrijk dat snel wordt voorzien in de door het vertrek van Timo Huges ontstane vacature, gezien het grote maatschappelijke belang van NS, zegt de belangenvereniging.

Van Boxtel is benoemd door minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem, op voordracht van de raad van commissarissen van de NS. Het spoorbedrijf zegt begin volgend jaar op zoek te gaan naar een vaste nieuwe topman.

maandag 6 juli 2015

NS Reisplanner plant nu je hele reis inclusief bus en tram

Er is een update van de NS Reisplanner-app waardoor je nu je hele reis inclusief bus en tram kan plannen. Een bijkomende voordeel van de NS-app is dat die je tevens de prijs van je reis laat zien. Althans als je alleen met de trein reist. Zodra de route andere vormen van openbaar vervoer bevat, geeft de app geen prijs weer. Ook niet alleen voor treinkaartje. Een beetje jammer.

Snelfietsroute Arnhem Nijmegen officieel open

Aan de Breedlerestraat in Elst vond op vrijdag 3 juli de officiële opening plaats van het RijnWaalpad. Deze snelfietsroute vormt een hoogwaardige fietsverbinding tussen de steden Arnhem en Nijmegen. Het is de eerste in een netwerk van snelfietsroutes waarmee fietsen in de regio Arnhem-Nijmegen sneller, veiliger en aantrekkelijker wordt.

De gemeenten Arnhem, Nijmegen, Overbetuwe en Lingewaard hebben de afgelopen jaren samen met de provincie Gelderland en de voormalige Stadsregio Arnhem Nijmegen hard gewerkt aan een hoogwaardige fietsverbinding tussen de twee steden. De samenwerkende partijen willen forenzen ertoe verleiden de auto te laten staan en vaker de fiets te nemen. Snelfietsroutes vormen een effectieve verbinding tussen woon-, werk- en winkellocaties. Het zijn directe, comfortabele en veilige routes, waarbij fietsers zoveel mogelijk voorrang krijgen.

Voor de herkenbaarheid worden de snelfietsroutes uitgevoerd in vier meter breed rood asfalt. Het RijnWaalpad is de eerste snelfietsroute in de regio die nu klaar is, maar zeker niet de laatste. Er liggen plannen klaar voor nog eens drie andere routes.

zaterdag 4 juli 2015

Veerverbinding Heteren en Renkum open

De nieuwe veerverbinding over de Rijn tussen Heteren en Renkum is in gebruik. De feestelijke opening en eerste vaart vond woensdag 1 juli plaats.

Het Renkumse Veer gaat in het voor- en najaar in de weekeinden varen en in de zomervakantie dagelijks, van 10.00 uur tot 18.00 uur. De exploitant, Recreatieschap Uiterwaarde verwacht 8.000 - tot 10.000 passagiers per 100 vaardagen over te zetten. De schippers en kaartverkopers werken op vrijwillige basis. 


vrijdag 3 juli 2015

OV-bedrijven introduceren BudgetZeker

Veel reizigers maken voor of na hun treinreis gebruik van stads- of streekvervoerders om op hun werk te komen. Voor deze ritten wordt meestal op saldo gereisd wat declareren onnodig gecompliceerd maakt en waardoor werkgevers maandelijks verschillende reiskostendeclaraties van hun werknemers ontvangen.

BudgetZeker maakt hier een eind aan en biedt werknemers de mogelijkheid om met elke stads- en streekvervoerder tegen een vooraf vastgesteld budget door heel Nederland van het OV gebruik te kunnen maken.

De OV-bedrijven overhandigden vandaag de eerste BudgetZeker OV-chipkaart aan Hans de Boer, voorzitter van werkgevers organisatie VNO NCW.

VNO NCW daagde de OV-bedrijven uit te komen met een oplossing voor werkgevers waarbij ze met een product het OV voor hun werknemers makkelijk en voordelig kunnen regelen om zo het gebruik van het OV verder te stimuleren, de steden bereikbaar te houden en de CO2 uitstoot verder terug te dringen.

Provincie blij met positief advies voor subsidie Wunderline

De provincie Groningen is blij met het positieve advies van de Europese Commissie voor subsidie voor onderzoek naar de verbetering van de spoorverbinding Groningen-Bremen (Wunderline). De provincie had samen met onder meer enkele Duitse overheden de subsidie aangevraagd. Als het Europees Parlement in september instemt met het advies, krijgt de provincie 8 miljoen euro.

De komende drie jaar gaat de provincie samen met haar partners onderzoeken hoe de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen kan worden verbeterd. In de toekomst moeten treinreizigers in ongeveer twee uur van Groningen naar Bremen kunnen reizen en omgekeerd. Nu duurt die reis nog twee uur en drie kwartier. Er wordt onder meer gekeken welke technische maatregelen aan het spoor nodig zijn, welke dienstregeling haalbaar is en hoeveel reizigers naar verwachting gebruik gaan maken van de spoorverbinding. Het onderzoek kost ongeveer 16 miljoen euro. De provincie draagt hier de helft aan bij.  

De provincie had de Europese subsidie aangevraagd samen met Groningen Seaports, de Landkreis Leer, Industrie und Handelskammer (IHK) Ostfriesland und Papenburg en rederij AG Ems.

donderdag 2 juli 2015

Aangepaste dienstregeling NS door hitte

Door de verwachte hitte wordt vandaag vanaf ongeveer 10:00 uur de treindienst op een aantal trajecten uit voorzorg aangepast. De volgende trajecten zullen hierdoor aangepast worden: Breukelen-Utrecht-Veenendaal, Rotterdam-Vlaardingen, Rotterdam-Gouda, Den Haag-Gouda, Woerden-Utrecht en Nijmegen-Wijchen. Naar verwachting duurt deze situatie tot ongeveer 20:00 uur vanavond.

In 2016 OV-chipkaart poortjes op station Leeuwarden

Station Leeuwarden krijgt in 2016 poortjes voor de OV-chipkaart. Het stationsgebouw en de voetgangerstunnel naar de zuidzijde van het station blijven volledig toegankelijk. Ook mensen zonder OV-chipkaart kunnen gebruik blijven maken van de winkels en horeca op het station en van de onderdoorgang naar Huizum. Dat is de uitkomst van intensief overleg tussen gemeente, provincie en NS.

Station Leeuwarden is 1 van 82 stations in Nederland waar NS beheerste toegang gaat toepassen. Dit betekent dat in 2016 OV-chipkaart poortjes geplaatst worden, waar treinreizigers in- en uitchecken. Beheerste toegang leidt tot meer veiligheid op de stations en in de treinen en gaat het zwartrijden tegen. Het ministerie van IenM en NS streven ernaar dat 90% van alle reizigers in- en/of uitcheckt bij een poortje.  In Leeuwarden gaan ook Arriva-reizigers in- en uitchecken bij de OV-chipkaart poortjes.

Wethouder Thea Koster: “In de afgelopen maanden is intensief gesproken over de OV-chipkaart poortjes op station Leeuwarden door gemeente, provincie en NS. In gezamenlijke ontwerpsessies is gezocht naar een oplossing waarbij treinreizigers snel en soepel kunnen in- en uitchecken, én andere bezoekers van het station zich zo vrij mogelijk kunnen bewegen. De poortenrijen worden bij de toegangen tot het perron geplaatst waardoor de interwijkverbinding in stand blijft en het binnenplein voor een groot deel vrij toegankelijk. Om alle reizigersstromen goed te kunnen accommoderen, is er een nieuwe, extra doorgang door het stationsgebouw gepland. Dit is ook de kortste route naar het busstation.”

De komende maanden worden de OV-chipkaart poorten verder uitgewerkt. De planning is dat de poortjes medio 2016 worden geplaatst en in gebruik genomen. Gemeente en NS zullen maatwerkafspraken maken over de beheerste toegang van station Leeuwarden, bijvoorbeeld bij grote evenementen tijdens Culturele Hoofdstad 2018.

woensdag 1 juli 2015

Ongastvrij OV land

Laten we wel wezen: ons openbaar vervoer is helemaal zo slecht niet. In de Randstad rijdt iedere paar minuten een R-Net voorbij en ook veel treinen rijden in hoge frequentie. Er bestaat een scala aan reisinformatie-apps waarmee we altijd kunnen zien wanneer de eerstvolgende bus vertrekt, iets waar je in het buitenland vaak naar moet zoeken. Natuurlijk is het de vraag of toeristen deze apps ook weten te vinden. Voor ervaren reizigers is het misschien wel onderdeel van de voorpret om dit soort dingen voorafgaand aan de reis uit te zoeken. Maar de werkelijkheid is dat veel van onze gasten onvoorbereid landen op Schiphol en dan de wereld van het Nederlandse OV gaan verkennen. Welke verrassingen komen ze dan tegen?

Ceintuurbrug Amsterdam dicht vanaf 25 juli: omleiding trams en afsluiting kruispunten

Tussen maandag 13 juli en 10 augustus zijn er extra werkzaamheden aan de Ceintuurbrug en in de directe omgeving. Vooral voor bewoners en ondernemers van de Ceintuurbaan, Ruysdaelkade, Hobbemakade en de Roelof Hartstraat geeft dit hinder. De werkzaamheden zijn in de zomerperiode omdat het dan ook vakantietijd is voor veel mensen.

Vanaf zaterdag 25 juli wordt de Ceintuurbrug 16 dagen in z’n geheel afgesloten om het tramdek te vervangen en kabels en leidingen aan te sluiten. Omdat de Ceintuurbrug een belangrijke ader is voor trams en nood- en hulpdiensten, wordt er dag en nacht door gewerkt om de afsluiting zo kort mogelijk te houden. Maandag 10 augustus is de brug weer open.

Trams 3 en 12 worden tot maandag 10 augustus omgeleid via de Eerste Constantijn Huygensstraat, Overtoom, Leidseplein, Weteringschans en Van Woustraat en vice versa. Kijk op www.gvb.nl/omleidingen

Ook de kruisingen Hobbemakade – Roelof Hartstraat en Ceintuurbaan – Ruysdaelkade zijn tussen 25 gedurende de stremming afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid via gele borden.

Utrecht fietst



Een weekendje Tour de France in Utrecht? Of zelf op een rustiger tijdstip het parcours van de tijdrit ontdekken? Met de routekaart van Utrecht Fietst kan iedereen zelf ervaren wat Utrecht tot een echte fietsstad maakt. En wat Utrecht doet om de honderdduizenden fietsers per dag in goede banen te leiden en om ervoor te zorgen dat zij hun fiets goed kunnen parkeren.

Wandel of fiets eens de Route Utrecht fietst! en ontdek hoe Utrecht bouwt aan de grootste fietsenstalling ter wereld, hoe het slimme parkeerverwijssysteem voor fietsers werkt en hoe in steeds meer straten de veiligheid en het plezier van fietsers en voetgangers voorop staan. De route leidt door het Stationsgebied, de binnenstad en de Vogelenbuurt.

U kunt de route lopen of fietsen met behulp van de routekaart (pdf, 461 kB). De kaart is voorzien van informatie over diverse highlights langs de route. In de gidsenmap (pdf, 3 MB) vindt u hier uitgebreide achtergrondinformatie over.