maandag 31 augustus 2015

NS weigert klant terug te betalen

Openbaarvervoerbedrijven als NS, Arriva en Connexxion blijven zitten op de miljoenen die ze ’verdienen’ aan reizigers die vergeten uit te checken. Van de belofte om dat geld terug te sluizen naar de passagiers is weinig terechtgekomen. Slechts een paar miljoen is geïnvesteerd, blijkt uit berekeningen van De Telegraaf.

Eindhoven gaat gebruikmaken van flexbus

Vanaf maandag 31 augustus kunnen reizigers in Eindhoven gebruikmaken van een nieuwe vorm van openbaar vervoer, namelijk flexbus 513. Lijn 13 door Strijp trok zo weinig reizigers dat gezocht is naar een alternatief dat beter past bij de behoefte van de reizigers. Daarom starten Hermes, gemeente Eindhoven en provincie Noord Brabant een pilot voor twee jaar: een kleine bus die belangrijke plekken in Strijp met elkaar verbindt. In plaats van een grote bus die één keer per uur in één richting (rondje) rijdt, krijgt Strijp een kleine bus die twee keer per uur in twee richtingen rijdt. Wethouder Jannie Visscher: “Wij willen dat met deze flexbus de bewoners in de wijk Strijp, met name ouderen en mensen die minder mobiel zijn, makkelijker en sneller binnen de wijk kunnen reizen.”

Bijzonder aan flexbus 513, is dat deze niet altijd de hele route rijdt. Bij een aantal flexhaltes komt de bus alleen als daar iemand wil opstappen. Als een passagier bij een flexhalte in wil stappen, dan kan diegene tien minuten voordat de bus volgens de dienstregeling arriveert rechtstreeks naar de chauffeur bellen. De dienstregeling is te vinden op het bord bij de flexhalte en op www.hermes.nl.

Als een chauffeur geen oproep voor een flexhalte krijgt, dan rijdt hij/ zij een kortere route. Wil een passagier uitstappen bij een flexhalte, dan kan diegene dat aan de chauffeur doorgeven bij het instappen.

Bijkomend voordeel van de flexbus is dat reizigers op het vaste deel van de route niet alleen bij een halte kunnen instappen. Als zij duidelijk hun hand opsteken, stopt de chauffeur ook buiten de halte voor hen.

Dankzij flexbus 513 kunnen passagiers snel en gemakkelijk naar belangrijke plekken in Strijp reizen, zoals het Trudoplein, Woonzorgcentrum Theresia, Gezondheidscentrum Strijp en Strijp-S. De lijn rijdt niet door naar Neckerspoel, maar overstappen in die richting kan op de HOV-halte Strijp-S.

Flexbus 513 rijdt een vaste route tussen Strijp-S en de Loeffstraat. Daarnaast zijn er flexibele stukken. Op verzoek rijdt de bus ook naar Hof van Strijp en van de Loeffstraat richting Gezondheidscentrum Strijp of de Koenraadlaan in Drents Dorp.

Flexbus 513 rijdt van maandag tot en met zaterdag tussen half zeven ’s ochtends en half zeven ‘s avonds. Op zondag rijdt de bus niet.

vrijdag 28 augustus 2015

Overijssel bezorgd om bezwaar NS

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben vandaag hun zorg uitgesproken aan het adres van de minister van Financiën en de staatssecretaris van I & M vanwege een rechtszaak die de NS heeft aangespannen tegen de provincie.
 
In juni werd na een Europese aanbesteding de concessie voor de spoorlijn Zwolle-Enschede verleend aan Syntus. Onderdeel van deze aanbesteding was het laten rijden van meer treinen in de spits. Bijzonderheid bij deze gunning was dat er vanaf 2017 op dit spoor – tussen Wierden en Enschede – zal worden gereden door zowel de NS als Syntus.

De NS maakt nu bezwaar tegen deze ‘samenloop op het hoofdrailnet’ en wil eerst garanties voor haar belangen afdwingen. De NS deed –samen met Arriva- destijds mee met de aanbesteding.

Het bezwaar van de NS zou mogelijk tot vertraging kunnen leiden bij de uitvoering van de aanbesteding.

donderdag 27 augustus 2015

Noord-Holland investeert komende vijf jaar in beter openbaar vervoer

De provincie Noord-Holland wil het openbaar vervoer sneller, regelmatiger en stipter laten rijden, waardoor het een nog aantrekkelijker alternatief wordt voor reizigers. Gedeputeerde Staten stellen daarom voor om € 27,5 miljoen te investeren in diverse maatregelen die de snelheid en de betrouwbaarheid van de bussen verbeteren. Begin 2012 hebben Provinciale Staten de ‘Visie OV 2020’ vastgesteld. Met deze Visie streeft de provincie ernaar om het OV zo in te zetten dat het meer mensen op een betere manier bedient. Uitvoering van deze visie vindt plaats door middel van het subsidiëren van doorstromingsmaatregelen op onder andere het gemeentelijke wegennet. De gesubsidieerde projecten zijn gericht op het verbeteren van de kwaliteit van het openbaar vervoer voor de reizigers en op toename van de efficiency ervan.

Gedeputeerde Staten hebben in nauwe samenwerking met gemeenten een lijst opgesteld van 35 projecten die voor subsidie in aanmerking kunnen komen. Deze projecten zullen komende tijd door de betreffende gemeenten verder uitgewerkt worden zodat ze binnen de vastgestelde termijnen en voorwaarden gerealiseerd worden. Ook zullen afspraken gemaakt worden met de vervoerbedrijven in Noord-Holland (voor de gehele provincie is dat nu Connexxion) over de wijze waarop behaalde efficiencyvoordelen zullen worden (her-)ingezet.

Het gaat in het ‘Uitvoeringsprogramma doorstroming OV 2015-2020’ om circa 35 knelpunten verspreid door Noord-Holland die opgelost kunnen worden door maatregelen zoals voorsoorteerstroken, vrije busbanen, verbeteren van de bereikbaarheid van de bushaltes en optimaliseren van verkeerslichten. Gedeputeerde Staten stellen voor hier € 27,5 miljoen in te investeren. Naar verwachting nemen Provinciale Staten in het najaar een beslissing over dit voorstel.

Beste iPhone-apps voor treinreizigers met een vast traject

Als je met de trein naar het werk of je studie gaat, reis je vaak over exact hetzelfde traject. Hierdoor worden veel algemene reis-apps overbodig, maar kun je met andere OV-apps juist je voordeel doen. In deze gids zetten we vijf apps op een rijtje die van pas komen voor de reiziger die iedere dag dezelfde trein pakt. Reis je wat minder regelmatig met de trein, dan kun je beter een kijkje nemen bij onze applijst met algemene trein-apps. Deze apps zijn meer gericht op het plannen van je reis en niet op vaste trajecten.

woensdag 26 augustus 2015

Toekomst mobiel bereik in spoortunnel Delft onzeker

Een half jaar na de opening van de nieuwe spoortunnel bij station Delft blijft onzeker wanneer het mogelijk wordt om het mobiele bereik van reizigers te verbeteren. Al sinds de opening van de tunnel, eind februari, klagen reizigers dat zij niet kunnen bellen en internetten op de perrons van station Delft en tijdens treinritten door de tunnel.


Rover teleurgesteld over uitstel werkzaamheden Assen

Rover betreurt het heel erg dat ProRail heeft besloten de aanpak van het spoor rond het station Assen met een jaar uit te stellen. Niet alleen loopt de bouw van het nieuwe station in Assen mogelijk ernstige vertraging op, met grote overlast voor de reizigers, maar het kan ook gevolgen hebben voor Groningen. De aanpak van het spoor rond station Assen wordt een jaar uitgesteld. ProRail heeft de voor augustus 2016 gemaakte afspraken afgezegd. Volgens ProRail zijn de gevolgen te overzien. Rover is het daar niet mee eens.

dinsdag 25 augustus 2015

Eerste stap betere spoorverbinding Maastricht - Aken

Aken en Maastricht; hemelsbreed liggen deze steden niet ver bij elkaar vandaan. Toch is het met de trein nog een hele onderneming om er te komen. Dat kan en moet anders, vinden het Rijk en de provincie Limburg. In opdracht van deze partijen zet ProRail nu de eerste stappen om de doorstroming en het comfort op deze grensoverschrijdende verbinding te verbeteren.

Zaterdag is begonnen met het vernieuwen van grote delen van het spoor tussen Heerlen en Herzogenrath. Negen dagen lang wordt er 24 uur per dag doorgewerkt en worden spoorstaven, dwarsliggers en spoorstenen (ballast) vervangen.

De volgende stap is dat het baanvak tussen Landgraaf  en Herzogenrath zal worden geëlektrificeerd. Hiervoor wordt op dit moment gewerkt aan het technisch ontwerp en de aanbesteding en de uitvoering zal uiterlijk eind 2017 gereed zijn. Zodra ook de werkzaamheden aan Duitse kant zijn afgerond, komt er vanaf de dienstregeling in 2018 een rechtstreekse treinverbinding van Maastricht via Heerlen naar Aken. Daarmee wordt een eerste invulling gegeven aan de grotere ambities van het Rijk en de provincie Limburg het grensoverschrijdend vervoer te verbeteren en daarmee de reizigers meer comfort te bieden en om grensoverschrijdende economische samenwerking te bevorderen. Gedeputeerde Patrick Van der Broeck (Infra en Rail): ‘Goede, grensoverschrijdende spoorverbindingen zijn belangrijk voor een goed leef- en vestigingsklimaat. Ze komen de kwaliteit van wonen en leven ten goede en stimuleren de economie.’

In verband met het vernieuwen van het spoor is er vanaf zaterdag 22 augustus 9 dagen lang geen treinverkeer mogelijk tussen Heerlen en Herzogenrath. Ook rijden er zaterdag 22 en zondag 23 augustus geen treinen tussen Heerlen en Kerkrade Centrum.

maandag 24 augustus 2015

Kort je fiets parkeren

Wie even wil shoppen in de stationshal kan nu dichtbij zijn fiets neerzetten en hoeft niet meer naar de ondergrondse stalling. Wethouder Lennart Harpe en fietscoach Tayfun Kisabasak hebben het kortparkeervak geopend.

Het kortparkeervak voor fietsen is een idee van de fietscoaches, die fietsers dagelijks de weg wijzen naar de ondergrondse en bovengrondse fietsenstallingen bij het station. Ze hebben gemerkt dat er behoefte is aan een plek om de fiets kort neer te zetten op het stationsplein, bijvoorbeeld om even iets te kopen bij één van de winkels in de stationshal. Dat is handiger dan de fiets helemaal in de ondergrondse stalling te parkeren.

Het kortparkeervak is vlakbij de ingang van de stationshal aan de kant van het Bolwerk. Er staat een bord dat de maximale parkeertijd van 30 minuten aangeeft. Het kortparkeervak is een proef van de gemeente.

donderdag 20 augustus 2015

NS gaat e-mail sturen naar mensen die vergeten uit te checken

Mensen die na een treinreis vergeten uit te checken, kunnen straks per mail een waarschuwing krijgen. Daarna kunnen ze naar een kaartautomaat op een station gaan om geld terug te krijgen.  De NS wil daar een proef mee houden, NS Extra, en zoekt 10.000 vrijwilligers. De proef is bedoeld voor mensen met een persoonlijke chipkaart en geldt alleen voor reizen met NS. Deelnemers kunnen een extraatje krijgen als ze ''een bepaald aantal kilometers in een bepaalde periode'' afleggen.

Antieke seinpost uit Elst krijgt nieuwe plek bij Spoorwegmuseum

Op 20 augustus wordt bij Het Spoorwegmuseum een antieke blokpost van de fundering gelicht en verplaatst. ‘Blokpost Arnhemschestraat’, een houten seinhuisje dat van 1910 tot 1980 bij Elst dienst heeft gedaan, krijgt een nieuwe plek op het museumterrein. Het huisje komt nu bij de collectie seinwezen op het buitenterrein te staan, wat beter aansluit bijj de functie die het gebouwtje heeft vervuld: het bedienen van seinen en overwegbomen. Het takelwerk wordt uitgevoerd door de firma Mammoet. 

 Tijdens de grote verbouwing van Het Spoorwegmuseum in 2005 is de blokpost ongemoeid gelaten. Het gevolg is dat de functie van het gebouwtje voor de bezoekers van het museum niet helemaal duidelijk was. Reden voor het museum om de blokpost een nieuwe plek te geven. Het huisje komt nu dichtbij een aantal spoorse zaken te staan die relevant zijn voor de functie die het gebouwtje heeft vervuld: het seinhuis, seinen, een overwegboom, de rolbarelen en een kloktoestel. Dit kloktoestel kan vanaf het grote seinhuis op het terrein worden bediend en was bedoeld om de overwegwachter van een blokpost te waarschuwen voor de komst van een trein. Op de nieuwe plek krijgt het gebouwtje een opknapbeurt en wordt het ingericht zoals het er in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw heeft uitgezien. Hijs- en transportbedrijf Mammoet hijst met een grote hijskraan het huisje op een trailer. De hijskraan wordt vervolgens naar de nieuwe locatie verplaatst zodat deze, als het transport is gearriveerd, de blokpost op de nieuwe fundering kan plaatsen.

Op 6 juni 1910 kwam in Elst de gloednieuwe blokpost ‘Arnhemschestraat’ in gebruik langs de spoorlijn tussen Nijmegen en Arnhem. In de wachtpost stond een bloktoestel waarmee de wachter de seinen langs het spoor kon bedienen. Deze seinen waren bedoeld om de machinist te laten weten of de baan al dan niet veilig was. Daarnaast konden de overwegbomen vanuit de post naar boven en beneden worden gedraaid. Tot 1918 konden reizigers in het gebouwtje ook een kaartje kopen.

De post werd tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar getroffen, maar heeft na een fikse opknapbeurt uiteindelijk dienst gedaan tot 1980. In de jaren 80 viel het doek voor bijna alle klassieke seinhuizen en -posten in Nederland. Met de automatisering van de seinen werden ze overbodig en grotendeels gesloopt. Dat de blokpost Arnhemsestraat gespaard bleef, is te danken aan een aannemer uit Ubbergen die het karakteristieke gebouwtje van de slopershamer wilde redden. De blokpost heeft jarenlang dienst gedaan als tuinhuisje in zijn achtertuin. Begin jaren 90 is het seinhuisje definitief naar Het Spoorwegmuseum verhuisd.

woensdag 19 augustus 2015

Kritiek op schrappen van sprinters tijdens SAIL

Stoptreinreizigers tussen Rotterdam en Gouda en tussen Nijmegen en Wijchen zijn de dupe van het evenement SAIL: wegens personeel- en materieelgebrek kiest NS ervoor de sprinterdiensten op deze plekken te halveren om rond Amsterdam voldoende capaciteit te kunnen bieden. Rover wil van NS weten of er een andere oplossing mogelijk is.

Woensdag 19 tot en met vrijdag 21 augustus halveren de sprinterdiensten tussen Rotterdam – Gouda v.v. en Nijmegen – Wijchen v.v. tot één trein per half uur om vervoer naar SAIL mogelijk te maken. Volgens NS is dit noodzakelijk wegens tekorten in de beschikbaarheid van materieel en personeel. Rover vindt het onacceptabel. “Met de jaardienstregeling zet NS een belofte neer. Reizigers moeten erop kunnen rekenen dat NS zich, behoudens overmacht, aan die belofte houdt”, stelt de reizigersvereniging.


dinsdag 18 augustus 2015

Zwolse binnenstad is nu nog beter bereikbaar met bus

Vanaf 16 augustus 2015 heeft Zwolle een nieuwe centrumhalte, Katwolderplein/Centrum. Het centrum van Zwolle is via deze nieuwe halte en vrijliggende busbanen aan de Pannekoekendijk weer goed bereikbaar met de bus. Via de nieuwe Rodetorenbrug zijn reizigers zo in de binnenstad van Zwolle.

De werkzaamheden aan de westkant van het centrum zijn afgelopen en daarmee is ook een eind gekomen aan de langdurige omleiding. Van een aantal buslijnen is de route definitief gewijzigd ten opzichte van de route vóór de omleiding en rijden sommige lijnen niet meer via de halte aan de Eekwal. In plaats van via de Eekwal, rijden nu veel buslijnen vanuit het NS-station een nieuwe route via de Burgemeester van Roijensingel, Harm Smeengekade en Pannekoekendijk. Via 9292.nl is de actuele reisinformatie op te zoeken.

Om aandacht te geven aan de nieuwe halte werden namens de provincie en vervoerders Syntus en Regio IJsselmond maandagochtend flyers uitgedeeld waarop alle routewijzigingen staan. Met deze flyer kregen reizigers een gratis kopje koffie of thee aangeboden door Brasserie Hofvlietvilla en Grand Café Las Rosas. Beide horecagelegenheden liggen dichtbij de nieuwe centrumhalte.

Proef: Kinderen reizen gratis mee met de bus

Kinderen reizen met ingang van zondag 16 augustus gratis mee in de bussen van Syntus Overijssel, OV Regio IJsselmond en Arriva Achterhoek Rivierenland. Het NS Kids Vrij abonnement is vanaf die datum ook geldig in de bus. Het gaat om een proef om te kijken of het openbaar vervoer aantrekkelijker kan worden gemaakt. Het zijn de eerste regio’s in Nederland waar het gratis Kids Vrij treinabonnement niet alleen in de trein van alle vervoerders, maar ook in de bus kan worden gebruikt.

Met het Kids Vrij abonnement kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar gratis meereizen met volwassenen. Het is te gebruiken op alle dagen van de week, zowel in de spits- als in de daluren.

De proef loopt tot en met december 2016 en wordt gehouden op alle buslijnen van Syntus Overijssel (West Overijssel), OV regio IJsselmond (Noordwest-Overijssel en Flevoland, uitgezonderd Almere en Lelystad) en Arriva Achterhoek Rivierenland behalve op de lijnen 27, 29 en 42/85.

Gebruikers kunnen het abonnement aanvragen op hun OV-chipkaart, via www.ns.nl/kidsvrij. Heeft een kind nog geen persoonlijke OV-chipkaart? Dan kan deze hier ook meteen worden besteld. Met de OV-chipkaart kunnen kinderen inchecken in de treinen en bussen. Omdat de apparatuur in de bussen van OV regio IJsselmond het Kids Vrij abonnement nog niet herkent, kunnen de kinderen hier hun OV-chipkaart tonen aan de chauffeur. Een volwassene mag drie kinderen met een Kids Vrij abonnement meenemen.

maandag 17 augustus 2015

Uitdagende jaren voor NS

Het eerste halfjaar van 2015 kwam 91,6 procent van de treinreizigers op tijd aan. Enkele grote externe ICT- en stroomstoringen rond Utrecht en Amsterdam hadden veel gevolgen voor treinreizigers. Niet alleen operationeel was het een roerig halfjaar, intern onderzoek bracht ernstige onregelmatigheden bij de aanbesteding in Limburg aan het licht. De CEO en de voorzitter van de Raad van Commissarissen zijn vertrokken.

Financieel ging het beter. NS realiseerde over het eerste halfjaar van 2015 een omzet van 2.369 miljoen euro, 16 procent meer dan in 2014. Deze stijging werd met name veroorzaakt door de Scotrail-concessie die per 1 april 2015 is ingegaan en door een hogere omzet bij Abellio Greater Anglia.

De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op 56 miljoen ten opzichte van een netto winst van 133 miljoen in de vergelijkbare periode in 2014. Deze daling werd hoofdzakelijk veroorzaakt door verantwoording van enkele incidentele baten in 2014, waaronder de overeenkomst met AnsaldoBreda en de vrijval van voorzieningen.

De komende jaren worden uitdagend voor NS. Noodzakelijke verdere verbetering van de operationele performance leggen druk op de financiële resultaten. Mede gelet op de noodzakelijke investeringen in materieel zal NS dan ook onverminderd op de kosten moeten letten en door moeten gaan met het ingezette resultaatsverbeteringsprogramma.

Eerste half jaar van 2015 in vogelvlucht:
•Gastvrijheid; de klanttevredenheid over het eerste half jaar was met 75,0% een half procentpunt lager dan over eerste halfjaar van 2014 (75,5%) door meer storingen in het eerste kwartaal waar reizigers hinder van ondervonden.

•Reizigerspunctualiteit; 91,6% van de reizigers kwam het eerste halfjaar op tijd aan met een maximale vertraging van vijf minuten, waarbij ze hun aansluitingen haalden en hun trein reed. Over het eerste halfjaar van 2014 was deze zogeheten ‘reizigerspunctualiteit’ nog 93,3%. De lagere score hangt samen met onder meer het feit dat we in vergelijking tot 2014 dit eerste halfjaar enkele grote externe verstoringen zagen en meer uitval van treinen.

•Vervoerscapaciteit; vanwege behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart en de verwachte reizigersgroei zijn op korte termijn extra Sprinters nodig. NS tekende daarom in april een contract met Stadler voor de levering van 58 extra Sprinters (contractwaarde ca. euro 280 mln.). Vanaf december 2016 gaan ze rijden op diverse plekken in het land.

•Drempelloos reizen; vanwege de grote populariteit van OV-fiets komen er de komende drie jaar 3.000 extra OV-fietsen bij. Met het nieuwe KidsVrij-abonnement reizen kinderen (4 t/m 11 jaar) sinds 1 april gratis en onbeperkt met een volwassene mee. Op station Amsterdam Centraal werd de derde OV-servicewinkel geopend samen met het GVB.

•Reisinformatie; de NS Reisplanner Xtra-app toont sinds kort ook actuele reisinformatie van bus, tram en metro. Zo kunnen reizigers hun reis van deur tot deur plannen en zien hoe laat hun overstap op het stads- en streekvervoer is.

•Europa en grensoverschrijdend vervoer; internationaal kunnen reizigers naar België en Frankrijk sinds enkele maanden reizen met een e-ticket op hun smartphone. 88% van de reizigers van NS International, gaf een 7 of hoger voor de dienstverlening. In Schotland ging per 1 april de door NS-dochter Abellio gewonnen ScotRail-concessie van start. Ook heeft Abellio de concessie gewonnen om vanaf december 2018 twee lijnen van de Rhein-Ruhr-Express in Duitsland te gaan exploiteren.

•Stationsvernieuwing gaat volop door; het nieuwe station Delft, dat in samenwerking met ProRail werd gerealiseerd, is dit voorjaar officieel geopend. In Zwolle ging eind juni, eveneens in samenwerking met ProRail, de nieuwe reizigerstunnel na een flinke verbouwing open. Op Amsterdam Centraal werden de IJ-hal en de IJ-passage in gebruik genomen. Op steeds meer stations neemt NS verder de OV-chippoortjes in gebruik. Na het eerste halfjaar van 2015 staat de teller nu op 48 stations waar de poortjes in gebruik zijn.

•Overig; begin juni kwamen NS en de vakbonden tot afspraken over een nieuwe cao voor de komende 29 maanden. Verder troffen NS, de overheid, de politie en de vakbonden gezamenlijk extra maatregelen om agressie in het OV terug te dringen naar aanleiding van enkele heftige incidenten. Zo zijn er inmiddels gebiedsagenten gekomen op 20 stations en komen er extra camera’s.

Vanaf november inchecken via poortjes Amersfoort Centaal

Om zwartrijden tegen te gaan, heeft de NS nieuwe OV-chipkaartpoortjes geplaatst op station Amersfoort Centraal. Vanaf half november vervangen de poortjes de huidige in- en uitcheckpalen. Tot die tijd moeten reizigers in- en uitchecken bij de bestaande palen van NS en Connexxion.

Als de OV-chipkaartpoortjes in gebruik zijn, blijft het mogelijk om de stationspassage te gebruiken om van de noord- naar de zuidkant van het station te komen en andersom. Bewoners rond het station worden in het najaar door NS per post benaderd voor (gratis) passagepassen. Voor bedrijven in de stationsomgeving, werknemers op het station en bezoekers van restaurant ‘Perron 4/5 volgens Tollius’ zorgt NS voor maatwerkoplossingen.

Wie geen recht heeft op een passagepas kan op verschillende manieren de stationpassage blijven gebruiken. Dit kan door het gratis passagerecht op de OV-chipkaart te laden, door een OV-chipkaart waar minimaal 20 euro saldo op staat te gebruiken, of met een OV-chipkaart met daarop 10 euro saldo plus een NS-product (een NS-abonnement, Reizen op Saldo of een NS-Business Card). Wie binnen een uur in- en uitcheckt betaalt niets.

De poortjes gaan niet allemaal tegelijk dicht; het laatste poortje sluit pas  in het eerste kwartaal van 2016.

vrijdag 14 augustus 2015

Bustrekkers openen nieuwe busbaan Wageningen Campus

De nieuwe busbaan op de Wageningen Campus is vandaag officieel in gebruik genomen. Michiel Uitdehaag, locoburgemeester van Wageningen en vertegenwoordigers van Wageningen UR, provincie en Syntus trokken als openingshandeling een Syntusbus over een stukje busbaan. Dit gebeurde tijdens de campusgames van de Algemene Introductie Dagen. Na de opening meten studenten hun krachten met die van de bus.

De nieuwe busbaan zorgt voor een betere bereikbaarheid van de Wageningen Campus vanaf treinstation Ede-Wageningen. Vanaf 24 augustus 2015 rijdt de Valleilijn ook over de campus van de Wageningen UR. Hiermee verandert de dienstregeling op de Valleilijn. Ga voor de wijzigingen naar www.syntusgelderland.nl/valleilijn.

Scholieren stappen op de e-bike

De elektrische fiets scoort goed onder scholieren. De e-bike is in aanschaf best duur. Toch kan het een prima alternatief zijn voor bus of trein. Steeds meer scholieren trappen licht. Ze laten de bus of de trein links liggen. Hun ouders investeren in een elektrische fiets. Zo kunnen de jongeren vrij makkelijk afstanden van zo’n 30 kilometer overbruggen, blijkt uit een inventarisatie van het Nederlands Dagblad. Een e-bike is niet goedkoop. Maar wie normaal met het openbaar vervoer zou gaan, kan een elektrische fiets binnen 2 jaar terugverdienen. Zo kost een onbeperkt bus-abonnement ‘Arriva Altijd Vrij’ voor reizigers van 12 tot en met 18 jaar in de provincie Friesland 1.050 euro per jaar

Het publiek van de elektrische fiets wordt inderdaad steeds jonger”, zegt Martijn van Es van de Fietsersbond. “Het had altijd dat imago van de fiets met hulpmotor. Maar dat is er wel vanaf.” Vooral in Zeeland, Friesland en delen van Drenthe is de e-bike voor scholieren steeds meer een vervanging aan het worden voor het openbaar vervoer, stelt Van Es.

donderdag 13 augustus 2015

Interventie ACM leidt tot busvervoer tijdens spoorwerkzaamheden Arnhem-Didam

Arriva en Connexxion hebben bij ACM een klacht ingediend tegen ProRail. Als gevolg van halverwege augustus 2015 geplande werkzaamheden op het spoortraject Arnhem-Didam zouden zij tijdelijk geen reizigers kunnen vervoeren, ook omdat vervangend vervoer per bus niet mogelijk zou zijn. Zij vroegen om interventie van ACM om met ProRail en de gemeente Arnhem tot een oplossing te komen voor het vervoersprobleem en om een oordeel te geven over de handelwijze van ProRail. Zij meenden door ProRail oneerlijk te zijn behandeld en stellen dat vervangend vervoer per bus leidt tot extra kosten die hen benadelen in de bedrijfsvoering. ACM oordeelt met dit besluit dat ProRail de regels correct heeft toegepast.

ACM stelt vast dat na haar tussenkomst een gemeenschappelijk gedragen oplossing is bereikt voor vervangend vervoer tijdens een 16-daagse buitendienststelling van het spoortraject Arnhem-Didam. De reizigers kunnen in die periode gebruik maken van vervangend vervoer per bus. Omdat de kern van het probleem hiermee is opgelost wijst ACM de klacht van Arriva en Connexxion tegen ProRail af. 

woensdag 12 augustus 2015

Verwarring door OV-chippalen station Zutphen

Station Zutphen blinkt al niet uit als duidelijk overstapstation door de bekende wirwar aan OV-chippalen. Dit wordt er niet beter op doordat Syntus nu de kleur rood gebruikt op de chippaal: de huisstijlkleur van Arriva. Daarbij veroorzaken de trage chippalen lange wachtrijen. De consumentenorganisaties in het ROCOV Gelderland vragen de vervoerders om verbeteringen.

Recent ontving het ROCOV Gelderland klachten over in- en uitchecken op het station Zutphen. Reizigers raken in de war en gebruiken de verkeerde OV-chippaal. Het snel overstappen tussen Arriva, NS en Syntus vereist al de nodige aandacht, daarbij hebben de paaltjes van Arriva en Syntus dezelfde vorm en gebruiken dezelfde kleur rood. Wie van bovenaf de paaltjes bekijkt, zal niet snel het logo van Syntus kunnen ontdekken. “Een gehaaste reiziger, zeker als de stationshal donker is, checkt gemakkelijk in of uit bij het verkeerde paaltje”, stelt het ROCOV in een advies aan de vervoerders.

dinsdag 11 augustus 2015

Te weinig chauffeurs in vakantie bij Breng, bus komt niet

Bij vervoersmaatschappij Breng vallen de laatste tijd steeds meer bussen uit. Reizigers in de regio Arnhem-Nijmegen staan soms voor niks bij de bushalte of moeten lang wachten. Door de vakantieplanning zijn er te weinig chauffeurs om op alle lijnen te rijden.

maandag 10 augustus 2015

Stadsdeel Amsterdam past fietspad Marnixstraat aan

Aanstaande woensdag, 12 augustus, verhoogt Stadsdeel Centrum het fietspad op de Marnixstraat waar de afgelopen tijd veel (brom)fietsers zijn gevallen. Vrijdag 7 augustus is de rand door het stadsdeel rood-wit geverfd, om weggebruikers in de tussentijd zo goed mogelijk te kunnen waarschuwen voor de opstaande rand. Eerder deze week zijn waarschuwingsborden geplaatst, reclameborden weggehaald en is de verlichting verbeterd.

vrijdag 7 augustus 2015

The Guardian roemt fietsbeleid gemeente Groningen

De Britse kwaliteitskrant The Guardian besteedde op woensdag 29 juli op zijn website uitgebreid aandacht aan het fietsbeleid van onze gemeente. De krant schrijft vol verwondering over de stad waar liefst “61 procent van alle verkeersbewegingen per fiets plaatsvindt” en waar plannen zijn voor verkeerslichten met regensensoren en verwarmde fietspaden. “This might sound like science fiction to you, but in Groningen it will soon be everyday reality”, zo schrijft de krant.

De krant zou verwachten dat het gemeentebestuur tevreden is met de statistieken. “Maar er zitten alweer nieuwe plannen in de pijplijn om fietsen zelfs nog meer te stimuleren.” In het artikel komt onder meer wethouder Paul de Rook aan het woord. “De fiets is de nummer 1-manier van vervoer in het centrum van Groningen. Maar we moeten moeite doen om dat zo te houden, omdat ons inwonertal groeit en de publieke ruimte flink onder druk staat. We willen dat fietsen echt onderdeel wordt van de lokale trots.”

The Guardian ziet in het verkeerscirculatieplan uit de jaren ’70 de basis van het huidige geslaagde fietsbeleid. Dit destijds omstreden plan van oud-wethouder Max van den Berg perkte het autoverkeer in de stad fors in. De krant citeert ook Jacques Wallage, zijn opvolger als wethouder. Hij zegt: “We waren onze tijd vooruit.”

De winkeliers dachten daar toen heel anders over, Wallage ontving bedreigingen. “Ik heb een lange carrière gehad in de politiek, ik was staatssecretaris met een politiek gevoelige portefeuille.” Maar de tijd van het verkeerscirculatieplan was “de enige periode dat ik politiebescherming nodig had.”

The Guardian zocht ook Max van den Berg op die het controversiële plan invoerde. “Onze visie was een kleurrijke en compacte stad.” Die levendigheid is gelukt. “Groningen trekt meer bezoekers dan eerder, zelfs van buiten de provincie en Duitsland. Ik woon zelf in het centrum en nu oogst ik wat ik ooit zaaide.”

Paul de Rook: “In de jaren zeventig werd het plan gezien als een anti-auto maatregel, nu zien we het als een pro-fietsmatregel.” Volgens The Guardian is het beleid zo succesvol dat voetgangers regelmatig aangereden worden door fietsers en de overlast van geparkeerde fietsen tot klachten leidt.

Het artikel stipt ook nog even het beleid aan om bussen in de nabije toekomst van de Grote Markt te weren. “Er is interessant genoeg nauwelijks debat over. Zelfs de winkeliers schijnen het een goed idee te vinden.”


donderdag 6 augustus 2015

NS-samenreiskorting nu vooraf beschikbaar voor heen- én terugreis

Wie in de NS-kaartautomaat samenreiskorting op de OV-chipkaart wil laden, kan dit voortaan volgens Rover meteen voor de heen- én terugreis doen. Hiermee is NS deels tegemoet gekomen aan de wens van Rover het gebruik van samenreiskorting te versimpelen; voor veel reizigers was het onduidelijk dat dit product voor de terugreis opnieuw bij de kaartautomaat opgehaald moest worden.

Sinds het afschaffen van het papieren treinkaartje is de samenreiskorting één van de onderwerpen waar de meeste klachten over binnenkomen bij Rover. Dit product wordt vooral gebruikt door incidentele reizigers en omdat deze reizigers niet zelden geen OV-chipkaart hebben, worden zij vaak onaangenaam verrast door de afwezigheid van een papieren kortingskaartje. Om van samenreiskorting gebruik te kunnen maken is een OV-chipkaart met minimaal €10 saldo vereist. Wie overstapt op een andere vervoerder, zal het saldo weer tot dit minimum moeten bijvullen. Dat de samenreiskorting na een onderbreking van meer dan 30 minuten vervalt en dus ook voor de terugreis opnieuw moet worden opgehaald, was voor veel reizigers een extra verrassing.

iPhone opladen door te fietsen

Je kunt de iPhone thuis, in de auto of op kantoor opladen, maar wat als je de batterij wil volladen op de fiets? Daar wil de nieuwe CydeKick op Kickstarter mee helpen. Door dit apparaat te bevestigen aan je wiel, heb je altijd een iPhone-oplader tijdens het fietsen tot je beschikking.

maandag 3 augustus 2015

Nieuwe zelfservice fietsenstalling Bilthoven

Zaterdag 1 augustus hebben NS en ProRail de eerste fietsenstalling geopend met het nieuwe 'zelfservice-concept'.  De fietsenstalling van station Bilthoven heeft een transparante entree en is volledig geautomatiseerd. De stalling is elke eerste 24 uur gratis.

De nieuwe zelfservice fietsenstalling heeft veel voordelen voor reizigers: de nieuwe entree is ergonomisch verbeterd, de stalling is elke 1e 24 uur gratis en heeft transparante deuren. Je krijgt  toegang tot de stalling met je betaalpas en betaalt bij het verlaten van de stalling. Stal je langer of vaker dan kan je met een abonnementspas voor 55 euro per jaar nog sneller en makkelijke de stalling in en uit. Daarnaast kun je in de stalling persoonlijk contact opnemen met een klantenservicemedewerker via een intercomverbinding, is er cameratoezicht en is er een noodknop voor spoedhulp. Ook voor OV-fiets kun je er terecht. De fietsenrekken hebben uitschuifgoten waardoor het ook boven makkelijk stallen is. Er is plek voor 470 fietsen.

De nieuwe zelfservice fietsenstalling toegang is uitgebreid getest door reizigers in een lab-opstelling en reizigers hebben bijgedragen aan het ontwerp. Met de nieuwe zelfservice fietsenstalling willen ProRail en NS een aantrekkelijke, veilige en beter benutte fietsenstalling bieden die zorgt dat reizigers tevreden zijn en het station goed bereikbaar en toegankelijk blijft.

Door de Maestro of V pay betaalpas in de toegangs- en betaalzuil te steken word deze geregistreerd en krijg je toegang. Bij vertrek uit de stalling met de fiets steekt je wederom de Maestro of V pay betaalpas in. Het systeem verwerkt de betaling automatisch tot een bedrag van € 50,- per keer. De stalling is open van de eerste tot en met de laatste trein.

Getuigenoproep belediging en bedreiging conductrice

In de trein op het traject van Amersfoort naar Hoofddorp is een conductrice tussen de stations Weesp en Diemen beledigd en bedreigd. De politie zoekt getuigen.

De trein vertrok rond 16.50 uur vanaf station Weesp. Tussen Weesp en Diemen wilde een conductrice het vervoersbewijs van een man controleren. Hij wilde zijn vervoersbewijs niet tonen en liep weg. De conductrice liet het er niet bij zitten en liep achter hem aan. De man begon haar uit te schelden, bedreigde haar en maakte een slaande beweging die de vrouw ontweek.

De conductrice waarschuwde de machinist die de trein stil zette op station Diemen. De deuren bleven onder het mom van een technische storing gesloten tot de politie arriveerde. Agenten hielden de 35-jarige man uit Weesp aan. Hij zit nog vast.

De politie roept getuigen die de beledigingen en bedreiging gehoord hebben op zich te melden. Mensen die iets van het voorval gezien hebben in de trein tussen station Weesp en Diemen wordt gevraagd zich te melden via 0900-8844.