woensdag 30 september 2015

Arriva vindt kritiek van eigen personeel op klantenservice onterecht

Vervoerder Arriva herkent zich niet in de kritiek van het personeel op de manier waarop het bedrijf klachten van reizigers afhandelt. Die kritiek kwam woensdagochtend naar buiten, in de vorm van een enquête die spoorwegvakbond VVMC onder haar leden had gehouden. Daaruit blijkt dat het treinpersoneel reizigers groot gelijk geeft, als die klagen over bijvoorbeeld overvolle treinen, vertragingen of problemen met de OV chipkaart.

'Seinen op groen' voor spoorlijn naar Eemshaven

De provincie Groningen steekt drie miljoen euro extra in het doortrekken van de spoorlijn van Roodeschool naar de Eemshaven. Met de extra bijdrage is de financiering van het plan rond en staan 'alle seinen op groen', zo meldt de provincie. De kosten voor het verlengen van de spoorlijn worden geraamd op een bedrag van ruim 25 miljoen euro. De provincie Groningen legt in totaal tien miljoen op tafel. Zeven miljoen komt van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Boosheid om schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

De gemeente Dordrecht is boos dat de NS vanaf 2017 de intercity tussen die stad en Breda wil schrappen. Dordrecht heeft een brandbrief gestuurd naar de Tweede Kamer en staatssecretaris Wilma Mansveld. De gemeente Breda en de provincie hebben de brief ook ondertekend, evenals de provincie Zuid-Holland en de regio Alblasserwaard/Vijfheerenlanden.

maandag 28 september 2015

Provincie, NS en Syntus om tafel voor optimale spoorverdeling

Gedeputeerde Staten van Overijssel en NS hebben afspraken gemaakt om in onderling overleg tot een optimale spoorverdeling tussen Wierden en Enschede te komen in het belang van de reiziger.  Dit hebben zij meegedeeld aan staatssecretaris Mansveld. Mochten de provincie Overijssel en NS samen niet tot een oplossing komen, dan zal de staatssecretaris een knoop doorhakken. Deze afspraken bieden voor de provincie en NS voldoende waarborgen op een goede spoorverdeling. Daarom trekt NS haar bezwaar in.

In juni 2015 hebben Gedeputeerde Staten van Overijssel de concessie voor de spoorlijn Zwolle-Enschede verleend aan Syntus. Door deze Europese aanbesteding gaan vanaf eind 2017, op het traject Wierden-Enschede, NS en Syntus het spoor samen delen. Onderdeel van deze aanbesteding was het laten rijden van meer treinen in de spits, een zogenaamde ‘uitbreiding van de samenloop’. Hiertegen had NS bezwaar gemaakt aangezien dit gevolgen kan hebben voor de dienstverlening aan reizigers op het hoofdrailnet. Met de gemaakte afspraken hebben de provincie en NS daar gezamenlijk meer duidelijkheid over gecreëerd. Met het intrekken van het bezwaar door NS is de gunning onherroepelijk geworden.

In de komende gesprekken beoordelen de provincie, NS en Syntus gezamenlijk wat de mogelijkheden en effecten zijn voor uitbreiding van het aantal treinen op het traject Wierden-Enschede. Hierbij wordt onder andere bekeken of de uitbreiding een substantiële kwaliteitsverbetering (reistijd, frequentie) voor de totale groep reizigers met zich meebrengt. Wat eventueel financiële consequenties zijn, en of de partijen niet belemmerd worden in het nakomen van hun concessie verplichtingen.

Mochten ondanks de constructieve overleggen de partijen niet tot een eensluidend oordeel komen, dan leggen de provincie en NS de uitkomsten voor aan de staatssecretaris. Deze zal een bemiddelende rol spelen of uiteindelijk een definitief oordeel vellen.

zaterdag 26 september 2015

Directe busverbinding Leidsche Rijn Centrum en Utrecht-stad

Met het vaststellen van het voorlopige ontwerp voor de HOV-baan in Leidsche Rijn, is door het college van b en w een belangrijke stap gezet naar een directe busverbinding tussen Leidsche Rijn (centrum) en Utrecht CS. Na het opstellen van het definitief ontwerp, start in 2016 de realisatie van de busbaan. In het voorjaar van 2017 wordt de busbaan opgeleverd.

De busbaan loopt door Leidsche Rijn Centrum en langs de Vleutensebaan richting de (gele) Hogeweidebrug en Utrecht CS. Bij het NS Station Utrecht Leidsche Rijn komt het busstation Leidsche Rijn Centrum. Het busstation biedt de reiziger in de toekomst een snelle overstap op zowel de trein als andere (regionale) buslijnen.

Bij de planvorming is met diverse deskundigen gekeken naar de verkeersveiligheid op en rond de toekomstige busbaan. Ook andere belanghebbenden zoals omwonenden, ondernemersvereniging, scholen en de Fietsersbond hebben meegedacht. Op basis van recente ervaringen zijn bovendien verschillende opties onderzocht met speciale aandacht voor de veiligheid van fietsers en voetgangers.

HOV is snel, comfortabel en betrouwbaar busvervoer met goede overstapvoorzieningen voor fiets, auto en trein. HOV is een aantrekkelijk alternatief voor het gebruik van de auto met betere doorstroming (gezonde lucht) en meer verkeersveiligheid voor andere weggebruikers.

Tijdens de publieksdag van de gemeente Utrecht op 31 oktober in het informatiecentrum, aan de Verlengde Hogeweidebaan 1, kunnen geïnteresseerden het voorlopig ontwerp van de HOV busbaan inzien.

De busbaan maakt onderdeel uit van de definitieve hoofdinfrastructuur in Leidsche Rijn Centrum. Eind 2019 heeft Utrecht een nieuw, hoogwaardig ov-netwerk met vrije bus- en trambanen waarmee reizigers snel en comfortabel door Utrecht kunnen reizen.

donderdag 24 september 2015

Treinen vernield; politie zoekt getuigen

Op woensdagavond 23 september werden twee treinen vernield bij het station, nadat vermoedelijk onbekende voorwerpen tegen de treinen waren gegooid. Rond 21.30 uur kwam een melding van vernieling van een trein op het station. Agenten gingen erheen en bekeken de situatie. Een getuige, die in een trein richting Diemen zat, hoorde plotseling een knal toen de trein stilstond, waarna het raam versplinterde. De politie deed onderzoek en vermoedelijk is er met, vooralsnog onbekende, voorwerpen naar de trein gegooid. Uit onderzoek bleek dat ook een tweede trein geraakt was. Niemand raakte gewond, maar de politie neemt de zaak zeer serieus en is op zoek naar de verdachten.

Een getuige vertelde tegen een conductrice dat hij twee jongens had zien lopen met capuchons op in de omgeving van het station. Mogelijk hebben deze jongens iets te maken met de vernielingen. De politie wil graag spreken met deze en andere getuigen.

Zat u in één van de vernielde treinen, of was u aanwezig in de buurt van het station in Weesp en heeft u iets gezien of gehoord dat kan helpen bij het oplossen van deze zaak, belt u dan met de politie op 0900-8844. Beschikt u over bruikbare informatie, maar meldt u dat liever anoniem, dan kan dat via Meld Misdaad Anoniem op telefoonnummer 0800-7000.

Provincie steekt geld in busstation Alkmaar

Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Noord-Holland willen de gemeente Alkmaar 1,4 miljoen euro subsidie geven voor het nieuwe busstation. Met het nieuwe busstation komt er een einde aan de huidige onoverzichtelijke en onveilige situatie, zowel voor de reiziger als de bus. Het busstation wordt compact, overzichtelijk en hierdoor veiliger voor alle gebruikers. Door een efficiënter gebruik van het busstation wordt bovendien de bereikbaarheid en aansluiting tussen bus, trein, taxi, fiets en auto zowel richting de binnenstad als de regio verbeterd. 

Het busstation maakt onderdeel uit van het project Vernieuwing stationsgebied Alkmaar. De gemeente Alkmaar heeft daarom, vooruitlopend op de besluitvorming door Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten, het project samen met de herinrichting van het stationsplein aanbesteed en uitgevoerd. De verwachting is dat het geheel oktober a.s. zal worden opgeleverd.

Het subsidiebedrag komt beschikbaar door een herverdeling van het gereserveerde budget voor het project Bereikbaarheid Kust. In dit project is niet het volledig gereserveerde budget gebruikt, waardoor het mogelijk is om het resterende bedrag over te hevelen naar het project busstation Alkmaar. De subsidie dekt ongeveer 94% van de kosten. De overige kosten worden door de gemeente Alkmaar betaald.

dinsdag 22 september 2015

Regio bundelt kracht voor gesprek met staatssecretaris

Gelderland stuurt namens de provincie Overijssel, gemeenten Arnhem en Nijmegen en de regionale vervoerders een pittige brief naar staatssecretaris Mansveld. De brief is een reactie op de berichten dat er geen geld naar de regio komt voor lange-termijn-investeringen in het regionale spoor.

Het plan van de staatssecretaris om nu alleen te investeren in NS-lijnen leidt tot grote verontwaardiging in bestuurlijk Gelderland, bij vervoerders en ook bij andere provincies.  Uit de regio Achterhoek en Vallei en van diverse lokale bestuurders komt daarom grote sympathie en steun voor de houding van de gedeputeerde. Aanstaande donderdag wordt tijdens de landelijke spoortafel gesproken over de toekomst van het regionale spoor.

Op Prinsjesdag werd bekend dat er fors minder geld is voor lange-termijn-investeringen voor het Gelders spoor. Het geld dat er is (€ 167 miljoen euro) gaat naar spoorlijnen waar NS op rijdt. Donderdag treffen de gedeputeerden van vijf regio’s, vervoerders, reizigersvereningen, ProRail en de staatssecreatris elkaar tijdens een overleg. Gedeputeerde Conny Bieze wil donderdag dat de staatssecretaris niet alleen vertelt wat ze van plan is, maar dat ze ook luistert naar de regio’s: ‘We praten over de toekomst van het regionale spoor. Kern van de lange termijnagenda is vervoer van deur naar deur. Daar horen ook onze deuren bij!’

Duizenden scholieren, studenten en forensen maken dagelijks hun reis vanuit de Achterhoek, regio FoodValley, Arnhem en Nijmegen naar studie, werk en school. Ze stappen daarbij vaak over op het hoofdspoor waar NS op rijdt. De regio FoodValley is een internationale kennisregio en de banenmotor van Nederland. Nu blijkt dat de staatssecretaris zelfs hierin niet wil investeren in de noodzakelijke kwartierdienst. Op vier van de vijf lijnen in Gelderland rijden dieseltreinen. Elektrificatie van het spoor, bijvoorbeeld op de lijn Arnhem-Winterswijk en daarmee een kans voor schoner, sneller en beter openbaar is gepasseerd station als de plannen van het rijk doorgaan. ‘Op deze manier ontstaan er A- en B-reizigers,’ aldus gedeputeerde Bieze.

NMBS maakt dienstregeling beschikbaar via Google Maps

Treingebruikers kunnen voortaan de NMBS-dienstregeling via Google Maps raadplegen. Eerder kon dat al voor de dienstregelingen van De Lijn en de MIVB. "Dit is een ideale aanvulling op onze website", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. "Het is een eerste, belangrijke, stap, maar ik ga nu nog niet vooruitlopen op de verdere plannen", gaat Crols verder. "We doen dit omdat het in het voordeel is van onze reizigers. Samen met onze website en app vormt dit nu een complementair aanbod."

Gelderland woedend: Mansveld veegt verbetering Gelders spoor van tafel

Op Prinsjesdag werd bekend dat er fors minder geld is voor lange termijninvesteringen voor het Gelders spoor. Het geld dat er is (€ 167 miljoen euro) gaat naar spoorlijnen waar NS op rijdt. Gedeputeerde Conny Bieze reageerde furieus op het voorstel: 'We hebben anderhalf jaar gepraat. We hebben concrete plannen op tafel gelegd, uitvoerbaar en broodnodig. En nu blijkt er geen cent naar de toekomst van het regionaal spoor te gaan. Het geld dat er is, gaat naar lijnen van NS. De staatssecretaris meet met twee maten. Zo ontstaan A- en B-reizigers.'

'Dat er minder geld is, dat beseffen we allemaal. Maar dat het geld nu alleen naar NS-lijnen gaat en geen cent naar de toekomst van het regionaal spoor, dat accepteren we niet. Dan staan we letterlijk stil,' aldus gedeputeerde Bieze. De gedeputeerde stuurt Mansveld een stevige brief waarin ze haar standpunt uiteenzet. Volgende week is er een overleg tussen provincie, vervoerders en het Rijk. De staatssecretaris krijgt dan een zeer strijdbare gedeputeerde tegenover zich. Bieze: 'Ik verwacht dat dit geen eindbod is maar een voorstel dat open op tafel ligt.'

Duizenden scholieren, studenten en forensen maken dagelijks hun reis vanuit de Achterhoek, regio FoodValley, Arnhem en Nijmegen naar studie, werk en school. Ze stappen daarbij vaak over op het hoofdspoor waar NS rijdt en vormen zo een constante stroom van reizigers. FoodValley is een internationale kennisregio en de banenmotor van Nederland. Nu blijkt dat de staatssecretaris zelfs hierin niet wil investeren in de noodzakelijke kwartierdienst.

Noch wil ze investeren in de veelgeplaagde spoorlijn Arnhem-Winterswijk. Het aantal reizigers groeide hier de afgelopen jaren zo explosief dat de treinen nu overvol zijn en reizigers letterlijk in de kou blijven staan op het perron. Op een deel van dit traject wordt de komende vier jaar nog gewerkt, na deze vier jaar is er geen geld gereserveerd voor noodzakelijke maatregelen op de rest van het traject. Conny Bieze: 'De staatssecretaris moet het regionaal spoor zien als een nationaal belang en daarnaar handelen!'

maandag 21 september 2015

Geen onderhoud aan regionaal spoor: 'Reiziger in de regio is de dupe'

Vervoersbedrijf Arriva is verbijsterd dat het Rijk geen geld opzij zet voor onderhoud aan regionaal spoor.  Uit de begroting van het ministerie van Infrastructuur blijkt dat er tussen 2018 en 2028 alleen geld is ingeboekt voor het hoofdnet, waar de NS op rijdt.  Volgens woordvoerder Roos Zevenboom van Arriva kwam het als een complete verassing.

Geen treinen tussen Hoorn en Heerhugowaard

Op zaterdag 26 en zondag 27 september is gedurende specifieke werkzaamheden tijdelijk geen treinverkeer mogelijk tussen Hoorn en Heerhugowaard. NS zorgt voor vervangend vervoer. Op www.ns.nl/werktrajecten kunt u meer informatie hierover vinden, evenals op de online reisplanners.

De grond onder het spoor van de museumstoomtram ter hoogte van de kruising met de N302 is vermoedelijk aan het verzakken. Om onveilige situaties rondom het spoor te voorkomen is het noodzakelijk dat Heijmans aankomend weekend werkzaamheden uitvoert aan de spoorconstructie.

vrijdag 18 september 2015

'Betalen met smartphone in OV'

Reizigers kunnen volgend jaar mogelijk ook betalen met hun smartphone en bankpas in het openbaar vervoer. De gezamenlijke ov-bedrijven beginnen binnen een paar maanden met een pilot. Een andere betaaloptie wordt de bankpas. Daarmee komen de aanschafkosten van een chipkaart te vervallen.

woensdag 16 september 2015

Aanleg busverbinding IJmuiden – Haarlem kan van start

De provincie Noord-Holland en gemeente Velsen kunnen starten met de aanleg van de hoogwaardige busverbinding tussen IJmuiden en Haarlem.

De Raad van State heeft om formele redenen het raadsbesluit van de gemeente Velsen vernietigd, maar de gevolgen van het besluit worden wel in stand gelaten. Dat betekent dat het bestemmingsplan definitief en onherroepelijk is. Het besluit is wel vernietigd, omdat enkele punten ten tijde van het raadsbesluit niet helder waren. De Raad van State is echter van oordeel, dat deze punten gedurende de procedure verhelderd en voldoende  onderbouwd zijn door de provincie en gemeente. Naar verwachting start de aanleg van de busbaan eind september 2015.

De Raad van State heeft de ingediende beroepsschriften op een aantal onderdelen ongegrond  en op 3 punten gegrond verklaard. Tegen de uitspraak van de Raad van State is geen hoger beroep mogelijk.

Gedeputeerde Elisabeth Post: "Ik ben blij met deze uitspraak. Dit betekent dat wij nu echt kunnen  starten met de aanleg van de nieuwe HOV-verbinding tussen IJmuiden en Haarlem, een belangrijke schakel in het regionale HOV-netwerk. Afgelopen jaren hebben wij nauwkeurig en zorgvuldig gewerkt aan de voorbereidingen om de verbinding te kunnen realiseren. Dit doen wij samen met onze partner de gemeente Velsen en in nauw overleg met de omgeving." 
Van spoortraject naar busverbinding

De aanleg van de HOV-verbinding is opgedeeld in tien deelprojecten. Een gedeelte van de nieuwe busverbinding komt op een voormalig spoortraject te liggen, namelijk tussen de Santpoortse Dreef in Santpoort-Noord en de Troelstraweg/Plein 1945 in IJmuiden (deelprojecten 4, 5 & 6). De uitspraak van de Raad van State die vandaag gedaan is, betreft deze deelprojecten. De 'bestemming spoor' zal nu, na de uitspraak van de Raad van State, veranderen in een 'openbaarvervoerbestemming'.

maandag 14 september 2015

Sinclair A-bike Electric naar Nederland

In november komt ’s werelds lichtste en kleinste elektrische vouwfiets naar Nederland: de Sinclair A-bike Electric. Deze elektrische vouwfiets heeft 8 inch banden, klap je binnen tien seconden in en uit elkaar en is zo klein dat deze in een tas past. De Li-Ion accu geeft een actieradius van 25 km. De accu is zo klein en licht dat je deze eenvoudig meeneemt en oplaadt op je bureau. De elektrische trapondersteuning gaat automatisch aan wanneer de slimme sensoren merken dat dat nodig is.

Door het plaatsen van de elektromotor in het voorwiel en het toevoegen van de accu is de A-bike Electric wat zwaarder dan de niet elektrische A-bikes, maar met 11,8 kilogram blijft deze elektrische vouwfiets nog altijd erg licht. Het telescopische kliksysteem zorgt ervoor dat de A-bike snel en eenvoudig in elkaar klapt tot een pakketje van 70 x 40 x 21 cm. Uitgeklapt meet deze vouwfiets 108 x 78 x 44 cm.

De A-bike Electric is voorzien van een 200W motor die samen met de Sony Li-Ion 5.8Ah 24V accu een actieradius geeft van 25 Km, afhankelijk van het terrein en de mate van meetrappen. Een lege accu is in ca. 4-5 uur weer volledig opgeladen. De A-bike Electric is ook uitgerust met een tweetraps aandrijving en het frame bestaat uitsluitend uit niet roestende materialen. De snelheid van de A-bike Electric is, vanwege regelgeving, begrensd op 20 km/u.

Het zadel van de A-bike Electric is ook groter geworden, waardoor de A-bike Electric comfortabeler zit. Deze vouwfiets is geschikt voor gebruikers met een gewicht tot 100 Kg. De A-bike Electric is opgevouwen zo klein dat deze makkelijk past in de kofferbak van een auto, in de bakskist van een boot, de dissel van een caravan of in het bagagerek van bus of trein. Je neemt de A-bike zo mee in een taxi en je bergt hem makkelijk op in een kast, onder je bureau op kantoor of achter de bank thuis. Dit maakt de A-bike Electric geschikt voor forenzen, maar ook voor plezierritten en om op te rijden op locatie tijdens een vaartocht of vakantie.

Na de Kickstarter campagne deze zomer worden de A-bikes nu geproduceerd. De A-bike Electric is in Nederland, België en Luxemburg nu al te bestellen via de vernieuwde webshop www.abike-shop.nl voor de introductie prijs van 875 euro (incl. BTW) en is leverbaar vanaf november 2015.

De A-bike is een uitvinding van Sir Clive Sinclair, een Britse uitvinder die reeds vele baanbrekende innovaties op zijn naam heeft staan. De vraag Hoe minimaliseer je het gewicht en optimaliseer je de opvouwbaarheid zonder in te hoeven leveren op functionaliteit heeft voortdurend centraal gestaan bij de ontwikkeling van de A-bikes.

Geen treinen tussen Breda – Tilburg en Breda – Roosendaal

Door werkzaamheden op station Breda rijden er volgende week in het weekend geen treinen tussen Breda en Tilburg en tussen Breda en Roosendaal/Lage Zwaluwe. Dat heeft ProRail-woordvoerder René Vegter laten weten.  Verschillende spoorlijnen worden volgende week zaterdag en zondag onder handen genomen.

zondag 13 september 2015

Metrostations Amsterdam schoner en leuker

GVB investeert extra in de schoonmaak van 24 metrostations op de Oostlijn en Ringlijn. Zo worden onder meer de vloeren maandelijks grondig gereinigd in plaats van de gebruikelijke halfjaarlijkse schoonmaak.

De vloer van de nieuwe centrale verdeelhal van het metrostation Centraal station wordt wekelijks gereinigd. Op de ondergrondse locaties, Centraal, Nieuwmarkt, Weesperplein, Waterlooplein en Wibautstraat zullen komende week ook de ramen van leegstaande kiosken en serviceruimtes worden bestickerd met Amsterdamse taferelen. Denk aan evenementen en bezienswaardigheden waar GVB mensen naartoe brengt, zoals de Nachtwacht, SAIL en Artis.

Vervoerders beloven eindelijk een betere ov-chipkaart

Reizigers kunnen snel verbeteringen en innovaties rond de ov-chipkaart verwachten, nu chipkaartbeheerder TLS een coöperatie van alle vervoerders wordt. Rondom de chipkaart zijn veel klachten, vooral over het gebruiksgemak en privacy. Zo zijn er inmiddels proeven met achteraf betalen voor je reis en experimenten met Bluetooth-toepassingen die ervoor zorgen dat je niet meer kan vergeten uit te checken.

donderdag 10 september 2015

Senioren tonen veel belangstelling voor OV-bijeenkomst in Emmeloord

Meer dan 100 senioren hebben woensdagmorgen 9 september hun weg gevonden naar het gemeentehuis in Emmeloord. OV-ambassadeurs uit de regio vertelden daar tijdens een informatiebijeenkomst over reizen met de bus of trein.

Gedeputeerde Arie Stuivenberg en wethouder Andries Poppe van de gemeente Noordoostpolder openden de bijeenkomst en hebben de OV-ambassadeurs in het zonnetje gezet.

Veel senioren zijn niet gewend om met het openbaar vervoer te reizen. Ook vinden zij het soms spannend of ingewikkeld. Toch is mobiel zijn en blijven voor hen belangrijk om deel uit te blijven maken van de maatschappij. Het OV kan hierbij een belangrijke rol spelen. Het biedt veel voordelen, zo reizen ze vaak met korting en hoeven ze zelf geen auto te rijden.

Het doel van de bijeenkomst is om senioren te stimuleren om vaker gebruik te maken van het OV. De OV-ambassadeurs zijn senioren die vrijwillig andere senioren op weg helpen in het openbaar vervoer en uitleggen hoe het openbaar vervoer werkt. Het idee om hen in te zetten is een initiatief van OV Regio IJsselmond, de provincie Flevoland en de provincie Overijssel.

Hele metroverkeer Rotterdam plat

Nagenoeg het complete metroverkeer in Rotterdam ligt donderdagochtend plat. Op vier van de vijf lijnen is geen verkeer. Oorzaak is een storing in het spoorbeveiligingssysteem, meldt vervoersmaatschappij RET. Een aantal metro's is nog stapvoets naar een station gereden. Daar konden reizigers uitstappen.


Rotterdammers denken mee over Rotterdam als fietsstad

Rotterdammers kunnen meedenken over het fietsplan van de gemeente via fietsfan010. Dit is een social platform voor Rotterdam dat vandaag wordt gelanceerd. Woensdag 16 september gaat de wethouder van 19.00 tot 20.00 uur op fietsfan010 live in debat over het plan.

Rotterdam timmert flink aan de weg om een echte fietsstad te worden. Wethouder Langenberg: “Fietsen is gezond, is goed voor de leefbaarheid van de stad, voor de economie en draagt bij aan een gezondere lucht.” In het fietsplan ‘Fietsen heeft voorrang’ stelt de gemeente 30 actiepunten voor om de komende jaren het fietsen in de stad te stimuleren en te verbeteren. Tot 18 september kan iedereen reageren op het plan. Vervolgens worden de opmerkingen en suggesties verwerkt en wordt het fietsplan definitief aangeboden aan de gemeenteraad. Maar ook daarna is het belangrijk om fietsen op de kaart te blijven zetten en tips en ervaringen te delen.

Daarom gaat Fietsfan010 de lucht in. Op dit social platform (een combinatie van een website, facebook, twitter en instagram) kunnen bewoners, organisaties, toeristen, werknemers, werkgevers, fietsliefhebbers, nog-niet-fietsers, wielrenners en natuurlijk de fietsbranche meedenken en meedoen om van Rotterdam een ideale fietsstad te maken. Onder meer door blogs te schrijven, tips te delen die het fietsen nog prettiger maken, activiteiten met elkaar te organiseren en op gezette tijden mee te denken met de gemeente of andere organisaties. Fietsfan010 biedt een podium aan iedereen die iets met fietsen en Rotterdam te maken heeft. Het moet de komende jaren uitgroeien tot een praktisch, nuttig, levendig en vooral ook aantrekkelijk platform.

Wie ideeën heeft om het fietsen in de stad te verbeteren, kan deze via fietsfan010 aandragen. Het fietsplan is te vinden op de website fietsfan010.nl. Reageren kan via facebook (facebook.nl/fietsfan010) en twitter (@fietsfan.nl). Op 16 september gaat de wethouder van 19.00 tot 20.00 uur op fietsfan010 in debat over het fietsplan. Dat loopt via Twitter – met gebruikmaking van # fietsfan010.

woensdag 9 september 2015

Niets doen kost ongemerkt veel geld

Uitchecken, opzeggen, overstappen. Soms vergeten we om in actie te komen. Ongemerkt kost dat geld, als abonnementen te lang doorlopen of contracten niet meer aansluiten bij uw situatie. Kleine beetjes tellen snel op. Dat kan per jaar honderden euro’s schelen.

Wie in het openbaar vervoer vergeet uit te checken, kan dit geld terugkrijgen. Slechts 10 procent van de reizigers die hier recht op hebben, vraagt dat bedrag terug. In totaal vergaten Nederlanders op deze manier zo’n 16 miljoen euro, blijkt uit onderzoek in opdracht van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil dat minder mensen een paaltje missen. Nu geldt dat voor 1,7 procent van de reizen. Dit percentage moet worden teruggebracht tot onder de 1 procent.

Bij het inchecken met de ov-chipkaart betalen reizigers een instaptarief. Dit is een soort borg. Wie vergeet uit te checken, raakt deze borgsom kwijt. In bus, tram en metro kan dit een bedrag van 4 euro zijn. Bij de NS is dit 20 euro. Het is tegenwoordig al makkelijker om geld terug te vragen via internet. Hiervoor is een gezamenlijke website in de lucht, uitcheckgemist.nl. Alleen zijn nog niet alle vervoerders hier direct op aangesloten. De NS begint daarnaast met een proef waarbij reizigers binnen een paar dagen een e-mail ontvangen als ze zijn vergeten om uit te checken.

dinsdag 8 september 2015

Gunning Vervoer op Maat aan RMC

De gemeente Rotterdam heeft vandaag de voorlopige gunning bekend gemaakt van het omvangrijke Vervoer op Maat contract aan de RMC. Met Vervoer op Maat worden jaarlijks ca. 700.000 ritten gemaakt door ouderen en mensen met een beperking die niet met het reguliere OV kunnen reizen. Het contract is nu gegund tot 1 juli 2017 en kent daarna nog 1 optiejaar.

RMC en haar rechtsvoorganger RET zijn al vanaf 1 april 1994 verantwoordelijk voor de uitvoering van dit vervoer. Bij de oprichting van de RMC (een samenwerkingsverband van RET met de Rotterdamse Taxi Centrale RTC)  op 1 januari 2003 is het contract onderhands gegund aan RMC. RMC heeft het contract na een Europese aanbestedingsprocedure in 2008 weten de behouden, hetgeen nu dus een mooi vervolg krijgt.

Zo'n aanbestedingsprocedure brengt niet alleen veel werk met zich mee aldus Van der Beek, maar leidt ook altijd tot onrust bij de betrokken medewerkers en ondernemers. Heb ik nog wel werk als RMC niet het beste aanbod doet en het contract verliest?

Natuurlijk weten wij dat onze klanten zich al jarenlang erg tevreden tonen met de uitvoering van het contract en waarderen onze dienstverlening stelselmatig met een ruime 8. Daarnaast heeft de RMC veelal op haar eigen initiatief, in nauwe samenwerking met de Gemeente,  gewerkt aan verdere verbetering van het systeem zelf, maar ook aan het reizigers gemak en -comfort door zaken als automatisch incasso, belservice wanneer het voertuig in aantocht is, binnen 15 minuten ophalen na behandeling in polikliniek of ziekenhuis, etc. Ondanks dat RMC in ruime mate jaar in jaar uit bewezen heeft dit contract goed te kunnen uitvoeren blijft zo'n aanbestedingsprocedure een spannende aangelegenheid.

maandag 7 september 2015

Extra zitplaatsen in verlengde treinen op de Vechtdallijnen

Vrijdagmiddag hebben gedeputeerden Bert Boerman en Henk Brink, directeur Operatie van Arriva Nederland, André Cnossen en Hellen van Dongen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu het startschot gegeven voor de inzet van de verlengde treinen op de Vechtdallijnen. Drie treinen zijn de afgelopen periode bij Zwitserse treinfabrikant Stadler voorzien van een extra tussen-treinstel. De verlenging van de treinen levert 55 extra zitplaatsen per trein op.

Vanaf vrijdag 4 september rijden de drie verlengde treinen op de Vechtdallijnen. Hierdoor komen er 165 extra zitplaatsen beschikbaar voor reizigers die tijdens de spits tussen Zwolle en Emmen reizen.  Arriva verzorgt in opdracht van de provincies Overijssel en Drenthe sinds eind 2012 het vervoer op de Vechtdallijnen tussen Zwolle en Emmen. Het aantal reizigers is de afgelopen twee jaar sterk gegroeid en die trend lijkt zich ook naar de toekomst door te zetten.

De verlenging van de treinen komt tot stand door middel van een bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincies Overijssel en Drenthe.  De gedeputeerden Bert Boerman en Henk Brink, verantwoordelijk voor openbaar vervoer in Overijssel en Drenthe, verwachten dat met de capaciteitsverruimende maatregelen de reizigers ook in de toekomst op een comfortabele manier van de Vechtdallijnen gebruik kunnen blijven maken. Het vervoer wordt hiermee ook aantrekkelijker voor nieuwe reizigers. Reizigers ontvangen deze dagen een kleine attentie van de vervoerder; een waterflesje, handig en comfortabel voor onderweg. In twee van de uitgedeelde waterflesjes zit een code die verzilverd kan worden voor een hotelovernachting bij Hotel de Zon in Ommen.

zaterdag 5 september 2015

Rover pleit in Tweede Kamer voor OV-toezichthouder

Rover-voorzitter Arriën Kruyt pleit tijdens het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer opnieuw voor het instellen van een toezichthouder binnen het openbaar vervoer. Rover vindt dat er teveel macht bij de vervoerders ligt. Doordat  de concurrentie niet gericht is op de reiziger maar op de concessieverlener, ontbreekt er een mechanisme of toezichthouder die tarieven en gemak voor de reiziger veiligstelt.

Rover verwacht dat nieuwe mobiliteitsaanbieders een rol kunnen spelen bij het beter bedienen van de markt met betalingsarrangementen. Deze partijen blijven echter afhankelijk van de vervoerders waardoor het de vraag is of zij de nodige interessante kortingen kunnen bieden. Daarnaast kent de organisatie rond de OV-chipkaart veel knelpunten: een wirwar aan paaltjes en poortjes, gebrek aan samenwerking met abonnementen en toeristenkaarten. Het is niet waarschijnlijk dat nieuwe mobiliteitsaanbieders voor een oplossing kunnen zorgen.

Rover ziet de komst van een marktmeester dan ook als eerste prioriteit. Dan kunnen er ook de nodige stappen gezet worden naar nieuwe betaalmethoden.  “Een effectieve toezichthouder zoals de OPTA in het verleden voorkomt veel gekissebis en procederen. Een volwassen markt kan niet zonder een toezichthouder”, schrijft Rover aan de Kamerleden.

vrijdag 4 september 2015

Nederland 'app' de fiets!

In september wordt het grootste fiets-onderzoek ooit uitgevoerd tijdens de Fiets Telweek. De Provincie Limburg doet hier in samenwerking met Limburgse gemeenten en Maastricht Bereikbaar aan mee. Met het onderzoek wordt inzicht verkregen in de fietsstromen. Voorwaarde is dat in de week van 14 tot 20 september zo veel mogelijk fietsgebruikers de speciaal ontwikkelde app gebruiken en zo laten zien welke routes worden gefietst.

Gedeputeerde Eric Geurts ondersteunt deze activiteit en gaat de app zelf gebruiken bij zijn fietstochten van zijn woonplaats Brunssum naar het Gouvernement in Maastricht en terug: “Wij weten heel weinig over het fietsgebruik van fietsers en dit landelijke initiatief is een mooie kans voor ons allen om meer informatie te verzamelen over hoeveel wordt gefietst en welke fietsroutes interessant zijn. De gegevens kunnen bijdragen aan goede keuzes in beleid voor een verkeersveilige omgeving voor onze fietsende weggebruikers. Ik roep dan ook alle Limburgers op om met mij mee te doen en de app te installeren“.

Op 14 september start Nederlands grootste fietsonderzoek ooit. Voor het eerst worden alle fietsbewegingen die fietsers maken in kaart gebracht. Het onderzoek duurt een week. Inmiddels hebben ruim 4500 deelnemers zich aangemeld, maar dat is nog lang niet genoeg! Het enige dat deelnemers nodig hebben is een fiets en het appje: App de Fiets! Onder alle deelnemers worden 20 gloednieuwe fietsen verloot. Waarbij in ieder geval in elke regio een prijs valt. De winnaars mogen zelf kiezen uit maar liefst zes verschillende fietsen!

Voor het onderzoek is een speciale app ontwikkeld: App de Fiets! Deze app meet welke routes fietsers gebruiken, hoe lang zij erover doen en waar grote vertragingen zijn. De app is er voor zowel iPhone als Android-toestellen en is te downloaden op http://www.fietstelweek.nl/. Volg de Fietstelweek op Facebook om  op de hoogte te blijven van het nieuws en de winnaars.

Het fietsonderzoek is tot stand gekomen dankzij een unieke samenwerking tussen diverse partijen. Naast  de Nederlandse provincies en stadsregio’s werken ook de Nederlandse Fietsersbond, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de hogeschool van Breda (NHTV) mee aan de ontwikkeling en verwerking van het onderzoek.

donderdag 3 september 2015

ONwheel maakt in vijf seconden je fiets elektrisch

Je zou graag elektrisch fietsen maar bent ook erg gehecht aan je eigen fiets? Het succesvol op Kickstarter gelanceerde ONwheel bedient je op je wenken: de combinatie van een accu en een elektromotor stuwt jouw stalen ros met gemak naar de 45 kilometer per uur.

dinsdag 1 september 2015

19 miljoen euro voor betere spoorverbinding in de Achterhoek

Staatssecretaris Mansveld draagt 9,1 miljoen euro bij aan de aanleg van een dubbelspoor tussen Zevenaar en Didam. Met dit spoor komt er een betere aansluiting op de treinen in Arnhem en een snellere spoorverbinding in de regio. Het bedrag komt bovenop de 10 miljoen euro die de staatssecretaris in 2013 al toezegde.

Het dubbelspoor tussen Zevenaar en Didam wordt aangelegd over een afstand van 4,5 kilometer en moet voor het eind van 2018 gerealiseerd zijn. Tussen Zevenaar en Wehl mogen treinen dan sneller rijden dan nu. De nieuwe spoorverbinding moet zorgen voor minder vertragingen tussen Arnhem en Winterswijk. De huidige verbinding is door het enkele spoor kwetsbaar als er sprake is van incidenten of storingen, waardoor het te lang kan duren voordat de normale dienstregeling weer wordt opgepakt. Ook blijkt de overstaptijd op treinen in Arnhem voor veel reizigers vaak te krap. Met de nieuwe maatregelen wint de reiziger een paar minuten waardoor de overstap comfortabeler wordt.

De bijdrage aan het nieuwe spoor is onderdeel van het Programma Beter Benutten regionaal spoor. In het kader van dit programma worden op verschillende regionale spoorlijnen in Noord- en Oost- Nederland maatregelen genomen die moeten zorgen dat het aanbod op het spoor beter tegemoet komt aan de behoeften van reizigers. Deze maatregelen worden door zowel het Rijk als door de regio gefinancierd. Aan het dubbele spoor tussen Zevenaar en Didam draagt de provincie Gelderland zelf 34,5 miljoen euro bij.