vrijdag 30 oktober 2015

Arriva: Laat ons maar rijden op het Fyra-traject

Vervoerder Arriva biedt opnieuw aan om voor een snelle treinverbinding tussen Brussel en Amsterdam te zorgen. Het dochterbedrijf van Deutsche Bahn denkt sneller dan NS een geschikte hogesnelheidstrein te kunnen leveren om op de HSL-Zuid te gaan rijden. Arriva kwam bij de aanbesteding voor de hogesnelheidslijn als tweede uit de bus en bood na het mislukken van de Fyra ook al aan om de concessie van NS over te nemen.

donderdag 29 oktober 2015

Fietsroute Plus Groningen - Ten Boer langs Stadsweg

De Fietsroute Plus tussen Groningen en Ten Boer komt definitief langs de Stadsweg te liggen. De Fietsroute Plus gaat ongeveer 4,5 miljoen euro kosten. Provinciale Staten moeten nog een besluit nemen over de plannen. In het najaar van 2016 willen we beginnen met de aanleg van de nieuwe Fietsroute Plus.

De Fietsroute Plus tussen Ten Boer en Groningen volgt de oude Stadsweg van Groningen naar Ten Boer. De huidige Stadsweg tussen Groningen en Ten Boer wordt verbreed tot zo'n drie meter breed. Voor landbouwers wordt op verschillende plaatsen een landbouwpad van versterkte graszoden aangelegd. Tussen Garmerwolde en Lewenborg wordt een nieuw deel van de Fietsroute Plus door het land aangelegd dat aansluit op Midscheeps, een vrijliggend fietspad dwars door Lewenborg.

De Fietsroute Plus over de Stadsweg is alleen bestemd voor fietsers. Bromfietsers kunnen gebruikmaken van het bestaande fietspad langs de provinciale weg N360. Op dit fietspad wordt de verkeersveiligheid verbeterd door een aantal kruispunten opnieuw in te richten.

Een Fietsroute Plus is een fietspad dat breder en comfortabeler is dan een gewoon fietspad. Door de aanleg van deze fietsroutes moet het fietsen prettiger en veiliger worden, waardoor op afstanden tot vijftien kilometer meer mensen voor de fiets kiezen in plaats van de auto.

woensdag 28 oktober 2015

Dodemansrit Fyra: wat fout kon gaan, ging fout

GroenLinks is geschokt, maar niet verrast door de conclusies van de parlementaire enquêtecommissie die de gang van zaken rond de Fyra heeft onderzocht. “Opeenvolgende bewindspersonen en NS- en KLM-bobo’s hebben maar wat aangeklungeld. Tegen beter weten in is gekozen voor een vorm van marktwerking op het spoor en moest letterlijk tegen elke prijs een hogesnelheidslijn door NS/KLM geëxploiteerd worden,” zo stelt Liesbeth van Tongeren.

Uit niets blijkt dat er op enig moment iemand de regie, laat staan een visie had over het hogesnelheidsproject HSL. Dat leidde ertoe dat toenmalig minister van Financiën Zalm torenhoge concessievergoedingen kon eisen en opeenvolgende ministers van Verkeer en Waterstaat/Infrastructuur en Milieu de NS maar lieten aanmodderen met de HSL. Het toezicht door de inspectie was slecht en de Kamer werd geregeld niet volledig geïnformeerd.

Van Tongeren: “Het beeld doemt op dat niemand uiteindelijk het fijne wist van de technische eisen, de noodzakelijke afspraken met de Belgische partners en de exploitatie een HSL. Uiteindelijk resultaat van marktwerking op het spoor: een regelrechte financiële catastrofe. En de reiziger is slechter af.”

GroenLinks wil dat de minister van Financiën de aandeelhouder wordt bij alle staatsdeelnemingen. Geheel terugdraaien van marktwerking nu is ook geen oplossing meer. De NS en ProRail samen in een holding plaatsen, zodat de top in ieder geval dezelfde kant op stuurt, zou verbetering kunnen geven.

Liesbeth van Tongeren: “Onderdeel van goed klimaatbeleid is een Europees netwerk van hoge snelheidstreinen als schoon alternatief voor vervuilende korte afstandsvluchten. Mensen worden nu de auto of het vliegtuig ingejaagd omdat de trein naar Brussel nog steeds geen aantrekkelijke keuze is.”
 

Fyra-rapport kraakt NS en overheid: 'Mansveld wankelt'

De NS en de overheid hebben bij het ontwikkelen van de Fyra-trein vooral aan zichzelf gedacht en niet aan de reiziger. Dat blijkt uit het vernietigende rapport over het debacle van de enquêtecommissie. Bewindslieden informeerden de Kamer onjuist en onvolledig, is een andere belangrijke conclusie. Politiek commentator Frits Wester verwacht dat dit rapport staatssecretaris Wilma Mansveld de kop gaat kosten.

400 miljoen extra voor onderhoud spoor

D66 wil dat het kabinet €400 miljoen extra investeert in onderhoud van het spoor.  ProRail heeft onlangs gewaarschuwd dat er een jaar lang veel hinder op het spoor zal zijn, omdat er ook doordeweeks en overdag aan het spoor gewerkt moet worden. Dat komt omdat staatssecretaris Mansveld een tekort heeft van honderden miljoenen euro.

Het is goedkoper om overdag aan het spoor te werken dan ’s avonds en in het weekend. Van Veldhoven: “Het kabinet investeert nu €400 miljoen in een overbodige verbreding van een snelweg bij Amelisweerd, in de buurt van Utrecht. Dat levert een kortere reistijd op van enkele seconden. Tegelijkertijd zitten de treinreizigers straks met de ellende. Die staan straks in de kou op het perron omdat er overdag onderhoud aan het spoor wordt gepleegd.” D66 wil dat bij Amelisweerd binnen de bestaande situatie wordt gekeken naar oplossingen voor een betere doorstroming. De €400 miljoen die daarmee wordt bespaard kan worden gebruikt om gaten te dichten in de begroting voor onderhoud aan het spoor.

Tot 2020 komen minister Schultz (VVD) en staatssecretaris Mansveld (PvdA) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu honderden miljoenen euro’s tekort voor onderhoud van snelwegen, vaarwegen en spoor. Van Veldhoven: “Dit kabinet moet even goed haar prioriteiten op een rij zetten. Het is onverstandig om honderden miljoenen uit te geven aan overbodige nieuwe projecten terwijl je tegelijkertijd beknibbelt op onderhoud. Nieuwe projecten die niet of nauwelijks iets toevoegen aan de bereikbaarheid moeten tegen het licht gehouden worden en zo nodig worden geschrapt.”

De minister wil de snelweg in de zogenaamde ‘bak’ bij Amelisweerd verbreden. Lokaal en nationaal wordt daar veel tegen geprotesteerd. Het project is duur en het levert schade op aan de natuur in één van de laatste stukjes groen rond Utrecht. In de huidige bak kunnen bovendien al twee keer zes rijbanen gerealiseerd worden. Van Veldhoven: “De minister heeft structureel te weinig geld vrijgemaakt voor onderhoud. De minister vindt het blijkbaar leuker om lintjes door te knippen van een overbodig en duur stuk asfalt. Daarmee jaag je echter mensen de trein uit en de auto in. Daar krijg je ook weer files van.”

Hal nieuwe station Arnhem eindelijk open

In Arnhem kunnen de reizigers vandaag voor het eerst door de nieuwe stationshal lopen. De hekken gaan vandaag weg, hoewel nog niet alles klaar is. Er wordt nog de laatste hand gelegd aan de hal.

dinsdag 27 oktober 2015

Ingrepen station Schiphol nodig wegens drukte

Om de groeiende drukte op het treinstation van Schiphol op te vangen, zijn extra ingrepen nodig. Dat stellen NS en spoorbeheerder ProRail. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur verlangt meer duidelijkheid. De knelpunten die ProRail aangeeft, zijn uit eerdere analyses niet naar voren gekomen, schrijft Mansveld maandag aan de Tweede Kamer

maandag 26 oktober 2015

Fietsen en lopen belangrijker als smeerolie van onze mobiliteit

Nederlanders zijn sinds 2004 vaker en verder gaan fietsen (+9%) en lopen (+13%). Vooral de e-fiets wordt steeds vaker gebruikt, ook voor woon-werkverkeer en door steeds jongere gebruikers. Met name in stedelijke gebieden groeit het aandeel van de fiets. De groei is wel ongelijk verdeeld over bevolkingsgroepen. Niet-westerse allochtonen lopen meer en kiezen minder vaak voor de fiets.

De voordelen van fietsen en lopen zijn evident als het gaat om gezondheid, milieu en leefbaarheid. Tegelijkertijd zijn er steeds meer ongelukken waarbij een fietser betrokken is, ontstaan in sommige steden fietsfiles en zijn stallingen op stations en in binnensteden vaak overvol.

Het KiM sluit het onderzoek dan ook af met de vraag in welke versnelling Nederland fietsland zit. Wat betekenen de bevindingen voor het Nederlandse fietsbeleid? Sinds 2007 is niet het Rijk, maar de decentrale overheden verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van fietsen en lopen. Het aandeel fietsgebruik verschilt sterk tussen steden. In Leiden wordt bijvoorbeeld vier keer zoveel gefietst als in Heerlen.

Het huidige decentrale beleid bestaat doorgaans uit een mix van een groot aantal relatief kleine maatregelen, zoals de aanleg van fietspaden, het zorgen voor fietsvoorzieningen het autoluw maken van de binnenstad, enzovoorts. Maar om fietsgebruik te stimuleren is meer nodig dan fietsinfrastructuur aanleggen (hardware). Ook het fietsbeleid en de toewijding aan fietsdoelstellingen moeten op orde zijn (orgware), evenals benodigde programma’s en campagnes (software). Helaas ontbreekt het veelal aan goede ex-post evaluaties van maatregelen om fietsen en lopen te stimuleren.

De studie van het KiM is gebaseerd op literatuuronderzoek en analyses op verschillende datasets over mobiliteit. Zo is in kaart gebracht op welke manieren fietsen en lopen in het mobiliteitssysteem verweven zitten, met name in de stedelijke gebieden, en wat hiervan de effecten zijn.

Recordlange wachtrij NS-bussen in Haarlem

Door groot onderhoud aan één van de pijlers van de spoorbrug over het Spaarne in Haarlem, reden er onlangs geen treinen tussen Haarlem en Amsterdam-Sloterdijk. Met dramatische gevolgen. Op maandag en dinsdag stonden er lange rijen wachtende reizigers. Tussen 8:00 en 9:00 uur bereikte de rij een recordlengte van 200 meter: helemaal om de Beijneshal en parkeergarage heen liep de rij tot aan restaurant Pippa’s. Het verzoek van Rover om een pendeltrein op een deel van het traject in te zetten, vond geen gehoor bij NS en ProRail. De wachttijd liep tussen 8:00 en 9:00 uur op tot bijna een uur. Veel mensen kwamen dan ook veel te laat op hun werk.

vrijdag 23 oktober 2015

Drie dagen geen treinverkeer in en rond Almere

Er rijden vrijdag, zaterdag en zondag geen treinen door Almere vanwege werkzaamheden. Tussen Almere Oostvaarders en Weesp ligt het treinverkeer helemaal stil. De NS zet snel- en stopbussen in, van en naar de Almeerse stations. Er rijden ook geen rechtstreekse treinen tussen Almere en Naarden-Bussum.

donderdag 22 oktober 2015

Pendelbus P+R Maastricht Noord rijdt vanaf 28 november 7 dagen per week

Vanaf 28 november rijdt Lijn 100 van P+R terrein Maastricht Noord niet meer alleen in het weekend maar ook van maandag tot en met vrijdag naar de Markt in Maastricht. De bus zal op weekdagen vier keer per uur gaan rijden tussen 7:00 uur ’s ochtends en 19:00 uur ’s avonds. In het weekend blijft de bus rijden van 10:00 uur tot 19:00 uur. Een retour met Lijn 100 kost vanaf dan 1 euro per persoon (voorheen 1 euro per auto). Kinderen tot 12 jaar reizen gratis.

Hiermee biedt Maastricht Bereikbaar in samenwerking met Provincie Limburg zowel forenzen als dagjesmensen de mogelijkheid om snel, makkelijk en goedkoop te reizen naar hartje centrum. Vanaf de snelweg is het P+R terrein in twee minuten bereikbaar. Daar heeft de reiziger vier keer per uur de mogelijkheid om op de bus te stappen (naast de optie om twee keer per uur tegen regulier tarief de trein te nemen). De pendelbus die via de Wilhelminabrug naar de stad rijdt, stopt voortaan ook bij halte Mosae Forum.

Vorig jaar reed de pendelbus op 136 dagen, vooral in het weekend, maar ook gedurende Magisch Maastricht en andere evenementen. Toen reisden ruim 63.000 mensen met de pendelbus naar de Markt. Uit onderzoek onder deze busreizigers bleek dat 84% ook van de pendelbus gebruik zou maken als deze op weekdagen zou rijden. De uitbreiding naar weekdagen geldt vooralsnog voor een proefperiode van 1 jaar. Het gebruik van de bus wordt in 2016 op verschillende momenten geëvalueerd. Eind 2016 zal worden besloten over de inzet van de bus in 2017.

Kaartjes voor de pendelbus zijn te koop aan een van de twee kaartautomaten op het P+R terrein. Vanaf 28 november zullen instappers daar het nieuwe tarief van 1 euro per persoon betalen. Reizigers die na 19:00 uur terug willen naar het P+R terrein in Maastricht Noord kunnen met hun gekochte kaartje met de trein (Heuvellandlijn van Veolia) vanaf station Maastricht terug.


woensdag 21 oktober 2015

Regiotaxi Noord-Kennemerland wordt Wmo-taxi

Op 1 januari 2016 loopt het contract met vervoerbedrijf ZCN/BIOS-groep voor de Regiotaxi Noord-Kennemerland af.

Vanaf deze datum is het voor openbaar vervoerreizigers niet meer mogelijk om gebruik te maken van deze vorm van vervoer. Voor reizigers met een Wmo-indicatie verandert er niets. Zij kunnen wel gebruik blijven maken van de Regiotaxi Noord-Kennemerland. Een Wmo-indicatie wordt verstrekt door het Wmo-loket van één van de deelnemende gemeenten.

In overleg met de gemeenten in de regio Noord-Kennemerland is besloten dat de provincie Noord-Holland niet langer de opdrachtgever is voor het Wmo-vervoer met de Regiotaxi vanaf 2016. De gemeenten besteden zelf het Wmo-vervoer aan en kiezen op korte termijn een vervoerder.

De provincie kiest ervoor in te zetten op openbaar vervoerlijnen die beter aan de vervoervraag voldoen. Om zo meer reizigers een betere vervoeroplossing te bieden. Op plekken waar de vraag naar mobiliteit groot is, wil de provincie de mogelijkheden voor openbaar vervoer daarom maximaal benutten. Waar minder vraag naar openbaar vervoer is, is maatwerk nodig.

dinsdag 20 oktober 2015

'Straf mensen die zich vergissen met de ov-chip niet'

Geen boetes meer voor mensen die zich vergissen met het in- of uitchecken in het openbaar vervoer. Daartoe roept het OV loket de vervoerders vandaag op, in de aanloop van de presentatie van de kwartaalcijfers later deze week.  Sinds vorig jaar moet de reiziger verplicht inchecken. Naar aanleiding hiervan zijn de klachten gestegen. EenVandaag spreekt met Dorathé Hoentjen van het OV loket. Zij vindt dat mensen die zich vergissen bij het inchecken niet bestraft moeten worden met een boete.

maandag 19 oktober 2015

Nog veel overlast rond Utrecht CS

Eind 2016 is dan het grootste deel van de spoorvernieuwing rond het CS Utrecht klaar. Vooral tijdens weekenden en in vakanties zal de reiziger volgend jaar hinder ondervinden van de werkzaamheden.

De werkzaamheden hebben in 2016 veel invloed op de dienstregeling. Om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken zal ProRail vooral in de weekenden, 's nachts en tijdens vakanties aan het spoor werken. In alle situaties blijft Utrecht bereikbaar, maar reizigers moeten rekening houden met langere reistijden, vaker overstappen, drukke treinen en reizen per bus in plaats van met de trein.

Er wordt gewerkt aan het spoor in ongeveer twintig weekenden en gedurende enkele langere aaneengesloten perioden, meestal tijdens vakanties. Dat geldt voor Pasen, Hemelvaart, Pinksteren, de zomer- en herfstvakantie. In alle perioden gelden andere aanpassingen in de dienstregeling. Zo kunnen vanaf 30 mei gedurende 12 weken geen treinen stoppen op station Utrecht Zuilen. In dezelfde periode rijden er tijdelijk minder Sprinters in de spits tussen Veenendaal Centrum - Utrecht - Breukelen. Reizigers wordt dan ook geadviseerd hun reis - ook kort voor vertrek - met behulp van de reisplanner te plannen op ns.nl.

NS en ProRail nemen extra maatregelen om reizigers vooraf en tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk van dienst te zijn. Via een landelijke campagne worden reizigers tijdig en intensief geïnformeerd. De treinen die wel rijden tijdens de werkzaamheden en de treinen op de omleidingsroutes worden - waar mogelijk - maximaal versterkt.

2016 is het jaar van de grote ombouw van het emplacement Utrecht. Aan de noord- en zuidzijde van Utrecht Centraal worden sporen en bovenleiding vernieuwd en van een nieuw beveiligingssyteem voorzien. Er komen nieuwe perronkappen en perrons worden verbreed om meer ruimte te maken voor reizigers. Het aantal sporen van Utrecht Centraal naar Utrecht Lunetten gaat van vier naar acht. De nieuwe dive-unders bij Utrecht Lunetten worden in gebruik genomen zodat treinen elkaar niet meer hoeven te kruisen. Station Utrecht Vaartsche Rijn wordt in gebruik genomen, net als de Moreelsebrug ten zuiden van Utrecht Centraal.

donderdag 15 oktober 2015

Delft: Route tram 1 ingekort

Van 17 tot en met 25 oktober zijn er werkzaamheden aan het tramspoor in Delft. Op de Phoenixstraat, Westvest en Zuidwal wordt het nieuwe tramspoor dan aangesloten op het bestaande spoor. Hierdoor rijdt tramlijn 1 in deze periode niet tussen halte 's-Gravenmade in Rijswijk en het eindpunt in Tanthof.

Vanochtend werkonderbreking OV in Amsterdam

Vandaag rijden er in Amsterdam tot 08.30 uur geen tram, bus en metro door actie vakbonden. De dienstregeling rond 11.00 uur op normale sterkte. Het GVB geeft deze informatie:

Wanneer en waarom wordt het werk onderbroken?
De vakbonden hebben een collectieve actie aangekondigd. Dit betekent dat het werk op donderdag 15 oktober van aanvang dienstregeling t/m 08.30 uur wordt onderbroken. Dit geldt voor bus, tram en metro, maar niet voor de veren.
Voor inhoudelijke overwegingen om het werk tijdelijk neer te leggen en de gevolgen ervan, verwijst GVB naar de berichtgeving van de vakbonden.
Wanneer rijdt alles weer normaal?
Om 08:30 uur gaan alle trams, bussen en metro’s weer rijden. Houdt u rekening met een langere reistijd. Wij verwachten rond 11:00 uur weer volgens dienstregeling te rijden.
Hoe zit het met de veren?
De veren varen conform dienstregeling, ook de Noordzeekanaal veren. Wij verwachten bij de veren wel extra drukte en dus langere wachttijden. We zullen daarop anticiperen met hekken voor de veiligheid en extra handhavers die de mensenstroom kunnen reguleren.
Rijden de bussen van EBS wel in de stad?
Komend van Waterland rijdt EBS via Amsterdam Noord naar Centraal Station/busstation IJzijde. EBS stopt dan ALLEEN bij haltes om reizigers uit te laten stappen. Op Centraal Station/busstation IJzijde kunnen reizigers voor de bestemming Waterland instappen, de bussen richting Waterland stoppen verder NIET in Amsterdam Noord.
Hoe rijdt Connexxion in de stad?
Connexxion stopt uitsluitend op hun gebruikelijke haltes en biedt geen lokaal vervoer binnen Amsterdam.
De stad inkomend laten zij alleen reizigers uitstappen. Tot 08.30 uur laten zij GEEN reizigers instappen op de haltes waar zij stoppen. De stad uit nemen ze van de eigen haltes alleen reizigers mee die de stad ook werkelijk uitgaan.
Doet GVB iets tegen de werkonderbreking?
GVB heeft juridisch advies ingewonnen over de mogelijkheden om de werkonderbreking eventueel tegen te houden. Daaruit bleek dat GVB het recht op collectieve actie van de vakbonden heeft te respecteren.
Wat is het standpunt van de directie?
GVB is geen partij in dit conflict, maar begrijpt dat medewerkers mogelijk ongerust zijn over de gevolgen voor hun pensioenen. Het staat buiten kijf dat de aangekondigde actie uitermate vervelend is voor onze reizigers. GVB zal er voor zorgen dat de veiligheid op straat geborgd is (bv in geval gesprongen bovenleidingen, etc.) en dat de dienstregeling na afloop van de actie zo snel mogelijk weer wordt hervat.
Wist directie van de werkonderbreking?
De directie is maandag door de vakbonden geïnformeerd dat de werkonderbreking ging plaatsvinden.
Kan ik taxi declareren?
In dit geval is sprake van overmacht voor GVB. Hoezeer wij de werkonderbreking ook betreuren, het is helaas niet mogelijk om gemaakte kosten voor alternatief vervoer te declareren. De gemaakte afspraken hierover zijn vastgelegd in de algemene voorwaarden stads- en streekvervoer die in overleg met de Consumentenbond, Rover en de Coordinatiegroep Zelfreguleringsoverleg, tot stand zijn gekomen. Naar de vervoervoorwaarden. 

Gunning OV-concessie Haarlem-IJmond aan Connexxion blijft in stand

De provincie Noord-Holland heeft besloten dat de op 20 januari 2015 gegunde OV-concessie Haarlem-IJmond voor de periode 2016-2025 in stand wordt gelaten door het geven van een aanvullende motivatie aan de bezwaarmakers. De bezwaren, die ontvankelijk zijn verklaard, waren ingediend door EBS en Syntus aan wie niet gegund was.

De Hoor- en adviescommissie (HAC) van de provincie Noord-Holland heeft in een drietal zittingen de bezwaren van EBS en Syntus behandeld, Connexxion als belanghebbende gehoord en de provincie gelegenheid gegeven om te reageren op de  bezwaren.

De rode draad in de HAC-adviezen is dat de motivering van de gegeven beoordeling nader moet worden toegelicht, en dat de provincie deze motivering in bezwaar nu ook heeft gegeven. Hiermee blijft het besluit tot gunnen aan Connexxion inhoudelijk in stand.

EBS en Syntus kunnen binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk beroep instellen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), te Den Haag.

woensdag 14 oktober 2015

Nieuwe fietsenstallingen bij station Ermelo

ProRail legt momenteel nieuwe fietsenstallingen bij station Ermelo aan. De enkele rij fietsenrekken (336 fietsplaatsen)  wordt verwijderd en er komen dubbellaags fietsplaatsen (532 etageplaatsen) voor in de plaats. De werkzaamheden zijn begin december klaar. Voorafgaand aan de werkzaamheden verwijdert de gemeente Ermelo alle 'weesfietsen'. Er geldt nu een maximale stallingsduur voor fietsen van 28 dagen.

dinsdag 13 oktober 2015

Branchevereniging openbaar vervoer

In september is een belangrijke stap gezet om het openbaar vervoer te verbeteren. De bedrijven werden het eens om een branchevereniging op te richten. Dat is een bestuurlijke prestatie van formaat omdat die zelfde bedrijven in het verleden rollebollend over straat gingen als het ging om het verkrijgen van een concessie. Limburg is daarvan een akelig voorbeeld. Maar ook concessies in andere delen van Nederland leidden steevast tot gedoe en verzuurde verhoudingen. Dat gedoe heeft het OV in de publiciteit een slechte naam bezorgd en heeft ertoe geleid dat de Tweede Kamer zich regelmatig geroepen voelde om op detailniveau in te grijpen.

maandag 12 oktober 2015

Tijdelijke voetgangersbrug voor station Assen

In Assen wordt vannacht gestart met de bouw van een tijdelijke loopbrug bij het station. De voetgangersbrug zorgt ervoor dat de perrons bereikbaar blijven tijdens de vernieuwing van de stationsomgeving.

De gemeente Assen, ProRail en NS hebben de handen ineengeslagen bij de bouw van een nieuw, aantrekkelijk station en goed bereikbaar stationsgebied. De eerste stap is hiervoor al gezet met de herinrichting van de Stationsstraat. De volgende stap wordt het slopen van het huidige stationsgebouw en de inrichting van een tijdelijk station. Om dit tijdelijke station te verbinden met de perrons, plaatst ProRail een voetgangersbrug. Deze wordt uitgerust met liften, zodat de perrons ook tijdens de vernieuwingswerkzaamheden goed bereikbaar blijven.

In opdracht van ProRail start de aannemer vannacht met de werkzaamheden. Het werk gebeurt voornamelijk ‘s nachts of in het weekend omdat er dan geen of minder treinen rijden. Omwonenden kunnen hier mogelijk hinder van ondervinden en zijn hierover per brief geïnformeerd. De voetgangersbrug wordt naar verwachting eind november op zijn plek gehesen. Daarna start de bouw van het tijdelijk station. Dit station komt vanaf de Stationsstraat gezien rechts van het huidige station, ter hoogte van het busstation. Meer informatie over het project is te vinden op de website www.florijnas.com/stationsgebied.

Stakingen bij ov Amsterdam en Utrecht om loonakkoord

Werknemers in het openbaar vervoer in Utrecht en Amsterdam leggen donderdagochtend het werk neer vanwege het loonakkoord dat is afgesproken tussen drie vakcentrales en het kabinet. Dat laat Ruud Kuin, vicevoorzitter van de FNV weten. Tussen 5.00 en 8.30 uur rijden er in Amsterdam en Utrecht geen bussen, trams en metro's. De FNV heeft het loonakkoord als enige vakcentrale niet ondertekend.

September tot nu toe meeste meldingen volle treinen

September tikte van alle maanden in 2015 tot nu toe de meeste meldingen over overvolle treinen aan. Vooral het traject Utrecht – Amsterdam (zowel sprinter als intercity) kon op veel klachten rekenen. Daarnaast laat de lijst een aantal oude bekenden zien: net als eerder in 2015 duiken nu weer de intercity Hoorn-Kersenboogerd – Amsterdam en de sprinter Nijmegen – s-Hertogenbosch op.

Met ruim 2800 meldingen over overvolle treinen was september drukker dan de tot nu toe drukste maanden in 2015: maart (2358 meldingen) en januari (2041 meldingen). Wel kwamen er minder meldingen binnen dan in september vorig jaar, toen de verse lancering van de nieuwe app Meldpunt volle Treinen  zorgde voor ruim 5000 meldingen.

woensdag 7 oktober 2015

Nachttrein Rotterdam-Eindhoven verdwijnt

De nachttreinen van Rotterdam naar Eindhoven verdwijnen eind dit jaar definitief. De NS voelt er niets voor om de geplande dienstregeling nog te wijzigen. Mensen kunnen daardoor in het weekeinde niet meer 's nachts vanuit bijvoorbeeld Rotterdam en Dordrecht naar grote steden in Noord-Brabant reizen.

Het Spoorwegmuseum verandert rond kerst in sfeervol Winter Station

In de kerstvakantie van 19 december 2015 t/m 3 januari 2016 maakt Het Spoorwegmuseum ruimte voor Winter Station, het gezelligste winterevenement van Nederland. In een prachtig winters aangekleed museum is er een dagelijks programma voor de hele familie met muziek, optredens, een antieke carrousel, kampvuurtjes en heel veel lekker eten. Natuurlijk kan er ook weer geschaatst worden in het museum. Het Spoorwegmuseum is deze periode (m.u.v. de kerstdagen en oudjaar) open tot 20.00 uur.

Nieuw dit jaar zijn de avondopenstellingen tot 20.00 uur. In de donkere avonduren komt de wintersfeer tot zijn hoogtepunt met sfeervolle lichteffecten en heel veel lekker eten. Winter Station staat al jaren bekend als ideaal familie-uitje in de kerstvakantie. De prachtige aankleding, de geur van poffertjes en de vrolijke muziek van huisband The Busquito’s zorgen voor een unieke sfeer tussen de historische treinen van het museum. Naast de vaste belevingswerelden van het museum kunnen bezoekers genieten van veel extra activiteiten zoals kinderworkshops en zwieren op de antieke carrousel.  Voor de schaatsliefhebbers ligt de ijsbaan klaar.

In de kerstvakantie van 19 december t/m 3 januari. Op 1 januari gesloten.
Openingstijden: 10.00 – 20.00 uur (24, 25, 26 en 31 december 10 - 17 uur)
Entree: €16,00 (>4 jaar), Museumkaart gratis

dinsdag 6 oktober 2015

Geen nieuwe aanbesteding Limburgs openbaar vervoer

Er komt geen nieuwe aanbesteding voor het openbaar vervoer (ov) in Limburg. De provincie Limburg heeft de bezwaren van huidig vervoerder Veolia tegen gunning van de nieuwe vervoersconcessie van treinen en bussen aan Arriva verworpen. In februari gunde Limburg het ov vanaf december 2016 tot en met 2031 aan NS-dochter Abellio. In juni trok Limburg die gunning weer in toen bleek dat NS en Abellio gesjoemeld hadden.

'Uithoflijn snel aan zijn capaciteit'

Volgens de commissie MME in Utrecht zijn er signalen dat de Uithoflijn vrij snel aan zijn volledige capaciteit zal zitten zodra die gaat rijden. Gedeputeerde Verbeek gaf hierop aan dat het realiseren van een tweede Uithoflijn er vooralsnog niet inzit. Mocht één Uithoflijn niet volstaan dan wordt bekeken of er met de inzet van bussen aan de aanvullende capaciteitsvraag kan worden voldaan.

Ook werd het idee geopperd om de Uithoflijn in het weekend te laten rijden, gezien het grote aantal potentiële bezoekers van onder meer sportverenigingen. Volgens Gedeputeerde Verbeek ziet het er naar uit dat de capaciteit van het busvervoer in het weekend op dit moment toereikend is.

Verder is het de bedoeling om Utrecht Centraal te ontlasten door de Uithof beter bereikbaar te maken. Hierbij valt te denken aan meer rechtstreekse buslijnen vanuit andere stations, zodat reizigers niet meer hoeven over te stappen op Utrecht Centraal. De commissie opperde ook de mogelijkheid om de bestaande sneltramlijn, zonder overstap op Utrecht Centraal, te koppelen aan de nu te realiseren Uithoflijn. Gedeputeerde Verbeek gaat dit verder onderzoeken.

Vragen over bewaren pasfoto’s door NS

Rover ontvangt vragen van NS-abonnementhouders naar aanleiding van een mailing waarin NS chipkaartdisplaytoestemming vraagt voor het bewaren van een pasfoto. Zorgen zijn niet nodig: u hóeft uw pasfoto niet door NS te laten bewaren, maar het kan ook zeker geen kwaad om dit wel te laten doen! Alleen wanneer NS de pasfoto mag bewaren, kan NS abonnementhouders gratis een nieuwe OV-chipkaart sturen wanneer de geldigheid van de huidige chipkaart verloopt. Helaas voorziet de NS-website (nog) niet in de mogelijkheid zelf een nieuwe foto te ‘uploaden’, Rover adviseert reizigers daarom om NS de gevraagde toestemming te geven. Dat moet voor 11 oktober gebeuren.

maandag 5 oktober 2015

De herfstellende is begonnen

Vervelende vertragingen en uitval van diverse treinen. De eerste vallende blaadjes luiden maandagmorgen de herfstellende op het spoor in. Deze tijd van het jaar staat garant voor problemen. ,,We voorkomen veel, maar niet alles", stellen Prorail en NS. Treinreizigers liepen maandagmorgen tot een half uur vertraging op, op het traject tussen Utrecht Centraal en Veenendaal Centraal. De oorzaak: gladde sporen, een hardnekkig probleem.

Eerste dagen herfstvakantie spoorvernieuwing Sittard - Maastricht

De eerste dagen van de herfstvakantie werkt ProRail op meerdere plaatsen aan het spoor tussen Sittard en Maastricht. Het gaat onder meer om emplacement Sittard, station Bunde en de Veestraat in Elsloo. In verband met deze werkzaamheden rijden er bussen in plaats van treinen.

Op het emplacement in Sittard worden een aantal wissels vernieuwd. Dat is nodig om het spoor in goede conditie te houden zodat de treinen er veilig en comfortabel overheen kunnen blijven rijden. Daarnaast vinden er in Sittard voorbereidende werkzaamheden plaats in verband met de komst van een nieuwe fietsbrug. Hiervoor wordt alvast de bovenleiding verlaagd.

In Elsloo wordt het overpad aan de Veestraat voorzien van beveiliging. Het overpad dat alleen geschikt is voor fiets- en voetgangers krijgt spoorbomen zodat mensen veiliger kunnen oversteken.

Op station Bunde wordt de hoogte van de perrons aangepast. Dat is onderdeel van een landelijk programma om alle perrons in Nederland dezelfde hoogte te geven. Wanneer in de toekomst ook alle treinen dezelfde in- en uitstaphoogte hebben, hebben reizigers overal in Nederland een gelijkvloerse instap.

Voor de werkzaamheden die starten op zaterdag 24 oktober zijn vijf dagen uitgetrokken. Op zaterdag 24 oktober rijden er geen treinen tussen Maastricht-Randwijck en Sittard en ook niet tussen Maastricht-Randwijck en Valkenburg. Vanaf zondag 25 oktober tot en met woensdag 28 oktober rijden er geen treinen tussen Maastricht en Sittard. Tussen Maastricht en Maastricht-Randwijck rijden dan geen NS-treinen, maar wel treinen van Veolia. NS zet (snel)bussen in en adviseert reizigers voor vertrek de NS reisplanner te raadplegen of te kijken op de speciale pagina: www.ns.nl/treinverkeersittardmaastricht.

Aanleg bovenleiding Zwolle-Wierden van start

De werkzaamheden voor de elektrificatie van het spoor tussen Zwolle en Wierden starten op maandag 5 oktober 2015. De werkzaamheden duren tot eind oktober 2016.
 
Bij de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden gaat het onder andere om de aanleg van 900 masten voor de bovenleiding naast het spoor en ondergrondse leidingen van energieleveranciers naar drie nieuwe technische ruimten op het traject voor de stroomvoorziening. Direct omwonenden worden op de hoogte gehouden van de werkzaamheden bij hen in de buurt.

Om de hinder voor reizigers tot een minimum te beperken heeft de provincie, mede op advies van reizigersorganisatie Rocov en in overleg met ProRail, ervoor gekozen om het werk zoveel mogelijk in de avonden en nachten uit te voeren.

Dit betekent dat van maandag 5 oktober tot en met vrijdag 18 december 2015 er op doordeweekse dagen in de avonduren geen treinverkeer mogelijk is op het traject Zwolle – Wierden. Vanaf 20:30 uur rijden er NS-bussen in plaats van treinen. Van 19 december 2015 tot en met 3 januari 2016 rijden de treinen volgens de dienstregeling. Van maandag 4 januari tot en met eind oktober 2016 is er zowel op weekdagen als in het weekend in de avonduren geen treinverkeer mogelijk op het traject Zwolle – Wierden. Vanaf 20:30 uur rijden er op alle dagen NS-bussen in plaats van treinen. In Heino rijden deze bussen vanaf de bushalte aan het begin van het dorp. Tussen station en deze bushalte rijden taxibusjes.

Doorgaande reizigers tussen Zwolle en Almelo kunnen ook omreizen via Deventer of via Mariënberg (Vechtdallijnen). Plan uw reis vooraf via www.ns.nl. De extra reistijd is ongeveer 15 tot 30 minuten.

vrijdag 2 oktober 2015

NS wil dat scholen lestijden spreiden voor plek in trein

De Nederlandse Spoorwegen hoopt dat scholen en hogere onderwijsinstellingen hun lesuren meer gaan spreiden als er komend jaar een tekort aan treinen ontstaat. Topman Roger van Boxtel roept de instellingen op mee te werken omdat treinen anders overvol zitten. De NS zelf heeft zijn kantoormedewerkers de mogelijkheid gegeven om buiten de spits te reizen of te flexwerken zodat reizigers een plek in de trein hebben.

donderdag 1 oktober 2015

Streefdatum Noord/Zuidlijn ongewijzigd, maar onzeker

De streefdatum voor de opening van de Noord/Zuidlijn blijft weliswaar gehandhaafd op oktober 2017, maar de kans dat die datum ook gehaald wordt is aanzienlijk verkleind. Vandaag maakte wethouder Pieter Litjens bekend dat het haalbaarheidspercentage gedaald is van 50% naar 5%.. Uit de kwartaalrapportage van het tweede kwartaal van dit jaar blijkt dat het 'heel spannend wordt' of oktober 2017 gehaald wordt, zei Litjens vandaag. 'We staan voor een olympische opgave.'

Gloednieuwe bussen worden vernield

Gloednieuwe bussen van Connexxion, die sinds vijf maanden rondrijden in West-Zeeuws- Vlaanderen, worden al vernield door baldadige passagiers. 'Hee buschauffeur, we gaan je bussie slopen.' Een tamelijk onschuldig liedje dat vaak door kinderen in de bus wordt gezongen op schoolreisjes. In de praktijk gebeurt het echt. Tot grote ergernis van de tweeëntwintig buschauffeurs in Oostburg: "Ik spreek namens al mijn collega's als ik zeg dat we het beu zijn", zegt buschauffeur Stefan van den Bossche uit Schoondijke.