maandag 30 november 2015

KPN in Smart-OV proef met SIM-kaart voor veilige mobiele transacties

KPN introduceert een nieuwe SIM-kaart waarmee je veilig met je smartphone transacties kan verrichten. De nieuwe SIM-kaart wordt nu als eerste ingezet voor een proef van Smart-OV waarbij reizigers kunnen in- en uitchecken in het openbaar vervoer met hun smartphone.

De vandaag aangekondigde Smart-OV proef is een gezamenlijk initiatief van alle openbaar vervoerbedrijven, tezamen met Translink, KPN en Vodafone. Deze innovatie wordt door de openbaar vervoerbedrijven gezien als een belangrijke stap om het betaalgemak in het openbaar vervoer te vergroten. Tijdens de proef, die drie maanden duurt, krijgen tweehonderd reizigers de kans ervaring op te doen met deze nieuwe en makkelijke manier van betalen in het openbaar vervoer. Zij ontvangen daarvoor een nieuwe SIM-kaart waar de OV-chipkaart op wordt geladen.

Deze ontwikkeling past in een trend waarbij de smartphone in ons dagelijks leven een steeds belangrijker rol gaat spelen bij betalen, toegang krijgen en andere praktische toepassingen. Ruim 80 procent van de Nederlanders bezit een smartphone, heeft die bijna altijd op zak en is daarmee continu online.

De nieuwe NFC SIM-kaart biedt mobiele abonnees de mogelijkheid tientallen denkbare betaal-, toegangs- en identificatietoepassingen op de SIM-kaart veilig op te slaan. En voor wie wil zou deze SIM-oplossing uiteindelijk alle (betaal)passen in de portemonnee kunnen vervangen.

KPN zal vanaf 1 januari alle nieuwe mobiele abonnees voorzien van een NFC SIM-kaart. Huidige KPN-klanten krijgen bij een reguliere SIM-kaart vervanging of op aanvraag de NFC SIM-kaart geleverd.

Vodafone Wallet geschikt voor betalingen in OV

Vodafone Wallet is voortaan ook geschikt voor gebruik in het OV. Dat laat Vodafone vandaag weten in een commercial die onder meer op YouTube te vinden is. Vodafone benadrukt dat het voortaan ook mogelijk is om met de digitale portemonnee in- en uit te checken bij OV-maatschappijen (onder meer bus, trein en tram).

Actie tegen hoge servicekosten OV-chipkaart

Rover en de Consumentenbond starten een actie om de servicekosten van de OV-chipkaart omlaag te krijgen. De organisaties willen dat de OV-chipkaart voortaan gratis wordt vervangen na afloop van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect. Ook moeten reizigers voortaan kosteloos en eenvoudiger hun saldo kunnen terugvragen aan de balie.

Uit onderzoek van de consumentenorganisaties blijkt dat de Nederlandse OV-chipkaart duur is in vergelijking met andere OV-chipkaarten in Europa. Met een levensduur van 5 jaar steekt de Nederlandse OV-chipkaart mager af tegen veel Europese OV-chipkaarten die onbeperkt geldig zijn en bovendien goedkoper in aanschaf. In landen waar de chipkaart een beperkte levensduur heeft, zoals België en Denemarken, wordt de kaart gratis vervangen.

Nederlandse reizigers klagen regelmatig dat zij onaangenaam verrast zijn door het verlopen van de kaart, waarna zij voor €7,50 een nieuwe kaart moeten aanschaffen. Daarnaast is Nederland het enige Europese land waar reizigers moeten betalen voor vervanging van een (onzichtbaar) defecte kaart, ook nog eens voor een hoger bedrag (€11) dan de oorspronkelijke aanschafprijs.

Rover en de Consumentenbond willen ook dat reizigers niet langer €2,50 hoeven te betalen voor het terugvragen van hun saldo aan de balie. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Belachelijk, het geld is gewoon van de reiziger. Het is alsof je je portemonnee aan iemand in beheer geeft en er telkens voor moet betalen als je er iets uit wilt halen.'

Rover riep in september reizigers die geen restsaldo wilden terugvragen, vanwege het 'gedoe' of omdat ze niet allerlei privégegevens wilden prijsgeven (anonieme kaarthouders), op om hun verlopen chipkaart niet te vernietigen, maar naar Rover te sturen. Gemiddeld blijkt er €8,50 aan restsaldo op de kaarten te staan. Rover-directeur Ineke van der Werf: 'Er zijn miljoenen kaarten in omloop. Al het ongebruikte restsaldo blijft achter bij de vervoerders  en TLS, de uitgever van de kaart. Een gratis vervangende OV-chipkaart moet hiervan ruimschoots gefinancierd kunnen worden.'

Een veel gehoord verweer van de vervoerders is dat slechts een kleine groep reizigers ontevreden is. De consumentenorganisaties betwijfelen dat, gezien het aantal klachten dat zij ontvangen, en roepen reizigers op een steunbetuiging aan de actie achter te laten op de website van de Consumentenbond.

Tijdwinst door spitsbusbaan op N235 tussen Ilpendam en Purmerend

Er komt een spitsbusbaan tussen Ilpendam en Purmerend zodat de bus op de gehele N235 een vrije busbaan heeft.

Dit levert tijdwinst op voor de busreizigers en automobilisten en zorgt bovendien voor een betrouwbare dienstregeling. Naar verwachting kan de nieuwe spitsbusbaan eind 2017 in gebruik worden genomen. Dit heeft de Stuurgroep Bereikbaarheid Waterland op 26 november 2015 besloten.

Met de komst van de spitsbusbaan heeft het busvervoer een vrije baan. In de ochtendspits rijdt de bus over de busbaan vanuit Purmerend richting Amsterdam. In de avondspits is de busbaan vrij voor de bus vanuit Amsterdam richting Purmerend. Hierdoor wordt de busbaan zo effectief mogelijk ingezet. Voor het autoverkeer betekent dit dat de bussen niet meer invoegen op de rijbaan ter hoogte van Ilpendam. Dit betekent vooral in de avondspits tijdwinst.

Aanleg van de spitsbusbaan is onderdeel van het Programma Beter Benutten Metropoolregio Amsterdam, In dit programma werken bedrijfsleven, Rijk, provincies, Stadsregio Amsterdam en gemeenten samen om de reistijd van deur tot deur in de spits in die drukste gebieden met 10 procent te verbeteren. Bijvoorbeeld door reizigers te stimuleren op andere momenten te reizen of een alternatieve route of vervoersmiddel te kiezen.

Reizigers maken minimaal gebruik van de halte Purmelandersteiger. Om deze halte geschikt te maken voor de nieuwe spitsbusbaan moet het Noordhollandsch Kanaal worden versmald en dit is slecht voor de bevaarbaarheid. Ook zijn de kosten om de halte aan te passen relatief hoog. Het voorstel is daarom om de halte Purmelandersteiger te laten vervallen. Voordat hierover een definitieve beslissing wordt genomen, vraagt de Stadregio Amsterdam eerst advies aan onder andere de Reizigersadviesraad .

Verder wil de stuurgroep een veilige oversteek voor busreizigers bij de halte Dorp in Ilpendam. Door de aanleg van een voetgangerstunnel wil de stuurgroep voorkomen dat reizigers onveilig de weg oversteken. Hiermee verbetert ook meteen de doorstroming van het auto- en busverkeer.

De stuurgroep heeft op 26 november ook gesproken over andere maatregelen om de bereikbaarheid in Waterland te verbeteren. Op de website www.bereikbaarheidwaterland.nl zijn alle besluiten terug te lezen.

Het programma Bereikbaarheid Waterland heeft als doel de bereikbaarheid en veiligheid te verbeteren voor het autoverkeer, openbaar vervoer en fietsverkeer in de regio Waterland. Dit geldt op en rondom de provinciale wegen N247 en N235. Dit gebeurt onder leiding van een stuurgroep met bestuurders van de provincie Noord-Holland Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Waterland, Edam-Volendam, Purmerend en Amsterdam.

zaterdag 28 november 2015

OV-chipkaart verlopen? Betaal zelf een nieuwe!

Reizigers die een OV-chipkaart hebben moeten deze na vijf jaar zelf vervangen. De kosten hiervoor, van €7,50, zijn voor de reiziger. Onterecht en omslachtig vinden reizigersorganisatie Rover en de Consumentenbond.

Rover en de Consumentenbond publiceerden het rapport 'Servicekosten OV-chipkaart in Europa'. Hierin zijn de servicekosten voor het openbaar vervoer vergeleken met andere West-Europese landen. Uit het rapport blijkt dat Nederland het duurst van alle andere Europese landen is. Freek Bos van Rover geeft aan dat daar echt wat aan gedaan moet worden. "Dit rapport legt pijnlijk bloot dat het systeem van de servicekosten van de OV-chipkaart in Nederland niet klantvriendelijk is voor de reiziger", aldus Bos. 

Bij VARA Kassa werd er massaal geklaagd door reizigers. Volgens reiziger Reinier van den Bos moet hij opdraaien voor allemaal kosten waar hij niet om gevraagd heeft. "€7,50 voor het aanschaffen van een nieuwe OV-chipkaart vind ik al duur, maar als ik het op papier wil aanvragen kost het zelf €10,50. Dat kan is echt belachelijk", aldus van den Bos.  

vrijdag 27 november 2015

Extra trein naar Leer op zondag

Vanaf half december rijdt er tussen Groningen en Leer op zondag elk uur een trein. Nu is dat nog eens in de twee uur. Door de week rijdt er al elk uur een trein. Met de extra treinen wil de provincie de verbinding tussen Groningen en Duitsland, de Wunderline, verbeteren.

Vanaf eind 2012 rijdt er dagelijks elk uur een trein tussen Groningen en Leer. Uit tellingen blijkt dat steeds meer mensen gebruik maken van de trein naar Duitsland. Om dit verder te stimuleren organiseert de provincie samen met Arriva marketingacties. Zo wordt het binnenkort mogelijk om met een Niedersachsenticket goedkoop van Groningen naar Noord-Duitsland te reizen.

In de toekomst moet het mogelijk worden om in ongeveer twee uur van Groningen naar Bremen te reizen. Deze zomer heeft de provincie subsidie gekregen van de Europese Unie om onderzoek te doen naar de maatregelen die hiervoor nodig zijn.

donderdag 26 november 2015

Boete zwartrijden naar 50 euro op 1 april

De boete voor zwartrijden stijgt op 1 april van 35 euro naar 50 euro. De verhoging moet zwartrijden onaantrekkelijker maken. Maar de stijging is beperkt gehouden om meer agressie bij betrapte zwartrijders te vermijden. Van de daders van agressie in het openbaar vervoer is 60 procent zwartrijder.

Nieuwe passage station Eindhoven geopend

Sinds zondag 22 november zijn in het station Eindhoven de looproutes naar de treinen veranderd. Reizigers en passanten lopen vanaf nu via de nieuwe passage naar de trein. Hoewel de verbouwing weer een stap verder is, moeten reizigers nog ruim een half jaar rekening houden met bouwwerkzaamheden.

Er wordt nog volop gebouwd aan onder andere de winkels. Ook staan er bouwschuttingen in de passage. Het plafond en de verlichting zijn van tijdelijke aard. Medio 2016 is het werk helemaal klaar en heeft de nieuwe passage haar volledige breedte. De oude passage is dan ingericht als aantrekkelijke wachtruimte.

woensdag 25 november 2015

Nieuwe dienstregeling bussen Overijssel

Op zondag 13 december 2015 gaat de nieuwe dienstregeling van Syntus Overijssel in voor het openbaar vervoer in Midden-Overijssel en Twente. Jaarlijks wordt de busdienstregeling bekeken en vinden er wijzigingen plaats om vraag en aanbod van openbaar vervoer beter op elkaar te laten aansluiten. De nieuwe dienstregeling komt mede tot stand op basis van tips en feedback van reizigers en chauffeurs. Dit alles met als doel een logische reis voor de reizigers met waar mogelijk verbeterde aansluitingen en realistische rijtijden.
  • Lijn 2 en 4 rijden in Zwolle niet meer door dezelfde wijken. De twee lijnen zijn losgekoppeld voor een betere en snellere route vanaf het station door de wijken Holtenbroek, Ittersumerbroek en AA-landen, om vervolgens via dezelfde route weer terug te rijden naar het station. Lijn 4 van Deventer via Schalkhaar naar Raalte wijzigt om het Carmel College beter te kunnen bedienen.
  • Lijn 6 van het station in Deventer naar Colmschate Zuid v.v. rijdt via de Grote Ratelaar. Dit zorgt samen met lijn 1 voor meerdere en snellere verbindingen van en naar het station.
  • Lijn 165 (Deventer – Raalte) rijdt op het station door als lijn 7 naar bedrijventerrein Kloosterlanden en lijn 7 rijdt vanaf Kloosterlanden door als lijn 165 naar Raalte. Hierdoor hoeven reizigers niet meer over te stappen op het station en kunnen meer reizigers gebruik maken van deze lijn. Dit betreft een aanzienlijke verbetering omdat er meer aansluitingen mogelijk zijn en er een directe verbinding ontstaat met het bedrijventerrein Kloosterlanden. Ook zijn de aankomst- en vertrektijden van lijn 165 aangepast aan de vertrektijden van de stadsdienst in Deventer, zodat er betere aansluitmogelijkheden zijn.
De belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling voor Twente zijn:
  • Lijn 9 Hengelo station – Universiteit Twente – Enschede station gaat elke 10 minuten en in de spits zelfs elke 5 minuten rijden.
  • In Enschede rijden de lijnen 1, 2, 3 en 9 gedurende alle vakantieperiodes een 15-minuten dienst.
  • In Enschede wordt op lijn 2 (Helmerhoek – Deppenbroek) vanaf 14.00 uur in plaats van 16.00 uur een 10-minuten dienst gereden. Hierdoor ontstaan betere aansluitingen op lijn 1 en 3.
Syntus verzorgt het busvervoer in Midden-Overijssel en Twente in opdracht van de provincie Overijssel. De nieuwe folders en lijnennetkaarten zijn beschikbaar op www.syntusoverijssel.nl en www.twents.nl.

Daarnaast worden reizigers geattendeerd op de nieuwe dienstregeling via de beeldschermen in de bussen, de dynamische borden bij diverse haltes, via stickers bij de bushaltes waar grote wijzigingen plaatsvinden en via social media. Vanaf 1 december 2015 zijn de nieuwe routes en reisinformatie ook te vinden op de website www.hoelaatreisjij.nl.

dinsdag 24 november 2015

Start-up opent 'aanval' op NS

De Nederlandse innovatieve airport taxi service Tinker opent de aanval op de Nederlandse Spoorwegen, door naar de luchthaven te rijden vanaf 6,99 euro. De prijs wordt aangeboden aan klanten, die van en naar de vijf luchthavens in Nederland reizen. Tinker stelt 5.000 stoelen ter beschikking in de TinkerTaxi’s, waarmee men voor tarieven van de NS met de taxi van en naar de luchthavens kan reizen. Dit is vergelijkbaar met wat Ryanair in de luchtvaart doet.

Rechtstreekse treinverbinding tussen Almelo en Hardenberg

De provincie Overijssel wil Twente beter verbinden met Hardenberg en Zuidoost Drenthe door de treinverbinding Almelo-Mariënberg door te trekken naar Hardenberg. Voor de reiziger betekent deze rechtstreekse reismogelijkheid een aanzienlijke verbetering: een overstaploze verbinding, minder reistijd en betere aansluitingen op andere openbaar vervoerverbindingen. Om dit mogelijk te maken moet het spoor tussen Almelo en Hardenberg worden aangepast. De werkzaamheden zijn op donderdag 19 november gegund aan aannemer Strukton Rail. De uitvoering start eind april en is in juni 2016 gereed.

Na aanpassing van het spoor gaat de baanvaksnelheid tussen Almelo en Mariënberg omhoog van 80 naar 120 kilometer per uur. Hiermee wordt de reistijd ingekort en wordt de attractiviteit van dit traject vergroot. Doordat de trein op dit traject sneller kan gaan rijden, wordt het mogelijk ieder half uur een trein te laten rijden tussen Almelo en Hardenberg. Hiervoor vinden aanpassingen plaats aan de sporen, wissels en beveiliging van het spoor. Zo komt er in Hardenberg een extra wissel, wordt in Mariënberg een opstelspoor verlegd en wordt op station Almelo het spoor verder doorgetrokken, zodat reizigers minder ver hoeven te lopen om over te stappen of om de uitgang van het station te bereiken.

Om zonder inzet van extra treinen naar Hardenberg te kunnen rijden, is het nodig om station Geerdijk op te heffen. Deze halte trekt ongeveer 50 reizigers per dag. Uit onderzoek blijkt dat 50% van die reizigers (gelet op het voortransport met auto of fiets) zonder extra reistijd vanaf station Vroomshoop of Mariënberg kunnen vertrekken. De overige 50% moet circa één kilometer verder reizen naar een van beide stations. Met de gemeente Twenterand, waar Geerdijk toe behoort, en met het consumentenplatform ROCOV heeft eerder overleg plaatsgevonden over het sluiten van dit station. Beiden hebben begrip voor het besluit om station Geerdijk te sluiten.

De aanpassingen aan het spoor worden (in opdracht van ProRail) uitgevoerd door aannemer Strukton Rail tussen 30 april en 6 juni 2016. Tegelijkertijd vindt er dan een grootschalige spoorvernieuwing plaats tussen Mariënberg en Almelo. Over 17,5 kilometer worden sporen, dwarsliggers (bielzen), ballast (spoorgrind) en overwegen vernieuwd. In deze periode rijden geen treinen maar bussen tussen Almelo en Mariënberg. Als alles loopt volgens plan rijdt de eerste rechtstreekse trein tussen Almelo en Hardenberg vanaf eind 2016.

maandag 23 november 2015

Gemeente nodigt inwoners van Zwolle uit mee te denken over nieuwe busbrug station

Inwoners van Zwolle kunnen meedenken over het ontwerp van de nieuwe busbrug over het spoor. De gemeente nodigt hen uit voor een inspiratiesessie op woensdagavond 2 december. De uitkomsten worden gebruikt om de aanbesteding van de busbrug voor te bereiden, die in het voorjaar van 2016 van start gaat.

De komende jaren werkt Zwolle hard aan de verdere verbetering van het stationsgebied, zodat het is toegerust voor de groeiende aantallen reizigers. Eén van de verbeteringen is de verplaatsing van het busstation naar de zuidzijde van het station (Hanzeland). Hiervoor is een nieuwe busverbinding over het spoor nodig, die in de vorm van een brug wordt aangelegd.

In maart van dit jaar heeft de gemeenteraad het programma van eisen voor de bouw van de busbrug goedgekeurd. We weten dus waar we bij de aanleg van de brug rekening mee moeten houden. Veel ligt vast, maar een aantal dingen nog niet, en daar wil de gemeente graag ideeën uit de stad over horen. Het gaat dan met name om vorm (landhoofden, kolommen, onderzijde brug, leuningen etc.), maar ook om kleur en materiaalgebruik. Bruikbare ideeën worden meegegeven aan de architecten die met het ontwerp aan de slag gaan. Ze dienen ook als input voor de commissie die de beoordelingscriteria voor de aanbesteding vaststelt.

vrijdag 20 november 2015

Route buslijn 3 in Lelystad wordt niet gewijzigd

Het college van de gemeente Lelystad heeft besloten de route van lijn 3 niet te wijzigen. Eerder dit jaar dienden buurtbewoners van het Golfpark en Parkhaven een burgerinitiatief in om de bus in een lus te laten rijden langs de Houtribweg en Markerwaarddijk, waardoor bewoners van het Golfpark en Parkhaven dicht in de buurt een bushalte krijgen.

Deze wijken hebben geen bushaltes meer sinds het opheffen van de wijkbus eerder dit jaar. Om toch een betere bereikbaarheid van genoemde wijken te realiseren, onderzoekt het college een alternatief, waarbij samen met initiatiefnemers de optie van een buurtbus nader uitgewerkt wordt.

Het college heeft besloten de route niet te wijzigen, omdat Arriva verwacht dat dit reizigers gaat kosten en omdat een routewijziging forse investeringen in haltes zou vragen. Hiermee is in de begroting geen rekening gehouden. Het burgerinitiatief is een reactie op de eerder genomen bezuinigingsmaatregelen, waarbij de dienstregeling van Arriva voor 2015 is aangepast en onder andere de wijkbus werd opgeheven. De initiatiefnemers en de gemeenteraad zijn in een brief op de hoogte gesteld van het genomen besluit van het college.

donderdag 19 november 2015

Hermes biedt op concessie Zuidoost-Brabant

Hermes Openbaar Vervoer B.V. heeft een bieding ingediend bij de provincie Noord-Brabant om vanaf 11 december 2016 het busvervoer in Zuidoost-Brabant te mogen verzorgen.

Vervoerders konden inschrijven op de concessie voor busvervoer in Zuidoost-Brabant voor de duur van 10 jaar en vervoerder Hermes heeft daarvoor een aanbod ingediend. Op dit moment verzorgt Hermes het busvervoer in Zuidoost-Brabant. De komende weken wordt de ingediende bieding zorgvuldig door de provincie beoordeeld. De provincie wil uiterlijk dit jaar de opdracht voor het OV in Zuidoost-Brabant gunnen zodat de nieuwe concessie op 11 december 2016 van start kan gaan.

Met het nieuwe OV-contract wil de provincie zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen die de reiziger heeft, een zogenaamd ‘vraaggericht vervoersaanbod’. Dat betekent dat extra bussen worden gevraagd op die lijnen en tijdstippen dat er veel vraag naar OV is en minder bussen op de zogenaamde ‘dunne lijnen’. Daarnaast eist de provincie van de vervoerders goede en innovatieve plannen voor klantvriendelijke reizigersinformatie, serviceverlening, betrouwbare betaalsystemen en comfortabele bussen.

De provincie zoekt een ambitieuze vervoerder die deze doelen en ambities in realiteit om kan zetten. En een vervoerder die visie heeft op de toekomst: die vernieuwende vormen van mobiliteit ontwikkelt samen met partners in de regio en dit gedurende de gehele concessieperiode. In de uitvraag voor de concessie wordt gevraagd om innovatie te benutten om het OV nu en in de toekomst blijvend te verbeteren en te verduurzamen. De bussen moeten comfortabel zijn maar de provincie heeft ook de ambitie dat alle bussen in Zuidoost-Brabant in 2025 zonder schadelijke uitstoot rijden. De komende tijd wordt de ingediende bieding van Hermes op deze eisen en ambities getoetst.

woensdag 18 november 2015

Brede looproute station Nijmegen - Doornroosje

Op maandag 9 november zijn de werkzaamheden gestart bij het busstation van Nijmegen CS. Busperron A wordt onderdeel van de bredere looproute van het station naar het Talia-gebouw, met daarin Doornroosje en het fietstransferium. Dagelijks steken naar schatting zo’n 2500 mensen het plein over. De bussen hebben geen last van de werkzaamheden. Het werk is voor de kerstvakantie gereed.

Door het verwijderen van perron A, dat tegen de huidige stoep langs het station ligt, ontstaat een brede looproute naar de overkant van het plein. De nieuwe route start al bij de uitgang van het station. Het pad is herkenbaar aan straatklinkers met daarop een richtingspijl ‘Doornroosje’ en een stallingslogo. Aan de zijkant van het pad plaatst de gemeente een hek van gestileerde fietsen die ook verwijzen naar de stalling. Langs het Talia-gebouw komt een hek met een haag als verwijzing naar de rozenhaag in het sprookje van Doornroosje.

Eind 2014 is het Talia-gebouw opgeleverd op de plek van het voormalige TPG-postkantoor aan het stationsplein. Het gebouw herbergt 347 studentenwoningen, het poppodium Doornroosje en een fietstransferium voor 4000 fietsen. De gemeente heeft in overleg met passanten, de NS, de busmaatschappij en Doornroosje het plan voor de nieuwe en veilige looproute gemaakt.

dinsdag 17 november 2015

Levensduur accu e-bikes valt tegen

De elektrische fiets zorgt voor een duwtje in de rug bij het fietsen. Door middel van de trapondersteuning kan je ontspannen fietsen. Tenminste, als de accu niet leegloopt of binnen een paar jaar kapot gaat. En dat gebeurt bij verschillende fietsmerken net iets te snel.  Als we vragen naar de levensduur van de accu, krijgen we zulke uiteenlopende antwoorden dat we er geen eenduidige lijn uit kunnen trekken. De een zegt dat ze daar geen jaren aan vast kunnen knopen, de ander geeft maar liefst een garantie van 10 jaar. De prijs van elektrische fietsen varieert van rond de 1.500 euro tot 4.000 euro. Een nieuwe accu kost rond de 500 euro: geen goedkoop onderdeel om te vervangen.

maandag 16 november 2015

Fietsslot met vingerafdrukscanner

De Grasp is een slim fietsslot dat je met een vingerafdruk kunt openen. Klik het slot gemakkelijk om je fiets heen, en deel de fiets vervolgens met iemand anders dankzij een iOS-app. De makers van Grasp zamelen de komende tijd geld in voor het project via Kickstarter.

OV-tarieven IJsselmond stijgen gemiddeld

De buskaartjes voor de ‘concessie IJsselmond’ worden in 2016 gemiddeld 1,2% duurder. Dat is volgens landelijke afspraken. In Flevoland gaat het om het busvervoer in de Noordoostpolder ( rond Emmeloord) en oostelijk Flevoland (rond Dronten en Zeewolde).

Volgen van de landelijke lijn betekent dat de inkomsten uit kaartverkoop zoveel mogelijk gelijke tred houden met de kostenontwikkeling in de bedrijfstak. De tarieven van de retour-dagkaarten op de Walibi Express (lijn 247) wijken af van de andere openbaar vervoertarieven. Ze zijn vastgesteld op 8 euro voor volwassenen - net als in 2015 - en 5,50 euro voor kinderen van 4 t/m 11 jaar en 65-plussers. De laatste groepen krijgen te maken met een prijsverhoging van een halve euro.

Die halve euro is het gevolg van een inhaalslag. Uit praktische overwegingen doen de Walibi Dagkaarten niet jaarlijks mee met de gemiddelde prijsstijging. Ze kosten sinds 2013 hetzelfde. Dat voorkomt dat de buschauffeur veel ongewenste tijdrovende geldhandelingen in de bus moet verrichten. Op de achtergrond is wel steeds bijgehouden wat de kaarten eigenlijk hadden moeten kosten. Met een inhaalslag van 4,5% komen de reductie-dagkaartjes nu in 2016 uit op het hanteerbare bedrag van 5,50 euro. Wie overigens van een OV-chipkaart gebruik maakt en daarmee dus niet uitnodigt tot geldhandelingen in de bus, betaalt 12 eurocent minder.

De concessie IJsselmond omvat ook het busvervoer in Noordwest-Overijssel (rond Steenwijk en Kampen). En in de steden Kampen en het Flevolandse Dronten wordt ook een stadsdienst gereden. Daarmee is IJsselmond een gezamenlijke concessie van Flevoland en Overijssel. Omdat er abonnementen zijn die de provinciegrenzen overschrijden, stellen beide overheden de tarieven samen vast.

vrijdag 13 november 2015

Provincie en ProRail tekenen realisatieovereenkomst spoorlijn Roodeschool - Eemshaven

De realisatieovereenkomst voor de verlenging van de spoorlijn tussen Groningen-Roodeschool naar de Eemshaven is op 13 november getekend door gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en Jan Mulder, directeur Regio Noord-Oost van ProRail. In de overeenkomst zijn de werkzaamheden, de taken en verantwoordelijkheden omschreven. Volgend voorjaar starten de werkzaamheden aan het spoor en in april 2018 moet de trein naar de Eemshaven gaan rijden.

Eerder dit jaar werden de provincie Groningen, ProRail, de gemeente Eemsmond, AG Ems en Groningen Seaports het eens over het tracé en over de maatregelen die hiervoor genomen moeten worden. Het bestaande spoor wordt verlengd met drie kilometer nieuw spoor. Daarnaast wordt ongeveer 4,3 kilometer bestaand goederenspoor aangepast. Ook wordt de beveiliging van het spoor verbeterd. Verder komen er twee nieuwe stations: een nieuwe locatie aan de Hooilandseweg voor het station van Roodeschool en een nieuw station in de Eemshaven.

De trein gaat een aantal keren per dag doorrijden naar de Eemshaven: doordeweeks in het laagseizoen drie keer per dag en tijdens het hoogseizoen vier keer per dag. Dit gebeurt binnen de bestaande dienstregeling.

In de Eemshaven sluit de trein aan op de veerdienst van en naar Borkum. Met het doorrijden van de trein worden de Eemshaven en Borkum ontsloten voor het openbaar vervoer. Dit is goed voor het toerisme van Groningen naar Borkum en omgekeerd.

Het doorrijden van de trein naar de Eemshaven wordt gerealiseerd door: het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Groningen, AG EMS, ProRail, Arriva, Groningen Seaports, gemeente Eemsmond, Regio Groningen Assen, Stadt Borkum, Inselverein Borkum, Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen en de Kamer van Koophandel Noord. Het project wordt via het INTERREG IV A-programma Deutschland-Nederland medegefinancierd uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) .

woensdag 11 november 2015

Volle treinen houden de gemoederen bezig

De herfst is traditioneel al het moment waarop er overlast is van overvolle treinen. Tel daarbij op dat er veel storingen zijn geweest en dat inmiddels bekend is dat NS komende tijd met een flink materieeltekort kampt. Voeg daar ook nog eens aan toe dat inmiddels bekend is dat de treinkaartjes weer duurder gaan worden en de ontevredenheid bij reizigers is compleet. RTL Nieuws sprak met Rover over de problematiek rond volle treinen en dook hiervoor in ons meldpunt. Het is niet de eerste keer deze herfst dat de volle treinen het nieuws halen.

RET test bankpas als vervoersbewijs

Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET is al maanden in het geheim bezig met een test waarbij de bankpas als vervoersbewijs wordt gebruikt. RET-medewerkers gebruiken de bankpas om in en uit te checken bij de metro, zo meldt de NOS. Op termijn kan de bankpas de ov-chipkaart gaan vervangen. Mensen hoeven geen aparte chipkaart voor het ov te hebben of die op te waarderen. In het geval er via de bankpas wordt gereisd zal het verschuldigde bedrag 's avonds van de rekening worden afgeschreven.

dinsdag 10 november 2015

'GVB moet tarieven Metro 51 naar beneden bijstellen'

Metro 51 blijft een bron van ellende voor de reiziger. Bijna wekelijks zijn er vertragingen en storingen. Maatschappij voor Beter OV, een belangenvereniging voor mensen die met het openbaar vervoer reizen, vindt dat er nu wat moet gebeuren. Het GVB zou vooral meer metro's op het traject moeten laten rijden.

HSL-trein in brand tussen Amsterdam en Rotterdam

In een Intercity Direct-trein tussen Amsterdam en Rotterdam woedt dinsdagavond brand. Dat meldt de Veiligheidsregio Rijnmond. Hulpdiensten halen de ongeveer tweehonderd passagiers uit de trein en van het spoor. Er zijn geen berichten over slachtoffers. De ontruiming zou relatief rustig verlopen.

Vier gegadigden voor OV Zuidoost Fryslân en eilanden

Arriva, Connexxion, EBS en Qbuzz willen per 11 december 2016 het openbaar busvervoer verzorgen in Zuidoost Fryslân en vanaf 1 januari 2017 op de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling en Ameland (ZOWAD). Vandaag dienden zij hun offertes in bij de provincie Fryslân. Met een openbare aanbesteding bepaalt de provincie wie de concessie krijgt.

Een concessie is het alleenrecht om het openbaar vervoer in een gebied te verzorgen voor een bepaalde tijd. De provincie besteedt de komende maand aan het beoordelen van de offertes. De provincie bepaalt welk bedrijf het beste vervoer biedt tegen de scherpste prijs en heeft daarbij ook oog voor duurzaamheid. Gedeputeerde Staten streven ernaar om de concessie op 8 december 2015 te gunnen.

Het bedrijf dat de concessie krijgt, gaat vanaf 11 december 2016 in Zuidoost Fryslân en per 1 januari 2017 op de eilanden rijden. De looptijd van de concessie is vier jaar, met de mogelijkheid om deze te verlengen tot zes jaar. Hiermee kent de aanbesteding ZOWAD dezelfde einddatum als de concessie voor Noord en Zuidwest Fryslân en Schiermonnikoog. In 2020 kan het openbaar vervoer in heel Fryslân in één keer worden aanbesteed.

De provincie Fryslân stelt voor het vervoer in ZOWAD een subsidie beschikbaar van 12,5 miljoen euro per jaar voor de periode van vier jaar.

maandag 9 november 2015

'Veolia claimt schade Limburgse aanbesteding bij NS'

De NS kan een schadeclaim van concurrent Veolia verwachten. Veolia wil financiële compensatie voor de vele manuren die het investeerde in aanbesteding voor het Limburgse spoor. Dat meldt BNR. Veolia zegt nog niet hoe hoog de schadeclaim wordt. In februari gunde Limburg het OV vanaf december 2016 tot en met 2031 aan NS-dochter Abellio. In juni trok Limburg die gunning weer in, toen bleek dat NS en Abellio gesjoemeld hadden.

'OV-bedrijven moeten minder snel beboeten'

Het OV loket wil dat vervoerders stoppen met abonnementhouders als zwartrijder te behandelen wanneer zij zijn vergeten in te checken. Ook zou er beleid ontwikkeld moeten worden voor de incidentele reizigers met een papieren kaartje, die soms door de complexiteit van het systeem vergeten in te checken of dit bij de verkeerde vervoerder doen. Dat adviseert het OV loket in de laatste kwartaalrapportage.

Voor reizigers die een kaartje met datum kopen, is het niet altijd duidelijk dat het daarnaast nog verplicht is met dit kaartje in te checken. Ook gaat het inchecken wel eens mis op stations waar paaltjes van meerdere vervoerders staan. Het OV loket stelt dat het onredelijk is reizigers in deze gevallen een boete te geven, toch komt het nog steeds voor.

zaterdag 7 november 2015

Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee


Zweten, proppen en in het ergste geval achterblijven op het perron. Het is voor veel reizigers dagelijkse kost, zo blijkt uit het grote aantal meldingen dat reizigersorganisatie Rover binnenkrijgt op het Meldpunt Volle Treinen. En de komende periode zal de situatie er niet beter op worden.

RTL Nieuws onderzocht volle treinen. We wilden de problematiek vastleggen op beeld, maar mochten zelf niet filmen van NS. Daarom riepen we reizigers op om opnames te maken in volle treinen, waarna tientallen foto's en filmpjes werden opgestuurd. Ook analyseerden we ruim 17.500 meldingen die binnenkwamen via het Meldpunt Volle Treinen van reizigersorganisatie Rover.

vrijdag 6 november 2015

Lijnentest voor Drentse fietspaden

De provincie Drenthe doet een proef met verschillende soorten belijning op de fietspaden langs de provinciale wegen N372 en de N373. Op deze trajecten zijn verschillende soorten markeringen aangebracht. Gebruikers van deze fietspaden kunnen op www.drenthe.nl/lijnentest aangeven welke markering zij het best vinden. Dat kan tot 1 april 2016.

De proefvakken zijn aangebracht op vier verschillende trajecten langs de fietspaden van de N372 (Roderweg, Groningerweg) en N373 (Norgerweg, Hoofdweg, Langeloërstraat, Asserstraat). De markeringen, die op het midden van het fietspad zijn aangebracht, variëren in lengte, in onderlinge afstand en in materiaal. Op de website bij de enquête staat dit toegelicht. Op één proefvak langs de N372 zijn ook kantlijnen aangebracht als proef.

Verder is er variatie in de locaties, zoals een fietspad langs het bos of in open gebied, op een recht fietspad of een fietspad met bochten. De proefvakken langs het fietspad zijn gemarkeerd met de letters A tot en met E (of F).

Met de proef wordt gehoor gegeven aan vragen om de zichtbaarheid van de fietspaden te verbeteren. Gedeputeerde Henk Brink: ‘Er zijn innovatieve technieken en nieuwe ontwikkelingen op de markt om de zichtbaarheid van fietspaden te vergroten. We willen die inzetten om de veiligheid op onze fietspaden te optimaliseren. Bij het bepalen van de keuze voor de meest geschikte fietspadmarkering, gebruiken we de uitkomst van de enquête.’

donderdag 5 november 2015

Groningen in top 10 drukste fietspaden

De Grote Markt en de Oostersingel in Groningen staan in de top 10 van de drukste fietspaden van Nederland. De Grote Markt staat op de vijfde plaats en de Oostersingel op de negende. Het fietspad bij het Smakkelaarsveld naast het Centraal Station van Utrecht is het drukste stuk fietspad in Nederland. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de Fiets Telweek.

Alle data van de deelnemers aan de Fiets Telweek 2015 zijn geanalyseerd en  naar de deelnemende gemeenten en provincies gestuurd. Begin 2016 komen de onderzoeksgegevens beschikbaar via de website www.fietstelweek.nl. Uit de analyse blijkt ook dat Groningen op de derde plaats staat van steden met het grootste aantal deelnemers aan de fietstelweek, na Amsterdam en Utrecht. 

De Fiets Telweek vond dit jaar plaats van 14 tot en met 20 september. Deelnemers konden een app downloaden, waarmee ze bijhielden hoeveel kilometer ze fietsten en welke route ze aflegden. In Groningen deden bijna 3000 mensen mee aan de telweek, die samen bijna 75.000 kilometer aflegden. Landelijk namen ruim 50.000 mensen deel, die samen ruim 1,2 miljoen kilometer aflegden. De gemeente Groningen en de provincie Groningen betaalden mee aan het onderzoek. Zij gebruiken de binnengekregen informatie om te kijken hoe ze hun fietsnetwerk kunnen verbeteren.

De gemeente Groningen en de provincie Groningen vinden het belangrijk om fietsen in de provincie te stimuleren. Fietsen is gezond en goed voor klimaat en milieu. Groningen is genomineerd om Fietsstad 2016 te worden. De provincie legt Fietsroutes Plus aan tussen de stad Groningen en grotere plaatsen op ongeveer 15 kilometer afstand van de stad. Dat zijn fietspaden die comfortabeler en breder zijn dan gewone fietspaden. 

woensdag 4 november 2015

Testers gezocht voor groene golf voor fietsers

Een van de grote frustraties van fietsers is het (te) lang wachten voor verkeerslichten. Innovatiebureau Springlab ontwikkelt daarom in samenwerking met de gemeente Utrecht de groene golf voor fietsers: de Light Companion oftewel de ‘Licht Compagnon’. Fietsers zijn uitgenodigd om het systeem op dinsdag 3 november, van 8 tot 20 uur te testen op de Kardinaal de Jongweg. Met hun gebruikerservaringen helpen zij het systeem verder te ontwikkelen.

Afgelopen zomer testte wethouder Verkeer & Mobiliteit Lot van Hooijdonk het 1e prototype van de Light Companion. Inmiddels is het systeem klaar voor de eerste praktijktest. Fietsers kunnen dinsdag 3 november tussen 8 en 20 uur het verbeterde prototype uitproberen op de Kardinaal de Jongweg, ten oosten van de kruising met de Jan van Galenstraat. Om 15 uur test wethouder Lot van Hooijdonk deze verder doorontwikkelde Light Companion.

Springlab doet tijdens deze pilot kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de technische werking, het gebruikersgemak en de waardering van de groene golf. De resultaten worden gepubliceerd op www.springlab.nl. Uit een grondige analyse moet blijken of de Light Companion past bij de uitvoering van het actieplan Utrecht Fietst! 2015-2020, dat een betere doorstroming voor fietsers als doel heeft.

Het systeem van de Light Companion zorgt ervoor dat fietsers meer in groepen aankomen bij het verkeerslicht en daarmee een groene golf creëren. Soms moet de fietser wat sneller of langzamer gaan fietsen om het groene licht te kunnen halen. De snelheden blijven altijd goed te doen voor fietsers. Hiermee probeert Utrecht het fietsverkeer op een eenvoudige en speelse manier door te laten stromen bij verkeerslichten.

Deze innovatie is ontstaan uit een samenwerking van innovatiebureau Springlab, het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB), EBU, Studio Frolic, Ko Hartog en de gemeente Utrecht.

dinsdag 3 november 2015

Treinvrije periode in april 2017 in Assen

De gemeente Assen, ProRail en de NS hebben afspraken gemaakt over een Trein Vrije Periode (TVP) in april 2017. Tijdens deze TVP worden gedurende 15 dagen sporen en wissels vernieuwd en verlegd. Daarnaast wordt de nieuwe perrontunnel ingeschoven. Tijdens de TVP is het treinverkeer bij Assen gestremd. Er zullen bussen worden ingezet. Eerder was de TVP in augustus 2016 gepland. Door het uitstel ontstaan meerkosten. Daarover is de gemeente in gesprek met ProRail, waarbij ook een rol is weggelegd voor het ministerie van I & M.

Voor de planning van de bouw van het station heeft de verplaatsing van de TVP naar het voorjaar van 2017 geen gevolgen. De bouw van het nieuwe stationsgebouw begint in het najaar van 2016. Naar verwachting wordt het in het voorjaar van 2018 in gebruik genomen.

Fietsenstalling verhuist tijdelijk naar achterkant van het station Hengelo

Iedereen die zijn of haar fiets parkeert in de buurt van het station: opgelet! De komende periode gaat er het nodige veranderen voor het fietsparkeren rondom het station. De huidige, tijdelijke stalling (zie afbeelding 1) op het stationsplein maakt plaats voor een nieuwe ‘fietsflat’, naast de ingang van de Europatunnel (afbeelding 3). Omdat de fietsenrekken van de huidige stalling nodig zijn om die fietsflat te maken, komt er aan de andere kant van het spoor (afbeelding 2) tijdelijk een fietsenstalling. Half maart 2016 kan iedereen zijn fiets kwijt in de vernieuwde fietsflat.

Op dit moment worden er bouwhekken geplaatst bij de huidige, tijdelijke stalling. Bovendien krijgen fietsers een waarschuwing dat de stalling gaat verdwijnen via waarschuwingsborden. In de week van 16 november (week 47) wordt de stalling gesloten en wordt de stalling afgebroken. BAM verwijdert de fietsen die er op dat moment nog in staan.

Aan de andere kant van het spoor wordt op dit moment een tijdelijke stalling gebouwd, zodat fietsers hier hun fiets veilig kunnen stallen. Deze stalling blijft open tot de week van 12 maart 2016 (week 12). Fietsers worden ook hier ruim op tijd gewaarschuwd: in de week van 15 februari 2016 (week 7) komen er waarschuwingsborden om fietsers erop te attenderen dat de stalling gaat sluiten.

maandag 2 november 2015

Vanaf 2016 OV- kortingskaart geldig in hele provincie Utrecht

Alle bus- en tramreizigers in de provincie Utrecht kunnen vanaf 1 januari 2016 in de daluren met korting reizen. Nu kan dat al bij U-OV (bussen en trams in en om de stad Utrecht), straks ook bij Connexxion (streek- en stadsbus Amersfoort).
 
Met de invoer van deze korting zorgt de provincie voor een meer eenvoudig en eenduidig openbaar vervoer in het hele gebied. Ook de normale prijs is voortaan voor U-OV en Connexxion hetzelfde: 13,2 cent per kilometer.

De aangeboden korting voor de hele provincie is het bestaande U-OV Dal voordeel en Altijd voordeelabonnementen. Alle reizigers kunnen deze abonnementen aanschaffen en voortaan in alle bussen en trams van de provincie Utrecht gebruiken. Binnenkort kunt op de websites van de vervoerders meer informatie over de tarieven en kortingsproducten per 1 januari 2016 vinden: www.u-ov.info & www.connexxion.nl.

zondag 1 november 2015

Nieuw busnetwerk geduchte concurrentie voor treinverkeer

Het grote Duitse busbedrijf Flixbus wil op korte termijn luxueuze intercitybussen inzetten tussen Eindhoven en Enschede en Eindhoven en Groningen. Ook het Engelse Megabus en Arriva (ICBus) kijken serieus naar het rijden van bussen tussen grote steden, meldt De Telegraaf. De busritten zullen langzamer zijn dan de trein, maar wie voor de bus kiest kan al snel 50 tot 90 procent besparen.