donderdag 31 december 2015

Zwolse machinist scoort op Facebook met dashcam


Zes jaar geleden begon machinist Paul met filmen vanaf de bok, met een simpele mobiele telefoon. Inmiddels worden zijn spoorfilmpjes door duizenden reizigers gewaardeerd op facebook. Zijn dash-cam-filmpje van de spoorlijn Arnhem – Nijmegen is met meer dan 150 duizend weergaven in 2015 het best bekeken filmpje op de facebook-pagina van NS. De top 3 van best bekeken Facebookfilmpjes bestaat helemaal uit Pauls dashcams, met verder de spoorlijnen Amsterdam – Utrecht en Zwolle – Meppel.

Ondertussen werkt Paul alweer aan zijn volgende filmpje: Het spoor tussen Utrecht en Breda is het volgende project van Paul en zodra het klaar is, is het te zien op de Facebook-pagina van NS. Paul begon met filmen om zijn broers en kinderen een plezier te doen: “Zij wilden graag mee ‘op de bok’, maar dat is vanwege de veiligheidsoverwegingen helaas niet mogelijk. Maar op deze manier kan ik heel Nederland laten zien hoe mooi het uitzicht vanaf de cabine is.” Ook helpt hij collega’s: Ik ben redacteur van de wegkennisbank van NS. Deze wordt gebruikt bij opleidingen van nieuwe machinisten.

Gevraagd naar zijn persoonlijke favoriete traject antwoordt hij “Van Zwolle naar Enschede. Je begint in het rivierenlandschap, dan de bosgronden van de Sallandse Heuvelrug om te eindigen in het prachtige Twentse landschap.”

Collega’s uit het buitenland Naast de Facebookfilmpjes voor NS, beheert Paul de website Bahntv.eu. Hier staan – naast zijn eigen filmpjes – ook filmpjes van collega’s uit andere Europese landen. En waar de filmpjes op de Facebookpagina van NS versneld worden afgespeeld, worden ze hier in ware snelheid getoond.

Terugblik en een blik vooruit: Rover en de Fyra

Het was in 2015 wederom een veelbesproken onderwerp: de Fyra. Rover verscheen in mei naast vele andere partijen voor de parlementaire enquêtecommissie en eind oktober verscheen hiervan het eindrapport De reiziger in de kou. Daarmee verdwijnt de geflopte trein voorlopig niet van de agenda: kort na het Kerstreces debatteert de Tweede Kamer met de enquêtecommissie, in het voorjaar volgt een debat met het kabinet. Wat was de opstelling van Rover in de afgelopen jaren en wat vinden we dat er nu verder moet gebeuren? Een terug- en vooruitblik.

woensdag 30 december 2015

Metro en trams in Rotterdam rijden in 2017 zonder subsidie

RET heeft in 2017 geen subsidie meer nodig om de metro en de tram in de regio Rotterdam te laten rijden. Het aantal gebruikers van de metro steeg met 5 procent. Ook het lage zwartrijdpercentage zorgt volgens de RET voor extra inkomsten. Vooral op de metroverbinding tussen Rotterdam en Den Haag is het in de ochtendspits erg druk. In 2006 maakten nog geen 10.000 mensen per dag gebruik van deze metroverbinding.

dinsdag 29 december 2015

Watertaxi in haven Scheveningen vaart ook in 2016

De Watertaxi Den Haag vaart ook de komende drie jaar door de haven van Scheveningen. De gemeente Den Haag noemt het eerste jaar van de watertaxi een succes, en daarom is besloten om de taxi ook de komende drie jaar te laten varen. Tussen 6 juni en 1 november heeft de watertaxi in 93 dagen 5401 passagiers over het water vervoerd. Het voertuig wordt tot nu toe vooral gebruikt voor pleziertochtjes, maar ook om van A naar B te komen.

Meer gebruikers van de bus op Texel

De Texelhopper (het nieuwe innovatieve openbaar vervoer systeem op Texel) heeft in 2015 voor meer gebruikers van de bus gezorgd. Het gebruik van het openbaar vervoer op Texel ligt nu 10 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.

Dit staat in de tussenevaluatie die de provincie Noord-Holland heeft vastgesteld. Verbeterpunt is de klanttevredenheid. In 2016 wil de provincie dit nog verder verbeteren door de introductie van een voordelige gezins- en dagkaart voor de Texelhopper en door het verdwijnen van de bus op de boot.
Gedeputeerde Elisabeth Post: "Op basis van de tussenevaluatie gaan wij samen met de gemeente Texel  maatregelen doorvoeren die zorgen voor verdere groei van het reizigersaantal en voor een hogere klantwaardering.  Ik heb er het volste vertrouwen in dat het hiermee toeneemt."

Het gebruik van het openbaar vervoer op Texel ligt nu 10% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal vaste klanten (abonnementhouders) is gestegen met 69 procent. Verder is de betrouwbaarheid en punctualiteit van de lijnbus en de kleine Texelhoppers hoog. De gemeten klanttevredenheid en het draagvlak – vooral op Texel – voor de Texelhopper blijven enigszins achter bij de groei van het aantal gebruikers.

zondag 27 december 2015

Tijdelijk geen treinverkeer bij Overwhere

Tussen Hoorn Kersenboogerd en Amsterdam Sloterdijk reden zaterdagavond even geen treinen door de inzet van hulpdiensten bij NS-Station Purmerend Overwhere. Volgens de politie is een meisje dat voor de trein wilde springen van het spoor gepraat door een familielid. Op dat moment sprong er een man met een pistool uit de bosjes. Hij bedreigde het meisje. Voor zover de politie weet is er geen link tussen de twee.

donderdag 24 december 2015

Alle bewaakte fietsenstallingen in Den Haag gratis

Vanaf volgend jaar zijn alle bewaakte fietsenstallingen in Den Haag gratis. Naast de acht Biesieklettestallingen in de binnenstad, kunnen bezoekers hun fiets nu ook gratis parkeren aan het Hoflandplein (bij de Haagse Markt), het Hobbemaplein en de Leyweg.

Het aantal bezoekers van de Haagse Biesieklettestallingen is de afgelopen jaren met zo'n 25 procent gestegen. Dat heeft te maken met een groei van het gebruik van de fiets. Het aantal fietsers in Den Haag is tussen 2010 en 2014 met 12 procent toegenomen. De gemeente wil het fietsgebruik nóg verder laten groeien: tot 2020 met 30 procent en tot 2050 met 50 procent.

Daarmee neemt ook de behoefte aan goede stallingen toe. De gemeente realiseerde dit jaar 2600 extra bewaakte en gratis fietsparkeerplekken in de binnenstad (Stadhuis, Rabbijn Maarsenplein, Raamstraat/Grote Markstraat en achter de Bijenkorf).

woensdag 23 december 2015

Vernieuwde busverbinding Emmen - Meppen

Op verzoek van de provincie Drenthe is een nieuwe samenwerking gestart voor een busverbinding tussen Emmen en Meppen in Emsland. Naast het OV-bureau zullen ook Stadt Meppen en Landkreis Emsland deze unieke internationale busverbinding, uitgevoerd door firma Levelink uit Meppen, tussen de provincie Drenthe en Landkreis Emsland ondersteunen.

Gedurende de jaren zestig en zeventig, en – daarna na een pauze van 11 jaar - sinds 1991 vervoert Levelink dagelijks busreizigers tussen Emmen en Meppen in Emsland. Vorig jaar gaf het vervoerbedrijf aan het vervoer niet meer te kunnen voortzetten vanwege financiële redenen en verstoringen door controles door de Bundespolizei. Dit signaal heeft geleid tot een unieke samenwerking om deze OV-verbinding te behouden.

“De band tussen Landkreis Emsland en Drenthe is van oudsher sterk; mensen uit Drenthe en Emsland bezoeken elkaars centrum, scholen en natuurgebieden, ook economisch zijn we verbonden. Ik hoop dat deze busverbinding een positieve bijdrage levert aan samenwerking over de grenzen heen,” zegt gedeputeerde Henk Brink.

Voor reizigers biedt het nieuwe contract verbetering.  Een nieuwe, schone en toegankelijke midibus wordt ingezet, de bus rijdt vanaf 1 januari 2016 vier maal per dag en de dienstregeling is aangepast, zodat de bus zowel in Emmen als in Meppen aansluit op de trein. Kaartjes zijn te koop bij de chauffeur, een enkeltje kost € 3,50. Er kunnen twee fietsen mee na reservering.

dinsdag 22 december 2015

NS neemt extra maatregelen tegen te drukke treinen

NS zet al het beschikbare materieel in om de drukte in 2016 en begin 2017 tegen te gaan. Niet-noodzakelijk onderhoud wordt gefaseerd en tot april wordt de Mat’64 toegevoegd aan de reserve. Oude dubbeldekkers worden opgeknapt en in Sprintertype SLT-6 wordt de verhouding tussen de 2de en 1ste klas verbeterd. Op enkele trajecten waar het in de spits structureel te druk blijft, worden reizigers geholpen met een volwaardig busalternatief, reisinformatie op maat en andere alternatieven.

Om de enorme piekbelasting in de spits tegen te gaan, werkt NS samen met grote bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen om de capaciteit op het spoor beter te benutten. NS laat kantoorpersoneel vanaf volgend jaar buiten de ochtendspits reizen om reizigers meer plaats te bieden. Dit staat in het plan dat NS vandaag aan staatssecretaris Dijksma van infrastructuur en Milieu heeft aangeboden. NS trekt 8,5 miljoen euro uit voor deze extra maatregelen bovenop de ca. 320 mln. die al wordt geïnvesteerd in extra materieel voor 2016 en 2017.

NS voorziet voor 2016 en begin 2017 dat er in de spits op enkele trajecten hinder zal zijn voor reizigers door te drukke treinen. Deze drukte concentreert zich in de spits op enkele specifieke trajecten. Afhankelijk van de periode in het jaar komt NS in 2016 10 tot 45 rijtuigen te kort. Dit komt omdat bijna de gehele reservevloot is ingezet om het wegvallen van de Fyra op te vangen, ook stroomt de Mat’64 uit. Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei boven verwachting toe (+3,3% extra reizigers in de spits dit jaar). Ook maken meer studenten gebruik van de trein door het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart. In 2016 wordt daarnaast op een groot aantal plekken gewerkt aan de verbetering van het spoor en stations, wat beperkingen voor de inzet van treinen tot gevolg heeft.

Om de verwachte drukte in 2016 en begin 2017 aan te pakken, spant NS zich naar eigen zeggen maximaal in om extra vervoersplaatsen te bieden en de hinder voor reizigers te beperken. NS zet haar hele treinvloot maximaal in, inclusief de reserves. Niet-noodzakelijk onderhoud en revisies worden uitgespreid over een langere periode en de Mat’64 wordt tot april in reserve gehouden. Door de verhouding tussen de 1ste en 2de klasse bij het Sprintertype SLT-6 aan te passen, ontstaan meer zit- en staplaatsen voor de 2de klas.

Door betere reisinformatie, ook over de drukte op trajecten, en reisalternatieven te bieden, krijgen reizigers meer regie over hun reis. Ook ontwikkelt NS voor specifieke spitstreinen een maatwerkaanpak om de piekbelasting te verminderen. Voor enkele trajecten waar de knelpunten naar verwachting het grootst zijn, is een plan gemaakt om tijdelijk een volwaardig busalternatief te bieden (2.800 extra zitplaatsen). Samen met de overheid, onderwijsinstellingen en werkgeversorganisaties zet NS zich maximaal in om de capaciteit op het spoor beter te benutten en de extreme piekbelasting in de spits tegen te gaan. NS zal haar medewerkers op kantoor daarom vanaf volgend jaar buiten de spits laten reizen.

De genomen extra maatregelen zijn snel inzetbaar, effectief en in te passen binnen de dienstregeling. Dit alles kan niet voorkomen dat het druk is in 59 spitstreinen op een totaal van circa 5.000 treinritten per dag. Hiermee leveren we een maximale inspanning om reizigers zo comfortabel mogelijk te vervoeren. Met de extra maatregelen is een bedrag van ongeveer 8,5 euro miljoen gemoeid, exclusief de kosten voor gerichte inzet van bussen op een aantal drukke trajecten (circa 2 à 3 miljoen euro per kwartaal).

Dit alles komt bovenop de sinds 2014 gedane investeringen van circa 320 miljoen euro voor nieuw materieel en de terugkeer van 29 dubbeldekkers. Eind 2014 is een spoedbestelling geplaatst voor 58 nieuwe Sprinters, de eerste komen eind 2016 op het spoor.

Hermes maakt ambitie waar en gaat OV verzorgen in ZO-Brabant

De provincie Brabant heeft het ingediende aanbod van Hermes uitvoerig getoetst en heeft besloten de concessie voor het Openbaar Vervoer in de regio Zuidoost-Brabant aan Hermes te gunnen. Hermes gaat vanaf 11 december 2016 het busvervoer in de regio verzorgen voor de komende 10 jaar.

Op 16 november leverde Hermes als enige vervoerder een bieding in voor de concessie Zuidoost-Brabant. Deze bieding is de afgelopen weken beoordeeld en getoetst aan de eisen en ambities die de provincie stelt aan het OV in de regio.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Hermes heeft onze visie op de toekomst van het OV goed begrepen en heeft een hele goede bieding ingediend waar wij erg blij mee zijn. Ze bieden binnen het beschikbare budget meer ritten aan dan wij geëist hadden en 8% meer ritten dan in de huidige dienstregeling. Deze extra bussen gaan vooral rijden op de stedelijke HOV-assen (busbanen voor hoogwaardig openbaar vervoer) en op de belangrijkste vervoerassen binnen de regio. Verder zijn we aangenaam verrast door het aanbod om meteen vanaf de start van de concessie het stedelijke HOV met ruim 40 elektrische gelede bussen te gaan rijden Hiervoor introduceert Hermes een nieuw iconisch voertuig met een tramachtige uitstraling met de naam Evolans. Zo’n grote inzet van zero-emissie-bussen is echt uniek in Nederland en sluit perfect aan bij de ambities van dit college voor maximale toepassing van innovatie en duurzame energie.”

Belangrijk voor de reiziger zijn vooral de extra bussen die met ingang van de nieuwe concessie gaan rijden. Zo rijden er naar Eindhoven Airport straks 14 bussen per uur in de ochtendspits in plaats van 10 per uur. Ook worden er nieuwe verbindingen aangeboden zoals een rechtstreekse verbinding tussen de High Tech Campus en ASML en Eindhoven Airport. Verder wordt bijvoorbeeld in de spits een extra busverbinding aangeboden tussen Gemert en Boxmeer waardoor de reistijd tussen Gemert en Nijmegen met 30 minuten wordt verkort. Het gebruiksgemak voor de reiziger wordt groter door een pakket aan reisinformatie met daarin een aantal vernieuwingen. Er is ruimte voor nieuwe betaalmogelijkheden en ook aandacht voor persoonlijke serviceverlening.

De directe inzet van de ruim 40 volledig elektrische bussen springt in het oog. Hiermee is Eindhoven de eerste stad waar grootschalig zero emissie busvervoer wordt geïntroduceerd. Daarnaast gaan op de belangrijkste vervoerassen in de regio 65 nieuwe Euro VI dieselbussen rijden met een extra hoog comfortniveau onder de naam Volans. Alle nieuwe bussen worden door VDL geleverd. “De elektrische bussen in Eindhoven vormen de eerste stap naar een volledige transitie naar zero emissie busvervoer. Na maximaal vier jaar worden de stadsbussen en een deel van de streekbussen ook vervangen door elektrische bussen. Daarna wordt in een derde fase nog in deze concessie de stap gezet richting volledig zero emissie. Hermes heeft onze wens voor duurzaamheid dus heel concreet verwoord in haar aanbod,” aldus Christophe van der Maat.

maandag 21 december 2015

Veiligheidspoortjes in Thalys-stations operationeel

Gisteren zijn op de Franse Thalys-stations gare du Nord en Lille Europe veiligheidspoortjes operationeel geworden. De poortjes zijn op verzoek van de Franse regering geïnstalleerd, zo laat de treinmaatschappij weten. De veiligheidsvoorziening houdt in dat reizigers een portaal passeren en hun bagage via een röntgenscanner wordt gecontroleerd.

Bestuurders unaniem voor grensoverschrijdend project: trambaanfietsroute Maastricht-Aken

Een historische, rustige en vrijwel vlakke fietsroute van Maastricht, door het rijke cultuurlandschap van het Heuvelland, naar hartje Aken. Een route die het tracé volgt van een vroegere trambaan die nog altijd herkenbaar is in het landschap. Als startschot voor dit project ondertekenden bestuurders van vier Heuvellandgemeenten, Stadt Aachen en de Provincie Limburg, vandaag een intentieverklaring in Kasteel Wittem. De trambaanfietsroute moet leiden tot economisch rendement en werkgelegenheid: gebaseerd op het succes van de vergelijkbare Vennbahn is de nieuwe route goed voor zo’n 500 fietsers per dag in het toeristisch seizoen.

De projectpartners zijn de Provincie Limburg, Stadt Aachen, en de Heuvellandgemeenten Vaals, Gulpen-Wittem, Eijsden-Margraten en Maastricht. Voorzitter van de stuurgroep, wethouder Armand Opreij van Eijsden-Margraten: “Fietsen in het spoor van een oude, vlakke trambaanroute tussen Aken en Maastricht brengt u langs de mooiste plekjes van het Zuid-Limburgse Heuvelland. Het landschap hier trekt zich niets aan van gemeente- en landsgrenzen: dit project ook niet! Mooi dat we deze kans met vijf gemeenten en de Provincie Limburg gaan verzilveren.” Omdat de route zoveel mogelijk een oud trambaantracé volgt, is ze nagenoeg vlak en voor een breed publiek toegankelijk. Maar het is vooral de belevingswaarde die de nieuwe fietsroute haar glans geeft: door het unieke, afwisselende Heuvelland en cultuurhistorische parels als de Amerikaanse Begraafplaats, Chateau Neubourg, abdij Sint Benedictusberg (Mamelis), kasteel Nijswiller, de Sint Catharinakapel, geflankeerd door de historische stadskernen van Maastricht en Aken.

In de intentieverklaring spreken de bestuurders af om gezamenlijk vervolgstappen te zetten in het project. De  nieuwe fietsroute moet leiden tot een versterking van de economische en toeristische structuur van Zuid-Limburg. Daarbij is van belang dat de fietsroute via Aken kan aansluiten op de Vennbahn: een vrijwel vlakke fietsroute door de Hoge Venen naar Troisvierges in Luxemburg. Daarmee ontstaat een doorgaande, internationale fietsverbinding van meer dan 150 kilometer tussen Maastricht en Luxemburg. De belevingswaarde van de natuur en cultuurhistorie van het Nationaal Landschap Zuid-Limburg wordt hiermee enorm verrijkt.

Deze ambitie, en de manier waarop de projectpartners die willen invullen, sluit aan bij de agenda van het Bestuurlijk Heuvellandoverleg, waar het plan zijn oorsprong kent. De vandaag ondertekende intentieverklaring is de eerste mijlpaal in het streven naar realisatie van het project, voor de onderlinge samenwerking van de betrokken gemeenten en de Provincie Limburg. Gedeputeerde Eric Geurts is blij met deze ontwikkeling: “Dit is een belangrijke grensoverschrijdende route die een mooie impuls geeft aan onze toeristische ambities.”

Momenteel wordt een voorontwerp van het trambaantracé opgesteld. Dit voorontwerp moet duidelijkheid geven over de financiële en technische haalbaarheid. De omvang van de investering voor realisatie van de infrastructuur, evenals eventuele risico’s en (on)mogelijkheden van het tracé. Voorlopig is de projectinvestering - uitgezonderd mogelijke infrastructurele risico’s en andere ontwikkelingen - geraamd op € 2,8 miljoen.

Het voorontwerp zal in het voorjaar van 2016 aan de gemeenteraden worden gepresenteerd. Bij het aanleggen van de benodigde infrastructuur wordt zoveel mogelijk uitgegaan van het – vrij vlakke – tracé van de stroomtram die van 1922 tot 1938 reed tussen Maastricht en Vaals. Hierbij ontstaat een alternatieve fietsroute tussen Aken en Maastricht, door het rustige en groene buitengebied van het Heuvelland. Het streven is dat in 2016 het definitieve tracé wordt vastgesteld en dat de deelnemende gemeenteraden in 2016 kunnen beslissen over het project en het beschikbaar stellen van de benodigde financiële middelen. De uitvoering van werkzaamheden kan dan starten in 2017.


zondag 20 december 2015

NS verkoopt dagelijks 24.000 extra kaartjes na sluiten poortjes

Op treinstations waar de toegangspoortjes de afgelopen tijd zijn dichtgegaan, verkoopt de NS 2 procent meer kaartjes dan voorheen. Dat meldt de NOS. De maatregel levert landelijk 24.000 extra betalende reizigers per dag op. Maandag sluiten de poortjes op station Deventer. Dat is dan het vijftigste station waar iedereen een vervoersbewijs nodig heeft om naar de perrons te lopen. Uiteindelijk gaan op 82 stations de poortjes dicht.

vrijdag 18 december 2015

Nachttrein Groningen en Drenthe vanaf vrijdagnacht 18 december

Vanaf 18 december rijdt er iedere vrijdagnacht een nachttrein van Groningen naar Amsterdam. Bovendien rijdt er dan een extra trein vanuit de Randstad door via Zwolle naar Groningen. De nachttrein vertrekt om 00.25 uur uit Groningen en rijdt via Zwolle en de Hanzelijn naar Amsterdam Centraal. De trein stopt op alle stations tussen Groningen en Zwolle en komt om 2.39 uur aan op station Amsterdam Centraal. Daar sluit de trein aan op het nachtnet in de Randstad.

Met de extra nachttrein worden Groningen en Drenthe aantrekkelijker voor bezoekers uit de Randstad die uit eten zijn geweest, een evenement hebben bezocht of op bezoek zijn geweest bij familie. In de zomermaanden wordt bovendien een extra mogelijkheid geboden om naar Schiphol te reizen voor chartervluchten die al vanaf 5.00 uur vertrekken.

Daarnaast gaat de laatste Intercity (vertrektijd 00.05 uur) van Rotterdam naar Zwolle doorrijden naar Groningen met een stop op alle tussengelegen stations (Meppel, Hoogeveen, Beilen, Assen, Haren en Europapark).  Deze trein komt om 2.53 uur aan in Groningen. Mensen uit Groningen en Drenthe die naar een concert of het theater in de Randstad zijn geweest, kunnen dus makkelijker en later  thuis komen met het openbaar vervoer.

Het gaat in eerste instantie om een proef van twee jaar. De nachttrein wordt mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen.

Oproep aan minister: Bevries prijs treinkaartjes

De voorgenomen prijsverhogingen van de Nederlandse spoorwegen moeten worden afgeblazen, vindt Maatschappij Voor Beter OV. De reizigersorganisatie is daarvoor naar de minister gestapt. De NS heeft momenteel te kampen met een materieeltekort, wat op sommige trajecten leidt tot overvolle treinen, waar zelfs regelmatig mensen niet meer met de trein meekunnen, Met zoveel problemen, die bovendien komend jaar alleen maar erger worden, vindt Rikus Spithorst van de Maatschappij Voor Beter OV een prijsverhoging ongepast.

donderdag 17 december 2015

Nieuwe stalling voor bussen in Groningen officieel ingewijd

De bussen van Qbuzz vertrekken in Groningen voortaan vanaf de nieuwe locatie aan de Peizerweg. De nieuwe stalling ligt aan de busbaan en is dichter bij het Hoofdstation dan de oude stalling aan de Bornholmstraat. De stalling werd op 11 december feestelijk geopend door gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en wethouder van Groningen Paul de Rook.

Met de nieuwe locatie hebben de bussen straks ook minder last van de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg. De stalling biedt ruimte aan 120 bussen. Verder is vlakbij, aan de busbaan op de Peizerweg,  een nieuwe halte gekomen met een looproute naar het aangrenzende bedrijventerrein. Met de nieuwe dienstregeling, die op 13 december in werking gaat, rijden er vanaf de Peizerweg om de 5 minuten bussen naar het centrum van Groningen tijdens de spits.

woensdag 16 december 2015

Subsidie voor nieuwe busterminal Eindhoven Airport

De provincie Noord-Brabant verleent Eindhoven Airport een subsidie van € 1,1 miljoen voor de bouw van een busterminal voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). De nieuwe overdekte terminal biedt meer ruimte en comfort voor de reizigers die met het openbaar vervoer van en naar de luchthaven reizen en kan een verdere groei van het aantal OV-reizigers opvangen.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Een goed bereikbare luchthaven is een belangrijke toegangspoort voor Brabant. We investeren als provincie daarom enerzijds in het verbeteren van de bereikbaarheid voor het autoverkeer vanaf de Anthony Fokkerweg, de A2 en de A58. Met dit nieuwe busstation wordt het voor reizigers ook aantrekkelijker om met het OV van en naar de luchthaven te reizen. De bouw van deze nieuwe en ruimere OV-terminal past daarmee binnen de ambitie die we als provincie hebben om de internationale bereikbaarheid van Brabant via meerdere vervoersmodaliteiten te verbeteren.”

De nieuwe (H)OV-terminal vervangt het huidige busperron op de luchthaven en wordt gebouwd op het huidige kort-parkeerterrein voor de luchthaven. Eindhoven Airport start in 2016 met de realisatie van het multifunctionele OV-terminal. Het busstation wordt gecombineerd met een multifunctioneel gebouw waarin ook het kort parkeren en horeca- en retailfuncties worden ondergebracht. Na de verwachte oplevering medio 2017 kan de nieuwe OV-vervoerder in de regio Zuidoost-Brabant gebruik maken van de (H)OV-terminal. Het beheer en onderhoud van de terminal is in handen van de luchthaven.

dinsdag 15 december 2015

Directe busverbinding van vliegveld Eelde naar Groningen

Tussen Groningen Airport Eelde en Hoofdstation Groningen is sinds vrijdag een directe busverbinding. De bus rijdt negen keer per week. Volgens het vliegveld in Eelde sluiten de bussen goed aan op vluchten van en naar Londen en Gdańsk.

maandag 14 december 2015

Kennismaking met nieuw stadsvervoer in Assen

Dit is het nieuwe stadsvervoer in de gemeente Assen. De dienstregeling hiervan start op 14 december. De bus doet daarbij  diverse plaatsen aan zoals het stadscentrum, winkelcentra en diverse verzorgingshuizen.

Cityline komt in de plaats van het huidige stadsvervoer dat op 13 december stopt. Cityline krijgt twee buslijnen. Lijn 7 loopt van Diepstroeten naar Van der Valk aan de Balkenweg en omgekeerd. Onderweg doet de bus de wijken Assen Oost, Lariks, Pittelo en Kloosterveen aan. De route van lijn 8 loopt van het transferium bij het Achillesstadion in Marsdijk naar Van der Valk aan de Balkenweg via de wijken Peelo, Noorderpark en Baggelhuizen. Beide lijnen gaan door het centrum. Reizigers kunnen op het station makkelijk van lijn 7 op lijn 8 overstappen. De bussen wachten hier op elkaar. Ook is er aansluiting op de sprinters van NS.

Cityline biedt extra service voor Assenaren die moeite hebben met lopen. Zij kunnen eventueel hun rollator of rolstoel meenemen in de bus. De buschauffeurs helpen zo nodig bij het in- en uitstappen. Om de toegankelijkheid van het vervoer te vergroten kunnen passagiers de bus overal langs de route aanhouden om in te stappen. Ook kunnen ze de chauffeur vragen een klein stukje om te rijden om dichtbij huis uit te kunnen stappen.

Tussen 12.00 en 13.00 uur staat de bus aan het begin van de Kruisstraat. Daarbij is ook welzijnswethouder Ruud Wiersema aanwezig.

zondag 13 december 2015

Regelmatig overleg NS en Prorail over zelfdodingen op het spoor

Pier Eringa, de president-directeur van ProRail, heeft dagelijks contact met zijn collega bij de NS, Roger van Boxtel. Ze spreken dan onder meer over maatregelen om te voorkomen dat zelfdodingen op het spoor plaatsvinden. Eringa zei zondag in het tv-programma Buitenhof dat de gesprekken onder andere gevoerd worden in het kader van de vele vertragingen die op het spoor ontstaan door zelfdodingen.

Papieren spoorboekje in de winkel

Het papieren spoorboekje van Treinreiziger.nl en Rover, met daarin treindienstregeling 2016, ligt sinds vrijdag weer in de winkel. Handig, want vandaag gaat de nieuwe NS-dienstregeling in.

De oplage van het spoorboekje is dit jaar 10 procent gestegen in vergelijking tot vorig jaar. Toen waren alle vijfduizend exemplaren snel uitverkocht, waardoor sommige reizigers ernaast grepen. “Ieder jaar ontdekken nieuwe reizigers dat er nog een papieren spoorboekje wordt uitgegeven”, aldus initiatiefnemer Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl. “Veel mensen vinden het handig de dienstregeling op papier te hebben omdat dit een compleet overzicht biedt.”

NS stopte in 2010 met het drukken van papieren spoorboekjes. Treinreiziger.nl en Rover geven sinds 2013 een papieren spoorboekje uit, aanvankelijk met alleen intercity-tijden maar sinds 2014 met het complete overzicht. Daarnaast bevat het spoorboekje onder meer een beschrijving van de grootste wijzigingen in de nieuwe dienstregeling, informatie over NS-abonnementen, adressen  van vervoerders en informatie over de OV-chipkaart.

Het spoorboekje is vanaf vrijdag 11 december voor €9,95 te koop bij de AKO en de stationswinkels van Bruna. Ook is het boekje online te bestellen via treinwebshop.nl. Leden van Rover ontvangen in december een coupon waarmee ze het spoorboekje met 50% korting kunnen aanschaffen.

Nieuwe dienstregeling NS van start

Vanaf 13 december gaat de nieuwe dienstregeling van NS in. De nieuwe dienstregeling van 2016 bouwt voort op de dienstregeling van 2015. Net zoals elk jaar kunnen er kleine wijzigingen in vertrektijden en -sporen zijn. Op enkele trajecten in het land wordt de treindienst wat meer aangepast. Ook krijgen sommige stations een nieuwe naam. De belangrijkste wijzigingen zijn:

Op het traject Alkmaar – Haarlem vinden er veel veranderingen plaats. Alleen in de ochtendspits van Alkmaar naar Haarlem en in de avondspits van Haarlem naar Alkmaar blijven er 2 rechtstreekse Intercity’s per uur rijden. Deze Intercity’s stoppen straks alleen op station Beverwijk en niet meer op de tussengelegen stations Heiloo, Castricum en Uitgeest. Reist u vanuit deze laatste stations naar Haarlem of naar Alkmaar, dan reist u 2 keer per uur met een Sprinter. Vanuit Castricum en Heiloo naar Haarlem kunt u ook kiezen voor een Intercity met overstap in Amsterdam Sloterdijk. Houdt u rekening met een langere reistijd.

Station Utrecht Lunetten


Er rijden straks weer 4 treinen per uur van en naar station Utrecht Lunetten, in plaats van de huidige 2 treinen per uur. Doordat goederentreinen op andere tijden en sporen gaan rijden, kunnen alle Sprinters weer stoppen op station Utrecht Lunetten. Hierdoor kunt u straks ieder kwartier met de trein van en naar Utrecht Lunetten reizen.

Nieuwe stationsnamen

Een aantal stations krijgt vanaf 13 december een nieuwe naam. De nieuwe stationsnamen sluiten beter aan bij de omgeving waarin het station zich bevindt.

Station Eindhoven Beukenlaan zal de nieuwe naam station Eindhoven Strijp-S krijgen. Enschede Drienerlo zal station Enschede Kennispark gaan heten en station Schiphol zal wijzigen in Schiphol Airport. Hiermee is dit station voor internationale reizigers beter herkenbaar als luchthaven.

Internationaal

In 2016 wordt de frequentie van de Thalys verhoogd met een trein per dag. Hierdoor rijdt er vrijwel de hele dag ieder uur een trein naar Brussel. Twee treinen rijden vanuit Brussel door naar Lille en negen treinen rijden door naar Parijs.

Daarnaast wordt het aantal verbindingen tussen Nederland en Duitsland vergroot. Vanaf 2016 gaat er een extra late ICE-trein rijden van Duitsland naar Nederland. Ook kunnen reguliere reizigers met een ticket van en naar Duitsland met de CityNightLine reizen.

zaterdag 12 december 2015

'Ruzie tussen NS en Limburg over financiering spoorlijn'

De NS en de provincie Limburg liggen in de clinch over de Euregiobahn tussen Heerlen en het Duitse Aken. Er is een tekort van 1 miljoen euro aan de Nederlandse kant en de provincie wil dat de NS dit volledig financiert. Dit meldt 1Limburg zaterdag. De provincie heeft over het probleem een brief geschreven aan staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur).

NS vermindert aantal gele vertrekborden

De NS gaat het aantal gele borden op stations met aankomst- en vertrektijden toch terugbrengen. Er blijft minimaal één set met vertrekstaten op elk station en op grotere stations meerdere exemplaren, schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) vrijdag aan de Kamer.

vrijdag 11 december 2015

Onderzoek op de fietsroute tussen Zeist en Utrecht Science Park

In december wordt de kwaliteit van de fietsroute tussen Zeist en Utrecht Science Park onder huidige gebruikers onderzocht. Op de Bisschopsweg worden op woensdag 9 december en donderdag 10 december in de ochtendspits flyers uitgereikt ten behoeve van een online enquête.
 
Er wordt onder meer onderzocht of er behoefte is aan een snellere kortere fietsroute en op welke locatie de oversteek van de Utrechtseweg in Zeist verbeterd moet worden. Het onderzoek vindt plaats in opdracht van de provincie Utrecht in samenwerking met de gemeenten De Bilt, Zeist en Utrecht.

Op de Bisschopsweg worden op woensdag 9 december en donderdag 10 december in de ochtendspits flyers uitgedeeld aan passerende fietsers. Op de flyers staat de link naar de enquête. Deelnemers aan de enquête maken kans op toegangsbewijzen voor de Efteling. Bij slecht weer schuift het onderzoek enkele dagen naar achteren. Ook fietsers die de route op andere dagen dan 9 en 10 december gebruiken, kunnen de enquête invullen.

donderdag 10 december 2015

Petitie OV-chipkosten gesloten: 77.731 steunbetuigingen

De petitie van reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond tegen de hoge kosten van de OV-chipkaart heeft 77.731 steunbetuigingen opgeleverd. Een ongekend aantal voor de consumentenorganisaties.

'Dit laat zien dat consumenten massaal in opstand komen tegen de kosten die de OV-chipkaart met zich mee brengt', aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. 'Dit kunnen TLS en de vervoerders niet naast zich neerleggen. We verwachten van hen een passend antwoord.'

Rover en de Consumentenbond startten een actie tegen de hoge servicekosten van de OV-chipkaart, nadat uit onderzoek van Rover bleek dat de Nederlandse kaart het duurst in Europa is. De aanschafkosten van €7,50 voor de kaart zijn hoog, terwijl de geldigheidsduur, 5 jaar, erg kort is. In en rond Parijs bijvoorbeeld kost een OV-kaart €5 en die kaart is 10 jaar geldig. In Londen en Ierland zijn de vervoerskaarten zelfs onbeperkt geldig. Daarnaast is Nederland het enige Europese land waar reizigers moeten betalen voor vervanging van een (onzichtbaar) defecte kaart (€11).

De consumentenorganisaties willen dat de OV-chipkaart gratis wordt vervangen aan het einde van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect. Reizigers moeten daarnaast kosteloos hun saldo kunnen terugkrijgen bij de balie. Dat kost nu nog €2,50. De organisaties leggen hun eisen, mèt het grote aantal steunbetuigingen, neer bij de uitgever van de OV-chipkaart, Trans Link Systems (TLS), en de openbaar vervoerbedrijven. Ineke van der Werf, directeur Rover: 'Een veel gehoord verweer van de vervoerders bij OV-problemen is dat het overgrote deel van de reizigers tevreden is. De overweldigende respons op onze actie, in de vorm van steunbetuigingen maar ook op social media, bewijst dat het hier niet om een kleine groep ontevreden reizigers gaat.'

Geen verband tussen schoolkeuze en OV-aanbod

De keuze voor een lager opleidingsniveau op het voortgezet onderwijs hangt niet af van het vervoersaanbod op het Friese platteland. Dit blijkt uit onderzoek van bureau PAU. In opdracht van Provinciale Staten liet het college van Gedeputeerde Staten dit onderzoek uitvoeren.

Aanleiding voor dit onderzoek is de Dorpenmonitor 2013 van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Hierin werd geconstateerd dat jongeren op het platteland vaker een lager onderwijsniveau volgen dan in het stedelijk gebied. De lange afstanden op het platteland werden daarbij als een mogelijke verklaring gezien. Bureau PAU onderzocht of er een link tussen niveaukeuze en OV-aanbod aanwezig is. Dit gebeurde in samenwerking met Rijksuniversiteit Groningen en Dienst Uitvoering Onderwijs.

Op basis van gegevens van DUO zijn actuele verschillen tussen Fryslân en Nederland en tussen stad en platteland binnen Fryslân onderzocht. Hieruit bleek dat jongeren op het Friese platteland inderdaad vaker een lager opleidingsniveau volgen dan de Citotoets aangaf.

In mei en juni van dit jaar is er een online enquête gehouden. Dit gebeurde onder ouders van scholieren in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs, die een lager opleidingsniveau volgden dan de Citotoets aangaf. Het ging over de rol van openbaar vervoer en andere factoren bij de school- en niveaukeuze van hun kind. Hieruit bleek dat het OV geen grote rol speelde bij de schoolkeuze. Naarmate de afstand tot de school groter wordt, neemt het belang van OV wel toe. Dit blijft echter ondergeschikt aan andere afwegingen. De belangrijkste overwegingen voor de schoolkeuze zijn: kwaliteit en grootte van de school, opleidingsrichting en de aanwezigheid van een veilige fietsverbinding. Daarnaast is het van belang dat het karakter van de leerling past bij het type school.

Demografische ontwikkelingen zoals bevolkingsdaling en ontgroening zijn op dit moment nog niet van invloed op de middelbare schoolkeuze. Dit geldt ook voor mogelijke toekomstige sluitingen van kleinere schoollocaties. Maar door de aanstaande leerlingendaling in het voortgezet onderwijs zal dit snel veranderen. Afstanden kunnen dan een grotere rol gaan spelen.

woensdag 9 december 2015

Arriva wint concessie Zuidoost-Fryslân en Waddeneilanden

Dinsdag heeft de provincie Fryslân bekend gemaakt de concessie Zuidoost-Fryslân en Waddeneilanden aan Arriva te gunnen. Arriva gaat het busvervoer in de regio Zuidoost-Fryslân vanaf 11 december 2016 en op de Waddeneilanden vanaf 1 januari 2017 verzorgen. De concessie kent een totale contractwaarde van circa 90 miljoen euro en heeft een looptijd van 4 jaar met optie voor 2 jaar verlenging

In de concessie gaan 80 bussen rijden, waarvan 7 HOV-bussen worden overgenomen van de huidige vervoerder. De nieuwe bussen die gaan rijden in Zuidoost-Fryslân zijn Euro VI-bussen en op de Waddeneilanden (Ameland, Terschelling en Vlieland) gaan we rijden met nieuwe elektrische bussen. Alle bussen worden uitgevoerd in de regionale huisstijl. Bovendien hebben alle bussen, inclusief de buurt- en belbussen, gratis wifi (4G) en USB-oplaadpunten bij elke zitplaats.

Belangrijk speerpunt van Arriva is een dienstregeling met goede en frequente verbindingen. Met een optimale aansluiting op onze huidige gebieden, de Noordelijke treinlijnen en de busregio Noord- en Zuidwest Fryslân. Op diverse HOV-lijnen gaan we de frequentie verhogen. Alle kleine kernen in de regio hebben een vorm van openbaar vervoer. In de gemeente Ooststellingwerf  starten we met een elektrische deelauto.


dinsdag 8 december 2015

Vooral de app is handig bij OV-chipkaart in telefoon

De OV-chipkaart in de smartphone is de toekomst, denken de vervoersbedrijven. Verslaggever Ton Voermans vindt na een flinke week reizen met een Samsung met ingebouwde OV-chipkaart vooral de app erg handig. 'Wow! Dat wil ik ook, waar kan ik dat krijgen?' De vrouw in de trein kijkt met bewondering hoe de conducteur de smartphone scant. De conducteur is al even blij. 'Hé, ik zie er eentje. Wat leuk. Ja, het klopt. Kijkt u maar. U bent ingecheckt.'' Een overbodige mededeling want de 200 gebruikers die de komende maanden het nieuwe snufje testen, zien zelf op hun app dat ze zijn ingecheckt. En dat is het grote voordeel: nooit meer twijfel of je bent in- of uitgecheckt.

Maandag staking openbaar vervoer Utrecht

Maandag rijden er geen bussen en trams in Utrecht en omgeving. Buschauffeurs van U-OV, het openbaar vervoer in de regio Utrecht, zijn ontevreden over de winterdienstregeling, die maandag moet ingaan. De chauffeurs zijn vooral boos over een regeling in het rooster waarbij de pauze pas aan het eind van de dienst wordt gegeven. Ze willen hun pauze halverwege de dienst.

Ruim 27 duizend steunbetuigingen OV-chipactie

De actie die de Consumentenbond en Rover zijn gestart om de servicekosten van de ov-chipkaart omlaag te krijgen, kan op veel steun van de reiziger rekenen. In een week tijd kwamen al ruim 27.000 steunbetuigingen binnen.

Uit onderzoek van Rover blijkt dat de Nederlandse ov-chipkaart vrijwel de duurste in zijn soort in Europa is. Veel Europese OV-chipkaarten zijn een stuk goedkoper dan de €7,50 die Nederlandse reizigers moeten neertellen voor de kaart en bovendien zijn ze vaak langer, soms zelfs onbeperkt, geldig. De Nederlandse kaarthouder moet na 5 jaar een nieuwe aanschaffen à €7,50. Daarnaast betalen Nederlandse consumenten als enigen voor vervanging van een defecte kaart, waarbij het defect de reiziger niet is aan te rekenen. Kosten: €11. In alle andere onderzochte landen is dit gratis. Een ander kritiekpunt van de consumentenorganisaties is dat consumenten €2,50 moeten betalen om aan de balie het saldo van hun kaart terug te krijgen.

De consumentenorganisaties willen dat reizigers voortaan gratis en eenvoudig hun saldo kunnen terugvragen en na 5 jaar gratis een nieuwe OV-chipkaart krijgen van de vervoerders. Om hun eis kracht bij te zetten, openden de organisaties een petitie op de website van de Consumentenbond. Deze  werd in een week tijd ruim 27.000 keer getekend. Op de Facebook-pagina van de Consumentenbond werd de actie tot nu 12.648 keer geliked en bijna 2000 keer gedeeld. Het is daarmee één van de populairste posts ooit van de organisatie. Bart Combée, directeur Consumentenbond: '27.000 ondertekenaars is een fors aantal, maar tevens slechts het topje van de ijsberg. Hiermee kunnen we echt een vuist maken richting de vervoerders. We gaan er dan ook vanuit dat zij al deze klanten serieus nemen.'

vrijdag 4 december 2015

Haltes met actuele reisinformatie in gebruik

In Haarlem zijn onlangs de eerste haltedisplays met actuele reisinformatie geplaatst. De haltedisplays zijn uniek in Nederland, omdat ze naast actuele reisinformatie ook zijn uitgerust met een audiovoorziening voor slechtzienden én een stoplamp. Daarmee kan de reiziger ook in het donker de aandacht van de buschauffeur trekken. Ook zijn de haltedisplays duurzaam, de energie komt van zonnecellen.

In Haarlem worden in totaal 59 bushaltes voorzien van haltedisplays met actuele reisinformatie. Deze displays worden nog dit jaar geplaatst bij haltes met meer dan 20 instappers per dag Haarlem heeft al op 55 halteperrons de grote displays met actuele vertrektijden. Met deze kleine Haltedisplays heeft Haarlem op ruim 100 bushalteperrons dynamische vertrektijdeninfo. Dit past in het beleid om het openbaar vervoergebruik in Haarlem zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

De provincie Noord-Holland heeft ook geïnvesteerd in kwaliteit van de bushaltes die deel uit maken van dit netwerk. Nog voor het einde van het jaar zijn ontbrekende haltevoorzieningen, zoals abri’s, infovitrines, fietsenstallingen of afvalbakken op deze 59 bushaltes geplaatst.. Dit past in het beleid om het openbaar vervoergebruik in Haarlem zo aantrekkelijk mogelijk te maken. De gemeente Haarlem wordt eigenaar van de haltevoorzieningen en neemt het beheer en onderhoud van de haltevoorzieningen voor haar rekening. De provincie Noord-Holland plaatst de haltedisplays en financiert de door de gemeenten aan te brengen voorzieningen.

donderdag 3 december 2015

'Zet Volkswagen-geld in voor spooronderhoud'

D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven wil dat 1 miljard euro wordt geïnvesteerd in het spoor. Dat wordt gefinancierd uit de compensatie die Volkswagen voor de sjoemeldiesels aan de Nederlandse Belastingdienst betaalt.

Daarmee wordt chaos op het spoor voorkomen. De staatssecretaris van Infrastructuur heeft aangegeven dat door de tekorten bij ProRail maatregelen genomen zullen moeten worden die ook de treinreizigers raken. Van Veldhoven: “Wat D66 betreft kunnen er geen drastische maatregelen worden genomen waar de reiziger de dupe van is. Zeker voor mensen die met de trein naar hun werk reizen is dat rampzalig. De treinen zitten nu al propvol. Door de tekorten bij ProRail wordt dat alleen maar erger. D66 wil dat de compensatie die Volkswagen betaalt voor de sjoemeldiesels wordt gebruikt om te voorkomen dat het een chaos wordt op het spoor.” Vandaag wordt in de Tweede Kamer gedebatteerd over ProRail.

De staatssecretaris van Infrastructuur heeft aangekondigd dat door de financiële chaos bij ProRail werkzaamheden overdag en doordeweeks gepland kunnen worden om te bezuinigen op arbeidskosten. Om goedkoper te werken zouden tijdens werkzaamheden stations tijdelijk gesloten kunnen worden. Stremmingen zullen langer duren. Van Veldhoven: “Daarmee wordt het een puinhoop op het spoor. D66 wil niet dat de reiziger de dupe wordt van de chaos bij ProRail. Forenzen moeten met de trein naar hun werk kunnen blijven gaan. Je  voorkomt bovendien dat mensen massaal ’s ochtends in de auto stappen met nog langere files tot gevolg. Het is dus ook in het belang van de automobilist dat de treinen blijven rijden.” Voordat er extra geld wordt geïnvesteerd, wil D66 dat eerst de financiële wanorde bij ProRail is aangepakt.

woensdag 2 december 2015

Nieuwe systematiek voor verdelen vergunningen passagiersvaart Amsterdam

Amsterdam gaat de vergunningen voor passagiersvaart voor grote boten vanaf 2020 anders verdelen. Grote boten (tussen de 14 en 20 meter lang en tussen de 3,75 en 4,25 meter breed) die in het centrum van de stad willen varen, worden beoordeeld aan de hand van nieuwe criteria. De beschikbare exploitatievergunningen voor grote boten worden vanaf 2020 verdeeld onder de reders met de hoogste scores op de gunningscriteria. Wanneer reders gelijk scoren, vindt voor de resterende vergunningen een loting plaats.

De nieuwe criteria zijn:

Geluidsoverlast: Hierbij wordt gekeken naar de aanwezigheid en het vermogen van de geluidsinstallatie. Met dit criterium worden reders beloond die bijvoorbeeld gebruik maken van headsets in plaats van een geluidsinstallatie.

Belasting van de grachten: varen buiten de piekuren en de lengte van het vaartuig: Om de druk op de grachten meer te spreiden, scoort een reder hoger wanneer hij buiten piekuren gaat varen. Daarnaast speelt de lengte van het vaartuig hierbij een rol.

Duurzaamheid: Amsterdam stimuleert reders die duurzame vaartuigen hebben. De uitstoot van het vaartuig geldt hierbij als criterium.

Uitstraling van het vaartuig: Bij de uitstraling van het vaartuig wordt gekeken naar bijvoorbeeld materiaalgebruik. Het beoordelen hiervan wordt door een externe adviescommissie gedaan, op basis van richtlijnen van het College.

De criteria gelden niet voor boten kleiner dan 14 meter, en reders die buiten het centrum (Vergunninggebied 1) willen varen.

Elk jaar maken naar schatting 4 miljoen mensen een rondvaart over de grachten. Momenteel zijn er zo’n 300 boten voor bedrijfsmatige passagiersvervoer actief op het Amsterdamse binnenwater. In de Nota Varen in Amsterdam, die in 2013 door de gemeenteraad is vastgesteld, heeft Amsterdam het voornemen uitgesproken het water in de stad evenwichtiger te gebruiken, met kleinere en schonere vaartuigen en een betere spreiding van het vaarverkeer. In de nota is ook een nieuw vergunningenbeleid opgenomen, waarvan de nieuwe verdeelsystematiek voor grote boten een onderdeel van is.

De nieuwe criteria zijn vrijgegeven voor inspraak. Alle mogelijke belanghebbenden worden door Waternet geïnformeerd over de mogelijkheid een inspraakreactie aan te leveren. Aanvullend hierop organiseert Waternet in januari een informatiebijeenkomst. De inspraaktermijn is verlengd van 6 naar 8 weken, om rekening te houden met de vakantieperiode in december.

dinsdag 1 december 2015

ProRail zet eigen prestaties online

Hoeveel treinen reden op tijd? Welke storingen waren er precies en wat waren de oorzaken? Het is vanaf dinsdag voor iedereen mogelijk die informatie in te zien. ProRail lanceerde in Utrecht een zogenoemd prestatiedashboard. De spoorbeheerder zegt daartoe over te gaan om meer transparant te zijn over de eigen prestaties. De informatie is te vinden op de website van ProRail. Het dashboard toont de meest recente cijfers van ProRail over de dagelijkse prestaties op het spoor. Ook is te zien wat de afgelopen maanden op het spoor allemaal gebeurd is.

Meer NS-treinen uitgevallen door sein- en wisselstoringen

Bijna de helft meer treinen zijn vorig jaar uitgevallen door sein- en wisselstoringen. In totaal 32.899 ritten moesten worden geschrapt. Dat is ruim 46 procent meer dan in 2013. Dat blijkt uit cijfers van de NS, die aan Treinreiziger.nl zijn verstrekt. Op het traject Gouda - Rotterdam waren met 2501 de meeste uitvallen.

maandag 30 november 2015

KPN in Smart-OV proef met SIM-kaart voor veilige mobiele transacties

KPN introduceert een nieuwe SIM-kaart waarmee je veilig met je smartphone transacties kan verrichten. De nieuwe SIM-kaart wordt nu als eerste ingezet voor een proef van Smart-OV waarbij reizigers kunnen in- en uitchecken in het openbaar vervoer met hun smartphone.

De vandaag aangekondigde Smart-OV proef is een gezamenlijk initiatief van alle openbaar vervoerbedrijven, tezamen met Translink, KPN en Vodafone. Deze innovatie wordt door de openbaar vervoerbedrijven gezien als een belangrijke stap om het betaalgemak in het openbaar vervoer te vergroten. Tijdens de proef, die drie maanden duurt, krijgen tweehonderd reizigers de kans ervaring op te doen met deze nieuwe en makkelijke manier van betalen in het openbaar vervoer. Zij ontvangen daarvoor een nieuwe SIM-kaart waar de OV-chipkaart op wordt geladen.

Deze ontwikkeling past in een trend waarbij de smartphone in ons dagelijks leven een steeds belangrijker rol gaat spelen bij betalen, toegang krijgen en andere praktische toepassingen. Ruim 80 procent van de Nederlanders bezit een smartphone, heeft die bijna altijd op zak en is daarmee continu online.

De nieuwe NFC SIM-kaart biedt mobiele abonnees de mogelijkheid tientallen denkbare betaal-, toegangs- en identificatietoepassingen op de SIM-kaart veilig op te slaan. En voor wie wil zou deze SIM-oplossing uiteindelijk alle (betaal)passen in de portemonnee kunnen vervangen.

KPN zal vanaf 1 januari alle nieuwe mobiele abonnees voorzien van een NFC SIM-kaart. Huidige KPN-klanten krijgen bij een reguliere SIM-kaart vervanging of op aanvraag de NFC SIM-kaart geleverd.

Vodafone Wallet geschikt voor betalingen in OV

Vodafone Wallet is voortaan ook geschikt voor gebruik in het OV. Dat laat Vodafone vandaag weten in een commercial die onder meer op YouTube te vinden is. Vodafone benadrukt dat het voortaan ook mogelijk is om met de digitale portemonnee in- en uit te checken bij OV-maatschappijen (onder meer bus, trein en tram).

Actie tegen hoge servicekosten OV-chipkaart

Rover en de Consumentenbond starten een actie om de servicekosten van de OV-chipkaart omlaag te krijgen. De organisaties willen dat de OV-chipkaart voortaan gratis wordt vervangen na afloop van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect. Ook moeten reizigers voortaan kosteloos en eenvoudiger hun saldo kunnen terugvragen aan de balie.

Uit onderzoek van de consumentenorganisaties blijkt dat de Nederlandse OV-chipkaart duur is in vergelijking met andere OV-chipkaarten in Europa. Met een levensduur van 5 jaar steekt de Nederlandse OV-chipkaart mager af tegen veel Europese OV-chipkaarten die onbeperkt geldig zijn en bovendien goedkoper in aanschaf. In landen waar de chipkaart een beperkte levensduur heeft, zoals België en Denemarken, wordt de kaart gratis vervangen.

Nederlandse reizigers klagen regelmatig dat zij onaangenaam verrast zijn door het verlopen van de kaart, waarna zij voor €7,50 een nieuwe kaart moeten aanschaffen. Daarnaast is Nederland het enige Europese land waar reizigers moeten betalen voor vervanging van een (onzichtbaar) defecte kaart, ook nog eens voor een hoger bedrag (€11) dan de oorspronkelijke aanschafprijs.

Rover en de Consumentenbond willen ook dat reizigers niet langer €2,50 hoeven te betalen voor het terugvragen van hun saldo aan de balie. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Belachelijk, het geld is gewoon van de reiziger. Het is alsof je je portemonnee aan iemand in beheer geeft en er telkens voor moet betalen als je er iets uit wilt halen.'

Rover riep in september reizigers die geen restsaldo wilden terugvragen, vanwege het 'gedoe' of omdat ze niet allerlei privégegevens wilden prijsgeven (anonieme kaarthouders), op om hun verlopen chipkaart niet te vernietigen, maar naar Rover te sturen. Gemiddeld blijkt er €8,50 aan restsaldo op de kaarten te staan. Rover-directeur Ineke van der Werf: 'Er zijn miljoenen kaarten in omloop. Al het ongebruikte restsaldo blijft achter bij de vervoerders  en TLS, de uitgever van de kaart. Een gratis vervangende OV-chipkaart moet hiervan ruimschoots gefinancierd kunnen worden.'

Een veel gehoord verweer van de vervoerders is dat slechts een kleine groep reizigers ontevreden is. De consumentenorganisaties betwijfelen dat, gezien het aantal klachten dat zij ontvangen, en roepen reizigers op een steunbetuiging aan de actie achter te laten op de website van de Consumentenbond.

Tijdwinst door spitsbusbaan op N235 tussen Ilpendam en Purmerend

Er komt een spitsbusbaan tussen Ilpendam en Purmerend zodat de bus op de gehele N235 een vrije busbaan heeft.

Dit levert tijdwinst op voor de busreizigers en automobilisten en zorgt bovendien voor een betrouwbare dienstregeling. Naar verwachting kan de nieuwe spitsbusbaan eind 2017 in gebruik worden genomen. Dit heeft de Stuurgroep Bereikbaarheid Waterland op 26 november 2015 besloten.

Met de komst van de spitsbusbaan heeft het busvervoer een vrije baan. In de ochtendspits rijdt de bus over de busbaan vanuit Purmerend richting Amsterdam. In de avondspits is de busbaan vrij voor de bus vanuit Amsterdam richting Purmerend. Hierdoor wordt de busbaan zo effectief mogelijk ingezet. Voor het autoverkeer betekent dit dat de bussen niet meer invoegen op de rijbaan ter hoogte van Ilpendam. Dit betekent vooral in de avondspits tijdwinst.

Aanleg van de spitsbusbaan is onderdeel van het Programma Beter Benutten Metropoolregio Amsterdam, In dit programma werken bedrijfsleven, Rijk, provincies, Stadsregio Amsterdam en gemeenten samen om de reistijd van deur tot deur in de spits in die drukste gebieden met 10 procent te verbeteren. Bijvoorbeeld door reizigers te stimuleren op andere momenten te reizen of een alternatieve route of vervoersmiddel te kiezen.

Reizigers maken minimaal gebruik van de halte Purmelandersteiger. Om deze halte geschikt te maken voor de nieuwe spitsbusbaan moet het Noordhollandsch Kanaal worden versmald en dit is slecht voor de bevaarbaarheid. Ook zijn de kosten om de halte aan te passen relatief hoog. Het voorstel is daarom om de halte Purmelandersteiger te laten vervallen. Voordat hierover een definitieve beslissing wordt genomen, vraagt de Stadregio Amsterdam eerst advies aan onder andere de Reizigersadviesraad .

Verder wil de stuurgroep een veilige oversteek voor busreizigers bij de halte Dorp in Ilpendam. Door de aanleg van een voetgangerstunnel wil de stuurgroep voorkomen dat reizigers onveilig de weg oversteken. Hiermee verbetert ook meteen de doorstroming van het auto- en busverkeer.

De stuurgroep heeft op 26 november ook gesproken over andere maatregelen om de bereikbaarheid in Waterland te verbeteren. Op de website www.bereikbaarheidwaterland.nl zijn alle besluiten terug te lezen.

Het programma Bereikbaarheid Waterland heeft als doel de bereikbaarheid en veiligheid te verbeteren voor het autoverkeer, openbaar vervoer en fietsverkeer in de regio Waterland. Dit geldt op en rondom de provinciale wegen N247 en N235. Dit gebeurt onder leiding van een stuurgroep met bestuurders van de provincie Noord-Holland Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Waterland, Edam-Volendam, Purmerend en Amsterdam.

zaterdag 28 november 2015

OV-chipkaart verlopen? Betaal zelf een nieuwe!

Reizigers die een OV-chipkaart hebben moeten deze na vijf jaar zelf vervangen. De kosten hiervoor, van €7,50, zijn voor de reiziger. Onterecht en omslachtig vinden reizigersorganisatie Rover en de Consumentenbond.

Rover en de Consumentenbond publiceerden het rapport 'Servicekosten OV-chipkaart in Europa'. Hierin zijn de servicekosten voor het openbaar vervoer vergeleken met andere West-Europese landen. Uit het rapport blijkt dat Nederland het duurst van alle andere Europese landen is. Freek Bos van Rover geeft aan dat daar echt wat aan gedaan moet worden. "Dit rapport legt pijnlijk bloot dat het systeem van de servicekosten van de OV-chipkaart in Nederland niet klantvriendelijk is voor de reiziger", aldus Bos. 

Bij VARA Kassa werd er massaal geklaagd door reizigers. Volgens reiziger Reinier van den Bos moet hij opdraaien voor allemaal kosten waar hij niet om gevraagd heeft. "€7,50 voor het aanschaffen van een nieuwe OV-chipkaart vind ik al duur, maar als ik het op papier wil aanvragen kost het zelf €10,50. Dat kan is echt belachelijk", aldus van den Bos.  

vrijdag 27 november 2015

Extra trein naar Leer op zondag

Vanaf half december rijdt er tussen Groningen en Leer op zondag elk uur een trein. Nu is dat nog eens in de twee uur. Door de week rijdt er al elk uur een trein. Met de extra treinen wil de provincie de verbinding tussen Groningen en Duitsland, de Wunderline, verbeteren.

Vanaf eind 2012 rijdt er dagelijks elk uur een trein tussen Groningen en Leer. Uit tellingen blijkt dat steeds meer mensen gebruik maken van de trein naar Duitsland. Om dit verder te stimuleren organiseert de provincie samen met Arriva marketingacties. Zo wordt het binnenkort mogelijk om met een Niedersachsenticket goedkoop van Groningen naar Noord-Duitsland te reizen.

In de toekomst moet het mogelijk worden om in ongeveer twee uur van Groningen naar Bremen te reizen. Deze zomer heeft de provincie subsidie gekregen van de Europese Unie om onderzoek te doen naar de maatregelen die hiervoor nodig zijn.

donderdag 26 november 2015

Boete zwartrijden naar 50 euro op 1 april

De boete voor zwartrijden stijgt op 1 april van 35 euro naar 50 euro. De verhoging moet zwartrijden onaantrekkelijker maken. Maar de stijging is beperkt gehouden om meer agressie bij betrapte zwartrijders te vermijden. Van de daders van agressie in het openbaar vervoer is 60 procent zwartrijder.

Nieuwe passage station Eindhoven geopend

Sinds zondag 22 november zijn in het station Eindhoven de looproutes naar de treinen veranderd. Reizigers en passanten lopen vanaf nu via de nieuwe passage naar de trein. Hoewel de verbouwing weer een stap verder is, moeten reizigers nog ruim een half jaar rekening houden met bouwwerkzaamheden.

Er wordt nog volop gebouwd aan onder andere de winkels. Ook staan er bouwschuttingen in de passage. Het plafond en de verlichting zijn van tijdelijke aard. Medio 2016 is het werk helemaal klaar en heeft de nieuwe passage haar volledige breedte. De oude passage is dan ingericht als aantrekkelijke wachtruimte.

woensdag 25 november 2015

Nieuwe dienstregeling bussen Overijssel

Op zondag 13 december 2015 gaat de nieuwe dienstregeling van Syntus Overijssel in voor het openbaar vervoer in Midden-Overijssel en Twente. Jaarlijks wordt de busdienstregeling bekeken en vinden er wijzigingen plaats om vraag en aanbod van openbaar vervoer beter op elkaar te laten aansluiten. De nieuwe dienstregeling komt mede tot stand op basis van tips en feedback van reizigers en chauffeurs. Dit alles met als doel een logische reis voor de reizigers met waar mogelijk verbeterde aansluitingen en realistische rijtijden.
  • Lijn 2 en 4 rijden in Zwolle niet meer door dezelfde wijken. De twee lijnen zijn losgekoppeld voor een betere en snellere route vanaf het station door de wijken Holtenbroek, Ittersumerbroek en AA-landen, om vervolgens via dezelfde route weer terug te rijden naar het station. Lijn 4 van Deventer via Schalkhaar naar Raalte wijzigt om het Carmel College beter te kunnen bedienen.
  • Lijn 6 van het station in Deventer naar Colmschate Zuid v.v. rijdt via de Grote Ratelaar. Dit zorgt samen met lijn 1 voor meerdere en snellere verbindingen van en naar het station.
  • Lijn 165 (Deventer – Raalte) rijdt op het station door als lijn 7 naar bedrijventerrein Kloosterlanden en lijn 7 rijdt vanaf Kloosterlanden door als lijn 165 naar Raalte. Hierdoor hoeven reizigers niet meer over te stappen op het station en kunnen meer reizigers gebruik maken van deze lijn. Dit betreft een aanzienlijke verbetering omdat er meer aansluitingen mogelijk zijn en er een directe verbinding ontstaat met het bedrijventerrein Kloosterlanden. Ook zijn de aankomst- en vertrektijden van lijn 165 aangepast aan de vertrektijden van de stadsdienst in Deventer, zodat er betere aansluitmogelijkheden zijn.
De belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling voor Twente zijn:
  • Lijn 9 Hengelo station – Universiteit Twente – Enschede station gaat elke 10 minuten en in de spits zelfs elke 5 minuten rijden.
  • In Enschede rijden de lijnen 1, 2, 3 en 9 gedurende alle vakantieperiodes een 15-minuten dienst.
  • In Enschede wordt op lijn 2 (Helmerhoek – Deppenbroek) vanaf 14.00 uur in plaats van 16.00 uur een 10-minuten dienst gereden. Hierdoor ontstaan betere aansluitingen op lijn 1 en 3.
Syntus verzorgt het busvervoer in Midden-Overijssel en Twente in opdracht van de provincie Overijssel. De nieuwe folders en lijnennetkaarten zijn beschikbaar op www.syntusoverijssel.nl en www.twents.nl.

Daarnaast worden reizigers geattendeerd op de nieuwe dienstregeling via de beeldschermen in de bussen, de dynamische borden bij diverse haltes, via stickers bij de bushaltes waar grote wijzigingen plaatsvinden en via social media. Vanaf 1 december 2015 zijn de nieuwe routes en reisinformatie ook te vinden op de website www.hoelaatreisjij.nl.

dinsdag 24 november 2015

Start-up opent 'aanval' op NS

De Nederlandse innovatieve airport taxi service Tinker opent de aanval op de Nederlandse Spoorwegen, door naar de luchthaven te rijden vanaf 6,99 euro. De prijs wordt aangeboden aan klanten, die van en naar de vijf luchthavens in Nederland reizen. Tinker stelt 5.000 stoelen ter beschikking in de TinkerTaxi’s, waarmee men voor tarieven van de NS met de taxi van en naar de luchthavens kan reizen. Dit is vergelijkbaar met wat Ryanair in de luchtvaart doet.

Rechtstreekse treinverbinding tussen Almelo en Hardenberg

De provincie Overijssel wil Twente beter verbinden met Hardenberg en Zuidoost Drenthe door de treinverbinding Almelo-Mariënberg door te trekken naar Hardenberg. Voor de reiziger betekent deze rechtstreekse reismogelijkheid een aanzienlijke verbetering: een overstaploze verbinding, minder reistijd en betere aansluitingen op andere openbaar vervoerverbindingen. Om dit mogelijk te maken moet het spoor tussen Almelo en Hardenberg worden aangepast. De werkzaamheden zijn op donderdag 19 november gegund aan aannemer Strukton Rail. De uitvoering start eind april en is in juni 2016 gereed.

Na aanpassing van het spoor gaat de baanvaksnelheid tussen Almelo en Mariënberg omhoog van 80 naar 120 kilometer per uur. Hiermee wordt de reistijd ingekort en wordt de attractiviteit van dit traject vergroot. Doordat de trein op dit traject sneller kan gaan rijden, wordt het mogelijk ieder half uur een trein te laten rijden tussen Almelo en Hardenberg. Hiervoor vinden aanpassingen plaats aan de sporen, wissels en beveiliging van het spoor. Zo komt er in Hardenberg een extra wissel, wordt in Mariënberg een opstelspoor verlegd en wordt op station Almelo het spoor verder doorgetrokken, zodat reizigers minder ver hoeven te lopen om over te stappen of om de uitgang van het station te bereiken.

Om zonder inzet van extra treinen naar Hardenberg te kunnen rijden, is het nodig om station Geerdijk op te heffen. Deze halte trekt ongeveer 50 reizigers per dag. Uit onderzoek blijkt dat 50% van die reizigers (gelet op het voortransport met auto of fiets) zonder extra reistijd vanaf station Vroomshoop of Mariënberg kunnen vertrekken. De overige 50% moet circa één kilometer verder reizen naar een van beide stations. Met de gemeente Twenterand, waar Geerdijk toe behoort, en met het consumentenplatform ROCOV heeft eerder overleg plaatsgevonden over het sluiten van dit station. Beiden hebben begrip voor het besluit om station Geerdijk te sluiten.

De aanpassingen aan het spoor worden (in opdracht van ProRail) uitgevoerd door aannemer Strukton Rail tussen 30 april en 6 juni 2016. Tegelijkertijd vindt er dan een grootschalige spoorvernieuwing plaats tussen Mariënberg en Almelo. Over 17,5 kilometer worden sporen, dwarsliggers (bielzen), ballast (spoorgrind) en overwegen vernieuwd. In deze periode rijden geen treinen maar bussen tussen Almelo en Mariënberg. Als alles loopt volgens plan rijdt de eerste rechtstreekse trein tussen Almelo en Hardenberg vanaf eind 2016.