zondag 31 januari 2016

Werkzaamheden Haagse Erasmuslijn binnenkort van start

Reizigers van HTM RandstadRail 3 en 4 moeten vanaf 13 februari aanstaande rekening houden met extra drukte in de trams tijdens de spitsuren. Op die datum starten de werkzaamheden aan het Haagse Startstation Erasmuslijn (HSE), die de aansluiting vormt op station Den Haag Centraal. Hierdoor kan Metrolijn E van RET niet verder rijden dan halte Laan van NOI. Reizigers van Metrolijn E kunnen daar over stappen op tram 3 of 4 van HTM. De werkzaamheden aan HSE duren naar verwachting tot augustus 2016.

vrijdag 29 januari 2016

CDA: veiligheid NS-personeel staat voorop

Het CDA wil dat er meer tempo wordt gemaakt met de uitvoering van eerder gemaakte afspraken om NS-personeel beter te beveiligen. Zo is er nog steeds geen sprake van dubbele bemensing op avond- en nachttreinen; nog steeds zijn niet alle camera’s geplaatst in de treinen en op de kleine en middelgrote stations; de proef met bodycams is nog niet afgerond, laat staan dat bodycams toegepast worden; nog steeds zijn niet alle poortjes op de stations gesloten; en ook de invoering van een stationsverbod voor bepaalde agressieve personen is nog niet afgerond.

CDA woordvoerder Martijn van Helvert: “De veiligheid van onze mensen moet altijd voorop staan, ik vind het ongelofelijk dat na de gemaakte afspraken het nog steeds ontbreekt aan de uitvoering. Het NS-personeel is hier de dupe van. Daarom verzoek ik de regering om spoed te maken met de integrale aanpak van veiligheid van het NS-personeel, en te zorgen dat al deze maatregelen per 1 april 2016 in werking zijn getreden.”

Daarnaast verzoekt het CDA de regering een overleg te organiseren tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu en alle openbaar vervoeraanbieders, over de agressie tegen OV-personeel. Overleg hierover vindt nu gescheiden plaats, niet met alle vervoerders tegelijk. Bij een integraal overleg met alle betrokken partijen kan er een uitwisseling plaatsvinden van kennis en ervaring op het gebied van agressie tegen het personeel. Een motie met dat verzoek aan de regering werd vandaag ingediend door CDA woordvoerder Martijn van Helvert.

Van Helvert: “Het probleem van mishandeling van OV-personeel is niet alleen een probleem van NS maar van alle vervoerders, dus ook bij de regionale spoorbedrijven, in de bus, metro en tram. De NS hebben ongeveer net zoveel personeelsleden als de gezamenlijke regionale vervoerders samen, elk ongeveer 25.000. Ook in dat opzicht is er dus alle belang om de overleggen te combineren en zo samenwerking te versterken.”

Treinen Valleilijn gaan harder rijden

Treinen op de Valleilijn tussen Amersfoort, Barneveld en Ede gaan harder rijden om vertragingen in te lopen. Sinds de komst van de nieuwe stations Hoevelaken en Barneveld-Zuid rijden de treinen niet meer op tijd. Spoorwegbeheerder ProRail vertelt aan Omroep Gelderland dat de treinen tussen Barneveld-Noord en Barneveld-Centrum niet langer 60 kilometer per uur rijden, maar 80. Tussen Barneveld-Zuid en Meulunteren wordt de snelheid opgeschroefd van 80 naar 130 kilometer per uur.

Bekende en onbekende Friezen op nieuwe bussen

Bisto it gesicht fan it Fryske busferfier? Dat is de vraag die de komende maanden centraal staat in een nieuwe OV-campagne van de provincie Fryslân. Naast Syb van der Ploeg, Elske deWall, Foppe de Haan en gedeputeerde Johannes Kramer is er volop ruimte voor minder bekende Friezen. Driehonderd foto’s hoopt de provincie in de komende weken te maken. De gefotografeerde Friezen komen in een soort Makkumer tegeltje op de Friese streekbussen te staan, als onderdeel van de nieuwe huisstijl. Deze bussen rijden vanaf eind 2016 in Zuidoost-Fryslân en op Vlieland, Terschelling en Ameland.

Woensdag werd in Heerenveen de campagne door gedeputeerde Johannes Kramer afgetrapt, met de onthulling van het campagnebeeld en optredens van Syb en Elske. Ook werden de eerste pasfoto’s voor op de bussen geschoten, in een speciaal daarvoor ingerichte mobiele studio.

De huisstijl ‘Mei elkenien foar elkenien’ neemt het provinciale coalitieakkoord als uitgangspunt. De provincie en de vervoerder zorgen samen voor een bereikbaar Fryslân, ook in de toekomst. Maar dat kunnen beide partijen niet zonder de reizigers. Daarom verdienen zij een ereplekje op de bus. Op 18 februari is de volgende shoot, vanaf ’s ochtends 10.00 uur op het Kyriat Onoplein in Drachten. Voor eind februari wordt een geschikte locatie gezocht in Harlingen.

De provincie wil graag dat op lange termijn alle bussen in Fryslân er hetzelfde uitzien. Nu rijden de verschillende vervoerders met verschillende bussen. De huidige concessie voor het openbaar vervoer in Zuidoost-Fryslân en de Waddeneilanden loopt eind 2016 af. De uitgangspunten voor een nieuwe huisstijl zijn meegenomen in de aanbesteding voor de periode vanaf 10 december 2016.

donderdag 28 januari 2016

Fietsen in Leiden wordt steeds leuker

Op dinsdag 26 januari is de winnaar van de Facebookcampagne 'Win een flinke fiets' bekendgemaakt. Het 'Bakfietsbruidspaar' haalde 884 stemmen binnen en mocht een nieuwe fiets uitkiezen in fietsenwinkel Huisman. Wethouder Robert Strijk overhandigde de prijs en liet en passant weten dat het fietsen in, naar en vanuit Leiden steeds sneller, veiliger, makkelijker en leuker wordt.

Met de campagne Flink Fietsen wil de gemeente Leiden iedereen stimuleren om nog vaker op de fiets te stappen. Niet alleen voor korte ritjes naar de stad of om boodschappen doen, maar ook voor de vaak wat langere afstand naar het werk. Flink Fietsen draagt namelijk bij aan een schonere lucht en aan een betere bereikbaarheid van de (binnen)stad.  

"De gemeente Leiden werkt hard om het fietsnetwerk in en rond Leiden te verbeteren", liet Robert Strijk weten voordat hij de prijs overhandigde. "Er worden de komende jaren nieuwe snelfietsroutes en recreatieve routes aangelegd, de hoofdroutes naar en in het centrum worden verbeterd, de belangrijkste fietsongevallenlocaties worden aangepast en de fietsparkeervoorzieningen in het centrum, het stationsgebied en de wijk worden verbeterd. Daarnaast stimuleert de gemeente ook het elektrisch fietsen. Genoeg redenen dus om flink te gaan fietsen," aldus de wethouder. 

Op de Facebookpagina van Flink Fietsen kon iedereen de afgelopen maanden een foto van zichzelf als flinke fietser plaatsen en daarbij een tekstje schrijven met de reden waarom men zichzelf een flinke fietser vindt. Vervolgens werd er gestemd. De twee finalisten wisten uiteindelijk meer dan 1700 stemmen te verzamelen. Daarvoor hadden zij de hele Leidse regio actie gevoerd. De fiets is beschikbaar gesteld door fietsenwinkel Huisman.  

woensdag 27 januari 2016

Gedeputeerde Bieze opent openbaar toilet station Duiven

Op 25 januari 2016 opende gedeputeerde Conny Bieze de eerste van een reeks toiletten die geplaatst worden op Gelderse treinstations. Dit is een initiatief van de provincie op verzoek van reizigers.

ProRail, NS Stations en de provincie werken nauw samen bij de realisatie van de toiletten. Tijdens de opening werd de samenwerking bekrachtigd door het aansnijden van een taart. Gedeputeerde Bieze: 'Voor de provincie Gelderland is dit een nieuw traject. De goede samenwerking met ProRail en NS Stations heeft in Duiven geresulteerd in het eerste van in totaal 22 toiletten. Daar zijn we trots op.'

Provincie, ProRail en NS Stations realiseren gezamenlijk toiletvoorzieningen op of dichtbij de regionale treinstations van Gelderland. De toiletten zijn niet alleen bestemd voor de reizigers maar ook voor fietsers, wandelaars, taxichauffeurs en iedere voorbijganger. Zo worden dit echte dorpstoiletten. De toiletten worden veilig, toegankelijk én comfortabel.

Aan de inrichting en aan de vormgeving van de toiletten wordt veel aandacht besteed. Ieder toilet krijgt een eigen thema. Het toilet in Duiven heeft aan de binnenkant van de deur een gedicht met een afbeelding uit de Betuwe. De andere toiletten krijgen weer andere afbeeldingen en gedichten. Willem Gunneman bekend van 'Een wagen vol verhalen' van TV Gelderland schreef de gedichten.

dinsdag 26 januari 2016

NS Reisplanner nu met treinradar

NS Reisplanner Xtra voor iOS uit uitgebreid met een live treinradar en meer nieuwe functies. De Android-app van NS had de functie waarmee alle rijdende treinen live op een kaart te volgen zijn al een tijdje, maar iOS-gebruikers moesten wachten. Naast de toevoeging van treinradar is ook de zoekfunctie voor opstap­plaatsen. Je zoekt nu direct naar een locatie en hoeft niet meer aan te geven of je op de naam van een station, bushalte of postcode zoekt.

'Extra uitgang station Deventer kan doorstroom verbeteren'

De NS-poortjes op het centraal station van Deventer staan op drukke momenten een soepele doorstroom in de weg. Een extra uitgang zou oplossing kunnen bieden.  Dat stellen de fracties van PvdA en CDA. Volgens hun komen de veiligheid en reizigersgemak komen daarbij in gevaar. De partijen hebben gezamenlijk vragen gesteld aan het college over de situatie op het station.

donderdag 21 januari 2016

Problemen treinverkeer rond Den Bosch gaan nog hele dag duren

De problemen met het treinverkeer van en naar Den Bosch houden donderdag nog de hele dag aan. De oorzaak is een kapot getrokken bovenleiding op station 's-Hertogenbosch.  Het treinverkeer tussen Den Bosch en Tilburg is het zwaarst getroffen door het incident. Vanwege het herstel aan de bovenleiding rijden tot 22.00 uur geen treinen tussen deze twee steden, laat een woordvoerder van Prorail weten. De NS heeft bussen ingezet.

Vernieuwd station Putten moet Veluwe bereikbaar houden

Woensdag 20 januari heeft gedeputeerde Michiel Scheffer het vernieuwde station in Putten geopend. Samen met wethouder Roelof Koekkoek, Ineke van Gent (NS) en Jan Mulder (Prorail) deelde hij een ouderwetse koek-en-zopie met chocolademelk en snert voor de reizigers en omwonenden uit.

In augustus 2015 is een begin gemaakt met de herinrichting van het station in Putten. Het aantal fietsparkeerplaatsen is verdubbeld, zodat er plaats is voor 952 fietsen, er zijn 8 OV-fietsen te huren en de toegang tot het station voor minder validen is verbeterd. Er is een nieuw stationsplein en een ‘kiss & ride’ plek ingericht voor de reiziger. De werkzaamheden zijn in december 2015 afgerond.

Provincie Gelderland heeft ruim € 1 miljoen bijgedragen aan de herinrichting. Gedeputeerde Scheffer: 'Het vernieuwde station Putten is één van de poorten naar de Veluwe. Een belangrijke schakel in het toeristisch netwerk. Het moet de Veluwe bereikbaar houden voor werkenden en toeristen. Meer bezoekers, meer groei, meer banen!  Station Putten is klaar voor de toekomst.'
 

woensdag 20 januari 2016

Reageer op het vervoerplan

In opdracht van de provincie Utrecht werkt vervoerder Qbuzz momenteel aan een nieuw plan voor het openbaar vervoer in en rondom Utrecht voor de periode vanaf 2 juli 2016

 De provincie Utrecht ziet in dit vervoerplan de nodige pluspunten. Zo komen er meer ritten en extra bussen in de spits van en naar De Uithof.  Verder is het voornemen om meer spitsbussen te laten rijden tussen Wijk bij Duurstede en Utrecht, tussen Nieuwegein en Utrecht en tussen Zeist en Amersfoort.

De vervoerder raadpleegt momenteel belanghebbende partijen over dit vervoerplan. Tot en met 21 februari kunt u schriftelijk reageren. Het plan zal in april 2016, nadat deze raadpleging is afgerond, worden aangeboden aan het college van Gedeputeerde Staten voor besluitvorming.

dinsdag 19 januari 2016

Kasteelbus voor Kasteel de Haar

Kasteel de Haar is opgenomen in de dienstregeling van U-OV met lijn 111 Vleuten – Kasteel de Haar. Lijn 111 rijdt op woensdagen, zaterdagen en zondagen en in schoolvakanties de gehele week naar het grootste en meest luxueuze kasteel van Nederland.

Voor De Haar gaat met een bushalte voor de deur een lang gekoesterde wens in vervulling. Het kasteel was altijd al goed bereikbaar met de auto en de fiets, maar met de komst van de bushalte is het kasteel voor het eerst in de geschiedenis ook bereikbaar met een halte aan de voet van het kasteel voor bezoekers die gebruik maken van het Openbaar Vervoer.

Jacqueline Verbeek-Nijhof, gedeputeerde Provincie Utrecht: ‘Met meer dan 260.000 bezoekers per jaar is Kasteel de Haar een topattractie in de provincie Utrecht. Deze bestemming verdient een betere bereikbaarheid, ook per openbaar vervoer. We zijn blij dat het gelukt is om het Kasteel beter bereikbaar te maken’


maandag 18 januari 2016

Nieuwe site vergelijkt taxi tarieven


De nieuwe site Gogido zet de verschillende taxibedrijven die een rit kunnen verzorgen in één overzicht, inclusief klantbeoordelingen. De consument kan zo makkelijk op basis van prijs, kwaliteit en service kiezen waar hij de taxi boekt. Anderzijds helpt Gogido de taxibedrijven om zichzelf beter online te profileren en om nieuwe klanten te bereiken.

Gogido helpt taxibedrijven bij het inzichtelijk maken van hun aanbod en extra services zoals Wifi of tablet in de auto. Deze eigen pagina wordt aangevuld met beoordelingen van klanten. Met een sterke online profilering en klantwaardering, gecombineerd met Gogido’s online marketing expertise, kunnen taxibedrijven via het platform nieuwe klanten bereiken in binnen- en buitenland. Dat zorgt voor een hogere omzet en bezetting van de voertuigen.

Rover blij met abonnementwijzer 9292

Rover is enthousiast over de uitbreiding die 9292 aan de prijswijzer op 9292.nl heeft gedaan: bij een opgevraagde reis laat de prijswijzer voortaan ook desgevraagd het voordeligste abonnement zien. Een zeer bruikbaar advies voor reizigers, vooral in situaties met een onoverzichtelijk productaanbod. De prijswijzer van 9292.nl lijkt bij een testje met verschillende trajecten goed te werken, ook bij een gecompliceerd productaanbod voor de geselecteerde reis. Daarmee is dit een waardevol toegevoegd advies voor de reiziger.

vrijdag 15 januari 2016

OV-fiets zo populair dat het aantal fietsen omhoog moet

De OV-fiets breekt het ene na het andere record. Maakten reizigers in 2009 nog maar 600.000 ritjes op de OV-fiets, inmiddels is dat aantal verdrievoudigd tot bijna 1,9 miljoen in 2015, zo blijkt uit gegevens van de NS. Belangrijkste reden voor het groeiende gebruik is het gemak en het gevoel van vrijheid om zelf de reis van station naar bestemming te plannen, verklaart de NS. ,,De eenvoud,'' dat is ook waar de 45-jarige Rotterdammer Robert Mulder voor gevallen is. ,,Je hebt een pasje, je loopt naar binnen en je fietst weg.''

Blog: lessen uit Londen

Het openbaar vervoer in Londen is fascinerend. Elke bezoeker aan Londen kent de Underground en de rode bussen. Ik was in Londen voor een bijeenkomst van de European Passengers Federation en ik ben bijgepraat door Londen Travel Watch, een organisatie die de belangen van de reizigers bewaakt. Voor Nederland zijn de volgende Londense zaken relevant:

1. De reiziger kan kiezen tussen een papieren kaartje met magneetstrip, een Oystercard á la de OV-chipkaart of betalen met een contactloze bankkaart. Dat laatste is 15 maanden geleden ingevoerd en wordt nu al door 25% van de reizigers gebruikt. De contactloze bankkaart is voor de reiziger perfect omdat er niet extra voor betaald hoeft te worden en er geen gedoe is met verlopen chipkaarten. In Nederland wordt hier ook over gepraat, maar een invoeringsdatum is nog onbekend.

donderdag 14 januari 2016

Extern onderzoek naar dominante posities op de spoormarkt

ACM heeft onderzoeksbureau Europe Economics de opdracht gegeven om de spoormarkt en de concurrentieverhoudingen op die markt in kaart te brengen. Europe Economics verzamelt informatie voor ACM. ACM kan de informatie van Europe Economics betrekken in haar toekomstige onderzoeken en besluitvorming.

ACM heeft partijen gevraagd op het rapport te reageren. Zeven partijen hebben een zienswijze ingediend. Europe Economics heeft de zienswijzen van marktpartijen bestudeerd en het rapport op kleine onderdelen aangepast. Deze aanpassingen hebben geen invloed gehad op de resultaten van het onderzoek. De reactie van Europe Economics op de ingebrachte zienswijzen vindt u in de bijgevoegde ‘summary of responses’.

Europe Economics heeft aanwijzingen gevonden dat NS een economische machtspositie heeft op de markt voor personenvervoer. Op de markt voor goederenvervoer zijn de bevindingen minder duidelijk. DB Schenker beschikt mogelijk over een machtspositie op deelmarkten waar goederenvervoer per weg en binnenvaartschip geen alternatief vormen voor goederenvervoer per trein.

Europe Economics heeft geen onderzoek gedaan naar eventueel misbruik van machtsposities.

ACM kan dit rapport gebruiken voor toekomstige onderzoeken en besluitvorming. Bijvoorbeeld over de verplichting voor een partij met een machtspositie op een spoorvervoersmarkt om zijn diensten en voorzieningen boekhoudkundig te scheiden en de besluitvorming over toegang tot deze diensten en voorzieningen onafhankelijk te organiseren.

woensdag 13 januari 2016

Eindhoven en Düsseldorf willen snelle treinverbinding

De burgemeesters Rob van Gijzel van Eindhoven en Thomas Geisel van Düsseldorf hebben vandaag in een gezamenlijke oproep aan de Nederlandse en Duitse regering gevraagd om concrete stappen te zetten voor het realiseren van een snelle rechtstreekse intercityverbinding van HSL kwaliteit. Die zou moeten lopen vanaf Den Haag/Rotterdam, via Eindhoven naar Düsseldorf.

Nederland en Duitsland zijn met een handelsvolume van circa 168 miljard euro economisch nauw verbonden met elkaar. Grensoverschrijdende relaties tussen steden zijn van groot belang om als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren. Maar de spoorverbinding tussen beide steden blijft volgens de burgemeesters ver achter bij wat economisch noodzakelijk is.

De totale Nederlandse export naar Duitsland bedraagt 105 miljard euro, andersom is dat 63 miljard euro (cijfers 2013). Zo’n 40 procent van de Nederlandse omzet gaat naar Nordrhein-Westfalen, op zijn beurt komt zo’n 30 procent van de totale Duitse export uit die deelstaat. Een groot deel van de Nederlandse export komt uit het Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. Het gaat dan om hightech, tuinbouw en havengerelateerde goederen.

Volgens burgemeester Rob van Gijzel is de verbinding Eindhoven Düsseldorf meer dan een verbinding tussen twee steden: 'Vanuit Nederlands perspectief wordt de technologische hotspot Eindhoven verbonden met het Duitse HSL/ICE netwerk.'

Nederlandse en Duitse steden willen samen de concurrentie aan met metropolen in en buiten Europa. Per spoor zijn de Nederlandse en Duitse steden onderling slecht verbonden, dat gaat vooral om de huidige spoorverbinding tussen de Nederlandse steden Den Haag, Rotterdam, Eindhoven met Düsseldorf, hoofdstad van Nordrhein-Westfalen.

Syntus presenteert plannen aan provincie Utrecht

Op 11 december 2016 start de nieuwe concessieperiode voor openbaar busvervoer in de provincie Utrecht. Maandag presenteerde Syntus haar aanbod voor de busconcessie ‘Streekvervoer provincie Utrecht en stadsvervoer Amersfoort’ voor Provinciale Staten. Cees Anker, algemeen directeur van Syntus: “We hebben met veel enthousiasme en inzet gewerkt aan een scherp en compleet voorstel voor dit gebied, waar de reiziger zeker van gaat profiteren. We gaan op dezelfde wijze verder met de voorbereiding.”

Gedeputeerde Verbeek-Nijhof van de provincie Utrecht is erg blij met het aanbod: “Syntus heeft in de plannen een hoog ambitieniveau neergelegd. Bereikbare kernen, veilig en schoon vervoer zijn hierbij belangrijke uitgangspunten. Ik heb er alle vertrouwen in dat Syntus dit ook waar gaat maken in onze provincie.”

Alle kernen die nu openbaar vervoer hebben, behouden dat ook in de nieuwe situatie. Maar er is meer én het is beter. Zo gaat het aantal ritten in de spits beduidend omhoog, tot een verdubbeling van het aanbod op bepaalde lijnen. Ook het nachtvervoer wordt verder uitgebreid. Bovendien zijn toeristische trekpleisters zoals het Nationaal Militair Museum en het Henschotermeer straks prima per OV te bereiken.

Daarnaast gaat de reiziger erop vooruit met duurzame en comfortabele bussen. Syntus gaat met een compleet nieuwe busvloot rijden, waaronder een aantal elektrische zero-emissiebussen en hybride bussen. De dieselbussen voldoen aan de strengste emissienorm Euro 6. Ook bieden we nieuwe mogelijkheden om reizigers te informeren over hun reis, zijn er nieuwe abonnementsvormen voorzien en is het straks mogelijk contactloos te betalen. Kortom: Syntus zorgt voor sterke verbindingen in de provincie Utrecht. In ieder opzicht.

dinsdag 12 januari 2016

Nieuwe busdiensten Flixbus op GoEuro.nl

GoEuro.nl, de zoekmachine die treinen, bussen en vluchten vergelijkt, heeft de nieuwe busverbindingen van Flixbus opgenomen in haar aanbod. Na de aankondiging van het bedrijf dat ze vanaf nu ook binnenlandse intercitybussen aanbieden, is er een nieuwe speler binnen de vervoerssector in Nederland die een handig alternatief biedt voor de trein.

Sinds 3 december biedt Flixbus dagelijks 180 nieuwe busritten aan, die 9 Nederlandse steden met elkaar verbinden. Voordat deze intercitybussen ingevoerd werden, waren de steden alleen door een niet rechtstreekse treinverbinding met elkaar verbonden. Zo was er bijvoorbeeld op het traject Groningen Enschede tot heden een overstap in Zwolle noodzakelijk. Met de langeafstandsbussen van Flixbus kunnen reizigers voortaan tegen voordelige tarieven reizen zonder deze overstap te moeten maken. Bovendien wil de busmaatschappij haar aanbod serieus uitbreiden en alle steden met meer dan 100.000 inwoners aan hun netwerk aansluiten.

Verbreed fietspad Soestduinen-Den Dolder geopend

Het fietspad tussen Soestduinen en Den Dolder langs de spoorverbinding Amersfoort-Utrecht is weer open. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het herstel en verbreding van het fietspad. Het resultaat is een nieuw betonpad van 3 meter breed.

Behalve de verbreding van dit fietspad is ook het half verharde fietspad over het ecoduct Op Hees vervangen door een betonpad. De werkzaamheden zijn zo goed als afgerond. Komend voorjaar wordt nog belijning aangebracht.

De gemeente Soest heeft voor de verbetering van dit fietspad gebruik gemaakt van de subsidieregeling Uitvoeringsverordening subsidie Actieplan fiets en veiligheid gemeentelijke infrastructuur 2015-2018. Deze provinciale subsidieregeling is een uitwerking van het Mobiliteitsplan 2015-2018 waarmee de provincie, in samenwerking met gemeenten, het hoofdfietsroutenetwerk sneller, veiliger en comfortabeler wil maken in haar provincie. ProRail heeft een financiële bijdrage geleverd voor het fietspad over het ecoduct.

Het stukje fietspad dat nu door Soest is opgeknapt, maakt deel uit van de fietsroute Amersfoort – Utrecht. Met de aanpak en verbreding van het fietspad loopt de gemeente Soest vooruit op het plan om een snelle fietsverbinding te realiseren tussen Amersfoort en Utrecht. Voor dit plan zijn provincie en gemeenten ambtelijk met elkaar in overleg om tot een definitief traject te komen.

maandag 11 januari 2016

100.000+ items achtergebleven in de trein

In 2015 lieten NS-reizigers per ongeluk 100.482 voorwerpen achter in de trein of op het station, dat is 10% meer dan in 2014. Deze toename is over de gehele linie van gevonden voorwerpen te zien, “tenten en campeertoebehoren” is hierin een uitzondering, deze is gelijk gebleven. Een aanwijsbare reden hiervoor is niet naar boven te halen. Helaas maakt niet iedereen melding van een verloren voorwerp, sterker nog het aantal meldingen neemt jaar op jaar af (in verhouding tot 2014 zelfs 17%!).

Voor een hereniging is het essentieel om te weten wie welk item waar heeft verloren, daarom ook de oproep dat wanneer je iets bent verloren om hiervan altijd melding te maken via NS.nl. Mocht jouw tuinkabouter, vogelskooitje, knuffel, sleutelbos of sportschoenen er tussen zitten, dan vernemen we het graag!

Het goede nieuws voor mensen die spullen zijn kwijtgeraakt in de trein of het station is dat het doorgaans lukt om meer dan 60% van alle als verloren gemelde voorwerpen terug te bezorgen bij de eigenaar. Door alert optreden van medereizigers en personeel is zelfs 87% van de gevonden spullen binnen 5 dagen weer terug bij de rechtmatige eigenaar.

vrijdag 8 januari 2016

Vernieuwing onderstation Doorslag in Nieuwegein

Regiotram Utrecht is begonnen met vernieuwing van het onderstation aan de Doorslag in Nieuwegein bij de Zuidstedebrug. Dit werk wordt door Strukton uitgevoerd en duurt naar verwachting tot april 2016. Het onderstation is een belangrijk onderdeel in het regionale Utrechtse tramsysteem. Het zorgt ervoor dat via transformatoren wisselstroom wordt omgezet naar 750 volt. Daarmee wordt de bovenleiding op de trambaan met elektriciteit gevoed. Onderstations zijn vanwege de energievoorziening essentieel voor een goed verlopend tramverkeer.

Het huidige onderstation is 30 jaar oud en toe aan vernieuwing. Als het werk klaar is, zijn in het onderstation Doorslag de componenten voor laag- en hoogspanning volledig vervangen en in gescheiden ruimtes geïnstalleerd. Regiotram kan door deze vernieuwing sneller en beter preventief onderhoud uitvoeren. Het risico op stroomuitval wordt zo ook verkleind. De stroomkabels zullen bovendien zo worden aangelegd dat het trambedrijf deze efficiënter kan beheren.

Omdat een tijdelijk onderstation de energievoorziening overneemt tijdens het werk kan de tram gewoon blijven rijden. Omdat het werk in het gebouw plaatsvindt, verwachten wij niet of nauwelijks overlast voor de directe omgeving. Alle wegen en fietspaden blijven bovendien toegankelijk en er worden geen parkeerplaatsen afgezet.

In 2016 wordt behalve Doorslag ook het onderstation Paul Krugerbrug/Nelson Mandelabrug in Utrecht vernieuwd. De onderstations in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein komen later aan bod, wanneer daar de trambaan wordt vernieuwd. Voor de nieuwe Uithoflijn worden eveneens in 2017 nieuwe onderstations gebouwd.

Hopperpoint deelfietsen in Eindhoven in gebruik genomen

In Eindhoven is het eerste Hopperpoint van Nederland in gebruik genomen. Hopperpoint is een innovatief en volledig geautomatiseerd fietsdeelsysteem. Na registratie kan met de bijbehorende app op een smartphone een deelfiets worden ontgrendeld en betaald.

Hopperpoint is het eerste fietsdeelsysteem in zijn soort in Nederland. Een Hopper (deelfiets) wordt door gebruikers opgehaald en weggebracht bij een Hopperpoint naar keuze. Het is daarmee anders dan bijvoorbeeld OV-fiets omdat het mogelijk is om de fiets zonder extra kosten op meerdere locaties terug te brengen. Hopperpoints komen beschikbaar op bedrijventerreinen, bij hotels en op A-locaties in de stad. Alle fietsen worden voorzien van gps-trackers zodat ook duidelijk is waar de fietsen zich bevinden.

De provincie Noord-Brabant investeert eenmalig in het deelfietssysteem waarmee de fietsen en stallingen worden aangeschaft en de exploitatie kan starten. Hiermee wil de provincie een alternatief bieden voor de auto of het OV voor ritten in de stad.

Het eerste Hopperpoint is in gebruik genomen bij hotel Van der Valk in Eindhoven. Later dit jaar volgen nog 10 locaties in Tilburg en 10 in Eindhoven. Als de proef succesvol is wordt het systeem mogelijk verder uitgebreid naar andere Nederlandse steden. 

donderdag 7 januari 2016

Veel klachten over duurdere treinkaartjes NS

Rover ontvangt veel klachten over een aantal duurdere treinkaartjes en trajectabonnementen bij NS. Sinds 1 januari zijn de prijzen met 2,2% verhoogd, maar sommige reizigers constateren prijsverhogingen van wel meer dan 8%. De reden is dat NS op enkele plaatsen de tariefafstanden per 2016 heeft gewijzigd, waardoor sommige trajecten enkele dubbeltjes duurder zijn geworden en andere trajecten juist iets goedkoper. Bij trajectabonnementen kan dit verschil aardig oplopen.

Vorig jaar bleek dat er problemen kunnen ontstaan wanneer reizigers bij een overstap tussen twee NS-treinen genoodzaakt zijn een gesloten poortje te passeren. Door het tussentijds in- en uitchecken wordt in sommige situaties teveel saldo geïncasseerd bij de reiziger. Een van deze problemen treedt op wanneer zo’n poortjes-overstap plaatsvindt op een station dat op een afstand van 0 tariefeenheden ligt ten opzichte van het begin- of eindstation. Dit is bijvoorbeeld het geval bij reizigers die opstappen in Hilversum Mediapark en bij een overstap op station Hilversum de poortjes passeren. Om dit op te lossen heeft NS de afstanden van 0 tariefeenheden afgeschaft en de afstanden in die omgeving herberekend.

woensdag 6 januari 2016

Treinverkeer naar Parijs ook donderdag plat

Treinreizigers tussen Amsterdam en Parijs ondervinden ook donderdag veel overlast van de staking door Belgisch spoorwegpersoneel. Van de Thalystreinen rijden er die dag slechts twee en dan alleen 's avonds laat van Brussel naar Parijs en vice versa, maakte het spoorbedrijf dinsdag bekend.

Getest: Flixbus Nijmegen - Rotterdam

Het was de grote nieuwkomer van 2015: Flixbus. Op 30 november won de organisatie de Blije Reizigers Vakprijs voor 'het wakkerschudden van de OV-sector'. Goede kans dus, dat we in 2016 nog meer van de Flixbus gaan horen. Maar zou het ook echt een concurrent van de trein worden? Johannes Janssen van Rover-afdeling Nijmegen e.o. testte de Flixbus tussen Nijmegen en Rotterdam Zuidplein en schreef een verslag.

Amsterdam wil nog steeds veerdienst met Almere

De gemeente Amsterdam wil nog steeds een snelle regionale veerverbinding met Almere. Daarbij denkt het stadsbestuur bijvoorbeeld aan een hovercraft, zo is te lezen in de Watervisie Amsterdam 2040. Een hovercraft is een amfibievoertuig dat zich op land en water voortbeweegt op een luchtkussen. Met hovercrafts zou het passeren van de Oranjesluizen geen struikelblok meer zijn.

dinsdag 5 januari 2016

Minder treinen en geen bussen in noorden

Dinsdagochtend rijden er minder treinen in het noorden van het land door de aanhoudende ijzel. Dat geldt voor de trajecten tussen Zwolle en Leeuwarden en tussen Zwolle en Groningen. De vertraging bedraagt volgens de NS meer dan een uur. Ook rijden er nauwelijks bussen. Dat geldt voor Arriva in Friesland, voor Q-liners Groningen - Drenthe en voor Qbuzz in Friesland.

Virtual Bowie Coupé in trein naar Groningen

De expositie David Bowie is start de hele maand januari in de trein. Van Zwolle naar Groningen rijdt NS in totaal negen keer met de Virtual Bowie Coupé. In deze treincoupé beleven reizigers een 2,5 minuten durende fictieve treinreis door de wereld van David Bowie. Ze krijgen hiervoor een speciale virtual Bowie-brillen uitgereikt. De première van de Virtual Bowie Coupé is op vrijdag 8 januari, de verjaardag van Bowie én de dag waarop zijn nieuwe album uitkomt.

Dagelijks verwacht het Groninger Museum 2000 bezoekers op de expositie over David Bowie, waarvan naar schatting de helft met de trein komt. Met de Virtual Bowie Coupé wil NS de voorpret voor een dagje Groningen in de trein laten beginnen. De Virtual Bowie Coupé rijdt na 8 januari nog op de zaterdagen en zondagen; 9, 10, 16, 17, 23, 24, 30 en 31 januari. Deze vertrekt telkens om 11.47 uur vanaf station Zwolle.

Voor de Virtual Bowie Coupé creëerden virtual reality-artiesten een treinreis die je door meerdere landschappen laat reizen; een combinatie van droom en werkelijkheid waarin perioden uit het artistieke en muzikale leven van Bowie te herkennen zijn. De reis is geïnspireerd op de ruim 300 objecten uit het David Bowie Archive die tijdens de expositie David Bowie is in het Groninger Museum te zien zijn.

Voor de Virtual Bowie Coupé werkt NS samen met het Groninger Museum, Moodbuilders, VRmaster, V&A en Sennheiser. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. De Coupé is gratis toegankelijk voor reizigers met een vervoersbewijs van Zwolle naar Groningen. Bezoekers van het Groninger Museum worden aangeraden tickets voor de expositie David Bowie is te reserveren op http://www.davidbowie-groningen.nl/

maandag 4 januari 2016

Een op de tien nieuwe e-bikes gestolen

Politie en verzekeraars gaan de golf aan diefstallen van elektrische fietsen aanpakken. In 2015 is volgens de NOS opnieuw een recordaantal e-bikes gestolen. De politie gaat meer lokfietsen inzetten om bendes van professionele fietsendieven op te sporen. 'We hebben 20 procent meer uitgekeerd na diefstal van e-bikes', zegt directeur Douwe Boeijenga van fietsverzekeraar ENRA.