maandag 29 februari 2016

Trage start voor NS-spitsbus

De spitsbus die NS sinds kort laat rijden langs de lijn Amsterdam Sloterdijk – Castricum trekt vooralsnog alleen journalisten. Niet heel vreemd, aangezien de treinreiziger met de bus veel langer onderweg is. Toch is de spitsbus geen slechte poging van NS, als onderdeel van een groter pakket aan maatregelen, om de overvolle treinen te verlichten.

In december kondigde NS een pakket aan maatregelen aan om het materieeltekort dit jaar enigszins te verlichten. Zo blijven de Mat64-treinen langer op het spoor, worden meer reserves ingezet, wordt het treinenonderhoud efficiënter gepland en gaat NS op een aantal trajecten dus spitsbussen laten rijden naast de drukke treinen.

Dat de spitsbus geen daverend succes zou worden, liet zich eigenlijk al raden. Al eerder vond een extra bus tussen Nijmegen en Wijchen ook geen gretige aftrek. Treinreizigers die vaak in het bezit zijn van een duurbetaald abonnement, lijken het als armoe te zien om in de bus te stappen.

Meer fietsenstallingen op Hoofstation Groningen


De plannen voor de ombouw van het Hoofdstation in Groningen (het project Groningen Spoorzone) zijn verder uitgewerkt. Er komen 2.200 fietsparkeerplekken bij, terwijl ook de huidige blauwe voetgangersbrug over het spoort verdwijnt. De voorstellen worden nog voorgelegd aan de gemeenteraad. De aanpak van het station gaat in 2018 van start en moet begin 2021 afgerond zijn.

Naast de 2.200 nieuwe fietsparkeerplekken was er in het plan ook al ruimte voor tenminste 5.000 plekken aan de zuidkant van het station, in een nieuwe ondergrondse stalling. Verder is het de bedoeling dat alle fietsenstallingen op Hoofdstation worden aangesloten op een informatiesysteem, waarmee fietsers kunnen zien waar nog ruimte is. De nieuwe ondergrondse fietsenstalling wordt bewaakt. De eerste 24 uur en in de weekenden is de stalling gratis.
De blauwe voetgangersbrug verdwijnt omdat er bij de aanpak van het Hoofdstation een nieuwe reizigerstunnel wordt aangelegd.

In het project Groningen Spoorzone werken de provincie, de gemeente Groningen, het Rijk, Prorail en de NS samen. Meer informatie, waaronder alle relevante documenten, is te vinden op de website van Groningen Bereikbaar.

vrijdag 26 februari 2016

Slechte start voor NS-concurrent FlixBus

Drie maanden geleden begon het Duitse FlixBus in Nederland, maar het bedrijf heeft inmiddels één van de vijf lijnen opgeheven omdat er te weinig passagiers waren. Voor twee nieuwe lijnen die het bedrijf wil beginnen wacht het nog op toestemming van de overheden. Eind vorig jaar begon FlixBus met langeafstandsreizen per bus in Nederland. In het buitenland is dat al een bekend verschijnsel, maar in Nederland nog niet.

Aanpak provincie bij buslijn 197 gewaardeerd

Raads- en raadcommissieleden van de Krimpenerwaard kregen tijdens een interactieve bijeenkomst op 18 februari keuzes voorgelegd voor de toekomst van buslijn 197. De provincie organiseerde de bijeenkomst als onderdeel van een serie waarin met uiteenlopende groepen belanghebbenden uit de regio werd geïnventariseerd waar hun wensen en voorkeuren liggen. "Met deze interactieve aanpak kunnen we onze plannen voor een snellere busverbinding tussen Gouda en Schoonhoven optimaal laten aansluiten bij de vraag van de reiziger", benadrukt gedeputeerde Floor Vermeulen. "De interactieve vorm helpt de regio om keuzes toe te kunnen voegen die voor ons van belang zijn," voegt wethouder Pieter Neven van de Krimpenerwaard daaraan toe.

De provincie Zuid-Holland werkt als opdrachtgever samen met vervoerder Arriva aan het continu verbeteren van het openbaar vervoer. De resultaten van de bijeenkomsten worden door de provincie meegenomen bij de uitwerking van de plannen voor de buslijn van Gouda naar Schoonhoven. Het komende half jaar worden deze plannen verder ontwikkeld.

Belangrijk onderdeel van het proces waren bijeenkomsten die de provincie in de regio organiseerde met reizigers, potentiële reizigers, ondernemers en instellingen, scholieren en buschauffeurs van Arriva, beleidsmakers en bestuurders. Hier zijn bijvoorbeeld ideeën naar voren gekomen voor een nieuwe bushalte bij de veerpoort van Schoonhoven, snel- en stopdiensten, bushokjes die meer beschutting geven tegen weer en wind en een nachtbus in de weekenden voor jongeren. Er zijn niet alleen ideeën opgehaald en getoetst, ook is geïnventariseerd welke keuzes deze groepen zouden maken wanneer zij binnen het beschikbare budget moeten blijven. Dat leverde vaak interessante discussies op en gaf veel inzicht in te maken keuzes. Deelnemers waardeerden deze aanpak positief.

Directe aanleiding voor de bijeenkomsten is het voornemen van de provincie om buslijn 197 op te waarderen naar een zogenaamde R-netlijn. R-net is het kwaliteitskeurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. Het staat voor snel, betrouwbaar, frequent en comfortabel reizen. De provincie kijkt daarbij bijvoorbeeld naar aanpassingen van de route en verbetering van de haltes en dienstregeling. De gedeputeerde beziet in hoeverre hij deze succesvolle aanpak ook bij de ontwikkeling van andere R-net lijnen kan inzetten.

donderdag 25 februari 2016

Meer stallingsplekken voor fietsen in de binnenstad

Er is een tekort aan stallingsplekken voor de fiets in de binnenstad van Zwolle, vooral op zaterdagen komen meer mensen op de fiets naar de binnenstad dan dat er beschikbare plekken zijn. Het college van burgemeester en wethouders komt daarom in het ‘actieplan fietsparkeren’ met plannen om de stallingscapaciteit uit te breiden en met voorstellen voor het beheer, toezicht en handhaving.

De afgelopen jaren is het aantal plekken om de fiets te stallen al uitgebreid, onder andere met de mobiele fietsenrekken op het Grote Kerkplein en de Blijmarkt, de nieuwe bewaakte fietsenstalling op het Rode Torenplein en uitbreiding van de bewaakte stalling op het Meerminnenplein. Daarmee bestaat de totale capaciteit momenteel  uit 2400 plekken. Op piekmoment (zaterdag, vrijdag en donderdagavond) is er vraag naar 3600 plekken, zowel in als buiten de (bewaakte) stallingen. Door de komst van de Zara en de Primark groeit de vraag nog met 200 plekken extra. Dit betekent dat er in totaal behoefte is aan 1.400 extra plekken om de fiets te stallen.

In het actieplan fietsparkeren wordt een voorstel aan de gemeenteraad gedaan om 1.500 extra plekken te realiseren door de capaciteit met 610 permanente stallingsplekken (rekken en fietsvakken) en 900 zo genaamde ‘’pop-up’’ plekken uit te breiden. De pop-up plekken  zijn alleen beschikbaar op de piekmomenten. “Bij het Gasthuisplein wordt de helft van de benodigde plekken gerealiseerd in een inpandige bewaakte fietsenstalling. Naast 200 stallngsplekken komen hier onder meer ook oplaadpunten voor E-fietsen, lockers, buggies en een toilet." aldus wethouder Filip van As.

De binnenstad is de huiskamer van Zwolle, deze moet gastvrij en goed toegankelijk zijn en blijven voor iedereen. Daarom blijft op de Grote Markt de bestaande situatie, alleen stallen in de daarvoor aangewezen rekken en plekken bestaan en wordt dit uitgebreid tot het kernwinkelgebied (Diezerstraat en stegen). De bezoekers en de eigenaren van de fietsen worden hierop gewezen door speciale fietscoaches die naar dichtstbijzijnde stallingen verwijzen. Daar waar nodig zullen handhavers (BOA’s) boetes uitdelen of de fout gestalde fietsen laten verwijderen.

Als de gemeenteraad een besluit heeft genomen over het actieplan fietsparkeren worden de plannen binnenkort met direct belanghebbenden verder uitgewerkt en de locaties vervolgens geschikt gemaakt om de fiets te stallen. Daarnaast wordt elk jaar een telling gehouden om te kijken of de capaciteit nog voldoende is.

ConsumentenClaim eist compensatie voor overvolle treinen

ConsumentenClaim heeft vandaag namens 8.500 reizigers een claim ingediend bij NS en een ultimatum gesteld. De organisatie eist dat reizigers die hinder ondervinden van overvolle treinen een substantieel deel van hun reiskosten terugbetaald krijgen vanaf september 2015 tot het moment waarop de problemen zijn opgelost.

Uit onderzoek van ConsumentenClaim blijkt dat NS al in 2014 wist dat er over de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn. NS heeft onvoldoende maatregelen genomen om het materieeltekort op te vangen. Maatregelen die NS wel heeft genomen of waar NS nog mee bezig is, komen te laat. Ook zijn de problemen een gevolg van verwijtbaar handelen van NS in het Fyra-debacle. Hierdoor moesten treinstellen uit de strategische reserve worden ingezet voor de HSL.

dinsdag 23 februari 2016

Traject tussen Zwolle en Ommen blijft de komende dagen gestremd

Dinsdagochtend heeft er een ongeval plaatsgevonden tussen Ommen en Dalfsen. Bij dit ongeval was een trein van Arriva betrokken. De machinist is overleden. Er zijn twee gewonden naar het ziekenhuis overgebracht, waaronder een medewerker van Arriva. Vijf lichtgewonden zijn ter plaatse behandeld.

De toedracht van het ongeval wordt onderzocht door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, IL&T, ProRail en Arriva. Het traject tussen Zwolle en Ommen blijft de komende dagen gestremd vanwege herstelwerkzaamheden aan het spoor. Arriva zet snel- en stopbussen in om de reizigers te vervoeren. Deze dienstregeling kunnen reizigers raadplegen op vechtdallijnen.nl.

maandag 22 februari 2016

Spooraanpassingen in Geldermalsen

Staatsecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu), burgemeester De Vries van Geldermalsen en wethouder Van Maanen hebben afspraken gemaakt over de aanpassingen aan het spoor  binnen de gemeente Geldermalsen. Het station Geldermalsen krijgt 2 extra perrons, en de huidige loopbrug bij het station wordt vervangen door een tunnel. In Tricht wordt voor de MerwedeLingelijn een  afzonderlijk (derde) spoor aangelegd. De bestaande overwegen in Tricht worden vervangen door 3 onderdoorgangen, waarvan er één in de aan te leggen nieuwe Randweg komt te liggen. Ook worden er geluidschermen geplaatst en worden er maatregelen genomen om de trillingshinder te verminderen. Het Rijk trekt hier 142,5 miljoen voor uit en de gemeente Geldermalsen betaalt hier 3,5 miljoen aan mee. 

De aanpassingen aan het spoor in Geldermalsen maken onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dat is een groot investeringsprogramma van de rijksoverheid om meer Intercity’s en stoptreinen te kunnen laten rijden. Daardoor kunnen reizigers binnen 10 minuten op de trein stappen. Met de aanpassingen in Geldermalsen kunnen tussen Amsterdam en Eindhoven elk uur 6 Intercity’s rijden, en tussen Utrecht en Geldermalsen 6 stoptreinen. Daarnaast blijft er ruimte voor 2 goederentreinen en voor de stoptreinen van en naar Dordrecht waarvoor op het station Geldermalsen een apart perron wordt gerealiseerd. Ook de lijn van en naar Tiel krijgt een apart perron. De extra treinen zijn nodig om aan de groeiende vraag naar spoorvervoer te voldoen.

Het maatregelpakket is vorig jaar zomer door de gemeenteraad van Geldermalsen behandeld en geaccordeerd. Inmiddels vinden er gesprekken plaats met omwonenden over hoe de spooraanpassingen er precies uit komen te zien. In de zomer van 2016 vindt inspraak over de uitvoeringsplannen plaats. De definitieve plannen worden in het Tracebesluit in 2017 vastgelegd. De werkzaamheden zelf starten in 2019 en zijn eind 2021 klaar.

vrijdag 19 februari 2016

Meer treinstoringen op vrijwel alle stations in 2015

Vorig jaar is het aantal treinstoringen met bijna 20 procent toegenomen. Op bijna alle stations is het aantal storingen toegenomen. Reizigers hoefden echter minder lang te wachten op hun vertraagde trein. Het aantal storingsminuten lag in 2015 bijna 28 procent, blijkt uit cijfers die NU.nl via LocalFocus van Rijdendetreinen.nl heeft ontvangen.

Met de trein naar de Huishoudbeurs

Van 20 tot en met 28 februari vindt de Huishoudbeurs plaats in de RAI, op loopafstand van station Amsterdam RAI. In deze periode rijdt NS langere treinen en maken Intercity’s rond de opening en sluiting van de beurs speciaal een stop op station Amsterdam RAI. Extra medewerkers ontvangen beursbezoekers al op het station, informeren ze over hun terugreis en bieden ze de mogelijkheid een leuke foto te maken als aandenken aan een gezellig uitje.

Bezoekers die per trein naar de Huishoudbeurs reizen, worden geadviseerd voor vertrek hun reis te checken op de reisplanner via de site van NS of mobiel via de Reisplanner Xtra app. Reizigers die gebruikmaken van een Blokker-kaartje of Samenreiskorting moeten er rekening mee houden dat hun vervoerbewijs doordeweeks alleen geldig is vóór 16.00 uur of na 18.30 uur.

Op zondag 21 februari wordt er door ProRail gewerkt aan het spoor daarom rijden er bussen ipv treinen tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch. Op die dag speelt Ajax tegen Excelsior in de Amsterdam ArenA. Tussen 16.00-18.00 uur moeten reizigers daarom rekening houden met extra drukte in de treinen. Bezoekers aan de Huishuishoudbeurs worden geadviseerd eerder of later terug naar huis te reizen.

donderdag 18 februari 2016

Rover: Combineer Beneluxtrein met IC Direct

Rover en de consumentenorganisaties in het Locov adviseren NS en het Ministerie van IenM om de intercity naar Brussel, de ‘Beneluxtrein’, vanaf 2017 te combineren met de Intercity direct. De consumentenorganisaties zien dit als de meest effectieve manier om de reizigers een snellere verbinding te geven. Een snelheidsverbetering op de bestaande route levert te weinig tijdwinst op en heef negatieve gevolgen voor de dienstregeling in de Randstad.

Vanaf 2017 wordt de route van de Beneluxtrein tussen Rotterdam en Antwerpen verlegd naar de HSL-Zuid en worden stopplaatsen Dordrecht en Roosendaal vervangen door Breda en Noorderkempen. De uitwerking van NS laat zien dat de inpassing van de Beneluxtrein aanzienlijke negatieve gevolgen met zich meebrengt voor binnenlandse reizigers. Reizigers in Den Haag Laan van NOI en Nieuw Vennep zouden minder verbindingen krijgen, de voorgenomen verbetering van de bediening van Rotterdam Blaak wordt onmogelijk en de frequentieverbetering van de verbinding Hoofddorp – Amsterdam Centraal lukt maar half. Ook wordt de dienstregeling op een aantal plaatsen minder duidelijk wegens onregelmatige intervaltijden.

woensdag 17 februari 2016

Wensen Rover-Nijmegen voor station Elst

Onder de naam ‘Elst Centraal’ wordt het gebied rondom station Elst vernieuwd. Rover-Nijmegen heeft nog wel een aantal wensen voor het vernieuwde station.

Op NS-station Elst zijn aan beide zijden van het spoor nieuwe fietsenstallingen geplaatst. Het werk aan de onderdoorgangen is in volle gang. Aan de kant van het nieuwe NS-station komt een tunnel voor voetgangers en fietsers, bij de P&R garage verschijnt een tunnel voor het snelverkeer. Eind dit jaar moeten deze tunnels klaar zijn. Rover Nijmegen is blij met de vernieuwingen maar heeft ook nog een aantal dringende wensen.

Zo dringt Rover-Nijmegen aan op een kaartautomaat bij de P&R garage. Op dit moment moeten reizigers helemaal naar voren lopen om een los kaartje of ander reisproduct te kopen. Ondanks een herhaaldelijk verzoek van Rover-Nijmegen blijft NS Reizigers weigeren een kaartautomaat te plaatsen. Een gemiste kans, vindt Rover.

Ook problemen op het spoor met de opvolger van de Fyra

De Intercity Direct, de opvolger van de Fyra, kan bij harde wind van het spoor worden geblazen. En dat is niet het enige probleem rondom de nieuwe trein, ook met het aantal stoelen gaat er iets goed mis. Hildebrand van Kuyeren van treinreizingers.nl legt uit dat ook andere treinen last kunnen ondervinden van de problemen die de Intercity Direct heeft met harde wind: 'Vorig jaar waren er heel veel incidenten, ruim 230. Ook andere treinen als de Thalys hebben daar last van, want die lopen daardoor vertraging op.'

vrijdag 12 februari 2016

Connexxion mag geen contant geld uit bus weren

Contant geld uit de bus weren zou heel mooi zijn, maar het mag niet. Dat zegt vervoerder Connexxion na een oproep van vakbond FNV om te stoppen met contante betalingen in de omgeving Amsterdam vanwege overvallen op GVB-bussen. "Het staat in de wet dat we contant geld moeten accepteren", laat een woordvoerder weten. Ook Arriva zegt dat het helemaal verbieden van contant geld in de bus niet kan.

Dijksma: 10 miljoen euro extra tegen agressie in het openbaar vervoer

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) trekt eenmalig 10 miljoen euro extra uit om agressie in het openbaar vervoer te verminderen. Een groot deel hiervan zit in het pakket aan maatregelen dat NS met bonden is overeengekomen om agressie tegen conducteurs en machinisten tegen te gaan. Onder meer door de inzet van flexibele veiligheidsteams mede mogelijk te maken. De vakbond voor rijdend personeel (VVMC) legt het akkoord nog voor aan de leden. Dijksma wil met het eenmalige bedrag de maatregelen voor meer sociale veiligheid versnellen. Dat bedrag komt bovenop de eerder afgesproken maatregelen voor sociale veiligheid die nu in gang zijn gezet.

Een groot deel van het geld gaat naar de inzet van flexibele veiligheidsteams. Deze teams zijn gedurende de avond in te zetten op verschillende trajecten voor de veiligheid van het gehele openbaar vervoer. Dijksma wil zo bijdragen aan de veiligheid van alle medewerkers in het openbaar vervoer en van de reizigers. Verder wordt gedacht aan een SMS-alert app zoals eerder door de Tweede Kamer is voorgesteld en aan extra bemensing bij poortjes die nog niet in gebruik genomen zijn. Omdat bij deze laatste maatregel juist veel stations zitten waar ook andere vervoerders rijden, heeft dit ook een positief effect op de veiligheid van medewerkers van andere spoorbedrijven. De extra maatregelen komen bovenop de acht maatregelen die in maart 2015 zijn afgesproken, zoals cameratoezicht en intensivering van de samenwerking tussen NS en politie.

Tegelijkertijd moet de sociale veiligheid met alle spelers in het openbaar vervoer verder worden aangepakt. Daarom gaat de staatsecretaris binnenkort in gesprek met zowel NS, stad- en streekvervoerders, vakbonden en decentrale overheden om te komen tot een veiligheidsaanpak waarin concrete, ambitieuze, maar ook realistische doelstellingen worden afgesproken.
In samenhang met het al afgesproken maatregelenpakket staat voor het vervolg een intensieve daderaanpak centraal, waarbij het ministerie van Veiligheid en Justitie nauw betrokken wordt.

Centraal doel is om de acties van iedereen die met deze groep van (potentiële) daders te maken heeft op elkaar te laten aansluiten. Zo wordt voorkomen dat het probleem van het ene gebied op het andere wordt afgewenteld. Ook wordt de relatie met het dossier verwarde personen sterker gelegd. Het budget dat het ministerie ter beschikking heeft voor alle beleidswensen tot 2028 is zeer gering. De keuze om deze eenmalige bijdrage te doen, maakt de ruimte voor andere wensen kleiner. De staatssecretaris geeft prioriteit aan het uitvoeren van maatregelen voor sociale veiligheid, omdat zij het onacceptabel vindt dat de veiligheid van medewerkers en reizigers in het geding is.

donderdag 11 februari 2016

D66 wil vaart met station Apeldoorn-West

D66 wil dat het Apeldoornse gemeentebestuur meer vaart maakt met het realiseren van een nieuw treinstation aan de westkant van de stad. Dit 'station Orden' zou onder meer kunnen helpen om de verkeers- en parkeerproblematiek in de omgeving van Apenheul terug te dringen.

woensdag 10 februari 2016

Amsterdam wil verlenging Noord/Zuidlijn naar Schiphol

Ondanks de hoge kosten wil Amsterdam de verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol toch doorzetten. Dat blijkt uit een voorstel van D66 waarvoor genoeg steun is in de gemeenteraad. Uit een eerdere studie, een zogenaamde Maatschappelijke Kosten/Baten Analyse, is gebleken dat de voordelen van een verlengde metrolijn naar Schiphol eigenlijk niet opwegen tegen de nadelen.

Bestemmingsplan voor tramlijn Vlaanderen - Maastricht vernietigd

De gemeenteraad van Maastricht had er niet van mogen uitgaan dat het bestemmingsplan 'Tramlijn Vlaanderen - Maastricht' uitvoerbaar is. Daarom heeft de Afdeling bestuursrechtspraak het bestemmingsplan vernietigd dat het Nederlandse deel van de tramlijn tussen Hasselt (B) en het NS-station Maastricht mogelijk maakt. Dit blijkt uit een uitspraak van vandaag (10 februari 2016). Een hotelketen en een aantal particulieren waren tegen dat bestemmingsplan in beroep gekomen. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak mocht de gemeenteraad van Maastricht er niet van uitgaan dat het bestemmingsplan binnen de wettelijke periode van tien jaar wordt uitgevoerd. Uit een eind februari 2015 naar buiten gebrachte 'review' blijkt dat er technische problemen zijn bij de Wilhelminabrug in Maastricht waarvoor nog geen oplossing is gevonden. Verder is er onvoldoende budget om het traject tot aan het NS-station Maastricht aan te leggen. Daarom is de planning niet haalbaar. Deze problemen waren naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak in de kern al bekend of hadden dat kunnen zijn toen de gemeenteraad het bestemmingsplan vaststelde.

De Afdeling bestuursrechtspraak komt met dit oordeel terug op haar eerdere tussenuitspraak van 11 februari 2015 over de uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan. Een bestuursrechter komt slechts in een zeer uitzonderlijk geval terug op een tussenuitspraak. Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak is dat hier het geval. Als de voorlopige resultaten uit de review op dat moment ook bekend waren geweest bij de Afdeling bestuursrechtspraak, hadden deze tot een ander oordeel over de uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan in de tussenuitspraak geleid.

De gemeenteraad heeft in september 2015 aangegeven dat hij het traject tijdelijk wil inkorten en laten eindigen bij Mosae Forum met een nieuw keerpunt aan de Maasboulevard. Het in mei 2015 aangepaste bestemmingsplan maakt echter nog steeds een tramtraject mogelijk over de Wilhelminabrug naar het NS-station Maastricht. Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak betekent het voornemen van de gemeenteraad om het traject tijdelijk in te korten een substantiële wijziging van het traject. Niet uitgesloten is dat het voorgestelde, ingekorte traject een andere ruimtelijke uitstraling heeft dan het oorspronkelijke traject en de belangen van omwonenden op een andere wijze raakt. De gemeenteraad mag zich hierbij niet zonder meer baseren op eerdere onderzoeken naar bijvoorbeeld geluidsoverlast of trillinghinder, aldus de hoogste algemene bestuursrechter.

dinsdag 9 februari 2016

Inwoners Rietlanden willen aangepast spoorplan voor Emmen-Zuid

Een groep inwoners van de wijk Rietlanden is niet tevreden over de huidige plannen voor aanpassingen aan het spoor bij station Emmen-Zuid. Ze hebben een alternatief bedacht. De gemeente Emmen en de provincie hebben een voorkeur voor het aanleggen van een passeerstrook op een groenstrook achter huizen aan de Sierduif. De bewoners verwachten daardoor meer overlast van geluid en trillingen.

maandag 8 februari 2016

Protest Rover tegen GVB-plannen tram 24

Rover-Amsterdam vindt het onacceptabel dat tram 24 tijdelijk opgeheven dreigt te worden. De tram moet wijken omdat het GVB de sporen op het Museumplein wil vervangen voordat een alternatieve route beschikbaar is. Rover roept Stadsregio Amsterdam per brief op om met GVB in overleg te treden voor een oplossing.

In verband met de aanleg van de Noord-Zuidlijn rijdt tram 24 sinds 2003 een tijdelijke route via het Museumplein. De originele route, via de Ferdinand Bolstraat, is tot zeker begin 2017 nog niet beschikbaar. GVB wil echter dit jaar in mei al de sporen op het Museumplein vervangen, waardoor de tram tijdelijk moet worden opgeheven. Reizigers vanaf het Olympiaplein, Minervaplein en de Beethovenstraat-buurt verliezen hierdoor hun verbinding met het centrum en het Centraal Station.

Rover-Amsterdam voelt niets voor de plannen en heeft de Stadsregio een aantal alternatieven voorgelegd. Een optie is om lijn 24 te verleggen naar de route van tram 16, aangevuld met een pendelbuslijn over de huidige route van lijn 24. Een ander voorstel is lijn 24 te handhaven op het zuidelijk traject tot het Roelof Hartplein en daarna via de Ceintuurbaan te leiden naar Artis. Hierdoor blijven Nieuw Zuid en de Beethovenstraat door de tram bediend. De beste optie lijkt de tram te handhaven tot het Concertgebouw. Er blijven dan ook goede overstapmogelijkheden bestaan.

Het plan van GVB om de boog bij het Concertgebouw weg te halen is een zeer slecht idee, schrijft Rover aan de Stadsregio. “Het ontneemt het Vervoerbedrijf de mogelijkheden om bij calamiteiten, in bijvoorbeeld de Van Baerlestraat of op de kruising Willemsparkweg een adequate omleiding in te stellen voor lijnen 3, 5 en 12. Hier worden de reizigers mogelijk ernstig gedupeerd”.

vrijdag 5 februari 2016

RET bestelt twee nieuwe waterstofbussen

De RET breidt haar busvloot uit met twee op waterstof aangedreven elektrische bussen. Deze week tekende Pedro Peters, algemeen directeur RET, het koopcontract met Van Hool uit België.

De aanschaf van deze waterstofbussen is een vervolg op de eerdere experimenten met hybride en elektrische bussen. In totaal heeft de RET 250 bussen, daarvan zijn er straks zes elektrisch. De twee bussen kosten 850.000 euro per stuk en worden door verschillende partijen gesubsidieerd. Vanaf de zomer van 2017 worden de twee waterstofbussen ingezet in de dienstregeling van de RET. Het experiment is onderdeel van het streven zo snel mogelijk de hele busvloot emissieloos te laten rijden.

Waterstofbussen rijden altijd elektrisch. Een brandstofcel en de batterijen leveren stroom aan de elektromotoren die de wielen en andere componenten (zoals stuurbekrachtiging, airco en verwarming enzovoorts) aandrijven. Daarnaast wordt de bij het remmen vrijkomende energie teruggeleverd aan de batterijen om te worden hergebruikt voor de aandrijving. Daarmee gaan deze bussen heel efficiënt met de beschikbare energie om.

Er komt alleen schone waterdamp uit de uitlaat. Dat is goed voor de luchtkwaliteit. Daarnaast zijn waterstofbussen stiller.

De twee bussen worden in de zomer van 2017 geleverd door Van Hool uit Lier, Belgie. Deze bussen zijn zero emissie, wat betekent dat ze geen CO2 of andere luchtvervuilende stoffen uitstoten. Vergelijkbare bussen rijden ook in Oslo, Antwerpen, Aberdeen, Keulen en in Londen.

De ervaring en kennis die de RET opdoet met de waterstofbussen, gebruikt de MRDH bij toekomstige concessieverleningen.

woensdag 3 februari 2016

Citymapper komt forenzen tegemoet met SmartCommute

Jas aan, deur dicht, fietsen, trein in, trein uit en vervolgens met de bus naar je werk. Je dagelijkse reis van en naar je werk kun je dromen, maar zodra er vertraging is of je op een ander tijdstip vertrekt verandert alles. Gelukkig maar dat reisapp Citymapper met het gloednieuwe SmartCommute de forens uit de brand helpt.

Eerste deel fietsenstalling Stationsplein opent medio 2017

Het nieuwe Stationsplein wordt de schakel tussen Utrecht Centraal, Hoog Catharijne en de historische binnenstad. Onder het toekomstige, verhoogde plein bouwt de gemeente momenteel de grootste fietsenstalling ter wereld. In 2018, zoals gepland, zijn het hele plein en de onderliggende fietsenstalling klaar en is er plaats voor 12.500 fietsen.

Een deel van de stalling wordt eerder opgeleverd voor gebruik. Dit zal niet, zoals de gemeente eerder meldde medio 2016 maar medio 2017 zijn. Door de nieuwe fasering komen er tijdens de eerste oplevering meer fietsparkeerplaatsen beschikbaar: 7.000 in plaats van 4.500.

De nieuwe planning vergroot de verkeersveiligheid in het gebied, het gebruikersgemak van de stalling en maakt een effectievere bouwaanpak mogelijk. Er zijn minder tijdelijke verkeersmaatregelen nodig. In 2016 wordt er nog volop gebouwd rondom de entree van de stalling aan de Smakkelaarsveldzijde en aan de gebouwen aan het toekomstige Stationsplein. In 2017 is een groot deel van het Stationsplein afgemaakt en is het iconische bollendak boven het plein gebouwd. De complete fietsenstalling van 12.500 fietsparkeerplaatsen blijft volgens planning klaar in 2018. Dan heeft de stalling ook zijn definitieve inrichting en aankleding en is de doorgaande fietsroute tussen Smakkelaarsveld en Moreelsepark klaar.

Door de nieuwe fasering wordt in één keer een groter deel van de fietsenstalling definitief ingericht. In de fietsenstalling zelf zijn dan ook de belangrijke faciliteiten klaar zoals de hellingbanen tussen de drie verdiepingen, trappen, beheerdersruimte en fietsservicepunt. De gebruikers van de stalling kunnen in 2017 makkelijker van de stalling naar het station en is er minder hinder van bouwactiviteiten van andere projecten. De nieuwe fasering biedt de reizigers straks rechtstreekse toegang naar Utrecht Centraal via de middentunnel en naar het Stationsplein met trappen en een lift.

In de fietsenstallingen op het Smakkelaarsveld is momenteel plaats voor circa 8.200 fietsen. Deze blijven staan totdat het eerste deel van de fietsenstalling onder het Stationsplein medio 2017 opengaat. Dit geldt voor zowel de fietsenloods als het grootste deel van de huidige beheerde en onbeheerde stallingsplekken op het Smakkelaarsveld. De gemeente wil het aantal fietsenrekken op het Smakkelaarsveld uitbreiden. Een mogelijke plek hiervoor is de kavel in de bocht van de HOV-baan naast het spoor, waar plaats is voor 1.600 extra tijdelijke fietsenrekken.

‘Tablet met pedalen’ komt naar Rotterdam

De hypermoderne deelfiets van Gobike is vanaf 2016 ook te vinden in Rotterdam. Eind 2017 zijn op 20 locaties in de stad ruim 450 elektrische fietsen met tablet beschikbaar. Rotterdam is de eerste stad in Nederland waar de deelfietsen van Gobike op grote schaal worden geïntroduceerd.

Vandaag tekende wethouder Pex Langenberg (Mobiliteit en Duurzaamheid) een overeenkomst met Gobike om locaties vrij te maken voor de stallingsplekken op straat. Het nieuwe deelfietsen-systeem past in de ambitie voor een betere fietsstad en is een van de maatregelen voor gezondeRe lucht in Rotterdam.

‘Tablet met pedalen’ komt naar Rotterdam Ondertekening van het contract door vlnr Jeffrey Dost (dir. Gobike Nederland), weth. Langenberg (Mobiliteit en Duurzaamheid) en Torben Aagaard (dir. Gobike Denemarken)

De fietsen komen onder meer te staan bij musea en andere toeristische attracties, knooppunten van openbaar vervoer (van o.a. RET en Waterbus) en overige plekken waar veel mensen komen. Je kunt de fiets bij alle stallingsplekken ophalen en/of terugzetten. Je hoeft dus niet terug naar je beginpunt. Daarmee is de fiets heel handig voor korte ritjes in de stad van A naar B. De ingebouwde tablet met navigatie en de elektrische trapondersteuning maakt de fiets ook zeer geschikt voor langere fietstochten over de ruim 600 kilometer aan fietspaden in Rotterdam.

Wethouder Pex Langenberg: “De witte fietsen van Gobike moeten een vast herkenningspunt worden in ons straatbeeld. Dit past bij een aantrekkelijke moderne stad als Rotterdam en onze ambitie om een echte fietsstad te worden. Zo is het nog makkelijker de stad te doorkruisen en biedt de fiets een goed alternatief voor de korte ritjes met de auto. Al deze maatregelen samen moeten zorgen voor gezondere lucht in Rotterdam.”

Gobike is een van de aanbieders die is geselecteerd door de Verkeersonderneming om spitsmijdingen te realiseren. Jeffrey Dost, directeur Gobike Nederland: ‘We focussen ons vooral op de twee toonaangevende fietslanden: Denemarken en Nederland. Rotterdam is door zijn ruime opzet een prima stad om te fietsen. We richten ons daarbij ook op forensen van buiten de stad, die nu vaak de auto nemen. We kregen in Rotterdam veel enthousiaste reacties en zijn aangenaam verrast door de mentaliteit om dit gezamenlijk van de grond te willen tillen.”

Om een Gobike te huren, moet je je als gebruiker registreren. Dat kan makkelijk via internet of de ingebouwde tablet op de fiets. Op de website van Gobike is te zien hoeveel fietsen beschikbaar zijn en waar ze staan. Vooraf reserveren van de fiets is mogelijk. Terugzetten kan in elk gewenst fietsenrek van Gobike en afrekenen gaat met de creditcard. De kosten zijn tijdens dit testjaar € 2,50 per twee uur. De moderne Gobike haalt met trapondersteuning 24 kilometer per uur. De tablet is uitgerust met een navigeersysteem en geeft toeristische informatie langs de route.

De gemeente Rotterdam helpt Gobike met het vinden van goede locaties voor de fietsenrekken. Dat is vandaag vastgelegd in de ondertekende overeenkomst. Gobike wil in 2016 op kleine schaal proefdraaien met de fietsen. Zo wordt getest welke locaties geschikt zijn en worden andere manieren om te betalen ingevoerd. Fietsers van de fietscommunity fietsfan010 zullen hun ervaringen delen met Gobike. In 2017 komen steeds meer fietsen in de stad te staan tot ruim 450 fietsen op twintig plekken. De drie daarop volgende jaren verwacht Gobike te groeien tot 2.000 fietsen op ongeveer 150 locaties.


dinsdag 2 februari 2016

Nieuwe fietspaden op deel Laan van Meerdervoort

Er komen vrijliggende fietspaden op de Laan van Meerdervoort tussen de Thorbeckelaan en het Azaleaplein. De herinrichting is vooral bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren. Tegelijkertijd wordt het riool vervangen en komen er extra parkeerplaatsen. De werkzaamheden beginnen aanstaande maandag en duren tot half november. Tijdens het werk is alleen de zijde waar wordt gewerkt afgesloten voor het verkeer.

Het besluit om vrijliggende fietspaden aan te leggen is in 2011 genomen. Nadat vorig jaar zomer bleek dat het mogelijk is om extra parkeerplaatsen aan te leggen zonder het kappen van bomen op het brede deel van de  Laan, is besloten alle werkzaamheden te combineren.

De nieuwe parkeerplaatsen komen aan beide kanten van de Laan van Meerdervoort tussen de Thorbeckelaan en de Pioenweg. De werkzaamheden vinden gefaseerd plaats, zodat de overlast zoveel mogelijk beperkt blijft.
Tot aan de zomervakantie wordt er gewerkt aan de kant van de Vruchtenbuurt (landzijde). Na de zomervakantie vinden de werkzaamheden plaats aan de kant van de Bloemenbuurt (zeezijde).

Tijdens de werkzaamheden is alleen de rijbaan aan de kant waar gewerkt wordt afgesloten voor het verkeer. Waar niet wordt gewerkt kan het verkeer gewoon doorrijden. Er zijn verschillende verkeersmaatregelen en omleidingsroutes ingesteld. Omwonenden en andere betrokkenen zijn geïnformeerd over de werkzaamheden.

Autoverkeer richting het centrum wordt omgeleid via Groen van Prinstererlaan - Oude Haagweg Loosduinsekade.
Autoverkeer richting de A12 wordt omgeleid via De Savornin Lohmanlaan – Sportlaan – President Kennedylaan.
Autoverkeer richting Loosduinen wordt tot half maart omgeleid via de Kamperfoeliestraat – Oude Haagweg – Groen van Prinstererlaan.

Fietsers worden tijdens de werkzaamheden omgeleid via de Tomatenstraat.
 

maandag 1 februari 2016

Vernieuwd CS Den Haag geopend

Vandaag was het dan zover. Station Den Haag Centraal is vanmiddag om 12:30 uur feestelijk geopend. ,,Het is een fantastisch feest met enthousiaste reacties van reizigers. Blij dat we zo'n mooi station aan de reiziger kunnen bieden. Dit is het eerste station en er volgen er dit jaar nog meer," aldus president-directeur Pier Eringa van ProRail.

Tijdens het officiële gedeelte hebben staatssecretaris Dijksma (ministerie van Infrastructuur en Milieu), burgemeester Van Aartsen (gemeente Den Haag) en Chris Kwant (reiziger) het station officieel geopend. Dat deden zij door drie glazen miniatuur dakdelen in een houten sokkel te plaatsen.

ProRail heeft Den Haag Centraal, samen met NS en de gemeente Den Haag, omgetoverd tot een ruime, lichte en overzichtelijke OV-Terminal waar alle vormen van openbaar vervoer samen komen. Dat alles onder een glazen dak van twee voetbalvelden groot. Op verschillende verdiepingen van het station vinden de reizigers gemakkelijk aansluiting op het Haagse trein-, bus- en tramverkeer.

Inmiddels is een aantal van die grote stationsprojecten opgeleverd. Als eerste was dat Rotterdam Centraal, afgelopen jaar volgde Delft en Arnhem Centraal. Nu is Den Haag Centraal geopend. Later dit jaar zal ProRail ook de stations Breda, Tilburg, Eindhoven en Utrecht Centraal teruggeven aan de reiziger.

Minder van kastje naar muur bij OV-chipklachten

Reizigers die een vraag of een klacht hebben over hun OV-chipkaart, worden veel minder vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Reizigersvereniging Rover en het OV-loket zagen het aantal 'kastje-muur'-meldingen in 2015 bijna halveren ten opzichte van 2014.

Eind 2013 spraken de ANWB, de Consumentenbond en Rover gezamenlijk de vervoerders aan op de afhandeling van klachten over de OV-chipkaart. Veel te veel reizigers werden toen meerdere malen van de ene naar de andere partij gestuurd met hun klacht. De belangenorganisaties pleitten daarom voor één OV-chiploket voor alle klachten en maakten hierover afspraken met de vervoerders.

Inmiddels lijkt dit zijn vruchten af te werpen. De vervoerders hebben laten weten sinds de zomer van 2014 ruim 4000 klachten direct te hebben opgelost, zonder onnodige doorverwijzing.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'De OV-sector heeft onze actie goed opgepakt. We zien dat klachten beter en sneller worden afgehandeld, dat is goed nieuws.' ANWB-hoofddirecteur Frits van Bruggen: 'Zeker voor de minder frequente OV-reiziger is goede, duidelijke service belangrijk.'

De openbaar vervoerders en Trans Link Systems, de uitgever van de OV-chipkaart, hebben afgesproken dat ze een reiziger maximaal één keer doorverwijzen. De organisatie waar de reiziger na doorverwijzing terechtkomt, is en blijft het aanspreekpunt voor de reiziger en moet ervoor zorgen dat de klacht uiteindelijk wordt opgelost. Ook als deze organisatie niet verantwoordelijk is voor het ontstaan van het probleem.

De consumentenorganisaties hopen dat de dalende trend zich in 2016 voortzet. Ineke van der Werf, directeur Rover: 'De vervoerders moeten deze aanpak nu vooral vasthouden. Het gaat hier om reizigers met complexe klachten. Het zou helemaal mooi zijn als ook die klachtenstroom vermindert. Wij zullen dat actief blijven monitoren.'