donderdag 31 maart 2016

Duitsers onderzoeken mogelijkheden voor personentrein naar Emmen

De Duitse deelstaat Niedersachsen bekijkt of het haalbaar is om treinen voor personenvervoer te laten rijden tussen Nordhorn en Emmen. De staatssecretaris van Economie van de deelstaat komt donderdag naar Emmen om daar over te praten. In het provinciehuis in Assen is gedeputeerde Henk Brink enthousiast over de Duitse wens. "We praten al langer over mogelijk vervoer tussen Duitsland en Coevorden. We zouden het als provincie zeker toejuichen als er een verbinding tussen Duitsland en Emmen komt."

woensdag 30 maart 2016

Provincie maakt plan voor spoor- en busverbindingen

De provincie Groningen heeft een basisnetwerk vastgesteld voor het openbaar vervoer. In het plan zijn de belangrijkste spoor- en busverbindingen opgenomen. In het plan verzekert de provincie dat de verbindingen de komende tien jaar worden uitgevoerd. 'Dit schept duidelijkheid', zegt gedeputeerde Fleur Gräper, 'bijvoorbeeld voor instellingen die fuseren en een nieuwe vestigingsplaats zoeken. Ook bedrijven willen weten waar ze aan toe zijn als het gaat om openbaar vervoer.'

Vrije busbaan Santpoort-Noord in gebruik

Op Goede vrijdag, 25 maart, is de nieuwe vrije busbaan bij Santpoort-Noord in gebruik genomen. Sinds dat moment rijden de bussen van Connexxion over de nieuwe busbaan. De busbaan loopt van het kruispunt Hoofdstraat/N208 tot een punt even ten zuiden van de Slaperdijk.

De aanleg van de busbaan bij Santpoort-Noord is onderdeel van Deelproject 1, één van de tien deelprojecten van HOV Velsen. Aannemer Heijmans startte in september 2015 met de aanleg van de busbaan, het fietspad en de nieuwe wegconstructie. Zodra het hele HOV-tracé is aangelegd, gaat R-netlijn 385 hier rijden. Lijn 385 zal lijn 75 vervangen.

De gemeente Velsen is de komende tijd nog aan het werk in het gebied. De oude weg maakt plaats voor weiland. Zo worden de weilanden weer samengevoegd. Deze werkzaamheden zijn naar verwachting eind mei klaar. Voor vragen en klachten over de werkzaamheden kunt u contact opnemen met de gemeente Velsen, telefoon 14 0255.

dinsdag 29 maart 2016

Media Markt start verkoop elekrische fietsen

Voor de aanschaf van een elektrische fiets kunnen consumenten vanaf volgende week ook bij Media Markt terecht. De retailer wil het grootste en breedste assortiment elektrische fietsen tegen een scherpe prijs aanbieden. Om te testen of dat aanbod aanslaat, start Media Markt maandag 4 april met de verkoop van e-bikes op zes winkellocaties en in de webshop.

De deelnemende winkels zijn Media Markt Rotterdam Centrum, Roermond, Groningen Sontplein, Middelburg, Arnhem en Hoorn.

De elektronicaketen staat zelfs paraat voor reparatie in de winkel, aan huis of onderweg. Ook is het mogelijk om de e-bike twee weken gratis thuis uit te proberen. In de winkels komen testmogelijkheden; op speciale loopbanden met virtuele schermen is het mogelijk om zelf een fietsritje te ervaren op de e-bike.

Zo’n 70 procent van de waarde van e-bikes ligt bij de accu en de motor. Daarnaast duurt het niet lang meer totdat het heel normaal is om je smartphone of tablet hierop aan te sluiten om zo te kunnen navigeren, handsfree te bellen of je telefoon op te laden. Ook is de verwachting dat je binnenkort je verlichting en sloten op afstand kunt bedienen, een melding ontvangt als er iemand aan je e-bike rommelt of een melding krijgt als de accu leeg of opgeladen is.

De kennis die ’s lands grootste elektronica-aanbieder heeft over alles met een stekker, kunnen consumenten die een elektrische fiets zoeken straks goed benutten. Media Markt ziet zijn intrede in deze markt daarom als een logische stap.

Grote renovatie metrostations Oostlijn van start

Het moet moderner, lichter en ruimer worden op de zestien metrostations van de Oostlijn. Dinsdag is begonnen met de renovatie van metrostation Holendrecht. De oudste metrolijn van Amsterdam is na veertig jaar dringend aan een opknapbeurt toe. Binnen twee jaar moeten alle vijf ondergrondse en elf bovengrondse stations op de metrolijn tussen Centraal Station en Zuidoost grondig gerenoveerd zijn. Daarbij moet er vooral meer licht en ruimte in de stations komen.

maandag 28 maart 2016

Rover-Nijmegen wil ook in de zomer kwartierdienst Breng

Rover Nijmegen is zeer verbaasd over de nieuwe plannen van busmaatschappij Breng. Het vervoerbedrijf wil in de zomervakantie op de meeste buslijnen een halfuursdienst gaan rijden in plaats van om het kwartier. Breng sneed met de invoering van de nieuwe dienstregeling in december al flink in de buslijnen. Een reeks nieuwe bezuinigingen is voor Rover Nijmegen onaanvaardbaar.

Reizigers hebben ook in de zomer recht op een volwaardig systeem van openbaar vervoer. Dat geldt zeker voor de HOV-lijnen, zoals de buslijnen 300 en 331 van Nijmegen naar Arnhem. Als je hoogwaardig openbaar vervoer wil bieden, hoort daar ook een hoge frequentie bij. De stadslijnen dienen eveneens om het kwartier te blijven rijden.

vrijdag 25 maart 2016

'E-fiets krijgt status 'brommer-light'

Snelle elektrische fietsen krijgen vanaf 2017 een bromfietsplaatje, maar de integraalhelm wordt bij nader inzien toch niet verplicht. De bestuurder mag straks een veel sportievere helm dragen die lichter en ventilerend is. Dat heeft het kabinet volgens ingewijden besloten. Er is al langere tijd een discussie gaande over de status van de zogeheten speed pedelec. Die haalt snelheden tot 45 km/u. Deze rappe E-bike wint snel aan populariteit. Daarom zijn nieuwe regels nodig. 

woensdag 23 maart 2016

Alle regionale dagkaarten op een rij

Wie er een dagje op uit wil met het OV, moet flink wat vooronderzoek doen. De - ook door de Tweede Kamer - gewenste dagkaart voor al het Nederlandse OV is er (nog) niet, dus is de reiziger sinds de komst van de OV-chipkaart aangewezen op een woud aan dagkaartproducten. De gebruiksvoorwaarden zijn zeer verschillend en er is niet altijd een reductietarief. Rover schept ook dit jaar orde in de chaos door een overzicht van alle dagkaartproducten te maken.

2016 is het dagkaartenjaar voor kinderen. Maar liefst drie OV-bedrijven komen met een speciale kinderdagkaart: Connexxion (niet in alle regio’s geldig), EBS en HTM/HTMbuzz. De Familiedagkaart van Connexxion is, naast Noord-Holland, nu ook geldig in Almere. De Meermanskaart voor de provincies Flevoland, Overijssel en Gelderland is goedkoper geworden en kost nu € 16,50 in plaats van € 19,00.

dinsdag 22 maart 2016

Waterbus bovenaan OV Klantenbarometer 2015

Waterbus heeft, met een totaalscore van 8,3, ook in 2015 weer goed gescoord in de jaarlijkse landelijke OV-Klantenbarometer.

Waterbus, dat de veerdiensten tussen Dordrecht-Rotterdam en in de Drechtsteden verzorgt, is gedeeld tweede geworden in de landelijke OV-Klantenbarometer 2015. Na een score van 8,0 in 2014 stijgt Waterbus in 2015 naar een 8,3 en is wat eindcijfer betreft hiermee landelijk gezien tevens de grootste stijger. Het landelijk gemiddelde ligt op een score van 7,5.

Reizigers ergeren zich groen en geel aan informatie bij vertraging

Volgens een kwart van de reizigers in bus, tram, metro is de informatievoorziening onder de maat. Vooral busreizigers blijken zich groen en geel te ergeren aan het gebrek aan informatie bij vertragingen. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer, een landelijk onderzoek onder 90.000 reizigers naar de mening van reizigers over het stads- en streekvervoer dat dinsdag uitkomt. Het algemene oordeel over het OV was in 2015 met een 7,53 nog een tikje positiever dan de 7,48 van het jaar ervoor.

zondag 20 maart 2016

Arriva wil contant geld uit bus

Als het aan vervoersbedrijf Arriva ligt kunnen mensen binnenkort niet meer met contant geld in de bus betalen, maar zullen hun ov-chipkaart via een andere manier moeten afrekenen. Dat laat het bedrijf tegenover Omroep Brabant weten. Aanleiding zijn drie overvallen op bussen van Arriva in één week tijd.

vrijdag 18 maart 2016

Spoorvernieuwing Utrecht Centraal tijdens Paasweekend

In het Paasweekend werkt ProRail 81 uur aaneengesloten aan het spoor rond Utrecht Centraal. Het werk begint vrijdagavond 25 maart om 19.00 uur en eindigt dinsdagochtend 29 maart om 05.00 uur. Door deze werkzaamheden kunnen er veel minder treinen rijden van en naar Utrecht Centraal. NS adviseert reizigers om regelmatig de Reisplanner te checken zodat zij niet voor verrassingen komen te staan in het Paasweekend.

In het Paasweekend worden er onder andere nieuwe sporen aangesloten aan de zuidzijde van Utrecht. Ook plaatst ProRail twee hogesnelheidswissels op het spoor richting Bunnik. Deze werkzaamheden maken onderdeel uit van de spoorvernieuwing bij Utrecht Centraal. Eind 2016 zijn de meeste vernieuwingen op en rond Utrecht gerealiseerd. Het spoor en het station zijn dan klaar voor de toekomst, geschikt voor meer treinen en voor 360.000 reizigers per dag.

De werkzaamheden in het Paasweekend hebben veel invloed op de dienstregeling van de treinen. Utrecht Centraal blijft bereikbaar, maar wie deze dagen op pad wil moet rekening houden met langere reistijden, vaker overstappen, omreizen via een andere route, drukke treinen en reizen met de bus in plaats van met de trein. Dit geldt voor reizigers op de trajecten:
  • Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal
  • Utrecht Centraal - 's Hertogenbosch - Sittard/Heerlen
  • Den Dolder/Naarden-Bussum - Utrecht Centraal
  • Schiphol Airport - Breukelen - Utrecht Centraal
  • Utrecht Centraal - Driebergen-Zeist - Nijmegen
Het volledige overzicht inclusief reisadvies is te vinden op ns.nl/treinverkeerutrecht. Voor een reisadvies op maat kunnen reizigers de NS Reisplanner raadplegen op de website of via de Reisplanner Xtra-app.

LeasePlan: auto gaat andere rol spelen in mobiliteit

Een aantal wereldwijde trends, waaronder verstedelijking, digitalisering (IOT) en de zelfrijdende auto, leidt ertoe dat de auto een andere rol gaat spelen in mobiliteit. Dit is ook van invloed op de ontwikkeling van autodeelconcepten. Dat concludeert LeasePlan in het tweede deel van het Trendreport, dat vandaag officieel is gepresenteerd. Het Trendreport is gebaseerd op een groot onderzoek van LeasePlan naar de toekomst van autodelen. Daarvoor sprak de leasemaatschappij onder meer met een aantal trendwatchers in de automotive sector.

Uit het Trend Rapport blijkt dat multimodale vervoersoplossingen de overhand zullen krijgen. Dat wil zeggen dat tegelijkertijd gebruik wordt gemaakt van verschillende vervoersvormen. Daarbij speelt het wegvervoer, waaronder deelauto's, vooral een rol in het voor- en natransport (naar en vanaf een OV-knooppunt). Buiten de steden zal de auto een belangrijke plaats in het verkeer blijven innemen. Immers, het alternatief - de aanleg van een enorm fijnmazig netwerk van bussen en treinen in de buitengebieden - is niet realistisch.

"Mobiliteit zal in de toekomst draaien om het aan elkaar verbinden en op elkaar afstemmen van een palet aan vervoersmodaliteiten op basis van real time data-uitwisseling", aldus John Baekelmans, CTO van Cisco en expert op het gebied van smart cities. "Waar de experts echter over van mening verschillen is of dit tot meer of minder auto's gaat leiden. Volgens Baekelmans leidt het tot minder auto's. Wereldwijd komen er wekelijks ongeveer een miljoen mensen in een stad terecht. Tegen 2050 zal 70% van de wereldbevolking in een stedelijke omgeving wonen. Daar zal de auto veel minder dominant worden dan nu het geval is, simpelweg omdat er onvoldoende ruimte voor is.

Volgens andere experts zal de zelfrijdende auto de capaciteit van het huidige wegennet juist sterk optimaliseren. In die visie is er ruimte voor méér auto's op de weg omdat zelfrijdende auto's met minder afstand van elkaar kunnen rijden in een meer vloeiende stroom. Rupert Fausset, expert in Energy and Transport Forumforthefuture: "De 'intelligente auto' concurreert dan rechtstreeks met het OV: tijdens een autorit kan de gebruiker werken en is hij volledig 'connected' met digitale netwerken".

LeasePlan verwacht dat het klassieke autoleasecontract de komende jaren zal transformeren. De interesse voor private lease neemt toe als alternatief voor het kopen van een nieuwe of tweedehands auto. Maar ook in de vorm van werknemerslease, waarbij werkgevers collectief private lease aanbieden, zonder dat ze daar zelf omkijken naar hebben. Daarnaast groeit de behoefte naar een multimodaal 'to-go-contract'. Een dergelijk contract zou niet alleen laagdrempelig toegang moeten bieden tot meerdere vervoersvormen. Het moet ook de mogelijkheid bieden om de (eigen) zakelijke leaseauto te delen met anderen. Martijn Versteegen, Marketing Directeur van LeasePlan: "Uit de meest recente wereldwijde LeasePlan Mobility Monitor komt naar voren dat de belangstelling bij leaserijders voor corporate autodelen opnieuw duidelijk is gestegen. Eén op de acht bestuurders is geïnteresseerd in zakelijk autodelen, en geeft aan flexibiliteit belangrijker te vinden dan het hebben van een eigen leaseauto. Dit blijkt vooral te gelden voor jonge mannen in de leeftijd van 18 tot 34 jaar."

LeasePlan biedt wereldwijd zakelijk autodelen aan met SwopCar. In Nederland gebeurt dat al vijftien jaar via dochterbedrijf Mobility Mixx met 'SammSamm (r)'. Voor de werkgever is totale ontzorging het sleutelwoord: Mobility Mixx geeft advies over de inzet van het aantal auto's, verzorgt het totale beheer en de berijdersondersteuning. Medewerkers kunnen 24/7 reserveren en de sleuteluitgifte en ritregistratie zijn volledig geautomatiseerd. Versteegen: "Vanuit de samenwerking met dochter Mobility Mixx geeft LeasePlan invulling aan bredere mobiliteitswensen van bedrijven. We zetten in op een verbeterde efficiëntie van het wagenpark voor onze klanten door een optimale bezettingsgraad en een beter overzicht van de kosten en het gebruik".

woensdag 16 maart 2016

Mobilock eerste fietsslot ter wereld met IOT-verbinding

Dankzij het gebruik van LORA-technologie van KPN is Mobilock het eerste fietsslot ter wereld dat verbonden is met het Internet of Things (IOT). Daardoor kunnen deelfietsen waarbij de smartphone als fietssleutel wordt gebruikt overal en altijd real time gevolgd en gelokaliseerd worden, zonder het gebruik van GPS.

Fietsdeelsystemen worden steeds populairder om het vervoer in grote steden te verduurzamen. Steden als Barcelona, Parijs, Kopenhagen, Hangzhou en New York staan er bekend om. Om het delen van fietsen te vereenvoudigen heeft Mobilock een fietsslot ontwikkeld dat via een app op de telefoon geopend kan worden. Het systeem kan zonder betaalzuilen, fietsklemmen of extra stallingen overal ter wereld ingevoerd worden. Het maakt gebruik van zaken die er al zijn. In Nederland zijn dat bijna 19 miljoen fietsen, circa 8 miljoen smartphones en tienduizenden fietsenstallingen. Daarom wordt Mobilock hier al gezien als het hightech vervolg op het bekende Witte Fietsenplan.

Sinds de presentatie in januari dit jaar wordt het bedrijf bedolven onder aanvragen van fietsverhuurders, bedrijven, bungalowparken, hotels en andere ondernemers uit de toeristenindustrie. In april worden de eerste sloten geleverd.

Met LORA van KPN wordt een nieuwe technologie in het slot geïmplementeerd. LORA staat voor Low Power Wide Area Networks (Long Range) en maakt het mogelijk miljarden apparaten op grote afstand via 3G en 4G te verbinden met het internet. Het grote voordeel hiervan is het lage energieverbruik. LORA-chips en sensoren gebruiken weinig stroom, waardoor een apparaat dat met het LORA-netwerk is verbonden vijftien jaar lang data en commando’s kan verzenden op slechts twee penlite batterijen.

Voor Mobilock biedt de technologie diverse voordelen. Het wordt mogelijk om real-time de locaties van fietsen die met het slot zijn uitgerust op te vragen en te monitoren. Niet alleen als het fietsslot wordt gebruikt, maar ook als de fiets onderweg is. Daardoor kunnen fietsdeelsystemen beter beheerd en gemanaged worden. Ook hoeft het slot geen zware batterij te hebben, zoals bij sommige GPS-systemen.

 

dinsdag 15 maart 2016

Start voorbereidende werkzaamheden fietsbrug Nigtevecht

De voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de fietsbrug en natuurverbinding Nigtevecht gaan binnenkort starten, nu de gemeenteraad van de gemeente Stichtse Vecht unaniem heeft ingestemd met het bestemmingsplan fietsbrug Nigtevecht. Om de aanleg voor te bereiden gaat de aannemer voor de zomer enkele bomen rooien, grondonderzoeken doen en tijdelijke zandhopen plaatsen om de ondergrond te stabiliseren.

Het afgelopen half jaar heeft de aannemer Ballast Nedam buurtsamenwerkingsbijeenkomsten gehouden waarbij bewoners en andere belanghebbenden uit de omgeving zijn geïnformeerd over het globale ontwerp en ideeën en suggesties ingediend hebben. Een aantal ideeën uit de omgeving is in het ontwerp opgenomen: de fietsbrug krijgt een aansluiting op de Oostkanaaldijk, naast een aansluiting op de Vreelandseweg. De brug krijgt trappen aan de oost- en westzijde, zodat de voetgangers een verkorte route kunnen nemen. Daarnaast blijft het uitzicht op het polderlandschap vanaf Gasten-Noord grotendeels behouden, doordat het fietspad naar de Vreelandseweg op maaiveldniveau wordt aangelegd en de oostelijke aanbrug langs de Oostkanaaldijk komt te liggen.

De fietsbrug en natuurverbinding worden aangelegd over het Amsterdam-Rijnkanaal op de gemeentegrens tussen Stichtse Vecht en De Ronde Venen. Daarmee kunnen fietsers en dieren het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken. De fietsbrug zorgt voor meer recreatiemogelijkheden en betere bereikbaarheid. De brug koppelt de recreatieve fietsroutes langs de Hollandse Waterlinie en die langs de Stelling van Amsterdam. Voor fietsers uit Nigtevecht worden station Abcoude en de scholen en werkgebieden in de regio Amsterdam beter bereikbaar. Dieren kunnen door de oevers die aangepast worden, zwemmend het kanaal oversteken. Dit vergemakkelijkt de uitwisseling van fauna tussen de natuurgebieden en versterkt de natuur. De provincies Utrecht en Noord-Holland, Rijkswaterstaat en de gemeenten De Ronde Venen en Stichtse Vecht werken samen bij de totstandkoming van de fietsbrug en natuurverbinding.

HTM gaat proef doen met reizen met bankpas

De Haagse stadsvervoerder HTM lanceert dinsdag een test om reizigers in het openbaar vervoer contactloos te laten betalen met hun bankpas. De nieuwe betaalmethode wordt dinsdagochtend aan de media gepresenteerd, bevestigt de HTM op Twitter. De proef was anderhalf jaar geleden al aangekondigd.

maandag 14 maart 2016

Dennis Huisman benoemd tot bijzonder hoogleraar Openbaar Vervoer Optimalisatie

Per 1 maart 2016 is dr. Dennis Huisman benoemd tot bijzonder hoogleraar Openbaar Vervoer Optimalisatie bij Erasmus School of Economics vanwege het Erasmus Trustfonds. Met zijn onderzoek richt hij zich op kwantitatieve methoden om het openbaar vervoer verder te verbeteren.

Bij openbaar vervoer optimalisatie gaat het om het toepassen van kwantitatieve methoden om het openbaar vervoer verder te verbeteren. Dennis Huisman zal zich in zijn onderzoek concentreren op het verbeteren van de kostenefficiency, het vergroten van de betrouwbaarheid van het reizen en het verbeteren van aansluitingen tussen vervoerders en vervoersmodaliteiten. Daarmee moeten reizigers sneller en betrouwbaarder van deur-tot-deur worden vervoerd.

Het vakgebied van de Operations Research ontwikkelt zich steeds verder door toenemende rekenkracht van de computers en de grotere beschikbaarheid van data (bijvoorbeeld vanuit de OV-chipkaart). Als gevolg daarvan is het steeds beter mogelijk om ook real-time beslissingen te ondersteunen door middel van optimalisatie, waar dat in het verleden beperkt bleef tot de planningsfase. NS gebruikt een aantal van deze technieken al in de praktijk.

Met de nieuwe leerstoel (omvang 0,4 fte) breidt Erasmus School of Economics de huidige activiteiten op het gebied van openbaar vervoer optimalisatie uit en versterkt ze ook daarmee haar reputatie op dit vlak. Huisman combineert zijn aanstelling als bijzonder hoogleraar met zijn werk voor de NS. Daar bekleedt hij de part-time positie van Expertise Manager Logistieke Processen binnen de afdeling Proceskwaliteit & Innovatie

vrijdag 11 maart 2016

Arriva verlengt proef contactloos betalen in Alphen

Arriva gaat twee maanden nog door met de proef met pinnen en contactloos betalen in de Alphense stadsbussen. De proef zou lopen tot en met 29 februari, maar de vervoersmaatschappij gaat nu door tot en met 30 april. Reizigers maken al veel gebruik van deze nieuwe betaalmogelijkheid, meldt de vervoerder.

donderdag 10 maart 2016

Ruimte voor fietsparkeren in Amsterdam

In het rek, en maximaal 14 dagen. Deze duidelijke regels voor fietsparkeren gelden vanaf september bij alle Amsterdamse stations. Daarnaast voert de hoofdstad per 1 september binnen de gehele ring de zeswekenregel in: fietsen die langer dan 6 weken ongebruikt op straat staan, kunnen worden verwijderd. Door de nieuwe maximale parkeerduur zijn plaatsen straks niet meer onnodig bezet.

Wethouder Litjens (Verkeer) laat de komende jaren ook zo’n 40.000 extra fietsparkeerplekken bouwen en zet in op slimmer gebruik van bestaande plekken. Zo is onlangs een nieuw systeem in gebruik genomen in de fietsparkeergarage bij Paradiso, waarmee je direct kunt zien hoeveel vrije plekken er nog zijn.

Wethouder Litjens (Verkeer): “Amsterdammers fietsen veel en vaak. Dat is mooi, want het is gezond en goed voor het milieu. De keerzijde van dat succes is dat soms hele pleinen en straten vol staan met fietsen waar niemand meer naar omkijkt. Vooral bij stations herkent iedereen dat beeld wel en het is een van de grootste ergernissen van Amsterdammers. Door ongebruikte fietsen en wrakken weg te halen, maken we ruimte voor mensen die hun fiets willen neerzetten. En dat zorgt uiteindelijk voor minder overlast op straat en stoep.”

Uit tellingen blijkt dat zo’n 15% van de fietsen in de rekken niet gebruikt wordt of een wrak is. Zeker in drukke woonbuurten is dit een probleem, omdat daar vaak geen plek is voor extra fietsenrekken. Met de zeswekenregel komt er in deze buurten meer plek in het rek. De regel geldt nu al in een 30-tal drukke winkelgebieden en -straten, straks in het hele gebied binnen de ring A10 en bezuiden het IJ. Handhaving op deze regel vindt plaats als er in buurten sprake is van overvolle fietsenrekken.

In stadsdeel Centrum wordt vanaf mei al proefgedraaid met de nieuwe regel, rond het Waterlooplein en rond de Nieuwmarkt. De invoering van de regel in het hele gebied binnen de ring, en ten zuiden van ‘t IJ, gaat gepaard met een campagne die Amsterdammers met de nieuwe regel vertrouwd moet maken.

Vanaf september maakt nieuwe bebording bij de stations duidelijk dat daar in de rekken en niet langer dan 14 dagen onafgebroken gestald mag worden. Deze bebording komt voort uit een proef:

woensdag 9 maart 2016

Nooit meer de bus missen dankzij Drentse scholieren

Lange wachttijden of het missen van de bus, dankzij de nieuwe app Hibus! kan dat wel eens snel verleden tijd zijn. Via de app kunnen reizigers laten weten dat ze bij de bushalte staan. Door GPS is op de app te zien waar de bus zich bevindt en of die vertraging heeft. Verder is op de app informatie over alle buslijnen in Drenthe te vinden.

dinsdag 8 maart 2016

Vanaf 9 maart sluiten de poortjes op station Leiden Centraal

Vanaf woensdag 9 maart worden de OV-poortjes op het station Leiden Centraal volledig in gebruik genomen. Dat betekent dat u een OV-pas of een passagepas nodig heeft om door de poortjes te kunnen.

Rond de definitieve ingebruikname van de poortjes staat er een informatiestand van de NS op het station. Medewerkers van de NS kunnen direct vragen beantwoorden en informatie geven over de passagepassen en het passage-recht.

Bewoners die in de buurt van het station wonen en bedrijven hebben in januari een brief ontvangen van de NS. Zij kunnen via de website van de NS een passagepas aanvragen.

maandag 7 maart 2016

Rollatorrace IJzendijke voor bushalte

Bewoners van IJzendijke, een dorp in Zeeuws-Vlaanderen, hebben een rollatorrace georganiseerd om in actie te komen voor de terugkeer van hun bushalte. De opkomst was enorm waardoor de race in een enorme stoet uitliep. Namens Rover-Zeeland liep Matty Lootens mee in de optocht. Voorheen stopte de bus op meerdere plekken in het dorp, maar met de aanleg van de nieuwe N61 is de bus uitgeweken naar een tijdelijke halte op ruim een kilometer buiten het dorp. De provincie wil hiervan nu een definitieve halte maken, terwijl eerder was beloofd dat de bus in het dorp zou terugkeren.

vrijdag 4 maart 2016

Geen verwarming, noch bankjes meer in Limburgse stations

De NMBS haalt de radiatoren en de zitbanken systematisch weg uit stationshallen van Limburgse steden zoals Hasselt en Sint-Truiden. Een tijdelijke ingreep, maar vele trouwe treinreizigers reageren verontwaardigd. “Zo hopen we het aantal ongewenste bezoekers, zoals daklozen en zatlappen, tot een minimum te beperken”, verklaart NMBS woordvoerder Paul Van Aelst.

De beslissing om zitbankjes en verwarming weg te nemen, werd genomen in samenwerking met de stad Hasselt, aldus Paul Van Aelst, regionale woordvoerder van de NMBS. “De zitbanken zullen spoedig terug verschijnen."

Het lokte alleszins heftige reacties op bij de NMBS-klanten. Een verontwaardigde treinreiziger diende alvast een klacht in. “Het is onaanvaardbaar en het is al lang winter”, meent een andere trouwe treinreiziger. “Mijn gezin en ik betalen honderden euro's per jaar voor degelijk treinverkeer in ons land. Zijn zitbankjes dan niet vanzelfsprekend?”

Eerder dit jaar besloot de NMBS om bepaalde stationshallen enkel tijdens de spitsuren toegankelijk te maken. Ter compensatie verschenen automaten op de treinsporen, maar dat schoot bij vele treinreizigers in het verkeerde keelgat.

De woordvoerder van de TreinTramBus-organisatie, Jan Vanseveren, spreekt van een aanslag op de comfort van de treinreiziger. De organisatie komt op voor de belangen van de reizigers en lobbyen al langer voor de zitbanken en de kleine onbemande stopplaatsen.

Meestal staan er wel schuilhuisjes en zitbanken, maar zijn er geen zitbanken in het schuilhuisje. Dat is een algemene regel bij Infrabel die tot voor kort verantwoordelijk was voor de perrons, maar die verantwoordelijkheid ligt nu bij NMBS. Tijdens de overlegmomenten bracht de organisatie de problemen ter sprake. Helaas tot op heden zonder succes.

woensdag 2 maart 2016

Stappover App primeur voor busreizigers in regio IJsselmond

Busreizigers in OV Regio IJsselmond kunnen met de speciale Stappover App zelf een aansluiting regelen van de ene op de andere bus, zonder tussenkomst van chauffeur en verkeersleiding.

Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel en gedeputeerde Arie Stuivenberg van de provincie Flevoland introduceerden de landelijke primeur voor de concessie IJsselmond op 25 februari 2016 in Kampen.

De gedeputeerden zijn enthousiast over de app. Zij namen de proef op de som door in Kampen een rit te maken met lijn 143 en via de App de overstap te maken naar lijn 11.

Zeker in de concessie IJsselmond, waar diverse buslijnen eenmaal per uur rijden, verbetert de app de kwaliteit van het openbaar vervoer. De Stappover App kan net het verschil maken tussen het realiseren van een aansluiting of het missen ervan. Bij een overstap wacht de aansluitende bus maximaal 4 minuten.

Vooralsnog kunnen alleen reizigers in de concessie IJsselmond de app gebruiken. De busmaatschappij OV Regio IJsselmond, een dochterbedrijf van Connexxion, rijdt in opdracht van de provincies Overijssel en Flevoland. Het vervoersgebied bestaat uit het streekbusvervoer in het gebied Noordwest-Overijssel (Kampen, Genemuiden en Steenwijk) en Flevoland (Noordoostpolder, Urk, Oost Flevoland en Zeewolde).

De verwachting is dat moederbedrijf Connexxion de App nog dit jaar zal introduceren in de regio’s Eindhoven en Arnhem/Nijmegen.

dinsdag 1 maart 2016

Arriva: 'De reiziger profiteert van verkoop Qbuzz'

De reiziger gaat ervan profiteren dat de NS dochter Qbuzz verkoopt. Dat denkt directeur Anne Hettinga van concurrent Arriva. 'De aanwezigheid van NS en Qbuzz heeft de samenwerking in de weg gestaan', meent Hettinga. Regionale vervoerders hebben altijd kritiek gehad op de verbondenheid tussen de NS en Qbuzz, omdat dat Qbuzz concurrentievoordelen opleverde.

Geen bussen meer op Grote Markt

Over een paar jaar rijden er geen bussen meer over de Grote Markt. Ook in de Brugstraat verdwijnen de bussen. De Groningse gemeenteraad stelde woensdag 24 februari de Binnenstadsvisie ‘Bestemming Binnenstad’ vast. Die gaat uit van andere busroutes en meer ruimte voor voetgangers en fietsers in het centrum.

Wethouder Joost van Keulen (VVD) noemde de Binnenstadsvisie een “historisch voorstel”. “Het is een noodzakelijke ingreep zodat onze binnenstad de komende decennia het kloppend hart van Noord Nederland blijft, waar je niet alleen komt om te shoppen maar ook om te zijn.” Volgens GroenLinks-fractievoorzitter Benni Leemhuis wordt de Groningse binnenstad rustiger, veiliger, mooier en prettiger.  “Iedereen kan straks van twintig procent meer ruimte gebruik maken. De mensen hebben behoefte aan meer groen en meer zitplekken en dat gaat nu gebeuren.” Zonder de bussen moet de binnenstad schoner worden. “De Stad is toe aan schone lucht”, zei Berndt Benjamins van D66.  “Wij kijken ernaar uit dat je op en rond de Grote Markt kunt lopen zonder uitlaatgassen van talloze bussen in te ademen”, loofde Gerjan Kelder van de Partij voor de Dieren de binnenstadsplannen van het college. “En dat je er kunt fietsen zonder een bus op je hielen.”

De discussie in de raad ging veel over de bussen die niet meer op de Grote Markt komen. Tot frustratie van wethouder Van Keulen. “Dit is meer dan een busplan. Dit gaat over de toekomst van de binnenstad.” SP, CDA, Stadspartij en ChristenUnie maken zich zorgen over een busloze Grote Mark. “Zevenduizend mensen maken dagelijks gebruik van de haltes op de Grote Markt en de A-kerk”, aldus Wim Koks van de SP. “Wat gaan die mensen doen?” Zijn partij overhandigde voorafgaande aan de vergadering 2500 handtekeningen tegen het verdwijnen van de bussen op de Grote Markt aan het college. “Die 7.000 mensen moeten kunnen blijven komen.” Volgens fractievoorzitter Inge Jongman van de ChristenUnie is de Binnenstadsvisie in tegenspraak met de HOV-visie uit 2013.” Daarin zijn de bussen op de Grote Markt heel belangrijk.” Amrut Sijbolts, fractievoorzitter van de Stadspartij, sprak zijn zorg uit over de gevolgen voor de winkels. Hij refereerde aan het faillissement van onder meer V&D en Perry Sport. “Wordt de leegte nog groter als je  de bussen weghaalt?”


Volgens de binnenstadsplannen worden drie alternatieven van vervoer naar de binnenstad onderzocht om de Grote Markt ook voor ‘minder mobielen’ bereikbaar te houden: de Binnenstadsbus (een systeem van kleine pendelbussen), de SunShuttle (een elektrisch treintje) en de Snap-Cab (een elektrische fietstaxi of golfkar). “De Shuttle en de Cab zijn niet serieus te nemen”, aldus SP’er Koks. ”En de capaciteit van de bus is niet genoeg. Wij geloven niet in de alternatieven.” Herman Pieter Ubbens (CDA), die de schatting van 22 miljoen euro aan kosten voor de uitvoering van de visie aan de lage kant vindt, zei: “Belangrijke nadelen worden doorgeschoven naar de toekomst.” Sebastiaan Ruddijs (PvdA) gelooft met aanvullend vervoer juist in verbetering van de huidige situatie omdat dan bijvoorbeeld ook de Broerstraat kan worden bediend. De VVD, voorstander van de Binnenstadsvisie, kwam met een eigen alternatief: de kabelbaan. “Die is voor iedereen toegankelijk”, aldus VVD-fractievoorzitter Sabine Koebrugge. Ook zij heeft er vertrouwen in. “De Grote Markt blijft bereikbaar voor mensen met een beperking, die garantie hebben we.”

Ubbens (CDA) en Jongman (ChristenUnie) dienden een motie in die om nader onderzoek vroeg. Daar wilde wethouder Van Keulen niet aan. “We zijn hier al 2,5 jaar mee bezig. Het gaat om de fundamentele vraag of je gelooft dat dit plan gaat werken. Het college gelooft van wel. Het gaat nu om het ‘wat’. Het ‘hoe’ gaan we de komende periode doen.” De motie haalde geen meerderheid. Oppositiepartijen als CDA en Stadspartij waren teleurgesteld in de weigering van de wethouder nieuw onderzoek te doen. “Vertrouwen is goed”, aldus Sijbolts. “Maar zekerheid is beter.” Ubbens: “Ik ben teleurgesteld dat er geen onderbouwing van de nieuwe busroutes komt.” Uiteindelijk stemde een minderheid van SP, CDA, ChristenUnie en Stadspartij tegen de Binnenstadsvisie (25 stemmen voor, 14 stemmen tegen).