zaterdag 30 april 2016

Europese treinreizen nu te boeken via app van Loco2

Via Loco2 kun je al jaren treinreizen door heel Europa eenvoudig boeken, maar nu kan dit ook via een nieuwe iOS app. In de app is het mogelijk om je reis te boeken en af te rekenen. Het bedrijf uit Londen werd opgericht in 2006 en was op dat moment één van de eerste Europese startups die toegang kreeg tot de systemen om internationale treinreizen te boeken. Inmiddels heeft het platform volgens medeoprichter Jamie Andrews al meer dan 120.000 klanten.

vrijdag 29 april 2016

Kabinet: Betere prestaties hogesnelheidslijn en kortere reistijd voor reizigers

NS moet zo snel als mogelijk het vervoer over de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) verbeteren en zorgen voor een kortere reistijd van de Intercity (IC) Amsterdam - Brussel. Het kabinet zal met strengere prestatieafspraken scherp sturen op de uitvoering. Bij falen van NS kan in overleg worden besloten tot samenwerking met een andere vervoerder op de HSL. Wanneer NS tot drie keer toe niet aan die afspraken voldoet, is het mogelijk de HSL uit de concessie te halen. Daarnaast is besloten dat spoorbeheerder ProRail verder gaat als een publieke organisatie, zodat de aansturing kan worden verbeterd. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in de kabinetsreactie op het Fyra-rapport, die vandaag aan de Tweede Kamer is gezonden.

Het vertrouwen van de reiziger moet na het falen van de hogesnelheidslijn Fyra worden hersteld. De reiziger is gebaat bij een snelle en betrouwbare verbinding waar hij zonder reservering en tegen een betaalbaar tarief gebruik van kan maken. Daarom maakt het kabinet met NS de afspraak dat bij de eerstvolgende mogelijkheid in de dienstregeling (eind 2017) de reistijd van de IC Amsterdam - Brussel met ongeveer een half uur verkort moet zijn. Er zal straks 32 keer per dag over het HSL traject naar Brussel worden gereden, waarvan vier keer per dag gedeeltelijk over het traject vanuit Den Haag. De HSL moet daarnaast ook intensief worden gebruikt voor binnenlands vervoer, met de IC-direct 64x per dag tussen Amsterdam naar Rotterdam, die 32x per dag doorrijdt naar Breda. Vanaf 2017 rijdt de IC Den Haag – Eindhoven 32x per dag deels over de HSL-Zuid.

Het kabinet spreekt met NS een nieuwe prestatie-indicator af die de uitval op de HSL-Zuid meet. Voor het geval NS de afgesproken prestaties niet haalt, onderzoekt het kabinet of de inzet van een andere marktpartij voordelen kan opleveren voor de reiziger. Als uit het onderzoek blijkt dat dit zo is, kan in overleg met NS worden besloten om samenwerking met een andere vervoerder aan te gaan. Daarnaast  bestaat de wettelijke mogelijkheid om bij drie keer niet voldoen aan de minimale prestatieafspraken over de HSL-Zuid, de HSL uit de concessie te halen en aan te besteden.

Het kabinet zal dit jaar scenario’s uitwerken voor hoe het spoor in Nederland na 2024 wordt georganiseerd. Deze scenario’s worden vergeleken met de huidige ordening op het spoor: onderhandse gunning van het vervoer op het hoofdrailnet aan NS en openbare aanbesteding van het vervoer op de gedecentraliseerde lijnen. In de scenario’s wordt gevarieerd met de mate van marktwerking en de omvang van het hoofdrailnet waarbij het vervoer over de HSL-Zuid al dan niet onderdeel van het hoofdrailnet uitmaakt. Op basis daarvan worden conclusies getrokken over de meest effectieve borging van het publieke belang en de gevolgen daarvan voor de partijen die in Nederland het spoorvervoer verzorgen. Hierbij wordt ook de sturing vanuit het Rijk betrokken.

Het Fyra-rapport trekt geen conclusie over ProRail. De toekomstscenario’s hebben echter invloed op de totale ordening van de spoorsector en vragen daarmee ook om duidelijkheid over de positie van de spoorbeheerder. ProRail zal een publieke organisatievorm krijgen, waardoor scherpere aansturing mogelijk is. Op welke wijze dit vorm moet krijgen, wordt nog onderzocht. Daarbij worden ook de financiële consequenties betrokken. Uiteindelijk zal het kabinet nog in 2016 voor een vorm kiezen, waarbij de gevolgen voor de rechtspositie van het personeel van ProRail beperkt blijven.

Voorlopig geen snelle trein naar Brussel

Het gaat nog jaren duren voordat er een snelle trein rijdt tussen Amsterdam en Brussel. Op zijn vroegst rijden er pas over twee jaar gewone intercity's over het hogesnelheidstraject. Dat is een van de conclusies van het kabinet in reactie op de parlementaire enquête over de Fyra, waarover de NOS bericht. Vandaag praat de ministerraad over het mislukte treinproject en hoe het nu verder moet met de hogesnelheidslijn. Staatssecretaris Dijksma zal vanmiddag een persconferentie geven over de spoorplannen tot 2024.

Wijzigingen buslijnen in voorstel nieuwe dienstregeling OV-bureau Groningen Drenthe

OV-bureau Groningen Drenthe heeft een concept ingediend voor een nieuwe dienstregeling van de buslijnen. In Drenthe worden sommige diensten uitgebreid of veranderd. Tussen Groningen Airport Eelde en de stad Groningen gaat vanaf december een zogeheten Airportliner rijden. De volledig elektrische bus is een vervolg op de 'Bowie Bus', die in het leven werd geroepen tijdens de David Bowie-tentoonstelling.

donderdag 28 april 2016

Grote reizigersgroei R-net lijn 400 van Leiden naar Zoetermeer

De introductie van R-net op de buslijn van Leiden naar Zoetermeer is zeer succesvol. Het aantal reizigers is sterk gegroeid en reizigers beoordelen de lijn met een 7,9. Dat blijkt uit onderzoek dat de provincie Zuid-Holland uit liet voeren een jaar nadat het kwaliteitsconcept werd ingevoerd.

In 2015 liet R-net 400 een reizigersgroei zien van 16% ten opzichte van 2014. Dit is ruim boven de groei in de rest van de concessie van de provincie Zuid-Holland. In Zoeterwoude stappen zelfs 51% meer mensen op dan voorheen. Verwacht mag worden dat het succes blijvend is; maar liefst 95% van de reizigers verwacht de komende tijd klant te blijven.

In het onderzoek geven reizigers aan dat ze vooral kiezen voor R-net vanwege de korte wachttijd en snelheid. Volgens de onderzoekers heeft het feit dat de bus niet meer één keer per uur een route door Zoeterwoude rijdt een positief effect gehad. Dit levert voor veel reizigers tijdswinst op en biedt een logischer dienstregeling: de R-net bussen rijden standaard twaalf keer per uur in de spits en zes keer daarbuiten. Andere belangrijke succesfactor is volgens de onderzoekers de combinatie van hoge kwaliteit en tevredenheid, marketing en de zichtbaarheid van het R-net concept in het straatbeeld. De haltes zijn vernieuwd en voorzien van borden met digitale reisinformatie en gebruiksvriendelijke fietsenstallingen. Verbeterpuntenpunten zijn er ook. Zo krijgt de betrouwbaarheid een 6,8.

woensdag 27 april 2016

'Onderzoek samensmelting NS en ProRail'

Het kabinet gaat onderzoeken of de NS en ProRail in de toekomst weer één bedrijf kunnen worden. Ook dreigt de NS de concessie op de internationale lijn naar België te moeten gaan delen met andere vervoerders, melden Haagse bronnen. Het kabinet wil dat het vervoer op het spoor beter wordt. Samensmelting van de NS met ProRail is één van de verregaande opties die daarom straks worden onderzocht. Ook komen scenario's op tafel om op het spoor één nationale vervoerder te laten rijden en om alles via de markt te regelen

dinsdag 26 april 2016

Evaluatie aanpak te drukke treinen steun in de rug voor aanpak NS

NS ziet de uitkomsten van de review die uitgevoerd is door Andersson Elffers Felix (AEF) in opdracht van het ministerie van IenM als belangrijke steun in de rug. Uit de review blijkt dat de eerste maatregelen tegen drukke treinen merkbaar resultaat opleveren voor onze reizigers. Dat is goed voor onze reizigers en een compliment voor alle monteurs, planners en alle andere collega’s die zich hiervoor inzetten.

AEF heeft onderzocht of de maatregelen die NS genomen heeft om volle treinen tegen te gaan werken. Hieruit blijkt dat een ingrijpende verandering van de werkwijze een merkbaar resultaat heeft op de beschikbare plaatsen in de trein.

Verder schrijft het bureau dat de spitsproblematiek afgelopen maanden minder groot is geweest dan gevreesd. Ondanks een reizigersgroei van 3,2% ten opzichte van vorig jaar, bleef de kans op een zitplaats voor de reiziger gelijk.

NS zal naar eigen zeggen onverminderd aandacht geven aan de uitvoering van de in december aangekondigde maatregelen. Naast de introductie van de pitstop voor onverwachts defecte treinen (4.500 sta- en zitplaatsen) en het gedeeltelijk ombouwen van 1e naar 2e klascoupés (1.000 2e klas zitplaatsen), worden dit najaar 11 extra aangepaste dubbeldekkers teruggebracht op het spoor (8.700 sta en zitplekken). De spoedbestelling van de 58 nieuwe sprinters (16.700 sta- en zitplaatsen) loopt volgens planning. Deze zullen vanaf december in de dienstregeling komen.

Terecht concludeert het rapport dat staan in de spits er in Nederland bij hoort, zowel in tram, bus, metro én trein. De spitsbelasting in het verkeer, zo geeft het rapport ook aan, is een maatschappelijk vraagstuk. NS is een belangrijke, maar niet de enige speler die in verband aan een oplossing moet werken.

Het rapport noemt een aantal aanbevelingen voor de toekomst. Hoofdaanbeveling is dat NS met kracht en aandacht de ingeslagen weg doorzet. De drukste maanden van het jaar moeten nog komen. Dat vraagt om de lange adem en de samenwerking van veel partijen. Aanvullende maatregelen leiden niet tot verbetering en mogelijk zelfs tot verstoring, zo schrijft AEF. NS bekijkt hoe de overige aanbevelingen voor de toekomst onze maatregelen verder kunnen versterken.

E-bike met retro Harley-looks

Dat een elektrische fiets niet per se een simpele fiets met een motortje hoeft te zijn, dat bewijst B4 Bikes uit Baambrugge. Zij maken namelijk de e-cruizer. Een e-bike geïnspireerd op een klassieke Harley Davidson uit 1912. Geen massale productie in een fabriek, gewoon lekker met de hand sleutelen op het platteland van Baambrugge.

maandag 25 april 2016

Provincie en partners werken aan visie personenvervoer over water

De provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hebben samen met de Drechtsteden, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam besloten gezamenlijk te gaan werken aan een langetermijnvisie voor personenvervoer over water. Doel van de visie is om de kansen en mogelijkheden van samenwerking beter te benutten en om te onderzoeken hoe het vervoer over water beter en slimmer kan en met een betere service voor de reiziger.

Op dit moment zijn er meerdere contracten voor personenvervoer over water in Zuid-Holland. Deze zijn door verschillende overheden aanbesteed maar worden slechts door een beperkt aantal partijen uitgevoerd, te weten Waterbus, de RET en Connexxion.

Nu een aantal van deze contracten binnen 2 jaar afloopt, constateren de provincie, Drechtsteden, de Metropoolregio, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam dat samenwerking mogelijk tot kostenvoordelen en een betere service voor de reiziger kunnen leiden. Voornoemde partijen hebben daarom besloten intensiever te gaan samenwerken en een gemeenschappelijke visie over personenvervoer over water te gaan opstellen. Deze visie is eind 2016 gereed.

In een dichtbevolkte en waterrijke provincie als Zuid-Holland is het noodzakelijk dat vervoer over water een volwaardig alternatief is voor vervoer over wegen. De wensen en mogelijkheden veranderen voortdurend maar door gebruik te maken van innovaties moeten we er gezamenlijk voor zorgen dat Zuid-Holland de best bereikbare provincie van Nederland wordt.

Tevredenheid van reizigers staat hierbij centraal. De Waterbus heeft ook dit weer een mooi resultaat bereikt. De Waterbus, dat de veerdiensten tussen Dordrecht-Rotterdam en in de Drechtsteden verzorgt, scoort in de landelijke OV-Klantenbarometer 2015 een 8,3. Hiermee is deze dienst landelijk gezien gedeeld 2e en tevens de grootste stijger in de OV-Klantenbarometer 2015.

donderdag 21 april 2016

Minder technische storingen, wel te veel gedoe

Het aantal storingen op het spoor door kapotte wissels en seinen is in 2015 opnieuw gedaald. Reizigers en verladers merken dat nog wel te weinig. ProRail gaat daarom meer sturen op storingen die de meeste impact hebben.

Dat blijkt uit de cijfers over 2015 die zijn doorgerekend. ProRail houdt bij welke soort storingen plaatsvinden, op welke manier treinen daar last van hebben en hoeveel treinen het heeft geraakt. Het aantal treinen dat op tijd reed is ruim boven de norm die het ministerie van IenM daarvoor heeft vastgesteld. In 2015 reed 89,5 procent op tijd. De norm is 87 procent (maximale afwijking van drie minuten op de dienstregeling).

De storingen die zorgden voor hinder voor reizigers en goederenvervoerders worden onderverdeeld in categorieën: techniek, proces, weer en derden. De storingen die direct gevolg zijn van technische problemen aan het spoor vormen 32 procent van het totaal. Storingen door spoorprocessen betroffen 9 procent van de gesignaleerde problemen met reizigershinder. Denk daarbij aan kapotte spoorstaven en de afhandeling van incidenten. Het aandeel van de technische storingen neemt al jaren af. In 2011 waren nog 40 procent van de storingen gevolg van technische spoorproblemen.

Het aandeel van de storingen die direct gevolg zijn van invloeden van buitenaf (derden), zoals stroomstoringen bij de energieleverancier, spoorlopers en aanrijdingen met personen, wegverkeer en wilde dieren, neemt al jaren toe. Het aandeel is in 2015 voor het eerst boven de 50 procent gekomen.

Hoewel in absolute cijfers een klein onderdeel in het geheel, zorgen de suïcides op het spoor wel voor zeer impactvolle problemen. Zowel voor betrokken machinisten en nabestaanden als ook de reiziger vanwege de hinder. In 2015 waren er 223 suïcides en in 2014 waren dat er 192. Helaas zien we op het spoor de trieste impact van maatschappelijke ontwikkelingen terugkomen. De maatregelen die we nemen staan hier beschreven. Onze maatregelen zijn primair gericht op voorkomen van suïcides in samenwerking met alle partijen.

woensdag 20 april 2016

Startup UGo lanceert grootste online taxiplatform van Nederland

De Nederlandse startup UGo, een joint venture tussen UGo International en Transvision, lanceert een landelijk dekkend taxiplatform. Met UGo kunnen mensen tegen een vooraf vastgestelde prijs, direct of tot maanden van tevoren een taxi boeken in heel Nederland.

Bij UGo zijn taxibedrijven uit heel Nederland aangesloten. Het bedrijf functioneert als boekingsplatform voor taxi's. De klant kan direct zien voor welk bedrag hij naar zijn bestemming kan.

Een taxi boeken gaat eenvoudig met de UGo-app, of online via de website van UGo of via partners als OV9292 en Couverts. Met UGo kunnen bestaande taxibedrijven diverse andere verkoopkanalen toevoegen. Dat zijn behalve de UGo-app, ook de websites van UGo’s partners. 

dinsdag 19 april 2016

eCab en taxi.eu vormen eerste Europese online taxiplatform

Het internationale taxiplatform eCab en de Duitse taxi-app taxi.eu gaan een strategisch partnerschap aan en vormen het eerste Europese online taxiplatform. Samen zijn ze actief in 100 steden in 10 landen met 100.000 taxi's. Met het partnerschap willen ze de dienstverlening verbeteren voor de klant en de concurrentie aangaan met Uber

Innovatief fietsproject door provincies Utrecht, Limburg en Noord-Brabant op de kaart gezet

Gedeputeerden van de provincies Noord-Brabant en Limburg  presenteren de vernieuwde en verbeterde intelligente fiets van TNO tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres.

TNO zet haar kennis en kunde in om het hoge aantal verkeersslachtoffers te verminderen en de veiligheid te verbeteren. De intelligente fiets is een voorbeeld van een innovatie die TNO samen ontwikkelde met partners als de Fietsersbond en Roessingh Research & Development om de fietsersveiligheid te verbeteren. De provincies Noord-Brabant, Utrecht en Limburg investeerden mee in dit innovatieve project naast het ministerie van Infrastructuur en Milieu binnen het programma 'Veilig en Bewust op de Fiets'.

De intelligente fiets waarschuwt voor gevaarlijke situaties en zorgt er zo voor dat de fietser veiliger en comfortabeler kan rijden. De fiets kan gevaren detecteren met een radar aan de voorkant en achteropkomend verkeer waar via een camera achterop de fiets. De fietser wordt geattendeerd op gevaren middels trillingen in de handvatten en het zadel. TNO kijkt nu naar de mogelijkheden om het prototype van de intelligente fiets verder te laten concretiseren, produceren en op de markt brengen door producenten en fabrikanten.

maandag 18 april 2016

NS test nieuwe Sprinters

De NS is begonnen met het uitgebreide test- en toelatingsprogramma voor 58 nieuwe Sprinters die in het Zuidoosten van Nederland moeten gaan rijden komend jaar.

Zo veel mogelijk technische mankementjes er uithalen voordat de trein echt in dienst gaat, is één van de voornaamste doelen in de uitgebreide testfase tot december aanstaande. We doen dat met eigen NS-machinisten zodat zij al kennis maken met de eigenschappen van de nieuwe trein. Straks kunnen zij de opgedane kennis aan andere NS-collega’s overdragen.

De eerste treinen moeten vanaf december gaan rijden. In de loop van 2017 moeten alle 58 treinen gaan rijden op deze trajecten. De trein heeft een vast gebied waar hij gaat rijden, in verband met onder meer het onderhoud (in de werkplaats in Maastricht) en het reinigings- en serviceproces dat op specifieke locaties moet plaatsvinden.

Aanleg busverbinding HOV Schiphol-Oost gestart

De aanleg van de hoogwaardige openbaar vervoer verbinding (HOV) tussen Schiphol-Oost en Schiphol-Rijk is donderdag 14 april symbolisch gestart met het markeren van de eerste halte: Oostgat.

De nieuwe busbaan op Schiphol-Oost wordt onderdeel van meerdere HOV-verbindingen en zorgt daarmee voor een betere bereikbaarheid voor reizigers en werknemers op en rond Schiphol. Het tracé wordt bijna drie kilometer lang en telt vier haltes.

Eind 2017 is het laatste deel van het tracé klaar en wordt de busverbinding in gebruik genomen. Elisabeth Post, gedeputeerde Mobiliteit: “De nieuwe busverbinding is een essentiële schakel in het OV-netwerk. Door deze schakel verbetert de bereikbaarheid van Schiphol-Oost. Over circa anderhalf jaar rijdt er hier elke 10 minuten een bus. Dat is belangrijk voor de reizigers en bedrijven en maakt dit een nog aantrekkelijker gebied om te werken.”

Met de nieuwe verbinding wordt Schiphol met het openbaar vervoer snel en betrouwbaar bereikbaar voor de ruim 13.000 werknemers van Schiphol-Oost. De bus gaat rijden over een vrije busbaan van de Hendrik Walaardt Sacréstraat naar de Fokkerweg. Het is daarmee een belangrijke schakel in de Ringlijn van Schiphol.

De Ringlijn langs de oostkant is bovendien een goed alternatief voor reizigers uit Aalsmeer en Uithoorn richting Amsterdam en Haarlem. In plaats van reizen via Schiphol Plaza, kan via de knooppunten Schiphol-Noord en toekomstig Schiphol-Zuid worden gereisd.

vrijdag 15 april 2016

Nederlands OV stapt over op 100 procent uitstootvrije bussen

Vanaf 2025 zijn alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vrij van schadelijke uitlaatgassen. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) tekende vandaag een overeenkomst met alle vervoerspartijen waarin is afgesproken dat er snel meer bussen op elektriciteit en waterstof komen in het openbaar vervoer. De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben het fundament gelegd voor deze overeenkomst, omdat busmaatschappijen uit deze twee provincies binnen een paar jaar al volledig elektrisch rijden. De landelijke afspraken met alle regio’s zijn vastgelegd tijdens de Amsterdamse transport- en milieutop waar staatssecretaris Dijksma de Europese milieuministers ontving.

Staatssecretaris Dijksma: ‘Noord-Brabant en Limburg laten nu al zien dat uitstootvrije bussen een slimme investering zijn voor zowel ons milieu als de economie. We krijgen schonere steden en ook worden minder broeikasgassen uitgestoten die slecht zijn voor het klimaat. Het geeft bovendien een flinke impuls aan de positie die we als Nederland willen innemen in het verduurzamen van ons stads- en streekvervoer. Nederlandse bedrijven die technieken ontwikkelen en bussen produceren profiteren ook van deze aanpak.’

Het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de metropoolregio’s hebben met hun ondertekening vastgelegd dat zij bij het uitschrijven van de zogeheten busvervoerconcessies gaan eisen dat alle bussen uitstootvrij moeten zijn. Een andere eis wordt dat de energie die de bussen voedt uiterlijk 2025 volledig duurzaam wordt opgewekt door zonnepanelen of windmolens uit de regio. Afgelopen jaren hebben meerdere regio’s ook proefgedraaid met waterstofbussen. Bij verbranding wordt waterstof omgezet voor de elektrische aandrijving van de bus, waardoor alleen schone waterdamp wordt uitgestoten.

Gedeputeerde Floor Vermeulen (namens de 12 provincies): 'Ik ben er trots op dat alle provincies deze doelstelling hebben onderschreven. De provincies hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan de totstandkoming van dit akkoord. We moeten nu samen met vervoerders en fabrikanten vol in te zetten om de transitie en de komende maanden te realiseren en de gezamenlijkheid die we hier vandaag uitstralen de komende jaren ook in de praktijk te brengen.'

Pex Langenberg (wethouder Rotterdam namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag) en Pieter Litjens (wethouder Amsterdam namens de Stadsregio Amsterdam): 'In onze regio’s is de luchtkwaliteit op sommige plekken nog ondermaats. Door zonder uitstoot te rijden draagt het busverkeer bij aan de oplossing. We werken hierin stevig samen met de vervoerders en zullen de resultaten van pilots delen. Zo maken wij de overstap naar zero-emissie bussen tot een succes!'

Voordeel van het vergroenen van de busmarkt is ook dat door de marktwerking ruimte komt voor innovatie in nieuwe en goedkopere technieken. De Nederlandse bedrijven VDL en Ebusco zijn al een belangrijke producent voor elektrische bussen en verkopen deze in zowel binnen- als buitenland. Het Chinese bedrijf BYD die ook elektrische vervoersmiddelen maakt, heeft sinds kort ook een vestiging in Nederland. Dit bedrijf leverde onder meer voor Schiphol al 35 elektrische bussen die passagiers van en naar de terminal vervoert.

Spoorwegmuseum krijgt Hondekop in goud

Van 16 t/m 24 april staan tijdens de Nationale Museumweek de pronkstukken van meer dan 300 Nederlandse musea in de schijnwerpers. Met de campagne Ons Echte Goud wordt aandacht gevraagd voor het Nederlandse culturele erfgoed.

Met dit doel is de Hondekop, één van de beeldbepalende treinen van Het Spoorwegmuseum, verkozen tot Gouden Pronkstuk. Een 12 meter lange gouden replica van de Hondekop wordt vrijdag 15 april om 11.00 uur onthuld op het Domplein in Utrecht. Dit is de aftrap van de Nationale Museumweek. Het Spoorwegmuseum verzorgt deze week een speciale ‘treinsafari’ en zet de deuren van de echte Hondekop open. 

De komst van de robuuste Mat ’54 eind jaren vijftig baart veel opzien. De trein met de neus en druipogen van een trouwe hond krijgt al snel de bijnaam ‘Hondekop’. Het nieuwe ontwerp van de cabine moet de machinist beter beschermen bij een aanrijding. Door de aflopende zijraampjes kunnen de machinist en de conducteur op het perron oogcontact maken. Vanwege z’n forse gewicht van 210 ton rijdt de Hondekop lekker rustig, maar trekt hij niet erg snel op. In de jaren zeventig is het belangrijkste trein van het intercitynetwerk.

Vandaag om 11.00 uur wordt de Gouden Hondekop, in het bijzijn van burgemeester Jan van Zanen en museumdirecteur Marten Foppen, geplaatst op het Domplein. Tijdens een mini-collegetour zullen schoolkinderen uit groep 6 en 7 van de Maliebaanschool vragen stellen aan DJ en treinliefhebber Jeroen Nieuwenhuize. Het geheel wordt gepresenteerd door Klaas van Kruistum. De Gouden Hondekop blijft daar het hele weekend staan.

donderdag 14 april 2016

Veolia staakt verzet tegen concessie openbaar vervoer Limburg

Veolia staakt zijn verzet tegen de gunning van het openbaar vervoer in Limburg aan concurrent Arriva. Veolia heeft een eerder ingediend beroep bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven ingetrokken. Volgens Veolia was de aanbesteding niet eerlijk verlopen. Maar Veolia is daarop teruggekomen, liet de provincie Limburg donderdag weten in een verklaring. Aanvankelijk kreeg NS-dochter Abellio de gunning, Maar toen bleek dat er fraude was gepleegd, werd Abellio geschrapt en ging de gunning naar Arriva.

Treinforens wacht al jaren op stations-wc

De uitbreiding van stationstoiletten die het kabinet in maart 2011 toezegde, is begin 2016 nog altijd niet afgerond. Van de 40 toiletlocaties die er bij zouden komen, zijn er 34 gerealiseerd, blijkt uit een recent 'actualisatierapport' van ProRail. De toezegging kwam na jaren van discussie over een gebrek aan toiletten in Sprintertreinen van NS. Toenmalig minister Schultz van Infrastructuur en Milieu hoopte door een uitbreiding van het aantal toiletten op stations te voorkomen dat achteraf wc's ingebouwd zouden moeten worden in Sprinters.

maandag 11 april 2016

Treinreis steeds toegankelijker voor mensen met een beperking

Mensen met een beperking kunnen steeds makkelijker reizen met de trein. Dit blijkt uit een overzicht van maatregelen van NS en ProRail. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) stuurt dit overzicht vandaag aan de Kamer. Zo kunnen mensen met een rolstoel of een visuele beperking bij NS op 102 stations al assistentie vragen bij het in- en uitstappen en begeleiding door het station. In de komende acht jaar komen hier nog eens 45 stations bij.

Staatssecretaris Dijksma: ‘Iedereen moet gebruik kunnen maken van de trein. Daarom werk ik aan het vergroten van de bewegingsvrijheid van reizigers met een beperking in het openbaar vervoer.’
Braillebordjes en voorrangsstoelen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS en ProRail werken samen aan het toegankelijk maken van het spoorvervoer. Eind 2015 zijn op alle stations al zo’n 3200 maatregelen genomen. Zo zijn er bijvoorbeeld geleidelijnen voor reizigers met een visuele beperking op vloeren gemaakt. Ook zijn er braillebordjes op trapleuningen en toegankelijke toiletten geplaatst. Het ministerie is nauw betrokken bij de keuze voor nieuwe maatregelen en voortdurende herziening van de bestaande situaties op de stations.

In alle NS-treinen zijn stickers aangebracht waarmee zogeheten voorrangsstoelen voor mensen die slecht ter been zijn worden aangegeven. Door geplaatste liften en hellingbanen en aanpassingen in de hoogte van perrons is nu al de helft van de circa 400 Nederlandse treinstations volledig toegankelijk voor reizigers met een rolstoel. De verwachting is dat dit in 2020 voor driekwart van de stations geldt.

Bij het verbeteren van de toegankelijkheid van het spoor voeren NS en ProRail intensief overleg met belangenorganisaties. Een belangrijk resultaat hiervan is dat het systeem van assistentieverlening voor reizigers met een beperking verder wordt verbeterd met de ontwikkeling van een app en een nieuw boekingssysteem. Hierdoor kunnen reizigers ook met hun smartphone assistentie aanvragen bij het in- en uitstappen of het vinden van de weg op het station. Onderweg kan met één druk op de knop contact worden opgenomen met de service van NS als de reis anders verloopt dan gepland. Reizigers hoeven de assistentie bovendien nog maar een uur van tevoren aan te vragen. Hiermee loopt Nederland ver voor de Europese norm van 24 uur uit. Het nieuwe boekingssysteem en de app moeten in de eerste helft van 2017 klaar voor gebruik zijn.

ProRail heeft onderzocht hoe reizigers met een beperking voordat ze op reis gaan nog beter geïnformeerd kunnen worden over de situatie op de stations die ze aandoen. Zo wordt het mogelijk om reizigers van realtime informatie te voorzien over de beschikbaarheid van liften op stations, ook tijdens verbouwingen, en wordt gebruik gemaakt van nieuwe technieken om reizigers met een visuele beperking de weg op grote en complexe stations beter te kunnen laten vinden.

zaterdag 9 april 2016

Pas over twee jaar alternatief voor Fyra

NS gaat pas op zijn vroegst in 2018 rijden met een gewone intercity tussen Amsterdam en Brussel. Dat blijkt uit een conceptbrief van het kabinet aan de parlementaire enquêtecommissie over de blundertrein Fyra. Dat meldt RTL Nieuws zaterdag. Het oorspronkelijke plan was dat de Fyra op hoge snelheid heen en weer zou rijden tussen de Nederlandse en Belgische hoofdsteden. Een gewone trein doet minimaal twee en een half uur over de route maar op dit moment duurt de reis zelfs ruim drie uur.

'Kabinet neemt leiding ProRail over'

Het kabinet neemt de leiding van spoorbeheerder ProRail over. Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Sharon Dijksma wil meer zeggenschap krijgen over het bedrijf, dat verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van het spoor in Nederland. Eind 2015 bleek uit cijfers dat ruim 40 procent van de treinuitval veroorzaakt wordt door problemen met rails, wissels en bovenleidingen. Dat is de verantwoordelijkheid van ProRail.

vrijdag 8 april 2016

Connexxion nieuwe Regiotaxi Noord-Kennemerland

Wethouder Anjo van de Ven (OPA) heeft namens de regio Alkmaar het contract ondertekend met Marc Rozendal, directeur Connexxion Taxi Service en René Schaapherder, regiomanager Noord-Holland voor de Regiotaxi Noord-Kennemerland.

Connexxion is vanaf nu de officiële vervoerder van de Regiotaxi Noord-Kennemerland. Het gaat om het contract dat de regio Alkmaar gezamenlijk heeft afgesloten. Regio Alkmaar zijn de gemeenten Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk en Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo (BUCH).

De Regiotaxi Noord-Kennemerland is er voor inwoners die geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer of het reguliere openbaar vervoer. De Regiotaxi rijdt 7 dagen per week tussen 06.00 en 24.00 uur.

donderdag 7 april 2016

GVB introduceert pinapparaten in bus en tram

Vanaf september 2016 installeert GVB gefaseerd pinapparaten in alle bussen en trams. Contant betalen in de voertuigen is straks verleden tijd. Cashloos reizen is veiliger voor bestuurders en conducteurs en sneller voor reizigers, want het voorkomt oponthoud bij de haltes.

De afgelopen maanden kregen buschauffeurs van GVB zes keer te maken met een overval. Ook werd een busbeveiliger overvallen. Samen met politie en de gemeente Amsterdam zijn de afgelopen periode allerlei zichtbare en onzichtbare veiligheidsmaatregelen genomen. Daarnaast schafte GVB eerder dit jaar al per direct de verkoop van dagkaarten in de bus af. De hoeveelheid geld in de bus is hiermee tot een dusdanig gering bedrag gedaald, dat het overvallen van een bus nu financieel zinloos is. 

Het blijft echter onze ambitie om cashloos reizen zo snel als mogelijk in te voeren. Ook de Ondernemingsraad van GVB en de vakbonden steunen deze ambitie. Om daadwerkelijk contante betalingen volledig af te schaffen in het Amsterdamse OV is de goedkeuring nodig van de opdrachtgever van GVB, de Stadsregio Amsterdam. Ook is samenwerking met de streekvervoerders die om en in Amsterdam rijden van groot belang. Om een oplossing te bedenken voor mensen die niet anders kunnen dan contant betalen, bijvoorbeeld mensen in de schuldhulpverlening, zoeken we de samenwerking met de gemeente Amsterdam.

In totaal gaat het om circa 550 pinapparaten. GVB heeft ongeveer 200 bussen en 200 trams. In elke tram met conducteur komen 2 apparaten, dat zijn 300 apparaten. In de bus en in trams zonder conducteur wordt 1 pinapparaat per voertuig geïnstalleerd. Hier gaat het in totaal om 250 pinapparaten. Het pinnen gebeurt op die manier altijd onder het toeziend oog van een conducteur of bestuurder. GVB gaat de pinapparaten gefaseerd installeren vanaf september; de bussen zijn het eerst aan de beurt.  

’Breng tram naar Muiden en Naarden’

Ze schieten op dit moment als paddenstoelen uit de grond: initiatieven om de regio Gooi en Vechtstreek op te nemen in het vervoersnetwerk van Groot Amsterdam. Het verlengen van de IJburgtram richting ’t Gooi, eigenlijk dus een soort van ’Gooische Moordenaar 2.0’, is een idee van Ruurd Kleuver, eigenaar van café Ome Ko in Muiden. 'Ik stond laatst in IJburg bij de eindhalte van de tram. 'Het is toch wel raar dat die tram weer terugrijdt’, dacht ik, naar Muiden via de energiecentrale en Maxis is het maar een klein stukje rijden.'

woensdag 6 april 2016

Actuele reisinformatie sneller op stationsborden

Treinreizigers krijgen voortaan op de digitale reisinformatieschermen op stations sneller te zien of er iets verandert aan hun reis. Ook via de stationsomroep kunnen zij eerder en uitgebreider horen of er iets aan de hand is op het spoor. Deze verbetering wordt mogelijk doordat NS de informatievoorziening over verstoringen verder automatiseert.

Voortaan verschijnt er bij een verstoring meteen automatisch een opvallende gele tekstbalk onderaan de schermen die de vertrekkende treinen tonen. In deze balk komt het traject van de verstoring te staan en, zodra dit duidelijk is, de oorzaak en hoe lang die zal duren. Ook wordt duidelijk hoe het beste kan worden omgereisd en of er bussen worden ingezet. Per station wordt bekeken welke actuele reisinformatie belangrijk is voor de reizigers op die locatie. Tot dusver kon op deze schermen dergelijke uitgebreide informatie niet worden verstrekt.

De verstoringsinformatie wordt regelmatig ververst op basis van de laatste inzichten. Dit is wenselijk omdat gedurende een stremming de omreisadviezen kunnen veranderen. Omdat het rittenoverzicht boven de gele tekstbalk handmatig moet worden aangepast, kan het langer duren voordat veranderingen ook hier zichtbaar worden. De gele balk bevat dus de meest actuele informatie.

Per vandaag worden er ook verbeteringen doorgevoerd aan de stationsomroep. Vaker dan nu het geval is, worden omroepberichten automatisch gegenereerd. Hierdoor kan er op het station sneller een advies op maat worden omgeroepen. NS komt met beide wijzigingen omdat uit onderzoek is gebleken dat reizigers, los van de apps, graag sneller geïnformeerd willen worden als hun geplande reis anders gaat verlopen door een verstoring.

Pitstop voor trein levert NS 4.500 extra plaatsen op

Het nieuwste middel van NS tegen de drukke spits is geïnspireerd op de Formule 1: De pitstop. Treinen rijden gemiddeld zo’n 300.000 kilometer per jaar, dus gaat er wel eens wat kapot. Bij zo’n onverwacht defect gaan treinen in vervolg direct naar een pitstraat. Het resultaat van deze Formule 1-aanpak: treinen zijn drie keer zo snel terug op het spoor, wat extra zit- en staplaatsen voor de reiziger oplevert, oplopend tot 4.500 plaatsen in juni. Geen overbodige luxe met de drukte in de Nederlandse spits.

Sinds 22 februari rijdt NS als proef met een spitsbus tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk om de grootste drukte tegen te gaan. Gemiddeld maken hier wekelijks zo’n 50 reizigers gebruik van. NS is in gesprek met regionale en lokale overheden om ook in andere regio’s met spitsbussen te kunnen rijden.

NS werkt hard aan de terugkeer van 11 extra dubbeldekkers van het type DDM1. Deze operatie ligt op schema, waardoor ze vanaf september voor de reiziger inzetbaar zijn. Eind 2014 is een spoedbestelling geplaatst voor 58 nieuwe Sprinters, de eerste sprinter is in Nederland gearriveerd voor het testprogramma. De eerste treinen komen naar verwachting per december van dit jaar in de dienstregeling.

De eerste pitstraat staat in het Groningse Onnen. Hier worden de dubbeldekker- intercity’s (VIRM) en koplopers (ICM) onderhouden. Een defecte deur, kapotte stroomafnemer of haperende verlichting; de trein wordt naar de pitstraat gereden om de gebreken te verhelpen. Hiervoor zijn nu extra machinisten beschikbaar. In de nieuwe pitstraat werken teams van gespecialiseerde monteurs dag en nacht samen, ieder met zijn of haar eigen expertise. Het team in de pitstraat ziet een grote klok die aftelt van 24 naar 0. Binnen die tijd moeten de herstelwerkzaamheden afgerond zijn. En dat lukt: Gemiddeld duurt het herstel in de pitstraat in Onnen nu nog maar 13 uur. Met de oude werkwijze was dit nog 47 uur. In de onderhoudsplaats in Leidschendam worden vooral de sprinters (SLT, SGM, DDZ)) onderhouden. In januari werd ook hier ook begonnen met de Pitstraat. De gemiddelde hersteltijd is hier inmiddels teruggebracht van 52 naar 20 uur.

Door de pitstraat zijn er vanaf mei gefaseerd meer treinen beschikbaar voor de reiziger. Vanaf juni draait dit op volle toeren en worden de extra treinen structureel in de dienstregeling verwerkt.

Stevig minder reizigers in Haagse trams

De Haags trams zijn de laatste tien jaar flink leeggelopen. De HTM verloor meer dan 30.000 reizigers per dag. 'Het openbaar vervoer moet aantrekkelijker.' Over 2014 mag de Haagse vervoerder niet klagen, als het om klandizie gaat, Sterker, in dat jaar, het laatste waarover gegevens beschikbaar zijn, groeide het aantal tramreizigers met 11.000 per dag, een ruime drie procent.

Alle buslijnen verhuizen op 2 juli naar busstations Jaarbeurszijde en Jaarbeursplein Utrecht

Op 2 juli gaat busstation Centrumzijde voor een periode van circa anderhalf jaar dicht om te worden verbouwd tot bus- en tramstation voor de Uithoflijn. De buslijnen verhuizen dan naar de twee busstations aan de westkant van het station: het nieuwe busstation Jaarbeurszijde en het tijdelijk busstation Jaarbeursplein.

Het nieuwe busstation Jaarbeurszijde is begin juli af en klaar voor gebruik. Het tijdelijke busstation op het Jaarbeursplein kan door uitstel van een bouwplan daar langer dan verwacht in gebruik blijven, waardoor er voldoende ruimte is om alle buslijnen naar de westkant te halen. In eerste instantie zou er een klein aantal lijnen aan de centrumzijde aangehouden worden, maar dat is nu niet meer nodig. Aan de centrumkant ontstaat nu voldoende werkruimte voor de bouw van het nieuwe gecombineerde bus-  en tramstation, de bouw van de Uithoflijn, het Platform, het nieuwe Stationsplein met fietsenstalling en de Moreelsebrug. Daarnaast worden in dezelfde periode diverse kabels en leidingen verlegd. Deze bouwwerkzaamheden kunnen nu efficiënter en in goede samenhang met elkaar worden uitgevoerd.

De “omklap” heeft voor- en nadelen voor de reizigers. Een deel van de reizigers zal verder moeten lopen, bijvoorbeeld in de richting van het Moreelsepark en de Mariaplaats. Voor reizigers van en naar het centrum van de stad kan het uitkomst bieden om gebruik te maken van centrum haltes Vredenburg, Sint Jacobsstraat en Neude.
Een voordeel voor reizigers die gebruik maken van de bus is dat ze nu gedurende 1,5 jaar niet door het drukke bouwterrein hoeven te lopen. Vanwege de complexiteit van het werk moeten de busroutes aan de centrumzijde in deze periode meermaals worden verlegd, met telkens aangepaste looproutes. De nieuwe situatie levert voor de reiziger een meer overzichtelijke situatie op. 

Momenteel werkt U-OV de aanpassingen uit voor de nieuwe zomerdienstregeling, die ingaat op 2 juli. Ruim van te voren worden de reizigers geïnformeerd door de vervoerders.

dinsdag 5 april 2016

Voorverkoop Electrified S begonnen

Het Amsterdamse VanMoof start vandaag met de voorverkoop van de elektrische fiets van de toekomst; nog net niet zelfsturend, maar een slimmere fiets bestaat niet, vinden de makers.

De Electrified S heeft een praktisch onzichtbare, maar krachtige motor en alle techniek -inclusief batterij- is volledig geïntegreerd in het lichtgewicht frame. Het elektrische slot maakt sleutels overbodig en met één druk op de knop, binnen de speciale VanMoof app, vind je een gestolen Electrified S gemakkelijk terug. De fiets is vanaf vandaag exclusief te bestellen via preorder.vanmoof.com en volop te testen in de brandstores in Amsterdam, New York en Taipei.

Het ontwerpteam van VanMoof heeft meer dan drie jaar gewerkt aan de nieuwe Electrified. 'Een fiets waarin alle innovaties van de afgelopen zeven jaar samenkomen,' aldus Taco Carlier, medeoprichter van VanMoof. 'Onze ontwerpfilosofie is zoveel mogelijk onderdelen en techniek integreren in het frame. Dat maakt de fiets mooier maar -nog belangrijker- ook robuuster. Door de technologie van de Electrified S veilig op te bergen in het frame, is het ons gelukt een geavanceerde ebike te maken die je toch gewoon veilig kunt achterlaten op straat.'

●       De Electrified S laad je op met een adapter. Al hoef je dat niet vaak te doen, want met een volle batterij heb je 120 km ondersteuning met een snelheid tot  25 km/h (in de VS zelfs tot 32 km/h!). De batterij (418Wh capaciteit) is volledig in het frame verwerkt.

●       De super stille voorwielmotor is door VanMoof zelf ontwikkeld. Met een knopje op het stuur krijg je een extra power boost, handig als je een heuvel over moet of als eerste weg wilt zijn bij een stoplicht.

●      Het frame is volledig gemaakt van geanodiseerd aluminium, daardoor weegt de fiets slechts 18,4 kilo en is de Electrified S een van de lichtste ebikes ter wereld.

●       De elektronica die in de fiets is verwerkt, is volledig in eigen huis ontwikkeld. Met behulp van de speciale VanMoof applicatie pas je de verlichting en snelheidsinstellingen on the go aan. En mocht je fiets gestolen worden, dan activeer je het GSM en het Bluetooth trackingsysteem met één druk op de knop.

●      Nooit meer zoeken naar je sleutels! Kom je in de buurt van de fiets, dan herkent hij zijn baasje meteen en springt de Electrified S automatisch aan. Één vinger op het digitale touchpad dashboard is genoeg om het slot te openen. In het frame is een scherm geïntegreerd, waarop je de snelheid afleest en de status van de batterij en motor checkt.

Voor een hele kleine groep kopers is de Electrified S beschikbaar voor een speciale prijs van €1.998,-. Daarna is de fiets te bestellen voor €2298,- en vanaf juni dit jaar bij je geleverd. Vanaf augustus is de fiets ook in de brandstores verkrijgbaar voor €2.998,-.

Staking legt busvervoer plat

Het busvervoer in Almere ligt dinsdagochtend stil. De chauffeurs staken omdat ze vinden dat de gemeente Almere te weinig doet om de veiligheid in de bussen te verbeteren. Tot half tien rijden er geen stadsbussen. Ook een groot deel van het streekvervoer ondervindt hinder van de staking. Vervoerder Connexxion verwacht dat pas tegen elf uur de dienstregeling weer normaal is.

Denk mee over het OV in Noord-Holland Noord

De provincie Noord-Holland vraagt alle betrokkenen, zoals belangorganisaties, gemeenten maar ook de reizigers om hun mening te geven over het ontwerp Programma van Eisen (PvE) voor de aanbesteding van het openbaar vervoer Noord-Holland Noord.

Deze concessie geeft een vervoerder het alleenrecht om het openbaar vervoer te verrichten binnen de regio Noord-Holland Noord van 22 juli 2018 tot medio 2028. Het ontwerp Programma van Eisen bevat de eisen waaraan de vervoerder moet voldoen.

De provincie vraagt de reizigersorganisatie Rocov Noord-Holland, de gemeenten in het gebied Noord-Holland Noord (boven de lijn Castricum – Purmerend), de Stadsregio Amsterdam en de provincies Friesland en Flevoland om een reactie op het ontwerp PvE. Daarnaast worden belanghebbenden – zoals reizigers, inwoners, en bedrijven – uitgenodigd om hun mening te geven.

De provincie streeft er naar om het huidige openbaar vervoer aanbod zoveel mogelijk in stand te houden. Wel geeft de provincie ruimte om beter in te spelen op de vraag naar openbaar vervoer. Ook geeft de provincie in het PvE de ruimte om aansluiting te zoeken bij lokale initiatieven zoals WMO-vervoer of een verdere ontwikkeling van de Texelhopper in de provincie Noord-Holland.

De provincie wil een verdere verduurzaming van het openbaar vervoer realiseren. In de aanbesteding wordt de vervoerder opgedragen om de overgang naar geen uitstoot van CO2 (zero emissie) vorm te geven. In verband met de levensduur van de bussen dient in 2025 minimaal 50 procent van de bussen zero emissie te hebben.  In de jaren daarna is een doorgroei naar 100 procent vereist. Zero emissie beperkt zich niet tot elektrisch vervoer. Er zijn ook andere technieken en ontwikkelingen die daar aan bij kunnen dragen, zoals bijvoorbeeld waterstof. Door eisen te stellen op het gebied van uitstoot van het materieel en beperkingen van het geluidsniveau draagt de provincie bij aan de leefbaarheid van de omgeving.

Het PvE ligt van 31 maart tot en met 15 mei 2016 ter inzage. Voor iedereen is er de mogelijkheid om schriftelijk te reageren. De provincie geeft in de Nota van Zienswijzen haar reactie op de ingekomen schriftelijke adviezen, zienswijzen en reacties. Het definitieve Programma van Eisen wordt in de zomer van 2016 vastgesteld, waarna de aanbestedingsprocedure gaat lopen. Na de formele procedures vindt begin 2017 de gunning van de concessie Noord-Holland Noord plaats.

maandag 4 april 2016

OV-fiets beschikbaar op alle stations in Brabant

Op alle treinstations en 5 grote busstations in Brabant komt in 2016 een OV-fiets beschikbaar. NS is inmiddels gestart met het (ver)bouwen van de fietskluizen op 21 stations. De provincie vindt de OV-fiets in combinatie met OV een goed alternatief voor de auto en subsidieert het initiatief.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Wanneer mensen overwegen om met het openbaar vervoer te reizen maar hun bestemming ligt niet op loopafstand van het station, is dat vaak een reden om toch in de auto te stappen. Met een OV-fiets is het heel eenvoudig om dat laatste deel van je reis per fiets af te leggen. Daarmee wordt het OV voor mensen een prima alternatief voor de auto en dat is voor ons reden om bij te dragen aan deze belangrijke schakel in de mobiliteit.” Met de aanleg van de kluizen op 21 stations is een bedrag van ruim € 800.000 gemoeid. NS zorgt voor het beheer en onderhoud van de OV-fietsen en de kluizen.

De (vernieuwde) OV-fietskluizen komen in ’s-Hertogenbosch Oost, Boxmeer, Breda-Prinsenbeek, Etten-Leur, Geldrop, Gilze-Rijen, Lage Zwaluwe, Oisterwijk, Oosterhout, Oss West, Oudenbosch, Ravenstein, Tilburg Reeshof, Tilburg Universiteit, Uden, Veghel, Vierlingsbeek, Vught, Waalwijk, Werkendam De Tol, Zevenbergen.

De OV-fietsen staan in aparte fietskluizen die gebruikers eenvoudig openen met de OV-chipkaart als er een OV-fietsabonnement op de kaart is geladen. Op sommige stations worden nieuwe fietskluizen gebouwd, op andere stations worden bestaande fietskluizen omgebouwd voor OV-fiets. De kluizen op station Breda-Prinsenbeek zijn inmiddels klaar voor gebruik, de andere locaties volgen de komende maanden. Een abonnement kost € 10 per jaar, een fiets huren kost € 3,35 per keer (max 24 uur). 

vrijdag 1 april 2016

Snellere spoorboog Hoogeveen betekent definitief einde intercitystop

De gemeente Hoogeveen wil ProRail toestaan een snellere spoorlijn bij Hoogeveen aan te leggen. Intercity's kunnen dan met 140 kilometer per uur langs het station rijden. Nu is dat nog met maximaal 80 kilometer per uur. Bij Hoogeveen zitten twee bochten in het spoor direct ten noorden en ten zuiden van het station. De aanleg van een snellere spoorboog gaat 22 miljoen euro kosten. De investering betekent dat het zeer onwaarschijnlijk wordt dat Hoogeveen ooit nog een intercitystop krijgt

Taxi2Train: met de taxi van en naar álle treinstations

Taxi2Train. Dat is de naam van de nieuwe taxidienst die reizigers van en naar álle treinstations in Nederland haalt en brengt. Taxi2Train heeft niet alleen een landelijke dekking, maar is ook een voordelig en simpel te regelen alternatief voor de oude treintaxi.

De service is op alle 420 NS-stations beschikbaar. De treintaxi kwam op slechts 112 stations. De introductie van Taxi2Train zorgt daarnaast voor de ontsluiting van OV-luwe gebieden, die steeds meer in ons land voorkomen. Taxi2Train haalt reizigers op en brengt ze naar het dichtstbijzijnde NS-station, zodat de juiste treinverbinding kan worden gehaald. De reiziger is niet meer afhankelijk van busverbindingen.

Nieuwe wachtruimtes en bankjes voor stations in hele provincie

Foto ProRail door Jeroen Poortvliet
De wachtruimtes en bankjes op alle treinstations in de provincie Groningen worden verbeterd en voor het grootste gedeelte vervangen. Alle stations krijgen hetzelfde soort meubilair als op het station Groningen Europapark. Daarmee is de provincie Groningen de eerste provincie met nieuwe bankjes op alle stations. De provincie Groningen stelt ruim drie miljoen euro beschikbaar voor de make-over van de stations en ProRail betaalt een deel van de kosten.

De nieuwe wachtruimtes zijn comfortabeler en beschermen beter tegen regen en wind. Dit moet ervoor zorgen dat meer mensen in de provincie gebruik gaan maken van de trein en de huidige reizigers de stations beter gaan waarderen. Naast de verbetering en vervanging van de wachtruimtes zijn er meer fietsenstallingen bij stations gekomen en is het aantal P+R-voorzieningen uitgebreid. Ook hebben de stations schermen gekregen waarop reizigers actuele reisinformatie (dynamische reisinformatie) kunnen vinden.

Dit jaar begint ProRail met de vervanging van het oude meubilair. Eind volgend jaar moet het grootste deel van de oude wachtruimtes en bankjes in Groningen verbeterd en vervangen zijn. Op een aantal stations met smalle perrons blijft vooralsnog het oude meubilair staan tot er een oplossing is gevonden voor de inpassing van het nieuwe meubilair op deze perronbreedtes.

De verbetering en vervanging van de wachtruimtes en bankjes op de stations maakt deel uit van het project Facelift Noordelijke Stations. Hierbij werkt de provincie samen met ProRail, NS Stations, Arriva, gemeenten en de Regio Groningen-Assen. Met dit project willen de samenwerkende partijen de voorzieningen voor reizigers op de regionale stations verbeteren.

De verbeteringen op en rond de stations zijn er onder meer gekomen naar aanleiding van onderzoek onder reizigers. Het project Facelift Noordelijke Stations wordt betaald uit het Regiospecifiek Pakket (RSP), de compensatiegelden voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn.