dinsdag 31 mei 2016

Bouw Technisch Centrum NedTrain in Nijmegen gaat voorlopig niet door

NedTrain (dochtermaatschappij van NS) heeft besloten om vooralsnog te stoppen met het plan om een Technisch Centrum te bouwen in Nijmegen. De afgelopen twee jaar heeft NedTrain gewerkt aan het voorbereidingsproces voor de bestemmingplanwijziging bij de gemeente. Door actuele ontwikkelingen is NedTrain genoodzaakt zich te richten op andere investeringen dan de bouw van het Technisch Centrum.
Door de toenemende reizigersgroei, o.a. door het behoud van de ov-studentenkaart, zijn er op een aantal trajecten volle treinen tijdens de spits. Om reizigers voldoende zit- en staplaatsen te kunnen bieden bestelt NS nieuwe treinen en moderniseert NS bestaande treinseries. De komst van de nieuwe treinen vraagt om een andere verdeling van de onderhoudswerkzaamheden binnen NedTrain.

Een Technisch Centrum is een werkplaats met één putspoor, waar herstellingen aan treinen worden uitgevoerd. NedTrain verzorgt de grotere onderhoudswerkzaamheden aan treinen in vier verspreid over het land gesitueerde onderhoudsbedrijven. NedTrain heeft besloten dat de prioriteit nu ligt bij het investeren in de huidige vier onderhouds-bedrijven om die gereed te maken voor de komst van de nieuwe treinen. De nieuwe treinen zijn door een vlakke vloer en instap op perronhoogte veel toegankelijker, maar er is minder plaats voor technische voorzieningen onder de trein. Deze voorzieningen verschuiven naar het dak van de trein. Om deze voorzieningen te kunnen onderhouden worden de NedTrain-onderhoudsbedrijven ingrijpend verbouwd. De investeringen in de vier onderhoudsbedrijven van NedTrain krijgen voorrang boven de investering in Technisch Centrum Nijmegen. De opschorting van de bouw van het Technisch Centrum heeft geen gevolgen voor de bestaande activiteiten en werkgelegenheid van NedTrain in Nijmegen.

De komende 3-5 jaar wil NedTrain de tijd nemen om de investeringen in de onderhoudsbedrijven te realiseren. Daarna wordt bekeken of er wellicht een doorstart mogelijk is van de huidige plannen. In de tussentijd bekijkt NedTrain ook de mogelijkheid van andere technische voorzieningen om op het emplacement Nijmegen kleine onderhoudswerkzaamheden aan de bovenkant van de trein te kunnen verrichten.

maandag 30 mei 2016

Beperkt treinverkeer rond Utrecht Centraal

Van en naar Utrecht Centraal is maandagochtend beperkt treinverkeer mogelijk. De werkzaamheden van afgelopen weekend plaatsvonden, zijn uitgelopen. ProRail roept reizigers op het station in de ochtendspits te mijden. NS zet bussen in, maar de spits zal rond het station van Utrecht moeizaam verlopen, aldus het spoorbedrijf. Tussen Utrecht Centraal en Breukelen rijden geen treinen. Ook tussen Utrecht en Geldermalsen rijden voorlopig nog geen treinen.

NS start onderzoek naar Belgische rijtuigen

Zondag vond een IL&T-inspectie plaats bij een Belgisch i6 rijtuig die NS aanleiding geeft tot nader onderzoek en testen van de deuren. In overleg met IL&T heeft NS zelf besloten om vanaf maandag 30 mei, samen met IL&T en NMBS, ook onderzoek uit te voeren onder de andere gehuurde treinstellen uit België. Ook is besloten om de inzet van deze Belgische rijtuigen (type i6 en i10), een derde van de IC Brussel-vloot, tot nader order op te schorten.

De afgelopen dagen zijn er berichten verschenen over de IC Brussel. De treindienst tussen Amsterdam en Brussel wordt deels gereden met Belgische rijtuigen van het type i6 en i10. Er hebben zich de afgelopen weken enkele storingen voorgedaan met deuren van de rijtuigen. Bij deze storingen ging één deur van de trein niet goed dicht, vergrendelde niet of bleef open.

Maatregelen tegen te drukke treinen


De aangekondigde ombouw van de eerste klasse naar tweede klasse in 64 sprinters is voltooid. De monteurs hebben deze operatie binnen twee maanden voltooid. Een dezer dagen ging de laatste omgebouwde sprinter het spoor op, waardoor er nu 1000 extra zitplaatsen in de tweede klas zijn gecreëerd.

NS heeft bij de provincies ontheffing aangevraagd om - zoals eerder aangekondigd - na de zomer met tijdelijke spitsbussen te kunnen gaan rijden van Amersfoort en Den Bosch naar de Utrechtse Uithof. Dat geldt ook spitsbussen vanaf de Brabantse steden Veghel, Waalwijk en Drunen naar Utrecht Centraal. De spitsbus Castricum - Krommenie - Amsterdam- gaat met zomerstop. Na de zomer wil NS deze proef weer opstarten met Amsterdam-Zuid als bestemming, in plaats van Amsterdam Sloterdijk.

De spitsbus Castricum – Amsterdam Sloterdijk was een proef om te zien of we de overlast van de drukke spits op die spoorlijn kunnen beperken. De reistijd is langer dan met de trein en slechts een enkeling maakt er dan ook gebruik van. Aanstaande vrijdag 27 mei rijdt deze spitsbus voorlopig voor het laatst. Deze komt na de zomer terug als NS toestemming krijgt om naar Amsterdam Zuid in plaats van Amsterdam Sloterdijk te rijden, zoals oorspronkelijk in de plannen was opgenomen. Daarmee kunnen reizigers vanuit Noord-Holland rechtstreeks naar Amsterdam-Zuid reizen.

zondag 29 mei 2016

Rover waarschuwt voor te snel afschaffen contant geld in de bus

Rover wil dat de veiligheid in bus en tram wordt verbeterd, zonder dat hierbij reizigers de bus gaan mijden omdat zij minder mogelijkheden hebben om een kaartje te kopen. In een brief aan de Tweede Kamer vraagt Rover met collega-consumentenorganisaties in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad om ook andere maatregelen dan het afschaffen van contant geld in de bus te onderzoeken.

Woensdag houdt de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over veiligheid in het OV waarbij vervoerders, personeelsvertegenwoordigers en deskundigen hun mening mogen geven. Vervoerders zijn de toenemende overvallen beu en willen het contant geld in de bus afschaffen. Ook Rover vindt geweld in het OV een zeer ernstig probleem en steunt het streven naar minder geld in de bus, maar afschaffen gaat Rover een stap te ver.

Pinbetalingen nemen de laatste jaren flink toe, maar het aantal contante betalingen is nog altijd bijna even groot. Rover ziet pinnen in de bus dan ook als welkome toevoeging, maar (nog) niet als volwaardig alternatief voor contant geld. Toeristen, incidentele reizigers en mensen die om welke reden dan ook direct zicht willen hebben op hun dagbudget, moeten met cash in de bus terecht kunnen. “Als het OV voor de muziek uit gaat lopen, zullen sommige reizigers zich ervan afwenden. Het ontbreken van geschikte betaalmogelijkheden kan ook leiden tot meer discussies met OV-personeel. Beide effecten zijn ongewenst”, concludeert Rover.

vrijdag 27 mei 2016

NS breidt tijden van assistentieverlening op stations uit

Reizigers met een beperking kunnen vanaf 1 juni op de stations Delft, Tilburg, Breda, Heerlen en Schiedam Centrum van de eerste tot en met de laatste reguliere trein rekenen op assistentieverlening van NS. Klanten met een beperking hebben om deze uitbreiding gevraagd. Tot dusver bood NS op deze stations doordeweeks assistentieverlening aan van 07.00 tot 23.00 uur en in het weekend van 08.00 tot 22.00 uur. In 2017 verruimt NS op meer stations de tijden waarop assistentie wordt verleend.

De verruiming van de tijden waarop assistentie wordt verleend, maakt deel uit van een omvangrijker pakket aan maatregelen dat NS doorvoert om het reizen met de trein voor mensen met een beperking makkelijker te maken. Zo kunnen reizigers de komende jaren op 45 extra stations rekenen op assistentie bij het in- en uitstappen of voor begeleiding door het station.

Op 1 juni krijgen de stations Kampen Zuid, Nijmegen Dukenburg, Groningen Europapark, Hoofddorp en Capelle Schollevaar assistentie. In december wordt er assistentieverlening geïntroduceerd op Etten-Leur, Arnhem Zuid, Veenendaal Centrum, Rijswijk en Barendrecht.
 
Ook komt er een app en een nieuw boekingssysteem waardoor het reizen makkelijker wordt. Met behulp van de app kunnen reizigers ook assistentie boeken met hun smartphone en is rechtstreeks chatten met de assistentieverlener mogelijk. Ook kan de reiziger onderweg met één druk op de knop contact opnemen met NS als de reis anders verloopt dan gepland. In de eerste helft van 2017 zijn het nieuwe boekingssysteem en de app klaar.

NS bereidt nog meer maatregelen voor. Zo werkt NS aan het verstrekken van informatie over de uitstapzijde van de trein. Dit is vooral voor mensen met een visuele beperking, die het perron niet kunnen zien, belangrijk. Verder onderzoekt NS of het haalbaar is om klanten die reizen met assistentie en aankomen op een NS-station te begeleiden naar de volgende stap in hun OV-reis.

donderdag 26 mei 2016

Zeer beperkt treinverkeer en veel bussen van en naar Utrecht

Van donderdagavond 26 mei vanaf 20.00 uur tot en met zondagavond 29 mei werkt ProRail intensief aan de spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal. Om reizigers zo min mogelijk tot last te zijn worden de werkzaamheden altijd zoveel mogelijk gepland in weekenden en vakantieperioden. Dit keer is ook sprake van werkzaamheden op een normale werkdag, te weten vrijdag 27 mei. Utrecht Centraal blijft deze dagen bereikbaar, maar op vrijwel alle trajecten van, naar en via Utrecht moeten reizigers rekening houden met hinder en extra reistijd. Op meerdere trajecten rijden NS-bussen. Op andere trajecten kunnen reizigers per trein omreizen. Reizigers krijgen uitdrukkelijk het advies om van tevoren hun reismogelijkheden te checken via de Reisplanner.

De werkzaamheden van de komende dagen zijn de meest omvangrijke van 2016 rond Utrecht. Voorafgaand aan 26 mei wordt in enkele nachten voorbereidend werk uitgevoerd. Dit heeft geen gevolgen voor treinreizigers. Op donderdag 26 mei kunnen de extra Sprinters in de ochtend- en avondspits tussen Breukelen en Veenendaal Centrum v.v. niet rijden.

Van maandag 30 mei tot en met zondag 21 augustus kunnen er door de vernieuwingswerkzaamheden geen treinen stoppen op station Utrecht Zuilen. Reizigers kunnen gebruik maken van U-OV bussen.

Van donderdagavond 26 mei tot en met zondagavond 29 mei werkt ProRail aan perrons, aan het spoor, de bovenleiding en het beveiligingssysteem. Het gaat om omvangrijke werkzaamheden op elf locaties aan beide kanten van Utrecht Centraal. Na de werkzaamheden wordt een vernieuwd perron in gebruik genomen op Utrecht Centraal, is het vernieuwde station Utrecht Lunetten klaar en rijden treinen door de tweede dive under bij Lunetten. Ook wordt het vierde en laatste spoor bij Houten in gebruik genomen.

Gezien de omvang van de werkzaamheden geldt een strakke planning. Mocht er onverhoopt iets tegenzitten dan hebben ProRail en NS zich erop voorbereid om de hinder voor reizigers daarvan zoveel als mogelijk te beperken. Reizigers wordt geadviseerd altijd kort voor vertrek de Reisplanner te checken. Informatie over de dienstregeling is ook te vinden op ns.nl/treinverkeerutrecht.

ProRail maakt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu meer ruimte op het spoor rond Utrecht, zodat vervoerders in de toekomst meer treinen kunnen laten rijden. Het emplacement wordt volledig vernieuwd. Er komen twee sporen en een nieuw perron bij. Door de sporen anders in te richten kunnen treinen sneller en soepeler het station in- en uitrijden. Eind van dit jaar is de spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal grotendeels afgerond.

VanMoof kondigt fiets met trackingtechniek aan

Fietsenmaker VanMoof uit Amsterdam introduceert een fiets met gsm en Bluetooth en een geïntegreerd elektronisch slot. De fiets met de naam SmartBike is te benaderen met Android- of iOS-apparaten waarmee verschillende onderdelen uitgelezen kunnen worden. Een belangrijk onderdeel van de SmartBike is dat het 'bedrijf de verantwoordelijkheid neemt' voor een gestolen fiets. Als een fiets wordt gestolen, kan een gebruiker die als gestolen opgeven via een app. Daarna zegt VanMoof via hun 'Peace of Mind'-programma de fiets binnen twee weken terug te vinden. Lukt dat niet, krijgt je eenmalig een nieuwe.

maandag 23 mei 2016

D66 Den Bosch wil pendelbus voor wijk Maaspoort

D66 in Den Bosch wil dat de gemeente een elektrische pendelbus inzet tussen het centraal station en de wijk Maaspoort. Nu er voorlopig geen NS-station Maaspoort komt, denkt D66 dat een pendelbus een alternatief kan zijn om de wijk beter te ontsluiten en de A2 te ontlasten

zaterdag 21 mei 2016

De poortjes op station Zwolle gaan dicht! Wat nu?

Vanaf maandag 20 juni kun je alleen nog maar het station in Zwolle betreden als je beschikt over een opgeladen OV-chipkaart of een zogenaamde passantenpas. Sterker nog, al vanaf aanstaande maandag worden er geleidelijk aan OV-poortjes geactiveerd en gaat het Zwolse station steeds verder ‘op slot’. Maar wat nou als je even snel een boodschapje wilt doen op het station? Of iemand naar de trein wilt brengen? NS-medewerker Anita Boonstra beantwoordt de belangrijkste poortjesvragen.

donderdag 19 mei 2016

Dijksma wil Europees garantiefonds voor elektrische bussen

Om vervoersbedrijven in heel Europa aan te sporen meer milieuvriendelijke elektrische bussen te kopen moet er een Europees garantiefonds komen. Hierover gaat staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) in gesprek met de Europese Commissie. Haar plan kreeg bijval tijdens een bijeenkomst in Eindhoven van Transdev, het moederbedrijf van onder meer Connexxion en Hermes. Dijksma sprak bij de bijeenkomt over de toekomst van uitstootvrij openbaar vervoer en wat de overheid moet doen om barrières weg te nemen.

Staatssecretaris Dijksma: “Nu is vooral de onzekerheid over de levensduur van de accu’s een belangrijke reden waarom elektrische bussen op prijs niet kunnen concurreren met bussen die op vervuilende brandstoffen rijden zoals diesel. Als de levensduur van een accu tegenvalt dan zou het vervoersbedrijf beroep moeten kunnen doen op dit Europese garantiefonds. Het is een soort verzekering die de prijs van elektrische bussen moet drukken en een impuls kan geven aan innovaties voor een schoner openbaar vervoer. Door dit soort onzekerheden weg te nemen, wil ik de weg vrijmaken voor nog meer schone uitstootvrije bussen.”

Met de steun van Transdev, die meer dan 40 duizend bussen op de weg heeft, kunnen de contouren van het garantiefonds verder worden ingevuld. Naast een fonds zijn ook andere initiatieven nodig om het openbaar vervoer te vergroenen. Nederland wil hierbij het goede voorbeeld  geven met de landelijke afspraak dat vanaf 2025 alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vrij zijn van uitstoot. Daarvoor zette staatssecretaris Dijksma vorige maand een handtekening onder de afspraak die zij maakt met alle Nederlandse vervoerspartijen.

woensdag 18 mei 2016

Noord/Zuidlijn zet Amsterdams ov-net helemaal op zijn kop

Het Amsterdamse openbaar vervoer gaat op de schop. Met de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn gaat bijna de helft van de lijnen anders rijden. Reizigers zullen er ook aan moeten wennen dat zij vaker moeten overstappen om op de plaats van bestemming te komen. Het aantal trams op de Vijzelgracht wordt gehalveerd en de Leidsestraat krijgt een derde minder trams.

GiGi, de eerste opvouwbare elektrische scooter ter wereld

Nederland beleeft vandaag een primeur in mobiliteit: de eerste opvouwbare elektrische scooter ter wereld verschijnt in het straatbeeld. Deze brommer, genaamd GiGi, is het product van een Nederlandse start-up en komt uit de koker van dezelfde ontwerpers als de Heineken Beertender 2.

De GiGi is een nieuwe, duurzame mobiliteitsoplossing voor onder meer forenzen, recreanten, binnenstadbewoners én zakelijke rijders. Door haar vernuftige vouwconstructie is de ingeklapte scooter even groot als een koffer (84 x 73 x 33 cm). De berijder kan zijn GiGi daardoor makkelijk meenemen in de trein en de metro, op de boot of in de auto.

Het belangrijkste verkoopkanaal wordt Mango Mobility, onderdeel van het beursgenoteerde Stern. Oprichter en directeur Jan Willem Wiersma vindt GiGi een goede 'last mile solution'. "Forenzen en zakelijke reizigers kunnen heel makkelijk tot aan een stadsgrens komen, maar het is vaak een stuk lastiger en tijdrovender om de binnenstad in te gaan. De GiGi is daarvoor de perfecte oplossing." De standaardversie van de GiGi kost 3995 euro, inclusief BTW.

Bastiaan Geurts, directeur concernrelaties & communicatie, relaties en marketing van Stern zegt dat GiGi perfect aansluit bij het totale assortiment mobiliteitsoplossingen. "We merken dat bedrijven steeds meer op zoek zijn naar alternatieven voor de auto, bijvoorbeeld om kosten te besparen, omdat er te weinig parkeerplekken zijn of omdat ze duurzamer willen werken. De GiGi, al of niet in combinatie met het OV of de auto, sluit daar perfect op aan. Het is niet alleen een high end vervoersmiddel, het heeft bovendien een onderscheidend design."

De GiGi is ontwikkeld door C10 Design & Development. "Wij wilden iets ontwikkelen dat reizen in Nederland beter en schoner zou maken, iets dat kan dienen als een verlengstuk van een ander vervoersmiddel, zoals de trein of een auto", zegt mede-ontwerper Simon Wilkinson. Om de GiGi zo compact mogelijk te maken, ontwikkelden zij de gepatenteerde 'kissing wheels', het vouwsysteem waarmee de wielen van de scooter naast elkaar staan als zij is ingeklapt. Wilkinson: "Het is dus echt een Nederlandse innovatie."

Er zijn slechts drie stappen en vijf seconden nodig om GiGi in te klappen. De ingeklapte scooter neemt weinig ruimte in en is daardoor makkelijk te stallen in de hal van een woning, op kantoor of in een restaurant. Opladen kan in elk 220V-stopcontact en kost slechts drie uur. De GiGi rijdt net zo comfortabel als een reguliere scooter en haalt met gemak de 25 kilometer per uur. De elektrische scooter stoot geen schadelijke stoffen uit en speelt daarmee in op het actuele beleid om de uitstoot van fijnstof in de binnensteden sterk terug te dringen, onder meer door het verbieden van scooters die op benzine rijden.
 

Rover-Haarlem: Maak van lijn 2 geen boemeltje!

Rover-Haarlem vreest dat de gemeenteraad opnieuw zal kiezen voor 30 km/u op de route van buslijn 2 tussen Haarlem Noord en het centrum. Beter is de knelpunten aan te pakken door een aantal straten veiliger in te richten, schrijft de Roverafdeling aan de gemeenteraad.

Buslijn 2 is een veelgebruikte stadsbus die de hele dag elke 10 minuten de inwoners van het hele westelijke deel van Haarlem Noord snel en comfortabel naar het station en verder brengt. Onderdeel van de route zijn de Meteoren- en Steenbokstraat, waar de raad denkt over verlaging van de snelheid naar 30 km/u. Eerder gebeurde dit al met de Velserstraat, ondanks negatief advies van het gemeentebestuur. Rover-Haarlem ziet er niets in om van de bus een boemeltje te maken.

“Het reisproduct wordt onaantrekkelijker en vertraging betekent meer kosten. Een minuut vertraging kost per jaar 100.000 euro voor Connexxion”, stelt Léon Tebbens van Rover-Haarlem. “Dat betekent bezuinigen op de dienstregeling. De lijn zal hierdoor in een negatieve spiraal gaan komen en uiteindelijk heb je dan veel meer auto’s door de wijk: elke halfvolle bus staat al gauw voor gemiddeld 25 auto’s in de spits.” Rover-Haarlem wijst de raadsleden erop dat Haarlem vanuit de provincie juist subsidie krijgt om de doorstroming van deze buslijn te verbeteren, zoals vastgesteld in de OV Visie.

dinsdag 17 mei 2016

Elektrische bussen op transferiumlijnen 's-Hertogenbosch

Op transferiumhalte Pettelaarpark in 's-Hertogenbosch is het startschot gegeven voor het gefaseerd inzetten van minimaal 10 elektrische bussen in de dienstregeling. Momenteel rijden er vier elektrische bussen, waarvan één IPT bus (geladen door middel van inductie) en drie pantograafbussen (geladen door middel van een pantograaf). Al jaren werken de provincie Noord-Brabant, gemeente 's-Hertogenbosch en Arriva samen met het testen van elektrisch vervoer en is er veel ervaring opgedaan. Zo rijden er naast deze bussen in de binnenstad kleine elektrische bussen. De ervaringen worden gebruikt om uiteindelijk in 2018 minimaal 10 elektrische bussen in de dienstregeling van 's-Hertogenbosch te laten rijden.

Op deze buslijn rijden drie pantograafbussen. De accu wordt bij de transferiumhalte De Vliert opgeladen met een pantograaf, net als bij de tram of trein. Dit gebeurt tijdens het in- en uitstappen van de reizigers. Zo kan de bus de hele dag blijven rijden. 's Nachts laadt de batterij op in de vestiging van Arriva, zodat de bus elke ochtend volledig opgeladen vertrekt.

Op lijn 80 rijdt de IPT bus. De bus wordt draadloos geladen met behulp van inductie. Dit is hetzelfde principe dat wordt toegepast bij het laden van een elektrische tandenborstel. Bij transferiumhalte Pettelaarpark zitten laadplaten in de weg, waar de bus boven moet staan om op te laden. ’s Nachts laadt de batterij op in de vestiging van Arriva, zodat de bus elke ochtend volledig opgeladen vertrekt.

vrijdag 13 mei 2016

HTM handhaaft veiligheidsbeleid elektrische rolstoel in stadsbus

Het College voor de Rechten van de Mens (CRM) meent dat het Haagse vervoersbedrijf HTM gebruikers van een elektrische rolstoel discrimineert door ze niet toe te laten tot de stadsbus. Twee gebruikers van een elektrische rolstoel legden deze zaak onlangs voor aan het CRM. HTM handhaaft echter het beleid om elektrische rolstoelen niet toe te laten tot haar stadsbussen uit het oogpunt van veiligheid. Recent onderzoek wijst namelijk uit dat een zware elektrische rolstoel gaat schuiven in de stadsbus bij bochten naar rechts, zelfs bij geringe snelheid. Daarnaast zorgt de veiligheidsgordel in zo’n situatie voor beknelling van het bovenlichaam van de elektrische rolstoelgebruiker. HTM vindt het toelaten van de elektrische rolstoel tot de stadsbus daarom onverantwoord gezien de onveiligheid en het risico op letsel voor zowel de elektrische rolstoelgebruiker als overige reizigers.

HTM heeft de onderzoeksresultaten aangeboden aan het CRM, die de vervoerder helaas liet weten de uitkomsten niet mee te willen wegen in haar oordeel. HTM betreurt de eenzijdige blik van het CRM waarmee zij volledig voorbijgaat aan de veiligheidsargumenten. Het vervoersbedrijf kan zich dan ook niet vinden in het oordeel van het CRM en meent dat de veiligheid van alle inzittenden in de stadsbus zwaarder weegt dan het toelaten van elektrische rolstoelen. Ook de opdrachtgever van HTM, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), onderschrijft dit standpunt.

Deze week moest stadsbus 23 van HTM een noodstop maken voor een andere weggebruiker. Als gevolg hiervan raakten drie reizigers gewond, waarvan twee moesten worden afgevoerd naar het ziekenhuis. Dit soort incidenten sterkt HTM in haar veiligheidsbeleid rond het niet toelaten van zware elektrische rolstoelen.

vrijdag 6 mei 2016

Voorrang voor fiets op Sarphatistraat

Het grootste deel van de Sarphatistraat wordt een fietsstraat. De straat blijft bereikbaar voor auto’s die er moeten zijn, maar fietsers krijgen voorrang en meer ruimte. Ook gaat de maximumsnelheid van 50 naar 30 km/u. De gemeente start begin juli een proef van vijf maanden om te zien of de maatregelen bijdragen aan meer verkeersveiligheid en een betere doorstroming van het verkeer. De maatregelen gelden in het gebied tussen Alexanderplein en Weesperstraat en hebben geen effect op de bestaande situatie voor OV en voetgangers.

Wethouder Litjens (Verkeer en Vervoer): “De Sarphatistraat is een van de drukst befietste wegen in de stad, met aanzienlijk meer fietsers dan auto’s. Op sommige momenten wel acht keer zoveel. Dan is het eigenlijk niet meer dan logisch dat je de fietser ook voorrang geeft. Ik vind het belangrijk dat de auto’s die gebruik moeten maken van de Sarphatistraat, dat gewoon kunnen blijven doen. Maar voor doorgaand verkeer geldt dat zij straks veel beter een andere route kunnen nemen. Dat is goed voor de doorstroming, de veiligheid en de leefbaarheid van de straat.”

Op een gemiddelde werkdag maken zo’n 17,500 fietser gebruik van de Sarphatistraat. De proef die tussen juli en december plaatsvindt, bestaat uit een aantal omkeerbare maatregelen, zoals het aanbrengen van verkeersborden en duidelijke wegmarkering. Het omvormen van de Sarphatistraat naar een fietsstraat heeft geen gevolgen voor het aantal parkeerplekken, de bomen en de breedte van stoep. Ook kunnen trams en taxi’s gewoon gebruik blijven maken van het verhoogde tramspoor, waar een maximum snelheid blijft gelden van 50 km/u.

Om zichtbaar te maken dat het een bijzondere straat betreft, met een bijzondere situatie, wordt in beide richtingen de weg volledig rood asfalt. Aan allebei de kanten van de fietsstraat komt belijning die de rijstrook visueel smaller maakt. Daarnaast komen er ongeveer elke 60 meter fietsvriendelijke drempels om de autosnelheid te beperken.

Door niet in te grijpen in de verkeerscirculatie en de straat dus niet af te sluiten voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer, zal geen sluipverkeer ontstaan in de omringende straten. De gemeente gaat de proef uitgebreid evalueren en betrekt daarbij ook uitdrukkelijk de ervaring en ideeën van de bewoners van de Sarphatistraat.

woensdag 4 mei 2016

Rover: stel juiste prioriteiten na Fyra-fiasco

Rover roept de politiek op geen overhaaste besluiten te nemen over NS en ProRail. Op de korte termijn is vooral belangrijk dat de betrouwbaarheid van de treinen op de HSL-Zuid wordt verbeterd en dat de reizigers een consequent snelle verbinding naar Brussel krijgen. Op dat laatste punt komt het kabinet nu opnieuw met een compromisoplossing – het zoveelste in de HSL-historie.

De reiziger staat in de kou, concludeerde de parlementaire enquêtecommissie Fyra vorig jaar. De kabinetsreactie brengt ook dit jaar nog niet veel warmte. Hoewel het voorstel van Rover om de Intercity Brussel naar de HSL te verplaatsen grotendeels is overgenomen, zorgt een compromis tussen het kabinet en Den Haag dat vier treinen per dag slechts tot/van Den Haag zullen rijden: een nodeloos onduidelijk aanbod voor de reiziger. Rover had geadviseerd alle ritten van de Beneluxtrein te combineren met de IC Direct en daarnaast te zorgen voor een gemakkelijke overstap voor reizigers van en naar Den Haag.

Het Kabinet heeft hiernaast aangekondigd onderzoek te laten doen naar de omvang van het NS-net en de aansturing van ProRail. Het verbaast Rover dat er nog dit jaar een besluit moet volgen over ProRail, vooruitlopend op de resultaten van het eerstgenoemde onderzoek, terwijl dat toch ook gevolgen kan hebben voor de rol van ProRail. Het goed onderzoeken van de diverse aansturingsmogelijkheden moet secuur gebeuren en de nieuwe ProRail-topman is nog volop bezig met hervormingen in zijn organisatie.. Rover wil dan ook dat de Kamer de tijd neemt voor gedegen onderzoek en geen overhaaste besluiten neemt waar de reiziger mogelijk nog jaren last van houdt.


dinsdag 3 mei 2016

Reis twee voor de prijs van één: met wie ga jij?

In mei lekker samen op pad? Reis dan met de bus of regionale trein in Gelderland, Overijssel en Flevoland met z’n tweeën voor de prijs van één. Het werkt heel eenvoudig. Eén persoon reist met een geldig vervoerbewijs en de tweede persoon kan met een speciaal e-ticket gratis meereizen. De actie is geldig van 1 tot en met 31 mei 2016. In de periode van 5 t/m 8 mei biedt Ervaar het OV speciale Giro-acties en geldt de 2=1 actie niet.

De acties van Ervaar het OV zijn geldig in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland met uitzondering van regio Twente, gemeente Almere, gemeente Lelystad en alle lijnen van de NS.

maandag 2 mei 2016

Antwerpen start marktverkenning voor waterbus

Een waterbus op de Schelde. Sinds havenschepen Marc Van Peel enkele maanden geleden aankondigde dat het Havenbedrijf Antwerpen werk zal maken van dit nieuwe, maar vooral duurzame transportmiddel, werd er achter de schermen hard gewerkt om de eerste waterbuslijn tegen de zomer van 2017 te laten uitvaren. "Het enthousiasme van de bedrijven in de haven en van de Antwerpenaren voor dit nieuwe initiatief is bijzonder groot", zegt havenschepen Marc Van Peel. "Het concept van de waterbus heeft al in andere steden zijn waarde bewezen. In een stad als Antwerpen, met de tweede grootste haven van Europa, moeten we een dergelijk initiatief met succes kunnen lanceren en uitbouwen", aldus Van Peel.

Om het project van de Antwerpse waterbus verder uit te bouwen, start het Havenbedrijf nu met een internationale marktverkenning waarmee het informatie wil verzamelen. Aan de hand van een reeks vragen wil het Havenbedrijf een beter zicht krijgen op de reeds bestaande partijen voor de exploitatie van de waterbus en de beschikbare schepen op de markt. Daarnaast wil het Havenbedrijf het concept dat tot dusver werd ontwikkeld, toetsen aan de markt. Op basis van de informatie die nu verzameld wordt, zal er in een volgende fase een aanbesteding worden uitgeschreven waarmee het Havenbedrijf op zoek gaat naar een uitbater voor de waterbus.

Een reeks van ingrijpende infrastructuurwerken zal de komende jaren een belangrijke impact hebben op de mobiliteit in en de bereikbaarheid van de Antwerpse regio. Met de waterbus wil het Havenbedrijf de havenwerknemers een duurzaam alternatief aanbieden om snel en efficiënt hun werkplek te bereiken. "Een goed werkende waterbus moet mensen kunnen overtuigen om hun wagen thuis te laten. De Schelde is immers een onbenutte snelweg voor woon-werkverkeer die we nu, in een fase van ingrijpende werken, optimaal moeten inzetten", zegt havenschepen Marc Van Peel. De waterbus zal zich in eerste instantie richten op woon-werkverkeer, maar ook toeristen en recreanten zullen op de waterbus kunnen stappen.

De eerste lijn of havenlijn loopt van Antwerpen-Centrum (Steenplein) tot aan Fort Liefkenshoek in Beveren en kan de verzadigde Scheldekruisingen in Antwerpen (Waasland- en Kennedytunnel) helpen ontlasten. De tweede lijn is een fietsveer op het Kanaaldok ter hoogte van de Lillobrug. Voor fietsers is de Lillobrug nu immers een onbetrouwbare verbinding, wat ofwel lange wachttijden oplevert, ofwel een omweg van ruim 10 kilometer. De derde lijn of regiolijn gaat van Temse tot Antwerpen-Centrum (Steenplein) en zal voornamelijk passagiers stroomopwaarts richting Antwerpen vervoeren.

Deze routes zijn nog niet definitief en zullen, in samenspraak met de bedrijven in de haven en met uiteindelijke exploitant, verder verfijnd worden. Aangezien een aantal voorziene halteplaatsen nog niet gerealiseerd zijn, zullen de verschillende lijnen gefaseerd in gebruik worden genomen.