donderdag 30 juni 2016

NS International start ondersteuning Apple Watch

De eerste Apple Watch-app van de NS is een feit. De internationale tak van het spoorbedrijf heeft nu ondersteuning voor de Apple Watch. De NS International-app geeft reisinformatie voor vertrek en toont alerts over bijvoorbeeld spoorwijzigingen op de Watch. De app is alleen nuttig voor of tijdens het reizen zelf, als er geen reis geboekt is, heb je er weinig aan.

Provincie wil meer waterstofbussen

Er moeten straks meer waterstofbussen rijden in de provincie. Daarvoor heeft de provincie Groningen samen met de provincie Zuid-Holland en vervoersautoriteit MRDH een intentieverklaring ondertekend, tijdens de TenT-dagen in Rotterdam. De ondertekening is een nieuwe stap in de verduurzaming van het busvervoer: van diesel naar nul uitstoot.

De samenwerking tussen de provincies en MRDH geeft mede invulling aan het bestuursakkoord van april dit jaar tussen het Rijk en 14 opdrachtgevers in het open vervoer, om vanaf 2026 alleen nog gebruik te maken van bussen die geen CO2 uitstoten. Waterstofbussen spelen hierbij een belangrijke rol, vooral in gebieden buiten de stad.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu ondersteunt de samenwerking van de drie provincies en de MRDH, als onderdeel van haar beleid zoals vastgelegd in de Brandstofvisie met Lef. Met de ondersteuning van het ministerie vraagt het samenwerkingsverband om financiële ondersteuning van de Europese Unie, die waterstof ziet als een geschikte brandstof om bussen duurzamer te maken. Hiervoor worden vanuit Brussel in 2017 enkele tientallen miljoenen beschikbaar gesteld. 

De bedoeling is om vanuit Europa voor 100 bussen financiële ondersteuning te bieden. Door in te zetten op een uitbreiding van het aantal waterstofbussen, verwachten de provincies en MRDH dat de aanschafkosten voor de bussen en kosten voor waterstof en de benodigde infrastructuur naar beneden gaan. Dit moet een belangrijk obstakel wegnemen in de verdere marktontwikkeling van dit type bussen dat geen CO2 uitstoot.

woensdag 29 juni 2016

Prijs voor schoon station Zutphen

Op donderdag 23 juni om 14.00 uur is door Jan Lammers en Rene Coveen, beiden actief binnen Rover-Gelderland, aan station Zutphen de tweede prijs uitgereikt in de categorie middelgroot gastvrij station.

Bij een enquête onder leden van Rover zijn bij de middelgrote stations Delft, Zutphen en Ede-Wageningen in de prijzen gevallen. Station Zutphen is uitverkoren tot gastvrij station omdat het een lichte, vriendelijke onderdoorgang heeft en omdat er geen zwerfvuil ligt. “Altijd erg goed schoon gehouden. Geen zwerfvuil, ook niet in uithoeken”, stelt een reiziger in de enquête. “Het is een station met mogelijkheden, zoals overstappen, het ziet er schoon en verzorgd uit”, vult een ander aan. Verder wordt het station geprezen om de ontspannen sfeer en fijne lunchgelegenheid achter het station. Ook de toegang en het uitzicht op de stad wordt gewaardeerd.

maandag 27 juni 2016

Check-uit-alert nu voor alle NS-reizigers

NS Extra, de gepersonaliseerde dienst met vergeten check-uit-alert, is vanaf nu beschikbaar voor alle treinreizigers met een persoonlijke OV-chipkaart. Na een proef van 7 maanden, biedt NS het als gratis nieuwe dienst aan voor alle reizigers. Zo helpen we reizigers die vergeten uit te checken om te voorkomen dat zij geld laten liggen.

Deelnemers krijgen - als ze op een treinstation zijn vergeten uit te checken - binnen een paar dagen automatisch een e-mail, waarna ze dit eenvoudig kunnen corrigeren en het geld via de kaartautomaat terug krijgen. Bij vaste trajecten geeft NS reizigers het teveel afgeschreven bedrag automatisch terug.

De ervaringen van de deelnemers aan de proef waren goed. Binnen één dag kwamen er dubbel zoveel aanmeldingen binnen als waar vooraf rekening mee werd gehouden: niet 10.000, maar 20.000 vrijwilligers deden uiteindelijk mee. Werkte de check-uit-alert? De cijfers: 2.800 deelnemers waren tijdens de proef daadwerkelijk vergeten uit te checken. Zij ontvingen allemaal het teveel betaalde bedrag terug. De check-uit alert werd door 75% (zeer) aantrekkelijk gevonden.

Alle treinreizigers met een persoonlijke OV-chipkaart kunnen zich op ns.nl/nsextra voor de dienst aanmelden. Om de dienst mogelijk te maken, geven zij NS inzicht in hun reisgegevens. NS gebruikt deze alleen voor NS Extra en niet voor andere doeleinden, deze gegevens worden nooit met derden gedeeld. Deelnemers kunnen te allen tijde hun deelname beëindigen. Voor reizigers die NS geen inzicht willen geven in hun reizen verandert er niks. Ook zij kunnen het geld bij een vergeten check-uit terugvragen, dat kan via NS.nl of NS Klantenservice. Maar zij kunnen daarvan geen persoonlijke alert ontvangen, omdat voor deze dienst toestemming nodig is.

Met NS Extra wil NS een bijdrage leveren aan het terugdringen van het aantal vergeten check-uits. Op 82 stations zijn of worden de poortjes gesloten. Daarnaast wordt er geëxperimenteerd met een app en “beacons” op de stations Schiphol en Utrecht Centraal, die een signaal geven als een reiziger vergeet uit te checken.

Spoorwegovergang Raadhuisstraat (Tilburg) open voor verkeer

De spoorwegovergang aan de Raadhuisstraat in Berkel-Enschot blijft de komende 2 jaar open voor alle verkeer. De gemeente trekt het besluit in dat ze in het voorjaar 2016 nam om de overgang af te sluiten.

ProRail gaat binnen 2 maanden een verkeerslicht (een zogenoemde ontruimingslicht) bij de overweg plaatsen. Als de Koningsoordlaan tussen de Raadhuisstraat en de Rauwbrakenweg open is, sluit de gemeente de overweg alsnog af voor gemotoriseerd verkeer. Dit is waarschijnlijk eind 2018 het geval. Voor de afsluiting neemt de gemeente een verkeersbesluit.

Tegen het besluit van de gemeente om de overweg af te sluiten werd bezwaar gemaakt. De rechter oordeelde dat de spoorovergang niet afgesloten had mogen worden en weer open moest voor verkeer. De gemeente schakelde een onafhankelijk bureau in om de verkeerssituatie te beoordelen. Dit bureau concludeerde dat afsluiting de beste oplossing is voor de veiligheid als de Koningsoordlaan tussen de Raadhuisstraat en de Rauwbrakenweg klaar is. De overgang blijft dan open voor voetgangers en fietsers. Tot die tijd is het plaatsen van een verkeerslicht (een zogenoemd ontruimingslicht) een goede tussenoplossing.

Omdat er veel bouwverkeer door het dorp rijdt, heeft de gemeente aan de ontwikkelaar die het voormalige klooster aan het verbouwen is, toestemming gegeven om de Koningsoordlaan te gebruiken voor bouwverkeer van en naar het klooster. Verkeersregelaars zorgen dat bouwverkeer op een veilige manier van deze route gebruik maakt

zaterdag 25 juni 2016

Inwoners Urk en Noordoostpolder mogen gratis met de bus

Alle inwoners van de gemeenten Urk en Noordoostpolder kunnen vanaf 25 juni 2016 gratis de bus uitproberen. Zij krijgen probeerkaartjes voor 5 busritten cadeau van Provincie Flevoland. Het doel van de actie is om de inwoners op een leuke manier (opnieuw) kennis te laten maken met het busvervoer in hun eigen gemeente. De probeerkaartjes zijn een dag geldig op de buslijnen 71, 75, 76, 77, 140, 141, 146 en 149. Dit zijn de buslijnen die in die gemeenten rijden waarbij mensen zonder overstap hun bestemming kunnen bereiken.

De provincie hoopt dat de inwoners in de toekomst ook vaker gebruik gaan maken van de bus. Gedeputeerde Arie Stuivenberg is trots op de actie: "Ik hoop dat de bussen van en naar Urk deze zomer goed vol zitten met inwoners van Urk. Met dit cadeau van Provinciale Staten kan iedereen op Urk het zelf ervaren." Deze actie is het gevolg van een motie die in 2014 door Provinciale Staten is aangenomen waarin eenmalig geld beschikbaar is gesteld voor promotie en marketing van het openbaar vervoer in de regio IJsselmond. Na de zomervakantie krijgen de inwoners van Dronten en Zeewolde ook probeerkaartjes aangeboden voor de bussen in hun eigen gemeente.

vrijdag 24 juni 2016

Duurzame rondvaartboot in gebruik genomen tijdens TransFuture Festival

De duurzame rondvaartboot van het Groninger bedrijf Progress Events heeft op 23 juni zijn eerste vaartocht gemaakt. De boot heeft een elektromotor, gecombineerd met lithium-batterijen en een waterstofcel. Hierdoor kan de boot ook op lange afstanden volledig duurzaam varen. Gedeputeerde Patrick Brouns nam de eerste duurzame rondvaartboot van het Noorden officieel in gebruik op het Reitdiep, tijdens het TransFuture Festival in Groningen. 

Door een combinatie van een elektromotor, batterijen en een waterstofcel kan de boot volledig duurzaam varen. De boot komt te liggen aan de Turfsingel in Groningen. Hier worden de batterijen met zonnepanelen op de historische Tjalk ‘De Rikste’ opgeladen. Tijdens het varen kan worden bijgeladen met de waterstofcel, waardoor de boot veel langere afstanden kan afleggen. De waterstofcel heeft een vervangbare cilinder, zodat niet aan boord getankt hoeft te worden. Daarnaast kan via een eenvoudige app op de smartphone worden bijgehouden hoe ver hij nog kan varen en welke route hij heeft afgelegd.

De rondvaartboot vaart mee tijdens Delfsail en is ook prominent aanwezig tijdens het duurzame Grachtenfestijn eind augustus in Groningen. De boot moet het boegbeeld worden voor de verduurzaming van de rondvaart in Noord-Nederland.

De boot is mede mogelijk gemaakt Energy Valley, de stichting die zich in het Noorden samen met overheden, bedrijven en kennisinstellingen inzet voor duurzame ontwikkelingen. Aan de boot hebben verschillende regionale midden- en kleinbedrijven (mkb) gewerkt, elk bedrijf vanuit zijn eigen expertise. Zo zijn de unieke lithium-accu en elektromotor afkomstig van het bedrijf De Stille Boot uit het Friese Heeg en de waterstofcel van Holthausen uit Hoogezand, die ook voor de ombouw heeft gezorgd. Het project is door de provincie Groningen ondersteund met een subsidie van 20.000 euro uit het programma ‘Innovatief en Duurzaam MKB Groningen’.

Het TransFutureFestival vindt op 23 en 24 juni plaats op de Zernike Campus Groningen bij EnTranCe, de proeftuin voor toegepast energieonderzoek van de Hanzehogeschool en de Energy Academy Europe. Op het festival staan duurzame energie, innovatie en mkb centraal. Twee dagen lang laten ondernemers, overheden en kennisinstellingen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie zien.

Bushaltes N243 voorzien van displays

Het gaat om de haltes in Schermerhorn en Stompetoren waar dagelijks meer dan twintig mensen gebruik van maken.

Naast actuele reisinformatie geven de haltedisplays audioinformatie aan slechtzienden. Nog een extraatje: de haltes hebben ook een stoplamp gekregen. Daarmee kan de reiziger in het donker de aandacht van de buschauffeur trekken.

De energie die nodig is voor de display komt van zonnecellen.

woensdag 22 juni 2016

Gazelle onthult opvallend concept voor een e-bike

Koninklijke Gazelle heeft samen met designbureau Giugiaro Design een concept gemaakt van 'de fiets van de toekomst'. Of je hem nou mooi vindt of niet, opvallend is de No1-conceptfiets van Gazelle en Giugiaro zeker. De fietsenmaker noemt het zelf een 'combinatie van Italiaans design en Hollands rijcomfort'. De fiets bestaat uit verschillende onderdelen die gemakkelijk uit elkaar gehaald kunnen worden voor onderhoud. Dat de bodyframes nogal stevig zijn, heeft een doel. Zo zijn de kabels erin weggewerkt, evenals een accu, motor en andere techniek.

Nieuw spoor in Limburg voor meer grensoverschrijdende treinen

Tussen Luik, Maastricht en Aken kan een directe treinverbinding komen, nu een belangrijk spoortraject tussen Heerlen en Landgraaf wordt verdubbeld. Daarover heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu afspraken gemaakt met regiobestuurders tijdens de internationale spoorconferentie TEN-T dagen in Rotterdam. De provincie Limburg en IenM investeren samen 58 miljoen euro in de benodigde uitbreiding van het spoor. Dit maakt de weg vrij voor goede internationale verbindingen in de regio op korte termijn en nog snellere intercity verbindingen op de langere termijn. Spoorvervoerders maken nu plannen voor een drielandentrein, die Limburg direct verbindt met Duitsland en België.

Staatssecretaris Dijksma: “Met een drielandentrein krijgen reizigers een directe verbinding vanuit Nederland met belangrijke treinknooppunten in Duitsland en België. Reizen in de grensregio wordt hiermee makkelijker en comfortabeler. Vanaf 2018 zouden treinreizigers dan niet meer hoeven over te stappen in Heerlen en Maastricht, omdat de vervoerders dan met nieuwe treinen over deze hele route willen gaan rijden. Samen met de provincie Limburg zet ik nu de eerste stap door te investeren in de benodigde infrastructuur. Het is aan de spoorvervoerders om deze nieuwe trein op de rails te krijgen.”
Gedeputeerde van de Provincie Limburg Patrick van der Broeck: “Niet alle grensregio’s hebben zoveel reizigerstromen zoals in Limburg. Daar gaan we met de drielandentrein nu volop op inspelen. Met deze treinverbinding verbind je drie universiteitssteden én een hogeschool met hoogwaardig vervoer. In deze grensregio wonen, werken en recreëren we zonder echt grensbesef. Dat wordt een succes.”

Op het traject rijden nu nog drie afzonderlijke treindiensten. NS en het Belgische NMBS rijden elk uur tussen Luik en Maastricht. Tussen Maastricht en Heerlen gaat Arriva eind dit jaar de treindienst overnemen die nu nog door Veolia wordt gereden. DB Regio en NS rijden de pendeltrein tussen Heerlen en Aachen, met een overstap in Herzogenrath. Met de nieuwe drielandentrein kunnen dan alle stations met een reistijd van minder dan een uur met één trein worden aangedaan. Door de spoorverdubbeling zou ook de frequentie verhoogd kunnen worden naar tweemaal per uur.

Sinds vorig jaar wordt door IenM, Brabant en Limburg onderzoek gedaan naar het verbeteren van de verbindingen tussen Eindhoven en Düsseldorf en tussen Eindhoven - Heerlen - Aken - Keulen. De ambitie is om op deze lijnen uiteindelijk IC verbindingen te realiseren. Dit onderzoek loopt nog tot eind van dit jaar. Doel is om voor het einde van deze kabinetsperiode nog besluiten te nemen over betere verbindingen met Duitsland.

Op de TEN-T dagen zijn de Europese transportministers en de vervoerssector bij elkaar voor verbetering van het vervoer over weg, water en spoor. Naast afspraken die met België en Duitsland zijn gemaakt over de drielandentrein zijn er ook verklaringen getekend over betere samenwerking tussen de Benelux en Duitsland op het gebied van grensoverschrijdend treinverkeer en het weghalen van obstakels voor de reizigers. Met België heeft de staatssecretaris afgesproken ook te gaan werken aan verbeteringen van de verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal.

dinsdag 21 juni 2016

OV kan efficiënter in krimp-gebieden

In het rapport ‘Als de gewone bus verdwijnt’ stelt de Rover-werkgroep Krimp voor het reguliere Openbaar vervoer (OV) met het doelgroepenvervoer te integreren. Volgens hen  kan  dat leiden tot efficiëntie en kostenbesparing  in krimp-gebieden. Wel moet aan een aantal voorwaarden m.b.t de communicatie en toegankelijkheid worden voldaan.

De Omnibus, de Multibus, de Woei, de Bij en zelfs de Postbus. Het zijn enkele namen voor busjes uit binnen- en buitenland van lokale initiatieven om vervoer te bieden in dunbevolkte gebieden. De vele vreemde namen bieden weinig duidelijkheid voor de gebruiker. Bovendien zijn de vervoersvoorwaarden nogal verschillend. Bijvoorbeeld alleen voor reizigers met een beperking, voor ouderen of voor inwoners en niet terug te vinden op 9292.

maandag 20 juni 2016

Boete ov-reisrecht niet verhoogd

Oud-studenten die vergeten hun ov-reisrecht stop te zetten hoeven niet te vrezen voor een financiële strop. De vordering, ook wel ‘boete’ genoemd, blijft voorlopig €97 per halve maand, totdat duidelijk is hoe de communicatie verbeterd kan worden.

Dat schrijft minister Bussemaker aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het onderzoek dat zij heeft laten doen onder oud-studenten naar de redenen waarom zij hun reisrecht niet op tijd stopzetten. Uit het onderzoek blijkt dat nog geen 10 procent dit bewust doet en willens en wetens blijft reizen met een reisproduct waar ze geen recht meer op hebben. De rest heeft de berichten van DUO niet gelezen, heeft niet goed begrepen wat ze moet doen om het reisrecht stop te zetten, of is onjuist geïnformeerd.

,,De goeden mogen niet onder de kwaden lijden’’, aldus de bewindsvrouw. ,,De overgrote meerderheid van de net afgestudeerden handelt te goeder trouw, en is hooguit wat laks. Ik wil hen het voordeel van de twijfel geven. Daarom zal ik de boete niet verhogen. Wel roep ik studenten op hun verantwoordelijkheid te nemen en hun post goed te lezen. Doen ze dat niet, dan is er geen enkel excuus en kost dat ze gewoon €97 per halve maand.’’

DUO gaat samen met de studentenorganisaties kijken hoe de communicatie beter kan. Ook wordt gekeken hoe studenten kunnen worden aangespoord om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het stopzetten van hun reisrecht.

Aanvankelijk was het idee om de boete te verhogen naar €150 per twee weken, zodat het minder aantrekkelijk zou worden voor oud-studenten om hun reisrecht aan te houden.

Als studenten afstuderen moeten zij bij DUO hun studiefinanciering en hun studentenreisrecht stopzetten. Daarnaast moeten ze met hun ov-chipkaart naar een ophaalautomaat om het reisrecht van hun kaart te verwijderen. Ze krijgen ook nu al minstens tweemaal per email of post een herinnering dat ze dit moeten doen. Verwijderen ze het reisrecht niet, dan lopen ze het risico dat ze een boete krijgen.

vrijdag 17 juni 2016

Spoorwegmuseum gaat 72 ton zware locomotief takelen

De grote museumhal van Het Spoorwegmuseum ondergaat een ingrijpende metamorfose. Het thema van de nieuwe inrichting is ‘Treinen door de tijd’ en vertelt het verhaal van 175 jaar personenvervoer per trein. Door presentaties rond 10 iconische treinen wordt de treingeschiedenis op een speelse manier tot leven gebracht. Op maandag 13 juni wordt het paradepaardje van het museum, stoomlocomotief 3737, op haar nieuwe plek getakeld. ‘Treinen door de tijd’ wordt op 7 juli officieel geopend. Tijdens de verbouwing is Het Spoorwegmuseum gewoon open voor publiek.

In de grote museumhal  is de historische collectie treinen van het museum te zien, de getoonde collectie wisselde regelmatig. Het Spoorwegmuseum heeft er nu voor gekozen een tiental ‘iconen’ uit de treinhistorie een vaste plek te geven. De nieuwe opstelling, die de naam ‘Treinen door de tijd’ heeft gekregen, vertelt door middel van interactives, beeld- en geluidsfragmenten en kleine collectiestukken het verhaal van 175 jaar personenvervoer over rails. Daarbij gebruikt het museum presentatievormen die passen bij de tijdsperiode waarin de treinen op het spoor reden zoals een toverlantaarn, stomme film en een viewmaster.

De verbouwing is inmiddels gestart, met de verplaatsing van de NS3737 wordt de nieuwe opstelling compleet gemaakt. De NS3737 is beroemd omdat het de laatste stoomlocomotief is die in Nederland in de dienstregeling heeft gereden. Op 8 januari 1958 reed de locomotief haar laatste rit naar Het Spoorwegmuseum. De laatste jaren stond de 3737 op een vaste plek in de Expositieruimte van het museum. Om de gigantische 72 ton zware stoomlocomotief te verplaatsen moeten zowel tender als locomotief op een dieplader worden getakeld. Dit zal maandag gedurende dag gedaan worden.

Het Spoorwegmuseum heeft voor ‘Treinen door de tijd’ een keuze gemaakt uit de vele beschikbare treinen. Uitgangspunt is dat de trein iconisch of beeldbepalend is geweest en een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis. Naast de NS3737 zal ook de SS13, de oudst bewaarde Nederlandse stoomlocomotief, een plek krijgen in de opstelling. De eerste elektrische trein, de ZHESM, staat aan het perron tegenover het restauratierijtuig van Wagon Lits uit 1943. Houten rijtuigen uit 1874 en 1910 laten zien hoe rijtuigen zich hebben ontwikkeld door de jaren heen. Uit een wat meer recente periode zal een elektrische locomotief uit de 1200-serie, het icoon van de jaren 50 de Blauwe Engel en de beroemde Hondekop te zien zijn. De meest recente trein is de Dubbeldekker die in de jaren 80 de toenemende groei van reizigers moest opvangen. Gestreefd wordt om zoveel mogelijk treinen open te stellen voor publiek, er zullen dus meer treinen toegankelijk zijn.



donderdag 16 juni 2016

Amsterdam Centraal heeft primeur nieuwe informatiebalies


 Op 30 stations komen ze, de nieuwe informatiebalies van NS. Op Amsterdam Centraal - waar vooral veel internationale toeristen en dagjesmensen éven op weg geholpen willen worden - staan nu de eerste twee balies.

Stap vanaf 2017 in en uit op station Zwolle Stadshagen

Het Kamperlijntje, het spoor tussen Zwolle en Kampen, wordt uitgebreid met een nieuw station: station Zwolle Stadshagen. Het station komt ter hoogte van de Belvédèrelaan. Dat meldt de gemeente Zwolle. Er was al langere tijd sprake van de bouw van een extra station, maar dat werd altijd uitgesteld. "Nu is het echt 100% zeker", aldus een woordvoerder van de gemeente Zwolle.

NS test smartphone-notificaties bij vergeten uitchecken

Een test-app van de NS stuurt een smartphone-notificatie als de gebruiker vergeet uit te checken. De smartphone-app BeacoNS wordt op dit moment getest door de Nederlandse Spoorwegen, meldt Numrush. Aan deze test doen 75 mensen mee, die de waarschuwingen alleen op Utrecht Centraal en Schiphol Airport ontvangen.

woensdag 15 juni 2016

ProRail zet monteur klaar bij Utrecht CS

Op verzoek van Rover zet ProRail komende tijd in de spits een monteur klaar bij een kwestbare wissel nabij station Utrecht CS. Zo moeten storingen tijdens de verbouwing sneller verholpen worden. Rover is zeker niet van plan zich maar neer te leggen bij het vooruitzicht van veel vertragingen de komende tijd.

Woensdag verkondigde een woordvoerder van ProRail dat Reizigers maar moesten wennen aan vertragingen. Dat mag absoluut niet aan de orde zijn volgens Rover. De reiziger heeft bovendien al veel last van de verbouwing van Utrecht. Rover heeft ProRail dan ook meegedeeld dat er niet nog meer begrip gevraagd kan worden van de Reiziger.

Bomvolle sprinter Hoorn –Haarlem - Amsterdam

Hij steekt met kop en schouders boven andere overvolle treinen uit: de sprinter Hoorn – Alkmaar – Uitgeest - Haarlem – Amsterdam. In zowel april als mei besloeg de sprinter maar liefst drie plekken in de top 5 van meest beklaagde treinen in het meldpunt volle treinen. NS heeft verbetering beloofd. Op Twitter wordt hij wel eens de “Feesttrein” genoemd, de sprinter tussen Alkmaar en Haarlem.

Sinds NS de intercity op dit traject heeft geschrapt, hebben reizigers het zwaar te verduren. Trajectdelen Hoorn – Alkmaar, Haarlem – Uitgeest en Uitgeest – Haarlem bezetten in zowel april als mei de top 5 in het meldpunt volle treinen. Daarnaast wordt intercitytraject Utrecht Centraal – Amsterdam Centraal veel beklaagd.

dinsdag 14 juni 2016

Stoomspektakel in Het Spoorwegmuseum

Ieder jaar in september viert Het Spoorwegmuseum de verjaardag van de spoorwegen met een sfeervol evenement: Stoom! Op 17 en 18 september zijn een groot aantal werkende stoommachines te gast, van levensgrote stoomtrekkers tot kleinere stoommodellen. Een nostalgisch evenement voor de hele familie. Op zaterdagavond 17 september gaan om 18 uur alle stoommachines die kunnen rijden in optocht door de binnenstad van Utrecht.

Een vuurdraak die zo snel reed dat reizigers op z’n minst een hersenbeschadiging zouden oplopen. Een stinkend monster dat zoveel stoom uitbraakte dat de koeien er zure melk van zouden geven. Al sinds de introductie van de eerste stoomtrein van Nederland in 1839 waren mensen gefascineerd door het fenomeen stoom. En ook een beetje verontrust. Uiteindelijk viel het wel mee, de eerste treinrit van Amsterdam naar Haarlem verliep vlekkeloos. Om de verjaardag van de Nederlandse spoorwegen te vieren staat Het Spoorwegmuseum op 17 en 18 september een weekend lang in het teken van stoom.

De blikvangers zijn een aantal levensgrote stoomtrekkers zoals de ruim 10 ton wegende Minneapolis uit 1911 en de 8,5 ton zware stoomtractor ‘The Elephant’. Ook auto’s en vrachtauto’s reden vroeger op stoom. Een voorbeeld hiervan is de Stanley stoomauto. Deze prachtige 7 persoons-cabriolet werd in 1919 in de VS gebouwd. Tussen 1898 en 1925 zijn ongeveer 12.000 van dit soort stoomauto’s gebouwd, veel zijn er echter niet van bewaard. In Het Spoorwegmuseum zal de stoomauto rijdend te zien zijn. Ook over de werking van stoom valt van alles te leren. Medewerkers van het museum doen met een speciale stoomkar allerlei leuke proefjes met stoom. Op het buitenterrein rijden allerlei mooie, rare en vreemde stoomvoertuigen. Op sommige kun je meerijden.

maandag 13 juni 2016

OV-fietsen voor negen stations in de provincie Groningen

Op negen stations in de provincie Groningen komen plekken waar treinreizigers vanaf dit najaar een OV-fiets kunnen huren. Er komen kluizen voor OV-fietsen op de stations van Appingedam, Delfzijl, Groningen-Noord, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Veendam, Winschoten (uitbreiding), Winsum en Zuidhorn. In totaal is er plaats voor 48 OV-fietsen. De provincie stelt hier ruim 283.000 euro voor beschikbaar.

Het beschikbaar stellen van OV-fietsen is een onderdeel van het programma Beter Benutten van het Rijk en het project Facelift Noordelijke Stations, dat betaald wordt vanuit het Regiospecifiek Pakket (bestaande uit de compensatiegelden voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn). Zowel het project Beter Benutten als het project Facelift Noordelijke Stations dragen financieel bij aan de OV-fietsvoorzieningen. De NS is verantwoordelijk voor de verhuur van de OV-fietsen. Reizigers in het openbaar vervoer die gebruik willen maken van een OV-fiets kunnen een OV-fietsabonnement op hun OV-Chipkaart laden. Meer informatie over de OV-fiets is te vinden op www.ns.nl/ov-fiets.

In het programma Beter Benutten werken overheden en het bedrijfsleven samen om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. Met het programma is fors geïnvesteerd in fietsenstallingen, fietskluizen en OV-fietsen op treinstations, transferia en bij bushaltes. In de afgelopen tijd zijn er OV-fietsen op de P+R's van Hoogkerk, Haren, Euroborg en Kardinge gekomen. Als deze een succes zijn, komen er ook fietskluizen op de nieuwe P+R's van Reitdiep en Meerstad.

Voor de provincie Groningen sluit het beschikbaar stellen van stallingen voor OV-fietsen op treinstations aan op de doelstellingen van het project Facelift Noordelijke Stations. Met dit project worden onder meer het aantal fietsenstallingen op stations uitgebreid en komen er nieuwe bankjes en wachtruimtes op de perrons. Met deze maatregelen wil de provincie het aantrekkelijker maken om met het openbaar vervoer te reizen. De provincie werkt hierbij samen met ProRail, NS Stations, Arriva, gemeenten en de regio Groningen-Assen.

vrijdag 10 juni 2016

Spoorbouw Uithoflijn officieel gestart

De spoorbouw van de Uithoflijn, de sneltram tussen NS-station Utrecht Centraal en de Uithof, is zaterdag 4 juni officieel gestart. Bestuurders van het UMC Utrecht, de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht verrichtten op het bouwterrein vlak achter het WKZ samen met een feestelijke starthandeling. Om de overlast te beperken, zijn de meest ingrijpende werkzaamheden in de zomervakantie gepland.

De Uithoflijn is een belangrijke bijdrage aan de uitbreiding en kwaliteitsverbetering van duurzaam openbaar vervoer in Utrecht, aldus Lot Van Hooijdonk, wethouder van de gemeente Utrecht. Samen met gedeputeerde Verbeek-Nijhof en bestuurders van de Uithofpartners (UMC Utrecht, Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht) startte zij zaterdag 4 juni, op de Dag van de Bouw, officieel de spoorbouw van de Uithoflijn. Frank Miedema, vicevoorzitter van de raad van bestuur van het UMC Utrecht, zei verheugd te zijn dat de sneltram er komt. “Het is heel belangrijk dat het UMC Utrecht en het WKZ goed bereikbaar zijn. Per dag ontvangen we duizenden mensen. Die aantallen nemen de komende jaren toe. Zo is bijvoorbeeld onlangs de bouw van het Prinses Máxima Centrum gestart.”

Naar verwachting is de Uithoflijn midden 2018 klaar. Met deze sneltram reizen patiënten, bezoekers, medewerkers, onderzoekers en studenten dan in nog geen kwartier van NS-Station Utrecht Centraal naar het UMC Utrecht, het Wilhelmina Kinderziekenhuis of het dan geopende Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. De sneltram zal ieder vier minuten rijden en kan per keer 432 passagiers meenemen. Dat zijn er 8 tot 10 keer zoveel als nu met buslijn 12.

De rails voor de Uithoflijn wordt in de huidige busbaan gelegd. Het werk daarvoor start binnenkort. Omdat er omleidingen kunnen zijn, is het raadzaam een bezoek aan het ziekenhuis ruim te plannen. Het is aan te bevelen voor vertrek de meest actuele informatie te bekijken onder ‘Wegwerkzaamheden Uithoflijn’ bij ‘Contact en Route’. Te verwachte hinder is te vinden op de hinderkaart Uithoflijn, van aannemer BAM.

donderdag 9 juni 2016

NS informeert consumenten duidelijker

De informatie die de Nederlandse Spoorwegen (NS) op haar website en per mail verstrekte aan consumenten was op sommige punten onjuist of onduidelijk. Met name de informatie over het opzeggen van abonnementen voldeed niet. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft NS opgedragen de informatie aan te passen aan de wettelijke regels. NS heeft dit gedaan. Anita Vegter, bestuurslid van ACM: “Het is in het belang van consumenten dat zij via de website duidelijk worden geïnformeerd. Alleen dan kunnen zij bewuste keuzes maken. Ook over het beëindigen van hun abonnement.”

ACM ontving via haar loket ConsuWijzer meldingen van consumenten over het opzeggen van hun NS-abonnement. Omdat ACM het belangrijk vindt dat bedrijven zich houden aan de regels voor het opzeggen heeft zij hen hier de afgelopen tijd herhaaldelijk op gewezen. De toezichthouder treedt  daarom nu direct op en heeft dat ook bij NS gedaan.

woensdag 8 juni 2016

KU Leuven roept studenten en personeel op elkaar hulp te bieden tijdens treinstaking

De KU Leuven en de Studentenraad KU Leuven (Stura) betreuren dat de aangekondigde treinstaking van volgende week plaatsvindt in volle examenperiode. “Studenten mogen niet het slachtoffer worden van deze actie. Om de examens te laten plaatsvinden zoals gepland, willen we samen met Stura maximaal helpen bij het zoeken naar oplossingen”, zegt rector Rik Torfs.

De KU Leuven en Stura moedigen studenten en personeelsleden aan om elkaar hulp te bieden. Via de hashtag #kuleuvenhelpt op Twitter kunnen ze laten weten welke hulp ze nodig hebben of ter beschikking kunnen stellen: bijvoorbeeld plaatsen in een auto of kamers om te overnachten.

Voor de studenten die echt zelf geen alternatief kunnen vinden, gaat de universiteit op zoek naar een beperkt aantal overnachtingsplaatsen. Alle studenten konden via een formulier laten weten of ze van dit noodaanbod gebruik wilden maken. De universiteit bekijkt momenteel hoe ze aan deze vragen tegemoet kan komen

Rover wil toeristenticket StenaLine-reizigers

Rover-werkgroep Internationaal wil dat ook reizigers die met de boot op Hoek van Holland aankomen, eenvoudig aan een OV-ticket kunnen komen. Met de veranderingen aan de Hoekse lijn wordt een combiticket RET/NS des te meer gewenst.

Op 1 april 2017 neemt de RET de Hoekse lijn over van NS. Dan begint de fase van verbouwing naar metro, waarvan we datzelfde jaar nog het resultaat moeten zien. Rover-werkgroep Internationaal ziet een goede aanleiding om na te denken over het aanbod van tickets aan toeristen.

Jaarlijks kopen 35.000 bootreizigers aanvullende NS-tickets bij bootvervoerder Stenaline. Een gecombineerd RET/NS ticket zou zeer welkom zijn, zeker nu de Hoekse lijn straks door RET wordt geëxploiteerd. Rover heeft de handen ineen geslagen met Engelse zustervereniging Railfuture om met dit doel alle partijen bij elkaar te brengen.

dinsdag 7 juni 2016

NS verkoopt treinkaartjes in Reisplanner-app

In een nieuwe versie van de app NS Reisplanner Xtra is het mogelijk geworden om treinkaartjes aan te schaffen. Via iDeal kan een los kaartje worden gekocht. In de app wordt vervolgens een QR-code getoond die kan worden gebruikt om de poortjes op stations te openen en die kan worden getoond aan de conducteur.

Nieuwe openbaar vervoer-concessie Drechtsteden/Alblasserwaard-Vijfheerenlanden

De nieuwe openbaar vervoer-concessie in de regio Drechtsteden/Alblasserwaard-Vijfheerenlanden (DAV) gaat op 1 december 2018 van start. ln de afgelopen maanden heeft de provincie Zuid-Holland, samen met de regio, ter voorbereiding hierop, gesproken met verschillende partijen om de wensen, behoeften en kansen hiervoor in kaart te brengen. Het resultaat hiervan is vastgelegd in het Kennisdocument DAV.

Op 10 juni 2016 vindt in Alblasserdam de gebiedsconferentie Drachtsteden/Alblasserwaard-Vijfheerenlanden) plaats. Tijdens deze gebiedsconferentie gaan onder andere wethouders, raadsleden, Statenleden, maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven, zorg- en onderwijsinstellingen met elkaar in gesprek over de toekomst van het openbaar vervoer in de DAV.

Tijdens deze gebiedsconferentie wordt ten eerste een beeld gegeven van de opgedane kennis tot nu toe. Daarna zullen de aanwezigen, door middel van workshops, in gesprek gaan over de kansen en mogelijkheden van het openbaar vervoer in het gebied.

maandag 6 juni 2016

Drentse stadsbusjes vechten voor bestaansrecht

In Assen, Hoogeveen en Meppel maakten de oude, vertrouwde stadslijnen een half jaar geleden plaats voor kleinere personenbussen. Die scoren op service, minder op reistijd. In alle drie plaatsen moet het aantal reizigers nog flink groeien, anders is het na de pilots ook met deze busjes gedaan.

'Zou willen dat ik zo lenig was'

Elke conducteur herkent de situatie: de reizigers zijn ingestapt, je controleert of alle deuren veilig zijn gesloten en fluit om aan te geven dat de trein vertrekt. Op dat moment rent een roekeloze reiziger de roltrap af om zich op het laatste moment in de trein te wringen. “Gevaarlijk en het leidt tot onnodige en vermijdbare vertraging”, aldus NS-hoofdconducteur en fluitinstructeur Xander Philips. Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur, zo blijkt uit een peiling onder meer dan 200 hoofdconducteurs van NS.

Dat aantal wil NS drastisch verlagen. In een online video is te zien wat de gevolgen kunnen zijn: Een Britse freerunner rent over de daken van Rotterdam om de trein te halen. Maar of dat goed afloopt? In de “Making off” legt de Hoofdconducteur het probleem uit: “Veel reizigers zien de perrontijd als uiterste instaptijd, terwijl het de vertrektijd is. Xander doet een oproep aan de reiziger“ Help ons mee op tijd te rijden, stap in vóórdat de conducteur het fluitsignaal geeft.” De video van de Freerunner in Rotterdam is inmiddels een hit op internet.

QBuzz via WhatsApp bereikbaar

Qbuzz Groningen – Drenthe is voortaan ook via WhatsApp te bereiken. Dit naast de bestaande communicatielijnen telefoon, mail en Twitter.

Naast het gebruik van WhatsApp, wordt het Facebookaccount van Qbuzz actief ingezet. Via dit medium zullen belangrijke berichten worden gecommuniceerd, maar ook achtergrondverhalen en foto's over het bedrijf en de bussen.

Segway keert terug met zelfbalancerende scooter

De nieuwe Segway werd begin dit jaar al getoond op de CES in Las Vegas. Sindsdien was er wat onduidelijkheid over de naam, zo werd hij Segway en Ninebot (mini) genoemd. Inmiddels is de naam Segway MiniPro en op 1 juli komt hij in de Verenigde Staten en Mexico op de markt. De preorders zijn op Amazon gestart, de zelfbalancerende scooter krijgt een prijs mee van 999 dollar. De MiniPro is in wezen een hoverboard zoals we die kennen van bijvoorbeeld Oxboard, maar met een stang erop die je tussen je benen klemt voor iets meer stabiliteit en waarmee je beter zou kunnen sturen.

vrijdag 3 juni 2016

Rotterdam CS, Delft en Valkenburg meest gastvrije stations

Stations Rotterdam Centraal en Delft zijn door Rover na een ledenenquête verkozen tot de meest gastvrije (middel)grote stations van Nederland. Naast deze modern gerenoveerde stations werd in de categorie kleine stations juist gekozen voor het oudste station van Nederland: station Valkenburg.

Rover vroeg aan de leden wat een station tot een gastvrij station maakt en welke stations hier een positief voorbeeld van zijn. Tijdens de ledenvergadering van Rover op zaterdagmiddag in Ermelo werden de winnaars door Ronald Nomes, directeur Stations van ProRail, bekend gemaakt. Naast winnaars Rotterdam, Delft en Vakenburg werden er certificaten uitgereikt aan de best gewaardeerde stations in de categorieën groot, middelgroot en klein: stations Amsterdam CS, Utrecht CS, Zutphen, Ede-Wageningen, Overveen, Dalfsen, Deurne en Ommen.

De meest aantrekkelijke eigenschappen van een groot station zijn volgens de reizigers ruimte, licht, overzichtelijkheid en duidelijke informatie, genoeg te doen en te zien, mogelijkheid om te eten en te drinken, een prettige drukte en aanwezigheid van voldoende personeel om iets aan te kunnen vragen. Ook de stationspiano wordt opvallend vaak genoemd als welkom vermaak.

“Ondanks de grootte van het station een heldere routing, zitplaatsen op perrons en in de hal, voldoende doorgang naar de hal en de prachtige vormgeving met een fraaie entree naar de stad. Voldoende divers aanbod aan eten en drinken”, concludeert een reiziger over winnend station Rotterdam CS. “Heel mooi station, heerlijk licht, ook de ondergrondse ruimten. 's Avonds laat ook plezierig, voelt veilig, licht, er zijn nog zaken open, er zijn altijd nog voldoende mensen”, stelt ook een andere deelnemer aan de enquête.

Ook bij een aantal middelgrote stations vinden reizigers soms deze gewenste eigenschappen.”Na jaren van bouwellende nu een prachtig ontworpen net station met een welkome uitstraling: mooie hal, modern, ruim”, stelt een reiziger over station Delft. “Op Delft voel ik mij zeer welkom. Licht en overzichtelijk en altijd wel reuring”, vindt een andere reiziger, “makkelijke toegang tot de stad en de enorme fietsenstalling is direct vanuit het spoor bereikbaar”.

donderdag 2 juni 2016

Meer woningbouw plannen rond treinstations

Om het maatschappelijke rendement en de voortgang van het programma OV-knooppunten te kunnen volgen heeft de provincie Noord-Holland de ‘Monitor OV-knooppunten’ opgesteld.
Twee belangrijke inzichten op basis van de monitor zijn: Er moeten meer woningbouw gepland worden rond treinstations en er is meer aandacht nodig voor de leegstand van kantoren op deze locaties.

De nulmeting van de ‘Monitor OV-knooppunten’ laat zien dat nog geen 40% van de woningbouw rondom OV-knooppunten is gepland. De provincie Noord-Holland wil dat minimaal 50% van de nieuwe woningen wordt gebouwd binnen bestaand bebouwd gebied en binnen 1200 meter rondom een treinstation. Om deze ambitie te kunnen halen moet nadrukkelijker worden gekozen voor bebouwing rondom deze knooppunten en moeten bestaande plannen beter aansluiten op de marktvraag: veel mensen willen wonen op goed bereikbare locaties met voorzieningen in de buurt.

Daarnaast blijkt uit de monitor dat ongeveer 20% van de kantoorruimte rond trein- en busstations leeg staat, terwijl het om goed bereikbare locaties gaat. Ondanks deze hoge leegstand zijn hier nog veel plannen voor de bouw van nieuwe kantoren. De ruimte rond de stations kan efficienter worden gebruikt als in plaats daarvan gebruik gemaakt wordt van de kantoren die leegstaan. Daarnaast kunnen andere gebruiksfuncties worden gezocht voor de leegstaande kantoren. De kantoren kunnen getransformeerd worden naar woningen of naar andere voorzieiningen.

Met de monitor wil de provincie ook haar samenwerkingspartners zoals gemeenten inzicht geven in werking van verschillende maatregelen die worden genomen. De nulmeting van de monitor is gedaan met beperkte gegevens. Om het maatschappelijk rendement van het programma OV-knooppunten nog beter in beeld te brengen, kunnen gegevens over een groot aantal indicatoren worden gebruikt. De monitor is een groeimodel: volgende versies kunnen aangevuld worden. De provincie is hiervoor deels afhankelijk van externe partijen.

NS laat oog vallen op noordelijke spoorlijnen

De NS sluit niet uit in de toekomst toch weer regionale spoorlijnen te gaan exploiteren. Dat liet topman Roger van Boxtel doorschemeren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Het spoorbedrijf blijft zich tot 2019 concentreren op het verbeteren van de prestaties op het landelijke hoofdrailnet. Als de NS daarin slaagt, 'dan kunnen er nieuwe situaties ontstaan', aldus Van Boxtel. Provincies zouden de NS dan volgens hem weer kunnen vragen op regionale lijnen te gaan bieden.

Fiets mag mee van Uber

Vanaf vandaag kunnen Uber gebruikers in Amsterdam naast uberX, UberBLACK en UberVAN ook een UberBIKE bestellen via de app. UberBIKE is meer dan alleen een betrouwbare en betaalbare rit; het biedt gebruikers de mogelijkheid om hun fiets achterop de Uber mee te nemen naar de plaats van bestemming.

Wel betaalt de passagier 4 euro extra per rit voor het meenemen van zijn of haar fiets. UberBIKE is tijdens de zomermaanden beschikbaar in Amsterdam en wordt eventueel in de toekomst uitgebreid naar andere steden in de Randstad. Met UberBIKE is het mogelijk om één fiets per rit te vervoeren.

woensdag 1 juni 2016

Rover teleurgesteld over spoorchaos Utrecht

Rover is zeer teleurgesteld over de chaos die rond Utrecht Centraal is ontstaan na uitloop werkzaamheden. ProRail heeft een te strakke planning gehanteerd en dit loopt nu uit in grote overlast voor reizigers.

Het afgelopen weekend vonden er grootschalige werkzaamheden plaats rond Utrecht CS. De uitloop van deze werkzaamheden heeft zo’n spoorchaos tot gevolg, dat ProRail maandagochtend reizigers oproept Utrecht CS te mijden. Probleem is dat een station als Utrecht niet zomaar te vermijden valt.

NS kiest voor slagvaardiger bestuursvorm

Het bestuur van NS wordt op een nieuwe manier ingericht zodat we slagvaardiger kunnen werken. NS kiest voor een Raad van Bestuur (RvB) met vijf directeuren in plaats van de huidige Executive Committee (ExCo) met acht directeuren. De RvB wordt gezamenlijk verantwoordelijk voor NS en stuurt samen de operatie aan. De RvB leden krijgen Nederlandse functiebenamingen.

Dus geen CEO, maar President-directeur en geen CFO maar een Financieel Directeur. Naast de President-directeur (Roger van Boxtel), de directeur Financiën (a.i. Bert Schouws, vanaf september Bert Groenewegen) en de directeur Risicobeheersing (Susi Zijderveld) komen er twee nieuwe functies. De directeur Operatie en directeur Commercie & Ontwikkeling. Met deze nieuwe Raad van Bestuur wil NS nog meer werken als één bedrijf en beter presteren voor de reizigers op het hoofdrailnet.De directeur Operatie gaat over de vervoersactiviteiten die nu nog vallen onder NS Reizigers en de onderhoudsactiviteiten van NedTrain. De directeur Commercie & Ontwikkeling gaat over de ontwikkel-, verkoop- en marketingactiviteiten van NS. Na overleg met de Centrale Ondernemingsraad (COR) is besloten om de directeur Operatie te laten ondersteunen door een directeur Techniek, die het 'technisch geweten' van NS is.

De Raad van Commissarissen buigt zich op dit moment over de selectie van kandidaten voor de twee nieuwe functies in de RvB. De Raad van Commissarissen draagt twee kandidaten voor die de minister van Financiën als aandeelhouder zal benoemen. De verwachting is dat dit binnenkort gebeurt.
\

Station Utrecht Vaartsche Rijn eind augustus open

Utrecht krijgt er een nieuw station bij: Utrecht Vaartsche Rijn. Op maandag 22 augustus stoppen de eerste treinen op station Utrecht Vaartsche Rijn. Dat is vier maanden eerder dan gepland. Het station is klaar voor het nieuwe school- en studiejaar begint.

De eerste treinen halteren vanaf maandag 22 augustus 2016 op Utrecht Vaartsche Rijn. De sporen tussen Utrecht Centraal en Vaartsche Rijn zijn in het weekend van 28 en 29 mei aangesloten. Er volgen in augustus nog spoorwerkzaamheden en dan kan station Utrecht Vaartsche Rijn in gebruik worden genomen.

Wethouder Verkeer Lot van Hooijdonk geeft aan dat gemeente Utrecht er een belangrijk station bij heeft gekregen, een nieuwe poort naar de binnenstad. Treinreizigers uit diverse richtingen kunnen op Utrecht Vaartsche Rijn uit- of overstappen en reizen niet allemaal meer via Utrecht Centraal. Ook ligt er onder het station een mooie, brede fiets- en voetgangersverbinding tussen Rotsoord en de binnenstad. ‘Dit nieuwe station is een aanwinst voor treinreizigers, voetgangers en fietsers. Vanaf medio 2018 komen daar ook nog tramreizigers bij. Dan rijd je vanaf dit station in 8 minuten naar De Uithof met de Uithoflijn.’

Op station Utrecht Vaartsche Rijn stoppen de Sprinters richting Geldermalsen (4 x per uur) en de richting Driebergen (4 x per uur in de spits, daarbuiten 2 x). Richting Utrecht Centraal rijdt in de spits acht keer per uur een Sprinter. Deze treinen rijden door naar Woerden en Breukelen (buiten de spits twee keer per uur naar Breukelen).

De bouw van station Utrecht Vaartsche Rijn is onderdeel van het project Randstadspoor: een hoogwaardig spoornetwerk in de regio Utrecht. Dankzij Randstadspoor stappen reizigers dichter bij huis én frequent(er) op de trein. Moderne stations met praktische voorzieningen maken reizen comfortabeler. In totaal gaat het bij Randstadspoor om meer dan 80 kilometer nieuw spoor, zeven nieuwe stations, drie keersporen en twee dive-unders.