zondag 31 juli 2016

Arriva beste met Wifi

Uit een enquête van Rover Jong onder 481 respondenten blijkt dat een meerderheid van de jongeren treinwifi vaak gebruikt en dat het belangrijkste verbeterpunt de snelheid is. Het meest tevreden zijn jongeren over de Wifi van Arriva. Rover Jong deed in juni 2016 onderzoek naar de ervaringen van jongeren met treinwifi. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen over hoe jonge reizigers de wifi gebruiken, werd er zowel online als op straat een enquête gehouden onder jonge treinreizigers.

Uit de resultaten komt naar voren dat een groot deel van de geënquêteerden Wifi in de trein veel gebruikt: 51 procent maakt wekelijks of vaker gebruik van de Wifi in de trein. Er is onderzocht hoe de treinwifi bij alle vervoerders gebruikt en gewaardeerd wordt, waarbij Arriva als aanbieder het beste scoorde, gevolgd door Breng en op de derde plaats NS.

Ook is er gevraagd naar de wensen van jonge treinreizigers op het vlak van treinwifi. Wifi wordt nu vooral gebruikt voor communicatie, sociale media, nieuws, school/werk gerelateerde zaken en voor reisinformatie. Meer dan 20% van de geënquêteerden wil treinwifi ook graag gebruiken voor het streamen van series, video's en muziek.

vrijdag 29 juli 2016

Let op: werkzaamheden rond Schiphol

Op vakantie? Dan ben je nu vast druk bezig met pakken. De vliegreis heb je vast goed voorbereid. Je treinreis naar het vliegveld ook? Hou er rekening mee dat we van maandag 1 tot en met dinsdag 9 augustus aan het spoor rondom Schiphol werken.

In deze periode sluiten we de nieuwe sporen tussen Schiphol en Duivendrecht aan op de bestaande sporen. Een belangrijke mijlpaal in het bereikbaar houden van Schiphol per spoor. Dit werk zorgt ervoor dat er in die periode geen treinverkeer mogelijk is tussen Schiphol en Duivendrecht. Daarnaast gaan we op dinsdag 2 augustus ook aan de slag op het traject Schiphol – Amsterdam Sloterdijk. Ook op dat traject is op 2 augustus geen treinverkeer mogelijk. Ons advies is dan ook: bereid je treinreis richting het vliegveld goed voor

In de vakantietijd is het minder druk in de trein en daarom pakken we in die pereiode groot werk aan. Daardoor hebben minder reizigers last van buitendienststellingen. Dit doen we om meer ruimte te maken op het spoor voor het reizigers- en goederenvervoer en om het spoor sneller en meer comfortabel te maken voor reizigers. Kijk op onze site voor alle geplande werkzaamheden van 48 uur en langer die in de komende 3 maanden op het programma staan.

donderdag 28 juli 2016

Treintje, de eerste chatbot voor treinreizigers

Vanaf vandaag kunnen treinreizigers hun reis plannen en actuele informatie krijgen via Facebook Messenger. Treintje, een chatbot, maakt het gemakkelijk om snel informatie te krijgen door middel van chat. Treintje is ontwikkeld door Flow.ai en is te vinden onder bots en bedrijven binnen Facebook Messenger.

Hoe laat moet ik de trein hebben als ik 17:30 in Amsterdam wil zijn? Zijn er storingen op het spoor? Dit soort vragen kun je aan Treintje stellen. Treintje maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om de vraag te begrijpen en de meest relevante antwoorden te geven. Treintje zal continue slimmer gemaakt worden en steeds meer vragen kunnen beantwoorden.

Treintje maakt gebruik van de officiële NS API. Dat wil zeggen dat alle data direct wordt geleverd door NS en dus altijd actueel is.

woensdag 27 juli 2016

Uber introduceert uberTREIN voor gedupeerde vakantiegangers

Begin augustus vernieuwt ProRail het spoor rond Schiphol. Daarom rijden er van 1 tot 10 augustus minder treinen op het traject tussen Amsterdam en Schiphol. Om de hinder voor vakantiegangers en internationale bezoekers zoveel als mogelijk te beperken, introduceert Uber voor deze periode uberTREIN: een betaalbare deur-tot-deur oplossing om eenvoudig van of naar de luchthaven te komen.

Op dinsdag 2 augustus is er geen treinverkeer mogelijk tussen Amsterdam en Schiphol Airport. Uber stelt reizigers op deze dag in de gelegenheid om voor dezelfde prijs per stoel van en naar Schiphol te reizen.

In Amsterdam en op Schiphol Airport wordt enkel op 2 augustus de optie ‘uberTREIN’ zichtbaar in de Uber app. Door deze optie te selecteren krijgen reizigers een rit van of naar de luchthaven voor 16,80 euro. Hierbij is uitgegaan van 4 beschikbare stoelen en een prijs van 4,20 euro voor een 2de klas treinkaartje van Amsterdam Centraal naar Schiphol Airport. Ter vergelijking: de prijs van uberX voor dit traject is 28 euro en voor een rit met een reguliere taxi betaalt men circa 55 euro.

Op de overige dagen tussen 1 en 9 augustus rijden er geen treinen tussen Schiphol Airport en Duivendrecht/Amsterdam Bijlmer Arena. Reizigers worden geadviseerd om te reizen via Amsterdam Centraal, Sloterdijk en station Lelylaan. Tussen 1 en 9 augustus (m.u.v. 2 augustus) biedt Uber vakantiegangers die noodgedwongen via dit traject naar Schiphol moeten reizen, 5 euro korting per rit van of naar een van deze drie treinstations; zij kunnen vanaf daar hun reis per trein vervolgen. Reizigers kunnen deze korting claimen door zelf de promocode UBERTREIN2016 in de app in te voeren.

De Uber app wordt over het algemeen vaak gebruikt voor ritten van en naar een OV-punt; in Amsterdam begint of eindigt een kwart van het totale aantal Uber ritten bij een metro- of treinstation. Tijdens de ochtendspits op doordeweekse dagen is dit meer dan 40% (bron: Uber data). Een studie van de American Public Transportation Association (APTA) toont bovendien aan dat gebruikers van apps als Uber relatief vaker met het openbaar vervoer reizen, minder auto’s per huishouden bezitten en daarom ook minder geld uitgeven aan vervoer in het algemeen.

Gemeente Amsterdam start eigen beacon netwerk

De gemeente Amsterdam roept ontwikkelaars op om slimme navigatiediensten te ontwikkelen op basis van beacons (bakens).

Beacons zijn kleine zendertjes die op een specifieke locatie informatie en signalen kunnen versturen naar smartphones die in de buurt zijn. Dat gebeurt via Bluetooth.

Iemand die slechtziend is en naar de metro loopt, kan via een beacon bijvoorbeeld stap voor stap op zijn telefoon audio-informatie krijgen hoe hij bij het perron komt.

Nieuwe busverbinding tussen Assen en het Herinneringscentrum

Zaterdag 24 juli is de nieuwe busverbinding tussen station Assen en het museum van Kamp Westerbork in Hooghalen officieel geopend door gedeputeerde Henk Brink, directeur van Vervoersmaatschappij Noord Nederland, Bert Jacobs, en de directeur van het OV Bureau Groningen Drenthe, Jan van Selm. Op deze manier is het museum in de weekenden beter bereikbaar voor bezoekers die met het openbaar vervoer komen.

Met de pendelbus, lijn 522, gaat een langgekoesterde wens in vervulling. Bezoekers die met het openbaar vervoer kwamen moesten voorheen uitstappen op het busstation in Hooghalen, 3 kilometer bij het museum vandaan. De nieuwe busverbinding brengt de mensen tot op de parkeerplaats, vóór het Herinneringscentrum. De pendelbus vertrekt iedere zaterdag en zondag om 11.05 uur vanuit Assen en rijdt de hele dag op en neer naar het museum. De laatste bus vertrekt daar om 16.38 uur.

De bus wordt bestuurd door vrijwilligers van het Herinneringscentrum. Met steun van de provincie Drenthe zal lijn 522 gedurende één jaar rijden op dit traject. Wanneer er goed gebruik van wordt gemaakt, zal de busverbinding permanent worden. Vanaf volgende week is de busverbinding te vinden in vervoersapps van 9292OV.

Metrostation Opera in Antwerpen sluit

Op 1 september 2016 sluit metrostation Opera in Antwerpen de deuren. Het station zal volledig gerenoveerd worden. De werken duren ongeveer twee jaar; volgens de huidige planning heropent het station in september 2018.

Tijdens de verbouwing blijven metrolijnen 3, 5, 9 en 15 gewoon door het station rijden. U kan er enkel niet op- en afstappen.

dinsdag 26 juli 2016

Einde in zicht voor teletekstpagina 751?

Veel reizigers reageerden verrast op het bericht dat NS wil gaan stoppen met teletekstpagina 751. Ook voor Rover was dit een verrassing, want in tegenstelling tot wat NS aanvankelijk meldde, is dit besluit niet in overleg met consumentenorganisaties tot stand gekomen. Rover heeft NS om opheldering gevraagd.

Eerder dit jaar heeft NS de consumentenorganisaties gemeld de reisinformatie via Teletekst te willen gaan afbouwen, te beginnen met de informatie over internationale treinen. De consumentenorganisaties hadden geen bezwaar tegen het stoppen van teletekstinformatie over internationale treinen, er zijn andere en betere informatiebronnen voor internationale reizigers. De binnenlandse informatie op teletekstpagina 751 is echter een ander verhaal.

maandag 25 juli 2016

Spoorbond en NS ruziën over ’groene golf’

Spoorbond VVMC voor machinisten en conducteurs is woedend op NS. De uitrol van ’een trein-TomTom’ in de cabine is voorbarig. Dat zegt vakbondsleider Wim Eilert in reactie op de ’groene golf op het spoor’ die ProRail en NS nu al gaan realiseren. „Terwijl er nog onderzoek loopt naar alle veiligheidsaspecten rond het gebruik van elektronische apparatuur in de machinistcabine. We hebben onze onvrede gisteren overgebracht”, aldus Eilert.

Aanpak fietsoversteken in Groningen

Aannemer KWS Infra uit Leek gaat voor de provincie Groningen drie fietsoversteken aanpakken. De aannemer kwam als winnaar uit de bus na een bijzondere aanbesteding, waarbij inschrijvers door de provincie uitgedaagd werden om met slimme, groene en vernieuwende ideeën te komen voor veilige oversteken voor fietsers. De fietsoversteken liggen aan de Strandweg bij Zoutkamp, aan de Hoofdweg in Blijham en langs de N355 bij Balmahuizen (voorbij Noordhorn). De werkzaamheden gaan na de bouwvak van start en moeten eind september klaar zijn.

Bij de fietsoversteken wordt gebruik gemaakt van lichtgevende markeringsstrepen en een reflecterende deklaag op het asfalt, die oplicht als auto- of fietslichten erop schijnen. Hierdoor is de weg 's avonds en 's nachts beter zichtbaar en is er minder straatverlichting nodig. Dat bespaart energie. Verder worden op het fietspad ledlampjes aangelegd die een signaal afgeven aan automobilisten als er een fiets overheen rijdt. Het is voor het eerst dat dit systeem in Nederland wordt toegepast. Tussen de rijbaan en het fietspad wordt als afscheiding een groenstrook aangebracht.

De provincie Groningen heeft als doelstelling de infrastructuur 'slim en groen' te maken. Dat betekent dat gezocht wordt naar oplossingen die energiezuinig zijn, dat er duurzaam gebruik wordt gemaakt van materialen en dat gekeken wordt hoe er slimme combinaties gemaakt kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van zonnepanelen of ledverlichting. De fietsoversteken zijn het eerste project waarbij van deze manier van werken gebruik wordt gemaakt.

Actiemaand voor bewuster reizen

Een maand lang zo min mogelijk autokilometers maken. Dat is het doel van de jaarlijkse campagne ‘Low Car Diet’. Tijdens de zesde editie van 10 oktober t/m 9 november 2016 gaan organisaties en medewerkers opnieuw met elkaar de strijd aan om zo duurzaam mogelijk te reizen. Gedeputeerde Pim van den Berg daagt wethouders van gemeenten in de provincie Utrecht uit mee te doen.

Het Low Car Diet is de jaarlijkse campagne van stichting Urgenda die medewerkers en bestuurders van bedrijven en overheden uitnodigt een maand lang zo ‘schoon’ mogelijk te reizen. Deelnemers laten, waar mogelijk, benzine- en dieselauto’s staan. Ze reizen tijdens de actiemaand met de fiets, het openbaar vervoer, elektrische- of deelauto’s of een combinatie van deze vervoermiddelen. Het doel is mensen te laten ervaren dat de dagelijkse reis, tussen bijvoorbeeld woning en werk, goedkoper, schoner en gezonder kan.

Het reisgedrag van alle betrokken werknemers en bestuurders wordt bijgehouden tijdens het Low Car Diet. De organisatie die relatief het meeste duurzame kilometers maakt, wint de wedstrijd. Een duurzame kilometer is elke kilometer die niet afgelegd wordt met een benzine- of dieselauto. De organisatie hoopt dat deze campagne leidt tot een blijvende verandering in de manier van reizen.

Gedeputeerde Pim van den Berg daagt in deze YouTube video alle wethouders in de provincie Utrecht uit om in tijdens de mobiliteitswedstrijd bijvoorbeeld met het openbaar vervoer naar het Huis voor de Provincie te komen in plaats van met de auto. Zo kunnen we samen veel duurzame kilometers maken.

zaterdag 23 juli 2016

Actuele reisinformatie NS niet langer via Teletekst

Over de actuele situatie op het spoor geeft NS informatie via vele kanalen. Alleen al via ns.nl en de diverse NS-apps (Reisplanner Xtra, Reisplanner NS International) vragen dagelijks meer dan 400.000 gebruikers circa 1,6 miljoen reisadviezen op. Tot dusver verstrekte NS ook actuele reisinformatie via Teletekst (pagina 751). Per 1 augustus komt daar een einde aan.

Deze beslissing heeft NS genomen omdat uit gegevens blijkt dat nog maar zeer beperkt gebruik wordt gemaakt van het opvragen van reisinformatie via Teletekst. Bovendien blijkt dat het merendeel van de bezoekers de pagina opvragen via de Teletekst-app. Deze mensen kunnen ook terecht bij de NS-app, een kanaal waar reizigers makkelijker een op maat gesneden reisadvies kunnen vinden en ook beter zien of er verstoringen zijn op het door hen opgevraagde traject.

De Teletekstpagina’s met andere reisinformatie (geplande werkzaamheden, informatie voor internationale treinreizigers, respectievelijk pagina 752 en 754) zijn eerder al uit de lucht gehaald. Per augustus wordt ook pagina 751 niet langer gevuld.

Reizigers die thuis niet beschikken over internet en ook geen smartphone hebben, kunnen voor actueel reisadvies blijven bellen naar 9292 of de Klantenservice van NS. Op pagina 751 wordt vanaf 1 augustus een tekst geplaatst waardoor die duidelijk maakt dat die pagina niet langer in gebruik is en wat de alternatieven zijn. Per 1 oktober wordt de pagina definitief uit het Teletekst-aanbod gehaald.

Zondagavond 24 juli: spoorwijziging in Zutphen

Op zondagavond 24 juli vertrekken de laatste treinen richting Oldenzaal in Zutphen vanaf een ander perron. Dit in verband met de extra lange treinen van Arriva vanaf Lievelde die rijden ten behoeve van de Zwarte Cross. De trein vanaf Oldenzaal die om 23.53 uur in Zutphen is, komt aan op spoor 1b.

De trein naar Oldenzaal die uit Zutphen vertrekt om 23.36 uur, vertrekt vanaf spoor 1b. De trein naar Goor die uit Zutphen vertrekt om 0.06 uur, vertrekt vanaf spoor 1b.

vrijdag 22 juli 2016

NS en G4: uitstekend plan

NS en de G4 (de vier grote steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) lanceerden een goed plan om de grote steden in de Randstad beter en sneller te verbinden met openbaar vervoer en fiets. Daar zijn sterke argumenten voor. De economische groei zit vooral in die vier steden en iedereen is het erover eens dat die groei alleen maar gerealiseerd kan worden als meer mensen zich verplaatsen op de fiets en in het OV. Er is in de media veel napraterij over zelfsturende elektrische auto’s maar die auto’s leiden net als benzine- en dieselauto’s tot verstopping van de steden en lossen daar dus niets op. Als je nu kijkt rond de grote steden zie je dat er overal hard gewerkt wordt aan nog meer asfalt en nog meer beton voor bruggen en viaducten. Het wordt hoog tijd, dat er meer geïnvesteerd wordt in railverbindingen.

donderdag 21 juli 2016

Treinmachinist krijgt eigen app

Spoorbeheerder ProRail lanceert in samenwerking met NS een nieuwe vinding voor treinmachinisten die met de applicatie ’RouteLint’ direct alle actuele informatie over het spoor voor zich te zien krijgen. Daardoor kunnen zij - in overleg met de treindienstleiding - hun snelheid aanpassen. Treinreizigers krijgen vanaf nu tijdens de rit ook veel meer informatie over vertragingen en de reden daarvan. Tevens wordt ’onverwacht stilstaan in een weiland’, één van de grootste irritaties, sterk teruggedrongen en kan er beter op tijd worden gereden.

Zoeken naar duurzame oplossing voor Moerdijkbrug

Maandag 18 juli werd ’s middags op de Moerdijkbrug een gebroken spoorstaaf geconstateerd, waardoor het treinverkeer hinder ondervond. De afgelopen tijd zijn reizigers en vervoerders op de Moerdijkbrug vaker geconfronteerd met een defect aan het spoor.

Het spoor is van ijzer en moet daarom de ruimte hebben om te krimpen en uit te zetten vanwege temperatuurverschillen. Want als het warm is zet ijzer uit en als het koud is krimpt ijzer. Om dit op te vangen beschikken sporen over compensatielassen. Deze zorgen ervoor dat het spoor voldoende ruimte heeft om uit te zetten cq langer te worden. Dit is ook het geval op de Moerdijkbrug. De situatie op de Moerdijkbrug is vergeleken met andere bruggen nog een tikkie anders, omdat de spoorstaven in een elastische emulsie gegoten zijn om zo èn de levensduur van de brug te verlengen èn de geluidoverlast van het treinverkeer voor bewoners tegen te gaan.

De levensduurverlenging van de brug en het beperken van de geluidoverlast zijn de voordelen van deze elastische emulsie. Het nadeel van de emulsie is dat als er defecten aan het spoor zijn, de emulsie moet worden opengebroken om bij het spoor te komen. Na de reparatie van het spoor moet de emulsie opnieuw worden aangebracht. Deze werkzaamheden kosten daarom meer tijd dan de reparatie van een spoor dat niet in een emulsie is gegoten en hierdoor ondervinden reizigers en vervoerders helaas meer hinder van deze herstelwerkzaamheden.

Het is van belang dat een compensatielas helemaal recht ligt om zo er voor te zorgen dat spoorstaven naadloos op elkaar aansluiten. Als de compensatielas niet helemaal recht ligt kan er uiteindelijk een knikje ontstaan in de las, doordat de las elke keer een klap krijgt, als er een trein overheen dendert. Dat knikje in de las veroorzaakt uiteindelijke kleine scheurtjes in de spoorstaven, die mogelijk tot een spoorstaafbreuk zouden kunnen leiden.

Wekelijks schouwen monteurs het spoor op de Moerdijkbrug. Daarnaast inspecteren zij elke twee weken via ‘ultrasoon handmetingen’ het spoor op de Moerdijkbrug op eventuele onregelmatigheden. Zij lopen dan met speciale apparatuur over de brug om zo vroegtijdig haarscheurtjes te signaliseren. Een lasploeg loopt dan tegelijkertijd mee om mogelijke defecten direct te herstellen. Ondanks deze intensieve controles kan het toch nog helaas voorkomen dat er een defect aan spoor optreedt, dat op korte termijn hersteld moet worden. Zoals afgelopen maandag het geval was, waarbij de oorzaak lag in een las die eind april tijdens een groot onderhoud is aangebracht.

Regiotaxi Utrecht krijgt nieuwe vervoerder voor Utrecht en Maarssen

Vervoersorganisatie De Vier Gewesten verzorgt vanaf 1 oktober 2016 het vervoer met de Regiotaxi Utrecht in het gebied van de gemeente Utrecht en Stichtse Vecht (Maarssen). Dat is de uitkomst van een Europese aanbesteding in opdracht van de provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht en Stichtse Vecht.
 
De looptijd van het nieuwe contract voor Regiotaxi Utrecht is tot 15 augustus 2018, met een optie op verlenging met twee jaar. De nieuwe vervoerder gaat per 1 oktober 2016 rijden. Er zijn met de komst van deze nieuwe vervoerder voor de reiziger geen wijzigingen in de dienstverlening.

Transvision is in de gemeenten Utrecht en Stichtse Vecht (Maarssen) verantwoordelijk voor het vervoer voor Regiotaxi Utrecht tot aan het moment dat het nieuwe contract ingaat. Het vervoer voor Regiotaxi Utrecht in de overige gemeenten Nieuwegein, IJsselstein, Vianen, Houten, De Bilt, Zeist en Bunnik wordt verzorgd door Willemsen de Koning. Hier verandert niets.

Regiotaxi Utrecht is openbaar vervoer van deur tot deur, van en naar een opstapplaats of een halte van het openbaar vervoer. Regiotaxi Utrecht is toegankelijk voor iedereen die zelfstandig of met begeleiding kan reizen.

woensdag 20 juli 2016

Aanstelling Van Boxtel verlengd tot komst nieuwe president-directeur NS

Roger van Boxtel blijft op verzoek van de Raad van Commissarissen langer aan als president-directeur bij NS totdat is voorzien in de definitieve invulling van deze positie. Naar verwachting zal dit begin volgend jaar het geval zijn. De huidige directievoorzitter van NS Reizigers (NSR), Marjan Rintel, zal toetreden tot de Raad van Bestuur als directeur Operatie. Gerard van de Aast, die al lid is van de Raad van Commissarissen (RvC), is benoemd tot voorzitter van de RvC.

Roger van Boxtel is vorig jaar zomer aangetreden als president-directeur voor de duur van één jaar. Zijn belangrijkste opdracht was om NS in rustiger vaarwater te brengen en het vertrouwen in de organisatie te herstellen. Onder zijn leiding heeft NS in maart de vernieuwde strategie 2016-2019 gepresenteerd en een proces in gang gezet om de besturing van de organisatie slagvaardiger te maken. Ook is de parlementaire enquête over de Fyra afgerond en is NS gestart met het doorvoeren van de lessen naar aanleiding hiervan.

NS richt zich de komende periode op het duurzaam verbeteren van bedrijfsprocessen om de reiziger een beter reisproduct te bieden. Hierbij past een nieuw besturingsmodel. NS heeft gekozen voor een Raad van Bestuur (RvB) met vijf directeuren in plaats van de huidige Executive Committee (ExCo) met acht directeuren. De RvB is integraal verantwoordelijk en stuurt samen de operatie aan. De RvC is voor deze fase van de transitie op zoek naar een president-directeur die zich meerjarig gaat inzetten om de bedrijfsprocessen van NS verder te optimaliseren.

De nieuwe Raad van Bestuur van NS bestaat uit de president-directeur (a.i. Roger van Boxtel), de directeur Financiën (a.i. Bert Schouws, vanaf 15 september Bert Groenewegen), en de directeur Risicobeheersing (Susi Zijderveld) en twee nieuwe functies: de directeur Operatie en de directeur Commercie & Ontwikkeling.

Rover-Amsterdam: gemeente draaft door met opheffen tramhaltes

De Gemeente en de Stadsregio Amsterdam maken het te bont met het opheffen van tramhaltes. Dat vindt de Rover-afdeling Regio Amsterdam nu vanaf 17 juli opnieuw een halte is opgeheven, op de kop van de Overtoom bij de Overtoomse Sluis.

De opgeheven halte van lijn 1 is van belang voor de omgeving van de Zocherstraat en het begin van de Amstelveenseweg. Gemeten op de plattegrond is het Surinameplein de dichtstbijzijnde halte, maar de looproute daarheen betekent het extra oversteken van drukke verkeersstromen en het tweemaal passeren van de brug – met de kans dat die open is. Lijn 1 daarentegen staat straks dus voor de geopende brug te wachten op de opgeheven halte, terwijl niemand er daar meer uit mag.

Rover is het eens met het sneller maken van belangrijke tramlijnen. Met de opheffing van enkele dicht bij elkaar gelegen haltes is Rover dan ook akkoord gegaan, hoewel de Rover-afdeling vindt dat ook andere mogelijkheden moeten worden onderzocht om tram- en buslijnen sneller te laten verlopen. Bij een aantal haltes vindt Rover dat de nadelen van het opheffen  niet opwegen tegen de geringe tijdwinst die wordt bereikt. De Overtoomse Sluis is daar een voorbeeld van. Lijn 1 heeft op zijn route een aantal kruispunten waar trams met meer dan honderd reizigers lang moeten wachten voor het rode licht. Daar valt volgens Rover méér snelheids- en regelmaatverbetering te behalen dan door het voorbijrijden van haltes en de reizigers hierdoor met langere loopafstanden op te zadelen.

Aangepaste dienstregeling voor De Lijn

Op 21 juli (nationale feestdag) en brugdag 22 juli rijdt De Lijn volgens een aangepaste dienstregeling. Ook een aantal Lijnwinkels en belbuscentrales maken de brug. Bekijk hieronder het overzicht per provincie.

maken de brug. Bekijk hieronder het overzicht per provincie.

Antwerpen

21 juli

  • De bussen en trams rijden volgens zondagdienstregeling.
  • De Lijnwinkels zijn gesloten.
  • De belbuscentrale is open volgens de zondagregeling.

22 juli

  • De bussen en trams rijden volgens vakantiedienstregeling.
  • De Lijnwinkels zijn open volgens de normale openingstijden. Enkel de mobiele Lijnwinkel rijdt niet uit.
  • De belbuscentrale is open volgens de normale openingstijden op weekdagen.

Limburg

21 juli

  • De bussen en trams rijden volgens zondagdienstregeling.
  • De Lijnwinkels zijn gesloten.
  • De belbuscentrale is open volgens de zondagregeling.

22 juli

Oost-Vlaanderen

21 juli

  • De bussen en trams rijden volgens zondagdienstregeling. In de regio Gent Stad is er extra aanbod voorzien voor de Gentse Feesten.
  • De Lijnwinkels zijn gesloten.
  • De belbuscentrale is open volgens de zondagregeling.

22 juli

  • De bussen en trams rijden volgens vakantiedienstregeling. In de regio Gent Stad is er extra aanbod voorzien voor de Gentse Feesten.
  • De Lijnwinkels zijn open volgens aangepaste openingstijden.
  • De belbuscentrale is open van 6.00 tot 20.00 uur.

Vlaams-Brabant

21 juli

  • De bussen en trams rijden volgens zondagdienstregeling.
  • De Lijnwinkels zijn gesloten.
  • De belbuscentrale is open volgens de zondagregeling.

22 juli

West-Vlaanderen

21 juli

  • De bussen en trams rijden volgens zondagdienstregeling.
  • De Lijnwinkels zijn gesloten.
  • De belbuscentrale is open volgens de zondagregeling.

22 juli

  • De bussen en trams rijden volgens schoolvakantiedienstregeling.
  • De Lijnwinkels zijn open volgens de normale vakantieregeling. Enkel de Lijnwinkel Oostende directie is gesloten op 22 juli.
  • De belbuscentrale is open van 6.00 tot 19.30 uur.

dinsdag 19 juli 2016

Ouders Gooi en Vechtstreek tevreden over leerlingenvervoer

De ouders en verzorgers in Gooi en Vechtstreek zijn over het algemeen tevreden tot zeer tevreden over het leerlingenvervoer van hun kinderen. Driekwart van hen geeft Connexxion Taxi Services hiervoor het rapportcijfer 8 of hoger. En maar liefst 90 procent beloont Connexxion met een 7 of hoger.

Dat blijkt uit een uitgebreide enquête die gehouden is onder de ouders/verzorgers van 630 kinderen die van dit vervoer gebruik maken. Het onderzoek is gehouden met medeweten van de gemeenten Muiden, Blaricum, Bussum, Naarden, Laren, Wijdemeren, Hilversum, Huizen en Eemnes.

Over de kwaliteit van de chauffeurs en hun betrokkenheid bij het vervoer van de kinderen, zijn de ouders/verzorgers zeer te spreken. Bijna 80 procent van de ondervraagden geeft hen een 7 of hoger. Ruim de helft oordeelt zelfs met een 8 of hoger.

Binnen het leerlingenvervoer is het erg belangrijk dat er een professionele vertrouwensband is tussen chauffeur en de leerlingen. Maar ook de ouders/verzorgers moeten vertrouwen hebben in de chauffeur van het kind. In totaal 87,6 procent van de ouders/verzorgers heeft vertrouwen tot zelfs zeer veel vertrouwen (30,6 procent) in de chauffeur. Bij de kinderen zelf is dat eigenlijk niet anders. 81,6 procent van de kinderen heeft (veel tot zeer veel) vertrouwen in de chauffeur die hen dagelijks naar school en huis rijdt.

De meeste kinderen maken al enkele jaren gebruik van dit soort vervoer. Iets meer dan vijftig procent zelf al langer dan drie jaar. Van de geënquêteerden is 60,6 procent van mening dat de kwaliteit van het vervoer van hun kinderen de afgelopen jaren is gelijk gebleven. Daarentegen oordeelt 21,3 procent dat de kwaliteit (sterk) is verbeterd. Niettemin signaleert 18,1 procent een achteruitgang. Connexxion gaat onderzoeken waarom die laatste groep ouders/verzorgers vindt dat er sprake zou zijn van een verslechtering en wat er verder kan worden verbeterd.

Vervoer in Amsterdam en regio verbeteren

In opdracht van de Stadsregio Amsterdam (SRA) heeft de gemeente in 2012 een hoofdrapportage gemaakt ´Verbetering Westelijke tramlijnen'. De Westelijke Tramlijnen -en de lijnen 1, 2 en 13 in het bijzonder- zijn van cruciaal belang voor het westelijk deel van de stad. Veel bewoners en bezoekers van Amsterdam (Nieuw-)West zijn afhankelijk van die tramlijnen om goed over te kunnen stappen naar een volgende trein-, metro- of tramverbinding. De kwaliteit van de westelijke tramlijnen schiet op dit moment tekort. De tramlijnen zijn traag en hebben vaak last van verstoringen, waardoor de hele OV-keten onaantrekkelijk wordt voor het westelijk deel van de stad.

Het project verbeteren Westelijke tramlijnen is onderdeel van de Investeringsagenda OV. Hier werken gemeente, SRA en GVB samen om het openbaar vervoer in Amsterdam en regio te verbeteren. Ook het project “De verbetering van de Westelijke tramlijnen, kleine maatregelen” (BenW besluit van 9 juni 2015) valt hieronder. Doel van de maatregelen  is de snelheid, betrouwbaarheid, veiligheid en comfort van deze tramlijnen te verbeteren.

Uit de rapportage is een pakket van grote en kleine maatregelen voortgekomen. Bij de grote maatregelen horen inspraaktrajecten. Het samenvoegen van haltes hoort bij de kleinere maatregelen. Op kleine maatregelen staat geen inspraak open, onder meer omdat de impact van zulke maatregelen op de omgeving kleiner is. Uitvoering van deze kleine maatregelen wordt dan ook bij zogenoemd uitvoeringsbesluit vastgesteld.

Een van de kleinere maatregelen uit de rapportage was het opheffen van de halte Rhijnvis Feithstraat. Op basis van in- en uitstapcijfers en geografische ligging is uiteindelijk de halte Overtoomse Sluis hiervoor in de plaats gekomen. De halte Overtoomse Sluis ligt dichtbij de haltes Surinameplein en Rhijnvis Feitstraat die als alternatief, binnen een straal van 400 meter, voor de reiziger kunnen dienen.

maandag 18 juli 2016

NS zet eerste stap richting hoogfrequent rijden

Reizigers op het intercitytraject tussen Amsterdam en Eindhoven kunnen per december 2017 profiteren van zes Intercity’s per uur. Met ingang van die datum maakt NS een start met het zogeheten hoogfrequent rijden, waardoor reizigers om de tien minuten een trein kunnen pakken op dit traject, waar nu vier keer per uur een Intercity rijdt. Ook reizigers tussen Utrecht en Houten-Castellum kunnen per dienstregeling 2018 in de brede spits zes keer per uur een Sprinter nemen. Doel is om op termijn op meerdere trajecten hoogfrequent te rijden.

NS rijdt in 2018 meer treinen, omdat de reizigersvraag toeneemt en omdat aanpassing van het spoor dit mogelijk maakt. De afgelopen jaren is er door ProRail veel verbouwd aan het spoor. Deze verbouwingen maken het mogelijk tussen Eindhoven en Amsterdam en tussen Utrecht en Houten-Castellum meer treinen te rijden. De Intercity’s rijden ten zuiden van Eindhoven naar Maastricht, Heerlen en Venlo (elk 2x per uur). In het noorden rijden ze naar Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen. Arnhem en Nijmegen blijven hun rechtstreekse verbindingen met Amsterdam Centraal en Schiphol houden.De Sprinters tussen Utrecht en Houten-Castellum komen uit de richting van Woerden en gaan naar Tiel en ’s-Hertogenbosch. De extra Sprinters rijden in de ochtendspits richting Utrecht en in de avondspits richting Houten-Castellum, omdat dit de grootste stroom reizigers is.

Voor het zover is, moet er nog een hoop gebeuren. De komende anderhalf jaar wordt de dienstregeling voor 2018 verder uitgewerkt. Hier wordt samen met ProRail, andere vervoerders en goederenvervoerders nauwkeurig naar gekeken en aan gerekend, zodat alles zo goed mogelijk op elkaar aansluit en in elkaar past. Ook spreken wij met reizigersorganisaties en overheden over de uitwerking.

Om de uitbreiding tussen Amsterdam en Eindhoven mogelijk te maken, wordt door ProRail de infrastructuur uitgebreid. In de afgelopen jaren is al flink aan het spoor gewerkt in ’s-Hertogenbosch en in de omgeving van Utrecht. Rondom Utrecht rondt ProRail het werk aan Nederlands grootste spoorknooppunt af om meer treinverkeer mogelijk te maken.

Door eerst op één traject elke 10 minuten een trein te laten rijden kan ervaring worden opgedaan voor de rest van Nederland. Op termijn kunnen dan op andere trajecten ook meer treinen gaan rijden.

Zelfrijdende bus van de toekomst

Vandaag heeft op de busbaan tussen Schiphol en Haarlem de eerste operationele test plaatsgevonden met een zelfrijdende bus buiten een afgesloten testcircuit. De test is mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland als wegbeheerder en eigenaar van de busbaan, de gemeenten Haarlem en Haarlemmermeer en Vialis als partner in verkeerstechnologie. De proef onderstreept de ambities van Nederland als testland voor ontwikkelingen rond slimme mobiliteit en zelfrijdende voertuigen.

De zelfrijdende bus is van het Duitse autoconcern Daimler AG. Het voertuig communiceert met de infrastructuur, waarbij communicatie tussen de stoplichten en de bus wordt gecombineerd met alle sensordata die de bus zelf verzamelt. De beschikbaarheid van een grotendeels vrijliggende busbaan, in combinatie met een zeer positieve houding van betrokken overheden en marktpartijen waren doorslaggevend in de keuze van Daimler AG voor Nederland. Overheden en markt werken in ons land samen aan de ontwikkeling van meerdere testfaciliteiten, waar te midden van het reguliere verkeer innovatieve verkeerstechnieken kunnen worden beproefd.

De busbaan is voor een groot gedeelte afgesloten. Op een aantal stukken van het traject, met name kruispunten, komt de bus op de openbare weg. Tijdens de testritten en demonstratie kon een chauffeur in de bus alle systemen monitoren en indien nodig ingrijpen. De bus heeft met snelheden gereden die ter plaatse maximaal zijn toegestaan (50 – 70 km).

Om de zelfrijdende bus op de openbare weg te kunnen laten rijden moet het voertuig kunnen communiceren met verkeerslichten en andere wegkantsystemen. Vialis heeft 19 wegkantsystemen van het Schipholtraject voorzien van coöperatieve technologie, waardoor het nu voor het eerst mogelijk is een coöperatieve bus door het gewone verkeer te laten rijden. Door vroegtijdige en betrouwbare communicatie tussen de bus en de verkeerslichten anticipeert de bus op de toekomstige verkeerssituatie. Een paar honderd meter vóór een verkeerslicht wordt de bus al herkend. Het verkeerslicht reageert hierop door de bus prioriteit te geven. Deze  ontvangt ruim voor het bereiken van het verkeerslicht de melding of het licht tijdig groen wordt en past haar snelheid hierop aan. Hierdoor neemt de noodzaak af om bij kruispunten plots te remmen.

Tijdens het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie in het afgelopen half jaar tekende minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu samen met haar Europese collega’s de Declaration of Amsterdam. Hiermee zetten zij een belangrijke stap op weg naar Europese regelgeving om het gebruik van zelfrijdende auto’s mogelijk te maken. Samenwerking tussen overheden en markt werd hierbij als kritische succesfactor benoemd. Waar de markt technische oplossingen en innovatiekracht levert, creëren lokale, regionale en landelijke overheden de randvoorwaarden om de verkeersveiligheid, maar ook aspecten als security, privacy en aansprakelijkheid te waarborgen. Zo wordt in Brabant een grootschalige testomgeving ontwikkeld, waarbij over een traject van zo’n 70 kilometer te midden van het reguliere verkeer kan worden getest.

Meer automatische functies en verbondenheid bieden voordelen voor de verkeersveiligheid, een betere doorstroming, een comfortabele manier van vervoer, efficiënter gebruik van de infrastructuur, minder files en minder CO2-uitstoot. Minister Schultz zet hier al een aantal jaar op in, bijvoorbeeld door testen met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg mogelijk te maken en te investeren in slimme mobiliteit via het Investeringsprogramma Beter Benutten. Op 14 april initieerde minister Schultz de ‘Experience’, waarbij ze samen met  haar Europese collega’s in een stoet van 28 hoog geautomatiseerde voertuigen door het reguliere verkeer van Amsterdam reed en waaraan tal van internationale autoconcerns deelnamen. Ook de European Truck Platooning Challenge begin april was een concreet voorbeeld van de mogelijkheden van coöperatieve technologie.

Groot onderhoud bij HTM

In de komende vakantieperiode gaat het Haagse Openbaar Vervoerbedrijf HTM groot onderhoud uitvoeren aan het tramnetwerk in de Haagse binnenstad. Zo sluit HTM de tramtunnel vanaf 1 augustus twee weken omdat de rails vernieuwd moeten worden. Daarnaast gaat het kruispunt Prinsegracht-Brouwersgracht volledig op de schop. Hierbij werkt de gemeente Den Haag aan de verkeerslichtinstallatie en HTM aan de versleten sporen, die nu twintig jaar op de kruising liggen. Vier verschillende tramlijnen maken er dagelijks gebruik van. Omdat er ook ‘s nachts wordt gewerkt levert dit helaas overlast op voor de omwonenden die hierover per brief zijn geïnformeerd. HTM gebruikt geluidswerende schermen en controleert continu of het geluid de normen niet overschrijdt. De werkzaamheden starten op 17 juli, de gemeente en HTM verwachten de werkzaamheden rond 23 september af te ronden.

De werkzaamheden in de tramtunnel zijn noodzakelijk omdat de honderden meters rails aan vernieuwing toe zijn. Doorrijden op versleten spoor is vanuit veiligheidsoogpunt onverantwoord vanwege de kans op ontsporingen. Als er iets mis gaat ontstaan bovendien grote opstoppingen in deze levensader van het Haagse openbaar vervoer, waar dagelijks 900 trams doorheen rijden. De sporen werden aangelegd toen de RandstadRail met zijn zwaardere voertuigen nog niet bestond. HTM vernieuwt deze sporen in twee richtingen met een extra zware kwaliteit rails die meer slijtvast is. In een staalfabriek in Duitsland zijn alle spoorelementen al op maat gemaakt. Ze worden kant-en-klaar in delen aangeleverd. In de tramtunnel maakt HTM 85 verbindingslassen, op en rond de Prinsegracht zijn dat er nog eens tachtig.

Ook pakt HTM het versleten spoor aan op de Brouwersgracht en vervangt de gemeente Den Haag tegelijkertijd diverse verkeerslichten. Zo concentreert het werk zich in één periode, waarmee de hinder voor de omwonenden en het verkeer wordt beperkt. Op piekmomenten zijn er al gauw vijftig mensen tegelijkertijd aan het werk in het gebied. Een groter aantal is niet mogelijk, omdat de veiligheid gewaarborgd moet blijven. Bovendien zouden mensen elkaar dan in de weg kunnen lopen, want de oppervlakte is klein. Het wordt dus werken op een postzegel. Daarnaast kan een deel van de werkzaamheden uit veiligheidsoverwegingen alleen ’s nachts plaatsvinden. Zo mag bijvoorbeeld hijswerk niet plaatsvinden als er omgevingsverkeer is evenals laswerkzaamheden aan de rails.

zaterdag 16 juli 2016

Fietsers kunnen nu nóg meer genieten van 5-sterrenlandschap

Na een lang traject en een intensieve samenwerking tussen verschillende partijen is het nieuwe fiets- en combipad tussen Epen en Mechelen nu officieel klaar voor gebruik. Gedeputeerde Geurts en wethouder Franssen namen de proef op de som: al fietsend testten ze de veiligheid, het comfort én genoten ze van het uitzicht. Het nieuwe fiets- en combipad heeft een lengte van 1,8 kilometer.

De weg tussen Epen en Mechelen loopt door een indrukwekkend stukje landschap en wordt door toeristen, werkverkeer en schoolgaande jongeren veel gebruikt. De drukte op deze mooie route was vaak niet altijd even ideaal voor alle weggebruikers. Om de verkeersveiligheid van zowel de fietsers als de voetgangers te verbeteren, hebben gemeente Gulpen-Wittem en provincie Limburg geïnvesteerd in de aanleg van een fiets- en combipad buiten de bebouwde kom.

De kosten voor de aanleg van dit fiets- en  combipad bedroegen 1,2 miljoen euro. Provincie Limburg heeft 235.250 euro gesubsidieerd. Het Uitvoeringsprogramma Fiets van de Provincie Limburg is erop gericht dat het fietsgebruik in Limburg wordt gestimuleerd en toeneemt. Er wordt 24 miljoen geïnvesteerd in de periode 2016-2019. Het plan is erop gericht om samen met partners als gemeenten, Fietsersbond en andere stakeholders te werken aan goede, veilige en snelle fietsverbindingen. Daarnaast zijn, mede ten behoeve van het toerisme, ook aantrekkelijke combinaties van de fiets en het openbaar vervoer van belang. Denk hierbij aan uitnodigende recreatieve fietsroutes door het Limburgse land en de grensstreek. Het gebruik van slimme verlichting op veelgebruikte fietsroutes. Prikkels om het fietsen te stimuleren. En goede data om het fietsbeleid te kunnen sturen.

vrijdag 15 juli 2016

NS en Alstom sluiten contract over levering van 79 snelle Intercity's

NS en Alstom sluiten een contract voor de levering van 79 (enkeldeks) Intercity’s met een snelheid van 200 km/u. Alstom kwam als beste uit de bus bij de door NS uitgeschreven aanbesteding. De trein is gebaseerd op het Coradia-concept van Alstom waarvan al in meerdere landen treinen rijden. De Coradia-trein wordt nu aangepast voor NS, zodat de trein geschikt is voor inzet in Nederland op zowel de hogesnelheidslijn (HSL) als het hoofdrailnet (HRN). De trein moet vanaf 2021 gaan rijden op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda over de hogesnelheidslijn. Daarna gaat de trein ook rijden tussen Den Haag en Eindhoven (deels over de HSL). NS heeft de mogelijkheid in het contract om meer treinen te kunnen bestellen.

Komend jaar staat in het teken van het afronden van het definitieve ontwerp van de trein. Dit gebeurt in nauw overleg met reizigers, rijdend personeel, onderhoudsmedewerkers en schoonmakers, zodat de trein in het Nederlandse systeem kan worden ingepast. Daarna start de productie van de eerste kleine serie treinen en kunnen we de test- en toelatingsfase in met tests op verschillende speciale testbanen in Europa, in een speciale klimaatkamer in Wenen en veel testritten op het Nederlandse spoor, zowel op de HSL als het reguliere spoor. Daarna start de serieproductie en gaan de eerste treinen naar verwachting in 2021 rijden.

Enkele kenmerken van de nieuwe intercity’s:
  • 79 treinstellen; NS koopt 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen.
  • Zitplaatsen; de 79 treinen hebben samen zo’n 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in 1e en 2e klas.
  • ‘Dutch design’; door de samenwerking van Alstom met een Nederlandse kunstenaar zorgen we dat iedereen zich straks helemaal thuis voelt in deze nieuwe trein. De trein krijgt aangename zones die zich bijvoorbeeld meer lenen voor werken/rust of gezelligheid/ontmoeten.
  • Gemak; de treinen hebben onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-) stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte. Zo zorgen we voor maximaal gemak onderweg.
  • Nieuwste techniek; de trein moet zowel kunnen rijden op 25 kV bovenleidingspanning (hogesnelheidslijn) als 1,5 kV (hoofdrailnet). Daarnaast krijgt de trein zowel het beveiligingssysteem ERTMS (dit ligt nu al op de HSL) als ATB (op het Hoofdrailnet) aan boord. Camera’s in de trein en de aanwezigheid van noodknoppen (‘call for aid’) zorgen voor een sociaal veilige omgeving.
Een eerder door Siemens aangespannen kort geding over de aanbesteding voor de snelle nieuwe Intercity’s is vandaag door NS gewonnen waardoor NS nu het contract met Alstom kan sluiten.
De aanschaf van de 79 snelle Intercity’s past in de lopende modernisering en uitbreiding van de NS-vloot. Zo stromen de eerste nieuwe Sprinters in vanaf dienstregeling 2017 (Type Flirt van fabrikant Stadler, 58 stuks) vanwege o.a. het behoud en uitbreiding van de OV-studentenkaart. Vanaf medio 2018 volgen meer Sprinters (Type Civity van fabrikant CAF, 118 stuks). Ook worden 81 (VIRM)-dubbeldekkers de komende jaren bij NS-dochter NedTrain in Haarlem gemoderniseerd. In totaal investeert NS meer dan 2,5 miljard in modernisering en uitbreiding van de vloot.

Nieuwe IJ-zijde Amsterdam Centraal officieel geopend

Het is een van de grootste infrastructurele projecten in Amsterdam geweest van de afgelopen jaren: de metamorfose van de IJ-zijde van het Centraal Station. Samen met NS en ProRail heeft de gemeente Amsterdam een vervoersknooppunt aangelegd dat niet langer met de rug naar het IJ en Noord staat, maar middenin de stad ligt. De IJ-hal is de tweede hoofdentree van het station geworden, met winkels, verblijfsruimtes en straks een ingang naar de Noord/Zuidlijn. Wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer) en Irma Winkenius (NS Stations) hebben vandaag de IJ-zijde officieel geopend.

Wethouder Litjens: “De metamorfose van de IJ-zijde van het Centraal Station van Amsterdam brengt ons meer dan een mooi, toegankelijk en prettig station. Jarenlang zagen we het IJ als een grens, nu is het IJ een tweede rivier die midden door de stad loopt. De nieuwe IJ-zijde maakt de stad weer een geheel. Het resultaat is een prachtig knooppunt voor alle soorten vervoer: treinen en metro’s, voetgangers en fietsen, boten en bussen.”

Onder een overkapping van staal en glas (4.500 glasplaten) is het nieuwe busplatform gebouwd. Daaronder - dwars liggend bovenop de Noord/Zuidlijn - loopt de Michiel de Ruijtertunnel waar het autoverkeer doorheen gaat. Vanaf het busstation kunnen reizigers straks rechtstreeks per roltrap en lift naar de Noord/Zuidlijn. NS heeft de IJ-hal onder het busplatform voltooid. Winkenius: “Vanuit deze hal stappen reizigers makkelijk over tussen trein, bus, pont, taxi en straks ook metro. Zowel de Cuyperspassage als de nieuwe IJ-passage zijn via de IJ-hal bereikbaar. Daarnaast is de IJ-hal een fijn verblijfsgebied geworden, met een grote diversiteit aan restaurants en servicewinkels.”

Afgelopen najaar volgde de openstelling van de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel onder het station. Deze tunnel heeft een tegeltableau met 77.730 tegels. Op dat moment is ook de nieuwe ‘gedeelde ruimte’ in gebruik genomen: een gebied zonder voorrangsregels voor de diverse verkeersdeelnemers. Dit is een goede oplossing voor dit ingewikkelde kruispunt gebleken. Aan de west- en oostzijde van de overkapping zijn nu ‘kiss & ride’- stroken, waar reizigers gemakkelijk kunnen worden opgehaald of afgezet. Waar een jaar geleden nog auto’s reden, kunnen mensen nu fietsen en flaneren langs het IJ

Voor de nieuwe IJ-zijde van Amsterdam Centraal was een kade-uitbreiding nodig. In de oude situatie lag de oeverlijn van het IJ ongeveer 27 meter uit de gevel van het station. Door land te winnen is de kade nu bijna 40 meter het IJ in verplaatst en ligt daarmee op circa 65 meter uit de gevel.

Instemming ACM met proef Valleilijn

Rover vindt het positief dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een proef van NS en Connexxion met enkelvoudig in- en uitchecken op de Valleilijn toestaat. Daarmee wordt een bron van vergissingen en ergernis voor treinreizigers rond Amersfoort en Ede-Wageningen weggenomen. Maar de verbetering is wel tijdelijk. De ACM gedoogt deze proefsituatie slechts 12 maanden, op grond van een uitzonderingsbepaling in de Mededingingswet. En de ACM geeft hiermee ook geen vrijbrief voor het landelijk invoeren van enkelvoudig in- en uitchecken. Rover is pas echt blij als nu ook snel stappen worden gezet voor een permanente oplossing die ook elders kan worden toegepast.

De situatie met aparte poortjes of incheckpaaltjes op stations met meerdere vervoerders is voor veel reizigers onbegrijpelijk en lokt vergissingen uit. Bij het overstappen is het bovendien een onhandige hindernis die tijd kost.

Alle vervoer in één platform op Strijp-S in Eindhoven

De app Beamrz moet het vlaggeschip worden van innovatieve mobiliteit op Strijp-S. Onder de naam Mobility-S zijn er alle vervoersvormen, zoals openbaar vervoer, (elektrische) deelauto's en -fietsen en parkeerplekken ondergebracht, vanaf september. Meest in het oogspringend van de plannen van Mobility-S op Strijp-S zijn de twee witte BMW i3 elektrische deelauto's die er komen te staan.Ook zijn er de witte fietsen, nu al te bewonderen en te gebruiken bij de Portiersloge aan de Glaslaan.

donderdag 14 juli 2016

Pas in 2022 halte-aankondiging op alle bussen en trams De Lijn

Pas tegen 2022 zal er op alle bussen en trams van De Lijn halte-aankondiging zijn. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Ben Weyts op een vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a). Vandenbroucke hekelt de traagheid. 'Momenteel wordt op geen enkele bus van De Lijn de volgende halte aangekondigd, hoewel alle bussen daarvoor sinds 2007 worden uitgerust. En ook op de helft van de trams in Vlaanderen is er nog geen aankondiging van de volgende halte.'

Gogido zet taxi aanbod op 9292

9292 en Gogido hebben een overeenkomst gesloten om het taxi-aanbod van Gogido zichtbaar te maken op trajecten van en naar Schiphol in de 9292 Planner. Gogido zet als 'allereerste taxivergelijker' de verschillende taxibedrijven die een rit kunnen verzorgen in één overzicht, inclusief beoordelingen van eerdere klanten. In de maanden april en mei van dit jaar hebben 9292 en Gogido een pilot gedaan om uit te zoeken of er een behoefte aan de dienstverlening van Gogido bestaat bij gebruikers van de 9292 Planner.

Tram 12 tijdelijk ingekort in Antwerpen

Van vrijdag 1 juli tot en met maandag 15 augustus 2016 wordt in Antwerpen gewerkt aan het kruispunt Schijnpoort/Singel/Slachthuislaan. Tram 12 wordt als gevolg daarvan tijdelijk ingekort. Je kunt gebruik maken van metrolijnen 2, 3, 5 en 6 in metrostations Schijnpoort, Handel en Elisabeth of metrolijnen 2, 3 en 6 in station Sport.

NS opent 6 nieuwe 'stations' in Nijmegen

Zaterdag 16 juli opent NS zes nieuwe stations in Nijmegen. Hiermee gaat een lang gekoesterde wens in vervulling! Het gaat om de stations:
  • Waalkade
  • Kelfkensbos
  • Festival Op ’t Eiland
  • 4DaagsePlein
  • Station Lent
  • Waalkade Labyrinth
NS rijdt in Nijmegen met een speciaal ontwikkelde trein, namelijk met de zogenoemde NS Hup-On Hup-Off express. Deze trein biedt plek aan 45 reizigers en heeft open ramen. Een rit met de trein is gratis. De machinist die de trein bestuurt, is gekozen na een zorgvuldige sollicitatieprocedure. De trein is voorzien van een muziekinstallatie die passende muziek ten gehore zal brengen en verzoeknummers niet uit de weg gaat.

De Hup-On Hup-Off express start op Nijmegen Centraal en rijdt vervolgens naar de Waalkade. Onderweg stopt de trein op twee tussengelegen stations (4DaagsePlein en Kelfensbos). Ditzelfde geldt voor de terugreis. Nadat de trein weer terug is op het Centraal Station rijdt hij via de stations Waalkade Labyrinth en Festival Op ’t Eiland naar station Lent om vanaf daar de terugweg weer te vervolgen.

De Hup-On Hup-Off express rijdt van 12.00 uur tot 20.00 uur en is voor iedereen toegankelijk.

woensdag 13 juli 2016

Pokémon? Niet op het spoor!

Net als op andere plekken in Nederland zijn er ook bij het spoor meldingen gemaakt van gevaarlijke situaties rond Pokémon spelers.

Op de spoorbrug over de IJssel en te dichtbij het spoor bij Delft en Hoofddorp zijn spelers op zoek naar de fantasiebeestjes gesignaleerd. ProRail heeft inmiddels met spellengigant Nintendo contact opgenomen om te zorgen dat Pokémon zich niet meer op of langs het spoor laat zien. Je zou er toch niet aan moeten denken dat de Pokémon of speurneuzen onder de trein terecht komen.

Inschrijvingen busvervoer Almere 2018 - 2027 bekend

De gemeente Almere heeft op vrijdag 8 juli de offertes ontvangen voor het busvervoer Almere in de periode 2018 - 2027. De Europese openbare aanbesteding van het busvervoer is gestart op 9 maart 2016.

De gemeente heeft de vervoerders gevraagd zich in te zetten op hoogwaardig, veilig, snel en efficiënt openbaar vervoer, tevreden reizigers en een verdere verduurzaming van het busvervoer. De volgende vervoerders hebben zich ingeschreven: Arriva, Connexxion, EBS en Syntus. De offertes worden de komende periode beoordeeld en het college streeft ernaar eind september de winnaar bekend te maken.

dinsdag 12 juli 2016

Nieuwe mijlpaal station Tilburg

De nieuwe entree aan de Noordzijde van station Tilburg werd gisteren feestelijk geopend door regiodirecteur Inés Plasmans van ProRail, wethouder Berend de Vries van de gemeente Tilburg en regiodirecteur Jeroen Alting von Geusau van NS. Maar de 10-jarige Czar van Engelen ging er met de eer vandoor. Hij mocht balancerend op een bal als eerste door de nieuwe uitgang naar buiten rollen.

Station Tilburg wordt gerenoveerd en uitgebreid omdat het niet meer is berekend op het groeiend aantal reizigers. Daarom heeft het station een nieuwe bijna 42 meter brede reizigerspassage gekregen die onder de sporen het noorden en zuiden met elkaar verbindt. Zo heeft het vernieuwde station ook een entree aan de noordkant. Andere belangrijke verbeteringen zijn de liften en roltrappen naar alle perrons zodat mensen, die bijvoorbeeld slecht ter been zijn, zelfstandig kunnen reizen. Voorlopig wordt nog gewerkt aan de fietsenstalling, de winkels aan de centrumkant en de oude tunnel. Als het project is afgerond zal ook het monumentale dak, het kroepoekdak in de volksmond, nog een opknapbeurt krijgen.

10 meest gevonden voorwerpen

Ieder jaar laten NS-reiziger meer spulletjes achter in onze treinen en op de stations. In het eerste half jaar van 2016 lieten treinreizigers per ongeluk 54.066 voorwerpen achter in de trein of op het station (met 47.543 voorwerpen in de eerste helft van 2015 en 44.000 in 2014). Ieder jaar blijven er weer meer voorwerpen achter, terwijl het aantal verzoeken om op te sporen ver achter blijft. Het verliezen van een gekoesterd voorwerp is voor velen erg akelig en als NS herenigen we reizigers graag met zijn of haar dierbare item. Van groot belang is dan echter wel dat we weten wie wat en waar verloren heeft. Daarom vragen we “verliezers” dan zich ook zeker even bij NS te melden via de site ns.nl/verlorenvoorwerpen wanneer je recent iets bent kwijtgeraakt.

Door alert handelen van collega’s en het veelvuldig gebruik van sociale media zien we dat objecten steeds sneller terugkomen bij de rechtmatige eigenaar. Het goede nieuws voor mensen die spullen kwijtraken is dat het doorgaans lukt om bij meer dan 60 procent van alle als verloren gemelde voorwerpen terug te bezorgen bij de eigenaar (waarvan nog eens het overgrote deel binnen 5 dagen).

Opmerkelijk blijft het dat dagelijks meer dan 18 reizigers hun smartphone verliezen, mensen hun voor-en natransport als skateboard of fiets vergeten, maar ook dat ze een compleet nieuwe printer, koffiezetappaat of een teddybeer van 1.80cm niet proberen terug te vinden (en zo uiteindelijk in het depot belanden).

maandag 11 juli 2016

NS is verkooptraject Qbuzz gestart

NS is op zoek naar een geschikte nieuwe eigenaar voor Qbuzz en heeft ING aangesteld om het proces te begeleiden. Op 1 maart 2016 kondigde NS de voorgenomen verkoop van Qbuzz aan tijdens de presentatie van de aangescherpte strategienotitie.

Door afscheid te nemen van Qbuzz en niet meer mee te bieden op regionale spoorconcessies kan NS zich de komende jaren nadrukkelijker richten op haar kernactiviteiten: betere treindiensten op het hoofdrailnet en HSL, zorgen voor stations en bijdragen aan een betere deur-tot-deur reis. Het maakt ook de samenwerking met regionale vervoerders en lokale overheden minder gecompliceerd – als partners, niet als concurrenten. Die intensievere samenwerking is nodig om een goed aanbod van deur-tot-deur te kunnen leveren.

NS zal bij het verkoopproces een zorgvuldig en transparant proces organiseren in het belang van alle betrokkenen. Alle partijen die interesse hebben, kunnen zich melden bij ING.

OV app populair

Bijna vier op de tien Nederlandse smartphone-gebruikers heeft een OV-of reis-app op hun toestel hebben. Deze apps zijn het afgelopen jaar met zes procentpunten in penetratie gegroeid. OV-en reis-apps zoals ‘NS Reisplanner Xtra’, ‘9292’ and ‘ANWB onderweg’ zijn populairder onder vrouwen. Van deze groep heeft 40 procent een dergelijke app op de smartphone, tegen 36 procent van de mannen. In beide groepen groeide de penetratie het afgelopen jaar wel met zes procentpunten.

OV- en reis-apps zijn ook bovengemiddeld populair onder 12-19 jarigen. Het gemiddelde gebruik van apps die informatie geven over het openbaar vervoer en wegverkeer daalt echter licht ondanks de stijging in aantal gebruikers. In juni 2016 lag het gemiddelde gebruik van een OV/reis-app op acht dagen per maand.

zaterdag 9 juli 2016

Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets

Voor een elektrische fiets (of e-bike) gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. U hoeft bijvoorbeeld geen rijbewijs te hebben. Op een elektrische fiets moet u zelf meetrappen om vooruit te komen. De trapondersteuning stopt bij 25 kilometer per uur.

 

Regels voor een elektrische fiets


Voor een elektrische fiets gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets.
  • U heeft geen rijbewijs nodig.
  • U heeft geen WA-verzekering nodig voor de fiets.
  • De elektrische fiets heeft geen kenteken nodig.
  • Er geldt geen minimumleeftijd.
  • U moet op het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad rijden.
  • U hoeft geen helm te dragen.

 

Elektrische fiets herkennen


Een elektrische fiets heeft een aantal kenmerken.
  • De fiets heeft trapondersteuning tot 25 kilometer per uur.
  • U moet meetrappen om vooruit te komen.
  • De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt.

 

Elektrische fiets of speed-pedelec


Het belangrijkste verschil tussen de elektrische fiets en de speed-pedelec is de maximale snelheid waarbij de fiets u ondersteunt als u meetrapt. De elektrische fiets biedt trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur. De speed-pedelec biedt trapondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur. Ook het motorvermogen verschilt. De elektrische fiets heeft een motorvermogen tot maximaal 250 watt. Het motorvermogen van de speed-pedelec is maximaal 4.000 watt. Voor de speed-pedelec gelden andere regels

Abellio wint Duitse treindiensten

Abellio NoordRijn-Westfalen gaat vanaf december 2019 een groot deel van de regionale S-Bahn treindiensten verzorgen in het Rijn-Ruhr-gebied. Dit maakte concessieverlener VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr) donderdag bekend. Na de bekendmaking start een 10 dagen durende bezwaartermijn.

De concessie bestaat uit zes trajecten met totaal circa 1,7 miljoen treinkilometers per jaar. Abellio gaat hier jaarlijks bijna 135.000 ritten rijden. De concessie duurt vijftien jaar. Abellio schaft 29 nieuwe treinen van het type FLIRT-3 aan bij treinfabrikant Stadler.

Abellio is al actief in Noordrijn-Westfalen met vijf treinverbindingen. Vanaf december 2016 gaat het bedrijf ook het treinverkeer verzorgen op het Nederrijn-net en uiterlijk vanaf de zomer van 2017 gaat Abellio vanuit Duitsland grensoverschrijdend naar Arnhem rijden. Vanaf 2018 verzorgt Abellio bovendien ook twee lijnen van de Rijn-Ruhr-Express.

vrijdag 8 juli 2016

Amsterdam neemt Noord/Zuid-lijn in gebruik op 22 juli 2018

De Noord/Zuidlijn zal naar verwachting op 22 juli 2018 opengaan voor reizigers. Met deze nieuwe metrolijn wordt de metro de ruggengraat van het Amsterdamse openbaar vervoer. Daarom verandert vanaf die dag ook een groot deel van het OV-netwerk in de hoofdstedelijke regio. De openingsdatum is gebaseerd op alle op dit moment bekende feiten, voorwaarden en analyses, en diverse second opinions. Stadsregio Amsterdam, GVB en de gemeente Amsterdam vervangen hiermee oktober 2017 voor deze nieuwe datum. Extra kosten die voortvloeien uit deze verschuiving, kunnen worden opgevangen binnen het bestaande projectbudget.

Op dit moment wordt hard gewerkt aan de afbouw van de stations, de tunnel en het railnetwerk. Daarna wordt getest of alle systemen werken. Zodra dit klaar is en een onafhankelijke toets heeft plaatsgevonden, kunnen de proefbedrijven van gemeente, en vervolgens van vervoerder GVB, van start. Die proefbedrijven gaan vanaf begin 2018 alle mogelijke situaties oefenen, alsof de metro al in het echt rijdt – met en zonder passagiers. Bij een project van deze complexiteit en omvang, is het essentieel dat die test- en proeffase solide en uitgebreid is. Die proef- en testperiode is een voorwaarde om de lijn veilig en verantwoord te kunnen laten rijden.

De voornaamste factoren waardoor de oorspronkelijk streefdatum van oktober 2017 is losgelaten, zijn de onvoorziene faillissementen van twee belangrijke afbouwaannemers. Daarnaast is er meer tijd nodig voor het testen van de lijn, en voor de proefbedrijven. Ook zijn er bij enkele systemen - hoofdzakelijk ICT-gerelateerd - verschillen tussen het oorspronkelijke ontwerp en de uitvoering. De aanpassingen die daarvoor nodig zijn, kosten extra tijd.

Zodra de Noord/Zuidlijn rijdt, past een groot deel van het overige OV in Amsterdam zich daarop aan. Deze verandering in het OV-lijnennet is een van de grootste OV-operaties in de geschiedenis van de regio. Momenteel rijden veel bus- en tramlijnen met het Centraal Station als uitgangspunt. Straks is dat het metronetwerk, waardoor veel reizigers eerder op de plek van bestemming aankomen en sneller naar meer bestemmingen in de regio kunnen reizen.

In 2002 is begonnen met de aanleg van een nieuwe metrolijn dwars door de stad. Die zou oorspronkelijk in 2011 klaar zijn en (omgerekend) 1,4 miljard euro kosten. In 2008 werd de bouw van de stations Rokin en Vijzelgracht tijdelijk stilgelegd omdat er bij de Vijzelgracht enkele huizen verzakten door lekkages in de bouwput. Na onderzoek door een onafhankelijke commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman, werd in 2009 besloten de lijn af te bouwen. Daarvoor was het wel nodig om de uitvoering aan te passen, de projectorganisatie op de schop te nemen en het budget te verruimen. Ook werd toen oktober 2017 als streefdatum vastgesteld. Het hele project is sindsdien begroot op 3,1 miljard euro.

Stoomtrein ZLSM rijdt over nieuw viaduct in Miljoenenlijn

Op donderdag 7 juli 2016 heeft de Zuid- Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) haar baanvak tussen Kerkrade en Simpelveld weer in gebruik genomen. De afgelopen maanden is in dat baanvak een nieuw viaduct gebouwd waar de Buitenring Parkstad Limburg (BPL) onderdoor gaat lopen. Door de aannemerscombinatie BPL is met man en macht gewerkt om het viaduct in een recordtijd te bouwen, zodat de ZLSM geen hinder zou ondervinden van de bouw tijdens het toeristenseizoen. Gedeputeerde Eric Geurts gaf het officiële vertreksein voor de eerste trein over het nieuwe viaduct, in aanwezigheid van de Kerkraadse wethouders Tim Weijers (toerisme) en Jo Bok (verkeer en vervoer) en vertegenwoordigers van de ZLSM.
De inspanning die de werknemers van de aannemerscombinatie Buitenring Parkstad Limburg moesten leveren om dit viaduct zo’n drie maanden eerder dan gepland af te leveren, vóór de start van het toeristenseizoen heeft zijn vruchten afgeworpen. Daarom werden zij  door de aannemer beloond met een uitnodiging voor de eerste rit over het viaduct. Gedeputeerde Geurts: “De aanleg van de Buitenring heeft een behoorlijke impact op de bestaande omgeving. Uiteindelijk zal de toeristische branche profiteren van de betere verbindingen, maar het is goed om te zien dat ook al tijdens de bouw rekening wordt gehouden met de belangen van de toeristische ondernemers. Dankzij de extra inspanning van de aannemer en de goede afstemming met de gemeente Kerkrade, kunnen de toeristen weer vanuit de Stoomtrein genieten van Limburg”.

In de komende periode wordt het Wauwelpad nog in ere hersteld en daarmee is er weer een goede wandelverbinding in de omgeving. Op het viaduct is bovendien een faunapassage aangelegd. De leefgebieden van verschillende diersoorten, zoals (primair) das en reptielen maar ook andere soorten zoals marters en vossen, worden hierdoor met elkaar verbonden. Daardoor ontstaat meer ruimte voor deze dieren en kunnen zij makkelijk tussen de verschillende gebieden bewegen.

donderdag 7 juli 2016

Straks weer treinen tussen Bad Nieuweschans en Weener

Vervoerder Arriva laat vanaf december weer treinen rijden tussen Bad Nieuweschans en Weener. Vanwege de kapotte spoorbrug vlak over de grens rijden op dit traject nu nog bussen. ProRail en het Duitse DB Netz maken de treinverbinding samen mogelijk.

Ov-bedrijven: binnen uur van deur tot deur in Randstad

Reizigers met het openbaar vervoer in de Randstad moeten binnen een uur van deur tot deur kunnen zijn. Dat staat in de toekomstvisie die vijf ov-bedrijven vandaag presenteren. Treinen tussen de centraal stations in de vier grote steden mogen er maximaal een half uur over doen.  De vaste dienstregeling wordt afgeschaft, en er komen meer lightrails, ov-fietsen, beltaxi's en deelauto’s. NS, Q-buzz, GVB, RET en HTM pleiten voor een nieuwe aanpak omdat het wegennet en de spoorwegen aan de grenzen van hun capaciteit zitten, terwijl de mobiliteit toeneemt.

Tienjarig railcontract voor RET en HTM

De Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft twee tienjarige railconcessies verleend: aan de RET in Rotterdam en aan HTM in Den Haag. De contracten gaan in december in. Bij de RET (metro en tram) gaat het om een contract van in totaal drie miljard euro en bij HTM (alleen tram) om 2 miljard euro. Behalve het vervoer maken ook onderhoud van de infrastructuur en sociale veiligheid deel uit van de overeenkomst. Uitgangspunt van de nieuwe concessies is dat de huidige tram- en metrolijnen gehandhaafd blijven.