dinsdag 30 augustus 2016

NS onthult nieuwe trein met toilet ontwerp TU Delft

Dinsdag 30 augustus presenteerde NS een nieuwe trein met daarin een nieuw toilet ontworpen door PhD’er Marian Loth, faculteit Industrieel Ontwerpen. Uniek is dat er naast een normaal toilet ook een urinoir voor mannen in zit. Dit zorgt ervoor dat de toiletpot schoner blijft en het toiletbezoek voor vrouwen en ouderen aangenamer maakt. Marian: “Mijn doel is om een hygiënisch toilet te maken waar mensen graag gebruik van maken.”

Marian Loth doet al jaren onderzoek naar treintoiletten. Ze onderzocht dat 85% van de mannen staand gebruik maakt van het treintoilet. Ook onderzocht ze de vervuiling van de wc bril bij staand plassen. Met behulp van papier kon ze onzichtbare verstuiving bij het plassen zichtbaar maken. Ze richtte zich daarom op het ontwerp van een urinoir, naast de gebruikelijk toiletpot: “De uitdaging was om mannen goed te laten richten. Dat is weer afhankelijk van hun blaas, zicht, afstand tot de pot en het wiebelen van de trein.”

Het ontwerp voor een familietoilet richt zich op specifieke doelgroepen, waaronder ouderen en families met kleine kinderen. Marian: “Uit een vragenlijst bleek dat met name ouderen meer met de trein zouden reizen als er een deugdelijk en hygiënisch toilet aanwezig zou zijn. Het scheiden van de toiletpot en het urinoir draagt daar aan bij. Ook zijn er in de trein beugels aanwezig waaraan je je goed vast kunt houden. Voor de ouders is een baby-verschoontafel waarop ze hun kinderen kunnen verschonen. Daarnaast moet het toilet ook toegankelijk zijn voor mensen in een rolstoel.” De TU Delft onderzoekt op verzoek van de NS ook het rapportcijfer dat het publiek geeft aan het treintoilet. Marian: “Het cijfer zal ook afhangen van de frequentie waarmee het toilet wordt schoongemaakt, maar het ontwerp zal het gedrag van de treinreiziger zeker positief beïnvloeden.”

De NS presenteerde in Haarlem de eerste van 81 gemoderniseerde dubbeldekkers uit de jaren negentig. Naast de nieuwe toiletten is er in de trein ook aandacht voor kunst, meer bagageruimte, wifi en actuele reisinformatie. Door nieuwe led-verlichting en verbeterde aerodynamica is de trein ook duurzamer en zuiniger geworden. Dit type dubbeldekker zal met name ingezet worden in de spits en kan 1.000 mensen per keer vervoeren. In 2020 zullen alle 81 dubbeldekkers gerealiseerd zijn.

Wervingscampagne openbaar vervoer Utrecht van start

"Dat is werken bij de provincie Utrecht!" Onder die titel gaat de provincie Utrecht zich actief bekend maken op de arbeidsmarkt met een gerichte campagne en een website. De provincie is met name op zoek naar nieuwe collega’s die gespecialiseerd zijn in openbaar vervoer.

Het regionale openbaar vervoer is sinds 1 januari 2015 onder de hoede van de provincie Utrecht. De bouw van de nieuwe tramverbinding tussen Utrecht Centraal en De Uithof / Utrecht Science Park is een van de grote projecten van de afdeling openbaar vervoer (OV). Tegelijk werkt men aan een nieuwe remise in Nieuwegein en aan een complete renovatie van de huidige trambaan, aanpassing van alle haltes en een volledig geïntegreerd OV-systeem per 2020. Ook voor het busvervoer en gebruik van de regiotaxi staan nieuwe projecten op stapel.

De website met vacatures bij de afdeling openbaar vervoer van provincie Utrecht is een pilot. Het totale overzicht van vacatures bij de provincie Utrecht is op deze website te vinden. Het plan is om de website met open functies bij afdeling Openbaar Vervoer op termijn uit te bouwen tot een platform waarop alle vacatures bij provincie Utrecht staan vermeld.

maandag 29 augustus 2016

NS bereidt zich voor op recordmaand september: 33,3 miljoen reizigers


NS bereidt zich voor op een recordmaand. “In totaal verwachten we in september 33,3 miljoen reizigers te vervoeren, het hoogste aantal ooit. In een gemiddelde maand vervoeren we 31,6 miljoen reizigers”, aldus Marjan Rintel, sinds deze zomer directeur Operatie in de Raad van Bestuur van NS. Volgens Rintel kiezen door de aanhoudende economische groei en de dalende werkloosheid steeds meer mensen voor de trein.

Afgelopen zomer bereidde NS zich voor door 11 oude dubbeldekstreinen - bestaande uit 44 rijtuigen - van het type DDM1 terug op het spoor te krijgen. Precies op tijd. Dat levert vanaf 5 september in totaal 8.700 sta- en zitplaatsen op. Rintel: “Hiermee biedt NS meer vervoersplaatsen dan ooit. Hoewel het druk blijft in de trein, wordt het daardoor niet drukker dan vorig jaar.”

Afgelopen maanden hebben de oude dubbeldekkers al de nodige testritten gemaakt. Rob Klok is 30 jaar in dienst bij NS en mocht vier testritten rijden. Liever had hij nog meer ritten gemaakt: “Vooral de combinatie van de locomotief met rijtuigen vind ik mooi. Het remmen vereist een heel ander vakmanschap dan bij moderne treinen. Honderden machinisten kregen dan ook herinstructie om er soepel mee te kunnen rijden. De DDM1 was destijds de eerste dubbeldekker en toen echt een revolutie. Ik vind het goed dat we ze nu in kunnen zitten voor extra capaciteit voor de reizigers.”

Vanaf december stromen de nieuwe sprinters in de dienstregeling. Deze 58 treinen zijn in december 2014 met spoed besteld om het grote aantal reizigers in de spits verder te kunnen opvangen. Deze verhogen de capaciteit verder met 16.700 zit- en staplaatsen.

vrijdag 26 augustus 2016

Wordt Flexnet een ratjetoe?

Als tussenrapportage van de uitwerking van de Gelderse OV visie hebben de Gedeputeerde Staten van Gelderland een Statenbrief opgesteld.  Rover en het Gelderse ROCOV zijn nog altijd allerminst overtuigd door de plannen en maken zich zorgen over de toekomst van het openbaar vervoer in Gelderland.

In de tussenrapportage blijkt dat alle aandacht uitgaat naar populaire lijnen met langere bussen en hogere frequenties. Voor het behoud van niet-rendabele lijnen moet gekeken worden naar creatieve oplossingen vanuit de gebruikers, gemeenten of dorpen.

De auteurs van het document hebben in de Achterhoek, in Rivierenland en op de Veluwe gesproken met gemeenten, vervoerbedrijven en consumenten. Het huidige busnetwerk blijft vooralsnog grotendeels bestaan, maar  de dienstregeling wordt op meer dan de helft van de  lijnen beperkt tot werkdagen overdag. 's Avonds en in het weekend zou Flexnet ingezet moeten worden. Het concept Flexnet is nog niet uitgewerkt. De ideeën gaan uit naar concepten als Nachtvlinder en Kolibrie, een soort belbussen. In voorstellen voor de dienstregelingen voor 2017 blijft het grootste deel van het netwerk nog in stand.

Aangepaste dienstregeling DeLijn

Vanaf 1 september kan men in de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant rekenen op een bijgestuurde dienstregeling. In Antwerpen wijzigt het aanbod in de omgeving van Turnhout. In Limburg wijzigt de dienstregeling van een aantal lijnen. Verder komt er een nieuwe lijn bij die Hasselt met het Thorpark in Waterschei verbindt. In Vlaams-Brabant kan men binnenkort gebruik maken van een nieuwe buslijn tussen Leuven en Kortenberg. Op een aantal andere lijnen wordt de dienstregeling aangepast.

donderdag 25 augustus 2016

Treinconcessie Britse East Anglia definitief naar Abellio

NS-dochter Abellio mag de komende 9 jaar het treinvervoer in East Anglia verzorgen. Dit maakte het Britse ministerie van Verkeer vandaag definitief bekend. De treinconcessie in het oosten van Engeland beslaat onder andere de steden Cambridge, Essex, Norwich, Ipswich, de graafschappen Norfolk en Suffolk en Stansted Airport. Naast regionaal en lokaal vervoer gaat het ook om treindiensten die East Anglia met Londen verbinden.

Sinds 2012 exploiteert Abellio deze concessie, onder de naam Greater Anglia. De nieuwe concessie East Anglia beslaat hetzelfde geografische gebied en loopt tot 2025. Er komen 1.043 nieuw rijtuigen en de reistijden zullen met gemiddeld 10 procent korter worden. Naast de significante reistijdverkorting, 45% meer zitplaatsen in de treinen naar Londen tijdens de ochtendspits en ruim duizend extra treindiensten per week zal dit de dagelijkse treinreis van de passagier in het oosten van Engeland aanzienlijk verbeteren.

Abellio UK verzorgt trein- en busdiensten in Groot-Brittannië. Sinds 2003 is het verantwoordelijk voor het treinvervoer van het Britse Merseyrail, in een 50/50 joint venture met Serco. Sinds april 2015 rijdt Abellio de Schotse treinconcessie ScotRail. Op dit moment vervoert Abellio passagiers in de regio Greater Anglia. Met deze concessie East Anglia blijft Abellio treindiensten verzorgen in deze regio.

Abellio is een 100 %-dochter van NS en verzorgt trein- en busvervoer in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Abellio biedt NS de kans buitenlandse kennis en ervaring te importeren. NS vertaalt de lessen uit het buitenland naar mogelijkheden voor reizigers in Nederland. Zo bereidt NS zich voor op toekomstige ontwikkelingen op het spoor.

Janet Stuijt treedt toe tot Raad van Commissarissen NS

Per 15 augustus 2016 is Janet L. Stuijt (46) benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen (RvC) van NS voor de duur van vier jaar, waarna verlenging mogelijk is.

Janet Stuijt is op dit moment General Counsel & Head of Compliance en Corporate Secretary bij NN Group N.V. In deze functie geeft ze leiding aan verschillende teams in Nederland en in het buitenland.
Janet Stuijt studeerde Rechten aan de Universiteit van Leiden en werkte eerder in diverse leidinggevende functies bij ABN AMRO en ING Groep. Daarvoor was ze werkzaam als advocaat bij Loeff Claeys Verbeke /Allen & Overy en De Brauw Blackstone Westbroek.

Voorzitter Gerard van de Aast van de RvC: “Janet Stuijt beschikt over uitgebreide kennis van en ervaring met governance, risk en compliance gerelateerde zaken, die zij opdeed in uiteenlopende juridische functies binnen de advocatuur, de internationale bankensector en nu bij verzekeraar en vermogensbeheerder NN Group. Met haar juridische achtergrond en praktische ervaring is ze een goede aanvulling op ons team”.

Met de benoeming van Stuijt bestaat de RvC uit vijf leden. Het is de bedoeling dat de RvC uiteindelijk weer uit zes leden bestaat.

woensdag 24 augustus 2016

Wist je dit over het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn?

Het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn is ontworpen door architect Paul van der Ree en heeft twee eilandperrons en twee 'zijperrons' voor de toekomstige tram van de Uithoflijn. Vanaf de perrons zie je de Domtoren liggen en aan de andere kant de markante watertoren. Alle plafonds van de perronkappen zijn van hout en het station heeft een lichte, ruime opzet. De perrons zijn bereikbaar via brede trappen en transparante liften. Het station is over de Vaartsche Rijn heen gebouwd en ligt dan ook zes meter boven straatniveau.

Over een lengte van 190 meter staat het station op 'poten'. Daaronder is de ruimte zo open mogelijk gelaten, zodat er zicht is naar alle kanten. De ruimte onder het station wordt optimaal benut voor fietsenstallingen, winkelruimte en een parkeergarage. Het is voor treinreizigers een nieuwe poort tot Utrecht, je wandelt zo de binnenstad in. Er worden dagelijks 6.000 tot 8.000 reizigers verwacht op het station.

Utrecht Vaartsche Rijn valt onder Randstadspoor, een hoogwaardig spoornetwerk in de regio Utrecht met 80 kilometer nieuw spoor en zeven nieuwe stations. Denk aan Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Zuilen en Utrecht Terwijde. Ook bouwde ProRail twee nieuwe dive unders, zodat treinen elkaar niet meer hoeven te kruisen. Door het project konden zes overwegen worden opgeheven, wel zo veilig. ProRail begon met Randstadspoor in 2005, Utrecht Vaartsche Rijn is het zevende station dat open is gegaan. Het sluitstuk is een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal.

dinsdag 23 augustus 2016

OV-chipkaart nog geen perfect vervoersbewijs

De OV-chipkaart is nog niet perfect. Er is sinds de introductie in 2008 het nodige verbeterd, maar reizigers hebben nog steeds klachten over de kaart. Deze klachten hebben bijvoorbeeld betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden voordat de kaart kan worden gebruikt, op ingewikkelde procedures als saldo teruggevraagd moet worden en op kortingsabonnementen die niet altijd ‘herkend’ worden. In zijn rapportage over het tweede kwartaal van 2016 verwoordt het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, de wensen van reizigers ten aanzien van de OV-chipkaart. Het OV loket ontvangt en behandelt klachten van reizigers die zich niet voldoende gehoord voelen door OV-bedrijven.

Een nieuwe OV-chipkaart kost 7,50 euro en het vervangen van een defecte, verloren of gestolen kaart 11 euro. Het OV loket heeft al eerder gevraagd om een heroverweging van dit bedrag. Voor reizigers die incidenteel gebruik maken van het openbaar vervoer zijn zulke bedragen een aanzienlijke drempel, zeker omdat ze om te kunnen reizen ook nog saldo op hun kaart moeten hebben. Het OV loket vindt bovendien dat OV-bedrijven hun beleid moeten aanpassen voor reizigers die een verkeerd geproduceerde kaart in hun bezit hebben. Dat kan klantvriendelijker. Om een nieuwe kaart te kunnen krijgen, moeten die reizigers namelijk eerst 11 euro betalen, een bedrag dat ze later kunnen terugkrijgen als blijkt dat de kaart inderdaad een fout heeft.

Verder is het OV loket van mening dat het reizigers te moeilijk gemaakt wordt als ze het saldo van een verlopen OV-chipkaart terug willen krijgen. Dat kan bij een bedrag hoger dan 30 euro niet geregeld worden bij een balie op een station; de kaart moet dan worden opgestuurd en dat moet gebeuren binnen een jaar nadat de geldigheidsduur is verlopen. Het OV loket pleit voor een ruimere termijn en voor de mogelijkheid om zulke verzoeken aan een balie op het station af te laten wikkelen.

Er komen bij het OV loket nog altijd klachten binnen over abonnementen die op OV-chipkaarten staan. Zo blijkt nogal eens dat abonnementen geblokkeerd worden als er problemen zijn met het automatisch opladen van de kaart. Dat is ongewenst omdat abonnementen los staan van bijvoorbeeld een mislukte incasso voor automatisch opladen, aldus het OV loket.

Reizigers die gebruik maken van een kortingsabonnement op hun OV-chipkaart kunnen te maken krijgen met hogere reiskosten dan gewenst. Wie bijvoorbeeld eerst met de stads- of streekbus heeft gereisd in de regio waarvoor een kortingsproduct geldt en vervolgens overstapt op een vervoerder waar de korting niet geldig is en op saldo verder reist, heeft een goede kans teveel te betalen. Het OV loket pleit er daarom voor dat elke reiziger (ongeacht het aantal vervoerders waarmee hij reist) voor elke reis nog maar één keer hoeft in te checken en één keer hoeft uit te checken.

Haags Startstation E-lijn (HSE) in gebruik genomen

Maandagochtend 22 augustus is het nieuwe Haags Startstation E-lijn (HSE) feestelijk in gebruik genomen. Het door ProRail gebouwde metrostation gaat vanaf vandaag onder de naam ‘Den Haag Centraal’ verder. Reizigers hebben een directe verbinding met trein, tram en bus.

Tom de Bruijn, wethouder van de gemeente Den Haag en vice-voorzitter van de Verkeersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, opende het nieuwe station vanochtend rond 9.00 uur samen met Cees de Vries, regiodirecteur ProRail, en Pedro Peters, directeur RET. Het nieuwe metrostation ‘Den Haag Centraal’ is een hoogwaardige stadsentree met een passende aansluiting op de openbaarvervoerterminal Den Haag Centraal die eerder dit jaar werd geopend. Het station is bovendien een architectonische aanwinst voor de stad. Met de opening komt ook een einde aan de extra overstap voor reizigers op de Laan van Nieuw Oost-Indië, die de afgelopen maanden nodig was.

Het nieuwe station is direct naast en half boven het busplatform van Den Haag Centraal gebouwd. De metro’s bereiken het station op 12 meter hoogte via een lang viaduct. De grote blikvanger van het station is de overkapping van de perrons, die bestaat uit gebogen glas en staal. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe metrostation met de stationshal van Den Haag Centraal.

De bouw van de nieuwe halte werd door ProRail uitgevoerd, in opdracht van de gemeente Den Haag. RET, HTM en Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Aannemer BAM bouwde de halte en ZJA Zwarts & Jansma Architecten maakten het ontwerp. HTM kan het station in de toekomst gebruiken in geval van calamiteiten.

maandag 22 augustus 2016

De Uithof/Utrecht Science Park beter bereikbaar

De bereikbaarheid van De Uithof/Utrecht Science Park verbetert. Vanaf 22 augustus rijden er in de spits meer en vaker bussen van en naar het gebied. De nieuwe lijn 29, tussen De Meern Oost en De Uithof via station Vaartsche Rijn, rijdt ter introductie de eerste twee weken gratis.

Gedeputeerde van de provincie Utrecht Jacqueline Verbeek-Nijhof: “Utrecht groeit en het Utrecht Science Park groeit, de snelle ontwikkeling maakt dit een belangrijk economisch gebied voor onze provincie en voor heel Nederland. Daarom zetten wij in op een zo goed mogelijke bereikbaarheid van het Utrecht Science Park, ook met het OV. Nu en in de toekomst.”

Vooruitlopend op de komst van de Uithoflijn - de tram die vanaf 2018 De Uithof met het centrum van Utrecht verbindt - biedt vervoerder U-OV vanaf maandag 22 augustus nieuwe lijnen, hogere frequenties en betere verbindingen. Dit is mede mogelijk dankzij steun van Goedopweg, het initiatief waarin overheid en bedrijfsleven samenwerken om de regio bereikbaar en leefbaar te houden.

Op 22 augustus wordt het nieuwe station Vaartsche Rijn in gebruik genomen. Vanaf deze dag rijdt de nieuwe buslijn 29 twee keer per uur vanaf De Meern Oost via station Vaartsche Rijn naar De Uithof. Om de opening van de nieuwe lijn te vieren rijdt hij de eerste twee weken – van 22 augustus tot en met 2 september - gratis.

Vanaf verschillende vervoersknooppunten verbetert de verbinding. Zo komt vanuit Zuilen de nieuwe lijn 27 naar De Uithof via Ondiep en Utrecht Centrum. Deze rijdt op werkdagen elk kwartier. U-OV biedt een aansluitgarantie van de bus op de treinen die aankomen op de stations Bilthoven, Driebergen-Zeist en Utrecht Lunetten. Bij een kleine vertraging wacht de bus op de trein. Vanaf station Utrecht Overvecht  rijden gelede bussen, dat levert veel capaciteit op. Vanaf station Bilthoven kunnen reizigers direct met de bus naar De Uithof en Lunetten, waardoor de kans op vertraging op de route afneemt. Vanaf station Driebergen-Zeist verbetert de aansluiting dankzij de komst van een sneldienst met nummer 371.

zaterdag 20 augustus 2016

Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) klaar

Het aftellen is begonnen. Komende week wordt het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) officieel geopend en omgedoopt tot ‘metrostation Den Haag Centraal’. Maandag 22 augustus 2016 om 5.47 uur vertrekt de 1e metro vanaf dit gloednieuwe metrostation. Om 5.58 uur komt de 1e metro vanuit Rotterdam hier aan.

De gemeente Den Haag, ProRail, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de RET nemen het nieuwe station voor de metrolijn tussen Rotterdam en Den Haag op maandag 22 augustus feestelijk in gebruik. De officiële openingshandeling is rond 9.00 uur.

Zaterdag 20 augustus krijgen de buurtbewoners een buurtbrunch aangeboden, als dank voor hun begrip en geduld tijdens de bouwperiode.

Het nieuwe station ligt gedeeltelijk boven en gedeeltelijk naast het busplatform van Den Haag Centraal, op 12 meter hoogte. Het station sluit aan op de stationshal van Den Haag Centraal, zodat reizigers snel en droog kunnen overstappen op de trein, bus of tram.

De bouw van het nieuwe station werd door ProRail uitgevoerd, in opdracht van de gemeente Den Haag. Aannemer BAM bouwde de halte en ZJA Zwarts & Jansma Architecten maakte het ontwerp.

vrijdag 19 augustus 2016

NS: hogere klanttevredenheid en punctualiteit

Het eerste halfjaar van 2016 was voor NS operationeel beter dan vorig jaar, zonder grote verstoringen. Het eerste halfjaar kwam 92,3% van de treinreizigers op tijd aan. Dat is een lichte stijging ten opzichte van het eerste halfjaar van 2015 (+0,7% ). NS realiseerde over het eerste halfjaar 2016 een omzet van € 2.573 miljoen, bijna 9% meer dan in 2015 (€ 2.369 miljoen). De nettowinst over het eerste halfjaar is 23% hoger dan in de vergelijkbare periode in 2015, (€ 69 miljoen ten opzichte van € 56 miljoen). Op 1 maart werd de nieuwe strategie gepresenteerd en de uitvoering hiervan is volop in gang.

De klanttevredenheid was met 76,2 hoger dan over eerste halfjaar van 2015 (75,0%). Dit kwam door toename in waardering van de vervoerscapaciteit, gastvrijheid van het stationspersoneel en de aanspreekbaarheid van zowel trein- als stationspersoneel. De klanttevredenheid over de HSL-Zuid was 75,1%.In tegenstelling tot vorig jaar waren er in het eerste halfjaar nauwelijks grote verstoringen met landelijke impact. Het internationale treinverkeer had last van stakingen in België en Duitsland en de impact van de aanslagen in Brussel. Het punctualiteitscijfer van 92,3% betekent dat dit percentage van de reizigers het eerste halfjaar op tijd aankwam op hun bestemming met een vertraging tot maximaal vijf minuten: waarbij ze hun aansluitingen haalden en hun trein reed. Over dezelfde periode in 2015 was deze punctualiteit 91,6%.

NS realiseerde over het eerste halfjaar 2016 een omzet van 2.573 miljoen euro, bijna 9% meer dan in 2015. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op 69 miljoen ten opzichte van 56 miljoen in de vergelijkbare periode in 2015. Deze stijging werd met name veroorzaakt door hogere vervoersopbrengsten en opbrengsten uit verkoop van onroerend goed. De investeringen in het eerste halfjaar van 2016 van 333 miljoen zijn met name in nieuw materieel. Ook de komende jaren blijft NS fors investeren in nieuw materieel.

Eind 2015 heeft NS extra maatregelen aangekondigd om de overlast van te drukke treinen in de spits tegen te gaan. Zo zijn 1000 eersteklasplaatsen in Sprintertreinen omgebouwd naar tweede klas. Elf bestaande dubbeldekkers worden gemoderniseerd en vervolgens toegevoegd aan de treinvloot voor de nieuwe dienstregeling vanaf het najaar. Om kleine defecten aan treinen snel te verhelpen voerde NS een zogeheten ‘pitstop’ in. Hierdoor staat materieel minder lang in de werkplaats. Dit levert 4.500 extra zitplaatsen op. NS heeft bij provincies aangevraagd om na de zomer met tijdelijke spitsbussen op een aantal drukke trajecten vanuit Brabant naar Utrecht Centraal te rijden.


MyOV:Punten sparen buiten spits nu ook bij NS

25 keer met de trein naar Utrecht? Dat kan straks zomaar een gratis bioscoopkaartje opleveren, mits je de juiste trein neemt. NS-reizigers kunnen vanaf 15 augustus op twee drukke spoorlijnen meedoen aan MyOV, een spaarprogramma voor reizen buiten de spits. NS is het derde spoorbedrijf dat deelneemt aan MyOV.

Het is een proef van een jaar op de spoorlijnen Amersfoort – Utrecht Centraal en Geldermalsen – Utrecht Centraal, lijnen waarin het in de spits erg druk kan zijn. Reis je hier buiten de spits, dan spaar je punten die je kunt inwisselen voor een cadeau: van gevulde koek met koffie tot bioscoopkaartjes of spoordeelwinkeluitjes. Eerder startten vervoerders Arriva en Connexxion een proef met MyOV om de drukke spits op hun treindienst te spreiden.

NS onderzoekt of en hoe met MyOV de spits gespreid kan worden om zo de overlast van te drukke treinen in de spits te beperken. Daarom is gekozen voor een proef op 2 spoorlijnen voor een periode van een jaar. Treinreizigers van Arriva en Connexxion hebben al ervaring opgedaan met MyOV. Meer dan 3.000 reizigers in de noordelijk provincies en op de valleilijn doen mee met MyOV.

Alma Werkman uit Uithuizermeeden spaarde afgelopen jaar de meeste punten met MyOV. Ze woont bij de spoorlijn Groningen-Roodeschool: “Het is eigenlijk heel makkelijk. Op de site koppel je je OV-chipcard aan de app van MyOV. Je kunt in de app zien welke treinen de meeste punten opleveren en daarmee dus ook welke treinen rustiger zijn en meer kans bieden op een zitplek.”

Welke trein ze neemt, hangt vooral van haar les- en werktijden af. Toch mijdt ze nu vaker de spits: “Eens in de week kijk ik hoeveel punten ik gespaard heb en welke producten ik al kan kopen of hoeveel reizen ik nog moet maken om iets te kunnen kopen. Sinds ik het gebruik, kijk ik of ik een trein kan nemen die mij de meeste punten oplevert.”

In de app van MyOV zie je hoeveel punten een trein oplevert. Een trein midden in de spits levert geen punten op, een trein direct voor of na de spits juist de meeste punten. Neem je die trein, dan worden op basis van een geldige check-in en check-uit met je OV-Chipcard de bijbehorende punten aan je puntentegoed toegevoegd. Hiervoor is de app gekoppeld aan je OV-Chipcard. Je tegoed is te zien in de app. Meer informatie en aanmelden kun bij MyOV.

donderdag 18 augustus 2016

Spoorvernieuwing rond Almere

ProRail werkt van vrijdagavond 19 augustus 21.30 uur tot vrijdag 26 augustus 12.30 uur aan de vernieuwing van het spoor rond Almere. Dat heeft gevolgen voor de treindienst tussen Weesp - Almere en Hilversum - Almere. NS zet bussen in.

Weggebruikers moeten daarnaast van vrijdagavond 19 augustus 20.00 uur tot maandagochtend 22 augustus 05.00 uur rekening houden met een weekendafsluiting van de A1 richting Amersfoort/Almere.

Rijkswaterstaat werkt tot maandagochtend 22 augustus aan de openstelling van de nieuwe A1 richting Amersfoort/Almere. De planning van de werkzaamheden is door Rijkswaterstaat en ProRail minutieus voorbereid en afgestemd met NS, omliggende gemeenten en grote evenementen. De spoor- en wegwerkzaamheden gelijktijdig uitvoeren, levert per saldo de minste hinder op. Vanwege de werkzaamheden van ProRail rijden er zeven dagen geen treinen. Rijkswaterstaat benut deze treinvrije periode door alle werkzaamheden voor de spoorbrug en de openstelling van de nieuwe A1 binnen dezelfde periode te plannen. Ook is bewust gekozen voor de zomervakantie; het is dan een stuk minder druk op de weg en op het spoor.

Er rijden tussen 19 augustus van 21.30 uur tot 26 augustus 12.30 uur geen treinen maar bussen tussen Weesp en Almere Oostvaarders en Hilversum en Almere Oostvaarders. Deze bussen maken in overleg met Rijkswaterstaat gebruik van vluchtstroken op de A1 en de A6. Deze bussen rijden tussen Hilversum en Almere Oostvaarders als snelbus en vanaf Almere Oostvaarders als stopbus via de overige Almeerse stations verder tot Weesp. Tussen Zwolle en Amsterdam Centraal/Schiphol kunnen reizigers omreizen via Amersfoort en tussen Lelystad Centrum en Utrecht via Zwolle. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd van 15-60 minuten.

De treinen tussen Weesp en Hilversum rijden wel en stoppen op alle tussengelegen stations. Op vrijdag 19, woensdag 24 en donderdag 25 augustus is er ook geen treinverkeer mogelijk tussen Almere en Lelystad en rijden er NS-bussen tussen Almere Oostvaarders en Lelystad.

Op vrijdag 26 augustus neemt ProRail de spoorbrug Muiderberg in gebruik. De eerste NS-trein rijdt om 12.30 uur over de nieuwe brug. Reisadvies NS adviseert reizigers om vóór vertrek de NS Reisplanner te raadplegen voor de meest actuele reisinformatie. De wijzigingen in de dienstregeling zijn 10 dagen van tevoren in de planner verwerkt. Op de stations is extra servicepersoneel aanwezig om reizigers te assisteren.

woensdag 17 augustus 2016

Autoriteit Persoonsgegevens moet meer onderzoek doen naar registratie reisgegevens door de NS

De Autoriteit Persoonsgegevens moet meer onderzoek doen naar de manier waarop de NS de persoonsgegevens van haar reizigers verwerkt. Dat heeft de rechtbank bepaald na een klacht van een reiziger. Die is het er niet mee eens dat reizen met een NS-voordeelurenabonnement alleen mogelijk is met een persoonlijke OV-chipkaart.

Op die manier kan de NS nagaan welke reizen iemand allemaal maakt en dat vindt de man een schending van zijn privacy. In de tijd van het papieren treinkaartje was het mogelijk om een voordeelurenabbonnement af te sluiten en dan per rit een apart kaartje te kopen. Op die manier waren bij NS wel persoonsgegevens bekend maar werden de reisbewegingen niet geregistreerd. De man is van mening dat deze oude situatie ook nu nog voor de NS te realiseren is. Door dit niet te doen is sprake van schending van de privacy én loopt de anonieme reiziger ook een voordeel mis ten opzichte van mensen die wel een persoonlijke OV-chipkaart hebben. Dit laatste vindt hij discriminatie.

De uitspraak betekent niet dat het nu mogelijk is om een voordeelabonnement af te sluiten in combinatie met een anonieme OV-chipkaart. De rechtbank heeft de man alleen in het gelijk gesteld als het gaat om het onderzoek dat de Autoriteit Persoonsgegevens moet doen.

Nog dit jaar proef met Smart OV

In- en uitchecken in het openbaar vervoer met de mobiele telefoon wordt nog voor het eind van het jaar mogelijk. De Nederlandse OV-sector gaat samen met 10.000 klanten van Vodafone en KPN een zogeheten ‘Smart OV’ programma uitrollen. Dat zegt Bart Schmeink, voorzitter van Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven en directeur van OV-bedrijf Connexxion, tegen Trouw. Wie straks wil betalen met Smart OV op zijn mobiele telefoon moet deze eerst aanmelden bij zijn OV-chipaccount, legt Schmeink uit. Ook moet een app worden geïnstalleerd. Daarna kun je de telefoon gebruiken zoals je nu de OV-chipkaart gebruikt.

Architectuurprijs voor verkeersleidingspost Utrecht

De verkeersleidingspost in Utrecht heeft een prestigieuze internationale architectuurprijs in de wacht gesleept. In het robuuste, markante gebouw regelt ProRail al het treinverkeer in de regio.

De verkeersleidingpost Utrecht is goed zichtbaar vanuit de trein tussen Utrecht en Amsterdam. De blikvanger langs ons spoor is dus ook in het buitenland opgevallen, want het gebouw heeft onlangs de 'International Architecture Award 2016' gekregen. In totaal waren er 132 winnende projecten uit 43 verschillende landen. De VL-post Utrecht is het enige Nederlandse project op de lijst. Niet alleen gebouwen komen in aanmerking voor de prijs, ook landschapsarchitectuur en stedenbouwkundige projecten kunnen meedoen. Er waren dit jaar honderden inzendingen, de jury kreeg uiteindelijk een shortlist van 370 projecten voorgelegd. De bekendmaking van de 132 winnaars vond in juli plaats in Italië.

De VL-post Utrecht is ontworpen door architectenbureau de Jong Gortemaker Algra. Het gebouw beslaat circa 4.500 m², waarvan 1000 m² voor de seinzaal. Door gebruik van staal en glas heeft de VL-post een industriële en robuuste uitstraling. In het ontwerp staan de gebruikers centraal. Het is een duurzaam gebouw met bijvoorbeeld driedubbel glas en een ‘energiedak’ met zonnepanelen en beplanting voor extra isolatie. De post is sinds 2015 in gebruik.

dinsdag 16 augustus 2016

ProRail verleent BAM opdracht voor nieuw station Driebergen-Zeist

ProRail heeft de opdracht voor de vernieuwing van het stationsgebied Driebergen-Zeist definitief gegund aan BAM. In september beginnen de voorbereidingen. In het voorjaar van 2017 gaat BAM in het gebied met de bouw van start. De aanneemovereenkomst is vandaag getekend door Pier Eringa (CEO ProRail), Hans van Leeuwen (CFO ProRail) en Jan Prins (directeur BAM Infra). De contractsom bedraagt circa 90 miljoen euro.

Het huidige station Driebergen-Zeist wordt in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu, Provincie Utrecht, gemeente Utrechtse Heuvelrug en gemeente Zeist volledig vernieuwd. Behalve de bouw van een nieuw station wordt ook het stationsgebied Driebergen-Zeist opnieuw ingericht.
Vernieuwing stationsgebied

De overweg van de N225 vormt al jaren een knelpunt in het gebied. Het project realiseert hier een onderdoorgang onder het spoor en past de regionale wegenstructuur hier op aan. Daarbij wordt de spoorse infrastructuur ook aangepast, onder meer een uitbreiding met twee extra doorgaande sporen. Er komt een nieuw busstation en een ondergrondse fietsenkelder. De omliggende landgoederen zijn erg bepalend voor het gebied. De inpassing van de werkzaamheden in het gebied houden rekening met de ecologische, landschappelijke en cultuurhistorische waarden. Het nieuwe ‘landgoedstation’ wordt zoveel mogelijk energieneutraal, onder meer door energiezuinige installaties en plaatsing van zonnepanelen op de perronkappen.

In het project Stationsgebied Driebergen-Zeist werken de projectpartners BAM en ProRail nauw samen met Provincie Utrecht, gemeente Utrechtse Heuvelrug, gemeente Zeist, NS Stations en het Ministerie van I&M.

Weer werkzaamheden NS Utrecht Centraal

Van woensdag 17 augustus tot en met zondag 21 augustus werkt ProRail aan de spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal. Tijdens deze laatste week van de zomervakantie in Midden-Nederland zet ProRail een belangrijke stap: het nieuw aangelegde spoor wordt aangesloten en op maandag 22 augustus in gebruik genomen. Dat betekent ook dat dan de eerste treinen stoppen op het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn. Door de werkzaamheden rijden er minder treinen op een aantal trajecten. NS adviseert reizigers om de Reisplanner via ns.nl of de Xtra-app te raadplegen.

ProRail werkt met honderden mensen op verschillende locaties rond Utrecht Centraal aan wissels, bovenleidingen, perrons, seinen en beveiliging. Het zijn intensieve en omvangrijke werkzaamheden in een relatief korte periode. Het is daarom raadzaam voor reizigers om maandagochtend 22 augustus de Reisplanner te checken, mogelijk rijden de treinen anders dan gepland.

Na afronding van de werkzaamheden kunnen vanaf maandag 22 augustus de eerste treinen stoppen op station Utrecht Vaartsche Rijn. Ook stoppen vanaf maandag weer treinen op station Utrecht Zuilen.

Informatie voor reizigers

Tijdens de werkzaamheden rijden er minder treinen op een aantal trajecten:

    Tussen Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal- Utrecht Centraal twee i.p.v. vier Intercity’s per uur
    Tussen Utrecht Centraal – Utrecht Overvecht vier in plaats van acht Sprinters per uur
    Tussen Utrecht Centraal – Geldermalsen twee i.p.v. vier Sprinters per uur
    Tussen Woerden – Utrecht Centraal twee i.p.v. vier Sprinters per uur op 17 en 18 augustus

Op enkele trajecten rijden in de late en vroege uren bussen in plaats van treinen.

Een volledig overzicht is te vinden op ns.nl/treinverkeerutrecht. Voor een advies op maat kunnen reizigers vanaf 10 dagen voor vertrek via de Reisplanner checken wat de werkzaamheden voor hun reis betekenen.

maandag 15 augustus 2016

Buslijn 80 vanaf nu Amsterdam Beach Line

Amsterdam en Zandvoort aan Zee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om deze band extra te benadrukken draagt buslijn 80 vanaf 5 augustus de naam Amsterdam Beach Line.

Voor vaste reizigers verandert er uiteraard niets. De bus rijdt nog steeds dezelfde route en dienstregeling. Een jaar lang rijden twaalf opvallend bestickerde bussen rond. Op maandag tot en met zaterdag overdag vier keer per uur, en op zondag en in de avonden elk half uur vanaf het busstation Elandsgracht naar het Zandvoortse strand en weer terug, via Haarlem.

De Amsterdam Beach Line is op initiatief van VVV Zandvoort en in samenwerking met Connexxion, Amsterdam Marketing, Haarlem Marketing, gemeente Zandvoort en ondernemersverenigingen in Zandvoort ontwikkeld om Zandvoort aantrekkelijker te maken voor (internationale) bezoekers van Amsterdam.

vrijdag 12 augustus 2016

Chipkaart voor bus en tram is er al in september

Dit najaar, wellicht al in september, begint De Lijn met het verdelen van de zogenoemde MOBIB-kaarten. Die vervangen de huidige magnetische kaarten en papieren abonnementen. Alleen 65-plussers hebben nu al zo'n kaart. Tegen eind volgend jaar zal iedere abonnee van De Lijn over een MOBIB-kaart beschikken.

Qbuzz verliest terrein in het Noorden aan Arriva

Arriva neemt een aantal buslijnen van en naar Assen over van Qbuzz. Dat is het gevolg van het samenvoegen van de contracten voor de buslijnen in Zuidoost-Friesland en op de Waddeneilanden en het winnen van de aanbesteding door Arriva. Het gaat om de buslijnen 14, 15, 18 en 19 van Assen naar Heerenveen, Oosterwolde, Drachten en Leeuwarden. Vanaf december gaat Arriva deze lijnen rijden.

donderdag 11 augustus 2016

Spoorlijn Oostvaardersplassen 'Mooiste Treinreis van Nederland'

De Spoorlijn Almere Centrum – Lelystad Centrum, dwars door natuurgebied Oostvaardersplassen, is door treinreizigers verkozen tot Mooiste Treinreis van Nederland 2016.

NS organiseerde de verkiezing, onder het motto “Nederland is prachtig, kijk maar uit het raam”. In totaal deden 4.394 treinreizigers mee. 37% koos voor Almere Centrum – Lelystad Centrum. De spoorlijn Sittard - Maastricht werd 2e met 25% van de stemmen. Haarlem – Zandvoort aan Zee eindigde met 17% op de derde plaats.

Natuurlijk willen we reizigers ook laten merken wat er zo bijzonder is aan de Mooiste Treinreis van Nederland. Daarvoor laat NS een audiotour ontwikkelen met de hoogtepunten op het gebied van cultuur, natuur en geschiedenis. Zo biedt de treincoupé een rondleiding door een van de mooiste natuurgebieden van Nederland. Hoofdconducteur Carola Nummerdor uit Ermelo is fan van de spoorlijn door de Oostvaardersplassen. Ze neemt de reiziger graag mee op trein-safari door het natuurgebied Oostvaarders Plassen tussen Almere Centrum en Lelystad Centrum: ‘Je ziet hier heel goed de wisseling van de seizoenen. Het prachtige uitzicht op het natuurgebied is geen dag hetzelfde.’

Voorafgaand de verkiezing hadden machinisten en conducteurs hun zes favoriete tracé’s genomineerd. Naast de top 3 waren dat Baarn – Utrecht Overvecht, Haarlem – Hoorn en Utrecht Centraal – Amsterdam Centraal. Onder de stemmers verloot NS een dagje uit langs het winnende tracé: bestaande uit een fietstocht met een gids, een diner en een hotelovernachting.

Ticketbox uitkomst voor contantloos betalen in de bus

Geen contant geld meer in de bus, een vlotte en veilige manier van betalen, met pinpas of zelfs in de toekomst met een barcode. Klaar voor de toekomst. Dat is de Ticketbox die Connexxion op dit moment test in vier bussen in Zeeland.

De proef met de Ticketbox in Zeeland draait in vier zomerbussen die door veel toeristen worden gebruikt. Betalen met een bankpas en of creditcard kan drempelverlagend werken en nodigt sneller uit om de bus te pakken. De Ticketbox is betrouwbaar en eenvoudig in gebruik. De chauffeurs in Zeeland die er al mee werken reageren enthousiast. De proef met de Ticketbox duurt tot september, daarna evalueert Connexxion en worden eventuele kinderziektes in het systeem verholpen. Wanneer de proef een succes is, dan overwegen we om deze manier van betalen in het OV verder uit te rollen in Connexxionbussen, naast de vertrouwde OV-chipkaart.


De OV-branche heeft toegezegd vanaf 2018 geen contant geld meer te accepteren in de bus. De noodzaak van deze maatregel werd afgelopen maanden nog eens onderstreept door diverse overvallen bij Connexxion, Syntus en Arriva. Connexxion heeft een prominente rol in het ontwikkelen en testen van nieuwe betaalmethodes in de bus. Met de wereldwijde kennis van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion, hebben wij toegang tot de nieuwste ontwikkelingen in de markt. En Bart Schmeink, CEO Transdev Nederland, is voorzitter van de Coöperatie OV-betalen.

woensdag 10 augustus 2016

Aangepaste dienstregeling in Limburg vanaf 1 september

Vanaf 1 september wijzigt de dienstregeling van een aantal lijnen in Belgisch Limburg. Zo rijdt lijn 8 in Opglabbeek Nieuwe Kempen via de Resedastraat, Violastraat, Asterstraat en de Zonnebloemstraat. De bus stopt nu in beide richtingen aan halte Opglabbeek - Nieuwe Kempen Kerk. Ook Lijn 1 (Hasselt-Genk), Lijn 18 (Bilzen, Riemst en Kanne), Lijn 19 (Diest en Tessenderlo) worden gewijzigd.

dinsdag 9 augustus 2016

Nieuwe directeuren bij ProRail

Deze maand starten vier nieuwe directeuren bij ProRail. Daarmee is de nieuwe topstructuur bij ProRail nagenoeg rond. Sinds april 2016 kent ProRail een topstructuur die voorziet in een Raad van Bestuur en een Executive Committee (ExCo).

De komende weken treden vier nieuwe directeuren toe tot de ExCo: Wouter van Dijk wordt directeur vervoer en dienstregeling, Ans Rietstra directeur projecten en Karel van Gils de nieuwe voorman bij assetmanagement. Roel Salden gaat de verkeersleiding bij ProRail aansturen.

De Raad van Bestuur, bestaande uit Pier Eringa (CEO), John Voppen (COO) en Hans van Leeuwen (CFO) is verantwoordelijk voor het besturen van ProRail. De ExCo is feitelijk een uitgebreider directieteam en draagt de verantwoordelijkheid voor de dagelijkse operatie. Naast de drie leden van de Raad van Bestuur bestaat de ExCo uit acht andere leden die de verschillende afdelingen en processen binnen ProRail vertegenwoordigen.

maandag 8 augustus 2016

Eerste Valleilijn e-bike contracten afgesloten

In het kader van het project Beter Benutten Regionaal Spoor probeert Connexxion op diverse manieren de druk in de ochtendspits op de treinen van de Valleilijn te verlichten. Eén van de projecten is de mogelijkheid om een e-bike te huren, inclusief pechhulp onderweg en optioneel een onderhoudscontract. Een pilot onder studenten van het Hoornbeeck College in Amersfoort toonde aan dat hier belangstelling voor is.

Door de overstap van trein op fiets is er minder druk op de ochtendspits maar blijven deze reizigers toch klant van Connexxion. Ze moeten wel woonachtig zijn in de gemeenten Ede, Barneveld en Nijkerk; in deze gemeenten bevinden zich immers de stations van de Valleilijn.

Inmiddels zijn er al tien contracten afgesloten voor de huur van een e-bike. Het betreft allemaal studenten van het Hoornbeeck College en leerlingen van het Van Lodenstein College, intensieve gebruikers van de Valleilijn.

zaterdag 6 augustus 2016

Lange-afstandskorting niet verrekend bij Arriva

Arriva heeft ontdekt dat door een software-update er een fout is ontstaan in de prijsberekening van de OV-chipkaartapparatuur in de Achterhoek en van de MerwedeLingelijn en Vechtdallijnen.

Hierdoor is mogelijk de lange-afstandskorting voor reizigers die in de periode van 5 t/m 26 juli 2016 hun reis met NS én Arriva hebben afgelegd, en daarbij op saldo reisden, niet verrekend.

Reizigers waar onterecht teveel saldo van hun OV-chipkaart is afgeschreven kunnen hun geld terug vragen door een restitutieverzoek in te dienen.

vrijdag 5 augustus 2016

Spoorvernieuwing Schiphol - Duivendrecht

ProRail heeft in een paar jaar tijd 8 kilometer nieuw spoor aangelegd ten zuiden van Amsterdam. Vanuit de lucht kun je de nieuwe sporen tussen Duivendrecht en Schiphol goed zien liggen. Ook dit weekend werken we door aan de spoorverdubbeling.

Van 31 juli tot woensdagochtend 10 augustus is ProRail hard aan de slag op het traject Duivendrecht - Schiphol Airport. Zo demonteren we oude sporen, plaatsen we bovenleidingen, vervangen we wissels, testen we de beveiliging en plaatsen we nieuwe seinen. En we bouwen weer nieuwe sporen, die op de 10e meteen in dienst worden genomen. 

GVB van de partij tijdens EuroPride 2016

In samenwerking met Amsterdam Gay Pride (AGP) rijdt er komend weekend een speciale EuroPride Amsterdam 2016 tram met vlaggetjes. Deze tram rijdt van 11 juli tot 7 augustus op wisselende lijnen door Amsterdam. En op zaterdag 6 augustus vaart onze GayVB-boot mee tijdens de beroemde jaarlijkse botenparade. De opvarenden zijn GVB-collega’s uit alle lagen van onze organisatie met uiteenlopende achtergronden. Geheel passend bij het thema van de EuroPride: ‘Join our freedom’. Dit jaar hebben onze bedrijfskleding-dragende collega’s de mogelijkheid hun reguliere stropdas of sjaaltje te vervangen voor een vrolijke, speciaal ontworpen GVB EuroPride stropdas. Kortom, GVB is klaar voor de EuroPride en we hopen veel kleurrijke reizigers in onze voertuigen te mogen vervoeren. Wij wensen alle bezoekers en deelnemers een fantastisch evenement toe!

Uitgebreide dienstregeling tijdens Skûtsjesilen Stavoren

Op zaterdag 6 augustus vindt het jaarlijks terugkerende Skûtsjesilen plaats op het IJsselmeer nabij Stavoren. Arriva rijdt in verband met dit evenement een uitgebreidere dienstregeling tussen Leeuwarden en Stavoren en vice versa. Ook worden er op het traject langere treinen ingezet.  

De trein die om 12.43 uur uit Leeuwarden vertrekt, rijdt om 13.03 uur vanuit Sneek via de plaatsen IJlst, Workum, Hindeloopen en Koudum-Molkwerum door naar Stavoren. Deze trein komt daar om 13.30 uur aan.

Om 16.30 uur vertrekt er een trein uit Stavoren en rijdt via tussengelegen stations naar Leeuwarden, waar de trein aankomt om 17.19 uur. Deze twee extra treinen sluiten aan op de tijden van het evenement; de wedstrijd start om 14.00 uur en is rond 16.00 uur afgelopen.

donderdag 4 augustus 2016

App waarschuwt zwartrijders voor controleurs

Radarverklikkers zoals Coyote kennen we al, maar nu komt er een nieuwe soort naar Vlaanderen. Een verklikker voor zwartrijders op het openbaar vervoer: die toont in real timeaan op welke bussen, trams en metrostellen controleurs uithangen. En waar je als zwartrijder dus moet afstappen om niet betrapt te worden. Zo’n 300.000 keer is de ­applicatie ‘Contrôle STIB’ al gedownload. En dat voor een toepassing die je voorlopig ­alleen in Brussel kan gebruiken.

Pendelbussen naar Massive Attack in Gent

Opnieuw kun je op het Sint-Pietersplein een openlucht concert mee pikken. En niet zomaar een. Dit keer zorgt Massive Attack voor het spektakel. Parkeren doe je op Flanders Expo, De Lijn orchestreert jouw vervoer naar en van het Sint-Pietersplein.

woensdag 3 augustus 2016

Eerste deel metrostation Holendrecht klaar

De noordelijke ingang van station Holendrecht gaat 3 augustus weer open. Het is ruimer, er is meer licht en een nieuwe lift is in gebruik genomen.

Vanaf dinsdag 3 augustus gaat de zuidelijke metro-ingang aan de kant van het AMC op de schop. Die ingang gaat daarom drie maanden dicht. De metro blijft rijden en alleen de net vernieuwde ingang Nigtevegthof is open.
Golfkarretjes

De wandeling naar het ziekenhuis wordt door het werk tijdelijk 400 meter langer. Vervelend voor mensen die minder goed ter been zijn en naar het AMC moeten. Daarom zet de gemeente een golfkarretje in, dat hen van en naar het ziekenhuis rijdt.

Deutsche Post verkoopt lijnbussentak aan Flixbus

Het Duitse post- en koeriersbedrijf Deutsche Post verkoopt zijn lijnbussendienst voor lange afstanden Postbus aan de eveneens Duitse vervoerder Flixbus. Dat werd woensdag bekendgemaakt bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers van Deutsche Post. Deutsche Post had bij deze tak last van stevige concurrentie

Petitie om treinverbinding Nijmegen-Kleve te herstellen

De Vereniging voor Innovatief Euregionaal (rail)Vervoer (VIEV) is een petitie gestart die de Provincie Gelderland zover moet krijgen om de treinverbinding tussen Nijmegen en Kleven te herstellen. Die is al 25 jaar niet meer in gebruik omdat er te weinig reizigers waren. VIEV stelt dat er nu weer genoeg potentiële treinreizigers zijn om de spoorverbindig nieuw leven in te blazen.

Méér openbaar vervoer in provincie Utrecht

Reizigers in en rondom de stad Utrecht kunnen volgend jaar profiteren van meer openbaar vervoer. De provincie wil in 2017 inzetten op nieuwe buslijnen en extra ritten om aan de aanhoudende vraag te voldoen. Het aanbod zal met circa 4% toenemen.

Dat blijkt uit de uitgangspunten die de provincie Utrecht voor het vervoerplan 2017 heeft opgesteld. Dit plan regelt de inzet van het openbaar vervoer in het gebied in en rondom de stad Utrecht, waar U-OV rijdt met bus en tram.

Belangrijkste voorstellen voor de dienstregeling per 11 december 2016:

-Lijn 15 naar Hoograven wordt per 11 december opgeheven, mits op tijd een geschikte overstaphalte gereed is bij de Goylaan/Hooft Graaflandstraat in Utrecht voor de lijnen 1 en 47.

-Lijn 41 tussen Utrecht en Wijk bij Duurstede: uitbreiding van de dienstregeling door op zaterdag en zondag overdag elk kwartier een bus te laten rijden.

-Lijn 53 tussen Utrecht en Zeist: verbetering van de dienstregeling door tot 23.00 uur elk kwartier een bus te laten rijden. Richting Utrecht geldt de kwartierdienst tot ongeveer 22.00 uur.

-Lijn 72 gaat in de ochtendspits elk half uur rijden tussen De Uithof en Amersfoort en in de middagspits eveneens elk half uur in de tegenovergestelde richting.  Ook stopt deze lijn voortaan bij halte RK Kerk in plaats van 't Zwaantje in Soesterberg, waardoor lijn 72 twee minuten sneller rijdt tussen Amersfoort en Zeist.

-Lijn 44: introductie nieuwe buslijn tussen Vianen-Houten-Odijk-Zeist. Deze verbinding gaat op werkdagen van 6.30 tot 19.00 uur twee keer per uur rijden.  Het gaat hier om een driejarige proef die wordt ingevoerd afhankelijk van de financieringsmogelijkheden.

-Lijn 43 tussen Odijk, Station Driebergen-Zeist en Zeist wordt verlengd naar Houten op werkdagen tussen 6.30 en 19.00 uur. De route van deze lijn door wijk Kerkebosch en Odijk wordt aangepast met als gevolg een kortere reistijd en verbeterde aansluiting op de treinen. De verlenging is onderdeel van een  driejarige proef die wordt ingevoerd afhankelijk van de financieringsmogelijkheden.

-Lijn 95 tussen Utrecht CS en Papendorp gaat vanaf 11 december minder vaak rijden. De bussen op deze lijn rijden voortaan alleen in de ochtendspits tussen Utrecht CS en Papendorp en in de avondspits tussen Papendorp en Utrecht CS.

-Lijn 75 tussen station Driebergen-Zeist en de Wildbaan vervalt per 11 december. Vervoerder Syntus zal daarvoor in de plaats als passend alternatief lijn 575 verzorgen.

dinsdag 2 augustus 2016

Zichtabonnement wordt Sterabonnement Noord Nederland

Vanaf 16 augustus wijzigt het Zichtabonnement Groningen in Sterabonnement Noord-Nederland en wordt deze alleen nog als product voor de OV-chipkaart verkocht. Het Sterabonnement Noord-Nederland is een OV-chipkaart product waarbij u uw huidige persoonlijke OV-chipkaart kunt gebruiken en is in prijs gelijk aan het Zichtabonnement Groningen. Het principe van sterwaarden en zones blijft bij het Sterabonnement Noord- Nederland gelijk. Bij de aanschaf wordt u dan ook gevraagd om een centrumzone en aantal sterwaarden aan te geven. In de webshop wordt u via een stappenplan naar het juiste abonnement geleid. De abonnementen zijn zowel in de bussen van Qbuzz als in de Groningse treinen (exclusief traject Groningen – Leeuwarden) van Arriva geldig.

De verkoop van de abonnementen start op 16 augustus aanstaande. Tot die tijd kunt u nog een Zichtabonnement Groningen kopen. Deze abonnementen blijven geldig tot de einddatum van het abonnement als zichtkaart. Wanneer u het abonnement gebruikt voor de periode na de zomervakantie, adviseren wij u te wachten tot 16 augustus om gelijk naar het nieuwe product over te stappen op de OV-chipkaart.

maandag 1 augustus 2016

Teletekstpagina 751 voorlopig nog in de lucht

Treinreizigers kunnen de informatie op teletekstpagina 751 ook na 1 augustus blijven raadplegen. NS heeft op advies van Rover en andere consumentenorganisaties besloten de pagina voorlopig nog in de lucht te houden en in gesprek te gaan over de toekomst van de pagina.

Vorige week werd Rover verrast door het bericht dat NS wilde stoppen met de teletekstinformatie. In tegenstelling tot wat in berichtgeving stond geschreven, was dit niet was dit niet met instemming van de consumentenorganisaties. Rover ontving direct veel klachten van reizigers.

26ste Crammerock Stekene per bus bereikbaar

Op vertoon van je toegangsticket rij je opnieuw gratis  heen en terug dankzij de organisator en de Provincie. Als dat geen service is! Op vrijdag 2 september worden extra ritten ingelegd tussen Sint-Niklaas Station (perron 6) en de halte Stekene Teerlingstraat. Ook tussenliggende haltes worden bediend.

Op zondag 4 september worden extra ritten ingelegd tussen de tijdelijke halte op de Expressweg ter hoogte van Crammerock en Sint-Niklaas Station. Ook tussenliggende haltes worden bediend.