vrijdag 30 september 2016

Toilet op station Didam is primeur

Sinds kort kan iedereen voor 0,50 euro naar het nieuwe toilet op station Didam. Dit is het eerste toilet dat in een Mini Service Station is ondergebracht.

Het toilet is toegankelijk voor rolstoelgebruikers, heeft een babyverschoonplank en ziet er aantrekkelijk uit. Het toilet voldoet aan alle Europese regelgeving. De binnenkant van de deur is verfraaid met een gedicht en afbeelding uit de Achterhoek. Willem Gunneman, bekend van 'Een wagen vol verhalen' van TV Gelderland, schreef het gedicht. Voor €0,50 kunt u van het toilet gebruikmaken.

donderdag 29 september 2016

Vrijdagmorgen stakingen bij Vechtdallijn Arriva

Vrijdagmorgen moeten treinreizigers tussen Zwolle en Emmen rekening houden met stakingen. Vakbond VVMC heeft aangekondigd actie te gaan voeren op de Vechtdallijn. Hierdoor rijden er op vrijdagochtend tot 9.00 uur minder treinen op dit traject. Arriva probeert de hinder voor reizigers zoveel mogelijk te beperken, onder andere door bussen in te zetten.

Geschil vertraagt bouw van busstation in Woensel-Zuid

De bouw van het nieuwe busstation bij winkelcentrum WoenselXL, aan de kop van de Veldmaarschalk Montgomerylaan, is zeker vijf maanden vertraagd. Oorspronkelijk zou de overdekte halteplaats voor maximaal acht bussen in augustus worden geopend. De ingebruikname is echter verschoven naar december, bij de ingang van de nieuwe dienstregeling.

Syntus nieuwe busvervoerder in Almere 2018 - 2027

De gemeente Almere heeft op 27 september 2016 de concessie Busvervoer Almere voor 2018 tot en met 2027 aan Syntus gegund. Het openbaar vervoer wordt in opdracht van de gemeente Almere uitgevoerd door een vervoerbedrijf. Daarvoor is dit jaar een openbare Europese aanbesteding gehouden. De winnende vervoerder mag het openbaar vervoer in en om Almere rijden in de periode 2018-2027.

De gemeente Almere is op 9 maart 2016 de aanbesteding gestart. Op vrijdag 8 juli zijn offertes ontvangen van de vervoerbedrijven Arriva, Connexxion, EBS en Syntus. De offertes zijn de afgelopen periode beoordeeld en het college van B en W heeft besloten de concessie te gunnen aan Syntus. Syntus heeft een bieding gedaan waarin meer vervoer aangeboden wordt dan het college had verwacht.
Syntus heeft voor Almere een vernieuwend Bus Rapid Transit (BRT) concept aangeboden waarbij het netwerk, dienstregeling, voertuig, halte, infrastructuur, communicatie en beleving van de reiziger samen één geheel vormen: allGo in de stad, R-net in de streek en nightFlo in de nacht. Het BRT-concept is vraaggericht en zorgt voor een hoogfrequente vervoersplanning.

Syntus gaat in de stadsdienst iets meer vervoer aanbieden dan nu en de hoeveelheid vervoer in de streekdienst blijft nagenoeg gelijk. Het netwerk voor de stadsdienst en het streekvervoer wordt substantieel gewijzigd. Dat zal voor de meeste reizigers gunstig zijn, maar een aantal reizigers zal er op achteruit gaan. Met name doordat zij, vooral in het streekvervoer, vaker moeten overstappen op bus, metro of trein.

Syntus gaat voor de uitvoering van de concessie Almere geheel nieuwe, comfortabele en veilige bussen inzetten. Nieuw ten opzichte van nu is dat Syntus met zeer schone Euro-VI bussen gaat rijden. Ook gaat Syntus met een aantal elektrische bussen in Almere rijden. Dit is een verdere stap in de verduurzaming van het busvervoer.

De inschrijving van Syntus geeft invulling aan de eisen op het gebied van de sociale veiligheid en geeft blijk het terugdringen van zwartrijden serieus te nemen.

Hoe gaat het met volle-treinen-maand september?

De drukste maand van het jaar is in volle gang op het spoor. Na alle berichtgeving over recordaantallen reizigers en materieeltekorten hielden reizigers al hun adem in, en dat is soms in de volle treinen ook wel nodig. Toch lijkt het deze september tot nu toe nog relatief mee te vallen. Na de rustige zomermaanden is de teller van het Meldpunt Volle Treinen weer flink gaan oplopen. De eerste twee weken van september (1 t/m 14 september) kreeg Rover 1079 meldingen te verwerken. Toch is dat nog niet extreem veel: dezelfde periode vorig jaar telde het meldpunt 1335 klachten.

woensdag 28 september 2016

Alle treinen Intercity direct rijden nu ‘sandwich’

Sinds maandag 26 september rijden alle treinen van Intercity direct met twee locomotieven: één voorop en één achterop de trein – in spoorjargon heet dit “sandwichrijden”. Intercity direct is de snelle verbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda via de Hogesnelheidslijn (HSL).

Eind 2015 startte NS met twee extra Intercity direct treinen tussen Amsterdam en Rotterdam. Er rijdt nu elk kwartier een trein in beide richtingen tussen deze steden. Twee keer per uur rijdt de trein door naar Breda. De extra treinen rijden al vanaf de startdatum met twee locomotieven. De Intercity direct treinen die doorrijden naar Breda hadden tot nu toe nog geen extra locomotief.

Afgelopen weekend zijn hiervoor 10 treinen omgebouwd. Hier maakte NS van de nood een deugd: de ombouw was mogelijk door een buitendienststelling rond Schiphol, waardoor hier beperkt treinverkeer mogelijk was. Zo konden we alle treinen in één keer aanpassen.

Deze extra locomotief heeft een aantal voordelen: De trein kan makkelijker omkeren op het eindstation omdat de locomotief niet elke keer hoeft te worden omgereden. Er zijn niet meer na elke rit rangeerders en extra machinisten nodig om dit te doen. De trein moest hiervoor steeds naar het rangeerterrein – nu hoeft dat niet meer.

 Als één van de locomotieven onderweg defect raakt, kan de trein alsnog op eigen kracht verder. Ook bij een storing op de HSL kan de trein makkelijker omkeren, waardoor IC direct treinen minder snel worden opgeheven; ze kunnen nu gaan pendelen tussen stations waar nog wel gereden kan worden. Zo was er maandag gewoon nog elk kwartier een trein tussen Rotterdam en Breda terwijl er verderop een storing was.

Alle Intercity direct treinen zijn nu technisch identiek wat het beheer een stuk simpeler maakt.

Uiteindelijk rijden alle NS-treinen op de HSL in sandwich-samenstelling; nu dus Intercity direct en straks ook Intercity Brussel en de Intercity Den Haag – Eindhoven. Deze laatste zal rijden met negen rijtuigen in plaats van met zes zoals Intercity direct.

Het rijden met twee locomotieven is één van de maatregelen die NS begin dit jaar aankondigde om de betrouwbaarheid van de treinen op de HSL te verbeteren. Intercity direct heeft nog steeds teveel last van vertraging en uitval. Een overzicht van alle maatregelen vind je hier.

Minder mensen vergeten uit te checken, maar we zijn er nog niet

Steeds minder mensen vergeten uit te checken, en meer mensen vragen geld terug, blijkt uit onderzoek dat in opdracht van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad is uitgevoerd. Waar in 2013 nog 1,7% van de reizigers vergat uit te checken, is dit aantal in 2015 gedaald naar 1,3%. Dit is echter nog altijd meer dan de 1% die vervoerbedrijven en overheden acceptabel vinden. Vervoerbedrijven krijgen hierdoor nog steeds €4.2 miljoen te veel binnen. Dit bedrag moet ten goede komen aan de reiziger.

Op aandringen van de ANWB en Rover werd in 2014 voor het eerst onderzocht hoeveel geld de reizigers verliezen door niet uit te checken en het teveel betaalde bedrag niet terug te vragen. Van het bedrag werden diverse verbeteringen aangekondigd waardoor de reiziger eenvoudiger een gemiste uitcheck kan herstellen, waaronder de website uitcheckgemist.nl. Dit lijkt nu zijn vruchten af te werpen: het aan reizigers terugbetaalde bedrag is bijna verdubbeld van 2,7 miljoen in 2013 naar 4,9 miljoen in 2015. Consumentenorganisaties roepen NS, Connexxion en EBS op om zich ook bij uitcheckgemist.nl aan te sluiten.

Een andere maatregel die vorig jaar werd aangekondigd, is een proef met éénmalig in- en uitchecken op het spoor, waardoor er geen kans meer is op vergissingen met aparte poortjes of paaltjes per vervoerder. Deze zomer werd bekend dat de Autoriteit Consument en Markt deze proef slechts voor 12 maanden toestaat, waarna hij moet worden teruggedraaid. In plaats daarvan komen de vervoerders begin volgend jaar met een andere proef op de Valleilijn. Die proef vindt Rover op zichzelf waardevol, maar het gros van de reizigers zal apart per vervoerder moeten blijven in- en uitchecken. De consumentenorganisaties herhalen daarom hun oproep tot een spoedige oplossing voor treinreizigers in heel Nederland. De komende jaren zullen de problemen met in- en uitchecken op stations met meerdere vervoerders groter worden doordat in Limburg en Overijssel Arriva en Syntus lijnen overnemen van NS.

dinsdag 27 september 2016

Bewonersavond spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Parkstad Limburg en de Provincie Limburg hebben onlangs budget beschikbaar gesteld voor het verdubbelen van het bestaande spoor tussen Heerlen en Landgraaf. Voor het gemakkelijker en sneller kunnen reizen tussen Aken, Heerlen, Maastricht en zelfs Luik, is dat goed nieuws voor grensoverschrijdend treinreizen. Om de omgeving hierover meer informatie te geven en mogelijke vragen te beantwoorden wordt een informatieavond georganiseerd in Landgraaf.
Informatieavond

Op dinsdag 27 september is iedereen van harte uitgenodigd voor een startbijeenkomst. Diverse betrokken partijen zijn op deze avond vertegenwoordigd: gedeputeerde Patrick van der Broeck (Provincie Limburg), wethouder Kelly Regterschot (gemeente Landgraaf), wethouder Nico Aarts (gemeente Heerlen) en Inés Plasmans (regiodirecteur ProRail Zuid) gaan in gesprek met de omgeving. Het doel van deze avond is de omgeving mee te nemen in het huidige onderzoek en de werkzaamheden die in de komende jaren worden uitgevoerd.

maandag 26 september 2016

NS poortjes Station Haarlem gefaseerd gesloten

De NS gaat op zoveel mogelijk stations de poortjes sluiten om zwartrijden tegen te gaan. Dat betekent dat toegang alleen mogelijk is met een geldig vervoersbedrijf. Ook in Haarlem gaan de poortjes dicht.

Op station Haarlem worden op maandag 26 september de poortjes (per poortrij) naar 50 procent in werking gebracht. Door het in werking stellen van een deel van de poortjes kunnen reizigers alvast aan de nieuwe situatie wennen. Mocht dit zonder problemen verlopen, dan gaan de poortjes op maandag 3 oktober voor 75 procent per poortrij dicht.

In alle gevallen geldt dat er tot 17 oktober poortjes openblijven zodat doorgang door het station mogelijk blijft. De NS doet dit voor de reizigers zodat zij geleidelijk kunnen wennen aan in werking zijnde poortjes en zij niet van de ene op de andere dag worden geconfronteerd met gesloten poortjes.

Metrostation Waterlooplein gaat op de schop

Na bijna 40 jaar is het station toe aan een grote onderhoudsbeurt. In april 2017 is het station lichter en ruimer wat reizigers een veiliger gevoel geeft. Tijdens de werkzaamheden blijft de metro rijden. De laatste vijf weken, vanaf begin maart 2017, is het station ‘s avonds gesloten en stopt de metro niet op station Waterlooplein.

Er komen nieuwe liften (deels van glas), nissen en hoeken worden weggehaald, wanden worden betegeld of schoongemaakt , vloeren worden geschuurd, verlichting wordt vernieuwd. De bewegwijeringsborden worden vervangen, apparaten ingebouwd, meubilair vernieuwd en winkels verbouwd.

vrijdag 23 september 2016

Laatste treinrit Mat ’64 (Apekop) volgeboekt

Meer dan duizend mensen hebben zich aangemeld voor de finalerit van de Mat ’64, ook wel Apekop. Aanstaande zondag wordt deze laatste trein van Nederlandse oorsprong – waarvan er ooit honderden rondreden - van Maastricht naar het Spoorwegmuseum gereden. Machinisten Linda Kool en Frank Scharloo namen het initiatief voor een ereronde via Eindhoven, Arnhem en Zwolle naar station Maliebaan. Daar aangekomen overhandigt Linda de sleutel aan het Spoorwegmuseum. Onderweg laten zeventig tegemoetkomende treinen een eresaluut horen. In totaal hebben 300 reizigers, medewerkers en oud-medewerkers van het spoor een ticket bemachtigd, waarmee de rit is volgeboekt.

Afgelopen voorjaar gingen de laatste rijtuigen uit de dienstregeling, maar aanstaande zondag vindt de finalerit plaats. Machinist Goof Kool start om 9.37 uur vanaf station Maastricht. 7 machinisten en 10 conducteurs lossen elkaar af op deze zeven uur durende rit. Machinist Evert Hillo zal de laatste kilometers op de bok zitten. De trein komt rond 16.30 uur aan bij het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Dienstregeling finalerit Mat ’64 (tijden bij benadering en onder voorbehoud)
Maastricht: 9.37 uur, Sittard: 9.57 uur, Eindhoven: 10.51 uur, Nijmegen: 12.39 uur, Arnhem: 13.13 uur, Deventer: 13.55 uur, Zwolle: 14.34 uur, Amersfoort: 16.15 uur, Utrecht maliebaan: 16.30 uur

Pendeldienst voor patienten en bezoekers UMC Utrecht

De afstand tussen parkeergarage Zuid en de hoofdingang is voor patiënten en bezoekers die slecht ter been of slechtziend zijn een hele uitdaging. Daarom start het UMC Utrecht met een gratis pendeldienst voor patiënten en bezoekers. De eerste patiënten hebben vanmorgen al gebruik gemaakt van het elektrische busje en zij waren enthousiast over deze extra service.

De pendelbus stopt op laag 2 voor het in- en uitstappen, naast de stalling voor rolstoelen. De pendelbus rijdt op maandag t/m vrijdag tussen 08.00 en 17.00 uur. In de pendelbus passen drie personen.
Verbeteren bereikbaarheid

Momenteel vinden in en rondom het UMC Utrecht veel (bouw)werkzaamheden plaats. Veel afdelingen zijn door een lange loopafstand en/of omleidingen momenteel lastiger te bereiken. Ook de interne afstanden naar bepaalde gebouwdelen zijn relatief lang, zoals Q en W. De inzet van de pendelservice op de Traverse betreft een pilot en een eerste stap om de bereikbaarheid te verbeteren. Deze pilotperiode wordt benut om te zien of deze extra service van meerwaarde is voor de patiënten/ bezoekers, maar ook om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de bereikbaarheid van verschillende afdelingen te vergemakkelijken en loopafstanden te verkorten. Als uit de evaluatie blijkt dat patiënten/bezoekers deze service als meerwaarde zien en tevreden zijn over de dienstverlening wordt deze service een dienstverlening die het facilitair bedrijf blijft aanbieden.

donderdag 22 september 2016

Meer groen licht voor fietsers door warmtesensor

Komende donderdag 22 september wordt de Rotterdamse warmtesensor in gebruik genomen. De warmtesensor meet aan de hand van lichaamswarmte hoeveel fietsers bij het rode licht op Churchillplein staan te wachten. Zijn dat er veel, dan gaat het verkeerslicht langer en vaker op groen. De warmtesensor is de enige in zijn soort in Nederland.

Sneller kunnen doorfietsen is een van de bijna dertig actiepunten in het fietsplan 2015-2018 ‘Fietsen heeft voorrang’. Hiermee wil de gemeente stimuleren dat meer Rotterdammers de fiets pakken. Meer fietsers draagt bij aan een gezondere lucht in de stad en fietsen is ook nog eens goed voor je gezondheid.

Een van de grootste frustraties van fietsers is lang wachten voor verkeerslichten. De warmtesensor is een van de experimenten waarmee Rotterdam onderzoek doet naar het verkorten van de wachttijden voor fietsers bij verkeerslichten. Deze wordt nog nergens in Nederland gebruikt voor fietsverkeerslichten. Gekozen is voor Churchillplein, op de hoek van Blaak en Coolsingel. Hier moeten fietsers soms lang wachten (tot twee minuten). Ook de Fietsersbond heeft gevraagd om maatregelen op dit kruispunt. Er ligt wel een detectielus in de grond om te meten of er fietsers staan, maar de warmtesensor reikt verder. Wanneer veel fietsers staan te wachten, geeft de sensor een signaal af waardoor de fietsverkeerslichten langer en vaker groen licht geven. De verwachting is dat de wachttijd voor fietsers met 30% tot 50% afneemt.

De gemeente neemt meer maatregelen zodat fietsers kunnen doorfietsen. De afstelling van verkeerslichten is op ruim 20 plekken verbeterd. Deze plekken waren aangewezen door fietsers die vonden dat ze hier te lang moesten wachten. Bij het regulier vervangen van verkeerslichten – op 15 kruispunten per jaar - is ‘voorrang voor fietsers en openbaar vervoer’ voortaan uitgangspunt. Op verschillende plekken langs de drukste fietsroute tussen Noord en Zuid wordt in 2016 en 2017 geëxperimenteerd met een advies hoe hard of langzaam te fietsen om het volgende groene licht te halen.

woensdag 21 september 2016

De Mat 64 neemt afscheid

Ruim 50 jaar was de MAT ’64, ook wel Apenkop genoemd, een bekend gezicht in het Nederlandse landschap. De trein is inmiddels verouderd en mag genieten van zijn welverdiende pensioen in de mooiste treinrustplaats van Nederland: het Spoorwegmuseum.

Omdat de trein jaren lang een fenomeen op het spoor is geweest hebben een groep machinisten en conducteurs het initiatief genomen om een feestelijke afscheidsrit te organiseren. Zo willen ze de trein bedanken voor zijn trouwe dienst. Tijdens de rit worden -met reizigers, medewerkers en spoorliefhebbers- mooie foto's en leuke anekdotes gedeeld.
Feestelijke afscheidsrit

Op zondag 25 september krijgt de MAT ’64 zijn afscheidsrit vanuit onderhoudsbedrijf Maastricht via Eindhoven, Arnhem, Zwolle, Amersfoort naar station Utrecht Maliebaan. Daar krijgt de trein een gerenomeerd plekje bij het Spoorwegmuseum. Tijdens de rit is er volop tijd om verhalen en beelden te delen, maar ook om de trein nog eens goed te bewonderen.

dinsdag 20 september 2016

Be-Mobile lanceert elektronisch vervoerbewijs

Wie met De Lijn reist, kan vanaf 19 september zijn rit betalen met de 4411-app van Be-Mobile. Met het m-ticket, een elektronisch vervoerbewijs, wil Be-Mobile het gemakkelijker maken om mobiliteitsaankopen te doen zonder cash geld. Een m-ticket kost 1,80 euro en is een primeur voor het Belgisch openbaar vervoer.

Wie een m-ticket wil kopen, moet eerst de gratis 4411-app installeren. Eenmaal dat gebeurd is, kan je met enkele bewegingen op het scherm van de smartphone een m-ticket aanvragen. Het is niet nodig om een bestelcode in te voeren. Met een m-ticket kan je 60 minuten onbeperkt overstappen. Het m-ticket kost 1,80 euro, dat is 1,20 euro goedkoper dan een biljet bij de chauffeur.

Doordat Be-Mobile de app beheert, kunnen gebruikers er ook terecht voor andere m-tickets, bijvoorbeeld voor parkeren. De 4411-app van Be-Mobile is te vinden in de app stores voor Android, iOS (iPhone) en Windows).

maandag 19 september 2016

Spoorwegmuseum krijgt koninklijk tintje tijdens Prinsjesdag

Iedere derde dinsdag van de maand organiseert Het Spoorwegmuseum een Plusdag met een speciaal inhoudelijk programma voor senioren en andere geïnteresseerden. In september valt de Plusdag samen met Prinsjesdag, aanleiding voor het museum om 20 september een koninklijk thema te geven. Er zijn presentaties in de Koninklijke wachtkamer en rondleidingen in de rijtuigen van Anna Paulowna en koningin Juliana en prins Bernhard. Op de Plusdag gelden de normale entreetarieven, het programma is voor iedereen gratis te volgen.

Het Spoorwegmuseum beschikt over een bijzondere koninklijke collectie. Pronkstuk is de koninklijke wachtkamer van het voormalige staatsspoorstation in Den Haag uit 1892. Dit station werd in 1973 gesloopt, de wachtkamer werd gedemonteerd en opgeslagen. In 2005 is deze gerestaureerd en geplaatst in het Maliebaanstation. In de wachtkamer treffen de bezoekers de Hofmeester die de wachtruimte in orde maakt voor Prinsjesdag. En hij klapt flink uit de school over allerlei koninklijke zaken...


Salonrijtuig nummer 1 (SR1) werd in 1864 gebouwd voor Anna Paulowna, de echtgenote van koning Willem II. Een replica van dit monumentale rijtuigje werd speciaal gebouwd voor de tentoonstelling Royal Class die in 2010 veel bezoekers trok naar Het Spoorwegmuseum. Daarnaast behoren de rijtuigen van koningin Juliana en prins Bernhard tot de vaste collectie van het museum. Beide rijtuigen zijn onlangs gerestaureerd en open gesteld voor publiek. Conservator Jos Zijlstra vertelt uitgebreid over de treinreizen van de Oranjes,  de gasten van Juliana en Bernhard en het tragische leven van Anna Paulowna.

Als extraatje is de stationbarbier geopend, kapper Jan vertelt alles over de klandizie van de ouderwetse stationskapper terwijl hij de heren op ouderwetse wijze  scheert met kwast en mes.

zaterdag 17 september 2016

Metamorfose stationsgebied Driebergen-Zeist gestart

Files bij de spoorovergang, overvolle fietsenstallingen en een chronisch tekort aan parkeerplekken. Redenen om het stationsgebied van Driebergen-Zeist de komende jaren volledig te vernieuwen. Op vrijdagmiddag 16 september werd op feestelijke wijze het startsignaal gegeven voor de bouw van dit nieuwe stationsgebied wat in 2020 geheel vernieuwd is.

De overweg van de Hoofdstraat vormt al jaren een knelpunt in het stationsgebied. In het stationsgebied moeten auto's vaak lang wachten voor deze overweg. Dat gaat veranderen. Er komt een onderdoorgang onder het spoor en de omliggende wegen en fietspaden worden aangepast.

Bovendien verdubbelt ProRail het spoor bij het station, zodat er ruimte ontstaat voor meer treinverkeer. De stad- en streekbussen krijgen nieuwe haltes, er komt een parkeergarage en een ondergrondse fietsenkelder. Het nieuwe station wordt zoveel mogelijk energieneutraal, onder meer door zonnepanelen op de perronkappen. De metamorfose van het hele gebied moet in 2020 klaar zijn. Driebergen-Zeist heeft dan een mooi, veilig en gebruiksvriendelijk stationsgebied dat klaar is voor de toekomst.

De bijeenkomst vond plaats in Vierdaelen, het projectkantoor van BAM en ProRail gedurende de bouw van het stationsgebied. BAM lichtte kort toe wat zij gaan bouwen en hun visie op de aanpak van de bouw. Aanwezigen kregen alvast een preview van het toekomstig projectkantoor en er was een kleine expositie van stationsgebied Driebergen-Zeist. Hier kon men op zwart-wit-foto’s het station Driebergen-Zeist van weleer bekijken, de maquette van het toekomstige pand bezichtigen net als artist impressions van de nieuw te bouwen stationssituatie.

vrijdag 16 september 2016

Start aanbesteding OV concessie Noord-Holland Noord

De provincie Noord-Holland start met de aanbesteding van het Openbaar Vervoer voor de periode 2018 – 2028 in Noord-Holland Noord. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben het definitieve Programma van Eisen voor de aanbesteding van het openbaar vervoer voor de concessie Noord-Holland Noord vastgesteld.

De provincie  verwacht met deze aanbesteding tenminste hetzelfde niveau van openbaar vervoeraanbod te verkrijgen als in de huidige looptijd van de concessie. Daarnaast stelt de provincie  eisen op het gebied van openbaar vervoer. Snel en vaak waar veel vraag is en een passend aanbod waar de vraag laag is,  duurzaamheid (minder uitstoot van CO2 en andere vervuilende stoffen evenals geluid; tenminste 50% zero emissiebussen per 1-1-2025), materieel (nieuwe comfortabele bussen) en een goede klantinterface (alle interactie tussen vervoerder en klant: reisinformatie, serviceverlening, tarieven en verkoop en marketingacties). Verder is het erg belangrijk dat het openbaar vervoer betrouwbaar wordt uitgevoerd, met een zo hoog mogelijke punctualiteit en zo min mogelijk rituitval en gemiste aansluitingen.
Programma van Eisen

Het Programma van Eisen (PvE) bevat de eisen waaraan de vervoerder moet voldoen. Het gaat hier om de minimumeisen. De aanbesteding moet vervoerders stimuleren om meer te bieden; dan hebben zij de beste kans om de aanbesteding te winnen. Dit geeft een vervoerder het alleenrecht om het openbaar vervoer te verrichten in alle gemeenten boven de lijn Heemskerk – Purmerend van 22 juli 2018 tot medio juli 2028.

De provincie heeft de reizigersorganisatie Rocov Noord-Holland, de gemeenten in het gebied Noord-Holland Noord, de Stadsregio Amsterdam en de provincie Friesland om een reactie gevraagd op het  PvE. Daarnaast waren ook belanghebbenden – zoals reizigers, inwoners en bedrijven – uitgenodigd om hun mening te geven. Al deze reacties zijn verwerkt in het definitieve PvE.

donderdag 15 september 2016

Verdien als SpitsFietser tot 6 euro per dag

Beter Benutten Zwolle Kampen is gestart met de fietsstimuleringscampagne SpitsFietsen. Werkgevers uit de regio Zwolle Kampen en de bestuurders van Beter Benutten Zwolle Kampen gaven 5 september jl. bij Zalsman in Zwolle de feestelijke start. SpitsFietsen is voor medewerkers uit de regio die bereid zijn om tijdens de spits over te stappen van auto naar fiets. De actie loopt van 1 september 2016 tot 1 maart 2017.

“Spitsfietsen is een mooi voorbeeld waarbij we samen met onderwijs, onderzoek, ondernemers en overheid komen tot nieuwe vormen van slimme mobiliteit die aansluiten bij de wensen van de gebruiker”, vindt gedeputeerde Bert Boerman.

Voor elke gemaakte fietsrit in de spits ontvangt de deelnemer een beloning. De beloning is hoger naarmate de fietsafstand groter is. Tot maar liefst €300 kan men op deze manier bij elkaar sparen! De SpitsFietsen app registreert de fietsritten en houdt het gespaarde saldo bij.

Zalsman, de organisatie die onlangs ook werd uitgeroepen tot ‘Het meest vitale bedrijf van Overijssel 2016’ heeft de actie ook bij haar medewerkers onder de aandacht gebracht. Directeur Remco Reinink “Spitsfietsen is een fantastisch initiatief. Het stimuleert écht! En naast de spits vermijden en een beloning voor je dagelijkse fietsrit, word je ook nog eens vitaler, hoe mooi is dat!”

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de site www.spitsfietsen.nl. De actie loopt tot 1 maart 2017. Met de actie wil Beter Benutten Zwolle Kampen meer mensen de voordelen van fietsen laten ervaren: gezondheid, geen files, geen gezoek naar een parkeerplek en  kostenbesparing. Dit kan deelnemers stimuleren om, ook na de actie, vaker de fiets te pakken.

woensdag 14 september 2016

Openbaar vervoer in provincie Utrecht is in trek

Het gebruik van het openbaar vervoer per tram en bus in de provincie Utrecht zit in de lift. In 2015 waren er ruim 6,5 miljoen méér instappers met een OV-chipkaart dan het jaar daarvoor. Het aantal reizigers ging van 48,7 miljoen in 2014 naar 55,2 miljoen in 2015.

Deze cijfers blijken uit de Jaar- en Trendrapportage 2015 van de provincie Utrecht over het openbaar vervoer per tram en bus. De reizigersgroei is goed merkbaar in het gebied in en rondom de stad Utrecht, waar vervoerder U-OV rijdt. De toename bedroeg daar 5,3 procent. Ook in het streekvervoer dat momenteel wordt verzorgd door Connexxion was sprake van een forse reizigersgroei (7,9 procent).
Economie trekt aan

Belangrijke redenen zijn het aantrekken van de economie, waardoor er steeds meer reizigers gebruik maken van het openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer en als student. De groei was vorig jaar het grootst op de buslijnen van en naar Utrecht Science Park /De Uithof.
Positieve waardering

Het openbaar vervoer in de provincie Utrecht kan ook rekenen op een positieve waardering van een 7,5, wat gelijk staat aan het landelijke gemiddelde. Behalve het gebruik zit ook de stiptheid in de lift. Bij vervoerder U-OV scoren zowel de bus als de tram ongeveer 73 procent op tijd. De score van vervoerder Connexxion in het streekvervoer is 85 procent op tijd.

Het Spoorwegmuseum toont historie van Utrecht Centraal Station

In december wordt de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal Station geopend. Aanleiding voor Het Spoorwegmuseum om zich te verdiepen in de historie van dit belangrijke spoorknooppunt. De tentoonstelling 'Utrecht Centraal' toont de ontwikkeling van het stationsgebied vanaf het eerste stationsgebouw in 1843 tot nu. De tentoonstelling krijgt een plek in een oude postwagon en gaat gepaard met de presentatie van een boek over Utrecht CS. De tentoonstelling opent 2 november a.s. en duurt t/m 5 februari 2017.

Conservator Jos Zijlstra: "In december 2016 wordt het vernieuwde Utrecht Centraal Station officieel geopend. Een nieuw 'wereldstation' dat in de toekomst 360.000 treinreizigers en een kleine 1000 treinen per dag moet verwerken. Dat is wel even anders dan de zes treinen die het station in 1845 aandeden!"
Oudere Utrechters kunnen zich het oude stationsgebouw van Utrecht nog wel herinneren. Het was een ontwerp van architect Sybold van Ravensteyn en had een kenmerkend 'golvende' voorgevel. Dit mooie stationsgebouw moest in 1973 wijken voor het nieuwe Hoog Catharijne. Maar ook langer geleden had Utrecht prachtige stationsgebouwen, het eerste Utrechtse station werd al in 1843 gebouwd. In die tijd was Utrecht nog een kleine provinciestad met ca. 50.000 inwoners. De trein zorgde voor toenemende bedrijvigheid en het station werd een impuls voor de groei van de stad. Het stationsgebied moest zich aanpassen aan meer reizigers en toenemend fiets- en autoverkeer. Toen het eerste station bijna 175 jaar geleden werd gebouwd, zag het er allemaal wat bescheidener uit. Het station in Utrecht onderging in deze periode allerlei groeistuipen en gedaanteverwisselingen. De tentoonstelling laat met film, foto's en objecten zien hoe het stationsgebied in Utrecht gaandeweg sterk is veranderd. Een interessante blik op het Utrecht van voor Hoog Catharijne!

Samen met het Utrechts Archief maakt Het Spoorwegmuseum een prachtig boek over de geschiedenis van Utrecht CS. De mooiste foto's uit de collecties van het Utrecht Archief en Het Spoorwegmuseum zijn in het boek opgenomen. De teksten zijn van spoorkenners Victor Lansink en Jos Zijlstra. Het boek wordt uitgegeven door W Books en wordt tijdens de opening op 2 november gepresenteerd in Het Spoorwegmuseum.

Tentoonstelling 'Utrecht Centraal'
2 november 2016 t/m 5 februari 2017
Plek: Postrijtuig NS mP3031 in Het Spoorwegmuseum

dinsdag 13 september 2016

Connexxion en Provincie Zeeland tekenen samenwerkingsverklaring

Transparantie, eerlijkheid naar elkaar toe en de kwaliteit van het OV hoog houden. Geen holle woorden, maar concrete afspraken tussen Connexxion en de Provincie Zeeland. Op 2 september werd hiervoor een samenwerkingsverklaring ondertekend door Bart Schmeink en Eric van Eijndhoven (Connexxion) en Harry van der Maas, Gedeputeerde bij de Provincie Zeeland.

In de samenwerkingsverklaring staat hoe Connexxion en de Provincie met elkaar invulling geven aan samenwerking in de komende jaren. Pauline Wortel, manager commercie in regio West: “De overeenkomst moet vooral duidelijkheid geven over wat we van elkaar mogen verwachten. Er staat in wat de doelstellingen zijn voor de concessie, hoe vaak en op welke manier we overleggen en evalueren. Maar ook hoe we handelen wanneer er problemen zijn en welke gedragsregels voor beide partijen gelden. Door de verklaring officieel te ondertekenen, laten Connexxion en de Provincie zien dat ze ernaar streven deze beloftes aan elkaar na te komen.”

De concessie Zeeland ging in op december 2014. Komt deze verklaring niet een beetje laat? Pauline: “De concessie Zeeland heeft een ontzettend korte implementatieperiode gehad (er was een langslepende bezwaarprocedure door Syntus, red.). Het eerste half jaar hebben we nog veel veranderingen moeten doorvoeren. Het laatste jaar zijn we in Zeeland in rustiger vaarwater gekomen en worden we positief beoordeeld door de reiziger. De concessie Zeeland kreeg in de OV-Klantenbarometer een algemeen rapportcijfer van een 7,3 en scoorde hoger dan landelijk op materieel en OV-chipkaartgebruik. We hebben nu dus een mooie basis gelegd voor verdere ontwikkeling van de komende acht jaar. Met deze samenwerkingsverklaring staan alle neuzen dezelfde kant op en kunnen we verder werken aan betaalbaar en toekomst vast openbaar vervoer!”

maandag 12 september 2016

Arriva laat extra lange treinen rijden op drukke trajecten

Arriva zet vanaf maandag verlengde treinen in op een aantal trajecten in Groningen. De nieuwe treinen gaan rijden tussen Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Veendam en de sneltrein Groningen-Leeuwarden. Arriva laat vanaf maandag vanuit Winsum en Winschoten weer rechtstreekse bussen rijden naar de Zernike Campus in Groningen.

vrijdag 9 september 2016

Station Breda geopend

Het fonkelnieuwe station in Breda is gistermiddag feestelijk geopend. Hoogtepunt was een muzikaal spektakel dat werd afgesloten door staatssecretaris Sharon Dijksma, gedeputeerde Christophe van der Maat, burgemeester Paul Depla, NS president-directeur Roger van Boxtel en president-directeur Pier Eringa met een grote klap op de pauk(en).

“Breda heeft een station gekregen waar het trots op mag zijn en dat in niets meer valt te vergelijken met het oude stationnetje. Dit is een gebouw met een tijdloos ontwerp waar reizigers nog generaties lang plezier van zullen hebben”, aldus een trotse Pier Eringa die in zijn toespraak ook het vakmanschap roemde van iedereen die bij de bouw betrokken is geweest.

Vanochtend vroeg startte de feestelijke opening met diverse culturele en kunstzinnige acts in de in en rondom het station. Om 15:30 uur verplaatste iedereen zich naar het grote podium voor de muzikale openingshandeling. Vijftien pianisten, waaronder een aantal reizigers die hiervoor auditie hadden gedaan, speelden gezamenlijk een muzieknummer dat speciaal voor de opening was gecomponeerd. Met als apotheose een klap op de pauk(en) door alle bestuurders tezamen.

Met de grote opening is een einde gekomen aan ruim vier jaar bouwen. NS, ProRail en de gemeente Breda hebben samen met de bouwcombinatie Ballast Nedam/Hurks een prachtig en uniek station neergezet met volop ruimte voor wonen, winkelen en werken. Onder één dak vind je er zes sporen, een busstation, 22.000 vierkante meter kantoorruimte en 150 woningen. Op het dak kunnen 720 auto’s parkeren en er zijn vier fietsenstalling met ruimte  voor circa 6000 fietsen. Dat alles in een solide en spraakmakend ontwerp van architect Koen van Velsen. De bouw is mede mogelijk gemaakt dankzij financiële bijdrages van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincie Noord-Brabant

Arriva Zuid-Holland wil met reizigers duizenden bomen planten

Als kersverse partner van Trees for All start vervoerder Arriva in Zuid-Holland met hun programma 'Samen voor Groen'. Daarin kunnen reizigers bomen doneren om hun leefomgeving groener te maken. Tegelijk halen zij zo hun aandeel in de CO2-uitstoot van hun reizen uit de lucht.

Reizen met het openbaar vervoer is natuurlijk al groen. De bussen en treinen van Arriva worden steeds milieuvriendelijker, en het kan volgens de vervoerder nog duurzamer. De directe leefomgeving wordt door het planten van bomen met dit programma groener gemaakt. De helft van alle gedoneerde bomen worden geplant in Nederland, bij voorkeur in de provincie Zuid-Holland. De andere helft op de Filipijnen, waar bomen meer CO2 opnemen.

Met de lancering van het programma start de meerjarige samenwerking met Trees for All. Sjaak de Ligt, directeur Trees for All: "Er verdwijnen wereldwijd tien miljard bomen per jaar, een alarmerend gegeven. Als we voor iedere wereldburger twee bomen planten kunnen we 's werelds bossen weer herstellen. Het is heel bemoedigend dat bedrijven als Arriva zich hiervoor willen inzetten. We hopen dat heel veel reizigers met deze originele actie gaan meedoen!"

Mensen kunnen op twee manieren meedoen met Samen voor Groen. Via de website arriva.nl/samenvoorgroen kan men een speciaal gratis busabonnement afsluiten. Hiermee sparen zij bijna onopgemerkt voor bomen; voor slechts een halve cent per reiskilometer extra. Daarnaast is het ook mogelijk via dezelfde website een donatie te doen. Voor iedere 10 euro komen er weer twee bomen bij.

Voor de lancering van dit programma gaat Arriva voor elk van hun 1.376 medewerkers alvast één boom doneren. 'Een mooier startschot voor de samenwerking kunnen we ons niet wensen', aldus de Ligt.

Nacht 9 op 10 september: bus in plaats van trein Amersfoort en Ede-Wageningen

In verband met geplande werkzaamheden rijden er in de nacht van vrijdag 9 op zaterdag 10 september bussen in plaats van treinen tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.

De trein Amersfoort vertrek 0.11 uur naar Ede-Wageningen rijdt tot Barneveld Zuid; daar stapt u over op de bus naar Ede-Wageningen.

De trein Ede-Wageningen vertrek 0.55 uur naar Amersfoort  rijdt niet.

Waar treinen vervallen zet Connexxion bussen in. Houd rekening met een langere reistijd.

Forse investering voor Amsterdamse deelfietsstartup Urbee

Het Amsterdams Klimaat en Energiefonds investeert samen met Qwic, Dutch Bicycle Rental en Skopei 2,1 miljoen euro in fietsdeelstartup Urbee. Urbee wil de CO2–uitstoot in de stad reduceren door autoverkeer te vervangen door gebruik van de elektrische fiets.

Gebruikers zoeken via de app een fiets, reserveren deze, en openen de fiets met de ontvangen reserveringscode.

Het platform garandeert een ‘perfecte onderhoudsstaat’ en een volle accu voor gebruik, bij een te lage accu status wordt een fiets uit het reserveringssysteem gehaald. Bij een mankement kan dit gemeld worden in de app en wordt een nieuwe fiets toegewezen.

donderdag 8 september 2016

Eerste paal voor nieuwe hal NedTrain Haarlem

In aanwezigheid van de medewerkers is op 1 september de eerste paal van de nieuwe revisiehal van NedTrain de grond in gegaan. Het bijna 100-jaar oude gedeelte van de werkplaats van NedTrain in Haarlem waar nu de revisie van wielen plaatsvindt, is dringend aan vernieuwing toe. Daarom is gestart met de bouw van een nieuwe en duurzame hal van circa 8000 m2 die weer jaren mee kan. Tegelijkertijd wordt ook de opslag van gegevens over de wielen gemoderniseerd met behulp van de nieuwste IT-systemen. Medio 2017 moet de nieuwe hal klaar zijn. De oude hal wordt dan gebruikt voor opslag.

De circa 100 mensen bij NedTrain die hier werken zijn verantwoordelijk voor de 6.400 draaistellen en 13.000 wielstellen van NS. Elk wiel krijgt een periodieke controle op schade of krijgt een herstelbeurt. De totale revisiecapaciteit van de nieuwe hal komt straks neer op 3.000 wielstellen per jaar in dagdienst. Na vakkundige revisie kunnen de wielen weer zo’n 1,2 miljoen kilometer mee.

woensdag 7 september 2016

In 2017 MBO'ers tot 18 jaar ook recht op studenten OV

Vanaf 1 januari 2017 hebben mbo’ers jonger dan 18 jaar, die een voltijd opleiding volgen, recht op OV voor studenten (ook wel studenten reisproduct genoemd: SRP). Voor mbo'ers geldt: koop in september geen jaarabonnement maar reis op een maandabonnement. Meer informatie over het aanvragen van OV voor studenten leest u op de website van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

dinsdag 6 september 2016

Overlast geplande werkzaamheden op het spoor moet minder

Er moet paal en perk worden gesteld aan de hoeveelheid buitendienststellingen op het spoor, schrijft Rover in een discussiestuk dat bedoeld is voor betrokken partijen als ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Rover vindt dat het Ministerie de verkeerde prioriteiten stelt.

Er moet veel gewerkt worden aan het spoor, maar het huidige systeem loopt tegen zijn grenzen op. De nachten zijn niet lang genoeg en vrijwel ieder weekend is de reiziger aangewezen op tijdrovende omreisroutes en vervangende NS-bussen. “Er hoort een grens te zijn aan de hoeveelheid reizigershinder, maar noch IenM, noch ProRail durven een limiet te stellen”, schrijft Rover in het discussiestuk.

De vorige staatssecretaris is bijna gesneuveld vanwege de financiële problemen op het spoor, maar de reflex om meer zelf te sturen door de Staatssecretaris leidt tot verkeerde oplossingen. Nu de staatssecretaris ook tegen financiële grenzen oploopt, wil het Ministerie besparen door meer werkzaamheden overdag te laten uitvoeren. Rover vindt dat het Ministerie hiermee de vloer aanveegt met reizigersbelangen. Rover wil dat er wordt gekeken naar andere zoekrichtingen, zoals een aanpassing van het budget aan de stijgende vervoersbehoefte of een efficiencyverbetering in de organisatie van ProRail.

maandag 5 september 2016

Het Spoorwegmuseum verandert tijdens kerst in Winter Station

Het Spoorwegmuseum wordt in de kerstvakantie betoverend mooi. Tijdens Winter Station van 24 december 2016 t/m 8 januari 2017 brengen ontelbare lampjes, kerstdecoraties en een antieke carrousel het museum in een romantische kerstsfeer. Natuurlijk kan er weer geschaatst worden in het museum, schaatsen zijn gratis te leen. Iedere dag is er een wisselend programma met muziek en kinderactiviteiten. Bijzonder is de mogelijkheid te dineren in een origineel restauratierijtuig van Wagon Lits. Winter Station staat al jarenlang bekend als het perfecte familie-uitje voor de kerstvakantie. 

 Naast alle winterse gezelligheid is tijdens Winter Station het hele Spoorwegmuseum in vol bedrijf. Deze zomer opende het museum ‘Treinen door de tijd’, een nieuwe presentatie van de historische treinen in de grote museumhal. ‘Treinen door de tijd’ vertelt het verhaal van het personenvervoer per trein door de jaren heen. Alle treinen hebben een  bijzondere presentatievorm gekregen die aansluit bij de periode van herkomst van de trein. Op deze manier brengt het museum de treingeschiedenis op een speelse manier tot leven.

Verder vertelt ‘De Grote Ontdekking’ over de uitvinding van de stoommachine en de eerste treinrit in Nederland, in het ‘Stoomtheater’ nemen de acteurs het publiek mee op een reis met de Oriënt-Express. In Stalen Monsters maak je een spannende rit door het donker. Vergeet vooral niet De Vuurproef te doen, de spectaculaire museale beleving van Het Spoorwegmuseum. Het is een spannende reis langs twee eeuwen spoorgeschiedenis, een tocht die eindigt in een ware vuurproef...

vrijdag 2 september 2016

Trein 2 is de opvolger van de populaire Trein-app

In de begindagen van de App Store was er één treinapp die iedereen gebruikte: Trein van de Nederlandse ontwikkelaar Dennis Stevense. Omdat het wel even duurde voordat de NS een officiële app uitbracht, was de simpele app Trein een instant succes en enorm geliefd bij zijn gebruikers. Na vijf jaar kwam er een einde aan Trein, maar de broers Tom en Rob Lokhorst hebben met toestemming van Stevense het idee weer opgepakt. Zij hebben een opvolger gemaakt van de Trein-app met de doodeenvoudige naam Trein 2.

donderdag 1 september 2016

5 Coolste Reisplanner Xtra features

De Reisplanner Xtra-app krijgt keer op keer weer nieuwe features, de ene opvallender dan de andere. Wij vonden het tijd om een eigen top 5 te maken om juist die minder opvallende features (maar vaak oooh zo gaaf) onder de aandacht te brengen. Vandaar deze top 5 Coolste Reisplanner Xtra features (unaniem verkozen door Piet en Gerjan).

#5 Geen Zin Om Te Lopen - OV-fiets punt met beschikbaarheidscijfer
Met deze functionaliteit kun je snel en eenvoudig zien waar het dichtstbijzijnde OV-fiets punt is, hoeveel fietsen er nog beschikbaar zijn en hoe je daar komt.

#4 Home Please - Mijn reizen
Favoriete reizen sla je eenvoudig op onder ‘Mijn reizen’. Zo hoef je niet elke keer alles opnieuw in te voeren en kun je snel door alternatieven ‘swipen’.

#3 Waar Is-Ie - Treinradar
Vanuit deze gave feature kun je overzichtelijk zien waar welke trein rijdt, hoe hard deze gaat, wat de samenstelling is en welke faciliteiten er aan boord zijn. Wat heb je er aan? Acht, eenmaal gezien dan wil je niet meer zonder.

#2 Lekkere Trek - Faciliteiten op stations
Alle faciliteiten op het station naar keuze bekijk je eenvoudig in één overzicht, makkelijk voor de lekkere trek maar ook voor onze services.

#1 Van Tafel Naar Podium - Reizen van deur-tot-deur
De ultieme feature blijft toch echt het overzichtelijk en snel plannen van je reis van “deur-tot-deur”. Je vult een adres in van het restaurant waar je wilt gaan eten en daarna bijvoorbeeld je huisadres. De complete reis (inclusief wandeling, bus, tram en trein) komt in je scherm en is op te slaan in je agenda (leuk is ook dat je hier kunt zien wat de actuele treinlengte is en of die korter is dan gepland).

Bonus - Druktemelder
Feedback is je vriend; we vernemen graag of je kon zitten of niet. Het geeft ons de mogelijkheid om er iets aan te doen of uit te leggen waarom het even niet anders is waardoor jij weer een alternatief kunt overwegen.