maandag 31 oktober 2016

Busvervoer provincie Noord-Holland opnieuw het beste

De reizigerswaardering wordt jaarlijks gemeten met een grootschalig landelijk klanttevredenheidsonderzoek door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. De reizigers in de provincie Noord-Holland beoordeelden het openbaar vervoer in 2015 met een 7,7. Dat is de hoogste score van Nederland.

Uit het OV jaarverslag 2015 (pdf, 534kb), over de ontwikkeling van het openbaar vervoer in Noord-Holland, blijkt ook dat in het afgelopen jaar het aanbod van het openbaar vervoer nog beter aansluit op de vraag van reizigers. Het aantal reizigers is hierdoor toegenomen. Hiermee wordt een van de belangrijkste doelstellingen uit de provinciale ‘Visie Openbaar Vervoer 2020’ gerealiseerd.

De punctualiteit van het busvervoer, dat in opdracht van de provincie Noord-Holland rijdt, is wederom goed. In alle drie de concessiegebieden (Gooi en Vechtstreek, Haarlem/IJmond, Noord-Holland Noord) rijdt meer dan 85% van de bussen op tijd, iets meer dan de gestelde norm. ‘Op tijd’ betekent dat de bus ten opzichte van de dienstregeling niet meer dan 60 seconden te vroeg is vertrokken of minder dan 180 seconden te laat vertrok. 

Vertragingen en het missen van een aansluiting zijn voor busreizigers de grootste ergernissen. In sommige gevallen wordt dit veroorzaakt door knelpunten in de route. De provincie Noord-Holland heeft daarom met wegbeheerders concrete afspraken gemaakt over het oplossen van deze knelpunten, zodat de bussen volgens dienstregeling kunnen rijden.

Bij het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek zijn de reizigers ook gevraagd hoe veilig zij zich voelen in het openbaar vervoer. Reizigers in Noord-Holland voelen zich veilig in het openbaar vervoer, ondanks een stijging van het aantal geregistreerde incidenten in 2015. In de 3 concessiegebieden is er in 2015 in totaal 364 keer een incident geregistreerd, 14% meer dan in 2014. In 59 keer betrof het een melding over een kapotte ruit van een bushokje of vernieling aan een haltepaal. In 157 van de gevallen was er sprake van overtreding van de huisregels in en rondom de bus, zoals voeten op de bank of het bekladden van de bus.

vrijdag 28 oktober 2016

Uitbreiding treinstation Emmen-Zuid

Station Emmen-Zuid krijgt een tweede spoor en perron direct naast het bestaande station. Door het besluit van de provincie Drenthe en de gemeente Emmen kunnen in de ochtendspits straks drie extra treinen rijden van Emmen naar Zwolle.

Rover-Drenthe behoudt bus op zondag in Hoogeveen

Mede dankzij de inzet van Rover-Drenthe blijft de stadsbus De Bij ook op zondag in Hoogeveen rijden. Omdat de reizigersaantallen op zondag wat tegenvielen was men oorspronkelijk van plan om de zondagsdienst te staken. De zondagsbediening werd enkele jaren geleden al gestopt in Hoogeveen.

Door forse bezuinigingen bij het OV-bureau Groningen-Drenthe moest eind 2015 zelfs de hele stadsdienst worden gestaakt. Gemeente Hoogeveen en Connexxion kwamen samen met een alternatief: De Bij. De Bij rijdt in de stad op twee vaste routes en stopt bij alle veelgevraagde locaties, zoals ziekenhuis, ouderencentra, winkelcentra, gezondheidscentra en natuurlijk het station. Reizigers mogen langs de route voor de deur van hun bestemming in- en uitstappen.

donderdag 27 oktober 2016

Arriva: Er is niks mis met onze machinisten

Alle machinisten van Arriva voldoen aan het wettelijke opleidings- en ervaringsniveau. Dat zegt directeur Anne Hettinga van Arriva naar aanleiding van een onderzoek door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Staatssecretaris Sharon Dijksma kondigde het onderzoek aan na Kamervragen van de PvdA. De partij maakt zich zorgen over de veiligheid op het noordelijke spoor. Uitzendkrachten zouden zonder noemenswaardige voorbereiding het spoor opgestuurd worden, zei vakbond VVMC.

Van dit slot gaan dieven braken

Je kunt fietssloten natuurlijk altijd groter, zwaarder en steviger maken. Maar met inspanning kun je ze eigenlijk altijd wel open krijgen. De Skunklock is nog wel open te zagen, maar dan komt er een stofje vrij dat ervoor zorgt dat je moeite krijgt met ademen en dat je braakneigingen krijgt. De Skunklock is een startup uit San Francisco en heeft een campagne op IndieGogo die nog ongeveer een maand loopt. Het fietsslot kost omgerekend ongeveer 100 euro.

woensdag 26 oktober 2016

Nieuwe pont over het IJ vaart vanaf 31 oktober

Vanaf maandag 31 oktober vaart er een nieuwe pont in Amsterdam. Het nieuwe veer is groter en schoner dan de huidige veren. Het veer wordt ingezet op de verbinding Centraal Station-Buiksloterweg. Met het nieuwe schip kunnen ongeveer 70 personen meer per vaart worden overgezet.

Het schip is vijf meter langer dan de schepen die op dit moment op de verbinding CS- Buiksloterweg varen. Afhankelijk van het aantal fietsen en scooters kunnen er straks ongeveer 310 mensen meereizen op de pont. Dat zijn er 70 meer dan nu het geval is. Vanwege de toenemende populariteit van Amsterdam-Noord is deze capaciteit hard nodig. Een tweede schip met dezelfde capaciteit is in aanbouw en wordt nog voor de zomer van 2017 verwacht.

Het schip wordt gedoopt als IJveer 60. Het is het eerste schip in de 60 serie; een nieuw schip met nieuwe aandrijving en afmetingen. Om die reden krijgt het een 60-nummering. De veren die op dit moment worden ingezet op de verbinding CS-Buiksloterweg zijn schepen uit de 50 serie.

Het schip wordt voortgestuwd door elektrisch aangedreven roerpropellers van 250 kW elk, die op hun beurt weer worden aangedreven door 4x133 kW dieselgeneratoren en accu's. Aan boord zijn 26 accu’s, goed voor 136 kWh. Uitstoot wordt gefilterd door een uitlaatgassen-nabehandeling systeem. Hiermee wordt de uitlaatemissie gereduceerd tot het niveau van tenminste Stage V, die medio 2019 van kracht zal worden.

GVB voert op dit moment de nodige testvaarten uit met dit nieuwe schip. De komende dagen  is IJveer 60 al te zien op het IJ en op maandag 31 oktober wordt het officieel in gebruik genomen. Een moment waar veel Amsterdammers naar uitkijken!

dinsdag 25 oktober 2016

ProRail geen agentschap

Het kabinet sluit in een tussenconclusie over de verandering van spoorbeheerder ProRail van een private naar een publieke organisatie de vorm van een agentschap uit. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer. Dijksma wil niet tornen aan de arbeidsvoorwaarden en het pensioen van personeel, een agentschap zou dergelijke gevolgen wel hebben. Met het laten vallen van een agentschap wordt de vorm van een zelfstandig bestuursorgaan met rechtspositie voor ProRail verder uitgewerkt.

De keuze om bij ProRail niet voor een agentschap te gaan komt voort uit een analyse van de verschillende voor- en nadelen van publieke organisatievormen die nu gaande is. ProRail is momenteel een privaat bedrijf en draait vrijwel volledig op belastinggeld, ongeveer 2 miljard euro per jaar. De bewindspersoon moet zich kunnen verantwoorden voor een juiste besteding van dit geld en wordt daar ook op aangesproken. Een bv gaat echter over haar eigen bedrijfsvoering en efficiency. Het publiek maken van ProRail geeft een bewindspersoon de mogelijkheid om ook echt verantwoordelijkheid te kunnen nemen.

Uit de analyse van de verschillende vormen blijkt dat een agentschap ingrijpende gevolgen heeft voor de arbeidsvoorwaarden en het pensioen van het personeel van ProRail. Daarbij ontstaat spanning ten aanzien van de onafhankelijke positie van ProRail als uitvoeringsorganisatie. Daar wil staatssecretaris Dijksma niet aan tornen.

Gevolgen voor het personeel kunnen voorkomen worden bij de specifieke instelling van een zbo met eigen rechtspositie voor ProRail. De huidige arbeidsvoorwaarden en pensioen blijven behouden. Verder blijft de onafhankelijkheid van ProRail het beste geborgd, net als de mogelijkheid om zelf de dagelijkse operatie in handen te houden.

ProRail pakt perronkappen Leeuwarden aan

ProRail verwijdert op korte termijn de kleine kappen van perron 1, 2 en 3 van station Leeuwarden. De gietijzeren constructie van 125 jaar oud bleek van binnenuit aangetast en moet aangepakt worden.

In verband met de veiligheid: onderzoek toonde aan dat alleen extreme wind mogelijk risico’s oplevert voor de omgeving. ProRail wil dat niet afwachten en daarom ontmantelen we, als de vergunning verleend wordt, de kappen een dezer dagen al vervangen die door een tijdelijke voorziening.

Onderzoek toonde aan dat extreme wind mogelijk risico’s oplevert voor de omgeving. Afhankelijk van noodzakelijke voorbereidingen, zoals vergunningen en praktische zaken, pakken we deze werkzaamheden daarom volgende week aan.

Het station blijft overigens in normaal gebruik. Om comfort en beschutting zo snel mogelijk weer aan de reiziger aan te kunnen bieden bouwen we een tijdelijke voorziening op perron 1, 2 en 3. Dit ook met het oog op de komende jaren als in verband met evenementen en 'Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa' vele gasten naar het station reizen. De tijdelijke voorziening zijn we al op papier aan het uitwerken en daar volgt later meer informatie over.

zaterdag 22 oktober 2016

Van 22 tot en met 30 oktober: spoorvernieuwing Eindhoven – Venlo

Dit weekend worden grote delen van het spoor vernieuwd tussen Eindhoven en Venlo. Het gaat bijvoorbeeld om overwegen, wissels, spoorstaven, dwarsliggers en spoorstenen (ballast). Door tijdig onderdelen te vernieuwen voorkomt men onnodige storingen. Daarnaast gaat men op station Helmond een sein verplaatsen zodat het perron beter kan worden benut.


Vanaf zaterdag 22 tot en met zondag 30 oktober is er tussen Eindhoven en Venlo geen treinverkeer mogelijk. NS zet snel- en stopbussen in. In de weekenden rijden er ook geen treinen tussen Venlo en Kaldenkirchen en Venlo en Tegelen. Veolia en Keolis rijden dan ook met bussen, maar dit geldt dus alleen voor de beide weekenden. Reizigers adviseren we voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

vrijdag 21 oktober 2016

Straks fietsen (meenemen) op de Hogesnelheidslijn

Wat op dit moment nog niet kan gaat NS vanaf medio volgend jaar toch mogelijk maken: een fiets meenemen in een NS-trein die via de Hogesnelheidslijn (HSL) rijdt. Dit is straks toegestaan als alle treinen zijn aangepast aan de veiligheidseisen die op de HSL gelden voor het meenemen van fietsen. Maar, uiteraard niet in de spits. Jaarlijks verkoopt NS ruim 750.000 Dagkaarten Fiets – er is dus duidelijk behoefte aan.

NS verbouwt een groot aantal rijtuigen om deze geschikt te maken voor het rijden over de HSL. Er wordt dan in elke trein meteen ook een voorziening gemaakt voor vier fietsen plus een rek voor grote stukken bagage. Elke trein krijgt daarmee een fietsvoorziening. Uiteindelijk voorziet NS 42 treinen van deze nieuwe fietsvoorzieningen. Elke NS-trein op de HSL heeft daarmee straks een fietsvoorziening: dit gaat om Intercity direct, de nieuwe Intercity Den Haag - Eindhoven en de Intercity Brussel als ook deze via de HSL rijdt.

De fietsvoorzieningen worden stap voor stap ingebouwd. Alle Intercity direct treinen zijn medio volgend jaar aangepast. In de treinen waar de fietsvoorziening al wel is ingebouwd, wordt tot die tijd duidelijk met een poster aangegeven dat het fietsendeel nog niet te gebruiken is. Zo voorkomt NS dat een reiziger op de heenweg zijn fiets wél mee mag nemen (want trein is aangepast), en op de terugweg niet (want trein is nog niet aangepast). Als alle treinen zijn aangepast krijgen de rijtuigen aan de buitenkant een duidelijke sticker om aan te geven waar de fietsvoorziening in de trein te vinden is. Het is een langgekoesterde wens van onder andere de Fietsersbond en de Tweede Kamer om fietsen mee te kunnen nemen op een HSL trein.

donderdag 20 oktober 2016

Intercity Brussel voorlopig nog via huidige route


De Intercity tussen Amsterdam en Brussel zal voorlopig ook in 2017 nog rijden via de huidige route langs Schiphol, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal. Het lukt treinfabrikant Bombardier niet om bijtijds de software te leveren die nodig is om de trein via de HSL te laten rijden.

NS stelt alles in het werk om Bombardier zo snel mogelijk de benodigde software te laten leveren. Zo laat NS een externe partij de planning van Bombardier controleren. NS verwacht dat in december duidelijk is wanneer Intercity Brussel over de HSL via Breda kan gaan rijden.

Treinfabrikant Bombardier is leverancier van de ERTMS-beveiligingssoftware die nodig is voor het mogen rijden over de hogesnelheidslijnen in Nederland en België. De TRAXX-locomotieven van Bombardier die NS en NMBS gebruiken hebben een update nodig om straks met dit beveiligingssysteem om te gaan.

Aanvankelijk zou vanaf december 2016 de Intercity Brussel deels via de HSL Zuid in Nederland en de hogesnelheidslijn in België gaan rijden. Eerder dit jaar werd al duidelijk dat de oorspronkelijke startdatum niet gehaald werd door deze softwareproblemen; nu geeft Bombardier aan dat nog meer tijd nodig is.

De Intercity Amsterdam - Brussel kan alleen via Breda over de HSL gaan rijden als alle NMBS- en NS- locomotieven zijn aangepast en deze zowel in Nederland als België via de hogesnelheidslijn kunnen rijden. NS en NMBS maken 24 locomotieven hiervoor geschikt.

woensdag 19 oktober 2016

Utrechtse buslijn 1 krijgt elektrische bussen

Onlangs presenteerden wethouder van gemeente Utrecht Lot van Hooijdonk, Qbuzz-directeur Michel van den Munckhof en gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof de eerste van tien gloednieuwe elektrische bussen voor U-OV lijn 1. De dieselbussen die nu op lijn 1 rijden, worden in het voorjaar van 2017 vervangen door tien schone bussen die garant staan voor zero emissie: geen enkele uitstoot van uitlaatgassen.

Dit levert jaarlijks een besparing op van 900.000 kg CO2. De nieuwe bussen zijn ook aanmerkelijk stiller. Met dit gezamenlijke besluit zetten vervoerder Qbuzz, gemeente en provincie Utrecht een belangrijke vervolgstap in de richting van duurzaam openbaar vervoer.

De komst van de elektrische bussen is het directe resultaat van een gezamenlijke investering van de vervoerder Qbuzz, de gemeente en de provincie. Om de meerkosten voor de exploitatie van de nieuwe bussen te dragen, investeren zij samen 4 miljoen euro. De provincie Utrecht heeft de ambitie dat in 2028 het regionaal openbaar vervoer volledig zonder uitstoot van uitlaatgassen is. Utrecht heeft al een bijzonder schone busvloot, inclusief drie elektrische midibussen op lijn 2, maar vanaf komend jaar is deze vloot dus nog schoner. Gedeputeerde mobiliteit Jacqueline Verbeek–Nijhof: “Onze ambities voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht zijn hoog. We staan voor een goed, duurzaam en betaalbaar openbaar vervoer. Daar hoort meer elektrisch vervoer bij. Met de komst van deze 100% elektrische bussen is dat ons gelukt en daar ben ik ontzettend trots op!”

De route van buslijn 1 gaat door Hoograven, het stationsgebied, het centrum van Utrecht en Overvecht en ook dwars door de milieuzone. Dit is de eerste drukbezette stadslijn met jaarlijks ruim 1 miljoen reizigers en circa 200 ritten per dag die volledig elektrisch gaat rijden. De nieuwe bussen worden vanaf het voorjaar van 2017 voor het eerst ingezet op U-OV lijn 1 in Utrecht. Met ingang van de zomerdienstregeling volgend jaar is de lijn helemaal energieneutraal en duurzaam. Concessiedirecteur Michel van de Munckhof van Qbuzz: “De aanschaf van tien elektrische 12 meter bussen voor lijn 1 is een logische vervolgstap in het verduurzamen van onze vloot. Hiermee verhogen we de kwaliteit van het openbaar vervoer, dat ook voor reizigers schoner en stiller wordt.”

De nieuwe oplaadtechniek zorgt ervoor dat lijn 1, zonder de dienstregeling aan te passen, op eindpunt Vechtsebanen tussentijds kan opladen. Een hele grote batterij in de bus is hierdoor niet nodig, waardoor er meer ruimte overblijft voor de passagiers. Voor de energievoorziening wordt 100% Nederlandse windenergie gebruikt. De batterij kan naast laden ook ontladen. In de avonduren als er een piek is in de stroomafname op het energienet, worden de bussen gebruikt om er stroom uit te halen. Dit is uniek in Nederland. Wethouder verkeer en vervoer, Lot van Hooijdonk: “Met deze techniek combineren we het collectief reizen met onze energieopgave. Daarnaast moedigen we alle vormen van elektrisch vervoer aan, naast bussen, ook e-scooters, e-bikes, auto’s en vrachtwagens en stimuleren we innovatieve projecten als Smart Solar Charging van Lomboxnet. Dat is belangrijk voor de gezondheid van onze inwoners: hoe schoner het vervoer, hoe gezonder de lucht, hoe aantrekkelijker de leefomgeving.”

dinsdag 18 oktober 2016

Hoe het OV er in 2025 uit zou moeten zien

Een dezer dagen heeft Rover-voorzitter Arriën Kruyt in Amsterdam de visie van Rover op de (toekomstige) ordening in het OV thumb Reizigersgepresenteerd. De aanleiding voor deze eigen visie van Rover is tweeledig. Reizigers hebben last van effecten van de ordening, bijvoorbeeld doordat het OV onvoldoende als één geheel functioneert. De spanning tussen concurrentie en samenwerking in de OV-sector leidt bij herhaling tot conflicten die de focus telkens afleiden van werken aan beter OV. Daarnaast komt het ordeningsvraagstuk binnenkort hoe dan ook op de politieke agenda, als gevolg van een aanbeveling in het Fyra-rapport en de kabinetsreactie daarop.

De visie van Rover is tot stand gekomen na gesprekken en discussies met deskundigen binnen en buiten de sector. Uiteraard is het onderwerp de afgelopen maanden ook binnen Rover uitgebreid aan de orde geweest. Uitgangspunt in de visie is dat “het aandeel van het OV in de mobiliteit moet groeien. Fundamentele keuzes in het mobiliteitsbeleid zijn nodig om de stedelijke gebieden bereikbaar te houden. Het OV heeft veel groeipotentieel, in de stedelijke gebieden is een verdubbeling mogelijk. Dit vraagt wel om samenhangende OV-netwerken. De ordening moet daar ruimte voor bieden.” In landelijke gebieden zijn andere oplossingen nodig. ‘One size fits all’-oplossingen werken niet.

maandag 17 oktober 2016

OR ProRail boos op onzorgvuldig en onfatsoenlijk kabinet

De Ondernemingsraad van ProRail vindt dat het kabinet zeer onzorgvuldig en zelfs onbehoorlijk handelt in een poging de nationalisering van ProRail door te drijven. Beloften worden hier gebroken, een onderzoek – nota bene door het ministerie van I&M zélf op poten gezet – wordt niet afgewacht en de belangen van reizigers en verladers genegeerd. 'We mogen via Twitter en pers vernemen dat het besluit al is genomen, terwijl de gesprekken nog lopen. Wat de OR betreft is het optreden van het kabinet en staatssecretaris Dijksma als onfatsoenlijk te karakteriseren.'

Het blijft niet bij woordbreuk alleen: de gevolgen van een nationalisering van ProRail zijn nog altijd niet (goed) in beeld. Het spoor is in 175 jaar tijd nog nooit onderdeel van de overheid geweest!. 'Dit voornemen is daarmee risicovol. De argumenten en protesten van alle belanghebbenden (reizigers, verladers, personeel) zijn domweg genegeerd. Zorgen over de kosten van een reorganisatie, de arbeidsomstandigheden en pensioenen worden door het kabinet kennelijk niet serieus genomen.'

Stationsgebied Coevorden op de schop

Nadat eerder al de Singels en het gebied Holwert-Zuid zijn opgeknapt, komt volgend jaar het stationsgebied in Coevorden aan de beurt. Het gebied wordt voor bijna 15 miljoen opgeknapt. Maar er is twijfel of de toegankelijkheid voor minder validen wel gewaarborgd is. De raadscommissie boog zich vanavond over de plannen, die betaald gaan worden vanuit het RSP. Dat is een pot geld die het Noorden heeft gekregen vanwege het niet doorgaan van de snelle spoorverbinding tussen Groningen en de Randstad.

zaterdag 15 oktober 2016

Onderzoek naar lightrail rond Amsterdam

Er komt een onderzoek naar de mogelijkheid om lightrail rond Amsterdam aan te leggen. Men denkt aan trajecten aan de west- en zuidkant van de stad, meldt Metropoolregio Amsterdam.

Het voordeel van lightrail ten opzichte van bus of trein is dat lightrail snel en met hoge frequentie grote aantallen reizigers kan vervoeren.

Het onderzoek richt zich op de mogelijkheden het spoornetwerk ten westen en zuiden van de hoofdstad aan te vullen met, of te vervangen door, een lightrailnetwerk.

vrijdag 14 oktober 2016

Drastische veranderingen NS dienstregeling 2017

Op zondag 11 december 2016 gaat de nieuwe dienstregeling van start. Op zeven trajecten gaat NS meer treinen rijden. Ook wordt op een aantal trajecten de reis korter, komen er meer rechtstreekse verbindingen en zijn er kortere wachttijden op stations. Met deze nieuwe dienstregeling kan NS de komende jaren groei op het spoor mogelijk maken. Zo verwacht NS volgend jaar 2% meer treinreizigers, wat circa 20.000 extra reizen met de trein per dag zijn. Er gaan ongeveer 150 treinen per dag meer rijden dan in 2016. Echter, niet overal kon de dienstregeling voor reizigers worden verbeterd. Op sommige trajecten zijn reizigers langer onderweg of moeten extra overstappen.

dienstregeling voor 2017 is volledig nieuw ontworpen en brengt veel veranderingen met zich mee. Voor bijna alle reizigers verandert er iets aan hun treinreis: van kleine wijzigingen in vertrektijden tot andere routes, extra of juist minder overstappen en andere aansluitingen. De laatste grote wijzigingen in de dienstregeling waren in 2007 en 1998. De grootste wijzingen zijn:
  • NS verdubbelt het aantal Intercity’s tussen Almere en Schiphol. Daar rijden straks vier Intercity’s per uur.
  • Tussen Arnhem en Nijmegen gaan twee Intercity’s sneller rijden omdat ze niet meer stoppen op tussengelegen stations. Voor de reizigers tussen het noorden (Zwolle) en Brabant (Roosendaal) wordt hierdoor de reistijd tot zes minuten korter. Voor de stations tussen Arnhem en Nijmegen komen extra Sprinters die rechtstreeks doorrijden naar Wijchen en ’s-Hertogenbosch.
  • Op vijf trajecten rijden meer Sprinters: Breukelen-Amsterdam, Leiden-Hoofddorp, Wijchen-Nijmegen en in de spits tussen ’s-Hertogenbosch en Oss en tussen Groningen en Assen (vanaf mei 2017).
  • Er rijden extra treinen in de spits tussen Alkmaar en Schagen en in de avonduren tussen Utrecht en Eindhoven.
  • Op Utrecht Leidsche Rijn stoppen meer treinen (van 2 naar 4 per uur) en in de spits ook op Heiloo, Castricum en Hoorn Kersenboogerd.
  • Reizigers uit de richting Groningen en Leeuwarden zijn met de nieuwe dienstregeling tot zes minuten sneller in Den Haag als ze via de Hanzelijn reizen.
  • De reistijd tussen Eindhoven en Düsseldorf wordt een kwartier sneller door een betere aansluiting in Venlo.
  • Rond Amersfoort sluiten de Sprinters beter aan op de Intercity’s, waardoor reizigers tot vijftien minuten korter onderweg zijn en meer reismogelijkheden krijgen.
  • Amsterdam Zuid krijgt nieuwe rechtstreekse verbindingen naar Den Haag Laan van NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam, Rotterdam Centraal en Rotterdam Blaak.
  • Tussen Hoofddorp-Amsterdam Centraal gaan vier rechtstreekse Sprinters per uur rijden.
  • Reizigers tussen de Zaanstreek en Amsterdam Zuidoost en in de regio Arnhem-Nijmegen hoeven minder vaak over te stappen door meer rechtstreekse Sprinters.
Intercity Den Haag – Eindhoven
De nieuwe Intercity van Den Haag naar Eindhoven gaat over de hogesnelheidslijn rijden. Hierdoor is een grote groep reizigers sneller op zijn bestemming. Deze treindienst wordt in twee stappen ingevoerd: in het begin van 2017 moeten reizigers nog overstappen in Breda. Lees hier meer informatie. Dit levert tot 9 minuten reistijdwinst op. Later in het jaar wordt het een rechtstreekse verbinding en is de tijdswinst tot 11 minuten. Tussen Den Haag en Eindhoven gaan grote groepen reizigers erop vooruit, maar dit heeft gevolgen voor reizigers van en naar Dordrecht. Ter compensatie van het verlies van de Intercity vanuit Dordrecht naar Eindhoven komt er een Intercity van Dordrecht naar Breda en rijdt de Sprinter Dordrecht-Breda rechtstreeks door naar Tilburg en ’s-Hertogenbosch.

Vanaf 11 december rijden er meer treinen, op sommige trajecten zijn reizigers sneller door het land of hoeven ze minder lang te wachten op het station. Op belangrijke bestemmingen krijgen reizigers meer rechtstreekse verbindingen. NS heeft niet overal de dienstregeling voor alle reizigers kunnen verbeteren. Reizigers rond onder meer Dordrecht moeten overstappen. Tussen Almere en Schiphol gaan meer Intercity’s rijden, maar de reistijd tussen Utrecht en Almere is tijdelijk in één richting vijf minuten langer. Ook kan deze treindienst tijdelijk Utrecht Overvecht niet bedienen. Reizigers vanuit Venlo en Helmond krijgen een rechtstreekse Intercity richting Den Bosch en Utrecht, terwijl reizigers tussen Venlo en Den Haag voortaan in Eindhoven overstappen. De reistijd tussen Vlissingen en Rotterdam wordt vier tot zes minuten langer doordat de Intercity vanuit Zeeland naar Amsterdam langer in Roosendaal blijft staan ten behoeve van 10 minuten reistijdwinst voor reizigers naar Brabant.

Reizigers kunnen vanaf vrijdag 14 oktober 2016 om 12.00 uur de NS Reisplanner of de NS Xtra app raadplegen om te kijken wat op hun traject en aan hun reis wijzigt. Voor uitgebreide vragen over de dienstregeling kunnen reizigers tot en met de start van de dienstregeling ook terecht op het Serviceforum
Alle wijzigingen zijn hier te lezen. Een kaart met alle wijzigingen is hier in te zien.

Spoorvernieuwing Utrecht 15 - 24 oktober

Van zaterdag 15 oktober tot maandagochtend 24 oktober 05.00 uur, werkt ProRail verder aan de spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal. Het is één van de laatste grote stappen om het spoor geschikt te maken voor meer treinverkeer. Door de werkzaamheden rijden er minder treinen op een aantal trajecten. Op diverse trajecten rijden bussen in plaats van treinen. NS adviseert reizigers om de Reisplanner te raadplegen via ns.nl of de Xtra-app te gebruiken.

ProRail werkt rond Utrecht Centraal op vier locaties aan wissels, bovenleidingen, seinen en beveiliging. Ook wordt gewerkt aan een nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de sporen, de Moreelsebrug.

Tijdens de werkzaamheden rijden er minder treinen op een aantal trajecten. Een volledig overzicht is te vinden op ns.nl/treinverkeerutrecht.

donderdag 13 oktober 2016

Grote zorgen spoorsector over omvormen ProRail

OV-organisaties maken zich grote zorgen over het kabinetsvoornemen om ProRail een publieke organisatievorm te geven. NS, Rover, KNV, FMN, FNV Spoor, Deltalinqs, EVO-Fenedex en Belangen Organisatie Zeehavens (Havenbedrijven Rotterdam, Amsterdam, Zeeland en Groningen) sturen hierover een brandbrief aan staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu.

Al eerder stelde Rover-voorzitter Arriën Kruyt tegenover de Telegraaf dat het omvormen van ProRail wel eens een flinke kostenpost kan blijken. Het laat zich raden bij wie dan de rekening wordt neergelegd. “Het is een onzinnig besluit van de staatssecretaris, dat de regering moet terugdraaien”, stelde Kruyt.

De betrokken OV-organisaties stellen in de brief aan de Staatssecretaris zich grote zorgen te maken over de ontwikkelingen. “De gehele sector ziet dat ProRail onder nieuwe leiding verbetering brengt. De haast die het kabinet hiermee heeft kan niet worden onderbouwd”, staat in de brief te lezen.

woensdag 12 oktober 2016

Ernstige hinder busverkeer ten Noorden van Antwerpen

Op 12 oktober wordt ernstige hinder verwacht voor het busverkeer ten Noorden van Antwerpen. Tijdens de ochtendspits rijden de meeste buslijnen nog normaal. Vanaf 8u kan er ernstige hinder ontstaan in de dienstverlening van buslijnen 640, 641, 642, 648, 650, 658, 670, 672, 673, 720, 730, 760, 761, 764, 770, 771, 772, 775, 776, 778, 779, 780 en 781.

Dienstregeling Limburg bekend

Vanaf 11 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer in Limburg van kracht. Daarmee zetten men vooral in op méér en snellere verbindingen tussen de drukke bestemmingen.

De afgelopen periode is onderzocht waar behoefte is aan méér treinen en bussen in een hogere frequentie. Dat is vertaald in de inzet van meer ritten waar vraag is, maar vooral ook in snelle en meer directe routes. Arriva heeft inzichtelijk gemaakt op welke plaatsen en tijden weinig reizigers gebruikmaken van het OV. Daar worden vaste lijndiensten vervangen en wordt maatwerk de norm. Dat wil zeggen: men rijdt met kleine busjes naar de grotere knooppunten van trein en bus. ’s Avonds en in de weekends kun je vervoer bestellen, tegen de gebruikelijke tarieven.

Centraal in de nieuwe dienstregeling staan de vaste lijndiensten. Treinen rijden in de basis twee keer per uur en tussen Maastricht en Heerlen (alle dagen) en tussen Nijmegen en Venray (op werkdagen) vier keer per uur. Streekbussen rijden schema’s van minimaal twee keer per uur in de spits en één keer in de rustige uren en het weekend. Dat geldt ook voor de zogenoemde Qliners, comfortabele bussen die de knooppunten én de treinstations met elkaar verbinden; op een deel hiervan wordt vier keer per uur gereden. In de grote steden zijn de routes directer en korter en worden bestemmingen als scholen, ziekenhuizen, winkelcentra en bedrijventerreinen beter bereikbaar.

Met de nieuwe dienstregeling behoudt 95% van de huidige reizigers zijn bussen en treinen, vaak in een verbeterde versie. Voor 5% van de reizigers is naar maatwerkoplossingen gezocht en gevonden.

dinsdag 11 oktober 2016

Van deur-tot-deur vervoer met PlusOV

Met ingang van 1 januari 2017 stopt Regiotaxi Gelderland met het van deur-tot-deur vervoer.
Vanaf deze datum wordt dit vervoer in de regio Stedendriehoek geregeld vanuit een nieuwe regionale vervoerscentrale, die de naam PlusOV heeft gekregen. De ‘plus’ in deze naam staat voor het aanvullend vervoer voor mensen met een beperking en voor mensen die wonen in gebieden waar het gewone openbaar vervoer niet rijdt.

Inwoners die nu een Regiotaxi Gelderland-vervoerspas hebben, krijgen daarom begin oktober al een brief over hun nieuwe vervoerspas. Bij deze brief zit een machtigingsformulier voor toekomstige vervoerskosten. Vanwege de veiligheid in het voertuig en het gemak voor de reiziger, wil PlusOV dat reizigers op rekening reizen. Zij krijgen ook het verzoek een pasfoto mee te sturen met de machtiging. Deze pasfoto komt op de nieuwe vervoerspas.

Ruim 15.000 inwoners in de regio Stedendriehoek maken gebruik van speciaal vervoer. Vanaf 2016 werken de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen samen om hun inwoners nog beter van dienst te zijn. Zij doen dit in een nieuwe vervoerscentrale met de dienstverlening PlusOV. Meer informatie vindt u op de website www.plusov.nl.

maandag 10 oktober 2016

Ruim 2000 klachten over volle treinen in september

September 2016 leverde Rover 2416 klachten over volle treinen op. Dat is minder dan voorgaande jaren: in september 2015 kwamen er nog 2805 klachten binnen en in september 2014 zelfs 5075. De tweede helft van september was met 1334 klachten drukker dan de eerste helft (1082 klachten). Mogelijk heeft het mooie zomerweer van begin september het aantal overvolle treinen nog iets gedrukt. Ook lijkt het inzetten van oude dubbeldekkers door NS de schade te hebben beperkt. Wat niet wegneemt dat september met een recordaantal reizigers nog altijd erg druk was en er vaak niet voldoende zitplaatsen voor handen waren. Bij 11,1% van de binnengekomen klachten kon de reiziger zelfs helemaal niet mee.

Tarieven NS in 2017 omhoog

NS past vanaf 1 januari 2017 de tarieven aan van enkele reizen, dagretours, dagkaarten en abonnementen. De tarieven gaan omhoog vanwege de verwachte inflatie (0,60%). In 2017 daalt de vergoeding die NS betaalt aan ProRail voor het gebruik van het spoor. Met deze daling wordt rekening gehouden in de prijsverhoging. Die valt daarom lager uit dan de inflatie. Zo wordt de prijs van enkele reizen en dagretours verhoogd met gemiddeld 0,39%.

Een van de doelstellingen van NS is om reizigers te verleiden (meer) te reizen in de rustigere daluren. Om die reden wordt de prijs van kaarten zoals Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Dal Vrij, Weekend Vrij en Kids Vrij in 2017 (wederom) niet verhoogd.

De prijs voor abonnementen zoals Traject Vrij, het Voordeelurenabonnement en Altijd Vrij/Trein Vrij wordt verhoogd met gemiddeld 0,49%.

vrijdag 7 oktober 2016

Pokémon niet langer op het spoor te vinden

ProRail heeft succes geboekt in haar strijd tegen Niantic, de makers van Pokémon Go. Van de advocaat van het Amerikaanse bedrijf hebben wij de toezegging gekregen dat de Pokémon verwijderd worden van plaatsen waar zij voor gevaarlijke en overlastgevende situaties zorgen. Sinds begin van de lancering van het spel veroorzaken spelers overlast langs het spoor. ProRail heeft daarop juridische actie ondernomen om de makers te bewegen het spel aan te passen. Het bedrijf is herhaaldelijk verzocht om de digitale fantasiefiguurtjes niet op plekken te plaatsen waar dit tot overlast leidt. Lang bleef het stil aan de andere kant van de lijn.

Tot gisteravond, toen de advocaat van Niantic contact met ProRail opnam en liet weten dat de poppetjes zo snel mogelijk verwijderd worden van locaties langs het spoor. Dit is het eerste signaal van het bedrijf dat zij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen. Je moet er toch niet aan denken dat ongelukken gebeuren tijdens de zoektocht naar deze digitale poppetjes?! Daarom is het belangrijk dat de makers van het virtuele spelletje nu aanpassen. Mensen kunnen dan op een veilige en zonder overlast te veroorzaken op zoek naar Pikachu, Chamander, Bulbasur of één van de andere poppetjes. Pokémon Go is een virtual reality-spelletje dat gespeeld kan worden op de smartphone. Gebruikers van Pokémon Go moeten in de echte wereld op zoek naar figuurtjes. Een kaart op het scherm van de telefoon laat zien waar die verstopt zijn. De app werd maanden geleden gelanceerd en is wereldwijd een hype.

donderdag 6 oktober 2016

Fiets ‘m d’r in: symposium Rover en Fietsersbond

De fiets mee in het OV, als voor- of natransportmiddel en zelfs als alternatief voor OV: fiets en OV gaan steeds meer samen. Reden voor Rover om samen met de Fietsersbond een symposium aan dit onderwerp te wijden. We zijn daarvoor te gast bij de provincie Groningen, op vrijdag 14 oktober aanstaande.

Wat kunnen fiets en OV voor elkaar betekenen? Hoe zit dat in de stad en hoe anders is dat in de regio? Hoe kunnen fiets en trein en fiets en bus elkaar versterken? Hoe houden we het fietsparkeren bij stations en haltes op peil? Al deze vragen komen aan de orde op het symposium in Groningen en worden besproken door vertegenwoordigers uit de wetenschap, de gemeente, de provincie, NS en Arriva.

Aan het woord komen onder meer mobiliteitsanalist Ronald Kager, Kees Miedema en Pim Raaijmakers van NS, gedeputeerde Fleur Gräper, Jaap Valkema namens de gemeente Groningen en  Yvonne Dubben van Arriva. Uiteraard is er veel ruimte voor debat met sprekers en toehoorders, onder de bezielende leiding van Marc Maartens.

woensdag 5 oktober 2016

1 naam voor OV in Brabant: 'Bravo'

Het regionale openbaar vervoer in Brabant krijgt vanaf 11 december een nieuwe naam: ‘Bravo’. Reizigers kunnen alle informatie over het busvervoer in heel Brabant dan eenvoudig onder één naam vinden ongeacht welke vervoerder het vervoer aanbiedt.

Op dit moment wordt informatie over het openbaar vervoer in Oost- en West-Brabant nog gecommuniceerd door Arriva onder de naam ‘Goed bezig BUS’ en kunnen reizigers in Zuidoost-Brabant voor informatie terecht bij Hermes.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Met de introductie van ‘Bravo’ wordt het voor de reiziger nog makkelijker om gebruik te maken van het OV in Brabant. Het is niet langer van belang om te weten wie de aanbieder van het vervoer is als je iets over het OV wilt weten. Je stapt gewoon in een Bravo-bus en vindt alle informatie over het vervoer onder de naam Bravo." Bravo staat voor Brabant vervoert ons.

De start van de nieuwe concessieperiode in Zuidoost-Brabant op 11 december is een goed moment om het openbaar vervoer in Brabant onder één gemeenschappelijke naam te introduceren. Nadat het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) de afgelopen jaren verantwoordelijk was voor het openbaar vervoer in de regio Eindhoven, verzorgt de provincie nu al het busvervoer in heel Brabant. Met oog op het gemak voor de reiziger kiest de provincie er daarom samen met vervoerders Arriva en Hermes en het Reizigersoverleg Brabant voor om het openbaar vervoer onder één nieuwe naam te communiceren. Reizigers komen Bravo in eerste instantie vooral tegen op en in de bussen van Arriva en Hermes. In de toekomst wordt het netwerk mogelijk uitgebreid met andere mobiliteitsoplossingen zoals deelauto's, deelfietsen, flexbussen, etc.

Met het introduceren van één naam geven de provincie en de beide vervoerders antwoord op de veranderingen in het openbaar vervoer. “De manier waarop mensen reizen wordt steeds flexibeler. Vooral in stedelijke gebieden kiezen reizigers vaker voor combinaties van bus, (elektrische) fiets en auto om van A naar B te reizen. Daarbij wordt ook vaker gebruik gemaakt van deelfietsen en –auto’s. Als provincie spelen we in op deze ontwikkelingen door nu één naam en een netwerk te introduceren waar op termijn ook andere mobiliteitsdiensten bij aan kunnen sluiten. Bravo gaat dus verder dan alleen een naam voor het busvervoer. Het wordt een verbindende schakel tussen verschillende vormen van vervoer,” aldus Christophe van der Maat.

dinsdag 4 oktober 2016

30.000ste aanvraag OV kaart minderjarige mbo studenten

Al 30.000 minderjarige studenten in het mbo hebben een aanvraag ingediend voor een studentenreisproduct. Vanaf 1 januari 2017 kunnen ook zij gratis reizen met het openbaar vervoer.

Zo’n 120.000 minderjarige  mbo’ers  die een beroepsgerichte opleiding volgen, kunnen straks gebruik maken van zeen studentenreisproduct. De verwachting is dat circa 100.000 van deze jongeren het product ook aanvragen en gaan gebruiken. Als deze studenten dat zo snel mogelijk  aanvragen kunnen zij vanaf 1 januari gegarandeerd gebruik maken van deze regeling. Minderjarige mbo’ers die in aanmerking kunnen komen voor het reisproduct ontvangen een brief van DUO.

“We vragen van studenten dat ze een bewuste studiekeuze maken. Daarvoor moeten ze mobiel zijn,  zodat ze ook buiten hun eigen woonplaats kunnen studeren of stagelopen.  Een ov-kaart hoort daarbij, ook voor  mbo-studenten beneden de 18. Studenten vragen daar al lang om. Goed dus dat deze mogelijkheid er nu is en ik roep alle studenten die er recht op hebben op zich zo snel mogelijk hiervoor aan te melden”, aldus minister Bussemaker.

maandag 3 oktober 2016

Hoe zit het met de DDZ6?

NS zal bij de nieuwe dienstregeling niet langer standaard twee conducteurs mee laten rijden op een bepaald soort dubbeldekstrein (DDZ6).

NS rijdt met verschillende soorten treinen. Men heeft een ‘vloot’ met ongeveer 635 treinstellen waarvan 255 dubbeldekstreinen van verschillende types. Van deze 255 dubbeldekstreinen zijn er 20 van het type DDZ6. Dat zijn oudere dubbeldekkers die zijn gerenoveerd. Deze DDZ-treinen bestaan uit 6 afzonderlijke compartimenten (zogenaamde ‘bakken’). Op deze treinen reden altijd standaard 2 conducteurs. Bij alle andere dubbeldekkers doen we dat pas vanaf 8 ‘bakken’. DDZ6 is op dit vlak dus een vreemde eend in de bijt.

NS wil stoppen met deze uitzonderingspositie voor twintig treinen en heeft dus besloten om de inzet van conducteurs op de verschillende treinsoorten hetzelfde in te richten. Ook bij DDZ6 komt daarmee de norm voor duo-bezetting ook op 8 bakken te liggen.

Het huidige verschil tussen de DDZ6 en de andere dubbeldekstreinen zorgt soms voor een personele puzzel. Als er bijvoorbeeld een storing is wil NS dat reizigers daar zo min mogelijk last van hebben. Dan rijden men soms een andere treintype dan gepland. Als er dan ineens een DDZ6 komt voorrijden terwijl er gerekend was op een andere dubbeldekker, dan moet er op stel en sprong een extra conducteur gezocht worden. Dit besluit zorgt er voor dat NS de dubbeldekstreinen flexibeler kan inzetten.

zaterdag 1 oktober 2016

Werkzaamheden op station Zwolle op zondag 2 oktober 2016

De gemeente Zwolle, ProRail, provincie Overijssel en NS werken samen aan de verdere verbetering van het vervoersknooppunt Zwolle en de ontwikkeling van het stationsgebied. In de nacht van zondag 2 oktober 2016 van 01:00 uur tot en met maandag 3 oktober 05:00 uur voert aannemer BAM Infra Rail in opdracht van ProRail werkzaamheden aan het spoor uit ter hoogte van de Westerlaan bij de Parkschool.
Het eerste en grootste deelproject in de Spoorzone is de aanleg van een busverbinding over de sporen naar het nieuwe busplatform aan de zuidzijde van het station (Hanzeland). De realisatie van de busverbinding zit nu in een aanbestedingsprocedure waarin wordt gezocht naar bouwcombinaties van aannemers, architecten en ingenieursbureaus die de busverbinding kunnen bouwen conform de eisen die door de gemeente Zwolle, ProRail en NS zijn gesteld. ProRail voert de aanbesteding van de busverbinding uit in opdracht van de gemeente Zwolle.

Om ruimte te maken voor de bouw van de busverbinding moest de NedTrainhal gesloopt worden. De sloop hiervan is op 2 juni jl. gestart en bijna afgerond. Op zondag 2 oktober worden de eerste spoorwerkzaamheden uitgevoerd in verband met de toekomstige bouw van de busverbinding. Ter hoogte van de Westerlaan bij de Parkschool wordt een complete wissel (inclusief dwarsliggers en grind) verwijderd en afgevoerd naar de werklocatie aan de Deventerstraatweg / Van Karnebeektunnel. Aannemer Bam Infra Rail voert dit werk in opdracht van ProRail uit van zondag 2 oktober van 01:00 uur tot en met maandag 3 oktober 05:00 uur. De directe omgeving van het werk is inmiddels schriftelijk op de hoogte gesteld.