woensdag 30 november 2016

Trein vertrekt sneller met 'afteller'

De komende maanden krijgen veel meer stations klokken die aftellen naar het geplande moment waarop een trein hoort te vertrekken. Reizigers op station Vught kunnen bijvoorbeeld vanaf 12 december op de 'afteller' zien hoe lang ze nog hebben om in te stappen. 'Verder komen ze in Brabant en op de treinreis tussen Eindhoven en Amsterdam,' licht woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail toe. 'Omdat we op die route zes intercity's per uur willen laten rijden, zijn we blij met elke seconde tijdswinst die er kan worden geboekt.'

Grensoverschrijdend fiets- en wandelpad Albertknoop krijgt vorm

In het grensgebied tussen Lanaken en Maastricht wordt de komende jaren een grensoverschrijdend fiets- en wandelpad van 2,3 kilometer gerealiseerd. Beide provincies Limburg, de gemeenten Maastricht en Lanaken tekenden hiervoor op vrijdag 18 november een samenwerkingsovereenkomst waarin de kosten voor de voorbereidingswerkzaamheden van dit fiets- en wandelpad worden vastgelegd.

De  voorbereidingskosten bedragen 60.000 euro en worden gelijk verdeeld over de vier partners. De provincie Nederlands Limburg draagt 15.000 euro bij in deze kosten. De totale kosten voor de aanleg van het wandel- en fietspad worden geschat op 650.000 euro, die na rato van het aantal strekkende meters fietspad op ieders grondgebied worden verdeeld. De gemeente Lanaken neemt de coördinatie van de uitvoering van de voorbereidingswerkzaamheden op zich. De voorbereidende werkzaamheden zullen eind 2017 afgerond zijn. Daarna kan gestart worden met de daadwerkelijke realisatie van het wandel- en fietspad dat in 2019 klaar zal zijn voor gebruik.

Gedeputeerde Hans Teunissen: “Met de realisatie van dit fiets- en wandelpad zetten we niet alleen een eerste stap op weg naar een betere ontsluiting van het gebied tussen Lanaken en Maastricht, maar geven we als vier overheden ook een positief signaal af op het gebied van grensoverschrijdend samenwerken.” Ook vanuit toeristisch-recreatief perspectief is het mooi om te zien dat de grensoverschrijdende samenwerking vorm krijgt. Dit is een strategische verbinding in een regio die veel te bieden heeft voor zowel fietsliefhebbers als overige bezoekers.

dinsdag 29 november 2016

Vier miljoen voor snerpende treinen

Goed nieuws voor bewoners rondom de rails: we krijgen vier miljoen euro van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de aanpak van geluidsoverlast langs het spoor.

Dat schrijft staatssecretaris Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer. Het gaat onder meer om het oplossen van zogenoemd booggeluid in Hilversum, Leiden, Nijmegen en Soest. Booggeluid is het snerpende geluid dat soms te horen is als een trein de bocht door gaat.

Dat snerpende geluid kan worden verminderd met zogenoemde spoorstaaf-conditionerings-systemen (SSCS-sen). Dit zijn installaties naast de spoorbaan die een biologisch afbreekbare vloeistof op de rails spuiten. Met dat goedje op de baan ontstaat er minder wrijving tussen wielen en rails. Op die manier snerpen de treinen minder vaak en minder hard. Het is volgens de staatssecretaris de bedoeling dat er een structurele oplossing komt voor booggeluid. ProRail gaat hier onderzoek naar doen.

OV-fiets geïntroduceerd bij regionale vervoerder

De OV-fiets van NS krijgt navolging binnen het regionale openbaar vervoer. Syntus introduceert een deelfiets die kan worden gehuurd als aanvullend openbaar vervoer. Dat meldt De Volkskrant. In Nederland kunnen de fietsen voorlopig alleen worden gehuurd in de provincies Gelderland en Utrecht. Op twintig locaties, in vooral kleinere plaatsen waar streekbussen minder vaak rijden, worden in totaal 240 fietsen neergezet.

Vierde trein Leeuwarden-Meppel rijdt vanaf december 2017

De vierde trein op het traject tussen Leeuwarden en Meppel rijdt vanaf eind volgend jaar. Dit kwamen de provincie Fryslân, NS en ProRail op woensdag 16 november met elkaar overeen.

Oorspronkelijk zou de vierde trein begin 2017 rijden. Dit bleek niet haalbaar te zijn omdat er door de inzet van meer treinen een tractieprobleem, oftewel een elektriciteitsprobleem kan optreden. De elektrische spanning op het spoor loopt op als er meer treinen op dit traject rijden. De oplossing is dat ProRail aan het werk gaat met de transformatorhuisjes (onderstations) langs het spoor. Deze aanpassing kost normaal gesproken minimaal twee jaar. ProRail heeft een manier gevonden om dit in één jaar op te lossen, zodat naar verwachting de extra trein eind 2017 al kan rijden.

Er komen stapsgewijs meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle. Sinds de dienstregeling 2014 rijdt gedurende de hele dag een derde trein per uur tussen Leeuwarden en Meppel. Zodra de aanpassingen aan de onderstations naar verwachting eind 2017 gereed zijn, rijden er vanaf eind volgend jaar twee snelle Intercity’s naar de Randstad. Daarnaast rijden er twee Sprinters tussen Leeuwarden en Meppel. Vanaf 2021, als de aanpassing van de spoorinfrastructuur tussen Meppel en Zwolle klaar is, rijden de twee Sprinters vanuit Leeuwarden door naar Zwolle. Stap voor stap werken de partijen aan een aanzienlijke verbetering van de bereikbaarheid van en naar de Randstad.

maandag 28 november 2016

OV-chipkaart met korting voor Stadspashouders

Houders van een stadspas kunnen nu een anonieme OV-chipkaart kopen voor 5 euro in plaats van 7,50 euro, met daarop een saldo van 5 euro. Het GVB en de gemeente willen graag dat er niet meer contant wordt betaald in de bussen en trams. Dat zorgt voor meer veiligheid voor bestuurders, conducteurs en passagiers.

Veel Amsterdammers die niet veel te besteden hebben betalen wel contant in het OV, omdat zij de aanschafprijs van de OV-chipkaart te hoog vinden. Daarom komt het GVB deze groep nu tegemoet met een OV-chipkaart met saldo tegen een gereduceerd tarief. Hierdoor kunnen mensen met een kleinere beurs gewoon met de bus en tram blijven gaan. Ook als met de tijd overal cashloos betalen is ingevoerd.

U koopt de OV-chipkaart met korting aan de kassa bij de GVB Ticket- en Informatiebalies op het Centraal Station, station Bijlmer ArenA, station Zuid en station Lelylaan. De actie loopt t/m 30 november.

Ruim 2.000 stadpashouders hebben de kaart inmiddels aangeschaft.

vrijdag 25 november 2016

Syntus en provincie Utrecht presenteren nieuwe dienstregeling

Meer openbaar vervoer voor meer reizigers. Dat is in de kern het aanbod van Syntus, de nieuwe vervoerder die vanaf 11 december de streekbussen in de provincie Utrecht en de stadsbussen in Amersfoort gaat rijden.

Op zondag 11 december start onder de naam Syntus Utrecht de nieuwe vervoerder met een vernieuwde dienstregeling voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht. Alle kernen die nu openbaar vervoer hebben, behouden dat ook vanaf 11 december. Dat is volgens de eis die de provincie Utrecht bij de aanbesteding stelde.

Maar er is meer. Zo gaat het aantal ritten in de spits beduidend omhoog. Ook het nachtvervoer wordt uitgebreid. Bovendien is een toeristische trekpleister zoals het Nationaal Militair Museum straks goed per openbaar vervoer te bereiken. Syntus introduceert verder nieuwe buurtbuslijnen in de Vechtstreek, de Lopikerwaard en Eemland. In Leusden lanceert Syntus als eerste regionale vervoerder KeoBike, een deelfietssysteem met 80 fietsen op vier locaties in Leusden.

Op 11 december start Syntus met nieuwe Mercedes Setra bussen in een Syntus Utrecht huisstijl. De vloot wordt ook vernieuwd met elektrische zero-emissiebussen en hybride bussen. De dieselbussen voldoen aan de strengste emissienorm Euro 6. Ook biedt de vervoerder nieuwe mogelijkheden om reizigers te informeren over hun reis, zijn er nieuwe abonnementsvormen voorzien en is het straks mogelijk contactloos te betalen. Kortom: Syntus zorgt voor sterke verbindingen in de provincie Utrecht.

Belangrijke speerpuntlijnen worden de verbinding tussen Mijdrecht en Breukelen, tussen De Ronde Venen en Amsterdam Zuidoost en tussen Gouda en Utrecht. Aan de oostkant van de provincie zijn de speerpuntlijnen de verbindingen tussen Amersfoort en Soest, tussen Amersfoort en Veenendaal en tussen Utrecht en Veenendaal/Wageningen. Verder krijgen meerdere plaatsen een betere verbinding met De Uithof/Science Park Utrecht. Deze speerpuntlijnen zijn verbindingen waarop Syntus de meeste reizigersgroei verwacht.

Syntus deed al eerder onderzoek naar de wensen van de Utrechtse reizigers. Bussen die op tijd rijden en vaker per uur staan hoog op de verlanglijst van de reizigers. De nieuwe dienstregeling is zoveel mogelijk naar deze wensen opgezet. De nieuwe lijnfolders zijn in pdf beschikbaar. In de tweede helft van november lanceert Syntus Utrecht een nieuwe website, met daarop een interactieve reisplanner en lijnenapplicatie waarmee reizigers een actueel overzicht krijgen van hun reismogelijkheden.

donderdag 24 november 2016

Voortaan één kapitein op het spoor bij verstoringen

Er komt een centraal team van specialisten onder leiding van ProRail dat besluiten neemt over de dienstregeling bij grote verstoringen op het spoor. Hiermee willen ProRail en NS de impact van een verstoring voor reizigers beperken en de opstart van het treinverkeer na een verstoring versnellen. Voortaan is er één kapitein die verantwoordelijk is voor alle beslissingen bij een verstoring op het spoor - de zogenaamde Officier van dienst-spoor. Dit zijn de belangrijkste elementen van de nieuwe aanpak bij verstoringen.

De nieuwe werkwijze door Dr. Dennis Huisman toegelicht in zijn oratie “goed, beter, best”, ter aanvaarding van zijn bijzonder hoogleraarschap aan de Erasmus Universiteit. Huisman is ook werkzaam als Expertise Manager Logistieke Processen bij NS. Hij analyseerde enkele winterse dagen in februari 2012, waarbij de treindienst “out-of control” ging. NS en ProRail kondigden toen aan de bijsturing van treinen bij een verstoring te herzien. Onder andere Dennis Huisman adviseerde NS en ProRail hoe zij dat het beste kunnen doen. Hieruit is nu deze nieuwe werkwijze bij verstoringen voortgekomen.

Een van die verbeteringen is de aanstelling van een Officier van dienst-spoor. Deze maakt onderdeel uit van het nieuwe Centraal Monitoring en Beslisorgaan (CMBO) onder de verantwoordelijkheid van ProRail. Hij beslist over een aangepaste dienstregeling voor alle vervoerders. Volgens Huisman is de nieuwe werkwijze noodzakelijk om de nieuwste wetenschappelijke inzichten en technieken te kunnen gebruiken in het geval van een verstoring.

Bij een verstoring gaan bij NS en ProRail de alarmbellen rinkelen. Iedereen komt meteen in actie. Toch lukte het niet altijd om snel tot een goede oplossing te komen. Nu ligt de verantwoordelijkheid voor keuzes in de te rijden NS reizigersdienstregeling na grote storingen bij NS en ProRail samen en wordt per keer in overleg gekeken welke treinen kunnen blijven rijden of worden opgeheven. In de nieuwe situatie neemt het speciale team onder verantwoordelijkheid van ProRail het besluit hierover en kan er slagvaardiger gewerkt worden om treinverkeer te herstellen. De nieuwe werkwijze wordt deze winter stapsgewijs ingevoerd. Een aantal medewerkers van NS zal hiervoor overstappen naar ProRail. De operatie moet in het voorjaar zijn afgerond.

woensdag 23 november 2016

Woensdag kwartier langer reizen tussen Den Haag - Utrecht en Schiphol - Nijmegen

NS rijdt woensdag minder intercity’s tussen Den Haag en Utrecht en tussen Schiphol en Nijmegen. Een aantal treinen heeft door het herfstweer schade aan de wielen opgelopen. Deze kunnen pas rijden, nadat deze weer gerepareerd zijn. Op de onderhoudsplaatsen werken de monteurs met man en macht 24-uur per dag door om de schade aan de wielen te repareren en zo de hinder voor reizigers te beperken.

Op de genoemde trajecten rijden de intercity’s een halfuursdienst in plaats van een kwartiersdienst. Reizigers zijn mogelijk een kwartier langer onderweg en hebben soms een extra overstap. De NS Reisplanner is hier op aangepast.

Gladde sporen zorgen ervoor dat de wielen van de trein minder grip op de rails krijgen. Vooral door het slippen bij het remmen beschadigen de wielen. Deze moeten dan snel naar de werkplaats voor reparatie. Het gevolg is dat deze treinen tijdelijk niet kunnen rijden, wat zorgt voor een langere reistijd voor reizigers. NS heeft op diverse plaatsen in het land werkplaatsen waar wielen weer rond kunnen worden geslepen. NS heeft extra medewerkers ingezet om de treinen snel terug op het spoor te krijgen.

Syntus definitief de nieuwe vervoerder in provincie Utrecht

De concessie voor het streekvervoer provincie Utrecht en stadsvervoer in Amersfoort is tot en met 2023 definitief gegund aan Syntus. Het CBb (College van Beroep voor het bedrijfsleven) heeft het beroep van Connexxion ongegrond verklaard. Met deze uitspraak komt er voor de reizigers en buschauffeurs een eind aan een periode van onzekerheid, die ruim een jaar heeft geduurd. “Wij zijn verheugd over dit besluit. We kunnen nu echt van start gaan met het openbaar vervoer in de provincie Utrecht”, aldus Cees Anker, algemeen directeur van Syntus.

Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (Mobiliteit): “Ik ben positief gestemd over de start van Syntus. De reizigers en chauffeurs weten nu waar zij aan toe zijn. Syntus is een vervoerder met ambities. Dat spreekt ons enorm aan. Bereikbare kernen, veilig en schoon openbaar vervoer zijn belangrijke uitgangspunten in deze concessie.  Ik heb er alle vertrouwen in dat Syntus dit waar gaat maken in de provincie Utrecht.”

dinsdag 22 november 2016

In Groningen al 100 rijtuigen omgebouwd voor rijden over de HSL

NS bouwt in 12 maanden ruim 300 intercity rijtuigen om zodat deze geschikt zijn om te rijden over de Hogesnelheidslijn. Deze monsterklus is in juni 2016 begonnen en medio 2017 afgerond. Afgelopen week leverde het Onderhoudsbedrijf van NedTrain in Onnen - vlakbij Groningen - het honderdste rijtuig af.

NS heeft zoveel rijtuigen nodig omdat ook Intercity direct (nu) en Intercity Brussel (straks) hiermee rijden. Deze laatste trein zal tussen Amsterdam en Antwerpen deels via de HSL rijden al duurt dit nog minstens een jaar. Als de rijtuigen zijn omgebouwd stelt NS (steeds samen met twee locomotieven) hiermee weer complete treinen samen; negen rijtuigen per trein voor Den Haag-Eindhoven en straks zes rijtuigen per trein voor Amsterdam-Brussel.

Een trein van zes rijtuigen verbouwen duurt precies één week. Op zaterdag rijdt de trein de werkplaats binnen in Onnen, op vrijdag komt deze er opgefrist en aangepast weer uit. Het rijklaar maken van de trein gebeurt in Amsterdam. De rit van Onnen naar Amsterdam is een mooi moment om alle aanpassingen te testen. Zo worden de remmen onderweg uitgebreid beproefd.

Niet elke trein die op het Nederlandse spoor rijdt is zomaar geschikt voor de HSL. De locomotieven moeten kunnen omgaan met verschillende systemen voor bovenleiding en beveiliging. Maar ook de rijtuigen krijgen allemaal een ‘update’.Er worden onder andere nieuwe wielstellen onder de rijtuigen geplaatst. Dit gebeurt met een zelf ontworpen techniek.In verband met de hogere snelheid (160 km per uur in plaats van 140) heeft de trein ook meer remvermogen nodig. Daarom past NedTrain ook het remsysteem aan. Omdat veel toeristen de HSL-treinen gebruiken krijgt de trein fiets- en bagagerekken en tweetalige informatiestickers.


Betrouwbaarheid treinreis kan beter

Het verbeteren van de betrouwbaarheid van de treinreis is de komende jaren een van de belangrijkste aandachtspunten voor het openbaar vervoer. Dat bespreekt prof. dr. Dennis Huisman vrijdag 18 november 2016 in zijn inaugurele rede: Goed, beter, best! Over Optimalisatie in het openbaar vervoer. Naast kostenbesparing is de service aan de reiziger van belang, stelt hij. Huisman aanvaardt met zijn rede het ambt van bijzonder hoogleraar Openbaar Vervoer Optimalisatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, vanwege het Erasmus Trustfonds.

In het openbaar vervoer is de afgelopen decennia optimalisatie vooral succesvol toegepast bij tactische of operationele planningsproblemen. Doel was daarbij vooral het reduceren van kosten. Dit blijft ook de komende jaren belangrijk. In zijn rede gaat Huisman vooral in op het vinden van de “beste” planning en op het verbeteren van de service aan de reiziger. Hij bespreekt met name  het verbeteren van de betrouwbaarheid van de treinreis. Vertragingen zijn immers één van de grootste ergernissen van de reiziger. Door “goed” gebruik te maken van optimalisatie kan ook op dit punt het openbaar vervoer “beter” worden.

Met de nieuwe leerstoel (omvang 0,4 fte) breidt Erasmus School of Economics de huidige activiteiten op het gebied van openbaar vervoer optimalisatie uit en versterkt ze ook daarmee haar reputatie op dit vlak. Huisman combineert zijn aanstelling als bijzonder hoogleraar met zijn werk voor de NS.

Het vakgebied van de Operations Research ontwikkelt zich steeds verder door toenemende rekenkracht van de computers en de grotere beschikbaarheid van data (bijvoorbeeld vanuit de OV-chipkaart). Als gevolg daarvan is het steeds beter mogelijk om ook real-time beslissingen te ondersteunen door middel van optimalisatie, waar dat in het verleden beperkt bleef tot de planningsfase. NS gebruikt een aantal van deze technieken al in de praktijk.

maandag 21 november 2016

Nieuwe regels snelle e-bikes onhaalbaar

Per volgend jaar moeten berijders van snelle e-bikes een speciale helm dragen. Maar die helmen zijn pas half februari leverbaar. Ook zijn er veel zorgen over de verplichting om op de rijbaan te fietsen, net als brommers. De sector zelf heeft gemengde gevoelens over deze regels. "Dat er een helm gedragen moet worden, is goed," zegt Nick Hielckert van Juizz, een van de grootste verkopers van speed pedelecs met naar eigen zeggen een marktaandeel van 10 procent. Maar die helmen zijn per 1 januari nog niet leverbaar omdat de specificaties pas in augustus bekend werden gemaakt.

Eerste mbo-studenten onder de 18 nu al een ‘ov-kaart’

De eerste 200 minderjarige mbo’ers kunnen al per 1 december gratis reizen met een studentenreisproduct. De studenten kunnen hiermee andere studenten aansporen de kaart ook op tijd aan te vragen.

De ov-kaart met studentenreisrecht voor minderjarige mbo’ers is een langgekoesterde wens. Ze kunnen daarmee een bewustere studiekeuze maken omdat ze daarmee eenvoudiger buiten hun eigen woonplaats kunnen studeren of stagelopen.

‘De teller staat sinds vandaag op 70.000 studenten die de kaart hebben aangevraagd. Ik roep ook de andere studenten op dit zo snel mogelijk te doen. Dit scheelt ouders zo’n 600 tot 700 euro per jaar, een mooie tegemoetkoming in de studiekosten’, aldus minister Bussemaker.

De ov-kaart met studentenreisrecht voor minderjarige mbo’ers is een langgekoesterde wens. Ze kunnen daarmee een bewustere studiekeuze maken omdat ze daarmee eenvoudiger buiten hun eigen woonplaats kunnen studeren of stagelopen.

Per 1 januari 2017 kunnen alle minderjarige mbo-studenten met een beroepsopleidende leerweg gratis reizen met een ov-kaart. Het gaat om zo’n 120.000 studenten die daar recht op hebben. De studenten moeten een paar stappen doorlopen voor de aanvraag: een digid aanvragen, een persoonlijke ov-chipkaart met foto kopen, het studentenreisproduct via Mijn Duo aanvragen en tenslotte het studentenreisproduct koppelen aan de persoonlijke ov-chipkaart. In totaal krijgen 200 studenten door heel Nederland namens alle vervoerders in Nederland per 1 december al het gratis reisproduct om daarmee andere studenten aan te sporen de kaart ook op tijd aan te vragen.

zaterdag 19 november 2016

Tijdelijk geen trams in IJsselstein

Op zaterdag 26 en zondag 27 november rijden geen trams in IJsselstein. In plaats daarvan zet vervoerder U-OV extra bussen in. De trams kunnen dat weekend niet rijden van en naar IJsselstein vanwege werkzaamheden aan overwegen van de trambaan. Alle trams hebben als eindbestemming Nieuwegein Zuid.

In opdracht van de provincie Utrecht die de trambaan beheert worden in IJsselstein drie overwegen vernieuwd. Het gaat om de kruising bij Achtersloot en twee overwegen bij winkelcentrum De Clinckhoeff: Planetenbaan en Bevoorradingsweg. De overwegen worden volledig afgesloten tussen vrijdag 25 november 23.00 uur en maandag 28 november 05.00 uur. Het verkeer wordt ter plekke met borden omgeleid.

De overwegen van de trambaan, inclusief het spoor, worden volledig vernieuwd. Vanaf 21 november starten de voorbereidende werkzaamheden. In de periode tussen 21 november en 2 december wordt behalve overdag ook ’s nachts gewerkt tussen 01.00-5.15 uur. Vanwege mogelijke hinder heeft de provincie de directe omgeving met een bewonersbrief op de hoogte gesteld van de werkzaamheden aan de trambaan.

vrijdag 18 november 2016

Treinverkeer Groningen-Winsum ligt hele weekend stil

Het treinverkeer tussen Groningen en Winsum ligt in elk geval dit weekend nog stil als gevolg van een ongeluk op een onbewaakte spoorwegovergang. Dat meldt treinvervoerder Arriva.

Zaterdag en zondag geldt een busdienstregeling op het traject tussen Groningen en Roodeschool.

De komende dagen moet bovendien de gehavende trein van het spoor worden getakeld. In verband met de berging is de N361 bij de Voslaan in Winsum dit weekend ook gestremd.

Busstation Woensel later in gebruik

Vorige week is gestart met het plaatsen van de overkapping van busstation Woensel. De stalen staanders zijn geplaatst. De busbanen waren al eerder gereed en in gebruik genomen, maar pas als de overkapping gereed is kan ook het perron gebruikt worden door reizigers.

Helaas is er een tegenvaller bij de montage van de stalen constructie. De aannemer heeft geconstateerd dat er een productiefout zit in een deel van de stalen liggers. Deze liggers moeten opnieuw geproduceerd worden. Daardoor is de bouw van de overkapping helaas vertraagd.

Het was de bedoeling dat het busstation op 11 december gereed zou zijn, gelijktijdig met de ingangsdatum voor de nieuwe dienstregeling van het busvervoer. De verwachting is dat het busstation eind januari 2017 in gebruik kan worden genomen. Deze planning is onder meer afhankelijk van de weersomstandigheden. Tot de overkapping gereed is blijven reizigers gebruik maken van de tijdelijke haltes.

De kosten voor de productie van de nieuwe liggers komen voor rekening van de aannemer.

Congres ‘Samen werken we aan beter OV in Noordoost’

Hoe zien Staatssecretaris Sharon Dijksma, Roger van Boxtel, Pier Eringa en Anne Hettinga de toekomst van het OV in Noordoost Nederland? En wat doen de trein- en busbedrijven in het noordoosten om reizigers in het OV beter van dienst te zijn? Op vrijdagmiddag 18 november organiseren de gezamenlijke OV-bedrijven van Noord en Oost Nederland het congres ‘Samenwerken aan beter OV’. Een inspirerende en prikkelende middag met verschillende thema’s rondom openbaar vervoer. U bent van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn!

De aftrap van deze middag wordt gedaan door Staatsecretaris Sharon Dijksma. Zij geeft haar visie op het openbaar vervoer en op de samenwerking in Noord en Oost Nederland. Aan haar wordt ook de OV-ontwikkelagenda van Noord en Oost Nederland aangeboden. Hierin staan de plannen voor het OV in deze regio, bijvoorbeeld:

- Belangrijke projecten voor het verbeteren van de aansluitingen tussen trein en bus en het realiseren van moderne knooppunten waar alle vormen van mobiliteit – dus ook fiets, auto en groepsvervoer – met elkaar worden verbonden.

- Ook op het terrein van duurzaamheid en innovatie bevat de OV Ontwikkelagenda ambitieuze afspraken. In de komende jaren worden verschillende pilots uitgevoerd met schone brandstoffen als groene stroom en waterstof. Ook komen er experimenten met zelfrijdende treinen en bussen.

- Er is een onderzoek gedaan naar de knelpunten van de IJssellijn (treinverbinding Zwolle-Roosendaal) en de daarbij mogelijke oplossingen. De resultaten van dit onderzoek zijn een mooie opzet om de te nemen maatregelen, voor de regio zo belangrijke IJssellijn, verder te bespreken met alle partners.

- Op de Valleilijn kunnen de reizigers vanaf oktober 2016 gebruik maken van oplaadpunten voor hun mobiele telefoons. Dit is een proef in 1 treinstel die bij succes wordt uitgebreid naar alle treinen.
Het OV-congres Noordoost Nederland wordt georganiseerd door de vervoerders in de regio: NS, Arriva, Connexxion, Syntus, Qbuzz en Abellio. Voormalig Jakhals Isolde Hallensleben is dagvoorzitter. Het complete programma is hier te vinden.

donderdag 17 november 2016

Informatie avond over buslijn 197

De provincie Zuid-Holland organiseert samen met gemeente Krimpenerwaard een informatieavond over buslijn 197 van Gouda naar Schoonhoven. Deze wordt opgewaardeerd tot R-net verbinding. De route van lijn 197 verandert en de drukste haltes worden vervangen door R-net haltes. Met ingang van december 2017 wordt de busrit van Gouda naar Schoonhoven daardoor zo’n 10 minuten korter.

Als voorbereiding op de plannen voor lijn 197 heeft de provincie met veel betrokkenen gesproken, zoals reizigers, bedrijven en scholen. Uit de gesprekken is gebleken dat veel behoefte bestaat aan een snelle verbinding tussen Gouda en Schoonhoven. Dit sloot goed aan bij de uitgangspunten van de provincie voor de R-net verbinding. Tevens zijn andere naar voren gebrachte wensen en ideeën zoveel mogelijk in de plannen verwerkt, waaronder het ontwerp voor de halte.

De lijn krijgt een kortere route, geheel over de provinciale weg. Vanwege de gewenste snelheid stoppen de R-net bussen alleen nog op de drukkere haltes en doen zij andere haltes niet meer aan. Hierdoor vermindert de reistijd met tien minuten. Het eindpunt in Schoonhoven verhuist van Thiendenland naar de veerpont. Vooral ’s avonds en in het weekeinde gaan de bussen vaker en later rijden. De aansluitingen op onder meer bus 195/295 naar Utrecht en Rotterdam en de veerdienst Schoonhoven – Gelkenes verbeteren.

woensdag 16 november 2016

Sprinter Haarlem – Uitgeest nog steeds de volste

In oktober ontving Rover 1778 meldingen van overvolle treinen. Dat is minder dan vorig jaar, toen in oktober maar liefst 2509 klachten binnenkwamen. De meest beklaagde trein is nog altijd de sprinter tussen Haarlem en Uitgeest.

De sprinter Haarlem – Uitgeest staat al vrijwel het hele jaar bovenaan de lijst met meest gemelde volle treinen. Sinds december 2015 rijdt de intercity tussen Alkmaar en Haarlem alleen nog in de spits. Daarbij stopt deze trein bovendien niet meer op stations Heiloo, Castricum en Uitgeest waardoor reizigers uit deze plaatsen zijn aangewezen op de sprinter, die inmiddels bijna uit zijn voegen barst.

Per 11 december zal naar verwachting de situatie ten noorden van Haarlem verbeteren doordat de spits-Intercity dan weer stopt in Heiloo en Castricum, waardoor de Sprinter wordt ontlast. Daarentegen zullen de Sprinters tussen Haarlem en Amsterdam in de nieuwe dienstregeling waarschijnlijk drukker worden doordat deze (in plaats van de Intercity’s) gaan aansluiten op de Intercity richting Utrecht. Rover heeft NS op het hart gedrukt hier rekening mee te houden door de sprinters lang genoeg te maken.

In het algemeen kwamen er deze maand opvallend veel klachten binnen van 1e klas-reizigers die voor hun duurdere kaartje in de 1e klas alsnog moesten staan. Ook waren er weer reizigers (9,2% van de binnengekomen meldingen) die helemaal niet mee konden. “Dit is al de tweede trein waarin ik niet meekon... Ik sta al meer dan een half uur kou te kleumen op een station zonder overdekking”, laat een reiziger vanaf station Haarlem Spaarnwoude weten. Maar vooral station Amersfoort wordt vaker genoemd als het gaat om reizigers die op het perron achterblijven.

dinsdag 15 november 2016

Betere afspraken over aanpak spoorwegovergangen

De belangen van wandelaars, fietsers en ruiters, worden zorgvuldiger meegewogen bij veranderingen aan spoorwegovergangen. Nieuwe wandel- en fietsroutes worden voortaan aan spoorbeheerder ProRail voorgelegd, voordat ze uitgezet worden. Dit heeft staatssecretaris Dijksma vandaag afgesproken met ProRail en de recreatieve belangenorganisaties.

Om de veiligheid van automobilisten, fietsers en wandelaars en de doorstroming van het verkeer te vergroten vinden regelmatig veranderingen plaats aan spoorwegovergangen. Zo worden overgangen zonder slagbomen en lichtsignalen beter beveiligd of helemaal gesloten. Bij zulke veranderingen is vaak sprake van recreatieve- en veiligheidsbelangen, die tegen elkaar moeten worden afgewogen. Daarom is het belangrijk dat ProRail en recreatieve belangenorganisaties elkaar goed weten te vinden.

Omdat in de praktijk vaak onduidelijkheid bleek te bestaan over de manier waarop alle partijen betrokken (moeten) zijn bij veranderingen aan spoorwegovergangen, zijn onder leiding van staatssecretaris Dijksma nu afspraken gemaakt tussen de recreatieve belangenorganisaties en ProRail. Zo moet voor alle spoorwegovergangen in Nederland duidelijk worden of deze openbaar toegankelijk zijn of niet. Het besluitvormingsproces rondom veranderingen aan spoorwegovergangen wordt transparanter en recreatieve belangenorganisaties kunnen hun advies eerder in dit proces geven. Tegelijkertijd gaan de belangenorganisaties hun belangen voortaan allemaal op dezelfde manier beargumenteren, waardoor deze beter beoordeeld kunnen worden. Bovendien gaan alle partijen zich samen inspannen om wandelaars en fietsers te wijzen op manieren om spoorwegovergangen zonder slagbomen of lichtsignalen veilig over te steken. Ook is de bedoeling dat deze overgangen gemeden worden bij het uitzetten van nieuwe routes.

De gemaakte afspraken zijn belangrijk voor de aanpak van spoorwegovergangen. In het Programma Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) is door het ministerie van IenM 10 miljoen euro gereserveerd voor het vergroten van de veiligheid op zulke overwegen. Onderdeel van het programma is de veiligheid te vergroten met innovatieve ideeën . De recreatieve belangenorganisaties zijn ook in dit proces betrokken.

maandag 14 november 2016

Minister Schultz investeert in snelfietsroutes

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) stelt 7,7 miljoen euro ter beschikking voor de aanleg van vijf snelfietsroutes in de regio Haaglanden, waaronder de gemeenten Den Haag, Leiden en Delft. Doel is het verbeteren van de verkeersdoorstroming tussen en binnen de aangesloten gemeenten. Door de aanleg van deze fietssnelwegen zal de (elektrische) fiets steeds vaker een sneller alternatief vormen voor de auto, al dan niet in combinatie met het openbaar vervoer. De nieuwe trajecten moeten voor het eind van 2017 gereed zijn.

In de regio Haaglanden hebben veel reizigers dagelijks te maken met vertraging op de weg in de spitsuren. Om de druk op de weginfrastructuur in de spits te verlichten hebben gemeenten, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en provincie Zuid-Holland gezamenlijk een plan opgesteld om fietsgebruik op de korte en middellange afstand te stimuleren. Onderdeel hiervan is de aanleg van snelfietspaden op vijf trajecten:

Midden Delfland – Delft – Pijnacker/Nootdorp – Zoetermeer
Leiden – Katwijk
Naaldwijk – Wateringen – Rijswijk
Rijswijk – Den Haag
Delft – Rijswijk – Den Haag – Voorburg

De verwachting is dat de aanleg van snelfietspaden in combinatie met een campagne om mensen te stimuleren om de fiets boven de auto te verkiezen, een positief effect zal hebben op de verkeersdrukte. Op twee snelfietsroutes die al in gebruik zijn tussen Leiden en Den Haag is een toename gemeten van 15 tot 25 procent van het aantal fietsers.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt in het kader van het programma Beter Benutten vijftig procent bij aan de totale kosten van de aanleg van de nieuwe routes, tot een maximum van 7,7 miljoen euro. De andere helft van de aanlegkosten wordt gedragen door de betrokken gemeenten en provincie Zuid-Holland.

In het programma Beter Benutten werken Rijk, regio en bedrijfsleven samen om de bereikbaarheid in de drukste regio’s in ons land over weg, water en spoor te verbeteren.

Spoorverbinding tussen Mol, Neerpelt en Weert geëlektrificeerd

De Provincie Limburg en de gemeente Weert zijn blij met de afspraken die zijn gemaakt tussen Nederlandse en Vlaamse bewindslieden op de Vlaams-Nederlandse Top die gisteren in Gent plaatsvond. Op de Top werd onder andere gesproken over de grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Antwerpen en Weert. Voor de verbetering van het grensoverschrijdend vervoer per spoor is de elektrificatie van de spoorlijn tussen Mol, Neerpelt en Weert een Vlaamse spoorprioriteit in het kader van de opmaak van het nieuw meerjareninvesteringsplan 2016-2020. Nederland zal een beroep op Europese fondsen om de spoorlijn op zijn grondgebied te elektrificeren ondersteunen.

“Het is goed dat er nu overeenstemming is tussen beide landen over een dossier dat essentieel is voor het personenverkeer tussen Nederland en België”, stelt verantwoordelijk gedeputeerde voor openbaar vervoer, Patrick van der Broeck. “Er is domweg een aantal bottlenecks als het gaat om grensoverschrijdende treinverbindingen. Met relatief simpele ingrepen kan dit probleem worden opgelost. Met alle voordelen van dien voor de reiziger. Maar ook voor de economische ontwikkeling, de werkgelegenheid en kennisuitwisseling in het euregio-gebied. Limburg heeft hier jaren voor gepleit. Dit is een erkenning vanuit Vlaanderen en Nederland.”

Wethouder Frans van Eersel van de gemeente Weert: "De treinverbinding Weert-Antwerpen is nu benoemd tot een van de spoorprioriteiten in Vlaanderen. Dit is een doorbraak. Een beloning voor het harde werken en lobbyen achter de schermen. Het Belgische achterland wordt bereikbaar voor inwoners van Weert, Midden-Limburg, Zuidoost-Brabant en vice versa. Weert gelooft al jaren in de verbinding en heeft daarvoor ook al € 2 miljoen op de begroting gereserveerd. Ook de provincie heeft een bijdrage toegezegd. Snel aan de slag met een projectgroep zou ik zeggen. Het standpunt van Weert over goederenvervoer blijft onverkort hetzelfde: Nee, tenzij onder de stad door."

De elektrificatie tussen Mol/Neerpelt en Weert was een van de punten op de Vlaams-Nederlandse Top. Minister-president Geert Bourgeois, minister-president Mark Rutte en een aantal leden van hun regeringen hebben overlegd over het verbreden en verdiepen van de samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland. Ontmoetingen op het hoogste politieke niveau tussen Vlaanderen en Nederland vinden al sinds de jaren negentig plaats. Op die ontmoetingen streven bewindslieden ernaar een koers uit te zetten voor versterkte samenwerking op een groot aantal terreinen.

vrijdag 11 november 2016

Slimme sensoren helpen bij problemen op het spoor

Dankzij draadloze sensoren op de treinrails kan ProRail in de toekomst sneller inspelen op problemen door onder meer winterweer. Door het plaatsen van smart sensoren en ze aan te sluiten op een speciaal draadloos communicatienetwerk kan men van alles op afstand meten, zoals temperatuur, trillingen, versnellingen, luchtdruk en vocht.

De sensoren zijn afgelopen jaar rond Utrecht Centraal al getest. Doel was om de temperatuur van wissels te meten, zodat we direct kunnen zien of bijvoorbeeld de wisselverwarming nog functioneert en hoe het spoor zich gedraagt bij de actuele temperatuur. De resultaten waren positief. Dankzij de sensoren krijgt ProRail snel informatie en kan men waar nodig bijsturen. Als de wisselverwarming bijvoorbeeld niet goed werkt, dan krijgt men dat door via de sensoren. Hierdoor is er bij winterweer minder kans op vertragingen en kan men waar nodig sneller de dienstregeling aanpassen.

Minder treinen van en naar Schiphol

ProRail vernieuwt het spoor rond Schiphol om de luchthaven ook in de toekomst goed bereikbaar te houden voor het groeiend aantal treinreizigers. De werkzaamheden starten in de nacht van vrijdag 11 op zaterdag 12 november. Op maandag 14 november om 5.00 uur wordt het treinverkeer weer hervat. Dit betekent dat er in het weekend geen treinverkeer mogelijk is tussen Schiphol en Amsterdam Sloterdijk/Duivendrecht-Diemen Zuid/ Amsterdam Bijlmer Arena. NS zet bussen in. Reizigers moeten rekening houden met omreizen, extra overstappen of gebruikmaken van bus of metro. Extra reistijd bedraagt tussen 15 en 30 minuten. Tussen Schiphol en Leiden/Den Haag/Rotterdam rijden er wel treinen. NS adviseert reizigers om voor vertrek de NS Reisplanner te raadplegen. Op de stations wordt extra servicepersoneel ingezet om reizigers te assisteren. Op station Schiphol en Amsterdam Sloterdijk ondersteunen kruiers op zaterdag en zondag reizigers bij het dragen van hun bagage.

Reizigers kunnen gebruikmaken van de NS-bussen op vertoon van hun NS-vervoerbewijs. Dat kan zowel met papieren kaartjes als met een OV-chipkaart. Stappen zij met een OV-chipkaart over van de trein op de NS-bus of andersom, dan hoeven ze niet apart in en uit te checken.

Voor actuele reisinformatie en reisadviezen kunnen reizigers terecht op www.ns.nl/treinverkeerschiphol of eenmaal onderweg op m.ns.nl. Ook kunnen zij de Reisplanner Xtra app downloaden. Voor een persoonlijk reisadvies zijn onze servicemedewerkers op het station beschikbaar.

Over een lengte van 8 kilometer heeft ProRail het spoor tussen Duivendrecht en Riekerpolder/Schiphol verdubbeld, van twee naar vier sporen. Vanaf 11 december kunnen daardoor twee extra Intercity's per uur rijden tussen Schiphol en Almere. Komend weekend verricht ProRail afrondende werkzaamheden aan het spoor.

De werkzaamheden zijn onderdeel van het project OV SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad), dat wordt gefinancierd door het ministerie van IenM. Doel van OV SAAL is meer capaciteit op het spoor en veilig en snel treinverkeer in de noordelijke Randstad.

Busstation naar zuidkant van Hoofdstation Groningen

Het busstation bij het Hoofdstation Groningen wordt van de noordkant naar de zuidkant verplaatst. Daartoe heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen een voorstel gedaan. Op de huidige plek aan de noordkant is te weinig ruimte om de groei van het busvervoer in de toekomst op te vangen. De plannen zijn onderdeel van het project Groningen Spoorzone, waarin de komende jaren wordt gewerkt aan het spoor en het Hoofdstation. De provincie Groningen is hierbij een van de betrokken partijen.

Meer mensen zullen de komende jaren gebruik gaan maken van de bus, wat betekent dat de bushaltes uitgebreid moeten worden en dat er ook meer haltes bij moeten komen. Daarnaast worden de bussen steeds langer. Rondom het huidige busstation is te weinig ruimte om uit te breiden. Verder is het busstation nu slecht toegankelijk voor minder validen en is de verkeersituatie eromheen - het kruispunt van de Stationsweg en de Werkmanbrug - erg onveilig. De verplaatsing van het busstation naar de zuidzijde biedt uitkomst.

Op dit moment zijn er ten zuiden van het Hoofdstation al zes haltes, bedoeld voor bussen die vanuit het westen van de stad komen. Als de plannen voor de verplaatsing doorgaan komen daar dus in de toekomst meer haltes bij. Mogelijk wordt het nieuwe busstation dan één lang busperron met haltes. Het busstation moet te bereiken zijn via een reizigerstunnel, die ook gebruikt kan worden door treinreizigers. Dat heeft als voordeel dat reizigers de busbaan niet meer hoeven over te steken en dat er straks één OV-knooppunt ontstaat.

Op 16 november is er een inloopbijeenkomst over de plannen, in de Puddingfabriek, Viaductstraat 3-4, tussen 19.30 en 21.00 uur. De plannen worden naar verwachting eind november in de gemeenteraad besproken.

donderdag 10 november 2016

Autonoom voertuig WEpod gaat tijdelijk busdienst rijden

Twee zelfrijdende voertuigen, de WEpods genaamd WURby en WElly, rijden vanaf dinsdag 8 november als busdienst iedere dinsdag over de campus van Wageningen. Van 11:00-13:00 kan iedereen instappen en rijden ze een vaste route met tien stops. De TU Delft is een van de partners in dit project en draagt bij aan de software en de sensoren waardoor het voertuig autonoom kan rijden.

Tot het einde van het jaar wordt iedere dinsdag de busdienst getest. De WEpods rijden, in deze testfase, nog niet met een officiële dienstregeling in een tijdschema. Wel rijden ze een vaste route met tien stops. Een rondje duurt circa twintig minuten, afhankelijk van het aantal keer dat het moet stoppen. Iedere passagier mag instappen en in elke WEpod is plek voor zes personen. Wettelijk moet er nog altijd een steward in het voertuig meerijden, daarom zijn drie stewards van de WUR en het ROC A12 opgeleid als bestuurder.

Onderzoekers van de TU Delft ontwikkelden samen met Robot Care Systems het sensorsysteem om de WEpod zelfstandig te laten rijden. In de voertuigen zitten radars, lidars (een radar, maar dan met lasers), GPS en zes camera's. Met laserscanners is de omgeving verkend en is een virtuele landkaart gemaakt, zodat de WEpod de omgeving herkent en nauwkeurig de positie kan bepalen. De WEpods remt of stopt waar nodig voor andere weggebruikers.

Wat Je Nog Niet Wist Over Internationaal Treinreizen

Deze week in NRC: een oproep van GroenLinks kamerlid Liesbeth van Tongeren om internationaal treinreizen aantrekkelijker te maken. ‘De trein legt het nog steeds af tegen het vliegtuig op prijs en service’.

Haar doel is duidelijk: Naar Parijs, Brussel, Londen en Berlijn pak je de trein. En niet het vliegtuig.NS International werkt hard om boeken en reizen met de trein steeds makkelijker te maken. Je hoeft écht niet “urenlang handig te googelen” om online een treinreis te boeken. Bovendien: bij googelen op ‘trein naar Parijs’ staat nsinternational.nl al bovenaan.Treinreizen over de grens is leuk én duurzaam: Vliegreizen belasten het milieu met een factor zeven ten opzichte van de internationale trein.

Daarom hier: Wat Je Nog Niet Wist Over Internationaal Treinreizen (plus één tip die je niet verwacht).

1. Een beetje vooruit kijken scheelt je veel geld
Internationale treinreizen zijn vaak juist het goedkoopst als je een beetje vooruit kijkt en slim je reisdagen inplant. Tickets kun je bijna altijd drie of soms vier maanden van tevoren boeken. Op nsinternational.nl vind je ook voor de meest geboekte bestemmingen een prijskalender waarbij je simpel kunt zien op welke reistijden de tickets het goedkoopst zijn.

2. Van Den Helder naar Frankfurt op één digitaal ticket in je smartphone
Tickets naar alle internationale treinstations zijn bij NS altijd te boeken inclusief je vertrekstation in Nederland. Een OV-chipkaart is dan niet nodig. De tickets hoeven voor 95% van de internationale bestemmingen niet geprint te worden, maar kunnen simpel worden opgeslagen in de NS International App. Bij kaartcontrole is dan het tonen van de vierkante streepjescode voldoende. Ter geruststelling: dit lukt ook als je nét eventjes geen internet hebt.

NS International biedt ook service aan de reiziger als hij onderweg is. Via Whatsapp kun je 24 uur per dag vragen stellen over je ticket of je treinreis. Sowieso is onze klantenservice 24/7 bereikbaar. De Smartphone App ondersteunt ook Apple Watch, zodat je tijdens je trip je reisinformatie gewoon om je pols hebt. Tickets kopen is ook mogelijk via je smartphone of tablet.

woensdag 9 november 2016

Fryslân en Groningen stellen samen eisen aan treinvervoer

Vanaf december 2020 gaat een nieuwe concessie in voor de regionale treinen in Groningen en Fryslân. Dat betekent dat vanaf die datum een eventuele nieuwe vervoerder het treinverkeer verzorgt in beide provincies. Treinvervoerders kunnen zich vanaf begin volgend jaar hiervoor inschrijven.

Gedeputeerde Staten van Groningen en Fryslân hebben een programma van eisen opgesteld. Hierin staat waar het treinverkeer vanaf 2021 aan moet voldoen. Van 5 november tot en met 17 december 2016 is het mogelijk om te reageren op dit ontwerp- programma. Rond de zomer van 2017 moet bekend zijn welke vervoerder het treinvervoer in Groningen en Fryslân gaat verzorgen.

De nieuwe concessie van de treinen in Groningen en Fryslân loopt van 2021 tot en met 2035. Het programma van eisen is opgesteld door de provincies Groningen en Fryslân en de LNVG Niedersachsen, de organisatie die in Noord- Duitsland het treinvervoer verzorgt. Deze laatste is erbij betrokken vanwege de treinverbinding tussen Groningen en Duitsland. De aanbesteding voor het treinvervoer gaat al vroeg van start omdat een eventuele nieuwe vervoerder de tijd moet hebben om voldoende treinen aan te schaffen.

In het programma van eisen spelen onder anderen uitbreiding van spoorlijnen, duurzaamheid en verdere nieuwe ontwikkelingen een belangrijke rol. De komende jaren vinden op verschillende plaatsen op het noordelijke spoor aanpassingen plaats. Zo gaat er elk uur een extra sneltrein rijden tussen Groningen en Leeuwarden, de trein vanuit Leeuwarden gaat doorrijden naar station Europapark en de treinen uit de Eemshaven en Delfzijl rijden door naar Veendam en Leer. De nieuwe treinvervoerder moet hier in zijn aanbieding rekening mee houden. Daarnaast moet een vervoerder ook voorbereid zijn op technologische ontwikkelingen, zoals nieuwe manieren van informatievoorziening, zelfrijdend vervoer en duurzame vormen van vervoer.

Vervoerders die zich inschrijven worden uitgedaagd om de uitstoot van CO2 van de treinen in de komende jaren terug te dringen.

dinsdag 8 november 2016

Dienstregeling verstoord in Vlaams-Brabant door vakbondsactie

De hinder is volgens de eerste gegevens beperkt. Op dit moment zijn één op de tien bussen niet uitgereden. De situatie kan echter nog evolueren, waarschuwt DeLijn. In de zuidelijke rand van Brussel en delen van het Pajottenland is de hinder het grootst, met afgeschafte ritten op de assen Halle-Brussel en Aalst-Asse-Brussel. Het Leuvense stadsnet is licht verstoord, net als het busverkeer in de rest van de provincie. De Lijnwinkels in Leuven en Brussel zijn vandaag open.

Geen abonnementskosten meer voor OV-fiets

NS wil het reizen met het openbaar vervoer zo makkelijk mogelijk maken voor haar reizigers en gaat daarom per 1 januari geen abonnementskosten meer vragen voor de OV-fiets. Uit onderzoek onder reizigers blijkt namelijk dat het afsluiten van een abonnement voor 10 euro per jaar een drempel opwerpt om de OV-fiets te gebruiken. Om dit te kunnen realiseren gaat de prijs per OV-fiets rit van 3,35 euro naar 3,85 euro.

Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert de introductie van ‘alleen betalen per OV-fiets rit’ voordeel op. Zij betalen minder dan wanneer zij een OV-fietsabonnement en de OV-fiets ritten betalen. Het omslagpunt ligt bij reizigers die meer dan 20 ritten per jaar doen. Voor deze kleine groep vaste klanten gaat NS iets extra’s doen.

NS wil met ‘alleen betalen per OV-fiets rit’ de toegang tot OV-fiets eenvoudiger maken en het gebruik van OV-fiets vergroten. Reizigers hebben voor gebruik van OV-fiets een persoonlijke OV-chipkaart nodig en hoeven zich alleen nog aan te melden voor OV-fiets. Klanten met een persoonlijke OV-chipkaart kunnen dit eenvoudig doen via MijnNS op ns.nl.

De overgang naar ‘alleen betalen per OV fiets rit’ levert NS geen financieel voordeel op: voor NS weegt echter het belang om reizigers makkelijker toegang tot het OV te geven zwaarder.

maandag 7 november 2016

Nieuw landelijke deelfietssysteem HelloVelo start in Amsterdam

Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar duurzaam deelvervoer introduceert HelloVelo een eenvoudig en betaalbaar fietsdeelsysteem, waarbij Nederlanders zonder abonnement of pasje overal via hun smartphone hun fiets kunnen oppikken en afleveren. Het is het eerste openbare systeem ter wereld dat niet afhankelijk is van subsidie of reclame.

HelloVelo gaat begin 2017 van start in Amsterdam, waar op tientallen bestaande locaties en stallingen langs de Zuid As, de RAI, de universiteiten, het centrum en verschillende stations ophaal- en afleverpunten worden ingericht. Daarna wordt het systeem in diverse andere grote steden en uiteindelijk in heel Nederland uitgerold.

Bij het openbare fietsdeelsysteem kunnen reizigers met hun smartphone hun reis plannen, de fiets reserveren, betalen en het slot openen. Dat is mogelijk dankzij de samenwerking van drie partijen. Mobilock levert de innovatieve fietssloten, die met een app op de smartphone geopend kunnen worden. GoAbout, de enige multimodale reisplanner van Nederland, levert de app en de website waarop klanten hun reis kunnen plannen en de fietsen kunnen boeken en betalen. De zeventien fietsenwinkels van Het Zwarte Fietsenplan - de grootste fietsverhuurder van Amsterdam - zorgen voor de deelfietsen, robuuste en stevige tranporter modellen. Zo creëren de drie een smart variant van het bekende witte fietsenplan.

vrijdag 4 november 2016

Tickets over de grens

Alle marketingdeskundigen zeggen: de klant wil gemak. Een treinkaartje over de grens kopen is helaas nog vaak gedoe. Ooit had de NS op elk groot station een loket waar een aardige en deskundige dame of heer zat die voor elke bestemming in Europa een kaartje en desgewenst een reservering voor een zitplaats of een bed in een lig- of slaapwagen kon regelen. Die medewerkers zijn wegbezuinigd op een paar stations na.

De vliegbedrijven hebben hun verkoop via het internet goed geregeld. Boeken kan via de eigen website van het bedrijf of via speciale websites die vliegmaatschappijen vergelijken en beweren dat zij het goedkoopste ticket kunnen regelen. Dat laatste is niet altijd waar. Daarnaast kunnen de meeste reisbureaus mensen aan vliegtickets helpen. Het plezierige is dat reizen met meer dan één vliegbedrijf moeiteloos te krijgen zijn. De techniek hierachter is ontwikkeld door het bedrijf Amadeus. Amadeus wil deze techniek ook aan de Europese spoorwegen beschikbaar stellen maar loopt vast op het staatsprotectionisme van sommige grote bedrijven.

donderdag 3 november 2016

Amsterdamse tramrails uit eigen fabriek

Zo’n zestig GVB’ers gaan straks flink aan de slag. In zeven dagen, 24 uur per dag, leggen zij één kilometer nieuwe tramrails aan op het Leidseplein. Waar komen deze nieuwe rails vandaan? We bezochten de fabriek van het GVB in Duivendrecht, waar zij zélf de rails maken. Op maat.

“Kunstwerkjes zijn het”, zegt Van Beest als we door de gigantisch grote fabriekshal lopen. Jasper van Beest, technisch medewerker van GVB, leidt ons rond. Wij kijken naar enorme stukken rails met het woord Leidseplein erop. Het ziet er robuust en sterk uit. “Deze kruising, daar zijn we twee maanden mee bezig geweest”, zegt hij met harde stem om boven het fabriekslawaai uit te komen. Overal zijn mannen bezig, her en der doemt fel licht op, van het lassen. “We zijn keihard aan het werk en liggen op schema”.

In de fabriek in Duivendrecht maakt GVB nieuwe tramrails, voor de hele stad. Op maat, zodat ze precies in de weg vallen, en doen wat ze moeten doen. De tram er soepel en veilig overheen laten rijden. Elke bocht, elke kruising is anders. “Het is een echt precisiewerk. Het luistert nauw, tot op de millimeter. Zo liggen rails altijd precies op 1,435 meter van elkaar”, zegt Van Beest.

woensdag 2 november 2016

Opvouwbare fietshelm die in je tas past

Met de opkomst van zwaar irritante scooterscheurders op het fietspad voelen velen zich tijdens fietsen lang niet altijd meer veilig. Hoewel ik het liefst zou zien dat die stinkende scooters van het fietspad zouden worden geweerd, is ook het dragen van een helm een optie. De via Kickststarter gelanceerde Fend lijkt me een goede keus.

dinsdag 1 november 2016

Ontwerper gekozen voor renovatie NS-kantoor Utrecht

Bureau Arcadis heeft samen met Fokkema & Partners Architecten de Europese aanbesteding gewonnen die was uitgeschreven voor het renoveren en duurzamer maken van het NS-kantoor in Utrecht. De renovatie is nodig omdat het gebouw, dat in 1990 in gebruik werd genomen, verouderd is en minder geschikt voor flexwerken en andere moderne kantoorconcepten.

De start van de vernieuwing staat voor begin 2018 gepland. De werkzaamheden worden in fases uitgevoerd en de verwachting is dat de totale renovatie uiterlijk begin 2020 is afgerond.

De winnende combinatie heeft een voorlopig ontwerp gemaakt dat nu nader wordt uitgewerkt. Door de verbouwing wordt het gebouw beter toegankelijk en energiezuiniger (van energielabel D naar A). Ook wordt het mogelijk om de kantoorruimten efficiënter in te richten.