zaterdag 31 december 2016

Opvouwbare fietshelm nu te koop

Dit zou wel eens een gamechanger kunnen zijn. Allereerst omdat het een fashionable fietshelm is waar je mee gezien kan worden. Maar het briljante is dat als je hem niet gebruikt, je de drie ringen in elkaar kunt drukken tot een pakketje dat in iedere tas past. Een muts die tegen meer beschermt dan de kou.

vrijdag 30 december 2016

Nieuwe tarieven voor bus en trein in Gelderland

De provincie heeft de nieuwe tarieven voor het openbaar vervoer in Gelderland vastgesteld. Alleen het kilometertarief gaat omhoog met 0,38%.

Per 1 februari 2017 komt er 1 dagkaart voor heel Oost Nederland (Flevoland, Gelderland en Overijssel). Deze is geldig na 9.00 uur en kost 10 euro. Zo’n 5 procent van de reizigers koopt nog een kaartje in de bus. Per 1 februari 2017 kosten de ritkaart en de dagkaart bij de buschauffeur in alledrie de provincies hetzelfde. De prijs van een ritkaart is dan minimaal €2 of een veelvoud daarvan. Het maximumtarief is altijd 10 euro. Om de betalingen voor de chauffeur zo gemakkelijk mogelijk te maken, worden voor de prijzen van ritkaarten ronde bedragen aangehouden. Het spitstarief van €1,50 bij de ritkaart (bij reizen voor 9.00 uur) is afgeschaft.

Het regionale openbaar vervoer wordt gefinancierd door een subsidie van de provincie en door de opbrengsten van reizigers uit de kaartverkoop/ov-kaart. De vervoerders doen voorstellen voor de nieuwe tarieven. Het Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer adviseert over de voorstellen. Op basis van de voorstellen en het advies stellen Gedeputeerde Staten de nieuwe tarieven vast voor het openbaar vervoer.

donderdag 29 december 2016

Werkonderbreking NS op 11 januari

Machinisten en conducteurs gaan niet 6 januari staken, maar zullen woensdag 11 januari in het middag het werk enige tijd neerleggen uit onvrede over onder meer de nieuwe dienstregeling.

Het NS-personeel is vooral tegen het te vaak op dezelfde trajecten rijden. Dat zou leiden tot concentratieverlies. NS heeft wel meer variatie toegezegd.

De rechter verbood vorige week een staking door machinistenvakbond VVMC.

Tramremise in Nieuwegein breidt uit

Begin 2017 start de provincie Utrecht met de uitbreiding van het spoor op de remise in Nieuwegein. De trams die op de toekomstige Uithoflijn gaan rijden, krijgen daar hun thuisbasis. Als medio 2018 ook de nieuwe werkplaats en het kantoor zijn gerealiseerd, is de tramremise Nieuwegein volledig gemoderniseerd. Vanaf 2020 ontvangt de provincie op de remise nog meer nieuwe trams die ook in Nieuwegein en IJsselstein gaan rijden.

Op 21 december tekenden de provincie Utrecht en Strukton Rail het contract voor de aanleg van het nieuwe spoor op de remise. Strukton Rail neemt de bouw van de volledige railinfrastructuur voor zijn rekening. In het contract zit ook de aanleg van kabels en leidingen, de realisatie van het laad- en los spoor en de inrichting van het terrein voor de stalling van de nieuwe tramvloot. Tijdens de werkzaamheden blijft de remise in gebruik. Strukton Rail richt de werkzaamheden zodanig in dat de onderhoudswerkzaamheden aan de trams ongehinderd doorgang kunnen blijven vinden.

Ruim 30 jaar geleden is in Nieuwegein voor de stalling en het onderhoud van trams de remise gebouwd. Met de komst van de Uithoflijn komen er extra trams van een nieuw type. De huidige remise is niet geschikt om deze lage vloer trams te beheren en te onderhouden. De remise moet daarom grondig worden aangepast en uitgebreid.

Op het remiseterrein bouwt Strukton Rail een groot rangeerterrein dat geschikt is voor de stalling van in totaal 39 trams. Daarmee komt er op dit terrein ruimte voor stalling beschikbaar van 13 nieuwe trams die de komende jaren worden gebouwd in Spanje door leverancier CAF. Bij P+R Uithof komt bovendien een stalling voor nog eens 16 nieuwe trams. Om al deze trams voor de toekomstige Uithoflijn op tijd te ontvangen, is de planning erop gericht het rangeerterrein op de remise in de zomer van 2017 gereed te hebben.

Voor het in bedrijf stellen van de nieuwe remise wordt ook een werkplaats gebouwd dat is voorzien van bijpassende werk- en onderhoudssystemen met daaraan vast een kantoor voor de beheerder provincie Utrecht en vervoerder U-OV. In dit nieuwe kantoor komt ook de verkeersleiding. De aanbesteding van dit werk is momenteel in de afrondende fase. Vooruitlopend en aansluitend op de komst van de nieuwe werkplaats verzorgt Strukton Rail de aanleg van wegen op de remise, de parkeerplaatsen, de verhardingen voor het laden, lossen en opslag, de verlichting en de beplanting van het terrein.
Vanuit de Struktonbrede visie op integraliteit bestaat het projectteam uit medewerkers van Strukton Rail, Strukton Milieutechniek, Strukton Civiel Projecten en Antea Group. Als partner voor terreininrichting is gekozen voor Van Gelder.

woensdag 28 december 2016

Reizigers klagen over wegvallen Station Lelylaan

Treinreizigers uit Nieuw-West klagen steen en been over het vervallen van Amsterdam Lelylaan als halte voor intercitytreinen in de nieuwe dienstregeling, aldus Het Parool. Door de nieuwe dienstregeling, die op 11 december is ingegaan, stopt de intercity niet langer op Amsterdam Lelylaan in Nieuw-West. In plaats daarvan stoppen meer intercity's op Station Zuid.

ProRail verlaagt tarieven gebruiksvergoeding na besluit ACM

Dinsdag heeft de Autoriteit Consument Markt (ACM) een besluit gepubliceerd over het laatste onderdeel van een klacht van regionale spoorvervoerders (verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland) over de hoogte van de tarieven gebruiksvergoeding in 2015 en 2016.

De ACM is van oordeel dat ProRail op een klein aantal onderdelen te veel kosten heeft doorbelast aan de vervoerders voor het gebruik van het spoor. ProRail zal op grond van het besluit met terugwerkende kracht de te veel betaalde kosten met alle spoorwegondernemingen verrekenen. Ook de al vastgestelde tarieven voor 2017 en 2018 zullen op basis van dit besluit aangepast worden.

Spoorwegondernemingen betalen aan ProRail gebruiksvergoeding. Dat is de vergoeding voor bijvoorbeeld het gebruik van het spoor, de perrons en treinparkeerplaatsen. Op grond van wet- en regelgeving mag ProRail alleen kosten doorberekenen die “rechtstreeks uit de exploitatie van de treindienst voortvloeien”, ofwel: variabele kosten. Aan het berekenen van de gebruiksvergoeding ligt een methode ten grondslag, die gebaseerd is op rekenmodellen. ProRail publiceert de tarieven  in de netverklaring. Op basis van variabelen zoals treingewicht, gemaakte kilometers en het gebruik van perrons wordt de gebruiksvergoeding per vervoerder bepaald.

Het besluit van de ACM dat dinsdag gepubliceerd is, gaat over het doorbelasten aan vervoerders van een klein onderdeel van de onderhoudskosten, van onder andere overwegbevloering en (trein-) beveiliging. De ACM vindt dat onze berekening en onderbouwing hiervan niet in lijn is met de van toepassing zijnde wetgeving. Op verzoek van de ACM hebben we de berekeningen aangepast en deze tarieven zijn nu door ACM goedgekeurd. ProRail verrekent nu voor zowel 2015 als 2016 circa 4 miljoen Euro met de vervoerders, op een totaalbedrag aan gebruiksvergoeding van circa 350 miljoen Euro per jaar.

dinsdag 27 december 2016

Vanaf 1 januari reist u zonder te vervuilen

NS-treinen rijden per 1 januari definitief op 100 procent windenergie, dat liet president-directeur Roger van Boxtel weten in een persoonlijke videoboodschap aan de Nederlandse treinreiziger.

In de video - die NS vandaag op YouTube publiceerde – hangt Van Boxtel aan de wieken van een molen om zelf de kracht van windenergie te demonstreren. Roger van Boxtel over deze mijlpaal.

NS is een tienjarige samenwerking aangegaan met Eneco als leverancier. De NS directeur: 'Zij hebben nieuwe windmolenparken gebouwd. We hebben dus aangegeven dat we nieuwe capaciteit willen en dat dit ook verifieerbaar moet zijn. Zo zorgen we dat door onze vraag naar windstroom, de productie van windstroom een enorme boost krijgt.'

Landelijk toekomstbeeld OV sluit aan bij prioriteiten vanuit metropoolregio en provincie

De inzet van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de provincie Zuid-Holland sluit aan bij ‘Toekomstbeeld OV 2040’, de gezamenlijke inzet van vervoerders, reizigersorganisaties, provincies, metropoolregio’s en Rijk. Op donderdag 15 december presenteerden de partijen samen met  staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu het Toekomstbeeld. Daarin wordt  prioriteit gegeven aan vraaggericht vervoer, het versterken en integreren van openbaar vervoer in stedelijke regio’s, een mobiliteitsnetwerk dat regionale centra en middelgrote steden blijft verbinden en een inzet op verdere verduurzaming en innovatie.

Afgelopen zomer hebben de partijen in de Zuidelijke Randstad het Regionaal Investeringsprogramma aangeboden aan premier Rutte. Met dit programma wordt ingezet op de vernieuwing en verduurzaming van de economie in het dichtstbevolkte stuk van Nederland. Voor de toekomst van het OV bevat het investeringsprogramma prioriteiten die naadloos aansluiten bij de inzet van het toekomstbeeld OV, zoals de volledige viersporigheid tussen Rotterdam en Den Haag en de schaalsprong van de lightrail. Daarnaast wordt vanuit de regio ingezet op de doorontwikkelling van de succesvolle Parkshuttle in Capelle aan den IJssel op 6 andere locaties en de verduurzaming en energietransitie van het openbaar vervoer. Voor de langere termijn moet de integratie van tram, metro, lightrail en sprinter worden verbeterd, waardoor reizigers met meer directe verbindingen sneller en frequenter naar hun bestemming kunnen reizen.

vrijdag 23 december 2016

Onderzoek gebruik openbaar vervoer op het Friese platteland

Om meer inzicht te krijgen in het gebruik van openbaar vervoer op het platteland, laat Provincie Fryslân een aantal onderzoeken uitvoeren. De uitkomsten moeten inzicht geven in welke vervoersmiddelen mensen gebruiken en welke rol het openbaar vervoer daarin heeft. De onderzoeken gaan ook in op de vraag wat er nodig is om meer reizigers gebruik te laten maken van de bus.

Om een goed beeld te krijgen van het reisgedrag op het platteland, zet de provincie verschillende middelen in. De inwoners van Sibrandabuorren, Tersoal en Easternijtsjerk ontvangen een enquête. Er worden enquêtes afgenomen in de buslijnen die deze dorpen aandoen, de Arriva-lijnen 94 en 52. De OV-Chipkaart-gegevens van ritten op die lijnen worden geanalyseerd. Daarnaast zijn er uitgebreidere interviews met reizigers uit dit gebied.

Sweco, Partoer en Transtec gaan de onderzoeken uitvoeren. In het eerste kwartaal van 2017 is het afgerond. De uitkomsten zijn van belang bij het opstellen van het Programma van Eisen voor het busvervoer vanaf eind 2020. Het busvervoer in Fryslân moet dan opnieuw aanbesteed zijn.

donderdag 22 december 2016

Aangepaste dienstregeling in Vlaams-Brabant vanaf 9 januari 2017

Vanaf maandag 9 januari 2017 wijzigt de dienstregeling in Vlaams-Brabant.  Hieronder vind je per regio een overzicht van de lijnen die aangepast zijn. Via de routeplanner kun je bovendien nagaan of er aan jouw lijn(en) iets wijzigt. Op de pagina's per regio lees je meer details over de aanpassingen per lijn.

Regio Leuven - Overijse - Hageland

  • Lijn 1 Heverlee, Boskant – Leuven, Station
  • Lijn 3 Leuven – Pellenberg - Lubbeek
  • Lijn 4 Herent – Leuven – Haasrode, Brabanthal
  • Lijn 5 Wakkerzeel – Wijgmaal – Leuven - Vaalbeek
  • Lijn 6 Wijgmaal – Leuven – Neervelp - Hoegaarden
  • Lijn 7 Bertem – Leuven – Bierbeek, Sint-Kamillus – De Borre
  • Lijn 8 Bertem – Leuven – Bierbeek, Bremt – De Borre
  • NB 8 Nachtbus Bertem - Leuven
  • Lijn 9 Korbeek-Lo, Pimberg – Leuven – Bertem
  • Lijn 29 Tienen, Station – Tienen, Industriepark
  • Lijn 35 Aarschot – Rillaar – Scherpenheuvel - Diest
  • Lijn 36 Aarschot-Langdorp-Averbode-Scherpenheuvel-Diest
  • Lijn 284 Mechelen – Boortmeerbeek - Leuven
  • Lijn 285 Mechelen – Kampenhout - Leuven
  • Lijn 316 Kraainem – Sterrebeek – Leefdaal - Leuven
  • Lijn 317 Kraainem – Tervuren – Bertem – Leuven
  • NB 317 Tervuren - Leuven
  • Lijn 318 Brussel – Sterrebeek - Vrebos
  • Lijn 333 Leuven – Rotselaar - Tremelo
  • Lijn 334 Leuven - Aarschot
  • Lijn 335 Leuven – Rotselaar – Aarschot
  • NB335 Leuven – Wezemaal - Aarschot
  • Lijn 341 Etterbeek- Overijse – Terlanen – Ottenburg - Waver
  • Lijn 351 Brussel – Kortenberg – Everberg - Leuven
  • Lijn 352 Kraainem – Kortenberg – Erps-Kwerps – Leuven
  • NB 352 Kortenberg – Erps-Kwerps - Leuven
  • Lijn 358 Brussel – Kortenberg – Leuven
  • NB 358 Nachtbus Kortenberg - Leuven
  • Lijn 370 Leuven – Tielt - Diest
  • Lijn 371 Leuven – Hoog-Linden
  • Lijn 372 Leuven – Linden, Stenenveld – Lubbeek, Geestbeek
  • Lijn 373 Leuven – Lubbeek – Meensel - Assent
  • Lijn 374 Leuven – Houwaart - Tielt
  • Lijn 376 Tielt, Stelplaats – Tielt, Berg
  • Lijn 380 Leuven – Boutersem - Tienen
  • Lijn 390 Aarschot – Tielt – Kapellen - Tienen
  • Lijn 395 Leuven – Huldenberg – Overijse – Hoeilaart - Groenendaal–
  • NB 395 Nachtbus Leuven – Overijse - Hoeilaart
  • Lijn 410 Snelbus Brussel – Tervuren - Leuven
  • Lijn 433 Snelbus Leuven – Rotselaar - Tremelo
  • Lijn 521 Schoolbus Kortenberg – Everberg – Meerbeek – Heverlee HH
  • Lijn 522 Schoolbus Kortenberg – Erps-Kwerps – Heverlee HH
  • Lijn 523 Schoolbus Kortenberg – Heverlee HH
  • Lijn 525 Schoolbus Heverlee, Campus – Leuven – Lubbeek, Geestbeek
  • Lijn 547 Schoolbus Huldenberg- Overijse - Woluwe
  • Lijn 585 Schoolbus Lubbeek – Kerkom – Attenrode – Wever - Tienen
  • Lijn 590 Schoolbus Pellenberg – Lubbeek - Aarschot
  • Lijn 601 Binnenringbus Leuven
  • Lijn 630 Wijgmaal, Remy – Leuven, Station – Haasrode, Brabanthal
  • Lijn 646 Marktbus Hakendover - Tienen
  • Lijn 651 Leuven – Everberg – Kortenberg – Steenokkerzeel - Zaventem
  • Lijn 658 Leuven - Kortenberg
  • Lijn 659 Zaventem - Roodebeek

Regio Pajottenland

  • Marktbus 101 Vlezenbeek – Halle
  • Marktbus 103 Ternat
  • Marktbus 107 Marktbus Halle, Europawijk – Halle, Centrum
  • Lijn 116 Brussel – Itterbeek - Ternat
  • Lijn 118 Brussel – Itterbeek - Schepdaal
  • Lijn 126 Snelbus Brussel - Ninove
  • Lijn 127 Brussel – Liedekerke - Ninove
  • Lijn 128 Brussel – Ninove
  • Lijn 136 Groot-Bijgaarden – Diesdelle - Alsemberg
  • Lijn 137 Alsemberg - Dilbeek
  • Lijn 141 Leerbeek – Lennik - Brussel
  • Lijn 142 Leerbeek – Gaasbeek - Brussel
  • Lijn 153 Drogenbos – Halle – Leerbeek – Ninove
  • Lijn 153 Drogenbos – Halle – Leerbeek - Ninove
  • Lijn 154 Drogenbos – Beersel – Halle AZ Sint-Maria
  • Lijn 155 Drogenbos – Rode – Halle AZ Sint Maria
  • Lijn 160 Leerbeek – Herne - Edingen
  • Lijn 161 Leerbeek - Geraardsbergen
  • Lijn 162 Leerbeek – Vollezele - Ninove
  • Lijn 164 Leerbeek – Heikruis - Halle
  • Lijn 165 Ternat – Ternat Industriezone - Asse
  • Lijn 170 Brussel – Sint-Pieters-Leeuw - Halle
  • Lijn 213 Brussel – Asse – Ternat – Teralfene - Aalst
  • Lijn 214 Brussel – Aalst - Asse
  • Lijn 502 Schoolbus Sint-Martens-Lennik
  • Lijn 570 Schoolbus Schepdaal - Dilbeek
  • Lijn 571 Schoolbus Halle - Dilbeek
  • Lijn 572 Schoolbus Zellik – Dilbeek - Halle
  • Lijn 574 Schoolbus Beersel
  • Lijn 625 Essene – Liedekerke - Pamel
  • Lijn 810 Halle – Ruisbroek – Dilbeek
  • Lijn 820 Dilbeek – Jette – Vilvoorde - Zaventem
  • Lijn 821 Merchtem – Grimbergen – Vilvoorde - Zaventem

Regio Grimbergen

  • Lijn 222 Vilvoorde – Diegem-Lo - Zaventem
  • Lijn 224 Grimbergen – Molenveld – Vilvoorde Scholen
  • Lijn 225 Vilvoorde – Melsbroek – Steenokkerzeel - Kortenberg
  • Lijn 231 Brussel – Het Voor – Grimbergen – Humbeek – Kapelle-op-den-Bos
  • Lijn 242 Brussel – Wemmel - Asse
  • Lijn 243 Brussel – Wemmel – Zellik, Drie Koningen
  • Lijn 245 Brussel – Wemmel - Dendermonde
  • Lijn 250 Brussel – Liezele – Puurs
  • Lijn 260 Brussel – Willebroek - Puurs
  • Lijn 270 Brussel – Haacht - Keerbergen
  • Lijn 280 Mechelen – Grimbergen, Verbrande Brug
  • Lijn 282 Mechelen - Zaventem
  • Lijn 284 Mechelen – Boortmeerbeek - Leuven
  • Lijn 285 Mechelen – Kampenhout - Leuven
  • Lijn 686 Mechelen – Kampenhout – Zaventem
  • Lijn 287 Houtem – Vilvoorde, Kliniek
  • Lijn 288 Mechelen - Londerzeel
  • Lijn 461 Snelbus Brussel – Willebroek - Boom
  • Lijn 470 Snelbus Brussel - Haacht
  • Lijn 533 Schoolbus Vilvoorde – Kapelle-op-den-Bos
  • Lijn 534 Schoolbus Grimbergen – Kapelle-op-den-Bos
  • Lijn 536 Schoolbus Grimbergen – Vilvoorde scholen
  • Lijn 538 Schoolbus Vilvoorde – Zaventem Atheneum
  • Lijn 543 Schoolbus Wemmel - Merchtem
  • Lijn 682 Zaventem – Perk – Zemst – Mechelen 
  • Lijn 683 Mechelen – Hofstade – Eppegem – Houtem - Zaventem

woensdag 21 december 2016

NS probeert staking via rechter tegen te houden

NS vindt de aankondiging van een staking door vakbond VVMC voor komende vrijdag 23 december disproportioneel en voorbarig. Als de aangekondigde staking doorgaat, heeft dit grote impact. Naar verwachting gaan reizigers in het hele land bij een staking flinke hinder ondervinden als gevolg van problemen met het treinverkeer.

NS is nog volop bezig met het verbeteren van de werkpakketten vanaf april. Daarover nu een staking organiseren is voorbarig, zegt NS. 'De hinder die deze staking veroorzaakt staat niet in verhouding met het feit dat we nog volop aan het werk zijn om verbeteringen aan te brengen.'

NS heeft de rechtbank gevraagd te toetsen of de door de VVMC aangekondigde staking voldoet aan het stakingsrecht. De zaak zal dienen op donderdag 22 december 2016 om 13:30 uur bij de rechtbank in Breda.

Limburgse fietser wil beter wegdek

Er schort nogal wat aan de Limburgse fietspaden. Er zijn teveel hobbels door boomwortels, teveel gevaarlijke oversteekplaatsen, te weinig vrij liggende fietspaden en oplaadpunten voor de E-bike, er is een gebrek aan picknickplaatsen en prullenbakken en er is vaak sprake van slechte bermen en bewegwijzering.

Dat blijkt uit een landelijke enquête afgelopen zomer onder ruim elfduizend recreatieve fietsers van de ANWB, Fietsersbond,  Nederlandse Toerfietsunie (NTFU) en de Stichting Landelijk Fietsplatform. Voor Limburg hebben 751 mensen deze enquête ingevuld. De samenwerkende fietspartijen willen dat fietsen een aantrekkelijke tijdsbesteding blijft en dat Nederlanders en toeristen kunnen blijven genieten van de variatie aan landschappen in Nederland. Opvallend resultaat uit het onderzoek is verder dat Limburg maar een gering aantal fietsers uit andere provincies trekt. Negentig procent van de fietsers komt uit Limburg zelf. Alhoewel de recreatieve fietser Limburg vanwege het landschap een rapportcijfer geeft van 7,9 – dat is gelijk aan het landelijk gemiddelde – wil de Limburgse fietser meer comfort. Landelijk wil de recreatieve fietser dat overigens ook.

Een en ander heeft ook te maken met het feit dat steeds  meer mensen rijden op een elektrische fiets. De huidige infrastructuur is echter nog niet ingesteld op de snelheid en wendbaarheid van de E-bike. Nederland is nog niet ‘E-bike proof’. Fietsen is een belangrijke vrijetijdsbesteding van Nederlanders. De samenwerkende organisaties willen dat dat ook zo blijft en dat Nederlanders en toeristen kunnen blijven genieten van de variatie aan landschappen in Nederland. Limburgs Gedeputeerde Eric Geurts van Toerisme Limburg heeft aangegeven zich sterk in te zetten op het faciliteren van fietsgebruik en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dr Provincie Limburg kan de aanbevelingen in de rapportage gebruiken om dit nog verder te verbeteren.

Tiende StationsHuiskamer opent deuren op station Bilthoven

Op maandag 19 december zijn de deuren van de StationsHuiskamer op station Bilthoven feestelijk geopend. Het is alweer de tiende StationsHuiskamer, en de zevende op een kleiner station, waarmee NS inspeelt op de behoefte van reizigers om ook op kleinere stations op een prettige plek te verblijven.

De StationsHuiskamer bevindt zich in de ruimte van de voormalige Kiosk op het perron. Het is een plek waar de reizigers prettig kunnen wachten met zicht op de trein en de actuele reisinformatie. Er is gratis Wifi beschikbaar en er zijn extra stopcontacten om bijvoorbeeld een mobiele telefoon op te laden. Daarnaast wordt er onder andere koffie verkocht en is de wachtruimte een belangrijke entree voor het dorp.

Bij de inrichting is 75% circulair gebouwd, dat wil zeggen dat de meubels, balie en kasten gemaakt zijn van speciaal gerecycled organisch restmateriaal, zoals koffiedrab en sinaasappelschillen. Dit is ook gebruikt voor het plafond en de lampen. Wanneer meubels aan vervanging toe zijn, wordt dit materiaal weer behandeld zodat het weer als grondstof dient.

NS voert gesprekken met lokale ondernemers om ook lokaal assortiment toe te voegen. De medewerkers van de voormalige Kiosk zijn nu gastvrouw van de StationsHuiskamer en een belangrijk aanspreekpunt voor reizigers.

De StationsHuiskamer is open van maandag tot en met vrijdag van 06.30-18.30 uur en is in het weekend gesloten.

dinsdag 20 december 2016

Uitnodiging hoorzitting dubbelspoor Zevenaar – Didam

Provinciale Staten zijn benieuwd naar de reactie van Gelderlanders over het inpassingsplan Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam. Daarom organiseert de commissie Bereikbaarheid, Openbaar vervoer en Cultuur (BOC) een hoorzitting op 4 januari 2017 om 19.00 uur in Zalencentrum Staring, Grietakkers 3 in Zevenaar.

De provincie werkt samen met ProRail, Arriva en Breng aan de verbetering van de dienstregeling Zevenaar-Didam. Een tweede spoor maakt het mogelijk dat treinen elkaar kunnen passeren en reizigers niet hoeven te wachten op de ‘tegentrein’. Treinen kunnen hierdoor sneller rijden en de overstap naar de Randstad verbetert.

Een inpassingsplan is nodig om de aanleg van het tweede spoor mogelijk te maken. Hierin staat hoe de ruimte opnieuw wordt ingedeeld: waar komt het spoor te liggen en wat betekent dit voor de tuinen van de inwoners langs het spoor? En waar komt een tunnel of een bouwterrein?

maandag 19 december 2016

Weinig klantreacties op nieuwe dienstregeling in Fryslân

Hoewel het even wennen was voor alle partijen, zijn er de eerste week vanuit de reizigers weinig reacties op en vragen over de nieuwe dienstregeling in het regionale bus- en treinvervoer binnengekomen. Provincie Fryslân en vervoerder Arriva zijn tevreden over de eerste week. Kleine problemen werden snel opgelost. Zo is Arriva in gesprek met de reizigers van en naar Garyp hoe de busdienst daar kan aansluiten op de wensen van het dorp. Daarnaast is de verwarring rondom de verschillende abonnementen op lijn 355 (Dokkum-Leeuwarden) opgelost: voor iedereen geldt vanaf maandag 19 december het streektarief. Tot die tijd kunnen mensen reizen met een dagkaart, verkrijgbaar bij de Arriva Store en de mobiele store in Dokkum.

Op maandag 12 december werden ook het nieuwe busstation in Leeuwarden en het transferium in Drachten voor het eerst gebruikt. Op beide stations moeten werkzaamheden aan chauffeursruimten, verlichtingen en abri’s nog worden afgerond.

Europese steun voor uitbreiding metronetwerk in Rotterdam

De Europese Investeringsbank (EIB) en de RET hebben een leningsovereenkomst van 120 miljoen euro getekend, die zal worden gegarandeerd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De financiering zal ten goede komen aan de aanschaf van 22 nieuwe metrotoestellen en het vernieuwen van de spoorbeveiliging van het Rotterdamse metronetwerk.

De lening wordt gebruikt voor de aanschaf van 16 nieuwe metrotoestellen die gaan rijden op de Hoekse Lijn, de metroverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland die vanaf september 2017 in gebruik wordt genomen. Daarnaast komen er 6 nieuwe metrotoestellen om vaker te rijden in de spitsuren op metrolijn E, die rijdt tussen Rotterdam en Den Haag. De spoorbeveiliging van het bestaande Rotterdamse metronet is vernieuwd en de nieuwe beveiliging wordt geïnstalleerd op de Hoekse lijn.

De nieuwe metro’s kosten ongeveer 5 miljoen euro per stuk en worden vanaf 2017 ingezet op de genoemde trajecten. Dankzij de investering en de uitbreiding van de Hoekse Lijn zullen naar verwachting tot wel 80 nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd kunnen worden.

Om de lening daadwerkelijk te kunnen verstrekken staat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) garant voor de lening. Jaarlijks vergoedt de Metropoolregio de kapitaallasten aan de RET. Wethouder Marc Rosier (Zoetermeer), verantwoordelijk voor de portefeuille middelen van de Vervoersautoriteit MRDH: “Doordat de Metropoolregio garant staat, kan de rente zo laag zijn. Dat helpt ons in de ambitie om een uitstekende bereikbaarheid van de regio te realiseren. Bovendien biedt deze vorm van financieren voor de regio mogelijkheden om vaker voor investeringen naar Brussel te kijken.”

zaterdag 17 december 2016

Nieuwe dienstregeling: een week van pieken en dalen

Afgelopen zondag ging de nieuwe NS-dienstregeling in, met het grootste aantal wijzigingen in jaren. Voor bijna alle reizigers is er iets veranderd aan hun dagelijkse reis. Op een aantal trajecten rijdt NS meer treinen en is de reis korter geworden. De dienstregeling zelf lijkt goed te werken, toch was het een week met pieken en dalen.

De start van een nieuwe dienstregeling is wennen, voor reizigers en NS collega’s. Alles wat afwijkt van wat reizigers gewend zijn, wordt gekoppeld aan de invoering van de nieuwe dienstregeling. Soms is dit ook terecht. Zo waren er enkele kinderziektes met de reisinformatie over nieuwe treindiensten en blijkt de planning rond enkele rangeerterreinen en knooppunten beter te kunnen.

Een ander knelpunt was de treindienst bij Den Helder. Als de Intercity vanuit Nijmegen naar Den Helder vertraging had, reed deze de eerste dagen meerdere malen niet verder dan Anna Paulowna. Dit om vertraging op de terugweg te voorkomen. Dit gaf voor reizigers van en naar Den Helder overlast. NS heeft daarom besloten maatregelen te nemen. Sinds vrijdag staat er een reservetreinstel in Den Helder. Hierdoor is het vaker mogelijk een vertraagde trein door te rijden naar Den Helder en toch op tijd weer richting Nijmegen te vertrekken. Ook onderzoekt NS of het mogelijk is om het keren bij Anna Paulowna pas te doen bij grotere vertragingen dan tot nu toe gebeurde. De komende tijd zal NS wat betreft de treindienst rond Den Helder de vinger aan de pols houden.

In de nieuwe dienstregeling zijn sommige treinen langer en andere korter om per saldo de kans op een zitplaats zo groot mogelijk te maken. Hierdoor is op enkele trajecten de trein drukker geworden dan reizigers gewend waren. NS houdt dit goed in de gaten. Waar nodig en mogelijk zal NS de treininzet aanpassen.

De eerste week van de nieuwe dienstregeling werd helaas ook sterk beïnvloed door een aantal tegenvallers. Dat bleek al meteen op dag één toen een omgevallen boom bij Driebergen de bovenleiding beschadigde waardoor er geen treinen reden tussen Utrecht en Arnhem/Nijmegen. De volgende dagen hadden reizigers op diverse trajecten onder meer last van een defecte trein tussen Arnhem-Utrecht, een brand in een treintoilet bij Amsterdam Sloterdijk en werd in Zwolle het treinverkeer stilgelegd na de vondst van een verdacht pakketje. Dit leidde tot veel hinder voor onze reizigers.

vrijdag 16 december 2016

Sneltram Maastricht-Hasselt weer op de rails

Vertegenwoordigers van Vlaanderen en Nederland hebben pal op de grens een nieuwe overeenkomst gesloten die de weg vrijmaakt voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Er is een akkoord over een aangepast tracé en een extra financiële bijdrage van de Nederlanders. "Na jaren stilstand creëren we nieuw perspectief", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. "Er komt nu eindelijk uitzicht op een snelle verbinding tussen de hoofdsteden van de twee Limburgen."

De plannen voor een sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht zaten in het slop door problemen rond het precieze tracé aan Nederlandse zijde. Nu is er eindelijk een doorbraak in het dossier. Een nieuwe overeenkomst – in de vorm van een addendum op de oorspronkelijke kaderovereenkomst – werd plechtig bezegeld op een symbolische plaats: pal op de grens tussen Vlaanderen en Nederland. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn tekenden voor Vlaanderen, de Nederlandse gedeputeerde Patrick van der Broeck en de Maastrichtse wethouder John Aarts vertegenwoordigden onze noorderburen.

De nieuwe overeenkomst voorziet in een aangepast tracé. De eindhalte van de sneltram komt op het Mosae Forum in Maastricht en dus niet aan het Centraal Station, zoals eerst voorzien. In ruil betalen de Nederlandse partners een extra bijdrage van € 6 miljoen. De Nederlandse Provincie Limburg voorziet bovendien € 4 miljoen voor een elektrificatie van het treintraject Weert-Antwerpen (mits het Nederlandse Rijk de andere € 4 miljoen vrijmaakt) en € 1 miljoen voor een verhoogde kwaliteit van tramhaltes langs de route en een busverbinding tussen Echt en Maaseik. Dankzij de nieuwe overeenkomst zijn de jarenlange blokkeringen op het pad van de sneltram eindelijk uit de weg. "Het is goed nieuws dat de tram Maastricht-Hasselt er komt en dat we het bovendien combineren met een bredere impuls in grensoverschrijdend openbaar vervoer tussen beide Limburgen" zegt Nederlandse gedeputeerde Patrick van der Broeck.

"We zijn erin geslaagd om een dipje in de Vlaams-Nederlandse samenwerking om te buigen tot een versterkte samenwerking", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. "We hebben nu een akkoord vol nieuwe perspectieven voor sterk en grensoverschrijdend openbaar vervoer voor Limburg. De provincie wordt beter ontsloten en het hele openbaar vervoer wordt naar een hoger niveau getild. De nieuwe tramlijn halveert de reistijd tussen Hasselt en Maastricht en wordt een belangrijke impuls voor de economische ontwikkeling en het toerisme."

Wethouder John Aarts van Maastricht voegt toe: "Dit is de beste oplossing voor stad en euregio. Deze robuuste OV-verbinding tussen beide hoofdsteden is niet alleen belangrijk voor ons als Maastricht, maar vergroot de aantrekkelijkheid van de hele euregio."

donderdag 15 december 2016

Toekomst openbaar vervoer: sneller en slimmer

Reizigers moeten in 2040 binnen een uur van deur tot deur kunnen reizen tussen de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. In dunbevolkte gebieden moeten innovatieve vormen van vervoer, zoals zelfrijdend vervoer en deelvervoer, ervoor gaan zorgen dat reizigers ook in de toekomst snel en comfortabel op hun bestemming kunnen komen. Dit staat in een gedeelde toekomstvisie op het openbaar vervoer van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincies, metropoolregio’s, ProRail, NS en de andere openbaar vervoerders.

Staatssecretaris Dijksma: ‘Het Nederlandse openbaar vervoer staat nooit stil. Er is de afgelopen jaren al veel veranderd, zoals de OV chipkaart die nu al helemaal geïntegreerd is in ons systeem. Om de reiziger ook na 2040 goed te kunnen blijven bedienen is het belangrijk dat alle betrokken partijen het nu eens zijn geworden over de richting waarin het openbaar vervoer zich in stedelijke en in dunbevolkte gebieden moet ontwikkelen. Daarbij is ook belangrijk dat we sneller kunnen én durven inspelen op nieuwe ontwikkelingen en innovaties.’

Om reizigers ook in 2040 een hoogwaardig en vernieuwd openbaar vervoersysteem te kunnen blijven bieden, moeten de komende jaren al scherpe keuzes gemaakt worden. Zo neemt de vraag naar openbaar vervoer in stedelijke gebieden, ook buiten de Randstad, nu en de komende jaren in hoog tempo toe. De enorme populariteit van lightrailverbindingen als Den Haag-Rotterdam en de metro in Amsterdam die als er niets gebeurt aan hun eigen succes ten onder dreigen te gaan, zijn hier goede voorbeelden van.

Om het groeiende aantal reizigers in dichtbevolkte gebieden aan te kunnen, wordt ingezet op een groot netwerk met directe verbindingen naar drukbezochte plekken in de steden. De wachttijden moeten kort zijn, doordat metro’s, lightrails en bussen in hoge frequentie gaan rijden. Tegelijk blijven investeringen in infrastructuur en voorzieningen voor fietsers belangrijk. Fietsen moeten bij stations en haltes makkelijk kunnen worden neergezet, opgehaald en opgeladen. De onlangs gesloten bestuursovereenkomst over de  bouw van tienduizenden extra fietsparkeerplekken bij stations laat zien hoe groot de rol van de (e-) fiets in Nederland nu al is.

Tussen de vier grootste steden moeten reizigers binnen een uur van deur tot deur kunnen reizen. Dit is belangrijk, omdat hier steeds meer mensen wonen en werken en de reisbehoefte dus groot is. Ook op de verbindingen tussen de Randstad en de economisch sterke gebieden rond Groningen, Enschede, Arnhem-Nijmegen, Breda-Tilburg-Eindhoven en Maastricht moet de reistijd verkort worden. Om ervoor te zorgen dat de reistijd tussen steden korter wordt, moeten treinen in sommige gevallen minder tussenstops gaan maken dan nu.

Voor alle OV gebruikers in Nederland is het belangrijk dat de mogelijkheden die data en communicatietechnologie ons bieden zo snel en goed mogelijk benut worden. Reizigers moeten real time reisadviezen gaan krijgen via bijvoorbeeld apps en zo zelf snel de afweging kunnen maken tussen verschillende reisopties. Maar ook automatisch afrekenen en het integreren van reisabonnementen van verschillende vervoerders moet snel mogelijk worden.

Aan de randen van stedelijke gebieden en in dunbevolkte regio’s wordt juist steeds minder gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Op verschillende plekken in Nederland zijn er nu al buslijnen waar op delen van de dag nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. De kwaliteit en betaalbaarheid van het openbaar vervoer in deze gebieden komt hiermee onder druk te staan.

Omdat inwoners in dunner bevolkte gebieden net zoveel recht hebben op een goed aanbod van openbaar vervoer als mensen in stedelijke gebieden, moet worden geïnvesteerd in nieuwe gebruiksvriendelijke en slimmere voorzieningen. Voorzieningen die beter aansluiten op de behoeften van reizigers. Nieuwe deelautoconcepten, zelfrijdende busjes en e-fietsvoorzieningen zijn voorbeelden van soorten vervoer die de bus die eens per uur langs een beperkt aantal haltes rijdt kunnen vervangen.

Om ervoor te zorgen dat de overgang naar deze nieuwe concepten snel en op grote schaal van de grond komt, is het belangrijk dat in de praktijk nu al geëxperimenteerd wordt. In onder meer Friesland zal worden onderzocht of en hoe het uitbreiden van bestaande bushaltes naar grotere ‘overstaplocaties’ met plek voor (deel-) auto’s, (e-)fietsen en deeltaxi’s het gemak van reizigers kunnen vergroten. En rondom verschillende luchthavens wordt bekeken of zelfrijdend vervoer mensen snel van treinstations en haltes in de omgeving naar de luchthavens kan brengen.

Een andere manier om beter aan de vraag in dunbevolkte gebieden te kunnen voldoen is het combineren van doelgroepenvervoer, dus het vervoer van onder meer mensen met een beperking, en openbaar vervoer. Hiervoor starten het ministerie van IenM en het ministerie van Volksgezondheid binnenkort met experimenten in de praktijk.

Alle partijen die met elkaar gewerkt hebben aan de toekomstvisie gaan deze visie met elkaar omzetten in een agenda voor de komende jaren. Het belangrijkst is dat er een systeem komt waarin sneller kan worden ingesprongen op  ontwikkelingen en innovaties, die op dit moment nog niet allemaal te voorzien zijn. De partijen zullen werken aan het opzetten van proeven en experimenten en een overzicht van acties en maatregelen die op lange  en middellange termijn nodig zijn. De al geplande investeringen van 10,4 miljard euro in (regionale) spoortrajecten zullen de basis leggen voor het realiseren van de gedeelde visie op de toekomst van het openbaar vervoer in 2040.

Locaties voor extra fietsenstallingen op stations bekend

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag bekendgemaakt welke gemeenten groen licht krijgen voor de bouw van fietsenstallingen bij stations. Twaalf stallingen zullen worden bijgebouwd op de stations van Amsterdam, Ede-Wageningen, Eindhoven, Gouda, Tilburg, Zaandam en Zwolle. Deze stations hebben het meest urgente tekort aan fietsparkeerplekken en kunnen in samenwerking met decentrale overheden vóór 2020 worden aangepakt. Hierover ondertekenden het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS, ProRail, VNG, IPO, Vervoerregio’s, Fietsersbond, FMN, ANWB en Rover vandaag een bestuursovereenkomst.

De staatssecretaris heeft eind oktober bekendgemaakt dat zij voor de aanleg van stallingen 40 miljoen euro extra vrijmaakt om de meest urgente fietsparkeerproblemen bij stations aan te pakken. Deze toezegging maakt deel uit van de afspraken die in de vandaag getekende bestuursovereenkomst zijn vastgelegd. Het geld komt bovenop het 221 miljoen euro uit het programma Actieplan Fietsparkeren (2011), waarmee er met cofinanciering door decentrale overheden al 100.000 fietsparkeerplekken zijn gerealiseerd en er nog 43.500 bij komen. Met hen is afgesproken dat zij voor de helft bijdragen aan de investeringen in fietsenstallingen, waardoor in totaal 80 miljoen euro extra beschikbaar is gekomen.

Staatssecretaris Dijksma: “Alle partijen dragen wat bij en dat is belangrijk. We investeren veel geld om op belangrijke trajecten de reistijd per trein steeds korter te maken. Er moet dan geen kostbare reistijd verloren gaan door een zoektocht naar een parkeerplek voor de fiets. Met beschikbaar stellen van geld voor de bouw van nieuwe plekken voor extra fietsenstallingen wil ik ervoor zorgen dat de grootste knelpunten vóór 2020 zijn opgelost.”

Terugdringing van het tekort aan fietsenstallingen is niet alleen een zaak van bijbouwen. De partners van de bestuursovereenkomst hebben ook afspraken gemaakt over betere benutting van de stallingen, innovatie en besparingsmogelijkheden. Zo dragen NS en ProRail met betrokken decentrale overheden bij aan innovatieve oplossingen, zoals invoering van een systeem waarbij alleen de eerste dag gratis geparkeerd kan worden en het plaatsen van vernieuwde selfservicestallingen op 47 stations. Ook met betere handhaving wordt het probleem van weesfietsen tegengegaan en worden stallingen beter benut.

Staatssecretaris Dijksma: “Hier is echt winst te behalen. Daarom ben ik heel blij met de overeenkomst die we vandaag hebben getekend. Met alle partijen willen we ons inzetten om het ook op de langere termijn voor mensen zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk te maken om de fiets te gebruiken om de bestemming te bereiken.”

De keuze voor de twaalf nieuwe stallingen is gemaakt op basis van urgentie, of de verbouw- en exploitatieplannen sluitend zijn en of de stallingen vóór 2020 gerealiseerd kunnen worden. Eerder dit jaar is al een beslissing genomen over toewijzing van geld voor de stallingen in Groningen, Delft en Den Haag Centraal. Besluitvorming hierover kon niet langer wachten, omdat de bouw op deze locaties samenhangt met andere bouwactiviteiten bij de stations, of omdat wachten de bouw uiteindelijk duurder zou maken. Inclusief de twaalf nieuwe locaties, zijn dit jaar beslissingen genomen over de aanleg van ruim 60.000 plekken.

Met de partijen uit het bestuursakkoord heeft staatssecretaris Dijksma verder afgesproken dat er voor de periode 2021-2025 nadere afspraken zullen worden gemaakt om het tekort verder terug te dringen. Deze overeenkomst zal zich vooral richten op nieuwe besparingsmaatregelen, innovaties en mogelijk extra financiële ruimte voor het resterende tekort aan plaatsen.

Voor de periode 2026-2030 zullen de partijen nieuwe afspraken maken over aanleg, exploitatie, handhaving en beheer en onderhoud. Ook worden dan beproefde oplossingen voor betere benutting van bestaande stallingen en besparingsmaatregelen ingevoerd.

woensdag 14 december 2016

Grootste emissievrije busvloot rijdt in Brabant

De bussen van Connexxion-dochter gaan rijden onder de nieuwe naam Bravo, de overkoepelende naam waaronder al het openbaar vervoer in de provincie Noord-Brabant vanaf 11 december valt.

Deze elektrische bussenvloot stelde de vervoerder wel voor een behoorlijke uitdaging. Elektrische bussen hebben nu nog een beperkte actieradius. Die rijden gemiddeld 60 tot 80 kilometer op een volle accu. Door de ontwikkeling van een supersnelle laadtechniek en een innovatief roulatiesysteem kunnen de stadslijnen in Eindhoven en Helmond toch geheel elektrisch worden gereden zonder dat de reiziger daar last van ondervindt.

Bussen die overdag leeg raken, kunnen binnen een half uur opgeladen worden. De busterminal in Eindhoven is daarvoor omgebouwd van een diesel- tot een elektrische garage met 43 oplaadpunten, waar de bussen via een pantograaf op het dak - vooral bekend van trams en trolleybussen - contact maken met de lader. Dit systeem is niet eerder op deze schaal toegepast in Nederland. Daarnaast houdt de vervoerder dagelijks enkele elektrische bussen achter de hand om in te zetten als een bus voortijdig leeg is. 's Nachts worden alle bussen in de terminal volledig opgeladen.

dinsdag 13 december 2016

Aanleg kabelbanen over IJ haalbaar

Nee, het wordt geen toeristische attractie. Kabelbanen over het IJ zouden een vorm van hoogwaardig openbaar vervoer zijn, waarmee per uur duizenden reizigers - mét fiets - binnen een paar minuten het IJ over kunnen worden gebracht. En als de gemeente zich nu achter de plannen schaart, kunnen ze binnen 4 tot 5 jaar al operationeel zijn. Kosten: 53 miljoen euro per kabelbaan. Dat blijkt uit de quickscan naar de haalbaarheid van twee kabelbanen over het IJ, dat consultancybureau Arcadis heeft uitgevoerd in opdracht van stichting IJbaan.

Eerste R-net treinen rijden van Alphen aan den Rijn naar Gouda

Tussen Alphen aan den Rijn en Gouda rijden volledig nieuwe R-net treinen op 11 december. Reizigers kunnen hiermee voor het eerst gebruik maken van de comfortabele treinen die onder andere zijn voorzien van wifi, usb-oplaadpunten en een rolstoeltoegankelijk toilet. “De inzet van de nieuwe treinen is de eerste stap in een  forse verbetering van de kwaliteit van de lijn en daarmee de bereikbaarheid van deze regio. In het najaar van 2017 gaan de reizigers ook profiteren van de frequentieverhoging naar 4 treinen per uur op werkdagen overdag”, vertelt gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland.
R-net is een kwaliteitskeurmerk voor openbaar vervoer in de Randstad. Het staat voor betrouwbaar, comfortabel en frequent rijdend openbaar vervoer. In de Randstad reden al rood-grijze R-net bussen, trams en metro’s. Nu rijden er voor het eerst ook rood-grijze R-net treinen.

De introductie van R-net maakt deel uit van de plannen waarmee de provincie Zuid-Holland samen met NS, ProRail en de gemeenten Alphen aan den Rijn, Gouda en Waddinxveen de lijn willen verbeteren. Na de frequentieverhoging volgt in december 2017 de opening van het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk en in het voorjaar van 2018 station Waddinxveen Triangel. Ook de bestaande stations langs de lijn krijgen een kwaliteitsimpuls.

Voor de provincie is comfort voor de reizigers een belangrijk uitgangspunt geweest bij het aanbesteden van deze lijn. De treinen zijn voorzien van alle mogelijke reizigersgemakken zoals comfortabele stoelen, een loungehoek en schermen met reizigersinformatie voor trein en bus. Fietsen kunnen in de trein worden geplaatst in speciale fietsrekken. De treinen zijn geproduceerd door de Zwitserse fabrikant Stadler en zijn van het type Flirt-3.

NS is de vervoerder die de R-net treindienst op de lijn Alphen aan den Rijn – Gouda in opdracht van de provincie Zuid-Holland verzorgt. Alle gebruikelijke NS-abonnementen en producten blijven geldig. Ook in- en uitchecken gaat op dezelfde manier als nu. Reizigers die vanaf de R-net lijn doorreizen bij NS hoeven niet opnieuw in- en uit te checken. Andersom geldt hetzelfde: reizigers die al hebben ingecheckt bij NS hoeven dat niet nog een keer te doen als zij op de R-net trein stappen.

De R-net trein rijdt uitsluitend heen en weer tussen Alphen en Gouda. Reizigers die verder willen reizen in de richting van Leiden, kunnen in Alphen aan de Rijn aan de overzijde van hetzelfde perron en met een overstaptijd van 2 minuten overstappen op de intercity Leiden-Utrecht. Reizigers die tussen Leiden en Alphen aan den Rijn pendelen kunnen naast de intercity Leiden-Utrecht gebruik maken van een pendeltrein tussen Alphen aan den Rijn en Leiden. Deze trein rijdt op werkdagen in de ochtend tussen 6:00 en 10:00 uur en in de middag tussen 15:00 en 20:00 uur. Hiermee blijft de frequentie van de treinen tussen Leiden en Alphen aan de Rijn gelijk aan de huidige situatie.

Vernieuwde Schiphol-app zet overzichtelijkheid voorop

Zowel de Schiphol-app als de website van de luchthaven zijn vernieuwd. Naast een nieuw uiterlijk zijn er ook enkele functies bijgekomen. Bij het opstarten van de vernieuwde Schiphol-app valt direct het nieuwe minimalistische design op. Je kunt vanaf het hoofdscherm direct naar informatie over vertrekkende vluchten, informatie over aankomende vluchten en je kunt een parkeerplek reserveren. Zoek je op een vlucht? Dan krijg je een overzichtelijke lijst voorgeschoteld. Je kunt elke vlucht volgen. Wanneer je dit doet krijg je allerlei extra informatie.

maandag 12 december 2016

Feestelijke start voor nieuwe vervoerder Syntus Utrecht

Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (Mobiliteit) opende zondagochtend de nieuwe openbaar vervoer concessie provincie Utrecht. Op het busstation in Amersfoort gaf zij in het bijzijn van burgemeesters en wethouders van de gemeenten in het concessiegebied met een druk op de knop het startsein voor de nieuwe vervoerder Syntus Utrecht.

Omdat de aanloopperiode voor Syntus uitzonderlijk kort was, start de vervoerder met 100 gloednieuwe bussen, aangevuld met een tijdelijke vloot van nog eens 100 bussen. Zowel de nieuwe als de tijdelijke bussen zijn allemaal zeer comfortabel en rolstoeltoegankelijk. In het voorjaar van 2017 is de nieuwe vloot van Syntus Utrecht compleet. Deze bestaat hoofdzakelijk uit duurzame Setra Euro 6 bussen, compleet met high tech snufjes als wifi en usb-aansluitingen, waarvan enkele zelfs elektrisch ingezet worden.

Met de start van Syntus Utrecht in de provincie Utrecht verandert ook de dienstregeling. Syntus biedt vanaf vandaag meer en beter openbaar vervoer. Zo gaat het aantal ritten in de spits beduidend omhoog. Ook het nachtvervoer wordt verder uitgebreid en toeristische trekpleisters zijn beter te bereiken.

9292 reisadvies uitgebreid met toegankelijkheid Friese haltes

Vanaf 8 november 2016 is het 9292 reisadvies uitgebreid met informatie over de bereikbaarheid van haltes voor visueel en fysiek beperkten. Op deze manier weten reizigers met een beperking voorafgaand aan een reis of een halte toegankelijk is. Nieuw is ook dat reizigers opmerkingen over haltes kunnen doorgeven.

9292 werkt samen met Vitence Mobiliteit en de provincie Fryslân aan betere communicatie over de toegankelijkheid van haltes in Fryslân. Johannes Kramer, gedeputeerde Fryslân: ”We willen het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk houden. Door in kaart te brengen of de haltes bereikbaar zijn voor reizigers met een beperking, dragen we bij aan een toegankelijk OV voor iedereen.”

Om te zorgen dat de informatie actueel blijft, kunnen reizigers nu ook feedback geven. De reiziger kan een positieve (groene smiley) en negatieve (rode smiley) reactie geven. Ze kunnen een opmerking over de halte plaatsen en ook een foto meesturen. De feedback kan gaan over de halte, de vervoerder of over 9292.

Fryslân en Zuid-Holland zijn tot nu toe nog de enige twee provincies waar de bereikbaarheid van haltes in het reisadvies is meegenomen. Stefan Hulman, algemeen directeur 9292: “De informatie over openbaar vervoer voor mensen met een beperking wordt steeds beter.”

Vitence Mobiliteit en 9292 werken nauw samen en gaan dat binnenkort nog meer doen. Onder de vlag van OV Beter ontwikkelen Vitence Mobiliteit en 9292 producten en diensten voor overheden. Haltetoegankelijkheid inclusief feedback is hier een voorbeeld van.

zondag 11 december 2016

11 december: vuurdoop voor Arriva

Vanaf 11 december is Arriva vijftien jaar verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Limburg. Op deze dag gaat de nieuwe dienstregeling in, die enerzijds voorziet in frequentere en snellere verbindingen tussen de drukke bestemmingen en anderzijds maatwerk biedt in de gebieden met minder reizigers.

Arriva zet met duurzaam materieel in op slimme combinaties van bus- en treinvervoer, meer faciliteiten op de drukke knooppunten en vooral tijdwinst. Daarmee verwacht de vervoersorganisatie meer Limburgers en bezoekers naar het openbaar vervoer te trekken.

Gedeputeerde Patrick van der Broeck, verantwoordelijk voor openbaar vervoer, neemt zondag 11 december aanstaande de proef op de som. Van ’s morgens vroeg tot einde van de middag reist hij per trein en bus kriskras door de provincie. Startpunt is Venray waarna hij treint en bust naar Venlo, Blerick, Roermond, Maasbracht, Echt en Sittard. Op het station van Sittard wordt hij rond 12.00 uur verwacht voor de officiële ingebruikname van het eerste DRIS-paneel, het Dynamisch Reizigers Informatie Systeem.

Vervolgens gaat het verder naar Heerlen. Daarna koerst de gedeputeerde via Vaals en Gulpen naar de Limburgse hoofdstad Maastricht.

Meer treinen door meer spoor

De dienstregeling van 2017 is een speciale. In Utrecht heeft ProRail de sporen in rechte banen gelegd, wat de doorstroming van het treinverkeer versoepelt. Rond Amsterdam en Schiphol liggen nu 4 in plaats van 2 sporen. Voor reizigers betekent dit meer treinen op een aantal trajecten, betere overstap en minder wachttijd.

zaterdag 10 december 2016

Zondag: nieuwe dienstregeling, nieuwe Sprinters

Zondag gaat de nieuwe NS-dienstregeling van start, met het grootste aantal wijzingen in jaren. Voor bijna alle reizigers verandert er iets aan hun dagelijkse reis. Maandag – de eerste werkdag in de nieuwe dienstregeling - wordt duidelijk hoe het in de spits uitpakt. Vanaf dan gaan er ongeveer 150 treinen per dag meer rijden dan in 2016. Voor veel reizigers wordt het wennen. Zij maken soms nog gebruik van oude verbindingen en moeten zich dus nieuwe reisroutes aanwennen. NS verwacht daarom maandag extra drukte in de ochtend- en avondspits. Op de NS Reisplanner-app en op ns.nl kunnen reizigers de nieuwe dienstregeling raadplegen.

De nieuwe NS-Sprinters van het type Flirt worden vanaf zondag gefaseerd ingezet in de dienstregeling . Een bijzonder moment voor alle medewerkers die hier twee jaar hard aan hebben gewerkt. In de afgelopen maanden hebben de Sprinters met succes proefgereden en zijn machinisten, conducteurs en monteurs opgeleid. Reizigers kunnen de nieuwe Sprinter in eerste instantie tegenkomen op de trajecten Arnhem – Ede-Wageningen en Den Bosch – Oss.

Door eerst vier treinen op twee trajecten in te zetten, wordt de impact van eventuele kinderziektes beperkt. De planning is dat per 28 december 24 nieuwe Sprinters rondrijden. Dat levert dan 6.700 zit- en staplaatsen op. In de loop van 2017 stromen de overige Flirt-Sprinters in. Het totaal van 58 Sprinters levert dan 16.100 extra zit- en staplaatsen op.

Ook tussen Gouda en Alphen aan de Rijn rijdt NS vanaf zondag nieuwe treinen. Deze rijdt NS onder het keurmerk R-net in opdracht van de provincie Zuid-Holland. De grijs-rode treinen stoppen onderweg op elk tussengelegen station.

Op zeven trajecten gaat NS meer treinen rijden. Ook wordt op een aantal trajecten de reis korter, komen er meer rechtstreekse verbindingen en zijn er kortere wachttijden op stations. De meeste reizigers gaan erop vooruit. Echter, niet overal kon de dienstregeling voor reizigers worden verbeterd. Op sommige trajecten zijn reizigers langer onderweg of moeten extra overstappen. Met deze nieuwe dienstregeling kan NS de komende jaren groei op het spoor mogelijk maken. Zo verwacht NS volgend jaar 2% meer treinreizigers, wat circa 20.000 extra reizen met de trein per dag zijn.

Valleilijn viert 10 jarig bestaan met Food & Winter Festival

De Valleilijn bestaat 10 jaar en dat wordt gevierd. Met een hop on, hop off festival. Op zaterdag 10 december vind je bij de bus- en treinstations van de Valleilijn (Wageningen – Ede-Wageningen – Amersfoort) het Food & Winterfestival. Bovendien kun je de hele dag gratis reizen met de Valleilijn trein.

Op 10 december reis je gratis met de Valleilijn trein tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. De Valleilijn bus (Wageningen – Ede-Wageningen) is gratis tussen 11.00 – 16.00 uur. Bij verschillende stations zijn feestelijke activiteiten allerlei foodtrucks.


Het festival wordt georganiseerd door de Provincie Gelderland, Connexxion en Syntus, die verantwoordelijk zijn voor de Valleilijn. Dit in nauwe samenwerking met de diverse gemeenten waar de Valleilijn rijdt. Nu tien jaar later blijkt dat de lijn in een grote behoefte van reizigers voorziet. Het is een belangrijke verbinding geworden in de regio en naar de Randstad. Het is dus uitermate succesvol te noemen, zodanig dat er zelfs volgend jaar twee extra treinen bij zullen komen op het traject.


vrijdag 9 december 2016

ProRail definitief publiek

De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu definitief besloten om van private spoorbeheerder ProRail een zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid (zbo) te maken.

ProRail is nu een bedrijf, terwijl het zo'n 2 miljard euro aan belastinggeld krijgt om te werken aan het spoor. Het kabinet kan met de verandering van ProRail van een bv naar een zbo beter sturen op de financiën en prestaties van de organisatie.  Het publiek maken van ProRail geeft een bewindspersoon de mogelijkheid om ook echt direct verantwoording te kunnen afleggen.

Het kabinet heeft met een zbo de mogelijkheid om onder meer de begroting en jaarrekening van ProRail goed te keuren, kwaliteitsonderzoeken te doen en beleidsregels vast te stellen. Verder valt een zbo onder de wet openbaarheid van bestuur. Hierdoor ontstaat een meer navolgbare en controleerbare manier van werken.

Medewerkers van ProRail behouden met deze zbo hun eigen cao en pensioen bij het Spoorwegpensioenfonds. De structuur verandert door het wegvallen van de Raad van Commissarissen.

Met de ZBO is de vereiste onafhankelijkheid van ProRail het beste georganiseerd, zowel ten aanzien van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) als van een aantal taken van ProRail (capaciteitsverdeling, vaststelling van de gebruikersvergoeding, verkeersleiding en planning) en het toezicht daarop.

Het kabinet wil partijen (onder andere vervoerders, verladers, reizigers) die een direct belang hebben bij ProRail de kans geven om mee te denken over bijvoorbeeld verbeteringen van de werkwijze en procedures, tariefvoorstellen en jaarplannen. Dit zou kunnen met een gebruikersraad. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan bij het toezicht op ProRail dan gebruik maken van zo'n gebruikersraad.

Voor het kabinet geldt de blijvende inzet om de organisatieverandering zonder financiële gevolgen voor reizigers, verladers, vervoerders en investeringen op het spoor te laten plaatsvinden. Eind 2017 verwacht het kabinet het wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail BV naar een zbo gereed te hebben.

Start avondvaarten Waterbus

Donderdag 1 december 2016 is de Waterbus in samenwerking met de provincie Zuid-Holland, de Drechtsteden en Dordrecht Marketing gestart met extra avondvaarten tussen de gemeenten Dordrecht, Papendrecht en Zwijndrecht. Gedeputeerde Rik Janssen was aanwezig en verrichtte, samen met lid van Provinciale Staten Metin Celik en de initiatiefneemster van het ‘proefproject’, de symbolische starthandeling. Vanaf 1 december is een proefperiode gestart waarin een betere bereikbaarheid met het vervoer over water wordt gerealiseerd tussen de gemeenten. Het personenvervoer over water is niet meer weg te denken uit de regio Rotterdam-Drechtsteden. Het verbindt mensen met elkaar, met werk en met toeristische bestemmingen. Daarnaast draagt het ook bij aan economische- en sociale doelstellingen. Bezoekers en bewoners krijgen de mogelijkheid om langer te winkelen en te genieten van het culturele aanbod en het uitgaansleven in de Drechtsteden.

De Waterbus breidt gedurende de periode 1 december 2016 tot en met 30 juni 2017 haar dienstregeling op donderdag, vrijdag en zaterdag in de avonduren uit. De laatste afvaart is om 01.00 uur. De aanleiding voor de uitbreiding is een verzoek van een inwoner vanuit de gemeente Papendrecht.  Afgelopen periode zijn binnen de provincie en met betrokken overheden en ondernemers  gesprekken gevoerd over de kaders en mogelijkheden van de proefperiode van de uitbreiding van deze avondvaarten. De proef met de avondboot heeft de steun van inwoners en ondernemers. De provincie Zuid-Holland maakt de proef door een financiële bijdrage mogelijk. Ook de regio Drechtsteden draagt bij. Komende periode wordt ingezet om zoveel mogelijk mensen gebruik te laten maken van de avondvaarten. De proef zal worden geëvalueerd. Onder andere op basis van reizigersaantallen wordt daarna bezien of de avondvaarten een definitief karakter kunnen krijgen.

De provincie Zuid-Holland is een dichtbevolkte en waterrijke provincie. Daarom is het noodzakelijk dat vervoer over water, zowel het personenvervoer als het goederenvervoer als volwaardig alternatief voor vervoer over wegen wordt gezien. De provincie wil de best bereikbare provincie van Nederland zijn. Op dit moment zijn er meerdere contracten voor personenvervoer over water in Zuid-Holland. Deze zijn door verschillende overheden aanbesteed maar worden slechts door een beperkt aantal partijen uitgevoerd. Een aantal van deze contracten loopt binnen nu en 2 jaar af. De provincie Zuid-Holland, de regio Drechtsteden, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam werken samen aan een visie over personenvervoer over water. Samenwerking met en afstemming tussen de betrokken partijen vergroot de aantrekkelijkheid van de regio als woon-, werk-, en/of recreatiegebied, het verbetert de bereikbaarheid van onze regio en stimuleert een  sterk en betrouwbaar openbaar vervoer. De gezamenlijke visie is eind 2016 gereed.

donderdag 8 december 2016

Bye Bye City Night Line

Op vrijdagavond 9 december 2016 vertrekt voor de laatste keer een slaaptrein vanuit Amsterdam. Deutsche Bahn stopt met de City Night Line en NS gaat deze trein niet zelfstandig exploiteren. De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB neemt de slaaptreinen deels over van DB – deze zal echter niet meer vertrekken vanuit Amsterdam maar vanuit Düsseldorf.

De trein zal op 9 december vertrekken om 20:28 uur vanaf spoor 2A/2B. Media en uitzwaaiers zijn hierbij welkom!

Reizigers naar Innsbruck en Wenen reizen voortaan comfortabel met ICE International richting de nachttrein: je vertrekt om 18.35 uur uit Amsterdam en komt om 20.46 uur aan in Düsseldorf. Aan de andere kant van het perron vertrekt om 20.54 uur de Nightjet, zoals de nieuwe nachttrein van ÖBB gaat heten. Liever een ruimere overstap? Dan kun je ervoor kiezen om een eerdere trein naar Düsseldorf te boeken, ICE 129 (Vertrek Amsterdam 16.35, aankomst Düsseldorf 18.46). Voldoende tijd voor bijvoorbeeld een maaltijd in de stad (er zijn op het station kluizen aanwezig om bagage in te stallen) en daarna een relaxte voortzetting van de reis met Nightjet.

Reizigers naar Basel hebben een volwaardig alternatief overdag: ICE International vertrekt om 8.05 uur uit Amsterdam en is al om 14.47 uur in Basel. Voor de reizigers richting Basel is ICE International 105 vanaf de nieuwe dienstregeling dubbel zo lang! Dat betekent dat er extra gunstig geprijsde stoelen in de aanbieding zijn voor Nederlandse reizigers richting het zuiden van Duitsland en verder. Een dikke plus dus voor reizen overdag! Tickets zijn online te boeken via NSInternational.nl.

Met deze reismogelijkheden heeft NS met Intercity Berlijn en ICE International een compleet aanbod van internationale treinen richting Duitsland en verder. Jaarlijks passeren 2,2 miljoen treinreizigers de Nederlands-Duitse grens met één van deze treinen.

woensdag 7 december 2016

Brabant krijgt grootste elektrische busvloot van Europa

Het openbaar vervoer in Eindhoven en Helmond wordt vanaf 11 december uitgevoerd door 43 volledig elektrische stadsbussen. Daarmee krijgt de regio de grootste emissievrije busvloot in Nederland en Europa.

Het is de eerste concessie in het Europese openbaar vervoer waarbij zoveel elektrische bussen worden ingezet. In Londen rijden bijvoorbeeld 51 elektrische bussen, maar dat zijn standaardbussen. De extra lange gelede bussen in Brabant kunnen meer passagiers vervoeren.

De bussen van Connexxion-dochter Hermes, onderdeel van de internationale Transdev Groep, gaan rijden onder de nieuwe naam Bravo, de overkoepelende naam waaronder al het openbaar vervoer in de provincie Noord-Brabant vanaf 11 december valt.

Een van de grootste problemen die Hermes moest oplossen is de beperkte actieradius van elektrische bussen. Die rijden gemiddeld 60 tot 80 kilometer op een volle accu. Het bedrijf tackelt dat probleem door een combinatie van supersnelle laadtechniek en een innovatief roulatiesysteem.
Bussen die overdag leeg raken, kunnen binnen een half uur opgeladen worden. De busterminal in Eindhoven is daarvoor omgebouwd van een diesel- tot een elektrische garage met 43 oplaadpunten, waar de bussen via een pantograaf op het dak - vooral bekend van trams en trolleybussen - contact maken met de lader. Dit systeem is niet eerder op deze schaal toegepast in Nederland.

Daarnaast houdt Hermes dagelijks enkele elektrische bussen achter de hand om in te zetten als een bus voortijdig leeg is. Verder worden chauffeurs voortaan naar de opgeladen bus gebracht, in plaats van halverwege de route te wisselen. 's Nachts worden alle bussen in de terminal volledig opgeladen.

De elektrische bussen worden ingezet in het stadsvervoer, omdat de afstanden in de steden relatief kort zijn en de luchtvervuiling daar het grootst is. Voor het streekvervoer zet Hermes schone dieselbussen in. Ook wil het vervoersbedrijf als eerste met waterstofbussen gaan rijden, waarvoor het een eigen tankstation heeft in Helmond.

De nieuwe elektrische bussen worden vrijdag 9 december gepresenteerd in de Cacaofabriek in Helmond. Met deze stap wil Transdev voorop lopen in de transitie naar emissievrij openbaar vervoer in 2025, dat de vervoersbedrijven in het Energieakkoord met de Nederlandse regering hebben afgesproken.
,,We zijn de eerste in Nederland en in Europa die met zoveel elektrische bussen gaan rijden. Dit is een belangrijke stap op weg naar duurzaam busvervoer en geeft een doorkijkje naar het openbaar vervoer van de toekomst," zegt CEO Bart Schmeink van Transdev Nederland.

Nu al is er veel internationale belangstelling voor deze vorm van elektrisch openbaar vervoer. Om de opgedane kennis te delen heeft Transdev in samenwerking met verschillende partijen zoals TNO het E-bus Living Lab opgericht. Tijdens een internationaal congres in Parijs in 2017 worden de resultaten uit Eindhoven en Helmond met de rest van de wereld gedeeld.

Rover-Rivierenland vraagt provincie Gelderland regie te nemen

Rover vraagt provincie Gelderland om regie te nemen in het openbaar en collectief vervoer. Zonder regie dreigt er ondoordacht gesnoeid te worden in het OV-aanbod waarbij reizigers met slechte alternatieven achterblijven. Dat stelt Rover-Rivierenland tijdens inspraak in de commissievergadering van Gelderland op woensdag 30 november.

In het vervoerplan 2017 verwijst Arriva naar de OV-visie. In de Gelderse OV-visie gaat veel aandacht uit naar de populaire buslijnen en wordt gezocht naar alternatief vervoer voor de dunbevolkte gebieden. Zonder regie is het de vraag of de reiziger hier een goed resultaat van mag verwachten.

dinsdag 6 december 2016

Nieuwe dienstregeling U-OV 11 december van kracht

Op 11 december gaat de nieuwe dienstregeling van U-OV in. Veel vertrektijden van bussen veranderen en daarnaast enkele busroutes. Deze wijzigingen betekenen een verdere verbetering van de dienstregeling. De aansluitingen met de treinen blijven in stand.

NS voert op 11 december de grootste wijziging in haar dienstregeling door sinds 2007. Omdat U-OV op de meeste regionale treinstations aansluitende buslijnen biedt, wordt ook de dienstregeling van de bus aangepast. Hierdoor veranderen de vertrektijden van vrijwel alle lijnen.

U-OV verbetert daarnaast een aantal routes. Dat komt met name door de realisatie van nieuwe infrastructuur. Zo zijn bij Station Leidsche Rijn door de komst van het eerste deel van het grote busstation nieuwe busbanen in gebruik genomen. Daardoor stoppen nu ook lijnen 18 en 28 bij station Leidsche Rijn. In Zeist verandert de route van lijn 43 door Kerckebosch, waar twee nieuwe haltes in gebruik genomen worden. Lijn 95 naar Papendorp Zuid wordt vervangen door lijn 181 van Arriva. Verder rijden lijnen 41 (weekend), 53 (’s avonds) en 72 (in de spits) vaker dan voorheen.

Van 27 december tot en met 6 januari rijdt U-OV de kerstvakantiedienstregeling. Sommige lijnen rijden dan minder vaak. Lijnen 18, 27, 29, 208, 251 en 371 rijden helemaal niet tijdens de kerstvakantie. Op Tweede Kerstdag rijden de bussen en trams als op een zondag. Op Oudjaarsdag rijden de laatste bussen en trams rond 20:00 uur en er rijden dan geen nachtbussen.

Unieke proef met fietskluizen van start in Holwerd

De eerste fietskluis aan de Haniastrjitte in Holwerd is in gebruik genomen door gedeputeerde Johannes Kramer. Het gaat om een proef van een jaar met acht fietskluizen. Reizigers kunnen met behulp van een app op een smartphone, een kluis reserveren en openen. Dit is de eerste proef in Nederland die het stallen van de fiets bij bushalten op deze manier mogelijk maakt.

De acht fietskluizen staan bij de bushalte in Holwerd (Haniastrjitte). Fietsen kunnen veilig en eenvoudig gestald worden. In de kluis is een oplaadmogelijkheid voor elektrische fietsen aanwezig. Met behulp van de app Fietskluizen kunnen reizigers een kluis reserveren en openen. De betaling achteraf gaat ook via de app (vooralsnog iOS en Android).

Provincie Fryslân wil met deze fietskluizen de combinatie van fietsen en openbaar vervoer stimuleren. Kramer: “Op-en-delreizgers mei in lúksere fyts kinne harren twatsjiller stalle yn in klûs dy’t beskerming biedt by min waar en yn it gefal fan stellerij. Troch it brûken fan de elektryske fyts te stypjen kin it iepenbier ferfier ek rezigers betsjinje dy’t wat fierder by in halte wei wenje. Dêrtroch wurdt it OV attraktiver en brûke mooglik mear minsken de bus.” Vanaf december start ook in Drachten bij Transferium – Oost een proef met dezelfde fietskluizen. Naar verwachting volgen er meerdere plaatsen in Fryslân volgend jaar. 9 to 5 development is het bedrijf dat de app ontwikkeld heeft. Armada Mobility heeft voor deze proef nieuwe kluizen ontwikkeld.

maandag 5 december 2016

Snellere busverbinding voor Amersfoort-Noord met centrum

Vanaf 11 december 2016 rijden bussen van Syntus in Amersfoort en in het oosten en westen van de provincie Utrecht. Tussen Amersfoort-Noord en het centrum van de stad zijn er meer buslijnen met een snellere verbinding.

Tussen Vathorst en Station Amersfoort gaat de nieuwe buslijn 7 de huidige lijnen 3 en 5 versterken. Lijn 3 en 5 blijven ongewijzigd, lijn 7 rijdt via de Valutaboulevard waardoor bedrijventerrein Vathorst beter bereikbaar wordt. Lijn 2 Nieuwland rijdt vanaf 11 december via de Bunschoterstraat. Lijn 4 Kattenbroek, krijgt een snellere route, via Hoogland, naar station Amersfoort. Daarnaast rijdt deze lijn in de spits vaker en wordt het Meander Medisch Centrum aangedaan.

Lijn 1 Soesterkwartier gaat rijden via De Isselt. In de ochtend van het Soesterkwartier via station Amersfoort naar De Isselt. In de middag gaat de route van station Amersfoort naar het Soesterkwartier en van De Isselt naar het station. Buslijnen 6 (Rustenburg), 8 (Schuilenburg) en 19 (De Rusthof) wijzigen niet. Op vrijdag- en zaterdagnacht verzorgt Syntus nachtlijnen die aansluiten op de nachttreinen Utrecht – Amersfoort.

Vanaf 11 december is er een betere verbinding tussen Amersfoort en het Utrecht Science Park en Rijnsweerd. Reizigers uit Nieuwland en Kattenbroek krijgen een snellere verbinding en er komen nieuwe buslijnen van en naar Vathorst en Liendert/Rustenburg. Daarnaast krijgt Vathorst een directe buslijn per buurtbus, van en naar Bunschoten-Spakenburg.

Nieuwe namen voor Limburgse treinen

De Cauberg, Kasteel Arcen en Pinkpop zijn een aantal van de namen die op de gloednieuwe treinen in Limburg komen. De afgelopen weken is er massaal gestemd op een naam voor de 14 Arriva-treinen die vanaf 11 december in de provincie Limburg gaan rijden.

De 14 namen die de meeste stemmen hebben ontvangen en dus een plaats krijgen op de nieuwe treinen in Limburg zijn:
•‘t Jaomerdal
•Abdij Rolduc
•Amerikaanse Begraafplaats Margraten
•Bonnefantenmuseum
•De Cauberg
•De Groote Peel
•Het Geuldal
•Het Witte Stadje
•Kasteel Arcen
•Kasteel Hoensbroek
•Mestreech
•Mookerhei
•Pinkpop
•Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij

De naam van de bestemming komt voor op de trein te staan. Ook wordt de bestemming op speelse wijze verder in het interieur van de trein uitgewerkt. Op deze manier zijn de treinen straks echt een levend onderdeel van Limburg. Eén van de nieuwe treinen blijft zonder naam, daar wordt op een later moment invulling aan gegeven.

zaterdag 3 december 2016

Werk aan de Willemsspoortunnel en proefritten Den Haag-Breda

Op 3 december beginnen de werkzaamheden om het spoor in de Willemsspoortunnel te vervangen. Ook wordt gewerkt aan stations Blaak en Rotterdam-Zuid. Van 3 t/m 18 december en van 7 t/m 22 januari zal de Willemsspoortunnel daarom beperkt te gebruiken zijn voor treinverkeer. In de tussenliggende periode van 19 december t/m 6 januari test NS treinen op de verbinding tussen Den Haag en Breda via de HSL.

Reizigers kunnen gedurende deze periode met de trein of, in weekenden, met vervangend busvervoer op hun bestemming komen. Reizigers moeten rekening houden met een langere reistijd, extra overstappen en drukte in de trein.

De sporen en de bovenleiding in en rondom de Willemsspoortunnel moeten worden vervangen omdat ze tegen het einde van hun levensduur lopen. Zo voorkomen we storingen. Ook werken we aan twee, soms drie tunnelbuizen en worden de perrons op station Rotterdam Blaak en station Rotterdam Zuid vernieuwd én verlaagd. Reizigers kunnen daardoor in de toekomst makkelijker gelijkvloers de trein instappen. Voor meer informatie over de werkzaamheden zie: https://www.prorail.nl/werkzaamheden/