dinsdag 31 januari 2017

Pontveer Westeinde tussen Anna Paulowna/Breezand en Julianadorp weer in de vaart

Het pontveer heeft onderhoud gehad en is eind vorige week met een exceptioneel transport over de weg vervoerd. Door ijsvorming in de haven van Monnickendam was het niet mogelijk het pontveer terug te varen naar de oversteek tussen Anna Paulowna/Breezand en Julianadorp.

De vergunning voor het vervoer over de weg is eerder verleend dan verwacht, waardoor het pontveer niet pas vanaf 6 februari weer vaart maar nu alweer in de vaart is.

De reguliere pont vaart zoals gebruikelijk van maandag tot vrijdag van 06.30 tot 18.30 uur en op zaterdag van 06.30 tot 18.00 uur voor fietsers en voor autoverkeer

Rover-Haarlem kwaad over mega-omleiding bus 50

Rover-afdeling Haarlem en Omstreken is kwaad op Arriva omdat een buslijn nodeloos ver van de route afwijkt. Gedurende zeven maanden krijgen reizigers van lijn 50 te maken met een tijdrovende lange omleiding en met grote loopafstanden naar hun halte in Haarlem, Heemstede of Bennebroek.

De Rover-afdeling vraagt gemeente Heemstede om opheldering. Lijn 50 verbindt Leiden Centraal met station Haarlem via Lisse, Hillegom, Bennebroek en Heemstede. De lijn behoort tot de concessie van Arriva in de provincie Zuid-Holland en wordt dagelijks door honderden reizigers gebruikt. Vanwege werkzaamheden wordt een deel van de route, op de Herenweg, tot eind juli 2017 in één richting voor een beperkt deel tussen de Rijnlaan en Bennebroek afgesloten.

Arriva heeft nu voor lijn 50 een omleiding ontworpen tussen Haarlem en halte Linnaeushof-Bennebroek in beide richtingen via Glipperdreef en Heemsteedse Dreef. Door deze enorme omleiding vervallen 10 haltes richting Leiden en 10 haltes richting Haarlem. Er komen 5 nieuwe tijdelijke haltes. Dit terwijl er een alternatieve route mogelijk zou zijn. Rover vindt dat de huidige oplossing voor de reizigers leidt tot onaanvaardbare loopafstanden. Bewoners van de Rivierenwijk in Heemstede bijvoorbeeld moeten door de omleiding tot 2 km lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte.

De route naar de tijdelijke halte Groenedaal/Glipperdreef loopt via Wandelbos Groenendaal, dat na zonsondergang verbodentoegang is. Ook leerlingen van scholen als Sancta en het Coornhert moeten een fors stuk lopen. De werknemers en bezoekers van Zorgcentrum Kennemerduin krijgen een loopafstand van een kilometer voor hun kiezen. Ook bewoners van seniorenwoningen worden getroffen.

maandag 30 januari 2017

Belgische reinreizigers mogen voortaan gratis uitstappen op tussenhaltes

Reizigers die uitstappen op een tussenhalte en later doorrijden, hoeven daar niet langer extra voor te betalen. Dat heeft de NMBS beslist. Vanaf 1 februari kunt u gratis uitstappen in Gent als u van Brussel op weg bent naar Brugge. Tot nu toe moest u daarvoor een supplement betalen, maar de NMBS schaft dat af. De beslissing kadert in de vereenvoudiging van de vervoersvoorwaarden. In de vernieuwingsoperatie, die de NMBS vanochtend aankondigde, verdwijnt een aantal klantonvriendelijke regels. Wie zijn abonnement bijvoorbeeld thuis is vergeten, hoeft niet langer een boete van acht euro te betalen.

Nederlandse uitvinding voorkomt ongelukken met tramrails

Als Nederlander in een grote stad is dit je sowieso eens overkomen: je fietst zonder op te letten over een trambaan, waarna je een flinke smak maakt omdat je wiel in het spoor terechtkomt. Met de SafeRails, een idee van TU Delft studenten Roderick Buijs en Ward Kuiters, gaat dat in de toekomst niet meer gebeuren.

Nog zeker 5 miljoen euro op verlopen OV-chipkaarten

Mauritsvink
Nederlanders hebben nog 5 miljoen euro tegoed staan op verlopen anonieme OV-chipkaarten. Translink, het bedrijf achter de kaart, maakt het reiziger veel te ingewikkeld om het geld terug te vragen, vinden consumentenorganisaties. Reizigersorganisatie Rover dacht dat er slechts enkele honderdduizenden euro's op de oude kaarten stond, maar uit navraag van deze krant blijkt het om 5 miljoen euro te gaan. Naar schatting 625.000 mensen krijgen nog geld terug

vrijdag 27 januari 2017

Reactie NS op Consuclaim: 2,5 miljard aan investeringen in treinen

NS is gedagvaard door ConsumentenClaim vanwege drukte in spits. Met de groeiende economie en dalende werkloosheid is het steeds drukker in Nederland: op de weg en ook in de trein. Een vervoersbewijs biedt dan ook geen garantie op een zitplaats, aldus NS. Staan in de spits hoort er in het drukke Nederland helaas bij.

NS heeft naar eigen zeggen alles uit de kast gehaald om zoveel mogelijk capaciteit te bieden. NS heeft voor 2,5 miljard aan investeringen lopen voor de aanschaf en vernieuwing van treinen. In 2014 hebben we een spoedbestelling van 58 nieuwe sprinters gedaan. Deze zijn in een recordtijd beschikbaar. 26 hiervan rijden inmiddels op het spoor. Later dit jaar rijden alle 58, waarmee we extra plaats bieden voor 16.100 reizigers. Vanaf volgend jaar komen er nog eens 118 nieuwe sprinters die NS eerder al bestelde.

Afgelopen zomer bracht NS 11 oude dubbeldekstreinen - bestaande uit 44 rijtuigen - van het type DDM1 terug op het spoor te krijgen. Dat leverde vanaf 5 september in totaal 8.700 vervoersplaatsen op. Eerder dat jaar creëerde NS 4.500 zit- en staplaatsen door de invoering van een pitstop bij het onderhoud. Ook leverde de ombouw van een deel van de 1e klas 1.000 extra 2e klas zitplaatsen op.

Afgelopen zomer werd ook een verandering in de NS reisplanner app doorgevoerd. Daarin kunnen reizigers nu zien wat de actuele treinlengte is en of de trein als gevolg van een verstoring korter is dan gepland

Start aanbesteding veerdienst Maassluis-Rozenburg

Gedeputeerde Staten hebben onlangs het besluit tot Europese aanbesteding van de veerdienst Maassluis-Rozenburg genomen. De eisen voor de uitvoering van de aanbesteding zijn vastgesteld. De provincie is verantwoordelijk voor de exploitatie van het veer. De huidige overeenkomst voor de exploitatie, die uitbesteed is aan een vervoerder, eindigt op 1 januari 2018. Voor het sluiten van een nieuwe exploitatieovereenkomst is 17 januari 2017 de Europese aanbesteding van start gegaan.

De provincie vindt een goede bereikbaarheid tussen de Zuid-Hollandse eilanden en het vaste land van groot belang, evenals een veilige overtocht van passagiers. Het veer Maassluis-Rozenburg draagt voor een belangrijk deel bij aan de bereikbaarheid en veiligheid van deze regio. Behalve een goede dienstregeling heeft de provincie Zuid-Holland ambities voor het verduurzamen van het veer en het verhogen van de service aan de reiziger. De veerdienst Maassluis – Rozenburg heeft daarnaast ook een sociale functie. Inwoners die niet in het bezit zijn van een auto kunnen op een snelle en comfortabele wijze gebruik blijven maken van het veer om elkaar te bereiken. Met dit veer zal het tijdsbeslag van het woon-werkverkeer tussen beide gemeenten niet verder toenemen. De provincie stelt in de aanbesteding dat het veer maximaal 1miljoen euro per jaar mag kosten. Gelet op het belang en de meerwaarde van de veerdienst voor de regio is daarom het uitgangspunt dat de gemeenten en andere regionale partijen een bijdrage leveren aan de exploitatie van het veer. De provincie streeft naar een regionale bijdrage van 250.000 euro per jaar. Op dit moment vindt afstemming plaats met de gemeenten en regio over een financiële bijdrage.

De opening van de Blankenburgtunnel is van invloed op de uitvraag. Tot aan het moment van de oplevering van de nieuwe wegverbinding, - niet eerder dan 2022-,  zal een betaalbare autoveerverbinding tussen de oevergemeenten Maassluis en Rozenburg nodig zijn. Uit onderzoek is gebleken dat het verwachte aantal fiets- en voetgangers die van de verbinding voor het langzaam verkeer in de Blankenburgtunnel gebruik zouden maken niet in verhouding staat tot de grote investering die daarvoor gedaan moet worden. In de tunnel komt dan ook geen langzaamverkeerverbinding.

Het nieuwe contract voor de veerdienst Maassluis – Rozenburg moet op 1 januari 2018 ingaan. De provincie kiest er daarom voor om de exploitatie van de veerdienst middels 2 varianten uit te vragen. Een voorkeursvariant waarbij zowel wordt ingespeeld op de situatie tot aan de opening van de Blankenburgtunnel (plus maximaal 2 jaar) als daarna en een variant met een looptijd tot aan de opening van de Blankenburgtunnel (plus maximaal 2 jaar). Het opnemen van de variant met een looptijd tot aan de opening van de Blankenburgtunnel (plus maximaal 2 jaar daarna) garandeert dat de veerverbinding in stand blijft. De inschrijving voor de aanbesteding start in januari 2017. In maart 2017 sluit de inschrijvingstermijn waarna in april 2017 definitief gegund kan worden zodat de exploitatiefase van de veerdienst Maassluis-Rozenburg, zoals het er op dit moment uitziet, vanaf 1 januari 2018 kan starten.

donderdag 26 januari 2017

Inspraak Rover bij provincie Utrecht om slechte start Syntus

De Rover-afdelingen uit provincie Utrecht roepen het provinciebestuur op te werken aan herstel van het vertrouwen van de reiziger. Tijdens een vergadering van de Provinciale Staten nam Rover het woord over de slechte start van het busvervoer van Syntus in de provincie.

Sinds Syntus per 11 december het busvervoer in provincie Utrecht verzorgt, regent het klachten bij Rover. Klachten lopen uiteen van slechte informatie, gewijzigde routes en extra overstappen tot bussen die niet komen opdagen of verkeerd rijden. Een duidelijke oorzaak van de slechte start is de extreem korte voorbereidingstijd voor Syntus, die na juridisch getouwtrek nog drie weken bedroeg.

Rover verbaast zich erover dat de provincie de start van de nieuwe concessie niet heeft uitgesteld zodat Syntus tijd had gehad om apparatuur te testen, chauffeurs te werven en instrueren en de informatievoorziening op orde te brengen. “De provincie ziet ervan af om Syntus een boete wegens wanprestatie op te leggen. Dat lijkt heel ruimhartig, maar zou het niet op zijn plaats zijn geweest als de provincie ook eens achter de eigen oren zou krabben?”, stelde Aldo Markus tijdens de vergadering namens de Rover-afdelingen Utrecht en Amersfoort.

Rover betreurt het slechte verloop van de nieuwe busdiensten van Syntus, omdat er aanvankelijk juist veel positiefs te verwachten was: extra beenruimte, wifi, oplaadpunten in bussen en geen dorpen hun bus zouden verliezen. “Jammer en een gemiste kans”, aldus Markus, “want je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken.” Provincie Utrecht heeft aangegeven dat Syntus met een verbeterplan is gekomen en dat de dienstverlening “rijdenderweg” zal verbeteren. Rover gaat komende tijd met Syntus in gesprek over de binnengekomen klachten en mogelijke verbeteringen.

NS voor de rechter om compensatie voor overvolle treinen

ConsumentenClaim wil aan de rechter voorleggen dat de NS óf meer treinstellen in de spits gaat inzetten óf dat reizigers een schadevergoeding krijgen.

Aanleiding voor de claim is het toenemende aantal klachten van reizigers die elke dag in de trein moeten staan of zelfs op het perron achterblijven omdat de treinen te vol zitten. Dit staat haaks op de inspanningsverplichting die NS heeft om alle reizigers - bijzondere omstandigheden daargelaten - een zitplaats te bieden. Voorlopig zijn de problemen nog niet opgelost, omdat nieuwe sprinters pas in 2017 komen.

Men kan deelnemen aan de NS-Claim op basis van no cure no pay. Het tarief bedraagt 15 procent inclusief btw.

woensdag 25 januari 2017

Overeenstemming tussen provincie en gemeente Blaricum over HOV in ‘t Gooi

De gemeente Blaricum treedt onder voorwaarden weer toe tot de stuurgroep HOV in ’t Gooi. De belangrijkste voorwaarde voor toetreding is dat de vrije busbaan geen deel uitmaakt van het traject Huizen-Blaricum en dat gekozen wordt voor de variant Meerijden via de Meent. De provincie, voorzitter van stuurgroep HOV in ’t Gooi, stemt in met het verwijderen van de vrije busbaan uit de scope van het project en na overeenstemming wordt de variant Meerijden via de Meent opgenomen in het project.

De gemeente Blaricum stuurde eind vorig jaar een brief aan de provincie Noord-Holland dat de ze onder voorwaarden opnieuw wil toetreden tot de stuurgroep van HOV in ’t Gooi. De provincie ziet dit als een grote stap vooruit in het komen tot een gedragen oplossing voor het project in de gemeenten Huizen en Blaricum.

Het college van Gedeputeerde Staten heeft dinsdag 17 januari een reactie op de brief en voorwaarden van Blaricum vastgesteld.  “Het belang van het behouden van de hoogwaardige OV-verbinding in het Gooi staat voor alle partijen in de regio buiten kijf. We zijn dan ook verheugd met het commitment dat het bestuur van Blaricum de afgelopen periode heeft laten zien om te komen tot een passende oplossing”, stelt de provincie.

De belangrijkste voorwaarde voor de steun van de gemeente Blaricum aan de variant Meerijden via de Meent is dat de vrije busbaan geen deel uitmaakt van het traject Huizen-Blaricum en niet in een Provinciaal Inpassingsplan (PIP) wordt opgenomen. De provincie Noord-Holland stemt in met het verwijderen van de vrije busbaan uit de scope van het project. Na overeenstemming wordt de variant ‘Meerijden via de Meent’ in het project HOV in ‘t Gooi opgenomen, in plaats van een vrije busbaan.
Provinciale Staten moet nog instemmen met het niet realiseren van een vrije busbaan, maar een meerijdvariant via de Meent. Het is namelijk een wezenlijke wijziging ten opzichte van het besluit van Provinciale Staten van 3 februari 2014, zowel qua projectscope als financieel. Samen met de overige partners uit het project HOV in ‘t Gooi hoopt de provincie Noord-Holland de gemeente Blaricum (opnieuw) te kunnen verwelkomen in het project HOV in ‘t Gooi om gezamenlijk de komende periode in te kunnen zetten voor een beter bereikbaar Gooi.

dinsdag 24 januari 2017

E-bike gestolen? Niks aan de hand!

E-bike gestolen? Dat hoeft binnenkort niet langer een reden tot paniek te zijn. Een nieuwe dienst maakt het mogelijk de gestolen fiets te traceren én terug te laten bezorgen bij de rechtmatige eigenaar.

De Find Recover & Insure Service (FRIS) is een initiatief van verzekeraar a.s.r., fietsfabrikant Sparta, beveiligingsbedrijf BHD Nederland, de gemeenten op het Zuid-Hollandse eiland Voorne-Putten en Fieldlab SSRMainports, het innovatielaboratorium van Voorne-Putten.

Hoe het werkt? Fietsfabrikant Sparta brengt vanaf eind januari 10.000 e-bikes op de markt met een gps-zender. Via een app kan de eigenaar te allen tijde zien waar de fiets zich bevindt. Tot nu toe nog niet echt iets nieuws onder de zon. Bijzonder is vooral dat de eigenaar diefstal of vermissing van zijn fiets via de app kan doorgeven aan een speciale 'control room', die ervoor zorgt dat de fiets wordt opgespoord en teruggehaald. FRIS werkt hiervoor samen met buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeenten.
Speciaal verzekeringsconcept

Europeesche Verzekeringen, onderdeel van a.s.r., heeft zich bij het initiatief aangesloten, in eerste instantie als proef. “Wij geloven dat dit concept de consument helpt het probleem van diefstal echt goed op te lossen”, zegt Lex van de Geest, die zich als lead architect bij a.s.r. bezighoudt met innovatie. Hij verwacht dat het concept een preventieve werking heeft en het aantal schades beperkt. De verzekeraar heeft voor deze samenwerking een speciaal concept ontwikkeld, waarbij de fabrikant van de fiets de verzekering afsluit en deze als het ware bij de fiets inbegrepen zit.

Ook andere verzekeraars kunnen meedoen aan de dienst, zegt Peter de Bruijn, verantwoordelijk voor het inrichten van de FRIS-organisatie. Volgens hem biedt het concept hen het “wenkend perspectief dat diefstal daadwerkelijk wordt aangepakt”.

FRIS is een initiatief van de gemeenten en de partners van het SSRMainports fieldlab op Voorne-Putten, maar de e-bike is in het hele land beschikbaar. FRIS moet op termijn ook worden ingezet voor het opsporen van goederen uit de bouwsector en de logistieke sector.

maandag 23 januari 2017

Start nieuwe intercity Den Haag - Breda - Eindhoven

Vanaf maandag 23 januari rijdt NS elk half uur een intercity tussen Den Haag en Breda, via de hogesnelheidslijn. Reizigers op dit traject zijn hierdoor tot 9 minuten sneller op hun bestemming. Als de nieuwe intercity vanaf april doorrijdt naar Eindhoven hebben reizigers tussen Den Haag en Eindhoven een totale tijdswinst tot 11 minuten over het hele traject.

Afgelopen weken heeft NS samen met ProRail intensief testritten gevoerd op het nieuwe traject. Dit om ervaring op te doen en in de praktijk testen of alles werkt zoals vooraf was bedacht. 149 machinisten en 191 conducteurs hebben afgelopen weken hun eerste diensten gedraaid. Dagelijks volgden teams van NS en ProRail samen wat hier op het spoor gebeurde en analyseerden zij wat beter kon. Circa 600 medewerkers van NedTrain, op de standplaatsen in Rotterdam en Den Haag en bij de verkeersleiding bij ProRail, hebben afgelopen weken gewerkt aan de nieuwe treindienst.

Tijmen Voet (Programmamanager Aanbod Hogesnelheidslijn): “De afgelopen weken hadden we tijdens het proefbedrijf veel goede dagen, maar er was ook een aantal dagen met hoge uitval. Tijdens het testrijden is in de eerste week een aantal treinen uitgevallen bij de start van de treindienst in de vroege ochtend. Er hebben zich tijdens de proef geen grote technische storingen voorgedaan. We verwachten een week of vier tot zes nodig te hebben voordat het echt volgens plan loopt. Niet alleen NS, maar ook de reizigers moeten altijd even routine krijgen bij een nieuwe treindienst.”

Met deze nieuwe treindienst wil NS de HSL intensiever gebruiken voor de binnenlandse reiziger. Naast de snelle verbinding Amsterdam-Rotterdam profiteren nu ook reizigers tussen Den Haag en Breda/Eindhoven van een kortere reistijd en van meer verbindingen. De trein rijdt een groot deel van het traject over het reguliere spoor. De treinen zijn daarom geschikt gemaakt en toegelaten voor het hogesnelheidsspoor én het conventionele spoor.

Na zes weken testen start NS maandag met de treindienst tussen Den Haag en Breda via de HSL. De treinen zijn enkeldeks rijtuigen met aan beide kanten een locomotief: één voor en één achter de trein. De trein is extra lang (9 rijtuigen) en is de langste niet-samengestelde binnenlandse trein van NS.

In de trein is een fietsvoorziening ingebouwd met ruimte voor vier fietsen plus een rek voor grote stukken bagage. Op alle treinen staat aan de buitenkant van het fietsrijtuig een sticker: hier mogen de fietsen naar binnen. Net als bij de andere treinen is een NS Dagkaart nodig om een fiets mee te mogen nemen. Ook hier: buiten de spits!

Wie vanaf Den Haag verder wil richting Eindhoven stapt (naar verwachting tot in april) nog in Breda over op een aansluitende Intercity met drie minuten overstaptijd. Deze staat aan de overkant van het perron klaar. Vanaf (ook weer naar verwachting) eind april rijdt er dan een rechtstreekse Intercity tussen Den Haag en Eindhoven over de hogesnelheidslijn. De reistijdwinst is dan tot 11 minuten op het hele traject.

NS zet tot april extra personeel in op het perron om reizigers te helpen met de overstap. Ook rijdt NS tot april naast deze nieuwe treinverbinding ook een extra trein tussen Breda en Rotterdam om reizigers extra overstap mogelijkheden te bieden.





   



in

Share
.

0
   



   



   

'Maak OV-studentenkaart geldig voor de hele week'

D66-Kamerlid Paul van Meenen stelt voor dat studenten de hele week met hun OV-kaart kunnen reizen, omdat studenten vaker thuis blijven wonen en vaker vakken in andere steden volgen. Ook ontlast het voorstel het openbaar vervoer op maandag en vrijdag. Daar profiteren alle reizigers van. Het voorstel geldt voor mbo- hbo- en wo-studenten.

Van Meenen: “Het is goed dat studenten met een brede blik kijken naar hun opleiding. Steeds meer studenten volgen vakken aan verschillende universiteiten. Daarbij zijn er ook studies waarbij in het weekend tentamens zijn of stage wordt gelopen. Met een OV-studentenkaart die de hele week geldig is, kunnen studenten makkelijker de opleiding volgen die het beste bij ze past.” De D66’er maakt 200 miljoen euro vrij voor deze uitwerking van het D66-verkiezingsprogramma.

Door het voorstel van Van Meenen hoeven studenten niet meer te kiezen tussen een week- of weekendkaart, zoals nu het geval is. Nu hebben 93% van de studenten een weekkaart en 7% heeft een weekendkaart. Bovendien kunnen uitwonende studenten dan voortaan op zaterdagochtend naar hun ouders gaan en op zondagavond weer terug. Dan is het voor andere reizigers minder druk in de spits op maandagochtend en vrijdagmiddag. Van Meenen: “D66 wil dat er werk wordt gemaakt van een OV-studentenkaart die de hele week geldig is, en niet meer alleen in het weekend of doordeweeks. Door de OV-studentenkaart voor de hele week geldig te maken, kunnen studenten de studie volgen die bij ze past. Voor de andere reizigers wordt de spits minder druk.”

D66 heeft ervoor gezorgd dat er elk jaar tot 1 miljard euro extra wordt geïnvesteerd in het hoger onderwijs. Het is mede door D66 mogelijk gemaakt dat ook mbo’ers onder de 18 een OV-studentenkaart krijgen. Dat scheelt deze mbo’ers gemiddeld 600 tot 700 euro per jaar. Bovendien blijven meer studenten thuiswonen door hogere huizenprijzen. Gecorrigeerd voor inflatie stegen de woonlasten voor uitwonende studenten van 2012 tot 2015 met 7 procent. Met een OV-studentenkaart die de hele week geldig is kunnen thuiswonende studenten makkelijker in het weekend met hun OV-studentenkaart stage lopen of tentamens maken.

Foto: Creative Commons Sebastiaan ter Burg 


vrijdag 20 januari 2017

Utrecht krijgt langste stadstram van Europa

Comfortabel, energiezuinig, met lage instap en voorzien van goede klimaatbeheersing en reisinformatie. Dat zijn de kenmerken van de lagevloer trams die provincie Utrecht heeft besteld bij de Spaanse leverancier CAF. Na de ondertekening van de overeenkomst, maakte de tram op het remiseterrein een eerste rit en kon het publiek het nieuwe materieel met eigen ogen aanschouwen.

Op 18 januari tekenden de provincie Utrecht en CAF, de leverancier van de nieuwe trams, een aanvullende overeenkomst voor de productie en levering van 22 lagevloer trams van het type Urbos 100. Deze opdracht komt bovenop de lopende bestelling voor 27 trams die gaan rijden op de Uithoflijn. Het contract is getekend door gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof van de provincie Utrecht en Josu Esnaola (commercieel directeur CAF).

De nieuwe trams vervangen de meer dan 30 jaar oude voertuigen die nu rijden in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Met deze investering springt de provincie Utrecht in op de forse groei van het openbaar vervoer in de periode tot 2030. Daarom bestaat de nieuwe tram uit een verlengde versie van de Urbos 100 trams die zijn besteld voor de Uithoflijn.

De nieuwe tramstellen bestaan uit 7 delen in plaats van 5 en hebben een lengte van 41 meter. Het is ook mogelijk om beide tramtypen te koppelen, waardoor een totale lengte van 75 meter ontstaat met een capaciteit van bijna 500 reizigers per rit. Daarmee wordt dit de langste stadstram die naar verwachting gaat rijden in Europa. De nieuwe trams genereren een groei van het openbaar vervoer op de Uithoflijn van 35.000 reizigers per dag in 2018 naar dagelijks 45.000 reizigers vanaf 2020. De groei wordt vooral op de Uithoflijn verwacht, hoewel er naar verwachting ook meer reizigers zullen instappen in Nieuwegein en IJsselstein.

Geen contant geld meer in de nachtbus

Vanaf 1 februari kun je in de GVB nachtbussen niet meer met contant geld een kaartje kopen. De reden hiervoor is dat we het openbaar vervoer in Amsterdam zo veilig mogelijk willen maken voor bestuurders én reizigers.  
 
Als eerste zijn de nachtbussen aan de beurt. Op 26 maart a.s. verdwijnt ook het contante geld uit alle bussen die overdag rijden. Vanaf die datum kan er dus in geen enkele bus meer een kaartje gekocht worden met contant geld.
 
Een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart is het meest aantrekkelijke alternatief om zorgeloos mee te reizen, ook met de nachtbus.

donderdag 19 januari 2017

'OV bijna nergens duurder dan in Amsterdam'

Het Amsterdamse openbaar vervoer is prijzig in vergelijking met andere grote Europese steden, blijkt uit een vergelijkingsonderzoek. Volgens de Relocation Price Index kost openbaar vervoer in Amsterdam gemiddeld 87,50 euro per maand. In Europa zijn alleen Londen, Dublin en Keulen duurder. Steden als Berlijn, Manchester, Kopenhagen en Bordeaux zijn aanmerkelijk goedkoper.

Rover vraagt om opheldering gevolgen stroomstoring

Rover heeft NS dinsdag om opheldering gevraagd over de grote gevolgen van de stroomstoring. Rover wil weten waarom de ICT-systemen zo sterk ontregeld raakten, trajecten buiten Amsterdam werden getroffen en hoe het kan dat er verkeerde informatie werd gegeven.

NS en ProRail werden dinsdag hard getroffen door de stroomstoring bij Liander. Hoewel de oorzaak niet bij de spoorsector te zoeken was, kan dit niet over de nasleep gezegd worden. Uren na afloop van de storing kon NS nog niet zeggen hoe lang het negatieve reisadvies naar Amsterdam, Schiphol, Utrecht en Lelystad zou blijven gelden. Rover vraagt zich af waarom een traject als Leiden – Utrecht, buiten het gebied van de stroomstoring, ook plat kwam te liggen (nog voordat er sprake was van een bommelding op Utrecht CS).

NS liet weten dat de IT-systemen ernstig ontregeld waren. Dit roept bij Rover vragen op: “hoe kan het dat essentiële IT-systemen voor het managen van het treinverkeer nog steeds zo ernstig ontregeld raken door een stroomstoring?”, schrijft Rover aan NS. “Het is toch al meer dan 10 jaar geleden dat er het nodige gebeurd is om noodstroomvoorzieningen voor dit soort systemen te verbeteren, na een aantal grote, zeer ontregelende incidenten?”.

De informatievoorziening tijdens deze chaotische dag was slecht. NS liet weten dat de informatie in de app en op informatieschermen kon afwijken. Medewerkers bleken echter ook niet altijd de juiste kennis paraat te hebben. Zo werden reizigers tussen Haarlem en Den Haag geadviseerd om te reizen via Amsterdam, terwijl er tussen beide steden gewoon een Intercity reed. Reizigers tussen Leiden en Den Haag werd geadviseerd gebruik te maken van de tram, die daar al in 1961 is opgeheven.

Rover vraagt NS in ieder geval coulant om te gaan met claims van reizigers die geen gebruik konden maken van hun gekochte treinkaartje of kosten moesten maken voor alternatief vervoer.

Groningen experimenteert met slimme deelfiets

Vanaf 1 maart start een proef met twintig slimme deelfietsen in de stad Groningen. De eerste fiets is maandag 9 januari onthuld door gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en wethouder Paul de Rook van de gemeente Groningen. De proef met de deelfiets duurt in totaal zes maanden en zal daarna worden geëvalueerd.

De slimme deelfiets wordt gestald op verschillende locaties in en om de stad Groningen. De fiets is voorzien van een slim slot met sensoren. Via een app op de smartphone is de fiets te traceren, te reserveren en te ontgrendelen. De fiets kan voor enkele uren gereserveerd worden en vervolgens eenvoudig wisselen van eigenaar. Vanaf maart wordt de fiets, die in eerste instantie door een beperkt aantal proefpersonen wordt gebruikt, ingezet vanaf P+R-terreinen, het Zernikecomplex, het centrum en enkele schoollocaties van het Alfa-college en Noorderpoort.

De zes maanden durende proef is een samenwerking tussen Groningen Bereikbaar, de gemeente Groningen, de provincie Groningen, het Noorderpoort, het Alfa-college en de Hanzehogeschool.
Het initiatief van de proef ligt bij Groningen Bereikbaar, en is ontstaan naar idee van het Energy Transition Centre (EnTranCe).

De proef past binnen alle maatregelen en projecten om de stad goed bereikbaar te houden en slimme reisalternatieven te stimuleren. In de Fietsstrategie 2016-2025 werd eerder bekend dat voor de fiets een centrale rol is weggelegd in het verkeer- en vervoerbeleid van de provincie Groningen. De fiets wordt steeds meer gebruikt in combinatie met openbaar vervoer. Dit wil de provincie stimuleren door, naast de deelfietsen, ook meer fietsenstallingen en fietskluizen beschikbaar te stellen.

woensdag 18 januari 2017

GVB experimenteert met servicebalie op tram

GVB gaat de komende maanden experimenteren met een servicebalie in plaats van een conducteurscabine. Persoonlijk contact wordt hiermee makkelijker en conducteurs kunnen zich vrijer verplaatsen om service te verlenen.
De proef met de servicebalie is onderdeel van een breder traject waarmee GVB het gastvrij werken en de reisbeleving een positieve impuls wil geven. Voor de proef zijn op twee trams servicebalies ingebouwd die zullen worden ingezet op de lijnen 1 en 2. De eerste werd vandaag officieel in gebruik genomen door Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB

Alexandra van Huffelen: “Het wordt drukker, de stad verandert en de reiziger verandert mee. Als partner van de stad zijn we alert op alle ontwikkelingen en onderzoeken manieren om daar op in te spelen. Zo hebben we gemerkt dat persoonlijk contact echt het verschil kan maken in hoe men de reis beleeft.”

Uit eerdere experimenten met mobiele gastheren op tram en haltes, en uit het gebruik van de tablet waarmee medewerkers op pad gingen, bleek de toegevoegde waarde van persoonlijk contact al. De servicebalie die nu wordt getest is uitnodigend voor de reiziger die op zoek is naar informatie en geeft de conducteur meer bewegingsvrijheid om service te verlenen. Een benaderbare conducteur geeft een prettig en welkom gevoel.

dinsdag 17 januari 2017

Gevolgen treinverkeer door stroomstoring houden aan

Als gevolg van een stroomstoring bij netbeheerder Liander in de regio Amsterdam, rijden er zeer beperkt treinen van en naar Amsterdam en omgeving. De nasleep van de stroomstoring heeft gedurende de rest van de dag ook gevolgen voor het treinverkeer in de rest van het land.

Door de stroomstoring zijn de IT-systemen die het treinverkeer en de personeelsinzet aansturen, ontregeld. Het kost veel tijd om de treindienst weer volgens dienstregeling te rijden omdat we zowel treinen als machinisten en conducteurs weer op de juiste plek moeten krijgen. Het is op dit moment nog onbekend hoe lang deze gevolgen merkbaar zijn en hoe groot de impact is voor het treinverkeer in Nederland.

NS adviseert treinreizigers richting Amsterdam, Utrecht, Schiphol of Lelystad de reis uit te stellen. Naast de stroomstoring is er hinder door andere verstoringen zoals de ontruiming van Utrecht Centraal door een bommelding. Voor de actuele situatie adviseren we u ns.nl te raadplegen.

Duurzamer en beter openbaar vervoer Haarlem-IJmond

De provincie Noord-Holland heeft vandaag Connexxion formeel de opdracht gegeven voor het verzorgen van het openbaar vervoer in de regio Haarlem-IJmond. De concessie gaat van start in september 2017 en duurt 10 jaar. De provincie Noord-Holland draagt hier jaarlijks 15 miljoen euro aan bij.

De nieuwe concessie levert een forse kwaliteitsverbetering op. De CO2-uitstoot wordt met 80% verminderd, het aanbod gemeten in dienstregelingsuren wordt vergroot en het hoogwaardig openbaar vervoer neemt toe door de realisatie van een tweede R-netlijn tussen IJmuiden en Amsterdam. Tot slot hebben de provincie Noord-Holland en Connexxion afspraken gemaakt over een kwalitatief betere dienstverlening, die moet leiden tot een hogere klanttevredenheid.

Gedeputeerde Elisabeth Post (Mobiliteit): “Hiermee krijgt de regio Haarlem-IJmond een toekomstbestendig, betrouwbaar netwerk en een betere dienstverlening voor de reiziger. Omdat een groot deel van de bussen binnen 3 jaar wordt vervangen door elektrische bussen, worden er forse stappen gezet op het gebied van een duurzame concessie. Daarmee wil de provincie bereiken dat de doelstellingen van deze aanbesteding, zijnde meer en meer tevreden reizigers en een uitvoering van de concessie die het minst belastend voor milieu- en leefomgeving, worden gerealiseerd!

De concessie Haarlem-IJmond gaat om het openbaar vervoer per auto en bus in de gemeenten Haarlem, Heemstede, Zandvoort, Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Velsen, Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest. De concessie beslaat de periode september 2017 tot september 2027.

maandag 16 januari 2017

Noord-Holland investeert in buurtbusprojecten

De provincie Noord-Holland stelt in 2017 152.000 euro subsidie beschikbaar voor buurtbusprojecten. Buurtbussen zijn een bekend fenomeen in de provincie Noord-Holland en rijden al jaren als extra dienst naast het reguliere busvervoer.

De subsidie van de uitvoeringsregeling heet ‘buurtbusprojecten’ en kan tot en met 1 maart 2017 aangevraagd worden. De wijze van beoordeling is opgenomen in de uitvoeringsregeling en in het aanvraagformulier. Beide zijn, gedurende de indieningstermijn, te vinden onder de naam ‘buurtbusprojecten’ in het subsidieloket.

In regio’s waar er niet voldoende reizigers voor regulier busvervoer zijn, vormen buurtbussen een belangrijke aanvulling op het openbaarvervoernetwerk. In 2016 telt de provincie Noord-Holland 10 buurtbusverenigingen, die dankzij de inzet van vele vrijwilligers met 18 buurtbussen in totaal 11 buurtbuslijnen op vrijwillige basis verzorgen. De provincie, concessieverlener van het openbaar vervoer in Noord-Holland, financiert de bussen en verleent jaarlijks subsidie aan de verenigingen. Daarnaast voert Connexxion, de concessiehouder in Noord-Holland, onderhoud uit aan de buurtbussen en ondersteunt de verenigingen in hun dagelijkse uitvoering.

zaterdag 14 januari 2017

Proef overstappen zonder uitchecken

De vervoerders Arriva en Syntus gaan in Overijssel een proef doen, waardoor passagiers bij het overstappen niet meer hoeven uit te checken en weer in te checken. Inchecken bij vertrek en uitchecken bij het eindstation is dan genoeg. Syntus en Arriva willen dat het binnen een jaar is geregeld. De adjunct-directeur van Syntus, Emile Broersma, heeft dat volgens het OV-Magazine gezegd.

vrijdag 13 januari 2017

Reisplanner Utrecht Science Park gelanceerd

De website www.usp-bereikbaar.nl is in de lucht. De website biedt iedereen die van en naar het Utrecht Science Park (USP) reist een actueel overzicht van alle reisalternatieven. De website brengt de verschillende mogelijkheden voor de reiziger in kaart om de reis zo optimaal mogelijk te plannen.

Vanaf maart 2017 is het mogelijk om gebruik te maken van 50 USP Campusbikes die verspreid over het Utrecht Science Park staan. De fietsen zijn straks via een app te reserveren. De tweewielers zijn bedoeld om tussen locaties op het USP te reizen of van het USP naar de stad of omliggende buurgemeenten.

De website en de fietsen zijn een gezamenlijk initiatief van Utrecht Science Park, Universiteit Utrecht, UMC Utrecht, Hogeschool Utrecht, provincie Utrecht en Goedopweg.

donderdag 12 januari 2017

Kans treinongelukken daalt door dagelijkse teamreflectie

Elke dag ná de dienst een half uur teamoverleg binnen de treinverkeersleiding van ProRail en de omgang met onverwachte en onvoorziene situaties zal significant verbeteren. De kans op ongelukken en bijna-ongelukken neemt navenant af.

Teamreflectie zou een structureel onderdeel moeten worden van de bedrijfscultuur van de spoorbeheerder. Dat betoogt Willy Siegel op basis van zijn onderzoek naar ‘Teamreflectie op zwakke veerkrachtsignalen’ binnen het programma ExploRail, waarin NWO en ProRail samen onderzoek financieren naar optimalisatie van het spoorbeheer. Siegel promoveert 12 januari aan de Universiteit Twente.

De interactie tussen de mens en de techniek wordt steeds complexer, terwijl de verwachtingen over veiligheid toenemen. Ook bij spoorbeheerder ProRail. Onderzoeker Willy Siegel concludeert dat structurele kennisuitwisseling binnen teams over de gebeurtenissen van de dag dé bron is voor onbeschreven kennis. Daarbij is expliciete kennis belangrijker dan procedures. ‘Die kennis moet je wél delen. ‘Zwakke veerkrachtsignalen’ – signalen die stimuleren tot analyse – worden zichtbaar gemaakt door een nabesprekingsysteem, de Resiliencer, zodat verkeersleiding teams erover kunnen praten om ongelukken in de toekomst te voorkomen of er beter mee om te gaan.‘



Willy Siegel verrichtte zijn onderzoek deels ter plekke bij ProRail. Tijdens zijn aanwezigheid deed zich een bijna-ongeluk voor nabij Zaandam, waarbij in de mist twee treinen bij een open brug neus aan neus op hetzelfde spoor terecht kwamen. Op deze dag deed zich een samenspel van factoren voor: een open brug, mist met beperkt zicht, een ziekmelding in de ochtenduren van een personeelslid, een trainee-machinist, visuele informatie verdeeld over twee computerbeeldschermen (de ene trein op het linkerscherm en de andere op het rechterscherm) en zo meer. Deze toevallige omstandigheden en gebeurtenissen vormen een illustratieve ‘case’ voor zijn bevindingen.

Siegel: ‘Tijdens een teambespreking moeten drie aspecten van het werk tezamen onderwerp van gesprek zijn: prestatie, werkdruk en veiligheid. Al die omstandigheden van het bijna-ongeluk, waarvan er dagelijks meerdere zich voordoen in allerlei schakeringen van ernst, worden onder die drie noemers naar boven gehaald via het nabesprekingsysteem. De kennis moet je implementeren. Daarbij moet je ook elke dag boekstaven wat er die dag goed is verlopen om te handelen, anticiperen, in procedures te verwerken én te leren.’

woensdag 11 januari 2017

Meer Amsterdammers fietsen in groeiende stad

De fiets is het populairste vervoermiddel onder Amsterdammers. De afgelopen tien jaar heeft de fiets de auto van de eerste plaats verdrongen. Van de verplaatsingen door Amsterdammers in de stad gebeurt 36% per fiets, tegenover 24% per auto. Dat blijkt uit de Amsterdamse Thermometer van de Bereikbaarheid (ATB). De ATB bevat een grote hoeveelheid gegevens over de mobiliteit in en bereikbaarheid van Amsterdam en geeft ontwikkelingen, trends en context weer. De cijfers laten zien dat Amsterdam op vrijwel alle fronten groeit, en dat er een toename is in het gebruik van vrijwel alle soorten vervoersmiddelen.

Opvallend is verder de groei van het aantal snorfietsen in de stad. Sinds 2008 is een toename te zien van 223%. Eerder deze maand bleek dat snorfietsen relatief vaak zijn betrokken bij ernstige verkeersongevallen. De verwachting is dat het per 1 januari 2018 mogelijk wordt voor gemeenten om snorfietsen met helmplicht naar de rijbaan te verplaatsen.

Congres ‘Samen werken we aan beter OV in Noordoost’

Op vrijdag 13 januari aanstaande wordt in Zwolle nogmaals het congres ‘Samenwerken aan beter OV in Noordoost’ georganiseerd. Als gevolg van het treinongeval bij Winsum op 18 november 2016 is het OV Congres op die datum afgelast.

In aanwezigheid van prominente gasten wordt een inspirerend en prikkelend programma aangeboden onder leiding van dagvoorzitter Isolde Hallensleben. Het OV-congres wordt georganiseerd door de vervoerder in de regio: NS, Arriva, Connexxion, Syntus, Qbuzz en Abellio.

Hoe zien Staatssecretaris Sharon Dijksma, Roger van Boxtel, Pier Eringa en Anne Hettinga de toekomst van het OV in Noordoost Nederland? En wat doen de trein- en busbedrijven in het noordoosten om reizigers in het OV beter van dienst te zijn? Op vrijdagmiddag 13 januari organiseren de gezamenlijke OV-bedrijven van Noord en Oost Nederland het congres ‘Samenwerken aan beter OV’. Een inspirerende en prikkelende middag met verschillende thema’s rondom openbaar vervoer. U bent van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn!

De aftrap van deze middag wordt gedaan door Staatsecretaris Sharon Dijksma. Zij geeft haar visie op het openbaar vervoer en op de samenwerking in Noord en Oost Nederland. Aan haar wordt ook de OV-ontwikkelagenda van Noord en Oost Nederland aangeboden. Hierin staan de plannen voor het OV in deze regio, bijvoorbeeld:
- Belangrijke projecten voor het verbeteren van de aansluitingen tussen trein en bus en het realiseren van moderne knooppunten waar alle vormen van mobiliteit – dus ook fiets, auto en groepsvervoer – met elkaar worden verbonden.
- Ook op het terrein van duurzaamheid en innovatie bevat de OV Ontwikkelagenda ambitieuze afspraken. In de komende jaren worden verschillende pilots uitgevoerd met schone brandstoffen als groene stroom en waterstof. Ook komen er experimenten met zelfrijdende treinen en bussen.
- Er is een onderzoek gedaan naar de knelpunten van de IJssellijn (treinverbinding Zwolle-Roosendaal) en de daarbij mogelijke oplossingen. De resultaten van dit onderzoek zijn een mooie opzet om de te nemen maatregelen, voor de regio zo belangrijke IJssellijn, verder te bespreken met alle partners.
- Op de Valleilijn kunnen de reizigers vanaf oktober 2016 gebruik maken van oplaadpunten voor hun mobiele telefoons. Dit is een proef in 1 treinstel die bij succes wordt uitgebreid naar alle treinen.

Het OV-congres Noordoost Nederland wordt georganiseerd door de vervoerders in de regio: NS, Arriva, Connexxion, Syntus, Qbuzz en Abellio. Voormalig Jakhals Isolde Hallensleben is dagvoorzitter. Het complete programma is hier te vinden.

dinsdag 10 januari 2017

Nieuwe betaalmethoden voor RET

In 2017 worden in Rotterdam veel concrete stappen gezet om nieuwe betaalmethoden in te voeren. Zo maakt de RET op dit moment alle toegangspoortjes geschikt voor het betalen - naast de gewone chipkaart - met mobieltjes, bankpassen en barcodes.

Op korte termijn wordt samen met Vodafone en KPN gestart met het betalen met je mobieltje voor de eerste duizenden reizigers. RET start deze zomer met betalen met barcode. Als eerste met het Luxor Theater, waarbij de theaterbezoekers hun vervoer online kunnen bestellen. De barcode geeft toegang tot het OV. Later dit jaar start ook een pilot waarbij de eerste reizigers in de metro van de RET en de trams van de HTM kunnen betalen met hun bankpas.

maandag 9 januari 2017

Rover: claim extra kosten voor treinreis naar Rotterdam Blaak

Rover roept treinreizigers van en naar Rotterdam Blaak, die extra kosten moeten maken tijdens werkzaamheden in de Willemsspoortunnel, op om deze kosten te claimen bij NS.

Wegens werkzaamheden in de spoortunnel tussen Rotterdam Blaak en Rotterdam Lombardijen zijn treinreizigers van zaterdag 7 januari tot en met zondag 15 januari op dit traject aangewezen op omreisroutes. Reizigers van en naar station Rotterdam Blaak worden door NS geadviseerd met de metro van RET te reizen. Hier zijn echter reeds gekochte treinkaartjes en NS-abonnementen niet geldig, waardoor sommige reizigers op extra kosten worden gejaagd. Om zwartrijders te weren, blijven de poortjes van de metro op Rotterdam Blaak gewoon gesloten.

Rover vindt het niet acceptabel dat reizigers extra moeten betalen voor vervangend vervoer en snapt niet waarom er geen extra medewerkers worden ingezet om zwartrijders tegen te houden. Nu zijn juist de betalende treinreizigers de dupe. Rover heeft deze bezwaren aan NS kenbaar gemaakt.

Ferdinand Bolstraat afgesloten

De werkzaamheden in de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam gaan onverminderd door. Vanaf maandag rijdt tram 16 daarom een andere route. Het oorspronkelijke plan was om het gedeelte van de straat tussen de Ceintuurbaan en de Albert Cuypstraat in 2016 klaar te hebben, maar dat is door tegenslag bij de werkzaamheden niet gelukt. Tussen de Stadhouderskade en de Albert Cuyp wordt het oude, dubbele tramspoor gesloopt en moet er uiteindelijk een enkelspoor terugkomen. Daardoor ontstaat er meer ruimte voor voetgangers en fietsers.

zaterdag 7 januari 2017

16 dagen werk aan de Willemsspoortunnel

Van 7 t/m 22 januari werkt ProRail aan het spoor tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. Het spoor wordt geheel vernieuwd en ook wordt er aan perrons gewerkt op Rotterdam Zuid en Rotterdam Blaak. Voor reizigers betekent dit dat er minder of geen treinen rijden. NS adviseert kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen op www.ns.nl of via de NS app.

Gedurende de werkzaamheden zijn alle stations bereikbaar, maar met wat meer reistijd, omreizen, een extra overstap en in het weekend vervangend busvervoer. Reizigers wordt aangeraden de reisplanner kort voor vertrek te raadplegen voor het meest actuele reisadvies. De reis zal gedurende deze 16 dagen 15 tot 60 minuten langer duren afhankelijk van het tijdstip en het traject waarop men reist. NS adviseert reizigers waar mogelijk buiten de spits te reizen. Meer informatie is te vinden op www.ns.nl/treinverkeerrotterdam

In december heeft ProRail al 16 dagen aan het spoor gewerkt. Vanaf 7 januari wordt nog eens 16 dagen aan het spoor in de Willemsspoortunnel gewerkt om de klus af te maken. Omdat er ook aan stations wordt gewerkt is van 7 t/m 10 januari station Rotterdam Blaak niet per trein bereikbaar. Hier wordt gewerkt aan het perron en dit brengt geluidshinder met zich mee. Omdat dit geluid voor onveilige situaties kan zorgen stoppen er gedurende deze dagen geen treinen op station Rotterdam Blaak. Reizigers kunnen via Rotterdam Centraal met de metrovan en naar station Rotterdam Blaak reizen.

vrijdag 6 januari 2017

NS verwacht sterrenregen boven het spoor

NS verwacht vanavond en vannacht een sterrenregen boven het spoor. Er is voor een groot deel van het land ijzel aangekondigd en het KNMI heeft voor het hele land code oranje afgekondigd. Om te voorkomen dat ijzel zich vasthecht aan de bovenleiding, rijden onze machinisten vannacht met lege treinen door het land – de zogenaamde ijzelritten. IJzelritten kunnen zorgen voor een sterrenregen boven het spoor, zoals je in dit Youtube-filmpje kunt zien.

Met ijzelritten schrapen machinisten de ijzel van de bovenleiding, om zo de kans op hinderlijke ijsgroei tijdens de nacht te verkleinen. IJzel zorgt ervoor dat de trein geen contact meer maakt met de bovenleiding. De trein krijgt onvoldoende stroom en kan niet rijden.

De ijzeltreinen zijn één van de maatregelen van NS, ProRail en de overige spoorvervoerders om de reizigers ook tijdens winterweer met de trein te kunnen laten reizen. Geen wondermiddel, want het winterweer is onberekenbaar.

Naast ijzel wordt er ook sneeuw verwacht. NS en ProRail houden het weer nauwlettend in de gaten. Op basis van de weersverwachtingen is besloten om de reguliere dienstregeling te starten en op voorhand geen aangepaste dienstregeling te rijden.

De winterwegsleepdienst van het spoor staat weer paraat. Het kan gebeuren dat een trein onderweg strandt door de winterse omstandigheden. Dan willen we voorkomen dat reizigers lang in een koude trein moeten verblijven. Daarom staan twee extra diesellocomotieven op strategische plaatsen paraat om eventueel gestrande treinen weg te slepen.

Vanwege het winterweer worden de treinen behandeld in anti-icing installaties. Hier worden treinen aan de onderkant met glycol behandeld zodat sneeuw en ijs minder kans krijgen te hechten aan treinen. Zo voorkomen wij dat brokken sneeuw en ijs tussen wissels vallen of de leidingen onder de trein beschadigen.

Gelderse Regiotaxi naar de regio’s

Met de komst van zes nieuwe systemen verdwijnt vanaf 1 januari 2017 het begrip Regiotaxi Gelderland uit het straatbeeld. De regio Arnhem-Nijmegen heeft het regiotaxivervoer al overgenomen op 1 september. De andere regio’s volgen op 1 januari. Gedeputeerde Bieze overhandigde op 21 december in het Bruishuis in Arnhem symbolisch de sleutels van de regiotaxi aan de zes Gelderse regio’s.

Mensen die aanvullend vervoer nodig hebben doen voortaan een beroep op het vervoersysteem in hun eigen regio. Deze zullen rijden onder de namen ZOOV (Achterhoek), Valleihopper (FoodValley), Versis (Rivierenland), PlusOV (Stedendriehoek), ViaVé (Noord-Veluwe) en AVAN (Regio Arnhem-Nijmegen).

De regio’s gaan de busjes ook gebruiken voor kleinschalig openbaar vervoer. Zowel in de stad als op het platteland is het niet wenselijk om grote lege bussen te laten rijden, maar omdat de provincie wel verantwoordelijk is voor het regelen van goed openbaar vervoer hebben we afgesproken dat de voertuigen van Avan, Versis, PlusOV, Valleihopper, ViaVé en ZOOV ook de OV-reiziger bedienen. Op deze manier dragen de systemen bij aan een flexibele en duurzame invulling van het openbaar vervoer.

donderdag 5 januari 2017

CDA: Laat ProRail zelfstandig blijven

Het kabinet wil de positie van ProRail veranderen. ProRail zou niet langer een BV moeten zijn, maar onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) moeten gaan vallen. Het CDA vindt dat geen goed idee.

CDA Tweede Kamerlid Jaco Geurts: “ProRail heeft veel kritiek gehad de afgelopen 2 jaar, vooral vanwege de onduidelijkheid rond financiën, de aansturing door het ministerie en het gebrek aan kennis op het ministerie. Maar inmiddels is er bij ProRail orde op zaken gesteld. De nieuwe directeur en nieuwe directie van deze BV doen het goed, en alle targets voor het afgelopen jaar zijn gehaald. De vraag is dan ook waarom ProRail genationaliseerd moeten worden en zo bij het ministerie worden onder gebracht, terwijl het juist ProRail is dat goed functioneert.”

Het kabinet wekt de schijn dat het coalitiebelangen laat prevaleren boven het belang van Nederland en de reiziger. Want de reiziger moet dit gaan betalen: als ProRail een ZBO-structuur krijgt, gaat de kaartprijs omhoog door 21% btw. Geurts: “Ik constateer dat de reiziger opnieuw in de kou wordt gezet.”

De hele vervoersector is tegen het plan: de Ondernemingsraad, vakbond FNV Spoor, de NS, de regionale vervoersbedrijven zoals Veolia en Connexxion, de vrachtvervoerders, de havenbedrijven van de grote havens van Rotterdam en Amsterdam en ook reizigersorganisaties zoals Rover. Bij al deze organisaties veroorzaakt staatssecretaris Dijksma veel onrust met haar plan.

Geurts riep de staatssecretaris op om geen onomkeerbare stappen te zetten, alle verschillende scenario’s te onderzoeken en ook eerst een nut- en noodzaak-discussie aan te gaan met alle betrokken partijen.

woensdag 4 januari 2017

Syntus introduceert KeoBike

Onlangs heeft Syntus KeoBike gepresenteerd. Als eerste regionale vervoerder start Syntus op grote schaal met een innovatief deelfietsconcept, KeoBike. Apeldoorn en Leusden zijn de eerste steden waar de fietsen in opvallende carrousels gestald worden. Vanaf januari komen daar Ede-Wageningen, Harderwijk en nog vijf andere centrale locaties op de Veluwe bij. Met uiteindelijk in totaal 20 locaties en 240 KeoBikes op de Veluwe en 6 locaties en 100 KeoBikes in Leusden.

“We zien het om ons heen: mensen veranderen in hun manier van leven, recreëren en werken. En ook in hun manier van reizen. Een reis is niet langer aan één modaliteit gebonden. Om relevant te blijven voor onze reizigers, zullen wij dus flexibel moeten zijn”, licht Cees Anker, Algemeen Directeur van Syntus het deelfietsconcept toe. “KeoBike is vernieuwend, past bij de ontwikkeling in de samenleving en bij onze visie op ketenmobiliteit. Het is ons antwoord op de OV Visie van de provincie Gelderland.”

Alles aan KeoBike is innovatief. De robuuste design fietsen van VanMoof (Veluwe) en Union (Utrecht), het intelligente slot van Mobilock, waar geen fietssleutel voor nodig is, en de unieke carrousels van het bedrijf LoMinck, waar de fietsen eenvoudig in worden gestald. KeoBike is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de provincie Gelderland, provincie Utrecht en de deelnemende gemeenten. En gerealiseerd door de zorgvuldig bij elkaar gebrachte leveranciers en partners.

Met behulp van de Syntus app op hun smartphone leggen reizigers met de KeoBike gemakkelijk de eerste en laatste kilometers van hun reis af. Hierdoor bereiken zij hun uiteindelijke bestemming snel en eenvoudig nu duurzaamheid en bereikbaarheid steeds belangrijker worden. De Syntus app lokaliseert bij de carrousel namelijk direct de betreffende KeoBike. Nadat men het nummer van de KeoBike invoert op de app, verandert de smartphone in een veilige digitale fietssleutel. Met één druk op de knop open je het slot en fiets je weg. Het onderhoud en het herverdelen van de fietsen over de verschillende locaties wordt gedaan door de Felua Groep, een maatschappelijke onderneming uit Apeldoorn. Amfors zal dit verzorgen in Leusden. Friesland Lease tenslotte, draagt zorg voor de financiering en verzekering van de fietsen.

'Extra spitstreinen zijn flink onbetrouwbaar'

Extra spitstreinen zijn notoir onbetrouwbaar. Eén op de vijf toegevoegde treinen reed in 2016 niet of met een vertraging van meer dan 3 minuten. Dat blijkt uit onderzoek van het AD en Treinreiziger.nl

Ongeveer 6 procent van de extra spitstreinen reed überhaupt niet. Van de treinen die wel gaan, heeft zo'n 14 procent meer dan 3 minuten oponthoud.

De binnenlandse trein die afgelopen jaar het slechtst scoorde is de extra spitstrein tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen. Daarvan viel 4,2 procent uit en van de intercity's die wél reden had eenderde minstens 3 minuten vertraging.

dinsdag 3 januari 2017

NMBS wil eerste en tweede klasse herzien

Het verschil tussen eerste en tweede klasse is te klein, vindt NMBS-baas Jo Cornu. 'Ons materiaal kunnen we niet zomaar veranderen. Maar we kunnen wel prijzen aanpassen of variëren in internetopties.' Gisteren raakte bekend dat de NMBS 235.000 euro verliest doordat ambtenaren niet meer in eerste klasse mogen sporen. Een gemiddelde trein telt 454 plaatsen, waarvan 62 in eerste klasse. Die luxueuze zitjes hebben een gemiddelde bezetting van 18 procent.

Iedere 10 minuten een Sprinter binnen bereik met Tracébesluit Spooruitbreiding Rijswijk – Delft Zuid

Met het Tracébesluit voor de spooruitbreiding Rijswijk - Delft Zuid zet het Kabinet een belangrijke stap in de verbetering van het economisch vestigingsklimaat van de Zuidelijke Randstad. Nu kan in 2023 de frequentie van Sprinters op het traject Dordrecht – Rotterdam – Den Haag – Leiden (de Oude Lijn) verhoogd worden van één trein per kwartier naar één trein per tien minuten. Hiermee wordt voldaan aan het belangrijkste doel van het programma Stedenbaan, waarin de regionale overheden, NS en ProRail al 10 jaar samen werken aan verbetering van het openbaar vervoer in combinatie met ruimtelijke ontwikkeling.

De  frequentieverhoging naar zes Sprinters per uur moest aan drie voorwaarden voldoen:  de bouw van minimaal 25.000 woningen in de omgeving van hoogwaardig openbaar vervoer, voldoende extra treinreizigers én uitbreiding van het spoor tussen Rijswijk en Delft Zuid. Tien jaar geleden hebben de partners in Stedenbaan afgesproken te zorgen voor voldoende woningen nabij de stations en extra reizigers. Uit de Monitor Stedenbaan die op 7 december 2016 is gepubliceerd blijkt dat hieraan is voldaan. Nu Staatsecretaris Dijksma het Tracébesluit Rijswijk – Delft Zuid heeft genomen, wordt ook aan de derde randvoorwaarde voldaan en kan vanaf 2023 de Sprinter elke tien minuten rijden. Volgens voorzitter Brok van het Bestuurlijk Platform Stedenbaan was dit resultaat zonder deze samenwerking nooit gelukt. “De succesvolle samenwerking van de afgelopen jaren is het bewijs dat het kan. Ik ben erg verheugd dat we nu het resultaat kunnen laten zien.”

In het Regionaal Investeringsprogramma heeft het realiseren van vier sporen tussen Rotterdam en Den Haag een hoge prioriteit om te kunnen komen tot een meer geïntegreerde regionale economie. Met de spooruitbreiding Rijswijk – Delft Zuid wordt ook een belangrijke stap gezet om in de toekomst het hele traject Rotterdam – Den Haag uit vier sporen te laten bestaan. Een onderdeel van deze ontwikkeling is dat er volgend jaar tussen Rotterdam en Schiedam twee sporen en perrons vrijkomen, die na wat aanpassingen, gebruikt kunnen worden voor een betere treindienst tussen Rotterdam en Den Haag.
Met Stedenbaan willen de partners de economische, ruimtelijke en mobiliteitsontwikkelingen integraal op elkaar afstemmen. De partners verwachten dat een belangrijk deel van de toekomstige economische ontwikkeling in de steden plaats vindt. Om die ook in de toekomst goed bereikbaar te houden worden woningen en kantoren meer geconcentreerd rond hoogwaardig openbaar vervoer en wordt geïnvesteerd in het verbeteren en versnellen van het openbaar vervoernetwerk. Verder werken de partners aan een goede bereikbaarheid van stations voor bijvoorbeeld fietsers en door het voeren van Alliantiegesprekken worden initiatieven in de stationsomgeving met bewoners, bedrijven en andere betrokkenen opgezet. De partners in Stedenbaan zijn de regio’s Drechtsteden, Midden-Holland en Holland Rijnland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Provincie Zuid-Holland, NS, ProRail en de gemeenten Rotterdam en Den Haag.

maandag 2 januari 2017

Nieuwe tarieven voor Connexxion

Op 1 januari 2017 veranderen bij Connexxion de tarieven. Voor de OV-chipkaart, abonnementen en regionale kaartjes.

Het landelijke opstaptarief van de OV-chipkaart blijft in 2017 €0,89. Het kilometertarief is verschillend per regio.

Vandaag eerste test Noord-Zuidlijn

Voor het eerst rijdt er vandaag een nieuwe metro over de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. De metrolijn moet volgend jaar klaar zijn en wordt de komende zeven maanden getest. De zogenoemde M5-metro vertrekt vanaf station Zuid en gaat dan de tunnel in bij de RAI. Als deze periode achter de rug is, wordt onder meer gekeken of de communicatie tussen alle verschillende systemen goed werkt.

Lees ook: En we gaan weer rijden op de Noord/Zuidlijn!