dinsdag 28 februari 2017

2016: meer nieuwe treinen, hogere klanttevredenheid

2016 was het jaar waarin NS 791 miljoen investeerde om de groei van het aantal reizigers mogelijk te maken. NS bracht nieuwe Sprinters op het spoor en startte een nieuwe dienstregeling, waarbij dagelijks 150 extra treinen gingen rijden. In de spits steeg het aantal afgelegde reizigerskilometers met 2,7 procent.

De komende jaren investeert NS zo’n 3 miljard, onder andere in nieuwe en verbeterde treinen. Roger van Boxtel (president-directeur van NS): “We reizen in Nederland steeds meer. Het verkeer op de weg en het spoor zal enorm toenemen. De hamvraag is, hoe blijft Nederland aantrekkelijk en bereikbaar? Ons land heeft dringend behoefte aan een toekomstvisie op mobiliteit. Er zijn miljardeninvesteringen nodig om te kunnen blijven voorzien in de stijgende vervoersbehoefte en om te zorgen dat we concurrerend blijven. Zonder die investeringen loopt Nederland vast: op het spoor én op de weg. Hier ligt een belangrijke uitdaging voor een nieuw kabinet.”

Onder het motto De reiziger op 1,2, en 3 presenteerde NS vorig jaar haar strategie 2016-2019. NS kiest daarin voor drie kernactiviteiten: de prestaties op het hoofdrailnet en de HSL, stations van wereldklasse en de deur-tot-deurreis.

De tevredenheid van de reiziger groeide in 2016: het klantoordeel over het reizen over het hoofdrailnet ging omhoog van 74% naar 77%. Reizigers kwamen vaker op tijd aan: de punctualiteit steeg van 91% naar 91,3%. Door diverse maatregelen, konden we meer treinen rijden en bleef de vervoerscapaciteit - ondanks het groeiende aantal reizigers - gelijk (98,7%).

Ondertunneling overweg Vierpaardjes Venlo rond

De overweg Vierpaardjes in Venlo wordt opgeheven. In plaats daarvan komt er een onderdoorgang voor het wegverkeer. Staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zette onlangs haar handtekening onder de financiering samen met de gemeente Venlo.

Eerder maakte de staatssecretaris al bekend dat de Rijksoverheid hier 18 miljoen euro aan bijdraagt.  Met de ondertunneling gaat een lange gekoesterde wens van alle partijen in vervulling.

Jarenlang is er over gesproken; de ondertunneling van de viersporige overweg de Vierpaardjes in Venlo. Een drukke overweg die voor veel verkeershinder zorgt. Ook ProRail wilde graag van deze overweg af. Enerzijds vanwege het risico op ongevallen en anderzijds omdat overwegen in de storing kunnen raken en daarmee het treinverkeer ernstig hinderen. Mede door de lengte van de overweg en de ongunstige ligging is een ondertunneling een zeer kostbare aangelegenheid en waren er jaren nodig om de financiering rond te krijgen.

Staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu bracht een werkbezoek aan Venlo. Ze wilde de verkeerssituatie bij de overweg Vierpaardjes graag zelf bekijken. Na afloop zette ze samen met wethouder Jos Teeuwen haar handtekening onder een overeenkomst met de gemeente Venlo. Nu de financiering - mede ook dankzij de provincie Limburg - zwart op wit staat, kan de gemeente Venlo ProRail opdracht geven de ondertunneling in gang te zetten. Toch zal het nog een paar jaar duren voordat alle bouwkundige voorbereidingen zijn afgerond en de eerste schop de grond in gaat.

maandag 27 februari 2017

Station Amsterdam Zuid gaat in de Plus

Op de Amsterdamse Zuidas staat een groot project op stapel. 'Zuidasdok' garandeert de bereikbaarheid van de economisch belangrijke Zuidas via weg en spoor. In de nabije toekomst wordt de A10 verbreed en gedeeltelijk ondergronds gebracht. Daardoor ontstaat ruimte om station Amsterdam Zuid op te 'plussen' tot een hoogwaardig OV-knooppunt.

Op dinsdag 21 februari is de opdracht voor het ontwerp en de realisatie van Zuidasdok(link is external) definitief gegund aan ZuidPlus, de combinatie van Fluor, Heijmans en HOCHTIEF. Minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaf het allereerste startschot voor deze "forse impuls aan de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad". ZuidPlus heeft de aanbesteding gewonnen vanwege de aanpak die ervoor zorgt dat de Zuidas bereikbaar blijft tijdens de bouw, de slimme bouwlogistiek, geluidsarme bouwmethodes en de wijze waarop het vernieuwde station Amsterdam Zuid is ingepast in de omgeving.

De ondertekening van het contract is de eerste grote mijlpaal. De daadwerkelijke bouw van Zuidasdok begint in 2019. In de komende periode worden voorontwerp, aanpak en planning verder uitgewerkt. Zuidasdok is gereed in 2028 en is een gezamenlijk project van de gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en ProRail. Zuidasdok vertegenwoordigt een waarde van 990 miljoen euro.

Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer van en naar Schiphol wordt dat veel meer: wel 250.000 reizigers per dag in 2030. Rijkswaterstaat legt de A10-zuid ter hoogte van Zuidas ondergronds aan. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om station Amsterdam Zuid uit te breiden. De stationspassage onder de sporen (de Minervapassage) wordt bijna twee keer zo breed en er komt een tweede passage bij: de Brittenpassage. Ook de trein- en metroperrons worden breder, krijgen meer trappen en nieuwe perronkappen. Station Amsterdam Zuid wordt de spil in het verbeterde vervoernetwerk rond Zuidas en Amsterdam. We vernieuwen het station voor meer ruimte en comfort voor de reizigers.

vrijdag 24 februari 2017

Miljoenen views op YouTube voor overwegspotter

Justus Moek is met 14.500 abonnees een hit op YouTube. Niet als game- of beautyvlogger, maar door het filmen van spoorwegovergangen in binnen en buitenland. Zijn video's zijn bij elkaar inmiddels meer dan 21 miljoen keer bekeken, hiermee is Justus een goede ambassadeur voor de mooie spoorsector.

Nederland telt in totaal zo’n 2500 overwegen. Dertig jaar geleden waren er 3532 overwegen. Op dit moment zijn dat er dus 1000 minder. Tachtig procent van alle overwegen is beveiligd. Dat was dertig jaar geleden wel anders. Toen was 50 procent van alle overwegen onbeveiligd.

Van de 2500 overwegen liggen er 1800 aan de openbare weg en zijn publieke oversteekplaatsen. 95 procent daarvan is beveiligd met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. Er zijn in Nederland nog zo’n 100 niet actief beveiligde openbare overwegen. ProRail wil dat deze overwegen zo snel mogelijk worden opgeheven of beveiligd.

Belbus voor gedupeerde reizigers in Heemstede

Reizigers in Heemstede die zeven maanden lang niet op lijn 50 kunnen stappen wegens een mega-omleiding, kunnen gebruikmaken van een belbus. Dit heeft Arriva besloten na overleg met de gemeente. Rover-Haarlem is positief over de inzet van de belbus maar ziet nog wel hobbels op de weg.

Door werkzaamheden op de Herenweg moet lijn 50 tussen Lisse en Heemstede een stuk omrijden. De omleiding is echter wel heel erg groot, waardoor veel reizigers maandenlang een flink stuk moeten lopen naar de bushalte of beter alternatief vervoer kunnen zoeken. Rover-Haarlem deed hierover beklag bij gemeente Heemstede, waarna de gemeente Arriva vroeg om een oplossing. Deze komt er nu in de vorm van belbus 550 die rijdt tussen 09.00 en 18.40 uur.

woensdag 22 februari 2017

Wegens storm morgen minder treinen in heel Nederland

Morgen (donderdag 23 februari) wordt een zware storm verwacht. Weerbureaus geven aan dat windkracht 9 tot 10 kan worden bereikt, met uitschieters naar windkracht 11. Vanaf de middag worden de zwaarste windstoten verwacht. Bij dergelijke veiligheidsrisico’s voor reizigers en personeel passen NS en ProRail preventief de dienstregeling aan. Morgen rijden er daarom in het hele land minder treinen.

De ervaring leert dat bij dergelijke windsnelheden bomen en takken op het spoor kunnen vallen, waardoor treinen niet kunnen rijden. Ook kan schade ontstaan aan bijvoorbeeld bovenleidingen en/of rails doordat rondwaaiend materiaal daarin belandt. ProRail houdt extra storingsploegen en hulplocomotieven achter de hand om eventuele problemen snel op te lossen, zoals het wegslepen van gestrande treinen. Wij raden reizigers aan om de weerberichten goed in de gaten te houden en vlak voor de reis de Reisplanner te raadplegen. Houd rekening met langere reistijden of drukte.

De verwachte storm kan nog effecten hebben voor de dag erna. Sporen en bovenleidingen kunnen beschadigd zijn en treinen staan misschien nog niet op de juiste plek. NS en ProRail werken er hard aan om de gevolgen hiervan zo beperkt mogelijk te houden en eventuele verstoringen zo snel mogelijk te verhelpen.

Enorme toename aantal achtergebleven voorwerpen bij NS


Ieder jaar laten reizigers meer spulletjes achter in de trein of het station. Of het nu gaat om een skateboard, ov-chipkaart, mobiele telefoon of een bos sleutels; de collega’s van Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen (CBGV) kijken bijna nergens meer van op. Waar ze wel van opkijken is het aantal reizigers dat zich bij ons meld met een opsporingsverzoek. Ook dit jaar bleef dit aantal weer ver achter bij het totaal aantal gevonden voorwerpen. “Duizenden keren per dag klinkt het in de trein: Wanneer u de trein verlaat denk dan aub om uw eigendommen en toch blijven de aantallen stijgen. We moeten ons magazijn anders gaan inrichten om alles kwijt te kunnen” aldus de verantwoordelijk voor de afdeling CBGV.

In 2016 lieten NS-reizigers per ongeluk 111.942 voorwerpen achter in de trein of op het station, dat is 11% meer dan in 2015 (100.482). Deze toename is over de gehele linie van gevonden voorwerpen te zien. Een aanwijsbare reden hiervoor is niet naar boven te halen. Helaas maakt niet iedereen melding van een verloren voorwerp, gelukkig is het aantal meldingen dit jaar weer iets toegenomen (in verhouding tot 2015 ook 11%%).

Het goede nieuws voor mensen die spullen zijn kwijtgeraakt in de trein of het station is dat het doorgaans lukt om meer dan 60% van alle als verloren gemelde voorwerpen terug te bezorgen bij de eigenaar. Door alert optreden van medereizigers en personeel is zelfs 87% van de gevonden spullen binnen 5 dagen weer terug bij de rechtmatige eigenaar.

dinsdag 21 februari 2017

Feedback van reizigers per app

Al jaren doet NS onderzoek naar de tevredenheid van haar reizigers. Reizigers vullen hiervoor vragenlijsten in. Dat kan wellicht makkelijker. Daarom start men een proef met een nieuwe manier van onderzoek. Een aantal reizigers dat al vaker meedoet aan onderzoeken van NS wordt hiervoor geselecteerd.

De proef zal plaatsvinden op Station Sloterdijk en de trajecten: Arnhem – Nijmegen, Zwolle – Groningen, Zwolle - Lelystad en Zwolle – Leeuwarden. De planning is om van 28 februari tot en met 24 maart de reizigers op een andere manier naar hun mening te vragen. Reizigers die meedoen aan de proef kunnen via een speciale pagina in de Reisplanner Xtra app hun mening of reactie aan NS doorgeven. Zo kunnen zij bijvoorbeeld feedback geven op het omroepbericht en de reinheid van de trein. Ook kan NS via een pop-up om feedback vragen over de reis die de reiziger op dat moment maakt.

Mensen die mee doen aan de proef moeten hier zelf toestemming voor geven en hun locatievoorziening aanzetten. NS verzamelt de feedback en onderneemt waar mogelijk actie om verbeteringen te realiseren. De deelnemende reizigers ontvangen een wekelijkse terugkoppeling over wat NS met de feedback doet.

Dijksma: Nog voor de zomer kijken naar goedkopere OV-chipkaart

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil dat er nog voor deze zomer wordt gekeken naar de prijs van de ov-chipkaart en of de kosten van een verlenging van de kaart substantieel omlaag kunnen. Dat zegt zij in reactie op de melding van de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven, dat eerder vandaag aangaf dat het betaalmiddel voor het openbaar vervoer de komende vier jaar niet goedkoper wordt. 'Zoals ik al aangaf wil ik dat er zo snel mogelijk transparantie komt over de financiën van Translink. Dan weten we wanneer de oprichtingskosten voor Translink zijn afbetaald en eventuele winst ten goede moet komen aan de reiziger.'

maandag 20 februari 2017

OV-chipkaart pas in 2021 goedkoper

Ook al boekt het bedrijf achter de OV-chipkaart miljoenenwinsten, toch wordt het betaalmiddel voor het openbaar vervoer de komende vier jaar niet goedkoper. Dat meldt het AD. De ov-bedrijven willen de winst gebruiken om hun aanloopkosten terug te verdienen. Dat zegt Translink-eigenaar Bart Schmeink. Hij is voorzitter van de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven die sinds december 2015 in bezit zijn van het bedrijf dat de OV-chipkaart uitgeeft.

Airbag wil fietshelmen overbodig maken

Voor wie geen zin heeft in een helm, kan deze Zweedse uitvinding een uitkomst zijn voor de dagelijkse fietsrit. Volgens de Stanford-universiteit is de luchthelm acht keer veiliger dan een gewone fietshelm. Je draagt hem als een waterdichte kraag. Bij een ongeluk blaast luchthelm zich in enkele tienden van een seconde op. Hoe je ook valt, je hoofd is beschermd. In tegenstelling tot een helm zijn zelfs je bovenste rugwervels gevrijwaard van harde klappen.

vrijdag 17 februari 2017

Q-Park en Connexxion verlengen samenwerking Park + Fly

Wegens groot succes continueren Q-Park en Connexxion hun in 2015 gestarte Park+Fly pilot. Hierbij parkeren vakantiegangers en zakelijke reizigers hun auto bij Q-Park Spaarne Gasthuis in Hoofddorp en reizen vervolgens binnen enkele minuten met de bus naar Schiphol. Door vooraf online een combikaart voor bus en parkeerplaats te kopen, zijn reizigers al vanaf 2,50 euro per dag verzekerd van een goede en één van de goedkoopste parkeermogelijkheden rondom Schiphol. Deze geïntegreerde dienstverlening is een mooi voorbeeld van smart mobility.

De bussen van Connexxion stoppen overdag elke zes minuten bij Q-Park Spaarne Gasthuis. En brengen je binnen slechts twaalf minuten naar Schiphol. “Het is een goed voorbeeld van smart mobility, voegt Eric Van Eijndhoven, algemeen directeur openbaar vervoer van Connexxion, toe. “Reizigers kunnen eenvoudig een parkeerplaats boeken met aansluitend een gegarandeerde snelle verplaatsing naar Schiphol. Hierdoor wordt de bereikbaarheid van Schiphol bevorderd. Bovendien is het ook nog eens een duurzame oplossing.” “Onze klanten combineren steeds vaker verschillende vervoersvormen om van A naar B te reizen”, aldus Mark van Haasteren, algemeen directeur van Q-Park Nederland. “In deze smart mobility-concepten groeien kwalitatief hoogwaardige parkeerlocaties meer en meer uit tot mobiliteitsknooppunten. Ze zijn niet alleen eindpunt, maar ook een vertrekpunt voor de rest van het traject en maken integraal onderdeel uit van de reisbeleving.”

Van Haasteren: “Hierin gaan we steeds meer de samenwerking aan. We vormen één integrale keten waarbij het ontzorgen van de reiziger centraal staat. Park+Fly is daar een goed voorbeeld van. Samen met Connexxion onderzoeken we ook de mogelijkheden voor andere innovatieve mobiliteitsconcepten.”

donderdag 16 februari 2017

NS Innovatiefonds investeert in startup van succesvol Hyperloop team

De eerste investering vanuit het NS Innovatiefonds is een feit: NS geeft samen met regionaal investeringsfonds UNIIQ een vliegende start aan de startup HARDT. Beide fondsen investeren 300.000 euro in deze startup die wortelt in het succesvolle Hyperloopteam van de TU Delft.

NS verwacht dat HARDT de komende jaren in staat zal zijn technologie te ontwikkelen die mogelijk ook gebruikt kan worden bij onze treinen.

Het Delft Hyperloop team werd in januari 2017 overall winnaar van de SpaceX Hyperloop Pod competitie in Californië. NS president-directeur Roger van Boxtel maakte de investering in HARDT donderdagmiddag 16 februari bekend in Den Haag. Hier werd het Delft Hyperloop team gehuldigd op het Ministerie van Economische Zaken.

Met het vervoersysteem Hyperloop kunnen mensen en goederen reizen met de snelheid van een vliegtuig, maar met het gemak van een trein. Lichtgewicht capsules schieten tegen de snelheid van het geluid door een buis zonder luchtweerstand, zwevend op magneten en aangedreven door zonne-energie. Daarmee is het systeem niet alleen razendsnel, maar ook efficiënt en milieuvriendelijk.

Nieuw station in Driebergen-Zeist

In maart start ProRail met de vernieuwing van stationsgebied Driebergen-Zeist. Een ingrijpende operatie, ook voor de omgeving. Daarom informeert ProRail belangstellenden op donderdagavond 16 februari over het ontwerp, de bouw, de te verwachten hinder en de planning.

Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt straks via een onderdoorgang onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.

De Hoofdstraat wordt verbreed én gaat straks onder de sporen door. De spoorwegovergang in de Odijkerweg wordt opgeheven. Daarmee behoort het fileprobleem straks tot het verleden.

Het nieuwe station wordt zoveel mogelijk energieneutraal. Daarom voorziet ProRail de perronkappen van zonnepanelen. De bomen rondom het station worden waar mogelijk verplaatst of gecompenseerd door het planten van nieuwe bomen. Het station Driebergen-Zeist is bovendien een belangrijke entree tot het Nationaal park Utrechtse Heuvelrug en van ‘De Stichtse Lustwarande’.

woensdag 15 februari 2017

12.000 extra plaatsen op Antwerpse trams

Vervoersmaatschappij De Lijn creëert in twee jaar tijd 12.000 extra plaatsen op trams in Antwerpen. Dat gebeurt dankzij de ingebruikname van de nieuwe Albatros-voertuigen. De Vlaamse regering plant ook een recordinvestering in fietspaden. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil de eerste minister zijn die in zijn regeerperiode meer dan een miljard euro investeert in het openbaar vervoer

Bedrijventerrein Krabbepolder stapt over op de bus

In het zeehavengebied Dordrecht Inland Seaport is 13 februari 2017 een proef gestart met een nieuwe buslijn tussen station Dordrecht en het bedrijventerrein Krabbepolder. De overheid en het bedrijfsleven hebben de handen ineen geslagen om deze pilot mogelijk te maken. De provincie Zuid-Holland financiert de proef grotendeels. De eerste 5 reizigers ontvingen een proefabonnement.

De nieuwe lijn 9 rijdt tijdens de spits (6.00-9.00 uur en 16.00-18.30 uur) elk half uur met een 8-persoons bus tussen het station Dordrecht en rijdt een lus op Krabbepolder. Hiermee wordt de bereikbaarheid met openbaar vervoer van dit gebied op de Westelijke Dordtse Oever verder verbeterd. Reizigers zijn hiermee ongeveer een kwartier sneller op hun werk. Medio 2017 wordt de pilot geëvalueerd en wordt gekeken of deze kan worden voortgezet. Bij een succesvolle pilot  wordt ook medio 2017 het verbeteren van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer van het bedrijventerrein Dordtse Kil III nader onderzocht.

De pilot is een initiatief van provincie Zuid-Holland, Platform Samen Bereikbaar Drechtsteden, Havenbedrijf Rotterdam, de BIZ Krabbepolder-Zeehaven, parkmanagement ParkTrust, gemeente Dordrecht en vervoerder Arriva.

dinsdag 14 februari 2017

Rover en Consumentenbond willen minder kosten en meer service OV-Chipkaart

Rover en de Consumentenbond vinden dat TLS de winst moet gebruiken om gehoor te geven aan de eisen van reizigers: lagere kosten en meer service. Rover is verbaasd te vernemen dat er schijnbaar hoge winst wordt gemaakt bij de organisatie achter de OV-chipkaart.

Vandaag bericht het AD over de forse winst van Translink Systems (TLS), de organisatie achter de OV-Chipkaart: 55 miljoen euro over de afgelopen 5 jaar. Rover-voorzitter Arriën Kruyt is hoogst verbaasd: ‘Dat TLS zoveel winst maakt, wisten we echt niet. We weten wel dat 7,50 euro voor een OV-chipkaart veel te veel is.’ Al jaren klagen reizigers over de hoge aanschafprijs.

In 2015 haalde Rover samen met de Consumentenbond nog 77 duizend handtekeningen op voor een petitie die opriep tot onder andere een lagere aanschafprijs. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Niet alleen is de prijs van de OV-Chipkaart te hoog, de geldigheid van 5 jaar is te kort en TLS zou de kaart gratis moeten vervangen bij een onzichtbaar defect.’ Met een winst van 55 miljoen euro zien Rover en de Consumentenbond geen belemmeringen om tegemoet te komen aan de eisen van de reizigers. De Consumentenbond en Rover willen daarom dat de reiziger aan het einde van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect gratis een vervangende OV-Chipkaart krijgt.

Uit onderzoek van Rover blijkt dat de OV-chipkaart in Nederland een stuk duurder is dan vergelijkbare kaarten in het buitenland. Daar betalen reizigers veel minder of zelfs niets voor een kaart, die vaak ook nog eens langer geldig is. Uit het onderzoek kwamen 3 kostenposten van de OV-chipkaart naar voren, die slecht afsteken tegen kaarten in andere Europese landen. Zo betalen reizigers in Nederland €7,50 voor een nieuwe OV-chipkaart, die maar 5 jaar geldig is, en €11 voor een vervangende OV-chipkaart na diefstal, verlies of defect. Ook kost het €1.00 om het saldo terug te laten storten, maar staatssecretaris Dijksma heeft onlangs besloten dat dit bedrag gaat vervallen.

OV-chipkaart is geldmachine

De OV-chipkaart heeft zich ontwikkeld tot een ware geldmachine. In vijf jaar tijd maakte Translink, het bedrijf achter het ov-pasje, 55 miljoen euro winst met de plastic kaartjes. Translink, eigendom van de openbaar vervoerbedrijven, maakt in de eerste jaren verlies, maar nu is het verkopen van OV-kaarten en het in de lucht houden van het betalingssysteem even lucratief als het maken en verkopen van iPhones. Op een omzet van 80 miljoen euro, behaalde Translink in 2015 inclusief een belastingvoordeel bijna 19 miljoen euro winst. Dat is een rendement dat vergelijkbaar is met dat van Apple.

Openbaar vervoer Utrecht vanaf 1 juli: uw mening telt

Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar openbaar vervoer, doen provincie Utrecht en vervoerder U-OV voorstellen voor een nieuwe dienstregeling per 1 juli 2017.  Via de enquête op deze website kan iedereen zijn mening geven. De vragenlijst is op 30 januari 2017 uitgebreid. Reageren op de voorgestelde wijzigingen in de busdienst in Bilthoven en snelbusdiensten 283 en 287 is nu ook mogelijk.

Het openbaar vervoer in en rondom de stad Utrecht verandert snel. Steeds meer reizigers maken gebruik van de bus en tram. In 2016 waren dit bijna 45 miljoen reizigers en was er een groei met vier procent vergeleken met het jaar daarvoor. Deze stijgende lijn zet zich in 2017 door.

De provincie Utrecht en vervoerder U-OV haken actief in op de toenemende behoefte aan een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Daarvoor is een plan gemaakt met voorstellen voor een nieuwe dienstregeling die op 1 juli 2017 ingaat. Voordat het zover is, kan iedereen tot 7 maart daarop reageren via een digitale enquête.

maandag 13 februari 2017

Testritten op tracé HOV Velsen

Connexxion voert vanaf begin februari tot 1 april 2017 testritten uit op het nieuwe tracé van HOV Velsen. De testritten zijn nodig voor onder meer het inregelen en testen van de verkeerslichten en het houden van rijtijdmetingen om de definitieve dienstregeling vast te kunnen stellen. Ook kunnen chauffeurs zo kennismaken met het nieuwe traject.

Er worden regelmatig mensen op de busbaan gezien. De wegbeheerder wil mensen er met klem op wijzen dat het niet is toegestaan om de busbaan te betreden, ook nu de busbaan nog niet dagelijks wordt gebruikt.


Het nieuwe tracé wordt begin april 2017 in gebruik genomen. In de eerste maanden rijdt hier de bestaande buslijn 75 (Haarlem-IJmuiden). De bus rijdt dan volgens de huidige frequentie, maar wel met aangepaste vertrektijden omdat de reistijd van lijn 75 korter wordt. De vervoerder informeert reizigers tijdig over de wijzigingen in de dienstregeling. De nieuwe ov-concessie Haarlem/IJmond gaat na de zomer 2017 van start. Vanaf dat moment rijdt ook de nieuwe R-netlijn 385. Buslijn 75 zal dan vanaf dat moment niet meer rijden.

zaterdag 11 februari 2017

Elektrische bus rijdt tussen Groningen Airport Eelde en Stad

In Groningen en Drenthe gaan dit jaar waterstofbussen en elektrische bussen van Qbuzz rijden. De eerste exemplaren werden vrijdag 10 februari onthuld in Groningen door gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66).

Beide typen bussen stoten geen CO2 uit en passen daarmee in het beleid van de provincies Groningen en Drenthe, die steeds schonere bussen willen laten rijden.

Twee elektrische bussen gaan als Airportlink rijden tussen het centrum van Groningen en Groningen Airport Eelde. De bussen worden ook ingezet als stadsbus in Groningen, ter versterking van bestaande lijnen. De waterstofbussen worden de komende maanden getest. Twee van dit soort bussen gaan in december rijden, wanneer de nieuwe dienstregeling ingaat, op streeklijnen in Groningen en Drenthe.

Waterstofbussen kunnen dezelfde afstand afleggen als dieselbussen. Ook het tanken van waterstof gaat net zo snel als het tanken van diesel of benzine. Hiervoor moeten nog wel speciale tankstations aangelegd worden. Voorlopig wordt er getankt bij EnTranCe op het Zernike Science Park.

De ontwikkeling van openbaar vervoer op basis van groene waterstof is onderdeel van het plan van de Noordelijke Innovation Board, voor de ontwikkeling van een groene 'waterstofeconomie' in Noord-Nederland.

Spoorbrug Zevenbergen op tijd klaar voor het vaarseizoen

In de nacht van zaterdag op zondag wordt gestart met het terugplaatsen van een zogenaamde hefcilinder in de Markbrug over de Mark in Zevenbergen. De cilinder ging begin november op transport naar Friesland voor een grote onderhoudsbeurt. Hij komt weer terug als nieuw.

De hefcilinder is een hydraulisch onderdeel dat verborgen zit in de brug en ervoor zorgt dat de brug kan bewegen als een boot wil passeren. Na 35 jaar was de cilinder toe aan een grondige revisie. Daarom is de cilinder bij Molenmaker techniek in Sneek helemaal uit elkaar gehaald en zijn alle onderdelen grondig gecontroleerd, gesmeerd en vervangen indien nodig. Deze werkzaamheden zijn bewust uitgevoerd in de wintermaanden buiten het vaarseizoen om. De cilinder is nu op weg naar Zevenbergen. Daar zal die komend weekend vanaf een ponton op zijn plek worden gehesen.

De werkzaamheden om de cilinder terug te plaatsen starten zaterdagnacht en duren tot en met maandagochtend 05:00 uur. Dit betekent dat er op zondag 12 februari geen treinen rijden tussen Dordrecht en Roosendaal. Kijk voor een reisadvies op www.ns.nl. Als de cilinder  in de brug zit, wordt die nog uitgebreid getest. Als dat allemaal goed verloopt, wordt de brug maandag 20 februari weer opengesteld voor de scheepvaart. 

vrijdag 10 februari 2017

13 februari station Maastricht Randwyck weer rechtstreeks bereikbaar

Kleon3
Met ingang van maandag 13 februari 2017 wordt de treindienstregeling in Zuid-Limburg aangepast, waardoor je weer een rechtstreekse verbinding hebt met Maastricht Randwyck. Momenteel eindigen twee van de drie treinlijnen in Maastricht en rijden er pendeltreinen tussen Maastricht en Maastricht Randwyck. Dit levert voor jou extra reistijd en een overstap op. Daarom is er de afgelopen periode intensief overleg geweest tussen alle partijen om te komen tot een definitieve oplossing. We begrijpen dat dit niet ideaal voor de reiziger was. Met de aangepaste dienstregeling die op maandag 13 februari ingaat, rijden de volgende treinlijnen weer rechtstreeks naar Maastricht Randwyck:
  • S2  Roermond – Sittard – Maastricht Randwyck
  • S4  Heerlen – Valkenburg – Maastricht Randwyck (stoptrein)
Het treintraject S5 Heerlen – Maastricht Randwyck rijdt in de huidige dienstregeling al door naar Maastricht Randwyck.

Reis je vanuit Heerlen of Roermond naar Maastricht / Maastricht Randwyck (en vice versa) dan dien je rekening te houden met enkele minuten extra reistijd. Daarnaast zijn de vertrek- en aankomsttijden van Maastricht en Maastricht Randwyck gewijzigd. Ook vertrekken de treinen van Maastricht (S2) één minuut eerder richting Sittard en Roermond.

donderdag 9 februari 2017

RET verzorgt vervangend busvervoer Hoekse Lijn

Per 1 april rijdt de NS niet meer op de Hoekse Lijn, de treinverbinding tussen Schiedam Centrum en Hoek van Holland. Dit traject wordt dan omgebouwd tot metrolijn en de RET verzorgt in deze fase het vervangend busvervoer. Reizigers op dit traject stappen per 1 april ook over op nieuwe reisproducten en tarieven van de RET. Om reizigers te informeren zet de RET onder andere informatieteams in op de stations van de Hoekse Lijn. In september gaat de RET met de metro op de Hoekse Lijn rijden. Metrolijn B rijdt dan van het strand van Nesselande naar de Haven van Hoek van Holland.

Met 40 bussen en 100 extra buschauffeurs verzorgt de RET het vervangend busvervoer tussen Hoek van Holland en Schiedam-Centrum. Reizigers kunnen voor hun reis op de Hoekse Lijn kiezen uit sneldiensten, die rechtstreeks naar Schiedam centrum rijden of een stopdienst, die stopt bij alle tussenliggende bestaande stations. In Vlaardingen kunnen reizigers met de buslijnen 56 en 156 op het traject Vlaardingen West – Liesveldviaduct – Vlaardingen Oost – Vijfsluizen via metrostation Vijfsluizen richting Rotterdam reizen. Er worden extra bussen ingezet op het traject van buslijn 56. De bussen rijden minimaal even vaak als de trein. Doordeweeks rijden de bussen vanaf 05:30 uur, op zaterdag vanaf 07:00 uur en op zon- en feestdagen vanaf 08:00 uur. De bussen rijden dagelijks tot 00:30 uur.

In de bus kunnen reizigers in- en uitchecken met hun ov-chipkaart. De kosten voor een rit met vervangend busvervoer (buslijnen 711,712 en 713) zijn gelijk aan de kosten voor een rit met de metro op de Hoekse Lijn vanaf september 2017. Voor buslijn 56 en de extra buslijn 156 gelden de normale reiskosten van buslijn 56.

NS producten zijn vanaf 1 april niet meer geldig op de Hoekse Lijn. Vanaf dit moment gelden de regionale producten en tarieven van de RET. Op www.ret.nl/hoekselijn is alle informatie te vinden en kunnen mensen zich ook abonneren op de Hoekse Lijn Nieuwsbrief.

Om reizigers te informeren over het vervangend busvervoer start de RET met een informatiecampagne. Zo wordt er een informatiebus ingezet die alle gemeenten langs de Hoekse Lijn bezoekt en zet de RET informatiepanelen en informatieteams in op de stations om reizigers te informeren.

De voorbereidingen voor de Hoekse Lijn zijn inmiddels in volle gang. Naast de bouw van technische ruimtes langs het traject voor stroom- en spoorbeveiliging wordt er momenteel 1200 kilometer aan kabels en leidingen gelegd om de metro’s van stroom te voorzien. De 16 nieuwe metro’s die de RET vorig jaar kocht worden tijdig geleverd zodat zij nog uitgebreid getest kunnen worden. Via betaalde leerwerktrajecten worden 26 nieuwe metrobestuurders opgeleid. Daarnaast worden alle metrobestuurders met behulp van 3D desktopsimulatoren opgeleid om op het nieuwe traject te gaan rijden.

woensdag 8 februari 2017

Reizen met je mobieltje steeds populairder

Eén op de drie treinreizigers met een e-ticket Enkele reis of Dagretour reist nu met het treinkaartje op zijn mobiele telefoon en dat aantal groeit snel. Tot nu toe maakte NS nauwelijks reclame hiervoor; reizigers zelf hebben deze optie ontdekt en meteen omarmd.

Sinds juni 2016 kan iedereen met een e-ticket reizen door deze (na aankoop) te openen in de NS Reisplanner Xtra-app in plaats van deze te printen. Zowel treinreizigers als NS-medewerkers zijn positief over het mobiele ticket. Reizigers die de eerste keer een mobiel ticket gebruiken, reizen in 85 procent van de gevallen de volgende keer weer mobiel.

Voor NS is de groei van het aantal e-reizigers voldoende aanleiding verder te gaan met het mobiele ticket. Zo kan bij de volgende HEMA-actie (Dagretour 2e klas + koffie of thee voor €17,50) vanaf 13 februari ook met het mobiele ticket worden gereisd. Als dit bevalt bekijkt NS samen met de andere treinvervoerders of het mobiele ticket ook voor andere kaartjes gebruikt kan worden.
Het merendeel van de mobiele tickets wordt momenteel verkocht in de Randstad en qua reisafstand is het mobiele ticket vooral voor korte afstanden populair. Reizigers met een mobiele ticket zijn gemiddeld genomen jonger dan die met een geprint ticket.

Kijk voor meer informatie over reizen met het mobiele ticket op ns.nl. De HEMA-actie is vanaf 13 t/m 26 februari verkrijgbaar via tickets.hema.nl/ en in de meeste HEMA-filialen.

Rover wil compensatie gedupeerde Limburgse reizigers

Rover wil compensatie voor Limburgse reizigers die fors duurder uit zijn sinds de komst van Arriva. Door het ontbreken van integrale bus-/treinabonnementen kunnen reizigers een flinke rekening gepresenteerd krijgen, schrijft Rover in een brief aan Arriva en de provincie Limburg. Ook is de samenreiskorting op de regionale stations niet meer verkrijgbaar.

Sinds de komst van Arriva in Limburg, krijgt Rover opvallend veel klachten over tarieven. Door de andere opbouw van het openbaar vervoer zijn reizigers die voorheen een langere afstand met de bus aflegden, nu vaak aangewezen op een combinatie van bus en trein. En dit kan prijzig uitvallen. Hoewel Arriva zowel de bus als de regionale trein in Limburg in handen heeft, biedt de vervoerder in tegenstelling tot voorganger Veolia geen integrale abonnementen aan.

Abonnementhouders die voorheen bij Veolia een integraal sterabonnement voor bus en trein hadden, zijn hierdoor ook slechter af. Hadden zij voorheen slechts één abonnement nodig voor een reis per bus en trein in Zuid-Limburg, nu moeten zij voor de bus en de trein aparte abonnementen kopen. Dit betekent voor abonnementhouders een prijsverhoging van enkele tientjes tot meer dan 100 euro per maand. Rover wil dat Arriva snel met een integraal abonnement komt of voordelige combinaties van bus en trein gaat verkopen. Rover vraagt Arriva en de provincie Limburg om.

Ook wil Rover compensatie voor reizigers die recht hadden op samenreiskorting, maar hiervan geen gebruik konden maken. Sinds de NS-kaartautomaten zijn vervangen door kaartautomaten van Arriva, is op een aantal stations geen samenreiskorting meer te verkrijgen. Houders van een kortingskaart kunnen zich daardoor genoodzaakt zien een vol tarief kaartje te kopen voor hun mede-reiziger(s). Rover roept Arriva op samenreiskorting zo snel mogelijk beschikbaar te maken op de automaten.
 

dinsdag 7 februari 2017

Aantal reizigers waterbus stijgt ook in 2016

Het grootste veerdiensten netwerk van Nederland heeft in 2016 fors meer reizigers vervoerd dan het jaar ervoor. In totaal werden in 2016 ruim 1,8 miljoen reizigers vervoerd, ten opzichte van 1,7 miljoen in 2015. Een stijging van bijna 6%. De snelle schepen van Waterbus varen in de regio Rotterdam en tussen de Drechtsteden en worden in de OV-klantenbarometer tot een van de best gewaardeerde openbaar vervoersystemen van Nederland gerekend.

De provincie Zuid-Holland subsidieert de Waterbus. Gedeputeerde Rik Janssen: "Een mooi resultaat in 2016. In een dichtbevolkte en waterrijke provincie als Zuid-Holland is het noodzakelijk dat vervoer over water een volwaardig alternatief is voor vervoer over wegen. Door gebruik te maken van innovaties willen we ervoor zorgen dat Zuid-Holland de best bereikbare provincie van Nederland wordt en de Waterbus speelt daar een belangrijke rol in. Tevredenheid van reizigers staat hierbij centraal."

Waterbus heeft een record in handen; nog niet eerder heeft Waterbus zoveel reizigers in één jaar vervoerd. Waterbus heeft de reizigerstoename onder meer te danken aan de groei van het aantal vaste gebruikers in de spits, zoals woon-werk reizigers en scholieren en de groei van het aantal recreanten en toeristen op de directe daldienst lijn 201 naar de molens van Kinderdijk. Ook is het aantal reizigers op de veerdienst lijn 19 tussen Rotterdam Kralingen en Feijenoord met maar liefst 15% gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Naast de groei op de reguliere Waterbuslijnen heeft Waterbus de toename van het aantal reizigers ook te danken aan de succesvolle expeditie naar het Haringvliet in de zomermaanden, de overname van de veerdienst over de Lek tussen Nieuw-Lekkerland en Lekkerkerk en de start van de pilot van de Waterbus Avondvaarten op de donderdag-, vrijdag- en zaterdagavonden in de Drechtsteden.

Waterbus heeft, sinds de concessie in 2009, in totaal al meer dan 13 miljoen reizigers vervoerd over water tussen Rotterdam, Dordrecht en in de Drechtsteden en is hier uiteraard heel trots op. ‘’Een hele mooie mijlpaal, waar we met het hele Waterbus-team elke dag ons uiterste best voor doen! We danken dan ook al onze reizigers, partners, medewerkers en de opdrachtgevers voor het vertrouwen in onze veerdiensten en onze aanpak. Het doel van dit jaar is om het nóg een beetje beter te doen als het afgelopen jaar en gaan proberen om te groeien naar 2 miljoen tevreden Waterbus reizigers in 2017’’, aldus directeur Eric Schipper.

Waterbus Avondvaart

Waterbus is vanaf 1 december 2016 gestart met de Waterbus Avondvaart. Waterbus reizigers kunnen met deze extra afvaarten op donderdag-, vrijdag- én zaterdagavond tot maar liefst 01.00 uur ’s nachts doorvaren tussen Papendrecht en Dordrecht Merwekade en tussen Zwijndrecht en Dordrecht Hooikade. Hierdoor hebben mensen nog meer mogelijkheden om te genieten van het rijke culturele aanbod, uitgaansleven en restaurants in de Drechtsteden.

maandag 6 februari 2017

Elke tien minuten een trein tussen Amsterdam en Eindhoven

Tussen Amsterdam en Eindhoven wil NS met ingang van de nieuwe dienstregeling zes in plaats van vier Intercity’s per uur gaan rijden. Reizigers krijgen hierdoor op dit traject elke tien minuten een trein. NS biedt hiermee niet alleen meer reismogelijkheden, maar ook meer zitplaatsen op dit drukke traject. Ongeveer 40.000 reizigers per dag zullen profiteren van de extra treinen.

Op dit traject rijden veel treinen momenteel op maximale lengte. Door in Dienstregeling 2018 meer te gaan rijden, komen er extra zitplaatsen. NS gaat hiervoor meer treinstellen inzetten. Dit is onder andere mogelijk door de aanschaf van Sprinter-materieel voor andere trajecten waar NS nu nog stoptreindiensten met Intercity-materieel rijdt. Dit Intercity-materieel komt hierdoor beschikbaar voor inzet op de lijn Amsterdam-Eindhoven

Dat staat in de dienstregelingsplannen voor 2018, die NS onlangs ter advies heeft voorgelegd aan de reizigersorganisaties. Uit de adviesaanvraag blijkt verder dat NS op deze zogeheten A2-corridor ook met Sprinters zes keer per uur gaat rijden. Dat gebeurt in de spits tussen Utrecht en Houten Castellum (afhankelijk van de spitsrichting).

Naast deze frequentieverhogingen gaat NS in het nieuwe spoorboekje tijdens de spits de reistijd tussen Zeeland en de Randstad verkorten. In de ochtendspits gaat twee keer een extra Intercity Vlissingen-Roosendaal rijden die onderweg alleen stopt in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. In de avondspits rijdt in de andere richting ook twee keer een extra snelle Intercity. De reistijdwinst voor reizigers uit Vlissingen en Middelburg van en naar de Randstad is hiermee circa een kwartier. Meer over deze wijziging is hier te lezen.

Over deze en andere dienstregelingswijzigingen heeft NS advies gevraagd aan de reizigersorganisaties, verenigd in het Locov. De wijzigingen zijn dus nog niet definitief. Naast het advies van het Locov moet ook de capaciteitsverdeling op het spoor, door spoorbeheerder ProRail, worden afgewacht. Die verdeling wordt bekend in augustus. Ook is NS nog in overleg met (decentrale) overheden over de definitieve dienstregeling.
Het nieuwe spoorboekje gaat op zondag 10 december van dit jaar in.

Werkzaamheden busstation Jaarbeurszijde

Vanaf maandag 6 februari start gemeente Utrecht met aanpassingen aan de blinden-geleidelijnen op busstation Jaarbeurszijde. De werkzaamheden vinden buiten de spits plaats. Er is een verkeersregelaar aanwezig om mensen met een beperking te begeleiden. De verwachting is dat de werkzaamheden in een week uitgevoerd kunnen worden.

vrijdag 3 februari 2017

Wanderu zoekt en vergelijkt betaalbare bus- en treinreizen in Europa

De kans is groot dat je nog nooit van Wanderu gehoord hebt. Dat kan goed kloppen, want dit zoekplatform voor betaalbare bus- en treinreizen opereerde tot voor kort alleen in Noord-Amerika. Onlangs heeft Wanderu de sprong over de Atlantische Oceaan gewaagd en biedt zijn diensten nu ook in Europa aan. Met Wanderu voor iPhone en iPad vind en boek je reizen naar ‘meer dan duizend’ Europese steden, waaronder Nederland en België.

Terugvragen van saldo op OV chipkaarten wordt gratis en makkelijker

Het wordt voor reizigers gratis en makkelijker om geld terug te krijgen dat nog op hun OV chipkaart staat. Dit heeft staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) vandaag afgesproken met vervoerders en Translink, het bedrijf achter de OV chipkaart. Het bedrag van 5 miljoen euro dat nog op verlopen kaarten staat en nog niet is teruggevraagd moet volgens Dijksma geïnvesteerd worden in het versimpelen van het proces om restsaldo terug te krijgen. De kosten (1 euro) die reizigers moeten maken om geld op een nog actieve kaart terug te krijgen moeten verdwijnen en kaartautomaten en websites moeten worden aangepast.

Dit heeft Dijksma bekend gemaakt op de nieuwjaarsreceptie van KNV en gemeld aan de Tweede Kamer. Dijksma: 'Het geld op de OV chipkaarten is van de reiziger. Ik vind het  daarom logisch dat het zo makkelijk mogelijk moet zijn om vergeten geld terug te krijgen. Mensen moeten bij wijze van spreken met 1 druk op de knop weer kunnen beschikken over hun eigen geld. En dit moet gratis zijn.'

In de algemene voorwaarden van de OV chipkaart staat dat terugvragen van restsaldo op een verlopen kaart tot een jaar na de vervaldatum kan. Volgens Translink is er een bedrag van 5 miljoen euro nog niet door reizigers geclaimd. Omdat dit vaak om anonieme chipkaarten gaat is het voor het bedrijf onmogelijk het bedrag automatisch terug te storten.

Uit onderzoek van vervoerders en consumentenorganisaties blijkt dat mensen hun geld niet terug vragen omdat ze het bedrag te laag vinden, denken dat het automatisch terug gestort wordt of niet op de hoogte zijn van de mogelijkheid om saldo terug vragen. Om die reden heeft Dijksma aan Translink en vervoerders gevraagd het proces te versimpelen en het terugvragen van het restsaldo niet enkel op verlopen kaarten, maar ook op actieve kaarten gratis te maken.

Daarnaast is het nu enkel aan een balie mogelijk om het geld dat op actieve OV chipkaarten staat terug te laten storten. Hierbij worden baliekosten (1 euro) in rekening gebracht. Reizigers met een verlopen kaart kunnen hun geld gratis terugvragen, maar kunnen niet bij een balie terecht. Zij moeten hun kaart opsturen naar Translink, waarna het bedrag wordt teruggestort. Ook dit moet makkelijker worden gemaakt door bijvoorbeeld een terugstortfunctie in kaartautomaten of op websites te verwerken.

donderdag 2 februari 2017

Gratis Wifi op drukbezochte halten HTM

Het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM start een tweejarige proef met gratis Wifi op drukbezochte halten. Hiermee wil HTM de minuten wachttijd voor de reiziger veraangenamen. De reiziger kan bijvoorbeeld de websites van HTM of de HTM-app raadplegen voor actuele reisinformatie, zonder gebruik van de eigen databundel. Daarnaast krijgt de reiziger toegang tot internet met een redelijke snelheid vanaf zijn smartphone of tablet. HTM gaat de Wifi beschikbaar maken op ruim veertig drukbezochte halten .

Een halte heeft doorgaans twee perrons in twee rijrichtingen van de bus en/of tram. In sommige gevallen installeert HTM de Wifi alleen op het drukstbezochte perron. De eerste halten met Wifi zijn het Hobbemaplein en Station Hollands Spoor in Den Haag. Ook in Zoetermeer op de halte Oosterheem biedt HTM Wifi aan.

De Wifi netwerknaam wordt ‘HTM HALTE Wifi’. Nadat iemand verbinding maakt met het netwerk verschijnt een inlogpagina in het Nederlands en Engels. Na het inloggen blijft de toegang één uur geldig, waarna iemand opnieuw moet inloggen. HTM vangt eventuele storingsmeldingen op en zet deze door naar het bedrijf dat de internettoegang regelt.

De uitrol van het totale project duurt drie maanden. HTM onderzoekt de tevredenheid en het gebruik van de gratis Wifi gedurende de tweejarige proef.

woensdag 1 februari 2017

Opening Den Haag Centraal precies 1 jaar geleden


1 februari, precies een jaar geleden was het feest! Station Den Haag Centraal werd na een jarenlange verbouwing officieel geopend. Door reiziger Chris Kwant om precies te zijn, die een glazen miniatuur dakdeel in een houten sokkel plaatste. We blikken terug op deze heuglijke dag!

ProRail in Het Klokhuis


Het Klokhuis maakte een volledige aflevering vanuit de verkeersleidingspost in Amsterdam. ProRail treindienstleider Ken Chang legt uit wat er allemaal komt kijken bij het rijden van treinen. Conclusie van presentator Maurice na een dagje meelopen: het is allemaal zo gemakkelijk nog niet!

Bouw station Waddinxveen Triangel officieel van start

Waddinxveen krijgt een nieuw station: Waddinxveen Triangel. De bestaande wijk Zuidplas, de nieuwe wijk Park Triangel en bedrijventerrein Coenecoop worden daardoor vanaf 2018 per trein bereikbaar. Gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland, wethouder Kees de Jong van Waddinxveen en regiodirecteur Helga Cuijpers van ProRail gaven vrijdag 27 januari het officiële startsein voor de bouw van het nieuwe station. 

De provincie Zuid-Holland, ProRail, NS en de gemeenten Waddinxveen, Alphen aan den Rijn en Gouda werken gezamenlijk aan de kwaliteitsverbetering van de spoorlijn Alphen aan den Rijn – Gouda. Naast station Waddinxveen Triangel komt er nog een nieuw station: Boskoop Snijdelwijk. Vanaf het najaar van 2017 wordt het aantal treinen op de lijn verdubbeld van 2 naar 4 per uur op werkdagen overdag. Reizigers kunnen in het voorjaar van 2018 opstappen op het nieuwe station in Waddinxveen. In totaal investeren Rijk, provincie en regio € 110 miljoen in de lijn.

Met de komst van station Waddinxveen Triangel worden de bestaande woonwijk Zuidplas, de nog deels in aanbouw zijnde woonwijk Park Triangel (2700 woningen) en het bestaande bedrijventerrein Coenecoop straks goed met het openbaar vervoer bereikbaar. Onder het spoor bouwt ProRail een fiets- en voetgangerstunnel die het station makkelijk bereikbaar maakt en zorgt voor betere fietsverbindingen in Waddinxveen. De gemeente Waddinxveen realiseert aan de kant van de nieuwe woonwijk Park Triangel een stationsplein met fietsenstallingen en parkeerplaatsen, aansluitend op de aanleg van de nieuwe wijk. De omgeving van de 2 bestaande stations in Waddinxveen wordt ook aangepakt.